Канон святому священномученику Ипатию Гангрскому (второй)

Припев: Священному́чениче Ипа́тие, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 13 апреля (31 марта ст. ст.)

Глас 3.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Ди́вно, сла́вно творя́й чудеса́ Ты́ еси́, Бо́же, бе́здну оземлени́вый, и колесни́цы потопи́вый, и лю́ди спасы́й, пою́щия Тебе́, я́ко Царю́ на́шему и Бо́гу.

Бо́га Тя́ Всетворца́ разуме́в вседу́шно, возлюби́л е́сть измла́да, доброде́тельми обогати́ся всеблаже́нный Ипа́тий, иера́рх чудоде́льный, Твое́ю благода́тию, его́же мольба́ми спаси́ пою́щия Тебе́.

О́гнь любве́ Бо́жия в чистолю́бном се́рдце твое́м объя́в, де́монскаго злостра́стия пагубоно́сное те́рние попали́л еси́, блаже́нне о́тче. Те́мже вся́ благочести́выя научи́л еси́ пе́ти Царя́ Небе́снаго, Бо́га.

Глаго́лом Ева́нгельским научи́вся, после́довал еси́ Боговоплоти́вшемуся Сы́ну Бо́жию Иису́су, кре́пко бо от злочести́вых за Него́ пострада́в, иера́рше Ипа́тие, ны́не в Небесе́х Его́ зря́, моли́ изба́вити ны́ от бе́д, пою́щия Ему́.

Богоро́дичен: А́нгельское все́ чинонача́лие удиви́ся, зря́ в Тебе́, Пречи́стая, Бо́га Сло́ва все́льшася, Его́же, Преблагослове́нная Де́во Мари́е, преесте́ственно родила́ еси́. В Небе́снем блаже́нстве су́щи, предста́тельствуй о на́с, пою́щих Тя́.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Непло́дная душе́ и безча́дная, стяжи́ пло́д благосла́вный, веселя́щися, возопи́й: утверди́хся Тобо́ю, Бо́же, не́сть свя́т, не́сть пра́веден, па́че Тебе́, Го́споди.

Ца́рствующаго все́ми Го́спода, Единосу́щна Отцу́, пропове́дал еси́ Сы́на Предве́чнаго, в собо́рном ли́ке святы́х оте́ц богому́дренно, о́тче, утвержде́ние сотво́рь, пое́ши: не́сть свя́т, па́че Бо́га Триипоста́сна.

А́нгела преудо́бренна в церко́вней иера́рхии тя́, досточу́дне Ипа́тие, иму́ще, мо́лим: в плодоноше́ние утверди́ ду́ши на́ша, духоро́дне пе́ти в Тро́ице Всесвята́го и Пра́веднаго Го́спода.

Росо́ю Боже́ственнаго Ду́ха преизоби́льно напои́вся, разли́чна чудотворе́ния во сла́ву Пра́веднаго Бо́га в по́мощь ве́рным лю́дем показа́л еси́, блаже́нне, и́миже стяжа́ти да́руй и на́м пло́д Его́ хвале́ния.

Богоро́дичен: Язы́к вся́к не возмо́жет по достоя́нию хвали́ти Тя́, Богома́ти Мари́е, Тро́ичная бо Ипоста́сь – Бо́г Сло́во – всели́ся в чре́во Твое́, пожи́в с челове́ки Тобо́ю, в Богоразу́мие наста́вль, пе́ти Человеколю́бца Го́спода.

Седа́лен, гла́с 8.

Богоукрепле́нный сто́лп Правосла́вия, ерети́чествующих со́нмищ ариа́нскаго неду́га и Нова́та злоде́йства искорени́тель, Богоблаже́нне о́тче Ипа́тие, во утвержде́ние Христо́вы Це́ркве яви́лся еси́. За ню́ же от враго́в, церквоненави́стных новатиа́н, в проездоте́сном пути́ неча́янно бие́ние, ра́ны и сме́рть прие́мь, возше́л еси́ душе́ю ко Христу́ Бо́гу в Небе́сную оби́тель. Но и уби́йцам твои́м, му́чимым де́монами, проще́ние дарова́ и мно́гая от неду́г свободи́л еси́. Те́мже Христу́ Бо́гу моли́ся о воспева́ющих па́мять твою́, дарова́ти все́м ве́лию ми́лость.

Богоро́дичен: Все́ А́нгельское Го́рнее священнонача́лие превозшла́ еси́, Богоневе́сто Де́во Мари́е, Бо́г у́бо Сы́й престо́л Себе́ Тя́ соде́ла, во пречи́стом чре́ве Твое́м заи́мствова от крове́й Твои́х пло́ть, в не́йже се́де одесну́ю Бо́га Отца́, я́ко Единосу́щный, па́дшее на́ше челове́ческое естество́ возста́ви и соедини́ Себе́ ве́рующия в Него́ и велича́ющия Тя́. Те́мже блажа́т Тя́, Госпоже́, вси́ ро́ди: на Небесе́х – вся́ Небе́сныя си́лы, на земли́ – правове́рующия лю́ди. Пода́ждь все́м на́м безконе́чное ра́дование.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Приосене́нную го́ру Авваку́м прозря́ше, пречи́стую Твою́ утро́бу, Чи́стая. Те́м взыва́ше: от ю́га прии́дет Бо́г и Святы́й от горы́ приосене́нныя ча́щи.

Призре́ Госпо́дь свы́ше на твое́ Боголюби́вое се́рдце и осени́ тя́, избра́ннаго Своего́ иера́рха, благода́тию Свое́ю в прославле́ние И́мене Своего́ свята́го, Его́же возгласи́л еси́: прии́де Бо́г спасти́ челове́ка.

Е́здяй на у́мных и безпло́тных колесни́цах А́нгельских си́л и всели́выйся носи́тися в утро́бу Пречи́стыя Де́вы, из Нея́же воплоти́ся Бо́г Сы́й, пропове́дан бы́в тобо́ю, о́тче, во спасе́ние.

Твое́, блаже́нне о́тче Ипа́тие, рачи́тельство ко Всетворцу́ Бо́гу неусы́пное бы́сть, вся́ бо сладостра́стия ми́ра вмени́в уме́ты и на ве́рх горы́ доброде́тели возше́д, присеня́й на́с, моля́щих тя́, благода́тне.

Богоро́дичен: Изоби́льно благода́ть Свою́ Присносу́щный Бо́г излия́ на Тя́, Богома́ти Пречи́стая, очи́стив бо Ду́хом, селе́ние Невмести́мый Себе́ во Твое́й утро́бе сотвори́, Его́же моли́ спасти́ ны́.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Све́том Твои́м Невече́рним, Христе́, озари́, Бо́же, смире́нную мою́ ду́шу и наста́ви на стра́х Тво́й, зане́ све́т повеле́ния Твоя́.

Че́стно ше́ствие честно́му тебе́ иера́рху бы́сть от Го́спода, и́бо в труднохожде́нии нощи́ све́т Боже́ственный от воды́, я́ко свещу́, возжже́, безбе́ден пу́ть восприя́л еси́. Те́мже и на́м озари́тися моли́.

Удиви́шася наро́ди живу́щей в тебе́, о́тче, благода́ти Бо́жией, я́ко го́рькия и непи́тныя во́ды в сла́дость претвори́л еси́, и, на́ша у́бо горькоро́дныя стра́сти истреби́в, благода́тными напо́й вода́ми.

Ду́ха Свята́го си́лою богоде́йственно в цельбу́ ве́рным христолю́бцам исто́чник те́плых во́д изве́д, изведи́ ны́ от грехо́вныя тьмы́ ко врачу́ющему вся́ Исто́чнику – Христу́.

Богоро́дичен: О́блак дожделию́щий премно́гих дарова́ний во утоле́ние жа́жды от зно́я стра́стнаго порабоще́нным яви́лася еси́, Пречи́стая Де́во, моли́ Сы́на Твоего́, да вспоко́ит ны́ в воде́ милосе́рдия Его́, чту́щия Тя́.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Возведи́ от тли́ мя́, Го́споди Бо́же мо́й, Ио́на вопия́ше; и а́з вопию́ Ти́: из глубины́ изба́ви мя́, Спа́се, мно́гих мои́х зо́л и к све́ту Твоему́, молю́ся, наста́ви.

Призыва́емь о́тче Ипа́тие, ве́рующими Христу́ Бо́гу, скороше́ствовав во вся́ких ско́рбех и напа́стех, те́м безме́здно врачевство́ дарова́л еси́. Те́мже от смертоно́сныя тли́ на́с изба́ви.

О́браз Бо́жий, вои́стинну в человекотво́рстве Небеснора́йский, блаже́нне, показа́лся еси́: сла́вим бо благотворе́ньми Бо́га, от тли́ ерети́ческих злочти́лищ к све́ту благоче́стия мно́гия лю́ди наста́вил еси́.

Доброде́тельное Богоподо́бие стяжа́в, изря́ден па́стырь Га́нгрския Це́ркве бы́л еси́, всече́стне. Таковы́я подо́бство и свобо́дство от мно́гих на́ших зо́л пода́ждь на́м, мо́лимся.

Богоро́дичен: Ааро́нов же́зл процве́тший богозна́менно Тя́ прообрази́ Браконеиску́сную Де́ву: Цве́та бо, Све́та всего́ ми́ра, Богочелове́ка Христа́ израсти́вши, все́м спасе́ние подае́ши ми́лостивно.

Конда́к, гла́с 2.

Оби́тель Триипоста́снаго Божества́, достоблаже́нне о́тче Ипа́тие, бы́в, во вселе́нную Всетворца́ Бо́га воскли́кнул еси́. Благода́рственне же чудоде́йствуя, вше́л еси́ в Небе́сныя оби́тели, та́мо моли́ Всесвяту́ю Тро́ицу, мо́лим тя́, исцели́ти телеса́ и ду́ши на́ша в Богосозда́нную на́шу красоту́.

И́н конда́к, гла́с 4:

О всеблаже́нный чудотво́рче Ипа́тие, предстоя́й в Небесе́х Всетворя́щей Боже́ственней Тро́ице, с ли́ки Го́рними богоприя́тне и всера́достне возно́сиши хвалы́. Приими́ от на́с сие́ тебе́ хвалорадостносло́вие. И моли́ Го́спода изба́вити ны́ от вся́ких грехо́в, напа́стей же и боле́зней и дарова́ти Ца́рствие Небе́сное всю́ду пою́щим: аллилу́ия.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Трие́ о́троцы в пещи́, Тро́ицу прообрази́вше, преще́ние о́гненное попра́ша и, пою́ще, вопия́ху: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Те́плаго моли́твенника и Богому́драго тя́ архиере́я самоде́ржец слы́шав, на отгна́ние стра́шнаго зми́я призва́ из па́ствы твоея́, прише́дша же, ра́достне чествова́, благословя́ Бо́га оте́ц на́ших.

Естествови́дный вели́кий зми́й, ца́рская сокро́вища обдержа́вший, не сме́яше на тя́ зи́нути, о́тче, я́ко и де́моны го́нятся тобо́ю, первоада́мовым бо Богода́нным де́йством в поко́рстве тебе́ сожже́ся то́й.

Лю́дие новори́мстии и са́м ца́рь, ви́дяще, о всеблаже́нне, такова́го стра́шна шестодесятоло́котнаго зми́я, от тебе́ пресла́вно исчезнове́нна, тя́ же в благода́ти Бо́жией неврежде́нна, сла́дце вопия́ху: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Богоро́дичен: Языкосло́вие провозгласи́ ца́рствующий проро́к, Дще́рь Царе́ву Тя́, Боговлады́чице, бы́ти. Мы́ же, ви́девше Тя́ и Ма́терь Царя́ Небе́снаго, всеусе́рдно вопие́м: я́ко Всемо́щная, сохрани́ на́с от зми́я а́дскаго, Чи́стая Благослове́нная.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: А́нгелами немо́лчно в Вы́шних сла́вимаго Бо́га, Небеса́ небе́с, земля́, и го́ры, и хо́лми, и глубина́, и ве́сь ро́д челове́ческий, пе́сньми Того́, я́ко Созда́теля и Изба́вителя, благослови́те и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Наде́жду крепча́йшую во Всеще́дром Творце́ на́шем Бо́зе положи́в, на ерети́ческая собо́рища всеусе́рдно ста́л еси́, Богому́дре Ипа́тие, посрами́в же ариа́нское вредосла́вие, Христа́ возсла́вил еси́.

Единоро́днаго Сы́на Бо́жия, Еди́ну Тро́ичну Ипоста́сь, пло́ть и ду́шу у́мную всечелове́чество прии́мшаго, я́сно во ве́сь ми́р возгласи́л еси́, чудотво́рче, вся́ ве́рныя научи́в благослови́ти Его́ во ве́ки.

Се́мя сло́ва Ева́нгельскаго непреста́нно в се́рдце христиа́н правосла́вных се́ял еси́, блаже́нне, не то́кмо бо правове́рныя угобзи́в на ни́ве благоче́стия, но и от ерети́ческих со́нмищ многопло́дство сотвори́л еси́ хвали́ти Бога́тых во ве́ки.

Богоро́дичен: Еди́ну во все́м творе́нии Свое́м Бо́г Сло́во избра́ Тя́, Богоневе́сто, селе́ние Себе́, из Тебе́ роди́ся пло́тию преесте́ственне, я́ко ве́сть Са́м, Его́же, Преблагослове́нная, моли́ па́дшия ны́ возроди́ти благода́тию, пе́ти Его́ и Тя́ во ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Купино́ю и огне́м пропи́санную в Сина́и законополо́жнику Моисе́ю и Бо́жий во чре́ве неопа́льно заче́ншую О́гнь, Всесве́тлую и Негаси́мую Свещу́, су́щую Богоро́дицу пе́сньми чту́ще, велича́ем.

А́нгел земны́й и челове́к Небе́сный вои́стинну бы́л еси́, уго́дниче Христо́в, Ипа́тие, твои́ми бо труды́ и Богому́дрыми зри́тельствы Це́рковь благоукраси́ся и лю́дем душеспаси́тельныя по́льзы мно́ги сотвори́шася.

Ра́зумом соверше́нным и Богоподо́бными де́лы в чудотворе́ниих всему́ ми́ру возсия́л еси́, я́ко со́лнце, о́тче досточу́дне, исцеле́ния разли́чна пода́в и де́моны от стра́ждущих челове́к отгоня́я, к Со́лнцу Пра́вды возше́л еси́, отню́дуже ны́ призира́й.

Ерети́чествующия вражде́бники подви́же на тя́, Богоно́се, дре́вний зми́й диа́вол, и́же в путеше́ствии твое́м, ра́ди Правосла́вия твоего́, окая́нный умертви́ша, но бо́лее тя́ и по сме́рти Госпо́дь Бо́г просла́ви, Его́же моли́ от враго́в изба́витися на́м.

Объя́т вели́кий стра́х и де́монское муче́ние уби́йцы твоя́, свя́те, Бо́жиим бо гне́вом вси́ возбесне́ша. Ты́ же, милосе́рдствуя, о́ныя исцели́в, проще́ние дарова́л еси́, и мно́гия у гро́ба твоего́ цельбы́ да́ждь на́м ми́лостивно.

Богоро́дичен: Назира́й свы́ше христиа́нское сосло́вие, Богороди́тельнице Де́во Чи́стая, и в достоя́ние ве́чнаго блаже́нства упра́ви и от скорбе́й и бе́д, мы́сленных страсте́й избавля́ющи ны́, да, пе́сньми чту́ще, Тя́ велича́ем.

Свети́лен.

Небе́сною Богоприя́тныя моли́твы цельбо́ю теле́сныя челове́ков не́мощи преесте́ственно исцели́вый и пресла́вная чудеса́ Богодарова́нною си́лою сотвори́вый, досточу́дный Ипа́тие, моли́ о на́с Христа́ Бо́га, да в ве́к всера́достный цельбу́ на́м да́рует.

Богоро́дичен: Богоблаже́нная Цари́це, Пречи́стая Мари́е Деви́це, Предста́тельнице Боголюбе́зна к Боже́ственней Тро́ице, о ве́рно Тя́ взыва́ющих и благоче́стно сла́вящих, моли́ся вы́ну спасти́ ду́ши на́ша.

Свя­щен­но­му­че­ник Ипа­тий, епи­скоп Ган­гр­ский, был епи­ско­пом го­ро­да Ган­гры в Па­фла­го­нии (Ма­лая Азия). В 325 го­ду он при­ни­мал уча­стие в I Все­лен­ском Со­бо­ре в Ни­кее, на ко­то­ром бы­ла пре­да­на ана­фе­ме ересь Ария.

Ко­гда в 326 го­ду свя­ти­тель Ипа­тий воз­вра­щал­ся из Кон­стан­ти­но­по­ля в Ган­гры, в пу­стын­ном ме­сте на него на­па­ли по­сле­до­ва­те­ли рас­коль­ни­ков Но­ва­та и Фе­ли­цис­си­ма. Ере­ти­ки из­ра­ни­ли его ме­ча­ми и ко­лья­ми и сбро­си­ли с вы­со­ко­го бе­ре­га в бо­ло­то. По­доб­но пер­во­му­че­ни­ку ар­хи­ди­а­ко­ну Сте­фа­ну, свя­ти­тель Ипа­тий мо­лил­ся за уби­вав­ших его. Од­на жен­щи­на-ари­ан­ка уда­ри­ла свя­ти­те­ля кам­нем по го­ло­ве, и он скон­чал­ся. Убий­цы скры­ли те­ло му­че­ни­ка в пе­ще­ре, где его об­на­ру­жил кре­стья­нин, хра­нив­ший там со­ло­му. Опо­знав те­ло епи­ско­па, он по­спе­шил со­об­щить об этом в го­род, и жи­те­ли Гангр с че­стью по­греб­ли мо­щи сво­е­го лю­би­мо­го ар­хи­пас­ты­ря.

По­сле смер­ти мо­щи свя­ти­те­ля Ипа­тия про­сла­ви­лись мно­го­чис­лен­ны­ми чу­до­тво­ре­ни­я­ми, в осо­бен­но­сти из­гна­ни­ем бе­сов и ис­це­ле­ни­ем бо­лез­ней.

С дав­них пор свя­щен­но­му­че­ник Ипа­тий осо­бо чтил­ся в Рус­ской зем­ле. Так, в 1330 го­ду в Ко­стро­ме был по­стро­ен Ипа­тьев­ский мо­на­стырь, на ме­сте яв­ле­ния Бо­жи­ей Ма­те­ри с Пред­веч­ным Мла­ден­цем и пред­сто­я­щи­ми свя­ты­ми – апо­сто­лом Филип­пом и свя­щен­но­му­че­ни­ком Ипа­ти­ем, епи­ско­пом Ган­гр­ским. Этот мо­на­стырь впо­след­ствии за­ни­мал зна­чи­тель­ное ме­сто в ду­хов­ной и об­ще­ствен­ной жиз­ни на­ше­го на­ро­да, осо­бен­но в го­ды Смут­но­го вре­ме­ни. Древ­ней­шие спис­ки жи­тия свя­щен­но­му­че­ни­ка Ипа­тия бы­ли ши­ро­ко рас­про­стра­не­ны в рус­ской пись­мен­но­сти, и один из них во­шел в со­став Че­ти­их Ми­ней мит­ро­по­ли­та Ма­ка­рия (1542–1564). В этом жи­тии со­хра­ни­лась за­пись о яв­ле­нии Спа­си­те­ля свя­ти­те­лю Ипа­тию на­ка­нуне му­че­ни­че­ской кон­чи­ны. По­чи­та­е­мо­му свя­то­му со­став­ля­лись мо­лит­вы, по­хваль­ные сло­ва и по­уче­ния в день его па­мя­ти. Бла­го­го­вей­ное по­чи­та­ние свя­ти­те­ля Ипа­тия вы­ра­зи­лось и в ли­тур­ги­че­ском твор­че­стве рус­ских ав­то­ров. В XIX ве­ке бы­ла на­пи­са­на но­вая служ­ба свя­щен­но­му­че­ни­ку Ипа­тию, от­ли­ча­ю­ща­я­ся от служ­бы, на­пи­сан­ной пре­по­доб­ным Иоси­фом Сту­ди­том, со­дер­жа­щей­ся в мар­тов­ской Ми­нее.

См. так­же: