Канон святому священномученику Зотику Сиропитателю
Припев: Священному́чениче Зо́тиче, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 12 января (30 декабря ст. ст.)
Глас 8.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Пои́м Го́сподеви, прове́дшему лю́ди Своя́ сквозе́ Чермно́е мо́ре, я́ко Еди́н сла́вно просла́вися.
Свы́ше просвети́тися омраче́нней мое́й мы́сли, пе́ти тя́ досто́йно, Зо́тике, Христа́ умоли́.
Житие́м твои́м а́нгелом на земли́, богому́дре, ревну́я, показа́лся еси́ досто́йно, жите́йских красо́т гнуша́яся.
Богоро́дичен: Ро́д челове́ческий Тебе́ ра́ди, Де́во, назида́ется, Бо́г бо, вы́шних не оста́вив, на зе́млю прии́де.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Ты́ еси́ утвержде́ние притека́ющих к Тебе́, Го́споди, Ты́ еси́ све́т омраче́нных, и пое́т Тя́ ду́х мо́й.
Прииди́те, стра́ннии, дне́сь, ра́достно гла́с вознесе́м во све́тлем се́м торжестве́, Зо́тика ублажа́юще.
Поста́вил еси́ до́м тво́й, я́коже Авраа́м ски́нию дне́сь, вся́ ни́щия прие́млющий и бога́тно пита́ющий.
Богоро́дичен: Бу́рю вся́ку уста́вила еси́ в Рождестве́ Твое́м, Всечи́стая, те́мже враги́ ве́рнии побежда́ют, в ми́ре лику́юще.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди, смотре́ния Твоего́ та́инство, разуме́х дела́ Твоя́ и просла́вих Твое́ Божество́.
Светоно́сное торжество́ сие́ преподо́бнаго ны́не просия́ Зо́тика, к Рождеству́ Христо́ву призыва́ющи вся́ на чрежде́ние.
Чудесы́ преле́потствовав, чудеса́ пресла́вная оста́вил еси́ на́м, честна́я твоя́ исправле́ния на земли́, преблаже́нне, о́браз боже́ствен.
Богоро́дичен: Очисти́лище обрето́хом Тя́, Богороди́тельнице, и прибе́жище во бране́х непобеди́мо, ве́рнии же держа́ву, Чи́стая, но́сят.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Просвети́ на́с повеле́нии Твои́ми, Го́споди, и мы́шцею Твое́ю высо́кою Тво́й ми́р пода́ждь на́м, Человеколю́бче.
Украше́ние доброде́тели показа́ся, чу́дне, честна́я твоя́ исправле́ния, Боже́ственный до́м, наги́х одея́ние.
Прокаже́ние, свяще́нне, исцеля́я, о́тче, воздви́гл еси́ враче́бницу тво́й до́м честны́й, в не́мже досто́йно вся́к неду́г врачу́ется.
Богоро́дичен: Ве́лие и честно́е е́же в Тебе́ я́вльшееся та́инство, Богоро́дице Присноде́во: се́ бо вои́стинну, земни́и, к Бо́гу примири́хомся.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Бе́здна грехо́в и прегреше́ний бу́ря мя́ смуща́ет и во глубину́ ну́жднаго ре́ет мя́ отча́яния, но Твою́ кре́пкую ру́ку мне́ простри́, я́ко Петро́ви, о Упра́вителю! и спаси́.
Хра́м тя́, вси́ ве́рнии, Ду́ха ве́мы, хра́м бо всеблаголе́пен тво́й сотвори́л еси́ до́м, пресла́вне, в не́мже вся́к неду́г моли́твами твои́ми отгоня́ется.
Странноприя́тие на земли́, Авраа́му подо́бяся, поста́вил еси́, всеблагоче́стно безкро́вныя прие́мля, наги́я, и мимоходя́щия, и хромы́я, и стра́нныя, и ни́щия вводя́.
Богоро́дичен: Не́бо на земли́, Де́во, показа́вый верте́п, небе́сный Тя́ хра́м, а́нгельскими окруже́н ли́ки, показа́, сла́ва в вы́шних вопию́щих Твоему́ Рождеству́ ве́рно.
Седа́лен, гла́с 5.
Страсте́й пе́щи, преподо́бне, угаси́л еси́ воздержа́ния росо́ю, дарова́нием обогати́вся, врачева́ния от Бо́га, Зо́тике, прия́л еси́ врачева́ти ве́рных боле́зни лю́тыя и де́монов отгони́ти полки́; сего́ ра́ди с весе́лием почита́ем тя́.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: О́троцы евре́йстии в пещи́ попра́ша пла́мень дерзнове́нно и на ро́су о́гнь преложи́ша, вопию́ще: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.
Все́м преподо́бным сочи́слился еси́ и лико́м боже́ственным безтеле́сным, Зо́тике преблаже́нне, с ни́миже и взыва́еши: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.
Си́лою и благода́тию, богому́дре, бы́л еси́ вдо́в и немощны́х, сиро́т же оте́ц показа́лся еси́, зовы́й: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.
Богоро́дичен: Кре́пость ва́рваров, Богоро́дице, истреби́ и спаси́ лю́ди Твоя́. Ве́рныя же утверди́, вопию́щия: благослове́н, Всечи́стая, Пло́д Твоего́ чре́ва.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Седмери́цею пе́щь халде́йский мучи́тель богочести́вым неи́стовно разжже́, си́лою же лу́чшею спасе́ны сия́ ви́дев, Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше: о́троцы благослови́те, свяще́нницы воспо́йте, лю́дие превозноси́те во вся́ ве́ки.
Сия́, му́дре, победи́тельная, сия́ исправле́ния, и я́же убо́гих и же́н сле́зы, тво́й хра́м показа́ша небесе́ вы́шший, и ца́рствия тебе́ вхо́ды отверзо́ша. Ве́рою бо вопия́л еси́: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте Го́спода, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.
Сна́ твои́м не да́л еси́ очесе́м, досточу́дне, ниже́ ве́ждам дрема́ния, богоприя́тне, до́ндеже де́ло боже́ственное, слове́сный ра́й Христо́в, до конца́ соверши́л еси́, поя́: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте Го́спода и превозноси́те во вся́ ве́ки.
Богоро́дичен: Человеколю́бием ми́лости Твоея́ к на́м прише́л еси́, И́же спасе́ния ра́ди бы́в я́ко Челове́к, и в верте́п всели́лся еси́, пелена́ми повива́емь, и земноро́дныя от страсте́й воздви́гл еси́, согла́сно пою́щия: свяще́нницы, воспо́йте Го́спода, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Ужасе́ся о се́м не́бо, и земли́ удиви́шася концы́, я́ко Бо́г яви́ся челове́ком пло́тски, и чре́во Твое́ бы́сть простра́ннейшее небе́с. Те́м Тя́, Богоро́дицу, А́нгелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.
Благода́ть тебе́, о́тче, от Бо́га даде́ся лечи́ти неду́ги, ни́щия, и сухи́я, и хромы́я; я́же я́ко люби́мичи Христо́вы ве́рно прие́мля, с си́ми ра́дуешися при́сно, в не́дрех Авраа́мовых водворя́яся.
Напита́л еси́, о́тче, оби́льно вся́каго стра́нна, и на́га, и мимоходя́ща; с патриа́рхи при́сно и с пра́ведными ны́не ра́дуешися све́тло иде́же бога́тство и сла́дость, иде́же присносу́щное спаса́емых упова́ние, иде́же все́м бога́тство е́сть Христо́с.
Богоро́дичен: Я́ко су́щи Ма́ти Бо́жия, я́ко Предста́тельница и приста́нище чту́щих Тя́, я́ко прибе́жище все́х, Де́во, притека́ющих к Тебе́, я́ко ве́рных же ра́дость, и сла́ва, и утвержде́ние, и вене́ц досто́ин, лю́ди Твоя́, Богоро́дице, спаса́й.
Пѣ́снь а҃.
І҆рмо́съ: Пои́мъ гдⷭ҇еви, прове́дшемꙋ лю́ди своѧ̑ сквозѣ̀ чермно́е мо́ре, ꙗ҆́кѡ є҆ди́нъ сла́внѡ просла́висѧ.
Свы́ше просвѣти́тисѧ ѡ҆мраче́ннѣй мое́й мы́сли, пѣ́ти тѧ̀ досто́йнѡ, зѡ́тїке, хрⷭ҇та̀ ᲂу҆молѝ.
Житїе́мъ твои́мъ а҆́гг҃лѡмъ на землѝ, бг҃омꙋ́дре, ревнꙋ́ѧ показа́лсѧ є҆сѝ, досто́йнѡ жите́йскихъ красо́тъ гнꙋша́ѧсѧ.
Бг҃оро́диченъ: Ро́дъ человѣ́ческїй тебє̀ ра́ди, дв҃о, назида́етсѧ, бг҃ъ бо вы́шнихъ не ѡ҆ста́вивъ, на зе́млю прїи́де.
Пѣ́снь г҃.
І҆рмо́съ: Ты̀ є҆сѝ ᲂу҆твержде́нїе притека́ющихъ къ тебѣ̀, гдⷭ҇и, ты̀ є҆сѝ свѣ́тъ ѡ҆мраче́нныхъ, и҆ пое́тъ тѧ̀ дꙋ́хъ мо́й.
Прїиди́те стра́ннїи дне́сь, ра́достнѡ гла́съ вознесе́мъ во свѣ́тлѣмъ се́мъ торжествѣ̀, зѡ́тїка ᲂу҆блажа́юще.
Поста́вилъ є҆сѝ до́мъ тво́й, ꙗ҆́коже а҆враа́мъ ски́нїю дне́сь, всѧ̑ ни́щыѧ прїе́млющїй, и҆ бога́тнѡ пита́ющїй.
Бг҃оро́диченъ: Бꙋ́рю всѧ́кꙋ ᲂу҆ста́вила є҆сѝ въ ржⷭ҇твѣ̀ твое́мъ, всечⷭ҇таѧ: тѣ́мже врагѝ вѣ́рнїи побѣжда́ютъ, въ ми́рѣ ликꙋ́юще.
Пѣ́снь д҃.
І҆рмо́съ: Оу҆слы́шахъ, гдⷭ҇и, смотре́нїѧ твоегѡ̀ та́инство, разꙋмѣ́хъ дѣла̀ твоѧ̀, и҆ просла́вихъ твоѐ бжⷭ҇тво̀.
Свѣтоно́сное торжество̀ сїѐ прпⷣбнагѡ ны́нѣ просїѧ̀ зѡ́тїка, къ ржⷭ҇твꙋ̀ хрⷭ҇то́вꙋ призыва́ющи всѧ̑ на чрежде́нїе.
Чꙋдесы̀ прелѣ́потствовавъ, чꙋдеса̀ пресла̑внаѧ ѡ҆ста́вилъ є҆сѝ на́мъ, честна̑ѧ твоѧ̑ и҆справлє́нїѧ на землѝ, пребл҃же́нне, ѻ҆́бразъ бжⷭ҇твенъ.
Бг҃оро́диченъ: Ѡ҆чисти́лище ѡ҆брѣто́хомъ тѧ̀, бг҃ороди́тельнице, и҆ прибѣ́жище во бранѣ́хъ непобѣди́мо, вѣ́рнїи же держа́вꙋ, чи́стаѧ, но́сѧтъ.
Пѣ́снь є҃.
І҆рмо́съ: Просвѣтѝ на́съ повелѣ̑нїи твои́ми, гдⷭ҇и, и҆ мы́шцею твое́ю высо́кою, тво́й ми́ръ пода́ждь на́мъ, чл҃вѣколю́бче.
Оу҆краше́нїе добродѣ́тели показа́сѧ, чꙋ́дне, честна̑ѧ твоѧ̑ и҆справлє́нїѧ, бжⷭ҇твенный до́мъ, наги́хъ ѡ҆дѣѧ́нїе.
Прокаже́нїе, свѧще́нне, и҆сцѣлѧ́ѧ, ѻ҆́ч҃е, воздви́глъ є҆сѝ враче́бницꙋ тво́й до́мъ честны́й, въ не́мже досто́йнѡ всѧ́къ недꙋ́гъ врачꙋ́етсѧ.
Бг҃оро́диченъ: Ве́лїе и҆ честно́е є҆́же въ тебѣ̀ ꙗ҆́вльшеесѧ та́инство, бцⷣе приснодв҃о: сѐ бо вои́стиннꙋ земні́и къ бг҃ꙋ примири́хомсѧ.
Пѣ́снь ѕ҃.
І҆рмо́съ: Бе́здна грѣхѡ́въ и҆ прегрѣше́нїй бꙋ́рѧ мѧ̀ смꙋща́етъ, и҆ во глꙋбинꙋ̀ нꙋ́жднагѡ рѣ́етъ мѧ̀ ѿча́ѧнїѧ. но твою̀ крѣ́пкꙋю рꙋ́кꙋ мнѣ̀ прострѝ, ꙗ҆́кѡ петро́ви: ѽ ᲂу҆пра́вителю! и҆ спасѝ.
Хра́мъ тѧ̀ всѝ вѣ́рнїи дх҃а вѣ́мы, хра́мъ бо всеблаголѣ́пенъ тво́й сотвори́лъ є҆сѝ до́мъ, пресла́вне, въ не́мже всѧ́къ недꙋ́гъ моли́твами твои́ми ѿгонѧ́етсѧ.
Страннопрїѧ́тїе на землѝ, а҆враа́мꙋ подо́бѧсѧ поста́вилъ є҆сѝ, всеблагоче́стнѡ безкрѡ́вныѧ прїе́млѧ, нагі̑ѧ, и҆ мимоходѧ́щыѧ, и҆ хрѡмы́ѧ, и҆ стра̑нныѧ, и҆ ни́щыѧ вводѧ̀.
Бг҃оро́диченъ: Не́бо на землѝ, дв҃о, показа́вый верте́пъ, нбⷭ҇ный тѧ̀ хра́мъ а҆́гг҃льскими ѡ҆крꙋже́нъ ли̑ки показа̀, сла́ва въ вы́шнихъ вопїю́щихъ твоемꙋ̀ ржⷭ҇твꙋ̀ вѣ́рнѡ.
Сѣда́ленъ, гла́съ є҃.
Страсте́й пє́щи, прпⷣбне, ᲂу҆гаси́лъ є҆сѝ воздержа́нїѧ росо́ю, дарова́нїемъ ѡ҆богати́всѧ, врачева̑нїѧ ѿ бг҃а, зѡ́тїке, прїѧ́лъ є҆сѝ, врачева́ти вѣ́рныхъ болѣ̑зни лю̑тыѧ, и҆ де́мѡнѡвъ ѿгони́ти полкѝ: сегѡ̀ ра́ди съ весе́лїемъ почита́емъ тѧ̀.
Пѣ́снь з҃.
І҆рмо́съ: Ѻ҆́троцы є҆вре́йстїи въ пещѝ попра́ша пла́мень дерзнове́ннѡ, и҆ на ро́сꙋ ѻ҆́гнь преложи́ша, вопїю́ще: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, гдⷭ҇и бж҃е, во вѣ́ки.
Всѣ̑мъ прпⷣбнымъ сочи́слилсѧ є҆сѝ, и҆ ликѡ́мъ бжⷭ҇твеннымъ безтѣлє́снымъ, зѡ́тїке пребл҃же́нне, съ ни́миже и҆ взыва́еши: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, гдⷭ҇и бж҃е, во вѣ́ки.
Си́лою и҆ бл҃года́тїю, бг҃омꙋ́дре, бы́лъ є҆сѝ вдѡ́въ и҆ немощны́хъ, сиро́тъ же ѻ҆те́цъ показа́лсѧ є҆сѝ, зовы́й: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, гдⷭ҇и бж҃е, во вѣ́ки.
Бг҃оро́диченъ: Крѣ́пость ва́рварѡвъ, бцⷣе, и҆стребѝ, и҆ спасѝ лю́ди твоѧ̑. вѣ̑рныѧ же ᲂу҆твердѝ, вопїю́щыѧ: бл҃гослове́нъ, всечⷭ҇таѧ, пло́дъ твоегѡ̀ чре́ва.
Пѣ́снь и҃.
І҆рмо́съ: Седмери́цею пе́щь халде́йскїй мꙋчи́тель бг҃очести̑вымъ неи́стовнѡ разжжѐ, си́лою же лꙋ́чшею спасє́ны сїѧ̑ ви́дѣвъ, творцꙋ̀ и҆ и҆зба́вителю вопїѧ́ше: ѻ҆́троцы, бл҃гослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.
Сїѧ̑, мꙋ́дре, побѣди́тєльнаѧ, сїѧ̑ и҆справлє́нїѧ, и҆ ꙗ҆̀же ᲂу҆бо́гихъ и҆ же́нъ сле́зы, тво́й хра́мъ показа́ша нб҃сѐ вы́шшїй, и҆ црⷭ҇твїѧ тебѣ̀ вхо́ды ѿверзо́ша. вѣ́рою бо вопїѧ́лъ є҆сѝ: ѻ҆́троцы, благослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте гдⷭ҇а, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.
Сна̀ твои̑мъ не да́лъ є҆сѝ ѻ҆чесє́мъ, досточꙋ́дне, нижѐ вѣ́ждамъ дрема́нїѧ, бг҃опрїѧ́тне, до́ндеже дѣ́ло бжⷭ҇твенное слове́сный ра́й хрⷭ҇то́въ до конца̀ соверши́лъ є҆сѝ, поѧ̀: ѻ҆́троцы, благослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте гдⷭ҇а, и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.
Бг҃оро́диченъ: Чл҃вѣколю́бїемъ ми́лости твоеѧ̀ къ на́мъ прише́лъ є҆сѝ, и҆́же спасе́нїѧ ра́ди бы́въ ꙗ҆́кѡ человѣ́къ, и҆ въ верте́пъ всели́лсѧ є҆сѝ, пелена́ми повива́емь, и҆ земнорѡ́дныѧ ѿ страсте́й воздви́глъ є҆сѝ, согла́снѡ пою́щыѧ: свѧще́нницы, воспо́йте гдⷭ҇а, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.
Пѣ́снь ѳ҃.
І҆рмо́съ: Оу҆жасе́сѧ ѡ҆ се́мъ нб҃о, и҆ землѝ ᲂу҆диви́шасѧ концы̀, ꙗ҆́кѡ бг҃ъ ꙗ҆ви́сѧ человѣ́кѡмъ пло́тски, и҆ чре́во твоѐ бы́сть простра́ннѣйшее небе́съ. тѣ́мъ тѧ̀ бцⷣꙋ, а҆́гг҃лѡвъ и҆ человѣ̑къ чинонача̑лїѧ велича́ютъ.
Бл҃года́ть тебѣ̀, ѻ҆́ч҃е, ѿ бг҃а даде́сѧ лѣчи́ти недꙋ́ги, ни́щыѧ и҆ сꙋхі̑ѧ и҆ хрѡмы́ѧ: ꙗ҆̀же ꙗ҆́кѡ люби́мичи хрⷭ҇то́вы вѣ́рнѡ прїе́млѧ, съ си́ми ра́дꙋешисѧ при́снѡ, въ нѣ́дрѣхъ а҆враа́мовыхъ водворѧ́ѧсѧ.
Напита́лъ є҆сѝ, ѻ҆́ч҃е, ѻ҆би́льнѡ всѧ́каго стра́нна и҆ на́га, и҆ мимоходѧ́ща, съ патрїа̑рхи при́снѡ и҆ съ пра́ведными ны́нѣ ра́дꙋешисѧ свѣ́тлѡ: и҆дѣ́же бога́тство и҆ сла́дость, и҆дѣ́же присносꙋ́щное спаса́емыхъ ᲂу҆пова́нїе, и҆дѣ́же всѣ̑мъ бога́тство є҆́сть хрⷭ҇то́съ.
Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́кѡ сꙋ́щи мт҃и бж҃їѧ, ꙗ҆́кѡ предста́тельница и҆ приста́нище чтꙋ́щихъ тѧ̀: ꙗ҆́кѡ прибѣ́жище, всѣ́хъ дв҃о, притека́ющихъ къ тебѣ̀: ꙗ҆́кѡ вѣ́рныхъ же ра́дость, и҆ сла́ва и҆ ᲂу҆твержде́нїе и҆ вѣне́цъ досто́инъ, лю́ди твоѧ̑, бцⷣе, спаса́й.
Священномученик Зотик, сиропитатель, знатный и богатый римлянин, находился на службе у святого Константина Великого (306–337). Когда царь перенес столицу из Рима в Константинополь, туда же переселился и Зотик. Вскоре, однако, отвергшись мирских почестей, он принял священный сан, стал призирать в своем доме и кормить нищих и странников. Потом, получив деньги от святого Константина, устроил больницу, странноприимный дом, где принимал прокаженных, выкупая их у воинов, которым было приказано топить больных в море.
Когда на престол вступил сын святого царя Константина, Констанций (337–361), последователь арианской ереси, на святого было донесено, что он получил от покойного императора большие деньги. Допрошенный об этом, святой Зотик показал императору устроенные им больницу и странноприимный дом. Констанций разгневался, так как считал, что на полученные от его отца деньги святой Зотик приобрел драгоценности, и хотел получить их обратно. Он приказал привязать святого Зотика к диким мулам, которые влачили святого по камням. Всё тело его было растерзано, и святой мученик предал душу Богу. На месте его смерти забил источник чистой воды, от которой многие получали исцеление.
См. также: "Память преподобного Зотика Сиротопитателя" в изложении свт. Димитрия Ростовского.