Канон святому священномученику Павлу I Константинопольскому

Припев: Священному́чениче Пáвле, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 19 ноября (06 ноября ст. ст.)

Глас 4.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́, и напо́лнятся Ду́ха, и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, и явлю́ся, све́тло торжеству́я, и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.

Ве́ры утвержде́ние, Це́ркве учи́теля, и столпа́ непоколеби́ма испове́дания, тя́, и многосве́тлаго свети́льника благода́ти, и уста́ огнедохнове́нна, Па́вле, пропове́дуем.

Па́вел велича́йший, со́лнце вселе́нныя, треблаже́нне, предлага́ет тя́ Па́вла втора́го, я́ко о́гнь, попаля́юща кре́пко е́реси, и секи́ру, секу́ща безбо́жие.

Зако́нно подвиза́лся еси́, предбе́дствуя, богоглаго́ливе, Боже́ственному пропове́данию, я́ко иера́рх, ве́рен, и удави́л еси́ жи́лами твои́х догма́тов, я́ко зве́ря, А́рия суему́дреннаго.

Богоро́дичен: Мари́ю Пречи́стую, прииди́те, воспои́м вси́, еди́ну, украси́вшую челове́чество и ро́ждшую Бо́га воплоще́ннаго, Де́ву же пребы́вшу неврежде́ну.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице, живы́й и незави́стный Исто́чниче, ли́к Себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́, в боже́ственней Твое́й сла́ве, венце́в сла́вы сподо́би.

Сыноположи́вся благода́тию Боже́ственною, естество́м Сы́на Единоро́днаго в тва́рь не сведе́, Отцу́ Собезнача́льна, Па́вле, Па́вла догма́том богоно́снаго после́дуя.

Усты́, и се́рдцем, и язы́ком му́дрость и си́лу Бо́жию, Сло́во Ипоста́сное, ты́, Христа́, пропове́дал еси́, Па́вле богому́дре, преподо́бне, злочести́ваго обличи́в А́рия.

Пресу́щественныя вла́сти Ду́ха Свята́го Бо́жия, И́мже боготвори́мся судо́м пра́ведным, всему́дре, естество́м Бо́га пропове́дал еси́, и вседе́тельна, и всеси́льна.

Богоро́дичен: Безнача́льна Роди́теля Сло́во, вы́шше вся́каго нача́ла, нача́ло ны́не, воплоща́емо из Тебе́, Чи́стая, прия́т, и под ле́том бы́сть, ле́т все́х превы́шши.

Седа́лен, гла́с 3:

До́гму боже́ственную придержа́в, глаго́л безбо́жный изве́ргл еси́, Па́вле богому́дре, посрами́в А́рия: Отцу́ бо Сы́на единосу́щна пропове́дал еси́, ве́рныя утверди́в. О́тче преподо́бне, Христа́ Бо́га моли́ дарова́тися на́м ве́лией ми́лости.

Сла́ва: Я́ко сосу́да сы́й избра́ннаго тезоимени́т, о́тче, и подража́тель, беды́ претерпе́л еси́ за ве́ру и гоне́ния и, я́ко то́й, в Ри́м прии́де, преподо́бне, всю́ду пропове́дуя Тро́ицы равноче́стное; те́м и тече́ние во Арме́нии сконча́в, досто́йно прия́л еси́ от Го́спода вене́ц, посрами́в Македо́ния и безбо́жнаго А́рия. Те́м моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние дарова́ти пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Богоро́дичен: Я́ко де́ву и еди́ну в жена́х, Тя́, без се́мене ро́ждшую Бо́га пло́тию, вси́ ублажа́ем, ро́ди челове́честии: о́гнь бо всели́ся в Тя́ Божества́, и я́ко Младе́нца дои́ши Зижди́теля и Го́спода. Те́м, а́нгельский и челове́ческий ро́д, досто́йно сла́вим пресвято́е Рождество́ Твое́ и согла́сно вопие́м Ти́: моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти покланя́ющимся ве́рою пресвято́му Рождеству́ Твоему́.

Крестобогоро́дичен: А́гнца, и Па́стыря, и Изба́вителя А́гница зря́щи на Кресте́, восклица́ше, пла́чущи, и, го́рько рыда́ющи, вопия́ше: ми́р у́бо ра́дуется, прие́мляй Тобо́ю избавле́ние, утро́ба же Моя́ гори́т, зря́щи Твое́ распя́тие, е́же терпи́ши за милосе́рдие ми́лости. Долготерпели́ве Го́споди, ми́лости бе́здно и исто́чниче неисчерпа́емый, умилосе́рдися и да́руй согреше́ний оставле́ние ве́рою пою́щим Боже́ственныя Стра́сти Твоя́.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Неизсле́дный Бо́жий сове́т, е́же от Де́вы воплоще́ния Тебе́, Вы́шняго, проро́к Авваку́м усмотря́я, зовя́ше: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Че́сть многоце́нную твоему́ верху́ испове́дания вене́ц, я́ко победоно́сцу, живоно́сною десни́цею Зижди́тель возложи́, Па́вле богоявле́нне, блаже́нне.

Я́коже предподвиза́вся благочести́вых ра́ди, всему́дре, догма́тов, прия́л еси́ воздая́ния, ны́не дре́ва жи́зни получи́в, блаже́нне, Па́вле богоявле́нне, чу́дне.

На небе́сней земли́ ликоходи́ти, иде́же но́ги кро́тких ликовству́ют, сподо́бился еси́, я́ко све́тел подви́жник и и́стины, всече́стне Па́вле, бы́в побо́рник.

Богоро́дичен: Единосу́ществом О́тчим, Спа́се, я́ко Сы́н ви́димь, из Де́вы единосу́щен на́м воплоти́вся, бы́л еси́, спасти́ восхоте́в челове́чество.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая о Боже́ственней сла́ве Твое́й: Ты́ бо, неискусобра́чная Де́во, име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га, и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на, все́м, воспева́ющим Тя́, ми́р подава́ющая.

Па́жить е́реси и гни́лость уста́вил еси́, приложи́в изя́щнейшее, богому́дре, врачева́ние, о́тче, испове́дание твое́, и твои́х догма́тов све́тлое, ума́ же чисте́йшее, и ре́вность Боже́ственную.

Бога́тно излия́ся Свята́го Ду́ха благода́ть твои́м устна́м, всеблаже́нне, побо́рника и́стинно Правосла́вия кре́пка обре́тши тя́, преизя́щна, ве́рных: те́м просвети́л еси́ боже́ственныя собо́ры.

А́риево безбо́жное и Македо́ниево вредосло́вие, Па́вле, богодухнове́нных твои́х догма́тов и уче́ний испращева́л еси́ плете́ния, я́ко Дави́д иноплеме́нника, пре́жде сия́ удави́в, и тве́рдо низве́ргл еси́.

Богоро́дичен: Сы́й Преве́чный ны́не под ле́ты бы́сть, пло́ть прие́м, Де́во, одушевле́ну и у́мну, Сло́во Безнача́льное из Тебе́, Неискусобра́чная, Чи́стая, все́м, пою́щим Тя́, ми́р да́руя.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Приидо́х во глубины́ морски́я, и потопи́ла мя́ е́сть бу́ря мно́гих грехо́в, но я́ко Бо́г из глубины́ возведи́ живо́т мо́й, Многоми́лостиве.

Глаго́лавый на высоту́ вредосло́вие и Сы́на и Сло́ва Бо́жия А́рий в тва́рь низведы́й, от тебе́ окая́нный, богому́дре, осуди́ся.

Безу́мный, и несмы́сленный, и безбо́жный отве́рг, о́тче, Македо́ний Боже́ственнаго Ду́ха, твои́м кре́пким противле́нием, богоявле́нне, низве́ржеся.

Умерщвля́ется пле́жущий зми́й живи́тельными твои́ми словесы́, приложи́вый ересе́й по́лк, святи́телю Бо́жий всеблаже́нне, богоглаго́льниче свяще́ннейше.

Богоро́дичен: Пое́м, Де́во Богома́ти, па́че естества́ Рождество́ и Твою́ нескве́рную чистоту́, и́бо в Тебе́ ди́вно стече́ся де́вство и рождество́ нетле́нно.

Конда́к, гла́с 2.

Облиста́вый на земли́, я́ко звезда́ небосве́тлая, Кафоли́ческую просвеща́еши Це́рковь ны́не, о не́йже и страда́льчествовал еси́, ду́шу твою́, Па́вле, предложи́в, и, я́коже Заха́риина и А́велева, я́сно вопие́т твоя́ кро́вь ко Го́споду.

И́кос:

Свы́ше име́л еси́, Па́вле, зва́ние, рождество́ же до́ле от земли́, я́ко са́д красе́н испо́лнь су́щи. Я́ко от рая́ бо, процве́л еси́ посто́м, все́ благово́нствуя от вони́ мно́гих твои́х труда́ по́двигов, по́тов, заточе́ния, гла́да, жа́жды и вся́кия тесноты́, в ни́хже проше́л еси́ благоиску́сно, и венце́м побе́ды украша́емь, вопие́т бо твоя́ кро́вь ко Го́споду.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Не послужи́ша тва́ри богому́дрии, па́че Созда́вшаго, но, о́гненное преще́ние му́жески попра́вше, ра́довахуся, пою́ще: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.

Преше́л еси́, богому́дре, к небе́сным, Па́вле, ски́ниям и, прибли́жився Бо́гу, прича́стием обожа́емь, боже́ствен бы́л еси́, поя́, преподо́бне: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.

Воумля́еми твои́ми словесы́, у́чимся, Па́вле всехва́льне, я́ко в со́лнцех тре́х, неразде́льное, несеко́мо почита́ти Божество́, Ему́же и пое́м: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.

Я́ко всесвяще́нное боже́ственное и богоуго́дное испове́дание твое́: я́ко зла́то бо очи́стився, Бо́гу прине́слся еси́ же́ртва благоприя́тна, веселя́ся, преподо́бне, подража́нием страсте́й Спа́са на́шего.

Богоро́дичен: Все́м Хода́таица челове́ком еди́на яви́лася еси́ боже́ственнаго избавле́ния, Изба́вителя все́х ро́ждши, Всенепоро́чная. Ему́же вси́ пое́м: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: О́троки благочести́выя в пещи́ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ е́сть, тогда́ у́бо образу́емое, ны́не же де́йствуемое, вселе́нную всю́ воздвиза́ет пе́ти Тебе́: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Теку́т исто́чницы твои́х догма́тов и всю́ Це́рковь напая́ют; кро́вию же честно́ю твое́ю, о́тче, вся́ освяти́л еси́, правосла́вною ве́рою тебе́ после́довавшия, — Го́спода по́йте, — вопию́щия, — и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Приста́нищу ти́хому ны́не приста́л еси́, жите́йская треволне́ния отри́нув, име́л бо еси́ направля́юща все́ ше́ствие твое́ корми́теля Го́спода, Па́вле всехва́льне, ма́нием вся́ творя́щаго, Его́же превозно́сим во вся́ ве́ки.

Све́т трисия́нен Пребоже́ственныя Тро́ицы, в тя́ всели́вся, све́т тя́ вторы́й показа́, просвеща́юща собо́р правосла́вных, ерети́ческий же по́лк, о́тче, омрача́юща и, — Го́спода по́йте, — вопию́ща, — и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Богоро́дичен: Глаго́лом проро́ческим после́дующе, Де́во, Тя́ Богоро́дицу возвеща́ем: родила́ бо еси́ Отроча́, все́х дре́внейша, Емману́ил нарица́ема, Ему́же ны́не зове́м: Го́спода по́йте дела́ и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Вся́к земноро́дный да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь, да торжеству́ет же безпло́тных умо́в естество́, почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере, и да вопие́т: ра́дуйся, Всеблаже́нная Богоро́дице, Чи́стая Присноде́во.

Всего́ мене́ сама́го приношу́, богоглаго́ливе, боже́ственному покро́ву твоему́, я́ко священному́ченик вла́сть реши́ти прегреше́ния от Христа́ прие́м, мои́х согреше́ний плени́цы растерза́в, спаси́ мя моли́твами твои́ми и Боже́ственным све́том просвети́.

Но́в яви́лся еси́, ре́вностию разжига́емь, Па́вле преизя́щне, и́же в раи́ ны́не неизрече́нная словеса́, о́тче, услы́шал еси́, я́ко о́бщник бо нра́вов, нарече́ния бо сопричасти́лся еси́ и вене́ц прие́м Ца́рствия Христо́ва благоле́пнейший.

Я́ко не́кий хра́бр яви́лся еси́ оглаго́льник вся́кия е́реси, правосла́вия же, священному́чениче, боже́ственный побо́рник, луча́ми благода́ти просвеще́н я́ве и све́том, Па́вле всесла́вне, Несозда́нныя Тро́ицы облиста́емь.

Богоро́дичен: Пло́тию из Тебе́ Сло́во, Всенепоро́чная, оде́явся, воплоти́вся же, поживе́ в ми́ре, я́ко благоутро́бен, пребы́в не ху́ждше, я́ко пре́жде безтеле́сен, и дре́вле вся́ му́чащаго Боже́ственною си́лою низложи́.

Свети́лен.

Ре́вностию распаля́емь, от те́плаго се́рдца духо́вный побо́рник благода́ти яви́лся еси́, собо́рище ерети́ческое мече́м разсе́кл слове́с твои́х, святи́телю, тече́ние же соверши́в, равностоя́тель бы́л еси́ му́ченическому мно́жеству.

Богоро́дичен: Неизрече́ннаго чревоноше́ния была́ еси́, пренепоро́чная неве́ста и, я́ко су́щи честне́йший хра́м, Богоро́дице: Све́т бо Преве́чный в Тя́ всели́ся, и родила́ еси́ Бо́га Сло́ва. Пою́ще, Твое́ Рождество́ велича́ем досто́йно, Всенепоро́чная Отрокови́це.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Ѿве́рзꙋ ᲂу҆ста̀ моѧ̑, и҆ напо́лнѧтсѧ дх҃а, и҆ сло́во ѿры́гнꙋ цр҃и́цѣ мт҃ри, и҆ ꙗ҆влю́сѧ свѣ́тлѡ торжествꙋ́ѧ, и҆ воспою̀ ра́дꙋѧсѧ тоѧ̀ чꙋдеса̀.

Вѣ́ры ᲂу҆твержде́нїе, цр҃кве ᲂу҆чи́телѧ, и҆ столпа̀ непоколеби́ма и҆сповѣ́данїѧ тѧ̀, и҆ многосвѣ́тлаго свѣти́льника бл҃года́ти, и҆ ᲂу҆ста̀ ѻ҆гнедохнове́нна, па́ѵле, проповѣ́дꙋемъ.

Па́ѵелъ велича́йшїй, со́лнце вселе́нныѧ, требл҃же́нне. предлага́етъ тѧ̀ па́ѵла втора́го, ꙗ҆́кѡ ѻ҆́гнь попалѧ́юща крѣ́пкѡ є҆́рєси, и҆ сѣки́рꙋ, сѣкꙋ́ща безбо́жїе.

Зако́ннѡ подвиза́лсѧ є҆сѝ предбѣ́дствꙋѧ, бг҃оглаго́ливе, бжⷭ҇твенномꙋ проповѣ́данїю, ꙗ҆́кѡ і҆ера́рхъ вѣ́ренъ, и҆ ᲂу҆дави́лъ є҆сѝ жи́лами твои́хъ догма́тѡвъ, ꙗ҆́кѡ ѕвѣ́рѧ, а҆́рїа сꙋемꙋ́дреннаго.

Бг҃оро́диченъ: Марі́ю пречⷭ҇тꙋю, прїиди́те, воспои́мъ всѝ, є҆ди́нꙋ ᲂу҆краси́вшꙋю человѣ́чество, и҆ ро́ждшꙋю бг҃а воплоще́ннаго, дв҃ꙋ же пребы́вшꙋ неврежде́нꙋ.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Твоѧ̑ пѣсносло́вцы, бцⷣе, живы́й и҆ незави́стный и҆сто́чниче, ли́къ себѣ̀ совокꙋ́пльшыѧ, дꙋхо́внѡ ᲂу҆твердѝ, въ бж҃е́ственнѣй твое́й сла́вѣ вѣнцє́въ сла́вы сподо́би.

Сыноположи́всѧ бл҃года́тїю бжⷭ҇твенною, є҆стество́мъ сн҃а є҆диноро́днагѡ въ тва́рь не сведѐ, ѻ҆ц҃ꙋ̀ собезнача́льна, па́ѵле, па́ѵла догма́тѡмъ бг҃оно́снагѡ послѣ́дꙋѧ.

Оу҆сты̀ и҆ се́рдцемъ и҆ ѧ҆зы́комъ, мꙋ́дрость и҆ си́лꙋ бж҃їю, сло́во ѵ҆поста́сное, ты̀ хрⷭ҇та̀ проповѣ́далъ є҆сѝ, па́ѵле бг҃омꙋ́дре прпⷣбне, ѕлочести́ваго ѡ҆бличи́въ а҆́рїа.

Пресꙋ́щественныѧ вла́сти, дх҃а ст҃а́го бж҃їѧ, и҆́мже бг҃отвори́мсѧ, сꙋдо́мъ пра́веднымъ, всемꙋ́дре, є҆стество́мъ бг҃а проповѣ́далъ є҆сѝ, и҆ вседѣ́тельна и҆ всеси́льна.

Бг҃оро́диченъ: Безнача́льна роди́телѧ сло́во, вы́шше всѧ́кагѡ нача́ла, нача́ло ны́нѣ воплоща́емо и҆зъ тебє̀, чⷭ҇таѧ, прїѧ́тъ, и҆ подъ лѣ́томъ бы́сть, лѣ́тъ всѣ́хъ превы́шши.

Сѣда́ленъ, гла́съ г҃:

До́гмꙋ бжⷭ҇твеннꙋю придержа́въ, глаго́лъ безбо́жный и҆зве́рглъ є҆сѝ, па́ѵле бг҃омꙋ́дре, посрами́въ а҆́рїа. ѻ҆ц҃ꙋ́ бо сн҃а є҆диносꙋ́щна проповѣ́далъ є҆сѝ, вѣ̑рныѧ ᲂу҆тверди́въ. ѻ҆́тче прпⷣбне, хрⷭ҇та̀ бг҃а молѝ, дарова́тисѧ на́мъ ве́лїей ми́лости.

Сла́ва: Ꙗ҆́кѡ сосꙋ́да сы́й и҆збра́ннагѡ тезоимени́тъ, ѻ҆́тче, и҆ подража́тель, бѣды̑ претерпѣ́лъ є҆сѝ за вѣ́рꙋ и҆ гонє́нїѧ, и҆ ꙗ҆́кѡ то́й въ ри́мъ прїи́де, прпⷣбне, всю́дꙋ проповѣ́дꙋѧ трⷪ҇цы равноче́стное: тѣ́мъ и҆ тече́нїе во а҆рме́нїи сконча́въ, досто́йнѡ прїѧ́лъ є҆сѝ ѿ гдⷭ҇а вѣне́цъ, посрами́въ македо́нїа и҆ безбо́жнаго а҆́рїа. тѣ́мъ молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, грѣхѡ́въ ѡ҆ставле́нїе дарова́ти пра́зднꙋющымъ любо́вїю свѧтꙋ́ю па́мѧть твою̀.

Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́кѡ дв҃ꙋ и҆ є҆ди́нꙋ въ жена́хъ, тѧ̀ безъ сѣ́мене ро́ждшꙋю бг҃а пло́тїю, всѝ ᲂу҆блажа́емъ ро́ди человѣ́честїи: ѻ҆́гнь бо всели́сѧ въ тѧ̀ бжⷭ҇тва̀, и҆ ꙗ҆́кѡ млⷣнца дои́ши зижди́телѧ и҆ гдⷭ҇а. тѣ́мъ а҆́гг҃льскїй и҆ человѣ́ческїй ро́дъ, досто́йнѡ сла́вимъ прест҃о́е ржⷭ҇тво̀ твоѐ, и҆ согла́снѡ вопїе́мъ тѝ: молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, согрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе дарова́ти покланѧ́ющымсѧ вѣ́рою прест҃о́мꙋ ржⷭ҇твꙋ̀ твоемꙋ̀.

Крⷭ҇тобг҃оро́диченъ: А҆́гнца и҆ па́стырѧ и҆ и҆зба́вителѧ а҆́гница зрѧ́щи на крⷭ҇тѣ̀, восклица́ше пла́чꙋщи, и҆ го́рькѡ рыда́ющи, вопїѧ́ше: мі́ръ ᲂу҆́бѡ ра́дꙋетсѧ, прїе́млѧй тобо́ю и҆збавле́нїе, ᲂу҆тро́ба же моѧ̀ гори́тъ, зрѧ́щи твоѐ распѧ́тїе, є҆́же терпи́ши за милосе́рдїе ми́лости. долготерпѣли́ве гдⷭ҇и, ми́лости бе́здно, и҆ и҆сто́чниче неисчерпа́емый, ᲂу҆милосе́рдисѧ и҆ да́рꙋй согрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе, вѣ́рою пою́щымъ бжⷭ҇твєнныѧ стрⷭ҇ти твоѧ̑.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Неизслѣ́дный бж҃їй совѣ́тъ, є҆́же ѿ дв҃ы воплоще́нїѧ тебє̀ вы́шнѧгѡ, прⷪ҇ро́къ а҆ввакꙋ́мъ ᲂу҆смотрѧ́ѧ, зовѧ́ше: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

Че́сть многоцѣ́ннꙋю твоемꙋ̀ верхꙋ̀ и҆сповѣ́данїѧ вѣне́цъ, ꙗ҆́кѡ побѣдоно́сцꙋ, живоно́сною десни́цею зижди́тель возложѝ, па́ѵле бг҃оѧвле́нне блаже́нне.

Ꙗ҆́коже предподвиза́всѧ благочести́выхъ ра́ди, всемꙋ́дре, догма́тѡвъ, прїѧ́лъ є҆сѝ воздаѧ̑нїѧ: ны́нѣ дре́ва жи́зни полꙋчи́въ, бл҃же́нне, па́ѵле бг҃оѧвле́нне чꙋ́дне.

На нбⷭ҇нѣй землѝ ликоходи́ти, и҆дѣ́же но́ги кро́ткихъ ликовствꙋ́ютъ, сподо́билсѧ є҆сѝ, ꙗ҆́кѡ свѣ́телъ подви́жникъ, и҆ и҆́стины, всече́стне па́ѵле, бы́въ побо́рникъ.

Бг҃оро́диченъ: Є҆диносꙋ́ществомъ, ѻ҆́ч҃имъ, сп҃се, ꙗ҆́кѡ сн҃ъ ви́димь, и҆зъ дв҃ы є҆диносꙋ́щенъ на́мъ воплоти́всѧ, бы́лъ є҆сѝ, спастѝ восхотѣ́въ человѣ́чество.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Оу҆жасо́шасѧ всѧ́чєскаѧ ѡ҆ бжⷭ҇твеннѣй сла́вѣ твое́й: ты́ бо, неискꙋсобра́чнаѧ дв҃о, и҆мѣ́ла є҆сѝ во ᲂу҆тро́бѣ надъ всѣ́ми бг҃а, и҆ родила̀ є҆сѝ безлѣ́тнаго сн҃а, всѣ́мъ воспѣва́ющымъ тѧ̀ ми́ръ подава́ющаѧ.

Па́жить є҆́реси и҆ гни́лость ᲂу҆ста́вилъ є҆сѝ, приложи́въ и҆зѧ́щнѣйшее, бг҃омꙋ́дре, врачева́нїе, ѻ҆́тче, и҆сповѣ́данїе твоѐ, и҆ твои́хъ догма́тѡвъ свѣ́тлое, ᲂу҆ма́ же чистѣ́йшее, и҆ ре́вность бжⷭ҇твеннꙋю.

Бога́тнѡ и҆злїѧ́сѧ ст҃а́гѡ дх҃а благода́ть твои̑мъ ᲂу҆стна́мъ, всеблаже́нне, побо́рника и҆́стиннѡ правосла́вїѧ крѣ́пка ѡ҆брѣ́тши тѧ̀, преизѧ́щна вѣ́рныхъ: тѣ́мъ просвѣти́лъ є҆сѝ бжⷭ҇твєнныѧ собо́ры.

А҆́рїево безбо́жное, и҆ македо́нїево вредосло́вїе, па́ѵле, бг҃одꙋхнове́нныхъ твои́хъ догма́тѡвъ и҆ ᲂу҆че́нїй и҆спращева́лъ є҆сѝ плетє́нїѧ, ꙗ҆́кѡ дв҃дъ и҆ноплеме́нника, пре́жде сїѧ̑ ᲂу҆дави́въ, и҆ тве́рдѡ низве́рглъ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: Сы́й превѣ́чный, ны́нѣ подъ лѣ́ты бы́сть, пло́ть прїе́мъ, дв҃о, ѡ҆дꙋшевле́нꙋ и҆ ᲂу҆́мнꙋ, сло́во безнача́льное, и҆зъ тебє̀, неискꙋсобра́чнаѧ чⷭ҇таѧ, всѣ̑мъ пою́щымъ тѧ̀ ми́ръ да́рꙋѧ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Прїидо́хъ во глꙋбины̑ морскі̑ѧ, и҆ потопи́ла мѧ̀ є҆́сть бꙋ́рѧ мно́гихъ грѣхѡ́въ: но, ꙗ҆́кѡ бг҃ъ, и҆зъ глꙋбины̀ возведѝ живо́тъ мо́й, многоми́лостиве.

Глаго́лавый на высотꙋ̀ вредосло́вїе, и҆ сн҃а, и҆ сло́ва бж҃їѧ а҆́рїй въ тва́рь низведы́й, ѿ тебє̀ ѻ҆каѧ́нный, бг҃омꙋ́дре, ѡ҆сꙋди́сѧ.

Безꙋ́мный и҆ несмы́сленный и҆ безбо́жный ѿве́ргъ, ѻ҆́тче, македо́нїй бжⷭ҇твеннаго дх҃а, твои́мъ крѣ́пкимъ противле́нїемъ, бг҃оѧвле́нне, низве́ржесѧ.

Оу҆мерщвлѧ́етсѧ плѣ́жꙋщїй ѕмі́й живи́тельными твои́ми словєсы̀, приложи́вый є҆ресе́й по́лкъ, ст҃и́телю бж҃їй всебл҃же́нне, бг҃оглаго́льниче свѧще́ннѣйше.

Бг҃оро́диченъ: Пое́мъ, дв҃о бг҃ома́ти, па́че є҆стества̀ ржⷭ҇тво̀, и҆ твою̀ нескве́рнꙋю чистотꙋ̀: и҆́бо въ тебѣ̀ ди́внѡ стече́сѧ дѣ́вство и҆ ржⷭ҇тво̀ нетлѣ́нно.

Конда́къ, гла́съ в҃.

Ѡ҆блиста́вый на землѝ, ꙗ҆́кѡ ѕвѣзда̀ небосвѣ́тлаѧ, каѳолі́ческꙋю просвѣща́еши цр҃ковь ны́нѣ, ѡ҆ не́йже и҆ страда́льчествовалъ є҆сѝ, дꙋ́шꙋ твою̀, па́ѵле, предложи́въ: и҆ ꙗ҆́коже заха́рїина и҆ а҆́велева, ꙗ҆́снѡ вопїе́тъ твоѧ̀ кро́вь ко гдⷭ҇ꙋ.

І҆́косъ:

Свы́ше и҆мѣ́лъ є҆сѝ, па́ѵле, зва́нїе, рождество́ же до́лѣ ѿ землѝ, ꙗ҆́кѡ са́дъ красе́нъ и҆спо́лнь сꙋ́щи, ꙗ҆́кѡ ѿ раѧ́ бо процвѣ́лъ є҆сѝ посто́мъ, всѐ благово́нствꙋѧ ѿ вонѝ мно́гихъ твои́хъ трꙋда̀ по́двигѡвъ, по́тѡвъ, заточе́нїѧ, гла́да, жа́жды и҆ всѧ́кїѧ тѣсноты̀: въ ни́хже проше́лъ є҆сѝ благоискꙋ́снѡ, и҆ вѣнце́мъ побѣ́ды ᲂу҆краша́емь, вопїе́тъ бо твоѧ̀ кро́вь ко гдⷭ҇ꙋ.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Не послꙋжи́ша тва́ри бг҃омꙋ́дрїи па́че созда́вшагѡ, но ѻ҆́гненное преще́нїе мꙋ́жески попра́вше, ра́довахꙋсѧ пою́ще: препѣ́тый ѻ҆ц҃є́въ гдⷭ҇ь и҆ бг҃ъ, благослове́нъ є҆сѝ.

Преше́лъ є҆сѝ, бг҃омꙋ́дре, къ нбⷭ҇нымъ, па́ѵле, ски́нїамъ, и҆ прибли́живсѧ бг҃ꙋ, прича́стїемъ ѡ҆божа́емь, бжⷭ҇твенъ бы́лъ є҆сѝ, поѧ̀, прпⷣбне: препѣ́тый ѻ҆тцє́въ гдⷭ҇ь и҆ бг҃ъ, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Воꙋмлѧ́еми твои́ми словєсы̀, ᲂу҆́чимсѧ, па́ѵле всехва́льне, ꙗ҆́кѡ въ со́лнцѣхъ тре́хъ нераздѣ́льное, несѣко́мо почита́ти бжⷭ҇тво̀, є҆мꙋ́же и҆ пое́мъ: препѣ́тый ѻ҆тцє́въ гдⷭ҇ь и҆ бг҃ъ, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Ꙗ҆́кѡ всесвѧще́нное бжⷭ҇твенное и҆ бг҃оꙋго́дное и҆сповѣ́данїе твоѐ: ꙗ҆́кѡ зла́то бо ѡ҆чи́стивсѧ, бг҃ꙋ прине́слсѧ є҆сѝ же́ртва благопрїѧ́тна, веселѧ́сѧ, прпⷣбне, подража́нїемъ стрⷭ҇те́й сп҃са на́шегѡ.

Бг҃оро́диченъ: Всѣ̑мъ хода́таица человѣ́кѡмъ є҆ди́на ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ бжⷭ҇твеннагѡ и҆збавле́нїѧ, и҆зба́вителѧ всѣ́хъ ро́ждши, всенепоро́чнаѧ. є҆мꙋ́же всѝ пое́мъ: препѣ́тый ѻ҆тцє́въ гдⷭ҇ь и҆ бг҃ъ, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Ѻ҆́троки благочести̑выѧ въ пещѝ ржⷭ҇тво̀ бг҃оро́дичо спасло̀ є҆́сть, тогда̀ ᲂу҆́бѡ ѡ҆бразꙋ́емое, ны́нѣ же дѣ́йствꙋемое, вселе́ннꙋю всю̀ воздвиза́етъ пѣ́ти тебѣ̀: гдⷭ҇а по́йте дѣла̀, и҆ превозноси́те є҆го̀ во всѧ̑ вѣ́ки.

Текꙋ́тъ и҆стѡ́чницы твои́хъ догма́тѡвъ, и҆ всю̀ цр҃ковь напаѧ́ютъ: кро́вїю же честно́ю твое́ю, ѻ҆́тче, всѧ̑ ѡ҆свѧти́лъ є҆сѝ, правосла́вною вѣ́рою тебѣ̀ послѣ́довавшыѧ, гдⷭ҇а по́йте, вопїю́щыѧ, и҆ превозноси́те є҆го̀ во всѧ̑ вѣ́ки.

Приста́нищꙋ ти́хомꙋ ны́нѣ приста́лъ є҆сѝ, житє́йскаѧ треволнє́нїѧ ѿри́нꙋвъ: и҆мѣ́лъ бо є҆сѝ направлѧ́юща всѐ ше́ствїе твоѐ корми́телѧ гдⷭ҇а, па́ѵле всехва́льне, ма́нїемъ всѧ̑ творѧ́щаго, є҆го́же превозно́симъ во всѧ̑ вѣ́ки.

Свѣ́тъ трисїѧ́ненъ пребжⷭ҇твенныѧ трⷪ҇цы въ тѧ̀ всели́всѧ, свѣ́тъ тѧ̀ вторы́й показа̀, просвѣща́юща собо́ръ правосла́вныхъ, є҆реті́ческїй же по́лкъ, ѻ҆́тче, ѡ҆мрача́юща, и҆ гдⷭ҇а по́йте, вопїю́ща, и҆ превозноси́те є҆го̀ во всѧ̑ вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: Глаго́лѡмъ прⷪ҇ро́чєскимъ послѣ́дꙋюще, дв҃о, тѧ̀ бцⷣꙋ возвѣща́емъ: родила́ бо є҆сѝ ѻ҆троча̀ всѣ́хъ дре́внѣйша, є҆мманꙋ́илъ нарица́ема, є҆мꙋ́же ны́нѣ зове́мъ: гдⷭ҇а по́йте дѣла̀, и҆ превозноси́те є҆го̀ во всѧ̑ вѣ́ки.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Всѧ́къ земноро́дный да взыгра́етсѧ, дх҃омъ просвѣща́емь, да торжествꙋ́етъ же безпло́тныхъ ᲂу҆мѡ́въ є҆стество̀, почита́ющее свѧще́нное торжество̀ бг҃ома́тере, и҆ да вопїе́тъ: ра́дꙋйсѧ, всебл҃же́ннаѧ бцⷣе, чⷭ҇таѧ приснодв҃о.

Всего̀ менѐ сама́го приношꙋ̀, бг҃оглаго́ливе, бжⷭ҇твенномꙋ покро́вꙋ твоемꙋ̀, ꙗ҆́кѡ свѧщенномꙋ́ченикъ вла́сть рѣши́ти прегрѣшє́нїѧ ѿ хрⷭ҇та̀ прїе́мъ, мои́хъ согрѣше́нїй плени̑цы растерза́въ, спаси́ мѧ моли́твами твои́ми, и҆ бжⷭ҇твеннымъ свѣ́томъ просвѣтѝ.

Но́въ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ ре́вностїю разжига́емь, па́ѵле преизѧ́щне, и҆́же въ раѝ ны́нѣ неизречє́ннаѧ словеса̀, ѻ҆́тче, ᲂу҆слы́шалъ є҆сѝ: ꙗ҆́кѡ ѻ҆́бщникъ бо нра́вѡвъ, нарече́нїѧ бо сопричасти́лсѧ є҆сѝ, и҆ вѣне́цъ прїе́мъ црⷭ҇твїѧ хрⷭ҇то́ва благолѣ́пнѣйшїй.

Ꙗ҆́кѡ нѣ́кїй хра́бръ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ ѡ҆глаго́льникъ всѧ́кїѧ є҆́реси, правосла́вїѧ же, свѧщенномꙋ́чениче, бжⷭ҇твенный побо́рникъ, лꙋча́ми бл҃года́ти просвѣще́нъ ꙗ҆́вѣ, и҆ свѣ́томъ, па́ѵле всесла́вне, несозда́нныѧ трⷪ҇цы ѡ҆блиста́емь.

Бг҃оро́диченъ: Пло́тїю и҆зъ тебє̀ сло́во, всенепоро́чнаѧ, ѡ҆дѣ́ѧвсѧ, воплоти́всѧ же, поживѐ въ мі́рѣ, ꙗ҆́кѡ бл҃гоꙋтро́бенъ, пребы́въ не хꙋ́ждше, ꙗ҆́кѡ пре́жде безтѣле́сенъ, и҆ дре́вле всѧ̑ мꙋ́чащаго бжⷭ҇твенною си́лою низложѝ.

Свѣти́ленъ.

Ре́вностїю распалѧ́емь ѿ те́плагѡ се́рдца, дх҃о́вный побо́рникъ бл҃года́ти ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, собо́рище є҆реті́ческое мече́мъ разсѣ́клъ слове́съ твои́хъ, ст҃и́телю: тече́нїе же соверши́въ, равностоѧ́тель бы́лъ є҆сѝ мч҃ническомꙋ мно́жествꙋ.

Бг҃оро́диченъ: Неизрече́ннагѡ чревоноше́нїѧ была̀ є҆сѝ пренепоро́чнаѧ невѣ́ста, и҆ ꙗ҆́кѡ сꙋ́щи честнѣ́йшїй хра́мъ, бцⷣе: свѣ́тъ бо превѣ́чный въ тѧ̀ всели́сѧ, и҆ родила̀ є҆сѝ бг҃а сло́ва: пою́ще твоѐ ржⷭ҇тво̀, велича́емъ досто́йнѡ, всенепоро́чнаѧ ѻ҆трокови́це.

Свя­ти­тель Па­вел, ар­хи­епи­скоп Кон­стан­ти­но­поль­ский, был из­бран на пат­ри­ар­шую ка­фед­ру по­сле смер­ти пат­ри­ар­ха Алек­сандра († 340), ко­гда вновь вспых­ну­ла ари­ан­ская ересь. На Со­бо­ре, из­би­рав­шем но­во­го Кон­стан­ти­но­поль­ско­го пат­ри­ар­ха, при­сут­ство­ва­ло мно­го ари­ан. Они вос­ста­ва­ли про­тив из­бра­ния свя­ти­те­ля Пав­ла, но пра­во­слав­ных чле­нов Со­бо­ра ока­за­лось боль­шин­ство. Им­пе­ра­тор Кон­стан­ций, цар­ство­вав­ший над Во­сточ­ной по­ло­ви­ной Рим­ской им­пе­рии, был ари­а­нин. Во вре­мя вы­бо­ров пат­ри­ар­ха его не бы­ло в Кон­стан­ти­но­по­ле. По воз­вра­ще­нии сво­ем он со­звал со­бор, ко­то­рый неза­кон­но объ­явил низ­ло­жен­ным свя­ти­те­ля Пав­ла, и им­пе­ра­тор из­гнал его из сто­ли­цы. На ме­сто свя­ти­те­ля воз­ве­ли ари­а­ни­на Ев­се­вия Ни­ко­ми­дий­ско­го. Пат­ри­арх Па­вел уда­лил­ся в Рим, где на­шли се­бе при­ют и дру­гие пра­во­слав­ные епи­ско­пы, из­гнан­ные Ев­се­ви­ем.

Недол­го управ­лял Цер­ко­вью Ев­се­вий. Ко­гда он умер, свя­ти­тель Па­вел вер­нул­ся в Кон­стан­ти­но­поль. Он с лю­бо­вью был встре­чен паст­вой. Но Кон­стан­ций вто­рич­но из­гнал свя­то­го, и ему при­шлось воз­вра­тить­ся в Рим. Им­пе­ра­тор Кон­стант на­пи­сал сво­е­му во­сточ­но­му со­пра­ви­те­лю Кон­стан­цию гроз­ное пись­мо, ко­то­рое от­пра­вил в Кон­стан­ти­но­поль со свя­тым ар­хи­пас­ты­рем-из­гнан­ни­ком. Угро­зы по­дей­ство­ва­ли, и свя­ти­тель Па­вел был воз­вра­щен на пат­ри­ар­ший пре­стол.

Од­на­ко вско­ре бла­го­че­сти­вый им­пе­ра­тор Кон­стант, за­щит­ник пра­во­слав­ных, был пре­да­тель­ски убит во вре­мя двор­цо­во­го пе­ре­во­ро­та. Свя­ти­те­ля Пав­ла вновь из­гна­ли из сто­ли­цы и от­пра­ви­ли в ссыл­ку в Ар­ме­нию, в го­род Ку­куз, где он при­нял му­че­ни­че­скую кон­чи­ну. Ко­гда пат­ри­арх со­вер­шал Бо­же­ствен­ную ли­тур­гию, во­рва­лись ари­ане и за­ду­ши­ли свя­то­го его свя­ти­тель­ским омо­фо­ром. Про­изо­шло это в 350 го­ду. В 381 го­ду свя­той царь Фе­о­до­сий Ве­ли­кий тор­же­ствен­но пе­ре­нес мо­щи свя­ти­те­ля Пав­ла ис­по­вед­ни­ка из Ку­ку­за в Кон­стан­ти­но­поль. В 1326 го­ду мо­щи свя­ти­те­ля Пав­ла пе­ре­не­се­ны в Ве­не­цию.

Свя­ти­тель Афа­на­сий Ве­ли­кий, совре­мен­ник свя­то­го Пав­ла, об его из­гна­нии пи­шет крат­ко: "Свя­той Па­вел в пер­вый раз со­слан Кон­стан­ти­ном в Понт, во вто­рой раз Кон­стан­ци­ем, око­ван­ный же­лез­ны­ми уза­ми, за­то­чен в Син­га­ру Ме­со­по­там­скую и от­ту­да пе­ре­ве­ден в Еме­су, а в чет­вер­тый раз в Ку­ку­зу Кап­па­до­кий­скую у Тавр­ских пу­стынь".


См. так­же: "Жи­тие свя­то­го Пав­ла ис­по­вед­ни­ка, ар­хи­епи­ско­па Ца­ре­град­ско­го" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.