Канон святому великомученику Георгию Победоносцу на освящение церкви в Киеве
Припев: Святы́й великому́чениче и победоно́сче Гео́ргие, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 06 мая (23 апреля ст. ст.); 16 ноября (03 ноября ст. ст.); 23 ноября (10 ноября ст. ст.); 09 декабря (26 ноября ст. ст.)
Глас 4.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Воспою́ Тебе́, Го́споди Бо́же мо́й, я́ко изве́л еси́ лю́ди из рабо́ты еги́петския, покры́л же еси́ колесни́цы фарао́новы и си́лу.
Воспе́ти твоя́ страда́ния ра́зум да́ждь сла́вно, венцено́сче страстоте́рпче Гео́ргие, Царя́ все́х Престо́лу предстоя́ све́тло, на́с сохраня́й, пою́щих тя́.
О благоче́стии кре́пце подвиза́вся, великострада́льче Гео́ргие, венце́м сла́вы досто́йно почествова́лся еси́ десни́цею Вседержи́телевою.
Кре́пость даде́ тебе́ Христо́с на по́двиги мно́ги, ви́ды му́к до́блественне и терпели́вно подъя́ти, те́м и победи́л еси́ безбо́жных шата́ния.
Богоро́дичен: Ле́ствица яви́лася еси́ небе́сная, Де́во, Е́юже сни́де к на́м Сло́во Бо́жие, Тя́ дре́вле прови́де Иа́ков, пра́отец Тво́й.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Лу́к си́льных изнемо́же, и немощству́ющии препоя́сашася си́лою, сего́ ра́ди утверди́ся в Го́споде се́рдце мое́.
Плотски́й сою́з и сочета́ние твои́х удо́в разруша́шеся, но кре́пость соблюде́ся твоея́ души́ неразруши́ма.
Я́рости стремле́ние благомо́щно претерпе́л еси́ зело́ от му́чащих тя́, страстоте́рпче Гео́ргие, терпе́ние до́блественно кре́пко показа́в.
Кто́ возмо́жет твое́ кре́пкое и си́льное и по́мысла неукло́нную му́дрость, Гео́ргие, похвала́ми почестви́ти по достоя́нию, блаже́нне?
Богоро́дичен: Уста́вила еси́ тлю́ сме́рти, я́же во Ипоста́си пло́тию Живота́ ро́ждши, Пречи́стая, челове́ком я́вльшася из чре́ва Твоего́, Пресвята́я.
Седа́лен, гла́с 4.
До́блему страда́льцу и во́ину кре́пкому всецарю́ющаго Христа́ похвале́ния прино́сим: ра́дуйся, му́чеников украше́ние и ле́пота; ра́дуйся, пресве́тлая Це́ркве звездо́, засту́пниче и спаси́телю к тебе́ прибега́ющих, великому́чениче сла́вный Гео́ргие, тя́ пою́щия спаса́й от все́х наве́т вра́жиих и моли́твами твои́ми ко Го́споду Ца́рствия Его́ сподо́би на́с.
Богоро́дичен: Де́во Всенепоро́чная, пребога́таго Бо́га ро́ждшая, со страстоте́рпцы Того́ моли́ непреста́нно оставле́ние согреше́ний и исправле́ние жития́ да́ти на́м пре́жде конца́, ве́рою и любо́вию пою́щим Тя́ по до́лгу, еди́на Всепе́тая.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Небеса́ доброде́тель Твоя́ покры́ла е́сть, и земля́ испо́лнися сла́вы Твоея́, Христе́. Те́мже ве́рно вопие́м: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Я́ростию де́монскою мучи́телие одержи́мии, тя́, любо́вию Бо́жиею содержи́маго, неми́лостивно злоде́и ураня́ху, страстоте́рпче Гео́ргие.
Огня́ си́льнейши изволе́ние стяжа́л еси́, мучи́теля несмы́сльство низложи́в, посрами́л еси́, зовы́й, Гео́ргие: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
По Христе́ да́же до сме́рти душе́ю терпели́вно вся́ким му́кам сопроти́вился еси́, велегла́сно вопия́: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Зе́льнейшим изволе́нием, блаже́нне, одержи́мь, пре́лесть, Гео́ргие, попра́л еси́, благода́рно вопия́: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Богоро́дичен: Вопло́щся из Де́вы, Безпло́тен Сы́й на зе́млю к челове́ком прии́де. Те́м ве́рою зове́м: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Стяжа́вый ны́, избра́нныя лю́ди, Кро́вию Твое́ю, Го́споди, Тво́й ми́р да́ждь на́м, во единомы́слии сохраня́я ста́до Твое́.
Непобеди́мою Креста́ си́лою укрепля́емь, вели́кий страда́льче Гео́ргие, возмо́гл еси́ мучи́телево лю́тое победи́ти свире́пство.
Поста́вив се́рдце твое́ велеу́мне на тве́рдем ка́мени ве́ры, Гео́ргие, нахожде́ньми искуше́ний му́к непобеди́мь пребы́л еси́.
Я́ко небе́снаго Царя́ во́ин, со А́нгельскими во́и Тому́ предстоя́, страстоте́рпче Гео́ргие, тебе́ ве́рою призыва́ющия от вся́ких искуше́ний изба́ви.
Богоро́дичен: Избавля́ющи на́с яви́ся от бе́д и прегреше́ний, тлетво́рных страсте́й, и скорбе́й, и обстоя́ний, пою́щия Тя́ ве́рою, Богоро́дице Присноде́во.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Возопи́, прообразу́я погребе́ние тридне́вное, проро́к Ио́на, в ки́те моля́ся: от тли́ изба́ви мя́, Иису́се, Царю́ си́л.
Преди́вен взо́ром, красе́н те́лом, удобре́н же Ду́хом, Гео́ргие, отлучи́лся еси́ к боре́нию злоко́зненнаго, и сего́ разрази́в, побе́ды вене́ц прия́л еси́.
Украша́ются до́брых по́двиг одоле́нием, страда́льческое зря́ще натрижне́ние, перворожде́нных избра́ние и светоно́сное собо́рище.
Небе́сных блаже́нство восприе́мля, от Го́спода угото́ванных, Гео́ргие страда́льче, и́хже ра́ди на земли́ подвиза́лся еси́ да́же до кро́ве, и побе́дныя по́чести прии́м.
Богоро́дичен: Я́ко бразда́, чре́во твое́, Чи́стая, яви́ся, пшени́цу принося́щи безсме́ртия, все́х ве́рных ду́ши пита́ющи и му́ченик веселя́щи.
Конда́к, гла́с 2.
Боже́ственнаго и венцено́снаго великому́ченика Христо́ва Гео́ргия, на враги́ побе́ду взе́мшаго одоле́ния, соше́дшеся ве́рою во освяще́нный хра́м, восхва́лим, его́же благоволи́ Бо́г созда́ти во и́мя его́, Еди́н во святы́х почива́яй.
И́кос:
Я́ко свети́льника незаходи́маго звезда́ показа́ся непреле́стна, Со́лнца Христа́ возвеща́я заря́ми твои́ми, страстоте́рпче Гео́ргие, созыва́еши от первопресто́льнаго ма́тере градо́в, Бо́гом спасе́ннаго Ки́ева, во освяще́нный хра́м Христолюби́вая мно́жества облагоде́тельствовати обы́чне, хотя́щия восхвали́ти пе́сньми во гла́се ра́дования и испове́дания, соста́вити пра́здник свяще́ннаго хра́ма: его́же благоволи́ Бо́г созда́ти во и́мя твое́, Еди́н во святы́х почива́яй.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Оте́ц на́ших Бо́же, не посрами́ на́с, но да́руй на́м со дерзнове́нием вопи́ти Тебе́: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Крепча́йшим ра́зумом пла́мень ле́сти погаси́в, во искуше́нии непобеди́мь бы́л еси́, Гео́ргие, вопия́: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Я́ко му́ченик и вели́к страда́лец в пресве́тлый Боже́ственный черто́г вше́л еси́, Христо́в уго́дниче, вопия́: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Ви́дети сподо́бился еси́, Гео́ргие, та́мо блаже́нства и наслажде́ния ве́чных святы́х све́тлостей, апо́стол, и проро́к, и му́ченик, иера́рхов и все́х пра́ведных.
Богоро́дичен: Яви́лася еси́ все́м челове́ком, чи́стая Ма́ти Бо́жия, держа́ва ве́лия, и покро́в, и заступле́ние, Тя́ пою́щим всегда́ свяще́нными пе́сньми.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Вся́ дела́ Бо́жия и вся́ тва́рь, благослови́те Го́спода, я́ко челове́ком от земли́ возсия́ Све́т, и вселе́нную всю́ просвети́, и жи́знь ве́чную ми́ру дарова́, по́йте, лю́дие, и превозноси́те Его́ во ве́ки.
Низложи́в вся́ вра́жия ору́жия, великому́чениче Гео́ргие, попра́л еси́ и́дольскую ле́сть, зовы́й: по́йте, лю́дие, и превозноси́те Христа́ Бо́га во ве́ки.
Укра́шен зело́ благоле́пно, Христу́ предстоя́, страда́льче приснопа́мятне Гео́ргие, от крове́й твои́х му́ченических очервле́ну багряни́цу нося́, ве́село пое́ши: лю́дие, превозноси́те Его́ во ве́ки.
По́чести тебе́ Христо́с подаде́, Гео́ргие, во страда́ниих твои́х, испове́дал бо еси́ Того́ велегла́сно, свиде́тельствуя, и зовы́й: по́йте, лю́дие, и превозноси́те Его́ во ве́ки.
Ны́не предстои́ши живонача́льныя Све́ту Тро́ицы, Боже́ственными сия́нии, Гео́ргие, просвеща́емь, помина́й на́с, ве́рою честву́ющия тя́ и превознося́щия Христа́ во ве́ки.
Богоро́дичен: Законода́вца родила́ еси́, Христа́, зако́нно страда́вшаго венча́вша страстоте́рпца и му́ченика, Его́же моли́ зако́ном греха́ побежде́на мя́, Отрокови́це, исцели́ти.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Ка́мень нерукосе́чный от несеко́мыя горы́, Тебе́, Де́во, краеуго́льный отсече́ся — Христо́с, совокупи́вый разстоя́щаяся естества́. Те́м, веселя́щеся, Тя́, Богоро́дице, велича́ем.
Зако́нными повеле́нии по́двиг твои́х, Гео́ргие побежда́ется велича́вый, еди́н бо Влады́ка Христо́с просла́ви тя́. Его́же моли́ о на́с, страстоте́рпче, любо́вию пою́щих тя́.
Красе́н вои́стинну душе́ю и те́лом ве́сь, сла́вне Гео́ргие, ны́не предстои́ши Царю́ царе́й все́х красоте́, при́сно прича́стии удобря́емь всекра́сных, всече́стне, наслажде́ний.
Твою́, Царю́ Христе́, любо́вь Гео́ргий подража́в кро́вию да́же до сме́рти, мечу́, огню́ же и му́кам Боже́ственный страда́лец сопроти́влься, и е́же от Тебе́, Человеколю́бче, безсме́ртие прии́м, наслажда́ется.
Всего́ себе́ же́ртву прине́сл еси́ Христу́, и Того́ Ца́рствия насле́дник яви́лся еси́ и прича́стник, и при́сно с ли́ки святы́х ра́дуяся, ны́не ве́чно ца́рствуеши, страстоте́рпче Гео́ргие.
Ве́рою страда́ния твоя́, Гео́ргие, о на́с, честву́ющих, Христа́ моли́, страстоте́рпче, приле́жно, спасти́ся на́м бе́д треволне́ния и все́х страсте́й, и до́бре прейти́ житие́, и Боже́ственное блаже́нство улучи́ти.
Богоро́дичен: Обле́кся из Тебе́ Ца́рь в теле́сную багряни́цу, про́йде ве́сь красе́н из утро́бы Твоея́, и вся́ враги́ победи́, и побе́ду страда́льцем подаде́, еди́на Присноде́во Ма́ти.
Свети́лен.
Я́ко светоза́рное со́лнце, чуде́с луча́ми осия́еши всю́ тва́рь, пресла́вне Гео́ргие страстоте́рпче, твою́ пра́зднующе па́мять, про́сим от вся́ких бе́д изба́витися.
Сла́ва, и ны́не: Ми́лости и щедро́ты Твоя́, Бо́же, на ны́, рабы́ Твоя́, низпосли́ моли́твами пречи́стыя Твоея́ Ма́тере и сла́внаго страстоте́рпца Твоего́ Гео́ргия и все́м да́руй вели́кую Твою́ ми́лость.
Пѣ́снь а҃.
І҆рмо́съ: Воспою̀ тебѣ̀, гдⷭ҇и бж҃е мо́й, ꙗ҆́кѡ и҆зве́лъ є҆сѝ лю́ди и҆зъ рабо́ты є҆гѵ́петскїѧ, покры́лъ же є҆сѝ колесни̑цы фараѡ́новы и҆ си́лꙋ.
Воспѣ́ти твоѧ̑ страда̑нїѧ ра́зꙋмъ да́ждь сла́внѡ, вѣнцено́сче страстоте́рпче геѡ́ргїе, цр҃ѧ̀ всѣ́хъ прⷭ҇то́лꙋ предстоѧ̀ свѣ́тлѡ: на́съ сохранѧ́й пою́щихъ тѧ̀.
Ѡ҆ благоче́стїи крѣ́пцѣ подвиза́всѧ, великострада́льче геѡ́ргїе, вѣнце́мъ сла́вы досто́йнѡ почествова́лсѧ є҆сѝ десни́цею вседержи́телевою.
Крѣ́пость дадѐ тебѣ̀ хрⷭ҇то́съ на по́двиги, мно́ги, ви́ды мꙋ́къ до́блественнѣ и҆ терпѣли́внѡ под̾ѧ́ти: тѣ́мъ и҆ побѣди́лъ є҆сѝ безбо́жныхъ шата̑нїѧ.
Бг҃оро́диченъ: Лѣ́ствица ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ нбⷭ҇наѧ, дв҃о, є҆́юже сни́де къ на́мъ сло́во бж҃їе, тѧ̀ дре́вле прови́дѣ і҆а́кѡвъ, пра́ѻтєцъ тво́й.
Пѣ́снь г҃.
І҆рмо́съ: Лꙋ́къ си́льныхъ и҆знемо́же, и҆ немощствꙋ́ющїи препоѧ́сашасѧ си́лою: сегѡ̀ ра́ди ᲂу҆тверди́сѧ въ гдⷭ҇ѣ се́рдце моѐ.
Плотскі́й сою́зъ и҆ сочета́нїе твои́хъ ᲂу҆дѡ́въ разрꙋша́шесѧ, но крѣ́пость соблюде́сѧ твоеѧ̀ дꙋшѝ неразрꙋши́ма.
Ꙗ҆́рости стремле́нїе благомо́щнѡ претерпѣ́лъ є҆сѝ ѕѣлѡ̀ ѿ мꙋ́чащихъ тѧ̀, страстоте́рпче геѡ́ргїе, терпѣ́нїе до́блественно крѣ́пкѡ показа́въ.
Кто̀ возмо́жетъ твоѐ крѣ́пкое и҆ си́льное, и҆ по́мысла неꙋкло́ннꙋю мꙋ́дрость, геѡ́ргїе, похвала́ми почестви́ти по достоѧ́нїю, бл҃же́нне;
Бг҃оро́диченъ: Оу҆ста́вила є҆сѝ тлю̀ сме́рти, ꙗ҆́же во ѵ҆поста́си пло́тїю живота̀ ро́ждши, пречⷭ҇таѧ, человѣ́кѡмъ ꙗ҆́вльшасѧ и҆зъ чре́ва твоегѡ̀, прест҃а́ѧ.
Сѣда́ленъ, гла́съ д҃.
До́блемꙋ страда́льцꙋ и҆ во́инꙋ крѣ́пкомꙋ всецарю́ющагѡ хрⷭ҇та̀ похвалє́нїѧ прино́симъ: ра́дꙋйсѧ, мꙋ́ченикѡвъ ᲂу҆краше́нїе и҆ лѣ́пота: ра́дꙋйсѧ, пресвѣ́тлаѧ цр҃кве ѕвѣздо̀, застꙋ́пниче и҆ спаси́телю къ тебѣ̀ прибѣга́ющихъ, великомꙋ́чениче сла́вный геѡ́ргїе. тѧ̀ пою́щыѧ спаса́й ѿ всѣ́хъ навѣ̑тъ вра́жїихъ, и҆ моли́твами твои́ми ко гдⷭ҇ꙋ црⷭ҇твїѧ є҆гѡ̀ сподо́би на́съ.
Бг҃оро́диченъ: Дв҃о всенепоро́чнаѧ, пребога́таго бг҃а ро́ждшаѧ, со страстотє́рпцы того̀ молѝ непреста́ннѡ, ѡ҆ставле́нїе согрѣше́нїй, и҆ и҆справле́нїе житїѧ̀ да́ти на́мъ пре́жде конца̀, вѣ́рою и҆ любо́вїю пою́щымъ тѧ̀ по до́лгꙋ, є҆ди́на всепѣ́таѧ.
Пѣ́снь д҃.
І҆рмо́съ: Нб҃са̀ добродѣ́тель твоѧ̀ покры́ла є҆́сть, и҆ землѧ̀ и҆спо́лнисѧ сла́вы твоеѧ̀, хрⷭ҇тѐ. тѣ́мже вѣ́рнѡ вопїе́мъ: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.
Ꙗ҆́ростїю де́мѡнскою мꙋчи́телїе ѡ҆держи́мїи, тѧ̀ любо́вїю бж҃їею содержи́маго, неми́лостивнѡ ѕлодѣ́и ᲂу҆ранѧ́хꙋ, страстоте́рпче геѡ́ргїе.
Ѻ҆гнѧ̀ си́льнѣйши и҆зволе́нїе стѧжа́лъ є҆сѝ, мꙋчи́телѧ несмы́сльство низложи́въ посрами́лъ є҆сѝ, зовы́й, геѡ́ргїе: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.
По хрⷭ҇тѣ̀ да́же до сме́рти, дꙋше́ю терпѣли́внѡ всѧ́кимъ мꙋ́камъ сопроти́вилсѧ є҆сѝ велегла́снѡ вопїѧ̀: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.
Ѕѣ́льнѣйшимъ и҆зволе́нїемъ, блаже́нне, ѡ҆держи́мь, пре́лесть, геѡ́ргїе, попра́лъ є҆сѝ, благода́рнѡ вопїѧ̀: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.
Бг҃оро́диченъ: Вопло́щсѧ и҆зъ дв҃ы безпло́тенъ сы́й, на зе́млю къ человѣ́кѡмъ прїи́де. тѣ́мъ вѣ́рою зове́мъ: сла́ва си́лѣ твое́й гдⷭ҇и.
Пѣ́снь є҃.
І҆рмо́съ: Стѧжа́вый ны̀ и҆збра̑нныѧ лю́ди кро́вїю твое́ю, гдⷭ҇и, тво́й ми́ръ да́ждь на́мъ, во є҆диномы́слїи сохранѧ́ѧ ста́до твоѐ.
Непобѣди́мою крⷭ҇та̀ си́лою ᲂу҆крѣплѧ́емь, вели́кїй страда́льче геѡ́ргїе, возмо́глъ є҆сѝ мꙋчи́телево лю́тое побѣди́ти свирѣ́пство.
Поста́вивъ се́рдце твоѐ велеꙋ́мнѣ на тве́рдѣмъ ка́мени вѣ́ры, геѡ́ргїе, нахожде́ньми и҆скꙋше́нїй мꙋ́къ непобѣди́мь пребы́лъ є҆сѝ.
Ꙗ҆́кѡ нбⷭ҇нагѡ цр҃ѧ̀ во́инъ, со а҆́гг҃льскими вѡ́и томꙋ̀ предстоѧ̀, страстоте́рпче геѡ́ргїе, тебѐ вѣ́рою призыва́ющыѧ ѿ всѧ́кихъ и҆скꙋше́нїй и҆зба́ви.
Бг҃оро́диченъ: И҆збавлѧ́ющи на́съ ꙗ҆ви́сѧ ѿ бѣ́дъ и҆ прегрѣше́нїй, тлетво́рныхъ страсте́й, и҆ скорбе́й, и҆ ѡ҆бстоѧ́нїй, пою́щыѧ тѧ̀ вѣ́рою, бцⷣе приснодв҃о.
Пѣ́снь ѕ҃.
І҆рмо́съ: Возопѝ, проѡбразꙋ́ѧ погребе́нїе тридне́вное, прⷪ҇ро́къ і҆ѡ́на, въ ки́тѣ молѧ́сѧ: ѿ тлѝ и҆зба́ви мѧ̀, і҆и҃се, цр҃ю̀ си́лъ.
Преди́венъ взо́ромъ, красе́нъ тѣ́ломъ, ᲂу҆добре́нъ же дꙋ́хомъ, геѡ́ргїе, ѿлꙋчи́лсѧ є҆сѝ къ боре́нїю ѕлоко́зненнагѡ, и҆ сего̀ разрази́въ, побѣ́ды вѣне́цъ прїѧ́лъ є҆сѝ.
Оу҆краша́ютсѧ до́брыхъ пѡ́двигъ ѡ҆долѣ́нїемъ, страда́льческое зрѧ́ще натрижне́нїе, перворожде́нныхъ и҆збра́нїе, и҆ свѣтоно́сное собо́рище.
Нбⷭ҇ныхъ блаже́нство воспрїе́млѧ, ѿ гдⷭ҇а ᲂу҆гото́ванныхъ, геѡ́ргїе страда́льче, и҆́хже ра́ди на землѝ подвиза́лсѧ є҆сѝ да́же до кро́ве, и҆ побѣ̑дныѧ по́чєсти прїи́мъ.
Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́кѡ бразда̀ чре́во твоѐ, чⷭ҇таѧ, ꙗ҆ви́сѧ, пшени́цꙋ приносѧ́щи безсме́ртїѧ, всѣ́хъ вѣ́рныхъ дꙋ́шы пита́ющи, и҆ мꙋ́чєникъ веселѧ́щи.
Конда́къ, гла́съ в҃.
Бжⷭ҇твеннаго и҆ вѣнцено́снаго великомч҃ника хрⷭ҇то́ва геѡ́ргїа, на врагѝ побѣ́дꙋ взе́мшаго ѡ҆долѣ́нїѧ, соше́дшесѧ вѣ́рою во ѡ҆свѧще́нный хра́мъ, восхва́лимъ, є҆го́же благоволѝ бг҃ъ созда́ти во и҆́мѧ є҆гѡ̀, є҆ди́нъ во ст҃ы́хъ почива́ѧй.
І҆́косъ:
Ꙗ҆́кѡ свѣти́льника незаходи́магѡ ѕвѣзда̀ показа́сѧ непреле́стна, сл҃нца хрⷭ҇та̀ возвѣща́ѧ зарѧ́ми твои́ми, страстоте́рпче геѡ́ргїе, созыва́еши ѿ первопресто́льнагѡ ма́тере градѡ́въ, бг҃омъ спасе́ннагѡ кі́ева, во ѡ҆свѧще́нный хра́мъ хрⷭ҇толюби̑ваѧ мно́жєства, ѡ҆благодѣ́тельствовати ѻ҆бы́чнѣ, хотѧ́щыѧ восхвали́ти пѣ́сньми, во гла́сѣ ра́дованїѧ и҆ и҆сповѣ́данїѧ, соста́вити пра́здникъ свѧще́ннагѡ хра́ма: є҆го́же благоволѝ бг҃ъ созда́ти во и҆́мѧ твоѐ, є҆ди́нъ во ст҃ы́хъ почива́ѧй.
Пѣ́снь з҃.
І҆рмо́съ: Ѻ҆ц҃ъ на́шихъ бж҃е, не посрамѝ на́съ, но да́рꙋй на́мъ со дерзнове́нїемъ вопи́ти тебѣ̀ бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆ц҃ъ на́шихъ.
Крѣпча́йшимъ ра́зꙋмомъ пла́мень ле́сти погаси́въ, во и҆скꙋше́нїи непобѣди́мь бы́лъ є҆сѝ, геѡ́ргїе, вопїѧ̀: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.
Ꙗ҆́кѡ мꙋ́ченикъ и҆ вели́къ страда́лецъ, въ пресвѣ́тлый бжⷭ҇твенный черто́гъ вше́лъ є҆сѝ, хрⷭ҇то́въ ᲂу҆го́дниче, вопїѧ̀: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.
Ви́дѣти сподо́билсѧ є҆сѝ, геѡ́ргїе, та́мѡ блажє́нства, и҆ наслаждє́нїѧ вѣ́чныхъ ст҃ы́хъ свѣ́тлостей, а҆пⷭ҇тѡлъ и҆ прⷪ҇рѡ́къ и҆ мꙋ́чєникъ, і҆ера́рхѡвъ, и҆ всѣ́хъ пра́ведныхъ.
Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ всѣ̑мъ человѣ́кѡмъ, чⷭ҇таѧ мт҃и бж҃їѧ, держа́ва ве́лїѧ, и҆ покро́въ и҆ застꙋпле́нїе тѧ̀ пою́щымъ всегда̀ свѧще́нными пѣ́сньми.
Пѣ́снь и҃.
І҆рмо́съ: Всѧ̑ дѣла̀ бж҃їѧ, и҆ всѧ̀ тва́рь, благослови́те гдⷭ҇а, ꙗ҆́кѡ человѣ́кѡмъ ѿ землѝ возсїѧ̀ свѣ́тъ, и҆ вселе́ннꙋю всю̀ просвѣтѝ, и҆ жи́знь вѣ́чнꙋю мі́рꙋ дарова̀: по́йте, лю́дїе, и҆ превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.
Низложи́въ всѧ̑ вра́жїѧ ѻ҆рꙋ̑жїѧ, великомꙋ́чениче геѡ́ргїе, попра́лъ є҆сѝ і҆́дѡльскꙋю ле́сть, зовы́й: по́йте, лю́дїе, и҆ превозноси́те хрⷭ҇та̀ бг҃а во вѣ́ки.
Оу҆кра́шенъ ѕѣлѡ̀ благолѣ́пнѡ, хрⷭ҇тꙋ̀ предстоѧ̀, страда́льче приснопа́мѧтне геѡ́ргїе, ѿ крове́й твои́хъ мꙋ́ченическихъ ѡ҆червле́нꙋ багрѧни́цꙋ носѧ̀, ве́селѡ пое́ши: лю́дїе, превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.
По́чєсти тебѣ̀ хрⷭ҇то́съ подадѐ, геѡ́ргїе, во страда́нїихъ твои́хъ: и҆сповѣ́далъ бо є҆сѝ того̀ велегла́снѡ, свидѣ́тельствꙋѧ, и҆ зовы́й: по́йте, лю́дїе, и҆ превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.
Ны́нѣ предстои́ши живонача́льныѧ свѣ́тꙋ трⷪ҇цы, бж҃е́ственными сїѧ̑нїи, геѡ́ргїе, просвѣща́емь, помина́й на́съ вѣ́рою чествꙋ́ющыѧ тѧ̀, и҆ превозносѧ́щыѧ хрⷭ҇та̀ во вѣ́ки.
Бг҃оро́диченъ: Законода́вца родила̀ є҆сѝ хрⷭ҇та̀, зако́ннѡ страда́вшаго вѣнча́вша страстоте́рпца и҆ мꙋ́ченика, є҆го́же молѝ зако́номъ грѣха̀ побѣжде́на мѧ̀, ѻ҆трокови́це, и҆сцѣли́ти.
Пѣ́снь ѳ҃.
І҆рмо́съ: Ка́мень нерꙋкосѣ́чный ѿ несѣко́мыѧ горы̀ тебє̀, дв҃о, краеꙋго́льный ѿсѣче́сѧ, хрⷭ҇то́съ, совокꙋпи́вый разстоѧ̑щаѧсѧ є҆стєства̀. тѣ́мъ веселѧ́щесѧ, тѧ̀, бцⷣе, велича́емъ.
Зако́нными повелѣ̑нїи побѣжда́етсѧ пѡ́двигъ твои́хъ, геѡ́ргїе, велича́вый: є҆ди́нъ бо влⷣка хрⷭ҇то́съ просла́ви тѧ̀. є҆го́же молѝ ѡ҆ на́съ, страстоте́рпче, любо́вїю пою́щихъ тѧ̀.
Красе́нъ вои́стиннꙋ дꙋше́ю и҆ тѣ́ломъ ве́сь, сла́вне геѡ́ргїе, ны́нѣ предстои́ши цр҃ю̀ царе́й всѣ́хъ красотѣ̀, при́снѡ прича̑стїи ᲂу҆добрѧ́емь всекра́сныхъ, всече́стне, наслажде́нїй.
Твою̀, цр҃ю̀ хрⷭ҇тѐ, любо́вь геѡ́ргїй подража́въ, кро́вїю да́же до сме́рти, мечꙋ̀, ѻ҆гню̀ же и҆ мꙋ́камъ, бжⷭ҇твенный страда́лецъ сопроти́вльсѧ, и҆ є҆́же ѿ тебє̀, чл҃вѣколю́бче, безсме́ртїе прїи́мъ наслажда́етсѧ.
Всего̀ себѐ же́ртвꙋ прине́слъ є҆сѝ хрⷭ҇тꙋ̀, и҆ тогѡ̀ црⷭ҇твїѧ наслѣ́дникъ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ и҆ прича́стникъ, и҆ при́снѡ съ ли̑ки ст҃ы́хъ ра́дꙋѧсѧ, ны́нѣ вѣ́чнѡ ца́рствꙋеши, страстоте́рпче геѡ́ргїе.
Вѣ́рою страда̑нїѧ твоѧ̑, геѡ́ргїе, ѡ҆ на́съ чествꙋ́ющихъ хрⷭ҇та̀ молѝ, страстоте́рпче, прилѣ́жнѡ, спасти́сѧ на́мъ бѣ́дъ треволне́нїѧ, и҆ всѣ́хъ страсте́й, и҆ до́брѣ прейтѝ житїѐ, и҆ бжⷭ҇твенное блаже́нство ᲂу҆лꙋчи́ти.
Бг҃оро́диченъ: Ѡ҆бле́ксѧ и҆зъ тебє̀ цр҃ь въ тѣле́снꙋю багрѧни́цꙋ, про́йде ве́сь красе́нъ и҆зъ ᲂу҆тро́бы твоеѧ̀, и҆ всѧ̑ врагѝ побѣдѝ, и҆ побѣ́дꙋ страда́льцємъ подадѐ, є҆ди́на приснодв҃о мт҃и.
Свѣти́ленъ.
Ꙗ҆́кѡ свѣтоза́рное со́лнце, чꙋде́съ лꙋча́ми ѡ҆сїѧ́еши всю̀ тва́рь, пресла́вне геѡ́ргїе страстоте́рпче: твою̀ пра́зднꙋюще па́мѧть про́симъ, ѿ всѧ́кихъ бѣ́дъ и҆зба́витисѧ.
Сла́ва, и҆ ны́нѣ: Ми́лѡсти и҆ щедрѡ́ты твоѧ̑, бж҃е, на ны̀, рабы̑ твоѧ̑, низпослѝ, моли́твами пречⷭ҇тыѧ твоеѧ̀ мт҃ре, и҆ сла́внагѡ страстоте́рпца твоегѡ̀ геѡ́ргїѧ, и҆ всѣ̑мъ да́рꙋй вели́кꙋю твою̀ ми́лость.
Великомученик Георгий был сыном богатых и благочестивых родителей, воспитавших его в христианской вере. Родился он в городе Бейрут (в древности – Белит) у подножия Ливанских гор.
Поступив на военную службу, великомученик Георгий выделялся среди прочих воинов своим умом, храбростью, физической силой, воинской осанкой и красотой. Достигнув вскоре звания тысяченачальника, св. Георгий сделался любимцем императора Диоклитиана. Диоклитиан был талантливым правителем, но фанатичным приверженцем римских богов. Поставив себе целью возродить в Римской империи отмирающее язычество, он вошел в историю как один из самых жестоких гонителей христиан.
Услышав однажды на суде бесчеловечный приговор об истреблении христиан, св. Георгий воспламенился состраданием к ним. Предвидя, что его тоже ожидают страдания, Георгий раздал свое имущество бедным, отпустил на волю своих рабов, явился к Диоклитиану и, объявив себя христианином, обличил его в жестокости и несправедливости. Речь св. Георгия была полна сильных и убедительных возражений против императорского приказа преследовать христиан.
После безрезультатных уговоров отречься от Христа император приказал подвергнуть святого различным мучениям. Св. Георгий был заключен в темницу, где его положили спиной на землю, ноги заключили в колодки, а на грудь положили тяжелый камень. Но св. Георгий мужественно переносил страдания и прославлял Господа. Тогда мучители Георгия начали изощряться в жестокости. Они били святого воловьими жилами, колесовали, бросали в негашеную известь, принуждали бежать в сапогах с острыми гвоздями внутри. Святой мученик все терпеливо переносил. В конце концов император приказал отрубить мечом голову святому. Так святой страдалец отошел ко Христу в Никомидии в 303 году.
Великомученика Георгия за мужество и за духовную победу над мучителями, которые не смогли заставить его отказаться от христианства, а также за чудодейственную помощь людям в опасности – называют еще Победоносцем. Мощи святого Георгия Победоносца положили в палестинском городе Лида, в храме, носящем его имя, глава же его хранилась в Риме в храме, тоже посвященном ему.
На иконах св. Георгий изображается сидящим на белом коне и поражающим копьем змия. Это изображение основано на предании и относится к посмертным чудесам святого великомученика Георгия. Рассказывают, что недалеко от места, где родился св. Георгий в городе Бейруте, в озере жил змей, который часто пожирал людей той местности. Что это был за зверь – удав, крокодил или большая ящерица – неизвестно.
Суеверные люди той местности для утоления ярости змея начали регулярно по жребию отдавать ему на съедение юношу или девицу. Однажды жребий выпал на дочь правителя той местности. Ее отвели к берегу озера и привязали, где она в ужасе стала ожидать появления змея.
Когда же зверь стал приближаться к ней, вдруг появился на белом коне светлый юноша, который копьем поразил змея и спас девицу. Этот юноша был святой великомученик Георгий. Таким чудесным явлением он прекратил уничтожение юношей и девушек в пределах Бейрута и обратил ко Христу жителей той страны, которые до этого были язычниками.
Можно предположить, что явление святого Георгия на коне для защиты жителей от змея, а также описанное в житии чудесное оживление единственного вола у земледельца послужили поводом к почитанию святого Георгия покровителем скотоводства и защитником от хищных зверей.
В дореволюционное время в день памяти святого Георгия Победоносца жители русских деревень в первый раз после холодной зимы выгоняли скот на пастбище, совершив молебен святому великомученику с окроплением домов и животных святой водой. День великомученика Георгия в народе еще называют «Юрьев день», в этот день, до времен царствования Бориса Годунова, крестьяне могли переходить к другому помещику.
Св. Георгий – покровитель воинства. Изображение Георгия Победоносца на коне символизирует победу над диаволом – «древним змием» (Откр.12:3, 20:2). Это изображение было включено в древний герб города Москвы.
10/23 ноября – Колесование святого великомученика Георгия
Грузия, просвещенная христианской верой святой равноапостольной Ниной († 335), родственницей святого великомученика Георгия Победоносца († 303, память 23 апреля), особо чтит святого Георгия, как своего покровителя. Одно из наименований Грузии – в честь Георгия (это название сохраняется и сейчас во многих языках мира). В честь великомученика святая Нина установила праздник. Он совершается и поныне в Грузии 10 ноября – в воспоминание колесования святого Георгия. В 1891 году на Кавказе, вблизи села Кахи Закатальского округа, построен на месте древнего новый храм в честь святого великомученика Георгия Победоносца к которому стекается множество богомольцев разных вероисповеданий.
3/16 ноября – Освящение храма святого великомученика Георгия в Лидде
Город Лидда (Лод) – родина великомученика Георгия Победоносца. Здесь был дом его матери, здесь прошло его детство. Святой великомученик Георгий был римским воином, пострадал он при императоре Диоклитиане в Никомидии в начале IV века. Мощи его христиане перенесли на родину, в Лидду, и здесь он был погребен.
Гробница, в которой были положены мощи великомученика, сейчас расположена в крипте православного храма, посвященного великомученику Георгию. В самом храме имеется частица мощей святого Георгия, а также цепь, которой был скован великомученик.
Первую церковь здесь возвели в VI веке. Храм несколько раз разрушался и в своем нынешнем виде был восстановлен лишь в 1872 году благодаря пожертвованиям из России. Освящение обновленного храма состоялось 3/16 ноября 1872 года , в годовщину того дня, в который он был освящен впервые. Воспоминание о сем знаменательном событии Русская церковь совершает в этот день и до настоящего времени; этот праздник внесен в месяцеслов, в честь сего торжества на Руси строились храмы.
Также в Лидде апостол Петр исцелил Энея, восемь лет лежавшего в расслаблении (Деян. 9:32-35).
26 ноября/9 декабря – Воспоминание освящения храма великомученика Георгия в Киеве
У русских князей, начиная с равноапостольного князя Владимира, существовал благочестивый обычай основывать храмы в честь своих Ангелов Хранителей. Так, равноапостольный Владимир, в Святом Крещении Василий, построил в Киеве и Вышгороде храмы во имя святителя Василия Великого, князь Изяслав I (1054–1068), в Крещении Димитрий, построил в Киеве храм и монастырь во имя святого великомученика Димитрия (память 26 октября), князь Ярослав Мудрый (1019–1054), во Святом Крещении Георгий, положил начало храму и мужской обители в честь своего Ангела Хранителя – великомученика Георгия (память 23 апреля), а также построил храм во имя великомученицы Ирины (память 5 мая), Ангела Хранителя своей супруги. Храм в честь великомученика Георгия находился перед вратами Святой Софии, на его строительство князь Ярослав затратил большие средства, в возведении храма принимало участие большое число строителей. 26 ноября храм был освящен святителем Иларионом, митрополитом Киевским (память 21 октября), и установлено ежегодное празднование в честь этого события.
См. также: "Страдание святого великомученика Георгия Победоносца", "Освящение храма святого великомученика Георгия в Лидде" и "Воспоминание освящения храма великомученика Георгия" в изложении свт. Димитрия Ростовского.