Канон святому священномученику Автоному Италийскому

Припев: Священному́чениче Автонóме, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 25 сентября (12 сентября ст. ст.)

Глас 8.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Во́ду проше́д, я́ко су́шу, и еги́петскаго зла́ избежа́в, изра́ильтянин вопия́ше: Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́м.

Зако́ны измла́да Творца́ своспита́вся, возра́сл еси́ в зако́не доброде́телей и благоче́стия версте́, те́м зако́нно, о́тче, пострада́л еси́.

Вооружи́л еси́ по́мысл терпе́ния и му́жества ору́жием, му́дре, на пре́лести ра́ть ополчи́вся, невозвра́тно победи́в ту́.

Зако́нов благоче́стия наста́вник и догма́тов, о́тче, и́стины пропове́дник я́влься, во все́й тва́ри огласи́лся еси́, я́ко апо́столи, Автоно́ме.

Богоро́дичен: Позна́вше я́вльшагося на земли́ Бо́га воплоще́нна и обожи́вшеся от Него́ благода́тию, пое́м Тя́, Де́во, дарова́ний наслади́вшеся.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Ты́ еси́ утвержде́ние притека́ющих к Тебе́, Го́споди, Ты́ еси́ Све́т омраче́нных, и пое́т Тя́ ду́х мо́й.

Ту́чами слове́с твои́х безбо́жия потопи́л еси́ стра́стную ти́ну, иера́рше, и ве́рныя напои́л еси́.

Учи́тель бы́л еси́ и служи́тель Христо́в, преподо́бне, и Того́ Боже́ственных Страсте́й соо́бщник и прича́стник.

Ору́жием утверди́л еси́ пропове́дания, преподо́бне, благопослушли́выя, и проти́вящияся безпа́губны сохрани́л еси́.

Богоро́дичен: Яви́ся пречу́дное на небеси́ и на земли́ слы́шание, Творца́ бо все́х су́щих, Богоро́дице, неизрече́нно родила́ еси́.

Седа́лен, гла́с 4.

Сугу́б тебе́ вене́ц нетле́ния Христо́с, всеблаже́нне, дарова́, я́ко страда́льцу и че́стну иера́рху, Автоно́ме: Тому́ бо безкро́вныя прине́сл еси́ же́ртвы, Того́ Боже́ственную Стра́сть неле́стно подража́я, Того́ и нестаре́ющияся сла́дости, блаже́нне, наслади́лся еси́.

Богоро́дичен: Иоаки́м и А́нна торжеству́ют, по Бо́зе бо досто́йно благода́ть обрето́ша и роди́ша пло́д, богоприя́тен хра́м, Де́ву и Чи́стую Ма́терь Бо́жию, еди́ну Благослове́нную, моля́щуюся непреста́нно спасти́ся душа́м на́шим.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди, смотре́ния Твоего́ та́инство, разуме́х дела́ Твоя́ и просла́вих Твое́ Божество́.

Споспеша́юща име́я Побо́рника в боже́ственней ра́ти Го́спода, врага́ ста́раго земны́х победи́л еси́, о́тче, по́двиги твои́ми.

Виде́нием прекло́нься, о́тче, во глубины́ сокрове́ний Бо́жиих, отту́ду та́йны навы́кл еси́ Того́ неизрече́нныя.

Возглаше́нием слове́с твои́х тре́бища и́дольская па́даху, му́дре, и попали́шася чти́лища пре́лести огне́м веле́ний твои́х.

Пла́мень уче́ний твои́х на высо́кое взя́тся житие́, му́дре, тебе́ конце́м явля́я наста́вника к Бо́гу непреле́стна.

Богоро́дичен: Оскве́рншияся страстьми́, омы́й Богоро́дице, моли́твами Твои́ми и сподо́би ны́ чи́стыми помышле́нии пе́ти Твое́ рождество́.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Просвети́ на́с повеле́нии Твои́ми, Го́споди, и мы́шцею Твое́ю высо́кою Тво́й ми́р пода́ждь на́м, Человеколю́бче.

Све́т тя́ у́мный озари́, Автоно́ме, и жи́зни сло́во иму́щаго свети́льника все́м конце́м яви́ тя́.

Глаго́л Бо́жий, я́ко ме́чь, извле́к, ополче́ние ссе́кл еси́ лжеиме́нныя му́дрости, о́тче Автоно́ме.

Ве́сь вра́жий ту́л стре́л истощи́л еси́ и всу́е си́х показа́л еси́, вооружи́вшихся на тя́, блаже́нне Автоно́ме.

Богоро́дичен: Бы́ша но́вая и пресла́вная, Всечестна́я, Тобо́ю бо на земли́ Бо́г пло́тию яви́ся, и земни́и обожи́хомся.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Очи́сти мя́, Спа́се, мно́га бо беззако́ния моя́, и из глубины́ зо́л возведи́, молю́ся, к Тебе́ бо возопи́х, и услы́ши мя́, Бо́же спасе́ния моего́.

Си́ла тя́, му́дре, Уте́шителева укрепи́, я́коже пре́жде ученики́, и язы́ком вооружи́ о́гненным, Автоно́ме, земны́я просвеща́ти, огнепопаля́ти же нече́стие.

Младе́нствующу душе́вным ти́ мудрова́нием, о́тче преподо́бне, по́двиги па́че естества́ за пропове́дание и тру́д неосла́бный благомо́щно прия́л еси́ не́мощию естества́ телесе́.

Положи́л еси́ под но́ги благочести́вых главу́ вра́жию, на Созда́теля вознесе́нную, ве́рою слове́с вооружи́в на ню́ сия́ благода́тию.

Богоро́дичен: Исцели́ти Тобо́ю естества́ сокруше́ния Созда́тель и Творе́ц восхоте́в, Богоро́дице, подаде́ Тя́ врачевство́ Боже́ственное в не́мощех прибега́ющим Тебе́.

Конда́к, гла́с 2.

Боже́ственная, прему́дре, непоро́чне тайноводи́л еси́, же́ртва прия́тная бы́л еси́, богоблаже́нне: Христо́ву бо пи́л еси́ ча́шу, пресла́вне, свети́льниче всеми́рный, моля́ непреста́нно о все́х на́с.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: От Иуде́и доше́дше, о́троцы, в Вавило́не иногда́, ве́рою Тро́ическою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Сочлени́в во еди́но благоче́стия ликова́ния, о́тче Автоно́ме, ве́рою просвеще́нныя словесы́ твои́ми непреста́нно взыва́ти учи́л еси́: отце́в на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Неосла́бным му́жеством стря́сл еси́, му́чениче, безбо́жных веле́ния, в душа́х утвержде́нная неве́рных, и от основа́ний сия́ му́дре исто́ргл еси́, в сердца́х ве́рных благода́ть утвержда́я.

Твоего́ свяще́нства сме́шено пома́зание, о́тче Автоно́ме, страда́ние боже́ственно, кро́вь бо тя́ све́тла иера́рха показа́ вопию́щим ве́рно: Христе́, благослове́н еси́.

Богоро́дичен: И́же от земли́ созда́в челове́ческое естество́, я́ко Творе́ц и Бо́г, истле́вшее поновля́ет, от Тебе́, Богома́ти, сие́ прие́м, и та́инственнаго сподобля́ет, Чи́стая, Сынотворе́ния.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Царя́ Небе́снаго, Его́же пою́т во́и а́нгельстии, хвали́те и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Укрепля́ющуся тебе́ во Христе́, мучи́телей кре́пость па́даше, богому́дре: стра́шен бо е́й ду́хом бы́л еси́.

До́блестию ра́зума пре́лести гнило́е обличи́л еси́, всеблаже́нне, кре́пость в де́лех яви́в благоче́стия.

Чуде́с твои́х ре́ки излия́вшеся, исцеле́ний бе́здну тя́, о́тче, яви́ша в ми́ре, источа́ющую благода́ть.

Богоро́дичен: Препросла́вися и́стинно в зна́мениих на земли́ благода́ть Твоя́, Де́во: стра́нно бо чу́до Твоего́ рожде́ния.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Вои́стинну Богоро́дицу, Тя́ испове́дуем, спасе́ннии Тобо́ю, Де́во Чи́стая, с безпло́тными ли́ки Тя́ велича́юще.

Лета́я на высоту́ благоче́стия, доброде́тельми возноша́емь, Автоно́ме, и Христу́ страда́нием, о́тче, восте́кл еси́.

Боле́зни твоя́ со слеза́ми се́явшеся, богому́дре, неотъе́млемыя плоды́ расплоди́ша ра́дости и сла́вы, сла́дости, я́же во Христе́ Иису́се.

Зако́нно венце́в и Боже́ственных дарова́ний сподо́бився, иера́рше Автоно́ме, зако́ны Боже́ственными утвержда́еши ны́ моли́твами твои́ми.

Богоро́дичен: Жи́знь и Нетле́ние родила́ еси́, Де́во, победи́тели сме́рти сотво́ршаго Богоро́дицу вои́стинну Тя́ велича́ющия.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Во́дꙋ проше́дъ ꙗ҆́кѡ сꙋ́шꙋ, и҆ є҆гѵ́петскагѡ ѕла̀ и҆збѣжа́въ, і҆и҃льтѧнинъ вопїѧ́ше: и҆зба́вителю и҆ бг҃ꙋ на́шемꙋ пои́мъ.

Зако́ны и҆змла́да творца̀ своспита́всѧ, возра́слъ є҆сѝ въ зако́нѣ добродѣ́телей, и҆ благоче́стїѧ верстѣ̀: тѣ́мъ зако́ннѡ, ѻ҆́ч҃е, пострада́лъ є҆сѝ.

Воѡрꙋжи́лъ є҆сѝ по́мыслъ терпѣ́нїѧ и҆ мꙋ́жества ѻ҆рꙋ́жїемъ, мꙋ́дре, на пре́лести ра́ть ѡ҆полчи́всѧ, невозвра́тнѡ побѣди́въ тꙋ̀.

Зако́нѡвъ благоче́стїѧ наста́вникъ, и҆ догма́тѡвъ, ѻ҆́ч҃е, и҆́стины проповѣ́дникъ ꙗ҆́вльсѧ, во все́й тва́ри ѡ҆гласи́лсѧ є҆сѝ, ꙗ҆́кѡ а҆пⷭ҇ли, а҆ѵтоно́ме.

Бг҃оро́диченъ: Позна́вше ꙗ҆́вльшагосѧ на землѝ бг҃а воплоще́нна, и҆ ѡ҆божи́вшесѧ ѿ негѡ̀ бл҃года́тїю, пое́мъ тѧ̀, дв҃о, дарова́нїй наслади́вшесѧ.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Ты̀ є҆сѝ ᲂу҆твержде́нїе притека́ющихъ къ тебѣ̀, гдⷭ҇и, ты̀ є҆сѝ свѣ́тъ ѡ҆мраче́нныхъ, и҆ пое́тъ тѧ̀ дꙋ́хъ мо́й.

Тꙋ́чами слове́съ твои́хъ, безбо́жїѧ потопи́лъ є҆сѝ стра́стнꙋю ти́нꙋ, і҆ера́рше, и҆ вѣ̑рныѧ напои́лъ є҆сѝ.

Оу҆чи́тель бы́лъ є҆сѝ, и҆ слꙋжи́тель хрⷭ҇то́въ, прпⷣбне, и҆ тогѡ̀ бжⷭ҇твенныхъ стрⷭ҇те́й соѻ́бщникъ, и҆ прича́стникъ.

Ѻ҆рꙋ́жїемъ ᲂу҆тверди́лъ є҆сѝ проповѣ́данїѧ, прпⷣбне, благопослꙋшли̑выѧ, и҆ проти́вѧщыѧсѧ безпа́гꙋбны сохрани́лъ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆ви́сѧ пречꙋ́дное на нб҃сѝ и҆ на землѝ слы́шанїе, творца́ бо всѣ́хъ сꙋ́щихъ, бцⷣе, неизрече́ннѡ родила̀ є҆сѝ.

Сѣда́ленъ, гла́съ д҃.

Сꙋгꙋ́бъ тебѣ̀ вѣне́цъ нетлѣ́нїѧ, хрⷭ҇то́съ, всебл҃же́нне, дарова̀, ꙗ҆́кѡ страда́льцꙋ и҆ че́стнꙋ і҆ера́рхꙋ, а҆ѵтоно́ме: томꙋ́ бо безкрѡ́вныѧ прине́слъ є҆сѝ жє́ртвы, тогѡ̀ бжⷭ҇твеннꙋю стрⷭ҇ть неле́стнѡ подража́ѧ, тогѡ̀ и҆ нестарѣ́ющїѧсѧ сла́дости, бл҃же́нне, наслади́лсѧ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: І҆ѡакі́мъ и҆ а҆́нна торжествꙋ́ютъ, по бз҃ѣ бо досто́йнѡ бл҃года́ть ѡ҆брѣто́ша, и҆ роди́ша пло́дъ, бг҃опрїѧ́тенъ хра́мъ, дв҃ꙋ и҆ чⷭ҇тꙋю мт҃рь бж҃їю, є҆ди́нꙋ бл҃гослове́ннꙋю, молѧ́щꙋюсѧ непреста́ннѡ, спасти́сѧ дꙋша́мъ на́шымъ.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Оу҆слы́шахъ, гдⷭ҇и, смотре́нїѧ твоегѡ̀ та́инство, разꙋмѣ́хъ дѣла̀ твоѧ̑, и҆ просла́вихъ твоѐ бжⷭ҇тво̀.

Споспѣша́юща и҆мѣ́ѧ побо́рника, въ бжⷭ҇твеннѣй ра́ти гдⷭ҇а, врага̀ ста́раго земны́хъ побѣди́лъ є҆сѝ, ѻ҆́ч҃е, пѡ́двиги твои́ми.

Видѣ́нїемъ прекло́ньсѧ ѻ҆́ч҃е, во глꙋбины̑ сокрове́нїй бж҃їихъ, и҆ ѿтꙋ́дꙋ та́йны навы́клъ є҆сѝ тогѡ̀ неизрече́нныѧ.

Возглаше́нїемъ слове́съ твои́хъ трє́бища і҆́дѡльскаѧ па́дахꙋ, мꙋ́дре, и҆ попали́шасѧ чти̑лища пре́лести, ѻ҆гне́мъ велѣ́нїй твои́хъ.

Пла́мень ᲂу҆че́нїй твои́хъ, на высо́кое взѧ́тсѧ житїѐ, мꙋ́дре, тебѐ концє́мъ ꙗ҆влѧ́ѧ наста́вника къ бг҃ꙋ непреле́стна.

Бг҃оро́диченъ: Ѡ҆скве́рншыѧсѧ страстьмѝ, ѡ҆мы́й бцⷣе, моли́твами твои́ми, и҆ сподо́би ны̀ чи́стыми помышлє́нїи, пѣ́ти твоѐ ржⷭ҇тво̀.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Просвѣтѝ на́съ повелѣ̑нїи твои́ми, гдⷭ҇и, и҆ мы́шцею твое́ю высо́кою, тво́й ми́ръ пода́ждь на́мъ, чл҃вѣколю́бче.

Свѣ́тъ тѧ̀ ᲂу҆́мный ѡ҆зарѝ а҆ѵтоно́ме, и҆ жи́зни сло́во и҆мꙋ́щаго, свѣти́льника всѣ̑мъ концє́мъ ꙗ҆ви́ тѧ.

Глаго́лъ бж҃їй ꙗ҆́кѡ ме́чь и҆звле́къ, ѡ҆полче́нїе ссѣ́клъ є҆сѝ лжеиме́нныѧ мꙋ́дрости, ѻ҆́ч҃е а҆ѵтоно́ме.

Ве́сь вра́жїй тꙋ́лъ стрѣ́лъ и҆стощи́лъ є҆сѝ, и҆ всꙋ́е си́хъ показа́лъ є҆сѝ воѡрꙋжи́вшихсѧ на тѧ̀, бл҃же́нне а҆ѵтоно́ме.

Бг҃оро́диченъ: Бы́ша нѡ́ваѧ и҆ пресла̑внаѧ, всечⷭ҇тна́ѧ, тобо́ю бо на землѝ бг҃ъ пло́тїю ꙗ҆ви́сѧ, и҆ земні́и ѡ҆божи́хомсѧ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Ѡ҆чи́сти мѧ̀, сп҃се, мнѡ́га бо беззакѡ́нїѧ моѧ̑, и҆ и҆зъ глꙋбины̀ ѕѡ́лъ возведѝ, молю́сѧ: къ тебѣ́ бо возопи́хъ, и҆ ᲂу҆слы́ши мѧ̀, бж҃е спасе́нїѧ моегѡ̀.

Си́ла тѧ̀, мꙋ́дре, ᲂу҆тѣ́шителева ᲂу҆крѣпѝ, ꙗ҆́коже пре́жде ᲂу҆ч҃никѝ, и҆ ѧ҆зы́комъ воѡрꙋжѝ ѻ҆́гненнымъ, а҆ѵтоно́ме, земны̑ѧ просвѣща́ти, ѻ҆гнепопалѧ́ти же нече́стїе.

Младе́нствꙋющꙋ дꙋше́внымъ тѝ мꙋдрова́нїемъ, ѻ҆́ч҃е прпⷣбне, по́двиги па́че є҆стества̀ за проповѣ́данїе и҆ трꙋ́дъ неѡсла́бный благомо́щнѡ прїѧ́лъ є҆сѝ, не́мощїю є҆стества̀ тѣлесѐ.

Положи́лъ є҆сѝ подъ но́ги благочести́выхъ главꙋ̀ вра́жїю, на созда́телѧ вознесе́ннꙋю, вѣ́рою слове́съ воѡрꙋжи́въ на ню̀ сїѧ̑, бл҃года́тїю.

Бг҃оро́диченъ: И҆сцѣли́ти тобо́ю є҆стества̀ сокрꙋшє́нїѧ, созда́тель и҆ творе́цъ восхотѣ́въ, бцⷣе, подаде́ тѧ врачевство̀ бжⷭ҇твенное, въ не́мощехъ прибѣга́ющымъ тебѣ̀.

Конда́къ, гла́съ в҃.

Бжⷭ҇твєннаѧ, премꙋ́дре, непоро́чнѣ тайноводи́лъ є҆сѝ, же́ртва прїѧ́тнаѧ бы́лъ є҆сѝ, бг҃облаже́нне: хрⷭ҇то́вꙋ бо пи́лъ є҆сѝ ча́шꙋ, пресла́вне, свѣти́льниче всемі́рный, молѧ̀ непреста́ннѡ ѡ҆ всѣ́хъ на́съ.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Ѿ і҆ꙋде́и доше́дше ѻ҆́троцы, въ вавѷлѡ́нѣ и҆ногда̀, вѣ́рою трⷪ҇ческою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще: ѻ҆тцє́въ бж҃е, благослове́нъ є҆сѝ.

Сочлени́въ во є҆ди́но благоче́стїѧ ликова̑нїѧ, ѻ҆́ч҃е а҆ѵтоно́ме, вѣ́рою просвѣщє́нныѧ словесы̀ твои́ми, непреста́ннѡ взыва́ти ᲂу҆чи́лъ є҆сѝ: ѻ҆тцє́въ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Неѡсла́бнымъ мꙋ́жествомъ стрѧ́слъ є҆сѝ, мꙋ́чениче, безбо́жныхъ велѣ̑нїѧ, въ дꙋша́хъ ᲂу҆тверждє́ннаѧ невѣ́рныхъ, и҆ ѿ ѻ҆снова́нїй сїѧ̑, мꙋ́дре, и҆сто́рглъ є҆сѝ, въ сердца́хъ вѣ́рныхъ бл҃года́ть ᲂу҆твержда́ѧ.

Твоегѡ̀ свѧще́нства смѣ́шено пома́занїе, ѻ҆́ч҃е а҆ѵтоно́ме, страда́нїе бжⷭ҇твенно: кро́вь бо тѧ̀ свѣ́тла і҆ера́рха показа̀, вопїю́щымъ вѣ́рнѡ: хрⷭ҇тѐ, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: И҆́же ѿ землѝ созда́въ человѣ́ческое є҆стество̀, ꙗ҆́кѡ творе́цъ и҆ бг҃ъ, и҆стлѣ́вшее поновлѧ́етъ, ѿ тебє̀ бг҃ома́ти, сїѐ прїе́мъ, и҆ та́инственнагѡ сподоблѧ́етъ, чⷭ҇таѧ, сынотворе́нїѧ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Цр҃ѧ̀ нбⷭ҇наго, є҆го́же пою́тъ вѡ́и а҆́гг҃льстїи, хвали́те и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Оу҆крѣплѧ́ющꙋсѧ тебѣ̀ во хрⷭ҇тѣ̀, мꙋчи́телей крѣ́пость па́даше, бг҃омꙋ́дре: стра́шенъ бо є҆́й дꙋ́хомъ бы́лъ є҆сѝ.

До́блестїю ра́зꙋма пре́лести гнило́е ѡ҆бличи́лъ є҆сѝ, всебл҃же́нне, крѣ́пость въ дѣ́лѣхъ ꙗ҆ви́въ благоче́стїѧ.

Чꙋде́съ твои́хъ рѣ́ки и҆злїѧ́вшесѧ, и҆сцѣле́нїй бе́зднꙋ тѧ̀, ѻ҆́ч҃е, ꙗ҆ви́ша въ мі́рѣ, и҆сточа́ющꙋю бл҃года́ть.

Бг҃оро́диченъ: Препросла́висѧ и҆́стиннѡ, въ зна́менїихъ на землѝ, бл҃года́ть твоѧ̀, дв҃о: стра́ннѡ бо чꙋ́до твоегѡ̀ рожде́нїѧ.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Вои́стиннꙋ бцⷣꙋ тѧ̀ и҆сповѣ́дꙋемъ, спасе́ннїи тобо́ю, дв҃о чи́стаѧ, съ безпло́тными ли́ки тѧ̀ велича́юще.

Лета́ѧ на высотꙋ̀ благоче́стїѧ, добродѣ́тельми возноша́емь а҆ѵтоно́ме, и҆ хрⷭ҇тꙋ̀ страда́нїемъ, ѻ҆́ч҃е, восте́клъ є҆сѝ.

Болѣ̑зни твоѧ̑ со слеза́ми сѣ́ѧвшесѧ бг҃омꙋ́дре, неѿе́млемыѧ плоды̀ расплоди́ша, ра́дости и҆ сла́вы, сла́дости ꙗ҆́же во хрⷭ҇тѣ̀ і҆и҃сѣ.

Зако́ннѡ вѣнцє́въ, и҆ бжⷭ҇твенныхъ дарова́нїй сподо́бивсѧ, і҆ера́рше а҆ѵтоно́ме, зако́ны бжⷭ҇твенными ᲂу҆твержда́еши ны̀, моли́твами твои́ми.

Бг҃оро́диченъ: Жи́знь и҆ нетлѣ́нїе родила̀ є҆сѝ, дв҃о, побѣди́тели сме́рти сотво́ршаго, бцⷣꙋ вои́стиннꙋ тѧ̀ велича́ющыѧ.

Свя­щен­но­му­че­ник Ав­то­ном был епи­ско­пом в Ита­лии. Во вре­мя го­не­ния на хри­сти­ан им­пе­ра­то­ра Дио­кли­ти­а­на (284–305) свя­ти­тель Ав­то­ном для поль­зы Церк­ви оста­вил свою стра­ну и по­се­лил­ся в Вифи­нии, в ме­стеч­ке Со­рея у стран­но­люб­ца Кор­ни­лия. Свя­той Ав­то­ном с рев­но­стью со­вер­шал свое апо­столь­ское слу­же­ние и об­ра­тил ко Хри­сту столь­ко языч­ни­ков, что об­ра­зо­ва­лась боль­шая Цер­ковь, для ко­то­рой он освя­тил храм во имя Ар­хи­стра­ти­га Ми­ха­и­ла. К этой Церк­ви свя­ти­тель ру­ко­по­ло­жил Кор­ни­лия спер­ва в сан диа­ко­на, а за­тем в пре­сви­те­ра. С про­по­ве­дью о Хри­сте свя­ти­тель Ав­то­ном по­се­тил так­же Ли­ка­о­нию и Ис­аврию.

Им­пе­ра­тор Дио­кли­ти­ан по­ве­лел схва­тить свя­ти­те­ля Ав­то­но­ма, но он уда­лил­ся в Клав­дио­поль на Чер­ном мо­ре. Воз­вра­тив­шись в Со­рею, свя­ти­тель Ав­то­ном по­свя­тил пре­сви­те­ра Кор­ни­лия во епи­ско­па. Сам он на­пра­вил­ся в Асию, а ко­гда вер­нул­ся от­ту­да, на­чал про­по­ве­до­вать в ме­стеч­ке Лим­ны, близ Со­реи. Од­на­жды но­во­об­ра­щен­ные раз­ру­ши­ли идоль­ское ка­пи­ще. Языч­ни­ки ре­ши­ли ото­мстить хри­сти­а­нам. Вы­брав мо­мент, ко­гда свя­ти­тель Ав­то­ном слу­жил Бо­же­ствен­ную ли­тур­гию, языч­ни­ки на­па­ли на храм Ар­хи­стра­ти­га Ми­ха­и­ла и по­сле ис­тя­за­ний уби­ли свя­то­го Ав­то­но­ма, обаг­рив ал­тарь церк­ви его му­че­ни­че­ской кро­вью. Диа­ко­ни­са Ма­рия из­влек­ла те­ло свя­то­го му­че­ни­ка из-под гру­ды кам­ней и пре­да­ла по­гре­бе­нию.

В цар­ство­ва­ние свя­то­го Кон­стан­ти­на Ве­ли­ко­го на ме­сте по­гре­бе­ния свя­ти­те­ля бы­ла воз­двиг­ну­та цер­ковь. Око­ло 430 г. об­вет­шав­шую цер­ковь разо­брал один свя­щен­ник и, не зная, что под хра­мом по­хо­ро­не­но те­ло му­че­ни­ка, устро­ил цер­ковь на но­вом ме­сте. Через 60 лет мо­щи свя­то­го бы­ли об­ре­те­ны нетлен­ны­ми и со­здан храм во имя свя­щен­но­му­че­ни­ка Ав­то­но­ма.

См. так­же: "Жи­тие и стра­да­ние свя­то­го свя­щен­но­му­че­ни­ка Ав­то­но­ма" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.