Канон святому пророку Авдию

Припев: Святы́й прорóче Бóжий Авди́е, моли́ Бо́га о нас.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 02 декабря (19 ноября ст. ст.)

Глас 5.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Спаси́телю Бо́гу, в мо́ри лю́ди немо́крыми нога́ми наста́вльшему и фарао́на со всево́инством пото́пльшему, Тому́ еди́ному пои́м, я́ко просла́вися.

Спаси́телю Бо́гу, проро́чески предстоя́ ны́не, со дерзнове́нием моли́ся свеща́тельными луча́ми просвеща́ти, ве́рою, богодохнове́нне, тя́ блажа́щия.

И́же вся́ я́ве прозна́тельно зря́й, твоего́ се́рдца нему́тное, и чи́стое, и светоза́рное, блаже́нне, ви́дя, проро́ка богоприя́тна тя́ поставля́ет.

Виде́ния ви́дев и́стинно, от Бо́га тебе́ изъявля́емая, пропове́дал еси́ злоче́стие бра́тий, и па́губу лю́тую, и те́х пра́ведное, блаже́нне, искорене́ние.

Богоро́дичен: Спа́сшиися Твои́м, Богороди́тельнице Чи́стая, безсе́менным Рождество́м, мо́лим Тя́: мирски́я напа́сти изба́ви ны́, согла́сно зову́щия пе́снь побе́дную.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Си́лою Креста́ Твоего́, Христе́, утверди́ мое́ помышле́ние во е́же пе́ти и сла́вити спаси́тельное Твое́ Вознесе́ние.

Во́д та́инственных река́, из пучи́ны происходя́ даро́в Ду́ха, боговеща́телю, бы́л еси́.

Хоте́нием и про́мыслом Бо́жиим провозвеща́ти бу́дущая предложи́лся еси́, достосла́вне.

Просвеща́емь Боже́ственным све́том и небе́сным, провозвести́л еси́ бу́дущее язы́ком спасе́ние, всеблаже́нне.

Богоро́дичен: Всели́ся Сло́во в Тя́, Де́во Ма́ти, спаса́ет же, Богоро́дицу, му́дрствующия Тя́ хода́тайством Твои́м, Всенепоро́чная.

Седа́лен, гла́с 1.

Вели́кий Авди́й, Боже́ственными сия́нии у́м светови́дный стяжа́в, сказу́ет бу́дущая, Ду́хом Святы́м веща́я. Сего́ дне́сь благочестивому́дренно чту́ще, соверша́ем свяще́нную его́ па́мять, сердца́ просвеща́ющую.

Богоро́дичен: И́же на престо́ле херуви́мстем седя́й, и в не́дрех О́тчих пребыва́яй, я́ко на престо́ле святе́м седи́т Свое́м, Влады́чице, в не́дрех Твои́х; вопло́щся бо, Бо́г вои́стинну, воцари́ся над все́ми язы́ки, и разу́мно ны́не пои́м Ему́. Его́же умоли́ спасти́ся рабо́м Твои́м.

Крестобогоро́дичен: Из Безнача́льнаго Отца́ рожде́ннаго, напосле́док Тя́ пло́тию ро́ждшая, на Кресте́ ви́сяща, зря́щи, Христе́, — увы́ Мне́, любе́знейший Иису́се, — вопия́ше, — ка́ко сла́вимый я́ко Бо́г от а́нгел, от беззако́нных ны́не челове́к, Сы́не, хотя́ распина́ешися? Пою́ Тя, Долготерпели́ве.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Услы́шах слу́х си́лы Креста́, я́ко ра́й отве́рзеся и́м, и возопи́х: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Проро́чества благода́ть, от страсте́й я́ко предъочи́стив твою́ ду́шу, Ду́хом Святы́м прие́м, возопи́л еси́: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Проро́к Авди́й, заре́ю светода́тельныя мо́лнии озаря́емь, просвети́ на́с зва́ти Тебе́: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Невестокраси́тель яви́лся еси́, всеблаже́нне, церко́вный, от Сио́на пропове́дав Спа́са изы́ти, Ему́же зове́м: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Богоро́дичен: Собезнача́льное и соприсносу́щное Сло́во О́тчее родила́ еси́, Чи́стая, боголе́пно, Ему́же зове́м: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: У́тренююще, вопие́м Ти́: Го́споди, спаси́ ны, Ты́ бо еси́ Бо́г на́ш, ра́зве бо Тебе́, ино́го не зна́ем.

У́треневав ко Го́споду, прия́л еси́ с небесе́ да́р Ду́ха Пресвята́го, всехва́льне.

Спомо́щника, житие́ боже́ственное стяжа́в, ви́дети сподо́бился еси́, неви́димо Разумева́емаго.

Возсия́ тебе́ све́т, всеблаже́нне, я́ко проро́ку, и того́ супру́жница тебе́ весе́лие дарова́ся.

Богоро́дичен: Хоте́нием вся́ческая, Пречи́стая, сотвори́вый, из Тебе́ созда́ся е́же по на́м Пребоже́ственный.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Обы́де мя́ бе́здна, гро́б мне́ ки́т бы́сть, а́з же возопи́х Тебе́, Человеколю́бцу, и спасе́ мя десни́ца Твоя́, Го́споди.

Си́лою Ду́ха Боже́ственнаго зре́л еси́, проро́че, бу́дущая, о́бразы прие́мля Боже́ственных явле́ний, я́ко в зерца́ле, души́ све́тлостию.

Умоли́ Го́спода, проро́че всеблаже́нне, моли́твами твои́ми ве́рою соверша́ющим па́мять твою́ прося́ прегреше́ний дарова́ти проще́ние.

Уми́лостивися рабо́м Твои́м и си́м прегреше́ний проще́ние пода́ждь, Человеколю́бче, име́яй моля́щаго Тя́ Твоего́ проро́ка, ми́ру Тебе́ провозвести́вшаго.

Богоро́дичен: Вся́ческая нося́й сло́вом, Боже́ственною си́лою, объя́тии Твои́ми но́сится, Неискусобра́чная, Его́же ны́не моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: В пещи́ о́гненней песносло́вцы спасы́й о́троки, благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Преесте́ственна и́стинно проро́к Твои́х сла́ва, благослове́нный Бо́же оте́ц на́ших.

С Бо́гом обита́ти сподо́бився, воспева́еши: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Во проро́цех Твои́х Боже́ственную благода́ть Твою́ явля́еши, благослове́нный Бо́же оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Изба́вленнии Твои́м Рождество́м, Пречи́стая Де́во, песнопое́м: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Из Отца́ пре́жде ве́к рожде́ннаго Сы́на и Бо́га и в после́дняя ле́та воплоще́ннаго от Де́вы Ма́тере, свяще́нницы, по́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

От Бо́га просве́щшеся, проро́цы провозвеща́ют бу́дущих зна́ние, богому́дренно взыва́юще: свяще́нницы, по́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Я́коже заря́ в пучи́не, во тме́ су́щия просвети́л еси́, Боже́ственными луча́ми, боговеща́телю, озаря́емь, зовы́й: свяще́нницы, по́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Богоро́дичен: По Боже́ственному существу́ Отцу́ Твоему́ Единосу́щне и на́м единоесте́ствен яви́лся еси́, воплоти́вся от неискусому́жныя Ма́тере. Те́м Тя́ пое́м, Христе́, и благослови́м во вся́ ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Тя́, па́че ума́ и словесе́ Ма́терь Бо́жию, в ле́то Безле́тнаго неизрече́нно ро́ждшую, ве́рнии, единому́дренно велича́ем.

Сло́вом боже́ственным и дея́нием украша́емь впери́вся Ду́хом, проро́че чу́дный, бу́дущая зре́ти сподо́бился еси́.

Иде́же проро́честии ли́цы вселя́емь и святы́х све́тлости, моли́ Го́спода спасти́ ве́рою благохва́лящия тя́, сла́вне.

Ве́сь Бо́гу те́пле прилежа́, чи́сто бесе́довал еси́ Боже́ственными явле́нии, и́хже и ны́не наслажда́ешися, всеблаже́нне.

Богоро́дичен: Тя́, Све́та свети́льник, пое́м, Чи́стая, Тя́, и скрижа́ль благода́ти, Сло́во воплоще́нное прие́мшу, ве́дяще, велича́ем.

Свети́лен.

Авди́е проро́че, лику́й и весели́ся, твои́х глаго́л зря́ сбытие́. Те́мже, Тро́ице предстоя́, соверша́ющия светоно́сную твою́ па́мять помяни́ и тебе́ чту́щия, всеблаже́нне.

Богоро́дичен: Из пречи́стых чре́сл Твои́х проше́дшаго Бо́га Сло́ва неизрече́нно, Де́во Ма́ти, ви́дящи распина́ема, взыва́ла еси́: сла́ва неизрече́нному Твоему́ строе́нию, Спа́се Мо́й, и́мже ми́р Тво́й спаса́еши.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Сп҃си́телю бг҃ꙋ, въ мо́ри лю́ди немо́крыми нога́ми наста́вльшемꙋ, и҆ фараѡ́на со всево́инствомъ пото́пльшемꙋ, томꙋ̀ є҆ди́номꙋ пои́мъ, ꙗ҆́кѡ просла́висѧ.

Сп҃си́телю бг҃ꙋ прⷪ҇ро́чески предстоѧ̀ ны́нѣ, со дерзнове́нїемъ моли́сѧ, свѣща́тельными лꙋча́ми просвѣща́ти, вѣ́рою, бг҃одохнове́нне, тѧ̀ блажа́щыѧ.

И҆́же всѧ̑ ꙗ҆́вѣ прозна́тельнѡ зрѧ́й, твоегѡ̀ се́рдца немꙋ́тное и҆ чи́стое и҆ свѣтоза́рное, блаже́нне, ви́дѧ, проро́ка бг҃опрїѧ́тна тѧ̀ поставлѧ́етъ.

Видѣ̑нїѧ ви́дѣвъ и҆́стиннѡ, ѿ бг҃а тебѣ̀ и҆з̾ѧвлѧ́ємаѧ, проповѣ́далъ є҆сѝ ѕлоче́стїе бра́тїй и҆ па́гꙋбꙋ лю́тꙋю, и҆ тѣ́хъ пра́ведное, бл҃же́нне, и҆скорене́нїе.

Бг҃оро́диченъ: Спа́сшїисѧ твои́мъ, бг҃ороди́тельнице чⷭ҇таѧ, безсѣ́меннымъ рождество́мъ, мо́лимъ тѧ̀: мїрскі́ѧ напа́сти и҆зба́ви ны̀, согла́снѡ зовꙋ́щыѧ пѣ́снь побѣ́днꙋю.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Си́лою крⷭ҇та̀ твоегѡ̀, хрⷭ҇тѐ, ᲂу҆твердѝ моѐ помышле́нїе, во є҆́же пѣ́ти и҆ сла́вити спаси́тельное твоѐ вознесе́нїе.

Во́дъ та́инственныхъ рѣка̀, и҆зъ пꙋчи́ны происходѧ̀ дарѡ́въ дх҃а, бг҃овѣща́телю, бы́лъ є҆сѝ.

Хотѣ́нїемъ и҆ про́мысломъ бж҃їимъ, провозвѣща́ти бꙋ̑дꙋщаѧ предложи́лсѧ є҆сѝ, достосла́вне.

Просвѣща́емь бжⷭ҇твеннымъ свѣ́томъ и҆ нбⷭ҇нымъ, провозвѣсти́лъ є҆сѝ бꙋ́дꙋщее ꙗ҆зы́кѡмъ спасе́нїе, всебл҃же́нне.

Бг҃оро́диченъ: Всели́сѧ сло́во въ тѧ̀, дв҃о мт҃и, спаса́етъ же бцⷣꙋ мꙋ́дрствꙋющыѧ тѧ̀, хода́тайствомъ твои́мъ, всенепоро́чнаѧ.

Сѣда́ленъ, гла́съ а҃.

Вели́кїй а҆вді́й, бжⷭ҇твенными сїѧ̑нїи ᲂу҆́мъ свѣтови́дный стѧжа́въ, сказꙋ́етъ бꙋ̑дꙋщаѧ, дх҃омъ ст҃ы́мъ вѣща́ѧ. сего̀ дне́сь, благочестивомꙋ́дреннѡ чтꙋ́ще, соверша́емъ свѧще́ннꙋю є҆гѡ̀ па́мѧть, сердца̀ просвѣща́ющꙋю.

Бг҃оро́диченъ: И҆́же на прⷭ҇то́лѣ херꙋві́мстѣмъ сѣдѧ́й, и҆ въ нѣ́дрѣхъ ѻ҆́ч҃ихъ пребыва́ѧй, ꙗ҆́кѡ на прⷭ҇то́лѣ ст҃ѣ́мъ сѣди́тъ свое́мъ, влⷣчце, въ нѣ́дрѣхъ твои́хъ: вопло́щсѧ бо бг҃ъ вои́стиннꙋ, воцр҃и́сѧ надъ всѣ́ми ꙗ҆зы́ки, и҆ разꙋ́мнѡ ны́нѣ пои́мъ є҆мꙋ̀. є҆го́же ᲂу҆молѝ спасти́сѧ рабѡ́мъ твои̑мъ.

Крⷭ҇тобг҃оро́диченъ: И҆зъ безнача́льнагѡ ѻ҆ц҃а̀ рожде́ннаго, напослѣ́докъ тѧ̀ пло́тїю ро́ждшаѧ, на крⷭ҇тѣ̀ ви́сѧща зрѧ́щи, хрⷭ҇тѐ, ᲂу҆вы̀ мнѣ̀, любе́знѣйшїй і҆и҃се, вопїѧ́ше: ка́кѡ, сла́вимый ꙗ҆́кѡ бг҃ъ ѿ а҆́гг҃лъ, ѿ беззако́нныхъ ны́нѣ человѣ̑къ, сн҃е, хотѧ̀ распина́ешисѧ; пою́ тѧ, долготерпѣли́ве.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Оу҆слы́шахъ слꙋ́хъ си́лы крⷭ҇та̀, ꙗ҆́кѡ ра́й ѿве́рзесѧ и҆́мъ, и҆ возопи́хъ: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

Прⷪ҇ро́чества бл҃года́ть, ѿ страсте́й ꙗ҆́кѡ пред̾ѡчи́стивъ твою̀ дꙋ́шꙋ, дх҃омъ ст҃ы́мъ прїе́мъ, возопи́лъ є҆сѝ: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

Прⷪ҇ро́къ а҆вді́й, заре́ю свѣтода́тельныѧ мо́лнїи ѡ҆зарѧ́емь, просвѣтѝ на́съ зва́ти тебѣ̀: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

Невѣстокраси́тель ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, всебл҃же́нне, цр҃ко́вный, ѿ сїѡ́на проповѣ́давъ сп҃са и҆зы́ти, є҆мꙋ́же зове́мъ: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

Бг҃оро́диченъ: Собезнача́льное и҆ соприсносꙋ́щное сло́во ѻ҆́ч҃ее родила̀ є҆сѝ, чⷭ҇таѧ, бг҃олѣ́пнѡ, є҆мꙋ́же зове́мъ: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Оу҆́тренююще, вопїе́мъ тѝ, гдⷭ҇и, спаси́ ны: ты́ бо є҆сѝ бг҃ъ на́шъ, ра́звѣ бо тебє̀ и҆но́гѡ не зна́емъ.

Оу҆́треневавъ ко гдⷭ҇ꙋ, прїѧ́лъ є҆сѝ съ нб҃сѐ да́ръ дх҃а прест҃а́гѡ, всехва́льне.

Спомо́щника житїѐ бжⷭ҇твенное стѧжа́въ, ви́дѣти сподо́билсѧ є҆сѝ неви́димѡ разꙋмѣва́емаго.

Возсїѧ̀ тебѣ̀ свѣ́тъ, всеблаже́нне, ꙗ҆́кѡ прⷪ҇ро́кꙋ, и҆ тогѡ̀ сꙋпрꙋ́жница тебѣ̀ весе́лїе дарова́сѧ.

Бг҃оро́диченъ: Хотѣ́нїемъ всѧ́ческаѧ, пречⷭ҇таѧ, сотвори́вый, и҆зъ тебє̀ созда́сѧ, є҆́же по на́мъ, пребжⷭ҇твенный.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Ѡ҆бы́де мѧ̀ бе́здна, гро́бъ мнѣ̀ ки́тъ бы́сть, а҆́зъ же возопи́хъ тебѣ̀ чл҃вѣколю́бцꙋ, и҆ спасе́ мѧ десни́ца твоѧ̀, гдⷭ҇и.

Си́лою дх҃а бжⷭ҇твеннагѡ зрѣ́лъ є҆сѝ, прⷪ҇ро́че, бꙋ̑дꙋщаѧ, ѻ҆́бразы прїе́млѧ бжⷭ҇твенныхъ ꙗ҆вле́нїй, ꙗ҆́кѡ въ зерца́лѣ дꙋшѝ свѣ́тлостїю.

Оу҆молѝ гдⷭ҇а, прⷪ҇ро́че всебл҃же́нне, моли́твами твои́ми, вѣ́рою соверша́ющымъ па́мѧть твою̀, просѧ̀ прегрѣше́нїй дарова́ти проще́нїе.

Оу҆ми́лостивисѧ рабѡ́мъ твои̑мъ, и҆ си̑мъ прегрѣше́нїй проще́нїе пода́ждь, чл҃вѣколю́бче, и҆мѣ́ѧй молѧ́щаго тѧ̀ твоего̀ прⷪ҇ро́ка, мі́рꙋ тебѐ провозвѣсти́вшаго.

Бг҃оро́диченъ: Всѧ́чєскаѧ носѧ́й сло́вомъ, бжⷭ҇твенною си́лою, ѡ҆б̾ѧ̑тїи твои́ми но́ситсѧ, неискꙋсобра́чнаѧ: є҆го́же ны́нѣ молѝ спасти́сѧ дꙋша́мъ на́шымъ.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Въ пещѝ ѻ҆́гненнѣй пѣсносло́вцы спасы́й ѻ҆́троки, благослове́нъ бг҃ъ ѻ҆ц҃ъ на́шихъ.

Преесте́ственна и҆́стиннѡ прⷪ҇рѡ́къ твои́хъ сла́ва, бл҃гослове́нный бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Съ бг҃омъ ѡ҆бита́ти сподо́бивсѧ, воспѣва́еши: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Во прⷪ҇ро́цѣхъ твои́хъ бжⷭ҇твеннꙋю бл҃года́ть твою̀ ꙗ҆влѧ́еши, бл҃гослове́нный бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Бг҃оро́диченъ: И҆зба́вленнїи твои́мъ ржⷭ҇тво́мъ, пречⷭ҇таѧ дв҃о, пѣснопое́мъ: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: И҆зъ ѻ҆ц҃а̀ пре́жде вѣ̑къ рожде́ннаго сн҃а и҆ бг҃а, и҆ въ послѣ̑днѧѧ лѣ̑та воплоще́ннаго ѿ дв҃ы мт҃ре, свѧще́нницы, по́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Ѿ бг҃а просвѣ́щшесѧ, прⷪ҇ро́цы провозвѣща́ютъ бꙋ́дꙋщихъ зна́нїе, бг҃омꙋ́дреннѡ взыва́юще: свѧще́нницы, по́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Ꙗ҆́коже зарѧ̀ въ пꙋчи́нѣ, во тмѣ̀ сꙋ́щыѧ просвѣти́лъ є҆сѝ, бжⷭ҇твенными лꙋча́ми, бг҃овѣща́телю, ѡ҆зарѧ́емь, зовы́й: свѧще́нницы, по́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: По бжⷭ҇твенномꙋ сꙋществꙋ̀ ѻ҆ц҃ꙋ̀ твоемꙋ̀ є҆диносꙋ́щне, и҆ на́мъ є҆диноесте́ственъ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, воплоти́всѧ ѿ неискꙋсомꙋ́жныѧ мт҃ре. тѣ́мъ тѧ̀ пое́мъ, хрⷭ҇тѐ, и҆ благослови́мъ во всѧ̑ вѣ́ки.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Тѧ̀ па́че ᲂу҆ма̀ и҆ словесѐ мт҃рь бж҃їю, въ лѣ́то безлѣ́тнаго неизрече́ннѡ ро́ждшꙋю, вѣ́рнїи є҆диномꙋ́дреннѡ велича́емъ.

Сло́вомъ бжⷭ҇твеннымъ и҆ дѣѧ́нїемъ ᲂу҆краша́емь, впери́всѧ дх҃омъ, прⷪ҇ро́че чꙋ́дный, бꙋ̑дꙋщаѧ зрѣ́ти сподо́билсѧ є҆сѝ.

И҆дѣ́же прⷪ҇ро́честїи ли́цы вселѧ́емь, и҆ ст҃ы́хъ свѣ́тлѡсти, молѝ гдⷭ҇а, спастѝ вѣ́рою благохва́лѧщыѧ тѧ̀, сла́вне.

Ве́сь бг҃ꙋ те́плѣ прилѣжа̀, чи́стѡ бесѣ́довалъ є҆сѝ бж҃е́ственными ꙗ҆влє́нїи, и҆́хже и҆ ны́нѣ наслажда́ешисѧ, всебл҃же́нне.

Бг҃оро́диченъ: Тѧ̀ свѣ́та свѣти́льникъ пое́мъ, чⷭ҇таѧ, тѧ̀ и҆ скрижа́ль бл҃года́ти, сло́во воплоще́нное прїе́мшꙋ вѣ́дѧще, велича́емъ.

Свѣти́ленъ.

А҆вді́е прⷪ҇ро́че, ликꙋ́й и҆ весели́сѧ, твои́хъ глагѡ́лъ зрѧ̀ сбытїѐ. тѣ́мже, трⷪ҇цѣ предстоѧ̀, соверша́ющыѧ свѣтоно́снꙋю твою̀ па́мѧть, помѧнѝ и҆ тебѐ чтꙋ́щыѧ, всебл҃же́нне.

Бг҃оро́диченъ: И҆зъ пречⷭ҇тыхъ чре́слъ твои́хъ проше́дшаго бг҃а сло́ва неизрече́ннѡ, дв҃о мт҃и, ви́дѧщи распина́ема, взыва́ла є҆сѝ: сла́ва неизрече́нномꙋ твоемꙋ̀ строе́нїю, сп҃се мо́й, и҆́мже мі́ръ тво́й спаса́еши.

Свя­той про­рок Ав­дий был ро­дом из се­ла Вифа­ра­ма, близ Си­хе­ма[1]; он слу­жил при дво­ре ца­рей Из­ра­иль­ских и был до­мо­пра­ви­те­лем у ца­ря Аха­ва[2]. От юно­сти сво­ей он был весь­ма бо­го­бо­яз­нен, и ко­гда весь Из­ра­иль от­сту­пил от Бо­га и стал по­кло­нять­ся сквер­но­му Ва­а­лу[3], он тай­но слу­жил Еди­но­му Ис­тин­но­му Бо­гу от­цов сво­их, спас­ше­му Из­ра­и­ля от Егип­та и про­вед­ше­му его чрез Черм­ное мо­ре по­су­ху. Ко­гда без­за­кон­ная Ие­за­вель ис­треб­ля­ла всех про­ро­ков Гос­под­них[4], Ав­дий взял сто про­ро­ков, скрыл их по пя­ти­де­ся­ти в двух пе­ще­рах и кор­мил их хле­бом и во­дою во вре­мя го­ло­да, быв­ше­го во дни про­ро­ка Илии[5]. Од­на­жды Ахав при­звал Ав­дия и ска­зал ему:

– Пой­ди по зем­ле ко всем ис­точ­ни­кам вод­ным и ко всем по­то­кам на зем­ле, не най­дем ли где тра­вы, чтобы нам про­кор­мить ко­ней и ло­ша­ков и не ли­шить­ся ско­та.

И раз­де­ли­ли они меж­ду со­бою зем­лю, чтобы обой­ти ее: Ахав осо­бо по­шел од­ною до­ро­гою, и Ав­дий осо­бо по­шел дру­гою до­ро­гою. Ко­гда Ав­дий шел до­ро­гою, на­встре­чу ему по­ка­зал­ся Илия. Он узнал его и пал на ли­цо свое, и ска­зал:

– Ты ли это, гос­по­дин мой Илия?

Тот ска­зал ему:

– Я; пой­ди, ска­жи гос­по­ди­ну тво­е­му: Илия здесь.

Он ска­зал:

– Чем я про­ви­нил­ся, что ты пре­да­ешь ра­ба тво­е­го в ру­ки Аха­ва, чтобы умерт­вить ме­ня? Жив Гос­подь Бог твой! Нет ни од­но­го на­ро­да и цар­ства, ку­да бы ни по­сы­лал го­су­дарь мой ис­кать те­бя; и ко­гда ему го­во­ри­ли, что те­бя нет, он брал клят­ву с то­го цар­ства и на­ро­да, что не мог­ли отыс­кать те­бя. А ты те­перь го­во­ришь: пой­ди, ска­жи гос­по­ди­ну тво­е­му: Илия здесь. Ко­гда я пой­ду от те­бя, то­гда Дух Гос­по­день уне­сет те­бя, не знаю ку­да; и, ес­ли я пой­ду уве­до­мить Аха­ва, и он не най­дет те­бя, то он убьет ме­ня, а раб твой бо­го­бо­яз­нен от юно­сти сво­ей. Раз­ве не ска­за­но гос­по­ди­ну мо­е­му, что я сде­лал, ко­гда Ие­за­вель уби­ва­ла про­ро­ков Гос­под­них, как я скры­вал сто че­ло­век про­ро­ков Гос­под­них, по пя­ти­де­ся­ти че­ло­век, в пе­ще­рах и пи­тал их хле­бом и во­дою? А ты те­перь го­во­ришь: пой­ди, ска­жи гос­по­ди­ну тво­е­му: Илия здесь. Он убьет ме­ня.

И ска­зал Илия:

– Жив Гос­подь Са­ва­оф, пред Ко­то­рым я стою! Се­го­дня я по­ка­жусь ему.

И по­шел Ав­дий на­встре­чу Аха­ву и до­нес ему об Илие. И ко­гда Ахав уви­дел Илию, про­рок Бо­жий об­ли­чил его в за­блуж­де­нии и за­тем со­тво­рил ве­ли­кое чу­до: свел огонь с неба на жерт­вы и во­ду, как пи­шет­ся о том в 3 кни­ге Царств (3Цар.18:4-8). Ви­дя это, Ав­дий ра­до­вал­ся все­мо­гу­щей си­ле Бо­га сво­е­го и рас­па­лял­ся лю­бо­вью к Нему, и го­рел рев­но­стью о Нем, и усерд­нее слу­жил Ему, ис­пол­няя за­по­ведь Его. За­тем, ко­гда умер Ахав и цар­ство Из­ра­иль­ское по­сле него при­нял сын его Охо­зия[6], Ав­дий нёс во­ин­скую служ­бу. По сви­де­тель­ству св. До­ро­фея и бла­жен­но­го Иеро­ни­ма, он был один из трех пя­ти­де­сят­ни­ков, по­слан­ных Охо­зи­ею к про­ро­ку Илии, из ко­их двух сжёг огонь, упав­ший с неба по сло­ву про­ро­ка, а тре­тий, ко­то­рый и был Ав­дий, был по­ми­ло­ван: он при­сту­пил с сми­ре­ни­ем к св. про­ро­ку Илие и умо­лял его и го­во­рил ему: "Че­ло­век Бо­жий! Да не бу­дет пре­зре­на ду­ша моя и ду­ша ра­бов тво­их – сих пя­ти­де­ся­ти – пред оча­ми тво­и­ми".

По­то­му-то и по­ща­дил его Илия и, встав, по­шел с ним к ца­рю. С то­го вре­ме­ни Ав­дий оста­вил цар­скую служ­бу, и по­шел за св. про­ро­ком Или­ею и по­лу­чил ду­ха про­ро­че­ства, как со­хра­нив­ший и пи­тав­ший про­ро­ков Гос­под­них и сам по­сле­до­вав­ший за про­ро­ком (4Цар.1:13-15). По смер­ти он был по­гре­бен вме­сте со сво­и­ми пред­ка­ми[7].


При­ме­ча­ния

[1] Си­хем – ныне На­б­лус – один из древ­них го­ро­дов Па­ле­сти­ны – ле­жал в Са­ма­рии на го­ре Еф­ре­мо­вой, в 18 ча­сах пу­ти от Иеру­са­ли­ма, в вы­со­кой и бо­га­той, пло­до­род­ной до­лине меж­ду го­ра­ми Га­ри­зин и Ге­вал. В на­сто­я­щее вре­мя го­род по­те­рял свое преж­нее пер­во­сте­пен­ное зна­че­ние: бо­гат во мно­же­стве со­хра­нив­ши­ми­ся древ­ней­ши­ми сво­и­ми па­мят­ни­ка­ми.

[2] Ахав, сын Ам­врия, нече­сти­вей­ший царь Из­ра­иль­ский, цар­ство­вал с 924– 903 г. до Р. Хр.

[3] Ва­ал, с ев­рей­ско­го: "гос­по­дин ", "вла­ды­ка", по­чи­тал­ся фини­ки­я­на­ми вер­хов­ным бо­гом, ко­то­ро­му по­кло­ня­лись и из­ме­нив­шие сво­ей ве­ре из­ра­иль­тяне. В об­ра­зе его языч­ни­ки обо­го­тво­ря­ли солн­це и муж­скую про­из­во­ди­тель­ную си­лу, дей­ству­ю­щую чрез же­ну свою Астар­ту, в об­ра­зе ко­то­рой обо­го­тво­ря­лась лу­на. По­кло­не­ние им от­ли­ча­лось край­нею гнус­ною раз­вра­щен­но­стью и чув­ствен­ны­ми, без­нрав­ствен­ны­ми об­ря­да­ми.

[4] Ие­за­вель – дочь ца­ря – жре­ца Си­дон­ско­го, же­на Аха­ва, от­ли­ча­лась край­ним нече­сти­ем и без­пут­ны­ми нра­ва­ми. Сле­по под­чи­ня­ясь ее вли­я­нию, Ахав пре­взо­шел нече­сти­ем всех сво­их пред­ше­ствен­ни­ков и пре­дал­ся са­мо­му по­стыд­но­му идо­ло­по­клон­ству. Он по­стро­ил в Са­ма­рии храм Ва­а­лу, поз­во­лил Ие­за­ве­ли воз­двиг­нуть на сво­ей зем­ле ал­та­ри бо­же­ствам сир­ским и си­дон­ским и со­дер­жать при се­бе мно­же­ство лож­ных про­ро­ков язы­че­ских. На­ко­нец Ие­за­вель воз­двиг­ла го­не­ние на про­ро­ков Бо­га Ис­тин­но­го, и они все по­гиб­ли бы, ес­ли бы Ав­дий, до­мо­пра­ви­тель цар­ский не скрыл их от ее неистов­ства (3Цар.18:4).

[5] Илия Фе­сви­тя­нин – слав­ней­ший из про­ро­ков вет­хо­за­вет­ных, на­чаль­ник об­ще­ства сы­нов про­ро­че­ских в цар­стве Из­ра­иль­ском, гроз­ный об­ли­чи­тель про­ро­ков Ва­а­ло­вых и нече­стия Аха­ва и Ие­за­ве­ли. Па­мять его со­вер­ша­ет­ся 20-го июля.

[6] Охо­зия – царь Из­ра­иль­ский, пре­ем­ник Аха­ва, умер на вто­ром го­ду сво­е­го цар­ство­ва­ния, еще при жиз­ни сво­е­го от­ца, оста­вив пре­стол бра­ту сво­е­му Иора­му.

[7] Ав­дий был по­хо­ро­нен в Са­ма­рии; жил и дей­ство­вал в кон­це X и в на­ча­ле IX ве­ка до Р. Хр.; оста­вил по се­бе про­ро­че­скую кни­гу, ко­то­рая за­ни­ма­ет чет­вер­тое ме­сто в ря­ду книг т. н. ма­лых про­ро­ков и со­сто­ит из од­ной гла­вы. Его про­ро­че­ства по­чти все на­прав­ле­ны про­тив адо­ми­тян, или иду­ме­ев. В кон­це кни­ги есть мес­си­ан­ское про­ро­че­ство о спа­се­нии от Си­о­на и об от­кры­тии Цар­ства Гос­под­ня, ко­то­рое яс­но ука­зы­ва­ет на Цер­ковь Но­во­за­вет­ную.