Канон святым безсребреникам Косме и Дамиану Римским
Припев: Святи́и безсре́бреницы Космó и Дамиáне, моли́те Бо́га о на́с.
Память: 14 июля (01 июля ст. ст.)
Глас 4.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Триста́ты кре́пкия, Рожде́йся от Де́вы, безстра́стия во глубине́, души́ трича́стное потопи́, молю́ся, да Тебе́, я́ко в тимпа́не, во умерщвле́нии телесе́ побе́дное воспою́ пе́ние.
Дво́ице светови́дная му́дрых безсре́бреник, Тро́ице Честне́й со все́ми избра́нными предстоя́щи, моли́ся, па́мять твою́ светоно́сную творя́щим просвети́тися Ду́ха боже́ственными светлостьми́.
Превысо́цы умо́м су́щих в ве́щех я́вльшеся, невеще́ственна блиста́ния Ду́ха, му́дрии, прия́сте, святи́и. Те́мже тму́ неду́гов разреша́ете всегда́ посеще́нии боже́ственными, безсре́бреницы.
Недрема́нно душе́вное стяжа́вше о́ко ко исполне́нию Бо́жию боже́ственных за́поведей, спя́щия в неду́зех, сла́внии, к до́брому здра́вию возбужда́ете благода́тию, ми́лостивии богоно́снии безсре́бреницы.
Богоро́дичен: Спа́са и Бо́га от чи́стых Твои́х крове́й воплоти́ла еси́, Чи́стая, показа́вшаго на́м врачи́ душа́м на́шим, Пречи́стая, спаси́тельны и теплы́ засту́пники, честны́я безсре́бреники, Ду́хом.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Не му́дростию, и си́лою, и бога́тством хва́лимся, но Тобо́ю, О́тчею ипоста́сною Му́дростию, Христе́: не́сть бо свя́т, па́че Тебе́, Человеколю́бче.
Ми́ро благово́нно исцеле́ний боже́ственный хра́м ва́ш источа́ет свяще́нно, ту́чи духо́вныя, стра́сти злосмра́дныя отмыва́я всегда́.
В небе́сных се́лех водворя́ющеся всегда́, се́нь ва́шу при́сно исто́чник исцеле́ний, прему́дрии, показу́ете благода́тию Вседержи́теля.
Плотски́я стра́сти воздержа́ния броздо́ю обузда́вше, духо́вныя зари́ пребога́тно прия́сте, те́мже исцеле́ньми ми́р обогаща́ете.
Богоро́дичен: Красне́йшу в жена́х Тя́ Бо́г избра́ и из Тебе́ пло́тски, Чи́стая, роди́тися благоизво́ли, почива́яй во святы́х Свои́х.
Седа́лен, гла́с 8.
Исцеле́ний да́тели, и чудотво́рцы, и чуде́с свети́льники светоприе́мнии все́м яви́стеся духо́вною благода́тию, страстны́й бо пла́мень ве́рою прохлажда́ете и ве́рным в не́й смы́сл согрева́ете. Те́м врачевство́ душе́вное стяжа́вше, боже́ственную це́рковь ва́шу, к не́йже прибега́юще, вопие́м: богоно́сцы безсре́бреницы, моли́те Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять ва́шу.
Исцеле́ний зари́ су́щим на земли́ возсия́юще, боже́ственнии чудотво́рцы, я́ве отгоня́ете челове́ков неду́ги, вои́стинну незаходи́маго Со́лнца в себе́ стяжа́вше, Христа́ Бо́га на́шего. Те́мже, досто́йно соше́дшеся, почита́ем сла́вную, святи́и, и честну́ю ва́шу па́мять, богоно́снии безсре́бреницы. Моли́те Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние пода́ти чту́щим любо́вию святу́ю па́мять ва́шу.
Богоро́дичен: Я́ко де́ву и еди́ну в жена́х, Тя́, без се́мене ро́ждшую Бо́га пло́тию, вси́ ублажа́ем, ро́ди челове́честии: о́гнь бо всели́ся в Тя́ Божества́, и я́ко Младе́нца млеко́м пита́еши Зижди́теля и Го́спода. Те́м, а́нгельский и челове́ческий ро́д, досто́йно сла́вим пресвято́е Рождество́ Твое́ и согла́сно вопие́м Ти́: моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти покланя́ющимся ве́рою пресвято́му Рождеству́ Твоему́.
Крестобогоро́дичен: А́гнца и Па́стыря и Изба́вителя, А́гница зря́щи на Кресте́, восклица́ше, пла́чущи, и, го́рько рыда́ющи, вопия́ше: ми́р у́бо ра́дуется, прие́мля Тобо́ю избавле́ние, утро́ба же Моя́ гори́т, зря́щи Твое́ распя́тие, е́же терпи́ши за милосе́рдие ми́лости. Долготерпели́ве Го́споди, ми́лости бе́здно и исто́чниче неисчерпа́емый, умилосе́рдися и да́руй согреше́ний оставле́ние, ве́рою пою́щим Боже́ственныя Стра́сти Твоя́.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Седя́й в сла́ве на Престо́ле Божества́ во о́блаце ле́гце, прии́де Иису́с Пребоже́ственный, Нетле́нною Дла́нию и спасе́ зову́щия: сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.
Живоно́сными де́йствы, вся́ческими дея́нии, смертоно́сныя стра́сти челове́ков исцеля́ете, светови́днии столпи́, забра́ла недви́жима, виногра́да и́стиннаго боже́ственныя ло́зы.
Сосцы́ церко́внии, и́же млеко́ пролива́юще исцеле́ний, просвеще́ний, безсре́бреницы, пита́юще все́х боже́ственными бра́шны, да восхва́лятся ра́достными пе́сньми.
Врачевство́ показа́ся хра́м ва́ш, святи́и, обурева́емым небу́рно приста́нище и спаси́тельно, в о́ньже притека́юще, вси́ прие́млем тишину́ и лю́тых избавле́ние.
Богоро́дичен: Ми́лости мя́, Де́во, я́же в Тебе́, сподо́би, ро́ждшая Сло́во, еди́на вои́стинну Ми́лостивное, еди́но ми́лостивны святы́я показа́вшее, цели́тели и чудотво́рцы в конце́х.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая о Боже́ственней сла́ве Твое́й: Ты́ бо, неискусобра́чная Де́во, име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га, и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на, все́м, воспева́ющим Тя́, ми́р подава́ющая.
Боже́ственными светлостьми́ я́ве облиста́еми, ве́сь обхо́дите ми́р, вся́ челове́ки просвеща́ете, тму́ отъе́млюще страсте́й, де́моны прогоня́юще, богоно́снии безсре́бреницы.
Я́ко два́ просвеща́ете свети́льники поднебе́сную, духодви́жно, богоно́сцы, всю́ тва́рь обходя́ще, и и́же на одре́ боле́зней посеща́юще, и от бе́д изыма́юще.
Неду́гующим исцеле́ние, страсте́й избавле́ние подаю́ще безсре́бренно, все́м предста́тели вели́цы яви́стеся, все́м помо́щницы с Бо́гом, все́м засту́пницы, богоно́снии безсре́бреницы.
Богоро́дичен: Му́дрость породила́ еси́ Бо́жию Ипоста́сную, Пречи́стая Де́во Богоро́дице, святы́я прему́дры показа́вшую, и́миже зломудреца́ паде́ся шата́ние и лю́тая ухищре́ния.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Пожру́ Ти со гла́сом хвале́ния, Го́споди, Це́рковь вопие́т Ти́, от бесо́вския кро́ве очи́щшися, ра́ди ми́лости от ре́бр Твои́х исте́кшею кро́вию.
Не хи́тростию челове́ческою, но Боже́ственною благода́тию очища́ете неду́ги челове́ков, сла́внии, сего́ ра́ди соше́дшеся, по до́лгу ва́с ублажа́ем.
Любо́вию ко Христу́, богоно́снии, связа́еми, всю́ зло́бу де́монов разруша́ете Боже́ственною благода́тию, сего́ ра́ди ва́ше соверша́ем торжество́.
Я́ко су́ще виногра́да боже́ственнаго прозябе́ния, вино́ на́м исцеле́ний, су́щим в се́товании неду́гов, точа́ще, весе́лия исполня́ете, безсре́бреницы.
Богоро́дичен: Хра́м Тя́ чи́ст соде́ла, Влады́чице, Пречи́стое Сло́во, Е́же боже́ственный хра́м безсре́бреник велича́я в чудесе́х и зна́мениих всегда́.
Конда́к, гла́с 2:
Благода́ть прии́мше исцеле́ний, простира́ете здра́вие су́щим в ну́ждах, вра́чеве, чудотво́рцы пресла́внии, но ва́шим посеще́нием ра́тников де́рзости низложи́те, ми́р исцеля́юще чудесы́.
И́кос:
Вся́каго ра́зума и му́дрости прехо́дит сло́во му́дрых враче́в, и все́м ра́зум подаю́т: Вы́шняго бо благода́ть прие́мше, неви́димо здра́вие да́руют все́м. Отону́дуже и мне́ по́вести благода́ть дарова́ся пе́ти, я́ко богоно́сныя уго́дники Христо́вы и служи́тели, исцеле́ний мно́жество подаю́щия, боле́зни бо все́х избавля́ют, ми́р исцеля́юще чудесы́.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: В пещи́ авраа́мстии о́троцы перси́дстей, любо́вию благоче́стия па́че, не́жели пла́менем, опаля́еми, взыва́ху: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.
Отверза́юще исто́чник богода́нный, святи́и, все́м ре́ки источа́ете чи́стых исцеле́ний, отмыва́юще страсте́й скверне́ния и де́монов зло́бу всегуби́тельную.
Укрепля́еми Вседержи́теля Ду́ха благода́тию, здра́вие боля́щим всегда́ подае́т дво́ица безсре́бреник Твои́х досточу́дная, Сло́ве Бо́жий, Му́дросте и Си́ло.
Свя́т еди́н еси́, прославля́я святы́я Твоя́, ми́р бо те́х ра́ди избавля́еши от бе́д и просвеща́еши зову́щия: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.
Богоро́дичен: Же́зл из ко́рене Иессе́ева Ты́ прозябла́ еси́, цве́та Христа́ израсти́вши, Мари́е, я́ко цветцы́, чудесы́ украси́вшаго Своя́ безсре́бреники уго́дныя.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Ру́це распросте́р, Дании́л, льво́в зия́ния в ро́ве затче́; о́гненную же си́лу угаси́ша, доброде́телию препоя́савшеся, благоче́стия рачи́тели, о́троцы, взыва́юще: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.
На́зи вся́кия яви́стеся вра́жия зло́бы, святи́и, Боже́ственным Ду́хом, на́м бы́вше оде́жда спасе́ния, и оставле́ния вина́, и лю́тых премене́ние, вопию́щим: вся́ дела́, благослови́те, Госпо́дня, Го́спода.
Сы́нове по прича́стию Бо́жию, Дамиа́не и Космо́, бы́вше, ве́рою оте́ческий жре́бий ны́не обрето́сте, небе́сное наслажде́ние и чуде́с све́тлое вои́стинну де́йство, и вопие́те: вся́ дела́, благослови́те, Госпо́дня, Го́спода.
Кропле́ньми ва́шими боголе́пными скве́рну омы́йте душе́вную на́шу, и боле́зненныя, святи́и, прожени́те стра́сти, и де́монская стремле́ния отыми́те, я́ко предста́телие и я́ко цели́телие на́ши ми́лостивии.
Я́ко кри́н, я́ко цве́т мы́сленный, я́ко шипцы́, Ду́хом укра́шени, на́м яви́стеся, святи́и, благово́ние воспуща́юще и злосмра́дие страсте́й отгоня́юще, вопию́щим: вся́ дела́, благослови́те, Госпо́дня, Го́спода.
Богоро́дичен: Умерщвля́ется сме́рть Тобо́ю, Жи́знь бо родила́ еси́ Ипоста́сную — Христа́ Бо́га, Пречи́стая, и предста́тели жи́зни на́шея показа́вшаго, безсре́бреники врачи́, вопию́щим: благослове́н, Пречи́стая, Пло́д Твоего́ чре́ва.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Е́ва у́бо неду́гом преслуша́ния кля́тву всели́ла е́сть, Ты́ же, Де́во Богоро́дице, прозябе́нием чревоноше́ния ми́рови благослове́ние процвела́ еси́. Те́м Тя́ вси́ велича́ем.
Се́ ны́не что́ добро́, или́ что́ красно́, я́коже пи́шет, но то́кмо, е́же жи́ти ны́не бра́тии в единомышле́нии, в ме́сте светоза́рне, в се́лех небе́сных, в сла́ве неувяда́ющей, я́же по достоя́нию ублажа́ем.
Я́ко вели́к си́й хра́м, чудесы́ всегда́ украша́емь, в о́ньже при́сно приходя́ще, Космо́ и Дамиа́не досточу́днии, здра́вие тре́бующим подава́ете, те́мже досто́йно блажи́ми есте́.
Дне́сь сра́дуются на́м, блаже́ннии, в па́мяти ва́шей, а́нгели и боже́ственнии апо́столи, проро́цы и преподо́бнии и вси́ пра́ведницы, с ни́миже ра́достно водворя́ющеся, за ве́сь ми́р моли́теся.
Боже́ственная дво́ице и светоза́рная, безсре́бреннии, и богоно́снии, и всечестни́и, оставле́ние согреше́ний, и исправле́ние жития́ испроси́те, и все́х лю́тых избавле́ние восхваля́ющим ва́с всегда́.
Богоро́дичен: Све́та жили́ще, Чи́стая, была́ еси́, вся́ озари́вшаго и светоно́сны и свя́ты показа́вшаго, ны́не тму́ отъе́млюща страсте́й душетле́нных Ду́хом, Пречи́стая еди́на Присноде́во.
Свети́лен.
Ко́е дово́льно бу́дет сло́во безсре́бреник изрещи́ благода́ть исцеле́ний? И́бо су́ть по Бо́зе все́й вселе́нней вра́чеве и спаси́телие.
Богоро́дичен: Держа́вным Твои́м кро́вом от вра́г наве́та на́с, Чи́стая, Твоя́ рабы́, сохрани́ вся́ невре́дны, Тя́ бо стяжа́хом еди́ну прибе́жище в ско́рбех.
Пѣ́снь а҃.
І҆рмо́съ: Трїста́ты крѣ̑пкїѧ, рожде́йсѧ ѿ дв҃ы, безстра́стїѧ во глꙋбинѣ̀ дꙋшѝ трича́стное потопѝ, молю́сѧ: да тебѣ̀, ꙗ҆́кѡ въ тѷмпа́нѣ, во ᲂу҆мерщвле́нїи тѣлесѐ побѣ́дное воспою̀ пѣ́нїе.
Дво́ице свѣтови́днаѧ мꙋ́дрыхъ безсре́брєникъ, трⷪ҇цѣ честнѣ́й со всѣ́ми и҆збра́нными предстоѧ́щи, моли́сѧ, па́мѧть твою̀ свѣтоно́снꙋю творѧ́щымъ просвѣти́тисѧ дх҃а бжⷭ҇твенными свѣтлостьмѝ.
Превысо́цы ᲂу҆мо́мъ сꙋ́щихъ въ ве́щехъ ꙗ҆́вльшесѧ, невеще́ствєнна блиста̑нїѧ дх҃а мꙋ́дрїи прїѧ́сте, ст҃і́и. тѣ́мже тмꙋ̀ недꙋ́гѡвъ разрѣша́ете всегда̀ посѣщє́нїи бжⷭ҇твенными, безсре́брєницы.
Недрема́нно дꙋше́вное стѧжа́вше ѻ҆́ко, ко и҆сполне́нїю бж҃їю, бжⷭ҇твенныхъ за́повѣдей, спѧ́щыѧ въ недꙋ́зѣхъ, сла́внїи, къ до́бромꙋ здра́вїю возбꙋжда́ете бл҃года́тїю, ми́лостивїи бг҃оно́снїи безсре́брєницы.
Бг҃оро́диченъ: Сп҃са и҆ бг҃а, ѿ чⷭ҇тыхъ твои́хъ крове́й, воплоти́ла є҆сѝ, чⷭ҇таѧ, показа́вшаго на́мъ врачѝ дꙋша́мъ на́шымъ, пречⷭ҇таѧ, сп҃си́тельны и҆ теплы̀ застꙋ́пники, чєстны́ѧ безсре́бреники, дꙋ́хомъ.
Пѣ́снь г҃.
І҆рмо́съ: Не мꙋ́дростїю, и҆ си́лою, и҆ бога́тствомъ хва́лимсѧ, но тобо́ю, ѻ҆́ч҃ею ѵ҆поста́сною мꙋ́дростїю, хрⷭ҇тѐ, нѣ́сть бо свѧ́тъ, па́че тебє̀, чл҃вѣколю́бче.
Мѵ́ро благово́нно и҆сцѣле́нїй, бжⷭ҇твенный хра́мъ ва́шъ и҆сточа́етъ свѧще́ннѡ тꙋ́чи дꙋхѡ́вныѧ, стра̑сти ѕлосмра̑дныѧ ѿмыва́ѧ всегда̀.
Въ нбⷭ҇ныхъ се́лѣхъ водворѧ́ющесѧ всегда̀, сѣ́нь ва́шꙋ при́снѡ и҆сто́чникъ и҆сцѣле́нїй, премꙋ́дрїи, показꙋ́ете бл҃года́тїю вседержи́телѧ.
Плѡтскі́ѧ стра̑сти воздержа́нїѧ броздо́ю ѡ҆бꙋзда́вше, дꙋхѡ́вныѧ зари̑ пребога́тнѡ прїѧ́сте: тѣ́мже и҆сцѣле́ньми мі́ръ ѡ҆богаща́ете.
Бг҃оро́диченъ: Краснѣ́йшꙋ въ жена́хъ тѧ̀ бг҃ъ и҆збра̀, и҆ и҆зъ тебє̀ пло́тски, чⷭ҇таѧ, роди́тисѧ благоизво́ли почива́ѧй во ст҃ы́хъ свои́хъ.
Сѣда́ленъ, гла́съ и҃.
И҆сцѣле́нїй да́тели и҆ чꙋдотво́рцы, и҆ чꙋде́съ свѣти́льники свѣтопрїе́мнїи всѣ̑мъ ꙗ҆ви́стесѧ, дꙋхо́вною благода́тїю, страстны́й бо пла́мень вѣ́рою прохлажда́ете, и҆ вѣ̑рнымъ въ не́й смы́слъ согрѣва́ете. тѣ́мъ врачевство̀ дꙋше́вное стѧжа́вше, бжⷭ҇твеннꙋю цр҃ковь ва́шꙋ, къ не́йже прибѣга́юще вопїе́мъ: бг҃оно́сцы безсре́брєницы, моли́те хрⷭ҇та̀ бг҃а, согрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе дарова́ти пра́зднꙋющымъ любо́вїю свѧтꙋ́ю па́мѧть ва́шꙋ.
И҆сцѣле́нїй зари̑ сꙋ́щымъ на землѝ возсїѧ́юще, бжⷭ҇твеннїи чꙋдотво́рцы, ꙗ҆́вѣ ѿгонѧ́ете человѣ́кѡвъ недꙋ́ги, вои́стиннꙋ незаходи́маго сл҃нца въ себѣ̀ стѧжа́вше, хрⷭ҇та̀ бг҃а на́шего. тѣ́мже досто́йнѡ соше́дшесѧ, почита́емъ сла́внꙋю, ст҃і́и, и҆ честнꙋ́ю ва́шꙋ па́мѧть, бг҃оно́снїи безсре́брєницы. моли́те хрⷭ҇та̀ бг҃а, грѣхѡ́въ ѡ҆ставле́нїе пода́ти чтꙋ́щымъ любо́вїю свѧтꙋ́ю па́мѧть ва́шꙋ.
Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́кѡ дв҃ꙋ и҆ є҆ди́нꙋ въ жена́хъ, тѧ̀ безъ сѣ́мене ро́ждшꙋю бг҃а пло́тїю, всѝ ᲂу҆блажа́емъ ро́ди человѣ́честїи: ѻ҆́гнь бо всели́сѧ въ тѧ̀ бжⷭ҇тва̀, и҆ ꙗ҆́кѡ млⷣнца млеко́мъ пита́еши зижди́телѧ и҆ гдⷭ҇а. тѣ́мъ а҆́гг҃льскїй и҆ человѣ́ческїй ро́дъ, досто́йнѡ сла́вимъ прест҃о́е ржⷭ҇тво̀ твоѐ, и҆ согла́снѡ вопїе́мъ тѝ: молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, согрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе дарова́ти покланѧ́ющымсѧ вѣ́рою прест҃о́мꙋ ржⷭ҇твꙋ̀ твоемꙋ̀.
Крⷭ҇тобг҃оро́диченъ: А҆́гнца и҆ па́стырѧ и҆ и҆зба́вителѧ, а҆́гница зрѧ́щи на крⷭ҇тѣ̀, восклица́ше пла́чꙋщи, и҆ го́рькѡ рыда́ющи, вопїѧ́ше: мі́ръ ᲂу҆́бѡ ра́дꙋетсѧ, прїе́млѧ тобо́ю и҆збавле́нїе, ᲂу҆тро́ба же моѧ̀ гори́тъ, зрѧ́щи твоѐ распѧ́тїе, є҆́же терпи́ши за милосе́рдїе ми́лости. Долготерпѣли́ве гдⷭ҇и, ми́лости бе́здно, и҆ и҆сто́чниче неисчерпа́емый, ᲂу҆милосе́рдисѧ, и҆ да́рꙋй согрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе вѣ́рою пою́щымъ бжⷭ҇твєнныѧ стрⷭ҇ти твоѧ̑.
Пѣ́снь д҃.
І҆рмо́съ: Сѣдѧ́й въ сла́вѣ на прⷭ҇то́лѣ бжⷭ҇тва̀, во ѻ҆́блацѣ ле́гцѣ, прїи́де і҆и҃съ пребжⷭ҇твенный, нетлѣ́нною дла́нїю, и҆ спасѐ зовꙋ́щыѧ: сла́ва, хрⷭ҇тѐ, си́лѣ твое́й.
Живоно́сными дѣ́йствы, всѧ́ческими дѣѧ̑нїи, смертонѡ́сныѧ стра̑сти человѣ́кѡвъ и҆сцѣлѧ́ете, свѣтови́днїи столпѝ, забра̑ла недви̑жима, вїногра́да и҆́стиннагѡ бжⷭ҇твєнныѧ ло́зы.
Сосцы̀ цр҃ко́внїи, и҆̀же млеко̀ пролива́юще и҆сцѣле́нїй, просвѣще́нїй, безсре́брєницы, пита́юще всѣ́хъ бж҃е́ственными бра́шны, да восхва́лѧтсѧ ра́достными пѣ́сньми.
Врачевство̀ показа́сѧ хра́мъ ва́шъ, ст҃і́и, ѡ҆бꙋрева́ємымъ небꙋ́рно приста́нище и҆ спаси́тельно, въ ѻ҆́ньже притека́юще всѝ прїе́млемъ тишинꙋ̀, и҆ лю́тыхъ и҆збавле́нїе.
Бг҃оро́диченъ: Ми́лости мѧ̀, дв҃о, ꙗ҆́же въ тебѣ̀, сподо́би, ро́ждшаѧ сло́во, є҆ди́на вои́стиннꙋ ми́лостивное, є҆ди́но ми́лостивны ст҃ы̑ѧ показа́вшее, цѣли́тели и҆ чꙋдотво́рцы въ концѣ́хъ.
Пѣ́снь є҃.
І҆рмо́съ: Оу҆жасо́шасѧ всѧ́чєскаѧ ѡ҆ бж҃е́ственнѣй сла́вѣ твое́й: ты́ бо, неискꙋсобра́чнаѧ дв҃о, и҆мѣ́ла є҆сѝ во ᲂу҆тро́бѣ надъ всѣ́ми бг҃а, и҆ родила̀ є҆сѝ безлѣ́тнаго сн҃а, всѣ̑мъ воспѣва́ющымъ тѧ̀ ми́ръ подава́ющаѧ.
Бжⷭ҇твенными свѣтлостьмѝ ꙗ҆́вѣ ѡ҆блиста́еми, ве́сь ѡ҆бхо́дите мі́ръ: всѧ̑ человѣ́ки просвѣща́ете, тмꙋ̀ ѿе́млюще страсте́й, де́мѡны прогонѧ́юще, бг҃оно́снїи безсре́брєницы.
Ꙗ҆́кѡ два̀ просвѣща́ете свѣти́льники поднебе́снꙋю, дꙋходви́жнѡ, бг҃оно́сцы, всю̀ тва́рь ѡ҆бходѧ́ще, и҆ и҆̀же на ѻ҆дрѣ̀ болѣ́зней посѣща́юще, и҆ ѿ бѣ́дъ и҆зима́юще.
Недꙋ́гꙋющымъ и҆сцѣле́нїе, страсте́й и҆збавле́нїе подаю́ще безсре́бреннѡ, всѣ̑мъ предста́тели вели́цы ꙗ҆ви́стесѧ, всѣ̑мъ помѡ́щницы съ бг҃омъ, всѣ̑мъ застꙋ́пницы, бг҃оно́снїи безсре́брєницы.
Бг҃оро́диченъ: Мꙋ́дрость породила̀ є҆сѝ бж҃їю ѵ҆поста́снꙋю, пречⷭ҇таѧ дв҃о бцⷣе, ст҃ы̑ѧ премꙋ́дры показа́вшꙋю: и҆́миже ѕломꙋдреца̀ паде́сѧ шата́нїе, и҆ лю̑таѧ ᲂу҆хищрє́нїѧ.
Пѣ́снь ѕ҃.
І҆рмо́съ: Пожрꙋ́ ти со гла́сомъ хвале́нїѧ, гдⷭ҇и, цр҃ковь вопїе́тъ тѝ, ѿ бѣсо́вскїѧ кро́ве ѡ҆чи́щшисѧ, ра́ди ми́лости, ѿ ре́бръ твои́хъ и҆сте́кшею кро́вїю.
Не хи́тростїю человѣ́ческою, но бжⷭ҇твенною бл҃года́тїю, ѡ҆чища́ете недꙋ́ги человѣ́кѡвъ, сла́внїи: сегѡ̀ ра́ди соше́дшесѧ, по до́лгꙋ ва́съ ᲂу҆блажа́емъ.
Любо́вїю ко хрⷭ҇тꙋ̀, бг҃оно́снїи, свѧза́еми, всю̀ ѕло́бꙋ де́мѡнѡвъ разрꙋша́ете бжⷭ҇твенною благода́тїю: сегѡ̀ ра́ди ва́ше соверша́емъ торжество̀.
Ꙗ҆́кѡ сꙋ́ще вїногра́да бжⷭ҇твеннагѡ прозѧбє́нїѧ, вїно̀ на́мъ и҆сцѣле́нїй сꙋ́щымъ въ сѣ́тованїи недꙋ́гѡвъ точа́ще, весе́лїѧ и҆сполнѧ́ете безсре́брєницы.
Бг҃оро́диченъ: Хра́мъ тѧ̀ чи́стъ содѣ́ла, влⷣчце, пречи́стое сло́во є҆́же бжⷭ҇твенный хра́мъ безсре́брєникъ, велича́ѧ въ чꙋдесѣ́хъ и҆ зна́менїихъ всегда̀.
Конда́къ, гла́съ в҃:
Бл҃года́ть прїи́мше и҆сцѣле́нїй, простира́ете здра́вїе сꙋ́щымъ въ нꙋ́ждахъ, вра́чеве, чꙋдотво́рцы пресла́внїи: но ва́шимъ посѣще́нїемъ ра́тникѡвъ де́рзѡсти низложи́те, мі́ръ и҆сцѣлѧ́юще чꙋдесы̀.
І҆́косъ:
Всѧ́кагѡ ра́зꙋма и҆ мꙋ́дрости прехо́дитъ сло́во мꙋ́дрыхъ врачє́въ, и҆ всѣ̑мъ ра́зꙋмъ подаю́тъ: вы́шнѧгѡ бо благода́ть прїе́мше, неви́димѡ здра́вїе да́рꙋютъ всѣ̑мъ. ѿѻнꙋ́дꙋже и҆ мнѣ̀ по́вѣсти бл҃года́ть дарова́сѧ пѣ́ти, ꙗ҆́кѡ бг҃онѡ́сныѧ ᲂу҆го́дники хрⷭ҇тѡ́вы и҆ слꙋжи́тели, и҆сцѣле́нїй мно́жество подаю́щыѧ: болѣ́зни бо всѣ́хъ и҆збавлѧ́ютъ, мі́ръ и҆сцѣлѧ́юще чꙋдесы̀.
Пѣ́снь з҃.
І҆рмо́съ: Въ пещѝ а҆враа́мстїи ѻ҆́троцы персі́дстѣй, любо́вїю благоче́стїѧ па́че, не́жели пла́менемъ ѡ҆палѧ́еми, взыва́хꙋ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ въ хра́мѣ сла́вы твоеѧ̀, гдⷭ҇и.
Ѿверза́юще и҆сто́чникъ бг҃ода́нный ст҃і́и, всѣ̑мъ рѣ́ки и҆сточа́ете чи́стыхъ и҆сцѣле́нїй, ѿмыва́юще страсте́й сквернє́нїѧ, и҆ де́мѡнѡвъ ѕло́бꙋ всегꙋби́тельнꙋю.
Оу҆крѣплѧ́еми вседержи́телѧ дх҃а благода́тїю, здра́вїе болѧ́щымъ всегда̀ подае́тъ, дво́ица безсре́брєникъ твои́хъ досточꙋ́днаѧ, сло́ве бж҃їй, мꙋ́дросте и҆ си́ло.
Свѧ́тъ є҆ди́нъ є҆сѝ, прославлѧ́ѧ ст҃ы̑ѧ твоѧ̑: мі́ръ бо тѣ́хъ ра́ди и҆збавлѧ́еши ѿ бѣ́дъ, и҆ просвѣща́еши зовꙋ́щыѧ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ въ хра́мѣ сла́вы твоеѧ̀, гдⷭ҇и.
Бг҃оро́диченъ: Же́злъ и҆зъ ко́рене і҆ессе́ева ты̀ прозѧбла̀ є҆сѝ, цвѣ́та хрⷭ҇та̀ и҆зрасти́вши, марі́е: ꙗ҆́кѡ цвѣтцы̀ чꙋдесы̀ ᲂу҆краси́вшаго своѧ̑ безсре́бреники ᲂу҆гѡ́дныѧ.
Пѣ́снь и҃.
І҆рмо́съ: Рꙋ́цѣ распросте́ръ, данїи́лъ львѡ́въ зїѧ̑нїѧ въ ро́вѣ затчѐ: ѻ҆́гненнꙋю же си́лꙋ ᲂу҆гаси́ша, добродѣ́телїю препоѧ́савшесѧ, благоче́стїѧ рачи́тели ѻ҆́троцы, взыва́юще: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.
На́зи всѧ́кїѧ ꙗ҆ви́стесѧ вра́жїѧ ѕло́бы, ст҃і́и, бжⷭ҇твеннымъ дх҃омъ, на́мъ бы́вше ѻ҆де́жда спасе́нїѧ, и҆ ѡ҆ставле́нїѧ вина̀, и҆ лю́тыхъ премѣне́нїе, вопїю́щымъ: всѧ̑ дѣла̀ благослови́те гдⷭ҇нѧ гдⷭ҇а.
Сы́нове по прича́стїю бж҃їю, дамїа́не и҆ космо̀, бы́вше, вѣ́рою ѻ҆те́ческїй жре́бїй ны́нѣ ѡ҆брѣто́сте, нбⷭ҇ное наслажде́нїе, и҆ чꙋде́съ свѣ́тлое вои́стиннꙋ дѣ́йство, и҆ вопїе́те: всѧ̑ дѣла̀ благослови́те гдⷭ҇нѧ гдⷭ҇а.
Кропле́ньми ва́шими бг҃олѣ́пными скве́рнꙋ ѡ҆мы́йте дꙋше́внꙋю на́шꙋ, и҆ болѣ́знєнныѧ, ст҃і́и, прожени́те стра̑сти, и҆ де́мѡнскаѧ стремлє́нїѧ ѿими́те, ꙗ҆́кѡ предста́телїе, и҆ ꙗ҆́кѡ цѣли́телїе на́ши ми́лостивїи.
Ꙗ҆́кѡ крі́нъ, ꙗ҆́кѡ цвѣ́тъ мы́сленный, ꙗ҆́кѡ шипцы̀ дх҃омъ ᲂу҆кра́шени, на́мъ ꙗ҆ви́стесѧ, ст҃і́и, благово́нїе воспꙋща́юще, и҆ ѕлосмра́дїе страсте́й ѿгонѧ́юще, вопїю́щымъ: всѧ̑ дѣла̀ благослови́те гдⷭ҇нѧ гдⷭ҇а.
Бг҃оро́диченъ: Оу҆мерщвлѧ́етсѧ сме́рть тобо́ю, жи́знь бо родила̀ є҆сѝ ѵ҆поста́снꙋю, хрⷭ҇та̀ бг҃а, пречⷭ҇таѧ, и҆ предста́тели жи́зни на́шеѧ показа́вшаго, безсре́бреники врачѝ, вопїю́щымъ: бл҃гослове́нъ, пречⷭ҇таѧ, пло́дъ твоегѡ̀ чре́ва.
Пѣ́снь ѳ҃.
І҆рмо́съ: Є҆́ѵа ᲂу҆́бѡ недꙋ́гомъ преслꙋша́нїѧ клѧ́твꙋ всели́ла є҆́сть: ты́ же, дв҃о бцⷣе, прозѧбе́нїемъ чревоноше́нїѧ, мі́рови бл҃гослове́нїе процвѣла̀ є҆сѝ: тѣ́мъ тѧ̀ всѝ велича́емъ.
Сѐ ны́нѣ что̀ добро̀, и҆лѝ что̀ красно̀, ꙗ҆́коже пи́шетъ, но то́кмѡ є҆́же жи́ти ны́нѣ бра́тїи въ є҆диномышле́нїи, въ мѣ́стѣ свѣтоза́рнѣ, въ се́лѣхъ нбⷭ҇ныхъ, въ сла́вѣ неꙋвѧда́ющей, ꙗ҆̀же по достоѧ́нїю ᲂу҆блажа́емъ;
Ꙗ҆́кѡ вели́къ сі́й хра́мъ, чꙋдесы̀ всегда̀ ᲂу҆краша́емь, въ ѻ҆́ньже при́снѡ приходѧ́ще, космо̀ и҆ дамїа́не досточꙋ́днїи, здра́вїе тре́бꙋющымъ подава́ете: тѣ́мже досто́йнѡ блажи́ми є҆стѐ.
Дне́сь сра́дꙋютсѧ на́мъ, бл҃же́ннїи, въ па́мѧти ва́шей, а҆́гг҃ли, и҆ бжⷭ҇твеннїи а҆пⷭ҇ли, прⷪ҇ро́цы и҆ прпⷣбнїи, и҆ всѝ пра́вєдницы, съ ни́миже ра́достнѡ водворѧ́ющесѧ, за ве́сь мі́ръ моли́тесѧ.
Бжⷭ҇твеннаѧ дво́ице и҆ свѣтоза́рнаѧ, безсре́бреннїи и҆ бг҃оно́снїи и҆ всечестні́и, ѡ҆ставле́нїе согрѣше́нїй, и҆ и҆справле́нїе житїѧ̀ и҆спроси́те, и҆ всѣ́хъ лю́тыхъ и҆збавле́нїе, восхвалѧ́ющымъ ва́съ всегда̀.
Бг҃оро́диченъ: Свѣ́та жили́ще, чⷭ҇таѧ, была̀ є҆сѝ всѧ̑ ѡ҆зари́вшагѡ, и҆ свѣтоно́сны, и҆ ст҃ы показа́вшагѡ, ны́нѣ тмꙋ̀ ѿе́млюща страсте́й дꙋшетлѣ́нныхъ дх҃омъ, пречⷭ҇таѧ є҆ди́на приснодв҃о.
Свѣти́ленъ.
Ко́е дово́льно бꙋ́детъ сло́во, безсре́брєникъ и҆зрещѝ бл҃года́ть и҆сцѣле́нїй; и҆́бо сꙋ́ть по бз҃ѣ, все́й вселе́ннѣй вра́чеве и҆ спаси́телїе.
Бг҃оро́диченъ: Держа́внымъ твои́мъ кро́вомъ, ѿ вра̑гъ навѣ́та на́съ, чⷭ҇таѧ, твоѧ̑ рабы̑ сохранѝ всѧ̑ неврє́дны: тѧ́ бо стѧжа́хомъ є҆ди́нꙋ прибѣ́жище въ ско́рбехъ.
Жития мучеников-бессребреников Космы и Дамиана
Святые мученики, чудотворцы и бессребреники Косма и Дамиан – родные братья, родом из Рима, врачи по профессии, приняли мученическую кончину в Риме при императоре Карине (283-284). Воспитанные родителями-христианами в правилах благочестия, они вели строгую, целомудренную жизнь и были удостоены от Бога благодатного дара исцеления болезней. Своим добрым и бескорыстным отношением к людям, соединенным с исключительным милосердием, братья многих обращали ко Христу. Святые обычно говорили больным: "Не своей силой мы врачуем болезни, а силой Христа, Истинного Бога. Веруйте в Него и будете здоровы". За бескорыстное лечение недугующих святых братьев называли "безмездными врачами".
Действенное служение ближнему, духовное воздействие на окружающих, многих приводившее в Церковь, привлекло внимание к братьям римских властей. За врачами были посланы воины. Услышав об этом, христиане просили святых Косму и Дамиана укрыться на время ради тех, которые прибегали к их помощи. Но, не найдя братьев, воины схватили других христиан в селении, где жили святые. Тогда святые Косма и Дамиан покинули убежище и отдали себя в руки римских воинов, попросив отпустить взятых вместо них заложников.
В Риме святых вначале заключили в темницу, а затем повели в судилище. Святые братья открыто исповедали перед римским императором и судом свою веру во Христа Бога, пришедшего на землю спасти человечество и искупить грех мира, и решительно отказались принести жертву языческим богам. Они говорили: "Мы никому не причинили зла, мы не занимаемся волшебством и чародейством, в чем вы нас обвиняете. Мы врачуем недуги силой Господа и Спасителя нашего Иисуса Христа и не берем никакого вознаграждения за помощь больным потому, что Господь завещал Своим ученикам: "Даром получили, даром давайте" (Мф. 10, 8).
Однако император продолжал настаивать. По молитве святых братьев, исполненных благодатной силой, Бог поразил Карина внезапной болезнью, чтобы он на собственном опыте испытал всемогущество Господа, не прощающего хулы на Святого Духа. Люди, видевшие чудо, восклицали: "Велик Бог христианский и нет другого Бога, кроме Него!" Многие уверовавшие просили святых врачей исцелить императора, и сам он умолял святых, обещая обратиться к Истинному Богу Христу Спасителю. Святые исцелили его. После этого святые Косма и Дамиан были с честью отпущены на свободу и вновь принялись за врачевание болезней.
Но чего не могли сделать ненависть язычников и жестокость римских властей, совершила черная зависть, одна из сильнейших страстей греховной природы человека. Старый врач-наставник, у которого в свое время святые братья изучали врачебное искусство, стал завидовать их славе. Доведенный до исступления этой коварной, все иссушающей страстью, он призвал святых братьев, когда-то любимых своих учеников, будто бы для собирания редких лекарственных трав и, заведя их далеко в горы, убил, а тела бросил в реку.
Так мученически окончили свой земной путь безмездные целители – святые братья Косма и Дамиан, всю свою жизнь посвятившие христианскому служению ближним, избежавшие римского меча и темницы, но предательски убитые учителем.
Господь прославил Своих угодников. И ныне по молитвам святых бессребреников получают от Бога исцеление все, с верою прибегающие к их святому заступничеству.
Часть мощей святых мучеников покоится в церкви Космы и Дамиана Римских в Старых Панех (г. Москва).
См. также: "Страдание святых мучеников Космы и Дамиана" в изложении свт. Димитрия Ростовского.
Жития мучеников-бессребреников Космы и Дамиана
Святые мученики, чудотворцы и бессребреники Косма и Дамиан – родные братья, родом из Рима, врачи по профессии, приняли мученическую кончину в Риме при императоре Карине (283-284). Воспитанные родителями-христианами в правилах благочестия, они вели строгую, целомудренную жизнь и были удостоены от Бога благодатного дара исцеления болезней. Своим добрым и бескорыстным отношением к людям, соединенным с исключительным милосердием, братья многих обращали ко Христу. Святые обычно говорили больным: "Не своей силой мы врачуем болезни, а силой Христа, Истинного Бога. Веруйте в Него и будете здоровы". За бескорыстное лечение недугующих святых братьев называли "безмездными врачами".
Действенное служение ближнему, духовное воздействие на окружающих, многих приводившее в Церковь, привлекло внимание к братьям римских властей. За врачами были посланы воины. Услышав об этом, христиане просили святых Косму и Дамиана укрыться на время ради тех, которые прибегали к их помощи. Но, не найдя братьев, воины схватили других христиан в селении, где жили святые. Тогда святые Косма и Дамиан покинули убежище и отдали себя в руки римских воинов, попросив отпустить взятых вместо них заложников.
В Риме святых вначале заключили в темницу, а затем повели в судилище. Святые братья открыто исповедали перед римским императором и судом свою веру во Христа Бога, пришедшего на землю спасти человечество и искупить грех мира, и решительно отказались принести жертву языческим богам. Они говорили: "Мы никому не причинили зла, мы не занимаемся волшебством и чародейством, в чем вы нас обвиняете. Мы врачуем недуги силой Господа и Спасителя нашего Иисуса Христа и не берем никакого вознаграждения за помощь больным потому, что Господь завещал Своим ученикам: "Даром получили, даром давайте" (Мф. 10, 8).
Однако император продолжал настаивать. По молитве святых братьев, исполненных благодатной силой, Бог поразил Карина внезапной болезнью, чтобы он на собственном опыте испытал всемогущество Господа, не прощающего хулы на Святого Духа. Люди, видевшие чудо, восклицали: "Велик Бог христианский и нет другого Бога, кроме Него!" Многие уверовавшие просили святых врачей исцелить императора, и сам он умолял святых, обещая обратиться к Истинному Богу Христу Спасителю. Святые исцелили его. После этого святые Косма и Дамиан были с честью отпущены на свободу и вновь принялись за врачевание болезней.
Но чего не могли сделать ненависть язычников и жестокость римских властей, совершила черная зависть, одна из сильнейших страстей греховной природы человека. Старый врач-наставник, у которого в свое время святые братья изучали врачебное искусство, стал завидовать их славе. Доведенный до исступления этой коварной, все иссушающей страстью, он призвал святых братьев, когда-то любимых своих учеников, будто бы для собирания редких лекарственных трав и, заведя их далеко в горы, убил, а тела бросил в реку.
Так мученически окончили свой земной путь безмездные целители – святые братья Косма и Дамиан, всю свою жизнь посвятившие христианскому служению ближним, избежавшие римского меча и темницы, но предательски убитые учителем.
Господь прославил Своих угодников. И ныне по молитвам святых бессребреников получают от Бога исцеление все, с верою прибегающие к их святому заступничеству.
Часть мощей святых мучеников покоится в церкви Космы и Дамиана Римских в Старых Панех (г. Москва).
См. также: "Страдание святых мучеников Космы и Дамиана" в изложении свт. Димитрия Ростовского.