Канон святым сорока мученикам Севастийским
Припев: Святи́и му́ченицы, моли́те Бо́га о на́с.
Память: 22 марта (09 марта ст. ст.)
Глас 2.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Гряди́те лю́дие, пои́м пе́снь Христу́ Бо́гу, разде́льшему мо́ре и наста́вльшему лю́ди, я́же изведе́ из рабо́ты еги́петския, я́ко просла́вися.
Боговенча́нный по́лк пою́ му́чеников Христо́вых, богодухнове́нными пе́сньми, четыредесятиле́тнюю па́мять све́тло торжеству́яй, я́ко просла́вися.
На земли́ всего́ отве́ргшеся именова́ния, изво́лиша четы́редесяте христоиме́нное зва́ние, и́мже ны́не в вы́шних живу́т.
Су́щии во Христе́, пло́ть и ми́р возненави́девше, ве́тхаго у́бо челове́ка совлеко́стеся со привре́менною оде́ждею, во оде́жду же нетле́ния облеко́стеся.
Богоро́дичен: Кто́ изрещи́ Твое́ по досто́инству возмо́жет па́че сло́ва зача́тие? Бо́га бо родила́ еси́ пло́тию, Пречи́стая, на́м я́вльшагося, Спа́са все́х на́с.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Утверди́ на́с в Тебе́, Го́споди, дре́вом умерщве́й гре́х, и стра́х Тво́й всади́ в сердца́ на́с, пою́щих Тя́.
Во́инство, и жи́знь, и красоту́ теле́с, и бога́тство пренебре́гше, благосла́внии четы́редесять Христа́ вме́сто все́х насле́доваша.
Ка́мением неща́дно четы́редесяте повеле́нием бие́ми мучи́телевым, мета́ния Бо́жиим Ду́хом на повелева́ющия возвраща́хуся.
Глаго́лаше на самаго́, мучи́телевыми устна́ми зми́й созда́вшаго хулу́, но того́ богобо́рная уста́ на му́ченики ка́меньми сокруша́ются.
Богоро́дичен: Без се́мене во утро́бе Бо́га зача́ла еси́ и ро́ждши несказа́нно вопло́щшася, на Него́же зре́ти не сме́ют, Чи́стая, небе́сныя си́лы, Присноде́во.
Седа́лен, гла́с 8.
Христу́ вво́инившеся му́ченически, врага́ низложи́вше страда́льчески, де́лы испо́лнисте проро́ка глаго́лы: сквозе́ бо о́гнь и во́ду му́жески проидо́сте, поко́й обре́тше, жи́знь нетле́нную. Те́мже небе́сными укра́шшеся венцы́, с ли́ки веселите́ся безпло́тных, блаже́ннии страстоте́рпцы прехва́льнии, моли́те Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние дарова́ти чту́щим любо́вию святу́ю па́мять ва́шу.
Сла́ва, и ны́не, богоро́дичен: В напа́сти многоплете́нныя впа́д от вра́г ви́димых и неви́димых, бу́рею одержи́мь безчи́сленных согреше́ний мои́х, и я́ко к те́плому заступле́нию и покро́ву моему́, Чи́стая, ко приста́нищу притека́ю Твоея́ бла́гости. Те́мже, Пречи́стая, из Тебе́ Воплоще́нному безсе́менно моли́ся приле́жно о все́х рабе́х Твои́х, непреста́нно моля́щихтися, Богоро́дице Пречи́стая, моля́щи Его́ при́сно согреше́ний оставле́ние дарова́ти воспева́ющим досто́йно сла́ву Твою́.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди, слу́х Твоего́ смотре́ния, и просла́вих Тя́, Еди́не Человеколю́бче.
Умовре́дуете, — глаго́лаху страда́льцы, — стра́нную тщету́ всу́е простира́юще, пребезбо́жнейшии.
Изощре́ны мечи́, и зве́ри, и о́гнь, и кре́ст святы́м Христо́вы гони́тели простира́ху.
Стра́шен на́м, — глаго́лаху страда́льцы, — о́гнь гее́нский, ны́нешняго же, я́ко клевре́та, не убои́мся.
Да отъя́ты бу́дут ру́ки, сожже́на же бу́ди нога́, — святи́и вопия́ху, — нетле́нны бо сия́ па́ки прии́мем.
Богоро́дичен: Мо́лим Тя́, Пречи́стая, Бо́га безсе́менно заче́ншую, при́сно моли́тися за рабы́ Твоя́.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Све́та Пода́телю, и веко́в Тво́рче, Го́споди, во све́те Твои́х повеле́ний наста́ви на́с: ра́зве бо Тебе́, ино́го Бо́га не зна́ем.
Неи́стовством пребезу́мным гони́телей, страда́льцы под возду́хом на сту́дени обноществова́ти осуди́вшеся, воспева́ху пе́ние Бо́гу благода́рственное.
Ра́дующеся четы́редесяте Христо́вы му́ченицы, боле́зненный претерпе́вше ле́д, во е́зере стоя́ще, наде́ждею Боже́ственных венце́в укрепля́еми.
Сме́х предлага́ется четы́редесятем Христо́вым му́чеником, уда́влен бы́в пре́жде гнездя́щийся в вода́х зми́й, пагуборо́дныя бо кре́пости лиши́ся.
Богоро́дичен: Тебе́, ро́ждшей Христа́, все́х Зижди́теля, зове́м: ра́дуйся, Чи́стая; ра́дуйся, возсия́вшая Све́т на́м; ра́дуйся, вме́щшая Бо́га Невмести́маго.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: В бе́здне грехо́вней валя́яся, неизсле́дную милосе́рдия Твоего́ призыва́ю бе́здну: от тли́, Бо́же мя́ возведи́.
Ра́достне началозло́бный восхити́, я́ко от двоюна́десяти Иу́ду окая́ннаго, и от Еде́ма челове́ка, от четы́редесяти отпа́дшаго.
Безсту́ден сы́й, всу́е шата́яся, я́коже бо разбо́йником и Матфи́ем пе́рвее, та́ко и ны́не мучи́тель стрегу́щаго зва́нием осуди́ся.
Суему́дренный и рыда́ния досто́ин, и́же живото́в обои́х погреши́, огне́м бо раста́яся и ко огню́ оты́де негаси́мому.
Богоро́дичен: Неискусому́жно, Де́во, родила́ еси́ и ве́чнуеши Де́ва, явля́ющи и́стиннаго Божества́, Сы́на и Бо́га Твоего́, о́бразы.
Конда́к, гла́с 6.
Все́ во́инство ми́ра оста́вльше, на небесе́х Влады́це прилепи́стеся, страстоте́рпцы Госпо́дни четы́редесять, сквозе́ о́гнь бо и во́ду проше́дше, блаже́ннии, досто́йно восприя́сте сла́ву с небе́с и венце́в мно́жество.
И́кос:
На престо́ле непристу́пнем седя́щему, просте́ршему не́бо, я́ко ко́жу, и зе́млю утверди́вшему, и собра́вшему во́ду в со́нмы и́х, вся́ от не су́щих сотво́ршему бы́ти и все́м подаю́щу дыха́ние и живо́т, прие́млющему от арха́нгел пе́ние, и от а́нгел покланя́емому, и от все́х сла́вимому, Христу́ Вседержи́телю, Зижди́телю и Бо́гу на́шему, припа́даю, недосто́йный, принося́ мое́ моле́ние, сло́ва благода́ти прошу́: да возмогу́ благоче́стно воспе́ти и а́з святы́я, я́же Са́м показа́в победи́тели, дарова́в и́м сла́ву с небе́с и венце́в мно́жество.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: О́бразу злато́му, на по́ле Деи́ре служи́му, трие́ Твои́ о́троцы небрего́ша безбо́жнаго веле́ния, посреде́ же огня́ вве́ржени, ороша́еми, поя́ху: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Ужасе́ся, зря́ венцы́, стра́ж четы́редесяти, и, отри́нув любожи́зненное, впири́ся раче́нием явле́нныя Твоея́ сла́вы, и с му́ченики поя́ше: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
В ба́ню прите́к душетле́нну, умерщвля́ется жизнолю́бный; христолю́бец же, хи́щник изря́днейший ви́денных бы́в, я́коже в ба́ни нетле́ния с му́ченики поя́ше: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Огню́ мы́сленному, возже́ну во уме́х четы́редесяти, многоко́зненное нече́ствующих попаля́шеся безу́мие, я́коже не́кий во́ск та́емь. Тебе́ же, Христе́, воспева́ху: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Я́ко зело́ светла́, благоле́пна же, Христе́, Креста́ Твоего́ си́ла, проти́вными венцы́ плету́щи четы́редесятим му́чеником. Во́ду бо и о́гнь проше́дше, в нетле́нии зову́т: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Богоро́дичен: Тя́ купину́ Моисе́й в горе́ Сина́йстей огнепали́мую, Чи́стая, предзря́ше, поне́сшую неопа́льно нестерпи́мую зарю́ неизрече́ннаго Существа́, соедини́вшагося дебельству́ пло́ти, еди́ныя в не́й святы́х Ипоста́сей.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: В пе́щь о́гненную ко отроко́м евре́йским снизше́дшаго, и пла́мень в ро́су прело́жшаго Бо́га, по́йте дела́, я́ко Го́спода, и превозноси́те во вся́ ве́ки.
Неи́стовно страда́льцем поусти́в вра́г вся́ко зда́ние, все́ми постыде́ся, четы́редесять бо непреста́нно пою́т Го́спода и превозно́сят во вся́ ве́ки.
Неми́лостивно за Христа́ теле́с ва́ших у́ды сокру́шшеся, всесожже́ние боже́ственно принесо́стеся Бо́гу, со а́нгелы при́сно лику́ете, му́ченицы, пою́ще Христа́ во ве́ки вся́.
Кре́постию смы́сла, его́же роди́, на ра́мена взе́мши, христолюби́вая ма́ти, благоче́стия пло́д прино́сит, с му́ченики му́ченика, священноде́йству Авраа́мову подо́бящися.
К непреста́нней жи́зни правоте́чно, о сы́не, твори́ ше́ствие, — христолюби́вая ма́ти христолюби́вому де́тищу вопия́ше, — не терплю́ тебе́ второ́е, Подвигополо́жнику Христу́ яви́тися.
Богоро́дичен: И́же в не́дрех О́тчих неразде́льно же Сы́на седя́щаго, в веще́ственнем чре́ве Твое́м все́льшася, Чи́стая, пое́м, Де́во Богоневе́сто, и превозно́сим во вся́ ве́ки.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: От Бо́га Бо́га Сло́ва, неизрече́нною му́дростию прише́дшаго обнови́ти Ада́ма, я́дию в тле́ние па́дшаго лю́те, от Святы́я Де́вы неизрече́нно воплоти́вшагося на́с ра́ди, ве́рнии, единому́дренно пе́сньми велича́ем.
За Христа́ обнажи́вшеся и ка́мением бие́ни бы́вше, возду́шную претерпе́сте зи́мность, водны́й ле́д и сокруше́ние уде́с и, огне́м опа́льшеся, в ре́чней сия́ете быстрине́ издале́ча, я́коже свети́ла, му́ченицы четы́редесяте.
Же́зл си́лы Боже́ственныя, кре́ст стяжа́вше, вопия́ху Христу́ страда́льцы четы́редесяте: Влады́ко Всеси́льный Победи́телю, руко́ю Твое́ю да венча́емся, да вси́ тя́ пе́сньми непреста́нно велича́ем.
Я́ко боле́знен у́бо ле́д, я́коже зело́ безме́рна лю́тость, ю́же претерпе́сте, мра́за, но сла́док ра́й; Авраа́мова бо не́дра патриа́рха гре́ют ва́с в се́лех ве́чных, му́ченицы четы́редесяте.
Победи́вше страда́ньми и венцы́ прии́мше от боже́ственныя Влады́чни десни́цы, ны́не дарова́ти моли́теся ми́р ми́ру, и на́м спасе́ние, му́ченицы четы́редесяте.
Богоро́дичен: Неве́сто Ма́ти Де́во, а́нгельская мно́жества Твоего́ мо́лят Сы́на, приими́ моле́ние на́ше, еди́на наде́жде ве́рных, и ми́р ми́ру, и на́м спасе́ние, Тебе́ лю́бящим, да́руй.
Свети́лен.
Десяти́цу четверочи́сленную, победоно́сный по́лк, во́инство святы́х му́ченик воспои́м досто́йно, огне́м бо, и сту́дению, и водо́ю посрами́ша вражде́бных полки́ и от Христа́ Спа́са венцы́ прия́ша сла́вы.
Сла́ва: Ли́к четверодесяточи́сленный му́чеников четы́редесяти, Пребоже́ственныя Тро́ицы доброде́телей четвери́чных огня́, возду́ха, воды́ и земли́, стихи́й четы́рех, пе́сньми боже́ственными да воспое́тся, я́ко за Христа́ пострада́вший, все́х Влады́це.
И ны́не: Влады́ку всея́ тва́ри ро́ждши, Ма́ти Де́во, и вся́ческих, я́ко су́щи Отрокови́ца, о Влады́чице Богоро́дице, страсте́й мучи́тельствующих мя́ исхити́ и проводи́ к милосе́рдия осия́нию и к прекра́сной Па́сце воскре́сшаго Сы́на Твоего́.
Пѣ́снь а҃.
І҆рмо́съ: Грѧди́те, лю́дїе, пои́мъ пѣ́снь хрⷭ҇тꙋ̀ бг҃ꙋ, раздѣ́льшемꙋ мо́ре, и҆ наста́вльшемꙋ лю́ди, ꙗ҆̀же и҆зведѐ и҆зъ рабо́ты є҆гѵ́петскїѧ, ꙗ҆́кѡ просла́висѧ.
Бг҃овѣнча́нный по́лкъ пою̀ мꙋ́ченикѡвъ хрⷭ҇то́выхъ, бг҃одꙋхнове́нными пѣ́сньми, четыредесѧтилѣ́тнюю па́мѧть свѣ́тлѡ торжествꙋ́ѧй, ꙗ҆́кѡ просла́висѧ.
На землѝ всегѡ̀ ѿве́ргшесѧ и҆менова́нїѧ, и҆зво́лиша четы́редесѧте хрⷭ҇тоиме́нное зва́нїе, и҆́мже ны́нѣ въ вы́шнихъ живꙋ́тъ.
Сꙋ́щїи во хрⷭ҇тѣ̀ пло́ть и҆ мі́ръ возненави́дѣвше, ве́тхагѡ ᲂу҆́бѡ человѣ́ка совлеко́стесѧ, со привре́менною ѻ҆де́ждею, во ѻ҆де́ждꙋ же нетлѣ́нїѧ ѡ҆блеко́стесѧ.
Бг҃оро́диченъ: Кто̀ и҆зрещѝ твоѐ по досто́инствꙋ возмо́жетъ па́че сло́ва зача́тїе; бг҃а бо родила̀ є҆сѝ пло́тїю, пречⷭ҇таѧ, на́мъ ꙗ҆́вльшагосѧ сп҃са всѣ́хъ на́съ.
Пѣ́снь г҃.
І҆рмо́съ: Оу҆твердѝ на́съ въ тебѣ̀, гдⷭ҇и, дре́вомъ ᲂу҆мерщве́й грѣ́хъ, и҆ стра́хъ тво́й всадѝ въ сердца̀ на́съ пою́щихъ тѧ̀.
Во́инство и҆ жи́знь, и҆ красотꙋ̀ тѣле́съ, и҆ бога́тство пренебре́гше благосла́внїи четы́редесѧть, хрⷭ҇та̀ вмѣ́стѡ всѣ́хъ наслѣ́доваша.
Ка́менїемъ неща́днѡ четы́редесѧте повелѣ́нїемъ бїе́ми мꙋчи́телевымъ, мета̑нїѧ бж҃їимъ дх҃омъ на повелѣва́ющыѧ возвраща́хꙋсѧ.
Глаго́лаше на самаго̀, мꙋчи́телевыми ᲂу҆стна́ми ѕмі́й созда́вшаго хꙋлꙋ̀, но тогѡ̀ бг҃обѡ́рнаѧ ᲂу҆ста̀, на мꙋ́ченики ка́меньми сокрꙋша́ютсѧ.
Бг҃оро́диченъ: Безъ сѣ́мене во ᲂу҆тро́бѣ бг҃а зача́ла є҆сѝ, и҆ ро́ждши несказа́ннѡ вопло́щшасѧ: на него́же зрѣ́ти не смѣ́ютъ, чⷭ҇таѧ, нбⷭ҇ныѧ си̑лы, приснодв҃о.
Сѣда́ленъ, гла́съ и҃.
Хрⷭ҇тꙋ̀ вво́инившесѧ мꙋ́ченически, врага̀ низложи́вше страда́льчески, дѣ́лы и҆спо́лнисте прⷪ҇ро́ка глаго́лы: сквозѣ́ бо ѻ҆́гнь и҆ во́дꙋ мꙋ́жески проидо́сте, поко́й ѡ҆брѣ́тше, жи́знь нетлѣ́ннꙋю. Тѣ́мже нбⷭ҇ными ᲂу҆кра́шшесѧ вѣнцы̀, съ ли́ки веселите́сѧ безпло́тныхъ, блаже́ннїи страстоте́рпцы прехва́льнїи: моли́те хрⷭ҇та̀ бг҃а, грѣхѡ́въ ѡ҆ставле́нїе дарова́ти чтꙋ́щымъ любо́вїю ст҃ꙋ́ю па́мѧть ва́шꙋ.
Сла́ва, и҆ ны́нѣ, бг҃оро́диченъ: Въ напа̑сти многоплетє́нныѧ впа́дъ, ѿ вра̑гъ ви́димыхъ и҆ неви́димыхъ, бꙋ́рею ѡ҆держи́мь безчи́сленныхъ согрѣше́нїй мои́хъ: и҆ ꙗ҆́кѡ къ те́пломꙋ застꙋпле́нїю и҆ покро́вꙋ моемꙋ̀, чⷭ҇таѧ, ко приста́нищꙋ притека́ю твоеѧ̀ бла́гости. Тѣ́мже, пречⷭ҇таѧ, и҆зъ тебє̀ воплоще́нномꙋ безсѣ́меннѡ, моли́сѧ прилѣ́жнѡ ѡ҆ всѣ́хъ рабѣ́хъ твои́хъ, непреста́ннѡ молѧ́щихтисѧ, бцⷣе пречⷭ҇таѧ, молѧ́щи є҆го̀ при́снѡ, согрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе дарова́ти воспѣва́ющымъ досто́йнѡ сла́вꙋ твою̀.
Пѣ́снь д҃.
І҆рмо́съ: Оу҆слы́шахъ, гдⷭ҇и, слꙋ́хъ твоегѡ̀ смотре́нїѧ, и҆ просла́вихъ тѧ̀, є҆ди́не чл҃вѣколю́бче.
Оу҆мовре́дꙋете, глаго́лахꙋ страда́льцы, стра́ннꙋю тщетꙋ̀ всꙋ́е простира́юще пребезбо́жнѣйшїи.
И҆з̾ѡщрє́ны мечѝ, и҆ ѕвѣ́ри, и҆ ѻ҆́гнь, и҆ кре́стъ, ст҃ы̑мъ хрⷭ҇тѡ́вы гони́тели простира́хꙋ.
Стра́шенъ на́мъ, глаго́лахꙋ страда́льцы, ѻ҆́гнь гее́нскїй: ны́нѣшнѧгѡ же ꙗ҆́кѡ клевре́та не ᲂу҆бои́мсѧ.
Да ѿѧ̑ты бꙋ́дꙋтъ рꙋ́ки, сожже́на же бꙋ́ди нога̀, свѧті́и вопїѧ́хꙋ: нетлѣ̑нны бо сїѧ̑ па́ки прїи́мемъ.
Бг҃оро́диченъ: Мо́лимъ тѧ̀, пречⷭ҇таѧ, бг҃а безсѣ́меннѡ заче́ншꙋю, при́снѡ моли́тисѧ за рабы̑ твоѧ̑.
Пѣ́снь є҃.
І҆рмо́съ: Свѣ́та пода́телю и҆ вѣкѡ́въ тво́рче, гдⷭ҇и, во свѣ́тѣ твои́хъ повелѣ́нїй наста́ви на́съ: ра́звѣ бо тебє̀, и҆но́гѡ бо́га не зна́емъ.
Неи́стовствомъ пребезꙋ́мнымъ гони́телей, страда́льцы подъ воздꙋ́хомъ на стꙋ́дени ѡ҆бноществова́ти ѡ҆сꙋди́вшесѧ, воспѣва́хꙋ пѣ́нїе бг҃ꙋ благода́рственное.
Ра́дꙋющесѧ четы́редесѧте хрⷭ҇тѡ́вы мꙋ́чєницы, болѣ́зненный претерпѣ́вше ле́дъ, во є҆́зерѣ стоѧ́ще наде́ждею бжⷭ҇твенныхъ вѣнцє́въ ᲂу҆крѣплѧ́еми.
Смѣ́хъ предлага́етсѧ четы́редесѧтемъ хрⷭ҇тѡ́вымъ мꙋ́ченикѡмъ, ᲂу҆да́вленъ бы́въ пре́жде гнѣздѧ́щїйсѧ въ вода́хъ ѕмі́й: пагꙋборо́дныѧ бо крѣ́пости лиши́сѧ.
Бг҃оро́диченъ: Тебѣ̀, ро́ждшей хрⷭ҇та̀ всѣ́хъ зижди́телѧ, зове́мъ: ра́дꙋйсѧ, чⷭ҇таѧ: ра́дꙋйсѧ, возсїѧ́вшаѧ свѣ́тъ на́мъ: ра́дꙋйсѧ, вмѣ́щшаѧ бг҃а невмѣсти́маго.
Пѣ́снь ѕ҃.
І҆рмо́съ: Въ бе́зднѣ грѣхо́внѣй валѧ́ѧсѧ, неизслѣ́днꙋю милосе́рдїѧ твоегѡ̀ призыва́ю бе́зднꙋ: ѿ тлѝ, бж҃е, мѧ̀ возведѝ.
Ра́достнѣ началоѕло́бный восхитѝ, ꙗ҆́кѡ ѿ двоюна́десѧти і҆ꙋ́дꙋ ѻ҆каѧ́ннаго, и҆ ѿ є҆де́ма человѣ́ка, ѿ четы́редесѧти ѿпа́дшаго.
Безстꙋ́денъ сы́й всꙋ́е шата́ѧсѧ, ꙗ҆́коже бо разбо́йникомъ и҆ матѳі́емъ пе́рвѣе, та́кѡ и҆ ны́нѣ мꙋчи́тель, стрегꙋ́щаго зва́нїемъ ѡ҆сꙋди́сѧ.
Сꙋемꙋ́дренный и҆ рыда́нїѧ досто́инъ, и҆́же животѡ́въ ѻ҆бои́хъ погрѣшѝ: ѻ҆гне́мъ бо раста́ѧсѧ, и҆ ко ѻ҆гню̀ ѿи́де негаси́момꙋ.
Бг҃оро́диченъ: Неискꙋсомꙋ́жнѡ, дв҃о, родила̀ є҆сѝ, и҆ вѣ́чнꙋеши дв҃а, ꙗ҆влѧ́ющи и҆́стиннагѡ бжⷭ҇тва̀, сн҃а и҆ бг҃а твоегѡ̀ ѻ҆́бразы.
Конда́къ, гла́съ ѕ҃.
Всѐ во́инство мі́ра ѡ҆ста́вльше, на нб҃сѣ́хъ влⷣцѣ прилѣпи́стесѧ, страстоте́рпцы гдⷭ҇ни четы́редесѧть: сквозѣ̀ ѻ҆́гнь бо и҆ во́дꙋ проше́дше, блаже́ннїи, досто́йнѡ воспрїѧ́сте сла́вꙋ съ небе́съ и҆ вѣнцє́въ мно́жество.
І҆́косъ:
На престо́лѣ непристꙋ́пнѣмъ сѣдѧ́щемꙋ, просте́ршемꙋ не́бо, ꙗ҆́кѡ ко́жꙋ, и҆ зе́млю ᲂу҆тверди́вшемꙋ, и҆ собра́вшемꙋ во́дꙋ въ со́нмы и҆́хъ: всѧ̑ ѿ не сꙋ́щихъ сотво́ршемꙋ бы́ти, и҆ всѣ̑мъ подаю́щꙋ дыха́нїе и҆ живо́тъ, прїе́млющемꙋ ѿ а҆рха̑гг҃лъ пѣ́нїе, и҆ ѿ а҆́гг҃лъ покланѧ́емомꙋ, и҆ ѿ всѣ́хъ сла́вимомꙋ, хрⷭ҇тꙋ̀ вседержи́телю, зижди́телю и҆ бг҃ꙋ на́шемꙋ, припа́даю недосто́йный, приносѧ̀ моѐ моле́нїе, сло́ва благода́ти прошꙋ̀: да возмогꙋ̀ благоче́стнѡ воспѣ́ти и҆ а҆́зъ свѧты̑ѧ, ꙗ҆̀же са́мъ показа́въ побѣди́тели, дарова́въ и҆̀мъ сла́вꙋ съ нб҃съ и҆ вѣнцє́въ мно́жество.
Пѣ́снь з҃.
І҆рмо́съ: Ѻ҆́бразꙋ злато́мꙋ, на по́лѣ деи́рѣ слꙋжи́мꙋ, трїѐ твоѝ ѻ҆́троцы небрего́ша безбо́жнагѡ велѣ́нїѧ. посредѣ́ же ѻ҆гнѧ̀ вве́ржени, ѡ҆роша́еми поѧ́хꙋ: благослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
Оу҆жасе́сѧ зрѧ̀ вѣнцы̀ стра́жъ четы́редесѧти, и҆ ѿри́нꙋвъ любожи́зненное, впири́сѧ раче́нїемъ ꙗ҆вле́нныѧ твоеѧ̀ сла́вы, и҆ съ мꙋ́ченики поѧ́ше: благослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
Въ ба́ню прите́къ дꙋшетлѣ́ннꙋ, ᲂу҆мерщвлѧ́етсѧ жизнолю́бный: хрⷭ҇толю́бецъ же, хи́щникъ и҆зрѧ́днѣйшїй ви́дѣнныхъ бы́въ, ꙗ҆́коже въ ба́ни нетлѣ́нїѧ, съ мꙋ́ченики поѧ́ше: благослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
Ѻ҆гню̀ мы́сленномꙋ возже́нꙋ во ᲂу҆мѣ́хъ четы́редесѧти, многоко́зненное нече́ствꙋющихъ попалѧ́шесѧ безꙋ́мїе, ꙗ҆́коже нѣ́кїй во́скъ та́емь. Тебѣ́ же, хрⷭ҇тѐ, воспѣва́хꙋ: благослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
Ꙗ҆́кѡ ѕѣлѡ̀ свѣтла̀, благолѣ́пна же, хрⷭ҇тѐ, крⷭ҇та̀ твоегѡ̀ си́ла, проти́вными вѣнцы̀ плетꙋ́щи четы́редесѧтимъ мꙋ́ченикѡмъ: во́дꙋ бо и҆ ѻ҆́гнь проше́дше, въ нетлѣ́нїи зовꙋ́тъ: благослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
Бг҃оро́диченъ: Тѧ̀ кꙋпинꙋ̀ мѡѷсе́й въ горѣ̀ сїна́йстѣй ѻ҆гнепали́мꙋю, чⷭ҇таѧ, предзрѧ́ше, поне́сшꙋю неѡпа́льнѡ нестерпи́мꙋю зарю̀ неизрече́ннагѡ сꙋщества̀, соедини́вшагѡсѧ дебельствꙋ̀ пло́ти, є҆ди́ныѧ въ не́й свѧты́хъ ѵ҆поста́сей.
Пѣ́снь и҃.
І҆рмо́съ: Въ пе́щь ѻ҆́гненнꙋю ко ѻ҆трокѡ́мъ є҆врє́йскимъ снизше́дшаго, и҆ пла́мень въ ро́сꙋ прело́жшаго бг҃а, по́йте, дѣла̀, ꙗ҆́кѡ гдⷭ҇а, и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.
Неи́стовнѡ страда́льцємъ поꙋсти́въ вра́гъ всѧ́ко зда́нїе, всѣ́ми постыдѣ́сѧ: четы́редесѧть бо непреста́ннѡ пою́тъ гдⷭ҇а, и҆ превозно́сѧтъ во всѧ̑ вѣ́ки.
Неми́лостивнѡ за хрⷭ҇та̀ тѣле́съ ва́шихъ ᲂу҆́ды сокрꙋ́шшесѧ, всесожже́нїе бжⷭ҇твенно принесо́стесѧ бг҃ꙋ: со а҆́гг҃лы при́снѡ ликꙋ́ете, мꙋ́чєницы, пою́ще хрⷭ҇та̀ во вѣ́ки всѧ̑.
Крѣ́постїю смы́сла, є҆го́же родѝ, на ра́мена взе́мши, хрⷭ҇толюби́ваѧ ма́ти, благоче́стїѧ пло́дъ прино́ситъ, съ мꙋ́ченики мꙋ́ченика, свѧщеннодѣ́йствꙋ а҆враа́мовꙋ подо́бѧщисѧ.
Къ непреста́ннѣй жи́зни правоте́чнѡ, ѽ сн҃е, творѝ ше́ствїе, хрⷭ҇толюби́ваѧ ма́ти хрⷭ҇толюби́вомꙋ дѣ́тищꙋ вопїѧ́ше: не терплю̀ тебѐ второ́е, подвигополо́жникꙋ хрⷭ҇тꙋ̀ ꙗ҆ви́тисѧ.
Бг҃оро́диченъ: И҆́же въ нѣ́дрѣхъ ѻ҆́ч҃ихъ, нераздѣ́льнѡ же сн҃а сѣдѧ́щаго въ веще́ственнѣмъ чре́вѣ твое́мъ все́льшасѧ, чⷭ҇таѧ, пое́мъ, дв҃о бг҃оневѣ́сто, и҆ превозно́симъ во всѧ̑ вѣ́ки.
Пѣ́снь ѳ҃.
І҆рмо́съ: Ѿ бг҃а, бг҃а сло́ва, неизрече́нною мꙋ́дростїю прише́дшаго ѡ҆бнови́ти а҆да́ма, ꙗ҆́дїю въ тлѣ́нїе па́дшаго лю́тѣ: ѿ ст҃ы́ѧ дв҃ы неизрече́ннѡ воплоти́вшагосѧ на́съ ра́ди, вѣ́рнїи, є҆диномꙋ́дреннѡ пѣ́сньми велича́емъ.
За хрⷭ҇та̀ ѡ҆бнажи́вшесѧ и҆ ка́менїемъ бїе́ни бы́вше, воздꙋ́шнꙋю претерпѣ́сте зи́мность, водны́й ле́дъ и҆ сокрꙋше́нїе ᲂу҆де́съ, и҆ ѻ҆гне́мъ ѡ҆па́льшесѧ, въ рѣ́чнѣй сїѧ́ете быстринѣ̀ и҆здале́ча, ꙗ҆́коже свѣти̑ла, мꙋ́чєницы четы́редесѧте.
Же́злъ си́лы бжⷭ҇твенныѧ, крⷭ҇тъ стѧжа́вше, вопїѧ́хꙋ хрⷭ҇тꙋ̀ страда́льцы четы́редесѧте: влⷣко всеси́льный побѣди́телю, рꙋко́ю твое́ю да вѣнча́емсѧ, да вси́ тѧ пѣ́сньми непреста́ннѡ велича́емъ.
Ꙗ҆́кѡ болѣ́зненъ ᲂу҆́бѡ ле́дъ, ꙗ҆́коже ѕѣлѡ̀ безмѣ́рна лю́тость, ю҆́же претерпѣ́сте, мра́за, но сла́докъ ра́й: а҆враа́мѡва бо нѣ̑дра патрїа́рха грѣ́ютъ ва́съ въ се́лѣхъ вѣ́чныхъ, мꙋ́чєницы четы́редесѧте.
Побѣди́вше страда́ньми, и҆ вѣнцы̀ прїи́мше, ѿ бжⷭ҇твенныѧ влⷣчни десни́цы, ны́нѣ дарова́ти моли́тесѧ ми́ръ мі́рꙋ и҆ на́мъ спасе́нїе, мꙋ́чєницы четы́редесѧте.
Бг҃оро́диченъ: Невѣ́сто мт҃и дв҃о, а҆́гг҃льскаѧ мно́жєства твоего̀ мо́лѧтъ сн҃а, прїимѝ моле́нїе на́ше, є҆ди́на наде́жде вѣ́рныхъ, и҆ ми́ръ мі́рꙋ и҆ на́мъ спасе́нїе тебѐ лю́бѧщымъ да́рꙋй.
Свѣти́ленъ.
Десѧти́цꙋ четверочи́сленнꙋю, побѣдоно́сный по́лкъ, во́инство свѧты́хъ мꙋ́чєникъ воспои́мъ досто́йнѡ: ѻ҆гне́мъ бо и҆ стꙋ́денїю, и҆ водо́ю посрами́ша вражде́бныхъ полкѝ, и҆ ѿ хрⷭ҇та̀ сп҃са вѣнцы̀ прїѧ́ша сла́вы.
Сла́ва: Ли́къ четверодесѧточи́сленный мꙋ́ченикѡвъ четы́редесѧти, пребж҃е́ственныѧ трⷪ҇цы добродѣ́телей четвери́чныхъ ѻ҆гнѧ̀, воздꙋ́ха, воды̀ и҆ землѝ, стїхі́й четы́рехъ, пѣ́сньми бжⷭ҇твенными да воспое́тсѧ, ꙗ҆́кѡ за хрⷭ҇та̀ пострада́вшїй, всѣ́хъ влⷣцѣ.
И҆ ны́нѣ: Влⷣкꙋ всеѧ̀ тва́ри ро́ждши, мт҃и дв҃о, и҆ всѧ́ческихъ ꙗ҆́кѡ сꙋ́щи ѻ҆трокови́ца, ѽ влⷣчце бцⷣе, страсте́й мꙋчи́тельствꙋющихъ мѧ̀ и҆схитѝ, и҆ проводѝ къ милосе́рдїѧ ѡ҆сїѧ́нїю, и҆ къ прекра́сной па́сцѣ воскре́сшагѡ сн҃а твоегѡ̀.
Краткие жития 40 мучеников Севастийских: Кириона, Кандида, Домна, Исихия, Ираклия, Смарагда, Евноика, Валента, Вивиана, Клавдия, Приска, Феодула, Евтихия, Иоанна, Ксанфия, Илиана, Сисиния, Ангия, Аетия, Флавия, Акакия, Екдикия (Екдита), Лисимаха, Александра, Илия, Горгония, Феофила, Дометиана, Гаия, Леонтия, Афанасия, Кирилла, Сакердона, Николая, Валерия, Филоктимона, Севериана, Худиона, Мелитона и Аглаия
В 313 году император Константин Великий подписал закон о свободе исповедания веры. Его соправитель император Ликиний тоже подписал этот закон, но в подвластных ему областях гонения на христиан продолжались. Около 320 года в городе Севастии, в Армении, стояло римское войско. В войске находилось 40 воинов-христиан родом из Каппадокии (ныне на территории Турции). Военачальник Агриколай принуждал их принести жертву идолам, но воины отказались.
Тогда воинов арестовали и связанными повели к озеру близ города Севастии. Стояла зима, вечерело. Воинов раздетыми поставили в покрытое льдом озеро. Страшная стужа сковала члены святых мучеников, и они начали замерзать. Мучение это было для них особенно тяжелым, потому что на берегу озера для соблазна была поставлена теплая баня. Кто хотел спасти свою жизнь, должен был заявить тюремному сторожу, что он отрекся от Христа, и тогда он мог войти в теплую баню и отогреться. Всю ночь воины мужественно переносили лютый мороз, ободряя друг друга и поя священные гимны Богу.
Ранним утром один из воинов не выдержал страданий. Он вышел из озера и поспешил к бане. Но как только теплый воздух коснулся его тела, он упал мертвым. Вскоре после этого тюремный сторож Аглаий увидел, как над мучениками, оставшимися в озере, заблистал неземной свет. Аглаий был так потрясен этим чудом, что, объявив себя христианином, сбросил с себя одежду и присоединился к 39 мученикам. Мучители, пришедшие немного спустя, увидели, что воины-христиане не только не замерзли, но, по-видимому, даже отогрелись. Тогда мучители молотами перебили им голени и побросали в огонь, а потом обугленные кости мучеников сбросили в реку.
Через три дня мученики явились епископу Севастийскому Петру и рассказали о своем подвиге. Еп. Петр собрал их кости и с честью похоронил. Имена мучеников сохранились: Кирион, Кандид, Домн, Исихий, Ираклий, Смарагд, Евноик, Валент, Вивиан, Клавдий, Приск, Феодул, Евтихий, Иоанн, Ксанфий, Илиан, Сисиний, Аггей, Аетий, Флавий, Акакий, Екдекий, Лисимах, Александр, Илий, Горгоний, Феофил, Домитиан, Гаий, Леонтий, Афанасий, Кирилл, Сакердон, Николай, Валерий, Филиктимон, Севериан, Худион, Мелитон и Аглаий. Память 40 мучеников относится к кругу наиболее чтимых праздников. В день их памяти, 9 марта, облегчается строгость Великого поста и совершается Литургия Преждеосвященных даров.
Полные жития 40 мучеников Севастийских: Кириона, Кандида, Домна, Исихия, Ираклия, Смарагда, Евноика, Валента, Вивиана, Клавдия, Приска, Феодула, Евтихия, Иоанна, Ксанфия, Илиана, Сисиния, Ангия, Аетия, Флавия, Акакия, Екдикия (Екдита), Лисимаха, Александра, Илия, Горгония, Феофила, Дометиана, Гаия, Леонтия, Афанасия, Кирилла, Сакердона, Николая, Валерия, Филоктимона, Севериана, Худиона, Мелитона и Аглаия
В 313 году святой Константин Великий издал указ, согласно которому христианам разрешалась свобода вероисповедания и они уравнивались в правах с язычниками. Но его соправитель Ликиний был убежденным язычником и в своей части империи решил искоренить христианство, которое значительно распространилось там. Ликиний готовился к войне против Константина и, боясь измены, решил очистить от христиан свое войско.
В то время в армянском городе Севастии одним из военачальников был Агриколай, ревностный сторонник язычества. Под его началом была дружина из сорока каппадокийцев, храбрых воинов, которые вышли победителями из многих сражений. Все они были христианами. Когда воины отказались принести жертву языческим богам, Агриколай заключил их в темницу. Воины предались усердной молитве и однажды ночью услышали глас: "Претерпевший до конца, тот спасен будет".
На следующее утро воинов вновь привели к Агриколаю. На этот раз язычник пустил в ход лесть. Он стал восхвалять их мужество, молодость и силу и снова предложил им отречься от Христа и тем снискать себе честь и расположение самого императора. Снова услышав отказ, Агриколай велел заковать воинов. Однако старший из них, Кирион, сказал: "Император не давал тебе права налагать на нас оковы". Агриколай смутился и приказал отвести воинов в темницу без оков.
Через семь дней в Севастию прибыл знатный сановник Лисий и устроил суд над воинами. Святые твердо отвечали: "Возьми не только наше воинское звание, но и жизни наши, для нас нет ничего дороже Христа Бога". Тогда Лисий велел побить святых мучеников камнями. Но камни летели мимо цели; камень, брошенный Лисием, попал в лицо Агриколаю. Мучители поняли, что святых ограждает какая-то невидимая сила. В темнице воины провели ночь в молитве и снова услышали утешающий их голос Господа: "Верующий в Меня, если и умрет, оживет. Дерзайте и не страшитесь, ибо восприимете венцы нетленные".
На следующий день суд перед мучителем и допрос повторился, воины же остались непреклонны.
Стояла зима, был сильный мороз. Святых воинов раздели, повели к озеру, находившемуся недалеко от города, и поставили под стражей на льду на всю ночь. Чтобы сломить волю мучеников, неподалеку на берегу растопили баню. В первом часу ночи, когда холод стал нестерпимым, один из воинов не выдержал и бросился бегом к бане, но едва он переступил порог, как упал замертво. В третьем часу ночи Господь послал отраду мученикам: неожиданно стало светло, лед растаял, и вода в озере стала теплой. Все стражники спали, бодрствовал только один по имени Аглаий. Взглянув на озеро, он увидел, что над головой каждого мученика появился светлый венец. Аглаий насчитал тридцать девять венцов и понял, что бежавший воин лишился своего венца. Тогда Аглаий разбудил остальных стражников, сбросил с себя одежду и сказал им: "И я – христианин!" – и присоединился к мученикам. Стоя в воде, он молился: "Господи Боже, я верую в Тебя, в Которого эти воины веруют. Присоедини и меня к ним, да сподоблюсь пострадать с Твоими рабами".
Наутро истязатели с удивлением увидели, что мученики живы, а их стражник Аглаий вместе с ними прославляет Христа. Тогда воинов вывели из воды и перебили им голени. Во время этой мучительной казни мать самого юного из воинов, Мелитона, убеждала сына не страшиться и претерпеть все до конца. Тела мучеников положили на колесницы и повезли на сожжение. Юный Мелитон еще дышал, и его оставили лежать на земле. Тогда мать подняла сына и на своих плечах понесла его вслед за колесницей. Когда Мелитон испустил последний вздох, мать положила его на колесницу рядом с телами его святых сподвижников. Тела святых были сожжены на костре, а обуглившиеся кости брошены в воду, чтобы христиане не собрали их.
Спустя три дня мученики явились во сне блаженному Петру, епископу Севастийскому, и повелели ему предать погребению их останки. Епископ с несколькими клириками ночью собрал останки славных мучеников и с честью похоронил их.
См. также:
- Страдание святых сорока мучеников, в армянской Севастии свт. Димитрий Ростовский
- Память святых сорока мучеников, в Севастийском озере мучившихся иером. Макарий Симонопетрский