Канон святым праведным Иосифу Обручнику, Давиду царю и Иакову, брату Господню по плоти

Припев: Святи́и праве́днии Ио́сифе, Дави́де и Иа́кове, моли́те Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 08 января (26 декабря ст. ст.); 05 ноября (23 октября ст. ст.)

Глас 4.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Воспою́ Тебе́, Го́споди Бо́же мо́й, я́ко изве́л еси́ лю́ди из рабо́ты еги́петския, покры́л же еси́ колесни́цы фарао́новы и си́лу.

Ели́цы рожде́ственная сотворя́ем Вопло́щшагося на́с ра́ди, ра́достию воспои́м Иа́кова Богобра́та и Дави́да Богоотца́.

Сла́ва в Вы́шних, ли́цы а́нгельстии в Вифлее́ме Ио́сифу предста́ша, глаго́люще, с ни́миже Благоизво́лившаго воплоти́тися воспои́м.

Дави́де Богоо́тче, с гу́сльми, от ко́рене Иессе́ова вопло́щшася Го́спода, Иа́кова пра́веднаго привле́к, воспо́й.

Богоро́дичен: Воспою́ Тебе́, Го́споди Бо́же мо́й, я́ко роди́лся еси́ из Ма́тере Де́вы Святы́я и Сию́ показа́л еси́ наде́жду ду́ш на́ших.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Утвержде́ние на Тя́ наде́ющихся, Христе́ Бо́же, в ве́ре Правосла́вней Твое́й утверди́ на́с, я́ко Человеколю́бец.

Ро́ждшагося пло́тию от Де́вы без се́мене Христа́ Бо́га со А́нгелы вси́ воспое́м, сла́ва в Вы́шних Бо́гу, взыва́юще.

Всепра́зднственный на́с ра́ди Истощи́вшагося, ве́рнии, пра́здник с Дави́дом же и Иа́ковом пе́сньми по достоя́нию почти́м.

Я́ко жениху́ от черто́га, из ма́терних ложе́сн Дави́д рече́ Го́споду изы́ти, его́же ны́не со Иа́ковом воспое́м.

Богоро́дичен: Безневе́стную и Богоро́дицу Мари́ю почти́м: Тоя́ бо ра́ди на́м возсия́ Пра́вды Со́лнце.

Седа́лен, гла́с 3.

Ио́сифа пра́веднаго, Де́вы обру́чника, с Дави́дом Иа́кова достодо́лжно воспое́м: си́и бо, пра́ведною ходи́вше стезе́ю, достиго́ша Небе́сныя оби́тели, досто́йно лику́юще со А́нгелы, на́м про́сят согреше́ний оставле́ние.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Твоего́ на земли́ явле́ния, Христе́ Бо́же, пропове́дая проро́к прише́ствие, с весе́лием вопия́ше: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

С волхвы́ Ро́ждшемуся поклони́мся и со А́нгелы и Ио́сифом лику́им, боголе́пно взыва́юще: сла́ва в Вы́шних Христу́ Бо́гу.

Ца́рствуяй все́ми царьми́ Христо́с, по пло́ти от се́мене Дави́дова рожде́йся, избра́ннаго Иа́кова прия́т, бра́та, я́коже изво́ли.

От Де́вы Госпо́дь яви́выйся во пло́ти, спросла́ви па́мять ва́шу, святи́и, апо́столов лу́чший, Иа́кове, и Дави́де всеблаже́нне.

Богоро́дичен: Херуви́мских чино́в преиму́щи и Бо́га, на руку́ носи́ма, с пло́тию поне́сши, ра́дуйся, Богоро́дице Безневе́стная.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Возсия́вый Све́т, и просвети́вый у́тро, и показа́вый де́нь, сла́ва Тебе́, сла́ва Тебе́, Иису́се, Сы́не Бо́жий.

От Де́вы Чи́стыя благоволи́вый роди́тися, Бо́же воплоти́выйся, сла́ва Тебе́, сла́ва Тебе́, Ио́сиф вопия́ше.

От Де́вы рожде́йся и па́мять уясни́вый Дави́да и Иа́кова, сла́ва Тебе́, сла́ва Тебе́, Иису́се, Сы́не Бо́жий.

Его́же проро́к Дави́д До́ждь на Руно́ нарица́ше Богодохнове́нно, Иа́ков пропове́да Иису́са, Сы́на Бо́жия.

Богоро́дичен: А́нгела гла́с немо́лчно тва́рь прино́сит Тебе́, Де́во: ра́дуйся, Ма́ти Чи́стая Иису́са, Сы́на Бо́жия.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Возопи́, прообразу́я погребе́ние тридне́вное, проро́к Ио́на, в ки́те моля́ся: от тли́ изба́ви мя́, Иису́се, Царю́ си́л.

Предстоя́ху, ужаса́ющеся, чи́ни Небе́снии верте́пу и Рождество́ пречи́стое воспе́ша немо́лчно: сла́ва в Вы́шних Бо́гу ро́ждшуся.

Се́л еси́ на Престо́ле, я́коже кля́лся еси́, Влады́ко, проро́ку Дави́ду, от Плода́ чре́ва Его́ проше́д, Иа́кову же Це́ркве пре́дал еси́ престо́л, Христе́.

Ца́рь у́бо Дави́д, и проро́к чу́ден, и пра́отец показа́ся Боже́ственнаго воплоще́ния, первоепи́скоп же учени́к Иа́ков Иису́сов.

Богоро́дичен: Мо́лимся, о рабе́х Твои́х, Де́во Богоро́дице, из Тебе́ Воплоще́ннаго моли́, я́ко Тя́ и Еди́ну Предста́тельницу на́шу ве́мы.

Конда́к, гла́с 3.

Весе́лия дне́сь Дави́д исполня́ется Боже́ственный, Ио́сиф же хвале́ние со Иа́ковом прино́сит: вене́ц бо сро́дством Христо́вым прие́мше, ра́дуются, и неизрече́нно на земли́ Ро́ждшагося воспева́ют, и вопию́т: Ще́дре, спаса́й Тебе́ чту́щия.

И́кос:

Неизрече́нным сове́том ражда́ется пло́тию, Безпло́тный опису́ется ны́не те́лом, неопи́санный, и спаса́ет непрело́жно о́ба существа́; нача́ло прие́млет, И́же естество́м Безнача́льный и Еди́н Безле́тен; зри́тся Младе́нец, Сы́й всесоверше́нный; но́сится рука́ми, нося́й вся́ческая. Те́мже Того́ сро́дством почте́нныя я́ко Бо́г венча́ет Свои́м Рождество́м, я́же прославля́юще ве́рою, немо́лчно вопие́м: Ще́дре, спаса́й Тебе́ чту́щия.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Авраа́мстии иногда́ в Вавило́не о́троцы пе́щный пла́мень попра́ша, пе́сньми взыва́юще: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Па́че сло́ва Рождеству́ Богоро́дицы Мари́и ли́цы А́нгельстии дивя́щеся, Ио́сифу вопия́ху: в Вы́шних сла́ва, и на земли́ ми́р.

Невестово́дец у́бо Дави́д, черто́жник же Боже́ственныя Це́ркве Иа́ков бы́вше, глаго́лаху: воплоще́йся на́с ра́ди, Бо́же, благослове́н еси́.

И́же во проро́цех ца́рь и во царе́х проро́к, со Иа́ковом Богому́дрым и на́м воспо́й: воплоще́йся на́с ра́ди, Христе́, благослове́н еси́.

Богоро́дичен: В неопа́льней купине́ и росода́тельней пе́щи Ты́ прописа́вшися, Ма́ти Пречи́стая, без се́мене родила́ еси́ воплоще́ннаго Бо́га, Присноблагослове́нная.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Царя́ Христа́, Его́же испове́даша плене́ннии о́троцы, в пещи́, глаго́люще ве́лиим гла́сом: вся́ дела́, по́йте Го́спода.

Вопло́щшагося Христа́, Его́же славосло́виша Небе́сныя си́лы и Ио́сиф обру́чник непреста́нно воспева́ет: вся́ дела́, Го́спода по́йте и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Вопло́щшагося Христа́, Его́же прорече́ Дави́д Богооте́ц, и лю́дем пропове́да Иа́ков, вопия́: вся́ дела́, Го́спода по́йте и превозноси́те Его́ во ве́ки.

От Де́вы ро́ждшагося Христа́ и возвели́чившаго Дави́дову и Иа́ковлю свяще́нную па́мять, я́ко друго́в Его́, вся́ дела́, Го́спода по́йте и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Богоро́дичен: Царя́ Христа́, Его́же на́м роди́ Богоро́дица Мари́я, и по Рождестве́ пребы́сть Де́ва Чи́стая, вся́ дела́, Го́спода по́йте и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Моисе́й на горе́ неопали́мую купину́ ви́де, Ио́сиф в верте́пе неизрече́нное Рождество́ слы́ша, Нескве́рная Де́во, Безму́жная Ма́ти, пе́сньми Тя́, Богоро́дице, велича́ем.

Ро́ждшемуся от Де́вы вся́ тва́рь тре́петом послужи́: Небеса́ у́бо – звездо́ю, земля́ же – я́сльми, гора́ – верте́пом, волсви́ – дарми́, па́стырие – чудесе́м, А́нгели же – сла́ва в Вы́шних Бо́гу.

Ца́рь от па́стырей дре́вле у́бо Дави́д бы́сть, от коле́на же Иу́дова и ца́рскаго ты́, Иа́кове, па́стырь па́ствы показа́лся еси́ Вопло́щшагося, А́гнца Вы́шняго и Сы́на Бо́жия.

Вифлее́ме, ны́не весели́ся, гра́д бы́в Но́ваго Дави́да, и Сио́не, возвеща́й Церкве́й старе́йшинство, о́бщее весе́лие, все́х Царя́, и Того́ уго́дники ны́не восприе́мши.

Богоро́дичен: А́нгельстии собо́ри Тя́, Богороди́тельнице, сла́вят, и челове́ческий ро́д Тя́ непреста́нно пе́сньми почита́ет, Ты́ бо Боже́ственным Рождество́м земны́я с Небе́сными совокупи́ла еси́. Те́мже Тя́ почита́ем.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Воспою̀ тебѣ̀, гдⷭ҇и бж҃е мо́й, ꙗ҆́кѡ и҆зве́лъ є҆сѝ лю́ди и҆зъ рабо́ты є҆гѵ́петскїѧ, покры́лъ же є҆сѝ колесни̑цы фараѡ́новы и҆ си́лꙋ.

Є҆ли́цы рожде́ствєннаѧ сотворѧ́емъ вопло́щшагѡсѧ на́съ ра́ди, ра́достїю воспои́мъ і҆а́кѡва бг҃обра́та, и҆ дв҃да бг҃оѻц҃а̀.

Сла́ва въ вы́шнихъ, ли́цы а҆́гг҃льстїи, въ виѳлее́мѣ і҆ѡ́сифꙋ предста́ша, глаго́люще: съ ни́миже благоизво́лившаго воплоти́тисѧ воспои́мъ.

Дв҃де бг҃оѻ́тче, съ гꙋ́сльми, ѿ ко́рене і҆ессе́ова вопло́щшасѧ гдⷭ҇а, і҆а́кѡва првⷣнаго привле́къ, воспо́й.

Бг҃оро́диченъ: Воспою̀ тебѣ̀, гдⷭ҇и бж҃е мо́й, ꙗ҆́кѡ роди́лсѧ є҆сѝ и҆зъ мт҃ре дв҃ы ст҃ы́ѧ, и҆ сїю̀ показа́лъ є҆сѝ наде́ждꙋ дꙋ́шъ на́шихъ.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Оу҆твержде́нїе на тѧ̀ надѣ́ющихсѧ, хрⷭ҇тѐ бж҃е, въ вѣ́рѣ правосла́внѣй твое́й ᲂу҆твердѝ на́съ, ꙗ҆́кѡ чл҃вѣколю́бецъ.

Ро́ждшагосѧ пло́тїю ѿ дв҃ы безъ сѣ́мене хрⷭ҇та̀ бг҃а со а҆́гг҃лы всѝ воспое́мъ, сла́ва въ вы́шнихъ бг҃ꙋ, взыва́юще.

Всепра́зднственный на́съ ра́ди и҆стощи́вшагѡсѧ, вѣ́рнїи, пра́здникъ, съ дв҃домъ же и҆ і҆а́кѡвомъ, пѣ́сньми по достоѧ́нїю почти́мъ.

Ꙗ҆́кѡ женихꙋ̀ ѿ черто́га, и҆зъ ма́тернихъ ложе́снъ, дв҃дъ речѐ гдⷭ҇ꙋ и҆зы́ти: є҆го́же ны́нѣ со і҆а́кѡвомъ воспое́мъ.

Бг҃оро́диченъ: Безневѣ́стнꙋю и҆ бцⷣꙋ марі́ю почти́мъ: тоѧ̑ бо ра́ди на́мъ возсїѧ̀ пра́вды сл҃нце.

Сѣда́ленъ, гла́съ г҃.

І҆ѡ́сифа пра́веднаго, дв҃ы ѡ҆брꙋ́чника, съ дв҃домъ і҆а́кѡва достодо́лжнѡ воспое́мъ: сі́и бо пра́ведною ходи́вше стезе́ю, достиго́ша нбⷭ҇ныѧ ѻ҆би́тели, досто́йнѡ ликꙋ́юще со а҆́гг҃лы, на́мъ про́сѧтъ согрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Твоегѡ̀ на землѝ ꙗ҆вле́нїѧ, хрⷭ҇тѐ бж҃е, проповѣ́даѧ прⷪ҇ро́къ прише́ствїе, съ весе́лїемъ вопїѧ́ше: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

Съ волхвы̀ ро́ждшемꙋсѧ поклони́мсѧ, и҆ со а҆́гг҃лы и҆ і҆ѡ́сифомъ ликꙋ́имъ, бг҃олѣ́пнѡ взыва́юще: сла́ва въ вы́шнихъ хрⷭ҇тꙋ̀ бг҃ꙋ.

Црⷭ҇твꙋѧй всѣ́ми царьмѝ хрⷭ҇то́съ, по пло́ти ѿ сѣ́мене дв҃дова рожде́йсѧ, и҆збра́ннаго і҆а́кѡва прїѧ́тъ бра́та, ꙗ҆́коже и҆зво́ли.

Ѿ дв҃ы гдⷭ҇ь ꙗ҆ви́выйсѧ во пло́ти, спросла́ви па́мѧть ва́шꙋ, ст҃і́и, а҆пⷭ҇лѡвъ лꙋ́чшїй і҆а́кѡве, и҆ дв҃де всебл҃же́нне.

Бг҃оро́диченъ: Херꙋві́мскихъ чинѡ́въ преимꙋ́щи, и҆ бг҃а на рꙋкꙋ̀ носи́ма съ пло́тїю поне́сши, ра́дꙋйсѧ, бцⷣе безневѣ́стнаѧ.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Возсїѧ́вый свѣ́тъ, и҆ просвѣти́вый ᲂу҆́тро, и҆ показа́вый де́нь, сла́ва тебѣ̀, сла́ва тебѣ̀, і҆и҃се сн҃е бж҃їй.

Ѿ дв҃ы чⷭ҇тыѧ благоволи́вый роди́тисѧ, бж҃е воплоти́выйсѧ, сла́ва тебѣ̀, сла́ва тебѣ̀, і҆ѡ́сифъ вопїѧ́ше.

Ѿ дв҃ы рожде́йсѧ, и҆ па́мѧть ᲂу҆ѧсни́вый дв҃да и҆ і҆а́кѡва, сла́ва тебѣ̀, сла́ва тебѣ̀, і҆и҃се сн҃е бж҃їй.

Є҆го́же прⷪ҇ро́къ дв҃дъ до́ждь на рꙋно̀ нарица́ше бг҃одохнове́ннѡ, і҆а́кѡвъ проповѣ́да і҆и҃са сн҃а бж҃їѧ.

Бг҃оро́диченъ: А҆́гг҃ла гла́съ немо́лчнѡ тва́рь прино́ситъ тебѣ̀, дв҃о: ра́дꙋйсѧ, мт҃и чⷭ҇таѧ і҆и҃са сн҃а бж҃їѧ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Возопѝ, проѡбразꙋ́ѧ погребе́нїе тридне́вное, прⷪ҇ро́къ і҆ѡ́на, въ ки́тѣ молѧ́сѧ: ѿ тлѝ и҆зба́ви мѧ̀, і҆и҃се, цр҃ю̀ си́лъ.

Предстоѧ́хꙋ ᲂу҆жаса́ющесѧ чи́ни небе́снїи верте́пꙋ, и҆ ржⷭ҇тво̀ пречи́стое воспѣ́ша немо́лчнѡ: сла́ва въ вы́шнихъ бг҃ꙋ ро́ждшꙋсѧ.

Сѣ́лъ є҆сѝ на прⷭ҇то́лѣ, ꙗ҆́коже клѧ́лсѧ є҆сѝ, влⷣко, прⷪ҇ро́кꙋ дв҃дꙋ, ѿ плода̀ чре́ва є҆гѡ̀ проше́дъ: і҆а́кѡвꙋ же цр҃кве пре́далъ є҆сѝ прⷭ҇то́лъ хрⷭ҇тѐ.

Ца́рь ᲂу҆́бѡ дв҃дъ, и҆ прⷪ҇ро́къ чꙋ́денъ, и҆ пра́ѻтєцъ показа́сѧ бжⷭ҇твеннагѡ воплоще́нїѧ: первоепі́скопъ же ᲂу҆ч҃ни́къ і҆а́кѡвъ і҆и҃совъ.

Бг҃оро́диченъ: Мо́лимсѧ ѡ҆ рабѣ́хъ твои́хъ, дв҃о бцⷣе, и҆зъ тебє̀ воплоще́ннаго молѝ: ꙗ҆́кѡ тѧ̀ и҆ є҆ди́нꙋ предста́тельницꙋ на́шꙋ вѣ́мы.

Конда́къ, гла́съ г҃.

Весе́лїѧ дне́сь дв҃дъ и҆сполнѧ́етсѧ бжⷭ҇твенный, і҆ѡ́сифъ же хвале́нїе со і҆а́кѡвомъ прино́ситъ: вѣне́цъ бо сро́дствомъ хрⷭ҇то́вымъ прїе́мше ра́дꙋютсѧ, и҆ неизрече́ннѡ на землѝ ро́ждшагосѧ воспѣва́ютъ, и҆ вопїю́тъ: ще́дре, спаса́й тебѐ чтꙋ́щыѧ.

І҆́косъ:

Неизрече́ннымъ совѣ́томъ ражда́етсѧ пло́тїю, безпло́тный ѡ҆писꙋ́етсѧ ны́нѣ тѣ́ломъ, неѡпи́санный, и҆ спаса́етъ непрело́жнѡ ѻ҆́ба сꙋщества̀: нача́ло прїе́млетъ, и҆́же є҆стество́мъ безнача́льный и҆ є҆ди́нъ безлѣ́тенъ: зри́тсѧ младе́нецъ, сы́й всесоверше́нный: но́ситсѧ рꙋка́ми, носѧ́й всѧ́чєскаѧ. тѣ́мже тогѡ̀ сро́дствомъ почтє́нныѧ, ꙗ҆́кѡ бг҃ъ вѣнча́етъ свои́мъ ржⷭ҇тво́мъ, ꙗ҆̀же прославлѧ́юще вѣ́рою, немо́лчнѡ вопїе́мъ: ще́дре, спаса́й тебѐ чтꙋ́щыѧ.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: А҆враа́мстїи и҆ногда̀ въ вавѷлѡ́нѣ ѻ҆́троцы пе́щный пла́мень попра́ша, пѣ́сньми взыва́юще: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Па́че сло́ва ржⷭ҇твꙋ̀ бцⷣы марі́и ли́цы а҆́гг҃льстїи дивѧ́щесѧ, і҆ѡ́сифꙋ вопїѧ́хꙋ: въ вы́шнихъ сла́ва, и҆ на землѝ ми́ръ.

Невѣстово́децъ ᲂу҆́бѡ дв҃дъ, черто́жникъ же бжⷭ҇твенныѧ цр҃кве і҆а́кѡвъ бы́вше, глаго́лахꙋ: воплоще́йсѧ на́съ ра́ди бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

И҆́же во прⷪ҇ро́цѣхъ ца́рь, и҆ во царѣ́хъ прⷪ҇ро́къ, со і҆а́кѡвомъ бг҃омꙋ́дрымъ и҆ на́мъ воспо́й: воплоще́йсѧ на́съ ра́ди хрⷭ҇тѐ, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: Въ неѡпа́льнѣй кꙋпинѣ̀ и҆ росода́тельнѣй пе́щи, ты̀ прописа́вшисѧ, мт҃и пречⷭ҇таѧ, безъ сѣ́мене родила̀ є҆сѝ воплоще́ннаго, бг҃а, приснобл҃гослове́ннаѧ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Цр҃ѧ̀ хрⷭ҇та̀, є҆го́же и҆сповѣ́даша плѣне́ннїи ѻ҆́троцы въ пещѝ, глаго́люще ве́лїимъ гла́сомъ: всѧ̑ дѣла̀ по́йте гдⷭ҇а.

Вопло́щшагосѧ хрⷭ҇та̀, є҆го́же славосло́виша нбⷭ҇ныѧ си̑лы, и҆ і҆ѡ́сифъ ѡ҆брꙋ́чникъ непреста́ннѡ воспѣва́етъ: всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇а по́йте, и҆ превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.

Вопло́щшагосѧ хрⷭ҇та̀, є҆го́же проречѐ дв҃дъ бг҃оѻте́цъ, и҆ лю́демъ проповѣ́да і҆а́кѡвъ, вопїѧ̀: всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇а по́йте, и҆ превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.

Ѿ дв҃ы ро́ждшагосѧ хрⷭ҇та̀, и҆ возвели́чившаго дв҃довꙋ и҆ і҆а́кѡвлю свѧще́ннꙋю па́мѧть, ꙗ҆́кѡ дрꙋгѡ́въ є҆гѡ̀: всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇а по́йте и҆ превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: Цр҃ѧ̀ хрⷭ҇та̀, є҆го́же на́мъ родѝ бцⷣа марі́а и҆ по ржⷭ҇твѣ̀ пребы́сть дв҃а чⷭ҇таѧ, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇а по́йте, и҆ превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Мѡѷсе́й на горѣ̀ неѡпали́мꙋю кꙋпинꙋ̀ ви́дѣ, і҆ѡ́сифъ въ верте́пѣ неизрече́нное ржⷭ҇тво̀ слы́ша, нескве́рнаѧ дв҃о, безмꙋ́жнаѧ мт҃и, пѣ́сньми тѧ̀, бцⷣе, велича́емъ.

Ро́ждшемꙋсѧ ѿ дв҃ы всѧ̀ тва́рь тре́петомъ послꙋжѝ: нб҃са̀ ᲂу҆́бѡ ѕвѣздо́ю, землѧ̀ же ꙗ҆́сльми: гора̀, верте́помъ, волсвѝ дармѝ: па́стырїе чꙋдесе́мъ, а҆́гг҃ли же, сла́ва въ вы́шнихъ бг҃ꙋ.

Ца́рь ѿ па́стырей дре́вле ᲂу҆́бѡ дв҃дъ бы́сть, ѿ колѣ́на же і҆ꙋ́дова и҆ ца́рскагѡ ты̀, і҆а́кѡве, па́стырь па́ствы показа́лсѧ є҆сѝ вопло́щшагѡсѧ, а҆́гнца вы́шнѧгѡ и҆ сн҃а бж҃їѧ.

Виѳлее́ме, ны́нѣ весели́сѧ, гра́дъ бы́въ но́вагѡ дв҃да: и҆ сїѡ́не, возвѣща́й цр҃квей старѣ́йшинство, ѻ҆́бщее весе́лїе, всѣ́хъ цр҃ѧ̀, и҆ тогѡ̀ ᲂу҆го́дники ны́нѣ воспрїе́мши.

Бг҃оро́диченъ: А҆́гг҃льстїи собо́ри тѧ̀, бг҃ороди́тельнице, сла́вѧтъ, и҆ человѣ́ческїй ро́дъ тѧ̀ непреста́ннѡ пѣ́сньми почита́етъ: ты́ бо бжⷭ҇твеннымъ ржⷭ҇тво́мъ земны̑ѧ съ нбⷭ҇ными совокꙋпи́ла є҆сѝ. тѣ́мже тѧ̀ почита́емъ.

Свя­той Иосиф Об­руч­ник про­ис­хо­дил из ро­да ца­ря Да­ви­да. В пер­вом бра­ке у него бы­ло че­ты­ре сы­на и две до­че­ри. Ов­до­вев, свя­той Иосиф жил в стро­гом воз­дер­жа­нии. Вось­ми­де­ся­ти­лет­ним стар­цем он был из­бран пер­во­свя­щен­ни­ка­ми хра­ни­те­лем дев­ства Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы, дав­шей обет без­бра­чия. О во­пло­ще­нии через Нее Сы­на Бо­жия ему воз­ве­стил Ан­гел. Свя­той Иосиф при­сут­ство­вал при по­кло­не­нии пас­ты­рей Но­во­рож­ден­но­му Бо­гом­ла­ден­цу и при по­кло­не­нии Ему волх­вов. По ука­за­нию Ан­ге­ла он бе­жал с Ма­те­рью Бо­жи­ей и Бо­гом­ла­ден­цем Иису­сом в Еги­пет, спа­сая Их от гне­ва ца­ря Иро­да. В Егип­те он жил с Де­вой Ма­ри­ей и Бо­гом­ла­ден­цем, за­ра­ба­ты­вая на Их про­пи­та­ние тру­дом плот­ни­ка. Скон­чал­ся свя­той Иосиф в воз­расте око­ло ста лет.


См. так­же: "Па­мять свя­то­го Иоси­фа, об­руч­ни­ка Пре­свя­той Де­вы Бо­го­ро­ди­цы" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.

Свя­той царь и про­рок Да­вид был вось­мым, по­след­ним сы­ном ста­рей­ши­ны го­ро­да Виф­ле­е­ма. В от­ро­че­ском воз­расте Да­вид пас ста­да от­ца. В ча­сы до­су­га он упраж­нял­ся в пе­нии и иг­ре на гус­лях. Дан­ную от Бо­га спо­соб­ность к это­му ис­кус­ству он об­ра­тил на слу­же­ние Бо­гу: вос­пе­вал пре­муд­рость и бла­гость Ца­ря Небес­но­го.

В 18 лет он про­сла­вил­ся и за­слу­жил все­об­щую лю­бовь на­ро­да. На зем­лю Из­ра­иле­ву на­па­ли фили­стим­ляне. Ве­ли­кан Го­лиаф вы­зы­вал на по­еди­нок из­ра­иль­тя­ни­на. Да­вид, при­нес­ший на по­ле бра­ни еду бра­тьям-во­и­нам, без ору­жия по­бе­дил Го­лиа­фа: ка­мень, мет­ко пу­щен­ный из пра­щи Да­ви­дом, уда­рил в лоб ве­ли­ка­на с та­кой си­лой, что Го­лиаф упал и не встал. Об­ра­до­ван­ный Са­ул, царь Из­ра­и­ля, по­ста­вил Да­ви­да ты­ся­че­на­чаль­ни­ком. И в этой долж­но­сти Да­вид по­сту­пал во всех де­лах бла­го­ра­зум­но, чем и за­слу­жил еще боль­шую лю­бовь на­ро­да.

Са­ул знал от про­ро­ка, что Гос­подь от­вер­га­ет от него цар­ство и от­да­ет дру­го­му. В Да­ви­де он ви­дел сво­е­го пре­ем­ни­ка, и это его раз­дра­жа­ло. По­это­му Са­ул стал ис­кать смер­ти Да­ви­да. До са­мой сво­ей смер­ти царь пре­сле­до­вал Да­ви­да, но Бог спа­сал сво­е­го из­бран­ни­ка.

По­сле смер­ти Са­у­ла Да­вид стал ца­рем Из­ра­иль­ско­го го­су­дар­ства. Муд­ро управ­лял стра­ной но­вый царь. Он за­бо­тил­ся об уго­жде­нии Бо­гу и поль­зе на­род­ной. Из­ра­иль ста­но­вил­ся мо­гу­ще­ствен­ным го­су­дар­ством. Свой дар пес­но­пев­ца он упо­треб­лял для вос­пи­та­ния в сво­ем на­ро­де ду­ха ве­ры и бла­го­че­стия, люб­ви к оте­че­ству и дру­гих доб­ро­де­те­лей.

В цар­ство­ва­ние Да­ви­да бы­ла по­стро­е­на но­вая сто­ли­ца Из­ра­и­ля – Иеру­са­лим (т.е. го­род ми­ра), ко­то­рая быст­ро рас­цве­ла пыш­но и бо­га­то, и впо­след­ствии Иеру­са­лим сде­лал­ся зна­ме­ни­тым го­ро­дом во всем све­те.

В го­ды ис­пы­та­ний, с осо­бым рас­суж­де­ни­ем вни­кая в пу­ти Про­мыс­ла, он из­ли­вал пе­ред Бо­гом глу­бо­кую скорбь свою и про­сил Его по­мо­щи. При этом неред­ко от изо­бра­же­ния соб­ствен­ных стра­да­ний го­ни­мый псал­мо­пе­вец в про­ро­че­ском ду­хе пе­ре­но­сил­ся в пес­но­пе­ни­ях сво­их в от­да­лен­ное бу­ду­щее и со­зер­цал стра­да­ния Хри­ста, Спа­си­те­ля ми­ра. Бо­го­вдох­но­вен­ные по­вест­во­ва­ния Да­ви­да впо­след­ствии со­бра­ны бы­ли в од­ну Кни­гу Псал­мов, или Псал­тирь.


См. так­же:

Жизнь и труды апостолов – Святой апостол Иаков, брат Господень по плоти

Апо­стол Па­вел в По­сла­нии к Га­ла­там пи­шет, что вме­сте с апо­сто­лом Пет­ром по­чи­та­лись стол­па­ми Церк­ви и апо­сто­лы Иа­ков и Иоанн. Свя­той Иа­ков был сы­ном Иоси­фа Об­руч­ни­ка от его пер­вой же­ны и по­то­му в Еван­ге­лии на­зы­ва­ет­ся бра­том Гос­под­ним. Со­глас­но пре­да­нию, Гос­подь Иисус Хри­стос явил­ся ему по­сле Сво­е­го Вос­кре­се­ния и по­ста­вил его епи­ско­пом Иеру­са­лим­ской церк­ви. Та­ким об­ра­зом, на до­лю апо­сто­ла Иа­ко­ва вы­па­ла осо­бен­ная де­я­тель­ность: он не пу­те­ше­ство­вал с про­по­ве­дью по раз­ным стра­нам, как осталь­ные апо­сто­лы, а учил и свя­щен­но­дей­ство­вал в Иеру­са­ли­ме, име­ю­щем столь важ­ное зна­че­ние для хри­сти­ан­ско­го ми­ра. Как гла­ва Иеру­са­лим­ской церк­ви, он пред­се­да­тель­ство­вал на Апо­столь­ском со­бо­ре в Иеру­са­ли­ме в 51 го­ду. Го­лос его здесь фак­ти­че­ски был ре­ша­ю­щим, и пред­ло­же­ние, сде­лан­ное им, ста­ло ре­зо­лю­ци­ей Апо­столь­ско­го со­бо­ра (Деян.15). Это об­сто­я­тель­ство име­ет важ­ное зна­че­ние вви­ду при­тя­за­ний ка­то­ли­ков воз­вы­сить апо­сто­ла Пет­ра на сте­пень гла­вы Церк­ви для то­го, чтобы за­тем утвер­дить это гла­вен­ство за рим­ским па­пой.

Зна­че­ние апо­сто­ла Иа­ко­ва еще бо­лее укреп­ля­ла его по­движ­ни­че­ская жизнь. Он был стро­гий дев­ствен­ник, не пил ни ви­на, ни дру­гих спирт­ных на­пит­ков, воз­дер­жи­вал­ся от мя­са, но­сил одеж­ду толь­ко льня­ную. Имел он обык­но­ве­ние уеди­нять­ся для мо­лит­вы в хра­ме и там ко­ле­но­пре­клон­но мо­лил­ся о сво­ем на­ро­де. Он так ча­сто про­сти­рал­ся на зем­лю в мо­лит­ве, что ко­жа на ко­ле­нях его огру­бе­ла.

Слу­же­ние апо­сто­ла Иа­ко­ва бы­ло труд­ное: сре­ди мно­же­ства са­мых ярых вра­гов хри­сти­ан­ства. Но он по­сту­пал с та­ким бла­го­ра­зу­ми­ем и спра­вед­ли­во­стью, что его ува­жа­ли не толь­ко хри­сти­ане, но и иудеи, и на­зы­ва­ли опо­рой на­ро­да и пра­вед­ни­ком.

Пре­бы­вая в долж­но­сти Иеру­са­лим­ско­го епи­ско­па око­ло 30 лет, он рас­про­стра­нил и утвер­дил свя­тую ве­ру в Иеру­са­ли­ме и во всей Па­ле­стине. Ко­гда апо­стол Па­вел в по­след­нее свое пу­те­ше­ствие по­се­тил апо­сто­ла Иа­ко­ва, то в то вре­мя со­бра­лись к нему пре­сви­те­ры, и об успе­хах хри­сти­ан­ской про­по­ве­ди сре­ди ев­ре­ев пе­ре­да­ли ему сле­ду­ю­щи­ми сло­ва­ми: «Ви­дишь, брат, сколь­ко ты­сяч уве­ро­вав­ших иуде­ев, и все они рев­ни­те­ли за­ко­на» (Деян.21:20). Мно­гие из ев­ре­ев об­ра­ща­лись к Церк­ви по од­но­му до­ве­рию к сло­ву пра­вед­ни­ка.

Ви­дя та­кое вли­я­ние апо­сто­ла, иудей­ские на­чаль­ни­ки ста­ли опа­сать­ся, как бы весь на­род не об­ра­тил­ся ко Хри­сту, и ре­ши­ли вос­поль­зо­вать­ся про­ме­жут­ком вре­ме­ни меж­ду отъ­ез­дом про­ку­ро­ра Фе­ста и при­бы­ти­ем на его ме­сто Аль­би­на (62 г. по­сле Р. X.) для то­го, чтобы или скло­нить Иа­ко­ва к от­ре­че­нию от Хри­ста, или умерт­вить его.

Пер­во­свя­щен­ни­ком в это вре­мя был без­бож­ный сад­ду­кей Анан. При боль­шом сте­че­нии на­ро­да апо­сто­ла вве­ли на пор­тик хра­ма, и по­сле несколь­ких льсти­вых слов пре­не­бре­жи­тель­но спро­си­ли: «Ска­жи нам о Рас­пя­том?» – «Вы спра­ши­ва­е­те ме­ня об Иису­се? – гром­ко ска­зал пра­вед­ник. – Он си­дит на небе­сах одес­ную Все­выш­ней си­лы и сно­ва при­дет на об­ла­ках небес­ных». В тол­пе ока­за­лось мно­го хри­сти­ан, ко­то­рые ра­дост­но вос­клик­ну­ли: «Осан­на Сы­ну Да­ви­до­ву!» Пер­во­свя­щен­ни­ки же и книж­ни­ки за­кри­ча­ли: «О, и сам пра­вед­ник в за­блуж­де­нии!» и сбро­си­ли его на зем­лю. Иа­ков мог еще под­нять­ся на ко­ле­ни и ска­зал: «Гос­по­ди, про­сти их! Они не ве­да­ют, что тво­рят». «По­бьем его кам­ня­ми», – за­кри­ча­ли его вра­ги. Один свя­щен­ник из пле­ме­ни Ри­ха­ва (они не пи­ли ви­на, жи­ли в па­лат­ках, не се­я­ли ни пше­ни­цы, ни ви­но­гра­да) на­чал уго­ва­ри­вать их: «Что вы де­ла­е­те? Ви­ди­те, пра­вед­ник за вас мо­лит­ся». Но в эту ми­ну­ту один изу­вер, по ре­ме­с­лу су­кон­щик, уда­рил сво­им валь­ком апо­сто­ла по го­ло­ве и умерт­вил его. Вме­сте с ним бы­ло умерщ­вле­но мно­го хри­сти­ан.

Иудей­ский ис­то­рик Иосиф Фла­вий, пе­ре­чис­ляя при­чи­ны па­де­ния Иеру­са­ли­ма, го­во­рит, что Гос­подь на­ка­зал ев­ре­ев, меж­ду про­чим, за уби­е­ние пра­вед­но­го Иа­ко­ва. Апо­стол Иа­ков неза­дол­го до сво­ей смер­ти на­пи­сал со­бор­ное по­сла­ние. Глав­ная цель по­сла­ния – уте­шить и укре­пить об­ра­щен­ных к ве­ре иуде­ев в стра­да­ни­ях, ко­то­рые пред­сто­я­ли им, и предо­сте­речь их от за­блуж­де­ния, буд­то бы од­на ве­ра мо­жет спа­сти че­ло­ве­ка. Свя­той апо­стол объ­яс­ня­ет, что ве­ра, не со­про­вож­да­е­мая доб­ры­ми де­ла­ми, – мерт­ва и не при­во­дит ко спа­се­нию. Цер­ков­ное пре­да­ние при­пи­сы­ва­ет апо­сто­лу Иа­ко­ву со­став­ле­ние древ­ней­ше­го чи­на Бо­же­ствен­ной ли­тур­гии.

См. так­же: "Жи­тие и стра­да­ние свя­то­го Апо­сто­ла Иа­ко­ва, бра­та Гос­под­ня по пло­ти" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.