Канон святому великомученику Георгию Победоносцу (первый)
Припев: Святы́й великому́чениче и победоно́сче Гео́ргие, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 06 мая (23 апреля ст. ст.); 16 ноября (03 ноября ст. ст.); 23 ноября (10 ноября ст. ст.); 09 декабря (26 ноября ст. ст.)
Глас 2.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Во глубине́ постла́ иногда́ фараони́тское всево́инство преоруже́нная си́ла, вопло́щшееся же Сло́во всезло́бный гре́х потреби́ло е́сть, препросла́вленный Госпо́дь, сла́вно бо просла́вися.
Те́плою ве́рою и любо́вию призыва́ющия тя́, му́чениче Христо́в, венцено́сче Гео́ргие, предстоя́ всесве́тел честно́му престо́лу все́ми Владу́щаго, твои́ми моли́твами и предста́тельствы сохрани́.
Благоро́дно возде́лание Христу́ бы́л еси́, Гео́ргие, му́ченическими возде́лан дея́нии, и, я́ко бога́тство пресла́вно, в небе́сных тя́ сокро́вищах положи́ Подвигополо́жник, я́ко преизя́щне хра́брствовавшаго.
Тве́рдо и терпели́вно устреми́лся еси́, самозва́н, к подвиго́м, преблаже́нне Гео́ргие, и, низложи́в свире́пое мучи́телей ополче́ние, моли́твенник о все́х, призыва́ющих тя́, бы́л еси́.
Блаже́нную, сла́вне, жи́знь ны́не восприе́мь, во Христе́ сокрове́нную, Гео́ргие, о не́йже подвиза́лся еси́ до кро́ве, ве́рою пою́щим тя́ моли́ спасти́ся от вся́каго, страстоте́рпче, обстоя́ния.
Богоро́дичен: Не́бо была́ еси́ слове́сное, Сло́во небе́сное в Твое́й утро́бе, Богома́ти, вме́щшая, И́мже вся́ бы́ша: не́бо же, и земля́, и я́же вы́шше си́х. Те́мже со дерзнове́нием моли́ спасти́ пою́щия Тя́.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Процвела́ е́сть пусты́ня, я́ко кри́н, Го́споди, язы́ческая неплодя́щая це́рковь, прише́ствием Твои́м, в не́йже утверди́ся мое́ се́рдце.
Венце́м страда́ния сия́я, сла́вне, благоче́стно призыва́ющия тя́ моли́ Изба́вителя и Бо́га от вся́кия ну́жды, блаже́нне, изба́вити.
Бога́тыми просвеща́емь сия́нии, прему́дре, мра́чную отжени́ печа́ль и мглу́ страсте́й от на́с, ве́рою восхваля́ющих тя́.
Наде́ждею утвержда́емь и любо́вию, ве́рою же огра́ждься, Гео́ргие, и си́лою укре́плься Христо́вою, и́дольскую пре́лесть низве́ргл еси́.
Богоро́дичен: Просве́щшаго концы́, Пречи́стая, родила́ еси́ с пло́тию Безпло́тнаго и пре́жде все́х Отцу́ Собезнача́льна, те́мже Тя́, Богоро́дицу, ве́рнии, чти́м.
Седа́лен:
Благоче́стия о́бразы му́жески хра́брствуя, нече́стия пре́лесть низложи́в, му́чениче, попра́л еси́ врага́ шата́ния и, боже́ственным жела́нием при́сно разгара́емь, мучи́телей угаси́л еси́ безбо́жное свере́пство. Те́мже досто́йно возме́здие му́к прия́л еси́ вене́ц и подае́ши исцеле́ния ве́рою притека́ющим. Страстоте́рпче Гео́ргие, моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Прише́л еси́ от Де́вы, не хода́тай, ни а́нгел, но Са́м, Го́споди, вопло́щся, и спа́сл еси́ всего́ мя челове́ка. Те́м зову́ Ти́: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Пое́м твоя́ по́двиги, преблаже́нне Гео́ргие, и́миже разсы́пал еси́ и́дольския слу́жбы, всю́ же упраздни́л еси́ де́монскую пре́лесть, пресла́вне.
Ути́ши напа́стей и бе́д смуще́ние и вся́кое наве́тие зло́е де́монов отжени́ от пою́щих тя́, Христо́ва во́ина, досточу́дне.
Возсия́л еси́, я́ко звезда́ светоно́сная, Гео́ргие, душе́вною до́блестию и тве́рдостию ве́ры пре́лесть мра́чную отгоня́ и спаса́я пою́щия тя́.
Богоро́дичен: Спасе́ние су́щественное, Де́во, родила́ еси́, бога́тством бла́гости и есте́ственною благосты́нею спаса́ющее челове́ка и истле́вший о́браз назида́ющее.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Просвеще́ние во тме́ лежа́щих, спасе́ние отча́янных, Христе́ Спа́се мо́й, к Тебе́ у́тренюю, Царю́ ми́ра, просвети́ мя сия́нием Твои́м, ино́го бо ра́зве Тебе́ Бо́га не зна́ю.
Му́ченическое дерзнове́ние я́ко име́я ко Влады́це, проси́ усе́рдно спасе́ния тя́ пою́щим, душе́вных неду́г изменя́я твои́ми мольба́ми, му́чениче страстоно́сче, преблаже́нне Гео́ргие.
Со а́нгельскими лику́я, я́ко му́ченик, ликостоя́нии и безсме́ртныя и блаже́нныя, венцено́сче, насыща́яся сла́вы, покро́ву твоему́ прибега́ющия вся́каго треволне́ния и бу́ри исхити́.
Изба́ви на́с от вся́кия ну́жды, я́ко Ми́лостив, грехо́вное и бе́дное отгоня́ многоразли́чное смуще́ние, Гео́ргия Твоего́ уго́дника моли́твы, Христе́, прие́мля.
Богоро́дичен: До́лг прама́тере Е́вы, Богома́ти, отдала́ еси́, пло́тию бо обложи́ла еси́ из Тебе́ рожде́нна Спа́са ми́ра. Те́мже Тя́ вси́ блажи́м, обра́дованная Де́во Всенепоро́чная.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: В бе́здне грехо́вней валя́яся, неизсле́дную милосе́рдия Твоего́ призыва́ю бе́здну: от тли́, Бо́же, мя́ возведи́.
Па́че естества́, и сло́ва, и по́мысла до́блести твоея́ хра́брствования, непреста́нно пева́ема, преблаже́нне му́чениче Гео́ргие.
Во́инству небе́сному собесе́дник, блаже́нне, бы́в и Боже́ственное явле́ние ели́ко дости́жно зря́, тя́ ве́рою чту́щия спаса́й.
Все́ми о́бразы Бо́гу возложе́н и блиста́ния чуде́с прие́мля, дарова́ния тре́бующим раздава́еши, преблаже́нне Гео́ргие.
Богоро́дичен: Ны́не к Тебе́ прибега́ю, Пречи́стая, спаси́ мя моли́твами Твои́ми и соблюди́: ели́ко бо хо́щеши, мо́жеши, я́ко Ма́ти Всемогу́щаго.
Конда́к:
Возде́лан от Бо́га, показа́лся еси́ благоче́стия де́латель честне́йший, доброде́телей рукоя́ти собра́в себе́: се́яв бо в слеза́х, весе́лием жне́ши, страда́льчествовав же кро́вию, Христа́ прия́л еси́ и моли́твами, свя́те, твои́ми все́м подае́ши прегреше́ний проще́ние.
И́кос:
За мирски́й живо́т ду́шу свою́ положи́вшаго, Христа́ Царя́ жела́я, во́ин тщи́тся умре́ти за Него́, ре́вность же ве́лию боже́ственную в се́рдцы име́я, себе́ самаго́ приведе́. Того́ у́бо и мы́ вси́, боже́ственного Гео́ргия, я́ко те́пла предста́теля воспои́м ве́рою, я́ко сла́внаго су́ща Христо́ва раба́, подо́бящася я́ве своему́ Влады́це и вся́кому моля́щуся приходя́ща: спеши́т бо при́сно и мо́лит Спа́са все́м пода́ти согреше́ний проще́ние.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Богопроти́вное веле́ние беззако́ннующаго мучи́теля высо́к пла́мень вознесло́ е́сть: Христо́с же простре́ Богочести́вым отроко́м ро́су духо́вную, Сы́й Благослове́н и Препросла́влен.
Твоему́ подо́бяся, му́чениче, Влады́це, во́лею поте́кл еси́ к подвиго́м, сла́вне, и, побе́ду взе́м, Це́ркве Христо́вы храни́тель бы́л еси́: Сию́ при́сно сохраня́й предста́тельством твои́м.
Я́ко му́ченик непобеди́мь я́ко страда́лец, я́ко неодоле́нный ве́ры побо́рник, ны́не сто́лп непоколеби́мь восхваля́ющим тя́, прему́дре Гео́ргие, бу́ди, огражда́я моли́твами твои́ми.
Му́дре земледе́лав боже́ственное се́мя, и сие́ умно́жил еси́, крове́й твои́х тече́ньми напои́в, блаже́нне, и боле́зней тща́нием, и разли́чными ра́нами, и́миже свере́пство мучи́телей угаси́л еси́.
Богоро́дичен: Де́ва пребыла́ еси́ и по рождестве́, Бо́га бо родила́ еси́, пита́ющаго вся́ческая, за неизрече́нную ми́лость и милосе́рдие мно́гое Челове́ка бы́вшаго, Чи́стая, Его́же ны́не моли́ спасти́ся все́м на́м.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Пе́щь иногда́ о́гненная в Вавило́не де́йства разделя́ше, Бо́жиим веле́нием халде́и опаля́ющая, ве́рныя же ороша́ющая, пою́щия: благослови́те вся́ дела́ Госпо́дня Го́спода.
Пото́к лю́тых страсте́й же и бе́д, и мяте́жнаго обстоя́ния, и боле́зней паде́ния, и де́монов ко́зни, и злочести́вых стремле́ния укроти́ твои́ми моли́твами, венцено́сче Гео́ргие.
Ве́сь све́том, блаже́нне, Тро́ическим чи́сто облиста́емь, я́ко му́ченик непобеди́мь, я́ко благоче́стия побо́рник, я́ко победи́тель боговенча́нен, спаси́, небе́сный жи́телю, тя́ чту́щия моли́твами твои́ми.
Венце́м разу́мным разли́чно укра́шен, и Ца́рствия диади́мою, и ски́птром удобре́н, и багряни́цею обложе́н, твое́ю обагре́н кро́вию, блаже́нне, сца́рствуеши Царю́ си́л.
Богоро́дичен: От Отца́, безле́тно Рожде́ннаго и пре́жде ве́к возсия́вша, вся́ческая сотво́ршаго, ви́димая же и неви́димая, Де́во Ма́ти, родила́ еси́. Те́мже Тя́, Богоро́дицу, вси́ язы́цы, сла́вим.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Безнача́льна Роди́теля Сы́н, Бо́г и Госпо́дь, вопло́щся от Де́вы, на́м яви́ся, омраче́нная просвети́ти, собра́ти расточе́нная. Те́м Всепе́тую Богоро́дицу велича́ем.
Непреста́нно Го́спода моли́ о на́с, пою́щих тя́, блаже́нне, я́ко Христо́ва му́ченика, я́ко победи́вша мучи́теля, я́ко лука́вых духо́в отгони́теля, я́ко храни́теля неусы́пна, я́ко засту́пника непосты́дна.
Страда́ний воздая́ния бога́тно тебе́ дарова́ все́х Влады́ка, Ему́же предстоя́ со дерзнове́нием, преблаже́нне, му́ченическим и с весе́лием, призыва́ющия тя́, объе́мь, сохрани́.
Земля́ тя́ сокры́, и не́бо прия́т, и отве́рзеся тебе́ две́рь ра́йская я́ве, в не́мже ра́достно, страстоте́рпче, лику́я и игра́я, ве́рно пою́щия тя́ твои́ми моли́твами соблюди́.
Богоро́дичен: Тя́ свиде́ния се́нь прообрази́, Пречи́стая, в не́йже скрижа́ли, и ста́мна, и златы́й киво́т: я́коже бо о́ная, та́ко и Ты́ Безнача́льное Сло́во во утро́бе вмести́ла еси́, Богоро́дице, воплоща́емо.
Свети́лен:
Весна́ на́м возсия́, све́тлое Влады́чнее и Боже́ственное Воскресе́ние, к небе́сней па́сце от земли́ на́с пресыла́я, с не́юже просиява́ет всесла́внаго му́ченика Гео́ргия па́мять светоза́рная, ю́же све́тло соверши́м, да Боже́ственныя сподо́бимся благода́ти от Христа́ Спа́са.
Пѣ́снь а҃.
І҆рмо́съ: Во глꙋбинѣ̀ постла̀ и҆ногда̀ фараѡни́тское всево́инство преѡрꙋже́ннаѧ си́ла, вопло́щшеесѧ же сло́во всеѕло́бный грѣ́хъ потреби́ло є҆́сть, препросла́вленный гдⷭ҇ь, сла́внѡ бо просла́висѧ.
Те́плою вѣ́рою и҆ любо́вїю призыва́ющыѧ тѧ̀, мч҃ниче хрⷭ҇то́въ, вѣнцено́сче геѡ́ргїе, предстоѧ̀ всесвѣ́телъ чⷭ҇тно́мꙋ престо́лꙋ всѣ́ми владꙋ́щагѡ, твои́ми моли́твами и҆ предста́тельствы сохранѝ.
Благоро́дно воздѣ́ланїе хрⷭ҇тꙋ̀ бы́лъ є҆сѝ, геѡ́ргїе, мꙋ́ченически воздѣ́ланъ дѣѧ̑нїи, и҆ ꙗ҆́кѡ бога́тство пресла́вно въ нбⷭ҇ныхъ тѧ̀ сокро́вищахъ положѝ подвигополо́жникъ, ꙗ҆́кѡ преизѧ́щнѣ хра́брствовавшаго.
Тве́рдѡ и҆ терпѣли́внѡ ᲂу҆стреми́лсѧ є҆сѝ самозва́нъ къ подвигѡ́мъ, пребл҃же́нне геѡ́ргїе, и҆ низложи́въ свирѣ́пое мꙋчи́телей ѡ҆полче́нїе, моли́твенникъ ѡ҆ всѣ́хъ призыва́ющихъ тѧ̀ бы́лъ є҆сѝ.
Блаже́ннꙋю, сла́вне, жи́знь ны́нѣ воспрїе́мь, во хрⷭ҇тѣ̀ сокрове́ннꙋю, геѡ́ргїе, ѡ҆ не́йже подвиза́лсѧ є҆сѝ до кро́ве: вѣ́рою пою́щымъ тѧ̀ молѝ спасти́сѧ ѿ всѧ́кагѡ, страстоте́рпче, ѡ҆бстоѧ́нїѧ.
Бг҃оро́диченъ: Не́бо была̀ є҆сѝ слове́сное, сло́во нбⷭ҇ное въ твое́й ᲂу҆тро́бѣ, бг҃ома́ти, вмѣ́щшаѧ, и҆́мже всѧ̑ бы́ша, нб҃о же и҆ землѧ̀, и҆ ꙗ҆̀же вы́шше си́хъ: тѣ́мже со дерзнове́нїемъ молѝ спастѝ пою́щыѧ тѧ̀.
Пѣ́снь г҃.
І҆рмо́съ: Процвѣла̀ є҆́сть пꙋсты́нѧ ꙗ҆́кѡ крі́нъ, гдⷭ҇и, ꙗ҆зы́ческаѧ неплодѧ́щаѧ цр҃ковь прише́ствїемъ твои́мъ, въ не́йже ᲂу҆тверди́сѧ моѐ се́рдце.
Вѣнце́мъ страда́нїѧ сїѧ́ѧ, сла́вне, благоче́стнѡ призыва́ющыѧ тѧ̀, молѝ и҆зба́вителѧ и҆ бг҃а, ѿ всѧ́кїѧ нꙋ́жды, бл҃же́нне, и҆зба́вити.
Бога́тыми просвѣща́емь сїѧ̑нїи, премꙋ́дре, мра́чнꙋю ѿженѝ печа́ль, и҆ мглꙋ̀ страсте́й ѿ на́съ, вѣ́рою восхвалѧ́ющихъ тѧ̀.
Наде́ждею ᲂу҆твержда́емь и҆ любо́вїю, вѣ́рою же ѡ҆гра́ждсѧ, геѡ́ргїе, и҆ си́лою ᲂу҆крѣ́пльсѧ хрⷭ҇то́вою, і҆́дѡльскꙋю пре́лесть низве́рглъ є҆сѝ.
Бг҃оро́диченъ: Просвѣ́щшаго концы̀, пречⷭ҇таѧ, родила̀ є҆сѝ съ пло́тїю безпло́тнаго, и҆ пре́жде всѣ́хъ ѻ҆ц҃ꙋ̀ собезнача́льна: тѣ́мже тѧ̀ бцⷣꙋ вѣ́рнїи чти́мъ.
Сѣда́ленъ:
Благоче́стїѧ ѻ҆́бразы мꙋ́жески хра́брствꙋѧ, нече́стїѧ пре́лесть низложи́въ, мч҃ниче, попра̀ є҆сѝ врага̀ шата̑нїѧ: и҆ бжⷭ҇твеннымъ жела́нїемъ при́снѡ разгара́емь, мꙋчи́телей ᲂу҆гаси́лъ є҆сѝ безбо́жное свирѣ́пство. тѣ́мже досто́йнѡ возме́здїе мꙋ́къ прїѧ́лъ є҆сѝ вѣне́цъ, и҆ подае́ши и҆сцѣлє́нїѧ вѣ́рою притека́ющымъ. страстоте́рпче геѡ́ргїе, молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, согрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе дарова́ти пра́зднꙋющымъ любо́вїю свѧтꙋ́ю па́мѧть твою̀.
Пѣ́снь д҃.
І҆рмо́съ: Прише́лъ є҆сѝ ѿ дв҃ы, не хода́тай, ни а҆́гг҃лъ, но са́мъ, гдⷭ҇и, вопло́щсѧ, и҆ спа́слъ є҆сѝ всего́ мѧ человѣ́ка. тѣ́мъ зовꙋ́ ти: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.
Пое́мъ твоѧ̑ по́двиги, пребл҃же́нне геѡ́ргїе, и҆́миже разсы́палъ є҆сѝ і҆́дѡльскїѧ слꙋ̑жбы: всю́ же ᲂу҆праздни́лъ є҆сѝ де́мѡнскꙋю пре́лесть, пресла́вне.
Оу҆ти́ши напа́стей и҆ бѣ́дъ смꙋще́нїе, и҆ всѧ́кое навѣ́тїе ѕло́е де́мѡнѡвъ ѿженѝ ѿ пою́щихъ тѧ̀ хрⷭ҇то́ва во́ина, досточꙋ́дне.
Возсїѧ́лъ є҆сѝ ꙗ҆́кѡ ѕвѣзда̀ свѣтоно́снаѧ, геѡ́ргїе, дꙋше́вною до́блестїю, и҆ тве́рдостїю вѣ́ры, пре́лесть мра́чнꙋю ѿгонѧ̀, и҆ спаса́ѧ пою́щыѧ тѧ̀.
Бг҃оро́диченъ: Спасе́нїе сꙋ́щественное, дв҃о, родила̀ є҆сѝ, бога́тствомъ бл҃гости и҆ є҆сте́ственною бл҃госты́нею спаса́ющее человѣ́ка, и҆ и҆стлѣ́вшїй ѻ҆́бразъ назида́ющее.
Пѣ́снь є҃.
І҆рмо́съ: Просвѣще́нїе во тмѣ̀ лежа́щихъ, спасе́нїе ѿча́ѧнныхъ, хрⷭ҇тѐ сп҃се мо́й, къ тебѣ̀ ᲂу҆́тренюю, цр҃ю̀ ми́ра, просвѣти́ мѧ сїѧ́нїемъ твои́мъ: и҆но́гѡ бо, ра́звѣ тебє̀, бо́га не зна́ю.
Мч҃ническое дерзнове́нїе ꙗ҆́кѡ и҆мѣ́ѧ ко влⷣцѣ, просѝ ᲂу҆се́рднѡ спасе́нїѧ тѧ̀ пою́щымъ, дꙋше́вныхъ недꙋ̑гъ и҆змѣнѧ́ѧ твои́ми мольба́ми, мч҃ниче страстоно́сче, пребл҃же́нне геѡ́ргїе.
Со а҆́гг҃льскими ликꙋ́ѧ ꙗ҆́кѡ мч҃никъ ликостоѧ̑нїи, и҆ безсме́ртныѧ и҆ блаже́нныѧ, вѣнцено́сче, насыща́ѧсѧ сла́вы, покро́вꙋ твоемꙋ̀ прибѣга́ющыѧ, всѧ́кагѡ треволне́нїѧ и҆ бꙋ́ри и҆схитѝ.
И҆зба́ви на́съ ѿ всѧ́кїѧ нꙋ́жды, ꙗ҆́кѡ ми́лостивъ, грѣхо́вное и҆ бѣ́дное ѿгонѧ̀ многоразли́чное смꙋще́нїе, геѡ́ргїа твоегѡ̀ ᲂу҆го́дника моли̑твы, хрⷭ҇тѐ, прїе́млѧ.
Бг҃оро́диченъ: До́лгъ прама́тере є҆́ѵы, бг҃ома́ти, ѿдала̀ є҆сѝ: пло́тїю бо ѡ҆бложи́ла є҆сѝ, и҆зъ тебє̀ рожде́нна сп҃са мі́ра. тѣ́мже тѧ̀ всѝ блажи́мъ, ѡ҆бра́дованнаѧ дв҃о всенепоро́чнаѧ.
Пѣ́снь ѕ҃.
І҆рмо́съ: Въ бе́зднѣ грѣхо́внѣй валѧ́ѧсѧ, неизслѣ́днꙋю милосе́рдїѧ твоегѡ̀ призыва́ю бе́зднꙋ: ѿ тлѝ, бж҃е, мѧ̀ возведѝ.
Па́че є҆стества̀ и҆ сло́ва, и҆ по́мысла, до́блести твоеѧ̀ хра́брствѡванїѧ, непреста́ннѡ пѣва́єма, пребл҃же́нне мꙋ́чениче геѡ́ргїе.
Во́инствꙋ нбⷭ҇номꙋ собесѣ́дникъ, блаже́нне, бы́въ, и҆ бжⷭ҇твенное ꙗ҆вле́нїе, є҆ли́кѡ дости́жнѡ зрѧ̀, тѧ̀ вѣ́рою чтꙋ́щыѧ спаса́й.
Всѣ́ми ѻ҆́бразы бг҃ꙋ возложе́нъ, и҆ блиста̑нїѧ чꙋде́съ прїе́млѧ, дарова̑нїѧ тре́бꙋющымъ раздава́еши, пребл҃же́нне геѡ́ргїе.
Бг҃оро́диченъ: Ны́нѣ къ тебѣ̀ прибѣга́ю, пречⷭ҇таѧ, спаси́ мѧ моли́твами твои́ми и҆ соблюдѝ: є҆ли́кѡ бо хо́щеши, мо́жеши, ꙗ҆́кѡ мт҃и всемогꙋ́щагѡ.
Конда́къ:
Воздѣ́ланъ ѿ бг҃а, показа́лсѧ є҆сѝ благоче́стїѧ дѣ́латель честнѣ́йшїй, добродѣ́телей рꙋкоѧ̑ти собра́въ себѣ̀: сѣ́ѧвъ бо въ слеза́хъ, весе́лїемъ жне́ши, страда́льчествовавъ же кро́вїю, хрⷭ҇та̀ прїѧ́лъ є҆сѝ: и҆ моли́твами, свѧ́те, твои́ми, всѣ̑мъ подае́ши прегрѣше́нїй проще́нїе.
І҆́косъ:
За мїрскі́й живо́тъ дꙋ́шꙋ свою̀ положи́вшаго, хрⷭ҇та̀ цр҃ѧ̀ жела́ѧ во́инъ тщи́тсѧ ᲂу҆мре́ти за него̀, ре́вность же ве́лїю бжⷭ҇твеннꙋю въ се́рдцы и҆мѣ́ѧ, себѐ самаго̀ приведѐ. того̀ ᲂу҆̀бо и҆ мы̀ всѝ, бжⷭ҇твеннаго геѡ́ргїа, ꙗ҆́кѡ те́пла предста́телѧ, воспои́мъ вѣ́рою, ꙗ҆́кѡ сла́внаго сꙋ́ща хрⷭ҇то́ва раба̀, подо́бѧщасѧ ꙗ҆́вѣ своемꙋ̀ влⷣцѣ, и҆ всѧ́комꙋ молѧ́щꙋсѧ приходѧ́ща: спѣши́тъ бо при́снѡ и҆ мо́литъ сп҃са, всѣ̑мъ пода́ти согрѣше́нїй проще́нїе.
Пѣ́снь з҃.
І҆рмо́съ: Бг҃опроти́вное велѣ́нїе беззако́ннꙋющагѡ мꙋчи́телѧ высо́къ пла́мень вознесло̀ є҆́сть: хрⷭ҇то́съ же прострѐ бг҃очести̑вымъ ѻ҆трокѡ́мъ ро́сꙋ дꙋхо́внꙋю, сы́й бл҃гослове́нъ и҆ препросла́вленъ.
Твоемꙋ̀ подо́бѧсѧ, мч҃ниче, влⷣцѣ, во́лею поте́клъ є҆сѝ къ подвигѡ́мъ, сла́вне, и҆ побѣ́дꙋ взе́мъ, цр҃кве хрⷭ҇то́вы храни́тель бы́лъ є҆сѝ: сїю̀ при́снѡ сохранѧ́й предста́тельствомъ твои́мъ.
Ꙗ҆́кѡ мч҃никъ непобѣди́мь, ꙗ҆́кѡ страда́лецъ, ꙗ҆́кѡ неѡдолѣ́нный вѣ́ры побо́рникъ, ны́нѣ сто́лпъ непоколеби́мь восхвалѧ́ющымъ тѧ̀, премꙋ́дре геѡ́ргїе, бꙋ́ди ѡ҆гражда́ѧ моли́твами твои́ми.
Мꙋ́дрѣ земледѣ́лавъ бжⷭ҇твенное сѣ́мѧ, и҆ сїѐ ᲂу҆мно́жилъ є҆сѝ, крове́й твои́хъ тече́ньми напои́въ, бл҃же́нне, и҆ болѣ́зней тща́нїемъ, и҆ разли́чными ра́нами: и҆́миже свирѣ́пство мꙋчи́телей ᲂу҆гаси́лъ є҆сѝ.
Бг҃оро́диченъ: Дв҃а пребыла̀ є҆сѝ и҆ по ржⷭ҇твѣ̀, бг҃а бо родила̀ є҆сѝ, пита́ющаго всѧ́чєскаѧ, за неизрече́ннꙋю ми́лость, и҆ милосе́рдїе мно́гое, чл҃вѣ́ка бы́вшаго, чⷭ҇таѧ: є҆го́же ны́нѣ молѝ, спасти́сѧ всѣ̑мъ на́мъ.
Пѣ́снь и҃.
І҆рмо́съ: Пе́щь и҆ногда̀ ѻ҆́гненнаѧ въ вавѷлѡ́нѣ дѣ̑йства раздѣлѧ́ше, бж҃їимъ велѣ́нїемъ халдє́и ѡ҆палѧ́ющаѧ, вѣ̑рныѧ же ѡ҆роша́ющаѧ, пою́щыѧ: бл҃гослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.
Пото́къ лю́тыхъ страсте́й же и҆ бѣ́дъ, и҆ мѧте́жнагѡ ѡ҆бстоѧ́нїѧ, и҆ болѣ́зней падє́нїѧ, и҆ де́мѡнѡвъ кѡ́зни, и҆ ѕлочести́выхъ стремлє́нїѧ, ᲂу҆кротѝ твои́ми моли́твами, вѣнцено́сче геѡ́ргїе.
Ве́сь свѣ́томъ, бл҃же́нне, трⷪ҇ческимъ чи́стѡ ѡ҆блиста́емь, ꙗ҆́кѡ мч҃никъ непобѣди́мь, ꙗ҆́кѡ бл҃гоче́стїѧ побо́рникъ, ꙗ҆́кѡ побѣди́тель бг҃овѣнча́ненъ, спасѝ, нбⷭ҇ный жи́телю, тѧ̀ чтꙋ́щыѧ, моли́твами твои́ми.
Вѣнце́мъ разꙋ́мнымъ разли́чнѡ ᲂу҆кра́шенъ, и҆ црⷭ҇твїѧ дїади́мою, и҆ ски́птромъ ᲂу҆добре́нъ, и҆ багрѧни́цею ѡ҆бложе́нъ, твое́ю ѡ҆багре́нъ кро́вїю, бл҃же́нне, сца́рствꙋеши цр҃ю̀ си́лъ.
Бг҃оро́диченъ: Ѿ ѻ҆ц҃а̀ безлѣ́тнѡ рожде́ннаго, и҆ пре́жде вѣ̑къ возсїѧ́вша, всѧ́чєскаѧ сотво́ршаго, ви̑димаѧ же и҆ неви̑димаѧ, дв҃о мт҃и, родила̀ є҆сѝ. тѣ́мже тѧ̀ бцⷣꙋ всѝ ꙗ҆зы́цы сла́вимъ.
Пѣ́снь ѳ҃.
І҆рмо́съ: Безнача́льна роди́телѧ сн҃ъ, бг҃ъ и҆ гдⷭ҇ь, вопло́щсѧ ѿ дв҃ы на́мъ ꙗ҆ви́сѧ, ѡ҆мрачє́ннаѧ просвѣти́ти, собра́ти расточє́ннаѧ: тѣ́мъ всепѣ́тꙋю бцⷣꙋ велича́емъ.
Непреста́ннѡ гдⷭ҇а молѝ ѡ҆ на́съ, пою́щихъ тѧ̀, бл҃же́нне, ꙗ҆́кѡ хрⷭ҇то́ва мч҃ника, ꙗ҆́кѡ побѣди́вша мꙋчи́телѧ, ꙗ҆́кѡ лꙋка́выхъ дꙋхѡ́въ ѿгони́телѧ, ꙗ҆́кѡ храни́телѧ неꙋсы́пна, ꙗ҆́кѡ застꙋ́пника непосты́дна.
Страда́нїй воздаѧ́нїѧ бога́тнѡ тебѣ̀ дарова̀ всѣ́хъ влⷣка, є҆мꙋ́же предстоѧ̀ со дерзнове́нїемъ, требл҃же́нне, мч҃ническимъ, и҆ съ весе́лїемъ призыва́ющыѧ тѧ̀ ѡ҆б̾е́мь, сохранѝ.
Землѧ́ тѧ сокры̀, и҆ нб҃о прїѧ́тъ, и҆ ѿве́рзесѧ тебѣ̀ две́рь ра́йскаѧ ꙗ҆́вѣ, въ не́мже ра́достнѡ, страстоте́рпче, ликꙋ́ѧ и҆ и҆гра́ѧ, вѣ́рнѡ пою́щыѧ тѧ̀ твои́ми моли́твами соблюдѝ.
Бг҃оро́диченъ: Тѧ̀ свидѣ́нїѧ сѣ́нь проѡбразѝ, пречⷭ҇таѧ, въ не́йже скрижа̑ли и҆ ста́мна, и҆ златы́й кївѡ́тъ: ꙗ҆́коже бо ѻ҆́наѧ, та́кѡ и҆ ты̀ безнача́льное сло́во во ᲂу҆тро́бѣ вмѣсти́ла є҆сѝ, бцⷣе, воплоща́емо.
Свѣти́ленъ:
Весна̀ на́мъ возсїѧ̀, свѣ́тлое влⷣчнее и҆ бжⷭ҇твенное воскресе́нїе, къ нбⷭ҇нѣй па́сцѣ ѿ землѝ на́съ пресыла́ѧ: съ не́юже просїѧва́етъ всесла́внагѡ мч҃ника геѡ́ргїа па́мѧть свѣтоза́рнаѧ, ю҆́же свѣ́тлѡ соверши́мъ, да бжⷭ҇твенныѧ сподо́бимсѧ бл҃года́ти ѿ хрⷭ҇та̀ сп҃са.
Великомученик Георгий был сыном богатых и благочестивых родителей, воспитавших его в христианской вере. Родился он в городе Бейрут (в древности – Белит) у подножия Ливанских гор.
Поступив на военную службу, великомученик Георгий выделялся среди прочих воинов своим умом, храбростью, физической силой, воинской осанкой и красотой. Достигнув вскоре звания тысяченачальника, св. Георгий сделался любимцем императора Диоклитиана. Диоклитиан был талантливым правителем, но фанатичным приверженцем римских богов. Поставив себе целью возродить в Римской империи отмирающее язычество, он вошел в историю как один из самых жестоких гонителей христиан.
Услышав однажды на суде бесчеловечный приговор об истреблении христиан, св. Георгий воспламенился состраданием к ним. Предвидя, что его тоже ожидают страдания, Георгий раздал свое имущество бедным, отпустил на волю своих рабов, явился к Диоклитиану и, объявив себя христианином, обличил его в жестокости и несправедливости. Речь св. Георгия была полна сильных и убедительных возражений против императорского приказа преследовать христиан.
После безрезультатных уговоров отречься от Христа император приказал подвергнуть святого различным мучениям. Св. Георгий был заключен в темницу, где его положили спиной на землю, ноги заключили в колодки, а на грудь положили тяжелый камень. Но св. Георгий мужественно переносил страдания и прославлял Господа. Тогда мучители Георгия начали изощряться в жестокости. Они били святого воловьими жилами, колесовали, бросали в негашеную известь, принуждали бежать в сапогах с острыми гвоздями внутри. Святой мученик все терпеливо переносил. В конце концов император приказал отрубить мечом голову святому. Так святой страдалец отошел ко Христу в Никомидии в 303 году.
Великомученика Георгия за мужество и за духовную победу над мучителями, которые не смогли заставить его отказаться от христианства, а также за чудодейственную помощь людям в опасности – называют еще Победоносцем. Мощи святого Георгия Победоносца положили в палестинском городе Лида, в храме, носящем его имя, глава же его хранилась в Риме в храме, тоже посвященном ему.
На иконах св. Георгий изображается сидящим на белом коне и поражающим копьем змия. Это изображение основано на предании и относится к посмертным чудесам святого великомученика Георгия. Рассказывают, что недалеко от места, где родился св. Георгий в городе Бейруте, в озере жил змей, который часто пожирал людей той местности. Что это был за зверь – удав, крокодил или большая ящерица – неизвестно.
Суеверные люди той местности для утоления ярости змея начали регулярно по жребию отдавать ему на съедение юношу или девицу. Однажды жребий выпал на дочь правителя той местности. Ее отвели к берегу озера и привязали, где она в ужасе стала ожидать появления змея.
Когда же зверь стал приближаться к ней, вдруг появился на белом коне светлый юноша, который копьем поразил змея и спас девицу. Этот юноша был святой великомученик Георгий. Таким чудесным явлением он прекратил уничтожение юношей и девушек в пределах Бейрута и обратил ко Христу жителей той страны, которые до этого были язычниками.
Можно предположить, что явление святого Георгия на коне для защиты жителей от змея, а также описанное в житии чудесное оживление единственного вола у земледельца послужили поводом к почитанию святого Георгия покровителем скотоводства и защитником от хищных зверей.
В дореволюционное время в день памяти святого Георгия Победоносца жители русских деревень в первый раз после холодной зимы выгоняли скот на пастбище, совершив молебен святому великомученику с окроплением домов и животных святой водой. День великомученика Георгия в народе еще называют «Юрьев день», в этот день, до времен царствования Бориса Годунова, крестьяне могли переходить к другому помещику.
Св. Георгий – покровитель воинства. Изображение Георгия Победоносца на коне символизирует победу над диаволом – «древним змием» (Откр.12:3, 20:2). Это изображение было включено в древний герб города Москвы.
10/23 ноября – Колесование святого великомученика Георгия
Грузия, просвещенная христианской верой святой равноапостольной Ниной († 335), родственницей святого великомученика Георгия Победоносца († 303, память 23 апреля), особо чтит святого Георгия, как своего покровителя. Одно из наименований Грузии – в честь Георгия (это название сохраняется и сейчас во многих языках мира). В честь великомученика святая Нина установила праздник. Он совершается и поныне в Грузии 10 ноября – в воспоминание колесования святого Георгия. В 1891 году на Кавказе, вблизи села Кахи Закатальского округа, построен на месте древнего новый храм в честь святого великомученика Георгия Победоносца к которому стекается множество богомольцев разных вероисповеданий.
3/16 ноября – Освящение храма святого великомученика Георгия в Лидде
Город Лидда (Лод) – родина великомученика Георгия Победоносца. Здесь был дом его матери, здесь прошло его детство. Святой великомученик Георгий был римским воином, пострадал он при императоре Диоклитиане в Никомидии в начале IV века. Мощи его христиане перенесли на родину, в Лидду, и здесь он был погребен.
Гробница, в которой были положены мощи великомученика, сейчас расположена в крипте православного храма, посвященного великомученику Георгию. В самом храме имеется частица мощей святого Георгия, а также цепь, которой был скован великомученик.
Первую церковь здесь возвели в VI веке. Храм несколько раз разрушался и в своем нынешнем виде был восстановлен лишь в 1872 году благодаря пожертвованиям из России. Освящение обновленного храма состоялось 3/16 ноября 1872 года , в годовщину того дня, в который он был освящен впервые. Воспоминание о сем знаменательном событии Русская церковь совершает в этот день и до настоящего времени; этот праздник внесен в месяцеслов, в честь сего торжества на Руси строились храмы.
Также в Лидде апостол Петр исцелил Энея, восемь лет лежавшего в расслаблении (Деян. 9:32-35).
26 ноября/9 декабря – Воспоминание освящения храма великомученика Георгия в Киеве
У русских князей, начиная с равноапостольного князя Владимира, существовал благочестивый обычай основывать храмы в честь своих Ангелов Хранителей. Так, равноапостольный Владимир, в Святом Крещении Василий, построил в Киеве и Вышгороде храмы во имя святителя Василия Великого, князь Изяслав I (1054–1068), в Крещении Димитрий, построил в Киеве храм и монастырь во имя святого великомученика Димитрия (память 26 октября), князь Ярослав Мудрый (1019–1054), во Святом Крещении Георгий, положил начало храму и мужской обители в честь своего Ангела Хранителя – великомученика Георгия (память 23 апреля), а также построил храм во имя великомученицы Ирины (память 5 мая), Ангела Хранителя своей супруги. Храм в честь великомученика Георгия находился перед вратами Святой Софии, на его строительство князь Ярослав затратил большие средства, в возведении храма принимало участие большое число строителей. 26 ноября храм был освящен святителем Иларионом, митрополитом Киевским (память 21 октября), и установлено ежегодное празднование в честь этого события.
См. также: "Страдание святого великомученика Георгия Победоносца", "Освящение храма святого великомученика Георгия в Лидде" и "Воспоминание освящения храма великомученика Георгия" в изложении свт. Димитрия Ростовского.