Канон святому священномученику Клименту, папе Римскому

Припев: Священному́чениче Кли́менте, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 08 декабря (25 ноября ст. ст.)

Глас 8.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Во́ду проше́д, я́ко су́шу, и еги́петскаго зла́ избежа́в, изра́ильтянин вопия́ше: Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́м.

От Петра́ боже́ственнаго научи́вся, апо́столов верхо́внаго, и от него́ навы́к Боже́ственное зна́ние, о́тче, и́дольскую ле́сть обличи́л еси́.

Ло́зу богонасажде́ну на земли́, плоды́ доброде́тельныя уче́ний всеблагочести́вых Христо́с тя́ предлага́ет, и́стинно су́щий цвету́щь виногра́д.

Во вся́ концы́ протече́ вои́стинну Боже́ственных повеле́ний твое́ веща́ние, Кли́менте му́дре, и вся́ просвети́ Тро́ицу богосло́вити во еди́нстве Божества́.

Богоро́дичен: Се́ прорече́ния проро́ческая о Тебе́ прия́ша коне́ц вои́стинну, Сло́во бо без се́мене заче́нши, Богороди́тельнице, пло́тию родила́ еси́.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Стра́х Тво́й, Го́споди, всади́ в сердца́ ра́б Твои́х и бу́ди на́м утвержде́ние, Тя́ во и́стине призыва́ющих.

Бога́тно излия́ся Ду́ха благода́ть в твоя́ устна́, му́дре, е́юже вся́ просвети́л еси́ боже́ственными твои́ми уче́нии и Христу́ приве́л еси́.

Огне́м воздержа́ния ты́ попали́л еси́ страсте́й огнепа́льная стремле́ния и хра́м себе́ соверши́в Ду́ха Боже́ственнаго, доблему́дренне о́тче.

На го́ру боже́ственных доброде́телей возше́д и мра́ком покры́вся разу́мным, узре́л еси́ неизрече́нную в чи́стей души́ твое́й духо́вную зарю́.

Богоро́дичен: Неизрече́нно зачала́ еси́, Пречи́стая, Спа́са и Го́спода, изба́вльшаго на́с от лю́тых, Тя́ во и́стине призыва́ющих.

Седа́лен, гла́с 4.

Возсия́в, я́коже со́лнца заря́, и блиста́еши, преподо́бне, всему́ ми́ру све́тло уче́нии твои́ми, богогла́се Кли́менте светоно́сне, му́чеников похвало́.

Сла́ва: Я́ко многопло́дна лоза́, на земли́ простре́н мук пресече́нием, кра́сныя возрасти́л еси́, досточу́дне, гро́зны, спасе́ныя сла́дости принесе́, иска́плюща и сердца́ всех ве́рных веселя́ща. Тем, соше́дшеся, святу́ю твою́ па́мять твори́м, ра́дующеся, и Христа́ велича́ем: святи́телю многостра́стне, моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.

И ны́не: Непоро́чная А́гница и нескве́рный черто́г, в дом Бо́жий Богоро́дица Мариа́м с весе́лием вво́дится пресла́вно, Ю́же а́нгели Бо́жии дорино́сят ве́рно, и вси́ ве́рнии блажа́т при́сно и благода́рственно пою́т Ей непреста́нно ве́лиим гла́сом: на́ша сла́ва и спасе́ние Ты́ еси́, Всенепоро́чная.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, Ты́ моя́ и си́ла, Ты́ мо́й Бо́г, Ты́ мое́ ра́дование, не оста́вль не́дра О́тча, и на́шу нищету́ посети́в. Те́м с проро́ком Авваку́мом зову́ Ти: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.

От за́пада прише́д, блаже́нне, к восто́ку, Петру́ примеси́лся еси́ апо́столу: и того́ боже́ственными светлостьми́ и уче́нии просвеща́емь, с ни́м возвеща́я спаси́тельное Сло́во, за́падную всю́ проте́кл еси́ страну́.

Други́й Моисе́й, Кли́менте му́дре, бы́л еси́, зако́ны Боже́ственныя все́м излага́я и свяще́нная пиша́ уче́ния, и церко́вное все́ вчиня́еши исполне́ние. Отсю́ду законополо́жника тя́ и учи́теля вси́ иму́ще, ве́рою чти́м.

По́стническими по́ты очи́стився, священнонача́льник, блаже́нне, яви́лся еси́, к благочести́вей ве́ре Христо́вей вся́ возводя́ боже́ственными твои́ми сказа́нии, пострада́в же зако́нно, подо́бне боле́зни сплете́ вене́ц, приснопа́мятне.

Богоро́дичен: С Бо́гом Тя́ засту́пницу стяжа́хом, Ты́ бо Ма́ти Бо́жия была́ еси́ Творца́ и Соде́теля, на́ш о́браз прие́мша, Пренепоро́чная, и Того́ спа́сша от тли́ и сме́рти и сла́вою Боже́ственною просла́вльшаго.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Просвети́ на́с повеле́нии Твои́ми, Го́споди, и мы́шцею Твое́ю высо́кою Тво́й ми́р пода́ждь на́м, Человеколю́бче.

Во све́те за́поведей ходя́ Госпо́дних, ча́до вои́стинну яви́лся еси́ Того́, блаже́нне, нело́жное.

Всего́ на земли́ ты́ отре́клся еси́ пристра́стия, священнонача́льниче, да бу́дущее благосла́вие получи́ши и све́тлости сла́вы Христо́вы.

Му́ченическими укра́шен светлостьми́, со а́нгелы ны́не предстои́ши Влады́це, о пою́щих моли́ся.

Богоро́дичен: Ма́ти Бо́жия, ве́рою Тя́ пою́щия от бе́д изба́ви моли́твами Твои́ми, Де́во, я́ко Тя́ предста́тельницу ве́мы, Чи́стая.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Очи́сти мя́, Спа́се, мно́га бо беззако́ния моя́, и из глубины́ зо́л возведи́, молю́ся, к Тебе́ бо возопи́х, и услы́ши мя́, Бо́же спасе́ния моего́.

Ре́вностию разжже́н Госпо́дни любве́, му́дре, и́дольскую ле́сть обличи́л еси́ кре́пко слове́сными противле́нии и чуде́сными явле́нии, всехва́льне.

Недрема́нно соблю́л еси́ о́ко се́рдца твоего́, на зло́бу ника́коже воздрема́в, сла́вне, Боже́ственными восхожде́нии вчиня́я доброде́телей к верхо́вному.

Я́ко иера́рх че́стен, вяза́ти и реши́ти прегреше́ния вла́сть прии́м от Спа́са Христа́, мно́гих мои́х прегреше́ний до́лг разреши́, возводя́ к покая́нию.

Богоро́дичен: Твои́ми мольба́ми, Чи́стая, бе́д и напа́стей исхи́ти мя́ лю́тых и изба́ви мя́, молю́ся, Ты́ бо стена́ еси́ неразруши́ма, и приста́нище, и покро́в, и необори́мое утвержде́ние.

Конда́к, гла́с 2.

Боже́ственнаго виногра́да священнооде́янна все́м лоза́ яви́ся, ка́плющи сла́дость прему́дрости, моли́твами твои́ми, всече́стне, да тебе́ истка́ну, я́ко багряни́цу, пе́снь мы́сленную принесе́м, Кли́менте свя́те, спаси́ рабы́ твоя́.

И́кос:

Ка́ко возмогу́ а́з, стра́нный, воспе́ти и глаго́лати по́двиги ны́не Боже́ственнаго священному́ченика? ка́ко в мо́ре вве́ржен бы́сть и глубине́ пре́дан бы́сть морсте́й, но Христо́с Бо́г, Его́же возлюби́ вельми́, да́ст и па́ки возлюби́вшим, я́ко да́р многоце́нный, и отроча́ да́ст роди́телема, све́тло игра́юще, и спаси́ ско́ро рабы́ твоя́

Пе́снь 7.

Ирмо́с: О́троцы благочести́вии в Вавило́не, о́бразу злато́му не поклони́шася, но посреде́ пе́щи о́гненныя, ороша́еми, пе́снь воспева́ху, глаго́люще: превозноси́мый отце́в и на́с Бо́же, благослове́н еси́.

Я́коже у́тро, возсия́л еси́, просвеща́я земли́ вся́ концы́ и но́щь преле́стную отгоня́, богогла́се, и́дольскаго безбо́жия, — благослове́н еси́, — вопия́, — Бо́же оте́ц на́ших.

Вся́ спасти́ хотя́ Бо́г твои́ми моли́твами, прозре́ние дарова́ Сиси́нию, и души́, и телеси́ очеса́ отве́рз, о́тче, отту́ду просвеща́ется Боже́ственною ба́нею.

Струи́ исцеле́ний то́чиши от боже́ственныя твоея́ ра́ки, Кли́менте сла́вне, страсте́й мно́гих избавля́еши всегда́ притека́ющия к тебе́ и пою́щия: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Подоба́ше без се́мене воплоща́емому из Тебе́ проити́, Де́во Пречи́стая, Ты́ бо возрасла́ еси́ все́х, Чи́стая, пребо́льши. Те́мже Ти́ непреста́нно зове́м: благослове́н Пло́д чре́ва Твоего́.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Мусики́йским орга́ном согласу́ющим и лю́дем безчи́сленным, покланя́ющимся о́бразу в Деи́ре, три́ о́троцы не повину́вшеся, Го́спода воспева́ху и славосло́вяху во вся́ ве́ки.

Учени́к бы́в Петро́в, Боже́ственныя нра́вы того́ подража́я, Кли́менте страда́льче, те́мже и престо́ла прее́мник и́стинно показа́лся еси́, просвеща́я всю́ тва́рь.

Та́йно очервлени́в твоя́ устна́ ча́шею му́дрости, Кли́менте, изры́гнул еси́ Боже́ственных уче́ний пучи́ну, потопля́ющую демоностра́шие, душа́м же челове́ческим источа́ющую спасе́ние.

Я́ко пречестну́ю у́тварь, Це́рковь, стяжа́вши твоя́ Боже́ственная законоположе́ния, о тебе́ хва́лится и вся́ подвиза́ет твою́ па́мять ве́рою почита́ти во вся́ ве́ки.

Богоро́дичен: Мари́е Де́во Богоро́дице, Бо́га Спа́са челове́ком ро́ждшая пло́тию, спаси́ ве́рою пою́щия Твое́ Рождество́ и превознося́щия во вся́ ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Вои́стинну Богоро́дицу, Тя́ испове́дуем, спасе́ннии Тобо́ю, Де́во Чи́стая, с безпло́тными ли́ки Тя́ велича́юще.

Тече́ние твое́ соверши́в мно́гими по́двиги и несомне́нно соблю́д ве́ру Христо́ву, пра́ведным венце́м украси́лся еси́.

Я́ко спа́сл еси́ о́трока дре́вле, удержа́на в мо́ри ле́тным обхожде́нием, му́чениче Христо́в, си́це глубины́ грехо́вныя и мене́ спаси́.

Любо́вию тя́ чту́щия, Кли́менте страстоте́рпче, от напа́стей, и бе́д, и скорбе́й спаси́, моля́ Зижди́теля Христа́.

Богоро́дичен: Ра́дости мое́ се́рдце испо́лни, Де́во, Яже ра́дости прие́мшая исполне́ние, грехо́вную печа́ль потребля́ющи.

Свети́лен.

Ны́не благонаро́чит яви́ся на́м де́нь, иму́щи свяще́нных прее́мник, свяще́нных апо́стол, Петра́ ку́пно и Кли́мента, пропове́дники ве́ры и непобеди́мыя му́ченики, и́хже ле́тнюю па́мять ве́рно соверша́ем вси́.

Сла́ва, и ны́не: Ю́же дре́вле предвозвести́ проро́ческое сосло́вие, ста́мну, и же́зл, и скрижа́ль, и несеко́мую го́ру, Мари́ю Богоотрокови́цу ве́рно да восхва́лим: дне́сь бо вво́дится во свята́я святы́х воспита́тися Го́сподеви.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Во́дꙋ проше́дъ ꙗ҆́кѡ сꙋ́шꙋ, и҆ є҆гѵ́петскагѡ ѕла̀ и҆збѣжа́въ, і҆и҃льтѧнинъ вопїѧ́ше: и҆зба́вителю и҆ бг҃ꙋ на́шемꙋ пои́мъ.

Ѿ петра̀ бжⷭ҇твеннагѡ наꙋчи́всѧ, а҆пⷭ҇лѡвъ верхо́внагѡ, и҆ ѿ негѡ̀ навы́къ бжⷭ҇твенное зна́нїе, ѻ҆́тче, і҆́дѡльскꙋю ле́сть ѡ҆бличи́лъ є҆сѝ.

Ло́зꙋ бг҃онасажде́нꙋ на землѝ, плоды̀ добродѣ́тєльныѧ ᲂу҆че́нїй всеблагочести́выхъ, хрⷭ҇то́съ тѧ̀ предлага́етъ, и҆́стиннѡ сꙋ́щїй цвѣтꙋ́щь вїногра́дъ.

Во всѧ̑ концы̀ протечѐ вои́стиннꙋ бжⷭ҇твенныхъ повелѣ́нїй твоѐ вѣща́нїе, кли́менте мꙋ́дре, и҆ всѧ̑ просвѣтѝ трⷪ҇цꙋ бг҃осло́вити, во є҆ди́нствѣ бж҃ества̀.

Бг҃оро́диченъ: Сѐ проречє́нїѧ прⷪ҇ро́чєскаѧ ѡ҆ тебѣ̀ прїѧ́ша коне́цъ вои́стиннꙋ: сло́во бо безъ сѣ́мене заче́нши, бг҃ороди́тельнице, пло́тїю родила̀ є҆сѝ.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Стра́хъ тво́й, гдⷭ҇и, всадѝ въ сердца̀ ра̑бъ твои́хъ, и҆ бꙋ́ди на́мъ ᲂу҆твержде́нїе, тѧ̀ во и҆́стинѣ призыва́ющихъ.

Бога́тнѡ и҆злїѧ́сѧ дх҃а благода́ть въ твоѧ̑ ᲂу҆стна̀, мꙋ́дре, є҆́юже всѧ̑ просвѣти́лъ є҆сѝ, бжⷭ҇твенными твои́ми ᲂу҆чє́нїи, и҆ хрⷭ҇тꙋ̀ приве́лъ є҆сѝ.

Ѻ҆гне́мъ воздержа́нїѧ ты̀ попали́лъ є҆сѝ страсте́й ѻ҆гнепа̑льнаѧ стремлє́нїѧ, и҆ хра́мъ себѐ соверши́въ дх҃а бжⷭ҇твеннагѡ, доблемꙋ́дренне ѻ҆́тче.

На го́рꙋ бжⷭ҇твенныхъ добродѣ́телей возше́дъ, и҆ мра́комъ покры́всѧ разꙋ́мнымъ, ᲂу҆зрѣ́лъ є҆сѝ неизрече́ннꙋю въ чи́стѣй дꙋшѝ твое́й дꙋхо́внꙋю зарю̀.

Бг҃оро́диченъ: Неизрече́ннѡ зачала̀ є҆сѝ, пречⷭ҇таѧ, сп҃са и҆ гдⷭ҇а, и҆зба́вльшаго на́съ ѿ лю́тыхъ, тѧ̀ во и҆́стинѣ призыва́ющихъ.

Сѣда́ленъ, гла́съ д҃:

Возсїѧ́въ ꙗ҆́коже сл҃нца зарѧ̀, и҆ блиста́еши, прпⷣбне, всемꙋ̀ мі́рꙋ свѣ́тлѡ, ᲂу҆чє́нїи твои́ми, бг҃огла́се кли́менте свѣтоно́сне, мꙋ́ченикѡвъ похвало̀.

Сла́ва: Ꙗ҆́кѡ многопло́дна лоза̀, на землѝ простре́нъ мꙋ́къ пресѣче́нїемъ, кра́сныѧ возрасти́лъ є҆сѝ, досточꙋ́дне, грѡ́зны, сп҃сє́нныѧ сла́дости принесѐ, иска́плюща и҆ сєрдца̀ всѣ́хъ вѣ́рныхъ веселѧ́ща. тѣ́мъ, соше́дшесѧ, ст҃ꙋ́ю твою̀ па́мѧть твори́мъ, ра́дꙋющесѧ, и҆ хрⷭ҇та̀ велича́емъ: ст҃и́телю многостра́стне, молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а спⷭ҇ти́сѧ дꙋша́мъ на́шымъ.

И҆ ны́нѣ: Непоро́чнаѧ а҆́гница, и҆ нескве́рный черто́гъ, въ до́мъ бж҃їй бцⷣа марїа́мъ съ весе́лїемъ вво́дитсѧ пресла́внѡ, ю҆́же а҆́гг҃ли бж҃їи дорѷно́сѧтъ вѣ́рнѡ, и҆ всѝ вѣ́рнїи блажа́тъ при́снѡ, и҆ благода́рственнѡ пою́тъ є҆́й непреста́ннѡ ве́лїимъ гла́сомъ: на́ша сла́ва и҆ спасе́нїе ты̀ є҆сѝ, всенепоро́чнаѧ.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Ты̀ моѧ̀ крѣ́пость, гдⷭ҇и, ты̀ моѧ̀ и҆ си́ла, ты̀ мо́й бг҃ъ, ты̀ моѐ ра́дованїе, не ѡ҆ста́вль нѣ́дра ѻ҆́ч҃а, и҆ на́шꙋ нищетꙋ̀ посѣти́въ. тѣ́мъ съ прⷪ҇ро́комъ а҆ввакꙋ́момъ зовꙋ́ ти: си́лѣ твое́й сла́ва, чл҃вѣколю́бче.

Ѿ за́пада прише́дъ, бл҃же́нне, къ восто́кꙋ, петрꙋ̀ примѣси́лсѧ є҆сѝ а҆пⷭ҇лꙋ: и҆ тогѡ̀ бжⷭ҇твенными свѣтлостьмѝ, и҆ ᲂу҆чє́нїи просвѣща́емь, съ ни́мъ возвѣща́ѧ спаси́тельное сло́во, за́паднꙋю всю̀ проте́клъ є҆сѝ странꙋ̀.

Дрꙋгі́й мѡѷсе́й, кли́менте мꙋ́дре, бы́лъ є҆сѝ, зако́ны бжⷭ҇твєнныѧ всѣ̑мъ и҆злага́ѧ, и҆ свѧщє́ннаѧ пишѧ̀ ᲂу҆чє́нїѧ, и҆ цр҃ко́вное всѐ вчинѧ́еши и҆сполне́нїе. ѿсю́дꙋ законополо́жника тѧ̀ и҆ ᲂу҆чи́телѧ всѝ и҆мꙋ́ще, вѣ́рою чти́мъ.

По́стническими пѡ́ты ѡ҆чи́стивсѧ, свѧщеннонача́льникъ, блаже́нне, ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, къ благочести́вѣй вѣ́рѣ хрⷭ҇то́вѣй всѧ̑ возводѧ̀ бжⷭ҇твенными твои́ми сказа̑нїи: пострада́въ же зако́ннѡ, подо́бнѣ болѣ́зни сплетѐ вѣне́цъ, приснопа́мѧтне.

Бг҃оро́диченъ: Съ бг҃омъ тѧ̀ застꙋ́пницꙋ стѧжа́хомъ: ты́ бо мт҃и бж҃їѧ была̀ є҆сѝ творца̀ и҆ содѣ́телѧ, на́шъ ѻ҆́бразъ прїе́мша, пренепоро́чнаѧ, и҆ того̀ спа́сша ѿ тлѝ и҆ сме́рти, и҆ сла́вою бжⷭ҇твенною просла́вльшагѡ.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Просвѣтѝ на́съ повелѣ́нїи твои́ми, гдⷭ҇и, и҆ мы́шцею твое́ю высо́кою, тво́й ми́ръ пода́ждь на́мъ, чл҃вѣколю́бче.

Во свѣ́тѣ за́повѣдей ходѧ̀ гдⷭ҇нихъ, ча́до вои́стиннꙋ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ тогѡ̀, блаже́нне, нело́жное.

Всегѡ̀ на землѝ ты̀ ѿре́клсѧ є҆сѝ пристра́стїѧ, свѧщеннонача́льниче, да бꙋ́дꙋщее благосла́вїе полꙋчи́ши, и҆ свѣ́тлости сла́вы хрⷭ҇то́вы.

Мч҃ническими ᲂу҆кра́шенъ свѣтлостьмѝ, со а҆́гг҃лы ны́нѣ предстои́ши влⷣцѣ, ѡ҆ пою́щихъ моли́сѧ.

Бг҃оро́диченъ: Мт҃и бж҃їѧ, вѣ́рою тѧ̀ пою́щыѧ ѿ бѣ́дъ и҆зба́ви моли́твами твои́ми, дв҃о, ꙗ҆́кѡ тѧ̀ предста́тельницꙋ вѣ́мы, чⷭ҇таѧ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Ѡ҆чи́сти мѧ̀, сп҃се, мнѡ́га бо беззакѡ́нїѧ моѧ̑, и҆ и҆зъ глꙋбины̀ ѕѡ́лъ возведѝ, молю́сѧ: къ тебѣ́ бо возопи́хъ, и҆ ᲂу҆слы́ши мѧ̀, бж҃е спасе́нїѧ моегѡ̀.

Ре́вностїю разжже́нъ гдⷭ҇ни любвѐ, мꙋ́дре, і҆́дѡльскꙋю ле́сть ѡ҆бличи́лъ є҆сѝ крѣ́пкѡ слове́сными противлє́нїи, и҆ чꙋде́сными ꙗ҆влє́нїи, всехва́льне.

Недрема́нно соблю́лъ є҆сѝ ѻ҆́ко се́рдца твоегѡ̀, на ѕло́бꙋ ника́коже воздрема́въ, сла́вне, бжⷭ҇твенными восхождє́нїи вчинѧ́ѧ добродѣ́телей къ верхо́вномꙋ.

Ꙗ҆́кѡ і҆ера́рхъ че́стенъ, вѧза́ти и҆ рѣши́ти прегрѣшє́нїѧ вла́сть прїи́мъ ѿ сп҃са хрⷭ҇та̀, мно́гихъ мои́хъ прегрѣше́нїй до́лгъ разрѣшѝ, возводѧ̀ къ покаѧ́нїю.

Бг҃оро́диченъ: Твои́ми мольба́ми, чⷭ҇таѧ, бѣ́дъ и҆ напа́стей и҆схи́ти мѧ̀ лю́тыхъ, и҆ и҆зба́ви мѧ̀, молю́сѧ: ты́ бо стѣна̀ є҆сѝ неразрꙋши́ма, и҆ приста́нище и҆ покро́въ, и҆ неѡбори́мое ᲂу҆твержде́нїе.

Конда́къ, гла́съ в҃.

Бжⷭ҇твеннагѡ вїногра́да свѧщенноѡдѣ́ѧнна всѣ́мъ лоза̀ ꙗ҆ви́сѧ, ка́плющи сла́дость премⷣрости, моли́твами твои́ми, всече́стне, да тебє̀ и҆стка́нꙋ, ꙗ҆́кѡ багрѧни́цꙋ, пѣ́снь мы́сленнꙋю принесе́мъ, кли́менте свѧ́тѣ, сп҃сѝ рабы̀ твоѧ̀.

І҆́косъ:

Ка́кѡ возмогꙋ̀ а҆́зъ, стра́нный, воспѣ́ти и҆ глаго́лати по́двиги ны́нѣ бжⷭ҇твеннагѡ свѧщенномꙋ́ченика; ка́кѡ въ мо́рѣ вве́рженъ бы́сть и҆ глꙋбинѣ̀ пре́данъ бы́сть морстѣ́й, но хрⷭ҇то́съ бг҃ъ, є҆гѡ́же возлюбѝ вельмѝ, да́стъ и҆ па́ки возлюби́вшымъ, ꙗ҆́кѡ да́ръ многоцѣ́нный, и҆ ѻ҆троча̀ да́стъ роди́телема, свѣ́тлѡ и҆гра́юще, и҆ сп҃сѝ ско́ро рабы̀ твоѧ̀.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Ѻ҆́троцы благочести́вїи въ вавѷлѡ́нѣ ѻ҆́бразꙋ злато́мꙋ не поклони́шасѧ, но посредѣ̀ пе́щи ѻ҆́гненныѧ ѡ҆роша́еми, пѣ́снь воспѣва́хꙋ глаго́люще: превозноси́мый ѻ҆тцє́въ и҆ на́съ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Ꙗ҆́коже ᲂу҆́тро возсїѧ́лъ є҆сѝ, просвѣща́ѧ землѝ всѧ̑ концы̀, и҆ но́щь преле́стнꙋю ѿгонѧ̀, бг҃огла́се, і҆́дѡльскагѡ безбо́жїѧ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, вопїѧ̀, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Всѧ̑ спастѝ хотѧ̀ бг҃ъ твои́ми моли́твами, прозрѣ́нїе дарова̀ сїсі́нїю, и҆ дꙋшѝ и҆ тѣлесѝ ѻ҆чеса̀ ѿве́рзъ, ѻ҆́тче: ѿтꙋ́дꙋ просвѣща́етсѧ бжⷭ҇твенною ба́нею.

Стрꙋи̑ и҆сцѣле́нїй то́чиши, ѿ бжⷭ҇твенныѧ твоеѧ̀ ра́ки, кли́менте сла́вне: страсте́й мно́гихъ и҆збавлѧ́еши всегда̀ притека́ющыѧ къ тебѣ̀, и҆ пою́щыѧ: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Бг҃оро́диченъ: Подоба́ше безъ сѣ́мене воплоща́емомꙋ и҆зъ тебє̀ проитѝ, дв҃о пречⷭ҇таѧ: ты́ бо возрасла̀ є҆сѝ всѣ́хъ, чⷭ҇таѧ, пребо́льши. тѣ́мже тѝ непреста́ннѡ зове́мъ: благослове́нъ пло́дъ чре́ва твоегѡ̀.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Мꙋсїкі̑йскимъ ѻ҆рга́нѡмъ согласꙋ́ющымъ, и҆ лю́демъ безчи́слєннымъ покланѧ́ющымсѧ ѻ҆́бразꙋ въ деи́рѣ, трѝ ѻ҆́троцы не повинꙋ́вшесѧ, гдⷭ҇а воспѣва́хꙋ и҆ славосло́вѧхꙋ во всѧ̑ вѣ́ки.

Оу҆чени́къ бы́въ петро́въ, бжⷭ҇твєнныѧ нра́вы тогѡ̀ подража́ѧ, кли́менте страда́льче, тѣ́мже и҆ престо́ла прее́мникъ и҆́стиннѡ показа́лсѧ є҆сѝ, просвѣща́ѧ всю̀ тва́рь.

Та́йнѡ ѡ҆червлени́въ твоѧ̑ ᲂу҆стна̀ ча́шею мꙋ́дрости, кли́менте, и҆зры́гнꙋлъ є҆сѝ бжⷭ҇твенныхъ ᲂу҆че́нїй пꙋчи́нꙋ, потоплѧ́ющꙋю демѡностра́шїе, дꙋша́мъ же человѣ́чєскимъ и҆сточа́ющꙋю спасе́нїе.

Ꙗ҆́кѡ пречестнꙋ́ю ᲂу҆́тварь цр҃ковь стѧжа́вши, твоѧ̑ бжⷭ҇твєннаѧ законоположє́нїѧ, ѡ҆ тебѣ̀ хва́литсѧ, и҆ всѧ̑ подвиза́етъ, твою̀ па́мѧть вѣ́рою почита́ти во всѧ̑ вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: Марі́е дв҃о бцⷣе, бг҃а сп҃са человѣ́кѡмъ ро́ждшаѧ пло́тїю, спасѝ вѣ́рою пою́щыѧ твоѐ ржⷭ҇тво̀, и҆ превозносѧ́щыѧ во всѧ̑ вѣ́ки.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Вои́стиннꙋ бцⷣꙋ тѧ̀ и҆сповѣ́дꙋемъ, спасе́ннїи тобо́ю, дв҃о чⷭ҇таѧ, съ безпло́тными ли̑ки тѧ̀ велича́юще.

Тече́нїе твоѐ соверши́въ мно́гими пѡ́двиги, и҆ несомнѣ́ннѡ соблю́дъ вѣ́рꙋ хрⷭ҇то́вꙋ, пра́веднымъ вѣнце́мъ ᲂу҆краси́лсѧ є҆сѝ.

Ꙗ҆́кѡ спа́слъ є҆сѝ ѻ҆́трока дре́вле, ᲂу҆держа́на въ мо́ри лѣ́тнымъ ѡ҆бхожде́нїемъ, мꙋ́чениче хрⷭ҇то́въ, си́це глꙋбины̀ грѣхо́вныѧ и҆ менѐ спасѝ.

Любо́вїю тѧ̀ чтꙋ́щыѧ, кли́менте страстоте́рпче, ѿ напа́стей и҆ бѣ́дъ и҆ скорбе́й спасѝ, молѧ̀ зижди́телѧ хрⷭ҇та̀.

Бг҃оро́диченъ: Ра́дости моѐ се́рдце и҆спо́лни, дв҃о, ꙗ҆́же ра́дости прїе́мшаѧ и҆сполне́нїе, грѣхо́внꙋю печа́ль потреблѧ́ющи.

Свѣти́ленъ.

Ны́нѣ благонаро́читъ ꙗ҆ви́сѧ на́мъ де́нь, и҆мꙋ́щи свѧще́нныхъ преє́мникъ, свѧще́нныхъ а҆пⷭ҇лъ, петра̀ кꙋ́пнѡ и҆ кли́мента, проповѣ́дники вѣ́ры, и҆ непобѣди̑мыѧ мꙋ́ченики: и҆́хже лѣ́тнюю па́мѧть вѣ́рнѡ соверша́емъ всѝ.

Сла́ва, и҆ ны́нѣ: Ю҆́же дре́вле предвозвѣстѝ прⷪ҇ро́ческое сосло́вїе, ста́мнꙋ, и҆ же́злъ, и҆ скрижа́ль, и҆ несѣко́мꙋю го́рꙋ, марі́ю бг҃оѻтрокови́цꙋ, вѣ́рнѡ да восхва́лимъ: дне́сь бо вво́дитсѧ во ст҃а̑ѧ ст҃ы́хъ воспита́тисѧ гдⷭ҇еви.

Жизнь и труды апостолов – Святой апостол сщмч. Климент, папа Римский

Свя­щен­но­му­че­ник Кли­мент – апо­стол от 70-ти, чет­вер­тый епи­скоп (па­па) Ри­ма ро­дил­ся в очень знат­ной се­мье, со­сто­яв­шей в род­стве с им­пе­ра­тор­ской фа­ми­ли­ей. Бу­дучи раз­лу­чен в мла­ден­че­стве с ро­ди­те­ля­ми и бра­тья­ми, он вы­рос сре­ди чу­жих лю­дей. Как и все знат­ные рим­ские юно­ши, Кли­мент по­лу­чил бле­стя­щее об­ра­зо­ва­ние, но свет­ские на­у­ки его не увле­ка­ли. Ед­ва став со­вер­шен­но­лет­ним, он по­ки­да­ет Рим. В Свя­тую Зем­лю, в Па­ле­сти­ну, где жил и стра­дал Хри­стос и про­по­ве­ду­ют его апо­сто­лы – вот ку­да вле­чет юно­го Кли­мен­та.

При­е­хав в Алек­сан­дрию, он слу­ша­ет про­по­ве­ди уче­но­го бла­го­вест­ни­ка Вар­на­вы и ста­но­вит­ся го­ря­чим при­вер­жен­цем но­во­го уче­ния. По про­ше­ствии неко­то­ро­го вре­ме­ни Кли­мент в сво­их стран­ство­ва­ни­ях встре­ча­ет апо­сто­ла Пет­ра, при­ни­ма­ет от него Свя­тое Кре­ще­ние, ста­но­вит­ся од­ним из его бли­жай­ших уче­ни­ков (Флп.IV:3). Еван­гель­ская про­по­ведь по­мог­ла Кли­мен­ту чу­дес­ным об­ра­зом об­ре­сти свою се­мью, ко­то­рую он счи­тал по­гиб­шей: сре­ди уче­ни­ков пер­во­вер­хов­но­го апо­сто­ла ока­зы­ва­ют­ся два его бра­та-близ­не­ца, чуть поз­же он на­хо­дит ро­ди­те­лей. На­до ли го­во­рить, что вся се­мья по­сле это­го при­ня­ла хри­сти­ан­ство и ста­ла про­по­ве­до­вать спа­си­тель­ное уче­ние.

Неза­дол­го до сво­ей му­че­ни­че­ской кон­чи­ны апо­стол Петр ру­ко­по­ла­га­ет Кли­мен­та во епи­ско­па. По­сле смер­ти св. Пет­ра, св. Ли­на и св. Ана­кле­та, с 92 по 101 год Рим­ским епи­ско­пом яв­ля­ет­ся апо­стол Кли­мент. Доб­ро­де­тель­ная жизнь и свя­ти­тель­ский по­двиг Кли­мен­та яв­ля­ли бла­го­твор­ный при­мер для гор­дых рим­ских граж­дан, мно­гие из ко­то­рых ста­ли по­сле­до­ва­те­ля­ми Хри­ста. Жи­тие сщ­мч. со­хра­ни­ло нам при­мер то­го, как од­на­жды на празд­ник Пас­хи по­сле про­по­ве­ди апо­сто­ла кре­сти­лось сра­зу 424 че­ло­ве­ка, сре­ди ко­то­рых бы­ли пред­ста­ви­те­ли всех рим­ских со­сло­вий – от ра­бов до чле­нов им­пе­ра­тор­ской се­мьи.

Обес­по­ко­ен­ные успе­ха­ми хри­сти­ан­ско­го иерар­ха, языч­ни­ки до­нес­ли о нем им­пе­ра­то­ру Тра­я­ну, об­ви­нив свя­ти­те­ля в неува­же­нии к рим­ским бо­гам. Раз­гне­ван­ный им­пе­ра­тор ве­лит из­гнать Кли­мен­та из сто­ли­цы, при­го­во­рив его к ссыл­ке. Мно­гие из уче­ни­ков апо­сто­ла по­сле­до­ва­ли за ним в Ин­кер­ман­ские ка­ме­но­лом­ни, на­хо­дя­щи­е­ся неда­ле­ко от Хер­со­не­са Та­ври­че­ско­го, пред­по­чи­тая доб­ро­воль­ную ссыл­ку раз­лу­ке с ду­хов­ным от­цом.

Ин­кер­ман­ские ка­ме­но­лом­ни бы­ли тра­ди­ци­он­ным ме­стом ссыл­ки хри­сти­ан. Нелег­кая жизнь по­движ­ни­ков бы­ла осо­бен­но тя­же­ла из-за от­сут­ствия пи­тье­вой во­ды. По мо­лит­ве свя­ти­те­ля Кли­мен­та Ан­гел Гос­по­день, явив­ший­ся в ви­де Агн­ца, ука­зы­ва­ет ме­сто ис­точ­ни­ка. Это чу­до при­влек­ло к свя­ти­те­лю Кли­мен­ту мно­же­ство лю­дей. Слу­шая рев­ност­но­го про­по­вед­ни­ка, сот­ни языч­ни­ков об­ра­ща­лись ко Хри­сту. Каж­дый день кре­сти­лось по пять­сот и бо­лее че­ло­век. Там же, в ка­ме­но­лом­нях, был вы­руб­лен храм, в ко­то­ром он про­по­ве­до­вал. В 101 го­ду свя­щен­но­му­че­ник Кли­мент был умерщ­влен по при­ка­зу им­пе­ра­то­ра; его уто­пи­ли, бро­сив в мо­ре с гру­зом на шее. Кли­мент про­сла­вил­ся мно­ги­ми чу­де­са­ми, че­ре­да ко­то­рых не пре­кра­ти­лась и по­сле его кон­чи­ны. По мо­лит­вам его вер­ных уче­ни­ков – Кор­ни­лия и Фивы и все­го хри­сти­ан­ско­го на­се­ле­ния Хер­со­не­са мо­ре ото­шло, и они на­шли на дне, в неру­ко­твор­ной "Ан­гель­ской" церк­ви нетлен­ное те­ло сво­е­го учи­те­ля. По­сле это­го каж­дый год в день му­че­ни­че­ской кон­чи­ны Кли­мен­та мо­ре от­сту­па­ло и в те­че­ние се­ми дней лю­ди мо­ли­лись у мо­щей пра­вед­ни­ка.

Так бы­ло до на­ча­ла IX ве­ка. В это вре­мя мо­щи ста­ли недо­ступ­ны, мо­ре не от­сту­па­ло. В на­ча­ле 60-х го­дов IX ве­ка мо­щи чу­дес­ным об­ра­зом по­яви­лись на по­верх­но­сти мо­ря, это­му пред­ше­ство­ва­ла со­бор­ная мо­лит­ва Хер­со­нес­ско­го ду­хо­вен­ства и при­шед­ших в го­род уче­ных про­по­вед­ни­ков – Кон­стан­ти­на-фило­со­фа и его бра­та Ме­фо­дия. Кон­стан­тин-фило­соф счи­тал, что сщ­мч. Кли­мент по­кро­ви­тель­ству­ет его мис­си­о­нер­ской де­я­тель­но­сти и де­лу про­све­ще­ния сла­вян­ских на­ро­дов. Как по­ка­за­ло вре­мя, это дей­стви­тель­но бы­ло так. Ко­гда через несколь­ко лет бра­тья при­нес­ли к пап­ско­му пре­сто­лу пе­ре­ве­ден­ные на сла­вян­ский язык и на­пи­сан­ные сла­вян­ски­ми пись­ме­на­ми бо­го­слу­жеб­ные кни­ги, на­встре­чу им вы­шел сам па­па Адри­ан, узнав о том, что они при­нес­ли в Рим мо­щи их свя­то­го со­оте­че­ствен­ни­ка – апо­сто­ла Кли­мен­та. Во мно­гом бла­го­да­ря при­не­сен­ным мо­щам мис­сия мо­рав­ских бра­тьев за­кон­чи­лась удач­но: сла­вян­ские кни­ги бы­ли освя­ще­ны па­пой, и в свя­том го­ро­де впер­вые на бо­го­слу­же­нии на­ря­ду с ла­ты­нью за­зву­ча­ла сла­вян­ская мо­лит­ва. Это бы­ло рав­но­силь­но чу­ду! В За­пад­ной церк­ви в ту по­ру бы­ла рас­про­стра­не­на так на­зы­ва­е­мая "трехъ­языч­ная" ересь, ко­гда толь­ко три язы­ка счи­та­лись бо­го­слу­жеб­ны­ми: древ­не­ев­рей­ский, гре­че­ский и ла­тынь. Кон­стан­тин, при­дя в Рим, по­стриг­ся в мо­на­хи, при­няв имя Ки­рилл, и вско­ре умер. Па­мя­туя о за­слу­гах про­све­ти­те­ля пе­ред пре­сто­лом св. Пет­ра, его по на­сто­я­нию па­пы Адри­а­на хо­ро­нят в церк­ви св. Кли­мен­та.

Кре­стив­шись в Хер­со­не­се, князь Вла­ди­мир Свя­той пе­ре­но­сит часть мо­щей сщ­мч. Кли­мен­та (го­ло­ву) и мо­щи св. Фивы, его уче­ни­ка, с со­бой в Ки­ев, по­ло­жив их в Де­ся­тин­ной церк­ви в при­де­ле во имя сщ­мч. Кли­мен­та. Та­ким об­ра­зом, мо­щи сщ­мч. Кли­мен­та бы­ли пер­вой хри­сти­ан­ской свя­ты­ней, по­явив­шей­ся на Ру­си. Этим-то и бы­ла вы­зва­на его ис­клю­чи­тель­ная по­пуляр­ность на рус­ской зем­ле.

С на­ча­лом про­цес­са ка­но­ни­за­ции соб­ствен­но рус­ских свя­тых си­ту­а­ция из­ме­ни­лась: наи­бо­лее по­чи­та­е­мы­ми ста­но­вят­ся рус­ские по­движ­ни­ки и му­че­ни­ки.

По­сле за­кры­тия в 1935 го­ду Кли­мен­тов­ско­го хра­ма там раз­ме­щен фили­ал Рос­сий­ской го­судар­ствен­ной биб­лио­те­ки, что, на­вер­ное, то­же мож­но счи­тать не слу­чай­ным сов­па­де­ни­ем. По­кро­ви­тель­ству­ю­щий сла­вян­ской книж­но­сти Кли­мент со­хра­нил под сво­да­ми сво­е­го хра­ма цер­ков­ные кни­ги из мо­на­стыр­ских и част­ных со­бра­ний. Го­ды ли­хо­ле­тья не на­нес­ли су­ще­ствен­но­го вре­да зда­нию хра­ма и ико­но­ста­сам, со­хра­нен­ным за­бо­та­ми со­труд­ни­ков биб­лио­те­ки.


См. так­же: "Жи­тие и стра­да­ние свя­то­го свя­щен­но­му­че­ни­ка Кли­мен­та, па­пы Рим­ско­го" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.