Канон святому священномученику Елевферию Иллирийскому, Римскому

Припев: Священному́чениче Елевфéрие, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 28 декабря (15 декабря ст. ст.)

Глас 1.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Пе́снь побе́дную пои́м вси́ Бо́гу, сотво́ршему ди́вная чудеса́ мы́шцею высо́кою и спа́сшему Изра́иля, я́ко просла́вися.

Страсте́й омраче́нием порабоще́ннаго, све́тлыми моли́твами твои́ми, му́чениче Елевфе́рие, ны́не свободи́, да я́ко раба́ тя́ Христо́ва Боже́ственными воспою́ пе́сньми.

Страда́ния возсия́л еси́ чисте́йшими заря́ми, свяще́ннейше, обагри́л еси́ кро́вию свяще́нную твою́ оде́жду и бы́л еси́ светови́ден ду́хом.

Бо́гу прилепля́яся чисте́йшим умо́м от ю́ности, плотска́го мудрова́ния ду́шу удали́л еси́ и чуде́с оби́льною благода́тию обогати́лся еси́.

Богоро́дичен: Я́ко престо́л огнезра́чен, но́сиши Зижди́теля, я́ко одушевле́н черто́г и красна́ пала́та, Царя́ вмеща́еши, бы́вшаго, е́же есмы́, кроме́ преложе́ния и смеше́ния.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Да утверди́тся се́рдце мое́ в во́ли Твое́й, Христе́ Бо́же, Иже над вода́ми не́бо утвержде́й второ́е и основа́вый на вода́х зе́млю, Всеси́льне.

За Христа́ страда́ти изво́ливый, я́звы терпи́ши теле́сныя, услажда́яся, му́дре, боле́зньми и скорбьми́; сего́ ра́ди неболе́зненну жи́знь ны́не восприя́л еси́.

Те́плым жела́нием сотво́ршаго, страда́льче богому́дре, держи́мь, разжже́нней тебе́ сама́го поверга́еши хи́трости, ороша́емь Ду́ха огне́м, Елевфе́рие.

Во свяще́нницех свяще́ннейший и в му́ченицех му́ченик тверде́йший я́влься, вене́ц сугу́б прия́л еси́, блаже́нне, лице́ Бо́жие вы́ну ви́дя.

Богоро́дичен: Же́зл кре́пости прозябла́ еси́ — Христа́, И́мже утвержда́емся: Тя́ бо вообража́ше Ааро́нов же́зл, иногда́ прозя́бший, неде́ланная земле́, Чи́стая Голуби́це Присноде́во.

Седа́лен, гла́с 1.

Свобо́ден у́м от страсте́й стяжа́в, бы́л еси́ Бо́жий и́скреннейший ра́б и от ле́сти свободи́л еси́ до́бре послу́шавшия тебе́: пострада́в же я́ко иере́й и му́ченик, Елевфе́рие, сугу́б прия́л еси́ вене́ц: моли́ спасти́ся на́м.

Богоро́дичен: В напа́сти многоплете́нныя впа́д от вра́г ви́димых и неви́димых, бу́рею одержи́мь безчи́сленных согреше́ний мои́х, и я́ко к те́плому заступле́нию и покро́ву моему́, Чи́стая, ко приста́нищу притека́ю Твоея́ бла́гости. Те́мже, Пречи́стая, из Тебе́ Воплоще́нному безсе́менно моли́ся приле́жно о все́х рабе́х Твои́х, непреста́нно моля́щих Ти ся, Богоро́дице Пречи́стая, моля́щи Его́ при́сно согреше́ний оставле́ние дарова́ти воспева́ющим досто́йно сла́ву Твою́.

Крестобогоро́дичен: Де́ва и Ма́ти Изба́вителя, Кресту́ предстоя́ще, боле́зненно со слеза́ми рыда́ющи, ма́терски вопия́ше: что́ стра́нное сие́ и пресла́вное, Сы́не? Источа́яй все́м челове́ком безстра́стие, посреде́ осужде́нною на Кресте́ распя́тся, в ре́бра пробода́емь и же́лчию напоя́емь от ру́к, я́же созда́л еси́. Но воста́ни и да́руй прегреше́ний оставле́ние ве́рою пою́щим Боже́ственная Твоя́ страда́ния.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Ду́хом прови́дя, проро́че Авваку́ме, Словесе́ воплоще́ние, пропове́дал еси́, вопия́: внегда́ прибли́житися ле́том — позна́ешися, внегда́ приити́ вре́мени — пока́жешися. Сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Ни зия́ния льво́в, ни вре́ния огня́, ни лю́тых преще́ния кре́пости твоего́, священнотаи́нниче, разсла́биша терпе́ния, но, я́ко адама́нт, му́ками услажда́лся еси́, ре́вностию Боже́ственною распаля́емь.

Во́д живото́чных уста́ твоя́ испо́лнена, ре́ки источи́ша Боже́ственных уче́ний, священному́чениче, потопля́ющия беззако́ннующих руга́ния и напая́ющия сердца́ позна́вших Христа́ Бо́га.

Вельми́ тя прославля́я тво́й Соде́тель, за Него́же усе́рдствовал еси́ страда́ти, страстоте́рпче, го́лубя тебе́ посыла́ет, приноша́юща пи́щу а́нгельскую, равноа́нгельну бы́вшу страда́ний светле́йшими сия́ньми.

Богоро́дичен: Ужасо́шася зря́ще а́нгельская во́инства, ка́ко Неви́димый зра́ком су́щим по на́м из Тебе́ ви́ден бы́сть, Де́во Богороди́тельнице: Его́же моли́ спасе́ния сподо́бити вся́, ве́рно Тя́ сла́вящия.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Тво́й ми́р да́ждь на́м, Сы́не Бо́жий, ино́го бо, ра́зве Тебе́, Бо́га не зна́ем, и́мя Твое́ имену́ем, я́ко Бо́г живы́х и ме́ртвых еси́.

Ле́стными ухищря́яй укра́сти тя́ словесы́, му́чениче, вра́г вселука́вый сме́х зри́тся, му́дростию твое́ю мудре́ц зло́бы прехищря́емь.

На колесни́це взима́емь Боже́ственных доброде́телей, сла́вне, высоту́ дости́гл еси́ муче́ния и низложи́л еси́ лука́вых бесо́в превознесе́нную горды́ню.

Ви́дети красоту́ жела́я Иису́сову, преподо́бне, тебе́ сама́го украси́л еси́ муче́ния красото́ю и к Нему́ прише́л еси́, венча́вся све́тлым венце́м.

Богоро́дичен: Удивля́ет вся́к у́м чу́до Твое́, Чи́стая: ражда́еши бо Бо́га пло́тию и Пита́теля пита́еши млеко́м, искуше́ния му́жеска не позна́вши, Са́м я́ко ве́сть Еди́н.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Проро́ка Ио́ну подража́я, вопию́: живо́т мо́й, Бла́же, свободи́ из тли́ и спаси́ мя, Спа́се ми́ра, зову́ща: сла́ва Тебе́.

Наро́читый ове́н па́ств Христо́вых, па́стырь слове́снейший, по́двигов стезя́ прославля́ется, Бо́га просла́вив свои́ми удесы́.

Вжи́лився к Бо́гу воззре́нии, му́дре, обезжи́лил еси́ врага́ многоко́зненнаго тве́рдо, приснопа́мятне, му́чеников сла́во, свяще́нства пра́вило.

К ра́нам терпя́, ко огню́ самоидя́, успи́л еси́ звере́й свире́пых стремле́ния, неусы́пну к Зижди́телю име́я любо́вь.

Богоро́дичен: Свяще́ния се́нь я́вльшися, Мари́е, оскверне́нную сластьми́ окая́нную мою́ ду́шу освяти́ и Боже́ственныя сла́вы прича́стницу сотвори́.

Конда́к, гла́с 2.

Я́ко удобре́ние свяще́нников, преподо́бне, и предувеща́ние страстоте́рпцев вси́ восхваля́ем и про́сим тя́, священному́чениче Елевфе́рие: любо́вию па́мять твою́ пра́зднующия бе́д многообра́зных свободи́, моля́ непреста́нно о все́х на́с.

И́кос:

Пре́зри, Благоутро́бне Жизнода́вче, я́ко Человеколю́бец Еди́н и ще́дрый Бо́г, души́ моея́ омраче́ние и всемо́щною десни́цею Твое́ю, Сло́ве, страсте́й свободи́ стуже́ния, я́ко да Твоего́ иера́рха воспою́ Елевфе́рия, то́й бо и́стинно из утро́бы позна́ся Тебе́, и освяти́ся, и возложе́н бы́сть, я́ко Самуи́л, от ма́тере свяще́нныя Тебе́, Зижди́телю, моля́ непреста́нно о все́х на́с.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Су́щим в пещи́ отроко́м Твои́м, Спа́се, не прикосну́ся, ниже́ стужи́ о́гнь. Тогда́ трие́ я́ко еди́неми усты́ поя́ху и благословля́ху, глаго́люще: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Да велича́ется, — взыва́л еси́, му́дре, раздробля́емь, — ны́не во пло́ти мое́й Христо́с, не ужаса́юся распале́ний коно́бов, не бою́ся сме́рти, ни звере́й стремле́ний су́щия ра́ди жи́зни.

Еди́наго Бо́га добро́ты иски́й, еди́ну Того́ сла́ву получи́ти жела́ю, да раздробля́ется и опаля́ется все́ те́ло мое́, — взыва́л еси́, сла́вне, — свобожде́ния ищу́, порабоща́ющаго Христу́.

Смотря́я бу́дущую жи́знь, блаже́нне, ми́ру умертви́лся еси́ и́стинно, и, я́ко зла́то, я́звенными искуше́нии разже́гся, просия́л еси́, и положи́лся еси́ в сокро́вищах небе́сных оби́телей.

Богоро́дичен: Чисте́йшу Тя́ Еди́ну обре́т, Всенепоро́чная, Сло́во Чисте́йшее Бо́жие, из чре́ва Твоего́ роди́вся, ве́рныя очища́ет оскверне́ния, Богоневе́сто, прибы́вшая на́м от неудержа́ния страсте́й.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Его́же ужаса́ются а́нгели и вся́ во́инства, я́ко Творца́ и Го́спода, по́йте, свяще́нницы, просла́вите, о́троцы, благослови́те, лю́дие, и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Процве́т, прозя́бл еси́ са́д красе́н муче́ний све́тлостьми, му́чеников добро́то, и ны́не рая́ цве́ти яви́стеся, Боже́ственно благово́ние испуща́юще Боже́ственне.

Кропле́ньми крове́й твои́х, рожде́ннаго из нея́, кро́вь свою́ ма́ти приобща́ет: твоему́ бо телеси́ объе́мшися, му́дре, мече́м скончава́ется и живе́т во ве́ки.

Исцеле́ний во́ды, чуде́с ре́ки излива́ет тре́бующим ра́ка твоя́, му́дре, отмыва́юще скве́рны душетле́нных страсте́й, му́чениче иера́рше, во вся́ ве́ки.

Богоро́дичен: Я́ко до́ждь, во утро́бу Твою́ сни́де Христо́с и всю́ напои́ тва́рь вои́стинну, изсуши́в, Де́во, му́тныя ре́ки идолонеи́стовства, Еди́н Благоде́тель.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Живоприе́мный исто́чник приснотеку́щий, светоно́сный свети́льник благода́ти, хра́м одушевле́нный, се́нь пречи́стую, небесе́ и земли́ простра́ннейшую, Богоро́дицу, ве́рнии, велича́ем.

Уста́ Бо́жия бы́в, от у́ст чужда́го лю́ди суему́дренныя восхи́тив, показа́л еси́ насле́дники благода́ти и, пострада́в кре́пко, со иере́и и страда́льцы живе́ши, Елевфе́рие.

Чи́стая мирополо́жница Ду́ха, доброде́телей кра́сное жили́ще, а́гнец незло́бивый, свети́льник незаходи́мый, иера́рхов степе́нь и му́чеников, да восхва́лится ве́рно Елевфе́рий.

Во све́те живе́ши и́стинно невече́рнем, све́т бы́в со́лнца светле́йший. Те́м па́мять твою́ светоно́сную дне́сь соверша́ющия страсте́й мглы́ изба́ви к Бо́гу твои́ми моли́твами, Елевфе́рие.

Богоро́дичен: Пощади́ на́с, пою́щих Твое́, Го́споди, е́же из Де́вы, неизрече́нное Рождество́, от напа́стей избавля́я, и страсте́й, и скорбе́й мольба́ми Ея́ Твоя́ рабы́, я́ко Благоде́тель и Еди́н Человеколю́бец.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Пѣ́снь побѣ́днꙋю пои́мъ всѝ бг҃ꙋ, сотво́ршемꙋ ди̑внаѧ чꙋдеса̀ мы́шцею высо́кою, и҆ спа́сшемꙋ і҆и҃лѧ, ꙗ҆́кѡ просла́висѧ.

Страсте́й ѡ҆мраче́нїемъ порабоще́ннаго свѣ́тлыми моли́твами твои́ми, мꙋ́чениче є҆леѵѳе́рїе, ны́нѣ свободѝ: да ꙗ҆́кѡ раба́ тѧ хрⷭ҇то́ва бжⷭ҇твенными воспою̀ пѣ́сньми.

Страда́нїѧ возсїѧ́лъ є҆сѝ чистѣ́йшими зарѧ́ми, свѧще́ннѣйше, ѡ҆багри́лъ є҆сѝ кро́вїю свѧще́ннꙋю твою̀ ѻ҆де́ждꙋ, и҆ бы́лъ є҆сѝ свѣтови́дѣнъ дꙋ́хомъ.

Бг҃ꙋ прилѣплѧ́ѧсѧ чистѣ́йшимъ ᲂу҆мо́мъ ѿ ю҆́ности, плотска́гѡ мꙋдрова́нїѧ дꙋ́шꙋ ᲂу҆дали́лъ є҆сѝ, и҆ чꙋде́съ ѻ҆би́льною благода́тїю ѡ҆богати́лсѧ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́кѡ прⷭ҇то́лъ ѻ҆гнезра́ченъ но́сиши зижди́телѧ, ꙗ҆́кѡ ѡ҆дꙋшевле́нъ черто́гъ, и҆ красна̀ пала́та цр҃ѧ̀ вмѣща́еши, бы́вшаго є҆́же є҆смы̀, кромѣ̀ преложе́нїѧ и҆ смѣше́нїѧ.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Да ᲂу҆тверди́тсѧ се́рдце моѐ въ во́ли твое́й, хрⷭ҇тѐ бж҃е, и҆́же надъ вода́ми не́бо ᲂу҆твержде́й второ́е, и҆ ѡ҆снова́вый на вода́хъ зе́млю, всеси́льне.

За хрⷭ҇та̀ страда́ти и҆зво́ливый, ꙗ҆́звы терпи́ши тѣлє́сныѧ, ᲂу҆слажда́ѧсѧ, мꙋ́дре, болѣ́зньми и҆ скорбьмѝ: сегѡ̀ ра́ди неболѣ́зненнꙋ жи́знь ны́нѣ воспрїѧ́лъ є҆сѝ.

Те́плымъ жела́нїемъ сотво́ршагѡ, страда́льче бг҃омꙋ́дре, держи́мь, разжже́ннѣй тебѐ сама́го поверга́еши хи́трости, ѡ҆роша́емь дх҃а ѻ҆гне́мъ, є҆леѵѳе́рїе.

Въ свѧще́нницѣхъ свѧще́ннѣйшїй и҆ въ мч҃ницѣхъ мꙋ́ченикъ твердѣ́йшїй ꙗ҆́вльсѧ, вѣне́цъ сꙋгꙋ́бъ прїѧ́лъ є҆сѝ, блаже́нне, лицѐ бж҃їе вы́нꙋ ви́дѧ.

Бг҃оро́диченъ: Же́злъ крѣ́пости прозѧбла̀ є҆сѝ хрⷭ҇та̀, и҆́мже ᲂу҆твержда́емсѧ: тѧ́ бо воѡбража́ше а҆арѡ́новъ же́злъ и҆ногда̀ прозѧ́бшїй, недѣ́ланнаѧ землѐ, чⷭ҇таѧ голꙋби́це приснодв҃о.

Сѣда́ленъ, гла́съ а҃.

Свобо́денъ ᲂу҆́мъ ѿ страсте́й стѧжа́въ, бы́лъ є҆сѝ бж҃їй и҆́скреннѣйшїй ра́бъ, и҆ ѿ ле́сти свободи́лъ є҆сѝ до́брѣ послꙋ́шавшыѧ тебѐ: пострада́въ же, ꙗ҆́кѡ і҆ере́й и҆ мꙋ́ченикъ, є҆леѵѳе́рїе, сꙋгꙋ́бъ прїѧ́лъ є҆сѝ вѣне́цъ: молѝ спасти́сѧ на́мъ.

Бг҃оро́диченъ: Въ напа̑сти многоплетє́нныѧ впа́дъ, ѿ вра̑гъ ви́димыхъ и҆ неви́димыхъ, бꙋ́рею ѡ҆держи́мь безчи́сленныхъ согрѣше́нїй мои́хъ, и҆ ꙗ҆́кѡ къ те́пломꙋ застꙋпле́нїю и҆ покро́вꙋ моемꙋ̀, чⷭ҇таѧ, ко приста́нищꙋ притека́ю твоеѧ̀ бл҃гости. тѣ́мже, пречⷭ҇таѧ, и҆зъ тебє̀ воплоще́нномꙋ безсѣ́меннѡ моли́сѧ прилѣ́жнѡ ѡ҆ всѣ́хъ рабѣ́хъ твои́хъ, непреста́ннѡ молѧ́щихтисѧ, бцⷣе пречⷭ҇таѧ, молѧ́щи є҆го̀ при́снѡ, согрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе дарова́ти воспѣва́ющымъ досто́йнѡ сла́вꙋ твою̀.

Крⷭ҇тобг҃оро́диченъ: Дв҃а и҆ мт҃и и҆зба́вителѧ, крⷭ҇тꙋ̀ предстоѧ́ще, болѣ́зненнѡ со слеза́ми рыда́ющи, мт҃рски вопїѧ́ше, что̀ стра́нное сїѐ и҆ пресла́вное, сн҃е; и҆сточа́ѧй всѣ̑мъ человѣ́кѡмъ безстра́стїе, посредѣ̀ ѡ҆сꙋждє́нною на крⷭ҇тѣ̀ распѧ́тсѧ, въ ре́бра пробода́емь, и҆ же́лчїю напоѧ́емь ѿ рꙋ́къ, ꙗ҆̀же созда́лъ є҆сѝ. но воста́ни, и҆ да́рꙋй прегрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе вѣ́рою пою́щымъ бжⷭ҇твєннаѧ твоѧ̑ страда̑нїѧ.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Дх҃омъ прови́дѧ, прⷪ҇ро́че а҆ввакꙋ́ме, словесѐ воплоще́нїе, проповѣ́далъ є҆сѝ, вопїѧ̀: внегда̀ прибли́житисѧ лѣ́тѡмъ, позна́ешисѧ, внегда̀ прїитѝ вре́мени, пока́жешисѧ. сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

Ни зїѧ̑нїѧ львѡ́въ, ни врѣ̑нїѧ ѻ҆гнѧ̀, ни лю́тыхъ прещє́нїѧ, крѣ́пости твоегѡ̀, свѧщеннотаи́нниче, разсла́биша терпѣ́нїѧ: но ꙗ҆́кѡ а҆дама́нтъ, мꙋ́ками ᲂу҆слажда́лсѧ є҆сѝ, ре́вностїю бжⷭ҇твенною распалѧ́емь.

Во́дъ живото́чныхъ ᲂу҆ста̀ твоѧ̑ и҆спо́лнєна, рѣ́ки и҆сточи́ша бжⷭ҇твенныхъ ᲂу҆че́нїй, свѧщенномꙋ́чениче, потоплѧ́ющыѧ беззако́ннꙋющихъ рꙋга̑нїѧ, и҆ напаѧ́ющыѧ сердца̀ позна́вшихъ хрⷭ҇та̀ бг҃а.

Вельми́ тѧ прославлѧ́ѧ тво́й содѣ́тель, за него́же ᲂу҆се́рдствовалъ є҆сѝ страда́ти, страстоте́рпче, го́лꙋбѧ тебѣ̀ посыла́етъ приноша́юща пи́щꙋ а҆́гг҃льскꙋю, равноа́гг҃льнꙋ бы́вшꙋ страда́нїй свѣтлѣ́йшими сїѧ́ньми.

Бг҃оро́диченъ: Оу҆жасо́шасѧ зрѧ́ще а҆́гг҃льскаѧ вѡ́инства, ка́кѡ неви́димый зра́комъ сꙋ́щимъ по на́мъ и҆зъ тебє̀ ви́дѣнъ бы́сть, дв҃о бг҃ороди́тельнице: є҆го́же молѝ, спасе́нїѧ сподо́бити всѧ̑, вѣ́рнѡ тѧ̀ сла́вѧщыѧ.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Тво́й ми́ръ да́ждь на́мъ, сн҃е бж҃їй: и҆но́гѡ бо, ра́звѣ тебє̀, бо́га не зна́емъ, и҆́мѧ твоѐ и҆менꙋ́емъ, ꙗ҆́кѡ бг҃ъ живы́хъ и҆ ме́ртвыхъ є҆сѝ.

Ле́стными ᲂу҆хищрѧ́ѧй ᲂу҆кра́сти тѧ̀ словесы̀, мꙋ́чениче, вра́гъ вселꙋка́вый, смѣ́хъ зри́тсѧ, мꙋ́дростїю твое́ю мꙋдре́цъ ѕло́бы прехищрѧ́емь.

На колесни́цѣ взима́емь бжⷭ҇твенныхъ добродѣ́телей, сла́вне, высотꙋ̀ дости́глъ є҆сѝ мꙋче́нїѧ, и҆ низложи́лъ є҆сѝ лꙋка́выхъ бѣсѡ́въ превознесе́ннꙋю горды́ню.

Ви́дѣти красотꙋ̀ жела́ѧ і҆и҃совꙋ, прпⷣбне, тебѐ сама́го ᲂу҆краси́лъ є҆сѝ мꙋче́нїѧ красото́ю: и҆ къ немꙋ̀ прише́лъ є҆сѝ, вѣнча́всѧ свѣ́тлымъ вѣнце́мъ.

Бг҃оро́диченъ: Оу҆дивлѧ́етъ всѧ́къ ᲂу҆́мъ чꙋ́до твоѐ, чⷭ҇таѧ: ражда́еши бо бг҃а пло́тїю, и҆ пита́телѧ пита́еши млеко́мъ, и҆скꙋше́нїѧ мꙋ́жеска не позна́вши, са́мъ ꙗ҆́кѡ вѣ́сть є҆ди́нъ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Прⷪ҇ро́ка і҆ѡ́нꙋ подража́ѧ, вопїю̀: живо́тъ мо́й, бл҃же, свободѝ и҆зъ тлѝ, и҆ спаси́ мѧ, сп҃се мі́ра, зовꙋ́ща: сла́ва тебѣ̀.

Наро́читый ѻ҆ве́нъ па́ствъ хрⷭ҇то́выхъ, па́стырь слове́снѣйшїй, по́двигѡвъ стезѧ̀ прославлѧ́етсѧ, бг҃а просла́вивъ свои́ми ᲂу҆десы̀.

Вжи́ливсѧ къ бг҃ꙋ воззрѣ̑нїи, мꙋ́дре, ѡ҆безжи́лилъ є҆сѝ врага̀ многоко́зненнаго тве́рдѡ, приснопа́мѧтне, мꙋ́ченикѡвъ сла́во, свѧще́нства пра́вило.

Къ ра́намъ терпѧ̀, ко ѻ҆гню̀ самоидѧ̀, ᲂу҆спи́лъ є҆сѝ ѕвѣре́й свирѣ́пыхъ стремлє́нїѧ, неꙋсы́пнꙋ къ зижди́телю и҆мѣ́ѧ любо́вь.

Бг҃оро́диченъ: Свѧще́нїѧ сѣ́нь ꙗ҆́вльшисѧ, марі́е, ѡ҆скверне́ннꙋю сластьмѝ ѻ҆каѧ́ннꙋю мою̀ дꙋ́шꙋ ѡ҆свѧтѝ, и҆ бжⷭ҇твенныѧ сла́вы прича́стницꙋ сотворѝ.

Конда́къ, гла́съ в҃.

Ꙗ҆́кѡ ᲂу҆добре́нїе свѧще́нникѡвъ, прпⷣбне, и҆ пред̾ꙋвѣща́нїе страстоте́рпцєвъ всѝ восхвалѧ́емъ, и҆ про́симъ тѧ̀, свѧщенномꙋ́чениче є҆леѵѳе́рїе: любо́вїю па́мѧть твою̀ пра́зднꙋющыѧ бѣ́дъ многоѻбра́зныхъ свободѝ, молѧ̀ непреста́ннѡ ѡ҆ всѣ́хъ на́съ.

І҆́косъ:

Пре́зри, бл҃гоꙋтро́бне жизнода́вче, ꙗ҆́кѡ чл҃вѣколю́бецъ є҆ди́нъ и҆ ще́дрый бг҃ъ, дꙋшѝ моеѧ̀ ѡ҆мраче́нїе, и҆ всемо́щною десни́цею твое́ю, сло́ве, страсте́й свободѝ стꙋже́нїѧ, ꙗ҆́кѡ да твоего̀ і҆ера́рха воспою̀ є҆леѵѳе́рїѧ, то́й бо и҆́стиннѡ и҆зъ ᲂу҆тро́бы позна́сѧ тебѣ̀, и҆ ѡ҆свѧти́сѧ, и҆ возложе́нъ бы́сть ꙗ҆́кѡ самꙋи́лъ, ѿ ма́тере свѧще́нныѧ тебѣ̀ зижди́телю, молѧ̀ непреста́ннѡ ѡ҆ всѣ́хъ на́съ.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Сꙋ́щымъ въ пещѝ ѻ҆трокѡ́мъ твои̑мъ, сп҃се, не прикоснꙋ́сѧ, нижѐ стꙋжѝ ѻ҆́гнь. тогда̀ трїѐ, ꙗ҆́кѡ є҆ди́нѣми ᲂу҆сты̀, поѧ́хꙋ, и҆ бл҃гословлѧ́хꙋ, глаго́люще: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆ц҃ъ.

на́шихъ.

Да велича́етсѧ, взыва́лъ є҆сѝ, мꙋ́дре, раздроблѧ́емь, ны́нѣ во пло́ти мое́й хрⷭ҇то́съ, не ᲂу҆жаса́юсѧ распале́нїй коно́бѡвъ, не бою́сѧ сме́рти, ни ѕвѣре́й стремле́нїй, сꙋ́щїѧ ра́ди жи́зни.

Є҆ди́нагѡ бг҃а добро́ты и҆скі́й, є҆ди́нꙋ тогѡ̀ сла́вꙋ полꙋчи́ти жела́ю: да раздроблѧ́етсѧ и҆ ѡ҆палѧ́етсѧ всѐ тѣ́ло моѐ, взыва́лъ є҆сѝ, сла́вне: свобожде́нїѧ и҆щꙋ̀, порабоща́ющагѡ хрⷭ҇тꙋ̀.

Смотрѧ́ѧ бꙋ́дꙋщꙋю жи́знь, блаже́нне, мі́рꙋ ᲂу҆мертви́лсѧ є҆сѝ и҆́стиннѡ, и҆ ꙗ҆́кѡ зла́то, ꙗ҆́звенными и҆скꙋшє́нїи разже́гсѧ, просїѧ́лъ є҆сѝ, и҆ положи́лсѧ є҆сѝ въ сокро́вищахъ нбⷭ҇ныхъ ѻ҆би́телей.

Бг҃оро́диченъ: Чистѣ́йшꙋ тѧ̀ є҆ди́нꙋ ѡ҆брѣ́тъ, всенепоро́чнаѧ, сло́во чистѣ́йшее бж҃їе, и҆зъ чре́ва твоегѡ̀ роди́всѧ, вѣ̑рныѧ ѡ҆чища́етъ ѡ҆сквернє́нїѧ, бг҃оневѣ́сто, прибы̑вшаѧ на́мъ ѿ неꙋдержа́нїѧ страсте́й.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Є҆гѡ́же ᲂу҆жаса́ютсѧ а҆́гг҃ли и҆ всѧ̑ вѡ́инства, ꙗ҆́кѡ творца̀ и҆ гдⷭ҇а, по́йте сщ҃е́нницы, просла́вите, ѻ҆́троцы, бл҃гослови́те лю́дїе и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Процвѣ́тъ, прозѧ́блъ є҆сѝ са́дъ красе́нъ мꙋче́нїй свѣ́тлостьми, мꙋ́ченикѡвъ добро́то, и҆ ны́нѣ раѧ̀ цвѣ́ти ꙗ҆ви́стесѧ, бжⷭ҇твенно благово́нїе и҆спꙋща́юще бжⷭ҇твеннѣ.

Кропле́ньми крове́й твои́хъ, рожде́ннаго и҆зъ неѧ̀, кро́вь свою̀ ма́ти приѡбща́етъ: твоемꙋ́ бо тѣлесѝ ѡ҆б̾е́мшисѧ, мꙋ́дре, мече́мъ скончава́етсѧ, и҆ живе́тъ во вѣ́ки.

И҆сцѣле́нїй во́ды, чꙋде́съ рѣ́ки и҆злива́етъ тре́бꙋющымъ ра́ка твоѧ̀, мꙋ́дре, ѿмыва́юще сквє́рны дꙋшетлѣ́нныхъ страсте́й, мꙋ́чениче і҆ера́рше, во всѧ̑ вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́кѡ до́ждь, во ᲂу҆тро́бꙋ твою̀ сни́де хрⷭ҇то́съ, и҆ всю̀ напоѝ тва́рь вои́стиннꙋ, и҆зсꙋши́въ, дв҃о, мꙋ̑тныѧ рѣ́ки і҆дѡлонеи́стовства, є҆ди́нъ бл҃годѣ́тель.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Живопрїе́мный и҆сто́чникъ приснотекꙋ́щїй, свѣтоно́сный свѣти́льникъ бл҃года́ти, хра́мъ ѡ҆дꙋшевле́нный, сѣ́нь пречⷭ҇тꙋю, нб҃сѐ и҆ землѝ простра́ннѣйшꙋю, бцⷣꙋ, вѣ́рнїи велича́емъ.

Оу҆ста̀ бж҃їѧ бы́въ, ѿ ᲂу҆́стъ чꙋжда́гѡ лю́ди сꙋемꙋ́дрєнныѧ восхи́тивъ, показа́лъ є҆сѝ наслѣ́дники благода́ти, и҆ пострада́въ крѣ́пкѡ, со і҆ерє́и и҆ страда̑льцы живе́ши, є҆леѵѳе́рїе.

Чи́стаѧ мѷрополо́жница дх҃а, добродѣ́телей кра́сное жили́ще, а҆́гнецъ неѕло́бивый, свѣти́льникъ незаходи́мый, і҆ера́рхѡвъ степе́нь и҆ мч҃никѡвъ, да восхва́литсѧ вѣ́рнѡ є҆леѵѳе́рїй.

Во свѣ́тѣ живе́ши и҆́стиннѡ невече́рнѣмъ, свѣ́тъ бы́въ со́лнца свѣтлѣ́йшїй. тѣ́мъ па́мѧть твою̀ свѣтоно́снꙋю дне́сь соверша́ющыѧ, страсте́й мглы̀ и҆зба́ви къ бг҃ꙋ твои́ми моли́твами, є҆леѵѳе́рїе.

Бг҃оро́диченъ: Пощадѝ на́съ пою́щихъ твоѐ, гдⷭ҇и, є҆́же и҆зъ дв҃ы, неизрече́нное ржⷭ҇тво̀, ѿ напа́стей и҆збавлѧ́ѧ и҆ страсте́й и҆ скорбе́й, мольба́ми є҆ѧ̀ твоѧ̑ рабы̑, ꙗ҆́кѡ бл҃годѣ́тель, и҆ є҆ди́нъ чл҃вѣколю́бецъ.

Краткое житие священномученика Елевферия, мученицы Анфии и мученика Корива

Свя­той Елев­фе­рий, сын знат­но­го рим­ско­го граж­да­ни­на, был вос­пи­тан в хри­сти­ан­ском бла­го­че­стии сво­ей ма­те­рью. Доб­ро­де­те­ли его бы­ли столь вы­со­ки, что 20-ти лет от ро­ду он уже был по­став­лен епи­ско­пом Ил­ли­рий­ским. При им­пе­ра­то­ре Адри­ане (II в.) свя­той Елев­фе­рий за сме­лую про­по­ведь о Хри­сте по­сле му­че­ний был обез­глав­лен в Ри­ме вме­сте со сво­ей ма­те­рью, свя­той Ан­фи­ей. Епарх Ко­рив, му­чив­ший свя­то­го Елев­фе­рия, сам уве­ро­вал во Хри­ста и так­же был каз­нен.

Полное житие священномученика Елевферия и мученицы Анфии

В храме Успения в районе Неа Иониа находятся мощи священномученика Елевферия, который во втором веке принял мученическую кончину вместе со своей матерью Анфией. Этот Иллирийский иерарх ранней Церкви пострадал при римском императоре Адриане (117-138 г.). Как сказано в традиционном Житии, святой родился в Риме, где его отец занимал высокое положение при дворе. После ранней кончины отца мать Елевферия Анфия вместе с маленьким сыном тайно присоединилась к растущей христианской общине, помогая материально небольшой группе учеников святого апостола Павла. Согласно одному из преданий, она еще девочкой приняла крещение от самого Апостола. Однажды епископ Рима Анаклет (76-88 г., третий епископ римский после Петра и Лина) заметил благочестие и благородство манер юноши и решил помочь ему в получении воспитания и образования. В пятнадцатилетнем возрасте молодой человек стал диаконом, в семнадцать — священником, в двадцать — епископом. После посвящения в епископский сан он отправился пасти стадо Христово в Авлону (или Валону, которая сейчас называется Влор и находится на территории современной Албании). Анфия поехала туда с ним. Вскоре по всей Иллирии и Эпиру (ныне северная Греция) разнеслась весть о молодом епископе-чудотворце, и так велика была его известность, что римские власти забеспокоились и начали чинить ему препятствия. В конце концов он был взят под стражу по приказу императора Адриана.

Один из центурионов, пришедших взять его, вошел в храм в тот момент, когда Елевферий говорил проповедь. Послушав проповедь, этот центурион (имя его было Феликс) пожелал стать христианином и попросил крестить его. Он принял крещение, а потом, по настоянию самого Елевферия, исполнил приказ — привел епископа в Рим.

Елевферия подвергли истязаниям, за которыми наблюдал местный правитель Хорибус. Увидев, что Святой остался невредим после погружения в кипящее масло, пыток на раскаленной железной решетке, бичевания и пребывания в горящей печи, правитель тоже принял Христианство. Епископ Елевферий, центурион Феликс, правитель Хорибус и еще несколько человек, обращенных Елевферием, были обезглавлены. Мать епископа Анфия стояла над телом сына в молитве. Ее схватили и также отсекли ей голову. Это произошло в 120 году от Рождества Христова. Полагают, что святые мощи матери и сына перевезли в Авлону его последователи. Римляне до сих пор отмечают день их памяти 18 апреля, традиционно считающийся днем их мученической кончины. Православная же служба в их честь совершается 15 декабря: в этот день в Константинополе при императоре Аркадии (395 - 408) была освящена церковь святых Елевферия и Анфии.

Частица мощей священномученика Елевферия имеется еще в итальянском городке Реати, где традиционно проживала большая греческая община; а церковка Успения в Неа Ионии в Афинах - это основное место, куда паломники со всего православного Востока приезжают поклониться этому Святому. Говорят, что в Авлоне (ныне албанский городок Влори) также до сих пор пребывает частица его мощей, и что и сейчас происходят чудеса по молитвам святого. К сожалению, местонахождение мощей мученицы Анфии неизвестно, хотя вполне возможно, что во Влори есть их частица.

Когда в двенадцатом веке французские захватчики превратили Парфенон, бывший собором Богоматери Атениотисса, в католический храм, одна маленькая церковь в честь святого Елевферия была освящена как Православный собор Афин и продолжала выполнять эту функцию, и службы продолжались и при турках. Помимо прочего, в этой церковке состоялось посвящение в сан епископа святителя Дионисия из Закинфа. Она все еще стоит на этом месте, хотя и кажется крохотной по сравнению с “Митрополией” — митрополичьим собором, построенным в девятнадцатом веке, в котором пребывают мощи святой Филофеи Афинской и патриарха Григория V.

Святые Елевферий и Анфия считаются покровителями беременных женщин и рожениц. К тому же, святому Елевферию молятся за плененных, и обоим этим святым — об ограждении от вмешательства бесовских сил. Имя Елевферий означает “свобода”, и потому ему молились борцы за независимость во времена греческого восстания и православные греческой Церкви в Албании под гнетом коммунистического атеизма.

Епископа Елевферия не следует путать с Елевферием Папой Римским (175-189 г.), который, по преданию, послал христианских миссионеров в Англию.

Евлогите! Благословите! Путеводитель по святым местам Греции


См. так­же: "Стра­да­ние свя­то­го свя­щен­но­му­че­ни­ка Елев­фе­рия и ма­те­ри его Ан­фии" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.