Канон святому великомученику Георгию Победоносцу на обновление храма в Лидде

Припев: Святы́й великому́чениче и победоно́сче Гео́ргие, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 06 мая (23 апреля ст. ст.); 16 ноября (03 ноября ст. ст.); 23 ноября (10 ноября ст. ст.); 09 декабря (26 ноября ст. ст.)

Глас 4.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Триста́ты кре́пкия, Рожде́йся от Де́вы, безстра́стия во глубине́, души́ трича́стное потопи́, молю́ся, да Тебе́, я́ко в тимпа́не, во умерщвле́нии телесе́ побе́дное воспою́ пе́ние.

Де́лание Бо́жие гобзу́ющее яви́лся еси́, пита́я ве́рныя подража́нием благочести́вым, страстоте́рпче Гео́ргие, па́мять твою́ светоно́сную свяще́нно пра́зднующия и в се́й те́пло тя́ сла́вящия.

Разжже́ твое́, страстоте́рпче, се́рдце Боже́ственное раче́ние вои́стинну, самозва́н те́м к мучи́телем прише́л еси́, попаля́я многобо́жия пре́лесть и ра́зум све́тлости облиста́я спасе́ния.

Я́ко ле́в, упова́я, суди́щу предста́л еси́, возвеща́я я́вственно воплоще́ние Христо́во, И́мже ми́р изба́вися паде́ния дре́вняго, пе́рвое прия́т благопло́дие, треблаже́нне Гео́ргие.

Богоро́дичен: Избавля́я на́с осужде́ния дре́вняго, Сы́н Бо́жий бы́сть Сы́н Де́вы я́ко Челове́к, те́м Сего́ во двою́ существу́ и хоте́нию правове́рным се́рдцем сла́вим.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Лу́к си́льных изнемо́же, и немощству́ющии препоя́сашася си́лою, сего́ ра́ди утверди́ся в Го́споде се́рдце мое́.

Ро́да и оте́чества сла́вы ра́достию отве́ргся, Христу́ после́довал еси́ и Го́рняго Сио́на жи́тель, му́чениче, яви́лся еси́ красне́йший.

Да насле́дник изя́щен и покори́в, Жива́го Бо́га сы́н яви́шися, претерпе́л еси́ ра́ны треволне́ния мучи́телей, му́чениче до́блий.

Богоро́дичен: Во всего́ Ада́ма оде́яся, И́же милосе́рдия ра́ди Но́вый Ада́м бы́сть из Тебе́, Пренепоро́чная, Еди́н сы́й челове́ков Созда́тель.

И́кос:

Во́инство на земли́ возненави́дев, му́чениче, на Небесе́х возжеле́л еси́ сла́вы и боле́зни поне́сл еси́ и лю́тую сме́рть. Те́м, дне́сь всесвяту́ю твою́ па́мять пра́зднующе, Христу́ прино́сим хвалу́, треблаже́нне Гео́ргие.

Богоро́дичен: Упова́ние христиа́н, Пресвята́я Де́во, Его́же родила́ еси́, Бо́га, па́че ума́ и сло́ва, непреста́нно моли́ о воспева́ющих Тя́ пода́ти оставле́ние грехо́в на́ших все́х и исправле́ние жития́ ве́рою и любо́вию при́сно сла́вящим Тя́.

Крестобогоро́дичен: Нескве́рная А́гница, А́гнца и Па́стыря пове́шена на Дре́ве ме́ртва зря́щи, пла́чущи, веща́ше, ма́терски восклица́ющи: ка́ко претерплю́ Твое́, е́же па́че сло́ва, Сы́не Мо́й, сни́тие и во́льныя стра́сти, Бо́же Преблаги́й.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Любве́ ра́ди, Ще́дре, Твоего́ о́браза, на Кресте́ Твое́м ста́л еси́, и раста́яшася язы́цы: Ты́ бо еси́, Человеколю́бче, кре́пость моя́ и хвале́ние.

Умерщвле́нное твое́ те́ло му́ками, блаже́нне, умерщвле́ннаго Сло́ва вообража́ет стра́сти, дарова́вшаго ти́ живо́т ве́чный.

Щито́м и́стинным огражде́н, побо́рники лжи́выя кре́пким смы́слом ку́пно погуби́л еси́, Богому́дре Гео́ргие.

Просла́вися твои́ми у́ды святы́ми, и́же в земны́х оде́яся неможе́ние, Сло́во. Те́м ве́чно тя́ прославля́ем, Гео́ргие.

Богоро́дичен: И́же бытие́ дарова́вый челове́ком и е́же до́бре бы́ти те́м, преступле́нием истле́вшим, Пречи́стая, дарова́, бы́в Челове́к.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Ты́, Го́споди, мо́й Све́т, в ми́р прише́л еси́, Све́т святы́й, обраща́яй из мра́чна неве́дения ве́рою воспева́ющия Тя́.

Вше́д му́жески в му́ченический по́двиг, и порази́л еси́ и́дольское, страстоте́рпче, свире́пство, те́лом сокруша́емь.

Тебе́ ка́мень све́тлый Влады́ка в венце́х вонзе́, страстоте́рпче, Свое́й Це́ркви подо́бно сия́юща.

Пожре́ся, я́ко а́гнец, до́браго Пастыренача́льника сме́рть вообрази́в, и прине́слся еси́ Вы́шней трапе́зе же́ртва непоро́чна.

Богоро́дичен: Спаси́ ны́ от бе́д и скорбе́й, Пречи́стая Богоро́дице, и му́к изба́ви бу́дущих моли́твами Твои́ми.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Приидо́х во глубины́ морски́я, и потопи́ла мя́ е́сть бу́ря мно́гих грехо́в, но я́ко Бо́г из глубины́ возведи́ живо́т мо́й, Многоми́лостиве.

Сосу́д раздробля́емь те́ла страда́нии, му́чениче, вра́жия вся́ ко́зни лука́выя му́жески разруши́л еси́, всеблаже́нне Гео́ргие.

Остроты́, разсека́ющия те́ло, и колесе́, му́чениче, и распаля́емы ве́щи пе́щныя, и́же к Бо́гу любо́вию распаля́емь, отню́д не устраши́лся еси́.

Богоро́дичен: Святы́й хра́м во святы́х Почива́ющему была́ еси́, Богома́ти: те́мже на́с, ве́рно пою́щих Тебе́, освяща́еши, Присноде́во.

Конда́к, гла́с 8.

К возбра́нному и ско́рому заступле́нию Твоему́ прибе́гше, ве́рнии, мо́лим изба́витися, страстоте́рпче Христо́в, от собла́зн вра́жиих воспева́ющим тя́, и вся́ких бе́д, и озлобле́ний, да зове́м: ра́дуйся, му́чениче Гео́ргие.

И́кос:

Вели́к в предста́тельствах на земли́ показа́лся еси́, Госпо́день уго́дниче и дру́же, ве́рныя бо лю́ди покрыва́я, спаса́еши при́сно, сла́вне. Те́м ве́рою и любо́вию вопие́м тебе́, многострада́льче: ра́дуйся, и́мже просвеща́ется ми́р; ра́дуйся, и́мже во́инство озаря́ется; ра́дуйся, ве́рных от пле́на избавле́ние; ра́дуйся, ю́зников ско́рое заступле́ние; ра́дуйся, высото́ с ве́рою притека́ющих к тебе́ те́пле; ра́дуйся, обогати́телю лю́бящих тя́ и в ско́рби весе́лие; ра́дуйся, я́ко сы́й люде́й огражде́ние; ра́дуйся, я́ко подае́ши во бране́х побежде́ние; ра́дуйся, звездо́, просвеща́ющая пла́вающия; ра́дуйся, реши́телю вся́каго озлобле́ния; ра́дуйся, к нему́же вся́к ве́рный прибега́ет; ра́дуйся, и́мже восхваля́ется Созда́тель; ра́дуйся, му́чениче Гео́ргие.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Ю́ноши три́ в Вавило́не, веле́ние мучи́телево на бу́йство прело́жше, посреде́ пла́мене вопия́ху: благослове́н еси́, Го́споди, Бо́же оте́ц на́ших.

Жива́ бы́л еси́ же́ртва, му́чениче, за ны́ Пожре́ному, я́ко овча́ти, де́моном же́ртвы, всу́е приноси́мыя, упраздни́л еси́, о Христе́ укрепля́емь.

Яви́ся благопло́ден, я́ко лоза́, принося́ гро́здие на́м терпе́ния, сла́вне, вино́ ка́плюще Боже́ственное, сердца́ все́х благочести́вых веселя́щее.

У́ды да́л еси́ усе́рдно разсека́ти за Христа́, пребы́л же еси́ неотлуче́н Того́ любве́, преблаже́нне, и насле́дник все́х бла́г, веселя́ся.

Богоро́дичен: Хвалу́ Бо́гу прино́сит вся́ тва́рь, от Твоего́ ро́ждшуся, Пренепоро́чная Отрокови́це, пречи́стаго чре́ва и дре́вния все́х на́с кля́твы Изба́вльшему.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Изба́вителю все́х всеси́льне, посреде́ пла́мене благоче́ствовавшия, снизше́д, ороси́л еси́ и научи́л еси́ пе́ти: вся́ дела́, благослови́те, по́йте Го́спода.

Упра́витель пла́вающим изя́щный, помо́щник в ско́рбех вели́к яви́лся еси́, Гео́ргие, спаса́еши ве́рою к тебе́ и несомне́нным се́рдцем притека́ющия.

И́стины яви́лся еси́ побо́рник и лжи́ бы́л еси́ оглаго́льник, на́м же па́ки утвержде́ние, страстоте́рпче, ве́рою вопию́щим: благослови́те вся́ дела́ Госпо́дня Го́спода.

Кропле́нием крове́й твои́х погаси́л еси́ пре́лести, Гео́ргие, у́глие и ве́рных напои́л еси́ сердца́, ве́рно тя́ воспева́ющих и соверша́ющих сла́вную па́мять твою́.

Богоро́дичен: От Иессе́ева ко́рене прозябла́ еси́ и зло́бный ко́рень исто́ргнула еси́, Соде́теля тва́ри прозя́бши, Отрокови́це, Ему́же пое́м: благослови́те вся́ дела́ Госпо́дня Го́спода.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Е́ва у́бо неду́гом преслуша́ния кля́тву всели́ла е́сть, Ты́ же, Де́во Богоро́дице, прозябе́нием чревоноше́ния ми́рови благослове́ние процвела́ еси́. Те́м Тя́ вси́ велича́ем.

Я́ко у́тро, я́ко со́лнце, све́тло возсия́в, и тва́рь просвети́л еси́ страсте́й незаходи́мыми заря́ми, чуде́с же мно́гих явле́нии, Гео́ргие, му́чеников ра́дование. Те́м тя́ любо́вию ублажа́ем.

Ка́пля Боже́ственныя сла́дости, Гео́ргие, яви́лся еси́, страстну́ю на́шу го́ресть взе́мля и ослажда́я всегда́ ду́ши же и сердца́ ве́рою тя́ блажа́щих, достосла́вне.

Освяти́л еси́ кро́вию зе́млю и ду́хом весе́лия Небе́сная испо́лнил еси́, му́чениче. Те́м вся́ка душа́ тя́ благочести́вых, я́ко уго́дника Госпо́дня, лю́бит при́снаго и помо́щника тя́ напису́ет.

Богоро́дичен: Гла́с Ти́ прино́сим Боже́ственнаго Гаврии́ла весе́лия, зову́ще: ра́дуйся, ра́дость вселе́нней, ско́рби Потреби́теля поро́ждши и Е́вино отъе́мши поноше́ние; ра́дуйся, Де́во Неискусобра́чная.

Свети́лен.

Струя́ми крове́й твои́х преле́стныя пла́мы погаси́л еси́, блаже́нне, и мучи́телей свире́пство до конца́ погуби́л еси́, и Христа́ просла́вил еси́, Гео́ргие страстоте́рпче. Те́м вене́ц прия́л еси́ нетле́ния и жи́зни от десни́цы Вы́шняго.

Богоро́дичен: Не́сть во мне́ отню́д наде́жды спасе́ния, Де́во, я́ко зле́ впадо́х во глубину́ прегреше́ний и жду́ преще́ния стра́шныя му́ки и ко́злищ ча́сти; но уще́дри мя́ пре́жде Суда́, я́ко су́щи тепла́ Засту́пница, Богоро́дице.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Трїста́ты крѣ́пкїѧ, рожде́йсѧ ѿ дв҃ы, безстра́стїѧ во глꙋбинѣ̀ дꙋшѝ трича́стное потопѝ, молю́сѧ: да тебѣ̀, ꙗ҆́кѡ въ тѷмпа́нѣ, во ᲂу҆мерщвле́нїи тѣлесѐ побѣ́дное воспою̀ пѣ́нїе.

Дѣ́ланїе бж҃їе гобзꙋ́ющее ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, пита́ѧ вѣ̑рныѧ подража́нїемъ благочести́вымъ, страстоте́рпче геѡ́ргїе, па́мѧть твою̀ свѣтоно́снꙋю свѧще́ннѡ пра́зднꙋющыѧ, и҆ въ се́й те́плѡ тѧ̀ сла́вѧщыѧ.

Разжжѐ твоѐ, страстоте́рпче, се́рдце бжⷭ҇твенное раче́нїе вои́стиннꙋ, самозва́нъ тѣ́мъ къ мꙋчи́телємъ прише́лъ є҆сѝ, попалѧ́ѧ многобо́жїѧ пре́лесть, и҆ ра́зꙋмъ свѣ́тлости ѡ҆блиста́ѧ спасе́нїѧ.

Ꙗ҆́кѡ ле́въ ᲂу҆пова́ѧ, сꙋди́щꙋ предста́лъ є҆сѝ, возвѣща́ѧ ꙗ҆́вственнѡ воплоще́нїе хрⷭ҇то́во, и҆́мже мі́ръ и҆зба́висѧ паде́нїѧ дре́внѧгѡ, пе́рвое прїѧ́тъ благопло́дїе, требл҃же́нне геѡ́ргїе.

Бг҃оро́диченъ: И҆збавлѧ́ѧ на́съ ѡ҆сꙋжде́нїѧ дре́внѧгѡ, сн҃ъ бж҃їй бы́сть сн҃ъ дв҃ы, ꙗ҆́кѡ чл҃вѣ́къ: тѣ́мъ сего̀ во двою̀ сꙋщєствꙋ̀ и҆ хотѣ̑нїю правовѣ́рнымъ се́рдцемъ сла́вимъ.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Лꙋ́къ си́льныхъ и҆знемо́же, и҆ немощствꙋ́ющїи препоѧ́сашасѧ си́лою: сегѡ̀ ра́ди ᲂу҆тверди́сѧ въ гдⷭ҇ѣ се́рдце моѐ.

Ро́да и҆ ѻ҆те́чества сла́вы ра́достїю ѿве́ргсѧ, хрⷭ҇тꙋ̀ послѣ́довалъ є҆сѝ, и҆ го́рнѧгѡ сїѡ́на жи́тель, мꙋ́чениче, ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ краснѣ́йшїй.

Да наслѣ́дникъ и҆зѧ́щенъ и҆ покори́въ жива́гѡ бг҃а сн҃ъ ꙗ҆ви́шисѧ, претерпѣ́лъ є҆сѝ ра̑ны треволне́нїѧ мꙋчи́телей, мꙋ́чениче до́блїй.

Бг҃оро́диченъ: Во всего̀ а҆да́ма ѡ҆дѣ́ѧсѧ, и҆́же милосе́рдїѧ ра́ди но́вый а҆да́мъ бы́сть и҆зъ тебє̀, пренепоро́чнаѧ, є҆ди́нъ сы́й человѣ́кѡвъ созда́тель.

І҆́косъ:

Во́инство на землѝ возненави́дѣвъ, мч҃ниче, на нб҃сѣ́хъ возжелѣ́лъ є҆сѝ сла́вы, и҆ болѣ̑зни поне́слъ є҆сѝ, и҆ лю́тꙋю сме́рть. тѣ́мъ, дне́сь всесвѧтꙋ́ю твою̀ па́мѧть пра́зднꙋюще, хрⷭ҇тꙋ̀ прино́симъ хвалꙋ̀, требл҃же́нне геѡ́ргїе.

Бг҃оро́диченъ: Оу҆пова́нїе хрⷭ҇тїа́нъ, прест҃а́ѧ дв҃о, є҆го́же родила̀ є҆сѝ бг҃а, па́че ᲂу҆ма̀ и҆ сло́ва, непреста́ннѡ молѝ ѡ҆ воспѣва́ющихъ тѧ̀, пода́ти ѡ҆ставле́нїе грѣхѡ́въ на́шихъ всѣ́хъ, и҆ и҆справле́нїе житїѧ̀, вѣ́рою и҆ любо́вїю при́снѡ сла́вѧщымъ тѧ̀.

Крⷭ҇тобг҃оро́диченъ: Нескве́рнаѧ а҆́гница, а҆́гнца и҆ па́стырѧ повѣ́шена на дре́вѣ ме́ртва зрѧ́щи, пла́чꙋщи, вѣща́ше, мт҃рски восклица́ющи: ка́кѡ претерплю̀ твоѐ, є҆́же па́че сло́ва, сн҃е мо́й, сни́тїе, и҆ вѡ́льныѧ стрⷭ҇ти, бж҃е пребл҃гі́й.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Любвѐ ра́ди, ще́дре, твоегѡ̀ ѻ҆́браза, на крⷭ҇тѣ̀ твое́мъ ста́лъ є҆сѝ, и҆ раста́ѧшасѧ ꙗ҆зы́цы: ты́ бо є҆сѝ, чл҃вѣколю́бче, крѣ́пость моѧ̀ и҆ хвале́нїе.

Оу҆мерщвле́нное твоѐ тѣ́ло мꙋ́ками, бл҃же́нне, ᲂу҆мерщвле́ннаго сло́ва воѡбража́етъ стрⷭ҇ти, дарова́вшагѡ тѝ живо́тъ вѣ́чный.

Щито́мъ и҆́стиннымъ ѡ҆гражде́нъ, побо́рники лжи̑выѧ крѣ́пкимъ смы́сломъ кꙋ́пнѡ погꙋби́лъ є҆сѝ, бг҃омꙋ́дре геѡ́ргїе.

Просла́висѧ твои́ми ᲂу҆́ды ст҃ы́ми, и҆́же въ земны́хъ ѡ҆дѣ́ѧсѧ неможе́нїе, сло́во. тѣ́мъ вѣ́чнѡ тѧ̀ прославлѧ́емъ, геѡ́ргїе.

Бг҃оро́диченъ: И҆́же бытїѐ дарова́вый человѣ́кѡмъ, и҆ є҆́же до́брѣ бы́ти тѣ̑мъ, престꙋпле́нїемъ и҆стлѣ́вшымъ, пречⷭ҇таѧ, дарова̀, бы́въ чл҃вѣ́къ.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Ты̀, гдⷭ҇и, мо́й, свѣ́тъ въ мі́ръ прише́лъ є҆сѝ, свѣ́тъ ст҃ы́й, ѡ҆браща́ѧй и҆зъ мра́чна невѣ́дѣнїѧ, вѣ́рою воспѣва́ющыѧ тѧ̀.

Вше́дъ мꙋ́жески въ мꙋ́ченическїй по́двигъ, и҆ порази́лъ є҆сѝ і҆́дѡльское, страстоте́рпче, свирѣ́пство, тѣ́ломъ сокрꙋша́емь.

Тебѐ, ка́мень свѣ́тлый, влⷣка въ вѣнцѣ́хъ вонзѐ, страстоте́рпче, свое́й цр҃кви подо́бнѡ сїѧ́юща.

Пожре́сѧ, ꙗ҆́кѡ а҆́гнецъ, до́брагѡ пастыренача́льника сме́рть воѡбрази́въ, и҆ прине́слсѧ є҆сѝ вы́шнѣй трапе́зѣ же́ртва непоро́чна.

Бг҃оро́диченъ: Сп҃сѝ ны̀ ѿ бѣ́дъ и҆ скорбе́й, пречⷭ҇таѧ бцⷣе, и҆ мꙋ́къ и҆зба́ви бꙋ́дꙋщихъ, моли́твами твои́ми.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Прїидо́хъ во глꙋбины̑ морскі̑ѧ, и҆ потопи́ла мѧ̀ є҆́сть бꙋ́рѧ мно́гихъ грѣхѡ́въ: но, ꙗ҆́кѡ бг҃ъ, и҆зъ глꙋбины̀ возведѝ живо́тъ мо́й, многоми́лостиве.

Сосꙋ́дъ раздроблѧ́емь тѣ́ла, страда́нїи, мч҃ниче, вра̑жїѧ всѧ̑ кѡ́зни лꙋка̑выѧ мꙋ́жески разрꙋши́лъ є҆сѝ, всеблаже́нне геѡ́ргїе.

Ѻ҆строты̀, разсѣка́ющїѧ тѣ́ло и҆ колесѐ, мꙋ́чениче и҆ распалѧ́емы ве́щи пе́щныѧ, и҆́же къ бг҃ꙋ любо́вїю распалѧ́емь, ѿню́дъ не ᲂу҆страши́лсѧ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: Ст҃ы́й хра́мъ, во ст҃ы́хъ почива́ющемꙋ была̀ є҆сѝ бг҃ома́ти: тѣ́мже на́съ, вѣ́рнѡ пою́щихъ тебѐ, ѡ҆свѧща́еши, приснодв҃о.

Конда́къ, гла́съ и҃.

Къ возбра́нномꙋ и҆ ско́ромꙋ застꙋпле́нїю твоемꙋ̀ прибѣ́гше вѣ́рнїи, мо́лимъ и҆зба́витисѧ, страстоте́рпче хрⷭ҇то́въ, ѿ собла̑знъ вра́жїихъ воспѣва́ющымъ тѧ̀, и҆ всѧ́кихъ бѣ́дъ, и҆ ѡ҆ѕлобле́нїй, да зове́мъ: ра́дꙋйсѧ, мч҃ниче геѡ́ргїе.

І҆́косъ:

Вели́къ въ предста́тельствахъ на землѝ показа́лсѧ є҆сѝ, гдⷭ҇ень ᲂу҆го́дниче и҆ дрꙋ́же: вѣ̑рныѧ бо лю́ди, покрыва́ѧ, спаса́еши при́снѡ, сла́вне. тѣ́мъ вѣ́рою и҆ любо́вїю вопїе́мъ тебѣ̀, многострада́льче: ра́дꙋйсѧ, и҆́мже просвѣща́етсѧ мі́ръ: ра́дꙋйсѧ, и҆́мже во́инство ѡ҆зарѧ́етсѧ: ра́дꙋйсѧ, вѣ́рныхъ ѿ плѣ́на и҆збавле́нїе: ра́дꙋйсѧ, ю҆́зникѡвъ ско́рое застꙋпле́нїе: ра́дꙋйсѧ, высото̀ съ вѣ́рою притека́ющихъ къ тебѣ̀ те́плѣ: ра́дꙋйсѧ, ѡ҆богати́телю лю́бѧщихъ тѧ̀ и҆ въ ско́рби весе́лїе: ра́дꙋйсѧ, ꙗ҆́кѡ сы́й люде́й ѡ҆гражде́нїе: ра́дꙋйсѧ, ꙗ҆́кѡ подае́ши во бране́хъ побѣжде́нїе: ра́дꙋйсѧ, ѕвѣздо̀ просвѣща́ющаѧ пла́вающыѧ: ра́дꙋйсѧ, рѣши́телю всѧ́кагѡ ѡ҆ѕлобле́нїѧ: ра́дꙋйсѧ, къ немꙋ́же всѧ́къ вѣ́рный прибѣга́етъ: ра́дꙋйсѧ, и҆́мже восхвалѧ́етсѧ созда́тель: ра́дꙋйсѧ, мч҃ниче геѡ́ргїе.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Ю҆́ношы трѝ въ вавѷлѡ́нѣ, велѣ́нїе мꙋчи́телево на бꙋ́йство прело́жше, посредѣ̀ пла́мене вопїѧ́хꙋ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, гдⷭ҇и, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Жива̀ бы́лъ є҆сѝ же́ртва, мч҃ниче, за ны̀ пожре́нномꙋ, ꙗ҆́кѡ ѻ҆вча́ти, де́мѡнѡмъ жє́ртвы всꙋ́е приноси̑мыѧ ᲂу҆праздни́лъ є҆сѝ, ѡ҆ хрⷭ҇тѣ̀ ᲂу҆крѣплѧ́емь.

Ꙗ҆ви́сѧ благопло́денъ ꙗ҆́кѡ лоза̀, приносѧ̀ гро́здїе на́мъ терпѣ́нїѧ, сла́вне, вїно̀ ка́плюще бжⷭ҇твенное, сердца̀ всѣ́хъ благочести́выхъ веселѧ́щее.

Оу҆́ды да́лъ є҆сѝ ᲂу҆се́рднѡ разсѣка́ти за хрⷭ҇та̀, пребы́лъ же є҆сѝ неѿлꙋче́нъ тогѡ̀ любвѐ, пребл҃же́нне, и҆ наслѣ́дникъ всѣ́хъ бла̑гъ, веселѧ́сѧ.

Бг҃оро́диченъ: Хвалꙋ̀ бг҃ꙋ прино́ситъ всѧ̀ тва́рь, ѿ твоегѡ̀ ро́ждшꙋсѧ, пренепоро́чнаѧ ѻ҆трокови́це, пречⷭ҇тагѡ чре́ва, и҆ дре́внїѧ всѣ́хъ на́съ клѧ́твы и҆зба́вльшемꙋ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: И҆зба́вителю всѣ́хъ всеси́льне, посредѣ̀ пла́мене благоче́ствовавшыѧ, снизше́дъ ѡ҆роси́лъ є҆сѝ, и҆ наꙋчи́лъ є҆сѝ пѣ́ти: всѧ̑ дѣла̀ благослови́те, по́йте гдⷭ҇а.

Оу҆пра́витель пла́вающымъ и҆зѧ́щный, помо́щникъ въ ско́рбехъ вели́къ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, геѡ́ргїе: спаса́еши вѣ́рою къ тебѣ̀ и҆ несомнѣ́ннымъ се́рдцемъ притека́ющыѧ.

И҆́стины ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ побо́рникъ, и҆ лжѝ бы́лъ є҆сѝ ѡ҆глаго́льникъ, на́мъ же па́ки ᲂу҆твержде́нїе, страстоте́рпче, вѣ́рою вопїю́щымъ: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Кропле́нїемъ крове́й твои́хъ погаси́лъ є҆сѝ пре́лести, геѡ́ргїе, ᲂу҆́глїе, и҆ вѣ́рныхъ напои́лъ є҆сѝ сердца̀, вѣ́рнѡ тѧ̀ воспѣва́ющихъ и҆ соверша́ющихъ сла́внꙋю па́мѧть твою̀.

Бг҃оро́диченъ: Ѿ і҆ессе́ева ко́рене прозѧбла̀ є҆сѝ, и҆ ѕло́бный ко́рень и҆сто́ргнꙋла є҆сѝ, содѣ́телѧ тва́ри прозѧ́бши, ѻ҆трокови́це, є҆мꙋ́же пое́мъ: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Є҆́ѵа ᲂу҆́бѡ недꙋ́гомъ преслꙋша́нїѧ, клѧ́твꙋ всели́ла є҆́сть, ты́ же дв҃о бцⷣе, прозѧбе́нїемъ чревоноше́нїѧ мі́рови благослове́нїе процвѣла̀ є҆сѝ. тѣ́мъ тѧ̀ всѝ велича́емъ.

Ꙗ҆́кѡ ᲂу҆́тро, ꙗ҆́кѡ со́лнце свѣ́тлѡ возсїѧ́въ, и҆ тва́рь просвѣти́лъ є҆сѝ, страсте́й незаходи́мыми зарѧ́ми, чꙋде́съ же мно́гихъ ꙗ҆вле́нїи, геѡ́ргїе, мч҃никѡвъ ра́дованїе. тѣ́мъ тѧ̀ любо́вїю ᲂу҆блажа́емъ.

Ка́плѧ бжⷭ҇твенныѧ сла́дости, геѡ́ргїе, ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ страстнꙋ́ю на́шꙋ го́ресть взе́млѧ, и҆ ѡ҆слажда́ѧ всегда̀ дꙋ́шы же и҆ сердца̀ вѣ́рою тѧ̀ блажа́щихъ, достосла́вне.

Ѡ҆свѧти́лъ є҆сѝ кро́вїю зе́млю, и҆ дꙋ́хомъ весе́лїѧ нбⷭ҇наѧ и҆спо́лнилъ є҆сѝ, мꙋ́чениче. тѣ́мъ всѧ́ка дꙋша̀ тѧ̀ благочести́выхъ, ꙗ҆́кѡ ᲂу҆го́дника гдⷭ҇нѧ, лю́битъ при́снаго, и҆ помо́щника тѧ̀ написꙋ́етъ.

Бг҃оро́диченъ: Гла́съ тѝ прино́симъ бжⷭ҇твеннагѡ гаврїи́ла весе́лїѧ, зовꙋ́ще: ра́дꙋйсѧ, ра́дость вселе́ннѣй, ско́рби потреби́телѧ поро́ждши, и҆ є҆́ѵино ѿе́мши поноше́нїе: ра́дꙋйсѧ, дв҃о неискꙋсобра́чнаѧ.

Свѣти́ленъ.

Стрꙋѧ́ми крове́й твои́хъ прелє́стныѧ пла́мы погаси́лъ є҆сѝ, бл҃же́нне, и҆ мꙋчи́телей свирѣ́пство до конца̀ погꙋби́лъ є҆сѝ, и҆ хрⷭ҇та̀ просла́вилъ є҆сѝ, геѡ́ргїе страстоте́рпче. тѣ́мъ вѣне́цъ прїѧ́лъ є҆сѝ нетлѣ́нїѧ и҆ жи́зни ѿ десни́цы вы́шнѧгѡ.

Бг҃оро́диченъ: Нѣ́сть во мнѣ̀ ѿню́дъ наде́жды спасе́нїѧ, дв҃о, ꙗ҆́кѡ ѕлѣ̀ впадо́хъ во глꙋбинꙋ̀ прегрѣше́нїй, и҆ ждꙋ̀ преще́нїѧ стра́шныѧ мꙋ́ки, и҆ кѡ́злищъ ча́сти: но ᲂу҆ще́дри мѧ̀ пре́жде сꙋда̀, ꙗ҆́кѡ сꙋ́щи тепла̀ застꙋ́пница, бцⷣе.

Ве­ли­ко­му­че­ник Ге­ор­гий был сы­ном бо­га­тых и бла­го­че­сти­вых ро­ди­те­лей, вос­пи­тав­ших его в хри­сти­ан­ской ве­ре. Ро­дил­ся он в го­ро­де Бей­рут (в древ­но­сти – Бе­лит) у под­но­жия Ли­ван­ских гор.

По­сту­пив на во­ен­ную служ­бу, ве­ли­ко­му­че­ник Ге­ор­гий вы­де­лял­ся сре­ди про­чих во­и­нов сво­им умом, храб­ро­стью, физи­че­ской си­лой, во­ин­ской осан­кой и кра­со­той. До­стиг­нув вско­ре зва­ния ты­ся­че­на­чаль­ни­ка, св. Ге­ор­гий сде­лал­ся лю­бим­цем им­пе­ра­то­ра Дио­кли­ти­а­на. Дио­кли­ти­ан был та­лант­ли­вым пра­ви­те­лем, но фа­на­тич­ным при­вер­жен­цем рим­ских бо­гов. По­ста­вив се­бе це­лью воз­ро­дить в Рим­ской им­пе­рии от­ми­ра­ю­щее язы­че­ство, он во­шел в ис­то­рию как один из са­мых же­сто­ких го­ни­те­лей хри­сти­ан.

Услы­шав од­на­жды на су­де бес­че­ло­веч­ный при­го­вор об ис­треб­ле­нии хри­сти­ан, св. Ге­ор­гий вос­пла­ме­нил­ся со­стра­да­ни­ем к ним. Пред­ви­дя, что его то­же ожи­да­ют стра­да­ния, Ге­ор­гий раз­дал свое иму­ще­ство бед­ным, от­пу­стил на во­лю сво­их ра­бов, явил­ся к Дио­кли­ти­а­ну и, объ­явив се­бя хри­сти­а­ни­ном, об­ли­чил его в же­сто­ко­сти и неспра­вед­ли­во­сти. Речь св. Ге­ор­гия бы­ла пол­на силь­ных и убе­ди­тель­ных воз­ра­же­ний про­тив им­пе­ра­тор­ско­го при­ка­за пре­сле­до­вать хри­сти­ан.

По­сле без­ре­зуль­тат­ных уго­во­ров от­речь­ся от Хри­ста им­пе­ра­тор при­ка­зал под­верг­нуть свя­то­го раз­лич­ным му­че­ни­ям. Св. Ге­ор­гий был за­клю­чен в тем­ни­цу, где его по­ло­жи­ли спи­ной на зем­лю, но­ги за­клю­чи­ли в ко­лод­ки, а на грудь по­ло­жи­ли тя­же­лый ка­мень. Но св. Ге­ор­гий му­же­ствен­но пе­ре­но­сил стра­да­ния и про­слав­лял Гос­по­да. То­гда му­чи­те­ли Ге­ор­гия на­ча­ли изощ­рять­ся в же­сто­ко­сти. Они би­ли свя­то­го во­ло­вьи­ми жи­ла­ми, ко­ле­со­ва­ли, бро­са­ли в нега­ше­ную из­весть, при­нуж­да­ли бе­жать в са­по­гах с ост­ры­ми гвоз­дя­ми внут­ри. Свя­той му­че­ник все тер­пе­ли­во пе­ре­но­сил. В кон­це кон­цов им­пе­ра­тор при­ка­зал от­ру­бить ме­чом го­ло­ву свя­то­му. Так свя­той стра­да­лец ото­шел ко Хри­сту в Ни­ко­ми­дии в 303 го­ду.

Ве­ли­ко­му­че­ни­ка Ге­ор­гия за му­же­ство и за ду­хов­ную по­бе­ду над му­чи­те­ля­ми, ко­то­рые не смог­ли за­ста­вить его от­ка­зать­ся от хри­сти­ан­ства, а так­же за чу­до­дей­ствен­ную по­мощь лю­дям в опас­но­сти – на­зы­ва­ют еще По­бе­до­нос­цем. Мо­щи свя­то­го Ге­ор­гия По­бе­до­нос­ца по­ло­жи­ли в па­ле­стин­ском го­ро­де Ли­да, в хра­ме, но­ся­щем его имя, гла­ва же его хра­ни­лась в Ри­ме в хра­ме, то­же по­свя­щен­ном ему.

На ико­нах св. Ге­ор­гий изо­бра­жа­ет­ся си­дя­щим на бе­лом коне и по­ра­жа­ю­щим ко­пьем змия. Это изо­бра­же­ние ос­но­ва­но на пре­да­нии и от­но­сит­ся к по­смерт­ным чу­де­сам свя­то­го ве­ли­ко­му­че­ни­ка Ге­ор­гия. Рас­ска­зы­ва­ют, что неда­ле­ко от ме­ста, где ро­дил­ся св. Ге­ор­гий в го­ро­де Бей­ру­те, в озе­ре жил змей, ко­то­рый ча­сто по­жи­рал лю­дей той мест­но­сти. Что это был за зверь – удав, кро­ко­дил или боль­шая яще­ри­ца – неиз­вест­но.

Суе­вер­ные лю­ди той мест­но­сти для уто­ле­ния яро­сти змея на­ча­ли ре­гу­ляр­но по жре­бию от­да­вать ему на съе­де­ние юно­шу или де­ви­цу. Од­на­жды жре­бий вы­пал на дочь пра­ви­те­ля той мест­но­сти. Ее от­ве­ли к бе­ре­гу озе­ра и при­вя­за­ли, где она в ужа­се ста­ла ожи­дать по­яв­ле­ния змея.

Ко­гда же зверь стал при­бли­жать­ся к ней, вдруг по­явил­ся на бе­лом коне свет­лый юно­ша, ко­то­рый ко­пьем по­ра­зил змея и спас де­ви­цу. Этот юно­ша был свя­той ве­ли­ко­му­че­ник Ге­ор­гий. Та­ким чу­дес­ным яв­ле­ни­ем он пре­кра­тил уни­что­же­ние юно­шей и де­ву­шек в пре­де­лах Бей­ру­та и об­ра­тил ко Хри­сту жи­те­лей той стра­ны, ко­то­рые до это­го бы­ли языч­ни­ка­ми.

Мож­но пред­по­ло­жить, что яв­ле­ние свя­то­го Ге­ор­гия на коне для за­щи­ты жи­те­лей от змея, а так­же опи­сан­ное в жи­тии чу­дес­ное ожив­ле­ние един­ствен­но­го во­ла у зем­ле­дель­ца по­слу­жи­ли по­во­дом к по­чи­та­нию свя­то­го Ге­ор­гия по­кро­ви­те­лем ско­то­вод­ства и за­щит­ни­ком от хищ­ных зве­рей.

В до­ре­во­лю­ци­он­ное вре­мя в день па­мя­ти свя­то­го Ге­ор­гия По­бе­до­нос­ца жи­те­ли рус­ских де­ре­вень в пер­вый раз по­сле хо­лод­ной зи­мы вы­го­ня­ли скот на паст­би­ще, со­вер­шив мо­ле­бен свя­то­му ве­ли­ко­му­че­ни­ку с окроп­ле­ни­ем до­мов и жи­вот­ных свя­той во­дой. День ве­ли­ко­му­че­ни­ка Ге­ор­гия в на­ро­де еще на­зы­ва­ют «Юрьев день», в этот день, до вре­мен цар­ство­ва­ния Бо­ри­са Го­ду­но­ва, кре­стьяне мог­ли пе­ре­хо­дить к дру­го­му по­ме­щи­ку.

Св. Ге­ор­гий – по­кро­ви­тель во­ин­ства. Изо­бра­же­ние Ге­ор­гия По­бе­до­нос­ца на коне сим­во­ли­зи­ру­ет по­бе­ду над диа­во­лом – «древним зми­ем» (Откр.12:3, 20:2). Это изо­бра­же­ние бы­ло вклю­че­но в древ­ний герб го­ро­да Моск­вы.

10/23 ноября – Колесование святого великомученика Георгия

Гру­зия, про­све­щен­ная хри­сти­ан­ской ве­рой свя­той рав­ноап­о­столь­ной Ни­ной († 335), род­ствен­ни­цей свя­то­го ве­ли­ко­му­че­ни­ка Ге­ор­гия По­бе­до­нос­ца († 303, па­мять 23 ап­ре­ля), осо­бо чтит свя­то­го Ге­ор­гия, как сво­е­го по­кро­ви­те­ля. Од­но из на­име­но­ва­ний Гру­зии – в честь Ге­ор­гия (это на­зва­ние со­хра­ня­ет­ся и сей­час во мно­гих язы­ках ми­ра). В честь ве­ли­ко­му­че­ни­ка свя­тая Ни­на уста­но­ви­ла празд­ник. Он со­вер­ша­ет­ся и по­ныне в Гру­зии 10 но­яб­ря – в вос­по­ми­на­ние ко­ле­со­ва­ния свя­то­го Ге­ор­гия. В 1891 го­ду на Кав­ка­зе, вбли­зи се­ла Ка­хи За­ка­таль­ско­го окру­га, по­стро­ен на ме­сте древ­не­го но­вый храм в честь свя­то­го ве­ли­ко­му­че­ни­ка Ге­ор­гия По­бе­до­нос­ца к ко­то­ро­му сте­ка­ет­ся мно­же­ство бо­го­моль­цев раз­ных ве­ро­ис­по­ве­да­ний.

3/16 ноября – Освящение храма святого великомученика Георгия в Лидде

Го­род Лид­да (Лод) – ро­ди­на ве­ли­ко­му­че­ни­ка Ге­ор­гия По­бе­до­нос­ца. Здесь был дом его ма­те­ри, здесь про­шло его дет­ство. Свя­той ве­ли­ко­му­че­ник Ге­ор­гий был рим­ским во­и­ном, по­стра­дал он при им­пе­ра­то­ре Дио­кли­ти­ане в Ни­ко­ми­дии в на­ча­ле IV ве­ка. Мо­щи его хри­сти­ане пе­ре­нес­ли на ро­ди­ну, в Лид­ду, и здесь он был по­гре­бен.

Гроб­ни­ца, в ко­то­рой бы­ли по­ло­же­ны мо­щи ве­ли­ко­му­че­ни­ка, сей­час рас­по­ло­же­на в крип­те пра­во­слав­но­го хра­ма, по­свя­щен­но­го ве­ли­ко­му­че­ни­ку Ге­ор­гию. В са­мом хра­ме име­ет­ся ча­сти­ца мо­щей свя­то­го Ге­ор­гия, а так­же цепь, ко­то­рой был ско­ван ве­ли­ко­му­че­ник.

Первую цер­ковь здесь воз­ве­ли в VI ве­ке. Храм несколь­ко раз раз­ру­шал­ся и в сво­ем ны­неш­нем ви­де был вос­ста­нов­лен лишь в 1872 го­ду бла­го­да­ря по­жерт­во­ва­ни­ям из Рос­сии. Освя­ще­ние об­нов­лен­но­го хра­ма со­сто­я­лось 3/16 но­яб­ря 1872 го­да , в го­дов­щи­ну то­го дня, в ко­то­рый он был освя­щен впер­вые. Вос­по­ми­на­ние о сем зна­ме­на­тель­ном со­бы­тии Рус­ская цер­ковь со­вер­ша­ет в этот день и до на­сто­я­ще­го вре­ме­ни; этот празд­ник вне­сен в ме­ся­це­слов, в честь се­го тор­же­ства на Ру­си стро­и­лись хра­мы.

Так­же в Лид­де апо­стол Петр ис­це­лил Энея, во­семь лет ле­жа­вше­го в рас­слаб­ле­нии (Де­ян. 9:32-35).

26 ноября/9 декабря – Воспоминание освящения храма великомученика Георгия в Киеве

У рус­ских кня­зей, на­чи­ная с рав­ноап­о­столь­но­го кня­зя Вла­ди­ми­ра, су­ще­ство­вал бла­го­че­сти­вый обы­чай ос­но­вы­вать хра­мы в честь сво­их Ан­ге­лов Хра­ни­те­лей. Так, рав­ноап­о­столь­ный Вла­ди­мир, в Свя­том Кре­ще­нии Ва­си­лий, по­стро­ил в Ки­е­ве и Вы­ш­го­ро­де хра­мы во имя свя­ти­те­ля Ва­си­лия Ве­ли­ко­го, князь Изя­с­лав I (1054–1068), в Кре­ще­нии Ди­мит­рий, по­стро­ил в Ки­е­ве храм и мо­на­стырь во имя свя­то­го ве­ли­ко­му­че­ни­ка Ди­мит­рия (па­мять 26 ок­тяб­ря), князь Яро­слав Муд­рый (1019–1054), во Свя­том Кре­ще­нии Ге­ор­гий, по­ло­жил на­ча­ло хра­му и муж­ской оби­те­ли в честь сво­е­го Ан­ге­ла Хра­ни­те­ля – ве­ли­ко­му­че­ни­ка Ге­ор­гия (па­мять 23 ап­ре­ля), а так­же по­стро­ил храм во имя ве­ли­ко­му­че­ни­цы Ири­ны (па­мять 5 мая), Ан­ге­ла Хра­ни­те­ля сво­ей су­пру­ги. Храм в честь ве­ли­ко­му­че­ни­ка Ге­ор­гия на­хо­дил­ся пе­ред вра­та­ми Свя­той Со­фии, на его стро­и­тель­ство князь Яро­слав за­тра­тил боль­шие сред­ства, в воз­ве­де­нии хра­ма при­ни­ма­ло уча­стие боль­шое чис­ло стро­и­те­лей. 26 но­яб­ря храм был освя­щен свя­ти­те­лем Ила­ри­о­ном, мит­ро­по­ли­том Ки­ев­ским (па­мять 21 ок­тяб­ря), и уста­нов­ле­но еже­год­ное празд­но­ва­ние в честь это­го со­бы­тия.

См. так­же: "Стра­да­ние свя­то­го ве­ли­ко­му­че­ни­ка Ге­ор­гия По­бе­до­нос­ца", "Освя­ще­ние хра­ма свя­то­го ве­ли­ко­му­че­ни­ка Ге­ор­гия в Лид­де" и "Вос­по­ми­на­ние освя­ще­ния хра­ма ве­ли­ко­му­че­ни­ка Ге­ор­гия" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.