Канон святым мученикам Назарию, Гервасию, Протасию, Келсию Медиоланским

Припев: Святи́и му́ченицы, моли́те Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 27 октября (14 октября ст. ст.)

Глас 4.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́, и напо́лнятся Ду́ха, и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, и явлю́ся, све́тло торжеству́я, и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.

Ве́рно пострада́вше и по́двиг сконча́вше, побе́ды венце́м увязо́стеся, боже́ственнии му́ченицы. Боже́ственную ва́шу па́мять те́м пра́зднуем, веселя́щеся.

Ве́трилом вперя́еми Ду́ха Боже́ственнаго, пучи́ну немо́кренно преидо́сте, му́ченицы сла́внии, муче́ний и ны́не к Боже́ственному приста́нищу вы́шния све́тлости всели́стеся.

Кресто́м, я́коже броня́ми, оде́яни, блаже́ннии, врага́ безпло́тнаго пора́товасте в те́ле, томле́ния многоплете́нная и сме́рть непра́ведную претерпе́вше.

Богоро́дичен: Еди́ну, вмести́вшую Преве́чнаго Го́спода во утро́бе, Всенепоро́чную Отрокови́цу воспои́м, я́ко бы́сть небе́с простра́ннейши, Бо́га воплоти́вши бла́гости ра́ди.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице, живы́й и незави́стный Исто́чниче, ли́к Себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́, в боже́ственней Твое́й сла́ве, венце́в сла́вы сподо́би.

Я́ко гро́здие боже́ственнии бы́сте Виногра́да Боже́ственнаго и́стинно, страда́ния излива́юще вино́ на́м, му́ченицы, духо́вно веселя́щее все́х сердца́ благода́тию.

Кре́пко проти́вился еси́ гони́телю, Наза́рие, му́чениче Христо́в, повелева́ющу ме́рзским тебе́ бого́м жре́ти, пребога́те, я́ко а́гня заколе́нию гото́в бы́л еси́, сла́вне.

Хвале́ния вси́ согла́сие воспои́м дне́сь ве́рно Наза́рию, Герва́сию, Прота́сию и Келси́ю, и́стины свиде́телем, бы́вшим в Ду́се.

Богоро́дичен: Зако́на прообразова́ше ски́ния Тя́ бы́ти хотя́щую, Чи́стая, Бо́жие свяще́нное жили́ще, из него́же Очище́ние на́ше, святы́ню да́руяй все́м на́м, прии́дет.

Седа́лен, гла́с 8.

Наза́риевы стра́сти и гоне́ния, Прота́сиевы боле́зни и ра́ны чту́ще, Герва́сия хва́лим и Келси́я, Святы́я Тро́ицы сосу́ды честны́я, све́тлыя зве́зды, ве́рных предсто́лпия, нече́стия и́стиннии потреби́теле, и столпи́ ве́ры, и утвержде́ние непоколеби́мо. И́мже ве́рою возопии́м: моли́те Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние дарова́ти чту́щим любо́вию святу́ю па́мять ва́шу.

Богоро́дичен: Я́ко де́ву и еди́ну в жена́х, Тя́, без се́мене ро́ждшую Бо́га пло́тию, вси́ ублажа́ем, ро́ди челове́честии: о́гнь бо всели́ся в Тя́ Божества́, и я́ко Младе́нца дои́ши Зижди́теля и Го́спода. Те́м, а́нгельский и челове́ческий ро́д, досто́йно сла́вим пресвято́е Рождество́ Твое́ и согла́сно вопие́м Ти́: моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти покланя́ющимся ве́рою пресвято́му Рождеству́ Твоему́.

Крестобогоро́дичен: А́гнца и Па́стыря и Изба́вителя, А́гница зря́щи на Кресте́, восклица́ше, пла́чущи, и, го́рько рыда́ющи, вопия́ше: ми́р у́бо ра́дуется, прие́мля Тобо́ю избавле́ние, утро́ба же Моя́ гори́т, зря́щи Твое́ распя́тие, е́же терпи́ши за милосе́рдие ми́лости. Долготерпели́ве Го́споди, ми́лости бе́здно и исто́чниче неисчерпа́емый, умилосе́рдися и да́руй согреше́ний оставле́ние, ве́рою пою́щим Боже́ственныя Стра́сти Твоя́.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Седя́й в сла́ве на Престо́ле Божества́ во о́блаце ле́гце, прии́де Иису́с Пребоже́ственный, Нетле́нною Дла́нию и спасе́ зову́щия: сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.

Па́че смы́сла святы́х му́ченик Твои́х любо́вь превосхо́дит вся́ помышле́ния, Сло́ве, боре́ния, и му́жественныя по́двиги, и натрижне́ния, я́же пода́л еси́ зако́нно и́м, пострада́вшим.

Еди́н ра́зум, в ра́зных ураня́еми телесе́х, Христо́вы ору́жницы преизли́шно показа́ша, Еди́наго Бо́га в три́знищи испове́даша и многобо́жия ле́сть я́ве погуби́ша.

Наза́рия, Прота́сия, Герва́сия и Келси́я, честны́х му́чеников, а́нгели боре́нию подиви́шася, ка́ко в пло́ти безпло́тному сплета́ющеся, низложи́ша сего́ на зе́млю му́жественнейше.

Я́ко до́блии во́ини, я́ко непобеди́мии му́ченицы, я́ко Христо́вы ору́жницы и я́ко благоче́стия побо́рницы небе́сная селе́ния насле́довасте и лико́м а́нгельским всегда́ свеселя́щеся.

Богоро́дичен: Не истощи́в Оте́ческих, Пребоже́ственный, Пречи́стая Богоро́дице, не́др, в не́дрех Твои́х пречи́стых седи́т, Боже́ственное седа́лище все́м благосты́нею готовля́я и сла́ву, при́сно пребыва́ющую.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая о Боже́ственней сла́ве Твое́й: Ты́ бо, неискусобра́чная Де́во, име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га, и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на, все́м, воспева́ющим Тя́, ми́р подава́ющая.

Ра́нам те́ло твое́, Наза́рие, приобщи́ся, у́зам многообра́зных му́к, ми́ро благово́нное те́м источа́ет на́м, облагово́нствующее ду́ши ве́рою несомне́нною тя́ почита́ющих, всехва́льне.

Кропле́ньми крове́й твои́х погаси́л еси́ у́глие многобо́жия, страстоте́рпче, боже́ственных чуде́с огне́м же, всему́дре, ти́ну страсте́й лю́тых пожига́еши, Бо́жиею благода́тию Спа́совою, Наза́рие.

Цве́ты, дыха́ющии воню́ Бо́жия зна́ния, богозна́ния зла́чники, ра́йская древеса́ благопло́дная, предо́брыя и светоза́рныя, почти́м му́ченики и ве́рно ублажи́м.

Да пое́тся Наза́рий, да велича́ется Келси́й, ку́пно с Прота́сием до́блий да похва́лится ве́рою Герва́сий, Це́ркве непрекло́ннии столпи́ и основа́ния неруши́мая бы́вшии.

Богоро́дичен: Ору́жие, дре́вле Еде́м стрегу́щее, плещи́ ве́рным подае́т, Чи́стая, зна́менанным честно́ю Кро́вию, пре́жде источи́вшеюся от ре́бр копия́ прободе́нием, из Тебе́ Возсия́вшаго.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Боже́ственное сие́ и всечестно́е соверша́юще пра́зднество, богому́дрии, Богома́тере, прииди́те, рука́ми воспле́щим, от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.

Твоя́ ше́ствия на вода́х бы́ша, всеблаже́нне Наза́рие, и не позна́шася си́м следы́ твоя́ в Ду́се, Его́же си́лою вся́ враги́ посрами́л еси́.

Теле́с стра́сти неисце́льныя Бо́жиею благода́тию исцели́л еси́, му́чениче Наза́рие, ми́ро благово́нное источа́еши же твои́м честны́м моще́м приближа́ющимся.

Я́ве боже́ственный Прота́сий, вели́кий же с ни́м Герва́сий, бога́тство привре́менное и могу́тство попра́вше, ве́чныя сла́вы сподо́бишася.

Богоро́дичен: Зако́ны еди́на обнови́ла еси́ естества́, Де́во, ро́ждши Бо́га безсме́ртнаго, в пло́ть ме́ртвенную оде́явшася, да ме́ртвыя оживи́т бла́гостию.

Конда́к, гла́с 2.

Свети́льницы све́тлии я́вльшеся, боже́ственнии му́ченицы, тва́рь све́том чуде́с озаря́ете, неду́гов разреша́юще глубо́кую но́щь всегда́ и Христу́ еди́ному Бо́гу моля́щеся непреста́нно о все́х на́с.

И́кос:

Я́ко светоза́рнии и боже́ственнии свети́льницы, Све́ту Вели́кому предстоя́ще при́сно, богоблаже́ннии му́ченицы, и отту́ду испуща́емыми невече́рняго Божества́ сия́нии всегда́ просвеща́еми и обожа́еми, ве́рою па́мять ва́шу соверша́ющия боже́ственную просвети́те, и омраче́ния, и страсте́й, и бе́д, и зло́бы изба́вите, моля́щеся непреста́нно о все́х на́с.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Не послужи́ша тва́ри богому́дрии, па́че Созда́вшаго, но, о́гненное преще́ние му́жески попра́вше, ра́довахуся, пою́ще: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.

На ка́мени боже́ственнаго зна́ния утверди́вше стопы́, сла́внии, серде́ц ва́ших вра́жиими ухищре́ньми не преврати́сте, воспева́юще: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.

Све́т невече́рний страда́вшим кро́вию ва́м возсия́, и весе́лие я́ве ва́с прия́т, великому́ченицы, воспева́ющих: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.

Освяти́сте преусе́рдно проходя́ще гра́ды, блаже́ннии, испове́дающе Христа́ пред мучи́тели и все́м исцеле́ния подаю́ще тре́бующим благода́тию Ду́ха Всесвята́го.

Богоро́дичен: Светле́йшую пала́ту обре́т Бо́г утро́бу Твою́, в сию́ всели́ся, сы́ны соде́ловая све́та, Всенепоро́чная, зову́щия: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: О́троки благочести́выя в пещи́ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ е́сть, тогда́ у́бо образу́емое, ны́не же де́йствуемое, вселе́нную всю́ воздвиза́ет пе́ти Тебе́: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

У́тренююще к возсия́вшему из Де́вы пресла́вно вели́кому Со́лнцу, му́ченицы непобеди́мии све́т бы́сте и пре́лести тму́ благода́тию разори́сте: Го́спода по́йте, вопию́ще, дела́ и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Ри́м дре́вле по́двиги твоя́ пропове́дает, Наза́рие многострада́льне, Константиногра́д пое́т чудеса́, свяще́нныя твоя́ мо́щи ве́рою содержа́я, Го́спода по́йте, вопию́щий, дела́ и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Боже́ственный Наза́рий, источа́я ми́ра благода́ти, повелева́ет все́м притека́ющим ве́рою почерпа́ти на просвеще́ние и очище́ние, взыва́ющим: Го́спода по́йте дела́ и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Ва́с, до́блия страстоте́рпцы, Наза́рия, Келси́я, Прота́сия, па́ки же Герва́сия, моле́бники ко Го́споду крепча́йшия иму́ще, любо́вию зове́м: Го́спода по́йте дела́ и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Богоро́дичен: Пло́тию соедини́вся Тебе́ по существу́, все́м, е́же бы́ти, Подая́й, всего́ мя обнови́, всего́ назда́, обветша́вшаго, Пречи́стая, преступле́ньми. Те́м Тя́, Де́ву, пое́м и превозно́сим во вся́ ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Е́ва у́бо неду́гом преслуша́ния кля́тву всели́ла е́сть, Ты́ же, Де́во Богоро́дице, прозябе́нием чревоноше́ния ми́рови благослове́ние процвела́ еси́. Те́м Тя́ вси́ велича́ем.

Кре́постию вжиля́еми Христа́, разо́ршаго зло́бу губи́теля, преклони́вше сему́ вы́ю, коне́ц мече́м прия́сте, разре́шшеся от пло́ти, великоимени́тии, те́м досто́йно блажи́ми есте́.

Красни́ я́звами плотски́ми бы́сте и а́нгелом уподо́бистеся, ны́не же предстоите́ все́х, ра́дующеся, при́сно Красоте́, прича́стием я́ве удобря́еми, красне́йше, всечестни́и.

Зна́меньми и чудесы́ ва́с украси́ и пре́жде конца́, всеприснопа́мятнии, и по конце́ Влады́ка, Наза́рие, Прота́сие, Келси́е, Герва́сие, непобеди́мии му́ченицы, те́м досто́йно ублажа́етеся.

Освяти́шася любо́вию ва́шею вся́ческая, соверша́ющи па́мять дне́сь: ра́дуются му́ченицы и вси́ проро́цы с на́ми пра́зднуют, с ни́миже о на́с моли́теся Благоде́телю, всеблаже́ннии.

Богоро́дичен: Гла́с Ти́ боже́ственнаго Гаврии́ла прино́сим, веселя́щеся, Отрокови́це Пречи́стая: ра́дуйся, Обра́дованная, му́чеников, апо́столов похвало́ и все́х ве́рных спасе́ние, Де́во Ма́ти Неискусобра́чная.

Свети́лен.

Претерпе́л еси́, я́ко безпло́тен, нестерпи́мыя му́ки, Наза́рие блаже́нне, му́чеников сла́ва, с Герва́сием му́дрым, Прота́сием же ку́пно и боже́ственным Келси́ем. Те́м ве́рою чти́м всепра́зднственную ва́шу и честну́ю па́мять.

Богоро́дичен: Па́че ума́ Рождества́ Твоего́ пресла́вное чу́до удивля́ет вся́к смы́сл, и земны́х, и а́нгел: Де́ва бо су́щи родила́ еси́, и Де́ва пребыла́ еси́, я́ко пре́жде рождества́, Де́во. О, стра́шнаго та́инства! О, рождества́ ди́внаго! О, чревоноше́ния пресла́внаго!

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Ѿве́рзꙋ ᲂу҆ста̀ моѧ̑, и҆ напо́лнѧтсѧ дх҃а, и҆ сло́во ѿры́гнꙋ цр҃и́цѣ мт҃ри, и҆ ꙗ҆влю́сѧ, свѣ́тлѡ торжествꙋ́ѧ, и҆ воспою̀, ра́дꙋѧсѧ тоѧ̀ чꙋдеса̀.

Вѣ́рнѡ пострада́вше, и҆ по́двигъ сконча́вше, побѣ́ды вѣнце́мъ ᲂу҆вѧзо́стесѧ, бжⷭ҇твеннїи мꙋ́чєницы: бжⷭ҇твеннꙋю ва́шꙋ па́мѧть тѣ́мъ пра́зднꙋемъ веселѧ́щесѧ.

Вѣ́триломъ вперѧ́еми дх҃а бжⷭ҇твеннагѡ, пꙋчи́нꙋ немо́креннѡ преидо́сте, мꙋ́ченицы сла́внїи, мꙋче́нїй, и҆ ны́нѣ къ бжⷭ҇твенномꙋ приста́нищꙋ вы́шнїѧ свѣ́тлости всели́стесѧ.

Крⷭ҇то́мъ ꙗ҆́коже бронѧ́ми ѡ҆дѣ́ѧни, блаже́ннїи, врага̀ безпло́тнаго пора́товасте въ тѣ́лѣ, томлє́нїѧ многоплетє́ннаѧ и҆ сме́рть непра́веднꙋю претерпѣ́вше.

Бг҃оро́диченъ: Є҆ди́нꙋ вмѣсти́вшꙋю превѣ́чнаго гдⷭ҇а во ᲂу҆тро́бѣ, всенепоро́чнꙋю ѻ҆трокови́цꙋ воспои́мъ, ꙗ҆́кѡ бы́сть нб҃съ простра́ннѣйши, бг҃а воплоти́вши бл҃гости ра́ди.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Твоѧ̑ пѣсносло́вцы, бцⷣе, живы́й и҆ незави́стный и҆сто́чниче, ли́къ себѣ̀ совокꙋ́пльшыѧ, дꙋхо́внѡ ᲂу҆твердѝ, въ бжⷭ҇твеннѣй твое́й сла́вѣ, вѣнцє́въ сла́вы сподо́би.

Ꙗ҆́кѡ гро́здїе бжⷭ҇твеннїи бы́сте вїногра́да бжⷭ҇твеннагѡ и҆́стиннѡ, страда́нїѧ и҆злива́юще вїно̀ на́мъ, мꙋ́чєницы, дꙋхо́внѡ веселѧ́щее всѣ́хъ сердца̀ бл҃года́тїю.

Крѣ́пкѡ проти́вилсѧ є҆сѝ гони́телю, наза́рїе мꙋ́чениче хрⷭ҇то́въ, повелѣва́ющꙋ мє́рзскимъ тебѣ̀ богѡ́мъ жре́ти, пребога́те, ꙗ҆́кѡ а҆́гнѧ заколе́нїю гото́въ бы́лъ є҆сѝ, сла́вне.

Хвале́нїѧ всѝ согла́сїе воспои́мъ дне́сь вѣ́рнѡ, наза́рїю, герва́сїю, прота́сїю и҆ келсі́ю, и҆́стины свидѣ́телємъ бы́вшымъ въ дс҃ѣ.

Бг҃оро́диченъ: Зако́на проѡбразова́ше ски́нїѧ тѧ̀ бы́ти хотѧ́щꙋю, чⷭ҇таѧ, бж҃їе свѧще́нное жили́ще: и҆зъ негѡ́же ѡ҆чище́нїе на́ше, ст҃ы́ню да́рꙋѧй всѣ̑мъ на́мъ, прїи́детъ.

Сѣда́ленъ, гла́съ и҃.

Наза́рїевы стра̑сти и҆ гонє́нїѧ, прота́сїевы болѣ̑зни и҆ ра̑ны чтꙋ́ще, герва́сїа хва́лимъ, и҆ келсі́а, ст҃ы́ѧ трⷪ҇цы сосꙋ́ды честны̑ѧ, свѣ̑тлыѧ ѕвѣ́зды, вѣ́рныхъ предстѡ́лпїѧ, нече́стїѧ и҆́стиннїи потреби́телє, и҆ столпѝ вѣ́ры, и҆ ᲂу҆твержде́нїе непоколеби́мо, и҆̀мже вѣ́рою возопїи́мъ: моли́те хрⷭ҇та̀ бг҃а, грѣхѡ́въ ѡ҆ставле́нїе дарова́ти чтꙋ́щымъ любо́вїю свѧтꙋ́ю па́мѧть ва́шꙋ.

Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́кѡ дв҃ꙋ и҆ є҆ди́нꙋ въ жена́хъ, тѧ̀ безъ сѣ́мене ро́ждшꙋю бг҃а пло́тїю, всѝ ᲂу҆блажа́емъ ро́ди человѣ́честїи: ѻ҆́гнь бо всели́сѧ въ тѧ̀ бжⷭ҇тва̀, и҆ ꙗ҆́кѡ млⷣнца дои́ши зижди́телѧ и҆ гдⷭ҇а. тѣ́мъ а҆́гг҃льскїй и҆ человѣ́ческїй ро́дъ досто́йнѡ сла́вимъ прест҃о́е ржⷭ҇тво̀ твоѐ, и҆ согла́снѡ вопїе́мъ тѝ: молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, согрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе дарова́ти, покланѧ́ющымсѧ вѣ́рою прест҃о́мꙋ ржⷭ҇твꙋ̀ твоемꙋ̀.

Крⷭ҇тобг҃оро́диченъ: А҆́гнца и҆ па́стырѧ и҆ и҆зба́вителѧ, а҆́гница зрѧ́щи на крⷭ҇тѣ̀, восклица́ше пла́чꙋщи, и҆ го́рькѡ рыда́ющи, вопїѧ́ше: мі́ръ ᲂу҆́бѡ ра́дꙋетсѧ, прїе́млѧ тобо́ю и҆збавле́нїе, ᲂу҆тро́ба же моѧ̀ гори́тъ, зрѧ́щи твоѐ распѧ́тїе, є҆́же терпи́ши за милосе́рдїе ми́лости. долготерпѣли́ве гдⷭ҇и, ми́лости бе́здно, и҆ и҆сто́чниче неисчерпа́емый, ᲂу҆милосе́рдисѧ, и҆ да́рꙋй согрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе, вѣ́рою пою́щымъ бжⷭ҇твєнныѧ стра̑сти твоѧ̑.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Сѣдѧ́й въ сла́вѣ на прⷭ҇то́лѣ бж҃ества̀, во ѻ҆́блацѣ ле́гцѣ прїи́де і҆и҃съ пребжⷭ҇твенный, нетлѣ́нною дла́нїю, и҆ спасѐ зовꙋ́щыѧ: сла́ва, хрⷭ҇тѐ, си́лѣ твое́й.

Па́че смы́сла ст҃ы́хъ мꙋ́чєникъ твои́хъ любо́вь превосхо́дитъ всѧ̑ помышлє́нїѧ, сло́ве, борє́нїѧ и҆ мꙋ́жествєнныѧ по́двиги, и҆ натрижнє́нїѧ, ꙗ҆̀же пода́лъ є҆сѝ зако́ннѡ и҆̀мъ пострада́вшымъ.

Є҆ди́нъ ра́зꙋмъ, въ ра́зныхъ ᲂу҆ранѧ́еми тѣлесѣ́хъ, хрⷭ҇тѡ́вы ѻ҆рꙋ̑жницы преизли́шнѡ показа́ша, є҆ди́наго бг҃а въ три́знищи и҆сповѣ́даша, и҆ многобо́жїѧ ле́сть ꙗ҆́вѣ погꙋби́ша.

Наза́рїа, прота́сїа, герва́сїа и҆ келсі́а, честны́хъ мꙋ́ченикѡвъ, а҆́гг҃ли боре́нїю подиви́шасѧ, ка́кѡ въ пло́ти безпло́тномꙋ сплета́ющесѧ, низложи́ша сего̀ на зе́млю мꙋ́жественнѣйше.

Ꙗ҆́кѡ до́блїи во́ини, ꙗ҆́кѡ непобѣди́мїи мꙋ́чєницы, ꙗ҆́кѡ хрⷭ҇тѡ́вы ѻ҆рꙋ̑жницы, и҆ ꙗ҆́кѡ благоче́стїѧ побѡ́рницы, нбⷭ҇наѧ селє́нїѧ наслѣ́довасте, и҆ ликѡ́мъ а҆́гг҃льскимъ всегда̀ свеселѧ́щесѧ.

Бг҃оро́диченъ: Не и҆стощи́въ ѻ҆ч҃ескихъ пребжⷭ҇твенный, пречⷭ҇таѧ бцⷣе, нѣ́дръ, въ нѣ́дрѣхъ твои́хъ пречи́стыхъ сѣди́тъ, бжⷭ҇твенное сѣда́лище всѣ̑мъ бл҃госты́нею готовлѧ́ѧ, и҆ сла́вꙋ при́снѡ пребыва́ющꙋю.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Оу҆жасо́шасѧ всѧ́чєскаѧ ѡ҆ бжⷭ҇твеннѣй сла́вѣ твое́й: ты́ бо неискꙋсобра́чнаѧ дв҃о, и҆мѣ́ла є҆сѝ во ᲂу҆тро́бѣ надъ всѣ́ми бг҃а, и҆ родила̀ є҆сѝ безлѣ́тнаго сн҃а, всѣ̑мъ воспѣва́ющымъ тѧ̀, ми́ръ подава́ющаѧ.

Ра́намъ тѣ́ло твоѐ, наза́рїе, приѡбщи́сѧ, ᲂу҆́замъ многоѻбра́зныхъ мꙋ́къ: мѵ́ро благово́нное тѣ́мъ и҆сточа́етъ на́мъ, ѡ҆благово́нствꙋющее дꙋ́шы, вѣ́рою несомнѣ́нною тѧ̀ почита́ющихъ, всехва́льне.

Кропле́ньми крове́й твои́хъ погаси́лъ є҆сѝ ᲂу҆́глїе многобо́жїѧ, страстоте́рпче: бжⷭ҇твенныхъ чꙋде́съ ѻ҆гне́мъ же, всемꙋ́дре, ти́нꙋ страсте́й лю́тыхъ пожига́еши, бж҃їею бл҃года́тїю сп҃совою, наза́рїе.

Цвѣ́ты дыха́ющїи, воню̀ бж҃їѧ зна́нїѧ, бг҃озна́нїѧ ѕла́чники, ра̑йскаѧ древеса̀ благоплѡ́днаѧ, предѡ́брыѧ и҆ свѣтоза̑рныѧ почти́мъ мч҃ники, и҆ вѣ́рнѡ ᲂу҆блажи́мъ.

Да пое́тсѧ наза́рїй, да велича́етсѧ келсі́й, кꙋ́пнѡ съ прота́сїемъ, до́блїй да похва́литсѧ вѣ́рою герва́сїй, цр҃кве непрекло́ннїи столпѝ, и҆ ѡ҆снова̑нїѧ нерꙋши̑маѧ бы́вшїи.

Бг҃оро́диченъ: Ѻ҆рꙋ́жїе, дре́вле є҆де́мъ стрегꙋ́щее, плещы̀ вѣ̑рнымъ подае́тъ, чⷭ҇таѧ, зна́мєнаннымъ честно́ю кро́вїю, пре́жде и҆сточи́вшеюсѧ ѿ ре́бръ, копїѧ̀ прободе́нїемъ, и҆зъ тебє̀ возсїѧ́вшаго.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Бж҃е́ственное сїѐ и҆ всечестно́е соверша́юще пра́зднество, бг҃омꙋ́дрїи, бг҃ома́тере, прїиди́те, рꙋка́ми воспле́щимъ, ѿ неѧ̀ ро́ждшагосѧ бг҃а сла́вимъ.

Твоѧ̑ шє́ствїѧ на вода́хъ бы́ша, всебл҃же́нне наза́рїе, и҆ не позна́шасѧ си̑мъ слѣды̀ твоѧ̑ въ дꙋ́сѣ, є҆гѡ́же си́лою всѧ̑ врагѝ посрами́лъ є҆сѝ.

Тѣле́съ стра̑сти неисцѣ̑льныѧ, бж҃їею бл҃года́тїю и҆сцѣли́лъ є҆сѝ, мч҃ниче наза́рїе, мѵ́ро благово́нное и҆сточа́еши же, твои̑мъ честны̑мъ моще́мъ приближа́ющымсѧ.

Ꙗ҆́вѣ бжⷭ҇твенный прота́сїй, вели́кїй же съ ни́мъ герва́сїй, бога́тство привре́менное и҆ могꙋ́тство попра́вше, вѣ́чныѧ сла́вы сподо́бишасѧ.

Бг҃оро́диченъ: Зако́ны є҆ди́на ѡ҆бнови́ла є҆сѝ є҆стества̀, дв҃о, ро́ждши бг҃а безсме́ртнаго, въ пло́ть ме́ртвеннꙋю ѡ҆дѣ́ѧвшасѧ, да мє́ртвыѧ ѡ҆живи́тъ бла́гостїю.

Конда́къ, гла́съ в҃.

Свѣти́льницы свѣ́тлїи ꙗ҆́вльшесѧ бжⷭ҇твеннїи мꙋ́чєницы, тва́рь свѣ́томъ чꙋде́съ ѡ҆зарѧ́ете, недꙋ́гѡвъ разрѣша́юще глꙋбо́кꙋю но́щь всегда̀, и҆ хрⷭ҇тꙋ̀ є҆ди́номꙋ бг҃ꙋ молѧ́щесѧ непреста́ннѡ ѡ҆ всѣ́хъ на́съ.

І҆́косъ:

Ꙗ҆́кѡ свѣтоза́рнїи и҆ бжⷭ҇твеннїи свѣти́льницы, свѣ́тꙋ вели́комꙋ предстоѧ́ще при́снѡ, бг҃облаже́ннїи мꙋ́чєницы, и҆ ѿтꙋ́дꙋ и҆спꙋща́емыми невече́рнѧгѡ бж҃ества̀ сїѧ̑нїи, всегда̀ просвѣща́еми и҆ ѡ҆божа́еми, вѣ́рою па́мѧть ва́шꙋ соверша́ющыѧ бжⷭ҇твеннꙋю просвѣти́те, и҆ ѡ҆мраче́нїѧ и҆ страсте́й и҆ бѣ́дъ и҆ ѕло́бы и҆зба́вите, молѧ́щесѧ непреста́ннѡ ѡ҆ всѣ́хъ на́съ.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Не послꙋжи́ша тва́ри бг҃омꙋ́дрїи па́че созда́вшагѡ, но ѻ҆́гненное преще́нїе мꙋ́жески попра́вше, ра́довахꙋсѧ пою́ще: препѣ́тый ѻ҆ц҃є́въ гдⷭ҇ь и҆ бг҃ъ, благослове́нъ є҆сѝ.

На ка́мени бжⷭ҇твеннагѡ зна́нїѧ ᲂу҆тверди́вше стѡпы̀, сла́внїи, серде́цъ ва́шихъ вра́жїими ᲂу҆хищре́ньми не преврати́сте, воспѣва́юще: препѣ́тый ѻ҆тцє́въ гдⷭ҇ь и҆ бг҃ъ, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Свѣ́тъ невече́рнїй страда́вшымъ кро́вїю ва́мъ возсїѧ̀, и҆ весе́лїе ꙗ҆́вѣ ва́съ прїѧ́тъ великомч҃ницы, воспѣва́ющихъ: препѣ́тый ѻ҆тцє́въ гдⷭ҇ь и҆ бг҃ъ, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Ѡ҆свѧти́сте преꙋсе́рднѡ проходѧ́ще гра́ды, блаже́ннїи, и҆сповѣ́дающе хрⷭ҇та̀ предъ мꙋчи́тели, и҆ всѣ̑мъ и҆сцѣлє́нїѧ подаю́ще тре́бꙋющымъ, благода́тїю дх҃а всест҃а́гѡ.

Бг҃оро́диченъ: Свѣтлѣ́йшꙋю пала́тꙋ ѡ҆брѣ́тъ бг҃ъ ᲂу҆тро́бꙋ твою̀, въ сїю̀ всели́сѧ, сы́ны содѣ́ловаѧ свѣ́та, всенепоро́чнаѧ, зовꙋ́щыѧ: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Ѻ҆́троки благочести̑выѧ въ пещѝ ржⷭ҇тво̀ бг҃оро́дичо спасло̀ є҆́сть: тогда̀ ᲂу҆́бѡ ѡ҆бразꙋ́емое, ны́нѣ же дѣ́йствꙋемое, вселе́ннꙋю всю̀ воздвиза́етъ пѣ́ти тебѣ̀: гдⷭ҇а по́йте дѣла̀, и҆ превозноси́те є҆го̀ во всѧ̑ вѣ́ки.

Оу҆́тренююще къ возсїѧ́вшемꙋ и҆зъ дв҃ы пресла́внѡ вели́комꙋ сл҃нцꙋ мꙋ́чєницы непобѣди́мїи, свѣ́тъ бы́сте, и҆ пре́лести тмꙋ̀ бл҃года́тїю разори́сте: гдⷭ҇а по́йте, вопїю́ще, дѣла̀, и҆ превозноси́те є҆го̀ во всѧ̑ вѣ́ки.

Ри́мъ дре́вле по́двиги твоѧ̑ проповѣ́даетъ, наза́рїе многострада́льне: кѡнстантїногра́дъ пое́тъ чꙋдеса̀, свѧщє́нныѧ твоѧ̑ мо́щи вѣ́рою содержа́ѧ, гдⷭ҇а по́йте, вопїю́щїй, дѣла̀, и҆ превозноси́те є҆го̀ во всѧ̑ вѣ́ки.

Бжⷭ҇твенный наза́рїй и҆сточа́ѧ мѵ́ра благода́ти, повелѣва́етъ всѣ̑мъ притека́ющымъ вѣ́рою почерпа́ти, на просвѣще́нїе и҆ ѡ҆чище́нїе, взыва́ющымъ: гдⷭ҇а по́йте дѣла̀, и҆ превозноси́те є҆го̀ во всѧ̑ вѣ́ки.

Ва́съ, дѡ́блїѧ страстоте́рпцы, наза́рїа, келсі́а, прота́сїа, па́ки же герва́сїа, моле́бники ко гдⷭ҇ꙋ крѣпча́йшыѧ и҆мꙋ́ще, любо́вїю зове́мъ: гдⷭ҇а по́йте дѣла̀, и҆ превозноси́те є҆го̀ во всѧ̑ вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: Пло́тїю соедини́всѧ тебѣ̀ по сꙋществꙋ̀, всѣ̑мъ є҆́же бы́ти подаѧ́й, всего́ мѧ ѡ҆бновѝ, всего̀ назда̀ ѡ҆бветша́вшаго, пречⷭ҇таѧ, престꙋпле́ньми. тѣ́мъ тѧ̀ дв҃ꙋ пое́мъ, и҆ превозно́симъ во всѧ̑ вѣ́ки.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Є҆́ѵа ᲂу҆́бѡ недꙋ́гомъ преслꙋша́нїѧ клѧ́твꙋ всели́ла є҆́сть: ты́ же, дв҃о бцⷣе, прозѧбе́нїемъ чревоноше́нїѧ, мі́рови благослове́нїе процвѣла̀ є҆сѝ. тѣ́мъ тѧ̀ всѝ велича́емъ.

Крѣ́постїю вжилѧ́еми хрⷭ҇та̀, разо́ршагѡ ѕло́бꙋ гꙋби́телѧ, преклони́вше семꙋ̀ вы́ю, коне́цъ мече́мъ прїѧ́сте, разрѣ́шшесѧ ѿ пло́ти, великоимени́тїи: тѣ́мъ досто́йнѡ блажи́ми є҆стѐ.

Краснѝ ꙗ҆́звами плотски́ми бы́сте, и҆ а҆́гг҃лѡмъ ᲂу҆подо́бистесѧ: ны́нѣ же предстоитѐ всѣ́хъ ра́дꙋющесѧ при́снѡ красотѣ̀, прича́стїемъ ꙗ҆́вѣ ᲂу҆добрѧ́еми, краснѣ́йше, всечестні́и.

Зна́меньми и҆ чꙋдесы̀ ва́съ ᲂу҆красѝ, и҆ пре́жде конца̀ всеприснопа́мѧтнїи, и҆ по концѣ̀ влⷣка, наза́рїе, прота́сїе, келсі́е, герва́сїе, непобѣди́мїи мч҃ницы, тѣ́мъ досто́йнѡ ᲂу҆блажа́етесѧ.

Ѡ҆свѧти́шасѧ любо́вїю ва́шею всѧ́чєскаѧ, соверша́ющи па́мѧть дне́сь: ра́дꙋютсѧ мч҃ницы, и҆ всѝ прⷪ҇ро́цы съ на́ми пра́зднꙋютъ, съ ни́миже ѡ҆ на́съ моли́тесѧ бл҃годѣ́телю, всебл҃же́ннїи.

Бг҃оро́диченъ: Гла́съ тѝ бжⷭ҇твеннагѡ гаврїи́ла прино́симъ веселѧ́щесѧ, ѻ҆трокови́це пречⷭ҇таѧ: ра́дꙋйсѧ ѡ҆бра́дованнаѧ, мꙋ́ченикѡвъ, а҆пⷭ҇лѡвъ похвало̀, и҆ всѣ́хъ вѣ́рныхъ спасе́нїе, дв҃о мт҃и, неискꙋсобра́чнаѧ.

Свѣти́ленъ.

Претерпѣ́лъ є҆сѝ ꙗ҆́кѡ безпло́тенъ нестерпи̑мыѧ мꙋ̑ки, наза́рїе бл҃же́нне, мч҃никѡвъ сла́ва, съ герва́сїемъ мꙋ́дрымъ, прота́сїемъ же кꙋ́пнѡ и҆ бжⷭ҇твеннымъ келсі́емъ. тѣ́мъ вѣ́рою чти́мъ всепра́зднственнꙋю ва́шꙋ и҆ честнꙋ́ю па́мѧть.

Бг҃оро́диченъ: Па́че ᲂу҆ма̀ ржⷭ҇тва̀ твоегѡ̀ пресла́вное чꙋ́до, ᲂу҆дивлѧ́етъ всѧ́къ смы́слъ, и҆ земны́хъ и҆ а҆́гг҃лъ: дв҃а бо сꙋ́щи родила̀ є҆сѝ, и҆ дв҃а пребыла̀ є҆сѝ, ꙗ҆́кѡ пре́жде ржⷭ҇тва̀ дв҃о. ѽ стра́шнагѡ та́инства! ѽ ржⷭ҇тва̀ ди́внагѡ! ѽ чревоноше́нїѧ пресла́внагѡ!

Жизнь и труды апостолов – Свв. мученики Назарий, Гервасий, Протасий и Келсий

Жития мучеников Назария, Гервасия, Протасия и Келсия

Свя­тые му­че­ни­ки На­за­рий, Гер­ва­сий, Про­та­сий и Кел­сий по­стра­да­ли в цар­ство­ва­ние им­пе­ра­то­ра Неро­на (54–68). Свя­той На­за­рий (сын хри­сти­ан­ки Пер­пе­туи и иудея Аф­ри­ка­на) ро­дил­ся в Ри­ме и был кре­щен епи­ско­пом Ли­ном. С юных лет свя­той На­за­рий ре­шил по­свя­тить свою жизнь про­по­ве­ди Хри­сто­ва уче­ния и ока­за­нию по­мо­щи го­ни­мым хри­сти­а­нам. С этой це­лью он по­ки­нул Рим и при­был в Ми­лан. По­се­щая хри­сти­ан в ме­дио­лан­ской тем­ни­це, На­за­рий по­зна­ко­мил­ся там с близ­не­ца­ми Про­та­си­ем и Гер­ва­си­ем. Бра­тья-близ­не­цы ро­ди­лись в го­ро­де Ме­дио­лане (Ми­лане) в се­мье бо­га­тых рим­ских граж­дан – Ви­та­лия и Ва­ле­рии. Остав­шись си­ро­та­ми (их ро­ди­те­ли бы­ли за­му­че­ны за хри­сти­ан­скую ве­ру), бра­тья раз­да­ли иму­ще­ство бед­ным, от­пу­сти­ли на во­лю ра­бов и под­ви­за­лись в по­сте и мо­лит­ве. За ис­по­ве­да­ние Хри­ста языч­ни­ки за­клю­чи­ли их в тем­ни­цу. Свя­той На­за­рий по­лю­бил близ­не­цов и, как мог, об­лег­чал их стра­да­ния. За это языч­ни­ки из­би­ли его и вы­сла­ли из Ме­дио­ла­на. Свя­той На­за­рий уехал в Гал­лию и там успеш­но про­по­ве­до­вал хри­сти­ан­ство и об­ра­тил мно­гих языч­ни­ков.

В го­ро­де Ки­ме­ле он кре­стил сы­на од­ной хри­сти­ан­ки по име­ни Кел­сий и, вос­пи­тав его, при­об­рел се­бе вер­но­го уче­ни­ка и спо­движ­ни­ка в мис­си­о­нер­ских тру­дах. За про­по­ведь хри­сти­ан­ства языч­ни­ки от­да­ли их на рас­тер­за­ние ди­ким зве­рям, но зве­ри не кос­ну­лись свя­тых. За­тем пы­та­лись уто­пить му­че­ни­ков в мо­ре, но они хо­ди­ли по во­дам, как по су­ше. Во­и­ны, ис­пол­няв­шие казнь, бы­ли так по­ра­же­ны, что са­ми при­ня­ли хри­сти­ан­ство и от­пу­сти­ли свя­тых му­че­ни­ков.

Осво­бож­ден­ные На­за­рий и Кел­сий ушли в Ме­дио­лан и на­ве­сти­ли в тем­ни­це му­че­ни­ков Гер­ва­сия и Про­та­сия. Об этом до­нес­ли Неро­ну. Тот при­ка­зал обез­гла­вить свя­тых На­за­рия и Кел­сия. Вско­ре по­сле это­го каз­ни­ли и свя­тых бра­тьев Гер­ва­сия и Про­та­сия.

Спу­стя мно­го лет, во вре­мя прав­ле­ния свя­то­го ца­ря Фе­о­до­сия (408–450), свя­ти­тель Ам­вро­сий, епи­скоп Ме­дио­лан­ский, по от­кро­ве­нию свы­ше от­крыл мо­щи свя­тых му­че­ни­ков. Свя­тые мо­щи, про­сла­вив­ши­е­ся мно­ги­ми ис­це­ле­ни­я­ми, бы­ли тор­же­ствен­но пе­ре­не­се­ны в Ме­дио­лан­ский со­бор.

См. так­же: "Стра­да­ние свя­тых му­че­ни­ков На­за­рия, Гер­ва­сия, Про­та­сия и Кель­сия" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.

Жизнь и труды апостолов – Свв. мученики Назарий, Гервасий, Протасий и Келсий

Жития мучеников Назария, Гервасия, Протасия и Келсия

Свя­тые му­че­ни­ки На­за­рий, Гер­ва­сий, Про­та­сий и Кел­сий по­стра­да­ли в цар­ство­ва­ние им­пе­ра­то­ра Неро­на (54–68). Свя­той На­за­рий (сын хри­сти­ан­ки Пер­пе­туи и иудея Аф­ри­ка­на) ро­дил­ся в Ри­ме и был кре­щен епи­ско­пом Ли­ном. С юных лет свя­той На­за­рий ре­шил по­свя­тить свою жизнь про­по­ве­ди Хри­сто­ва уче­ния и ока­за­нию по­мо­щи го­ни­мым хри­сти­а­нам. С этой це­лью он по­ки­нул Рим и при­был в Ми­лан. По­се­щая хри­сти­ан в ме­дио­лан­ской тем­ни­це, На­за­рий по­зна­ко­мил­ся там с близ­не­ца­ми Про­та­си­ем и Гер­ва­си­ем. Бра­тья-близ­не­цы ро­ди­лись в го­ро­де Ме­дио­лане (Ми­лане) в се­мье бо­га­тых рим­ских граж­дан – Ви­та­лия и Ва­ле­рии. Остав­шись си­ро­та­ми (их ро­ди­те­ли бы­ли за­му­че­ны за хри­сти­ан­скую ве­ру), бра­тья раз­да­ли иму­ще­ство бед­ным, от­пу­сти­ли на во­лю ра­бов и под­ви­за­лись в по­сте и мо­лит­ве. За ис­по­ве­да­ние Хри­ста языч­ни­ки за­клю­чи­ли их в тем­ни­цу. Свя­той На­за­рий по­лю­бил близ­не­цов и, как мог, об­лег­чал их стра­да­ния. За это языч­ни­ки из­би­ли его и вы­сла­ли из Ме­дио­ла­на. Свя­той На­за­рий уехал в Гал­лию и там успеш­но про­по­ве­до­вал хри­сти­ан­ство и об­ра­тил мно­гих языч­ни­ков.

В го­ро­де Ки­ме­ле он кре­стил сы­на од­ной хри­сти­ан­ки по име­ни Кел­сий и, вос­пи­тав его, при­об­рел се­бе вер­но­го уче­ни­ка и спо­движ­ни­ка в мис­си­о­нер­ских тру­дах. За про­по­ведь хри­сти­ан­ства языч­ни­ки от­да­ли их на рас­тер­за­ние ди­ким зве­рям, но зве­ри не кос­ну­лись свя­тых. За­тем пы­та­лись уто­пить му­че­ни­ков в мо­ре, но они хо­ди­ли по во­дам, как по су­ше. Во­и­ны, ис­пол­няв­шие казнь, бы­ли так по­ра­же­ны, что са­ми при­ня­ли хри­сти­ан­ство и от­пу­сти­ли свя­тых му­че­ни­ков.

Осво­бож­ден­ные На­за­рий и Кел­сий ушли в Ме­дио­лан и на­ве­сти­ли в тем­ни­це му­че­ни­ков Гер­ва­сия и Про­та­сия. Об этом до­нес­ли Неро­ну. Тот при­ка­зал обез­гла­вить свя­тых На­за­рия и Кел­сия. Вско­ре по­сле это­го каз­ни­ли и свя­тых бра­тьев Гер­ва­сия и Про­та­сия.

Спу­стя мно­го лет, во вре­мя прав­ле­ния свя­то­го ца­ря Фе­о­до­сия (408–450), свя­ти­тель Ам­вро­сий, епи­скоп Ме­дио­лан­ский, по от­кро­ве­нию свы­ше от­крыл мо­щи свя­тых му­че­ни­ков. Свя­тые мо­щи, про­сла­вив­ши­е­ся мно­ги­ми ис­це­ле­ни­я­ми, бы­ли тор­же­ствен­но пе­ре­не­се­ны в Ме­дио­лан­ский со­бор.

См. так­же: "Стра­да­ние свя­тых му­че­ни­ков На­за­рия, Гер­ва­сия, Про­та­сия и Кель­сия" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.

Жизнь и труды апостолов – Свв. мученики Назарий, Гервасий, Протасий и Келсий

Жития мучеников Назария, Гервасия, Протасия и Келсия

Свя­тые му­че­ни­ки На­за­рий, Гер­ва­сий, Про­та­сий и Кел­сий по­стра­да­ли в цар­ство­ва­ние им­пе­ра­то­ра Неро­на (54–68). Свя­той На­за­рий (сын хри­сти­ан­ки Пер­пе­туи и иудея Аф­ри­ка­на) ро­дил­ся в Ри­ме и был кре­щен епи­ско­пом Ли­ном. С юных лет свя­той На­за­рий ре­шил по­свя­тить свою жизнь про­по­ве­ди Хри­сто­ва уче­ния и ока­за­нию по­мо­щи го­ни­мым хри­сти­а­нам. С этой це­лью он по­ки­нул Рим и при­был в Ми­лан. По­се­щая хри­сти­ан в ме­дио­лан­ской тем­ни­це, На­за­рий по­зна­ко­мил­ся там с близ­не­ца­ми Про­та­си­ем и Гер­ва­си­ем. Бра­тья-близ­не­цы ро­ди­лись в го­ро­де Ме­дио­лане (Ми­лане) в се­мье бо­га­тых рим­ских граж­дан – Ви­та­лия и Ва­ле­рии. Остав­шись си­ро­та­ми (их ро­ди­те­ли бы­ли за­му­че­ны за хри­сти­ан­скую ве­ру), бра­тья раз­да­ли иму­ще­ство бед­ным, от­пу­сти­ли на во­лю ра­бов и под­ви­за­лись в по­сте и мо­лит­ве. За ис­по­ве­да­ние Хри­ста языч­ни­ки за­клю­чи­ли их в тем­ни­цу. Свя­той На­за­рий по­лю­бил близ­не­цов и, как мог, об­лег­чал их стра­да­ния. За это языч­ни­ки из­би­ли его и вы­сла­ли из Ме­дио­ла­на. Свя­той На­за­рий уехал в Гал­лию и там успеш­но про­по­ве­до­вал хри­сти­ан­ство и об­ра­тил мно­гих языч­ни­ков.

В го­ро­де Ки­ме­ле он кре­стил сы­на од­ной хри­сти­ан­ки по име­ни Кел­сий и, вос­пи­тав его, при­об­рел се­бе вер­но­го уче­ни­ка и спо­движ­ни­ка в мис­си­о­нер­ских тру­дах. За про­по­ведь хри­сти­ан­ства языч­ни­ки от­да­ли их на рас­тер­за­ние ди­ким зве­рям, но зве­ри не кос­ну­лись свя­тых. За­тем пы­та­лись уто­пить му­че­ни­ков в мо­ре, но они хо­ди­ли по во­дам, как по су­ше. Во­и­ны, ис­пол­няв­шие казнь, бы­ли так по­ра­же­ны, что са­ми при­ня­ли хри­сти­ан­ство и от­пу­сти­ли свя­тых му­че­ни­ков.

Осво­бож­ден­ные На­за­рий и Кел­сий ушли в Ме­дио­лан и на­ве­сти­ли в тем­ни­це му­че­ни­ков Гер­ва­сия и Про­та­сия. Об этом до­нес­ли Неро­ну. Тот при­ка­зал обез­гла­вить свя­тых На­за­рия и Кел­сия. Вско­ре по­сле это­го каз­ни­ли и свя­тых бра­тьев Гер­ва­сия и Про­та­сия.

Спу­стя мно­го лет, во вре­мя прав­ле­ния свя­то­го ца­ря Фе­о­до­сия (408–450), свя­ти­тель Ам­вро­сий, епи­скоп Ме­дио­лан­ский, по от­кро­ве­нию свы­ше от­крыл мо­щи свя­тых му­че­ни­ков. Свя­тые мо­щи, про­сла­вив­ши­е­ся мно­ги­ми ис­це­ле­ни­я­ми, бы­ли тор­же­ствен­но пе­ре­не­се­ны в Ме­дио­лан­ский со­бор.

См. так­же: "Стра­да­ние свя­тых му­че­ни­ков На­за­рия, Гер­ва­сия, Про­та­сия и Кель­сия" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.

Жизнь и труды апостолов – Свв. мученики Назарий, Гервасий, Протасий и Келсий

Жития мучеников Назария, Гервасия, Протасия и Келсия

Свя­тые му­че­ни­ки На­за­рий, Гер­ва­сий, Про­та­сий и Кел­сий по­стра­да­ли в цар­ство­ва­ние им­пе­ра­то­ра Неро­на (54–68). Свя­той На­за­рий (сын хри­сти­ан­ки Пер­пе­туи и иудея Аф­ри­ка­на) ро­дил­ся в Ри­ме и был кре­щен епи­ско­пом Ли­ном. С юных лет свя­той На­за­рий ре­шил по­свя­тить свою жизнь про­по­ве­ди Хри­сто­ва уче­ния и ока­за­нию по­мо­щи го­ни­мым хри­сти­а­нам. С этой це­лью он по­ки­нул Рим и при­был в Ми­лан. По­се­щая хри­сти­ан в ме­дио­лан­ской тем­ни­це, На­за­рий по­зна­ко­мил­ся там с близ­не­ца­ми Про­та­си­ем и Гер­ва­си­ем. Бра­тья-близ­не­цы ро­ди­лись в го­ро­де Ме­дио­лане (Ми­лане) в се­мье бо­га­тых рим­ских граж­дан – Ви­та­лия и Ва­ле­рии. Остав­шись си­ро­та­ми (их ро­ди­те­ли бы­ли за­му­че­ны за хри­сти­ан­скую ве­ру), бра­тья раз­да­ли иму­ще­ство бед­ным, от­пу­сти­ли на во­лю ра­бов и под­ви­за­лись в по­сте и мо­лит­ве. За ис­по­ве­да­ние Хри­ста языч­ни­ки за­клю­чи­ли их в тем­ни­цу. Свя­той На­за­рий по­лю­бил близ­не­цов и, как мог, об­лег­чал их стра­да­ния. За это языч­ни­ки из­би­ли его и вы­сла­ли из Ме­дио­ла­на. Свя­той На­за­рий уехал в Гал­лию и там успеш­но про­по­ве­до­вал хри­сти­ан­ство и об­ра­тил мно­гих языч­ни­ков.

В го­ро­де Ки­ме­ле он кре­стил сы­на од­ной хри­сти­ан­ки по име­ни Кел­сий и, вос­пи­тав его, при­об­рел се­бе вер­но­го уче­ни­ка и спо­движ­ни­ка в мис­си­о­нер­ских тру­дах. За про­по­ведь хри­сти­ан­ства языч­ни­ки от­да­ли их на рас­тер­за­ние ди­ким зве­рям, но зве­ри не кос­ну­лись свя­тых. За­тем пы­та­лись уто­пить му­че­ни­ков в мо­ре, но они хо­ди­ли по во­дам, как по су­ше. Во­и­ны, ис­пол­няв­шие казнь, бы­ли так по­ра­же­ны, что са­ми при­ня­ли хри­сти­ан­ство и от­пу­сти­ли свя­тых му­че­ни­ков.

Осво­бож­ден­ные На­за­рий и Кел­сий ушли в Ме­дио­лан и на­ве­сти­ли в тем­ни­це му­че­ни­ков Гер­ва­сия и Про­та­сия. Об этом до­нес­ли Неро­ну. Тот при­ка­зал обез­гла­вить свя­тых На­за­рия и Кел­сия. Вско­ре по­сле это­го каз­ни­ли и свя­тых бра­тьев Гер­ва­сия и Про­та­сия.

Спу­стя мно­го лет, во вре­мя прав­ле­ния свя­то­го ца­ря Фе­о­до­сия (408–450), свя­ти­тель Ам­вро­сий, епи­скоп Ме­дио­лан­ский, по от­кро­ве­нию свы­ше от­крыл мо­щи свя­тых му­че­ни­ков. Свя­тые мо­щи, про­сла­вив­ши­е­ся мно­ги­ми ис­це­ле­ни­я­ми, бы­ли тор­же­ствен­но пе­ре­не­се­ны в Ме­дио­лан­ский со­бор.

См. так­же: "Стра­да­ние свя­тых му­че­ни­ков На­за­рия, Гер­ва­сия, Про­та­сия и Кель­сия" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.