Канон святым преподобным Варлааму Индийскому пустыннику и Иоасафу Индийскому царевичу
Припев: Преподо́бнии отцы́ Врлаа́ме и Иоаса́фе, моли́те Бо́га о на́с
Память: 02 декабря (19 ноября ст. ст.)
Глас 8.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Сокруши́вшему бра́ни мы́шцею Свое́ю и прове́дшему Изра́иля сквозе́ Чермно́е мо́ре, пои́м Ему́, я́ко Изба́вителю на́шему Бо́гу, я́ко просла́вися.
Царе́вы глаго́лы слы́шав, Нахо́р зело́ вострепета́: вме́сто бо развраще́ния изрече́ благослове́ние, облича́я иуде́и и е́ллины, пропове́дая же на земли́ Христо́во прише́ствие, я́ко просла́вися.
Рече́ния Нахо́р о зако́не изложи́, вити́и же и жрецы́ посрами́шася и я́ко безгла́сни обрето́шася, царю́ же Иоаса́фу душе́ю веселя́щуся и сла́вящу Бо́га небе́снаго, я́ко просла́вися.
Иоаса́ф ца́рь к Нахо́ру рече́: благода́ть ти́ испове́дую, я́ко по и́стине побо́рник бы́л еси́, и а́ще Христа́ возлю́биши, жи́знь насле́диши: обраща́ющимся бо к Нему́ отверза́ет врата́ небе́сная.
Богоро́дичен: А́ще и недосто́йне принесо́х ти́ таково́е слове́с изви́тие, богому́дрый царю́ Иоаса́фе, приими́ сия́ с любо́вию и принеси́ к Богома́тери моле́ние за мя́, да ми́лость обря́щу в де́нь стра́шнаго испыта́ния.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Утверди́ся се́рдце мое́ во Го́споде, вознесе́ся ро́г мо́й в Бо́зе мое́м, разшири́шася на враги́ моя́ уста́ моя́, возвесели́хся о спасе́нии Твое́м.
Словесы́ любе́зными ца́рь Нахо́ра наказа́в, о́н же с пла́чем и ра́достию пусты́ню дости́же, на ве́ру обрати́ся и креще́нием просвети́ся, и, вме́сто во́лка, овча́ Христо́во обре́теся.
Фе́вда к царю́ Авени́ру глаго́лаше: не убо́йся, царю́, галиле́йских мудре́ц: си́и бо ско́ро испаду́т, не и́мут пред лице́м мои́м ста́ти, ни слове́с проти́вных глаго́лати.
Предста́виша отрокови́цы укра́шены царе́ву сы́ну на послуже́ние, да прельстя́т пра́веднаго о́трока; о́н же, а́ще и разжже́ние в се́рдце плотско́е прии́м, моли́твою же и поще́нием от се́ти о́ныя изба́влен бы́сть.
Богоро́дичен: Напа́стьми мно́гими одержи́мь, из глубины́ се́рдца вопию́ Ти: Влады́чице, изба́ви мя́, непотре́бнаго раба́ Твоего́, лю́тых обстоя́ний и тишину́ пода́ждь се́рдцу моему́.
Седа́лен, гла́с 3:
Чи́стая и непоро́чная душа́ боже́ственнаго о́трока ополче́ния вра́жия не устраши́ся, на по́двиг му́жески укрепля́яся, свы́ше избавле́ния прося́, да не оскверни́т оде́жды, ю́же от свята́го креще́ния прия́т, да получи́т красоту́ и сла́ву Христо́ву.
Богоро́дичен: Ки́йждо иде́же спаса́ется, та́мо пра́ведно и притека́ет; и ко́е ино́е таково́е прибе́жище, я́ко Ты́, Богоро́дице, покрыва́ющее ду́ши на́ша?
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Проро́к Авваку́м у́мныма очи́ма прови́де, Го́споди, прише́ствие Твое́, те́м и вопия́ше: от ю́га прии́дет Бо́г. Сла́ва си́ле Твое́й, сла́ва снизхожде́нию Твоему́.
Егда́ посто́м и моли́твою те́ло свое́ удручи́, зри́т во сне́ па́жить прекра́сну и гра́да красоту́ недомы́сленну, во еди́ном у́гле жела́ет пребыва́ния, и гла́с слы́шит: подвиза́ющимся сия́ угото́вашася.
Мину́в места́ о́на све́тлая, зри́т ме́сто, тмы́ испо́лнено, и пе́щь, стра́шным пла́менем шумя́щую, и гла́су глася́щу: сие́ муче́ние гре́шником, де́лы скве́рными себе́ оскверни́вшим.
Лежа́ на одре́, убуди́вся от виде́ния, сле́зы, а́ки ре́ки, испуща́ше, и ве́сь стра́хом объя́т бы́в и в себе́ разсужда́я: ка́ко све́тло пра́ведным воздая́ние и гре́шным стра́шно муче́ние? и вопия́ Христу́: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Богоро́дичен: Бо́га на руку́ носи́вши, вся́ческая руко́ю Содержа́щаго, о Де́во Всеблагослове́нная! Того́, Де́ва, роди́вши, и по рождестве́ па́ки Де́ва пребыла́ еси́.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Го́споди Бо́же на́ш, ми́р да́ждь на́м, Го́споди Бо́же на́ш, стяжи́ ны, Го́споди ра́зве Тебе́ ино́го не ве́мы, и́мя Твое́ имену́ем.
Не здра́вствует тво́й сы́н, пове́даше царю́; о́н же ско́ро притече́ и уми́льно вопроша́ше: что́ ти бы́сть, сы́не мо́й люби́мый, уте́хо ста́рости моея́? что́ та́ко лежи́ши на одре́ твое́м, ни ма́ло к кому́ бесе́дуя?
Препя́л еси́ се́ть нога́м мои́м: вма́ле всели́лася бы во а́д душа́ моя́, а́ще не Госпо́дь помо́гл бы ми́ и показа́ мне́ пу́ть ко спасе́нию, и ктому́ не возмо́гл бы еси́ мене́ ви́дети жи́ва и сы́на себе́ именова́ти.
Рыда́ние и печа́ль с го́рьким пла́чем сплета́ше ца́рь, неутоли́мь мяте́ж име́яше, рече́ в себе́: ча́до, не то́кмо бого́в отступле́ния, но и живота́ твоего́ отрица́ешися.
Богоро́дичен: Неизглаго́ланно заче́нши Бо́га, и па́че естества́ родила́ еси́: Сего́ моли́, Всенепоро́чная, растле́вша безме́стными дея́нии, поми́ловати мя́ за неизрече́нную ми́лость.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Я́ко во́ды морски́я, Человеколю́бче, волна́ми жите́йскими обурева́юся, те́мже, я́ко Ио́на, та́ко вопию́ Ти́: возведи́ от тли́ живо́т мо́й, Благоутро́бне Го́споди.
Шу́ияго стоя́ния изба́витися и десна́го стоя́ния сподо́битися жела́ти Иоаса́фу, та́ко и́стинствующу, и ничто́же чествова́ти па́че Христо́вы любве́: се́ бо и́стинная сла́дость, и весе́лие, и ве́чное пребыва́ние.
У́бо Фе́вда глаго́лаше: почто́ бого́в отступи́л еси́ и отца́ царя́ прогне́вал еси́? Сего́ ра́ди от все́х люде́й возненави́ден еси́. Не бо́зи ли отца́ твоего́, моли́твы послу́шавше, тебе́ ему́ дарова́ша?
Возопи́ ца́рь Иоаса́ф: о, заблужде́ния глубино́, вавило́нское се́мя, столпотворе́ния вну́че, окая́нне чароде́ивый ста́рче! Почто́ укаря́еши спаси́тельную про́поведь Христо́ва прише́ствия, Его́же сла́вы не́бо и вся́ земля́ испо́лнишася?
Богоро́дичен: Помози́, Влады́чице, и услы́ши глаго́л мо́й, Всенепоро́чная, его́же из глубины́ души́ приношу́ Ти, и разреше́ние долго́в пода́ждь ми́.
Конда́к, гла́с 8:
Ве́дый твое́ из младе́нства благо́е изволе́ние, Иоаса́фе, еди́н сердцеве́дец Бо́г, и от ца́рствия земна́го в мона́шеское пребыва́ние приведы́й тя́, вели́кому Варлаа́му после́довати сподо́би. С ни́мже и ны́не го́рний Иерусали́м всесве́тлый оте́чество име́я, жела́емыя добро́ты красно́ наслажда́яся Святы́я Тро́ицы, мо́лим тя́, ца́рская красото́, помина́й на́с, ве́рою чту́щия тя́.
И́кос:
Други́й, о́тче, яви́лся еси́ вра́чь и предста́тель, неду́гом одержи́мых ско́рбию, Иоаса́фе чу́дне, исцеля́я вся́ ве́рныя, притека́ющия под боже́ственный покро́в тво́й. Те́м и от на́с слы́шиши: ра́дуйся, отца́ блага́го ко́реню; ра́дуйся, ма́тере благи́я ве́твь; ра́дуйся, и́же те́х любо́вь отри́нувый; ра́дуйся, и́же еди́наго Бо́га прие́мый; ра́дуйся, я́ко оста́вил еси́ на земли́ во́инство; ра́дуйся, я́ко низложи́л еси́ ва́рварскую горды́ню; ра́дуйся, стена́ и храни́тель царе́й бы́вый; ра́дуйся, ору́жие и сто́лп ми́ру я́влься; ра́дуйся, огне́м поже́г язы́чества; ра́дуйся, свети́льниче, сия́я чудесы́; ра́дуйся, наги́м мно́жицею покро́в; ра́дуйся, плене́нных изба́вителю; помина́й на́с, ве́рою чту́щия тя́.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Халде́йская пе́щь, огне́м распала́емая, ороша́шеся Ду́хом, Бо́жиим предстоя́нием, о́троцы поя́ху: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Сла́ву же, и ца́рство, и о́бласть всю́ на́двое разде́льшему, о́ву себе́ оста́вль, о́ву же вруча́ет сы́ну, царя́ его́ поста́вив; кня́зи же мно́ги и страти́ги преда́в, любе́зно же и че́стно отпусти́ его́ на страну́ свою́.
Не про́сто к ца́рству идя́ше, но честны́й кре́ст пред ни́м ноша́ху; вше́д же во гра́д, на все́х столпе́х о́браз креста́ водружа́ше и ка́пища разоря́ше, прекра́сну це́рковь Влады́ки Христа́ воздви́же и все́м собра́тися к не́й повелева́ше; са́м же приле́жно моля́шеся.
Христу́ ве́ровати вся́ подру́чныя уча́ше, изгна́нныя же отце́м епи́скопы, иере́и и мона́хи ра́достно срета́ше, и свои́ми рука́ми но́ги и́х омыва́ше, и вся́ко промышле́ние о ни́х творя́ше; и усе́рдно взыва́ше: препросла́вленный Бо́же, благослове́н еси́.
Богоро́дичен: Дре́вле у́бо Иа́ков Тя́ преднаписа́; Иса́ия же, у́глем Ду́ха очи́щся, Бо́га Емману́ила от утро́бы Твоея́ роди́тися прозна́менова. К Нему́же велегла́сно вопия́ше: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Покрыва́яй вода́ми превы́спренняя Своя́, полага́яй мо́рю преде́л песо́к, и содержа́й вся́, Тя́ пое́т со́лнце, Тя́ сла́вит луна́, Тебе́ прино́сит пе́снь вся́ тва́рь, я́ко Соде́телю все́х во ве́ки.
У́бо Иоаса́фов до́м растя́ше, Авени́ров же умаля́шеся, а́бие ца́рь писа́нием сы́на призыва́ет, о́н же ско́ро прише́д, на ве́ру отца́ обрати́, и от купе́ли сему́ прие́мник бы́в, и возопи́ ра́достно: сла́влю Тя́, Христе́, во ве́ки вся́.
Бы́сть чу́до преди́вно: сы́н роди́телю своему́ оте́ц яви́ся. Окре́стныя страны́ просвеща́хуся, це́ркви созида́хуся, епи́скопи и иере́и же́ртву Бо́гу приноша́ху, пе́снь воспева́юще и сла́вяще Христа́ во ве́ки вся́.
Госпо́днею благода́тию ца́рь Авени́р веселя́шеся, всю́ ца́рскую вла́сть сы́ну предаде́, са́м же в молча́нии пребыва́ше: в толи́ку глубину́ смире́ния вложи́ себе́, я́ко и дре́вних превзы́ти благове́рием, и сла́вяще Христа́ во ве́ки вся́.
Богоро́дичен: Ины́я по́мощи не и́мамы, ра́зве Тебе́, Влады́чице: Ты́ кре́пость и утвержде́ние, Ты́ похвала́, и ра́дование, и храни́тельница ми́ра; к Тебе́ прибега́юще, спаса́емся вси́.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Тя́, Неискусобра́чную Ма́терь Бо́га Вы́шняго, Тя́, па́че ума́ ро́ждшую сло́вом вои́стинну Бо́га, вы́шшую пречи́стых си́л, немо́лчными славословле́нии велича́ем.
Мину́вшим дне́м не́киим по креще́нии ца́рь Авени́р а́бие в неду́г теле́сный впаде́, и егда́ нача́т приближа́тися коне́ц жития́ его́, в до́брем испове́дании, с те́плыми слеза́ми ду́шу свою́ предаде́.
Ра́достными слеза́ми сы́н почита́ше отца́, не украси́ его́ ца́рскими оде́ждами, но просты́м одея́нием те́ло его́ покры́; над гро́бом ста́в, ру́це возде́в, Бо́гу благодаре́ние возсыла́ше, в покая́нии того́ прии́мшу.
К лю́дем глаго́лаше, седя́ на престо́ле ца́рстем: оте́ц мо́й, ца́рь Авени́р, у́мре, я́ко еди́н от ни́щих, ничто́же ему́ после́дова, ни бога́тство, ни ца́рская сла́ва; вы́ же избери́те себе́, его́же хо́щете, да ца́рствует над ва́ми.
Богоро́дичен: Ле́ствица Иа́ковля, Е́юже дре́вле а́нгелы ви́де сходя́ща; гора́ приосене́нная, от Нея́же ка́мень без ру́к отсече́ся; и две́рь небе́сная, Е́юже Госпо́дь еди́н про́йде. Еди́на в жена́х Ты́ еси́, Пречи́стая.
Свети́лен:
Ца́рство оста́вив, к пусты́ни устреми́ся и в хра́мине убо́гаго обита́, ца́рскую оде́жду совле́к, убо́гому даде́, коне́чную ми́лостыню показа́в, Христу́ после́дова.
Богоро́дичен: В це́рковь Твою́ прибега́юще, вопие́м Ти́, Пречи́стая: пода́ждь на́м по́мощь и лю́тых избавле́ние, да при́сно велича́ем Рождество́ Твое́.
Пѣ́снь а҃.
І҆рмо́съ: Сокрꙋши́вшемꙋ бра̑ни мы́шцею свое́ю, и҆ прове́дшемꙋ і҆и҃лѧ сквозѣ̀ чермно́е мо́ре, пои́мъ є҆мꙋ̀, ꙗ҆́кѡ и҆зба́вителю на́шемꙋ бг҃ꙋ: ꙗ҆́кѡ просла́висѧ.
Царє́вы глаго́лы слы́шавъ нахѡ́ръ, ѕѣлѡ̀ вострепета̀: вмѣ́стѡ бо развраще́нїѧ, и҆зречѐ благослове́нїе, ѻ҆блича́ѧ і҆ꙋдє́и и҆ є҆́ллины, проповѣ́даѧ же на землѝ хрⷭ҇то́во прише́ствїе, ꙗ҆́кѡ просла́висѧ.
Речє́нїѧ нахѡ́ръ ѡ҆ зако́нѣ и҆зложѝ: виті̑и же и҆ жрецы̀ посрами́шасѧ, и҆ ꙗ҆́кѡ безгла́сни ѡ҆брѣто́шасѧ: царю́ же і҆ѡаса́фꙋ дꙋше́ю веселѧ́щꙋсѧ и҆ сла́вѧщꙋ бг҃а нбⷭ҇наго, ꙗ҆́кѡ просла́висѧ.
І҆ѡаса́фъ ца́рь къ нахѡ́рꙋ речѐ: благода́ть тѝ и҆сповѣ́дꙋю, ꙗ҆́кѡ по и҆́стинѣ побо́рникъ бы́лъ є҆сѝ: и҆ а҆́ще хрⷭ҇та̀ возлю́биши, жи́знь наслѣ́диши: ѡ҆браща́ющымсѧ бо къ немꙋ̀ ѿверза́етъ врата̀ нбⷭ҇наѧ.
Бг҃оро́диченъ: А҆́ще и҆ недосто́йнѣ принесо́хъ тѝ таково́е слове́съ и҆зви́тїе, бг҃омꙋ́дрый царю̀ і҆ѡаса́фе, прїимѝ сїѧ̑ съ любо́вїю, и҆ принесѝ къ бг҃ома́тери моле́нїе за мѧ̀, да ми́лость ѡ҆брѧ́щꙋ въ де́нь стра́шнагѡ и҆спыта́нїѧ.
Пѣ́снь г҃.
І҆рмо́съ: Оу҆тверди́сѧ се́рдце моѐ во гдⷭ҇ѣ, вознесе́сѧ ро́гъ мо́й въ бз҃ѣ мое́мъ, разшири́шасѧ на врагѝ моѧ̑ ᲂу҆ста̀ моѧ̑, возвесели́хсѧ ѡ҆ спасе́нїи твое́мъ.
Словесы̀ любе́зными ца́рь нахѡ́ра наказа́въ, ѻ҆́нъ же съ пла́чемъ и҆ ра́достїю пꙋсты́ню дости́же, на вѣ́рꙋ ѡ҆брати́сѧ и҆ креще́нїемъ просвѣти́сѧ: и҆ вмѣ́стѡ во́лка ѻ҆вча̀ хрⷭ҇то́во ѡ҆брѣ́тесѧ.
Ѳе́ѵда къ царю̀ а҆вені́рꙋ глаго́лаше: не ᲂу҆бо́йсѧ, царю̀, галїле́йскихъ мꙋдрє́цъ: сі́и бо ско́рѡ и҆спадꙋ́тъ, не и҆́мꙋтъ предъ лице́мъ мои́мъ ста́ти. ни слове́съ проти́вныхъ глаго́лати.
Предста́виша ѻ҆трокѡви́цы ᲂу҆кра́шены царе́вꙋ сы́нꙋ на послꙋже́нїе, да прельстѧ́тъ пра́веднаго ѻ҆́трока: ѻ҆́нъ же а҆́ще и҆ разжже́нїе въ се́рдце плотско́е прїи́мъ, моли́твою же и҆ поще́нїемъ ѿ сѣ́ти ѻ҆́ныѧ и҆зба́вленъ бы́сть.
Бг҃оро́диченъ: Напа́стьми мно́гими ѡ҆держи́мь, и҆зъ глꙋбины̀ се́рдца вопїю́ ти: влⷣчце, и҆зба́ви мѧ̀ непотре́бнаго раба̀ твоего̀ лю́тыхъ ѡ҆бстоѧ́нїй, и҆ тишинꙋ̀ пода́ждь се́рдцꙋ моемꙋ̀.
Сѣда́ленъ, гла́съ г҃:
Чтⷭ҇аѧ и҆ непоро́чнаѧ дꙋша̀ бжⷭ҇твеннагѡ ѻ҆́трока, ѡ҆полче́нїѧ вра́жїѧ не ᲂу҆страши́сѧ, на по́двигъ мꙋ́жески ᲂу҆крѣплѧ́ѧсѧ, свы́ше и҆збавле́нїѧ просѧ̀, да не ѡ҆скверни́тъ ѻ҆де́жды, ю҆́же ѿ ст҃а́гѡ креще́нїѧ прїѧ́тъ, да полꙋчи́тъ красотꙋ̀ и҆ сла́вꙋ хрⷭ҇то́вꙋ.
Бг҃оро́диченъ: Кі́йждо, и҆дѣ́же спаса́етсѧ, та́мѡ пра́веднѡ и҆ притека́етъ: и҆ ко́е и҆но́е таково́е прибѣ́жище, ꙗ҆́кѡ ты̀, бцⷣе, покрыва́ющее дꙋ́шы на́шѧ;
Пѣ́снь д҃.
І҆рмо́съ: Прⷪ҇ро́къ а҆ввакꙋ́мъ ᲂу҆́мныма ѻ҆чи́ма прови́дѣ, гдⷭ҇и, прише́ствїе твоѐ, тѣ́мъ и҆ вопїѧ́ше: ѿ ю҆́га прїи́детъ бг҃ъ, сла́ва си́лѣ твое́й, сла́ва снизхожде́нїю твоемꙋ̀.
Є҆гда̀ посто́мъ и҆ моли́твою тѣ́ло своѐ ᲂу҆дрꙋчѝ, зри́тъ во снѣ̀ па́жить прекра́снꙋ, и҆ гра́да красотꙋ̀ недомы́сленнꙋ. во є҆ди́номъ ᲂу҆́глѣ жела́етъ пребыва́нїѧ, и҆ гла́съ слы́шитъ: подвиза́ющымсѧ всѧ̑ ᲂу҆гото́вашасѧ.
Минꙋ́въ мѣста̀ ѻ҆́на свѣ̑тлаѧ, зри́тъ мѣ́сто, тмы̀ и҆спо́лнено, и҆ пе́щь, стра́шнымъ пла́менемъ шꙋмѧ́щꙋю, и҆ гла́сꙋ гласѧ́щꙋ: сїѐ мꙋче́нїе грѣ́шникѡмъ, дѣ́лы скве́рными себѐ ѡ҆скверни́вшымъ.
Лежа̀ на ѻ҆дрѣ̀, ᲂу҆бꙋди́всѧ ѿ видѣ́нїѧ, сле́зы, а҆́ки рѣ́ки, и҆спꙋща́ше: и҆ ве́сь стра́хомъ ѡ҆б̾ѧ́тъ бы́въ, и҆ въ себѣ̀ разсꙋжда́ѧ, ка́кѡ свѣ́тло првⷣнымъ воздаѧ́нїе и҆ грѣ̑шнымъ стра́шно мꙋче́нїе; и҆ вопїѧ̀ хрⷭ҇тꙋ̀: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.
Бг҃оро́диченъ: Бг҃а на рꙋкꙋ̀ носи́вши, всѧ́чєскаѧ рꙋко́ю содержа́щаго, ѽ дв҃о всебл҃гослове́ннаѧ! того̀ дв҃а роди́вши, и҆ по ржⷭ҇твѣ̀ па́ки дв҃а пребыла̀ є҆сѝ.
Пѣ́снь є҃.
І҆рмо́съ: Гдⷭ҇и бж҃е на́шъ, ми́ръ да́ждь на́мъ, гдⷭ҇и, бж҃е на́шъ, стѧжи́ ны: гдⷭ҇и, ра́звѣ тебє̀, и҆но́гѡ не вѣ́мы, и҆́мѧ твоѐ и҆менꙋ́емъ.
Не здра́вствꙋетъ тво́й сы́нъ, повѣ́даше царю̀, ѻ҆́нъ же ско́рѡ притечѐ и҆ ᲂу҆ми́льнѡ вопроша́ше: что́ ти бы́сть, сы́не мо́й люби́мый, ᲂу҆тѣ́хо ста́рости моеѧ̀, что̀ та́кѡ лежи́ши на ѻ҆дрѣ̀ твое́мъ, ни ма́лѡ къ комꙋ̀ бесѣ́дꙋѧ;
Препѧ́лъ є҆сѝ сѣ́ть нога́мъ мои̑мъ, вма́лѣ всели́ласѧ бы во а҆́дъ дꙋша̀ моѧ̀, а҆́ще не гдⷭ҇ь помо́глъ бы мѝ, и҆ показа̀ мнѣ̀ пꙋ́ть ко спасе́нїю: и҆ ктомꙋ̀ не возмо́глъ бы є҆сѝ менѐ ви́дѣти жи́ва, и҆ сы́на себѣ̀ и҆менова́ти.
Рыда́нїе и҆ печа́ль съ го́рькимъ пла́чемъ сплета́ше ца́рь, неꙋтоли́мь мѧте́жъ и҆мѣ́ѧше, речѐ въ себѣ̀: ча́до, не то́кмѡ богѡ́въ ѿстꙋпле́нїѧ, но и҆ живота̀ твоегѡ̀ ѿрица́ешисѧ.
Бг҃оро́диченъ: Неизглаго́ланнѡ заче́нши бг҃а, и҆ па́че є҆стества̀ родила̀ є҆сѝ: сего̀ молѝ, всенепоро́чнаѧ, растлѣ́вша безмѣ́стными дѣѧ̑нїи, поми́ловати мѧ̀ за неизрече́ннꙋю ми́лость.
Пѣ́снь ѕ҃.
І҆рмо́съ: Ꙗ҆́кѡ во́ды морскі̑ѧ, чл҃вѣколю́бче, волна́ми жите́йскими ѡ҆бꙋрева́юсѧ. тѣ́мже, ꙗ҆́кѡ і҆ѡ́на, та́кѡ вопїю́ ти: возведѝ ѿ тлѝ живо́тъ мо́й, бл҃гоꙋтро́бне гдⷭ҇и.
Шꙋ́їѧгѡ стоѧ́нїѧ и҆зба́витисѧ, и҆ десна́гѡ стоѧ́нїѧ сподо́битисѧ жела́ти, і҆ѡаса́фꙋ та́кѡ и҆́стинствꙋющꙋ, и҆ ничто́же чествова́ти па́че хрⷭ҇то́вы любвѐ: се́ бо и҆́стиннаѧ сла́дость и҆ весе́лїе, и҆ вѣ́чное пребыва́нїе.
Оу҆̀бо ѳе́ѵда глаго́лаше: почто̀ богѡ́въ ѿстꙋпи́лъ є҆сѝ, и҆ ѻ҆тца̀ царѧ̀ прогнѣ́валъ є҆сѝ; сегѡ̀ ра́ди ѿ всѣ́хъ люде́й возненави́дѣнъ є҆сѝ. не бо́зи ли, ѻ҆тца̀ твоегѡ̀ моли́твы послꙋ́шавше, тебѐ є҆мꙋ̀ дарова́ша;
Возопѝ ца́рь і҆ѡаса́фъ: ѽ заблꙋжде́нїѧ глꙋбино̀, вавѷлѡ́нское сѣ́мѧ, столпотворе́нїѧ внꙋ́че, ѻ҆каѧ́нне чародѣ́ивый ста́рче! почто̀ ᲂу҆карѧ́еши спаси́тельнꙋю про́повѣдь хрⷭ҇то́ва прише́ствїѧ, є҆гѡ́же сла́вы нб҃о и҆ всѧ̀ землѧ̀ и҆спо́лнишасѧ;
Бг҃оро́диченъ: Помозѝ, влⷣчце, и҆ ᲂу҆слы́ши глаго́лъ мо́й, всенепоро́чнаѧ, є҆гѡ́же и҆зъ глꙋбины̀ дꙋшѝ приношꙋ́ ти, и҆ разрѣше́нїе долгѡ́въ пода́ждь мѝ.
Конда́къ, гла́съ и҃:
Вѣ́дый твоѐ и҆зъ младе́нства благо́е и҆зволе́нїе, і҆ѡаса́фе, є҆ди́нъ сердцевѣ́децъ бг҃ъ, и҆ ѿ ца́рствїѧ земна́гѡ въ мона́шеское пребыва́нїе приведы́й тѧ̀, вели́комꙋ варлаа́мꙋ послѣ́довати сподо́би. съ ни́мже и҆ ны́нѣ го́рнїй і҆ерⷭ҇ли́мъ всесвѣ́тлый ѻ҆ч҃ество и҆мѣ́ѧ, жела́емыѧ добро́ты краснѡ̀ наслажда́ѧсѧ ст҃ы́ѧ трⷪ҇цы, мо́лимъ тѧ̀, ца́рскаѧ красото̀, помина́й на́съ, вѣ́рою чтꙋ́щыѧ тѧ̀.
І҆́косъ:
Дрꙋгі́й, ѻ҆́тче, ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ вра́чь и҆ предста́тель недꙋ́гомъ ѡ҆держи́мыхъ ско́рбїю, і҆ѡаса́фе чꙋ́дне, и҆сцѣлѧ́ѧ всѧ̑ вѣ̑рныѧ, притека́ющыѧ подъ бжⷭ҇твенный покро́въ тво́й. тѣ́мъ и҆ ѿ на́съ слы́шиши: ра́дꙋйсѧ, ѻ҆тца̀ блага́гѡ ко́реню, ра́дꙋйсѧ, ма́тере благі́ѧ вѣ́твь: ра́дꙋйсѧ, и҆́же тѣ́хъ любо́вь ѿри́нꙋвый, ра́дꙋйсѧ, и҆́же є҆ди́наго бг҃а прїе́мый: ра́дꙋйсѧ, ꙗ҆́кѡ ѡ҆ста́вилъ є҆сѝ на землѝ во́инство, ра́дꙋйсѧ, ꙗ҆́кѡ низложи́лъ є҆сѝ ва́рварскꙋю горды́ню: ра́дꙋйсѧ, стѣна̀ и҆ храни́тель царе́й бы́вый, ра́дꙋйсѧ, ѻ҆рꙋ́жїе и҆ сто́лпъ мі́рꙋ ꙗ҆́вльсѧ: ра́дꙋйсѧ, ѻ҆гне́мъ поже́гъ ꙗ҆зы́чєства, ра́дꙋйсѧ, свѣти́льниче, сїѧ́ѧ чꙋдесы̀: ра́дꙋйсѧ, наги̑мъ мно́жицею покро́въ: ра́дꙋйсѧ, плѣне́нныхъ и҆зба́вителю: помина́й на́съ, вѣ́рою чтꙋ́щыѧ тѧ̀.
Пѣ́снь з҃.
І҆рмо́съ: Халде́йскаѧ пе́щь, ѻ҆гне́мъ распала́емаѧ, ѡ҆роша́шесѧ дх҃омъ, бж҃їимъ предстоѧ́нїемъ ѻ҆́троцы поѧ́хꙋ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆ц҃ъ на́шихъ.
Сла́вꙋ же и҆ црⷭ҇тво и҆ ѻ҆́бласть всю̀ на́двое раздѣ́льшемꙋ, ѻ҆́вꙋ себѣ̀ ѡ҆ста́вль, ѻ҆́вꙋ же врꙋча́етъ сы́нꙋ, царѧ̀ є҆го̀ поста́вивъ: кнѧ́зи же мно́ги и҆ страти́ги преда́въ, любе́знѡ же и҆ че́стнѡ ѿпꙋстѝ є҆го̀ на странꙋ̀ свою̀.
Не про́стѡ къ ца́рствꙋ и҆дѧ́ше, но честны́й крⷭ҇тъ предъ ни́мъ ноша́хꙋ: вше́дъ же во гра́дъ, на всѣ́хъ столпѣ́хъ ѻ҆́бразъ креста̀ водрꙋжа́ше, и҆ ка̑пища разорѧ́ше. прекра́снꙋ цр҃ковь влⷣки хрⷭ҇та̀ воздви́же, и҆ всѣ̑мъ собра́тисѧ къ не́й повелѣва́ше: са́мъ же прилѣ́жнѡ молѧ́шесѧ.
Хрⷭ҇тꙋ̀ вѣ́ровати всѧ̑ подрꙋ̑чныѧ ᲂу҆ча́ше, и҆згна̑нныѧ же ѻ҆тце́мъ є҆пі́скопы, і҆ере́и и҆ мона́хи ра́достнѡ срѣта́ше, и҆ свои́ми рꙋка́ми но́ги и҆́хъ ѡ҆мыва́ше, и҆ всѧ́ко промышле́нїе ѡ҆ ни́хъ творѧ́ше, и҆ ᲂу҆се́рднѡ взыва́ше: препросла́вленный бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.
Бг҃оро́диченъ: Дре́вле ᲂу҆́бѡ і҆а́кѡвъ тѧ̀ преднаписа̀: и҆са́їа же, ᲂу҆́глемъ дх҃а ѡ҆чи́щсѧ, бг҃а є҆мманꙋ́ила ѿ ᲂу҆тро́бы твоеѧ̀ роди́тисѧ прозна́менова. къ немꙋ́же велегла́снѡ вопїѧ́ше: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.
Пѣ́снь и҃.
І҆рмо́съ: Покрыва́ѧй вода́ми превы́спрєннѧѧ своѧ̑, полага́ѧй мо́рю предѣ́лъ песо́къ, и҆ содержа́й всѧ̑, тѧ̀ пое́тъ со́лнце, тѧ̀ сла́витъ лꙋна̀, тебѣ̀ прино́ситъ пѣ́снь всѧ̀ тва́рь, ꙗ҆́кѡ содѣ́телю всѣ́хъ во вѣ́ки.
Оу҆̀бо і҆ѡаса́фовъ до́мъ растѧ́ше, а҆вені́ровъ же ᲂу҆малѧ́шесѧ: а҆́бїе ца́рь писа́нїемъ сы́на призыва́етъ. ѻ҆́нъ же, ско́рѡ прише́дъ, на вѣ́рꙋ ѻ҆тца̀ ѡ҆братѝ, и҆ ѿ кꙋпѣ́ли семꙋ̀ прїе́мникъ бы́въ, и҆ возопѝ ра́достнѡ: сла́влю тѧ̀, хрⷭ҇тѐ, во вѣ́ки всѧ̑.
Бы́сть чꙋ́до преди́вно, сы́нъ роди́телю своемꙋ̀ ѻ҆тє́цъ ꙗ҆ви́сѧ, ѻ҆крє́стныѧ страны̑ просвѣща́хꙋсѧ, цє́ркви созида́хꙋсѧ, є҆пі́скопи и҆ і҆ерє́и же́ртвꙋ бг҃ꙋ приноша́хꙋ, пѣ́снь воспѣва́юще, и҆ сла́вѧще хрⷭ҇та̀ во вѣ́ки всѧ̑.
Гдⷭ҇нею бл҃года́тїю ца́рь а҆вені́ръ веселѧ́шесѧ, всю̀ ца́рскꙋю вла́сть сы́нꙋ предадѐ, са́мъ же въ молча́нїи пребыва́ше: въ толи́кꙋ глꙋбинꙋ̀ смире́нїѧ вложѝ себѐ, ꙗ҆́кѡ и҆ дре́внихъ превзы́ти благовѣ́рїемъ, и҆ сла́вѧще хрⷭ҇та̀ во вѣ́ки всѧ̑.
Бг҃оро́диченъ: И҆ны́ѧ по́мощи не и҆́мамы, ра́звѣ тебє̀, влⷣчце: ты̀ крѣ́пость и҆ ᲂу҆твержде́нїе, ты̀ похвала̀ и҆ ра́дованїе и҆ храни́тельница мі́ра: къ тебѣ̀ прибѣга́юще, спаса́емсѧ всѝ.
Пѣ́снь ѳ҃.
І҆рмо́съ: Тѧ̀ неискꙋсобра́чнꙋю мт҃рь бг҃а вы́шнѧгѡ, тѧ̀ па́че ᲂу҆ма̀ ро́ждшꙋю сло́вомъ вои́стиннꙋ бг҃а, вы́шшꙋю пречⷭ҇тыхъ си́лъ, немо́лчными славословлє́нїи велича́емъ.
Минꙋ́вшымъ днє́мъ нѣ́кїимъ по креще́нїи, ца́рь а҆вені́ръ а҆́бїе въ недꙋ́гъ тѣле́сный впадѐ, и҆ є҆гда̀ нача́тъ приближа́тисѧ коне́цъ житїѧ̀ є҆гѡ̀, въ до́брѣмъ и҆сповѣ́данїи, съ те́плыми слеза́ми дꙋ́шꙋ свою̀ предадѐ.
Ра́достными слеза́ми сы́нъ почита́ше ѻ҆тца̀, не ᲂу҆красѝ є҆гѡ̀ ца́рскими ѻ҆де́ждами, но просты́мъ ѡ҆дѣѧ́нїемъ тѣ́ло є҆гѡ̀ покры̀: надъ гро́бомъ ста́въ, рꙋ́цѣ воздѣ́въ, бг҃ꙋ благодаре́нїе возсыла́ше, въ покаѧ́нїи тогѡ̀ прїи́мшꙋ.
Къ лю́демъ глаго́лаше, сѣдѧ̀ на престо́лѣ ца́рстѣмъ, ѻ҆те́цъ мо́й ца́рь а҆вені́ръ ᲂу҆́мре, ꙗ҆́кѡ є҆ди́нъ ѿ ни́щихъ, ничто́же є҆мꙋ̀ послѣ́дова, ни бога́тство, ни ца́рскаѧ сла́ва: вы́ же и҆збери́те себѣ̀, є҆го́же хо́щете, да ца́рствꙋетъ надъ ва́ми.
Бг҃оро́диченъ: Лѣ́ствица і҆а́кѡвлѧ, є҆́юже дре́вле а҆́гг҃лы ви́дѣ сходѧ́щѧ: гора̀ приѡсѣне́ннаѧ, ѿ неѧ́же ка́мень безъ рꙋ́къ ѿсѣче́сѧ: и҆ две́рь нбⷭ҇наѧ, є҆́юже гдⷭ҇ь є҆ди́нъ про́йде: є҆ди́на въ жена́хъ ты̀ є҆сѝ, пречⷭ҇таѧ.
Свѣти́ленъ:
Ца́рство ѡ҆ста́вивъ, къ пꙋсты́ни ᲂу҆стреми́сѧ, и҆ въ хра́минѣ ᲂу҆бо́гагѡ ѡ҆бита̀, ца́рскꙋю ѻ҆де́ждꙋ совле́къ, ᲂу҆бо́гомꙋ дадѐ, коне́чнꙋю ми́лостыню показа́въ, хрⷭ҇тꙋ̀ послѣ́дова.
Бг҃оро́диченъ: Въ це́рковь твою̀ прибѣга́юще вопїе́мъ тѝ, пречⷭ҇таѧ: пода́ждь на́мъ по́мощь и҆ лю́тыхъ и҆збавле́нїе, да при́снѡ велича́емъ ржⷭ҇тво̀ твоѐ.
В Индии, некогда получившей христианскую веру через благовествование святого апостола Фомы, правил царь Авенир, идолопоклонник и жестокий гонитель христиан. Долго не было у него детей. Наконец, родился у царя сын, названный Иоасафом. При рождении царевича мудрейший царский звездочет предсказал, что царевич примет гонимую его отцом христианскую веру. Царь, желая предотвратить предсказанное, приказал выстроить для царевича отдельный дворец и распорядился, чтобы царевич не услышал ни одного слова о Христе и его учении.
Достигнув юношеского возраста, царевич испросил у отца разрешения выезжать за пределы дворца и увидел тогда, что существуют страдания, болезни, старость и смерть. Это навело царевича на размышления о суетности и бессмысленности жизни, и он стал пребывать в тяжких раздумьях.
В то время в далекой пустыне подвизался мудрый отшельник преподобный Варлаам. Божиим откровением он узнал о страждущем в поисках истины юноше. Выйдя из пустыни, преподобный Варлаам под видом купца отправился в Индию и, прибыв в город, где находился дворец царевича, объявил, что привез с собой драгоценный камень, обладающий чудодейственными свойствами исцелять болезни. Приведенный к царевичу Иоасафу, преподобный Варлаам стал излагать ему христианское вероучение в виде притч, а затем и "от Святаго Евангелия и Святых Апостол". Из наставлений Варлаама юноша уразумел, что драгоценный камень есть вера в Господа Иисуса Христа, уверовал в Него и пожелал принять Святое Крещение. Окрестив царевича, преподобный Варлаам заповедал ему пост и молитву и отошел в пустыню.
Царь, узнав, что сын его стал христианином, впал в гнев и скорбь. По совету одного из вельмож царь устроил прение о вере между христианами и язычниками, на которое под видом Варлаама явился маг и чародей Нахор. Нахор должен был признать себя в прении побежденным и таким образом отвратить царевича от христианства. Через видение во сне святой Иоасаф узнал об обмане и пригрозил Нахору лютой казнью, если тот окажется побежденным. Убоявшийся Нахор не только победил язычников, но и сам уверовал во Христа, раскаялся, принял Святое Крещение и удалился в пустыню. Царь пытался отвратить сына от христианства и другими средствами, но царевич преодолел все соблазны. Тогда по совету вельмож Авенир выделил сыну половину царства. Святой Иоасаф, став царем, восстановил христианство в своей стране, отстроил заново церкви и, наконец, обратил в христианство своего отца царя Авенира. Вскоре после Крещения царь Авенир преставился, а святой царевич Иоасаф оставил царство и ушел в пустыню на поиски своего учителя старца Варлаама. В течение двух лет странствовал он по пустыне, терпя напасти и искушения, пока нашел пещеру преподобного Варлаама, спасавшегося в безмолвии. Старец и юноша стали подвизаться вместе. Когда приблизилось время кончины преподобного Варлаама, он отслужил литургию, приобщился Святых Таин и причастил святого Иоасафа и с тем отошел ко Господу, пробыв в пустыне 70 лет из прожитых ста лет. Совершив погребение старца, святой Иоасаф остался в той же пещере, продолжая пустыннический подвиг. Он пробыл в пустыне 35 лет, отошел ко Господу, достигнув шестидесятилетия.
Преемник святого Иоасафа по царству, Варахия, по указанию некоего отшельника нашел в пещере нетленные и благоуханные мощи обоих подвижников, перенес их в свое отечество и предал погребению в церкви, воздвигнутой преподобным царевичем Иоасафом.
В Индии, некогда получившей христианскую веру через благовествование святого апостола Фомы, правил царь Авенир, идолопоклонник и жестокий гонитель христиан. Долго не было у него детей. Наконец, родился у царя сын, названный Иоасафом. При рождении царевича мудрейший царский звездочет предсказал, что царевич примет гонимую его отцом христианскую веру. Царь, желая предотвратить предсказанное, приказал выстроить для царевича отдельный дворец и распорядился, чтобы царевич не услышал ни одного слова о Христе и его учении.
Достигнув юношеского возраста, царевич испросил у отца разрешения выезжать за пределы дворца и увидел тогда, что существуют страдания, болезни, старость и смерть. Это навело царевича на размышления о суетности и бессмысленности жизни, и он стал пребывать в тяжких раздумьях.
В то время в далекой пустыне подвизался мудрый отшельник преподобный Варлаам. Божиим откровением он узнал о страждущем в поисках истины юноше. Выйдя из пустыни, преподобный Варлаам под видом купца отправился в Индию и, прибыв в город, где находился дворец царевича, объявил, что привез с собой драгоценный камень, обладающий чудодейственными свойствами исцелять болезни. Приведенный к царевичу Иоасафу, преподобный Варлаам стал излагать ему христианское вероучение в виде притч, а затем и "от Святаго Евангелия и Святых Апостол". Из наставлений Варлаама юноша уразумел, что драгоценный камень есть вера в Господа Иисуса Христа, уверовал в Него и пожелал принять Святое Крещение. Окрестив царевича, преподобный Варлаам заповедал ему пост и молитву и отошел в пустыню.
Царь, узнав, что сын его стал христианином, впал в гнев и скорбь. По совету одного из вельмож царь устроил прение о вере между христианами и язычниками, на которое под видом Варлаама явился маг и чародей Нахор. Нахор должен был признать себя в прении побежденным и таким образом отвратить царевича от христианства. Через видение во сне святой Иоасаф узнал об обмане и пригрозил Нахору лютой казнью, если тот окажется побежденным. Убоявшийся Нахор не только победил язычников, но и сам уверовал во Христа, раскаялся, принял Святое Крещение и удалился в пустыню. Царь пытался отвратить сына от христианства и другими средствами, но царевич преодолел все соблазны. Тогда по совету вельмож Авенир выделил сыну половину царства. Святой Иоасаф, став царем, восстановил христианство в своей стране, отстроил заново церкви и, наконец, обратил в христианство своего отца царя Авенира. Вскоре после Крещения царь Авенир преставился, а святой царевич Иоасаф оставил царство и ушел в пустыню на поиски своего учителя старца Варлаама. В течение двух лет странствовал он по пустыне, терпя напасти и искушения, пока нашел пещеру преподобного Варлаама, спасавшегося в безмолвии. Старец и юноша стали подвизаться вместе. Когда приблизилось время кончины преподобного Варлаама, он отслужил литургию, приобщился Святых Таин и причастил святого Иоасафа и с тем отошел ко Господу, пробыв в пустыне 70 лет из прожитых ста лет. Совершив погребение старца, святой Иоасаф остался в той же пещере, продолжая пустыннический подвиг. Он пробыл в пустыне 35 лет, отошел ко Господу, достигнув шестидесятилетия.
Преемник святого Иоасафа по царству, Варахия, по указанию некоего отшельника нашел в пещере нетленные и благоуханные мощи обоих подвижников, перенес их в свое отечество и предал погребению в церкви, воздвигнутой преподобным царевичем Иоасафом.