Канон святым первоверховным апостолам Петру и Павлу
Припев: Святи́и апо́столи Пéтре и Пáвле, моли́те Бо́га о на́с.
Память: 29 января (16 января ст. ст.)
Глас 4.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́, и напо́лнятся Ду́ха, и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, и явлю́ся све́тло торжеству́я, и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.
Пода́ждь ми́, Го́споди, Пресвята́го Твоего́ Ду́ха ка́пли дарова́ний, сло́во наро́чито, и возвеселю́ся, ве́рно похваля́я пе́рвых апо́стол Твои́х исправле́ния.
Оста́вил еси́, прехва́льне Пе́тре, усе́рдно вре́менная и Христо́вым стопа́м после́довал еси́, неве́рство же оста́вив, Па́вле, и Призва́вшему тя́ после́довал еси́.
Благода́ть, апо́столи, суще́ственне наше́дшую ва́м, прие́мше Боже́ственнаго Ду́ха, проидо́сте зе́млю всю́, Пе́тре и Па́вле, уча́ще концы́.
Богоро́дичен: Вити́йстии многовеща́ннии и мусики́йстии велегла́снии язы́цы Тя́ не мо́гут чти́ти или́ пе́ти, Чи́стая: па́че бо челове́ка соде́яшася в Тебе́ еди́ней Боже́ственная та́инства.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице, Живы́й и Незави́стный Исто́чниче, ли́к себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́, в Боже́ственней Твое́й сла́ве венце́в сла́вы сподо́би.
Сро́дник, Пе́тре, тебе́ Андре́й проявля́ет Месси́ю Христа́, к Нему́же ве́рою приступи́л еси́; и ты́, Па́вле чу́дный, богоде́тельным Креще́нием от Ана́нии просвети́лся еси́.
Ле́стно и́же писа́нием зако́на па́дающий ро́д Изра́илев просвеще́нием благода́ти Пе́тр приве́д, язы́к же стада́ Па́вел от пре́лести изба́ви.
На́ги и про́сты во язы́ки посла́л еси́ Твоя́ ученики́, вме́сто ору́жия Твое́ И́мя нося́ще свято́е, и ле́стную бра́нь, Христе́, ве́рою разруши́ша.
Богоро́дичен: Испо́лнися, апо́столи, позна́ти Го́спода вся́ земля́, от Де́вы возсия́вшаго и ми́р обно́вльша Боже́ственным ва́шим пропове́данием, Пе́тре и Па́вле прехва́льнии.
Седа́лен, гла́с 8.
Вели́кия свети́льники и све́тлыя, верхо́вники я́вльшияся ученико́в, Петра́ восхва́лим и прему́драго Па́вла, и́бо, огне́м Боже́ственнаго возсия́вше Ду́ха, мглу́ пре́лести попали́ша всю́. Те́мже и Вы́шняго Ца́рствия гра́ждане досто́йно яви́шася и благода́ти сопресто́льни. Сего́ ра́ди вопие́м и́м: моли́те Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять ва́шу.
Богоро́дичен: Я́ко Де́ву и еди́ну в жена́х, Тя́, без се́мене ро́ждшую Бо́га пло́тию, вси́ ублажа́ем, ро́ди челове́честии, О́гнь бо всели́ся в Тя́ Божества́ и я́ко Младе́нца млеко́м пита́еши Зижди́теля и Го́спода. Те́м, А́нгельский и челове́ческий ро́д, досто́йно сла́вим пресвято́е рождество́ Твое́ и согла́сно вопие́м Ти́: моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти покланя́ющимся ве́рою пресвято́му рождеству́ Твоему́.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Неизсле́дный Бо́жий Сове́т, е́же от Де́вы воплоще́ния Тебе́, Вы́шняго, проро́к Авваку́м усмотря́я, зовя́ше: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
С кре́пкими у́бо немощни́и, с вити́ями же неве́жди спле́тшеся благоче́стно, Пе́тр и Па́вел, взе́мше побе́ду, Христо́вы апо́столи.
Отсту́пника Си́мона, волхва́ лю́таго, я́ко златолю́бца обличи́ Боже́ственный Пе́тр, и ны́не Па́вел му́дрый стези́ развраща́ющаго Христо́вы Ели́ма ослепи́л е́сть.
Неве́жественно ры́барь и усма́рь сло́во иму́ще, но растворе́нно Боже́ственною со́лию, ду́ши любому́дрых услади́ша и Христу́ ве́рою приведо́ша.
Богоро́дичен: Ре́чию Богодохнове́нною пре́жде Авваку́м го́ру Тя́ чи́сту и присе́нну Боже́ственный рече́, приходя́щаго от ю́га и Тобо́ю воплоща́ема, Влады́чице, возвеща́я явле́нно.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая о Боже́ственней сла́ве Твое́й: Ты́ бо, Неискусобра́чная Де́во, име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га и родила́ еси́ ́ Безле́тнаго Сы́на, все́м воспева́ющим Тя́ ми́р подава́ющая.
Я́ко су́ща тве́рда, Христо́с тя́ ка́мень нарече́, Пе́тре, и на тебе́ Це́рковь, ея́же а́довы врата́ не одоле́ют, тебе́ же, Па́вле, сосу́д избра́н рече́, Сего́ пронести́ пред язы́ки И́мя.
Пе́тр, отве́ргся Учи́теля три́жды, три́жды же люби́ти приглаше́нием присво́ися. Па́вел, и́же пе́рвее ху́льник сы́й, тя́жко же оскорбля́я ве́рныя, по́слежде пропове́даше, Его́же гоня́ше пе́рвее.
Нетле́нно зва́ние и сла́ву присносу́щну Пе́тр от Христа́ обре́те с Па́влом: о́в у́бо ключи́ Небе́сныя прия́т, се́й же в ра́й восхи́щся, глаго́лы неизрече́нныя навы́к па́че челове́ка.
Богоро́дичен: От Боже́ственнаго Ду́ха Иса́ия испо́лнь, рождество́ без отца́ прорече́ из Тебе́, Де́во, ро́ждшагося Емману́ила, И́же е́сть с на́ми Бо́г, Его́же, Чи́стая, родила́ еси́, те́мже вси́ пое́м Тя́.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Боже́ственное сие́ и всечестно́е соверша́юще пра́зднество, Богому́дрии, Богома́тере, прииди́те, рука́ми воспле́щим, от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.
Светла́ Петро́ва чудеса́, че́стна же и Па́влова зна́мения: и́бо ри́зы и се́ни и́х неду́ги боля́щих исцелева́ют, прилага́емии.
Пе́тр вои́стинну сла́вный и Па́вел пои́стине чу́дный, дво́ица Боже́ственная и честне́йша жили́ща Живонача́льныя Тро́ицы все́ми помина́ется.
Боля́щих ду́ши и телеса́, я́ко Боже́ственный вра́ч изря́ден, Пе́тр исцели́, Па́вел язы́ки озари́ и све́том Госпо́дним назна́мена.
Богоро́дичен: Пе́ти Тя́ до́лжни есмы́, но вои́стинну по достоя́нию не мо́жем. Те́мже пое́м Тя́ молча́нием, чту́ще несказа́нное, е́же на Тебе́, Де́во, соде́янное та́инство.
Конда́к, гла́с 2.
Ка́мень Христо́с ка́меня ве́ры прославля́ет све́тло, ученико́в преизря́дна, и с Па́влом ве́сь дванадесяточи́сленный собо́р дне́сь; и́хже па́мять соверша́юще ве́рно, си́х Просла́вльшаго прославля́ем.
И́кос:
Всечестну́ю и преблаже́нную па́мять ва́шу творя́щий ны́не, в пе́снех приле́жно вопие́м к ва́м: пресве́тлая и Богозра́чная свети́ла ми́ра, возлю́бленнии ученицы́ Христо́вы двана́десяте, я́ко иму́ще к Нему́ дерзнове́ние, моли́теся за ны́, ва́м бо дана́ е́сть благода́ть исцеле́ний и грехо́в проще́ния, приле́жно у́бо Его́ моли́те грехо́в и напа́стей изба́витися на́м, да еди́наго Человеколю́бца, ва́с просла́вльшаго, прославля́ем.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Не послужи́ша тва́ри Богому́дрии па́че Созда́вшаго, но, о́гненное преще́ние му́жески попра́вше, ра́довахуся, пою́ще: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.
Ублажи́ся Пе́тр от Христа́, я́ко сему́ ре́кшу Сы́на Бо́га Жива́го, и Па́вел почте́ся, я́ко сосу́д благопотре́бен, и взыва́ху: отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.
Законослуже́бники у́бо Пе́тр умудря́ше, я́коже завеща́ся ему́, Па́вел же – язы́чники; о́ба же благода́тию Христу́ привожда́ху и взыва́ху: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Я́ко преизря́ден Пе́тр Христо́в па́стырь ста́до прия́т, Це́ркви же Па́вел учи́тель Боже́ствен бы́сть, взыва́юще: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Богоро́дичен: Всенепоро́чная Мари́е и изря́дная свя́тостию, Я́же Бо́га пло́тию, Де́во, ро́ждши, Неискусобра́чная Чи́стая, Того́ моли́ от вся́каго на́с изба́вити наведе́ния и греха́.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: О́троки благочести́выя в пещи́ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ е́сть, тогда́ у́бо образу́емое, ны́не же де́йствуемое, вселе́нную всю́ воздвиза́ет пе́ти Тебе́: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.
Си́лою укре́плься Пе́тр Боже́ственною, уме́ршую Тави́фу воскреси́, Па́вел же Евти́ха, с высоты́ па́дша и умерщвле́на, возста́ви, о́ба взыва́юща: Го́спода воспева́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.
Виде́нием ужа́сным и чу́дным Корни́лия у́бо Пе́тр просвети́, Па́вел же Га́ия, Кри́спа, и Пане́стия, и Стефани́на крести́, о́ба зову́ща: Го́спода воспева́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.
Блюдо́ма Петра́ свя́зана Христо́с у́бо А́нгелом но́щию разреши́, Па́вла же и Си́лу, а́бие моля́щимся, в кла́де но́ги тве́рдо стя́гнуты, изведе́ и темни́цу потря́с; те́мже воспое́м Христа́ во ве́ки.
Богоро́дичен: Изба́ви страсте́й всепа́губных, плени́цы же согреше́ний ны́не расто́ргни, и́миже ко́ждо стя́жется: вси́ бо согреши́хом и очище́ния про́сим, су́ще пови́ннии. Е́же пода́ждь, Богоро́дице, мольба́ми Твои́ми превознося́щим Христа́ во ве́ки.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Вся́к земноро́дный да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь, да торжеству́ет же Безпло́тных умо́в естество́, почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере, и да вопие́т: ра́дуйся, Всеблаже́нная Богоро́дице, Чи́стая Присноде́во.
Ве́сь всю́ду ми́р проидо́сте, я́коже крила́ти, и Ева́нгелие коле́ном все́м, язы́ком и страна́м Христо́во пропове́давше, вся́ привлеко́сте к ве́ре, Пе́тре преблаже́нный и чу́дный Па́вле апо́столе.
Прини́к во глубо́кую ста́рость и естества́ до́лг, Пе́тре, исполня́я, Учи́теля твоего́ Христа́ подо́бием кре́ст претерпе́л еси́; ты́ же во главу́ твою́, Па́вле, усе́чен бы́в, о чу́до стра́шно! вме́сто кро́ве млека́ источи́л еси́ пото́ки и неве́рныя обрати́л еси́.
О Боже́ственная дво́ице, му́дре вручи́вшаяся всего́ ми́ра душа́м, и ко благоче́стию от нече́стия претво́рше, и по сме́рти спаса́юще еще́ ве́рных ду́ши, и ны́не на́с помяни́те и предста́вите Христу́, верхо́внии апо́столи.
Богоро́дичен: Спа́се Благи́й, И́же естество́м Человеколю́бец и Многомилосе́рд, Препе́тыя Твоея́ Ма́тере Де́вы Боже́ственными мольба́ми, Петра́ моли́твами и Па́вла, апо́стол Твои́х, ми́лость Твою́ и по́мощь с Небесе́ на́м посли́.
Пѣ́снь а҃.
І҆рмо́съ: Ѿве́рзꙋ ᲂу҆ста̀ моѧ̑, и҆ напо́лнѧтсѧ дх҃а, и҆ сло́во ѿры́гнꙋ цр҃и́цѣ мт҃ри, и҆ ꙗ҆влю́сѧ свѣ́тлѡ торжествꙋ́ѧ, и҆ воспою̀, ра́дꙋѧсѧ тоѧ̀ чꙋдеса̀.
Пода́ждь мѝ, гдⷭ҇и, прест҃а́гѡ твоегѡ̀ дх҃а, ка̑пли дарова́нїй, сло́во наро́чито, и҆ возвеселю́сѧ вѣ́рнѡ похвалѧ́ѧ пе́рвыхъ а҆пⷭ҇лъ твои́хъ и҆справлє́нїѧ.
Ѡ҆ста́вилъ є҆сѝ, прехва́льне пе́тре, ᲂу҆се́рднѡ вре́мєннаѧ, и҆ хрⷭ҇тѡ́вымъ стопа́мъ послѣ́довалъ є҆сѝ: невѣ́рство же ѡ҆ста́вивъ, па́ѵле, и҆ призва́вшемꙋ тѧ̀ послѣ́довалъ є҆сѝ.
Благода́ть а҆пⷭ҇ли сꙋще́ственнѣ наше́дшꙋю ва́мъ прїе́мше бжⷭ҇твеннагѡ дх҃а, проидо́сте зе́млю всю̀, пе́тре и҆ па́ѵле, ᲂу҆ча́ще концы̀.
Бг҃оро́диченъ: Виті́йстїи многовѣща́ннїи, и҆ мꙋсїкі́йстїи велегла́снїи ѧ҆зы́цы тѧ̀ не мо́гꙋтъ чти́ти и҆лѝ пѣ́ти, чⷭ҇таѧ: па́че бо человѣ́ка содѣ́ѧшасѧ въ тебѣ̀ є҆ди́нѣй бжⷭ҇твєннаѧ та̑инства.
Пѣ́снь г҃.
І҆рмо́съ: Твоѧ̑ пѣсносло́вцы, бцⷣе, живы́й и҆ незави́стный и҆сто́чниче ли́къ себѣ̀ совокꙋ́пльшыѧ дꙋхо́внѡ ᲂу҆твердѝ, въ бж҃е́ственнѣй твое́й сла́вѣ вѣнцє́въ сла́вы сподо́би.
Сро́дникъ, пе́тре, тебѣ̀ а҆ндре́й проѧвлѧ́етъ мессі́ю хрⷭ҇та̀, къ немꙋ́же вѣ́рою пристꙋпи́лъ є҆сѝ: и҆ ты̀, па́ѵле чꙋ́дный, бг҃одѣ́тельнымъ креще́нїемъ ѿ а҆на́нїи просвѣти́лсѧ є҆сѝ.
Ле́стнѡ и҆́же писа́нїемъ зако́на, па́дающїй ро́дъ і҆и҃левъ, просвѣще́нїемъ бл҃года́ти пе́тръ приве́дъ: ꙗ҆зы̑къ же стада̀ па́ѵелъ ѿ пре́лести и҆зба́ви.
На̑ги и҆ прѡ́сты во ꙗ҆зы́ки посла́лъ є҆сѝ твоѧ̑ ᲂу҆ч҃никѝ, вмѣ́стѡ ѻ҆рꙋ́жїѧ твоѐ и҆́мѧ носѧ́ще ст҃о́е, и҆ ле́стнꙋю бра́нь хрⷭ҇тѐ, вѣ́рою разрꙋши́ша.
Бг҃оро́диченъ: И҆спо́лнисѧ, а҆пⷭ҇ли, позна́ти гдⷭ҇а всѧ̀ землѧ̀ ѿ дв҃ы возсїѧ́вшаго, и҆ мі́ръ ѡ҆бно́вльша бжⷭ҇твеннымъ ва́шимъ проповѣ́данїемъ, пе́тре и҆ па́ѵле прехва́льнїи.
Сѣда́ленъ, гла́съ и҃:
Вели̑кїѧ свѣти́льники и҆ свѣ̑тлыѧ, верхо́вники ꙗ҆́вльшыѧсѧ ᲂу҆ч҃никѡ́въ, петра̀ восхва́лимъ, и҆ премꙋ́драго па́ѵла: и҆́бо ѻ҆гне́мъ бжⷭ҇твеннагѡ возсїѧ́вше дх҃а, мглꙋ̀ пре́лести попали́ша всю̀. тѣ́мже и҆ вы́шнѧгѡ црⷭ҇твїѧ гра́ждане досто́йнѡ ꙗ҆ви́шасѧ, и҆ бл҃года́ти сопресто́льни. сегѡ̀ ра́ди вопїе́мъ и҆̀мъ: моли́те хрⷭ҇та̀ бг҃а, согрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе дарова́ти, пра́зднꙋющымъ любо́вїю свѧтꙋ́ю па́мѧть ва́шꙋ.
Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́кѡ дв҃ꙋ и҆ є҆ди́нꙋ въ жена́хъ, тѧ̀ безъ сѣ́мене ро́ждшꙋю бг҃а пло́тїю, всѝ ᲂу҆блажа́емъ ро́ди человѣ́честїи: ѻ҆́гнь бо всели́сѧ въ тѧ̀ бжⷭ҇тва̀, и҆ ꙗ҆́кѡ млⷣнца млеко́мъ пита́еши зижди́телѧ и҆ гдⷭ҇а. тѣ́мъ а҆́гг҃льскїй и҆ человѣ́ческїй ро́дъ досто́йнѡ сла́вимъ прест҃о́е ржⷭ҇тво̀ твоѐ, и҆ согла́снѡ вопїе́мъ тѝ: молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а согрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе дарова́ти покланѧ́ющымсѧ вѣ́рою прест҃о́мꙋ ржⷭ҇твꙋ̀ твоемꙋ̀.
Пѣ́снь д҃.
І҆рмо́съ: Неизслѣ́дный бж҃їй совѣ́тъ, є҆́же ѿ дв҃ы воплоще́нїѧ, тебє̀ вы́шнѧгѡ, прⷪ҇ро́къ а҆ввакꙋ́мъ ᲂу҆смотрѧ́ѧ, зовѧ́ше: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.
Съ крѣ́пкими ᲂу҆́бѡ немощні́и, съ виті́ѧми же невѣ́жди, спле́тшесѧ благоче́стнѡ, пе́тръ и҆ па́ѵелъ, взе́мше побѣ́дꙋ хрⷭ҇то́вы а҆пⷭ҇толи.
Ѿстꙋ́пника сі́мѡна волхва̀ лю́таго, ꙗ҆́кѡ златолю́бца ѡ҆бличѝ бжⷭ҇твенный пе́тръ, и҆ ны́нѣ па́ѵелъ мꙋ́дрый, стєзѝ развраща́ющаго хрⷭ҇тѡ́вы є҆лѵ́ма ѡ҆слѣпи́лъ є҆́сть.
Невѣ́жественно ры́барь и҆ ᲂу҆сма́рь сло́во и҆мꙋ́ще, но растворе́нно бж҃е́ственною со́лїю дꙋ́шы любомꙋ́дрыхъ ᲂу҆слади́ша, и҆ хрⷭ҇тꙋ̀ вѣ́рою приведо́ша.
Бг҃оро́диченъ: Рѣ́чїю бг҃одохнове́нною пре́жде а҆ввакꙋ́мъ го́рꙋ тѧ̀ чи́стꙋ и҆ присѣ́ннꙋ бжⷭ҇твенный речѐ, приходѧ́щаго ѿ ю҆́га, и҆ тобо́ю воплоща́ема, влⷣчце, возвѣща́ѧ ꙗ҆вле́ннѡ.
Пѣ́снь є҃.
І҆рмо́съ: Оу҆жасо́шасѧ всѧ́чєскаѧ ѡ҆ бж҃е́ственнѣй сла́вѣ твое́й: ты́ бо, неискꙋсобра́чнаѧ дв҃о, и҆мѣ́ла є҆сѝ во ᲂу҆тро́бѣ надъ всѣ́ми бг҃а, и҆ родила̀ є҆сѝ безлѣ́тнаго сн҃а, всѣ̑мъ воспѣва́ющымъ тѧ̀ ми́ръ подава́ющаѧ.
Ꙗ҆́кѡ сꙋ́ща тве́рда, хрⷭ҇то́съ тѧ̀ ка́мень наречѐ, пе́тре, и҆ на тебѣ̀ цр҃ковь, є҆ѧ́же а҆́дѡвы врата̀ не ѡ҆долѣ́ютъ: тебе́ же, па́ѵле, сосꙋ́дъ и҆збра́нъ речѐ, сегѡ̀ пронестѝ предъ ꙗ҆зы́ки и҆́мѧ.
Пе́тръ ѿве́ргсѧ ᲂу҆ч҃телѧ три́жды, три́жды же люби́ти приглаше́нїемъ присво́исѧ: па́ѵелъ, и҆́же пе́рвѣе хꙋ́льникъ сы́й, тѧ́жкѡ же ѡ҆скорблѧ́ѧ вѣ̑рныѧ, по́слѣжде проповѣ́даше, є҆го́же гонѧ́ше пе́рвѣе.
Нетлѣ́нно зва́нїе, и҆ сла́вꙋ присносꙋ́щнꙋ пе́тръ ѿ хрⷭ҇та̀ ѡ҆брѣ́те съ па́ѵломъ. ѻ҆́въ ᲂу҆́бѡ ключѝ нбⷭ҇ныѧ прїѧ́тъ, се́й же въ ра́й восхи́щсѧ, глаго́лы неизречє́нныѧ навы́къ па́че человѣ́ка.
Бг҃оро́диченъ: Ѿ бжⷭ҇твеннагѡ дх҃а и҆са́їа и҆спо́лнь, ржⷭ҇тво̀ безъ ѻ҆тца̀ проречѐ, и҆зъ тебє̀, дв҃о, ро́ждшагѡсѧ є҆мманꙋ́ила, и҆́же є҆́сть съ на́ми бг҃ъ, є҆го́же, чⷭ҇таѧ, родила̀ є҆сѝ. тѣ́мже всѝ пое́мъ тѧ̀.
Пѣ́снь ѕ҃.
І҆рмо́съ: Бж҃е́ственное сїѐ и҆ всечестно́е соверша́юще пра́зднество, бг҃омꙋ́дрїи, бг҃ома́тере, прїиди́те, рꙋка́ми воспле́щимъ, ѿ неѧ̀ ро́ждшагосѧ бг҃а сла́вимъ.
Свѣтла̑ петрѡ́ва чꙋдеса̀, чє́стна же и҆ па̑ѵлова зна́мєнїѧ: и҆́бо ри̑зы и҆ сѣ̑ни и҆́хъ недꙋ́ги болѧ́щихъ и҆сцѣлѣва́ютъ прилага́емїи.
Пе́тръ вои́стиннꙋ сла́вный, и҆ па́ѵелъ пои́стинѣ чꙋ́дный, дво́ица бжⷭ҇твеннаѧ, и҆ честнѣ̑йша жили̑ща живонача́льныѧ трⷪ҇цы, всѣ́ми помина́етсѧ.
Болѧ́щихъ дꙋ́шы и҆ тѣлеса̀, ꙗ҆́кѡ бжⷭ҇твенный вра́чъ и҆зрѧ́денъ пе́тръ и҆сцѣлѝ, па́ѵелъ ꙗ҆зы́ки ѡ҆зарѝ, и҆ свѣ́томъ гдⷭ҇нимъ назна́мена.
Бг҃оро́диченъ: Пѣ́ти тѧ̀ до́лжни є҆смы̀, но вои́стиннꙋ по достоѧ́нїю не мо́жемъ. тѣ́мже пое́мъ тѧ̀ молча́нїемъ, чтꙋ́ще несказа́нное, є҆́же на тебѣ̀, дв҃о, содѣ́ѧнное та́инство.
Конда́къ, гла́съ в҃.
Ка́мень хрⷭ҇то́съ, ка́менѧ вѣ́ры прославлѧ́етъ свѣ́тлѡ, ᲂу҆ченикѡ́въ преизрѧ́дна, и҆ съ па́ѵломъ ве́сь дванадесѧточи́сленный собо́ръ дне́сь: и҆́хже па́мѧть соверша́юще вѣ́рнѡ, си́хъ просла́вльшаго прославлѧ́емъ.
І҆́косъ:
Всечестнꙋ́ю и҆ преблаже́ннꙋю па́мѧть ва́шꙋ творѧ́щїи ны́нѣ, въ пѣ́снехъ прилѣ́жнѡ вопїе́мъ къ ва́мъ: пресвѣ̑тлаѧ и҆ бг҃озра̑чнаѧ свѣти̑ла мі́ра, возлю́бленнїи ᲂу҆ченицы̀ хрⷭ҇тѡ́вы двана́десѧте, ꙗ҆́кѡ и҆мꙋ́ще къ немꙋ̀ дерзнове́нїе моли́тесѧ за ны̀: ва́мъ бо дана̀ є҆́сть бл҃года́ть и҆сцѣле́нїй, и҆ грѣхѡ́въ проще́нїѧ: прилѣ́жнѡ ᲂу҆́бѡ є҆го̀ моли́те, грѣхѡ́въ и҆ напа́стей и҆зба́витисѧ на́мъ, да є҆ди́наго чл҃вѣколю́бца, ва́съ просла́вльшаго прославлѧ́емъ.
Пѣ́снь з҃.
І҆рмо́съ: Не послꙋжи́ша тва́ри бг҃омꙋ́дрїи па́че созда́вшагѡ, но ѻ҆́гненное преще́нїе мꙋ́жески попра́вше, ра́довахꙋсѧ пою́ще: препѣ́тый ѻ҆тцє́въ гдⷭ҇ь и҆ бг҃ъ, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.
Оу҆блажи́сѧ пе́тръ ѿ хрⷭ҇та̀, ꙗ҆́кѡ семꙋ̀ ре́кшꙋ сн҃а бг҃а жива́гѡ, и҆ па́ѵелъ почте́сѧ, ꙗ҆́кѡ сосꙋ́дъ благопотре́бенъ, и҆ взыва́хꙋ: ѻ҆тцє́въ гдⷭ҇ь и҆ бг҃ъ, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.
Законослꙋже́бники ᲂу҆́бѡ пе́тръ ᲂу҆мꙋдрѧ́ше, ꙗ҆́коже завѣща́сѧ є҆мꙋ̀: па́ѵелъ же ꙗ҆зы́чники, ѻ҆́ба же бл҃года́тїю хрⷭ҇тꙋ̀ привожда́хꙋ, и҆ взыва́хꙋ: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.
Ꙗ҆́кѡ преизрѧ́денъ пе́тръ хрⷭ҇то́въ па́стырь, ста́до прїѧ́тъ, цр҃кви же па́ѵелъ ᲂу҆чи́тель бжⷭ҇твенъ бы́сть, взыва́юще: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.
Бг҃оро́диченъ: Всенепоро́чнаѧ марі́е, и҆ и҆зрѧ́днаѧ свѧ́тостїю, ꙗ҆́же бг҃а пло́тїю, дв҃о, ро́ждши, неискꙋсобра́чнаѧ чⷭ҇таѧ, того̀ молѝ ѿ всѧ́кагѡ на́съ и҆зба́вити наведе́нїѧ и҆ грѣха̀.
Пѣ́снь и҃.
І҆рмо́съ: Ѻ҆́троки бл҃гочести̑выѧ въ пещѝ ржⷭ҇тво̀ бг҃оро́дичо спасло̀ є҆́сть тогда̀ ᲂу҆́бѡ ѡ҆бразꙋ́емое, ны́нѣ же дѣ́йствꙋемое, вселе́ннꙋю всю̀ воздвиза́етъ пѣ́ти тебѣ̀: гдⷭ҇а по́йте, дѣла̀, и҆ превозноси́те є҆го̀ во всѧ̑ вѣ́ки.
Си́лою ᲂу҆крѣ́пльсѧ пе́тръ бжⷭ҇твенною, ᲂу҆ме́ршꙋю таві́ѳꙋ воскресѝ: па́ѵелъ же є҆ѵтѵ́ха съ высоты̀ па́дша, и҆ ᲂу҆мерщвле́на возста́ви, ѻ҆́ба взыва́ющѧ: гдⷭ҇а воспѣва́йте дѣла̀, и҆ превозноси́те є҆го̀ во всѧ̑ вѣ́ки.
Видѣ́нїемъ ᲂу҆жа́снымъ и҆ чꙋ́днымъ корни́лїа ᲂу҆́бѡ пе́тръ просвѣтѝ: па́ѵелъ же га́їа, крі́спа и҆ пане́стїа, и҆ стефані́на крестѝ, ѻ҆́ба зовꙋ́щѧ: гдⷭ҇а воспѣва́йте дѣла̀, и҆ превозноси́те є҆го̀ во всѧ̑ вѣ́ки.
Блюдо́ма петра̀ свѧ́зана хрⷭ҇то́съ ᲂу҆́бѡ а҆́гг҃ломъ но́щїю разрѣшѝ: па́ѵла же и҆ сі́лꙋ, а҆́бїе молѧ́щымсѧ, въ кла́дѣ но́ги тве́рдѡ стѧ̑гнꙋты и҆зведѐ и҆ темни́цꙋ потрѧ́съ. тѣ́мже воспое́мъ хрⷭ҇та̀ во вѣ́ки.
Бг҃оро́диченъ: И҆зба́ви страсте́й всепа́гꙋбныхъ, плени̑цы же согрѣше́нїй ны́нѣ расто́ргни, и҆́миже ко́ждо стѧ́жетсѧ: вси́ бо согрѣши́хомъ, и҆ ѡ҆чище́нїѧ про́симъ, сꙋ́ще пови́ннїи. є҆́же пода́ждь, бцⷣе, мольба́ми твои́ми, превозносѧ́щымъ хрⷭ҇та̀ во вѣ́ки.
Пѣ́снь ѳ҃.
І҆рмо́съ: Всѧ́къ земноро́дный да взыгра́етсѧ, дх҃омъ просвѣща́емь, да торжествꙋ́етъ же безпло́тныхъ ᲂу҆мѡ́въ є҆стество̀, почита́ющее сщ҃е́нное торжество̀ бг҃ома́тере, и҆ да вопїе́тъ: ра́дꙋйсѧ, всеблаже́ннаѧ бцⷣе, чи́стаѧ приснодв҃о.
Ве́сь всю́дꙋ мі́ръ проидо́сте, ꙗ҆́коже крила́ти, и҆ є҆ѵⷢ҇лїе колѣ́нѡмъ всѣ̑мъ, ꙗ҆зы́кѡмъ и҆ страна́мъ, хрⷭ҇то́во проповѣ́давше, всѧ̑ привлеко́сте къ вѣ́рѣ, пе́тре преблаже́нный и҆ чꙋ́дный па́ѵле а҆пⷭ҇ле.
Прини́къ во глꙋбо́кꙋю ста́рость, и҆ є҆стества̀ до́лгъ, пе́тре, и҆сполнѧ́ѧ, ᲂу҆ч҃телѧ твоегѡ̀ хрⷭ҇та̀ подо́бїемъ, крⷭ҇тъ претерпѣ́лъ є҆сѝ: ты́ же во главꙋ̀ твою̀, па́ѵле, ᲂу҆сѣ́ченъ бы́въ, ѽ чꙋ́до стра́шно! вмѣ́стѡ кро́ве млека̀ и҆сточи́лъ є҆сѝ пото́ки, и҆ невѣ̑рныѧ ѡ҆брати́лъ є҆сѝ.
Ѽ бжⷭ҇твеннаѧ дво́ице, мꙋ́дрѣ врꙋчи́вшаѧсѧ всегѡ̀ мі́ра дꙋша́мъ, и҆ ко благоче́стїю ѿ нече́стїѧ претво́рше, и҆ по сме́рти спаса́юще є҆щѐ вѣ́рныхъ дꙋ́шы, и҆ ны́нѣ на́съ помѧни́те, и҆ предста́вите хрⷭ҇тꙋ̀, верхо́внїи а҆пⷭ҇ли.
Бг҃оро́диченъ: Сп҃се бл҃гі́й, и҆́же є҆стество́мъ чл҃вѣколю́бецъ, и҆ многомилосе́рдъ, препѣ́тыѧ твоеѧ̀ мт҃ре дв҃ы бжⷭ҇твенными мольба́ми, петра̀ моли́твами и҆ па́ѵла а҆пⷭ҇лъ твои́хъ, ми́лость твою̀ и҆ по́мощь съ нб҃сѐ на́мъ послѝ.
Жизнь и труды апостолов – Святой апостол Петр
Апостол Петр, называвшийся прежде Симоном, был сыном рыбака Ионы из Вифсаиды Галилейской и братом апостола Андрея Первозванного, который и привел его ко Христу. Святой Петр был женат и имел дом в Капернауме. Призванный Христом Спасителем за рыбной ловлей на Геннисаретском озере, он всегда выражал особенную преданность и решительность, за что и удостоен был особенного приближения к Господу вместе с апостолами Иаковом и Иоанном Богословом.
Сильный и пламенный духом, он, естественно, занял влиятельное место в лике Христовых апостолов. Он первый решительно исповедал Господа Иисуса Христа Христом, то есть Мессией, и за что удостоился наименования Камень (Петр). На этом камне Петровой веры Господь обещал создать Церковь Свою, которую врата адовы не одолеют.
Свое троекратное отречение от Господа накануне Его распятия апостол Петр омыл горькими слезами раскаяния, вследствие чего после Своего воскресения Господь вновь восстановил его в апостольском достоинстве, троекратно, по числу отречений, поручив ему пасти ягнят и овец Своих. Согласно преданию, апостол Петр каждое утро при звуке петуха вспоминал свое малодушное отречение от Христа и начинал горько плакать.
Апостол Петр первый содействовал распространению и утверждению Церкви Христовой после сошествия Святого Духа, произнеся сильную речь перед народом в день Пятидесятницы и обратив 3000 душ ко Христу. Спустя некоторое время, исцелив хромого от рождения, он второй проповедью обратил к вере еще 5000 иудеев. Духовная сила, исходившая от апостола Петра была настолько сильна, что даже тень его, осеняя лежащих на улице больных, исцеляла их (Деян.5:15). Книга Деяний с 1 главы по 12 рассказывает о его апостольской деятельности.
Внук Ирода Великого, Ирод Агриппа Первый, в 42 году после Р. X. воздвиг гонение против христиан. Он умертвил апостола Иакова Зеведеева и заключил апостола Петра в темницу. Христиане, предвидя казнь апостола Петра, горячо за него молились. Ночью случилось чудо: в темницу к Петру сошел Ангел Божий, оковы спали с Петра, и он беспрепятственно ушел из темницы, никем не замеченный. После этого чудесного освобождения книга Деяний упоминает о нем только еще раз при рассказе об Апостольском соборе.
Другие сведения о нем сохранились только в церковных преданиях. Известно, что он проповедовал Евангелие по берегам Средиземного моря, в Антиохии (где рукоположил ап. Еводия). Апостол Петр проповедовал в Малой Азии иудеям и прозелитам (язычникам, обращенным в иудейство), потом – в Египте, где рукоположил Марка в первого епископа Александрийской церкви. Отсюда он перешел в Грецию (Ахаию) и проповедовал в Коринфе, потом проповедовал в Риме, Испании, Карфагене и Британии. Согласно преданию, апостол Марк написал свое Евангелие для римских христиан со слов апостола Петра. Среди новозаветных священных книг есть два Соборных (окружных) Послания апостола Петра. Первое Соборное Послание апостола Петра обращено к «пришельцам, рассеянным в Понте, Галатии, Каппадокии, Асии и Вифании» – провинциях Малой Азии. Причиной написания было желание апостола Петра утвердить братьев своих при возникновении нестроений в этих общинах и гонениях, постигших их со стороны врагов Креста Христова. Появились среди христиан и внутренние враги в лице лжеучителей. Пользуясь отсутствием апостола Павла, они начали искажать его учение о свободе христианской и покровительствовать всякой нравственной распущенности.
Второе Соборное Послание написано к тем же малоазиатским христианам. В этом втором Послании апостол Петр с особой силой предостерегает верующих от развратных лжеучителей. Эти лжеучения сходны с теми, которые обличает апостол Павел в посланиях к Тимофею и Титу, а также апостол Иуда – в своем Соборном послании. Лжеучения еретиков угрожали вере и нравственности христиан. В то время стали быстро распространяться гностические ереси, впитавшие в себя элементы иудейства, христианства и различных языческих учений. Это послание написано незадолго до мученической кончины апостола Петра: «Знаю, что скоро должен я оставить храмину мою (тело), как и Господь наш Иисус Христос открыл мне».
К концу жизни апостол Петр снова прибыл в Рим, где и принял мученическую кончину в 67 году через распятие вниз головой. Это событие художественно описано Генрихом Сенкевичем в книге «Камо грядеши, Господи».
Слово блаженного Августина, епископа Иппонийского
В настоящий день Церковь Святая благочестно воспоминает страдания святых славных и всехвальных апостолов Петра и Павла.
Святой Петр, ревностнейший последователь Иисуса Христа, за свое высокое исповедание Его Божества: "Ты еси Христос, Сын Бога Живаго", – удостоился от Спасителя услышать в ответ: "Блажен еси, Симоне... Аз тебе глаголю, яко ты еси Петр, и на сем камени созижду Церковь Мою" (Мф.16,16-18). На "сем камени" на том, что ты сказал: "Ты еси Христос, Сын Бога Живаго", на этом исповедании твоем созижду Церковь Мою. Ибо "ты еси Петр": от "камня" Петр, а не от Петра "камень", точно так же, как от Христа христианин, а не от христианина Христос. Хотите знать, от какого "камня" апостол Петр так назван? – Послушайте апостола Павла: "Не хощу же вас не ведети, братие, – говорит апостол Христов, – яко отцы наши вей под облаком быша, и вей сквозе море проидоша: и вси в Моисеа крестишася во облаце и в мори. И вси тожде брашно духовное ядоша, и вси тожде пиво духовное пиша: пияху бо от духовнаго последующаго камене: камень же бе Христос" (1Кор.10,1-4). Вот от какого "Камени" Петр!
Господь наш Иисус Христос в последние дни земной жизни Своей, в дни Своего служения роду человеческому, избрал из среды учеников Своих двенадцать апостолов для проповеди Слова Божия. Между ними апостол Петр за свою пламенную ревность удостоился занимать первое место (Мф.10,2) и быть как бы представительным лицом всей Церкви. Поэтому и сказано ему, по преимуществу, после исповедания: "и дам ти ключи Царствия Небеснаго; и еже аще свяжеши на земли, будет связано на Небесех; и еже аще разрешиши на земли, будет разрешено на Небесех" (Мф.16,19). Ибо эти "ключи" и право "вязать и решить" получил не один человек, но Единая Вселенская Церковь. А что действительно Церковь получила это право, а не одно исключительно лицо, то обратите внимание на другое место Писания, где Господь то же самое говорит и ко всем апостолам Своим: "Приимите Дух Свят", – и вслед за тем: "Имже отпустите грехи, отпустятся им: и Имже держите, держатся" (Ин.20,22-23); или: "елика аще свяжете на земли, будут связана на Небеси: и елика аще разрешите на земли, будут разрешена на Небесех" (Мф.18,18). Так, Церковь связывает, Церковь разрешает; Церковь, основанная на краеугольном Камне – Самом Иисусе Христе (Еф.2,20), связывает и разрешает. Да убоятся же и связанные, и разрешенные: разрешенные, чтобы не подпасть опять тому же; связанные, чтобы не остаться навсегда в том же состоянии. Ибо "пленицами своих грехов, – говорит Премудрый, – кийждо затязается" (Притч.5,22); а кроме Святой Церкви, нигде нельзя получить разрешения.
И по Воскресении Своем Господь препоручает апостолу Петру пасти стадо Свое духовное не потому, что между учениками одному только Петру предоставлено было пасти стадо Христово, но обращается Христос главным образом к Петру потому, что Петр был первым между апостолами и как бы представителем Церкви; притом, обращаясь в этом случае к одному Петру, как к верховному апостолу, Христос тем самым одобряет единство Церкви. "Симоне Ионин, – говорил Господь Петру, – любиши ли Мя?" И апостол отвечал: "Ей, Господи: ты веси, яко люблю Тя"; и во второй раз был так же спрошен, и во второй раз то же отвечал; будучи же спрошен в третий раз, видя, что ему как бы не верят, опечалился. Но как мог не верить ему Тот, Кто знал его сердце? И потому после этого Петр отвечал: "Господи, Ты вся веси; Ты веси, яко люблю Тя". "И глагола ему Иисус" во все три раза: "Паси овцы Моя" (Ин.20,15-17). Кроме этого, троекратное воззвание Спасителя к Петру и троекратное исповедание Петрово пред своим Господом имело еще особенную, благодетельную для апостола цель. Тот, кому даны были "ключи Царствия" и право "вязать и решить", сам троекратно связал себя страхом и малодушием (Мф.26,69-75), и Господь троекратно же разрешает его Своим воззванием и его же исповеданием крепкой любви. А пасти словесное стадо Христово усвоено всем апостолам и преемникам их. "Внимайте себе и всему стаду, – взывает апостол Павел к пресвитерам церковным, – в нем же вас Дух Святый постави епископы, пасти Церковь Господа и Бога, юже стяжа Кровию Своею" (Деян.20,28); и апостол Петр к старцам: "Пасите еже в вас стадо Божие, посещающе не нуждею, но волею, и по Бозе: ниже неправедными прибытки, но усердно: не яко обладающе притчу, но образи бывайте стаду. И явльшуся Пастыреначальнику, приймете неувядаемый славы венец" (1Пет.5,2-4).
Замечательно, что Христос, говоря Петру: "паси овцы Моя", – не сказал: "паси овцы своя", – но паси, благий рабе, овцы Господни. "Еда бо разделися Христос, еда Павел распятся по вас, или во имя петрово или павлово крестистеся" (1Кор.1,13)? "Паси овцы Моя". Ибо "волцы хищницы, волцы тяжцы, лживии учители и наемники, не щадящии стада" (Мф.7,15, Деян.20,29; 2Пет.2,1; Ин.10,12), расхищая чужое стадо и делая из добычи как бы собственное стяжание, думают, что они пасут свое стадо. Не таковы пастыри добрые, пастыри Господни. "Пастырь добрый душу свою полагает за овцы" (Ин.10,11), врученные ему Самим Пастыреначальником (1Пет.5,4). И апостол Петр, верный своему призванию, положил душу свою за словесное стадо Христово, запечатлев апостольство свое мученической смертью, ныне по всему миру прославляемой.
И апостол Павел, будучи прежде Савлом, сделался из хищного волка кротким агнцем; прежде был врагом Церкви, потом является апостолом; прежде преследователем ее, потом проповедником. Получив от первосвященников власть представлять всех вообще христиан во узах на казнь, он был уже на пути, "дышал прещением и убийством на учеников Господних" (Деян.9,1), жаждал крови, но – "Живый на Небесах посмеялся ему" (Пс.2,4). Когда он, "гоня и озлобляя" таким образом "Церковь Божию" (1Кор.15,9; Деян.8,5), приближался к Дамаску, тогда Господь с Неба воззвал к нему: "Савле, Савле, что Мя гониши?" – Я и здесь, Я и там, Я везде: здесь глава Моя; там тело Мое. Не станем удивляться этому; мы сами – члены Тела Христова. "Савле, Савле, что Мя гониши; жестоко ти есть противу рожну прати" (Деян.9,4-5). Савл же, "трепеща и ужасаяся", возопил: "Кто еси, Господи?" – "Аз есмь Иисус, – ответствовал ему Господь, – Егоже ты гониши". И Савл внезапно переменяется: "Что мя хощеши сотворити?" – восклицает. И бысть к нему Глас: "Востани и вниди во град, и речется ти, что ти подобает творити" (Деян.9:5-6). Тут Господь посылает Ананию: "Востав поди на стогну" к человеку, "именем Савлу", и крести его, "яко сосуд избран Ми есть сей, пронести Имя Мое пред языки и царьми и сынами израилевыми" (Деян.9:11,15,18). Сосуд этот должен преисполниться благодатью Моею. "Отвеща же Анания: "Господи, слышал от многих о мужи сем, колика зла сотвори святым Твоим во Иерусалиме: и зде имать власть от архиерей, связати вся нарицающия Имя Твое" (Деян.9:13-14). Но Господь настоятельно повелевает Анании: "Иди и взыщи его, яко сосуд избран Ми есть: Аз бо скажу ему, елика подобает ему о Имени Моем пострадати" (Деян.9:11,15-16).
И действительно Господь указал апостолу Павлу, что должно было ему претерпеть за Имя Его. Он наставлял его в подвигах; не оставлял во узах, оковах, темницах, кораблекрушениях; Сам сострадал ему в его страданиях, Сам руководил его к этому дню. В один день совершаем память страдания обоих апостолов этих, ибо, хотя они пострадали и в разные дни, но по духу и по близости страданий своих они составляют одно. Петр предшествовал, Павел же вскоре за ним последовал, – прежде нарицавшийся Савлом, а потом Павлом, претворивший в лице своем гордость в смирение, как и самое имя его, то есть "малый, немногий, меньший", показывает это. Что же после этого апостол Павел? Вопросите его, он сам на это отвечает: "Аз есмь, – говорит он, – мний апостолов: но паче всех потрудихся: не аз же, но благодать Божия, яже со мною" (1Кор.15,9,10). Итак, братья, празднуя ныне память святых апостолов Петра и Павла, воспоминая честные их страдания, возлюбим их истинную веру, святую жизнь, возлюбим неповинность, страдания их и чистоту исповедания. Любя в них эти высокие качества и подражая их великим подвигам, "во еже уподобитися им" (2Сол.5,9), и мы достигнем того вечного блаженства, которое уготовано всем святым. Стезя жизни нашей прежде была тяжелее, тернистее, труднее, но "толиким облежащим нас облаком свидетелей" (Евр.12,1), прошедших по ней, соделалась ныне для нас она и легче, и глаже, и удобопроходимее. Сперва прошел по ней Сам "Начальник веры и Совершитель" Господь наш Иисус Христос (Евр. 12, 2); за Ним последовали Его неустрашимые апостолы; потом мученики, отроки, жены, девы и мног сонм свидетелей. Кто же действовал в них и помогал им на этом пути? – Тот, Кто сказал: "Без Мене не можете творити ничесоже" (Ин.15,5).
Поклонение честны́м веригам святого апостола Петра
Около 42 года апостол Петр по повелению Ирода Агриппы был заключен в темницу за проповедь о Христе Спасителе. В темнице он был связан двумя железными цепями. Ночью, накануне суда над ним, Ангел Господень снял с апостола эти цепи и чудесно вывел его из темницы (Деян.12,1-11). Христиане, услышав о чуде, взяли вериги (цепи) и хранили их как драгоценность. Одержимые разными болезнями, приходя к ним с верою, получали исцеления. Вериги святого апостола Петра хранились в Иерусалиме до патриарха Ювеналия, который подарил их Евдокии, супруге императора Феодосия Младшего, а она в 437 и 439 годах перенесла их из Иерусалима в Царьград. Одну веригу Евдокия послала в Рим своей дочери Евдоксии, которая построила храм во имя апостола Петра и положила в нем веригу. В Риме были также и другие вериги, в которых находился апостол перед своей кончиной при императоре Нероне.
16 января вериги апостола Петра выносятся на поклонение народу.
См. также:
- Житие, подвиги и страдание святого славного и всехвального верховного Апостола Петра свт. Димитрий Ростовский
- Собор святых славных и всехвальных двенадцати Апостолов свт. Димитрий Ростовский
- Поклонение честным веригам святого Апостола Петра свт. Димитрий Ростовский
- Петр апостол архим. Никифор (Бажанов)
Святой Павел, первоначально носивший еврейское имя Савл, принадлежал к колену Вениаминову и родился в киликийском городе Тарсе (в Малой Азии), который тогда славился своей греческой академией и образованностью своих жителей. Как уроженец этого города, происходивший от иудеев, вышедший из рабства у римских граждан, Павел имел права римского гражданина. В Тарсе Павел получил свое первое воспитание и, вероятно, там же познакомился с языческой культурой, ибо в его речах и посланиях ясно проглядывают следы знакомства с языческими писателями.
Последующее образование он получил в Иерусалиме, в славившейся тогда раввинской академии у знаменитого учителя Гамалиила, который считался знатоком Закона и, несмотря на принадлежность к партии фарисеев, был человеком свободомыслящим и любителем греческой мудрости. Здесь же, по принятому у евреев обычаю, молодой Савл изучил искусство делать палатки, которое потом помогло ему зарабатывать средства на пропитание собственным трудом.
Молодой Савл, видимо, готовился к должности раввина (религиозного наставника), а потому сразу же после окончания своего воспитания и образования он проявил себя сильным ревнителем фарисейских преданий и гонителей веры Христовой. Может быть, по назначению синедриона он стал свидетелем смерти первомученика Стефана, а затем получил власть официально преследовать христиан даже за пределами Палестины – в Дамаске.
Господь, усмотревший в нем «сосуд избранный Себе», на пути в Дамаск чудесным образом призвал его к апостольскому служению. Во время путешествия Савла осветил ярчайший свет, от которого он слепым упал на землю. Из света раздался голос: «Савл, Савл, почему ты гонишь Меня?» На вопрос Савла: «Кто Ты?» – Господь ответил: «Я Иисус, Которого ты гонишь». Господь повелел Савлу идти в Дамаск, где ему будет указано, что делать дальше. Спутники Савла слышали голос Христа, но света не видели. Приведенный под руки в Дамаск, ослепший Савл был научен вере и на третий день крещен Ананией. В момент погружения в воду Савл прозрел. С этого времени он сделался ревностным проповедником прежде гонимого учения. На время он отправился в Аравию, а затем снова вернулся в Дамаск для проповеди о Христе.
Ярость иудеев, возмущенных его обращением ко Христу, заставила его бежать в Иерусалим, где он присоединился к обществу верующих и познакомился с апостолами. Из-за покушения эллинистов убить его он отправился в свой родной г. Тарс. Отсюда около 43 года он был вызван Варнавой в Антиохию для проповеди, и потом путешествовал вместе с ним в Иерусалим, куда привел помощь нуждающимся.
Вскоре после возвращения из Иерусалима – по повелению Духа Святого – Савл вместе с Варнавой отправился в свое первое апостольское путешествие, продолжавшееся с 45 по 51 год. Апостолы прошли весь остров Кипр, и с этого времени Савл, который обратил к вере проконсула Сергия Павла, именуется уже Павлом. За это время миссионерского путешествия Павла и Варнавы были основаны христианские общины в малоазийских городах: Антиохии Писидийской, Иконии, Листре и Дервии. В 51 году святой Павел принял участие в Апостольском Соборе в Иерусалиме, где горячо восставал против необходимости для язычников, ставших христианами, соблюдать обряды Моисеева закона.
Вернувшись в Антиохию, апостол Павел в сопровождении Силы предпринял второе апостольское путешествие. Сначала он посетил ранее основанные им церкви в Малой Азии, а затем перешел в Македонию, где основал общины в Филиппах, Солуни и Верии. В Листре святой Павел приобрел любимого ученика своего Тимофея, а от Троады продолжал путешествие с присоединившимся к ним евангелистом Лукой. Из Македонии святой Павел перешел в Грецию, где проповедовал в Афинах и Коринфе, задержавшись в последнем на полтора года. Отсюда он послал два Послания к Солунянам. Второе путешествие длилось с 51 по 54 год. Потом святой Павел отправился в Иерусалим, посетив по пути Ефес и Кесарию, а из Иерусалима прибыл в Антиохию.
После недолгого пребывания в Антиохии апостол Павел предпринял третье апостольское путешествие (56–58 гг.), посетив сначала, по обычаю своему, ранее основанные малоазийские церкви, а затем остановился в Ефесе, где в течение двух лет занимался ежедневно проповедью в училище Тиранна. Отсюда он написал свое Послание к Галатам (по поводу усиления там партии иудействующих) и первое Послание к Коринфянам (по поводу возникших там беспорядков и в ответ на письмо коринфян к нему). Народное восстание, поднятое серебряных дел мастером Димитрием против Павла, заставило апостола оставить Ефес, и он отправился в Македонию, а затем в Иерусалим.
В Иерусалиме из-за возникшего против него народного мятежа апостол Павел был взят под стражу римскими властями и оказался в заточении, сначала при проконсуле Феликсе, а потом при сменившем его проконсуле Фесте. Это случилось в 59 году, а два года спустя апостол Павел, как римский гражданин, по его желанию был отправлен в Рим на суд кесаря. Потерпев кораблекрушение у о. Мальты, апостол только летом 62 года достиг Рима, где пользовался большим снисхождением римских властей и свободно проповедовал. Из Рима апостол Павел написал свои Послания к Филиппийцам (с благодарностью за присланное ему с Епафродитом денежное пособие), к Колоссянам, к Ефесянам и к Филимону, жителю Колосс (по поводу бежавшего от него раба Онисима). Все эти три послания были написаны в 63 году и отправлены с Тихиком. Из Рима же вскоре написано и Послание к палестинским Евреям.
Дальнейшая судьба апостола Павла в точности неизвестна. Некоторые считают, что он оставался в Риме и по повелению Нерона был предан мученической смерти в 64 году. Но есть основания предполагать, что после двухлетнего заключения и защиты своего дела перед сенатом и императором апостол Павел был освобожден и снова путешествовал на Восток. Указания на это можно найти в его «пастырских посланиях» – к Тимофею и Титу. Пробыв долгое время на острове Крит, он оставил там своего ученика Тита для рукоположения пресвитеров по всем городам, что свидетельствует о рукоположении им Тита в епископы Критской церкви. Позже в своем послании к Титу апостол Павел наставляет его, как проходить обязанности епископа. Из этого же послания видно, что он предполагал провести ту зиму в Никополе, близ родного Тарса.
Весной 65 года он посетил остальные малоазийские церкви и в Милете оставил больного Трофима, из-за которого произошло возмущение против апостола в Иерусалиме, повлекшее за собой его первое заключение. Проходил ли апостол Павел через Ефес, неизвестно, так как он говорил, что пресвитеры ефесские уже не увидят его лица, но он, по-видимому, в это время рукоположил Тимофея во епископа для Ефеса. Далее апостол прошел через Троаду и достиг Македонии. Там он услышал об усилении лжеучений в Ефесе и написал свое первое послание к Тимофею. Пробыв некоторое время в Коринфе и встретившись на пути с апостолом Петром, Павел вместе с ним продолжал путь через Далматию и Италию, дошел до Рима, где оставил апостола Петра, а сам уже в 66 году отправился далее на запад, дойдя, вероятно, до Испании.
После возвращения в Рим он был снова заключен в темницу, в которой и находился до смерти. Есть предание, что после возвращения в Рим он проповедовал даже при дворе императора Нерона и обратил к вере во Христа его любимую наложницу. За это он был предан суду, и хотя милостью Божией избавлен был, по собственному выражению, от львиных челюстей, то есть от съедения зверями в цирке, однако был заключен в темницу.
После девятимесячного заключения он был усечен мечом, как римский гражданин, недалеко от Рима в 67 году после Р. X., в 12 год царствования Нерона.
При общем взгляде на жизнь апостола Павла видно, что она резко делится на две половины. До своего обращения ко Христу святой Павел, тогда Савл, был строгим фарисеем, исполнителем закона Моисеева и отеческих преданий, думавшим оправдаться делами закона и ревностью к вере отцов, доходившей до фанатизма. После своего обращения он стал апостолом Христовым, всецело преданным делу евангельского благовестия, счастливым в своем призвании, но сознающим свое собственное бессилие при исполнении этого высокого служения и приписывающим все свои дела и заслуги благодати Божией. Вся жизнь апостола до обращения, по глубокому убеждению его, была заблуждением, грехом и вела его к осуждению. Только благодать Божия извлекла его из этого губительного заблуждения. С этого времени апостол Павел старается лишь быть достойным этой благодати Божией и не уклоняться от своего призвания. Он сознает, что нет и не может быть речи о каких бы то ни было заслугах перед Богом: все – дело Его милости.
Апостол Павел написал 14 Посланий, представляющих собой систематизацию христианского учения. Эти послания, благодаря его широкому образованию и проницательности, отличаются большой самобытностью.
Апостол Павел, как и апостол Петр, много потрудился в распространении Христовой веры и справедливо почитается вместе с ним «столпом» Церкви Христовой и первоверховным апостолом. Они оба мученически скончались в Риме при императоре Нероне, и их память празднуется в один день.
См. также:
"Жизнь и труды апостолов – Святой апостол Павел"
"Житие, подвиги и страдание святого славного и всехвального верховного Апостола Павла" свт. Димитрий Ростовский
"Жизнь святого апостола Павла" cвт. Иннокентий Херсонский