Канон святым мученикам Проклу и Иларию Калиптским

Припев: Святи́и му́ченицы, моли́те Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 25 июля (12 июля ст. ст.)

Глас 4.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Триста́ты кре́пкия, Рожде́йся от Де́вы, безстра́стия во глубине́, души́ трича́стное потопи́, молю́ся, да Тебе́, я́ко в тимпа́не, во умерщвле́нии телесе́ побе́дное воспою́ пе́ние.

Соедини́вшеся с Бо́гом и боже́ственными заря́ми освеща́еми при́сно, до́блии страда́льцы, ду́шу мою́ просвети́те, пою́щу светоно́сное и честно́е ва́ше страда́ние умиле́нием се́рдца, блаже́ннии.

Воспери́ ва́с небе́сное жела́ние, те́мже вся́ кра́сная жития́, страда́льцы, вмени́сте уме́ты, манове́ньми к Бо́гу обожи́вшеся и всю́ безбо́жную кре́пость смири́вше.

Огне́м Богонача́льныя вже́гшеся Тро́ицы, злоче́стия разжже́ния угаси́сте, му́дрии, кро́вными тече́нии. Те́мже исцеле́ний чи́стыми одожде́нии страсте́й на́ших скве́рну отмы́йте.

Безпеча́льную жи́знь, небе́сную сла́ву, ра́йское наслажде́ние, све́т мы́сленный, кра́сное ра́дование, му́ченицы, взыску́юще, лю́тая претерпе́сте треволне́ния до́блественным умо́м.

Небе́снии ли́цы ва́шему терпе́нию удиви́шася, му́дрии: бие́ния бо пло́ти, и многоплете́нныя му́ки, му́ченицы, доблему́дренно претерпе́сте, ра́дующеся и врага́ зло́бу сокруши́вше.

Богоро́дичен: Я́д уше́с прама́тере Е́вы Гаврии́л, Тебе́ провозглаша́я, — ра́дуйся, — вои́стинну оттрясе́, Влады́чице: еди́на бо Ты́ Посека́теля зло́бы зми́евы па́че ума́ же и сло́ва родила́ еси́.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Не му́дростию, и си́лою, и бога́тством хва́лимся, но Тобо́ю, О́тчею ипоста́сною Му́дростию, Христе́: не́сть бо свя́т, па́че Тебе́, Человеколю́бче.

Прему́дростию слове́с боже́ственных нему́дрыя обличи́л еси́ и терза́ния плотска́я кре́постию ду́ха претерпе́л еси́, Про́кле всеблаже́нне, му́чениче богодохнове́нне.

Распя́ту тебе́ бы́вшу, неми́лостивно повеле́ дра́ти тя́ безу́мный, к Бо́гу душе́вныя о́чи простира́юща и терпе́нием ти́ удобря́ема.

Сокруше́ние удо́в му́жески претерпе́л еси́, прему́дре, кро́вию же разжже́ние безбо́жия погаси́л еси́, Про́кле, укрепля́емь Боже́ственною благода́тию.

Богоро́дичен: Разреши́, Де́во, соу́з зо́л мои́х, сосвяза́ющи мя́ любви́ из Тебе́ рожде́ннаго Сло́ва, Всенепоро́чная, и спаси́ мя, Влады́чице, моли́твами Твои́ми.

Седа́лен, гла́с 1.

Ила́рия, ве́рнии, и сла́внаго Про́кла, страда́вшия тве́рдо и врага́ низложи́вшия, согла́сно почти́м, Христа́ велича́юще: си́и бо чудесы́ страсте́й мглу́ отго́нят, просвеща́юще ве́рою к ни́м притека́ющия.

Богоро́дичен: В напа́сти многоплете́нныя впа́д от вра́г ви́димых и неви́димых, бу́рею одержи́мь безчи́сленных согреше́ний мои́х, и я́ко к те́плому заступле́нию и покро́ву моему́, Чи́стая, ко приста́нищу притека́ю Твоея́ бла́гости. Те́мже, Пречи́стая, И́же из Тебе́ воплоще́нному безсе́менно моли́ся приле́жно о все́х рабе́х Твои́х, непреста́нно моля́щих Ти ся, Богоро́дице Пречи́стая, моля́щи Его́ при́сно согреше́ний оставле́ние дарова́ти воспева́ющим досто́йно сла́ву Твою́.

Крестобогоро́дичен: А́гнца, и Па́стыря, и Изба́вителя А́гница зря́щи на Кресте́, восклица́ше, пла́чущи, и, го́рько рыда́ющи, вопия́ше: ми́р у́бо ра́дуется, прие́мля Тобо́ю избавле́ние, утро́ба же Моя́ гори́т, зря́щи Твое́ распя́тие, е́же терпи́ши за милосе́рдие ми́лости. Долготерпели́ве Го́споди, ми́лости бе́здно и исто́чниче неисчерпа́емый, умилосе́рдися и да́руй согреше́ний оставле́ние ве́рою пою́щим Боже́ственныя стра́сти Твоя́.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Седя́й в сла́ве на Престо́ле Божества́ во о́блаце ле́гце, прии́де Иису́с Пребоже́ственный, Нетле́нною Дла́нию и спасе́ зову́щия: сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.

После́дова твои́м словесе́м ве́щи тве́рдостное, и́бо кровоя́дец возбраня́ше ити́ к пре́дним, до́ндеже Христа́, все́х еди́наго Го́спода, испове́дал еси́, Про́кле, Бо́га пресу́щна.

Непобеди́мым дерзнове́нием и до́блим умо́м, страстоте́рпче Про́кле, ста́л еси́ пред суди́щем, воплоще́ние велегла́сно пропове́дуя излия́вшаго Себе́ да́же до ра́бияго о́браза, Изба́вителя на́шего.

Безсту́дно у́бо гони́тель мудреце́м пока́зоваше му́к ви́ды и ну́жднейшую сме́рть, непобеди́мыя же ви́дя, дивля́шеся и, побежде́ние зря́ свое́, не домышля́шеся.

Богоро́дичен: Сокруше́нное преступле́нием ру́к Твои́х творе́ние ущедря́я, Сло́ве, в ложесна́ Неискусобра́чныя все́лься, и во двою́ существу́ прише́л еси́, нетле́ния обновля́я пути́ ве́дущим Тя́.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Ты́, Го́споди, мо́й Све́т, в ми́р прише́л еси́, Све́т Святы́й, обраща́яй из мра́чна неве́дения ве́рою воспева́ющия Тя́.

Ты́, Го́споди, кре́пость му́чеников и утвержде́ние, Ты́, Свя́те, святы́х, непоколеби́мая стено́ стра́ждущих усе́рдно.

Жела́нием боже́ственным ду́шу опаля́я, терпе́л еси́, свеща́ми опаля́емь, Про́кле преблаже́нне досточу́дне.

Огня́ то́чию ужаса́юся ве́чнаго, — взыва́л еси́, опаля́емь, му́чениче Про́кле, повеле́нии мучи́теля и во́лею умерщвля́емь.

Богоро́дичен: Кто́ мо́жет сказа́ти Твое́ та́инство, о Влады́чице Богоро́дице! Зижди́теля бо все́х несказа́нно воплоти́ла еси́.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Приидо́х во глубины́ морски́я, и потопи́ла мя́ е́сть бу́ря мно́гих грехо́в, но я́ко Бо́г из глубины́ возведи́ живо́т мо́й, Многоми́лостиве.

Ни о́гнь, ниже́ ра́ны, ни зве́рие, ниже́ сме́ртное искуше́ние, до́блии, ва́с разлучи́ти Бо́жия чи́стыя и непоро́чныя любве́ возмого́ша.

Зако́ном хва́льным не порабо́тает му́ченик вои́стинну до кро́ве му́жество, еди́н си́х сла́вяй Госпо́дь велича́ет я́ко уго́дники.

Благопла́вно пучи́ну преше́дше лю́тых му́к, устреми́стеся к боже́ственному приста́нищу, е́же о Христе́, страстоте́рпцы му́ченицы, присносу́щнаго наслажде́ния.

Богоро́дичен: Се́, Де́ва, — Иса́ия вопия́ше дре́вле, — Сове́та А́нгела Вели́каго ражда́ет, Емману́ила, Бо́га и Го́спода, и Спа́са ду́ш на́ших.

Конда́к, гла́с 4.

Я́ко денни́ца звезда́, возсія́ му́чеников Про́кла и Ила́рія честно́е страда́ніе, предозаря́ющи на́с чуде́с светлостьми́. Те́мже пра́зднуем па́мять ва́шу: Христа́ Бо́га моли́те, да спасе́т ду́ши на́ша.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Авраа́мстии иногда́ в Вавило́не о́троцы пе́щный пла́мень попра́ша, пе́сньми взыва́юще: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Телеса́ ра́нам преда́вше, любо́вию вопло́щшагося Сло́ва, му́ченицы, от Сего́ вене́ц пра́вды прия́сте в ле́поту.

Све́том Боже́ственным у́м просве́щше, ве́рою муче́ния тму́ претеко́сте, вопию́ще, прехва́льнии: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Тече́нием твои́х усте́н медото́чных слове́с, преблаже́нне Про́кле, я́ко боже́ственным исцеле́нием напоя́еши пою́щия: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Си́лою Боже́ственною у́м укре́пль, му́к го́рькия ви́ды претерпе́л еси́, зовы́й, Ила́рие: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Богоро́дичен: Я́ко вы́шши все́х тва́рей, ражда́еши все́х Зижди́теля, пребы́вши Де́вою, Нескве́рная, Благослове́нная, еди́на при́сно Препросла́вленная.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Изба́вителю все́х Всеси́льне, посреде́ пла́мене благоче́ствовавшия, снизше́д, ороси́л еси́ и научи́л еси́ пе́ти: вся́ дела́, благослови́те, по́йте Го́спода.

По мно́гих му́ках стреля́нию свире́пый вра́г тя́ предае́т, от ни́хже ссеца́емь, всехва́льный Про́кле, ра́дуяся, в ру́це Бо́жии пре́дал еси́ ду́х тво́й.

Уязви́ся честно́е те́ло твое́ непреста́нными стреля́нии, свя́те, и неисце́льно уязви́ враги́ безпло́тныя, не пою́щия: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Просвеща́емь заре́ю благода́ти, я́коже ка́мень, на земли́ валя́емь, сокруши́л еси́, Ила́рие, утвержде́ние пре́лести, поя́ в кре́пости: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Ка́пли крове́й твои́х, поте́кше, нече́стия о́гнь угаси́ша, ве́рныя же напои́ша, пою́щия непреста́нно: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Богоро́дичен: Вопло́щся от чи́стых крове́й Твои́х, Бо́г, сотвори́вый и созда́вый мя́, Богороди́тельнице Влады́чице, обнови́ ми́р, вопию́щий: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Е́ва у́бо неду́гом преслуша́ния кля́тву всели́ла е́сть, Ты́ же, Де́во Богоро́дице, прозябе́нием чревоноше́ния ми́рови благослове́ние процвела́ еси́. Те́м Тя́ вси́ велича́ем.

Се́ светоза́рная, и свяще́нная, и благонаро́читая му́ченик па́мять возсия́, всю́ зе́млю просвеща́ющи, мра́к зло́бы отъе́млющи, и о́блак душа́м отгоня́ющи, и исцеле́ний благода́ть точа́щи.

Я́коже два́ сосца́ духо́вна, пролива́юща исцеле́ний млеко́, му́ченицы, вся́ка напитава́ете сердца́, го́ресть неду́гов отгоня́ще и стра́сти лю́тыя исцеля́юще. Те́мже досто́йно блажи́ми есте́.

Ка́плями крове́й свяще́нных омочи́вше багряни́цу, пресла́внии, и сию́ красно́ нося́ще, со Христо́м ца́рствуете всегда́, еди́нем Царе́м и Бо́гом на́шим, о ми́ре моля́щеся.

Земля́ благослови́ся ва́шими кровьми́ и моще́й положе́нием, перворо́дных Це́рковь Ду́хом боже́ственне светле́ется, в не́йже с му́ченики, я́ко му́ченицы, о ми́ре моли́теся.

Богоро́дичен: Све́та жили́ще, Чи́стая, Твое́, Пречи́стая, бы́сть чре́во, Влады́чице, Тебе́ ра́ди Я́вльшагося в ве́щи зри́ме теле́сней и вся́ су́щия во тме́ Просве́щша. Те́мже Тя́ ве́рою ублажа́ем.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Трїста́ты крѣ̑пкїѧ, рожде́йсѧ ѿ дв҃ы, безстра́стїѧ во глꙋбинѣ̀ дꙋшѝ трича́стное потопѝ, молю́сѧ: да тебѣ̀, ꙗ҆́кѡ въ тѷмпа́нѣ, во ᲂу҆мерщвле́нїи тѣлесѐ побѣ́дное воспою̀ пѣ́нїе.

Соедини́вшесѧ съ бг҃омъ, и҆ бжⷭ҇твенными зарѧ́ми ѡ҆свѣща́еми при́снѡ до́блїи страда́льцы, дꙋ́шꙋ мою̀ просвѣти́те пою́щꙋ свѣтоно́сное и҆ честно́е ва́ше страда́нїе ᲂу҆миле́нїемъ се́рдца, блаже́ннїи.

Восперѝ ва́съ нбⷭ҇ное жела́нїе, тѣ́мже всѧ̑ кра̑снаѧ житїѧ̀, страда́льцы, вмѣни́сте ᲂу҆ме́ты, манове́ньми къ бг҃ꙋ ѡ҆божи́вшесѧ, и҆ всю̀ безбо́жнꙋю крѣ́пость смири́вше.

Ѻ҆гне́мъ бг҃онача́льныѧ вже́гшесѧ трⷪ҇цы, ѕлоче́стїѧ разжжє́нїѧ ᲂу҆гаси́сте мꙋ́дрїи кро́вными течє́нїи. тѣ́мже и҆сцѣле́нїй чи́стыми ѡ҆дожде́нїи страсте́й на́шихъ скве́рнꙋ ѿмы́йте.

Безпеча́льнꙋю жи́знь, нбⷭ҇нꙋю сла́вꙋ, ра́йское наслажде́нїе, свѣ́тъ мы́сленный, кра́сное ра́дованїе мꙋ́чєницы взыскꙋ́юще, лю̑таѧ претерпѣ́сте треволнє́нїѧ до́блественнымъ ᲂу҆мо́мъ.

Нбⷭ҇нїи ли́цы ва́шемꙋ терпѣ́нїю ᲂу҆диви́шасѧ мꙋ́дрїи: бїє́нїѧ бо пло́ти, и҆ многоплетє́нныѧ мꙋ̑ки, мч҃ницы доблемꙋ́дреннѡ претерпѣ́сте ра́дꙋющесѧ, и҆ врага̀ ѕло́бꙋ сокрꙋши́вше.

Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́дъ ᲂу҆ше́съ прама́тере є҆́ѵы, гаврїи́лъ тебѣ̀ провозглаша́ѧ, ра́дꙋйсѧ, вои́стиннꙋ ѿтрѧсѐ, влⷣчце: є҆ди́на бо ты̀ посѣка́телѧ ѕло́бы ѕмі́евы, па́че ᲂу҆ма́ же и҆ сло́ва родила̀ є҆сѝ.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Не мꙋ́дростїю, и҆ си́лою, и҆ бога́тствомъ хва́лимсѧ: но тобо́ю ѻ҆́тчею ѵ҆поста́сною мꙋ́дростїю, хрⷭ҇тѐ: нѣ́сть бо свѧ́тъ, па́че тебє̀ чл҃вѣколю́бче.

Премꙋ́дростїю слове́съ бжⷭ҇твенныхъ немꙋ̑дрыѧ ѡ҆бличи́лъ є҆сѝ, и҆ терза̑нїѧ плотска̑ѧ крѣ́постїю дꙋ́ха претерпѣ́лъ є҆сѝ, про́кле всеблаже́нне, мꙋ́чениче бг҃одохнове́нне.

Распѧ́тꙋ тебѣ̀ бы́вшꙋ неми́лостивнѡ, повелѣ̀ дра́ти тѧ̀ безꙋ́мный, къ бг҃ꙋ дꙋшє́вныѧ ѻ҆́чи простира́юща, и҆ терпѣ́нїемъ тѝ ᲂу҆добрѧ́ема.

Сокрꙋше́нїе ᲂу҆дѡ́въ мꙋ́жески претерпѣ́лъ є҆сѝ, премꙋ́дре, кро́вїю же разжже́нїе безбо́жїѧ погаси́лъ є҆сѝ, про́кле, ᲂу҆крѣплѧ́емь бжⷭ҇твенною бл҃года́тїю.

Бг҃оро́диченъ: Разрѣшѝ, дв҃о, соꙋ́зъ ѕѡ́лъ мои́хъ сосвѧза́ющи мѧ̀ любвѝ, и҆зъ тебє̀ рожде́ннагѡ сло́ва, всенепоро́чнаѧ: и҆ спаси́ мѧ, влⷣчце, моли́твами твои́ми.

Сѣда́ленъ, гла́съ а҃.

І҆ла́рїа, вѣ́рнїи, и҆ сла́внаго про́кла, страда́вшыѧ тве́рдѡ, и҆ врага̀ низложи́вшыѧ, согла́снѡ почти́мъ, хрⷭ҇та̀ велича́юще: сі́и бо чꙋдесы̀ страсте́й мглꙋ̀ ѿго́нѧтъ, просвѣща́юще вѣ́рою къ ни̑мъ притека́ющыѧ.

Бг҃оро́диченъ: Въ напа̑сти многоплетє́нныѧ впа́дъ, ѿ вра̑гъ ви́димыхъ и҆ неви́димыхъ, бꙋ́рею ѡ҆держи́мь безчи́сленныхъ согрѣше́нїй мои́хъ, и҆ ꙗ҆́кѡ къ те́пломꙋ застꙋпле́нїю и҆ покро́вꙋ моемꙋ̀, чⷭ҇таѧ, ко приста́нищꙋ притека́ю твоеѧ̀ бла́гости: тѣ́мже, пречⷭ҇таѧ, и҆́же и҆зъ тебє̀ воплоще́нномꙋ безсѣ́меннѡ моли́сѧ прилѣ́жнѡ ѡ҆ всѣ́хъ рабѣ́хъ твои́хъ, непреста́ннѡ молѧ́щихтисѧ, бцⷣе пречⷭ҇таѧ, молѧ́щи є҆го̀ при́снѡ, согрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе дарова́ти воспѣва́ющымъ досто́йнѡ сла́вꙋ твою̀.

Крⷭ҇тобг҃оро́диченъ: А҆́гнца и҆ па́стырѧ и҆ и҆зба́вителѧ, а҆́гница зрѧ́щи на крⷭ҇тѣ̀, восклица́ше пла́чꙋщи, и҆ го́рькѡ рыда́ющи, вопїѧ́ше: мі́ръ ᲂу҆́бѡ ра́дꙋетсѧ, прїе́млѧ тобо́ю и҆збавле́нїе, ᲂу҆тро́ба же моѧ̀ гори́тъ, зрѧ́щи твоѐ распѧ́тїе, є҆́же терпи́ши за милосе́рдїе ми́лости. Долготерпѣли́ве гдⷭ҇и, ми́лости бе́здно, и҆ и҆сто́чниче неисчерпа́емый, ᲂу҆милосе́рдисѧ, и҆ да́рꙋй согрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе вѣ́рою пою́щымъ бжⷭ҇твєнныѧ стрⷭ҇ти твоѧ̑.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Сѣдѧ́й въ сла́вѣ на прⷭ҇то́лѣ бжⷭ҇тва̀, во ѻ҆́блацѣ ле́гцѣ прїи́де і҆и҃съ пребжⷭ҇твенный, нетлѣ́нною дла́нїю, и҆ спасѐ зовꙋ́щыѧ: сла́ва, хрⷭ҇тѐ, си́лѣ твое́й.

Послѣ́дова твои̑мъ словесє́мъ ве́щи тве́рдостное: и҆́бо кровоѧ́децъ возбранѧ́ше и҆тѝ къ прє́днимъ, до́ндеже хрⷭ҇та̀ всѣ́хъ є҆ди́наго гдⷭ҇а и҆сповѣ́далъ є҆сѝ, про́кле, бг҃а пресꙋ́щна.

Непобѣди́мымъ дерзнове́нїемъ, и҆ до́блимъ ᲂу҆мо́мъ, страстоте́рпче про́кле, ста́лъ є҆сѝ предъ сꙋди́щемъ, воплоще́нїе велегла́снѡ проповѣ́дꙋѧ, и҆злїѧ́вшагѡ себѐ да́же до ра́бїѧгѡ ѻ҆́браза и҆зба́вителѧ на́шегѡ.

Безстꙋ́днѡ ᲂу҆́бѡ гони́тель, мꙋдрецє́мъ пока́зоваше мꙋ́къ ви́ды, и҆ нꙋ́жднѣйшꙋю сме́рть, непобѣди̑мыѧ же ви́дѧ дивлѧ́шесѧ, и҆ побѣжде́нїе зрѧ̀ своѐ, не домышлѧ́шесѧ.

Бг҃оро́диченъ: Сокрꙋше́нное престꙋпле́нїемъ рꙋ́къ твои́хъ творе́нїе, ᲂу҆щедрѧ́ѧ, сло́ве, въ ложесна̀ неискꙋсобра̑чныѧ все́льсѧ, и҆ во двою̀ сꙋщєствꙋ̀ прише́лъ є҆сѝ, нетлѣ́нїѧ ѡ҆бновлѧ́ѧ пꙋти̑ вѣ́дꙋщымъ тѧ̀.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Ты̀, гдⷭ҇и мо́й, свѣ́тъ въ мі́ръ прише́лъ є҆сѝ, свѣ́тъ ст҃ы́й ѡ҆браща́ѧй и҆зъ мра́чна невѣ́дѣнїѧ, вѣ́рою воспѣва́ющыѧ тѧ̀.

Ты̀, гдⷭ҇и, крѣ́пость мч҃никѡвъ и҆ ᲂу҆твержде́нїе, ты̀, свѧ́те ст҃ы́хъ, непоколеби́маѧ стѣно̀ стра́ждꙋщихъ ᲂу҆се́рднѡ.

Жела́нїемъ бжⷭ҇твеннымъ дꙋ́шꙋ ѡ҆палѧ́ѧ, терпѣ́лъ є҆сѝ свѣща́ми ѡ҆палѧ́емь, про́кле преблаже́нне досточꙋ́дне.

Ѻ҆гнѧ̀ то́чїю ᲂу҆жаса́юсѧ вѣ́чнагѡ, взыва́лъ є҆сѝ ѡ҆палѧ́емь, мꙋ́чениче про́кле, повелѣ́нїи мꙋчи́телѧ, и҆ во́лею ᲂу҆мерщвлѧ́емь.

Бг҃оро́диченъ: Кто̀ мо́жетъ сказа́ти твоѐ та́инство, ѽ влⷣчце бцⷣе! зижди́телѧ бо всѣ́хъ несказа́ннѡ воплоти́ла є҆сѝ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Прїидо́хъ во глꙋбины̑ морскі̑ѧ, и҆ потопи́ла мѧ̀ є҆́сть бꙋ́рѧ мно́гихъ грѣхѡ́въ: но, ꙗ҆́кѡ бг҃ъ, и҆зъ глꙋбины̀ возведѝ живо́тъ мо́й, многоми́лостиве.

Ни ѻ҆́гнь, нижѐ ра̑ны, ни ѕвѣ́рїе, нижѐ сме́ртное и҆скꙋше́нїе до́блїи, ва́съ разлꙋчи́ти бж҃їѧ чи́стыѧ и҆ непоро́чныѧ любвѐ возмого́ша.

Зако́нѡмъ хва́льнымъ не порабо́таетъ мꙋ́чєникъ вои́стиннꙋ до кро́ве мꙋ́жество: є҆ди́нъ си́хъ сла́вѧй гдⷭ҇ь, велича́етъ ꙗ҆́кѡ ᲂу҆го́дники.

Благопла́внѡ пꙋчи́нꙋ преше́дше лю́тыхъ мꙋ́къ, ᲂу҆стреми́стесѧ къ бжⷭ҇твенномꙋ приста́нищꙋ, є҆́же ѡ҆ хрⷭ҇тѣ̀, страстоте́рпцы мꙋ́чєницы, присносꙋ́щнагѡ наслажде́нїѧ.

Бг҃оро́диченъ: Сѐ дв҃а, и҆са́їа вопїѧ́ше дре́вле, совѣ́та а҆́гг҃ла вели́каго ражда́етъ, є҆мманꙋ́ила бг҃а и҆ гдⷭ҇а, и҆ сп҃са дꙋ́шъ на́шихъ.

Конда́къ, гла́съ д҃.

Ꙗ҆́кѡ денни́ца ѕвѣзда̀ возсїѧ̀ мꙋ́ченикѡвъ про́кла и҆ і҆ла́рїа честно́е страда́нїе, пред̾ѡзарѧ́ющи на́съ чꙋде́съ свѣтлостьмѝ. тѣ́мже пра́зднꙋемъ па́мѧть ва́шꙋ: хрⷭ҇та̀ бг҃а моли́те, да спасе́тъ дꙋ́шы на́шѧ.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: А҆враа́мстїи и҆ногда̀ въ вавѷлѡ́нѣ ѻ҆́троцы пе́щный пла́мень попра́ша, пѣ́сньми взыва́юще: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Тѣлеса̀ ра́намъ преда́вше, любо́вїю вопло́щшагѡсѧ сло́ва мч҃ницы, ѿ сегѡ̀ вѣне́цъ пра́вды прїѧ́сте въ лѣ́потꙋ.

Свѣ́томъ бжⷭ҇твеннымъ ᲂу҆́мъ просвѣ́щше, вѣ́рою мꙋче́нїѧ тмꙋ̀ претеко́сте, вопїю́ще, прехва́льнїи: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, благослове́нъ є҆сѝ.

Тече́нїемъ твои́хъ ᲂу҆сте́нъ медото́чныхъ слове́съ, преблаже́нне про́кле, ꙗ҆́кѡ бжⷭ҇твеннымъ и҆сцѣле́нїемъ напоѧ́еши пою́щыѧ: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Си́лою бжⷭ҇твенною ᲂу҆́мъ ᲂу҆крѣ́пль, мꙋ́къ гѡ́рькїѧ ви́ды претерпѣ́лъ є҆сѝ зовы́й, і҆ла́рїе: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́кѡ вы́шши всѣ́хъ тва́рей, ражда́еши всѣ́хъ зижди́телѧ, пребы́вши дв҃ою нескве́рнаѧ, бл҃гослове́ннаѧ є҆ди́на, при́снѡ препросла́вленнаѧ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: И҆зба́вителю всѣ́хъ, всеси́льне, посредѣ̀ пла́мене благоче́ствовавшыѧ, снизше́дъ ѡ҆роси́лъ є҆сѝ, и҆ наꙋчи́лъ є҆сѝ пѣ́ти: всѧ̑ дѣла̀, благослови́те, по́йте гдⷭ҇а.

По мно́гихъ мꙋ́кахъ стрѣлѧ́нїю свирѣ́пый вра́гъ тѧ̀ предае́тъ: ѿ ни́хже ссѣца́емь, всехва́льный про́кле, ра́дꙋѧсѧ въ рꙋ́цѣ бж҃їи пре́далъ є҆сѝ дꙋ́хъ тво́й.

Оу҆ѧзви́сѧ честно́е тѣ́ло твоѐ непреста́нными стрѣлѧ̑нїи, свѧ́те, и҆ неисцѣ́льнѡ ᲂу҆ѧзвѝ врагѝ безплѡ́тныѧ, не пою́щыѧ: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Просвѣща́емь заре́ю благода́ти, ꙗ҆́коже ка́мень на землѝ валѧ́емь, сокрꙋши́лъ є҆сѝ, і҆ла́рїе, ᲂу҆твержде́нїе пре́лести, поѧ̀ въ крѣ́пости: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Ка̑пли крове́й твои́хъ поте́кше, нече́стїѧ ѻ҆́гнь ᲂу҆гаси́ша, вѣ̑рныѧ же напои́ша, пою́щыѧ непреста́ннѡ: бл҃гослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Бг҃оро́диченъ: Вопло́щсѧ ѿ чⷭ҇тыхъ крове́й твои́хъ бг҃ъ, сотвори́вый и҆ созда́вый мѧ̀, бг҃ороди́тельнице влⷣчце, ѡ҆бновѝ мі́ръ вопїю́щїй: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Є҆́ѵа ᲂу҆́бѡ недꙋ́гомъ преслꙋша́нїѧ клѧ́твꙋ всели́ла є҆́сть: ты́ же, дв҃о бцⷣе, прозѧбе́нїемъ чревоноше́нїѧ, мі́рови бл҃гослове́нїе процвѣла̀ є҆сѝ: тѣ́мъ тѧ̀ всѝ велича́емъ.

Сѐ свѣтоза́рнаѧ и҆ свѧще́ннаѧ, и҆ благонаро́читаѧ мꙋ́чєникъ па́мѧть возсїѧ̀, всю̀ зе́млю просвѣща́ющи, мра́къ ѕло́бы ѿе́млющи, и҆ ѻ҆́блакъ дꙋша́мъ ѿгонѧ́ющи, и҆ и҆сцѣле́нїй благода́ть точа́щи.

Ꙗ҆́коже два̀ сосца̑ дꙋхѡ́вна пролива́юща и҆сцѣле́нїй млеко̀, мꙋ́чєницы, всѧ̑ка напитава́ете сердца̀, го́ресть недꙋ́гѡвъ ѿгонѧ́ще, и҆ стра̑сти лю̑тыѧ и҆сцѣлѧ́юще. тѣ́мже досто́йнѡ блажи́ми є҆стѐ.

Ка́плѧми крове́й свѧще́нныхъ ѡ҆мочи́вше багрѧни́цꙋ, пресла́внїи, и҆ сїю̀ краснѡ̀ носѧ́ще, со хрⷭ҇то́мъ ца́рствꙋете всегда̀, є҆ди́нѣмъ цр҃е́мъ и҆ бг҃омъ на́шимъ, ѡ҆ мі́рѣ молѧ́щесѧ.

Землѧ̀ благослови́сѧ ва́шими кровьмѝ, и҆ моще́й положе́нїемъ, перворо́дныхъ це́рковь дꙋ́хомъ бжⷭ҇твеннѣ свѣтлѣ́етсѧ: въ не́йже съ мꙋ́чєники, ꙗ҆́кѡ мꙋ́чєницы, ѡ҆ мі́рѣ моли́тесѧ.

Бг҃оро́диченъ: Свѣ́та жили́ще, чⷭ҇таѧ, твоѐ пречⷭ҇таѧ бы́сть чре́во, влⷣчце, тебє̀ ра́ди ꙗ҆́вльшагосѧ, въ ве́щи зри́мѣ тѣле́снѣй, и҆ всѧ̑ сꙋ́щыѧ во тмѣ̀ просвѣ́щша. тѣ́мже тѧ̀ вѣ́рою ᲂу҆блажа́емъ.

Жития мучеников Прокла и Илария Калиптских

Свя­тые му­че­ни­ки Про­кл и Ила­рий, уро­жен­цы се­ле­ния Ка­лип­та близ Ан­ки­ры, по­стра­да­ли во вре­мя го­не­ния при им­пе­ра­то­ре Тра­яне (98–117). Пер­вым был взят под стра­жу свя­той Про­кл. Пред­став пе­ред пра­ви­те­лем Мак­си­мом, он бес­страш­но ис­по­ве­дал свою ве­ру во Хри­ста. Пра­ви­тель ре­шил си­лой за­ста­вить свя­то­го под­чи­нить­ся им­пе­ра­то­ру и при­не­сти жерт­ву язы­че­ским бо­гам. Во вре­мя пы­ток му­че­ник пред­рек Мак­си­му, что ско­ро тот сам бу­дет при­нуж­ден ис­по­ве­дать Хри­ста Ис­тин­ным Бо­гом. Му­че­ни­ка за­ста­ви­ли бе­жать за ко­лес­ни­цей пра­ви­те­ля, на­прав­ляв­ше­го­ся в се­ле­ние Ка­липт. Из­не­мо­гая в пу­ти, свя­той Про­кл мо­лил­ся, чтобы Гос­подь оста­но­вил ко­лес­ни­цу. Си­лой Бо­жи­ей ко­лес­ни­ца оста­но­ви­лась, и ни­ка­кие уси­лия не мог­ли сдви­нуть ее с ме­ста. Си­дев­ший в ней са­нов­ник слов­но ока­ме­нел и оста­вал­ся недви­жим до тех пор, по­ка по тре­бо­ва­нию му­че­ни­ка не на­пи­сал сво­ей ру­кой хар­тию с ис­по­ве­да­ни­ем Хри­ста; толь­ко по­сле это­го ко­лес­ни­ца с пра­ви­те­лем смог­ла про­дол­жить путь.

По­срам­лен­ный языч­ник же­сто­ко ото­мстил свя­то­му Про­клу: по­сле мно­гих ис­тя­за­ний он при­ка­зал вы­ве­сти его за го­род и, при­вя­зав к стол­бу, рас­стре­лять из лу­ков. Во­и­ны, вед­шие свя­то­го Прок­ла на казнь, уго­ва­ри­ва­ли его по­ко­рить­ся и тем со­хра­нить свою жизнь, но свя­той ска­зал, чтобы они ис­пол­ни­ли то, что им при­ка­за­но.

По до­ро­ге к ме­сту убий­ства их встре­тил пле­мян­ник свя­то­го Прок­ла Ила­рий, ко­то­рый со сле­за­ми об­нял дя­дю-му­че­ни­ка и то­же ис­по­ве­дал се­бя хри­сти­а­ни­ном. Во­и­ны за­дер­жа­ли его, и он был бро­шен в тюрь­му. Свя­той му­че­ник Про­кл под гра­дом стрел мо­лил­ся за сво­их му­чи­те­лей и с мо­лит­вой пре­дал свою ду­шу Бо­гу.

Свя­той Ила­рий, пред­став пред су­дьей, с та­ким же бес­стра­ши­ем, как свя­той Про­кл, ис­по­ве­дал се­бя хри­сти­а­ни­ном и по­сле ис­тя­за­ний был при­го­во­рен к смер­ти. Му­че­ни­ку свя­за­ли ру­ки и за но­ги во­лок­ли по го­ро­ду, из­ра­нен­но­го и окро­вав­лен­но­го, а по­том обез­гла­ви­ли, через 3 дня по­сле смер­ти его дя­ди, свя­то­го му­че­ни­ка Прок­ла. Хри­сти­ане по­хо­ро­ни­ли их вме­сте в од­ной мо­ги­ле.

См. так­же: "Стра­да­ние свя­тых му­че­ни­ков Прок­ла и Ила­рия" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.

Жития мучеников Прокла и Илария Калиптских

Свя­тые му­че­ни­ки Про­кл и Ила­рий, уро­жен­цы се­ле­ния Ка­лип­та близ Ан­ки­ры, по­стра­да­ли во вре­мя го­не­ния при им­пе­ра­то­ре Тра­яне (98–117). Пер­вым был взят под стра­жу свя­той Про­кл. Пред­став пе­ред пра­ви­те­лем Мак­си­мом, он бес­страш­но ис­по­ве­дал свою ве­ру во Хри­ста. Пра­ви­тель ре­шил си­лой за­ста­вить свя­то­го под­чи­нить­ся им­пе­ра­то­ру и при­не­сти жерт­ву язы­че­ским бо­гам. Во вре­мя пы­ток му­че­ник пред­рек Мак­си­му, что ско­ро тот сам бу­дет при­нуж­ден ис­по­ве­дать Хри­ста Ис­тин­ным Бо­гом. Му­че­ни­ка за­ста­ви­ли бе­жать за ко­лес­ни­цей пра­ви­те­ля, на­прав­ляв­ше­го­ся в се­ле­ние Ка­липт. Из­не­мо­гая в пу­ти, свя­той Про­кл мо­лил­ся, чтобы Гос­подь оста­но­вил ко­лес­ни­цу. Си­лой Бо­жи­ей ко­лес­ни­ца оста­но­ви­лась, и ни­ка­кие уси­лия не мог­ли сдви­нуть ее с ме­ста. Си­дев­ший в ней са­нов­ник слов­но ока­ме­нел и оста­вал­ся недви­жим до тех пор, по­ка по тре­бо­ва­нию му­че­ни­ка не на­пи­сал сво­ей ру­кой хар­тию с ис­по­ве­да­ни­ем Хри­ста; толь­ко по­сле это­го ко­лес­ни­ца с пра­ви­те­лем смог­ла про­дол­жить путь.

По­срам­лен­ный языч­ник же­сто­ко ото­мстил свя­то­му Про­клу: по­сле мно­гих ис­тя­за­ний он при­ка­зал вы­ве­сти его за го­род и, при­вя­зав к стол­бу, рас­стре­лять из лу­ков. Во­и­ны, вед­шие свя­то­го Прок­ла на казнь, уго­ва­ри­ва­ли его по­ко­рить­ся и тем со­хра­нить свою жизнь, но свя­той ска­зал, чтобы они ис­пол­ни­ли то, что им при­ка­за­но.

По до­ро­ге к ме­сту убий­ства их встре­тил пле­мян­ник свя­то­го Прок­ла Ила­рий, ко­то­рый со сле­за­ми об­нял дя­дю-му­че­ни­ка и то­же ис­по­ве­дал се­бя хри­сти­а­ни­ном. Во­и­ны за­дер­жа­ли его, и он был бро­шен в тюрь­му. Свя­той му­че­ник Про­кл под гра­дом стрел мо­лил­ся за сво­их му­чи­те­лей и с мо­лит­вой пре­дал свою ду­шу Бо­гу.

Свя­той Ила­рий, пред­став пред су­дьей, с та­ким же бес­стра­ши­ем, как свя­той Про­кл, ис­по­ве­дал се­бя хри­сти­а­ни­ном и по­сле ис­тя­за­ний был при­го­во­рен к смер­ти. Му­че­ни­ку свя­за­ли ру­ки и за но­ги во­лок­ли по го­ро­ду, из­ра­нен­но­го и окро­вав­лен­но­го, а по­том обез­гла­ви­ли, через 3 дня по­сле смер­ти его дя­ди, свя­то­го му­че­ни­ка Прок­ла. Хри­сти­ане по­хо­ро­ни­ли их вме­сте в од­ной мо­ги­ле.

См. так­же: "Стра­да­ние свя­тых му­че­ни­ков Прок­ла и Ила­рия" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.