Канон святому священномученику Феодоту Анкирскому

Припев: Священному́чениче Феодóте, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 31 мая (18 мая ст. ст.); 20 июня (07 июня ст. ст.); 20 ноября (07 ноября ст. ст.)

Глас 6.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Я́ко по су́ху пешеше́ствовав Изра́иль по бе́здне стопа́ми, гони́теля фарао́на ви́дя потопля́ема, Бо́гу побе́дную пе́снь пои́м, вопия́ше.

Богосия́нную тя́ звезду́ мы́сленное показа́в Со́лнце на высоте́ Своея́ Це́ркве, всю́ зе́млю блиста́ньми, блаже́нне, твои́х страда́ний уясни́.

От ю́на во́зраста возложе́н бы́в Бо́гу, Феодо́те, богода́нными доброде́тельми ду́шу просвети́л еси́ я́ве и ми́р честны́ми страда́нии украси́л еси́.

Сла́вный му́ченик, смотря́я льсти́ваго мре́жи, просте́рты на земли́, всю́ду прохожда́ше, ду́ши уче́ньми благочести́вых утвержда́я благода́тию.

Богоро́дичен: Премно́гим милосе́рдием небеса́ прекло́нь, сни́де Сы́н Бо́жий и из Тебе́ воплоти́ся, Чи́стая, спаса́я челове́ка от пре́лести змии́ны.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Не́сть свя́т, я́коже Ты́, Го́споди Бо́же мо́й, вознесы́й ро́г ве́рных Твои́х, Бла́же, и утверди́вый на́с на ка́мени испове́дания Твоего́.

Вы́ну взира́я к Бо́гу очесы́ у́мными, приснопа́мятне му́чениче, не чу́л еси́ ра́н, телеси́ приближа́ющихся, и му́ками всю́ду одержи́мь.

Ника́коже, му́чениче, прило́ги боле́зненными поколеба́лся еси́, ни ласка́нии беззако́нных, на ка́мени тве́рдыя ве́ры Христо́вы водруже́н, сла́вне Феодо́те.

Сокруша́я те́ло мно́гими ра́нами, гони́тель не возмо́же отню́д твоея́ кре́пости душе́вныя разсла́бити, Боже́ственною любо́вию Спа́са, блаже́нне, утвержда́емь.

Богоро́дичен: Ви́дев Твоего́ издале́ча ли́к проро́ческий богогла́сный та́инства глубину́, многообра́зными гла́сы Бо́гу Ма́терь Чи́стую Тя́ пропове́дует, Пречи́стая Богоневе́сто.

Седа́лен, гла́с 1.

Многосве́тлая звезда́, дарова́нии чуде́сными и страда́нии свяще́нными озаря́я тва́рь, Феодо́те блаже́нне, вои́стинну бы́л еси́. Те́мже дне́сь светоно́сную твою́ па́мять пра́зднующе, в весе́лии се́рдца Христа́ велича́ем.

Богоро́дичен: Безневе́стная Чи́стая Богоро́дице Де́во, еди́на ве́рных предста́тельнице и покро́ве, бе́д, и скорбе́й, и лю́тых обстоя́ний все́х изба́ви, на Тя́ упова́ние, Отрокови́це, иму́щих, и ду́ши на́ша спаси́ Боже́ственными моли́твами Твои́ми.

Крестобогоро́дичен: Нескве́рная А́гница, А́гнца и Па́стыря, пове́шена на дре́ве, ме́ртва зря́щи, пла́чущи, веща́ше, ма́терски восклица́ющи: ка́ко претерплю́ Твое́ е́же па́че сло́ва, Сы́не Мо́й, сни́тие и во́льныя стра́сти, Бо́же Преблаги́й?

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Христо́с моя́ си́ла, Бо́г и Госпо́дь, честна́я Це́рковь боголе́пно пое́т, взыва́ющи, от смы́сла чи́ста, о Го́споде пра́зднующи.

Му́дростию слове́с твои́х и де́л благода́тию тмы́ предста́теля я́ве посрами́л еси́, Феодо́те, и побе́ду взя́л еси́ на него́, сла́вно подви́гся.

Огне́м страда́ний твои́х я́ве запали́л еси́ многобо́жную ле́сть и, я́ко свеща́, Ду́хом Святы́м, му́чениче, вже́гся та́йно, подсо́лнечную просвети́л еси́.

Кре́пко, сла́вне, в ре́бра стру́жемь и зе́льными боле́зньми я́ко вои́стинну всю́ду окруже́н, непоколе́блемь умо́м позна́лся еси́ ве́ры ра́ди, приснопа́мятне.

Богоро́дичен: Сохрани́в нетле́нну Тя́ по рождестве́, я́коже пре́жде рождества́, Де́во, Соде́тель всели́ся в ложесна́ Твоя́ и истле́вшия мно́гими согреше́нии обнови́.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Бо́жиим све́том Твои́м, Бла́же, у́тренюющих Ти́ ду́ши любо́вию озари́, молю́ся, Тя́ ве́дети, Сло́ве Бо́жий, и́стиннаго Бо́га, от мра́ка грехо́внаго взыва́юща.

Терпе́нием твои́м, му́чениче му́дре, беззако́ннующих стремле́ния, и му́к озлобле́ния, и опале́ния я́ве терпе́л еси́, Боже́ственным посо́бием огражде́н.

Пропове́дуя сло́во благочести́вое, пу́тная ше́ствия дале́че, му́чениче богому́дре, ше́ствовал еси́ и заблужде́нныя к све́ту обрати́л еси́, тмо́ю води́мыя су́етства.

Воздви́жен бы́в, я́коже а́гнец, му́чениче, на дре́во, желе́зных ногте́й терпи́ши терза́ния, я́коже безпло́тен, блаже́нне, умерщвле́ния дебельство́ совлача́я.

Богоро́дичен: Воплоще́нно вои́стинну Сло́во О́тчее от чи́стых, Чи́стая Де́во, крове́й Твои́х родила́ еси́, во двою́ соверше́нну естеству́, еди́ной же ипоста́си, Богора́дованная.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Жите́йское мо́ре, воздвиза́емое зря́ напа́стей бу́рею, к ти́хому приста́нищу Твоему́ прите́к, вопию́ Ти́: возведи́ от тли́ живо́т мо́й, Многоми́лостиве.

Пома́зал еси́ словесы́ твои́ми свяще́нными чи́стыя к подвиго́м жены́, и, низло́жше, му́чениче, врага́ му́жескими боре́нии, нетле́ния венцы́ исплето́ша.

Кре́постию ду́ха ду́шу огради́в, лука́вствия ду́хи терпе́нием ра́н низложи́л еси́ и побе́ды вене́ц от Бо́га прия́л еси́, досточу́дне.

Ка́плями крове́й твои́х и́дольский пла́мень, му́чениче Христо́в, погаси́л еси́ и росо́ю боле́зней твои́х благочести́вых ду́ши ороси́л еси́, от пла́мене пре́лести изба́вив.

Богоро́дичен: И́же все́й отню́д разу́мней я́ко Бо́г и ви́димей тва́ри во утро́бу Твою́ всели́ся вои́стинну и пло́ть бы́сть, челове́ки назида́я, Присноде́во.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Росода́тельну у́бо пе́щь соде́ла а́нгел преподо́бным отроко́м, халде́и же опаля́ющее веле́ние Бо́жие, мучи́теля увеща́ вопи́ти: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Огне́м, богоблаже́нне, боле́зней твои́х запале́ние и́дольское угаси́л еси́, кро́вными же пото́ки погрузи́л еси́ враги́ безпло́тныя, Феодо́те, вопия́: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Я́ко фимиа́м благово́нен, прине́слся еси́, му́дре, Подвигополо́жнику твоему́, Боже́ственною благода́тию злосмра́дную ле́сть низлага́я. Те́м пое́ши ра́достно: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Соблю́д твоя́ словеса́ Фо́рт святы́й, богоно́сному Фо́ртону отдаде́ тя́, хра́му на воздви́жение че́стну, на очище́ние все́х благочести́вых, в снабде́ние душа́м, му́чениче Феодо́те.

Богоро́дичен: Еди́ну Нося́щаго ипоста́сь родила́ еси́ Сло́ва, Ма́ти Де́во, сугу́ба иму́ща хоте́ния и есте́ственная Его́ сво́йства я́ве: Бо́г бо е́сть и Челове́к, на́с ра́ди воплоти́выйся.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Из пла́мене преподо́бным ро́су источи́л еси́ и пра́веднаго же́ртву водо́ю попали́л еси́: вся́ бо твори́ши, Христе́, то́кмо е́же хоте́ти. Тя́ превозно́сим во вся́ ве́ки.

Непоколеби́мь сто́лп, забра́ло непрекло́нно, непобеди́мая стена́, степе́нь ве́ры, да́ние Боже́ственное, благоче́стия побо́рник, пре́лести губи́тель показа́лся еси́, страстоно́сче.

Правле́нием Боже́ственныя благода́ти, прему́дре, му́к преше́л еси́ вели́кую пучи́ну и ти́хая, ра́дуяся, дости́гл еси́, сла́вне, приста́нища го́рняго Ца́рствия.

Ше́ствия и стези́ твоя́ напра́вишася ко Христу́, все́х Бо́гу и Го́споду, Ему́же в ру́це ду́х тво́й пре́дал еси́, му́чениче страстоно́сче, Феодо́те треблаже́нне.

Богоро́дичен: Ри́торов язы́к та́инства Твоего́ недоуме́нную глубину́ изрещи́ не мо́жет: Сло́во бо Бо́жие па́че сло́ва родила́ еси́, Пречи́стая Де́во, во спасе́ние все́х.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Бо́га челове́ком невозмо́жно ви́дети, на Него́же не сме́ют чи́ни а́нгельстии взира́ти; Тобо́ю бо, Всечи́стая, яви́ся челове́ком Сло́во воплоще́нно, Его́же велича́юще, с небе́сными во́и, Тя́ ублажа́ем.

Да сла́вы улучи́ши о́ныя, страстоте́рпче, ви́димую, ра́дуяся, преоби́дел еси́ и, Боже́ственным ма́нием к ра́нам отлучи́вся, не ужа́слся еси́ мучи́тельных ви́д и сме́рти го́рькия. Те́мже с му́ченики венча́лся еси́, подви́гся.

Яви́лся еси́ хра́м, му́чениче, чи́ст Тро́ицы зда́нием дея́ний, Феодо́те пребога́те, Боже́ственных, страда́ний же све́тлых сия́нием укра́шен. Те́мже хра́мы де́монския истука́нныя, му́дре, Боже́ственною Уте́шителя си́лою я́ве низве́ргл еси́.

Иска́пающая гора́ Боже́ственную сла́дость яви́лся еси́, исто́чник чуде́с, пучи́на же, сла́вне, Боже́ственных дарова́ний, струя́ светла́ Свята́го Ду́ха, ду́ши напоя́я, и потопля́я стра́сти, и все́м хода́тайствуя, му́чениче, благоче́стно пою́щим тя́, ра́дование.

Богоро́дичен: Гла́сом а́нгела родила́ еси́ Безнача́льнаго Сло́ва, прие́мшаго пло́ть у́мну же и одушевле́нну, Де́во Всечи́стая, от чи́стых крове́й Твои́х, и безпло́тныя враги́ низло́жшаго, и спа́сшаго на́с все́х, и́стинную Богоро́дицу испове́дающих Тя́.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Ꙗ҆́кѡ по сꙋ́хꙋ, пѣшеше́ствовавъ і҆и҃ль по бе́зднѣ стопа́ми, гони́телѧ фараѡ́на ви́дѧ потоплѧ́ема, бг҃ꙋ побѣ́днꙋю пѣ́снь, пои́мъ, вопїѧ́ше.

Бг҃осїѧ́ннꙋю тѧ̀ ѕвѣздꙋ̀ мы́сленное показа́въ сл҃нце, на высотѣ̀ своеѧ̀ цр҃кве, всю̀ зе́млю блиста́ньми, бл҃же́нне, твои́хъ страда́нїй ᲂу҆ѧснѝ.

Ѿ ю҆́на во́зраста возложе́нъ бы́въ бг҃ꙋ, ѳеодо́те, бг҃ода́нными добродѣ́тельми дꙋ́шꙋ просвѣти́лъ є҆сѝ ꙗ҆́вѣ, и҆ мі́ръ чⷭ҇тны́ми страда̑нїи ᲂу҆краси́лъ є҆сѝ.

Сла́вный мꙋ́ченикъ смотрѧ́ѧ льсти́вагѡ мрє́жи простє́рты на землѝ, всю́дꙋ прохожда́ше, дꙋ́шы ᲂу҆че́ньми бл҃гочести́выхъ ᲂу҆твержда́ѧ благода́тїю.

Бг҃оро́диченъ: Премно́гимъ милосе́рдїемъ нб҃са̀ прекло́нь, сни́де сн҃ъ бж҃їй, и҆ и҆зъ тебє̀ воплоти́сѧ, чⷭ҇таѧ, спаса́ѧ человѣ́ка ѿ пре́лести ѕмїи́ны.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Нѣ́сть свѧ́тъ, ꙗ҆́коже ты̀, гдⷭ҇и бж҃е мо́й, вознесы́й ро́гъ вѣ́рныхъ твои́хъ, бл҃же, и҆ ᲂу҆тверди́вый на́съ на ка́мени и҆сповѣ́данїѧ твоегѡ̀.

Вы́нꙋ взира́ѧ къ бг҃ꙋ ѻ҆чесы̀ ᲂу҆́мными, приснопа́мѧтне мꙋ́чениче, не чꙋ́лъ є҆сѝ ра́нъ тѣлесѝ приближа́ющихсѧ, и҆ мꙋ́ками всю́дꙋ ѡ҆держи́мь.

Ника́коже, мꙋ́чениче, прилѡ́ги болѣ́зненными поколеба́лсѧ є҆сѝ, ни ласка̑нїи беззако́нныхъ, на ка́мени тве́рдыѧ вѣ́ры хрⷭ҇то́вы водрꙋже́нъ, сла́вне ѳеодо́те.

Сокрꙋша́ѧ тѣ́ло мно́гими ра́нами гони́тель, не возмо́же ѿню́дъ твоеѧ̀ крѣ́пости дꙋше́вныѧ разсла́бити, бж҃е́ственною любо́вїю сп҃са, бл҃же́нне, ᲂу҆твержда́емь.

Бг҃оро́диченъ: Ви́дѣвъ твоегѡ̀ и҆здале́ча ли́къ прⷪ҇ро́ческїй бг҃огла́сный та́инства глꙋбинꙋ̀, многоѻбра́зными гла̑сы бг҃ꙋ мт҃рь чⷭ҇тꙋю тѧ̀ проповѣ́дꙋетъ, пречⷭ҇таѧ бг҃оневѣ́сто.

Сѣда́ленъ, гла́съ а҃.

Многосвѣ́тлаѧ ѕвѣзда̀, дарова̑нїи чꙋде́сными, и҆ страда̑нїи свѧще́нными ѡ҆зарѧ́ѧ тва́рь, ѳеодо́те бл҃же́нне, вои́стиннꙋ бы́лъ є҆сѝ. тѣ́мже дне́сь свѣтоно́снꙋю твою̀ па́мѧть пра́зднꙋюще, въ весе́лїи се́рдца хрⷭ҇та̀ велича́емъ.

Бг҃оро́диченъ: Безневѣ́стнаѧ чⷭ҇таѧ бцⷣе дв҃о, є҆ди́на вѣ́рныхъ предста́тельнице и҆ покро́ве, бѣ́дъ и҆ скорбе́й, и҆ лю́тыхъ ѡ҆бстоѧ́нїй всѣ́хъ и҆зба́ви, на тѧ̀ ᲂу҆пова́нїе, ѻ҆трокови́це и҆мꙋ́щихъ: и҆ дꙋ́шы на́шѧ спасѝ бжⷭ҇твенными моли́твами твои́ми.

Крⷭ҇тобг҃оро́диченъ: Нескве́рнаѧ а҆́гница, а҆́гнца и҆ па́стырѧ повѣ́шена на дре́вѣ ме́ртва зрѧ́щи, пла́чꙋщи вѣща́ше, ма́терски восклица́ющи: ка́кѡ претерплю̀ твоѐ є҆́же па́че сло́ва, сн҃е мо́й, сни́тїе и҆ вѡ́льныѧ стрⷭ҇ти, бж҃е пребл҃гі́й;

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Хрⷭ҇то́съ, моѧ̀ си́ла, бг҃ъ и҆ гдⷭ҇ь, честна́ѧ цр҃ковь бг҃олѣ́пнѡ пое́тъ, взыва́ющи ѿ смы́сла чи́ста, ѡ҆ гдⷭ҇ѣ пра́зднꙋющи.

Мꙋ́дростїю слове́съ твои́хъ, и҆ дѣ́лъ бл҃года́тїю, тмы̀ предста́телѧ ꙗ҆́вѣ посрами́лъ є҆сѝ, ѳеодо́те, и҆ побѣ́дꙋ взѧ́лъ є҆сѝ на него̀, сла́внѡ подви́гсѧ.

Ѻ҆гне́мъ страда́нїй твои́хъ ꙗ҆́вѣ запали́лъ є҆сѝ многобо́жнꙋю ле́сть: и҆ ꙗ҆́кѡ свѣща̀ дх҃омъ ст҃ы́мъ, мꙋ́чениче, вже́гсѧ та́йнѡ, подсо́лнечнꙋю просвѣти́лъ є҆сѝ.

Крѣ́пкѡ, сла́вне, въ ре́бра стрꙋ́жемь, и҆ ѕѣ́льными болѣ́зньми ꙗ҆́кѡ вои́стиннꙋ всю́дꙋ ѡ҆крꙋже́нъ, непоколе́блемь ᲂу҆мо́мъ позна́лсѧ є҆сѝ, вѣ́ры ра́ди, приснопа́мѧтне.

Бг҃оро́диченъ: Сохрани́въ нетлѣ́ннꙋ тѧ̀ по ржⷭ҇твѣ̀, ꙗ҆́коже пре́жде ржⷭ҇тва̀, дв҃о, содѣ́тель, всели́сѧ въ ложесна̀ твоѧ̑, и҆ и҆стлѣ́вшыѧ мно́гими согрѣшє́нїи ѡ҆бновѝ.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Бж҃їимъ свѣ́томъ твои́мъ, бл҃же, ᲂу҆́тренюющихъ тѝ дꙋ́шы любо́вїю ѡ҆зарѝ, молю́сѧ, тѧ̀ вѣ́дѣти, сло́ве бж҃їй, и҆́стиннаго бг҃а, ѿ мра́ка грѣхо́внагѡ взыва́юща.

Терпѣ́нїемъ твои́мъ, мꙋ́чениче мꙋ́дре, беззако́ннꙋющихъ стремлє́нїѧ, и҆ мꙋ́къ ѡ҆ѕлоблє́нїѧ, и҆ ѡ҆палє́нїѧ ꙗ҆́вѣ терпѣ́лъ є҆сѝ, бжⷭ҇твеннымъ посо́бїемъ ѡ҆гражде́нъ.

Проповѣ́дꙋѧ сло́во благочести́вое, пꙋ̑тнаѧ шє́ствїѧ дале́че, мч҃ниче бг҃омꙋ́дре, ше́ствовалъ є҆сѝ, и҆ заблꙋждє́нныѧ къ свѣ́тꙋ ѡ҆брати́лъ є҆сѝ, тмо́ю води̑мыѧ сꙋ́етства.

Воздви́женъ бы́въ ꙗ҆́коже а҆́гнецъ, мꙋ́чениче, на дре́во, желѣ́зныхъ ногте́й терпи́ши терза̑нїѧ, ꙗ҆́коже безпло́тенъ, бл҃же́нне, ᲂу҆мерщвле́нїѧ дебельство̀ совлача́ѧ.

Бг҃оро́диченъ: Воплоще́нно вои́стиннꙋ сло́во ѻ҆́ч҃ее, ѿ чи́стыхъ, чⷭ҇таѧ дв҃о, крове́й твои́хъ родила̀ є҆сѝ, во двою̀ совершє́ннꙋ є҆стєствꙋ̀, є҆ди́ной же ѵ҆поста́си, бг҃ора́дованнаѧ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Жите́йское мо́ре воздвиза́емое зрѧ̀ напа́стей бꙋ́рею, къ ти́хомꙋ приста́нищꙋ твоемꙋ̀ прите́къ, вопїю́ ти: возведѝ ѿ тлѝ живо́тъ мо́й, многоми́лостиве.

Пома́залъ є҆сѝ словесы̀ твои́ми свѧще́нными, чи̑стыѧ къ подвигѡ́мъ жєны̀, и҆ низло́жше, мꙋ́чениче, врага̀ мꙋ́жескими борє́нїи, нетлѣ́нїѧ вѣнцы̀ и҆сплето́ша.

Крѣ́постїю дх҃а дꙋ́шꙋ ѡ҆гради́въ, лꙋка́вствїѧ дꙋ́хи терпѣ́нїемъ ра́нъ низложи́лъ є҆сѝ, и҆ побѣ́ды вѣне́цъ ѿ бг҃а прїѧ́лъ є҆сѝ, досточꙋ́дне.

Ка́плѧми крове́й твои́хъ, і҆́дѡльскїй пла́мень, мꙋ́чениче хрⷭ҇то́въ погаси́лъ є҆сѝ, и҆ росо́ю болѣ́зней твои́хъ, бл҃гочести́выхъ дꙋ́шы ѡ҆роси́лъ є҆сѝ, ѿ пла́мене пре́лести и҆зба́вивъ.

Бг҃оро́диченъ: И҆́же все́й ѿню́дъ разꙋ́мнѣй ꙗ҆́кѡ бг҃ъ, и҆ ви́димѣй тва́ри, во ᲂу҆тро́бꙋ твою̀ всели́сѧ вои́стиннꙋ, и҆ пло́ть бы́сть, человѣ́ки назида́ѧ, приснодв҃о.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Росода́тельнꙋ ᲂу҆́бѡ пе́щь содѣ́ла а҆́гг҃лъ преподѡ́бнымъ ѻ҆трокѡ́мъ, халдє́и же ѡ҆палѧ́ющее велѣ́нїе бж҃їе мꙋчи́телѧ ᲂу҆вѣща̀ вопи́ти: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Ѻ҆гне́мъ, бг҃облаже́нне, болѣ́зней твои́хъ запале́нїе і҆́дѡльское ᲂу҆гаси́лъ є҆сѝ: кро́вными же потѡ́ки погрꙋзи́лъ є҆сѝ врагѝ безплѡ́тныѧ, ѳеодо́те, вопїѧ̀: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Ꙗ҆́кѡ ѳѷмїа́мъ бл҃гово́ненъ прине́слсѧ є҆сѝ, мꙋ́дре, подвигополо́жникꙋ твоемꙋ̀, бж҃е́ственною благода́тїю, ѕлосмра́днꙋю ле́сть низлага́ѧ. тѣ́мъ пое́ши ра́достнѡ: благослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Соблю́дъ твоѧ̑ словеса̀ фо́ртъ свѧты́й, бг҃оно́сномꙋ фо́ртонꙋ ѿдаде́ тѧ, хра́мꙋ на воздви́женїе чⷭ҇тнꙋ, на ѡ҆чище́нїе всѣ́хъ благочести́выхъ, въ снабдѣ́нїе дꙋша́мъ, мꙋ́чениче ѳеодо́те.

Бг҃оро́диченъ: Є҆ди́нꙋ носѧ́щаго ѵ҆поста́сь родила̀ є҆сѝ сло́ва, мт҃и дв҃о, сꙋгꙋ́ба и҆мꙋ́ща хотѣ̑нїѧ, и҆ є҆сте́ствєннаѧ є҆гѡ̀ свѡ́йства ꙗ҆́вѣ: бг҃ъ бо є҆́сть и҆ чл҃вѣ́къ, на́съ ра́ди воплоти́выйсѧ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: И҆зъ пла́мене преподѡ́бнымъ ро́сꙋ и҆сточи́лъ є҆сѝ, и҆ пра́веднагѡ же́ртвꙋ водо́ю попали́лъ є҆сѝ: всѧ̑ бо твори́ши, хрⷭ҇тѐ, то́кмѡ є҆́же хотѣ́ти. Тѧ̀ превозно́симъ во всѧ̑ вѣ́ки.

Непоколеби́мь сто́лпъ, забра́ло непрекло́нно, непобѣди́маѧ стѣна̀, степе́нь вѣ́ры, да́нїе бж҃е́ственное, благоче́стїѧ побо́рникъ, пре́лести гꙋби́тель показа́лсѧ є҆сѝ, страстоно́сче.

Правле́нїемъ бж҃е́ственныѧ бл҃года́ти, премꙋ́дре, мꙋ́къ преше́лъ є҆сѝ вели́кꙋю пꙋчи́нꙋ, и҆ ти̑хаѧ ра́дꙋѧсѧ дости́глъ є҆сѝ, сла́вне, приста̑нища го́рнѧгѡ црⷭ҇твїѧ.

Шє́ствїѧ и҆ стєзѝ твоѧ̑ напра́вишасѧ ко хрⷭ҇тꙋ̀ всѣ́хъ бг҃ꙋ и҆ гдⷭ҇ꙋ: є҆мꙋ́же въ рꙋ́цѣ дх҃ъ тво́й пре́далъ є҆сѝ, мꙋ́чениче страстоно́сче ѳеодо́те треблаже́нне.

Бг҃оро́диченъ: Ри́торѡвъ ѧ҆зы́къ та́инства твоегѡ̀ недоꙋмѣ́ннꙋю глꙋбинꙋ̀ и҆зрещѝ не мо́жетъ: сло́во бо бж҃їе па́че сло́ва родила̀ є҆сѝ, пречⷭ҇таѧ дв҃о, во спасе́нїе всѣ́хъ.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Бг҃а человѣ́кѡмъ невозмо́жно ви́дѣти, на него́же не смѣ́ютъ чи́ни а҆́гг҃льстїи взира́ти: тобо́ю бо, всечⷭ҇таѧ, ꙗ҆ви́сѧ человѣ́кѡмъ сло́во воплоще́нно: є҆го́же велича́юще, съ нбⷭ҇ными вѡ́и тѧ̀ ᲂу҆бл҃жа́емъ.

Да сла́вы ᲂу҆лꙋчи́ши ѻ҆́ныѧ, стрⷭ҇тоте́рпче, ви́димꙋю ра́дꙋѧсѧ преѡби́дѣлъ є҆сѝ, и҆ бж҃е́ственнымъ ма́нїемъ къ ра́намъ ѿлꙋчи́всѧ, не ᲂу҆жа́слсѧ є҆сѝ мꙋчи́тельныхъ ви̑дъ, и҆ сме́рти го́рькїѧ. тѣ́мже съ мꙋ́чєники вѣнча́лсѧ є҆сѝ подви́гсѧ.

Ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ хра́мъ, мꙋ́чениче, чи́стъ трⷪ҇цы, зда́нїемъ дѣѧ̑нїй, ѳеодо́те пребога́те, бжⷭ҇твенныхъ, страда́нїй же свѣ́тлыхъ сїѧ́нїемъ ᲂу҆кра́шенъ. тѣ́мже хра́мы дє́мѡнскїѧ и҆стꙋка̑нныѧ, мꙋ́дре, бж҃е́ственною ᲂу҆тѣ́шителѧ си́лою, ꙗ҆́вѣ низве́рглъ є҆сѝ.

И҆ска́пающаѧ гора̀ бж҃е́ственнꙋю сла́дость, ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ и҆сто́чникъ чꙋде́съ, пꙋчи́на же, сла́вне, бжⷭ҇твенныхъ дарова́нїй, стрꙋѧ̀ свѣтла̀ ст҃а́гѡ дх҃а, дꙋ́шы напоѧ́ѧ, и҆ потоплѧ́ѧ стра̑сти, и҆ всѣ̑мъ хода́тайствꙋѧ, мꙋ́чениче, бл҃гоче́стнѡ пою́щымъ тѧ̀ ра́дованїе.

Бг҃оро́диченъ: Гла́сомъ а҆́гг҃ла родила̀ є҆сѝ безнача́льнаго сло́ва, прїе́мшаго пло́ть, ᲂу҆́мнꙋ же и҆ ѡ҆дꙋшевле́ннꙋ, дв҃о всечⷭ҇таѧ, ѿ чⷭ҇тыхъ крове́й твои́хъ, и҆ безплѡ́тныѧ врагѝ низло́жшаго, и҆ спа́сшаго на́съ всѣ́хъ, и҆́стиннꙋю бцⷣꙋ и҆сповѣ́дающихъ тѧ̀.

Жи­тия му­че­ни­ка Фе­о­до­та Ан­кир­ско­го и му­че­ниц се­ми дев: Те­ку­сы, Фа­и­ны, Клав­дии, Мат­ро­ны, Иулии, Алек­сан­дры и Ев­фра­сии

Свя­той му­че­ник[1] Фе­о­дот и свя­тые му­че­ни­цы семь дев – Те­ку­са, Фа­и­на, Клав­дия, Мат­ро­на, Иулия, Алек­сандра и Ев­фра­сия – жи­ли во 2-й по­ло­вине III ве­ка в го­ро­де Ан­ки­ре, Га­ла­тий­ской об­ла­сти, и му­че­ни­че­ски скон­ча­лись за Хри­ста в на­ча­ле IV ве­ка. Свя­той Фе­о­дот был "кор­чем­ни­ком", имел свою го­сти­ни­цу, был же­нат. Уже то­гда он до­стиг вы­со­ко­го ду­хов­но­го со­вер­шен­ства: со­блю­дал чи­сто­ту и це­ло­муд­рие, вос­пи­ты­вал в се­бе воз­дер­жа­ние, по­ко­рял плоть ду­ху, упраж­ня­ясь в по­сте и мо­лит­ве. Сво­и­ми бе­се­да­ми он при­во­дил иуде­ев и языч­ни­ков к хри­сти­ан­ской ве­ре, а греш­ни­ков – к рас­ка­я­нию и ис­прав­ле­нию. Свя­той Фе­о­дот вос­при­ял от Гос­по­да дар ис­це­ле­ний и вра­че­вал боль­ных воз­ло­же­ни­ем на них рук.

Во вре­мя го­не­ния им­пе­ра­то­ра Дио­кли­ти­а­на (284–305) на хри­сти­ан в го­род Ан­ки­ру был на­зна­чен из­вест­ный сво­ей же­сто­ко­стью пра­ви­тель Фео­текн. Мно­гие хри­сти­ане бе­жа­ли из го­ро­да, остав­ляя свои до­ма и иму­ще­ство. Фео­текн опо­ве­стил всех хри­сти­ан, что они обя­за­ны при­не­сти жерт­ву идо­лам, в слу­чае же от­ка­за бу­дут пре­да­ны на му­че­ния и смерть. Языч­ни­ки при­во­ди­ли хри­сти­ан на му­че­ния, а иму­ще­ство их рас­хи­ща­ли.

В стране на­сту­пил го­лод. В эти су­ро­вые дни свя­той Фе­о­дот в сво­ей го­сти­ни­це да­вал при­ют хри­сти­а­нам, остав­шим­ся без кро­ва, пи­тал их, скры­вал под­вер­гав­ших­ся пре­сле­до­ва­нию, из сво­их за­па­сов да­вал в ра­зо­рен­ные церк­ви все необ­хо­ди­мое для со­вер­ше­ния Бо­же­ствен­ной ли­тур­гии. Он бес­страш­но про­ни­кал в тюрь­мы, ока­зы­вая по­мощь невин­но осуж­ден­ным, убеж­дая быть до кон­ца вер­ны­ми Хри­сту Спа­си­те­лю. Фе­о­дот не стра­шил­ся по­гре­бать остан­ки свя­тых му­че­ни­ков, тай­но уно­ся их или вы­ку­пая за день­ги у во­и­нов. Ко­гда в Ан­ки­ре хри­сти­ан­ские церк­ви бы­ли ра­зо­ре­ны и за­кры­ты, Бо­же­ствен­ную ли­тур­гию ста­ли со­вер­шать в его го­сти­ни­це. Со­зна­вая, что ему то­же пред­сто­ит му­че­ни­че­ский по­двиг, свя­той Фе­о­дот в бе­се­де со свя­щен­ни­ком Фрон­то­ном пред­ска­зал, что ему в ско­ром вре­ме­ни до­ста­вят му­че­ни­че­ские мо­щи на ме­сто, вы­бран­ное ими обо­и­ми. В под­твер­жде­ние этих слов свя­той Фе­о­дот от­дал свой пер­стень свя­щен­ни­ку.

В то вре­мя смерть за Хри­ста при­ня­ли семь свя­тых дев, из ко­то­рых стар­шая, свя­тая Те­ку­са, бы­ла тет­кой свя­то­го Фе­о­до­та. Свя­тые де­вы – Те­ку­са, Фа­и­на, Клав­дия, Мат­ро­на, Иулия, Алек­сандра и Ев­фра­сия с юных лет по­свя­ти­ли се­бя Бо­гу, жи­ли в по­сто­ян­ных мо­лит­вах, по­сте, воз­дер­жа­нии, доб­рых де­лах и все до­стиг­ли стар­че­ско­го воз­рас­та. При­ве­ден­ные на суд как хри­сти­ан­ки, свя­тые де­вы му­же­ствен­но ис­по­ве­да­ли пе­ред Фео­тек­ном свою ве­ру во Хри­ста и бы­ли пре­да­ны ис­тя­за­ни­ям, но оста­лись непо­ко­ле­би­мы­ми. То­гда пра­ви­тель пре­дал их бес­стыд­ным юно­шам на осквер­не­ние. Свя­тые де­вы го­ря­чо мо­ли­лись, про­ся у Бо­га по­мо­щи. Свя­тая Те­ку­са упа­ла к но­гам юно­шей, сняв го­лов­ное по­кры­ва­ло, по­ка­за­ла им свою се­дую го­ло­ву. Юно­ши опом­ни­лись, са­ми за­пла­ка­ли и ушли прочь. То­гда пра­ви­тель по­ве­лел, чтобы свя­тые при­ня­ли уча­стие в празд­но­ва­нии "омо­ве­ния идо­лов", как это со­вер­ша­ли язы­че­ские жри­цы, но свя­тые де­вы сно­ва от­ка­за­лись. За это они бы­ли при­го­во­ре­ны к смер­ти. Каж­дой на шею был при­вя­зан тя­же­лый ка­мень, и все семь свя­тых дев бы­ли утоп­ле­ны в озе­ре. В сле­ду­ю­щую ночь свя­тая Те­ку­са яви­лась во сне свя­то­му Фе­о­до­ту, про­ся до­стать те­ла их и по­хо­ро­нить по-хри­сти­ан­ски. Свя­той Фе­о­дот, взяв с со­бой сво­е­го дру­га По­ли­хро­ния и дру­гих хри­сти­ан, на­пра­вил­ся к озе­ру. Бы­ло тем­но, и путь ука­зы­ва­ла го­ря­щая лам­па­да. Меж­ду тем пе­ред стра­жей, по­став­лен­ной языч­ни­ка­ми на бе­ре­гу озе­ра, явил­ся свя­той му­че­ник Со­сандр. Устра­шен­ная стра­жа об­ра­ти­лась в бег­ство. Ве­тер ото­гнал во­ду на дру­гую сто­ро­ну озе­ра. Хри­сти­ане по­до­шли к те­лам свя­тых му­че­ниц и увез­ли их к церк­ви, где и пре­да­ли по­гре­бе­нию. Узнав о по­хи­ще­нии тел свя­тых му­че­ниц, пра­ви­тель при­шел в ярость и при­ка­зал хва­тать без раз­бо­ра всех хри­сти­ан и пре­да­вать их му­че­ни­ям. Был схва­чен и По­ли­хро­ний. Не вы­дер­жав ис­тя­за­ний, он ука­зал на свя­то­го Фе­о­до­та как ви­нов­ни­ка по­хи­ще­ния тел. Свя­той Фе­о­дот стал го­то­вить­ся к смер­ти за Хри­ста; воз­не­ся вме­сте со все­ми хри­сти­а­на­ми усерд­ные мо­лит­вы, он за­ве­щал от­дать его те­ло свя­щен­ни­ку Фрон­то­ну, ко­то­ро­му ра­нее от­дал свой пер­стень. Свя­той пред­стал пе­ред су­дом. Ему по­ка­за­ли раз­лич­ные ору­дия му­че­ний и вме­сте с тем обе­ща­ли боль­шие по­че­сти и бо­гат­ство, ес­ли он от­ре­чет­ся от Хри­ста. Свя­той Фе­о­дот про­сла­вил Гос­по­да Иису­са Хри­ста, ис­по­ве­дал свою ве­ру в Него. В яро­сти языч­ни­ки пре­да­ли свя­то­го про­дол­жи­тель­ным ис­тя­за­ни­ям, но си­ла Бо­жия под­дер­жа­ла свя­то­го му­че­ни­ка. Он остал­ся жив и был от­ве­ден в тем­ни­цу. На сле­ду­ю­щее утро пра­ви­тель вновь при­ка­зал ис­тя­зать свя­то­го, но вско­ре по­нял, что по­ко­ле­бать его му­же­ство невоз­мож­но. То­гда он по­ве­лел от­сечь го­ло­ву му­че­ни­ку. Казнь со­вер­ши­лась, но под­няв­ша­я­ся бу­ря по­ме­ша­ла во­и­нам сжечь те­ло му­че­ни­ка. Во­и­ны, си­дя в па­лат­ке, оста­лись сте­речь те­ло. В это вре­мя свя­щен­ник Фрон­тон про­хо­дил близ­ле­жа­щей до­ро­гой, ве­дя ос­ла с по­кла­жей ви­на из сво­е­го ви­но­град­ни­ка. Око­ло ме­ста, где ле­жа­ло те­ло свя­то­го Фе­о­до­та, осел вдруг упал. Во­и­ны по­мог­ли под­нять его и рас­ска­за­ли Фрон­то­ну, что сте­ре­гут те­ло каз­нен­но­го хри­сти­а­ни­на Фе­о­до­та. Свя­щен­ник по­нял, что Гос­подь про­мыс­ли­тель­но при­вел его сю­да. Он воз­ло­жил свя­тые остан­ки на ос­ла и при­вез их на ме­сто, ука­зан­ное свя­тым Фе­о­до­том для сво­е­го по­гре­бе­ния, и с че­стью пре­дал зем­ле. Впо­след­ствии он воз­двиг на этом ме­сте цер­ковь. Свя­той Фе­о­дот при­нял смерть за Хри­ста 7 июня 303 или 304 го­да, а вос­по­ми­на­ет­ся его па­мять 18 мая, в день смер­ти свя­тых дев.

Опи­са­ние жиз­ни и му­че­ни­че­ско­го по­дви­га свя­то­го Фе­о­до­та и стра­да­ния свя­тых дев со­ста­вил совре­мен­ник и спо­движ­ник свя­то­го Фе­о­до­та и оче­ви­дец смер­ти его – Нил, на­хо­див­ший­ся в го­ро­де Ан­ки­ре в пе­ри­од го­не­ния на хри­сти­ан им­пе­ра­то­ра Дио­кли­ти­а­на.

См. так­же: "Стра­да­ние свя­то­го му­че­ни­ка Фе­о­до­та и с ним се­ми дев: Фа­и­ны, Клав­дии, Мат­ро­ны, Те­ку­сы, Иулии, Алек­сан­дры и Ев­фра­сии" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.


При­ме­ча­ние

[1] «В Уста­ве это­го дня св. Фе­о­дот на­зы­ва­ет­ся свя­щен­но­му­че­ни­ком и епи­ско­пом; тро­парь ему по­ло­жен то­же свя­щен­но­му­че­ни­че­ский. По­во­дом к это­му мог­ло по­слу­жить то, что кор­чем­ни­ца св. Фе­о­до­та бы­ла мо­лит­вен­ным хра­мом и ал­та­рем для иере­ев, сам он был учи­те­лем ве­ры и бла­го­че­стия и убеж­дал дру­гих к стра­да­нию за Хри­ста, так что в неко­то­ром от­но­ше­нии ис­пол­нял пас­тыр­ские де­ла. Но он – не свя­щен­но­му­че­ник, а му­че­ник… Па­мять его со­вер­ша­ет­ся вто­рич­но в день кон­чи­ны свв. сед­ми дев, 18 мая, и в Уста­ве в тот день он на­зы­ва­ет­ся му­че­ни­ком» (Бул­га­ков С. В. На­столь­ная кни­га для свя­щен­но-цер­ков­но­слу­жи­те­лей. К.,1913. М., 1993р. С. 216; ср.: Сер­гий (Спас­ский), ар­хи­еп. Пол­ный ме­ся­це­слов Во­сто­ка. Вла­ди­мир, 1901. М., 1997р. Т. 3. С. 212, 185–186).
Сле­ду­ет так­же от­ме­тить, что на­име­но­ва­ние в бо­го­слу­жеб­ных кни­гах св. Фе­о­до­та 7 июня свя­щен­но­му­че­ни­ком ха­рак­тер­но как для сла­вян­ской ли­тур­ги­че­ской тра­ди­ции (ср.: Устав. М., 1610. Л. 727 об.; Устав. М., 1634. Л. 109; Устав. М., 1641. Л. 684 об.), так и для гре­че­ской (ср.: Ми­нея-Июнь. Ве­не­ция, 1843. С. 25, 27; Ве­не­ция, 1852. С. 22, 23; Ве­не­ция, 1868. С. 25, 27).