Канон святым отцам Седьмого Вселенского Собора

Припев: Святи́и отцы́, моли́те Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 22 октября (09 октября ст. ст.)

Глас 8.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Колесницегони́теля фарао́ня погрузи́ чудотворя́й иногда́ Моисе́йский же́зл, крестообра́зно порази́в и раздели́в мо́ре, Изра́иля же беглеца́, пешехо́дца спасе́, пе́снь Бо́гови воспева́юща.

Песносло́вити Седмо́е Собра́ние жела́ющему ми́ ны́не, седми́х дарова́ний собо́р да́ждь ми́ Паракли́та, Го́споди, умудри́вшаго се́й огненноязы́чне и ху́льное все́ языковре́дие умолча́ти сотво́ршаго.

Бо́льшее из нача́ла чи́сл седмо́е: и́бо созда́ния Боже́ственнаго всего́ первообра́зно бы́сть, всесоверше́нное преста́ние в седмы́й де́нь; и ны́не все́х ересе́й коне́ц, в Собо́ре равночи́сленном.

Победи́в богобо́рнаго А́рия в Нике́и дре́вле па́стырским жезло́м, правосла́вными ше́ствовати Це́рковь уче́нии ли́к отце́в, и ны́не о се́м посрами́л е́сть образобо́рцы я́ко побо́рник.

Богоро́дичен: Я́коже отцы́ благоче́стно научи́ша, испове́дующе ве́рно Деви́ческую утро́бу, безболе́зненно ро́ждшую пло́тию Безпло́тнаго; покланя́емся же Сему́, столпопи́шуще изображе́ние, и че́стне облобыза́ем.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Утвержде́й в нача́ле небеса́ ра́зумом и зе́млю на вода́х основа́вый, на ка́мени мя́, Христе́, за́поведей Твои́х утверди́, я́ко не́сть свя́т па́че Тебе́, Еди́не Человеколю́бче.

Не поколеба́тися Христо́ве неруши́мей Це́ркви, от Него́ тайнонауча́еми, Боже́ственнии пастыренача́льницы, и́же сию́ поколеба́ти хотя́щия, я́коже анти́христовы ча́сти, от благочести́вых отри́нуша.

Очища́ет му́тныя и ти́нныя пото́ки, от исто́чник спасе́ния поче́рп, и жа́ждущия лю́ди Христо́вы насыща́ет уче́ний струя́ми отце́в сосло́вие.

На ненави́дящих и́стинно и христианооглаго́льников Собра́ние христолю́бных Седмо́е в све́тлем гра́де Нике́йстем бы́сть, его́же ца́рие Ири́на и Константи́н защи́тницы.

Богоро́дичен: Вся́к да отсту́пит нечести́вый, не почита́яй ико́ну честну́ю Богоро́дицы, и Сию́ не пропове́дуяй, Христа́ Богому́жно ро́ждшую, и во о́гнь да отшле́тся сгара́ти несожже́нно.

Седа́лен, гла́с 4.

Свети́льницы пресве́тлии и́стины Христо́вы ми́ру яви́стеся на земли́, вои́стинну блаже́ннейшии отцы́ Боговеща́нии, изсуши́вше е́реси ху́льных языкобо́лий и угаси́вше пламенови́дная злосла́вных смуще́ния. Те́мже я́ко иера́рси Христо́вы моли́теся спасти́ся на́м.

И́н, гла́с 2.

От нача́ла бори́тельный А́рий свире́по наси́лие наве́д, Спа́се, на Це́рковь Твою́, но сие́ подви́гше оте́ческая во́инства того́ победи́, и Единосу́щное Сло́во Отцу́ ве́рно Тя́ сла́вят.

Богоро́дичен: Ско́ро на́с предвари́, Де́во Ма́ти Чи́стая; от вра́г на́с исхити́, ху́лящих на Тя́, сокруши́ языкобо́лия ересе́й вся́, разреши́ кре́постию Твое́ю стремле́ния те́х, да разуме́ют, я́ко еди́на Богома́ти еси́, моли́твами Твои́ми правосла́вных совокупле́ние спаса́ющая.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, Ты́ моя́ и си́ла, Ты́ мо́й Бо́г, Ты́ мое́ ра́дование, не оста́вль не́дра О́тча, и на́шу нищету́ посети́в. Те́м с проро́ком Авваку́мом зову́ Ти́: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.

Глаго́л Бо́жий иму́ще, стрелу́ и ме́ч, вся́ ку́пно ты́я закала́ют злоу́мныя о́бразом Кре́стным, не чту́щия ра́вно изображе́ния Христо́ва, Богоро́дицы и все́х святы́х, отцы́ Богови́днейшии.

Я́коже седмию́ труба́ми Иерихо́нския сте́ны в седмо́м обхожде́нии падо́ша; та́ко си́ми седмию́ Собо́ры ве́сь со́нм, на Бо́га вознося́щийся, низведе́н в бе́здну в Собра́нии Седмо́м благогла́сных тру́б Ду́ха.

Ю́ношеское настоя́ние показу́я и Боже́ственною ре́вностию распаля́емо, оте́ческое мно́жество, я́коже Илия́, сту́дныя свяще́нники умертви́ло е́сть. Те́м со дерзнове́нием Христо́ве ико́не любе́зно покланя́тися научи́ло е́сть.

Богоро́дичен: Ты́ моя́ наде́жда, Всечи́стая, Ты́ мое́ и пе́ние, Ты́ мое́ приста́нище, Ты́ мое́ исправле́ние, я́же Бо́га Сло́ва О́тча Вопло́щшагося несочта́нно родила́ еси́. Те́мже Твое́й несомне́нно покланя́юся ико́не, кре́постию Твое́ю укрепля́емь.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Вску́ю мя́ отри́нул еси́ от лица́ Твоего́, Све́те незаходи́мый, и покры́ла мя́ е́сть чужда́я тма́ окая́ннаго, но обрати́ мя́, и к све́ту за́поведей Твои́х пути́ моя́ напра́ви, молю́ся.

Высо́кою мы́слию сразсмотри́вше, ана́феме образобо́рцев преда́ша, я́ко чужда́я си́х му́дрствовавших, честни́и отцы́; и че́сть Христо́ве ико́не, я́коже ле́по, воздая́ти повеле́ша.

Ны́не вре́мя весе́лия, ны́не де́нь спасе́ния яви́ся, возвесели́мся у́бо и Христу́ ра́достно возопии́м: ми́р да́ждь на́м Тво́й моли́твами отце́в Седма́го Собо́ра, Человеколю́бче.

Богоро́дичен: Благоутро́бия ра́ди ми́лости, от Де́вы роди́ся Сы́н Бо́жий невра́щно, чу́ждее нося́, я́ко Свое́, и зра́ком си́м опи́санный, зри́тся во́лею, по Существу́ Сы́й Неопи́сан.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Очи́сти мя́, Спа́се, мно́га бо беззако́ния моя́, и из глубины́ зо́л возведи́, молю́ся, к Тебе́ бо возопи́х, и услы́ши мя́, Бо́же спасе́ния моего́.

Да ка́плют сла́дость го́ры и ра́дость: ерети́ческое бо мно́жество изгна́ся, го́рький излива́ющее я́д, святы́х ико́н отверже́ние.

Не́бо и земля́ согла́сно да пра́зднуют Дще́ре Бо́жия вели́чие: и́бо велича́ется, отмета́ющи Сию́ умаля́ющия.

Богоро́дичен: Ма́терний Сы́н, И́же О́тчий пе́рвее безма́терен, безо́тчий же Боголе́пно роди́вся и возроди́в мя́; те́мже Ро́ждшую с Рожде́нным образу́я, облобыза́ю.

Конда́к, гла́с 6.

И́же из Отца́ возсия́в, Сы́н неизрече́нно из Жены́ роди́ся сугу́б естество́м, Его́же ви́дяще, не отмета́емся зра́ка изображе́ния, но, сие́ благоче́стно начерта́юще, почита́ем ве́рно. И сего́ ра́ди и́стинную ве́ру Це́рковь держа́щи, лобыза́ет ико́ну вочелове́чения Христо́ва.

И́кос:

Хотя́й Всеще́дрый Бо́г на́с воздвиза́ти при́сно к па́мяти соверше́нней Своего́ вочелове́чения, подло́г се́й предаде́ челове́ком, шароде́ланьми ико́н честны́й возобража́ти зра́к; я́ко да сия́ во зре́ниих ви́дяще, ве́руем, я́же сло́вом слы́шахом, разуме́юще я́ве дея́ние и и́мя, начерта́ние и страда́ния святы́х муже́й, и Христа́ Венцода́вца, венцы́ подаю́ща святы́м, страда́льцем же и му́чеником. И́хже ра́ди ясне́йше и́стинную ве́ру держа́щи, Це́рковь лобыза́ет ико́ну вочелове́чения Христо́ва.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Бо́жия снизхожде́ния о́гнь устыде́ся в Вавило́не иногда́, сего́ ра́ди о́троцы в пещи́, ра́дованною ного́ю, я́ко во цве́тнице, лику́юще поя́ху: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Побежда́ются догма́тами Богоглаго́ливых муже́й ересенача́льницы, образо́в че́сть первообра́зным изобразу́ющих пра́во, я́коже рече́ Вели́кий Васи́лий; благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Хра́ми удобря́ются, све́тлыми ико́нами украша́емии дне́сь; сего́ ра́ди ми́р в це́рквах, па́че все́х челове́к красне́йшему добро́тою, совоспева́ет пою́щему: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Све́т облиста́, дале́че тьма́, нечести́вии отгна́ны. Сего́ ра́ди вся́ческая све́та испо́лнишася, Светода́теля Христа́ с весе́лием пою́т и глаго́лют: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Пречи́стая Влады́чица, еди́на все́х спасе́ния наде́жда, я́же стра́шно ро́ждшая Царя́ царе́й Христа́, на рука́х Свои́х Сего́ Младе́нца нося́щи, спокланя́ема е́сть опи́санне, я́коже отцы́ глаго́лют.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Седмери́цею пе́щь халде́йский мучи́тель Богочести́вым неи́стовно разжже́, Си́лою же лу́чшею спасе́ны сия́ ви́дев, Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Законополага́ет у́бо изя́щнейше отце́в сосло́вие, Богочести́вым имстви́тельное поклоне́ние и возставле́ние свяще́нныя ико́ны Христо́вы; любоблагочести́вии же ле́тнюю па́мять я́ко ча́да соверша́ем благопослушли́вая о́ных, и любо́вию о́браз Христо́в лобыза́ем.

Седмокра́тно преклоня́ху смире́нных высокому́дреннии и любодоброде́тельных стремле́ния пресеца́ху, и́миже оглаго́ловаху Боже́ственная дея́ния и́х; но и́же Седма́го Собо́ра соше́дшиися отцы́ в Нике́и горды́ню о́ных а́бие истерза́ша седмокра́тнейше.

Стре́лы младе́нец быва́ют, псало́мски, старому́дрствующим младому́дренных я́звы и ра́ны; Боже́ственною же си́лою изнемога́ют язы́цы мно́зи, хулы́ на высоту́ глаго́лющих; и вся́к, кто́ Отца́ Сы́на и Ду́ха, Бо́га Еди́наго, не ве́сть, Всевино́внаго и Еди́наго.

Богоро́дичен: Зи́ждется Младе́нец самово́льне ми́лости ра́ди, Зижди́тель от чи́стых крове́й Твои́х, соблюда́яй Тя́ по рождестве́ Преочище́нну всю́ Чи́стую и очища́яй оскверне́нный о́браз. Те́мже на ико́нах соизобража́ется Тебе́, естество́м бы́в Челове́к, Бо́г Сы́й естество́м.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Ужасе́ся о се́м Не́бо, и земли́ удиви́шася концы́, я́ко Бо́г яви́ся челове́ком пло́тски, и чре́во Твое́ бы́сть простра́ннейшее Небе́с. Те́м Тя́, Богоро́дицу, А́нгелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.

Ве́лий кре́постию и сове́том вся́ содержа́й, Непостижи́ме Еди́не Бо́же, держа́внейше Всенача́льниче, Всецарю́, Це́рковь утверди́, в правосла́вии Твое́м соблюда́я, отце́в всесла́вных, изоблича́ющих злосла́вие, мольба́ми.

Вели́ких че́стей сподо́бистеся на земли́, Небому́дрении святи́и, я́ко Христо́во изображе́ние любе́зно почто́сте. И ны́не се́нь отложи́вше, и покрыва́ло пло́ти, самоли́чно Сего́ в Лице́ зрите́, и бо́льших сподобля́еми.

Да нака́жемся всево́инством ва́рварскаго безслове́сия, е́же попусти́л еси́ на ны́; те́х стремле́ние и де́рзость Са́м сокруши́ и ве́рным спобо́рствуй, наде́ющимся на Тя́, Вседе́телю, благодерзнове́нными моли́твами святы́х оте́ц, и́хже соверша́ем па́мять.

Богоро́дичен: Разуме́ти та́йну стра́шнаго Твоего́ Рождества́ ника́коже мо́жет у́м челове́ческий, но ниже́ А́нгельский высокоу́мный, я́ко Бо́га Ты́ родила́ еси́ Воплоще́ннаго, па́че естества́. Те́м Тя́, Богоро́дицу, ве́дуще и со О́нем напису́юще, велича́ем.

Свети́лен.

Отцы́ Небому́дреннии, на Седмо́м Собо́ре собра́вшиися, моли́тву приле́жну Тро́ице принеси́те, е́же изба́витися от вся́кия е́реси и суда́ ве́чнаго, Ца́рствие же получи́ти на́м Небе́сное, ва́ш Собо́р Боже́ственный воспева́ющим.

Сла́ва, и ны́не: Мольба́ми, Преблаги́й Го́споди, Ма́тере Твоея́ и и́же на Седми́ Собо́рех собра́вшихся отце́в Це́рковь утверди́ и ве́ру укрепи́, и Ца́рствия Небе́снаго вся́ покажи́ прича́стники, егда́ прии́деши на зе́млю суди́ти всю́ тва́рь.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Колесницегони́телѧ фараѡ́нѧ погрꙋзѝ, чꙋдотворѧ́й и҆ногда̀ мѡѷсе́йскїй же́злъ, крⷭ҇тоѻбра́знѡ порази́въ, и҆ раздѣли́въ мо́ре, і҆и҃лѧ же бѣглеца̀, пѣшехо́дца спасѐ, пѣ́снь бг҃ови воспѣва́юща.

Пѣсносло́вити седмо́е собра́нїе жела́ющемꙋ мѝ ны́нѣ, седми́хъ дарова́нїй собо́ръ, да́ждь мѝ паракли́та, гдⷭ҇и, ᲂу҆мꙋдри́вшаго се́й ѻ҆гненноѧзы́чнѣ, и҆ хꙋ́льное всѐ ѧ҆зыковре́дїе ᲂу҆молча́ти сотво́ршаго.

Бо́льшее и҆зъ нача́ла чи́слъ седмо́е: и҆́бо созда́нїѧ бж҃е́ственнагѡ всегѡ̀ первоѻбра́знѡ бы́сть, всесоверше́нное преста́нїе въ седмы́й де́нь: и҆ ны́нѣ всѣ́хъ є҆ресе́й коне́цъ, въ собо́рѣ равночи́сленномъ.

Побѣди́въ бг҃обо́рнаго а҆́рїа въ нїке́и, дре́вле па́стырскимъ жезло́мъ, правосла́вными ше́ствовати цр҃ковь ᲂу҆че́нїи ли́къ ѻ҆тцє́въ: и҆ ны́нѣ ѡ҆ се́мъ посрами́лъ є҆́сть ѻ҆бразобо́рцы, ꙗ҆́кѡ побо́рникъ.

Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́коже ѻ҆тцы̀ благоче́стнѡ наꙋчи́ша, и҆сповѣ́дꙋюще вѣ́рнѡ, дв҃и́ческꙋю ᲂу҆тро́бꙋ безболѣ́зненнѡ ро́ждшꙋю пло́тїю безпло́тнаго: покланѧ́емсѧ же семꙋ̀, столпопи́шꙋще и҆з̾ѡбраже́нїе, и҆ че́стнѣ ѡ҆блобыза́емъ.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Оу҆твержде́й въ нача́лѣ нб҃са̀ ра́зꙋмомъ, и҆ зе́млю на вода́хъ ѡ҆снова́вый, на ка́мени мѧ̀, хрⷭ҇тѐ, за́повѣдей твои́хъ ᲂу҆твердѝ: ꙗ҆́кѡ нѣ́сть свѧ́тъ па́че тебє̀, є҆ди́не чл҃вѣколю́бче.

Не поколеба́тисѧ хрⷭ҇то́вѣ нерꙋши́мѣй цр҃кви, ѿ негѡ̀ тайнонаꙋча́еми бжⷭ҇твеннїи пастыренача́льницы, и҆̀же сїю̀ поколеба́ти хотѧ́щыѧ, ꙗ҆́коже а҆нті́хрїстовы ча́сти, ѿ благочести́выхъ ѿри́нꙋша.

Ѡ҆чища́етъ мꙋ̑тныѧ и҆ ти̑нныѧ пото́ки, ѿ и҆стѡ́чникъ спасе́нїѧ поче́рпъ, и҆ жа́ждꙋщыѧ лю́ди хрⷭ҇то́вы насыща́етъ ᲂу҆че́нїй стрꙋѧ́ми, ѻ҆тцє́въ сосло́вїе.

На ненави́дѧщихъ и҆́стиннѡ, и҆ хрⷭ҇тїаноѡглаго́льникѡвъ, собра́нїе хрⷭ҇толю́бныхъ седмо́е, въ свѣ́тлѣмъ гра́дѣ нїке́йстѣмъ бы́сть, є҆гѡ́же ца́рїе і҆ри́на и҆ кѡнстанті́нъ защи́тницы.

Бг҃оро́диченъ: Всѧ́къ да ѿстꙋ́питъ нечести́вый, не почита́ѧй і҆кѡ́нꙋ честнꙋ́ю бцⷣы, и҆ сїю̀ не проповѣ́дꙋѧй хрⷭ҇та̀ бг҃омꙋ́жнѡ ро́ждшꙋю, и҆ во ѻ҆́гнь да ѿшле́тсѧ, сгара́ти несожже́ннѡ.

Сѣда́ленъ, гла́съ д҃.

Свѣти́льницы пресвѣ́тлїи и҆́стины хрⷭ҇то́вы мі́рꙋ ꙗ҆ви́стесѧ на землѝ, вои́стиннꙋ блаже́ннѣйшїи ѻ҆тцы̀ бг҃овѣща́ннїи, и҆зсꙋши́вше є҆́рєси хꙋ́льныхъ ѧ҆зыкобо́лїй, и҆ ᲂу҆гаси́вше пламенови̑днаѧ ѕлосла́вныхъ смꙋщє́нїѧ. тѣ́мже ꙗ҆́кѡ і҆ера́рси хрⷭ҇то́вы моли́тесѧ спасти́сѧ на́мъ.

И҆́нъ, гла́съ в҃.

Ѿ нача́ла бори́тельный а҆́рїй свирѣ́пѡ наси́лїе наве́д, сп҃се, на це́рковь твою̀, но сїѐ подви́гше ѻ҆те́чєскаѧ во́инства тогѡ̀ побѣдѝ, и҆ є҆диносꙋ́щное сло́во ѻ҆ц҃ꙋ̀ вѣ́рнѡ тѧ̀ сла́вѧтъ.

Бг҃оро́диченъ: Ско́рѡ на́съ предварѝ, дв҃о мт҃и чⷭ҇таѧ: ѿ вра̑гъ на́съ и҆схитѝ хꙋ́лѧщихъ на тѧ̀: сокрꙋшѝ ѧ҆зыкобѡ́лїѧ є҆ресе́й всѧ̑ разрѣшѝ крѣ́постїю твое́ю стремлє́нїѧ тѣ́хъ, да разꙋмѣ́ютъ ꙗ҆́кѡ є҆ди́на бг҃ома́ти є҆сѝ, моли́твами твои́ми правосла́вныхъ совокꙋпле́нїе спаса́ющаѧ.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Ты̀ моѧ̀ крѣ́пость, гдⷭ҇и, ты̀ моѧ̀ и҆ си́ла, ты̀ мо́й бг҃ъ, ты̀ моѐ ра́дованїе, не ѡ҆ста́вль нѣ́дра ѻ҆́ч҃а, и҆ на́шꙋ нищетꙋ̀ посѣти́въ. тѣ́мъ съ прⷪ҇ро́комъ а҆ввакꙋ́момъ зовꙋ̀ тѝ: си́лѣ твое́й сла́ва, чл҃вѣколю́бче.

Глаго́лъ бж҃їй и҆мꙋ́ще, стрѣлꙋ̀ и҆ ме́чь, всѧ̑ кꙋ́пнѡ ты̑ѧ закала́ютъ ѕлоꙋ̑мныѧ, ѻ҆́бразомъ крⷭ҇тнымъ, не чтꙋ́щыѧ ра́внѡ и҆з̾ѡбраже́нїѧ хрⷭ҇то́ва, бцⷣы, и҆ всѣ́хъ ст҃ы́хъ, ѻ҆тцы̀ бг҃ови́днѣйшїи.

Ꙗ҆́коже седмїю̀ трꙋба́ми, і҆ерїхѡ́нскїѧ стѣ́ны въ седмо́мъ ѡ҆бхожде́нїи падо́ша: та́кѡ си́ми седмїю̀ собѡ́ры, ве́сь со́нмъ на бг҃а возносѧ́щїйсѧ, низведе́нъ въ бе́зднꙋ, въ собра́нїи седмо́мъ благогла́сныхъ трꙋ́бъ дх҃а.

Ю҆́ношеское настоѧ́нїе показꙋ́ѧ, и҆ бжⷭ҇твенною ре́вностїю распалѧ́емо, ѻ҆те́ческое мно́жество, ꙗ҆́коже и҆лїа̀, стꙋ́дныѧ свѧще́нники ᲂу҆мертви́ло є҆́сть. тѣ́мъ со дерзнове́нїемъ хрⷭ҇то́вѣ і҆кѡ́нѣ любе́знѡ покланѧ́тисѧ наꙋчи́ло є҆́сть.

Бг҃оро́диченъ: Ты̀ моѧ̀ наде́жда всечⷭ҇таѧ, ты̀ моѐ и҆ пѣ́нїе: ты̀ моѐ приста́нище, ты̀ моѐ и҆справле́нїе: ꙗ҆́же бг҃а сло́ва ѻ҆́ч҃а вопло́щшагосѧ, несочта́ннѡ родила̀ є҆сѝ. тѣ́мже твое́й несомнѣ́ннѡ покланѧ́юсѧ і҆кѡ́нѣ, крѣ́постїю твое́ю ᲂу҆крѣплѧ́емь.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Вскꙋ́ю мѧ̀ ѿри́нꙋлъ є҆сѝ ѿ лица̀ твоегѡ̀, свѣ́те незаходи́мый, и҆ покры́ла мѧ̀ є҆́сть чꙋжда́ѧ тма̀ ѻ҆каѧ́ннаго, но ѡ҆братѝ мѧ̀, и҆ къ свѣ́тꙋ за́повѣдей твои́хъ пꙋти̑ моѧ̑ напра́ви, молю́сѧ.

Высо́кою мы́слїю сразсмотри́вше, а҆на́ѳемѣ ѻ҆бразобо́рцєвъ преда́ша, ꙗ҆́кѡ чꙋжда̑ѧ си́хъ мꙋ́дрствовавшихъ, честні́и ѻ҆тцы̀: и҆ че́сть хрⷭ҇то́вѣ і҆кѡ́нѣ, ꙗ҆́коже лѣ́по, воздаѧ́ти повелѣ́ша.

Ны́нѣ вре́мѧ весе́лїѧ, ны́нѣ де́нь спасе́нїѧ ꙗ҆ви́сѧ, возвесели́мсѧ ᲂу҆̀бо, и҆ хрⷭ҇тꙋ̀ ра́достнѡ возопїи́мъ: ми́ръ да́ждь на́мъ тво́й, моли́твами ѻ҆тцє́въ седма́гѡ собо́ра, чл҃вѣколю́бче.

Бг҃оро́диченъ: Бл҃гоꙋтро́бїѧ ра́ди ми́лости, ѿ дв҃ы роди́сѧ сн҃ъ бж҃їй невра́щнѡ, чꙋ́ждее носѧ̀ ꙗ҆́кѡ своѐ, и҆ зра́комъ си́мъ ѡ҆пи́санный зри́тсѧ во́лею, по сꙋществꙋ̀ сы́й неѡпи́санъ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Ѡ҆чи́сти мѧ̀, сп҃се, мнѡ́га бо беззакѡ́нїѧ моѧ̑, и҆ и҆зъ глꙋбины̀ ѕѡ́лъ возведѝ, молю́сѧ: къ тебє̀ бо возопи́хъ, и҆ ᲂу҆слы́ши мѧ̀, бж҃е спасе́нїѧ моегѡ̀.

Да ка́плютъ сла́дость го́ры, и҆ ра́дость: є҆реті́ческое бо мно́жество и҆згна́сѧ, го́рькїй и҆злива́ющее ꙗ҆́дъ, ст҃ы́хъ і҆кѡ́нъ ѿверже́нїе.

Не́бо и҆ землѧ̀ согла́снѡ да пра́зднꙋютъ, дще́ре бж҃їѧ вели́чїе: и҆́бо велича́етсѧ, ѿмета́ющи сїю̀ ᲂу҆малѧ́ющыѧ.

Бг҃оро́диченъ: Мт҃рнїй сн҃ъ, и҆́же ѻ҆́ч҃їй пе́рвѣе безма́теренъ, без̾ѻ́тчїй же бг҃олѣ́пнѡ роди́всѧ, и҆ возроди́въ мѧ̀: тѣ́мже ро́ждшꙋю съ рожде́ннымъ ѡ҆бразꙋ́ѧ, ѡ҆блобыза́ю.

Конда́къ, гла́съ ѕ҃.

И҆́же и҆зъ ѻ҆ц҃а̀ возсїѧ́въ сн҃ъ неизрече́ннѡ, и҆зъ жены̀ роди́сѧ сꙋгꙋ́бъ є҆стество́мъ, є҆го́же ви́дѧще не ѿмета́емсѧ зра́ка и҆з̾ѡбраже́нїѧ: но сїѐ благоче́стнѡ начерта́юще, почита́емъ вѣ́рнѡ. и҆ сегѡ̀ ра́ди и҆́стиннꙋю вѣ́рꙋ цр҃ковь держа́щи, лобыза́етъ і҆кѡ́нꙋ вочл҃вѣ́ченїѧ хрⷭ҇то́ва.

І҆́косъ:

Хотѧ́й всеще́дрый бг҃ъ на́съ воздвиза́ти при́снѡ, къ па́мѧти соверше́ннѣй своегѡ̀ вочл҃вѣ́ченїѧ, подло́гъ се́й предадѐ человѣ́кѡмъ, шародѣ́ланьми і҆кѡ́нъ честны́й воз̾ѡбража́ти зра́къ: ꙗ҆́кѡ да сїѧ̑ во зрѣ́нїихъ ви́дѧще, вѣ́рꙋемъ, ꙗ҆̀же сло́вомъ слы́шахомъ, разꙋмѣ́юще ꙗ҆́вѣ дѣѧ́нїе и҆ и҆́мѧ, начерта́нїе, и҆ страда̑нїѧ ст҃ы́хъ мꙋже́й: и҆ хрⷭ҇та̀ вѣнцода́вца вѣнцы̀ подаю́ща ст҃ы̑мъ, страда́льцємъ же и҆ мч҃никѡмъ. и҆́хже ра́ди ꙗ҆снѣ́йше и҆́стиннꙋю вѣ́рꙋ держа́щи цр҃ковь, лобыза́етъ і҆кѡ́нꙋ вочл҃вѣ́ченїѧ хрⷭ҇то́ва.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Бж҃їѧ снисхожде́нїѧ ѻ҆́гнь ᲂу҆стыдѣ́сѧ въ вавѷлѡ́нѣ и҆ногда̀, сегѡ̀ ра́ди ѻ҆́троцы въ пещѝ ра́дованною ного́ю, ꙗ҆́кѡ во цвѣ́тницѣ ликꙋ́юще, поѧ́хꙋ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Побѣжда́ютсѧ догма́тами бг҃оглаго́ливыхъ мꙋже́й є҆ресенача́льницы, ѻ҆бразѡ́въ че́сть первоѻбра́знымъ и҆з̾ѡбразꙋ́ющихъ пра́вѡ, ꙗ҆́коже речѐ вели́кїй васі́лїй. бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Хра́ми ᲂу҆добрѧ́ютсѧ свѣ́тлыми і҆кѡ́нами ᲂу҆краша́емїи дне́сь: сегѡ̀ ра́ди мі́ръ въ цр҃квахъ, па́че всѣ́хъ человѣ̑къ краснѣ́йшемꙋ добро́тою, совоспѣва́етъ пою́щемꙋ: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Свѣ́тъ ѡ҆блиста̀, дале́че тма̀, нечести́вїи ѿгна́ны. сегѡ̀ ра́ди всѧ́чєскаѧ свѣ́та и҆спо́лнишасѧ, свѣтода́телѧ хрⷭ҇та̀, съ весе́лїемъ пою́тъ, и҆ глаго́лютъ: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Бг҃оро́диченъ: Пречⷭ҇таѧ влⷣчца, є҆ди́на всѣ́хъ спасе́нїѧ наде́жда, ꙗ҆́же стра́шнѡ ро́ждшаѧ цр҃ѧ̀ царе́й хрⷭ҇та̀, на рꙋка́хъ свои́хъ сего̀ млⷣнца носѧ́щи, спокланѧ́ема є҆́сть ѡ҆пи́саннѣ, ꙗ҆́коже ѻ҆тцы̀ глаго́лютъ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Седмери́цею пе́щь халде́йскїй мꙋчи́тель бг҃очести̑вымъ неи́стовнѡ разжжѐ, си́лою же лꙋ́чшею спасє́ны сїѧ̑ ви́дѣвъ, творцꙋ̀ и҆ и҆зба́вителю вопїѧ́ше: ѻ҆́троцы, бл҃гослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Законополага́етъ ᲂу҆́бѡ и҆зѧ́щнѣйше ѻ҆тцє́въ сосло́вїе, бг҃очести̑вымъ и҆мстви́тельное поклоне́нїе, и҆ возставле́нїе свѧще́нныѧ і҆кѡ́ны хрⷭ҇то́вы: любоблагочести́вїи же лѣ́тнюю па́мѧть, ꙗ҆́кѡ ча̑да соверша́емъ благопослꙋшли̑ваѧ ѻ҆́ныхъ, и҆ любо́вїю ѻ҆́бразъ хрⷭ҇то́въ любыза́емъ.

Седмокра́тнѡ преклонѧ́хꙋ смире́нныхъ высокомꙋ́дреннїи, и҆ любодобродѣ́тельныхъ стремлє́нїѧ пресѣца́хꙋ, и҆́миже ѡ҆глаго́ловахꙋ бжⷭ҇твєннаѧ дѣѧ̑нїѧ и҆́хъ: но и҆̀же седма́гѡ собо́ра соше́дшїисѧ ѻ҆тцы̀ въ нїке́и, горды́ню ѻ҆́ныхъ а҆́бїе и҆стерза́ша седмокра́тнѣйше.

Стрѣ́лы младе́нєцъ быва́ютъ ѱало́мски старомꙋ́дрствꙋющымъ, младомꙋ́дренныхъ ꙗ҆́звы и҆ ра̑ны: бжⷭ҇твенною же си́лою и҆знемога́ютъ ꙗ҆зы́цы мно́зи, хꙋлы̑ на высотꙋ̀ глаго́лющихъ: и҆ всѧ́къ кто̀ ѻ҆ц҃а̀, сн҃а, и҆ дх҃а, бг҃а є҆ди́наго не вѣ́сть всевино́внаго и҆ є҆ди́наго.

Бг҃оро́диченъ: Зи́ждетсѧ младе́нецъ самово́льнѣ ми́лости ра́ди, зижди́тель ѿ чⷭ҇тыхъ крове́й твои́хъ, соблюда́ѧй тѧ̀ по ржⷭ҇твѣ̀ преѡчище́ннꙋ всю̀ чⷭ҇тꙋю, и҆ ѡ҆чища́ѧй ѡ҆скверне́нный ѻ҆́бразъ. тѣ́мже на і҆кѡ́нахъ соиз̾ѡбража́етсѧ тебѣ̀, є҆стество́мъ бы́въ чл҃вѣ́къ, бг҃ъ сы́й є҆стество́мъ.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Оу҆жасе́сѧ ѡ҆ се́мъ нб҃о, и҆ землѝ ᲂу҆диви́шасѧ концы̀, ꙗ҆́кѡ бг҃ъ ꙗ҆ви́сѧ человѣ́кѡмъ пло́тски, и҆ чре́во твоѐ бы́сть простра́ннѣйшее небе́съ. тѣ́мъ тѧ̀ бцⷣꙋ, а҆́гг҃лѡвъ и҆ человѣ̑къ чинонача̑лїѧ велича́ютъ.

Ве́лїй крѣ́постїю и҆ совѣ́томъ всѧ̑ содержа́й, непостижи́ме є҆ди́не бж҃е, держа́внѣйше всенача́льниче, всецр҃ю̀, цр҃ковь ᲂу҆твердѝ, въ правосла́вїи твое́мъ соблюда́ѧ, ѻ҆тцє́въ всесла́вныхъ, и҆з̾ѡблича́ющихъ ѕлосла́вїе, мольба́ми.

Вели́кихъ че́стей сподо́бистесѧ на землѝ, нб҃омꙋ́дреннїи ст҃і́и, ꙗ҆́кѡ хрⷭ҇то́во и҆з̾ѡбраже́нїе любе́знѡ почто́сте. и҆ ны́нѣ сѣ́нь ѿложи́вше, и҆ покрыва́ло пло́ти, самоли́чнѡ сего̀ въ лицѐ зритѐ, и҆ бо́льшихъ сподоблѧ́еми.

Да нака́жемсѧ всево́инствомъ ва́рварскагѡ безслове́сїѧ, є҆́же попꙋсти́лъ є҆сѝ на ны̀: тѣ́хъ стремле́нїе и҆ де́рзость са́мъ сокрꙋшѝ, и҆ вѣ̑рнымъ спобо́рствꙋй, надѣ́ющымсѧ на тѧ̀, вседѣ́телю, бл҃годерзнове́нными моли́твами ст҃ы́хъ ѻ҆ц҃ъ, и҆́хже соверша́емъ па́мѧть.

Бг҃оро́диченъ: Разꙋмѣ́ти та́йнꙋ стра́шнагѡ твоегѡ̀ ржⷭ҇тва̀ ника́коже мо́жетъ ᲂу҆́мъ человѣ́ческїй, но нижѐ а҆́гг҃льскїй высокоꙋ́мный: ꙗ҆́кѡ бг҃а ты̀ родила̀ є҆сѝ воплоще́ннаго па́че є҆стества̀. тѣ́мъ тѧ̀ бцⷣꙋ вѣ́дꙋще, и҆ со ѻ҆́нѣмъ написꙋ́юще, велича́емъ.

Свѣти́ленъ.

Ѻ҆ц҃ы̀ нб҃омꙋ́дреннїи, на седмо́мъ собо́рѣ собра́вшїисѧ, моли́твꙋ прилѣ́жнꙋ трⷪ҇цѣ принеси́те, є҆́же и҆зба́витисѧ ѿ всѧ́кїѧ є҆́реси и҆ сꙋда̀ вѣ́чнагѡ, црⷭ҇твїе же полꙋчи́ти на́мъ нбⷭ҇ное, ва́шъ собо́ръ бжⷭ҇твенный воспѣва́ющымъ.

Сла́ва, и҆ ны́нѣ: Мольба́ми, преблагі́й гдⷭ҇и, мт҃ре твоеѧ̀, и҆ и҆̀же на седмѝ собо́рѣхъ собра́вшихсѧ ѻ҆ц҃є́въ, цр҃ковь ᲂу҆твердѝ, и҆ вѣ́рꙋ ᲂу҆крѣпѝ: и҆ црⷭ҇твїѧ нбⷭ҇нагѡ всѧ̑ покажѝ прича́стники, є҆гда̀ прїи́деши на зе́млю сꙋди́ти всю̀ тва́рь.

В VIII столетии император Лев Исавриец воздвиг жестокое гонение на св. иконы, которое продолжалось при сыне его и внуке. В 787 году против этой иконоборной ереси царицею Ириною созван был Седьмой Вселенский Собор в г. Никее, на который явились 367 отцов.

Вселенские Соборы (которых было всего семь) собирались для уяснения вопросов веры, непонимание или неточное истолкование которых вызывало смуты и ереси в Церкви. Также на Соборах вырабатывались правила церковной жизни. В конце VIII века в Церкви обозначилась новая ересь — иконоборчество. Иконоборцы отрицали почитание земной святости Матери Божией и святых Божиих угодников и обвиняли православных в поклонении тварному созданию — иконе. Вокруг вопроса о почитании икон возникла ожесточенная борьба. На защиту святыни поднялись многие верующие, на которых обрушились тяжкие гонения.

Все это потребовало дать полное учение Церкви об иконе, ясно и четко определить его, восстанавливая иконопочитание наравне с почитанием Святого Креста и Святого Евангелия.

Святые отцы VII Вселенского Собора собрали церковный опыт почитания святых икон с первых времен, обосновали его и сформулировали догмат об иконопочитании на все времена и для всех народов, которые исповедуют Православную веру. Святые отцы провозгласили, что иконопочитание — это законоположение и Предание Церкви, оно направляется и вдохновляется Святым Духом, живущим в Церкви. Изобразительность икон неразлучна с евангельским повествованием. И то, что слово евангельское сообщает нам через слух, то же самое икона показывает через изображение.

Седьмой Собор утвердил, что иконопись есть особая форма откровения Божественной реальности и через Богослужение и икону Божественное откровение становится достоянием верующих. Через икону, как и через Священное Писание, мы не только узнаем о Боге, мы познаем Бога; через иконы святых угодников Божиих мы прикасаемся к преображенному человеку, причастнику Божественной жизни; через икону мы получаем всеосвящающую благодать Святого Духа. Каждый день Святая Церковь прославляет иконы Матери Божией, празднует память святых Божиих угодников. Их иконы кладут перед нами на аналой для поклонения и живой религиозный опыт каждого из нас, опыт нашего постепенного преображения через них, делает нас верными чадами Святой Православной Церкви. И это истинное воплощение в мире трудов святых отцов VII Вселенского Собора. Именно поэтому из всех побед над множеством разнообразных ересей одна только победа над иконоборчеством и восстановление иконопочитания была провозглашена Торжеством Православия. А вера отцов Семи Вселенских Соборов есть вечная и непреложная основа Православия.

И прославляя память святых отцов VII Вселенского Собора, мы должны помнить, что именно им мы обязаны воздавать благодарность за то, что освящены наши храмы и дома святыми иконами, за то, что теплятся перед ними живые огоньки лампадок, что повергаемся мы с поклонами перед святыми мощами, и фимиам ладана возносит сердца наши к небесам. И благодарность откровения от этих святынь многие и многие сердца наполнила любовью к Богу и одухотворила к жизни уже совсем умерший дух.