Канон святому преподобномученику Феодору Начертанному, Константинопольскому

Припев: Преподобному́чениче о́тче Фео́доре, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 09 января (27 декабря ст. ст.)

Глас 4.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Мо́ря чермну́ю пучи́ну невла́жными стопа́ми дре́вний пешеше́ствовав Изра́иль, крестообра́зныма Моисе́овыма рука́ма Амали́кову си́лу в пусты́ни победи́л е́сть.

Ти́тлу твоего́ честна́го лица́ ви́девше, Херуви́ми отступа́ют от дре́ва жи́зни; пла́менное же ору́жие всеблагогове́йно плещи́ тебе́ дае́т, всему́дре Фео́доре.

Ти́тла над главо́ю лежа́ше Царя́ Христа́, напи́сана на Дре́ве Кре́стнем; твоя́ же ти́тла, всему́дре, на лице́ твое́м начерта́ся, напи́сана благоле́пне.

Возвы́сися у́бо на Кре́ст Госпо́дь и прободе́н бы́сть в ре́бра; ты́ же, протяже́н на скамии́, терпели́вно боде́ния претерпе́л еси́, я́коже ове́н наро́чит, священнотаи́нниче, назна́менаемь.

Му́дростию вся́кою украша́емь, о́тче Фео́доре, предста́теля обличи́л еси́ я́ве злы́я е́реси, терпе́нием же де́л, сего́ мудрова́ния ужаси́л еси́.

Богоро́дичен: Му́дрости прему́дростныя была́ еси́ прия́телище, Пречи́стая Богороди́тельнице, Еди́на ве́рных спасе́ние и пе́ние: Ты́ бо на́м родила́ еси́ дне́сь Боже́ственное избавле́ние.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Весели́тся о Тебе́ Це́рковь Твоя́, Христе́, зову́щи: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, и прибе́жище, и утвержде́ние.

Не име́я что́ твои́м уче́нием противорещи́, преподо́бне, на ра́ны обраща́ется, е́ллинскаго неи́стовства испо́лненный.

Подъя́л еси́ терпели́вно е́же на ра́мех и на пе́рсех ра́ны Христа́ ра́ди, Богодохнове́нне, и по главе́ ударе́ния.

Му́дростию духо́вною и усе́рдием по́мысла посрами́л еси́ злочести́ваго и беззако́ннаго свяще́ннейшими твои́ми догма́ты.

Богоро́дичен: Дави́д, я́коже ковче́г, в Вифлее́ме проро́ческими очесы́, Ма́ти Бо́жия, ви́дит Тя́, Младе́нца Пребоже́ственнаго нося́щу.

Седа́лен, гла́с 3.

Уста́ бы́л еси́ де́рзости, горды́ню мучи́телеву велему́дренно посрами́в терпе́нием страда́ний твои́х, уязвля́емь бо бы́в в лице́, Фео́доре, за Христо́ву ико́ну всечестну́ю, извести́л же еси́ чти́ти и сла́вити вся́, прося́ на́м ве́лию ми́лость.

Богоро́дичен: Рождество́ безсе́менное смотря́ющи, Всенепоро́чная, дивя́щися, из Нея́ Рожде́нному веща́ше: а́ще и зра́ком челове́ческим обложи́лся еси́, но Бо́га Тя́ пропове́дуют ве́щи, Ча́до Безнача́льное Безнача́льнаго Отца́, Собезнача́льне, все́м подая́й ве́лию ми́лость.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Вознесе́на Тя́ ви́девши Це́рковь на Кресте́, Со́лнце Пра́ведное, ста́ в чи́не свое́м, досто́йно взыва́ющи: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Просте́рт на дсце́, начерта́н бы́сть, я́ко покланя́ющся, Фео́доре, Христо́ве ико́не и Богома́тере, на́глостию свире́пства и ва́рварским суровство́м.

Служи́в от ю́ности Влады́це и к Нему́ непреста́нно жела́ние име́я, блаже́нне, воздержа́нием, му́ченическою кро́вию а́бие украси́лся еси́ светле́йше.

Све́тел, я́ко со́лнце, Богоно́се, от восто́ка устреми́лся еси́, зари́ испуща́я испове́дания твоего́ и велему́дреннаго и до́блественнейшаго противле́ния.

Богоро́дичен: Благослове́н гряды́й Бо́г Сло́во в Вифлее́м, я́ко Благоутро́бен, от неискусобра́чнаго, Пречи́стая, чре́ва Твоего́. Его́же ны́не моли́ спасти́ к Тебе́ прибега́ющия.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Ты́, Го́споди, мо́й Све́т, в ми́р прише́л еси́, Све́т Святы́й, обраща́яй из мра́чна неве́дения ве́рою воспева́ющия Тя́.

На земли́ стра́нней обита́яй, стра́нничество, озлобле́ние, ра́ны, заточе́ния и темни́цы люте́йшия подъя́л еси́ терпели́вно.

Ны́не ра́дуешися вои́стинну, победоно́сное венча́ние прие́м в де́нь све́тлый и светоно́сный Боже́ственнаго первому́ченика.

Е́же име́л еси́ от де́вства благоче́стия обеща́ние, соблю́л еси́ да́же до конца́, не превраще́н пребы́в, непобеди́ме Фео́доре.

Богоро́дичен: Тя́ ору́жие непобеди́мое на враги́ предлага́ем, Тя́ по́мощь и наде́жду на́шего спасе́ния, Богоневе́сто, стяжа́хом.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Пожру́ Ти́ со гла́сом хвале́ния, Го́споди, Це́рковь вопие́т Ти́, от бесо́вския кро́ве очи́щшися, ра́ди ми́лости от ре́бр Твои́х исте́кшею Кро́вию.

По́том подвиго́в еще́ ка́пая, Подвигополо́жнику предста́л еси́, пра́ведным судо́м всю́ тва́рь пра́вящему, Богоно́се всеблаже́нне Фео́доре.

Ничто́же тя́ Христо́вы любве́ отлучи́, ни уране́ние те́ла, ни сме́ртнаго осужде́ния преще́ние, ни тщета́ прису́щих, всеблаже́нне Фео́доре.

Сы́н сы́й и све́та и дне́ пресве́тлый, по́лн све́та, преста́вился еси́, к Боже́ственному сия́нию возраста́емь, дне́м и но́щию неоскудева́емь, Богоприя́тне.

Богоро́дичен: Тя́ еди́ну посреди́ те́рния обре́т, я́ко честне́йший кри́н и удо́льный цве́т, о Богома́ти, Жени́х мы́сленный в Тя́ всели́ся.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: В пещи́ авраа́мстии о́троцы перси́дстей, любо́вию благоче́стия па́че, не́жели пла́менем, опаля́еми, взыва́ху: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.

Распаля́емь правосла́вною ре́вностию, всему́дре, снеде́ние скве́рныя е́реси и лю́тыя де́рзостне отри́нул еси́, благослове́н еси́, Бо́же мо́й,— зовя́,— и Го́споди.

Сло́во му́дрости, сло́во догма́тов, сло́во зна́ния, сло́во уче́ний, о́тче, всеблагочести́вых Бо́г Сло́во тебе́ дарова́, благослове́н еси́, Бо́же мо́й,— зову́щу,— и Го́споди.

Возсия́в от восто́ка, я́коже со́лнце, зарю́ благоче́стия се́ял еси́ на земли́, ико́ны поклоне́ние Христо́вы, просвеща́ющую и уча́щую, о́тче Фео́доре.

Богоро́дичен: Укра́шена, препросла́влена, пресия́ющая све́том де́вства яви́лася еси́, Ма́ти, Бо́га те́лом ро́ждшая и пелена́ми пови́вшая, вся́ я́ве повива́ющаго.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Ру́це распросте́р, Дании́л, льво́в зия́ния в ро́ве затче́; о́гненную же си́лу угаси́ша, доброде́телию препоя́савшеся, благоче́стия рачи́тели, о́троцы, взыва́юще: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Я́ко ле́в, всеблаже́нне, упова́в души́ тве́рдостию, не устраши́лся еси́ ерети́ческаго стремле́ния, неи́стовства тезоимени́таго, его́же оплева́в, лю́дем, ра́дуяся, вопия́л еси́: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Украси́в му́жеством ду́шу, целому́дрием же, блаже́нне, жела́ние, у́м, ра́зума испо́лнен, стяжа́в, соверши́л еси́, пра́вдою же твоя́ смы́слы упра́вил еси́ и вопие́ши: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Стремли́во теку́щий то́к е́реси, о́тче, изсуши́л еси́, твои́ми наказа́нии, преподо́бне, и всему́дрыми указа́ньми хи́трости злочести́вых разоря́я и зовя́: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Богоро́дичен: Созда́вый естество́ в нача́тцех челове́ческое, Бо́г в сие́ облачи́тся от пречи́стаго Твоего́, Всечи́стая, и свята́го чре́ва, дне́сь в Вифлее́ме проро́чески ражда́яся; те́м Тя́ вси́ благослови́м, Мари́е Богоневе́сто.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Ка́мень нерукосе́чный от несеко́мыя горы́, Тебе́, Де́во, краеуго́льный отсече́ся — Христо́с, совокупи́вый разстоя́щаяся естества́. Те́м, веселя́щеся, Тя́, Богоро́дице, велича́ем.

Боже́ственным побежда́емь жела́нием, гоне́ний ополче́ния удо́бо претерпе́л еси́, Богому́дре, и, гони́теля свире́пство низложи́в, восприя́л еси́ подвиго́в, о́тче, вене́ц.

Бога́тство Небе́сное обре́л еси́ и пребыва́ющую хра́мину вме́сто го́рькаго заточе́ния, и стра́нничества, и прехожде́ния, и ны́не пита́ешися, прие́мля ве́чное наслажде́ние.

Пе́ние Влады́це принося́, о́тче, и мольбы́, не преста́й о мое́й не́мощи, и сообита́нии, и бра́тстве, я́ко да, вку́пе пожи́вше, улучи́м вку́пе обоже́ние.

Богоро́дичен: Тя́, па́че ума́ же и сло́ва в Вифлее́ме Бо́га Сло́ва дне́сь ро́ждшую, Де́во, и в пелена́х Сего́ пови́вшую, я́ко вои́стинну Богоотрокови́цу и Богоро́дицу велича́ем.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Мо́рѧ чермнꙋ́ю пꙋчи́нꙋ невла́жными стопа́ми дре́внїй пѣшеше́ствовавъ і҆и҃ль, крⷭ҇тоѡбра́зныма мѡѷсе́овыма рꙋка́ма а҆мали́ковꙋ си́лꙋ въ пꙋсты́ни побѣди́лъ є҆́сть.

Ті́тлꙋ твоегѡ̀ честна́гѡ лица̀ ви́дѣвше херꙋві́ми, ѿстꙋпа́ютъ ѿ дре́ва жи́зни: пла́менное же ѻ҆рꙋ́жїе всеблагоговѣ́йнѡ плещы̀ тебѣ̀ дае́тъ, всемꙋ́дре ѳео́дѡре.

Ті́тла надъ главо́ю лежа́ше цр҃ѧ̀ хрⷭ҇та̀, напи́сана на дре́вѣ крⷭ҇тнѣмъ: твоѧ̑ же ті́тла, всемꙋ́дре, на лицѣ̀ твое́мъ начерта́сѧ, напи́сана благолѣ́пнѣ.

Возвы́сисѧ ᲂу҆́бѡ на крⷭ҇тъ гдⷭ҇ь, и҆ прободе́нъ бы́сть въ ре́бра: ты́ же протѧже́нъ на скамїѝ, терпѣли́внѡ бодє́нїѧ претерпѣ́лъ є҆сѝ, ꙗ҆́коже ѻ҆ве́нъ наро́читъ, свѧщеннотаи́нниче, назна́менаемь.

Мꙋ́дростїю всѧ́кою ᲂу҆краша́емь, ѻ҆́ч҃е ѳео́дѡре, предста́телѧ ѡ҆бличи́лъ є҆сѝ ꙗ҆́вѣ ѕлы́ѧ є҆́реси: терпѣ́нїемъ же дѣ́лъ, сегѡ̀ мꙋдрова́нїѧ ᲂу҆жаси́лъ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: Мꙋ́дрости премꙋ́дростныѧ была̀ є҆сѝ прїѧ́телище, пречⷭ҇таѧ бг҃ороди́тельнице, є҆ди́на вѣ́рныхъ спасе́нїе и҆ пѣ́нїе: ты́ бо на́мъ родила̀ є҆сѝ дне́сь бжⷭ҇твенное и҆збавле́нїе.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Весели́тсѧ ѡ҆ тебѣ̀ цр҃ковь твоѧ̀, хрⷭ҇тѐ, зовꙋ́щи: ты̀ моѧ̀ крѣ́пость, гдⷭ҇и, и҆ прибѣ́жище, и҆ ᲂу҆твержде́нїе.

Не и҆мѣ́ѧ что̀ твои̑мъ ᲂу҆че́нїємъ противорещѝ, прпⷣбне, на ра̑ны ѡ҆браща́етсѧ, є҆́ллинскагѡ неи́стовства и҆спо́лненный.

Под̾ѧ́лъ є҆сѝ терпѣли́внѡ є҆́же на ра́мѣхъ и҆ на пе́рсехъ ра̑ны, хрⷭ҇та̀ ра́ди, бг҃одохнове́нне, и҆ по главѣ̀ ᲂу҆дарє́нїѧ.

Мꙋ́дростїю дꙋхо́вною и҆ ᲂу҆се́рдїемъ по́мысла, посрами́лъ є҆сѝ ѕлочести́ваго и҆ беззако́ннаго свѧще́ннѣйшими твои́ми догма̑ты.

Бг҃оро́диченъ: Дв҃дъ ꙗ҆́коже ковче́гъ въ виѳлее́мѣ, проро́ческими ѻ҆чесы̀, мт҃и бж҃їѧ, ви́дитъ тѧ̀, млⷣнца пребжⷭ҇твеннаго носѧ́щꙋ.

Сѣда́ленъ, гла́съ г҃.

Оу҆ста̀ бы́лъ є҆сѝ де́рзости, горды́ню мꙋчи́телевꙋ велемꙋ́дреннѡ посрами́въ терпѣ́нїемъ страда́нїй твои́хъ: ᲂу҆ѧзвлѧ́емь бо бы́въ въ лицѐ, ѳео́дѡре, за хрⷭ҇то́вꙋ і҆кѡ́нꙋ всечестнꙋ́ю, и҆звѣсти́лъ же є҆сѝ чти́ти и҆ сла́вити всѧ̑, просѧ̀ на́мъ ве́лїю ми́лость.

Бг҃оро́диченъ: Ржⷭ҇тво̀ безсѣ́менное смотрѧ́ющи всенепоро́чнаѧ, дивѧ́щисѧ, и҆зъ неѧ̀ рожде́нномꙋ вѣща́ше: а҆́ще и҆ зра́комъ человѣ́ческимъ ѡ҆бложи́лсѧ є҆сѝ, но бг҃а тѧ̀ проповѣ́дꙋютъ вє́щи, ча́до безнача́льное безнача́льнагѡ ѻ҆ц҃а̀ собезнача́льне, всѣ̑мъ подаѧ́й ве́лїю ми́лость.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Вознесе́на тѧ̀ ви́дѣвши цр҃ковь на крⷭ҇тѣ̀, сл҃нце пра́ведное, ста̀ въ чи́нѣ свое́мъ, досто́йнѡ взыва́ющи: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

Просте́ртъ на дсцѣ̀ начерта́нъ бы́сть ꙗ҆́кѡ покланѧ́ющсѧ, ѳео́дѡре, хрⷭ҇то́вѣ і҆кѡ́нѣ и҆ бг҃ома́тере, на́глостїю свирѣ́пства и҆ ва́рварскимъ сꙋровство́мъ.

Слꙋжи́въ ѿ ю҆́ности влⷣцѣ, и҆ къ немꙋ̀ непреста́ннѡ жела́нїе и҆мѣ́ѧ, блаже́нне, воздержа́нїемъ, мꙋ́ченическою кро́вїю а҆́бїе ᲂу҆краси́лсѧ є҆сѝ свѣтлѣ́йше.

Свѣ́телъ ꙗ҆́кѡ со́лнце, бг҃оно́се, ѿ восто́ка ᲂу҆стреми́лсѧ є҆сѝ, зари̑ и҆спꙋща́ѧ и҆сповѣ́данїѧ твоегѡ̀, и҆ велемꙋ́дреннагѡ и҆ до́блественнѣйшагѡ противле́нїѧ.

Бг҃оро́диченъ: Благослове́нъ грѧды́й бг҃ъ сло́во въ виѳлее́мъ, ꙗ҆́кѡ благоꙋтро́бенъ, ѿ неискꙋсобра́чнагѡ, пречⷭ҇таѧ, чре́ва твоегѡ̀. є҆го́же ны́нѣ молѝ спастѝ къ тебѣ̀ прибѣга́ющыѧ.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Ты̀, гдⷭ҇и мо́й, свѣ́тъ въ мі́ръ прише́лъ є҆сѝ, свѣ́тъ ст҃ы́й, ѡ҆браща́ѧй и҆зъ мра́чна невѣ́дѣнїѧ вѣ́рою воспѣва́ющыѧ тѧ̀.

На землѝ стра́ннѣй ѡ҆бита́ѧй, стра́нничество, ѡ҆ѕлобле́нїе, ра̑ны, заточє́нїѧ и҆ темни̑цы лютѣ́йшыѧ под̾ѧ́лъ є҆сѝ терпѣли́внѡ.

Ны́нѣ ра́дꙋешисѧ вои́стиннꙋ, побѣдоно́сное вѣнча́нїе прїе́мъ въ де́нь свѣ́тлый и҆ свѣтоно́сный бжⷭ҇твеннагѡ первомꙋ́ченика.

Є҆́же и҆мѣ́лъ є҆сѝ ѿ дѣ́вства благоче́стїѧ ѡ҆бѣща́нїе, соблю́лъ є҆сѝ да́же до конца̀, не превраще́нъ пребы́въ, непобѣди́ме ѳео́дѡре.

Бг҃оро́диченъ: Тѧ̀ ѻ҆рꙋ́жїе непобѣди́мое на врагѝ предлага́емъ, тѧ̀ по́мощь и҆ наде́ждꙋ на́шегѡ спасе́нїѧ, бг҃оневѣ́сто, стѧжа́хомъ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Пожрꙋ̀ тѝ со гла́сомъ хвале́нїѧ, гдⷭ҇и, цр҃ковь вопїе́тъ тѝ, ѿ бѣсо́вскїѧ кро́ве ѡ҆чи́щшисѧ, ра́ди ми́лости ѿ ре́бръ твои́хъ и҆сте́кшею кро́вїю.

По́томъ подвигѡ́въ є҆щѐ ка́паѧ, подвигополо́жникꙋ предста́лъ є҆сѝ, пра́веднымъ сꙋдо́мъ всю̀ тва́рь пра́вѧщемꙋ, бг҃оно́се всеблаже́нне ѳео́дѡре.

Ничто́же тѧ̀ хрⷭ҇то́вы любвѐ ѿлꙋчѝ, ни ᲂу҆ране́нїе тѣ́ла, ни сме́ртнагѡ ѡ҆сꙋжде́нїѧ преще́нїе, ни тщета̀ присꙋ́щихъ, всеблаже́нне ѳео́дѡре.

Сн҃ъ сы́й и҆ свѣ́та и҆ днѐ пресвѣ́тлый, по́лнъ свѣ́та преста́вилсѧ є҆сѝ, къ бжⷭ҇твенномꙋ сїѧ́нїю возраста́емь, дне́мъ и҆ но́щїю неѡскꙋдѣва́емь, бг҃опрїѧ́тне.

Бг҃оро́диченъ: Тѧ̀ є҆ди́нꙋ посредѝ те́рнїѧ ѡ҆брѣ́тъ, ꙗ҆́кѡ честнѣ́йшїй крі́нъ, и҆ ᲂу҆до́льный цвѣ́тъ, ѽ бг҃омт҃и, жени́хъ мы́сленный въ тѧ̀ всели́сѧ.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Въ пещѝ а҆враа́мстїи ѻ҆́троцы персі́дстѣй, любо́вїю благоче́стїѧ па́че, не́жели пла́менемъ ѡ҆палѧ́еми, взыва́хꙋ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ въ хра́мѣ сла́вы твоеѧ̀, гдⷭ҇и.

Распалѧ́емь правосла́вною ре́вностїю, всемꙋ́дре, снѣде́нїе скве́рныѧ є҆́реси и҆ лю́тыѧ де́рзостнѣ ѿри́нꙋлъ є҆сѝ бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е мо́й, зовѧ̀, и҆ гдⷭ҇и.

Сло́во мꙋ́дрости, сло́во догма́тѡвъ, сло́во зна́нїѧ, сло́во ᲂу҆че́нїй, ѻ҆́ч҃е, всеблагочести́выхъ, бг҃ъ сло́во тебѣ̀ дарова̀, бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е мо́й, зовꙋ́щꙋ, и҆ гдⷭ҇и.

Возсїѧ́въ ѿ восто́ка, ꙗ҆́коже со́лнце, зарю̀ благоче́стїѧ сѣ́ѧлъ є҆сѝ на землѝ, і҆кѡ́ны поклоне́нїе хрⷭ҇то́вы просвѣща́ющꙋю и҆ ᲂу҆ча́щꙋю, ѻ҆́ч҃е ѳео́дѡре.

Бг҃оро́диченъ: Оу҆кра́шена, препросла́влена, пресїѧ́ющаѧ свѣ́томъ дѣ́вства, ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ мт҃и, бг҃а тѣ́ломъ ро́ждшаѧ, и҆ пелена́ми пови́вшаѧ, всѧ̑ ꙗ҆́вѣ повива́ющаго.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Рꙋ́цѣ распросте́ръ данїи́лъ, львѡ́въ зїѧ̑нїѧ въ ро́вѣ затчѐ, ѻ҆́гненнꙋю же си́лꙋ ᲂу҆гаси́ша, добродѣ́телїю препоѧ́савшесѧ, благоче́стїѧ рачи́тели ѻ҆́троцы, взыва́юще: бл҃гослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Ꙗ҆́кѡ ле́въ, всеблаже́нне, ᲂу҆пова́въ дꙋшѝ тве́рдостїю, не ᲂу҆страши́лсѧ є҆сѝ є҆реті́ческагѡ стремле́нїѧ, неи́стовства тезоимени́тагѡ: є҆го́же ѡ҆плева́въ, лю́демъ ра́дꙋѧсѧ вопїѧ́лъ є҆сѝ: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Оу҆краси́въ мꙋ́жествомъ дꙋ́шꙋ, цѣломꙋ́дрїемъ же, блаже́нне, жела́нїе, ᲂу҆́мъ ра́зꙋма и҆спо́лненъ стѧжа́въ, соверши́лъ є҆сѝ, пра́вдою же твоѧ̑ смы́слы ᲂу҆пра́вилъ є҆сѝ, и҆ вопїе́ши: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Стремли́вѡ текꙋ́щїй то́къ є҆́реси, ѻ҆́ч҃е, и҆зсꙋши́лъ є҆сѝ, твои́ми наказа̑нїи, прпⷣбне, и҆ всемꙋ́дрыми ᲂу҆каза́ньми хи́трости ѕлочести́выхъ разорѧ́ѧ, и҆ зовѧ̀: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Бг҃оро́диченъ: Созда́вый є҆стество̀ въ нача́тцѣхъ человѣ́ческое бг҃ъ, въ сїѐ ѡ҆блачи́тсѧ ѿ пречⷭ҇тагѡ твоегѡ̀, всечⷭ҇таѧ, и҆ ст҃а́гѡ чре́ва, дне́сь въ виѳлее́мѣ прⷪ҇ро́чески ражда́ѧсѧ: тѣ́мъ тѧ̀ всѝ благослови́мъ, марі́е бг҃оневѣ́сто.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Ка́мень нерꙋкосѣ́чный ѿ несѣко́мыѧ горы̀, тебє̀, дв҃о, краеꙋго́льный ѿсѣче́сѧ, хрⷭ҇то́съ, совокꙋпи́вый разстоѧ̑щаѧсѧ є҆стєства̀. тѣ́мъ, веселѧ́щесѧ, тѧ̀, бцⷣе, велича́емъ.

Бжⷭ҇твеннымъ побѣжда́емь жела́нїемъ, гоне́нїй ѡ҆полчє́нїѧ ᲂу҆до́бѡ претерпѣ́лъ є҆сѝ, бг҃омꙋ́дре, и҆ гони́телѧ свирѣ́пство низложи́въ, воспрїѧ́лъ є҆сѝ подвигѡ́въ, ѻ҆́ч҃е, вѣне́цъ.

Бога́тство нбⷭ҇ное ѡ҆брѣ́лъ є҆сѝ, и҆ пребыва́ющꙋю хра́минꙋ, вмѣ́стѡ го́рькагѡ заточе́нїѧ, и҆ стра́нничества и҆ прехожде́нїѧ: и҆ ны́нѣ пита́ешисѧ, прїе́млѧ вѣ́чное наслажде́нїе.

Пѣ́нїе влⷣцѣ приносѧ̀, ѻ҆́ч҃е, и҆ мольбы̑, не преста́й ѡ҆ мое́й не́мощи, и҆ соѡбита̑нїи, и҆ бра́тствѣ, ꙗ҆́кѡ да вкꙋ́пѣ пожи́вше ᲂу҆лꙋчи́мъ вкꙋ́пѣ ѡ҆боже́нїе.

Бг҃оро́диченъ: Тѧ̀ па́че ᲂу҆ма̀ же и҆ сло́ва, въ виѳлее́мѣ бг҃а сло́ва дне́сь ро́ждшꙋю, дв҃о, и҆ въ пелена́хъ сего̀ пови́вшꙋю, ꙗ҆́кѡ вои́стиннꙋ бг҃оѻтрокови́цꙋ и҆ бцⷣꙋ велича́емъ.

Пре­по­доб­ный Фе­о­дор ис­по­вед­ник и брат его ис­по­вед­ник Фе­о­фан На­чер­тан­ные ро­ди­лись в Иеру­са­ли­ме от ро­ди­те­лей-хри­сти­ан. Стар­шим был Фе­о­дор. Он с ран­не­го дет­ства из­бе­гал дет­ских за­бав и лю­бил по­се­щать цер­ков­ные служ­бы. Вме­сте с млад­шим бра­том Фе­о­фа­ном (па­мять 24 ок­тяб­ря) он был от­дан на обу­че­ние пре­сви­те­ру в Лав­ре свя­то­го Сав­вы. Оба бра­та при­ня­ли ино­че­ство; свя­той Фе­о­дор был воз­ве­ден в сан пре­сви­те­ра.

Ко­гда им­пе­ра­тор-ико­но­бо­рец Лев V Ар­мя­нин (813–820), из­гнав бла­го­че­сти­во­го ца­ря Ми­ха­и­ла I Ран­га­ва (811–813), стал по­кро­ви­тель­ство­вать ико­но­бор­че­ской ере­си, пат­ри­арх Иеру­са­лим­ский по­слал обо­их бра­тьев в Кон­стан­ти­но­поль для за­щи­ты пра­во­сла­вия. При­быв в ви­зан­тий­скую сто­ли­цу, свя­тые ис­по­вед­ни­ки сме­ло вы­сту­па­ли в за­щи­ту ико­но­по­чи­та­ния. В сло­вес­ном со­стя­за­нии Лев V был по­срам­лен. Он при­ка­зал нещад­но бить обо­их бра­тьев, а по­том со­слал их в за­то­че­ние и стро­го за­пре­тил по­мо­гать им в чем-ли­бо.

При сле­ду­ю­щих им­пе­ра­то­рах, Ми­ха­и­ле II (820–829) и осо­бен­но при яром ико­но­бор­це Фе­о­фи­ле (829–842), обо­их бра­тьев вер­ну­ли из ссыл­ки и опять уго­ва­ри­ва­ли при­со­еди­нить­ся к ико­но­бор­че­ской ере­си, но они всё так же твер­до и му­же­ствен­но пре­тер­пе­ли все му­че­ния и сно­ва бы­ли из­гна­ны. Но немно­го спу­стя их вы­зва­ли опять. На этот раз их под­верг­ли же­сто­ко­му из­би­е­нию, и, на­ко­нец, над ни­ми бы­ло со­вер­ше­но неви­дан­ное ис­тя­за­ние. Рас­ка­лен­ны­ми иг­ла­ми на их ли­ца на­нес­ли яко­бы по­зо­ря­щие их над­пи­си – 12 сти­хо­твор­ных строк, в ко­то­рых о свя­тых ис­по­вед­ни­ках го­во­ри­лось как о "со­су­дах суе­вер­но­го за­блуж­де­ния". От­сю­да утвер­див­ше­е­ся за свя­ты­ми бра­тья­ми на­име­но­ва­ние На­чер­тан­ных. Пе­ред пыт­кой свя­то­го Фе­о­до­ра го­род­ской епарх про­сил один лишь раз при­ча­стить­ся вме­сте с ико­но­бор­ца­ми, – за это им обе­ща­ли сво­бо­ду. Но свя­той му­че­ник от­ве­тил: "Это всё рав­но, как бы вы ска­за­ли: "Мы толь­ко от­ру­бим те­бе го­ло­ву, а по­том иди, ку­да хо­чешь". По­сле пыт­ки свя­тых бра­тьев за­то­чи­ли в ме­стеч­ке Апа­мее, где свя­той Фе­о­дор скон­чал­ся ок. 840 го­да. Свя­той Фе­о­фан до­жил до окон­ча­ния ико­но­бор­че­ской ере­си и скон­чал­ся в сане епи­ско­па Ни­кей­ско­го. Пре­по­доб­ный Фе­о­фан был ав­то­ром мно­гих со­чи­не­ний в за­щи­ту Пра­во­сла­вия. Мо­щи пре­по­доб­но­му­че­ни­ка Фе­о­до­ра бы­ли пе­ре­не­се­ны в Хал­ки­дон, где от них со­вер­ша­лись ис­це­ле­ния.


См. так­же: "Жи­тие и стра­да­ние свя­то­го пре­по­доб­но­му­че­ни­ка и ис­по­вед­ни­ка Фе­о­до­ра и бра­та его пре­по­доб­но­го Фе­о­фа­на на­чер­тан­ных" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.