Канон святому великомученику и целителю Пантелеимону
Припев: Святы́й великому́чениче и целе́бниче Пантелеи́моне, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 09 августа (27 июля ст. ст.)
Глас 4.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Во глубине́ постла́ иногда́ фараони́тское всево́инство преоруже́нная си́ла, вопло́щшееся же Сло́во всезло́бный гре́х потреби́ло е́сть, препросла́вленный Госпо́дь, сла́вно бо просла́вися.
По́двигом, му́чениче, до́брым подвиза́вся, и вра́чь изря́ден бы́в, исцели́ боле́зни моя́, и обдержа́щий о́гнь ороше́нием твои́м отжени́, здра́вие ми́ соверше́нное подава́я.
Боле́зней изба́ви мя́ лю́тых, о Пантелеи́моне, и надлежа́щую ми́ не́мощь вско́ре от мене́ отжени́, и коне́чное исцеле́ние ми́ да́руй, я́ко да засту́пника вели́каго ве́рою ублажа́ю тя́.
Цели́телю душа́м и телесе́м, исцели́ стра́сти моя́ лю́тыя, теле́сныя же и душе́вныя, прите́кшаго, о Пантелеи́моне, под кро́в тво́й спаси́тельный, му́чениче Спа́сов, я́ко да хвала́ми ублажа́ю тя́.
Богоро́дичен: Милосе́рда су́щи, Чи́стая, я́ко благоутро́бное Сло́во Бо́жие роди́вшая, исцели́ неду́г раба́ своего́, и ско́рую да́руй цельбу́ и здра́вие, ве́рою прося́щему твоея́ ми́лости.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Процвела́ е́сть пусты́ня я́ко кри́н Го́споди, язы́ческая неплодя́щая це́рковь, прише́ствием Твои́м, в не́йже утверди́ся мое́ се́рдце.
Разруши́в многоко́зненное мучи́тельство, страстоте́рпче, живо́т даю́щими о Христе́ по́двигами, умерщвля́ющыя стра́сти отжени́ от неду́гующаго зело́, моли́твою твое́ю.
Согни́вшей злы́ми по́мыслами и де́л я́звами душе́ мое́й, сла́вне, посеще́нием твои́м да́ждь исцеле́ние, и не оста́ви мене́ поги́бнути окая́ннаго, молю́ тя́.
Безбо́жия пе́щь угаси́л еси́ тече́нием крове́й твои́х, страстоте́рпче, те́мже ти́ молю́ся, огня́ боле́зни мя́ свободи́.
Богоро́дичен: Низри́ну мя́ мно́жество прегреше́ний, Чи́стая, в пучи́ну неду́гов, но Сама́, Чи́стая, окорми́ мя́ к тишине́ здра́вия, Богоро́дице.
Седа́лен, гла́с 4.
До́бляго страда́льца благоче́стия Христо́ва восхва́лим све́тло Пантелеи́мона, ве́рнии, псалмы́ и пе́ньми и пе́сньми духо́вными, и́мже мучи́тельство неви́димаго врага́ си́лою Боже́ственною попра́ся, и неду́гов исцеле́ние бога́тно от Го́спода дарова́ся, творя́щим ве́рно Боже́ственный и честны́й пра́здник его́.
Сла́ва: Ермола́я му́драго, му́чениче, слове́с послу́шал еси́ и оста́вил еси́ а́бие худо́жество земно́е, я́ко ме́рзко, я́ко не кре́пко, я́ко губи́тельно, име́я Христо́вы стра́сти, уче́ния жи́зни в се́рдцы твое́м, неисце́льно стра́ждущим здра́вие, Пантелеи́моне, да́руя. Те́мже моли́ся о творя́щих любо́вию па́мять твою́.
И ны́не: Треволне́нии страстны́ми, безсо́вестный а́з обурева́емь, Чи́стая, призыва́ю Тя́ те́пле: да не пре́зриши мене́, окая́ннаго, поги́бнути, бе́здну милосе́рдия ро́ждши, ра́зве бо Тебе́ наде́жды не и́мам, да не враго́м у́бо обра́дование и сме́х, наде́явся на Тя́, явлю́ся, и́бо мо́жеши, ели́ко хо́щеши, я́ко Ма́ти су́щи все́х Бо́га.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Прише́л еси́ от Де́вы не хода́тай, ни а́нгел, но Са́м Го́споди вопло́щся, и спа́сл еси́ всего́ мя́ челове́ка; те́м зову́ ти́: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Уврачу́й неисце́льно боля́щаго мя́, безме́здный врачу́, от Бо́га дарова́ние исцеле́ний прие́мый, и не посрами́ мене́, от моего́ упова́ния с ве́рою моля́щагося ти́.
Умерщвля́ющыя мя́ боле́зни, Пантелеи́моне, лечба́ми твои́ми исцели́, и ко здра́вию привлецы́, я́ко да с ра́достию и весе́лием сла́влю тя́, достоблаже́нне.
Глаго́лы моя́ боле́зненныя услы́ши, свя́те, вопию́ ти́ ра́б тво́й, я́коже дре́вле слепа́го, исцели́, молю́ся, отча́яннаго и ко а́ду прибли́жшагося.
Богоро́дичен: Я́ко все́х Влады́це с ве́рою ти́ мо́лимся, принеси́ моле́ние Сы́ну Твоему́ и Бо́гу на́шему, да от обдержа́щей беды́ изба́вит раба́ Твоего́, Чи́стая.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Хода́тай Бо́гу и челове́ком бы́л еси́, Христе́ Бо́же: Тобо́ю бо Влады́ко, к светонача́льнику Отцу́ Твоему́, от но́щи неве́дения, приведе́ние и́мамы.
Ты́ ме́ртва дре́вле воскреси́л еси́, Пантелеи́моне, та́кожде помози́ и сему́ рабу́ твоему́, мо́лимся ти́, и соверше́нное исцеле́ние тому́ вско́ре да́руй.
Цели́ти мно́гих неду́ги, с ве́рою к тебе́ притека́ющих, та́кожде и мене́ исцели́, и не посрами́ моего́ упова́ния, не постыди́ мя́, му́чениче Пантелеи́моне.
Исто́чник сы́й мно́гих даро́в Ду́ха, Пантелеи́моне, утоли́ го́ресть боле́зни моея́, и исцели́, блаже́нне, лю́те разсла́бленнаго.
Богоро́дичен: Я́ко о́гнь снеда́ет мя́, Пречи́стая Влады́чице, неду́г, от него́же изба́ви мя́, и спаси́ мольба́ми Твои́ми, я́ко Жи́знь все́х неизрече́нно ро́ждшая.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: В бе́здне грехо́вней валя́яся, неизсле́дную милосе́рдия Твоего́ призыва́ю бе́здну: от тли́, Бо́же мя́ возведи́.
Блаже́нных наде́жд получи́в дарова́ние, и мою́ наде́жду испо́лни, внеза́пу спаси́ мя́ от обдержа́щия мя́ сме́ртныя боле́зни, Пантелеи́моне.
Мо́ре обурева́ет мя́ неду́гов, приста́нище тя́ ти́хое яви́ ми́, свя́те, твою́ спаси́тельную по́мощь низпосла́в, вопие́т ти́ ра́б тво́й.
Уны́ния, блаже́нне, ражже́ния и пренемога́ния тяготу́ облегчи́ к твоему́ заступле́нию притека́ющаго, Пантелеи́моне.
Богоро́дичен: Те́плую Твою́, Пречи́стая, по́мощь одожди́ рабу́ Твоему́, лю́те горя́щу грехи́, и теле́сными неду́ги одержи́му, Препе́тая.
Конда́к, гла́с 5-й:
Подража́тель сы́й Ми́лостиваго, и исцеле́ний благода́ть от Него́ прие́м, страстоте́рпче и му́чениче Христа́ Бо́га, моли́твами Твои́ми душе́вныя на́ша неду́ги исцели́, отгоня́ при́сно борца́ собла́зны от вопию́щих ве́рно: спаси́ ны́, Го́споди.
И́кос:
Безсре́бренника па́мять, до́бляго страда́льца, ве́рнаго целе́бника, благоче́стно воспое́м, христолю́бцы, да прии́мем ми́лость, па́че же оскверни́вшым, я́коже и а́з, своя́ хра́мы: душа́м бо и те́лом, возлю́бленнии, исцеле́ния подава́ет. Потщи́мся у́бо, ве́рная бра́тия, в сердца́х на́ших име́ти его́ кре́пость, избавля́юща от ле́сти вопию́щия: спаси́ ны́, Го́споди.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Богопроти́вное веле́ние беззако́ннующаго мучи́теля высо́к пла́мень вознесло́ е́сть: Христо́с же простре́ Богочести́вым отроко́м ро́су духо́вную, Сы́й Благослове́н и Препросла́влен.
Пребы́л еси́ неподви́жим во вре́мя муче́ния, Пантелеи́моне, те́мже лю́те одержи́маго лю́тыми боле́зньми, и бе́дствующа исцели́ раба́ твоего́, да ве́рою сла́вит заступле́ние твое́.
Ми́лостию ви́дев тя́ богатя́щася Бо́г многоми́лостивый, му́дре Пантелеи́моне, благода́ть ти́ дарова́ подава́ти исцеле́ния; те́мже ти́ молю́ся приле́жно, ума́ моего́ неду́ги исцели́.
У́зы врага́ злоде́я духо́вным ору́жием, му́дре, расто́ргл еси́, те́мже мо́лимся ти́: неду́гом свя́зана и бе́дствующа исцели́ боля́щаго, да при́сно почита́ем заступле́ние твое́.
Богоро́дичен: Исцели́ сокруше́ние челове́ческое, Пречи́стая, ро́ждшая Бо́га неизрече́нно, Того́ у́бо моли́, я́ко Преблага́го, исцеле́ние ми́ пода́ти, Де́во, рабу́ Твоему́, лю́те стра́ждущему.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Пе́щь иногда́ о́гненная в Вавило́не де́йства разделя́ше, Бо́жиим веле́нием халде́и опаля́ющая, ве́рныя же ороша́ющая, пою́щия: благослови́те вся́ дела́ Госпо́дня Го́спода.
Да́н бы́л еси́ ве́рным огражде́ние, стена́ и врачевство́, свя́те, изря́дное, те́мже, моя́ я́звы душе́вныя, му́дре, исцели́, и облегчи́ боле́зни теле́сныя, Пантелеи́моне, лю́те обдержа́щия мя́.
К твоему́ ми́лостивому покро́ву притека́ющим отъе́млеши вся́ку боле́знь, и ны́не посети́ прибега́юща с ве́рою к тебе́, свя́те, раба́ твоего́, и изба́ви многообра́зных неду́г.
Богоро́дичен: Напра́ви, Чи́стая, к приста́нищу здра́вия неду́гом бе́дствующа, и во глубину́ погружа́ема, и не да́ждь поги́бнути ми́, Боже́ственной по́мощи твое́й любо́вию и́щуща, е́ю же ве́рныя спаса́ются.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Безнача́льна Роди́теля Сы́н, Бо́г и Госпо́дь, вопло́щься от Де́вы, на́м яви́ся, омраче́нная просвети́ти, собра́ти расточе́нная, те́м Всепе́тую Богоро́дицу, велича́ем.
Я́ко све́т, я́ко со́лнце возсия́л еси́, блаже́нне, луча́ми исцеле́ний все́х просвеща́я, те́мже с ве́рою мо́лимся ти́: от неду́г и тя́жкия тмы́ вско́ре изба́ви лю́те обурева́емаго.
Тебе́ ны́не мо́лим, святы́й Пантелеи́моне, тебе́ припа́даем и те́пле мо́лимся, сме́ртною боле́знию одержи́маго от наве́та лю́тых неду́г посети́в исцели́, да любо́вию ублажа́ет тя́.
Де́нь возсия́й здра́вия рабу́ твоему́, лежа́щему в нощи́ лю́таго неду́га, да благода́рственным се́рдцем прии́дет в честны́й ти́ хра́м, твою́ испове́дуя благода́ть, Пантелеи́моне.
Богоро́дичен: Блага́я Влады́чице! Ма́нием Твои́м милосе́рдым приосени́ огорче́ннаго мя́ грехи́ мно́гими, и обдержа́щей мя́ боле́зни и не́мощей изба́ви, да благода́рственно ублажа́ю Тя́, Влады́чице, ю́же по достоя́нию блажа́т вси́ ро́ди.
Житие великомученика и целителя Пантелеимона
Святой великомученик и целитель Пантелеимон родился в Вифинии (Малая Азия) в городе Никомидия в семье знатного язычника Евсторгия и был назван Пантолеоном (что значит «по всему лев»), так как родители желали видеть его мужественным и бесстрашным юношей. Мать, святая Еввула (память 30 марта), воспитывала мальчика в христианской вере, но рано окончила свою земную жизнь. Тогда отец отдал Пантолеона в языческую школу, а затем обучал его медицинскому искусству у знаменитого в Никомидии врача Евфросина. Отличаясь красноречием, хорошим поведением и необыкновенной красотой, юный Пантолеон был представлен императору Максимиану (284–305), который захотел оставить его придворным врачом.
В это время в Никомидии тайно проживали священномученики пресвитеры Ермолай, Ермипп и Ермократ, уцелевшие после сожжения 20 тысяч христиан (память 28 декабря) в Никомидийской церкви в 303 году и страданий священномученика Анфима (память 3 сентября). Из окна уединенного домика святой Ермолай неоднократно видел благообразного юношу и прозорливо провидел в нем избранный сосуд благодати Божией. Однажды пресвитер позвал Пантолеона к себе и начал с ним беседу, во время которой изложил ему основные истины христианской веры. С этих пор Пантолеон стал ежедневно заходить к священномученику Ермолаю и с наслаждением слушал то, что открывал ему Божий служитель о Сладчайшем Иисусе Христе.
Однажды, возвращаясь от учителя, юноша увидел лежавшего на дороге мертвого ребенка, укушенного ехидной, которая извивалась тут же рядом. Исполнившись сострадания и жалости, Пантолеон стал просить Господа о воскрешении умершего и умерщвлении ядовитого гада. Он твердо решил, что в случае исполнения его молитвы станет христианином и примет Святое Крещение. И по действию Божественной благодати ребенок ожил, а ехидна разлетелась на куски на глазах удивленного Пантолеона.
После этого чуда святой Ермолай крестил юношу во имя Отца и Сына и Святаго Духа. Семь дней провел новокрещеный у своего духоносного учителя, впитывая в свое сердце богооткровенные истины святого Евангелия. Став христианином, Пантолеон часто беседовал со своим отцом, раскрывая ему лживость язычества и постепенно подготавливая к принятию христианства. В это время Пантолеон уже был известен как хороший врач, поэтому к нему привели слепого, которого никто другой не мог исцелить. «Свет глазам твоим возвратит Отец света. Бог истинный, – сказал ему святой, – во имя Господа моего Иисуса Христа, просвещающего слепых, прозри!» Слепец тотчас же прозрел, а вместе с ним духовно прозрел и отец святого – Евсторгий, и оба с радостью приняли Святое Крещение.
После смерти отца святой Пантолеон посвятил свою жизнь страждущим, больным, убогим и нищим. Он безмездно лечил всех обращавшихся к нему, посещал в темницах узников и при этом исцелял страждущих не столько медицинскими средствами, сколько призыванием Господа Иисуса Христа. Это вызвало зависть, и врачи донесли императору, что святой Пантолеон христианин и лечит христианских узников.
Максимиан уговаривал святого опровергнуть донос и принести жертву идолам, но избранный страстотерпец Христов и благодатный врач исповедал себя христианином и на глазах императора исцелил расслабленного: «Во имя Господа Иисуса Христа, встань и будь здоров», – произнес святой Пантолеон, и больной тотчас выздоровел. Ожесточенный Максимиан приказал казнить исцеленного, а святого Пантолеона предал жесточайшим мукам. «Господи Иисусе Христе! Предстани мне в эту минуту, дай мне терпение, чтобы я до конца мог вынести мучение!» – молился святой и услышал голос: «Не бойся, Я с тобой». Господь явился ему «во образе пресвитера Ермолая» и укрепил перед страданиями. Великомученика Пантолеона повесили на дереве и рвали тело железными крюками, обжигали свечами, растягивали на колесе, бросали в кипящее олово, ввергали в море с камнем на шее. Однако во всех истязаниях мужественный Пантолеон оставался невредимым и с дерзновением обличал императора. Господь неоднократно являлся святому и укреплял его. В это же время перед судом язычников предстали пресвитеры Ермолай, Ермипп и Ермократ. Они мужественно исповедали Сладчайшего Господа Иисуса и были обезглавлены (память 26 июля).
По повелению императора святого великомученика Пантолеона привели в цирк и бросили его на растерзание диким зверям. Но звери лизали его ноги и отталкивали друг друга, стараясь коснуться руки святого. Видя это, зрители поднялись с мест и стали кричать: «Велик Бог христианский! Да будет отпущен неповинный и праведный юноша!» Разъяренный Максимиан приказал воинам убить мечами всех, кто славил Господа Иисуса, и даже убить зверей, не тронувших святого мученика. Видя это, святой Пантолеон воскликнул: «Слава Тебе, Христе Боже, что не только люди, но и звери умирают за Тебя!»
Наконец, обезумевший от ярости Максимиан приказал отрубить великомученику Пантолеону голову. Воины привели святого на место казни и привязали к масличному дереву. Когда великомученик начал молиться Господу, один из воинов ударил его мечом, но меч стал мягким как воск и не нанес никакой раны. Пораженные чудом, воины закричали: «Велик Бог христианский!» В это время Господь еще раз открылся святому, назвав его Пантелеимоном (что значит «многомилостивый») вместо прежнего имени Пантолеон, за его великое милосердие и сострадательность. Услышав Голос с Неба, воины упали на колени перед мучеником и просили прощения. Палачи отказались продолжать казнь, но великомученик Пантелеимон повелел выполнить приказ императора. Тогда воины со слезами простились с великомучеником, целуя его руку. Когда мученику отсекли голову, то из раны вместе с кровью истекло и молоко, а маслина, к которой был привязан святой, в этот момент процвела и исполнилась целительных плодов. Видя это, много людей уверовало во Христа Иисуса. Тело святого Пантелеимона, брошенное в костер, осталось неповрежденным, и тогда никомидийский страстотерпец был погребен христианами на близлежащей земле схоласта Адамантия.
Лаврентий, Вассой и Провиан, слуги великомученика, написали повествование о жизни, страданиях и кончине великомученика. Память святого Пантелеимона издревле чтится православным Востоком. Уже в IV веке были воздвигнуты храмы во имя святого в Севастии Армянской и Константинополе. Кровь и молоко, истекшие при усечении святого, хранились до Х века и подавали верующим исцеления.
Честные мощи великомученика Пантелеимона частичками разошлись по всему христианскому миру. Особенно много их на Святой Горе Афон. Честная и многоцелебная глава его хранится в Русском Афонском Свято-Пантелеимоновом монастыре, в соборном храме, посвященном его имени.
В Никомидии накануне 27 июля – дня памяти святого великомученика – совершается торжественный крестный ход с чудотворной иконой святого. Тысячи людей – православных христиан и инославных – армян, католиков, и даже магометане съезжаются сюда и привозят сотни больных, которые получают исцеление по молитвам святого. В церковной книге «Кондак», хранящейся в Никомидийской митрополии, зафиксировано две тысячи автографов греков, турок, итальянцев и армян, получивших исцеление по молитвам великомученика Пантелеимона.
Почитание святого мученика в Русской Православной Церкви известно уже с XII века. Великий князь Изяслав, в Святом Крещении Пантелеимон, имел изображение великомученика на своем боевом шлеме и его заступничеством остался жив в сражении 1151 года. Под командованием Петра I русские войска одержали в день памяти великомученика Пантелеимона две морских победы над шведами: в 1714 году при Гангаузе (Финляндия) и в 1720 году при Гренгаме (небольшая гавань на Аландских островах).
Имя святого великомученика Пантелеимона призывается при совершении Таинства Елеосвящения, освящения воды и молитве о немощном. Память его особенно торжественно совершается в Русском Свято-Пантелеимоновом монастыре на Афоне. Собор во имя его построен в 1826 году по типу древних Афонских храмов. В алтаре, в драгоценном ковчеге, хранится главная святыня обители – глава святого великомученика Пантелеимона. За 8 дней до праздника начинается предпразднство. В эти дни после вечерни поются молебные каноны на 8 гласов, примечательно, что для каждого дня имеется особый канон. В день праздника совершается торжественное всенощное бдение и тысячи гостей и паломников участвуют в Богослужении. По рукописной Афонской службе напечатаны припевы на 9-й песне канона великомученику. По древней традиции паломники Русской Православной Церкви ежегодно совершают поездки в Грецию и на Святую Гору Афон к дню памяти святого великомученика Пантелеимона.
См. также: "Страдание святого великомученика Пантелеимона" в изложении свт. Димитрия Ростовского.