Канон святому великомученику Прокопию Кесарийскому

Припев: Святы́й великому́чениче Проко́пие, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 21 июля (08 июля ст. ст.)

Глас 4.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Мо́ря чермну́ю пучи́ну невла́жными стопа́ми дре́вний пешеше́ствовав Изра́иль, крестообра́зными Моисе́овыма рука́ма Амали́кову си́лу в пусты́ни победи́л е́сть.

Бога́тыми сия́нии Ду́ха облия́н, светоно́сный се́й и честны́й пра́здник тво́й чту́щия, страсте́й мглы́ изба́ви и напа́стей, му́чениче Проко́пие.

Зва́ние не от челове́к бы́сть твое́, Проко́пие, но с небесе́, я́ко Па́вла пе́рвее, Христо́с улови́, страсте́й Свои́х свиде́теля всеи́стиннаго тя́ соде́лав.

Во́инством тле́нным, прему́дре, на ве́чнующая, я́ко смы́слен, премени́в и сме́ртнаго царя́ на Безсме́ртнаго и Ца́рствие нетле́нное тебе́ подава́ющаго, Проко́пие.

Богоро́дичен: Естество́м Соде́теля родила́ еси́, на́с обожи́вшаго па́че ума́ соедине́нием и́стинным, Богоро́дице Препе́тая, Его́же приле́жно моли́ просвети́ти пою́щия Тя́.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Не му́дростию, и си́лою, и бога́тством хва́лимся, но Тобо́ю, О́тчею ипоста́сною Му́дростию, Христе́: не́сть бо свя́т, па́че Тебе́, Человеколю́бче.

Посреде́ Креста́ пресла́вно Христо́с тебе́ явля́ется, науча́я я́ве, е́же к на́м схожде́ние, и тя́ к страда́нию призыва́я.

Хра́м и сто́лп воздви́гл еси́ тебе́ сама́го Боже́ственному Ду́ху, ре́вностию же дыха́я Бо́жиею, хра́мы и безду́шныя истука́ны де́монския низложи́л еси́, му́чениче Проко́пие.

Совле́клся еси́ ко́жных ри́з строга́нием, нетле́ния же оде́ждею оде́явся, Проко́пие, многоко́зненнаго, му́чениче, обнажи́л еси́.

Богоро́дичен: Изба́ви мя́ вся́каго прило́га сопроти́внаго зми́я, Ма́ти Де́во Чи́стая, и се́рдце мое́ просвети́, ве́рою Тя́ сла́вящаго, Пренепоро́чная.

Седа́лен, гла́с 1.

Я́ко Па́вла пе́рвее, Христо́с с небесе́, Проко́пие му́дре, тя́ зове́т к ве́ре, добро́ту боже́ственную прове́дый се́рдца твоего́. Те́мже пострада́л еси́ му́жески, пропове́дая стра́сти и Того́ к челове́ком, преблаже́нне, соше́ствие.

Богоро́дичен: Безневе́стная Чи́стая Богоро́дице Де́во, еди́на ве́рных предста́тельнице и покро́ве, бе́д, и скорбе́й, и лю́тых обстоя́ний все́х изба́ви, на Тя́ упова́ние, Отрокови́це, иму́щих, и ду́ши на́ша спаси́ боже́ственными моли́твами Твои́ми.

Крестобогоро́дичен: Зря́щи Тя́, Христе́, Всенепоро́чная Ма́ти, ме́ртва на Кресте́ просте́рта, вопия́ше: Сы́не Мо́й, Собезнача́льне Отцу́ и Ду́ху, что́ неизрече́нное Твое́ сие́ смотре́ние? И́мже спа́сл еси́ пречи́стых ру́к Твои́х, Ще́дре, созда́ние.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Вознесе́на Тя́ ви́девши Це́рковь на Кресте́, Со́лнце Пра́ведное, ста́ в чи́не свое́м, досто́йно взыва́ющи: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Превознесе́ннаго держа́вою нече́стия го́рдаго мучи́теля, ко Влады́це боже́ственными воззре́нии взыва́я, разрази́л еси́: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Явля́ется в темни́це тебе́ затворе́ну Изба́витель, Проко́пие, де́рзости наполня́я тя́, сия́нием же просвеща́я тя́ и зва́ние сугу́бо твоему́ предспе́янию подая́.

Благода́тию Боже́ственною просвеще́но зря́ще твое́ лице́, неве́рия мра́ком покрове́ннии све́т ве́ры Боже́ственным манове́нием прие́млют.

Богоро́дичен: Отягче́на сно́м уны́ния, к покая́ния у́тру мя́ Твое́ю неусы́пною, Влады́чице, воздви́гни моли́твою и спаси́ мя, Еди́на Спа́са ро́ждшая.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Нечести́вии не у́зрят сла́вы Твоея́, Христе́, но мы́ Тя́, Единоро́дне, Оте́ческия сла́вы Сия́ние Божества́, от но́щи у́тренююще, воспева́ем Тя́, Человеколю́бче.

Све́том слове́с твои́х во́инство богопоко́рное приве́л еси́ Христу́, муче́ния кро́вию насле́довавшее с тобо́ю, Проко́пие, Ца́рство недви́жимое.

Синкли́тства яви́шася вы́шняго прича́стницы жены́ синкли́тския, и ро́да све́тлости отре́кшеся, и умре́ти изво́лиша по Тебе́, Сло́ве Безсме́ртне.

Огне́м распаля́еми Боже́ственным ду́ши, опаля́емаго и неща́дно жего́маго те́ла пренебре́гше, я́же Твое́ возжеле́вшия Ца́рство, Многоми́лостиве.

Богоро́дичен: Заче́нши, родила́ еси́ Бо́га Емману́ила, на обновле́ние челове́ком, Пресвята́я Чи́стая, пло́ть бы́вша, Его́же при́сно моли́ спасти́ ду́ши на́ша.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Пожру́ Ти со гла́сом хвале́ния, Го́споди, Це́рковь вопие́т Ти́, от бесо́вския кро́ве очи́щшися, ра́ди ми́лости от ре́бр Твои́х исте́кшею кро́вию.

Источа́я тво́й медото́чный язы́к уче́ния медото́чная и го́рести безбо́жия вои́стинну изба́ви благопоко́рно тебе́ притека́ющия, му́чениче Проко́пие.

Ма́терь — благоче́стие, му́чениче, стяжа́в, злоче́стия изыма́еши твою́ по пло́ти честну́ю ма́терь и приво́диши небе́сному Отцу́ страда́ния ра́ди.

Лани́ты стружа́ желе́зом мучи́тель, по́мысла твоего́ тве́рдости, му́чениче, не поколеба́, водруже́ннаго любо́вию, стра́сти пло́тию претерпе́вшаго.

Богоро́дичен: Свята́го святы́х неизрече́нно родила́ еси́, Пресвята́я Де́во, ве́рныя при́сно освяща́ющаго и му́ченическия ли́ки со а́нгелы совокупля́ющаго.

Конда́к, гла́с 2.

Ре́вностию ко Христу́ боже́ственною распала́емь и Креста́ кре́постию огражда́емь, враго́в шата́ние и де́рзость низложи́л еси́, Проко́пие, и честну́ю Це́рковь возвы́сил еси́, ве́рою преуспева́я и просвеща́я на́с.

И́кос:

Уста́ ра́зума мне́ пода́ждь, Пребезнача́льне Сло́ве, хотя́щу пе́ти Твоего́ ору́жника Проко́пия: и́маши бо бога́тство милосе́рдия неизче́тно, Христе́ мо́й, пучи́ну Твои́х суде́б, да и а́з душе́внаго мра́ка очи́щуся, ума́ же вся́ку скве́рну отмы́в, хра́м свяще́ния де́лы боже́ственными Твои́ми бу́ду и досто́йная пою́ му́ченику, ве́рою преуспева́я и просвеща́я на́с.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: В пещи́ авраа́мстии о́троцы перси́дстей, любо́вию благоче́стия па́че, не́жели пла́менем, опаля́еми, взыва́ху: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.

Тя́жестию о́лова твое́й вы́и сокруша́еме, му́чениче, не чу́л еси́: носи́ти бо и́го на вы́и возжеле́л еси́ преле́гкое за милосе́рдие на́м Приме́шшагося.

Благода́ть свы́ше исцеле́ний прие́м, неду́ги отъе́млеши, му́чениче, и лука́выя отгоня́еши ду́хи, вопия́: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же оте́ц на́ших.

Многообра́зныя от вра́г я́звы прие́мля, блаже́нне, и огне́м опаля́емь, тве́рдостне нече́стие попали́л еси́: благослове́н еси́, — вопия́, — Бо́же оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: От Де́вы нетле́нныя па́че естества́ ражда́ется Сло́во, И́же сло́вом вся́ содева́яй, безслове́сия хотя́ изба́вити во́льное славосло́вящия Того́ сни́тие.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Ру́це распросте́р, Дании́л, льво́в зия́ния в ро́ве затче́; о́гненную же си́лу угаси́ша, доброде́телию препоя́савшеся, благоче́стия рачи́тели, о́троцы, взыва́юще: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Свеща́ми опаля́емь лю́те, остны́ же подбода́емь, и ле́тным ра́нам строга́ние прие́мля, и боле́знуя зело́, му́чениче, взыва́л еси́: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Твое́ю десни́цею те́мная де́монов ли́ца, блаже́нне, зауши́л еси́, сию́ бо на у́глие горя́щее, сла́вне, опали́тися положи́л еси́, беззако́нному мучи́телю противля́яся и взыва́я: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Ка́меня Христа́ незы́блема, всеблаже́нне сла́вне, име́я основа́ние, ка́мением, Проко́пие, ра́довашеся, су́рово отягчава́емь, к нетя́жцей тя́ ра́дости облегча́ет, вопию́ща: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Богоро́дичен: Се́ вси́, Отрокови́це, ро́ди, я́коже прорекла́ еси́, Тя́ ублажа́ют, Бо́га Блаже́ннаго ро́ждшую, блаже́нны содева́ющаго, и́же повеле́нием Его́ после́дующия ве́рно и вопию́щия: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Ка́мень нерукосе́чный от несеко́мыя горы́, Тебе́, Де́во, краеуго́льный отсече́ся — Христо́с, совокупи́вый разстоя́щаяся естества́. Те́м, веселя́щеся, Тя́, Богоро́дице, велича́ем.

Возжеле́нный тебе́ получи́вшу коне́ц, велему́дренно преклони́л еси́ Бо́гу вы́ю, уда́рен же бы́в мече́м, я́коже на колесни́цу, твое́ю все́л еси́ кро́вию и к Нему́, му́чениче, восте́кл еси́.

То́чиши ре́ки исцеле́ний, исто́чник бы́в чуде́с, уставля́еши же пла́мень страсте́й, де́монския же погружа́еши полки́ всеси́льною Ду́ха Боже́ственною кре́постию, досточу́дне.

Всесвяту́ю твою́ па́мять ра́достно творя́щия вся́каго преще́ния, вся́каго же неду́га и вся́кия беды́ спаса́й, Проко́пие, к Зижди́телю Бо́гу свяще́нными твои́ми мольба́ми.

Богоро́дичен: Све́т на́м возсия́, Отрокови́це, от светоно́сныя Твоея́ утро́бы, Созда́тель со́лнца, и зве́зд, и вся́кия тва́ри, Его́же приле́жно моли́ просвети́ти пою́щия Тя́.

Свети́лен:

С небесе́, я́ко Па́влу, бы́сть тебе́ зва́ние, ему́же тезоимени́тно преспева́я, Проко́пие, Го́сподеви ли́ки му́ченик приве́л еси́, с ни́миже мо́лиши о хва́лящих тя́.

Богоро́дичен: Све́т ро́ждшая, Де́во, И́же от Све́та нерожде́нна, Незаходи́маго Све́та, Твои́ми неусы́пными моли́твами наставля́ющи не преста́й Тя́ пою́щия, Ма́ти Присноде́во.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Мо́рѧ чермнꙋ́ю пꙋчи́нꙋ, невла́жными стопа́ми, дре́внїй пѣшеше́ствовавъ і҆и҃ль, крестоѻбра́зными мѡѷсе́овыма рꙋка́ма, а҆мали́ковꙋ си́лꙋ въ пꙋсты́ни побѣди́лъ є҆́сть.

Бога́тыми сїѧ̑нїи дх҃а ѡ҆блїѧ́нъ, свѣтоно́сный се́й, и҆ честны́й пра́здникъ тво́й чтꙋ́щыѧ, страсте́й мглы̀ и҆зба́ви и҆ напа́стей, мꙋ́чениче проко́пїе.

Зва́нїе не ѿ человѣ̑къ бы́сть твоѐ, проко́пїе, но съ нб҃сѐ ꙗ҆́кѡ па́ѵла пе́рвѣе хрⷭ҇то́съ ᲂу҆ловѝ, страсте́й свои́хъ свидѣ́телѧ всеи́стиннаго тѧ̀ содѣ́лавъ.

Во́инствомъ тлѣ́ннымъ, премꙋ́дре, на вѣ̑чнꙋющаѧ ꙗ҆́кѡ смы́сленъ премѣни́въ, и҆ сме́ртнаго царѧ̀ на безсме́ртнаго, и҆ црⷭ҇твїе нетлѣ́нное тебѣ̀ подава́ющаго, проко́пїе.

Бг҃оро́диченъ: Є҆стество́мъ содѣ́телѧ родила̀ є҆сѝ, на́съ ѡ҆божи́вшаго па́че ᲂу҆ма̀ соедине́нїемъ и҆́стиннымъ, бцⷣе препѣ́таѧ: є҆го́же прилѣ́жнѡ молѝ, просвѣти́ти пою́щыѧ тѧ̀.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Не мꙋ́дростїю и҆ си́лою, и҆ бога́тствомъ хва́лимсѧ, но тобо́ю, ѻ҆́ч҃ею ѵ҆поста́сною мꙋ́дростїю, хрⷭ҇тѐ: нѣ́сть бо свѧ́тъ, па́че тебє̀, чл҃вѣколю́бче.

Посредѣ̀ крⷭ҇та̀ пресла́внѡ хрⷭ҇то́съ тебѣ̀ ꙗ҆влѧ́етсѧ, наꙋча́ѧ ꙗ҆́вѣ, є҆́же къ на́мъ схожде́нїе, и҆ тѧ̀ къ страда́нїю призыва́ѧ.

Хра́мъ и҆ сто́лпъ воздви́глъ є҆сѝ тебѐ сама́го бжⷭ҇твенномꙋ дх҃ꙋ, ре́вностїю же дыха́ѧ бж҃їею: хра́мы и҆ бездꙋ̑шныѧ и҆стꙋка́ны дє́мѡнскїѧ низложи́лъ є҆сѝ, мꙋ́чениче проко́пїе.

Совле́клсѧ є҆сѝ ко́жныхъ ри́зъ строга́нїемъ, нетлѣ́нїѧ же ѻ҆де́ждею ѡ҆дѣ́ѧвсѧ, проко́пїе: и҆ многоко́зненнаго, мꙋ́чениче, ѡ҆бнажи́лъ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: И҆зба́ви мѧ̀ всѧ́кагѡ прило́га сопроти́внагѡ ѕмі́ѧ, мт҃и дв҃о чⷭ҇таѧ, и҆ се́рдце моѐ просвѣтѝ, вѣ́рою тѧ̀ сла́вѧщагѡ, пренепоро́чнаѧ.

Сѣда́ленъ, гла́съ а҃.

Ꙗ҆́кѡ па́ѵла пе́рвѣе хрⷭ҇то́съ съ нб҃сѐ, проко́пїе мꙋ́дре, тѧ̀ зове́тъ къ вѣ́рѣ, добро́тꙋ бжⷭ҇твеннꙋю провѣ́дый се́рдца твоегѡ̀. тѣ́мже пострада́лъ є҆сѝ мꙋ́жески, проповѣ́даѧ стрⷭ҇ти, и҆ тогѡ̀ къ человѣ́кѡмъ, преблаже́нне, соше́ствїе.

Бг҃оро́диченъ: Безневѣ́стнаѧ чⷭ҇таѧ бцⷣе дв҃о, є҆ди́на вѣ́рныхъ предста́тельнице и҆ покро́ве, бѣ́дъ и҆ скорбе́й и҆ лю́тыхъ ѡ҆бстоѧ́нїй всѣ́хъ и҆зба́ви, на тѧ̀ ᲂу҆пова́нїе, ѻ҆трокови́це, и҆мꙋ́щихъ, и҆ дꙋ́шы на́шѧ спасѝ бжⷭ҇твенными моли́твами твои́ми.

Крⷭ҇тобг҃оро́диченъ: Зрѧ́щи тѧ̀, хрⷭ҇тѐ, всенепоро́чнаѧ мт҃и, ме́ртва на крⷭ҇тѣ̀ просте́рта, вопїѧ́ше: сн҃е мо́й, собезнача́льне ѻ҆ц҃ꙋ̀ и҆ дх҃ꙋ, что̀ неизрече́нное твоѐ сїѐ смотре́нїе, и҆́мже спа́слъ є҆сѝ пречⷭ҇тыхъ рꙋ́къ твои́хъ, ще́дре, созда́нїе;

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Вознесе́на тѧ̀ ви́дѣвши цр҃ковь на крⷭ҇тѣ̀, сл҃нце пра́ведное, ста̀ въ чи́нѣ свое́мъ, досто́йнѡ взыва́ющи: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

Превознесе́ннаго держа́вою нече́стїѧ го́рдаго мꙋчи́телѧ, ко влⷣцѣ бжⷭ҇твенными воззрѣ̑нїи взыва́ѧ, разрази́лъ є҆сѝ: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

Ꙗ҆влѧ́етсѧ въ темни́цѣ тебѣ̀ затворе́нꙋ и҆зба́витель, проко́пїе, де́рзости наполнѧ́ѧ тѧ̀, сїѧ́нїемъ же просвѣща́ѧ тѧ̀, и҆ зва́нїе сꙋгꙋ́бо твоемꙋ̀ предспѣ́ѧнїю подаѧ̀.

Бл҃года́тїю бжⷭ҇твенною просвѣще́но зрѧ́ще твоѐ лицѐ невѣ́рїѧ мра́комъ покрове́ннїи, свѣ́тъ вѣ́ры бжⷭ҇твеннымъ манове́нїемъ прїе́млютъ.

Бг҃оро́диченъ: Ѡ҆тѧгче́на сно́мъ ᲂу҆ны́нїѧ, къ покаѧ́нїѧ ᲂу҆́трꙋ мѧ̀ твое́ю неꙋсы́пною, влⷣчце, воздви́гни моли́твою, и҆ спаси́ мѧ є҆ди́на сп҃са ро́ждшаѧ.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Нечести́вїи не ᲂу҆́зрѧтъ сла́вы твоеѧ̀, хрⷭ҇тѐ, но мы̀ тѧ̀, є҆диноро́дне, ѻ҆ч҃ескїѧ сла́вы сїѧ́нїе бжⷭ҇тва̀, ѿ но́щи ᲂу҆́тренююще, воспѣва́емъ тѧ̀, чл҃вѣколю́бче.

Свѣ́томъ слове́съ твои́хъ во́инство бг҃опоко́рное приве́лъ є҆сѝ хрⷭ҇тꙋ̀, мꙋче́нїѧ кро́вїю наслѣ́довавшее, съ тобо́ю, проко́пїе, црⷭ҇тво недви́жимое.

Сѷгкли́тства ꙗ҆ви́шасѧ вы́шнѧгѡ прича̑стницы, жєны̀ сѷгкли̑тскїѧ, и҆ ро́да свѣ́тлости ѿре́кшесѧ, и҆ ᲂу҆мре́ти и҆зво́лиша по тебѣ̀, сло́ве безсме́ртне.

Ѻ҆гне́мъ распалѧ́еми бжⷭ҇твеннымъ дꙋ́шы, ѡ҆палѧ́емагѡ и҆ неща́днѡ жего́магѡ тѣ́ла пренебре́гше, ꙗ҆̀же твоѐ возжелѣ́вшыѧ црⷭ҇тво, многоми́лостиве.

Бг҃оро́диченъ: Заче́нши родила̀ є҆сѝ бг҃а є҆мманꙋ́ила, на ѡ҆бновле́нїе человѣ́кѡмъ, прест҃а́ѧ, чⷭ҇таѧ, пло́ть бы́вша: є҆го́же при́снѡ молѝ спастѝ дꙋ́шы на́шѧ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Пожрꙋ́ ти со гла́сомъ хвале́нїѧ, гдⷭ҇и, цр҃ковь вопїе́тъ тѝ, ѿ бѣсо́вскїѧ кро́ве ѡ҆чи́щшисѧ, ра́ди ми́лости ѿ ре́бръ твои́хъ и҆сте́кшею кро́вїю.

И҆сточа́ѧ тво́й медото́чный ѧ҆зы́къ ᲂу҆чє́нїѧ медотѡ́чнаѧ, и҆ го́рести безбо́жїѧ вои́стиннꙋ и҆зба́ви, благопоко́рнѡ тебѣ̀ притека́ющыѧ, мꙋ́чениче проко́пїе.

Ма́терь благоче́стїе, мꙋ́чениче, стѧжа́въ, ѕлоче́стїѧ и҆з̾има́еши, твою̀ по пло́ти честнꙋ́ю ма́терь, и҆ приво́диши нбⷭ҇номꙋ ѻ҆ц҃ꙋ̀ страда́нїѧ ра́ди.

Лани̑ты стрꙋжа̀ желѣ́зомъ мꙋчи́тель, по́мысла твоегѡ̀ тве́рдости, мꙋ́чениче, не поколеба̀, водрꙋже́нагѡ любо́вїю, стрⷭ҇ти пло́тїю претерпѣ́вшагѡ.

Бг҃оро́диченъ: Ст҃а́го ст҃ы́хъ неизрече́ннѡ родила̀ є҆сѝ, прест҃а́ѧ дв҃о, вѣ̑рныѧ при́снѡ ѡ҆свѧща́ющаго и҆ мꙋ́ченичєскїѧ ли́ки со а҆́гг҃лы совокꙋплѧ́ющаго.

Конда́къ, гла́съ в҃:

Ре́вностїю ко хрⷭ҇тꙋ̀ бжⷭ҇твенною распала́емь, и҆ крⷭ҇та̀ крѣ́постїю ѡ҆гражда́емь, врагѡ́въ шата́нїе и҆ де́рзость низложи́лъ є҆сѝ, проко́пїе, и҆ честнꙋ́ю цр҃ковь возвы́силъ є҆сѝ, вѣ́рою преꙋспѣва́ѧ, и҆ просвѣща́ѧ на́съ.

І҆́косъ:

Оу҆ста̀ ра́зꙋма мнѣ̀ пода́ждь, пребезнача́льне сло́ве, хотѧ́щꙋ пѣ́ти твоего̀ ѻ҆рꙋ́жника проко́пїа: и҆́маши бо бога́тство милосе́рдїѧ неизче́тно, хрⷭ҇тѐ мо́й, пꙋчи́нꙋ твои́хъ сꙋде́бъ: да и҆ а҆́зъ дꙋше́внагѡ мра́ка ѡ҆чи́щꙋсѧ, ᲂу҆ма́ же всѧ́кꙋ скве́рнꙋ ѿмы́въ, хра́мъ свѧще́нїѧ дѣ́лы бжⷭ҇твенными твои́ми бꙋ́дꙋ, и҆ достѡ́йнаѧ пою̀ мꙋ́ченикꙋ, вѣ́рою преꙋспѣва́ѧ, и҆ просвѣща́ѧ на́съ.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Въ пещѝ а҆враа́мстїи ѻ҆́троцы персі́дстѣй, любо́вїю благоче́стїѧ па́че, не́жели пла́менемъ ѡ҆палѧ́еми, взыва́хꙋ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ въ хра́мѣ сла́вы твоеѧ̀, гдⷭ҇и.

Тѧ́жестїю ѻ҆́лова твое́й вы́и сокрꙋша́емѣ, мꙋ́чениче, не чꙋ́лъ є҆сѝ: носи́ти бо и҆́го на вы́и возжелѣ́лъ є҆сѝ преле́гкое, за милосе́рдїе на́мъ примѣ́шшагѡсѧ.

Бл҃года́ть свы́ше и҆сцѣле́нїй прїе́мъ, недꙋ́ги ѿе́млеши, мꙋ́чениче, и҆ лꙋка̑выѧ ѿгонѧ́еши дꙋ́хи, вопїѧ̀: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, гдⷭ҇и бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Многоѻбра̑зныѧ ѿ вра̑гъ ꙗ҆́звы прїе́млѧ, бл҃же́нне, и҆ ѻ҆гне́мъ ѡ҆палѧ́емь, тве́рдостнѣ нече́стїе попали́лъ є҆сѝ, бл҃гослове́нъ є҆сѝ, вопїѧ̀, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Бг҃оро́диченъ: Ѿ дв҃ы нетлѣ́нныѧ па́че є҆стества̀ ражда́етсѧ сло́во, и҆́же сло́вомъ всѧ̑ содѣва́ѧй, безслове́сїѧ хотѧ̀ и҆зба́вити во́льное славосло́вѧщыѧ тогѡ̀ сни́тїе.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Рꙋ́цѣ распросте́ръ, данїи́лъ львѡ́въ зїѧ̑нїѧ въ ро́вѣ затчѐ: ѻ҆́гненнꙋю же си́лꙋ ᲂу҆гаси́ша, добродѣ́телїю препоѧ́савшесѧ, благоче́стїѧ рачи́тели ѻ҆́троцы, взыва́юще: бл҃гослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Свѣща́ми ѡ҆палѧ́емь лю́тѣ, ѻ҆стны́ же подбода́емь, и҆ лѣ̑тнымъ ра́намъ строга́нїе прїе́млѧ, и҆ болѣ́знꙋѧ ѕѣлѡ̀, мꙋ́чениче, взыва́лъ є҆сѝ: бл҃гослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Твое́ю десни́цею тє́мнаѧ де́мѡнѡвъ ли́ца, бл҃же́нне, заꙋши́лъ є҆сѝ: сїю́ бо на ᲂу҆́глїе горѧ́щее, сла́вне, ѡ҆пали́тисѧ положи́лъ є҆сѝ, беззако́нномꙋ мꙋчи́телю противлѧ́ѧсѧ, и҆ взыва́ѧ: бл҃гослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Ка́менѧ хрⷭ҇та̀ незы́блема, всебл҃же́нне сла́вне, и҆мѣ́ѧ ѡ҆снова́нїе, ка́менїемъ, проко́пїе, ра́довашесѧ сꙋ́ровѡ ѡ҆тѧгчава́емь, къ нетѧ́жцѣй тѧ̀ ра́дости ѡ҆блегча́етъ, вопїю́ща: бл҃гослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Бг҃оро́диченъ: Сѐ всѝ, ѻ҆трокови́це, ро́ди, ꙗ҆́коже прорекла̀ є҆сѝ, тѧ̀ ᲂу҆блажа́ютъ, бг҃а бл҃же́ннаго ро́ждшꙋю, бл҃же́нны содѣва́ющаго, и҆̀же повелѣ́нїємъ є҆гѡ̀ послѣ́дꙋющыѧ вѣ́рнѡ, и҆ вопїю́щыѧ: бл҃гослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Ка́мень нерꙋкосѣ́чный ѿ несѣко́мыѧ горы̀ тебє̀, дв҃о, краеꙋго́льный ѿсѣче́сѧ, хрⷭ҇то́съ, совокꙋпи́вый разстоѧ̑щаѧсѧ є҆стєства̀. тѣ́мъ веселѧ́щесѧ, тѧ̀, бцⷣе, велича́емъ.

Возжелѣ́нный тебѣ̀ полꙋчи́вшꙋ коне́цъ, велемꙋ́дреннѡ преклони́лъ є҆сѝ бг҃ꙋ вы́ю, ᲂу҆да́ренъ же бы́въ мече́мъ, ꙗ҆́коже на колесни́цꙋ твое́ю всѣ́лъ є҆сѝ кро́вїю, и҆ къ немꙋ̀, мꙋ́чениче, восте́клъ є҆сѝ.

То́чиши рѣ́ки и҆сцѣле́нїй, и҆сто́чникъ бы́въ чꙋде́съ, ᲂу҆ставлѧ́еши же пла́мень страсте́й, дє́мѡнскїѧ же погрꙋжа́еши полкѝ, всеси́льною дх҃а бжⷭ҇твенною крѣ́постїю, досточꙋ́дне.

Всесвѧтꙋ́ю твою̀ па́мѧть ра́достнѡ творѧ́щыѧ, всѧ́кагѡ преще́нїѧ, всѧ́кагѡ же недꙋ́га и҆ всѧ́кїѧ бѣды̀ спаса́й, проко́пїе, къ зижди́телю бг҃ꙋ свѧще́нными твои́ми мольба́ми.

Бг҃оро́диченъ: Свѣ́тъ на́мъ возсїѧ̀, ѻ҆трокови́це, ѿ свѣтоно́сныѧ твоеѧ̀ ᲂу҆тро́бы, созда́тель со́лнца и҆ ѕвѣ́здъ, и҆ всѧ́кїѧ тва́ри: є҆го́же прилѣ́жнѡ молѝ, просвѣти́ти пою́щыѧ тѧ̀.

Свѣти́ленъ:

Съ нб҃сѐ, ꙗ҆́кѡ па́ѵлꙋ, бы́сть тебѣ̀ зва́нїе, є҆мꙋ́же тезоимени́тнѡ преспѣва́ѧ, проко́пїе, гдⷭ҇еви ли́ки мꙋ́чєникъ приве́лъ є҆сѝ: съ ни́миже мо́лиши ѡ҆ хва́лѧщихъ тѧ̀.

Бг҃оро́диченъ: Свѣ́тъ ро́ждшаѧ, дв҃о, и҆́же ѿ свѣ́та нерожде́нна, незаходи́маго свѣ́та, твои́ми неꙋсы́пными моли́твами наставлѧ́ющи не преста́й, тѧ̀ пою́щыѧ, мт҃и приснодв҃о.

Житие великомученика Прокопия Кесарийского (Палестинского) и матери его Феодосии

Свя­той ве­ли­ко­му­че­ник Про­ко­пий, в ми­ру Неа­ний, ро­дом из Иеру­са­ли­ма, жил и по­стра­дал в цар­ство­ва­ние им­пе­ра­то­ра Дио­кли­ти­а­на (284–305). Отец его, знат­ный рим­ля­нин, по име­ни Хри­сто­фор, был хри­сти­а­ни­ном, но мать свя­то­го, Фе­о­до­сия, оста­ва­лась языч­ни­цей. Ра­но ли­шив­шись от­ца, юный от­рок был вос­пи­тан ма­те­рью. По­лу­чив пре­крас­ное свет­ское об­ра­зо­ва­ние, он был пред­став­лен Дио­кли­ти­а­ну в пер­вый год его вступ­ле­ния на пре­стол и быст­ро про­дви­нул­ся по служ­бе. К 303 го­ду, ко­гда бы­ло воз­двиг­ну­то от­кры­тое го­не­ние на хри­сти­ан, Неа­ний был по­слан про­кон­су­лом в Алек­сан­дрию с по­ве­ле­ни­ем бес­по­щад­но пре­сле­до­вать Цер­ковь Бо­жию. Но на пу­ти в Еги­пет, близ си­рий­ско­го го­ро­да Апа­меи, Неа­нию бы­ло яв­ле­ние Гос­по­да Иису­са Хри­ста, как неко­гда Сав­лу на пу­ти в Да­маск. Бо­же­ствен­ный го­лос воз­ве­стил: "Неа­ний, и ты идешь на Ме­ня?" Неа­ний спро­сил: "Кто Ты, Гос­по­ди?" – "Я – рас­пя­тый Иисус, Сын Бо­жий". В то же вре­мя в воз­ду­хе по­явил­ся си­я­ю­щий крест. По­сле ви­де­ния Неа­ний ощу­тил в сво­ем серд­це неиз­ре­чен­ную ра­дость и ду­хов­ное ве­се­лие и пре­вра­тил­ся из го­ни­те­ля в рев­ност­но­го по­сле­до­ва­те­ля Хри­ста. С тех пор Неа­ний воз­лю­бил хри­сти­ан и по­бе­до­нос­но сра­жал­ся толь­ко про­тив вар­ва­ров-языч­ни­ков.

Но на свя­том угод­ни­ке сбы­лось сло­во Спа­си­те­ля, что "вра­ги че­ло­ве­ку – до­маш­ние его" (Мф.10,36). Мать, языч­ни­ца, са­ма при­шла к им­пе­ра­то­ру с жа­ло­бой на сы­на, не по­чи­та­ю­ще­го оте­че­ствен­ных бо­гов. Неа­ний был вы­зван к про­ку­ра­то­ру Иудеи Иусту, где ему тор­же­ствен­но бы­ло вру­че­но по­сла­ние Дио­кли­ти­а­на. Про­чи­тав пол­ное бо­го­хульств по­сла­ние, Неа­ний мол­ча на гла­зах у всех изо­рвал его. Это бы­ло уже пре­ступ­ле­ние, ко­то­рое рим­ляне обо­зна­чи­ли как "оскорб­ле­ние ве­ли­че­ства". Неа­ний был взят под стра­жу и в узах от­прав­лен в Ке­са­рию Па­ле­стин­скую, где то­мил­ся ко­гда-то апо­стол Па­вел. По­сле страш­ных му­че­ний свя­то­го бро­си­ли в сы­рую тем­ни­цу. Но­чью в тю­рем­ной ком­на­те вос­си­ял свет, и Сам Гос­подь Иисус Хри­стос, при­дя со свет­лы­ми Ан­ге­ла­ми, со­вер­шил Кре­ще­ние стра­даль­ца-ис­по­вед­ни­ка, дав ему имя Про­ко­пий.

Мно­го­крат­но свя­то­го Про­ко­пия во­ди­ли в су­ди­ли­ще, при­нуж­да­ли от­речь­ся от Хри­ста и вновь под­вер­га­ли пыт­кам. Стой­кость му­че­ни­ка и его пла­мен­ная ве­ра низ­во­ди­ли обиль­ную бла­го­дать Бо­жию на лю­дей, ви­дев­ших казнь. Вдох­нов­лен­ные по­дви­гом Про­ко­пия, по­шли под меч па­ла­ча мно­гие из преж­них стра­жей свя­то­го уз­ни­ка и рим­ские сол­да­ты вме­сте со сво­и­ми три­бу­на­ми Ни­ко­стра­том и Ан­тиохом. Му­че­ни­че­ски­ми вен­ца­ми за­пе­чат­ле­ли свою ве­ру две­на­дцать жен­щин-хри­сти­а­нок, са­ми при­шед­шие к во­ро­там Ке­са­рий­ской пре­то­рии. По­ра­жен­ная ве­ли­кой ве­рой хри­сти­ан и их му­же­ством, ви­дя непре­клон­ность сы­на, пе­ре­но­сив­ше­го тяж­кие стра­да­ния, Фе­о­до­сия рас­ка­я­лась, вста­ла в ря­ды ис­по­вед­ниц и бы­ла каз­не­на. На­ко­нец, уже но­вый про­ку­ра­тор, Фла­виан, убе­див­шись в бес­по­лез­но­сти пы­ток, при­го­во­рил свя­то­го ве­ли­ко­му­че­ни­ка Про­ко­пия к усек­но­ве­нию ме­чом. Но­чью хри­сти­ане взя­ли мно­го­стра­даль­ное те­ло и, об­вив гроб­ны­ми пе­ле­на­ми, со сле­за­ми и мо­лит­ва­ми пре­да­ли зем­ле († 303).

См. так­же: "Стра­да­ние свя­то­го ве­ли­ко­му­че­ни­ка Про­ко­пия" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.