Канон святым трем отрокам мученикам Анании, Азарии и Мисаилу

Припев: Святи́и му́ченицы, моли́те Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 30 декабря (17 декабря ст. ст.)

Глас 8.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Во́ду проше́д, я́ко су́шу, и еги́петскаго зла́ избежа́в, изра́ильтянин вопия́ше: Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́м.

Безнача́льное Сло́во, из Отца́ пре́жде все́х веко́в рожде́нно боголе́пно, е́же в пещи́ ю́ношам обра́зно ви́денное, просла́вим.

Глаго́лы мучи́теля злочести́ваго благоро́днии о́троцы оплева́вше терпели́вно, сне́дьми пребеззако́нных оскверни́тися халде́йски не восхоте́ша.

Пита́стеся у́бо сло́вом душе́вне, сне́дьми же самора́сленными пло́тски, па́че пита́ющихся дебе́лыми сне́дьми, царю́ красне́йшии ви́ды показа́стеся.

Богоро́дичен: Я́д змии́н, в слу́хи го́рько излия́вшийся Е́вы, я́же из Дави́да возра́стшая, Отрокови́це, исцеля́еши, Изба́вителя поро́ждши.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Ты́ еси́ утвержде́ние притека́ющих к Тебе́, Го́споди, Ты́ еси́ Све́т омраче́нных, и пое́т Тя́ ду́х мо́й.

Ра́зум стяжа́вше богонауче́нный, Влады́ко, о́троцы Дави́довы зако́ны оте́ческия богому́дренно соблюдо́ша.

О́гнь не опали́ чисте́йшая телеса́ благочести́вых, посто́м бо душепита́тельным напая́хуся.

Хвалу́ всеми́рную и многопе́тую пою́т о́троцы трие́, посреде́ пе́щи чу́дно ороша́еми.

Богоро́дичен: Да Рождество́, Влады́ко, из де́вствующаго телесе́ пока́жеши на́м, спаса́еши в пещи́ де́вствующая телеса́.

Седа́лен, гла́с 8.

Тро́ицы о́браз проро́чески из невеще́ственных шаро́в в пла́мени о́троцы написа́ша тро́стию ве́ры, и Сло́ва кра́йнее на зе́млю низше́ствие та́инственно ви́деша, и все́м пропове́даша. Те́мже, и ро́су с небесе́ прие́мше духо́вную, источа́ют ве́рным дарова́ния и согла́сно вопию́щим Тебе́: да́руй, Христе́ Бо́же, прегреше́ний оставле́ние, я́ко благоутро́бен, пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять ва́шу.

Сла́ва, и ны́не, богоро́дичен: Ра́дуйся, престо́ле огнезра́чный Бо́жий; ра́дуйся, Отрокови́це, седа́лище Ца́рское, о́дре преиспещренноустла́нный, златопорфи́рный черто́же, хлами́до червленосве́тлая, укра́шенный хра́ме, молниено́сное ору́жие, свети́льниче многосве́тлый; ра́дуйся, Богоро́дице, дванадесятосте́нный гра́де, и две́ре златокова́нная, и черто́же светлообра́зный, светлопозлаще́нная трапе́зо, богоукраше́нная ски́ние; ра́дуйся, сла́вная Неве́сто, Со́лнце ка́плющая; ра́дуйся, еди́на души́ моея́ благоле́пие.

Крестобогоро́дичен: А́гнца, и Па́стыря, и Изба́вителя А́гница зря́щи на Кресте́, восклица́ше, пла́чущи, и, го́рько рыда́ющи, вопия́ше: ми́р у́бо ра́дуется, прие́мля Тобо́ю избавле́ние, утро́ба же Моя́ гори́т, зря́щи Твое́ распя́тие, е́же терпи́ши за милосе́рдие ми́лости. Долготерпели́ве Го́споди, ми́лости бе́здно и исто́чниче неисчерпа́емый, умилосе́рдися и да́руй согреше́ний оставле́ние ве́рою пою́щим Боже́ственныя стра́сти Твоя́.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди, смотре́ния Твоего́ та́инство, разуме́х дела́ Твоя́ и просла́вих Твое́ Божество́.

Дании́л мудре́йший, боже́ственне умо́м просвеща́емь, со́ния разреши́ самоде́ржцев Боже́ственною благода́тию.

Облиста́ет чудесы́ е́же в пещи́ отроко́в страда́ние, мучи́теля бо улови́ша к позна́нию Твоему́, Всеси́льне.

Согла́сия орга́ны и мусики́и пе́сни всесли́чныя до́блественных не привлеко́ша и злато́му о́бразу не подклони́ша.

Богоро́дичен: Пе́сньми, Всепе́тая, и́же в Вавило́не де́ти почита́ют Сы́на Твоего́ Пребоже́ственнаго, Его́же в пещи́ позна́ша.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Вску́ю мя́ отри́нул еси́ от лица́ Твоего́, Све́те незаходи́мый, и покры́ла мя́ е́сть чужда́я тма́ окая́ннаго? Но обрати́ мя, и к све́ту за́поведей Твои́х пути́ моя́ напра́ви, молю́ся.

Научи́вшеся зако́ну, Спа́се, не отверго́шася Твои́ уго́дницы, Дании́л вели́кий с треми́ ю́ношами богоразу́мными, но, кре́пость прие́мше от Тебе́, Благоде́теля, мучи́телей му́жески победи́ша.

Мы́сленно науча́шеся Дании́л, Человеколю́бче, Твои́м та́йнам: на о́блаце бо я́ко Сы́на Тя́ челове́ча гряду́ща, язы́ков все́х я́ко Судию́ и Царя́ зря́ше ума́ чистото́ю.

Украси́ся, о де́ти, па́че ка́мене сапфи́ра ва́ше совокупле́ние, я́ко заря́ злата́я; благоче́стия ре́вностию распа́льшеся, ходя́ще ра́достно в пещи́ и пле́щуще ли́к всеми́рный.

Богоро́дичен: Дании́л Тя́, Де́во, го́ру прописа́ я́ве боже́ственный, трие́ же о́троцы, ви́девше пла́мень ороша́ющь, Твое́ Боже́ственное Рождество́ пе́сненно восхваля́ют я́ко Спа́са, и Зижди́теля и Го́спода.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Бе́здна грехо́в и прегреше́ний бу́ря мя́ смуща́ет и во глубину́ ну́жднаго ре́ет мя́ отча́яния, но Твою́ кре́пкую ру́ку мне́ простри́, я́ко Петро́ви, о Упра́вителю! и спаси́.

Облада́вше есте́ственными страстьми́ си́лою Сло́ва, стране́ язы́к халде́йских вла́стели бы́сте: ве́сть бо доброде́тель че́сть дарова́ти стяжа́вшим ю́, о Дави́довы му́дрии вну́цы!

В ме́ртвость Дании́л живоно́сную оде́явся дре́вле, я́ко бо́га халде́ем злочести́вно мни́маго убива́ет сне́дию зми́я зле́йшаго, свяще́нники же злочести́выя му́дре уби́л е́сть.

Богоро́дичен: Ми́лостива ми́ Судию́ и Сы́на Твоего́, Богоро́дице Де́во, Твои́ми моли́твами бы́ти в де́нь Суда́, Изба́вителя же лю́тых, Ма́ти, умоли́, на Тя́ бо еди́ну наде́жду мою́ возлага́ю.

Конда́к, гла́с 6:

Рукопи́саннаго о́браза не поче́тше, но Неопи́санным существо́м защити́вшеся, треблаже́ннии, в по́двизе огня́ просла́вистеся, среде́ же пла́мене нестерпи́маго стоя́ще, Бо́га призва́сте: ускори́, о Ще́дрый, и потщи́ся, я́ко Ми́лостив, в по́мощь на́шу, я́ко мо́жеши хотя́й.

И́кос:

Простри́ Твою́ ру́ку, е́юже дре́вле прия́ша искуше́ние еги́птяне борю́щии и евре́и бори́мии. Не оста́ви на́с, да не пожре́т на́с сме́рть, жа́ждущая на́с, и сатана́, ненави́дяй на́с, но прибли́жися на́м и пощади́ ду́ши на́ша, я́коже пощади́л еси́ иногда́ о́троки Твоя́, су́щия в Вавило́не, непреста́нно сла́вящия Тя́, и вве́рженныя Тебе́ ра́ди в пе́щь, и от сея́ вопию́щия Ти́: ускори́, Ще́дрый, и потщи́ся, я́ко Ми́лостив, на по́мощь на́шу, я́ко мо́жеши хотя́й.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: О́троцы богочести́вии в Вавило́не, о́бразу злато́му не поклони́шася, но посреде́ пе́щи о́гненныя, ороша́еми, пе́снь воспева́ху, глаго́люще: превозноси́мый отце́в и на́с Бо́же, благослове́н еси́.

Гла́с боголюбе́зен песнопоя́шеся из среды́ огня́ Вседержи́телю: Аза́рия бо, боже́ственный ли́к соста́вив, пе́снь воспева́я, глаго́лаше: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Цевни́ца ю́ношей богосло́вяше все́х Бо́га и Вседержи́теля, те́м в пещи́ я́сно я́вльшагося, и пе́снь воспева́ху, глаго́люще: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Три́, в пе́щь вве́рженныя, ви́дев ца́рь, я́ко узре́ четве́ртаго ви́д, Сы́на пронарече́ Бо́жия и все́м возопи́: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Име́я просвеще́н Боже́ственною заре́ю у́м, Дании́ле богоблаже́нне, Де́вы Рождество́ я́ве предви́дел еси́ та́инственными о́бразы образу́емо, благослове́н, вопия́, Бо́г оте́ц на́ших.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Седмери́цею пе́щь халде́йский мучи́тель богочести́вым неи́стовно разжже́, си́лою же лу́чшею спасе́ны сия́ ви́дев, Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Авраа́мово благоро́дие сохрани́ти тща́щеся, сво́йственное к нему́ стяжа́сте основа́ние ве́ры и наде́жди, преподо́бнии, терпе́ние и напа́стем пожда́ние, вопию́ще: благослови́те, свяще́нницы, Влады́ку, лю́дие, превозноси́те Его́ во ве́ки.

Я́ко свети́ла просия́вше, и зе́млю онебеси́вше, и благоче́стия просвеще́нием осия́вшеся, всеми́рное соста́вльше ликостоя́ние, пою́т и́же от напа́стей спа́сшему Влады́це: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Ю́ношески погаси́вше распали́мую пе́щь и льво́в че́люсти связа́вше, Дави́довы вну́цы, ны́не ра́дующеся, пою́т Тя́, Благоде́теля, Царя́ все́х: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Богоро́дичен: Тайнонауча́ет, Пречи́стая, Дании́л мудре́йший, и предживопису́ют о́троцы трие́ Рождество́ Твое́ богому́дреннии, чрез о́бразы зря́ще из утро́бы Твоея́ проше́дшаго несказа́нно, Его́же о́троцы благословя́т, свяще́нницы воспева́ют, лю́дие превозно́сят во вся́ ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Вои́стинну Богоро́дицу, Тя́ испове́дуем, спасе́ннии Тобо́ю, Де́во Чи́стая, с безпло́тными ли́ки Тя́ велича́юще.

Достиго́сте кончи́ну жела́нную и жела́ний Кра́йнейшему предстоите́ в небе́сных черто́зех, о́троцы всебога́тии.

Ра́дующеся, рукоя́тие, е́же от сле́з, до́браго ва́шего де́лания прия́сте, нетле́ния кла́с плодоноси́вше.

Возсия́ све́тлость ны́не ва́м досто́йно, и весе́лие се́рдца процвете́: отону́дуже бо отбеже́ печа́ль, всели́стеся.

Богоро́дичен: Па́жить сме́рти уста́вила еси́, Де́во, Жизнода́вца ро́ждши и Го́спода, животворя́щаго ве́рою велича́ющия Тя́.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Во́дꙋ проше́дъ ꙗ҆́кѡ сꙋ́шꙋ, и҆ є҆гѵ́петскагѡ ѕла̀ и҆збѣжа́въ, і҆и҃льтѧнинъ вопїѧ́ше: и҆зба́вителю и҆ бг҃ꙋ на́шемꙋ пои́мъ.

Безнача́льное сло́во, и҆зъ ѻ҆ц҃а̀ пре́жде всѣ́хъ вѣкѡ́въ рожде́ннѡ бг҃олѣ́пно, є҆́же въ пещѝ ю҆́ношамъ ѻ҆бра́знѡ ви́дѣнное просла́вимъ.

Глаго́лы мꙋчи́телѧ ѕлочести́вагѡ благоро́днїи ѻ҆́троцы ѡ҆плева́вше терпѣли́внѡ, снѣ́дьми пребеззако́нныхъ ѡ҆скверни́тисѧ халде́йски не восхотѣ́ша.

Пита́стесѧ ᲂу҆́бѡ сло́вомъ дꙋше́внѣ, снѣ́дьми же самора́сленными пло́тски, па́че пита́ющихсѧ дебе́лыми снѣ́дьми, царю̀ краснѣ́йшїи ви́ды показа́стесѧ.

Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́дъ ѕмїи́нъ, въ слꙋ́хи го́рькѡ и҆злїѧ́вшїйсѧ є҆́ѵы, ꙗ҆́же и҆зъ дв҃да возра́стшаѧ, ѻ҆трокови́це, и҆сцѣлѧ́еши, и҆зба́вителѧ поро́ждши.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Ты̀ є҆сѝ ᲂу҆твержде́нїе притека́ющихъ къ тебѣ̀, гдⷭ҇и, ты̀ є҆сѝ свѣ́тъ ѡ҆мраче́нныхъ, и҆ пое́тъ тѧ̀ дꙋ́хъ мо́й.

Ра́зꙋмъ стѧжа́вше бг҃онаꙋче́нный, влⷣко, ѻ҆́троцы дв҃довы, зако́ны ѻ҆те́чєскїѧ бг҃омꙋ́дреннѡ соблюдо́ша.

Ѻ҆́гнь не ѡ҆палѝ чистѣ̑йшаѧ тѣлеса̀ благочести́выхъ, посто́мъ бо дꙋшепита́тельнымъ напаѧ́хꙋсѧ.

Хвалꙋ̀ всемі́рнꙋю и҆ многопѣ́тꙋю пою́тъ ѻ҆́троцы трїѐ, посредѣ̀ пе́щи чꙋ́днѡ ѡ҆роша́еми.

Бг҃оро́диченъ: Да ржⷭ҇тво̀, влⷣко, и҆зъ дѣ́вствꙋющагѡ тѣлесѐ пока́жеши на́мъ, спаса́еши въ пещѝ дѣ̑вствꙋющаѧ тѣлеса̀.

Сѣда́ленъ, гла́съ и҃.

Трⷪ҇цы ѻ҆́бразъ прⷪ҇ро́чески и҆зъ невеще́ственныхъ шарѡ́въ, въ пла́мени ѻ҆́троцы написа́ша тро́стїю вѣ́ры, и҆ сло́ва кра́йнее на зе́млю низше́ствїе та́инственнѡ ви́дѣша, и҆ всѣ̑мъ проповѣ́даша. тѣ́мже и҆ ро́сꙋ съ небесѐ прїе́мше дꙋхо́внꙋю, и҆сточа́ютъ вѣ̑рнымъ дарова̑нїѧ, и҆ согла́снѡ вопїю́щымъ тебѣ̀: да́рꙋй, хрⷭ҇тѐ бж҃е, прегрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе, ꙗ҆́кѡ благоꙋтро́бенъ, пра́зднꙋющымъ любо́вїю свѧтꙋ́ю па́мѧть ва́шꙋ.

Сла́ва, и҆ ны́нѣ, бг҃оро́диченъ: Ра́дꙋйсѧ, прⷭ҇то́ле ѻ҆гнезра́чный бж҃їй: ра́дꙋйсѧ, ѻ҆трокови́це, сѣда́лище ца́рское, ѻ҆́дре преиспещренноꙋстла́нный, златопорфѵ́рный черто́же, хламѵ́до червленосвѣ́тлаѧ, ᲂу҆кра́шенный хра́ме, молнїено́сное ѻ҆рꙋ́жїе, свѣти́льниче многосвѣ́тлый: ра́дꙋйсѧ, бцⷣе, дванадесѧтостѣ́нный гра́де, и҆ две́ре златокова́ннаѧ, и҆ черто́же свѣтлоѻбра́зный свѣтлопозлаще́ннаѧ трапе́зо, бг҃оꙋкраше́ннаѧ ски́нїе: ра́дꙋйсѧ сла́внаѧ невѣ́сто, сл҃нце ка́плющаѧ: ра́дꙋйсѧ, є҆ди́на, дꙋшѝ моеѧ̀ благолѣ́пїе.

Крⷭ҇тобг҃оро́диченъ: А҆́гнца и҆ па́стырѧ и҆ и҆зба́вителѧ а҆́гница зрѧ́щи на крⷭ҇тѣ̀, восклица́ше пла́чꙋщи, и҆ го́рькѡ рыда́ющи вопїѧ́ше: мі́ръ ᲂу҆́бѡ ра́дꙋетсѧ, прїе́млѧ тобо́ю и҆збавле́нїе, ᲂу҆тро́ба же моѧ̀ гори́тъ, зрѧ́щи твоѐ распѧ́тїе, є҆́же терпи́ши за милосе́рдїе ми́лости. долготерпѣли́ве гдⷭ҇и, ми́лости бе́здно и҆ и҆сто́чниче неисчерпа́емый, ᲂу҆милосе́рдисѧ и҆ да́рꙋй согрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе вѣ́рою пою́щымъ бжⷭ҇твєнныѧ стра̑сти твоѧ̑.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Оу҆слы́шахъ, гдⷭ҇и, смотре́нїѧ твоегѡ̀ та́инство, разꙋмѣ́хъ дѣла̀ твоѧ̑, и҆ просла́вихъ твоѐ бж҃ество̀.

Данїи́лъ мꙋдрѣ́йшїй бжⷭ҇твеннѣ ᲂу҆мо́мъ просвѣща́емь, сѡ́нїѧ разрѣшѝ самоде́ржцєвъ бжⷭ҇твенною бл҃года́тїю.

Ѡ҆блиста́етъ чꙋдесы̀ є҆́же въ пещѝ ѻ҆трокѡ́въ страда́нїе: мꙋчи́телѧ бо ᲂу҆лови́ша къ позна́нїю твоемꙋ̀, всеси́льне.

Согла́сїѧ ѻ҆рга́ны, и҆ мꙋсїкі́и пѣ̑сни всесли̑чныѧ до́блественныхъ не привлеко́ша, и҆ злато́мꙋ ѻ҆́бразꙋ не подклони́ша.

Бг҃оро́диченъ: Пѣ́сньми, всепѣ́таѧ, и҆̀же въ вавѷлѡ́нѣ дѣ́ти почита́ютъ сн҃а твоего̀ пребжⷭ҇твеннаго, є҆го́же въ пещѝ позна́ша.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Вскꙋ́ю мѧ̀ ѿри́нꙋлъ є҆сѝ ѿ лица̀ твоегѡ̀, свѣ́те незаходи́мый, и҆ покры́ла мѧ̀ є҆́сть чꙋжда́ѧ тма̀ ѻ҆каѧ́ннаго, но ѡ҆брати́ мѧ, и҆ къ свѣ́тꙋ за́повѣдей твои́хъ пꙋти̑ моѧ̑ напра́ви, молю́сѧ.

Наꙋчи́вшесѧ зако́нꙋ, сп҃се, не ѿверго́шасѧ твоѝ ᲂу҆го́дницы, данїи́лъ вели́кїй, съ тремѝ ю҆́ношами бг҃оразꙋ́мными: но крѣ́пость прїе́мше ѿ тебє̀ бл҃годѣ́телѧ, мꙋчи́телей мꙋ́жески побѣди́ша.

Мы́сленнѡ наꙋча́шесѧ данїи́лъ, чл҃вѣколю́бче, твои̑мъ та́йнамъ: на ѻ҆́блацѣ бо ꙗ҆́кѡ сн҃а тѧ̀ чл҃вѣ́ча грѧдꙋ́ща, ꙗ҆зы́кѡвъ всѣ́хъ ꙗ҆́кѡ сꙋдїю̀ и҆ цр҃ѧ̀, зрѧ́ше ᲂу҆ма̀ чистото́ю.

Оу҆краси́сѧ, ѽ дѣ́ти, па́че ка́мене сапфі́ра, ва́ше совокꙋпле́нїе, ꙗ҆́кѡ зарѧ̀ злата́ѧ: благоче́стїѧ ре́вностїю распа́льшесѧ, ходѧ́ще ра́достнѡ въ пещѝ и҆ пле́щꙋще ли́къ всемі́рный.

Бг҃оро́диченъ: Данїи́лъ тѧ̀, дв҃о, го́рꙋ прописа̀ ꙗ҆́вѣ бжⷭ҇твенный, трїе́ же ѻ҆́троцы ви́дѣвше пла́мень ѡ҆роша́ющь, твоѐ бжⷭ҇твенное ржⷭ҇тво̀ пѣ́сненнѡ восхвалѧ́ютъ, ꙗ҆́кѡ сп҃са и҆ зижди́телѧ и҆ гдⷭ҇а.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Бе́здна грѣхѡ́въ и҆ прегрѣше́нїй бꙋ́рѧ мѧ̀ смꙋща́етъ, и҆ во глꙋбинꙋ̀ нꙋ́жднагѡ рѣ́етъ мѧ̀ ѿча́ѧнїѧ: но твою̀ крѣ́пкꙋю рꙋ́кꙋ мнѣ̀ прострѝ, ꙗ҆́кѡ петро́ви: ѽ ᲂу҆пра́вителю! и҆ спасѝ.

Ѡ҆блада́вше є҆сте́ственными страстьмѝ си́лою сло́ва, странѣ̀ ꙗ҆зы̑къ халде́йскихъ вла́стели бы́сте: вѣ́сть бо добродѣ́тель че́сть дарова́ти стѧжа́вшымъ ю҆̀, ѽ дв҃довы мꙋ́дрїи внꙋ́цы!

Въ ме́ртвость данїи́лъ живоно́снꙋю ѡ҆дѣ́ѧвсѧ дре́вле, ꙗ҆́кѡ бг҃а халде́ємъ ѕлочести́внѡ мни́маго, ᲂу҆бива́етъ снѣ́дїю ѕмі́ѧ ѕлѣ́йшаго: свѧще́нники же ѕлочести̑выѧ мꙋ́дрѣ ᲂу҆би́лъ є҆́сть.

Бг҃оро́диченъ: Млⷭ҇тива мѝ сꙋдїю̀ и҆ сн҃а твоего̀, бцⷣе дв҃о, твои́ми моли́твами бы́ти въ де́нь сꙋда̀, и҆зба́вителѧ же лю́тыхъ, мт҃и, ᲂу҆молѝ: на тѧ́ бо є҆ди́нꙋ наде́ждꙋ мою̀ возлага́ю.

Конда́къ, гла́съ ѕ҃:

Рꙋкопи́саннагѡ ѻ҆́браза не поче́тше, но неѡпи́саннымъ сꙋщество́мъ защити́вшесѧ, требл҃же́ннїи, въ по́двизѣ ѻ҆гнѧ̀ просла́вистесѧ: средѣ́ же пла́мене нестерпи́магѡ стоѧ́ще, бг҃а призва́сте: ᲂу҆скорѝ, ѽ ще́дрый! и҆ потщи́сѧ, ꙗ҆́кѡ ми́лостивъ, въ по́мощь на́шꙋ, ꙗ҆́кѡ мо́жеши хотѧ́й.

І҆́косъ:

Прострѝ твою̀ рꙋ́кꙋ, є҆́юже дре́вле прїѧ́ша и҆скꙋше́нїе є҆гѵ́птѧне борю́щїи и҆ є҆врє́и бори́мїи, не ѡ҆ста́ви на́съ, да не пожре́тъ на́съ сме́рть жа́ждꙋщаѧ на́съ, и҆ сатана̀ ненави́дѧй на́съ, но прибли́жисѧ на́мъ, и҆ пощадѝ дꙋ́шы на́шѧ, ꙗ҆́коже пощади́лъ є҆сѝ и҆ногда̀ ѻ҆́троки твоѧ̑, сꙋ́щыѧ въ вавѷлѡ́нѣ, непреста́ннѡ сла́вѧщыѧ тѧ̀, и҆ вве́ржєнныѧ тебє̀ ра́ди въ пе́щь, и҆ ѿ сеѧ̀ вопїю́щыѧ тѝ: ᲂу҆скорѝ, ще́дрый, и҆ потщи́сѧ, ꙗ҆́кѡ ми́лостивъ, на по́мощь на́шꙋ, ꙗ҆́кѡ мо́жеши хотѧ́й.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Ѻ҆́троцы бг҃очести́вїи въ вавѷлѡ́нѣ ѻ҆́бразꙋ злато́мꙋ не поклони́шасѧ, но посредѣ̀ пе́щи ѻ҆́гненныѧ ѡ҆роша́еми, пѣ́снь воспѣва́хꙋ, глаго́люще: превозноси́мый ѻ҆ц҃є́въ и҆ на́съ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Гла́съ бг҃олюбе́зенъ пѣснопоѧ́шесѧ и҆зъ среды̀ ѻ҆гнѧ̀ вседержи́телю: а҆за́рїа бо, бжⷭ҇твенный ли́къ соста́вивъ, пѣ́снь воспѣва́ѧ, глаго́лаше: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Цѣвни́ца ю҆́ношей бг҃осло́вѧше всѣ́хъ бг҃а и҆ вседержи́телѧ, тѣ̑мъ въ пещѝ ꙗ҆́снѡ ꙗ҆́вльшагосѧ, и҆ пѣ́снь воспѣва́хꙋ, глаго́люще: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Трѝ въ пе́щь вве́ржєнныѧ ви́дѣвъ ца́рь, ꙗ҆́кѡ ᲂу҆зрѣ̀ четве́ртагѡ ви́дъ, сн҃а пронаречѐ бж҃їѧ, и҆ всѣ̑мъ возопѝ: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Бг҃оро́диченъ: И҆мѣ́ѧ просвѣще́нъ бжⷭ҇твенною заре́ю ᲂу҆́мъ, данїи́ле бг҃обл҃же́нне, дв҃ы ржⷭ҇тво̀ ꙗ҆́вѣ предви́дѣлъ є҆сѝ та́инственными ѻ҆́бразы ѡ҆бразꙋ́емо, бл҃гослове́нъ, вопїѧ̀, бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Седмери́цею пе́щь халде́йскїй мꙋчи́тель бг҃очести̑вымъ неи́стовнѡ разжжѐ, си́лою же лꙋ́чшею спасє́ны сїѧ̑ ви́дѣвъ, творцꙋ̀ и҆ и҆зба́вителю вопїѧ́ше: ѻ҆́троцы, бл҃гослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

А҆враа́мово благоро́дїе сохрани́ти тща́щесѧ, сво́йственное къ немꙋ̀ стѧжа́сте ѡ҆снова́нїе вѣ́ры и҆ наде́жди, прпⷣбнїи, терпѣ́нїе и҆ напа́стемъ пожда́нїе, вопїю́ще: благослови́те свѧще́нницы влⷣкꙋ, лю́дїе, превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.

Ꙗ҆́кѡ свѣти̑ла просїѧ́вше, и҆ зе́млю ѡ҆небеси́вше, и҆ благоче́стїѧ просвѣще́нїемъ ѡ҆сїѧ́вшесѧ, всемі́рное соста́вльше ликостоѧ́нїе, пою́тъ и҆́же ѿ напа́стей спа́сшемꙋ влⷣцѣ: ѻ҆́троцы благослови́те, свѧще́нницы воспо́йте, лю́дїе превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Ю҆́ношески погаси́вше распали́мꙋю пе́щь, и҆ львѡ́въ чє́люсти свѧза́вше, дв҃довы внꙋ́цы, ны́нѣ ра́дꙋющесѧ пою́тъ тѧ̀ бл҃годѣ́телѧ цр҃ѧ̀ всѣ́хъ: ѻ҆́троцы бл҃гослови́те, свѧще́нницы воспо́йте, лю́дїе превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: Тайнонаꙋча́етъ, пречⷭ҇таѧ, данїи́лъ мꙋдрѣ́йшїй, и҆ предживописꙋ́ютъ ѻ҆́троцы трїѐ ржⷭ҇тво̀ твоѐ бг҃омꙋ́дреннїи, чрезъ ѻ҆́бразы зрѧ́ще и҆зъ ᲂу҆тро́бы твоеѧ̀ проше́дшаго несказа́ннѡ, є҆го́же ѻ҆́троцы благословѧ́тъ, свѧще́нницы воспѣва́ютъ, лю́дїе превозно́сѧтъ во всѧ̑ вѣ́ки.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Вои́стиннꙋ бцⷣꙋ тѧ̀ и҆сповѣ́дꙋемъ, спасе́ннїи тобо́ю, дв҃о чⷭ҇таѧ, съ безпло́тными ли̑ки тѧ̀ велича́юще.

Достиго́сте кончи́нꙋ жела́ннꙋю, и҆ жела́нїй кра́йнѣйшемꙋ предстоитѐ въ нбⷭ҇ныхъ черто́зѣхъ, ѻ҆́троцы всебога́тїи.

Ра́дꙋющесѧ рꙋкоѧ́тїе, є҆́же ѿ сле́зъ, до́брагѡ ва́шегѡ дѣ́ланїѧ прїѧ́сте, нетлѣ́нїѧ кла́съ плодоноси́вше.

Возсїѧ̀ свѣ́тлость ны́нѣ ва́мъ досто́йнѡ, и҆ весе́лїе се́рдца процвѣтѐ: ѿѻнꙋ́дꙋже бо ѿбѣжѐ печа́ль, всели́стесѧ.

Бг҃оро́диченъ: Па́жить сме́рти ᲂу҆ста́вила є҆сѝ, дв҃о, жизнода́вца ро́ждши и҆ гдⷭ҇а, животворѧ́щаго вѣ́рою велича́ющыѧ тѧ̀.

За 600 лет до Р. X. Иеру­са­лим был за­во­е­ван ца­рем ва­ви­лон­ским; храм, воз­двиг­ну­тый Со­ло­мо­ном, был раз­ру­шен, а мно­же­ство на­ро­да из­ра­иль­ско­го от­ве­де­но в плен. Сре­ди плен­ни­ков на­хо­ди­лись знат­ные юно­ши Да­ни­ил, Ана­ния, Аза­рия и Ми­са­ил. Царь Ва­ви­ло­на На­ву­хо­до­но­сор рас­по­ря­дил­ся обу­чить их хал­дей­ской пре­муд­ро­сти, вос­пи­тать в рос­ко­ши, при сво­ем дво­ре. Но они, хра­ня за­по­ве­ди сво­ей ве­ры, от­ка­зы­ва­лись от из­ли­шеств и ве­ли стро­гий об­раз жиз­ни; пи­та­лись они толь­ко ово­ща­ми и во­дой. Гос­подь да­ро­вал им муд­рость, а свя­то­му Да­ни­и­лу – дар про­зор­ли­во­сти и ис­тол­ко­ва­ния снов. Свя­той про­рок Да­ни­ил, свя­то хра­ня ве­ру в Еди­но­го Бо­га и упо­вая на Его все­силь­ную по­мощь, муд­ро­стью сво­ей пре­взо­шел всех хал­дей­ских звез­до­че­тов и волх­вов и был при­бли­жен к ца­рю На­ву­хо­до­но­со­ру. Од­на­жды На­ву­хо­до­но­сор уви­дел стран­ный сон, по­ра­зив­ший его, но, проснув­шись, он за­был ви­ден­ное. Ва­ви­лон­ские муд­ре­цы ока­за­лись бес­силь­ны узнать, что при­сни­лось ца­рю. То­гда свя­той про­рок Да­ни­ил про­сла­вил пе­ред все­ми си­лу ис­тин­но­го Бо­га, от­крыв­ше­го ему не толь­ко со­дер­жа­ние сна, но и его про­ро­че­ское зна­че­ние. По­сле это­го Да­ни­ил был воз­ве­ден ца­рем в сан на­чаль­ни­ка Ва­ви­ло­на. Вско­ре царь На­ву­хо­до­но­сор по­ве­лел воз­двиг­нуть свое изо­бра­же­ние – огром­ную ста­тую, ко­то­рой над­ле­жа­ло воз­да­вать бо­же­ские по­че­сти. За от­каз сде­лать это три от­ро­ка – Ана­ния, Аза­рия и Ми­са­ил – бы­ли вверг­ну­ты в пы­ла­ю­щую печь. Пла­мя под­ни­ма­лось над пе­чью на 49 лок­тей, опа­ляя сто­я­щих ря­дом хал­де­ев, а свя­тые от­ро­ки хо­ди­ли по­сре­ди пла­ме­ни, воз­но­ся мо­лит­ву Гос­по­ду и вос­пе­вая Его (Дан.3:26-90). Ан­гел Гос­по­день, явив­шись, охла­дил пла­мя, и от­ро­ки оста­лись невре­ди­мы. Царь, уви­дев это, по­ве­лел им вый­ти и об­ра­тил­ся к Бо­гу ис­тин­но­му. При ца­ре Вал­та­са­ре свя­той Да­ни­ил ис­тол­ко­вал та­ин­ствен­ную над­пись («Мене, Та­кел, Фа­рес»), по­явив­шу­ю­ся на стене двор­ца во вре­мя пи­ра, пред­ве­щав­шую па­де­ние Ва­ви­лон­ско­го цар­ства. При пер­сид­ском ца­ре Да­рии свя­той Да­ни­ил по на­ве­там сво­их вра­гов был бро­шен в ров с го­лод­ны­ми льва­ми, но они не тро­ну­ли его, и он остал­ся невре­дим. Царь Да­рий воз­ра­до­вал­ся о Да­ни­и­ле и по­ве­лел во всем сво­ем цар­стве по­кло­нять­ся Бо­гу Да­ни­и­ло­ву, «по­то­му что Он есть Бог Жи­вый и Прис­но­су­щий, и цар­ство Его несо­кру­ши­мо, и вла­ды­че­ство Его бес­ко­неч­но». Свя­той про­рок Да­ни­ил глу­бо­ко скор­бел о сво­ем на­ро­де, пре­тер­пе­ва­ю­щем спра­вед­ли­вую ка­ру за мно­же­ство гре­хов и без­за­ко­ний, за пре­ступ­ле­ние за­по­ве­дей Бо­жи­их – тяж­кий плен ва­ви­лон­ский и ра­зо­ре­ние Иеру­са­ли­ма: «При­к­ло­ни, Бо­же мой, ухо Твое и услы­ши, от­крой очи Твои и воз­зри на опу­сто­ше­ния на­ши и на го­род, на ко­то­ром на­ре­че­но Имя Твое; ибо мы по­вер­га­ем мо­ле­ния на­ши пред То­бою, упо­вая не на пра­вед­ность на­шу, но на Твое ве­ли­кое ми­ло­сер­дие» (Дан.9:18). Свя­то­му про­ро­ку, пра­вед­ной жиз­нью и мо­лит­вой ис­ку­пав­ше­му без­за­ко­ния сво­е­го на­ро­да, бы­ла от­кры­та судь­ба на­ро­да Из­ра­и­ля и судь­бы все­го ми­ра.

При ис­тол­ко­ва­нии сна ца­ря На­ву­хо­до­но­со­ра про­рок Да­ни­ил воз­ве­стил о сме­ня­ю­щих друг дру­га цар­ствах и ве­ли­чии по­след­не­го Цар­ства – Цар­ства Гос­по­да на­ше­го Иису­са Хри­ста (Дан.2:44). Про­ро­че­ское ви­де­ние о се­ми­де­ся­ти сед­ми­нах (Дан.9:24-27) по­ве­да­ло ми­ру зна­ме­ния Пер­во­го и Вто­ро­го при­ше­ствий Гос­по­да Иису­са Хри­ста и свя­зан­ных с ни­ми со­бы­тий (Дан.12:1-12). Свя­той Да­ни­ил хо­да­тай­ство­вал за свой на­род пе­ред пре­ем­ни­ком Да­рия – ца­рем Ки­ром, ко­то­рый весь­ма его це­нил, и объ­явил плен­ни­кам сво­бо­ду. Сам же Да­ни­ил и дру­зья его Ана­ния, Аза­рия и Ми­са­ил до­жи­ли до глу­бо­кой ста­ро­сти и скон­ча­лись в пле­ну. Со­глас­но же сви­де­тель­ству свя­ти­те­ля Ки­рил­ла Алек­сан­дрий­ско­го, свя­тые Ана­ния, Аза­рия и Ми­са­ил бы­ли обез­глав­ле­ны по по­ве­ле­нию пер­сид­ско­го ца­ря Кам­би­за.


См. так­же: "Жи­тие свя­то­го про­ро­ка Да­ни­и­ла и с ним свя­тых трех от­ро­ков Ана­нии, Аза­рии и Ми­са­и­ла" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.

За 600 лет до Р. X. Иеру­са­лим был за­во­е­ван ца­рем ва­ви­лон­ским; храм, воз­двиг­ну­тый Со­ло­мо­ном, был раз­ру­шен, а мно­же­ство на­ро­да из­ра­иль­ско­го от­ве­де­но в плен. Сре­ди плен­ни­ков на­хо­ди­лись знат­ные юно­ши Да­ни­ил, Ана­ния, Аза­рия и Ми­са­ил. Царь Ва­ви­ло­на На­ву­хо­до­но­сор рас­по­ря­дил­ся обу­чить их хал­дей­ской пре­муд­ро­сти, вос­пи­тать в рос­ко­ши, при сво­ем дво­ре. Но они, хра­ня за­по­ве­ди сво­ей ве­ры, от­ка­зы­ва­лись от из­ли­шеств и ве­ли стро­гий об­раз жиз­ни; пи­та­лись они толь­ко ово­ща­ми и во­дой. Гос­подь да­ро­вал им муд­рость, а свя­то­му Да­ни­и­лу – дар про­зор­ли­во­сти и ис­тол­ко­ва­ния снов. Свя­той про­рок Да­ни­ил, свя­то хра­ня ве­ру в Еди­но­го Бо­га и упо­вая на Его все­силь­ную по­мощь, муд­ро­стью сво­ей пре­взо­шел всех хал­дей­ских звез­до­че­тов и волх­вов и был при­бли­жен к ца­рю На­ву­хо­до­но­со­ру. Од­на­жды На­ву­хо­до­но­сор уви­дел стран­ный сон, по­ра­зив­ший его, но, проснув­шись, он за­был ви­ден­ное. Ва­ви­лон­ские муд­ре­цы ока­за­лись бес­силь­ны узнать, что при­сни­лось ца­рю. То­гда свя­той про­рок Да­ни­ил про­сла­вил пе­ред все­ми си­лу ис­тин­но­го Бо­га, от­крыв­ше­го ему не толь­ко со­дер­жа­ние сна, но и его про­ро­че­ское зна­че­ние. По­сле это­го Да­ни­ил был воз­ве­ден ца­рем в сан на­чаль­ни­ка Ва­ви­ло­на. Вско­ре царь На­ву­хо­до­но­сор по­ве­лел воз­двиг­нуть свое изо­бра­же­ние – огром­ную ста­тую, ко­то­рой над­ле­жа­ло воз­да­вать бо­же­ские по­че­сти. За от­каз сде­лать это три от­ро­ка – Ана­ния, Аза­рия и Ми­са­ил – бы­ли вверг­ну­ты в пы­ла­ю­щую печь. Пла­мя под­ни­ма­лось над пе­чью на 49 лок­тей, опа­ляя сто­я­щих ря­дом хал­де­ев, а свя­тые от­ро­ки хо­ди­ли по­сре­ди пла­ме­ни, воз­но­ся мо­лит­ву Гос­по­ду и вос­пе­вая Его (Дан.3:26-90). Ан­гел Гос­по­день, явив­шись, охла­дил пла­мя, и от­ро­ки оста­лись невре­ди­мы. Царь, уви­дев это, по­ве­лел им вый­ти и об­ра­тил­ся к Бо­гу ис­тин­но­му. При ца­ре Вал­та­са­ре свя­той Да­ни­ил ис­тол­ко­вал та­ин­ствен­ную над­пись («Мене, Та­кел, Фа­рес»), по­явив­шу­ю­ся на стене двор­ца во вре­мя пи­ра, пред­ве­щав­шую па­де­ние Ва­ви­лон­ско­го цар­ства. При пер­сид­ском ца­ре Да­рии свя­той Да­ни­ил по на­ве­там сво­их вра­гов был бро­шен в ров с го­лод­ны­ми льва­ми, но они не тро­ну­ли его, и он остал­ся невре­дим. Царь Да­рий воз­ра­до­вал­ся о Да­ни­и­ле и по­ве­лел во всем сво­ем цар­стве по­кло­нять­ся Бо­гу Да­ни­и­ло­ву, «по­то­му что Он есть Бог Жи­вый и Прис­но­су­щий, и цар­ство Его несо­кру­ши­мо, и вла­ды­че­ство Его бес­ко­неч­но». Свя­той про­рок Да­ни­ил глу­бо­ко скор­бел о сво­ем на­ро­де, пре­тер­пе­ва­ю­щем спра­вед­ли­вую ка­ру за мно­же­ство гре­хов и без­за­ко­ний, за пре­ступ­ле­ние за­по­ве­дей Бо­жи­их – тяж­кий плен ва­ви­лон­ский и ра­зо­ре­ние Иеру­са­ли­ма: «При­к­ло­ни, Бо­же мой, ухо Твое и услы­ши, от­крой очи Твои и воз­зри на опу­сто­ше­ния на­ши и на го­род, на ко­то­ром на­ре­че­но Имя Твое; ибо мы по­вер­га­ем мо­ле­ния на­ши пред То­бою, упо­вая не на пра­вед­ность на­шу, но на Твое ве­ли­кое ми­ло­сер­дие» (Дан.9:18). Свя­то­му про­ро­ку, пра­вед­ной жиз­нью и мо­лит­вой ис­ку­пав­ше­му без­за­ко­ния сво­е­го на­ро­да, бы­ла от­кры­та судь­ба на­ро­да Из­ра­и­ля и судь­бы все­го ми­ра.

При ис­тол­ко­ва­нии сна ца­ря На­ву­хо­до­но­со­ра про­рок Да­ни­ил воз­ве­стил о сме­ня­ю­щих друг дру­га цар­ствах и ве­ли­чии по­след­не­го Цар­ства – Цар­ства Гос­по­да на­ше­го Иису­са Хри­ста (Дан.2:44). Про­ро­че­ское ви­де­ние о се­ми­де­ся­ти сед­ми­нах (Дан.9:24-27) по­ве­да­ло ми­ру зна­ме­ния Пер­во­го и Вто­ро­го при­ше­ствий Гос­по­да Иису­са Хри­ста и свя­зан­ных с ни­ми со­бы­тий (Дан.12:1-12). Свя­той Да­ни­ил хо­да­тай­ство­вал за свой на­род пе­ред пре­ем­ни­ком Да­рия – ца­рем Ки­ром, ко­то­рый весь­ма его це­нил, и объ­явил плен­ни­кам сво­бо­ду. Сам же Да­ни­ил и дру­зья его Ана­ния, Аза­рия и Ми­са­ил до­жи­ли до глу­бо­кой ста­ро­сти и скон­ча­лись в пле­ну. Со­глас­но же сви­де­тель­ству свя­ти­те­ля Ки­рил­ла Алек­сан­дрий­ско­го, свя­тые Ана­ния, Аза­рия и Ми­са­ил бы­ли обез­глав­ле­ны по по­ве­ле­нию пер­сид­ско­го ца­ря Кам­би­за.


См. так­же: "Жи­тие свя­то­го про­ро­ка Да­ни­и­ла и с ним свя­тых трех от­ро­ков Ана­нии, Аза­рии и Ми­са­и­ла" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.

За 600 лет до Р. X. Иеру­са­лим был за­во­е­ван ца­рем ва­ви­лон­ским; храм, воз­двиг­ну­тый Со­ло­мо­ном, был раз­ру­шен, а мно­же­ство на­ро­да из­ра­иль­ско­го от­ве­де­но в плен. Сре­ди плен­ни­ков на­хо­ди­лись знат­ные юно­ши Да­ни­ил, Ана­ния, Аза­рия и Ми­са­ил. Царь Ва­ви­ло­на На­ву­хо­до­но­сор рас­по­ря­дил­ся обу­чить их хал­дей­ской пре­муд­ро­сти, вос­пи­тать в рос­ко­ши, при сво­ем дво­ре. Но они, хра­ня за­по­ве­ди сво­ей ве­ры, от­ка­зы­ва­лись от из­ли­шеств и ве­ли стро­гий об­раз жиз­ни; пи­та­лись они толь­ко ово­ща­ми и во­дой. Гос­подь да­ро­вал им муд­рость, а свя­то­му Да­ни­и­лу – дар про­зор­ли­во­сти и ис­тол­ко­ва­ния снов. Свя­той про­рок Да­ни­ил, свя­то хра­ня ве­ру в Еди­но­го Бо­га и упо­вая на Его все­силь­ную по­мощь, муд­ро­стью сво­ей пре­взо­шел всех хал­дей­ских звез­до­че­тов и волх­вов и был при­бли­жен к ца­рю На­ву­хо­до­но­со­ру. Од­на­жды На­ву­хо­до­но­сор уви­дел стран­ный сон, по­ра­зив­ший его, но, проснув­шись, он за­был ви­ден­ное. Ва­ви­лон­ские муд­ре­цы ока­за­лись бес­силь­ны узнать, что при­сни­лось ца­рю. То­гда свя­той про­рок Да­ни­ил про­сла­вил пе­ред все­ми си­лу ис­тин­но­го Бо­га, от­крыв­ше­го ему не толь­ко со­дер­жа­ние сна, но и его про­ро­че­ское зна­че­ние. По­сле это­го Да­ни­ил был воз­ве­ден ца­рем в сан на­чаль­ни­ка Ва­ви­ло­на. Вско­ре царь На­ву­хо­до­но­сор по­ве­лел воз­двиг­нуть свое изо­бра­же­ние – огром­ную ста­тую, ко­то­рой над­ле­жа­ло воз­да­вать бо­же­ские по­че­сти. За от­каз сде­лать это три от­ро­ка – Ана­ния, Аза­рия и Ми­са­ил – бы­ли вверг­ну­ты в пы­ла­ю­щую печь. Пла­мя под­ни­ма­лось над пе­чью на 49 лок­тей, опа­ляя сто­я­щих ря­дом хал­де­ев, а свя­тые от­ро­ки хо­ди­ли по­сре­ди пла­ме­ни, воз­но­ся мо­лит­ву Гос­по­ду и вос­пе­вая Его (Дан.3:26-90). Ан­гел Гос­по­день, явив­шись, охла­дил пла­мя, и от­ро­ки оста­лись невре­ди­мы. Царь, уви­дев это, по­ве­лел им вый­ти и об­ра­тил­ся к Бо­гу ис­тин­но­му. При ца­ре Вал­та­са­ре свя­той Да­ни­ил ис­тол­ко­вал та­ин­ствен­ную над­пись («Мене, Та­кел, Фа­рес»), по­явив­шу­ю­ся на стене двор­ца во вре­мя пи­ра, пред­ве­щав­шую па­де­ние Ва­ви­лон­ско­го цар­ства. При пер­сид­ском ца­ре Да­рии свя­той Да­ни­ил по на­ве­там сво­их вра­гов был бро­шен в ров с го­лод­ны­ми льва­ми, но они не тро­ну­ли его, и он остал­ся невре­дим. Царь Да­рий воз­ра­до­вал­ся о Да­ни­и­ле и по­ве­лел во всем сво­ем цар­стве по­кло­нять­ся Бо­гу Да­ни­и­ло­ву, «по­то­му что Он есть Бог Жи­вый и Прис­но­су­щий, и цар­ство Его несо­кру­ши­мо, и вла­ды­че­ство Его бес­ко­неч­но». Свя­той про­рок Да­ни­ил глу­бо­ко скор­бел о сво­ем на­ро­де, пре­тер­пе­ва­ю­щем спра­вед­ли­вую ка­ру за мно­же­ство гре­хов и без­за­ко­ний, за пре­ступ­ле­ние за­по­ве­дей Бо­жи­их – тяж­кий плен ва­ви­лон­ский и ра­зо­ре­ние Иеру­са­ли­ма: «При­к­ло­ни, Бо­же мой, ухо Твое и услы­ши, от­крой очи Твои и воз­зри на опу­сто­ше­ния на­ши и на го­род, на ко­то­ром на­ре­че­но Имя Твое; ибо мы по­вер­га­ем мо­ле­ния на­ши пред То­бою, упо­вая не на пра­вед­ность на­шу, но на Твое ве­ли­кое ми­ло­сер­дие» (Дан.9:18). Свя­то­му про­ро­ку, пра­вед­ной жиз­нью и мо­лит­вой ис­ку­пав­ше­му без­за­ко­ния сво­е­го на­ро­да, бы­ла от­кры­та судь­ба на­ро­да Из­ра­и­ля и судь­бы все­го ми­ра.

При ис­тол­ко­ва­нии сна ца­ря На­ву­хо­до­но­со­ра про­рок Да­ни­ил воз­ве­стил о сме­ня­ю­щих друг дру­га цар­ствах и ве­ли­чии по­след­не­го Цар­ства – Цар­ства Гос­по­да на­ше­го Иису­са Хри­ста (Дан.2:44). Про­ро­че­ское ви­де­ние о се­ми­де­ся­ти сед­ми­нах (Дан.9:24-27) по­ве­да­ло ми­ру зна­ме­ния Пер­во­го и Вто­ро­го при­ше­ствий Гос­по­да Иису­са Хри­ста и свя­зан­ных с ни­ми со­бы­тий (Дан.12:1-12). Свя­той Да­ни­ил хо­да­тай­ство­вал за свой на­род пе­ред пре­ем­ни­ком Да­рия – ца­рем Ки­ром, ко­то­рый весь­ма его це­нил, и объ­явил плен­ни­кам сво­бо­ду. Сам же Да­ни­ил и дру­зья его Ана­ния, Аза­рия и Ми­са­ил до­жи­ли до глу­бо­кой ста­ро­сти и скон­ча­лись в пле­ну. Со­глас­но же сви­де­тель­ству свя­ти­те­ля Ки­рил­ла Алек­сан­дрий­ско­го, свя­тые Ана­ния, Аза­рия и Ми­са­ил бы­ли обез­глав­ле­ны по по­ве­ле­нию пер­сид­ско­го ца­ря Кам­би­за.


См. так­же: "Жи­тие свя­то­го про­ро­ка Да­ни­и­ла и с ним свя­тых трех от­ро­ков Ана­нии, Аза­рии и Ми­са­и­ла" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.