Канон святому великомученику Иоанну Новому, Сочавскому
Припев: Святы́й великому́чениче Иоáнне, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 15 июня (02 июня ст. ст.)
Глас 4.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́, и напо́лнятся Ду́ха, и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, и явлю́ся, све́тло торжеству́я, и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.
Новоявле́н му́ченик, блаже́нне Иоа́нне, вселе́нней напосле́док яви́лся еси́, те́мже ми́ пода́ждь сло́во твое́ю благода́тию, твоя́ по́двиги воспе́ти по достоя́нию.
Очи́ма мы́сленныма, предстоя́ на суди́щи, му́чеников зре́л еси́ честно́е сосло́вие, тебе́ призыва́ющих ра́достно, Иоа́нне, и подо́бными венцы́ украша́ющих.
Во́инством досточу́дным твоего́ сопротивле́ния побе́дная прия́хом на мучи́теля естеству́: соверше́нне бо посра́млен бы́в, не ктому́ мучи́тельская дерза́ти начина́ет.
Оде́явся в броня́ испове́дания ве́ры и шле́м возложи́в благода́ти, светле́йший язы́ком же, Иоа́нне, боговеща́нным и честны́м, я́коже мече́м, ссе́кл еси́ безу́мнаго епа́рха.
Богоро́дичен: Гора́ превысо́кая, ю́же ви́де Дании́л, ка́мень от горы́ же отсече́ся му́жеску руку́ кроме́, Тебе́ прообразова́, Богоро́дице: без му́жа бо на́м пло́тию родила́ еси́ Емману́ила.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице, живы́й и незави́стный Исто́чниче, ли́к Себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́, в боже́ственней Твое́й сла́ве, венце́в сла́вы сподо́би.
Му́ками, я́ко зла́то честно́е, искуси́лся еси́, страда́льче сла́вне, и Царю́ си́л прине́слся еси́, всепло́дие словеси́ и́стинно, вме́сто огня́ олта́рнаго мече́м истне́емо.
О Влады́це пе́рвее и Го́споде не насы́тишася иуде́е законопресту́пнии и пророкоуби́йственнии, но и Того́ му́ченика влачи́ма неми́лостивно, от слу́г нече́стия теку́ще закла́ху.
Епа́рх се́ти простира́ше словесы́ ласка́тельными к ловле́нию страда́льца прему́драго. Но о́н вопия́ше к нему́: преста́ни на мно́зе буесло́вя, а́з бо тва́ри не поклоню́ся, па́че Созда́вшаго.
Ма́слина плодови́тая в це́ркви Жива́го Бо́га твои́х моще́й ра́ка ны́не яви́ся, от нея́же обира́ем разли́чная неду́гов исцеле́ния, и́же тобо́ю обога́щшиися и чудесы́ твои́ми крася́щиися.
Богоро́дичен: Рече́ боже́ственный Иезеки́иль: и бу́дет две́рь затворе́на. И сие́ на Тебе́ испо́лнися, Влады́чице: вни́де бо несказа́нно в Тя́ О́тчее Сло́во и ми́ру яви́ся Плотоно́сец из Тебе́, Де́во, сохрани́в Тя́ во обои́х.
Седа́лен, гла́с 8.
Прему́дрости рачи́тель бы́в, сокро́вище доброде́телей, отону́дуже и поче́рпл еси́ боже́ственная разуме́ния. Те́мже и, вре́мени призва́вшу, к подвиго́м усе́рдно совле́клся еси́, прие́мля му́ченическия ра́ны, пло́ти содробле́ние и крове́й истоща́ние, и ны́не живе́ши в неизрече́нне све́те с му́ченики. Сего́ ра́ди вопие́м ти́: моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние дарова́ти покланя́ющимся ве́рою святы́м моще́м твои́м.
Богоро́дичен: Помышля́ю су́д и бою́ся, испыта́ния трепе́щу стра́шнаго и ужаса́юся му́ки и огня́ боле́зни, тмы́ же и та́ртара. Увы́, что́ сотворю́? Сту́д ка́ко претерплю́, егда́ кни́ги разгну́тся и дея́ния облича́тся? Сего́ ра́ди припа́даю Ти́, Богоро́дице Пречи́стая: предста́ни ми́ тогда́, ну́жды о́ныя изыма́ющи, Тебе́ бо и́мам прибе́жище, Влады́чице.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Седя́й в сла́ве на Престо́ле Божества́ во о́блаце ле́гце, прии́де Иису́с Пребоже́ственный, Нетле́нною Дла́нию и спасе́ зову́щия: сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.
У́дица льсти́вая язы́к бя́ше мучи́теля, вра́жиими подви́жимь ко́зньми, преложи́ти великоду́шнаго спеша́щь, но безде́лен обличи́ся, страда́льцу в ра́дости зову́щу: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Что́ ми мно́гая словеса́ и обеща́ния тле́емая, я́же безу́мне предлага́еши? — Иоа́нн к мучи́телю вопия́ше, — сия́ вся́ мне́ же́лчи горча́йша, сла́достно взыва́ющу: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Егда́ ра́ны мно́жайшия на мои́х процвету́т пло́тех, тогда́ венце́м светле́йшим упова́ю сподо́битися, — страда́лец к пе́рсу глаго́лаше, — не косни́ про́чее, о злому́дренне, а́з бо вопию́: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Ника́коже тебе́ послу́шаю, к па́губе привлача́ща, — огнеслужи́телю Иоа́нн веща́ше. — Умру́ же па́че усе́рдно за Уме́ршаго мене́ ра́ди и с му́ченики све́тло вопию́: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Богоро́дичен: Изобразова́ше в Чермне́м проше́ствие дре́вле Изра́илево безму́жное Твое́ рождество́, Всецари́це: я́коже бо о́н тогда́ про́йде немо́кренно, та́ко и Христо́с безсе́менно от Твои́х пречи́стых крове́й произы́де, Де́во.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая о Боже́ственней сла́ве Твое́й: Ты́ бо, неискусобра́чная Де́во, име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га, и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на, все́м, воспева́ющим Тя́, ми́р подава́ющая.
Изнемого́ша бию́ще слуги́ страстоте́рпческия пло́ти, утруди́ся и мучи́тель томле́ния изыску́я: но о́н до́блественне терпя́ше, красу́яся ра́нами, я́же за любо́вь подъя́т Го́спода своего́.
Ко́ль стра́шно же и сла́вно о Христе́ сопротивле́ние твое́, ему́же у́бо почуди́шася племена́, обре́тшаяся на по́двизе, и похвали́ша терпе́ние, пе́рсы же посрами́шася со иуде́и, студо́м обо́лкшеся.
О́крест стоя́ху мно́жества, зря́ще быва́емое, сла́вне, и мучи́тель председя́ше, тебе́ приобрести́ наде́яся, но погреши́ безу́мный тща́ния, всу́е претя́ непристра́шному и вотще́ бия́ адама́нта.
Епа́рха злочести́ваго безу́мному веле́нию руга́яся, боже́ственный Иоа́нн, пре́лесть облича́ше пе́рсския горды́ни: со́лнцу, глаго́ля, не поклоню́ся, тва́ри су́щи, челове́ком рабо́тающей, бо́льшему ру́к Бо́жиих созда́нию.
Богоро́дичен: Горе́ бя́ше соприсносу́щен, Отцу́ и Бо́гу, Бо́г Сло́во и с на́ми Бо́г и Челове́к, Богоро́дице, Тобо́ю соше́д к на́шему смире́нию, свобожда́я от кля́твы пра́дедния: Тебе́ бо ви́де патриа́рх Иа́ков ле́ствицу небе́сную.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Боже́ственное сие́ и всечестно́е соверша́юще пра́зднество, богому́дрии, Богома́тере, прииди́те, рука́ми воспле́щим, от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.
Ника́коже поколеба́ша столпа́ благоче́стия свире́пство повелева́ющаго, ниже́ па́лицами бие́ния, но ни ра́ны, ни сме́рть ну́жднейшая.
О́ку херуви́мску ума́ твоего́ чистота́ уподо́бися: до́ле бо му́жески терпе́л еси́ муче́ния, и горе́ предстоя́л еси́ Влады́це, И́же посла́ тебе́ вене́ц победи́тельный.
Взыгра́шася све́тло му́ченичестии тогда́ ли́кове, ви́девше твое́ дерзнове́ние, и, прини́кше ку́пно со а́нгелы, неви́димо укрепля́ху тя́ в по́двизе.
У́жа желе́зная Иоа́нн, страда́лец изя́щный, зла́та ого́рлия вменя́ше я́, и я́же от иуде́й ка́меней мета́ния, — степе́ни к небе́сному ше́ствию.
Богоро́дичен: Обра́зне руно́ Гедео́н прия́т ороше́но, Твое́ предвозвеща́я чу́до: сни́де бо, я́ко до́ждь на руно́, Богоро́дице, Еди́ный от Тро́ицы во утро́бу Твою́, воплоща́емь.
Конда́к, гла́с 4.
Морску́ю пла́вая пучи́ну ку́плею, от восто́ка тща́лся еси́ к се́веру, но Бо́гу призва́вшу тя́, я́коже Матфе́й мы́тницу, ты́ же ку́плю оста́вль, и Тому́ после́довал еси́ кро́вию муче́ния, вре́менными искупи́в непроходи́мая, и вене́ц прия́л еси́ непобеди́мый.
И́кос:
Прему́дрый Зижди́тель и Влады́ка, и Господи́н виногра́да мы́сленнаго, я́коже пресвяты́ми Свои́ми усты́ во при́тчи виногра́да глаго́лет: я́ко во единиина́десять ча́с де́лавшим подо́бную даде́ це́ну, я́коже и от пе́рваго де́лавшим. Ны́не де́лы извести́ в при́тчи кры́емое, Иоа́нна показа́в све́тла му́ченика, на са́мый уже́ после́док ле́тным ты́сящам, подо́бно пе́рвым страда́льцем просла́ви нетле́нием и исцеле́ния да́ром: вре́менными бо искупи́в непроходи́мая, и вене́ц но́сит непобеди́мый.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Не послужи́ша тва́ри богому́дрии, па́че Созда́вшаго, но, о́гненное преще́ние му́жески попра́вше, ра́довахуся, пою́ще: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.
Приноси́мая ти́ страда́ния, Иоа́нне досточу́дне, младе́нец стреля́ния му́жески вменя́л еси́, ра́достно поя́: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.
Ру́ку ча́сто простира́я к мучи́телю, Иоа́нн глаго́лаше: что́ всу́е труди́шися, безсту́дне? му́ки бо творя́ мне́ — пестра́ одея́ния, и сме́рть — вене́ц безсме́ртия.
И́стинен а́з му́ченик и́стиннаго Христа́ Бо́га на́шего, — страда́лец взыва́ше, — влаче́ния бо цве́ты благово́нны вменя́ю и кро́вныя струи́ — ба́ню креще́ния.
Но́щь от мене́ су́дится житие́ е́же во пло́ти, — Иоа́нн любому́дрствоваше, — ско́ро у́бо про́чее пло́ти разреши́ мя соу́за, да я́же со Христо́м жи́знь насле́дую.
Богоро́дичен: Ри́торствующий язы́к безгла́сен и недви́жимь, и́же о Тебе́ зри́м, Богора́дованная: не и́мать бо пости́гнути непостижи́маго зача́тия неизрече́нное рожде́ние.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: О́троки благочести́выя в пещи́ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ е́сть, тогда́ у́бо образу́емое, ны́не же де́йствуемое, вселе́нную всю́ воздвиза́ет пе́ти Тебе́: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.
Ублажи́ша тя́ цари́, благослови́ша тя́ святи́тели, слы́шаще твое́ му́жественное терпе́ние и ко Христу́ хода́тая стяжа́вше тя́. И ны́не приходя́ще, честны́м твои́м моще́м покланя́ются.
Шата́шася иногда́ язы́цы с людьми́ законопресту́пными, на Христа́ и Го́спода поуча́ющеся тще́тная, и ны́не собра́шася, пе́рсы у́бо Иоа́нна влача́ще, иуде́и же закала́юще.
Я́т бы́сть тобо́ю, и удержа́н, и до конца́ низложе́н зми́й безпло́тный во пло́ти твои́м терпе́нием. И того́ кре́пость угасе́ и лю́тое мучи́тельство, Христу́ в пло́ть обо́лкшуся.
Хваля́ся я́звами Христо́выми, к ве́чным восте́кл еси́ оби́телем, в багряни́цу оде́ян, му́чениче, от крове́й твои́х обагре́ную, и све́тло Царю́ си́л предстои́ши, с му́ченики лику́я.
Богоро́дичен: Иса́ии у́гль дре́вле по́слан бы́сть, клеща́ми носи́м от Серафи́ма, каса́ющся тому́ и грехи́ оставля́ющь. Клеща́ же Ты́ еси́, Де́во, боже́ственный У́гль носи́вшая во оставле́ние грехо́в челове́честву.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Вся́к земноро́дный да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь, да торжеству́ет же безпло́тных умо́в естество́, почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере, и да вопие́т: ра́дуйся, Всеблаже́нная Богоро́дице, Чи́стая Присноде́во.
Во́ин и́стинный Христо́ва пропове́дания бы́л еси́, Иоа́нне, и ле́сти потреби́тель безбо́жия. Те́мже и ны́не моли́твами твои́ми потреби́ ва́рварское воста́ние, во́инству на́шему под но́ги сие́, сла́вне, низлага́я.
А́ще и разсе́яни бы́ша свяще́нныя твоя́ пло́ти, му́дре, а́ще и кро́ви излия́шася, но победи́тельная на тебе́ преидо́ша. Те́м на на́с востаю́щих си́лою твое́ю посрами́ и во́инство на́ше яви́ победи́теля.
Лу́к сокруши́ нечести́вых, во́ине непобеди́ме, непра́ведно дви́жимый на твое́ достоя́ние, е́же себе́ избра́л еси́, возлюби́в, и оте́чество на́ше утверди́, да и мы́ ти́хо и ми́рно препрово́дим жи́тельство.
Ю́же жела́хом па́мять светоза́рную твою́ и честну́ю, прия́хом и облобыза́хом, ра́дующеся ду́хом и игра́юще, мо́лимся, блаже́нне: ме́сто сие́ и лю́ди, иде́же изво́ли сла́витися, сохраня́й невре́дно, со оте́чеством на́шим.
Богоро́дичен: Его́же проро́цы провозвести́ша вси́ многообра́зне, воплоща́ема на́с ра́ди, Тобо́ю ви́дехом, Богоро́дице, Бо́га, на́м соверше́нна, избавля́ющаго челове́ки от кля́твы пра́дедния, мы́ же Твои́ми моли́твами ве́чныя гее́нны да изба́вимся.
Свети́лен.
Све́ту невече́рнему предстоя́, блаже́нне, с му́ченическими ли́ки, воспева́ющия тя́ в па́мяти твое́й от искуше́ния спаса́й моли́твами твои́ми.
Богоро́дичен: Незаходи́маго Све́та носи́ло, Присноде́во, просве́щшаго седя́щих во тме́ неве́дения пре́лести, озари́ и на́м, гре́шным, све́т Сы́на Твоего́.
Пѣ́снь а҃.
І҆рмо́съ: Ѿве́рзꙋ ᲂу҆ста̀ моѧ̑ и҆ напо́лнѧтсѧ дх҃а, и҆ сло́во ѿры́гнꙋ цр҃и́цѣ мт҃ри, и҆ ꙗ҆влю́сѧ свѣ́тлѡ торжествꙋ́ѧ, и҆ воспою̀ ра́дꙋѧсѧ тоѧ̀ чꙋдеса̀.
Новоѧвле́нъ мч҃никъ, бл҃же́нне і҆ѡа́нне, вселе́ннѣй напослѣ́докъ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ. тѣ́мже мѝ пода́ждь сло́во твое́ю бл҃года́тїю, твоѧ̑ по́двиги воспѣ́ти по достоѧ́нїю.
Ѻ҆чи́ма мы́сленныма предстоѧ̀ на сꙋди́щи, мꙋ́ченикѡвъ зрѣ́лъ є҆сѝ честно́е сосло́вїе, тебѐ призыва́ющихъ ра́достнѡ, і҆ѡа́нне, и҆ подо́бными вѣнцы̀ ᲂу҆краша́ющихъ.
Во́инствомъ досточꙋ́днымъ твоегѡ̀ сопротивле́нїѧ побѣ̑днаѧ прїѧ́хомъ, на мꙋчи́телѧ є҆стествꙋ̀: соверше́ннѣ бо посра́мленъ бы́въ, не ктомꙋ̀ мꙋчи́тєльскаѧ дерза́ти начина́етъ.
Ѡ҆дѣ́ѧвсѧ въ бронѧ̀ и҆сповѣ́данїѧ вѣ́ры, и҆ шле́мъ возложи́въ бл҃года́ти свѣтлѣ́йшїй, ѧ҆зы́комъ же, і҆ѡа́нне, бг҃овѣща́ннымъ и҆ честны́мъ, ꙗ҆́коже мече́мъ ссѣ́клъ є҆сѝ безꙋ́мнаго є҆па́рха.
Бг҃оро́диченъ: Гора̀ превысо́каѧ, ю҆́же ви́дѣ данїи́лъ, ка́мень ѿ горы́ же ѿсѣче́сѧ мꙋ́жескꙋ рꙋкꙋ̀ кромѣ̀, тебѐ проѡбразова̀, бцⷣе: безъ мꙋ́жа бо на́мъ пло́тїю родила̀ є҆сѝ є҆мманꙋ́ила.
Пѣ́снь г҃.
І҆рмо́съ: Твоѧ̑ пѣсносло́вцы, бцⷣе, живы́й и҆ незави́стный и҆сто́чниче, ли́къ себѣ̀ совокꙋ́пльшыѧ дꙋхо́внѡ ᲂу҆твердѝ, въ бжⷭ҇твеннѣй твое́й сла́вѣ вѣнцє́въ сла́вы сподо́би.
Мꙋ́ками ꙗ҆́кѡ зла́то чⷭ҇тно́е и҆скꙋси́лсѧ є҆сѝ, страда́льче сла́вне, и҆ цр҃ю̀ си́лъ прине́слсѧ є҆сѝ всепло́дїе словесѝ и҆́стинно, вмѣ́стѡ ѻ҆гнѧ̀ ѻ҆лта́рнагѡ мече́мъ и҆стнѣ́емо.
Ѡ҆ влⷣцѣ пе́рвѣе и҆ гдⷭ҇ѣ не насы́тишасѧ і҆ꙋде́є законопрестꙋ́пнїи и҆ прⷪ҇рокоꙋбі́йственнїи: но и҆ тогѡ̀ мꙋ́ченика влачи́ма неми́лостивнѡ ѿ слꙋ́гъ нече́стїѧ текꙋ́ще закла́хꙋ.
Є҆па́рхъ сѣ̑ти простира́ше, словесы̀ ласка́тельными къ ловле́нїю страда́льца премꙋ́драгѡ, но ѻ҆́нъ вопїѧ́ше къ немꙋ̀: преста́ни на мно́зѣ бꙋесло́вѧ, а҆́зъ бо тва́ри не поклоню́сѧ па́че созда́вшагѡ.
Ма́слина плодови́таѧ въ цр҃кви жива́гѡ бг҃а твои́хъ моще́й ра́ка ны́нѣ ꙗ҆ви́сѧ, ѿ неѧ́же ѡ҆бира́емъ разли̑чнаѧ недꙋ́гѡвъ и҆сцѣлє́нїѧ, и҆́же тобо́ю ѡ҆бога́щшїисѧ, и҆ чꙋдесы̀ твои́ми красѧ́щїисѧ.
Бг҃оро́диченъ: Речѐ бж҃е́ственный і҆езекі́иль: и҆ бꙋ́детъ две́рь затворе́на, и҆ сїѐ на тебѣ̀ и҆спо́лнисѧ, влⷣчце: вни́де бо несказа́ннѡ въ тѧ̀ ѻ҆́ч҃ее сло́во, и҆ мі́рꙋ ꙗ҆ви́сѧ плотоно́сецъ и҆зъ тебє̀, дв҃о, сохрани́въ тѧ̀ во ѻ҆бои́хъ.
Сѣда́ленъ, гла́съ и҃.
Премꙋ́дрости рачи́тель бы́въ, сокро́вище добродѣ́телей, ѿѻнꙋ́дꙋже и҆ поче́рплъ є҆сѝ бжⷭ҇твєннаѧ разꙋмѣ̑нїѧ. тѣ́мже и҆ вре́мени призва́вшꙋ, къ подвигѡ́мъ ᲂу҆се́рднѡ совле́клсѧ є҆сѝ, прїе́млѧ мꙋ́ченичєскїѧ ра̑ны, пло́ти содробле́нїе, и҆ крове́й и҆стоща́нїе, и҆ ны́нѣ живе́ши въ неизрече́ннѣ свѣ́тѣ съ мꙋ́ченики. Сегѡ̀ ра́ди вопїе́мъ тѝ: молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, грѣхѡ́въ ѡ҆ставле́нїе дарова́ти покланѧ́ющымсѧ вѣ́рою ст҃ы̑мъ моще́мъ твои̑мъ.
Бг҃оро́диченъ: Помышлѧ́ю сꙋ́дъ и҆ бою́сѧ, и҆спыта́нїѧ трепе́щꙋ стра́шнагѡ, и҆ ᲂу҆жаса́юсѧ мꙋ́ки, и҆ ѻ҆гнѧ̀ болѣ́зни, тмы́ же и҆ та́ртара. Оу҆вы̀, что̀ сотворю̀; стꙋ́дъ ка́кѡ претерплю̀, є҆гда̀ кни̑ги разгнꙋ́тсѧ и҆ дѣѧ̑нїѧ ѡ҆блича́тсѧ; Сегѡ̀ ра́ди припа́даю тѝ, бцⷣе пречⷭ҇таѧ, предста́ни мѝ тогда̀, нꙋ́жды ѻ҆́ныѧ и҆зима́ющи: тебе́ бо и҆́мамъ прибѣ́жище, влⷣчце.
Пѣ́снь д҃.
І҆рмо́съ: Сѣдѧ́й въ сла́вѣ на престо́лѣ бжⷭ҇тва̀, во ѻ҆́блацѣ ле́гцѣ прїи́де і҆и҃съ пребжⷭ҇твенный, нетлѣ́нною дла́нїю, и҆ спасѐ зовꙋ́щыѧ: сла́ва, хрⷭ҇тѐ, си́лѣ твое́й.
Оу҆́дица льсти́ваѧ ѧ҆зы́къ бѧ́ше мꙋчи́телѧ, вра́жїими подви́жимь ко́зньми, преложи́ти великодꙋ́шнаго спѣша́щь: но бездѣ́ленъ ѡ҆бличи́сѧ, страда́льцꙋ въ ра́дости зовꙋ́щꙋ: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.
Что́ ми мнѡ́гаѧ словеса̀, и҆ ѡ҆бѣща́нїѧ тлѣ́ємаѧ, ꙗ҆̀же безꙋ́мнѣ предлага́еши, і҆ѡа́ннъ къ мꙋчи́телю вопїѧ́ше; сїѧ̑ всѧ̑ мнѣ̀ же́лчи горча̑йша, сла́достнѡ взыва́ющꙋ: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.
Є҆гда̀ ра̑ны мно́жайшыѧ на мои́хъ процвѣтꙋ́тъ пло́техъ, тогда̀ вѣнцє́мъ свѣтлѣ́йшымъ ᲂу҆пова́ю сподо́битисѧ, страда́лецъ къ пе́рсꙋ глаго́лаше: не коснѝ про́чее, ѽ ѕломꙋ́дренне! а҆́зъ бо вопїю̀: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.
Ника́коже тебє̀ послꙋ́шаю къ па́гꙋбѣ привлача́ща, ѻ҆гнеслꙋжи́телю і҆ѡа́ннъ вѣща́ше, ᲂу҆мрꙋ́ же па́че ᲂу҆се́рднѡ за ᲂу҆ме́ршаго менє̀ ра́ди, съ мꙋ́ченики свѣ́тлѡ вопїю̀: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.
Бг҃оро́диченъ: И҆з̾ѡбразова́ше въ чермнѣ́мъ проше́ствїе дре́вле і҆и҃лево безмꙋ́жное твоѐ ржⷭ҇тво̀, всецр҃и́це: ꙗ҆́коже бо ѻ҆́нъ тогда̀ про́йде немо́креннѡ, та́кѡ и҆ хрⷭ҇то́съ безсѣ́меннѡ ѿ твои́хъ пречⷭ҇тыхъ крове́й произы́де, дв҃о.
Пѣ́снь є҃.
І҆рмо́съ: Оу҆жасо́шасѧ всѧ́чєскаѧ ѡ҆ бж҃е́ственнѣй сла́вѣ твое́й: ты́ бо, неискꙋсобра́чнаѧ дв҃о, и҆мѣ́ла є҆сѝ во ᲂу҆тро́бѣ надъ всѣ́ми бг҃а, и҆ родила̀ є҆сѝ безлѣ́тнаго сн҃а всѣ̑мъ воспѣва́ющымъ тѧ̀ ми́ръ подава́ющаѧ.
И҆знемого́ша бїю́ще слꙋги̑ страстоте́рпчєскїѧ плѡ́ти, ᲂу҆трꙋди́сѧ и҆ мꙋчи́тель, томле́нїѧ и҆зыскꙋ́ѧ: но ѻ҆́нъ до́блественнѣ терпѧ́ше, красꙋ́ѧсѧ ра́нами, ꙗ҆̀же за любо́вь под̾ѧ́тъ гдⷭ҇а своегѡ̀.
Ко́ль стра́шно же и҆ сла́вно ѡ҆ хрⷭ҇тѣ̀ сопротивле́нїе твоѐ, є҆мꙋ́же ᲂу҆́бѡ почꙋди́шасѧ племена̀, ѡ҆брѣ̑тшаѧсѧ на по́двизѣ, и҆ похвали́ша терпѣ́нїе, пе́рсы же посрами́шасѧ со і҆ꙋдє́и, стꙋдо́мъ ѡ҆бо́лкшесѧ.
Ѻ҆́крестъ стоѧ́хꙋ мнѡ́жества, зрѧ́ще быва́емое, сла́вне, и҆ мꙋчи́тель предсѣдѧ́ше, тебѐ приѡбрѣстѝ надѣ́ѧсѧ: но погрѣшѝ безꙋ́мный тща́нїѧ, всꙋ́е претѧ̀ непристра́шномꙋ, и҆ вотщѐ бїѧ̀ а҆дама́нта.
Є҆па́рха ѕлочести́вагѡ безꙋ́мномꙋ велѣ́нїю рꙋга́ѧсѧ бжⷭ҇твенный і҆ѡа́ннъ, пре́лесть ѡ҆блича́ше пе́рсскїѧ горды́ни, со́лнцꙋ, глаго́лѧ, не поклоню́сѧ, тва́ри сꙋ́щи, человѣ́кѡмъ рабо́тающей, бо́льшемꙋ рꙋ́къ бж҃їихъ созда́нїю.
Бг҃оро́диченъ: Горѣ̀ бѧ́ше соприсносꙋ́щенъ ѻ҆ц҃ꙋ̀ и҆ бг҃ꙋ, бг҃ъ сло́во, и҆ съ на́ми бг҃ъ и҆ чл҃вѣ́къ, бцⷣе, тобо́ю соше́дъ къ на́шемꙋ смире́нїю, свобожда́ѧ ѿ клѧ́твы пра́дѣднїѧ: тебе́ бо ви́дѣ патрїа́рхъ і҆а́кѡвъ лѣ́ствицꙋ нбⷭ҇нꙋю.
Пѣ́снь ѕ҃.
І҆рмо́съ: Бжⷭ҇твенное сїѐ и҆ всечⷭ҇тно́е соверша́юще пра́зднество, бг҃омꙋ́дрїи, бг҃ома́тере, прїиди́те, рꙋка́ми воспле́щимъ, ѿ неѧ̀ ро́ждшагосѧ бг҃а сла́вимъ.
Ника́коже поколеба́ша столпа̀ благоче́стїѧ, свирѣ́пство повелѣва́ющагѡ, нижѐ па́лицами бїє́нїѧ, но ни ра̑ны, ни сме́рть нꙋ́жднѣйшаѧ.
Ѻ҆́кꙋ херꙋві́мскꙋ ᲂу҆ма̀ твоегѡ̀ чистота̀ ᲂу҆подо́бисѧ: до́лѣ бо мꙋ́жески терпѣ́лъ є҆сѝ мꙋчє́нїѧ, и҆ горѣ̀ предстоѧ́лъ є҆сѝ влⷣцѣ, и҆́же посла̀ тебѣ̀ вѣне́цъ побѣди́тельный.
Взыгра́шасѧ свѣ́тлѡ мꙋ́ченичестїи тогда̀ ли́кове, ви́дѣвше твоѐ дерзнове́нїе, и҆ прини́кше кꙋ́пнѡ со а҆́гг҃лы, неви́димѡ ᲂу҆крѣплѧ́хꙋ тѧ̀ въ по́двизѣ.
Оу҆́жа желѣ̑знаѧ і҆ѡа́ннъ страда́лецъ и҆зѧ́щный зла́та ѻ҆гѡ́рлїѧ вмѣнѧ́ше ѧ҆̀, и҆ ꙗ҆̀же ѿ і҆ꙋдє́й ка́меней мєта́нїѧ, степе́ни къ нбⷭ҇номꙋ ше́ствїю.
Бг҃оро́диченъ: Ѻ҆бра́знѣ рꙋно̀ гедеѡ́нъ прїѧ́тъ ѡ҆роше́но, твоѐ предвозвѣща́ѧ чꙋ́до: сни́де бо ꙗ҆́кѡ до́ждь на рꙋно̀, бцⷣе, є҆ди́ный ѿ трⷪ҇цы во ᲂу҆тро́бꙋ твою̀ воплоща́емь.
Конда́къ, гла́съ д҃.
Морскꙋ́ю пла́ваѧ пꙋчи́нꙋ кꙋ́плею, ѿ восто́ка тща́лсѧ є҆сѝ къ сѣ́верꙋ: но бг҃ꙋ призва́вшꙋ тѧ̀, ꙗ҆́коже матѳе́й мы́тницꙋ, ты́ же кꙋ́плю ѡ҆ста́вль, и҆ томꙋ̀ послѣ́довалъ є҆сѝ кро́вїю мꙋче́нїѧ, вре́менными и҆скꙋпи́въ непроходи̑маѧ, и҆ вѣне́цъ прїѧ́лъ є҆сѝ непобѣди́мый.
І҆́косъ:
Премꙋ́дрый зижди́тель и҆ влⷣка, и҆ господи́нъ вїногра́да мы́сленнагѡ, ꙗ҆́коже прест҃ы́ми свои́ми ᲂу҆сты̑ во при́тчи вїногра́да глаго́летъ: ꙗ҆́кѡ во є҆динїина́десѧть ча́съ дѣ́лавшымъ подо́бнꙋю дадѐ цѣ́нꙋ, ꙗ҆́коже и҆ ѿ пе́рвагѡ дѣ́лавшымъ. ны́нѣ дѣ́лы и҆звѣстѝ въ при́тчи кры́емое, і҆ѡа́нна показа́въ свѣ́тла мꙋ́ченика, на са́мый ᲂу҆жѐ послѣ́докъ лѣ̑тнымъ ты́сѧщамъ, подо́бнѡ пе́рвымъ страда́льцємъ просла́ви нетлѣ́нїемъ, и҆ и҆сцѣле́нїѧ да́ромъ: вре́менными бо и҆скꙋпи́въ непроходи̑маѧ, и҆ вѣне́цъ но́ситъ непобѣди́мый.
Пѣ́снь з҃.
І҆рмо́съ: Не послꙋжи́ша тва́ри бг҃омꙋ́дрїи па́че созда́вшагѡ, но ѻ҆́гненное преще́нїе мꙋ́жески попра́вше, ра́довахꙋсѧ пою́ще: препѣ́тый ѻ҆ц҃є́въ гдⷭ҇ь и҆ бг҃ъ, благослове́нъ є҆сѝ.
Приноси̑маѧ тѝ страда́нїѧ, і҆ѡа́нне досточꙋ́дне, младе́нєцъ стрѣлѧ̑нїѧ мꙋ́жески вмѣнѧ́лъ є҆сѝ, ра́достнѡ поѧ̀: препѣ́тый ѻ҆тцє́въ гдⷭ҇ь и҆ бг҃ъ, благослове́нъ є҆сѝ.
Рꙋ́кꙋ ча́стѡ простира́ѧ къ мꙋчи́телю, і҆ѡа́ннъ глаго́лаше: что̀ всꙋ́е трꙋди́шисѧ, безстꙋ́дне; мꙋ́ки бо творѧ̀ мнѣ̀, пестра̑ ѡ҆дѣѧ̑нїѧ, и҆ сме́рть вѣне́цъ безсме́ртїѧ.
И҆́стиненъ а҆́зъ мꙋ́ченикъ, и҆́стиннагѡ хрⷭ҇та̀ бг҃а на́шегѡ, страда́лецъ взыва́ше: влачє́нїѧ бо цвѣ́ты благовѡ́нны вмѣнѧ́ю, и҆ крѡ́вныѧ стрꙋи̑, ба́ню креще́нїѧ.
Но́щь ѿ менє̀ сꙋ́дитсѧ житїѐ є҆́же во пло́ти, і҆ѡа́ннъ любомꙋ́дрствоваше: ско́рѡ ᲂу҆́бѡ про́чее пло́ти разрѣши́ мѧ соꙋ́за, да ꙗ҆́же со хрⷭ҇то́мъ жи́знь наслѣ́дꙋю.
Бг҃оро́диченъ: Ри́торствꙋющїй ѧ҆зы́къ безгла́сенъ и҆ недви́жимь, и҆́же ѡ҆ тебѣ̀ зри́мъ, бг҃ора́дованнаѧ: не и҆́мать бо пости́гнꙋти непостижи́магѡ зача́тїѧ неизрече́нное рожде́нїе.
Пѣ́снь и҃.
І҆рмо́съ: Ѻ҆́троки бл҃гочести̑выѧ въ пещѝ ржⷭ҇тво̀ бг҃оро́дичо спасло̀ є҆́сть, тогда̀ ᲂу҆́бѡ ѡ҆бразꙋ́емое, ны́нѣ же дѣ́йствꙋемое, вселе́ннꙋю всю̀ воздвиза́етъ пѣ́ти тебѣ̀: гдⷭ҇а по́йте, дѣла̀, и҆ превозноси́те є҆го̀ во всѧ̑ вѣ́ки.
Оу҆блажи́ша тѧ̀ царѝ, благослови́ша тѧ̀ свѧти́тели, слы́шаще твоѐ мꙋ́жественное терпѣ́нїе, и҆ ко хрⷭ҇тꙋ̀ хода́таѧ стѧжа́вше тѧ̀: и҆ ны́нѣ приходѧ́ще честны̑мъ твои̑мъ моще́мъ покланѧ́ютсѧ.
Шата́шасѧ и҆ногда̀ ꙗ҆зы́цы съ людьмѝ законопрестꙋ́пными, на хрⷭ҇та̀ и҆ гдⷭ҇а поꙋча́ющесѧ тщє́тнаѧ, и҆ ны́нѣ собра́шасѧ, пе́рсы ᲂу҆́бѡ і҆ѡа́нна влача́ще, і҆ꙋдє́и же закала́юще.
Ꙗ҆́тъ бы́сть тобо́ю и҆ ᲂу҆держа́нъ, и҆ до конца̀ низложе́нъ ѕмі́й безпло́тный во пло́ти твои́мъ терпѣ́нїемъ. и҆ тогѡ̀ крѣ́пость ᲂу҆гасѐ, и҆ лю́тое мꙋчи́тельство, хрⷭ҇тꙋ̀ въ пло́ть ѡ҆бо́лкшꙋсѧ.
Хвалѧ́сѧ ꙗ҆́звами хрⷭ҇то́выми, къ вѣ̑чнымъ восте́клъ є҆сѝ ѻ҆би́телемъ, въ багрѧни́цꙋ ѡ҆дѣ́ѧнъ, мꙋ́чениче, ѿ крове́й твои́хъ ѡ҆багре́нꙋю, и҆ свѣ́тлѡ цр҃ю̀ си́лъ предстои́ши, съ мꙋ́ченики ликꙋ́ѧ.
Бг҃оро́диченъ: И҆са́їи ᲂу҆́гль дре́вле по́сланъ бы́сть, клеща́ми носи́мь ѿ серафі́ма, каса́ющсѧ томꙋ̀, и҆ грѣхѝ ѡ҆ставлѧ́ющь: клеща́ же ты̀ є҆сѝ, дв҃о, бжⷭ҇твенный ᲂу҆́гль носи́вшаѧ, во ѡ҆ставле́нїе грѣхѡ́въ человѣ́чествꙋ.
Пѣ́снь ѳ҃.
І҆рмо́съ: Всѧ́къ земноро́дный да взыгра́етсѧ дх҃омъ просвѣща́емь, да торжествꙋ́етъ же безпло́тныхъ ᲂу҆мѡ́въ є҆стество̀, почита́ющее сщ҃е́нное торжество̀ бг҃ома́тере, и҆ да вопїе́тъ: ра́дꙋйсѧ, всебл҃же́ннаѧ бцⷣе, чи́стаѧ приснодв҃о.
Во́инъ и҆́стинный хрⷭ҇то́ва проповѣ́данїѧ бы́лъ є҆сѝ, і҆ѡа́нне, и҆ ле́сти потреби́тель безбо́жїѧ. тѣ́мже и҆ ны́нѣ моли́твами твои́ми потребѝ ва́рварское воста́нїе, во́инствꙋ на́шемꙋ подъ но́ги сїѐ, сла́вне, низлага́ѧ.
А҆́ще и҆ разсѣ́ѧни бы́ша сщ҃є́нныѧ твоѧ̑ плѡ́ти, мꙋ́дре, а҆́ще и҆ крѡ́ви и҆злїѧ́шасѧ, но побѣди́тєльнаѧ на тебѣ̀ преидо́ша. тѣ́мъ на на́съ востаю́щихъ си́лою твое́ю посрамѝ, и҆ во́инство на́ше ꙗ҆вѝ побѣди́телѧ.
Лꙋ́къ сокрꙋшѝ нечести́выхъ, во́ине непобѣди́ме, непра́веднѡ дви́жимый на твоѐ достоѧ́нїе, є҆́же себѣ̀ и҆збра́лъ є҆сѝ возлюби́въ, и҆ ѻ҆те́чество на́ше ᲂу҆твердѝ: да и҆ мы̀ ти́хѡ и҆ ми́рнѡ препрово́димъ жи́тельство.
Ю҆́же жела́хомъ па́мѧть свѣтоза́рнꙋю твою̀ и҆ честнꙋ́ю, прїѧ́хомъ и҆ ѡ҆блобыза́хомъ ра́дꙋющесѧ дꙋ́хомъ, и҆ и҆гра́юще мо́лимсѧ, блаже́нне: мѣ́сто сїѐ и҆ лю́ди, и҆дѣ́же и҆зво́ли сла́витисѧ, сохранѧ́й невре́днѡ, со ѻ҆те́чествомъ на́шимъ.
Бг҃оро́диченъ: Є҆го́же прⷪ҇ро́цы провозвѣсти́ша всѝ многоѻбра́знѣ, воплоща́ема на́съ ра́ди, тобо́ю ви́дѣхомъ, бцⷣе, бг҃а на́мъ соверше́нна, и҆збавлѧ́ющаго человѣ́ки ѿ клѧ́твы пра́дѣднїѧ: мы́ же твои́ми моли́твами вѣ́чныѧ гее́нны да и҆зба́вимсѧ.
Свѣти́ленъ.
Свѣ́тꙋ невече́рнемꙋ предстоѧ̀, блаже́нне, съ мꙋ́ченическими ли̑ки, воспѣва́ющыѧ тѧ̀ въ па́мѧти твое́й ѿ и҆скꙋше́нїѧ спаса́й моли́твами твои́ми.
Бг҃оро́диченъ: Незаходи́магѡ свѣ́та носи́ло, приснодѣ́во, просвѣ́щшагѡ сѣдѧ́щихъ во тмѣ̀ невѣ́дѣнїѧ пре́лести, ѡ҆зарѝ и҆ на́мъ грѣ̑шнымъ свѣ́тъ сн҃а твоегѡ̀.
Святой великомученик Иоанн Новый, Сочавский, жил в XIV веке в городе Трапезунде, занимался торговлей, был благочестив, тверд в православии и милостив к бедным.
Однажды по торговым делам ему пришлось плыть на корабле. Капитан корабля был неправославным. Вступив в спор о вере со святым Иоанном, он был посрамлен и затаил злобу на святого. Во время остановки корабля в Белграде Босфорском капитан явился к градоначальнику, огнепоклоннику по вере, и сообщил, что на его корабле есть ученый муж, желающий тоже стать огнепоклонником.
Градоначальник с почетом пригласил святого Иоанна присоединиться к огнепоклонникам, похулив веру во Христа.
Святой тайно молился, призывая на помощь Того, Кто сказал: "Когда же поведут предавать вас, не заботьтесь наперед, что вам говорить, и не обдумывайте; но что дано будет вам в тот час, то и говорите, ибо не вы будете говорить, но Дух Святой" (Мк.13,11). И Господь дал ему мужество и разумение отвергнуть все притязания нечестивцев и твердо исповедать себя христианином.
После этого святой был так жестоко избит палками, что все тело его было растерзано, и плоть под ударами разлеталась кусками. Святой мученик молился, благодаря Бога, удостоившего его пролить за Него кровь и омыть свои грехи. Затем святого заковали в цепи и отволокли в темницу. Утром градоначальник велел вновь привести святого. Мученик предстал пред ним со светлым и веселым лицом. От повторного предложения отречься от Христа неустрашимый мученик отказался с прежней твердостью, обличив правителя как орудие сатаны. Тогда его снова избили палками так, что все внутренности его обнажились. Присутствовавший народ не вынес этого страшного зрелища и стал возмущенно кричать, обличая правителя, столь бесчеловечно истязающего беззащитного человека. Правитель, прекратив избиение, велел привязать великомученика за ноги к хвосту дикого коня и влачить по улицам города. Жители еврейских кварталов особенно издевались над мучеником, бросали в него камнями, наконец, кто-то схватил меч, настиг влачимого святого и отрубил ему голову.
Тело великомученика с отрубленной головой лежало до вечера, никто из христиан не осмеливался взять его. Ночью над ним был виден светящийся столп и множество горящих лампад; три светоносных мужа совершали над телом святого пение псалмов и каждение. Один из евреев, думая, что это христиане пришли взять останки мученика, схватил лук и хотел пустить в них стрелу, но, связанный невидимой силой Божией, стал недвижим. С наступлением утра видение исчезло, а стрелок продолжал стоять неподвижно. Рассказав собравшимся жителям города о ночном видении и постигшем его наказании Божием, он освободился от невидимых уз. Узнав о случившемся, градоначальник разрешил похоронить останки великомученика. Тело было погребено при местной церкви. Это произошло между 1330 и 1340 годами.
Капитан, предавший святого Иоанна на муки, раскаялся и решил тайно увезти мощи на свою родину, но великомученик, явившись во сне пресвитеру храма, воспрепятствовал этому. Через 70 лет мощи были перенесены в столицу Молдо-Влахийского княжества Сочаву и положены в соборной церкви.
См. также: "Страдание святого великомученика Иоанна Нового" в изложении свт. Димитрия Ростовского.