Каноны святому благоверному князю Лазарю Сербскому
Припев: Святы́й благове́рный кня́же Лáзаре, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 28 июня (15 июня ст. ст.)
Глас 4.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́, и напо́лнятся Ду́ха, и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, и явлю́ся, све́тло торжеству́я, и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.
Лику́я со а́нгельскими собо́ры при́сно, у Престо́ла Боже́ственнаго, светови́дныя зари́ исполня́емь, омраче́нную ду́шу мою́ озари́ти моли́ся, я́ко да по до́лгу возмогу́ воспе́ти па́мять твою́, Ла́заре.
А́ще и по достоя́нию восхвали́ти тя́ недоуме́ем, чту́щии тя́, но, ели́ко по си́ле, пе́снь плете́м сла́вней твое́й па́мяти, пропове́дающе твое́ житие́ и страда́ние: любоча́ден, приими́ сие́, а́ще и не по достоя́нию хвале́ние.
Зача́ло доброде́тельнаго твоего́ жития́, стра́х Госпо́день взя́л еси́ от ю́ности, Ла́заре, и се́й име́л еси́, наставля́ющ тя́ к пути́ пра́вому, и́мже ше́ствуя, во дворы́ Госпо́дни вше́л еси́.
Богоро́дичен: А́нгельских си́л ве́мы Тя́ превы́шшую, лю́дие ве́рнии, Спа́са и Бо́га прославля́ем, Де́во Всепе́тая, и, Богоро́дицу Тя́ от души́ сла́вяще, мо́лимся: от супоста́тных наше́ствия пою́щия Тя́ изба́ви.
И́н. гла́с 8.
Ирмо́с: Колесницегони́теля фарао́ня погрузи́ чудотворя́й иногда́ Моисе́йский же́зл, крестообра́зно порази́в и раздели́в мо́ре, Изра́иля же беглеца́, пешехо́дца спасе́, пе́снь Бо́гови воспева́юща.
И́же на тя́ разсвирепе́вшии иноплеме́нницы потреби́шася, я́ко Дафа́н и Авиро́н окая́ннии: тебе́ бо неви́димо храня́ще Боже́ственная си́ла, Бо́гу вся́ко над ни́ми тя́ устро́ившу, мно́гим по́слежде тобо́ю промышля́я заступле́ние.
Ви́дев Созда́вший еди́н сердца́ челове́ков, Богому́дре Ла́заре, се́рдца твоего́, е́же к Нему́, нра́ва же кро́ткое и незло́бивое, на престо́ле ца́рствующих посади́ и па́стыря тя́ христокра́сных люде́й устро́и.
Егда́ на стра́жи твое́й ста́л еси́ богода́нныя ти́ вла́сти, Ла́заре, тогда́ недрема́нное о́ко стяжа́л еси́, к соблюде́нию богода́ннаго ти́ ста́да, о не́мже труди́вся до сме́рти, отню́дуже и мзду́ прия́л еси́ трудо́в твои́х.
Новопросия́вшая звезда́ яви́лся еси́ на за́паде, сия́я све́тлыми луча́ми твои́х моще́й все́м ве́рным, па́че же твоему́ оте́честву, и си́х привлача́ к пресве́тлому сия́нию твои́х по́двиг и избавля́я те́х от тьмы́ несве́тлыя, Ла́заре, и от приходя́щих то́е расхи́тити звере́й.
Богоро́дичен: Вседе́рзостную кре́пость иноплеме́нников, о Влады́чице, потреби́, лю́ди же ве́рныя, Тебе́ сла́вящия, спаси́ и укрепи́, и́же Сы́ну и Бо́гу Твоему́ пе́снь воспева́ющих.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице, Живы́й и Незави́стный Исто́чниче, ли́к себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́; в Боже́ственней Твое́й сла́ве венце́в сла́вы сподо́би.
Ра́зума от пеле́н испо́лнен ты́ бы́л еси́ и благода́ти Боже́ственныя, вся́ческих доброде́телей оби́лен, ни́щим же и убо́гим твое́ бога́тство расточи́л еси́, сего́ ра́ди тя́ Христо́с на Небесе́х мно́гим бога́тством обогати́.
Авраа́му на земли́ страннолю́бием подо́бяся, име́л еси́ десни́цу благопода́тну: стра́нныя, и больны́я, и мимоходя́щия прие́мля, сподо́бился еси́ и Бо́га прия́ти в тебе́, Ла́заре.
Преиспещре́нный и сла́вный до́м тво́й, достоблаже́нне Ла́заре, его́же на земли́ доброде́тельными ле́потами украси́л еси́, жела́я ве́чных бла́г получи́ти, му́дре, отню́дуже и Ца́рствия Небе́снаго сподо́бился еси́.
Богоро́дичен: О Господоимени́тая Де́во Всенепоро́чная, возбране́ние име́я и по́мощь Твоея́ моли́твы, до́блий во́ин Твоего́ Сы́на и Бо́га первонача́льника безбо́жнаго победи́, себе́ же исхода́тай сла́ву му́ченическую.
И́н.
Ирмо́с: Утвержде́й в нача́ле Небеса́ ра́зумом и зе́млю на вода́х основа́вый, на ка́мени мя́, Христе́, за́поведей Твои́х утверди́, я́ко не́сть свя́т, па́че Тебе́, Еди́не Человеколю́бче.
И́же на высоту́ хулу́ глаго́лавый, го́рдым о́ком ви́дев твоя́ поле́зная, Ла́заре, ле́стными ухищре́ньми укра́сти тя́ покуси́ся; ты́ же, Му́дрость су́щую – Христа́ Бо́га в дому́ се́рдца твоего́ имы́й, того́ под но́зе твои́ покори́л еси́, вопия́: не́сть свя́т, па́че Тебе́, Го́споди.
Беся́щася пе́рсянина я́ко ви́дев, со мно́жеством язы́к на тя́ прише́дша, дави́дски, Ла́заре, к боре́нию того́ изше́л еси́ и, я́коже о́наго втора́го победи́л еси́ Голиа́фа, взыва́я: не́сть свя́т, па́че Тебе́, Го́споди.
Я́ко побо́рнику Правосла́вия и му́ченику неле́стну хвалу́ и сла́ву вси́ тебе́, ве́рнии, прино́сим, Ла́заре: богора́тнаго бо зве́ря, я́ко не убоя́вшася рещи́: прииди́те, и потреби́м пра́вую ве́ру сла́вящих от земли́, и не помяне́тся и́мя Правосла́вия в ни́х, – кре́пко низложи́л еси́.
Богоро́дичен: Благопремене́нна сотвори́, Влады́чице Всепе́тая, бо́дрыми Твои́ми моли́твами от Твоея́ утро́бы я́вльшагося челове́ком пло́тию, я́ко да обря́щем, Тебе́ сла́вящии, грехо́в оставле́ние и насле́дницы яви́мся сла́вы Сы́на и Бо́га Твоего́.
Седа́лен, гла́с 8.
Прему́дростию и ра́зумом украше́н, му́жеским и тве́рдым сия́я смы́слом, бла́г же, и кро́ток, и ми́лостив бы́л еси́ и вруче́нную ти́ па́ству до́бре упа́сл еси́, язы́ческих же наше́ствий непра́ведное заколе́ние претерпе́л еси́, те́мже и вене́ц боле́зней твои́х прия́л еси́. Сего́ ра́ди вопие́м ти́, Ла́заре: моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти, чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Богоро́дичен: Я́ко Всенепоро́чная Неве́сто Творца́, я́ко Неискусому́жная Ма́ти Изба́вителя, прия́телище я́ко су́щи Уте́шителя, Всепе́тая, беззако́нию мя́ су́ща скве́рно жили́ще и де́монов игра́лище в ра́зуме бы́вша, потщи́ся от си́х злоде́йствия мя́ изба́вити све́тло жили́ще доброде́тельми соде́лавши, Светода́тельная и Нетле́нная, разжени́ о́блак страсте́й, и Вы́шняго прича́стия сподо́би, и Све́та невече́рняго моли́твами Твои́ми.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Седя́й в сла́ве, на Престо́ле Божества́ во о́блаце ле́гце, прии́де Иису́с Пребоже́ственный Нетле́нною Дла́нию и спасе́ зову́щия: сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.
Хра́м Бо́жий яви́лся еси́ по достоя́нию, хра́м бо Тому́ благоле́пен соде́лал еси́, все́х приводя́щ во удивле́ние, оби́лием кипя́ вся́ким, Ла́заре, в не́мже и ли́ки и́ноческия собра́л еси́.
Вве́ренный тебе́ тала́нт держа́вный, Ла́заре, не в земли́ скры́л еси́, я́ко ра́б лени́вый, но де́лав, я́ко ра́б бо́дрый своего́ Влады́ки, его́же и многоусугу́бленна Тому́ прине́сл еси́.
Авситиди́йскаго И́ова житию́ всекра́сному подо́бяся му́дростию и ра́зумом, просвеще́н яви́лся еси́, смире́нием се́рдца укра́шен и высото́ю жития́ сия́я, и па́че си́х высоча́йшая испра́вил еси́, Ла́заре.
Богоро́дичен: Лю́дие ве́рнии, сла́вящия Тя́, Ма́терь Бо́жию, припа́дающе, мо́лимся чистоте́ Твое́й: моли́ся, Влады́чице, со святы́м му́чеником о чту́щих Тя́: вся́ бо мо́жеши, я́ко Христа́ ро́ждши, Богоблаже́нная.
И́н.
Ирмо́с: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, Ты́ моя́ и си́ла, Ты́ мо́й Бо́г, Ты́ мое́ ра́дование, не оста́вль не́дра О́тча и на́шу нищету́ посети́в. Те́м с проро́ком Авваку́мом зову́ Ти́: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.
Я́ко Гедео́н всекре́пкий, к наше́дшему мно́жеству пе́рсскому дерзну́л еси́, хра́мы моли́твенныя и сосу́ды святы́я не терпя́ зре́ти пожига́емы, любя́ о си́х умре́ти и ду́шу твою́ положи́ти; от ни́х же главно́е усече́ние претерпе́л еси́, взыва́я: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Всекре́пким твои́м усе́рдием спле́лся еси́ велехва́льному пе́рсянину и, того́ победи́в, взыва́л еси́: да пролие́тся кро́вь моя́ о любви́ Христа́ моего́, изво́лих бо примета́тися в дому́ Бо́га моего́ па́че, не́жели жи́ти ми́ в тле́нных.
Досточу́ден и му́жествен в бра́нех бы́л еси́, но́вый в му́ченицех Ла́заре, ра́ны мно́гия и главно́е отсече́ние любве́ ра́ди Бо́жия от беззако́нных претерпе́л еси́, ду́х же пре́дал еси́ в ру́це Бо́гу, ра́дуяся.
Богоро́дичен: Возсия́л еси́ от Де́вы, я́коже от о́блака звезда́ озаря́ющая, показу́я му́чеником красоту́ и все́м, до́бре подвиза́вшимся и страстьми́ распе́ншимся, Ще́дре, си́лу Твою́.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая о Боже́ственней сла́ве Твое́й: Ты́ бо, Неискусобра́чная Де́во, име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на, все́м воспева́ющим Тя́ ми́р подава́ющая.
Ио́сифа целому́дреннаго чистоте́ и Боже́ственному житию́ подо́бяся, пшеницеда́тель и ми́лостив ни́щим бы́л еси́: сию́ посе́яв в бразде́х, нището́ю изсо́хших, отону́дуже во вре́мя плодо́в весе́лием рукоя́ти пожа́л еси́.
Твоего́ ра́ди ми́лования, е́же на земли́ стяжа́л еси́, пра́вды ра́ди твоея́, приобре́тение стои́т тебе́ нетле́нно, е́же и получи́в, обре́л еси́ трудо́в твои́х возме́здие и живе́ши с ли́ки пра́ведник и му́ченик, ра́дуяся.
И́же нището́ю угнета́емии лю́те и и́же в плене́ных и вся́ких ну́ждах озлобля́емии тру́бят в подсо́лнечней, Ла́заре, твои́х, досточу́дне, ми́лований пучи́ну неизсле́диму.
Богоро́дичен: Без се́мене Сло́во Бо́жие, Неискусобра́чная, о Богоро́дице, родила́ еси́, я́коже То́й благоизво́ли, Его́же ра́ди, Бо́га, му́жески сла́вный му́ченик Ла́зарь, пропове́дуя, вожделе́нно пострада́.
И́н.
Ирмо́с: Вску́ю мя́ отри́нул еси́, от лица́ Твоего́, Све́те Незаходи́мый, и покры́ла мя́ е́сть чужда́я тьма́, окая́ннаго? Но обрати́ мя́ и к све́ту за́поведей Твои́х пути́ моя́ напра́ви, молю́ся.
Да подви́жится к твоему́ похвале́нию вся́к язы́к, я́ко хва́лен ста́ду твоему́ бы́л еси́ во́ждь, и я́ко, си́х приве́д, упа́сл еси́ на па́житех живо́тных, и я́ко засту́пник те́м в животе́ и по сме́рти яви́вся, и я́ко о не́м подвиза́лся еси́ до сме́рти.
Нача́льствующу тебе́ ста́ду христоимени́тому в зве́рских нахожде́ниих, не нае́мник, но па́стырь до́брый бы́л еси́, за́поведи Пастыренача́льника потща́лся еси́ испо́лнити, расхища́ющим ста́до Христо́во возбраня́я, убие́н бы́л еси́.
Светя́щую тя́ свещу́ во дни́ и нощи́, Ла́заре, твоя́ честны́я светоза́рныя мо́щи стяжа́вши, Це́рковь весели́тся, просвеща́ема дне́сь заре́ю, ю́же свы́ше прия́л еси́ Ду́ха Свята́го осене́нием, и́миже вся́кия ле́сти избежа́вши, тя́ прославля́ет.
Богоро́дичен: Ду́шу мою́ озари́, омраче́нную прегреше́ньми и ослепле́нную лю́тыми похотьми́, Я́же Со́лнце ро́ждшая Пра́ведное, Присноде́во: ели́ка бо хо́щеши, мо́жеши.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Боже́ственное сие́ и всечестно́е соверша́юще пра́зднество, Богому́дрии, Богома́тере, прииди́те, рука́ми воспле́щим, от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.
О, всекра́сныя ку́пли твоея́, свя́те, о, чу́днаго твоего́ измене́ния: маловре́менною бо сла́вою ве́чную искупи́л еси́, в не́йже ны́не живе́ши, о на́с моли́ся.
Житию́ твоему́, Ла́заре, кто́ не удиви́тся, собра́л бо еси́, я́коже пчела́ благоразу́мная, мно́жество цветови́дных доброде́телей: в ни́хже, красу́яся, на́с облагоуха́еши.
Е́же по достоя́нию чу́днаго твоего́ жития́, досто́йно жела́ему сла́ву, ты́ от Христа́ Бо́га получи́л еси́, иде́же ны́не предстои́ши, в ри́зу све́тлу от доброде́телей облече́н, ра́дуяся.
Богоро́дичен: Ма́ти Присноде́во, я́ко Чи́стую Тя́, Сло́во Чи́стое возлюби́, из Тебе́ вопло́щся, обнови́ челове́ка и Своего́ уго́дника просла́ви чудесы́.
И́н.
Ирмо́с: Очи́сти мя́, Спа́се, мно́га бо беззако́ния моя́, и из глубины́ зо́л возведи́, молю́ся, к Тебе́ бо возопи́х, и услы́ши мя́, Бо́же спасе́ния моего́.
Страны́ вся́ окре́стныя, Ла́заре, пропове́дуют твое́ житие́ и по́двиги, изря́днее же твое́ оте́чество, свя́те; труби́т же и Це́рковь Свята́я, па́мять твою́ сла́вящи, я́ко о то́й кро́вь твою́ излия́л еси́, но́вый в му́ченицех Ла́заре.
Гобзу́юща тя́ в поле́зных я́ко ви́де пе́рсянин, на тя́ свире́по рыка́я, со мно́жеством язы́к прихо́дит, от ни́хже и главно́е отсече́ние претерпе́л еси́, я́ко му́ченик, того́же возгнеще́ние ве́чному огню́ мече́м соде́лал еси́.
Бо́г, И́же во гро́бе забве́ния не оста́ви твое́ те́ло, земно́му же естеству́ повеле́ не растли́ти, но це́ло и облагоуха́емо явля́ет, все́х ве́рных чу́вствия и зре́ние во удивле́ние привлача́.
Богоро́дичен: И́же вся́ приведы́й от небытия́ в бытие́, И́же от Де́вы Неискусому́жныя на́с ра́ди вопло́щся, исмаи́ля врага́ покори́, борю́щаго на́с, кня́зю на́шему побе́ду да́руя, мольба́ми Твоего́ Ла́заря и Ро́ждшия Тя́, Сло́ве Бо́жий.
Конда́к, гла́с 8.
Возбра́нника благоче́стия всеизря́дна и му́ченика о и́стине непосты́дна, че́стне и по до́лгу восхваля́ет тя́ ста́до твое́, Богому́дре, но я́ко име́я дерзнове́ние ко Христу́ Бо́гу, тебе́ сла́вящим смире́ние испроси́, да зове́м ти́: ра́дуйся, Ла́заре приснопа́мятне.
И́кос:
И́мать тебе́ твое́ оте́чество и па́ства, я́ко жи́ва и по сме́рти: да́р прече́стен и бога́тство неиждива́емое, засту́пника вели́ка и возбра́нника кре́пка, о благолюбе́зне; те́мже и в де́нь сконча́ния твоего́ пе́сни достохва́льныя прино́сим ти́, и, велича́юще тя́, взыва́ем тебе́ такова́я: ра́дуйся, отца́ благочести́ва прозябе́ние; ра́дуйся, ма́тере благогове́йныя прижи́тие. Ра́дуйся, я́ко от ю́ности после́довал еси́ за́поведем Бо́жиим; ра́дуйся, сто́лпе Правосла́вия непоколеби́мый. Ра́дуйся, зда́телю и краси́телю святы́х церкве́й; ра́дуйся, оби́льное ми́лование ни́щих. Ра́дуйся, па́стырю до́брый, положи́вый ду́шу твою́ о лю́дех Бо́жиих; ра́дуйся, я́ко о благоче́стии кро́вь твою́ излия́л еси́. Ра́дуйся, я́ко си́х ра́ди с му́ченики причте́ся и водворе́ние с ни́ми получи́л еси́; ра́дуйся, я́ко тобо́ю украси́шася правосла́внии. Ра́дуйся, я́ко сла́ва о тебе́ протече́ по вселе́нней; ра́дуйся, на́ш засту́пниче и изба́вителю. И сия́ тебе́ прино́сим, свя́те, я́ко досто́йну, и мо́лим тя́: возме́здие сла́вящим тя́ пода́ждь и вся́каго озлобле́ния на́с изба́ви, да зове́м ти́: ра́дуйся, Ла́заре приснопа́мятне.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Не послужи́ша тва́ри Богому́дрии па́че Созда́вшаго, но, о́гненное преще́ние му́жески попра́вше, ра́довахуся, пою́ще: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.
О Бо́зе ве́рою усе́рдною возмога́я, мно́жество хра́мов святы́х обнови́л еси́, мно́жайшия же от основа́ния воздви́гл еси́ Го́споду в славосло́вие, и́хже ра́ди до́м Ду́ха Свята́го себе́ соде́лал еси́, вопия́, благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Испещре́нну ле́ствицу, и до Небе́с досяжу́щу, на земли́, я́ко худо́г, хитре́ц Ла́заре, устро́ил еси́: бы́ша во тебе́, я́коже степе́ни ле́ствичныя, блага́я дела́, и́миже восте́к, иде́же жела́л еси́, зовы́й: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Ра́зума све́тлости в доброде́тели жития́ и пре́жде страда́ния ты́, му́дре, испо́лнь бы́л еси́, красне́йший же яви́лся еси́ по по́двизех чуде́сных. Те́мже тя́ я́ко Бо́жия уго́дника почита́ем, зову́ще: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Богоро́дичен: Ада́м от тли́ рождество́м Твои́м изба́вися, кроме́ бо тле́ния челове́ческаго ро́ждши, те́мже тле́ния зла́го мя́, Отрокови́це, изба́ви мольба́ми Твоего́ Ла́заря, Влады́чице.
И́н.
Ирмо́с: Бо́жия снизхожде́ния о́гнь устыде́ся в Вавило́не иногда́. Сего́ ра́ди о́троцы в пещи́, ра́дованною ного́ю, я́ко во цве́тнице, лику́юще, поя́ху: благослове́н еси́, Бо́же, оте́ц на́ших.
Не терпя́, Богому́дре, зре́ти хра́мом моли́твенным безбо́жными пожига́емым и ста́до христоимени́тое расхища́емо, ре́вностию Бо́жия любве́ разже́гся, изше́л еси́, и му́ченическое от си́х гла́вное отсече́ние претерпе́л еси́, зовы́й: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
С ли́ки а́нгельскими в све́тлем пребыва́нии и с му́ченическими собо́ры водворя́яся я́ко му́ченик, Ла́заре, у Престо́ла все́х Царя́ и Бо́га на́шего, лику́я, зове́ши: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Дне́сь весели́тся вся́ка душа́ ве́рных, собра́вшихся на свято́е торжество́, во всесвяты́й хра́м тво́й, и, зря́ще в не́м, я́коже со́лнце, святы́я твоя́ мо́щи, ра́дуется, взыва́юще: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Богоро́дичен: Восхваля́ем Тя́, похвалу́ му́чеников и ве́рных спасе́ние, вси́ ро́ди челове́честии, Пренепоро́чная: Бо́га бо родила́ еси́ и пребыва́еши Де́вою нетле́нна, Ему́же зове́м: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: О́троки благочести́выя в пещи́ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ е́сть; тогда́ у́бо образу́емое, ны́не же де́йствуемое, вселе́нную всю́ воздвиза́ет пе́ти Тебе́: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.
Заре́ю солнцеви́дною достоле́пно, Ла́заре, украше́н и багряни́цею, ю́же от крове́й твои́х очервлени́л еси́, бы́л еси́ оде́ян, держа́ кре́ст твое́ю руко́ю, Христу́, просла́вльшему тя́, предстои́ши. Те́м мо́лим тя́: труда́м твои́м ве́чновати Ему́ моли́ся.
Услы́ши мольбы́ и пе́ния гла́с люде́й твои́х, свя́те, вонми́ воздыха́нию ста́да твоего́, я́ко отечестволю́бец, и проти́вися гне́вне на на́с вою́ющим: ве́мы бо многомо́щную моли́тву пра́веднаго.
Ма́лаго и худа́го моле́ния на́шего не пре́зри, мо́лим тя́, жи́телю Вы́шняго Ца́рствия Ла́заре, но призира́й на твое́ ста́до, я́коже при животе́ и по сме́рти, и смире́ние испроси́ хва́лящим тя́.
Да ра́дуется дне́сь мно́жество Боже́ственное: яви́ся бо на за́паде пресве́тлая звезда́, во вре́мя после́днее сия́ющи досточу́дными луча́ми свои́х исправле́ний и озаря́ющи ве́рныя, Ла́заре всебога́те. Те́мже торжеству́им, зову́ще: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода и превозноси́те во вся́ ве́ки.
Богоро́дичен: А́нгелов Ти́ гла́с, Богоневе́сто, приноша́ем: ра́дуйся, Помо́щнице ве́рно чту́щих Тя́ челове́ков, проро́ков сбытие́, апо́столов и му́чеников украше́ние боголе́пное.
И́н.
Ирмо́с: Седмери́цею пе́щь халде́йский мучи́тель Богочести́вым неи́стовно разжже́, си́лою же лу́чшею спасе́ны, сия́ ви́дев, Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.
Не пожда́в сме́рти есте́ственныя, но, я́коже жела́в, получи́л еси́, всекра́сное твое́ житие́ муче́нием удобротвори́л еси́, и преше́л еси́ к Вы́шним оби́телем, иде́же зри́ши добро́ту неизрече́нную, и, я́ко му́ченик име́я дерзнове́ние, зове́ши: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те Христа́ во вся́ ве́ки.
Полку́ богосо́бранному предсия́я, я́коже звезда́ благозра́чная, и си́х во све́тлая селе́ния приве́л еси́ путе́м страда́льческим, и лико́м му́ченическим приче́т си́х с собо́ю, кре́пко бо о благоче́стии кро́вь твою́ пролия́л еси́, свя́те, зовы́й: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те Христа́ во вся́ ве́ки.
Во сла́ву и све́тлость Боже́ственную преше́д ду́хом, я́ко любоча́ден, на́с, си́рых, не оста́вил еси́, но, я́коже Илия́ Елиссе́ю ми́лоть во утеше́ние, си́це честно́е те́ло твое́ це́ло и благоуха́нно на́м оста́вил еси́, любя́ и по сме́рти пито́мцы твоя́, пою́щия: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те Христа́ во вся́ ве́ки.
Богоро́дичен: Сы́н Единоро́дный, И́же пре́жде ве́к неви́димый, напосле́док же веко́в Пе́рвенец бы́сть, ви́дим пло́тию из Тебе́, Ма́ти Де́во, на́с ра́ди вочелове́чися, да земны́я обожи́т, Бо́г спасе́ния моего́, Ему́же зове́м: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода и превозноси́те во вся́ ве́ки.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Вся́к земноро́дный да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь, да торжеству́ет же Безпло́тных умо́в естество́, почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере, и да вопие́т: ра́дуйся, Всеблаже́нная Богоро́дице, Чи́стая Присноде́во.
Ра́дующися во всепра́зднственный де́нь твоего́ сконча́ния, Це́рковь ве́рных дне́сь, со все́ми окре́стными совоку́пльшися, пра́зднует, храни́теля и засту́пника бо́дра стяжа́вши: ю́же огражда́й твои́м предста́тельством, я́ко да тя́ велича́ем.
Украси́в ду́шу твою́ Боже́ственными ле́потами, кра́сному Сло́ву сла́вен предстои́ши во дерзнове́нии мно́зе. Сего́ ра́ди мо́лим тя́: свы́ше на́с, певцы́ твоя́, назира́й ми́лостивно, стране́ на́шей победи́тельная на супоста́ты испроси́, я́ко да тя́ ублажа́ем.
И́же празднолю́бных собо́ри, и́же в торжество́ ны́не хвали́маго Ла́заря собра́вшеся, наслади́мся торжества́ спасе́ннаго, зря́ще проро́ческих дне́сь сбы́вшихся слове́с: е́же пра́ведницы во ве́ки живу́т и от Го́спода си́м прославле́ние, Его́же велича́ем.
Многоце́нное бога́тство и неиждива́емое – те́ло твое́ стяжа́в, хра́м тво́й, свя́те, крася́щеся тобо́ю, и взыва́ет, веселя́ся: вели́чит сла́ва моя́ Го́спода, дарова́вшаго мое́ украше́ние, покро́в и заступле́ние от супоста́тов.
Богоро́дичен: И́стинную Богоро́дицу ве́дый му́ченик Ла́зарь, и из Тебе́ рожде́ннаго Бо́га пропове́дуя, к безбо́жному мно́жеству от Того́ любве́ ополчи́ся, и му́жески проти́вися да́же и до сме́рти, Богоро́дице, Тя́ велича́ем.
И́н.
Ирмо́с: Ужасе́ся о се́м Не́бо, и земли́ удиви́шася концы́, я́ко Бо́г яви́ся челове́ком пло́тски и чре́во Твое́ бы́сть простра́ннейшее Небе́с. Те́м Тя́, Богоро́дицу, А́нгелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.
Тебе́ мо́лим, свя́те, приле́жно: о Це́ркви ве́рней помоли́ся, о не́й же и кро́вь твою́ му́ченически излия́л еси́, Правосла́вней же ве́ре кре́пость на е́реси враго́в испроси́, смире́ние же – чту́щим тя́, Ла́заре.
Я́ко шипо́к багрянови́дный, и я́блоко благово́нно, я́ко кри́н се́льный и я́ко ми́ро благоуха́нно, ра́ка твоя́, Ла́заре, на́с облагоуха́ющи, весели́т: ю́же и посреде́ иму́ще, я́коже сокро́вище многоце́нное, то́ю красу́емся, Спа́са велича́юще.
В пра́здник святы́я твоея́ па́мяти, Ла́заре, соше́дшеся, ли́цы веселя́тся, с ни́миже и мы́ пе́сньми тя́ почита́ем. Прииди́ же и ты́, свя́те, и предначина́й торже́ственная, озлобле́ния же на́с вся́каго изба́ви, я́ко твое́ есмы́ ста́до.
Богоро́дичен: О Всепе́тая Цари́це, Я́же Безнача́льнаго ро́ждши Царя́ Сла́вы, пою́щим Тя́ согреше́ний проще́ние и житию́ устрое́ние благоприбы́тно пода́ждь Твоего́ Ла́заря мольба́ми.
Свети́лен.
Оте́чество твое́, израсти́вшее тя́, твои́ми пелена́ми хва́лится, по́двиги же и страда́ньми красу́ется, но́вый в му́ченицех Ла́заре, светле́ется же и це́рковь Спа́са и Бо́га, сокро́вище бога́тое иму́щи – святы́я твоя́ мо́щи; мы́ же, ве́рнии, па́мять твою́ соверша́юще, моле́бно зове́м: изба́ви почита́ющих тя́ озлобле́ния вся́каго твои́ми моли́твами.
Богоро́дичен: Приими́ моле́ние, Всечи́стая Ма́ти Бо́жия Сло́ва, Твои́х люде́й, ве́рно сла́вящих Тя́, Богоро́дицу, и сохраня́й Твое́ ста́до ненаве́тно от сопроти́вных, непреста́нно сла́вящее Тя́, Непосты́дную Засту́пницу: ины́я бо Помо́щницы не и́мамы, ра́зве Тебе́, Влады́чице.
Краткое житие благоверного князя Лазаря Сербского
Князь Лазарь, чьи нетленные мощи почивают ныне в Раваницком монастыре, был одним из величайших правителей Сербии. Он неоднократно воевал с турецким пашой и, наконец, сошелся в решительной битве с турецким султаном Амуратом у Косово 15 июня 1389 года. Накануне битвы, ночью, ему явился Ангел, предложив на выбор земное царство или мученичество ради Царствия Небесного. И он предпочел погибнуть в битве. После того, как все войско причастилось Святых Таин за Божественной литургией, все воины удостоились мученических венцов от рук мусульман. Святой Лазарь был обезглавлен, и его мощи были перенесены в Раваницу, где насельницы обители в наше время ухаживают за больными детьми. Святой Лазарь был великим храмостроителем и основателем многих монастырей, в том числе и монастыря святого целителя Пантелеимона на Афоне.
Полное житие благоверного князя Лазаря Сербского
Святой благоверный князь Сербский Лазарь жил в XIV веке, в то время, когда турки, завоевав соседние страны, готовились напасть и на Сербию.
Святой Лазарь воспитывался при дворе святого короля Душана. Он был назначен правителем одной из сербских областей. В 1371 году святой Лазарь был провозглашен королем всей Сербии и много потрудился для облегчения положения страны. Он усмирил соседних князей, обижавших и грабивших сербское население, заботился о христианском просвещении народа, строил храмы, поддерживал монастыри и благотворительные учреждения. В 1380 году святой построил монастырь Рованицу. Святой Лазарь исходатайствовал у Константинопольского патриарха согласие на признание архиепископа Сербского патриархом. В течение 10 лет его правления Сербия находилась в покое.
Затем началась война с турками. Во время Косовской битвы раненый король был взят в плен и по повелению султана Баязета 15 июня 1389 года усечен мечом. Тело святого короля Лазаря было погребено в ближайшей церкви. В 1391 году его нетленные мощи были перенесены в Рованицкий монастырь. Монастырь был разрушен турками в 1683 году, и мощи короля Лазаря были перенесены в монастырь Новая Рованица на Фружской горе.