Канон святому преподобномученику Стефану Новому

Припев: Преподобному́чениче о́тче Стефа́не, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 11 декабря (28 ноября ст. ст.)

Глас 6.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Я́ко по су́ху пешеше́ствовав Изра́иль по бе́здне стопа́ми, гони́теля фарао́на ви́дя потопля́ема, Бо́гу побе́дную пе́снь пои́м, вопия́ше.

Ра́достно ты́ проше́д те́сную стезю́ поста́, муче́ния широто́ю вра́жия попали́л еси́ стремле́ния и простра́нную жи́знь, блаже́нне, насле́довал еси́.

Ко́рень тя́, непло́дный пре́жде, пло́дствует А́нны тезоимени́тый, я́ко дре́вле Самуи́ла, и да́вшему тя́ дае́т Бо́гу, жития́ твоего́, му́дре, благода́ть зна́менающи.

В свяще́ннейший Боже́ственный мона́хов прише́д чи́н, я́ко светле́йшая звезда́, доброде́тельми возсия́л еси́, ве́рныя озаря́я та́инственно, преподо́бне Стефа́не.

Стесни́в те́ло заключе́нием те́снаго до́му, впери́л еси́ у́м к небе́сным, му́дре, восхожде́нии до́бре распространя́яся.

Богоро́дичен: Непрохо́дную две́рь, чи́стый чистоты́ хра́м, до́брую в жена́х, Святу́ю Влады́чицу гла́сы свяще́нными, свяще́ннии лю́дие, просла́вим.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Не́сть свя́т, я́коже Ты́, Го́споди Бо́же мо́й, вознесы́й ро́г ве́рных Твои́х, Бла́же, и утверди́вый на́с на ка́мени испове́дания Твоего́.

У́м тво́й, зре́нием к Бо́гу удобря́емь, о́тче, красне́йший яви́ся, и благода́ти вся́кия испо́лнен вои́стинну, и Боже́ственныя све́тлости прича́стник.

Честне́й ико́не Христо́ве и Того́ Ро́ждшия покланя́яся, блаже́нне, царя́ злочести́ваго повеле́ние ме́рзское возненави́де си́лою Боже́ственнаго Ду́ха.

Желе́зы тебе́, желе́зно иму́ща се́рдце, пребезу́мный, связа́в, отсыла́ет в темни́цу я́ко храни́теля Христо́вых догма́т, Стефа́не всеблаже́нне.

Твоя́ кра́сныя я́вственно име́л еси́, преподо́бне, но́ги, муче́ния к стезя́м ступа́ющия све́тло и главы́ вра́жия сокруша́ющия, Стефа́не многострада́льне.

Богоро́дичен: Из Тебе́, еди́ныя Чи́стыя, Пребоже́ственное Сло́во воплоти́ся, я́ко ве́сть, и спасе́ ны́ от тли́, покланя́ющияся за милосе́рдие Боже́ственному Его́ снизхожде́нию.

Конда́к, гла́с 8.

Тро́ицы рачи́теля и Боже́ственнаго Стефа́на восхва́лим ве́рно пе́сньми, празднолю́бцы, от се́рдца, я́ко почествова́вша начерта́ние кра́сное Влады́ки и Ма́тере Его́, и согла́сно ны́не от любве́ возопии́м ему́, ра́дующеся: ра́дуйся, о́тче присносла́вне.

Седа́лен, гла́с 1.

Кро́вь твоя́, му́дре, та́йно зове́т от земли́ к Бо́гу, я́коже А́велева, Богому́дре, я́сно бо пропове́да Христо́во вочелове́чение. Те́мже посрами́л еси́ иконора́тных пре́лесть и преше́л еси́ в Небе́сныя черто́ги, моли́ спасти́ на́с.

Поще́нием просвети́вся, я́ко зла́то в горни́ле, облиста́л еси́, му́дре, зако́нным страда́нием и вене́ц прия́л еси́, твоему́ зва́нию подо́бен. Те́м, ра́дующеся, всесвяту́ю твою́ па́мять пра́зднуем, твоя́ по́двиги почита́юще, приснопа́мятне Стефа́не.

Богоро́дичен: Безневе́стная Чи́стая Богоро́дице Де́во, еди́на ве́рных предста́тельнице и покро́ве, бе́д, и скорбе́й, и лю́тых обстоя́ний вся́ изба́ви, на Тя́ упова́ние, Отрокови́це, иму́щия, и ду́ши на́ша спаси́ Боже́ственными моли́твами Твои́ми.

Крестобогоро́дичен: Зря́щи Тя́, Христе́, всенепоро́чная Ма́ти, ме́ртва на Кресте́ просте́рта, вопия́ше: Сы́не мо́й, собезнача́льне Отцу́ и Ду́ху, что́ неизрече́нное Твое́ сие́ строе́ние, и́мже спа́сл еси́ пречи́стых ру́к Твои́х, Ще́дре, созда́ние?

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Христо́с моя́ си́ла, Бо́г и Госпо́дь, честна́я Це́рковь Боголе́пно пое́т, взыва́ющи, от смы́сла чи́ста, о Го́споде пра́зднующи.

Све́том Ду́ха просвеща́емь, мольба́ми Боже́ственными слепы́м све́т, о́тче, по́дал еси́, твоего́ Влады́ку и Бо́га подража́в, Богодохнове́нне.

Ви́ден бы́л еси́ издале́ча пла́вающими в мо́ри, окормля́я ты́я, блаже́нне, к ти́хому приста́нищу Боже́ственною благода́тию, призыва́ющия твое́ ве́рно, о́тче Стефа́не, и́мя.

Священноде́йствуемь, я́коже заколе́ние свяще́нное прине́слся еси́ тебе́ ра́ди Пожре́нному, Стефа́не, и перворожде́нных во оби́телех воспочи́л еси́, ра́дуяся.

Честны́м твои́м глаго́лом пре́жде на по́лы сухи́й здра́в яви́ся ве́сь, удиви́вся, му́чениче, да́нной ти́ благода́ти с высоты́ оби́льно челове́ков на исправле́ние.

Богоро́дичен: На Тя́, Пренепоро́чная, спасе́ния моего́ наде́жды возложи́х, к Твоему́ покро́ву прибего́х, бу́ди ми́, Отрокови́це, помо́щница, лю́тых избавля́ющи мя́.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Бо́жиим све́том Твои́м, Бла́же, у́тренюющих Ти́ ду́ши любо́вию озари́, молю́ся, Тя́ ве́дети, Сло́ве Бо́жий, и́стиннаго Бо́га, от мра́ка грехо́внаго взыва́юща.

Му́ченическими венча́ почестьми́ по́стническия твоя́ труды́ и́стинно, преподо́бне Стефа́не, подвигополо́жник еди́н Бо́г на́ш, на уби́йцы укрепи́вый тя́.

Подвиза́яся благосла́вно, со мно́жеством му́ченик в темни́цах приобща́яся, му́чениче, обре́лся еси́, тя́ бо, я́ко зве́зды незаходи́мое со́лнце, обстоя́ще, пребо́льше просвеща́хуся.

Глаго́лы Боже́ственными свяще́нныя испове́дники и подража́тели Боже́ственных страсте́й ублажа́ем, три́ ста́ и четы́редесять и два́, безбо́жных пора́товавшия.

Власо́в отъя́тие руга́тельно, уше́с отре́зание и ру́к, уде́с же Боже́ственных пожже́ние по ико́не Христо́ве подъя́ше мно́жество преподо́бных благосла́внейшее.

Богоро́дичен: Пресвята́я, Я́же Бо́га еди́на на земли́ я́ко и́стинно Пресвята́го ро́ждшая, Тя́, Богоро́дицу, при́сно пропове́дающия освяти́ и спаси́ хода́тайством Твои́м.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Жите́йское мо́ре, воздвиза́емое зря́ напа́стей бу́рею, к ти́хому приста́нищу Твоему́ прите́к, вопию́ Ти́: возведи́ от тли́ живо́т мо́й, Многоми́лостиве.

Слове́с твои́х си́лы зло́бы обрета́тель претерпе́ти не возмо́же, те́мже ю́зам тя́, Стефа́не, и ра́нам, сме́рти же ну́ждней суро́во льсте́ц предаде́.

Я́ко хле́б, пеко́мь огне́м и за но́зе неми́лостивно пове́шаемь, всесоже́глся еси́, Па́вле, и Бо́гу же́ртва прине́слся еси́, соводворе́ния му́ченик сподобля́емь.

Зако́нно пострада́вше заключе́ни и удавле́нием житие́ оста́вльше во Ефе́се преподо́бнии мона́си, о́смь к три́десятим, я́же ве́рою и любо́вию ублажа́ем.

Кре́пко судя́щему проти́вился еси́, и ра́нами ра́ниму твоему́ те́лу, умре́ти изво́лил еси́ за Христа́ еди́наго безсме́ртнаго, достосла́вне Пе́тре великоимени́тый.

Богоро́дичен: Еди́ну Всепе́тую и до́брую в жена́х Богороди́тельницу, христиа́н сте́ну необори́мую, пречи́стую Влады́чицу несомне́нным се́рдцем ублажа́ем.

Конда́к, гла́с 3.

Из непло́дна, преподо́бне, ко́рене возрасте́ ве́твь первострада́льцу тезоимени́те, мона́хов наста́вник вели́к, о́тче, яви́лся еси́ и, я́рости не убоя́вся царя́, не хотя́ща Христо́в чествова́ти о́браз, сего́ ра́ди сконча́вся, му́ченический вене́ц прия́л еси́, Стефа́не.

И́кос:

И́же за́висти оте́ц и Бо́га чу́ждь, искуше́ния тебе́ мно́га и треволне́ния воздви́же, не терпя́ зре́ти твоего́ Боже́ственнаго жития́ и пра́ваго твоего́ непреткнове́ннаго ше́ствия. Ме́рзский лука́вствия на тя́ сшива́ет, мне́вся бы́ти учени́к, я́коже Иу́да пре́жде, и тебе́ в ру́ки беззако́нных, о́тче, потща́ся вложи́ти, Христа́ пропове́дающа све́тло и Того́ о́бразу любо́вию кла́няющася, Того́ ра́ди му́ченический вене́ц прия́л еси́, Стефа́не.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Росода́тельну у́бо пе́щь соде́ла А́нгел преподо́бным отроко́м, халде́и же опаля́ющее веле́ние Бо́жие, мучи́теля увеща́ вопи́ти: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Возвести́ся тебе́ коне́ц, блаже́нне, вседе́тельным хоте́нием, те́мже бо́льшему посту́ вда́л еси́ себе́ и от сла́вы в сла́ву прехо́диши, убие́н за Христа́, су́щаго над все́ми Бо́га.

Тезоиме́нно первострада́льцу спросла́вился еси́, и́бо камену́емь неми́лостивно, и влачи́мь, и бие́мь, кровьми́ испо́лнил еси́ зе́млю и ду́шу твою́ Го́споду, ра́дуяся, пре́дал еси́.

На сто́гнах, му́чениче Стефа́не, гра́дских неми́лостивно влачи́мь, угла́дил еси́ муче́ния стезю́ ве́рным, на ню́же наступа́ющии кре́пко к Небе́сному гра́ду я́ве доидо́ша.

Богоро́дичен: Свяще́ннейшии проро́цы провозвести́ша, Чи́стая, явле́ннейше та́инство честна́го Твоего́ Рождества́, и ны́не мы́, сбытие́ све́тло разуме́юще, благоче́стно Тя́ ублажа́ем.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Из пла́мене преподо́бным ро́су источи́л еси́ и пра́веднаго же́ртву водо́ю попали́л еси́: вся́ бо твори́ши, Христе́, то́кмо е́же хоте́ти. Тя́ превозно́сим во вся́ ве́ки.

Свире́пейше, я́коже зве́рие, восхи́тиша Христо́ва а́гнца бию́щии, убива́юще и с му́жи беззако́нными спогреба́юще, пребеззако́нием живу́щии.

Неми́лостивно твою́ главу́ вра́г сокруши́, ю́же Бо́г в высоча́йших венце́м венча́ победи́тельным, вене́чниче многострада́льне, сла́ва му́чеников и все́х преподо́бных.

Терпели́вно мучи́телю противля́яся, Богому́дрый Андре́й ра́нами раздробля́ется, и неми́лостивно умерщвля́ется пра́ведный, поя́ Влады́це Христу́ во ве́ки.

Святе́йший до́м уже́ бы́в, и́же над все́ми святы́ми Воспочива́ющаго, во твое́м име́л еси́ се́рдцы живу́ща, многострада́льне Стефа́не, во вся́ ве́ки.

Богоро́дичен: Кропле́нием Боже́ственныя Кро́ве, Богоблагода́тная, из ре́бр истоще́нныя Сы́на Твоего́ и Бо́га, лука́вым грехо́м прибы́вшую мне́ скве́рну,— молю́ся Тебе́,— омы́й, Де́во.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Бо́га челове́ком невозмо́жно ви́дети, на Него́же не сме́ют чи́ни А́нгельстии взира́ти; Тобо́ю бо, Всечи́стая, яви́ся челове́ком Сло́во воплоще́нно, Его́же велича́юще, с Небе́сными во́и, Тя́ ублажа́ем.

Ви́дев, ра́дуяся, А́нгелов чи́ны, патриа́рхов, преподо́бных, проро́ков, страда́льцев, апо́столов же и пра́ведных все́х, Богодохнове́нне, с ни́миже совокупля́яся, помяни́, заступи́ на земли́ чи́сте ублажа́ющих тя́.

Я́ко све́т, я́ко у́тро, я́ко вели́кое со́лнце, я́ко не́бо, назве́зденное чуде́с светлостьми́ и я́звами святы́ми бы́л еси́, все́х помышле́ния, благохва́лящих тя́, Стефа́не, украша́я и́стинно, му́чениче многострада́льне.

Тве́рдыми по́стничества по́двиги низложи́в тьмы́ нача́ла, о́тче, пре́жде и в после́дняя пострада́в кре́пко, всеконе́чней па́губе сия́ преда́в, Стефа́не, му́чеников добро́то и преподо́бных похвало́.

Твоя́ пресла́вная па́мять дне́сь пресве́тлыми заря́ми даро́в Ду́ха озаря́ет земна́я исполне́ния, ю́же ра́достно ны́не пра́зднующия просвети́ и освяти́ ны́, Богоблаже́нне Стефа́не.

Богоро́дичен: Све́та прия́телище, Богора́дованная, священному́чеников и́стинно утвержде́ние и преподо́бных все́х похвало́, спаси́ ны́ от бе́д и обстоя́ний, и враго́в наше́ствия, воспева́ющия Тя́.

Свети́лен.

Боле́зньми по́стническими началозло́бнаго зми́я до конца́ умертви́л еси́, на конце́ же вене́ц муче́ния взе́м, Стефа́не всехва́льне, поклоне́ние подая́ честны́м образо́м, я́ко ве́дый на первообра́зное я́ве преходи́ти, всеблаже́нне.

Сла́ва, и ны́не: Неизрече́ннаго Рождества́ была́ еси́ всенепоро́чная Неве́ста, я́ко су́щи чисте́йший хра́м, Богоро́дице, Све́та бо преве́чнаго, в Тя́ все́льшагося, родила́ еси́ — Бо́га Сло́ва, пою́ще Твое́ у́бо Рождество́, велича́ем досто́йно Тебе́, всенепоро́чная Отрокови́це.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Ꙗ҆́кѡ по сꙋ́хꙋ пѣшеше́ствовавъ і҆и҃ль, по бе́зднѣ стопа́ми, гони́телѧ фараѡ́на ви́дѧ потоплѧ́ема, бг҃ꙋ побѣ́днꙋю пѣ́снь, пои́мъ, вопїѧ́ше.

Ра́достнѡ ты̀ проше́дъ тѣ́снꙋю стезю̀ поста̀, мꙋче́нїѧ широто́ю вра̑жїѧ попали́лъ є҆сѝ стремлє́нїѧ, и҆ простра́ннꙋю жи́знь, блаже́нне, наслѣ́довалъ є҆сѝ.

Ко́рень тѧ̀, непло́дный пре́жде, пло́дствꙋетъ, а҆́нны тезоимени́тый, ꙗ҆́кѡ дре́вле самꙋи́ла, и҆ да́вшемꙋ тѧ̀ дае́тъ бг҃ꙋ, житїѧ̀ твоегѡ̀, мꙋ́дре, благода́ть зна́менающи.

Въ свѧще́ннѣйшїй бжⷭ҇твенный мона́хѡвъ прише́дъ чи́нъ, ꙗ҆́кѡ свѣтлѣ́йшаѧ ѕвѣзда̀ добродѣ́тельми возсїѧ́лъ є҆сѝ, вѣ̑рныѧ ѡ҆зарѧ́ѧ та́инственнѡ, прпⷣбне стефа́не.

Стѣсни́въ тѣ́ло заключе́нїемъ тѣ́снагѡ до́мꙋ, впери́лъ є҆сѝ ᲂу҆́мъ къ нбⷭ҇нымъ, мꙋ́дре, восхождє́нїи до́брѣ распространѧ́ѧсѧ.

Бг҃оро́диченъ: Непрохо́днꙋю две́рь, чи́стый чистоты̀ хра́мъ, до́брꙋю въ жена́хъ, ст҃ꙋ́ю влⷣчцꙋ, гла̑сы свѧще́нными, свѧще́ннїи лю́дїе просла́вимъ.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Нѣ́сть свѧ́тъ, ꙗ҆́коже ты̀, гдⷭ҇и бж҃е мо́й, вознесы́й ро́гъ вѣ́рныхъ твои́хъ, бл҃же, и҆ ᲂу҆тверди́вый на́съ на ка́мени и҆сповѣ́данїѧ твоегѡ̀.

Оу҆́мъ тво́й зрѣ́нїемъ къ бг҃ꙋ ᲂу҆добрѧ́емь, ѻ҆́ч҃е, краснѣ́йшїй ꙗ҆ви́сѧ, и҆ бл҃года́ти всѧ́кїѧ и҆спо́лненъ вои́стиннꙋ, и҆ бжⷭ҇твенныѧ свѣ́тлости прича́стникъ.

Честнѣ́й і҆кѡ́нѣ хрⷭ҇то́вѣ, и҆ тогѡ̀ ро́ждшїѧ покланѧ́ѧсѧ, блаже́нне, царѧ̀ ѕлочести́вагѡ повелѣ́нїе ме́рзское возненави́дѣ, си́лою бжⷭ҇твеннагѡ дх҃а.

Желѣ́зы тебѐ, желѣ́зно и҆мꙋ́ща се́рдце, пребезꙋ́мный свѧза́въ, ѿсыла́етъ въ темни́цꙋ, ꙗ҆́кѡ храни́телѧ хрⷭ҇то́выхъ догма̑тъ, стефа́не всеблаже́нне.

Твоѧ̑ кра̑сныѧ ꙗ҆́вственнѡ и҆мѣ́лъ є҆сѝ, прпⷣбне, но́ги, мꙋче́нїѧ къ стезѧ́мъ стꙋпа́ющыѧ свѣ́тлѡ, и҆ главы̑ вра̑жїѧ сокрꙋша́ющыѧ, стефа́не многострада́льне.

Бг҃оро́диченъ: И҆зъ тебє̀, є҆ди́ныѧ чⷭ҇тыѧ пребжⷭ҇твенное сло́во воплоти́сѧ, ꙗ҆́кѡ вѣ́сть, и҆ сп҃сѐ ны̀ ѿ тлѝ, покланѧ́ющыѧсѧ, за милосе́рдїе, бжⷭ҇твенномꙋ є҆гѡ̀ снизхожде́нїю.

Конда́къ, гла́съ и҃.

Трⷪ҇цы рачи́телѧ и҆ бжⷭ҇твеннаго стефа́на восхва́лимъ вѣ́рнѡ пѣ́сньми, празднолю́бцы, ѿ се́рдца, ꙗ҆́кѡ почествова́вша начерта́нїе кра́сное влⷣки, и҆ мт҃ре є҆гѡ̀, и҆ согла́снѡ ны́нѣ ѿ любвѐ возопїи́мъ є҆мꙋ̀, ра́дꙋющесѧ: ра́дꙋйсѧ, ѻ҆́ч҃е присносла́вне.

Сѣда́ленъ, гла́съ а҃.

Кро́вь твоѧ̀ мꙋ́дре, та́йнѡ зове́тъ ѿ землѝ къ бг҃ꙋ, ꙗ҆́коже а҆́велева, бг҃омꙋ́дре, ꙗ҆́снѡ бо проповѣ́да хрⷭ҇то́во вочл҃вѣ́ченїе. тѣ́мже посрами́лъ є҆сѝ і҆кѡнора́тныхъ пре́лесть, и҆ преше́лъ є҆сѝ въ нбⷭ҇ныѧ черто́ги, молѝ спастѝ на́съ.

Поще́нїемъ просвѣти́всѧ, ꙗ҆́кѡ зла́то въ горни́лѣ ѡ҆блиста́лъ є҆сѝ, мꙋ́дре, зако́ннымъ страда́нїемъ: и҆ вѣне́цъ прїѧ́лъ є҆сѝ твоемꙋ̀ зва́нїю подо́бенъ. тѣ́мъ ра́дꙋющесѧ всесвѧтꙋ́ю твою̀ па́мѧть пра́зднꙋемъ, твоѧ̑ по́двиги почита́юще, приснопа́мѧтне стефа́не.

Бг҃оро́диченъ: Безневѣ́стнаѧ чⷭ҇таѧ бцⷣе дв҃о, є҆ди́на вѣ́рныхъ предста́тельнице и҆ покро́ве, бѣ́дъ и҆ скорбе́й, и҆ лю́тыхъ ѡ҆бстоѧ́нїй всѧ̑ и҆зба́ви, на тѧ̀ ᲂу҆пова́нїе, ѻ҆трокови́це, и҆мꙋ́щыѧ: и҆ дꙋ́шы на́шѧ спасѝ бжⷭ҇твенными моли́твами твои́ми.

Крⷭ҇тобг҃оро́диченъ: Зрѧ́щи тѧ̀, хрⷭ҇тѐ, всенепоро́чнаѧ мт҃и, ме́ртва на крⷭ҇тѣ̀ просте́рта, вопїѧ́ше: сн҃е мо́й собезнача́льне ѻ҆ц҃ꙋ̀ и҆ дх҃ꙋ, что̀ неизрече́нное твоѐ сїѐ строе́нїе, и҆́мже спа́слъ є҆сѝ, пречⷭ҇тыхъ рꙋ́къ твои́хъ, ще́дре, созда́нїе;

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Хрⷭ҇то́съ, моѧ̀ си́ла, бг҃ъ и҆ гдⷭ҇ь, честна́ѧ цр҃ковь бг҃олѣ́пнѡ пое́тъ, взыва́ющи ѿ смы́сла чи́ста, ѡ҆ гдⷭ҇ѣ пра́зднꙋющи.

Свѣ́томъ дх҃а просвѣща́емь, мольба́ми бжⷭ҇твенными, слѣпы̑мъ свѣ́тъ, ѻ҆́ч҃е, по́далъ є҆сѝ, твоего̀ влⷣкꙋ и҆ бг҃а подража́въ, бг҃одохнове́нне.

Ви́дѣнъ бы́лъ є҆сѝ и҆здале́ча пла́вающими въ мо́ри, ѡ҆кормлѧ́ѧ ты́ѧ, бл҃же́нне, къ ти́хомꙋ приста́нищꙋ, бж҃е́ственною благода́тїю, призыва́ющыѧ твоѐ вѣ́рнѡ, ѻ҆́ч҃е стефа́не, и҆́мѧ.

Свѧщеннодѣ́йствꙋемь, ꙗ҆́коже заколе́нїе свѧще́нное прине́слсѧ є҆сѝ тебє̀ ра́ди пожре́нномꙋ, стефа́не, и҆ перворожде́нныхъ во ѻ҆би́телехъ воспочи́лъ є҆сѝ ра́дꙋѧсѧ.

Честны́мъ твои́мъ глаго́ломъ, пре́жде на по́лы сꙋхі́й здра́въ ꙗ҆ви́сѧ ве́сь, ᲂу҆диви́всѧ, мч҃ниче, да́нной тѝ благода́ти съ высоты̀ ѻ҆би́льнѡ, человѣ́кѡвъ на и҆справле́нїе.

Бг҃оро́диченъ: На тѧ̀, пренепоро́чнаѧ, спасе́нїѧ моегѡ̀ надє́жды возложи́хъ, къ твоемꙋ̀ покро́вꙋ прибѣго́хъ: бꙋ́ди мѝ, ѻ҆трокови́це, помо́щница, лю́тыхъ и҆збавлѧ́ющи мѧ̀.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Бж҃їимъ свѣ́томъ твои́мъ, бл҃же, ᲂу҆́тренюющихъ тѝ дꙋ́шы любо́вїю ѡ҆зарѝ, молю́сѧ, тѧ̀ вѣ́дѣти, сло́ве бж҃їй, и҆́стиннаго бг҃а, ѿ мра́ка грѣхо́внагѡ взыва́юща.

Мꙋ́ченическими вѣнча̀ почестьмѝ, по́стничєскїѧ твоѧ̑ трꙋды̀ и҆́стиннѡ, прпⷣбне стефа́не, подвигополо́жникъ є҆ди́нъ бг҃ъ на́шъ, на ᲂу҆бі̑йцы ᲂу҆крѣпи́вый тѧ̀.

Подвиза́ѧсѧ благосла́внѡ, со мно́жествомъ мꙋ́чєникъ въ темни́цахъ приѡбща́ѧсѧ, мꙋ́чениче, ѡ҆брѣ́лсѧ є҆сѝ: тѧ̀ бо ꙗ҆́кѡ ѕвѣ́зды незаходи́мое со́лнце, ѡ҆бстоѧ́ще пребо́льше просвѣща́хꙋсѧ.

Глагѡ́лы бжⷭ҇твенными свѧщє́нныѧ и҆сповѣ́дники и҆ подража́тели бжⷭ҇твенныхъ стрⷭ҇те́й, ᲂу҆блажа́емъ трѝ ста̀ и҆ четы́редесѧть и҆ два̀ безбо́жныхъ пора́товавшыѧ.

Власѡ́въ ѿѧ́тїе рꙋга́тельнѡ, ᲂу҆ше́съ ѿрѣ́занїе и҆ рꙋ́къ, ᲂу҆де́съ же бжⷭ҇твенныхъ пожже́нїе, по і҆кѡ́нѣ хрⷭ҇то́вѣ под̾ѧ́ше мно́жество прпⷣбныхъ благосла́внѣйшее.

Бг҃оро́диченъ: Прест҃а́ѧ, ꙗ҆́же бг҃а є҆ди́на на землѝ ꙗ҆́кѡ и҆́стиннѡ прест҃а́го ро́ждшаѧ, тѧ̀ бцⷣꙋ при́снѡ проповѣ́дающыѧ ѡ҆свѧтѝ и҆ спасѝ хода́тайствомъ твои́мъ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Жите́йское мо́ре воздвиза́емое зрѧ̀ напа́стей бꙋ́рею, къ ти́хомꙋ приста́нищꙋ твоемꙋ̀ прите́къ, вопїю̀ тѝ: возведѝ ѿ тлѝ живо́тъ мо́й, многоми́лостиве.

Слове́съ твои́хъ си́лы ѕло́бы ѡ҆брѣта́тель претерпѣ́ти не возмо́же: тѣ́мже ю҆́замъ тѧ̀, стефа́не, и҆ ра́намъ, сме́рти же нꙋ́жднѣй сꙋро́вѡ льсте́цъ предадѐ.

Ꙗ҆́кѡ хлѣ́бъ пеко́мъ ѻ҆гне́мъ, и҆ за но́зѣ неми́лостивнѡ повѣ́шаемь, всесоже́глсѧ є҆сѝ, па́ѵле, и҆ бг҃ꙋ же́ртва прине́слсѧ є҆сѝ, соводворе́нїѧ мꙋ́чєникъ сподоблѧ́емь.

Зако́ннѡ пострада́вше заключе́ни, и҆ ᲂу҆давле́нїемъ житїѐ ѡ҆ста́вльше, во є҆фе́сѣ прпⷣбнїи мона́си, ѻ҆́смь къ три́десѧтимъ, ꙗ҆̀же вѣ́рою и҆ любо́вїю ᲂу҆блажа́емъ.

Крѣ́пкѡ сꙋдѧ́щемꙋ проти́вилсѧ є҆сѝ, и҆ ра́нами ра́нимꙋ твоемꙋ̀ тѣ́лꙋ, ᲂу҆мре́ти и҆зво́лилъ є҆сѝ за хрⷭ҇та̀ є҆ди́наго безсме́ртнаго, достосла́вне пе́тре великоимени́тый.

Бг҃оро́диченъ: Є҆ди́нꙋ всепѣ́тꙋю и҆ до́брꙋю въ жена́хъ бг҃ороди́тельницꙋ, хрⷭ҇тїа́нъ стѣ́нꙋ неѡбори́мꙋю, пречⷭ҇тꙋю влⷣчцꙋ, несомнѣ́ннымъ се́рдцемъ ᲂу҆блажа́емъ.

Конда́къ, гла́съ г҃.

И҆зъ непло́дна, прпⷣбне, ко́рене возрастѐ вѣ́твь, первострада́льцꙋ тезоимени́те, мона́хѡвъ наста́вникъ вели́къ, ѻ҆́ч҃е, ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, и҆ ꙗ҆́рости не ᲂу҆боѧ́всѧ царѧ̀, не хотѧ́ща хрⷭ҇то́въ чествова́ти ѻ҆́бразъ: сегѡ̀ ра́ди сконча́всѧ, мꙋ́ченическїй вѣне́цъ прїѧ́лъ є҆сѝ, стефа́не.

І҆́косъ:

И҆́же за́висти ѻ҆те́цъ и҆ бг҃а чꙋ́ждь, и҆скꙋшє́нїѧ тебѣ̀ мнѡ́га, и҆ треволнє́нїѧ воздви́же, не терпѧ̀ зрѣ́ти твоегѡ̀ бжⷭ҇твеннагѡ житїѧ̀ и҆ пра́вагѡ твоегѡ̀ непреткнове́ннагѡ ше́ствїѧ. ме́рзскїй лꙋка̑вствїѧ на тѧ̀ сшива́етъ, мнѣ́всѧ бы́ти ᲂу҆чени́къ, ꙗ҆́коже і҆ꙋ́да пре́жде, и҆ тебѐ въ рꙋ́ки беззако́нныхъ, ѻ҆́ч҃е, потща́сѧ вложи́ти, хрⷭ҇та̀ проповѣ́дающа свѣ́тлѡ, и҆ тогѡ̀ ѻ҆́бразꙋ любо́вїю кла́нѧющасѧ: тогѡ̀ ра́ди мч҃ническїй вѣне́цъ прїѧ́лъ є҆сѝ, стефа́не.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Росода́тельнꙋ ᲂу҆́бѡ пе́щь содѣ́ла а҆́гг҃лъ преподѡ́бнымъ ѻ҆трокѡ́мъ, халдє́и же ѡ҆палѧ́ющее велѣ́нїе бж҃їе, мꙋчи́телѧ ᲂу҆вѣща̀ вопи́ти: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Возвѣсти́сѧ тебѣ̀ коне́цъ, блаже́нне, вседѣ́тельнымъ хотѣ́нїемъ: тѣ́мже бо́льшемꙋ постꙋ̀ вда́лъ є҆сѝ себѐ, и҆ ѿ сла́вы въ сла́вꙋ прехо́диши, ᲂу҆бїе́нъ за хрⷭ҇та̀, сꙋ́щаго надъ всѣ́ми бг҃а.

Тезоиме́ннѡ первострада́льцꙋ спросла́вилсѧ є҆сѝ: и҆́бо каменꙋ́емь неми́лостивнѡ, и҆ влачи́мь и҆ бїе́мь, кровьмѝ и҆спо́лнилъ є҆сѝ зе́млю: и҆ дꙋ́шꙋ твою̀ гдⷭ҇ꙋ ра́дꙋѧсѧ пре́далъ є҆сѝ.

На сто́гнахъ, мꙋ́чениче стефа́не, гра́дскихъ неми́лостивнѡ влачи́мь, ᲂу҆гла́дилъ є҆сѝ мꙋче́нїѧ стезю̀ вѣ̑рнымъ: на ню́же настꙋпа́ющїи крѣ́пкѡ, къ нбⷭ҇номꙋ гра́дꙋ ꙗ҆́вѣ доидо́ша.

Бг҃оро́диченъ: Свѧще́ннѣйшїи прⷪ҇ро́цы провозвѣсти́ша, чⷭ҇таѧ, ꙗ҆вле́ннѣйше та́инство честна́гѡ твоегѡ̀ ржⷭ҇тва̀: и҆ ны́нѣ мы̀ сбытїѐ свѣ́тлѡ разꙋмѣ́юще, благоче́стнѡ тѧ̀ ᲂу҆блажа́емъ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: И҆зъ пла́мене прпⷣбнымъ ро́сꙋ и҆сточи́лъ є҆сѝ, и҆ пра́веднагѡ же́ртвꙋ водо́ю попали́лъ є҆сѝ: всѧ̑ бо твори́ши, хрⷭ҇тѐ, то́кмѡ є҆́же хотѣ́ти. тѧ̀ превозно́симъ во всѧ̑ вѣ́ки.

Свирѣ́пѣйше, ꙗ҆́коже ѕвѣ́рїе, восхи́тиша хрⷭ҇то́ва а҆́гнца бїю́щїи ᲂу҆бива́юще, и҆ съ мꙋ́жи беззако́нными спогреба́юще, пребеззако́нїемъ живꙋ́щїи.

Неми́лостивнѡ твою̀ главꙋ̀ вра́гъ сокрꙋшѝ, ю҆́же бг҃ъ въ высоча́йшихъ вѣнце́мъ вѣнча̀ побѣди́тельнымъ, вѣне́чниче многострада́льне, сла́ва мꙋ́ченикѡвъ и҆ всѣ́хъ прпⷣбныхъ.

Терпѣли́внѡ мꙋчи́телю противлѧ́ѧсѧ бг҃омꙋ́дрый а҆ндре́й, ра́нами раздроблѧ́етсѧ и҆ неми́лостивнѡ ᲂу҆мерщвлѧ́етсѧ пра́ведный, поѧ̀ влⷣцѣ хрⷭ҇тꙋ̀ во вѣ́ки.

Ст҃ѣ́йшїй до́мъ ᲂу҆жѐ бы́въ, и҆́же надъ всѣ́ми ст҃ы́ми воспочива́ющаго, во твое́мъ и҆мѣ́лъ є҆сѝ се́рдцы живꙋ́ща, многострада́льне стефа́не во всѧ̑ вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: Кропле́нїемъ бжⷭ҇твенныѧ кро́ве, бг҃облагода́тнаѧ, и҆зъ ре́бръ и҆стоще́нныѧ сн҃а твоегѡ̀ и҆ бг҃а, лꙋка́вымъ грѣхо́мъ прибы́вшꙋю мнѣ̀ скве́рнꙋ, молю́сѧ тебѣ̀, ѡ҆мы́й, дв҃о.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Бг҃а человѣ́кѡмъ невозмо́жно ви́дѣти, на него́же не смѣ́ютъ чи́ни а҆́гг҃льстїи взира́ти: тобо́ю бо, всечⷭ҇таѧ, ꙗ҆ви́сѧ человѣ́кѡмъ сло́во воплоще́нно, є҆го́же велича́юще, съ нбⷭ҇ными вѡ́и тѧ̀ ᲂу҆блажа́емъ.

Ви́дѣвъ ра́дꙋѧсѧ а҆́гг҃лѡвъ чи́ны, патрїа́рхѡвъ, преподо́бныхъ, прⷪ҇ро́кѡвъ, страда́льцєвъ, а҆пⷭ҇лѡвъ же и҆ пра́ведныхъ всѣ́хъ, бг҃одохнове́нне: съ ни́миже совокꙋплѧ́ѧсѧ, помѧнѝ, застꙋпѝ на землѝ чи́стѣ ᲂу҆блажа́ющихъ тѧ̀.

Ꙗ҆́кѡ свѣ́тъ, ꙗ҆́кѡ ᲂу҆́тро, ꙗ҆́кѡ вели́кое со́лнце, ꙗ҆́кѡ нб҃о, наѕвѣ́зденное чꙋде́съ свѣтлостьмѝ, и҆ ꙗ҆́звами свѧты́ми бы́лъ є҆сѝ, всѣ́хъ помышлє́нїѧ благохва́лѧщихъ тѧ̀, стефа́не, ᲂу҆краша́ѧ и҆́стиннѡ, мч҃ниче многострада́льне.

Тве́рдыми по́стничества пѡ́двиги низложи́въ тмы̀ нача̑ла, ѻ҆́ч҃е, пре́жде, и҆ въ послѣ̑днѧѧ пострада́въ крѣ́пкѡ, всеконе́чнѣй па́гꙋбѣ сїѧ̑ преда́въ, стефа́не, мꙋ́ченикѡвъ добро́то и҆ прпⷣбныхъ похвало̀.

Твоѧ̀ пресла́внаѧ па́мѧть дне́сь пресвѣ́тлыми зарѧ́ми дарѡ́въ дх҃а ѡ҆зарѧ́етъ земна̑ѧ и҆сполнє́нїѧ, ю҆́же ра́достнѡ ны́нѣ пра́зднꙋющыѧ просвѣтѝ и҆ ѡ҆свѧтѝ ны̀, бг҃облаже́нне стефа́не.

Бг҃оро́диченъ: Свѣ́та прїѧ́телище, бг҃ора́дованнаѧ, свѧщенномꙋ́ченикѡвъ и҆́стинно ᲂу҆твержде́нїе и҆ прпⷣбныхъ всѣ́хъ похвало̀, сп҃сѝ ны̀ ѿ бѣ́дъ и҆ ѡ҆бстоѧ́нїй, и҆ врагѡ́въ наше́ствїѧ, воспѣва́ющыѧ тѧ̀.

Свѣти́ленъ.

Болѣ́зньми по́стническими началоѕло́бнаго ѕмі́ѧ до конца̀ ᲂу҆мертви́лъ є҆сѝ на концѣ̀ же вѣне́цъ мꙋче́нїѧ взе́мъ, стефа́не всехва́льне, поклоне́нїе подаѧ̀ честны̑мъ ѡ҆бразѡ́мъ, ꙗ҆́кѡ вѣ́дый на первоѻбра́зное ꙗ҆́вѣ преходи́ти, всеблаже́нне.

Сла́ва, и҆ ны́нѣ: Неизрече́ннагѡ ржⷭ҇тва̀ была̀ є҆сѝ всенепоро́чнаѧ невѣ́ста, ꙗ҆́кѡ сꙋ́щи чистѣ́йшїй хра́мъ, бцⷣе: свѣ́та бо превѣ́чнаго, въ тѧ̀ все́льшагосѧ родила̀ є҆сѝ бг҃а сло́ва. пою́ще твоѐ ᲂу҆̀бо ржⷭ҇тво̀, велича́емъ досто́йнѡ тебѐ, всенепоро́чнаѧ ѻ҆трокови́це.

Свя­той пре­по­доб­но­му­че­ник и ис­по­вед­ник Сте­фан Но­вый ро­дил­ся в 715 го­ду в Кон­стан­ти­но­по­ле в бла­го­че­сти­вой хри­сти­ан­ской се­мье. Ро­ди­те­ли его, имея двух до­че­рей, мо­ли­ли Гос­по­да о рож­де­нии сы­на. Но­во­рож­ден­но­го Сте­фа­на мать при­нес­ла во Влахерн­ский храм во имя Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы и по­свя­ти­ла Бо­гу.
В то вре­мя им­пе­ра­тор Лев Ис­авр (716–741) на­чал го­не­ние на свя­тые ико­ны и на их по­чи­та­те­лей. Сто­рон­ни­ки ико­но­бор­че­ской ере­си при под­держ­ке ца­ря за­хва­ты­ва­ли гла­вен­ству­ю­щие по­зи­ции в им­пе­рии и Церк­ви. Го­ни­мое силь­ны­ми ми­ра се­го пра­во­сла­вие со­хра­ня­лось в от­да­лен­ных от сто­ли­цы мо­на­сты­рях, в уеди­нен­ных кел­ли­ях и в серд­цах му­же­ствен­ных и вер­ных сво­их по­сле­до­ва­те­лей. Пра­во­слав­ные ро­ди­те­ли свя­то­го Сте­фа­на, тя­го­тясь окру­жа­ю­щим нече­сти­ем, уда­ли­лись из Кон­стан­ти­но­по­ля в Вифи­нию, а сво­е­го шест­на­дца­ти­лет­не­го сы­на от­да­ли в по­слу­ша­ние бла­жен­но­му Иоан­ну, под­ви­зав­ше­му­ся в уеди­нен­ном ме­сте на го­ре свя­то­го Авк­сен­тия. Бо­лее 15 лет про­был свя­той Сте­фан у бла­жен­но­го Иоан­на, це­ли­ком пре­дав свою во­лю это­му ду­хо­нос­но­му стар­цу, обу­ча­ясь у него ино­че­ско­му де­ла­нию. Здесь же Сте­фан по­лу­чил из­ве­стие о том, что умер его отец, а мать и сест­ры при­ня­ли мо­на­ше­ский по­стриг.
Через неко­то­рое вре­мя скон­чал­ся и на­став­ник свя­то­го, бла­жен­ный Иоанн. С глу­бо­кой пе­ча­лью Сте­фан пре­дал по­гре­бе­нию его чест­ное те­ло, а сам про­дол­жал ино­че­ский по­двиг в его пе­ще­ре. Вско­ре к по­движ­ни­ку ста­ли при­хо­дить ино­ки, же­лав­шие учить­ся у него доб­ро­де­тель­ной и спа­си­тель­ной жиз­ни, по­сте­пен­но об­ра­зо­вал­ся мо­на­стырь, игу­ме­ном ко­то­ро­го стал свя­той Сте­фан. В со­ро­ка­двух­лет­нем воз­расте игу­мен Сте­фан по­ки­нул со­здан­ную им оби­тель и ушел на дру­гую го­ру, на вер­шине ко­то­рой, в уеди­нен­ной кел­лии, пре­бы­вал в глу­бо­ком за­тво­ре. Од­на­ко и здесь вско­ре со­зда­лась об­щи­на ино­ков, ищу­щих ду­хов­но­го на­став­ни­че­ства свя­то­го Сте­фа­на.
Льва Ис­ав­ра на им­пе­ра­тор­ском пре­сто­ле сме­нил Кон­стан­тин Ко­про­ним (741–775), еще бо­лее ярост­ный го­ни­тель пра­во­слав­но­го бла­го­че­стия, еще бо­лее рев­ност­ный ико­но­бо­рец. Им­пе­ра­тор со­звал ико­но­бор­че­ский со­бор, на ко­то­ром при­сут­ство­ва­ли 358 епи­ско­пов из во­сточ­ных про­вин­ций. Од­на­ко, кро­ме ар­хи­епи­ско­па Кон­стан­ти­но­поль­ско­го Кон­стан­ти­на, неза­кон­но воз­ве­ден­но­го на цер­ков­ный пре­стол вла­стью Ко­про­ни­ма, ни один из пат­ри­ар­хов не за­хо­тел участ­во­вать в зло­че­сти­вых де­я­ни­ях это­го со­бо­ра, ко­то­рый, тем не ме­нее, име­но­вал се­бя все­лен­ским. Со­бор ере­ти­ков по пред­ло­же­нию ца­ря и ар­хи­епи­ско­па объ­явил ико­ны идо­ла­ми, пре­дал ана­фе­ме всех, пра­во­слав­но по­кло­ня­ю­щих­ся им, объ­явил ико­но­по­чи­та­ние ере­сью.
Меж­ду тем, оби­тель свя­то­го Сте­фа­на и ее игу­мен ста­ли из­вест­ны в сто­ли­це. Им­пе­ра­то­ру рас­ска­зы­ва­ли о по­движ­ни­че­ской жиз­ни ино­ков, об их пра­во­слав­ном бла­го­че­стии, о да­ре чу­до­тво­ре­ний игу­ме­на Сте­фа­на, о том, что мол­ва о свя­том Сте­фане рас­про­стра­ни­лась да­ле­ко за пре­де­лы мо­на­сты­ря, а имя на­сто­я­те­ля окру­же­но все­об­щим по­че­том и лю­бо­вью. Им­пе­ра­то­ра осо­бен­но раз­гне­ва­ло от­кры­тое по­ощ­ре­ние ико­но­по­чи­та­ния и по­ри­ца­ние го­ни­те­лей пра­во­сла­вия в оби­те­ли свя­то­го Сте­фа­на. Ар­хи­епи­скоп Кон­стан­тин по­нял, что в ли­це игу­ме­на Сте­фа­на име­ет силь­но­го и непри­ми­ри­мо­го про­тив­ни­ка его ико­но­бор­че­ским устрем­ле­ни­ям, и упо­тре­бил мно­го сил, чтобы при­влечь его на свою сто­ро­ну или по­гу­бить.
Свя­то­го Сте­фа­на пы­та­лись пе­ре­ма­нить в стан ико­но­бор­цев сна­ча­ла ле­стью и под­ку­пом, за­тем угро­за­ми, но тщет­но. То­гда свя­то­го окле­ве­та­ли, об­ви­нив его в со­жи­тель­стве с ино­ки­ней. Од­на­ко его ви­на не бы­ла до­ка­за­на, так как окле­ве­тан­ная ино­ки­ня му­же­ствен­но от­ри­ца­ла ви­ну и скон­ча­лась от ис­тя­за­ний и пы­ток. На­ко­нец, им­пе­ра­тор при­ка­зал за­то­чить свя­то­го в тем­ни­цу, а оби­тель его ра­зо­рить. В тем­ни­цу к свя­то­му Сте­фа­ну бы­ли по­сла­ны епи­ско­пы-ико­но­бор­цы, чтобы убе­дить его в дог­ма­ти­че­ской ис­тин­но­сти ико­но­бор­че­ства. Но свя­той лег­ко опро­верг все до­во­ды ере­ти­ков и остал­ся ве­рен пра­во­сла­вию.
То­гда им­пе­ра­тор при­ка­зал из­гнать свя­то­го на один из ост­ро­вов в Мра­мор­ном мо­ре. Пре­по­доб­ный по­се­лил­ся в пе­ще­ре, и ту­да вско­ре со­бра­лись его уче­ни­ки. Через неко­то­рое вре­мя свя­той оста­вил бра­тию и при­нял на се­бя по­двиг столп­ни­че­ства. Сла­ва о по­движ­ни­ке Сте­фане и чу­де­сах, тво­ри­мых по его мо­лит­вам, раз­но­си­лась по всей им­пе­рии и укреп­ля­ла ве­ру и дух пра­во­сла­вия в на­ро­де.
Им­пе­ра­тор при­ка­зал пе­ре­ве­сти Сте­фа­на в тем­ни­цу на ост­ров Фа­рос, а за­тем пред­ста­вить его на суд. На су­де свя­той опро­верг до­во­ды ере­ти­ков, су­див­ших его, объ­яс­нил дог­ма­ти­че­скую сущ­ность ико­но­по­чи­та­ния и об­ви­нил ико­но­бор­цев в том, что, ху­ля ико­ны, они воз­во­дят ху­лу на Хри­ста и Бо­го­ма­терь. Для до­ка­за­тель­ства свя­той по­ка­зал зо­ло­тую мо­не­ту, на ко­то­рой бы­ло изо­бра­же­ние им­пе­ра­то­ра. Он спро­сил су­дей, что сде­ла­ли бы они с че­ло­ве­ком, ко­то­рый, бро­сив мо­не­ту, стал бы топ­тать ее но­га­ми. Ему от­ве­ти­ли, что та­кой че­ло­век был бы непре­мен­но каз­нен за то, что обес­че­стил об­раз ца­ря. На это свя­той Сте­фан ска­зал, что еще боль­шая ка­ра ждет то­го, кто бес­че­стит об­раз Ца­ря Небес­но­го и Его свя­тых, бро­сил мо­не­ту на зем­лю и стал по­пи­рать ее но­га­ми.
Им­пе­ра­тор при­ка­зал в око­вах от­пра­вить свя­то­го в тем­ни­цу, где уже то­ми­лись 342 стар­ца, осуж­ден­ных за по­чи­та­ние икон, В этой тем­ни­це свя­той Сте­фан про­был один­на­дцать ме­ся­цев. уте­шая за­клю­чен­ных. Вме­сте с ни­ми со­вер­шал он мо­леб­ное пе­ние, ча­сто ис­пол­няя тро­парь Неру­ко­твор­но­му Об­ра­зу Спа­си­те­ля. Лю­ди во мно­же­стве при­хо­ди­ли к тем­ни­це и про­си­ли свя­то­го Сте­фа­на по­мо­лить­ся о них.
Им­пе­ра­тор, узнав, что свя­той и в тем­ни­це со­здал мо­на­стырь, где по­сто­ян­но идет мо­ле­ние и по­чи­та­ют­ся свя­тые ико­ны, по­слал двух сво­их са­мых лю­би­мых слуг, бра­тьев-близ­не­цов, чтобы они до смер­ти за­би­ли свя­то­го. Ко­гда бра­тья во­шли в тем­ни­цу и уви­де­ли оси­ян­ное Бо­же­ствен­ным све­том ли­цо пре­по­доб­но­го, они упа­ли ему в но­ги, про­си­ли про­ще­ния и его мо­литв, а ца­рю ска­за­ли, что ис­пол­ни­ли при­каз. Но им­пе­ра­тор узнал прав­ду и при­бег­нул еще к од­ной лжи. Ска­зав сво­им во­и­нам, что свя­той яко­бы хо­чет сверг­нуть его с пре­сто­ла, он на­пра­вил их в тем­ни­цу. Свя­той ис­по­вед­ник сам вы­шел на­встре­чу разъ­ярен­ным во­и­нам, ко­то­рые схва­ти­ли его и по­во­лок­ли по ули­цам го­ро­да. Ис­тер­зан­ное те­ло му­че­ни­ка бро­си­ли в яму, где хо­ро­ни­ли пре­ступ­ни­ков.
На сле­ду­ю­щее утро над Авк­сен­ти­е­вой го­рой по­яви­лось ог­нен­ное об­ла­ко, за­тем мгла гу­стая опу­сти­лась на сто­ли­цу и про­нес­лась же­сто­кая бу­ря, по­ра­зив­шая мно­гих.


См. так­же: "Стра­да­ние свя­то­го пре­по­доб­но­му­че­ни­ка Сте­фа­на Но­во­го" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.