Каноны святому преподобному Науму Охридскому, чудотворцу
Припев: Равноапо́стольне о́тче Нау́ме, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 09 августа (27 июля ст. ст.)
Глас 1.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Пе́снь побе́дную пои́м вси́ Бо́гу, сотво́ршему ди́вная чудеса́ мы́шцею высо́кою и спа́сшему Изра́иля, я́ко просла́вися.
Струя́ми испо́лнь Свята́го Ду́ха, покажи́ мя́, Нау́ме, мольба́ми, я́ко реку́ Бо́жию, я́ко да веща́ет твоя́ дела́, похваля́я пе́ньми.
После́дователь бы́л еси́ ве́ры Христо́вой учи́телей Болга́рския стра́ны ты́, преподо́бне, от ю́ности и приче́тник трудо́м и сострада́тель Кири́лла и Мефо́дия.
Житие́м равноа́нгелен и жи́знию пои́стине па́че челове́ка, страда́ние же, преподо́бне, и по́двиг тво́й му́ченический я́ко пои́стине те́мже тебе́ пое́м.
Возвы́систе к ве́рху Боже́ственных ке́др, в соверше́нных я́же учи́тель, Нау́ме, и покры́сте го́ры Мизи́йски ты́ и твои́ сотаи́нствовницы.
Богоро́дичен: Ма́терь Тебе́ Де́ву Еди́ну па́че естества́ естество́ позна́ от ве́ка, Всечи́стая, Челове́ком бо Содержи́теля все́х родила́ еси́.
И́н, гла́с 4.
Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́, и напо́лнятся Ду́ха, и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, и явлю́ся, све́тло торжеству́я, и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.
И́же дре́вле бе́здну лю́дем пе́шим изсуши́вый, бе́здну мои́х прегреше́ний изсуши́, но одожди́ ми́ разуме́ния ка́плю, я́ко да преподо́бнаго Твоего́ пе́ньми похваля́ю, Христе́.
Ви́дети жела́я сла́ву Бо́жию, Нау́ме, неизрече́нную, ско́рби претерпе́л еси́, и темни́цу, и лю́тости, и вся́кое ми́ра безсла́вие, И́мене ра́ди Христо́ва подвиза́лся еси́.
Уедини́вся ду́хом и распали́вся ве́ры ре́вностию, Христо́в поне́сл еси́ яре́м благода́ти, и обнови́л еси́ души́ ве́щи бесо́внии, и се́мя вложи́л еси́ Боже́ственнаго разуме́ния.
Вмени́л еси́, блаже́нне, ве́сь ми́р, я́ко уме́ты, и Христа́ возлюби́л еси́ и и́скренняго пра́во, и прибли́жил еси́ люде́й удале́нием И́же все́м приближа́ющуся ве́ры ра́ди.
Богоро́дичен: Ме́ртва мя́ бы́вша от зло́б многообра́зных, Живо́т я́ко ро́ждшая, оживи́, Влады́чице, и к вы́шнему преста́ви животу́, да, я́ко жи́знь даю́щу ми́, Тебе́ всегда́ прославля́ю.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Да утверди́тся се́рдце мое́ в во́ли Твое́й, Христе́ Бо́же, И́же над вода́ми Не́бо утвержде́й второ́е и основа́вый на вода́х зе́млю, Всеси́льне.
Преде́лы пре́йде естества́, гора́м прибли́жися Богоразу́мия пои́стине ве́чным житие́м, просия́в го́ры, блаже́нне, нече́стия, лю́ди гора́ми огради́л еси́ ве́ры.
Из ро́ва неразу́мия извле́кл еси́, лю́та и безво́дна, люде́й тиме́ния и ка́менных се́рдцем и свои́ми учи́тели и твои́ми согра́жданы позна́ния Христо́ва показа́в си́х жили́ща.
Лю́ди за́падныя просвети́л еси́ во тьме́, о́тче, нече́стия и хра́мы соде́лал еси́ святы́м и Боже́ственным твои́м уче́нием.
Богоро́дичен: Го́ру тя́, Де́во, проро́ки пропове́даша, ста́мну и трапе́зу, кади́льницу злату́ю и киво́т святы́ни, и мы́, я́ко Боговмести́мую ски́нию, воспева́ем Тя́.
И́н.
Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице, Живы́й и Незави́стный Исто́чниче, ли́к себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́, в Боже́ственней Твое́й сла́ве венце́в сла́вы сподо́би.
Болга́рская страна́ бы́сть жре́бий тво́й в после́дняя времена́, подвиза́лся еси́, преподо́бне, со учи́тельми твои́ми и апо́стольским нра́вом потща́лся еси́ бы́ти соприча́стник.
Боже́ственный Нау́м бы́сть святи́теля Кли́мента спомо́щник, страну́ за́падную дости́же и, сию́ просвети́в све́том пропове́дания, те́мже с ни́м и спрославля́ется.
Сы́ны Авраа́мли от ка́мения, болга́рския же лю́ди тебе́ ра́ди воздви́же Госпо́дь, я́коже Предте́ча рече́, Нау́ме преподо́бне, в позна́нии Того́ пребыва́я, ны́не прославля́ют тя́.
Лю́дие болга́рские, преподо́бне, пре́жде седя́щия во тьме́ лю́таго неве́рия, тобо́ю ви́деша све́т ра́зума, те́мже почита́ем па́мять твою́ ра́достными сладкопе́ньми.
Богоро́дичен: Тишины́ мя́ испо́лни, Богоро́дице, я́ко тишина́ еси́ душа́м, и уста́ви бу́рю всу́е борю́щих мя́ де́монов и во глубину́ ре́ющих мя́ и во дно́ а́дово, Влады́чице.
Седа́лен, гла́с 8.
Я́ко му́др и разу́мен, от ю́наго во́зраста подклони́л еси́, о́тче, себе́ под и́го ле́гкое Влады́ки Твоего́ и, бла́гости испо́лнився, Боже́ственнаго же Кли́мента спомо́щника прия́л еси́, земледе́лал еси́ с ни́м сердца́ неве́рных и се́ял еси́ в ни́х правове́рия се́мя. Те́мже к неболе́зненным преше́л еси́ страна́м, трудо́в воздая́ние всегда́ пожина́я, преблаже́нне Нау́ме, моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
И́н, гла́с 4.
Апо́столов подража́тель, архиере́ев пра́вило, преподо́бных добро́та, сострада́лец страда́льцев, без кро́ве, я́ко му́ченик, венча́лся еси́, Нау́ме преподо́бне, лю́тыми бо скорбьми́ обраща́лся еси́, нося́ Христа́ Боже́ственное и́мя и дерзнове́нно всегда́ пропове́дуя Тро́ицы та́инство, Е́йже и моли́тися не преста́й о восхваля́ющих тя́.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Ду́хом прови́дя, проро́че Авваку́ме, Словесе́ воплоще́ние, пропове́дал еси́, вопия́: внегда́ прибли́житися ле́том – позна́ешися, внегда́ приити́ вре́мени – пока́жешися. Сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди!
Се́ твои́м пропове́данием призва́шася, му́дре, язы́цы каменосерде́чнии и позна́ша Бо́га, я́ко испо́лнитися все́й земли́,— я́коже пи́шет Иса́ия,— разуме́ния Боже́ственнаго, те́мже твою́ па́мять сла́вим.
Прему́дрости лу́чшия испо́лнен бы́в, болга́рския лю́ди препро́стыя научи́л еси́ почита́ти Тро́ицу Ли́цы, Еди́наго же Естество́м Бо́га непрело́жне, соедине́нна несли́тно, сла́ва Тебе́, Го́споди, взыва́юще.
Мо́ре безбо́жия смути́л еси́, му́дре, я́ко ко́нь Богоизбра́нный, Нау́ме, проро́чески и, я́ко ры́бы, извле́к еси́ челове́цы, уда́вленныя глубино́ю неве́рия, сла́ва Го́сподеви взыва́юще.
Богоро́дичен: Вои́стинну освяще́н показа́лася еси́ Бо́гу хра́м и пала́та Бо́жия, Де́во Мари́е, Того́ моли́ о на́с, грехо́в скве́рну очи́стити, я́ко да бу́дем до́м и жили́ще Ду́ха.
И́н.
Ирмо́с: Седя́й в сла́ве на Престо́ле Божества́ во о́блаце ле́гце, прии́де Иису́с Пребоже́ственный Нетле́нною Дла́нию и спасе́ зову́щия: сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.
Неподви́жный сто́лп ве́ры показа́лся еси́, искуше́ниями ве́тров ника́коже преклоня́ем, многоразли́чныя ра́ны претерпе́л еси́, Ду́ха Свята́го враго́м противля́яся.
Вети́йствуя вели́чия Бо́жия пред язы́ки и цари́, ри́торов загради́л еси́ зло́е глумле́ние сло́ва простото́ю, благоче́стие же и сла́ву Христо́ву возвели́чил еси́.
Я́ко апо́стол, я́ко пропове́дник вся́ку ско́рбь претерпе́л еси́ по благоче́стии, те́мже мо́лим тя́, преподо́бне, вся́ку ско́рбь и боле́знь отжени́ от на́с, твою́ соверша́ющих па́мять.
Богоро́дичен: Укрепи́, Богома́ти, ума́ моего́ движе́ние, и душе́вныя моя́, Чи́стая, просвети́ чу́вства, и кре́пка мя́ на враги́ Ты́ соде́лай, да зову́ Ти́: сла́ва, Де́во, Рождеству́ Твоему́.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Све́тлый на́м возсия́й Све́т Присносу́щный, у́тренюющим о судьба́х за́поведей Твои́х, Влады́ко Человеколю́бче, Христе́, Бо́же на́ш.
Но́в апо́стол, о́тче, бы́л еси́, седми́десятим подо́бяся и после́дуя Мефо́дию, я́коже Па́влу, я́ко таи́нник про́поведь возвеща́я.
Прия́телище благода́ти вои́стинну яви́лся еси́, по избра́нному, прему́дре, я́ко же дре́вле Боже́ственный проро́к Нау́м, его́же ты́ и́мя и нра́в до́бре, Нау́ме, насле́довал еси́.
Возлюби́л еси́ Христа́ па́че си́лы се́рдцем твои́м, мы́слию же и душе́ю твое́ю, преподо́бне, превосхо́дне же от Того́ возлю́блен бы́ти и са́м сподо́бился.
Богоро́дичен: Преложе́ньми ну́ждными волну́емии, и обстоя́ньми, и до́лгими разстоя́ньми, Влады́чице, ко приста́нищу Твоему́ прибега́ем, я́ко и не наде́ющимся еси́ Наде́жда.
И́н.
Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая о Боже́ственней сла́ве Твое́й: Ты́ бо, Неискусобра́чная Де́во, име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на, все́м воспева́ющим Тя́ ми́р подава́ющая.
Послу́шатель и́скренний бы́в, о́тче, прему́дрых уче́ний Боже́ственнаго Мефо́дия, Панно́нию породи́вшаго святы́м Креще́нием и письме́н преложе́нием, того́ ты́ нра́в поревнова́л еси́.
Кра́сны но́ги твои́ бы́ша про́поведию Боже́ственнаго Ева́нгелия, протеко́ша страны́ разли́чныя, и во тьме́ неве́рия ка́мень претыка́ющих ко Све́ту Боже́ственному возводя́ще.
Поора́ша преподо́бный, всю́ зе́млю обыдо́ша, ты́ же и Боже́ственный Кли́мент уче́ния в не́й посе́ясте и ны́не объе́млете плоды́ Боже́ственнаго ве́дения и всегда́шния пе́сни.
Богоро́дичен: Увенча́й, Влады́чице, я́ко ору́жием благоволе́ния, на́с укрепля́юще Твои́ми щедро́тами, по́мощию и заступле́нием: о́крест бо живота́ моего́ неща́дно обыдо́ша злы́х обстоя́ния.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Проро́ка Ио́ну подража́я, вопию́: живо́т мо́й, Бла́же, свободи́ из тли́ и спаси́ мя́, Спа́се ми́ра, зову́ща: сла́ва Тебе́.
Ученико́в четвери́цу испо́лнил еси́, му́дре, пропове́дников Христо́вых, му́дрых тайноводи́телей, Кири́лла и Мефо́дия, болга́ров и славя́нов Боже́ственныя отцы́.
Изгна́ни бы́сте дале́че, таи́нницы и пропове́дницы, претерпе́сте затворе́ния и бие́ния вку́пе, о исхожде́нии Свята́го Ду́ха бе́дствующе.
Ходи́л еси́ пути́ да́льныя с Кири́ллом прему́дрым, от се́вера да́же до Ри́ма, того́ трудо́в прича́стник бы́л еси́, му́дре, болга́ров па́ки с Мефо́дием просвети́ли есте́.
Богоро́дичен: От лю́таго наведе́ния злы́х изба́ви на́с, и страсте́й искуше́ния, и вся́ких злоключе́ний, Пречи́стая, и вре́да вся́каго ско́ро изми́ на́с.
И́н.
Ирмо́с: Возопи́, прообразу́я погребе́ние тридне́вное, проро́к Ио́на, в ки́те моля́ся: от тли́ изба́ви мя́, Иису́се, Царю́ си́л.
Испо́лнися и в тебе́ сло́во Боже́ственное, во всю́ бо зе́млю Болга́рскую изы́де Боже́ственное твое́ веща́ние, и да́же до коне́ц земли́ глаго́ли твои́.
От коне́ц се́верных, да́же до коне́ц за́падных в мо́ре бы́ша ше́ствия ва́ша, блаже́ннии, и внидо́сте в Ри́м, Но́вый Заве́т завеща́юще.
Хра́м Боже́ственный и Бо́жие честно́е жили́ще ты́ бы́в, Богоно́сне Нау́ме, от ю́ности, и мене́ моли́твами твои́ми сотвори́ прия́телище Свята́го Ду́ха.
Богоро́дичен: Кто́ бу́ду, отвсю́ду при́сно бори́мый, Ты́ ми́ покро́в и прибе́жище бу́ди, Богоневе́сто, побежда́емым бо еси́ Помо́щница Непобеди́мая.
Конда́к, гла́с 3.
Све́тлых твои́х по́двигов пречестна́я па́мять, я́ко ве́лие со́лнце, все́м возсиява́ет, ли́ца воспева́ющих тя́ просвеща́ет, де́моны и вся́ку боле́знь отгоня́ет: сего́ ра́ди, соше́дшеся, любо́вию сию́ ве́рно восхва́лим.
И́кос:
Оте́ц на́ш Нау́м, ве́лий предста́тель и свети́льник всесве́тлый, яви́ся дне́сь, прииди́те, стеце́мся, славя́нов мно́жества, тому́ сра́дующеся: то́й бо все́х на́с просвети́ и пре́лести мра́к разруши́. Се́й восле́д Христа́ после́дова и же́ртву благоприя́тну себе́ предаде́, се́й и всесла́вную па́мять свою́, гоще́ние духо́вное, все́м ве́рным ны́не предлага́ет, сию́ любо́вию вси́ да восхва́лим.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Су́щим в пещи́ отроко́м Твои́м, Спа́се, не прикосну́ся, ниже́ сту́жи, о́гнь. Тогда́ трие́, я́ко еди́неми усты́, поя́ху и благословля́ху, глаго́люще: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Содева́я чудеса́, Бо́г изба́ви тя́, Нау́ме, от темни́цы и затворе́ния нечести́вых чуде́сне со дру́ги твои́ми, и́бо внеза́пу спадо́ша ру́к и но́г ва́ших у́зы и разреши́шася.
Провеща́нием Боже́ственных уче́ний учи́тель бы́л еси́ лю́дем злонра́вным, преложе́ньми же Боже́ственными си́х вои́стинну Богонауче́нны сотвори́л еси́, вме́сто ди́вих звере́й в о́вцы кро́ткаго Христа́ си́х преложи́л.
Колесни́ца Бо́жия яви́лся еси́, Нау́ме, И́мя Христо́во нося́ пи́сменно проти́во царе́м мно́гим язы́ком и де́лы Того́ прославля́я, и от Него́ сла́вно прославля́ем.
Богоро́дичен: Ра́бския приими́ моле́ния Твои́х рабо́в, Всесвята́я, Чи́стая, и лю́тых на́с скорбе́й находя́щих изба́ви моли́твами Твои́ми, и соприча́стники Твоея́ Боже́ственныя сла́вы сотвори́.
И́н.
Ирмо́с: Спасы́й во огни́ Авраа́мския Твоя́ о́троки и халде́и уби́в, я́же Пра́вда пра́ведно уловля́ше, Препе́тый Го́споди, Бо́же оте́ц на́ших, благослове́н еси́.
По́ты по́стническия вои́стинну со апо́стольскими по́ты, о́тче, смеси́л еси́, произволе́нием же и му́ченик без кро́ви последи́ яви́лся еси́, взыва́я: Бо́же, благослове́н еси́.
Мертвотво́рныя у́зы по́мыслов я́ве отреши́л еси́, я́коже Моисе́й но́г свои́х дре́вле, и Бо́га и́стинно разуме́л еси́, лю́ди же пе́ти повину́л еси́: Бо́же оте́ц на́ших, благослове́н еси́.
Во́лю боя́щихся Его́ сотворя́яй, моли́твы твоея́, я́же о на́с, о́тче, ника́коже отвраща́ется, те́мже помина́й всегда́ душе́ю и се́рдцем тя́ воспева́ющих.
Богоро́дичен: Теле́сныя и душе́вныя стра́сти, и паде́ния, и бе́д лю́тых озлобле́ния борю́щих мя́ враго́в изми́, Твоего́ раба́, и си́лою Твое́ю, Де́во, мене́ соблюди́.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Его́же ужаса́ются А́нгели и вся́ во́инства, я́ко Творца́ и Го́спода, по́йте, свяще́нницы, просла́вите, о́троцы, благослови́те, лю́дие, и превозноси́те во вся́ ве́ки.
Нау́ма, Свята́го ду́ха Богодухнове́нный орга́н, воспои́м, ве́рнии, в свяще́нных словесе́х вопию́ще Го́сподеви: того́ моли́твами спаса́й держа́ву Твою́ песносло́вящих.
Проше́л еси́ вся́ славя́нския страны́ с Кли́ментом, всему́дре, твои́м спу́тником, Охри́ду и о́крест лю́ди наставля́я на пу́ть пра́вый твои́м пропове́данием.
Кре́ст тво́й, Нау́ме, на ра́мена взе́м, Христу́ после́довал еси́, Еди́ному Царю́, зако́нно подвиза́вся, и от Того́ вене́ц побе́ды прия́л еси́, Богоблаже́нне.
Богоро́дичен: О́троки, ника́коже опаля́еми, прообразова́, Пречи́стая, утро́бу Твою́, отню́д неопа́льну огне́м Боже́ственным, Бо́гу же Еди́ному сохрани́ся в жили́ще.
И́н.
Ирмо́с: О́троки благочести́выя в пещи́ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ е́сть, тогда́ у́бо образу́емое, ны́не же де́йствуемое, вселе́нную всю́ воздвиза́ет пе́ти Тебе́: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.
Сло́во Бо́жие, вся́ челове́ки хотя́ изба́вити от безслове́сия, о́гненный язы́к тебе́ дарова́, и́мже болга́рския лю́ди в ра́зум и́стинный приве́л еси́, пе́ти науча́я Христа́ во ве́ки.
Победи́л еси́ мучи́телей неи́стовство противле́нием твои́м, Нау́ме приснопа́мятне, ра́ны же, бие́ния и темни́цы претерпе́л еси́, о исхожде́нии Свята́го Ду́ха побора́я, о́тче, от Боже́ственнаго Исто́чника Тро́ицы Невино́вныя.
Отню́ду же отбеже́ вся́ка ско́рбь, боле́знь и стена́ние, иде́же неизглаго́ланная ра́дость и наслажде́ние, иде́же перворо́дных ны́не жили́ще, та́мо всели́ тя́ Христо́с, Нау́ме, прие́м труды́ твоя́, я́же о Не́м.
Ну́ждными окружа́еми беда́ми от вра́г ви́димых и неви́димых, со скорбьми́ борю́щеся, боле́зньми, и обстоя́ньми, и непра́ведными наведе́ньми, и изгна́нии го́рькими, вопие́м в боле́зни се́рдца: спаси́ на́с, Ще́дре, преподо́бнаго моли́твами.
Богоро́дичен: Поги́бе бе́гство от мене́ в коне́ц, умно́жишася пи́сменно взыска́ющии мя́, но Ты́ ми́ бу́ди, Влады́чице, покро́в, кре́пость, прибе́жище, и утвержде́ние, и изве́стное спасе́ния ра́дование, и наде́жда, да Тя́ сла́влю во вся́ ве́ки.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Светоно́сный о́блак, в о́ньже все́х Влады́ка, я́ко до́ждь с небесе́ на руно́, сни́де и воплоти́ся на́с ра́ди, бы́в Челове́к, Безнача́льный, велича́ем вси́, я́ко Ма́терь Бо́га на́шего Чи́стую!
Достодо́лжно почита́ет, Нау́ме, Болга́рская земля́ па́мять твою́: ты́ бо еси́ тоя́ световоди́тель, с Боже́ственным Кли́ментом же, и чудотво́рцем Гора́здом, и Ангела́рием му́дрым и священнотаи́нником, ю́же спаса́йте моли́твами ва́шими.
Ри́м, уви́дев ва́ше равноапо́стольное хожде́ние, Боже́ственный Кири́лле, Мефо́дие благоблаже́нне с Нау́мом сла́вным, и ужасе́ся Бо́жиих чуде́с, соде́янных ва́ми, те́мже ва́с почита́ем ле́тними пе́сньми.
Ликостоя́ния отце́в, апо́столов, преподо́бных, иера́рхов, проро́ков и му́чеников, Нау́ме блаже́нне, восприя́ша тя́ ны́не со страда́вшими с тобо́ю: си́х бо житию́ подража́л еси́, и с ни́ми же все́х на́с помина́й.
Свяще́нный киво́т заве́та тя́ ве́мы, словеса́ Бо́жия нося́щаго и спаса́ющаго славя́нов мно́жества в зе́млю обетова́нную ве́чную, те́мже почита́ем ра́ку моще́й твои́х, в ве́чный наставля́еми живо́т.
Богоро́дичен: От беззако́нных люде́й и наве́та де́монскаго, от страсте́й всеразли́чных содержа́ния тя́жкаго и от искуше́ний мно́гих лю́таго озлобле́ния, Пречи́стая, свободи́ все́х на́с, Богоро́дице, на Тя́ наде́ющихся.
И́н.
Ирмо́с: Вся́к земноро́дный да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь, да торжеству́ет же Безпло́тных умо́в естество́, почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере, и да вопие́т: ра́дуйся, Всеблаже́нная Богоро́дице, Чи́стая Присноде́во.
Ста́нем, ве́рнии, в дому́ Бо́га на́шего и во дво́рех просла́вим Его́ вели́чия и чудеса́: я́ко ди́вен е́сть во святы́х Свои́х, повину́ющихся Его́ повеле́ниям, с ни́миже сра́дуется и Нау́м преподо́бный.
Да тя́, Нау́ме, согла́сно почти́м, торжеству́юще, изба́ви моли́твами твои́ми вся́ких наве́тов и обстоя́ний, напа́стей и скорбе́й и вся́каго ина́го гне́ва, моля́ Христа́, показа́вшаго тя́ Свои́х повеле́ний исполни́теля.
Лю́дие, и́хже ты́ твои́ми труды́ насади́л еси́ и по́ты твои́ми, всеблаже́нне, напои́л еси́ и страда́ньми твои́ми укорени́л еси́, плодоприно́сят тебе́ пе́сни ле́тния, нача́тки па́мяти твое́й, те́мже о ни́х Бо́гу моли́ся.
Осла́би ми́, Христе́, Са́м бо ве́си не́мощи моя́, я́ко да обря́щу от си́х поко́й пре́жде исхо́да моего́, моли́твами, Влады́ко, Нау́ма, Твоего́ уго́дника, и не да́ждь бы́ти ми́ в ра́дость враго́м мои́м ни в се́й ве́к, ниже́ в бу́дущий.
Богоро́дичен: Тя́, и́стинную Ма́терь Зижди́телеву, вся́ хоте́нием сотво́ршему, ве́рою мо́лим: сове́ты и ловле́ния вражду́ющих на на́с осуети́, я́ко Блага́я, и от ру́к враго́в вся́ рабы́ Твоя́ соблюди́, па́стырей и па́ству Твою́, Всепе́тая.
Свети́лен:
Посети́л е́сть Христо́с лю́ди преогорче́нныя, из руки́ лука́ваго и от неве́рия мра́ка тобо́ю, Нау́ме, спа́сл е́сть, и вся́ земля́ испо́лнися Боже́ственнаго ра́зума.
Равноапостольный Наум Охридский († 910), болгарин по происхождению, был одним из учеников святых Кирилла и Мефодия и сопутствовал также святителю Клименту Охридскому во время его проповеди Евангелия. Оба они были прозваны «новыми Моисеем и Аароном».
В Германии их схватили и заключили в тюрьму, но по Божиему мановению темница потряслась, цепи спали с узников и они свободно покинули место своего заключения. Когда святитель Климент отправился на юго-запад Болгарии, преподобный Наум остался в тогдашней столице, городе Плиске.
Впоследствии, когда Климент нёс святительские труды в Охриде, святой Наум выстроил Архангельский монастырь на южном берегу Охридского озера, который на века стал источником крепости и прибежищем для бедных и увечных. Вокруг него собралось множество иноков, потому что он был мудрым наставником, строгим подвижником, чудотворцем и молитвенником. Он неустанно трудился над переводом Священного Писания на славянский язык. В монастыре равноапостольный Наум подвизался около десяти лет.
Святой Наум преставился 23 декабря 910 года и был погребён в устроенном им монастыре. Мощи его прославились чудесными исцелениями, особенно душевнобольных.