Канон святому преподобному Симеону Новому Богослову (второй)

Припéв: Преподóбне óтче Симеóне, моли Бóга о нас.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 25 марта (12 марта ст. ст.)

Глас 8.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Колесницегони́теля фарао́ня погрузи́ чудотворя́й иногда́ Моисе́йский же́зл, крестообра́зно порази́в и раздели́в мо́ре, Изра́иля же беглеца́, пешехо́дца спа́се, пе́снь Бо́гови воспева́юща.

Тро́ице Свята́я и Еди́нице Присносу́щная, Светотво́рный Исто́чниче, от Него́же вся́ко дая́ние бла́го низхо́дит, просвети́ се́рдце мое́, я́ко да воспою́ досто́йно пра́во о Тебе́ учи́вша и богосло́вивша добре́йше.

Вся́ глуби́ны Свята́го Ду́ха в Боже́ственном Ду́се испыта́в, о́тче, си́ми потопле́н не бы́л еси́, присносла́вне, но, обре́т би́серы многоце́нныя, изве́л еси́ Богосло́вия догма́ты.

Зерца́ло, о́тче, пресве́тлое новоочище́нное соде́лав у́м и се́рдце, бога́тно ты́ восприя́л еси́ мо́лнии Ду́ха и блаже́н яви́ся, Бо́га бо в се́рдце твое́м узре́л еси́, я́коже са́м пове́даеши.

Богоро́дичен: Ты́ яви́лася еси́, Де́во, о́браз Богоизвая́нный, украше́ние тва́ри, чу́до А́нгелов, подо́бие изнача́льныя добро́ты, всесли́чное вещество́ Сло́ва воплоще́ния и Бо́га неподража́емое подража́ние.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Небе́снаго кру́га Верхотво́рче, Го́споди, и Це́ркве Зижди́телю, Ты́ мене́ утверди́ в любви́ Твое́й, жела́ний кра́ю, ве́рных утвержде́ние, Еди́не Человеколю́бче.

Ле́ствица показа́лся еси́ ты́ пе́сненная, прему́дре, кни́гою твое́ю вопия́ и воззва́ние Боже́ственный благода́ти сла́дкое, я́ко ве́сну, явля́я, ю́же по креще́нии, — увы́! — погуби́хом.

Тебе́ распя́ся ми́р, о Симео́не преподо́бне, дея́нием, и ты́, о́тче, ми́ру распя́лся еси́ му́дре умо́м, сугу́бое бо креста́ е́сть дея́ние, я́коже отцы́ глаго́лют сие́ преподо́бнии.

С лучи́ Боже́ственными обща́яся, преподо́бне, и́миже естество́м прихо́дит тебе́ вся́ческих открове́ние, да́льняя зре́л еси́, я́коже зде́ су́ща, треблаже́нне, и, я́коже настоя́ща, — последи́ иму́щая бы́ти.

Богоро́дичен: Я́коже коры́сть и сокро́вище обреты́й весели́тся, си́це обре́тше и а́з, Де́во, Твое́ Боже́ственное и́мя и о́браз Тво́й, я́коже многоце́нное бога́тство, ра́дуюся, имену́я Тя́ и целу́я.

Седа́лен, гла́с 4.

Мона́шествующих пра́вило и украси́тель, по́стников наста́вник и общежи́тельных детоводи́тель и все́х наслажде́ние показа́лся еси́, свяще́ннейше Симео́не Богосло́ве, те́мже и ны́не моли́ся со дерзнове́нием Зижди́телю о на́с, ве́рою и любо́вию чту́щих па́мять твою́, преподо́бне.

Сла́ва: От Богоно́сных еди́н и и́стинен явля́йся, от богосло́вов же тре́тий сы́й и от преподо́бных еди́н и ве́лий ты́ бы́сть ме́рностию, любо́вию соверше́нною, Симео́не Богому́дре, и чистото́ю вся́ческою, и си́ми вся́ческими доброде́тельми, и́миже возвы́сился еси́ ко Го́споду, преподо́бне.

Богоро́дичен: Не умолчи́м никогда́, Богоро́дице, си́лы Твоя́ глаго́лати, недосто́йнии, а́ще бо Ты́ не бы предстоя́ла моля́щи, кто́ бы на́с изба́вил от толи́ких бе́д, кто́ же бы сохрани́л доны́не свобо́дны? Не отсту́пим, Влады́чице, от Тебе́, Твоя́ бо рабы́ спаса́еши при́сно от вся́ких лю́тых.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, Ты́ моя́ и си́ла, Ты́ мои́ Бо́г, Ты́ мое́ ра́дование, не оста́вль не́дра О́тча и на́шу нищету́ посети́в. Те́м с проро́ком Авваку́мом зову́ Ти́: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.

Ты́, обре́т Со́лнце ино́е, мы́сленное, в се́рдце и пу́ть соде́яв све́том Его́, дости́гл еси́, му́дре, Ду́ха си́лою го́р преми́рных, и слы́шал, и ви́дел еси́, я́же не ле́ть су́ть слы́шати и ви́дети стра́стному коему́ челове́ку.

Иису́с тебе́ Еди́н бя́ше при́сно попече́ние, пи́ща языка́, се́рдца поуче́ние, дыха́ние, живо́т, Све́т и сла́дость сладча́йшая, теплота́, просвеща́ющая помышле́ние, веселя́щая се́рдце, попаля́ющая стра́сти и сле́з источа́юща то́ки.

Что́ ми́ зла́то, что́ ми́ ка́мень сапфи́р, что́ ми́ ина́го живота́ вожделе́ние? Мне́ пи́ща, сла́ва и весе́лие Богодухнове́нная твоя́ су́ть списа́ния, о́тче, в ни́хже наслажда́юся и, сия́я, источа́ю от оче́с сладча́йшия сле́зы.

Богоро́дичен: О Мариа́м, мировожделе́нное и́мя! Ты́, Де́во, посреде́ Бо́га стои́ши и челове́ков, и у́бо Бо́га соде́лала еси́ Челове́ка, челове́ки же — бо́ги благода́тию. Благодари́м, Де́во, посре́дство Твое́ сие́, и́мже ве́сь ми́р спасла́ еси́.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Вску́ю мя́ отри́нул еси́ от лица́ Твоего́, Све́те Незаходи́мый, и покры́ла мя́ е́сть чужда́я тьма́, окая́ннаго?Но обрати́ мя́ и к све́ту за́поведей Твои́х пути́ моя́ напра́ви, молю́ся.

О, мно́гаго дерзнове́ния, и́мже ко Влады́це все́х обогати́лся еси́, ты́ бо, я́коже дру́гу, собесе́довал еси́ Ему́ в се́рдце твое́м и, я́коже отце́м ча́до обнима́емое, возглаша́л еси́: Иису́се, Иису́се мо́й сладча́йший!

Бо́жия бы́в уста́, я́коже Бо́жии словеса́ глаго́ля, блаже́нне, ты́ бо Богодухнове́нными уче́ньми твои́ми и словесы́ изве́л еси́ от недосто́йных мно́жество честны́х и досто́йны Небе́снаго Ца́рствия яви́л еси́.

Ка́ко изреку́ ве́лие на тебе́ бы́вшее чу́до благода́ти? Ты́ бо све́т сы́й, Све́т зря́ и Све́ту совокупля́яся, во све́те и глаго́леши, и му́дрствуеши, и составля́еши списа́ния твоя́ светообра́зная.

Богоро́дичен: И́маши, Влады́чице ми́ра, и́маши во́лею Твое́ю си́лу сопу́тствующую, я́ко еди́на ро́ждшая всеси́льнаго Сло́ва и Го́спода. Те́мже, а́ще то́кмо восхоте́ла ми́ еси́ спасти́ся, легко́ а́з, Де́во, спасу́ся.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Моли́тву пролию́ ко Го́споду и Тому́ возвещу́ печа́ли моя́, я́ко зо́л душа́ моя́ испо́лнися и живо́т мо́й а́ду прибли́жися, и молю́ся, я́ко Ио́на: от тли́, Бо́же, возведи́ мя́.

Ду́ха Боже́ственную благода́ть, преподо́бие о́тче, в се́рдце, я́ко исто́чник, стяжа́в, и воды́ живы́я Богому́дрия пото́ки источи́л еси́, и бразды́ душе́вныя, жа́ждею истоще́нныя, напои́л еси́.

Даде́ся ти́ и чуде́с си́ла, и исцеле́ний благода́ть, о о́тче, я́ко да ничи́мже ме́ньше бу́деши святы́х, те́мже, и живы́й, и уме́рый, твори́л еси́ чудеса́ мно́га, му́дре, и исцеле́ния си́лою Ду́ха.

Удивля́хуся лю́дие, слу́шающе му́дрость слове́с твои́х, и, я́коже иногда́ иуде́е вопия́ху о Христе́, си́це си́и, о́тче, взыва́ху: благода́ть слове́с мно́гая и му́дрость ему́ отку́ду даде́ся?

Богоро́дичен: Ру́це Твои́ и сосцы́, о Влады́чице, Сы́ну Твоему́ хода́тайствующи, яви́, совокупи́ с Твои́ми, Де́во, страда́ньми О́наго кре́ст, и копие́, и я́звы, и тро́сть, и та́ко уми́лостиви Его́ к на́м, мно́го согреши́вшим.

Конда́к, гла́с 3.

Све́том просвеще́н Трисо́лнечным, Богому́дре, Богосло́в яви́лся еси́ Пребоже́ственныя Тро́ицы. Свы́ше прему́дростию слове́с обогати́вся, источи́л еси́ Богому́дрия Боже́ственныя струи́, от ни́хже пию́ще, вопие́м: ра́дуйся, треблаже́нне Симео́не Богонауче́нне.

И́кос:

Пресвяты́й Ду́х, И́же пре́жде ры́бари некни́жныя умудри́ и ри́торы и Богосло́вы и́х показа́, То́й и в после́дняя времена́, в чи́стей твое́й душе́ всели́вся, Симео́не святе́йший, ри́тора ри́торов и Богосло́ва тя́ прему́дра из некни́жнаго и нему́драго соде́ла, добропи́шуща и ди́вно излага́юща догма́ты пресуще́ственнаго Богосло́вия и та́инства Боже́ственнаго Све́та и я́же в души́ та́йно быва́ющая разли́чная де́йства Боже́ственныя благода́ти Свята́го Ду́ха, и́хже и мы́ чте́ния наслажда́ющеся, тя́ ублажа́ем, достоблаже́ннейше о́тче, я́ко преесте́ственна и Небе́сна челове́ка, и, святы́й пра́здник тво́й любо́вию соверша́юще, согла́сно вопие́м: ра́дуйся, треблаже́нне Симео́не преподо́бне.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: От Иуде́и доше́дше, о́троцы в Вавило́не иногда́ ве́рою Тро́йческою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Не памятозло́бив показа́лся еси́, христоподража́телен ве́сь и тиша́йший, враги́ бо, о́тче, и́же тя́ уби́ти иска́ху, благода́тельствовал еси́ всегда́, до́ндеже и́х дарми́ дру́ги себе́ соде́лал еси́.

Ты́, ключе́й обогати́вся, Писа́ний Ду́ха благода́тию, преподо́бне, егда́ восхоте́л еси́, о́тче, отве́рзл еси́ нетру́дно и сло́вом показа́л еси́ сокро́вище Писа́ний утае́нное.

Ты́, очи́стив те́ло от страсте́й, треблаже́нне, ду́шу же свободи́в сладостра́стия и у́м от пристра́стия, ме́ртв бы́л еси́ те́лом и пре́жде сме́рти плотски́я ду́хом воскреси́л еси́.

Богоро́дичен: Боже́ственных сия́ний неистощи́мый исто́чник Ты́, Де́во, была́ еси́, глуби́н сокрове́нных и непостижи́мости Бо́жия явле́ние и избра́нное Бо́гом пре́жде ве́к намере́ние.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Седмери́цею пе́щь халде́йский мучи́тель Богочести́вым неи́стовно разжже́, си́лою же лу́чшею спасе́ны, сия́ ви́дев, Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Жела́ния Боже́ственная име́л еси́ в се́рдце твое́м, свя́те, и́же су́ть Бо́га Све́т неизрече́нный, отону́дуже Богоприя́тен и обоже́н ве́сь бы́л еси́, ве́сь пребыва́я в Возлю́бленном от тебе́, и страстьми́ стражда́ Боже́ственныя одержи́мости и изступле́ния, и стиха́ми пе́сни любве́ спису́я.

Тро́йчески узре́л еси́ Тро́ицу несозда́нную — У́м, Сло́во и Ду́х — умо́м, сло́вом и ду́хом, Еди́ницу же а́бие едини́чне воспе́л еси́, соедини́в воеди́но у́м тво́й, сло́во и ду́х, и естество́м бы́л еси́ по о́бразу Бо́жию, хоте́нием же показа́лся еси́ по подо́бию, о́тче.

Глубины́ смире́ния дости́гл еси́, приснопа́мятне, е́же Са́м Ду́х сотвори́ во утро́бе твое́й, отту́ду сподо́бился еси́ на высоту́ соверше́нства взы́ти, му́дре, ели́ко возмо́жно челове́ком, и Ду́ха испо́лнитися дарова́ний разли́чных, и А́нгел яви́тися, я́ко безпло́тный, во пло́ти.

Богоро́дичен: Но́щь греха́ отвсю́ду обы́де мя́, окая́ннаго, просвеще́ние бо бы́ти пи́щу непщева́х, отону́дуже измени́хся недо́брым измене́нием, к те́мным приходя́ дея́ниям. Све́т ро́ждшая, просвети́ мя́, Де́во, и Боже́ственным измене́нием измени́ мя́ всего́.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Ужасе́ся о се́м Не́бо, и земли́ удиви́шася концы́, я́ко Бо́г яви́ся челове́ком пло́тски и чре́во Твое́ бы́сть простра́ннейшее Небе́с. Те́м Тя́, Богоро́дицу, А́нгелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.

Неве́сте Царя́ Христа́ — Це́ркви, му́дре, твои́ словеса́ оста́вил еси́, я́ко неве́стину кра́сну и пе́стру ри́зу, я́ко златоби́серный вене́ц, и сосу́д, и ковче́г, я́ко ого́рлицы же, и гри́вны, и пе́рстни, и ушеря́зи.

Чи́н преступи́л еси́ ра́бский и нае́мников да́же превозше́л еси́ и, я́коже сы́н отцу́, ны́не предстои́ши Христу́, и́скренний и и́стинный, зря́щий и зри́мый от Него́, обожа́емь несре́дственне, Христу́ сонасле́дник и насле́дник Бо́жий, свя́те.

Ве́м, я́ко не сме́ет язы́к восхвали́ти тя́, Симео́не, бо́га по благода́ти су́ща. Но па́ки ве́м, я́ко твое́ человеколю́бие прие́млет и еди́ное наме́рение души́. Сего́ ра́ди приими́ мои́ сии́ пе́ния, треблаже́нне, я́коже оте́ц отроча́те косноязы́чия.

Богоро́дичен: Уте́шительницу предлага́ем к Бо́гу Тя́, Де́во, раби́ Твои́ вси́, те́мже, Чи́стая, моли́тву принеси́ Твоему́ Сы́ну, Отцу́ же и Ду́ху, Еди́ному все́х Творцу́, Тро́ице Святе́й, я́ко да на́с уще́дрит и спасе́т, всего́ ми́ра Спаси́тельнице.

Свети́лен, гла́с 2.

Богосло́ва вси́ Симео́на благопохва́лим, мона́шествующих удобре́ние и свяще́нников сла́ву, Богосло́вов похвалу́ и ве́рных украше́ние, благода́ти трубу́ и Це́ркве Христо́вы живоно́сное свети́ло.

Сла́ва: Чу́вственное у́бо со́лнце, зау́тро восходя́ще, просвеща́ет ми́р ве́сь, дости́гше же за́пада, оба́че своя́ скрыва́ет лучи́. Ты́ же, преподо́бне о́тче, со́лнце яви́лся еси́ незаходи́мое, в нощи́ и во дни́ свяще́нными словесы́ твои́ми просвеща́я ве́сь ми́р, те́мже со́лнца бы́л еси́ чу́вственнаго вельми́ лу́чший.

Богоро́дичен: По Бо́зе, Пренепоро́чная, Ты́ Бо́г показа́лася еси́, Втори́чная иму́щи Святы́я Тро́ицы, ве́ры нача́ло пе́рвое и наде́жды основа́ние, утвержде́ние дея́ния и олта́рь Богозре́ния, краестро́чие проро́ков все́х и Писа́ний скрижа́ль, небесе́ и земли́ зна́мение и стихи́я ми́ра.

Пре­по­доб­ный Си­ме­он Но­вый Бо­го­слов ро­дил­ся в 946 го­ду в го­ро­де Га­ла­те (Па­фла­го­ния) и по­лу­чил в Кон­стан­ти­но­по­ле ос­но­ва­тель­ное свет­ское об­ра­зо­ва­ние. Отец го­то­вил его к при­двор­ной ка­рье­ре, и неко­то­рое вре­мя юно­ша за­ни­мал вы­со­кое по­ло­же­ние при им­пе­ра­тор­ском дво­ре. Но до­стиг­нув 25 лет, он по­чув­ство­вал вле­че­ние к ино­че­ской жиз­ни, бе­жал из до­ма и уда­лил­ся в Сту­дий­ский мо­на­стырь, где про­хо­дил по­слу­ша­ние под ру­ко­вод­ством зна­ме­ни­то­го в то вре­мя стар­ца Си­мео­на Бла­го­го­вей­но­го. Ос­нов­ным по­дви­гом пре­по­доб­но­го ста­ла непре­стан­ная Иису­со­ва мо­лит­ва в ее крат­ком ви­де: "Гос­по­ди, по­ми­луй!" Для боль­шей мо­лит­вен­ной со­сре­до­то­чен­но­сти он по­сто­ян­но ис­кал уеди­не­ния, да­же на ли­тур­гии сто­ял от­дель­но от бра­тии, ча­сто оста­вал­ся один на ночь в церк­ви; чтобы на­вык­нуть в па­мя­то­ва­нии о смер­ти, про­во­дил но­чи на клад­би­ще. Пло­дом его усер­дия бы­ли осо­бые со­сто­я­ния вос­хи­ще­ния: в эти ча­сы Дух Свя­той в ви­де све­тя­ще­го­ся об­ла­ка нис­хо­дил на него и за­кры­вал от его глаз все окру­жа­ю­щее. Со вре­ме­нем он до­стиг по­сто­ян­ной вы­со­кой ду­хов­ной про­свет­лен­но­сти, что осо­бен­но об­на­ру­жи­ва­лось, ко­гда он слу­жил Ли­тур­гию.

При­мер­но в 980 го­ду пре­по­доб­ный Си­ме­он был по­став­лен игу­ме­ном мо­на­сты­ря свя­то­го Ма­ман­та и про­был в этом сане 25 лет. Он при­вел в по­ря­док за­пу­щен­ное хо­зяй­ство оби­те­ли и бла­го­устро­ил в ней храм.

Доб­ро­та со­че­та­лась у пре­по­доб­но­го Си­мео­на со стро­го­стью и неуклон­ным со­блю­де­ни­ем Еван­гель­ских за­по­ве­дей. Так, на­при­мер, ко­гда его лю­би­мый уче­ник Ар­се­ний пе­ре­бил во­рон, ко­то­рые по­кле­ва­ли раз­мо­чен­ный хлеб, игу­мен за­ста­вил его на­ни­зать мерт­вых птиц на ве­рев­ку, на­деть это "оже­ре­лье" на шею и сто­ять на дво­ре. В мо­на­сты­ре свя­то­го Ма­ман­та за­ма­ли­вал грех некий епи­скоп из Ри­ма, неча­ян­но убив­ший юно­го пле­мян­ни­ка, и пре­по­доб­ный Си­ме­он неиз­мен­но вы­ка­зы­вал к нему доб­ро­ту и вни­ма­ние.

Стро­гая мо­на­ше­ская дис­ци­пли­на, ко­то­рую все вре­мя на­саж­дал пре­по­доб­ный, при­ве­ла к силь­но­му недо­воль­ству сре­ди мо­на­стыр­ской бра­тии. Од­на­жды по­сле ли­тур­гии осо­бен­но раз­дра­жен­ные из бра­тьев на­бро­си­лись на него и ед­ва не уби­ли. Ко­гда же Кон­стан­ти­но­поль­ский пат­ри­арх из­гнал их из мо­на­сты­ря и хо­тел пре­дать го­род­ским вла­стям, Пре­по­доб­ный вы­мо­лил для них про­ще­ние и по­мо­гал им в жиз­ни в ми­ру.

Око­ло 1005 го­да пре­по­доб­ный Си­ме­он пе­ре­дал игу­мен­ство Ар­се­нию, а сам по­се­лил­ся при мо­на­сты­ре на по­кое. Там он со­здал свои бо­го­слов­ские тру­ды, от­рыв­ки из ко­то­рых во­шли в 5-й том "Доб­ро­то­лю­бия". Глав­ная те­ма его тво­ре­ния – со­кро­вен­ное де­ла­ние во Хри­сте. Пре­по­доб­ный Си­ме­он учит внут­рен­ней бра­ни, спо­со­бам ду­хов­но­го со­вер­шен­ство­ва­ния, борь­бе про­тив стра­стей и гре­хов­ных по­мыс­лов. Он на­пи­сал по­уче­ния для мо­на­хов, "Де­я­тель­ные Бо­го­слов­ские гла­вы", "Сло­во о трех об­ра­зах мо­лит­вы", "Сло­во о ве­ре". Кро­ме то­го, пре­по­доб­ный Си­ме­он был вы­да­ю­щим­ся цер­ков­ным по­этом. Ему при­над­ле­жат "Гим­ны Бо­же­ствен­ной люб­ви" – око­ло 70 по­эм, пол­ных глу­бо­ких мо­лит­вен­ных раз­мыш­ле­ний.

Уче­ние пре­по­доб­но­го Си­мео­на о но­вом че­ло­ве­ке, об "обо­же­нии пло­ти", ко­то­рым он хо­тел за­ме­нить уче­ние об "умерщ­вле­нии пло­ти" (за что его и на­зва­ли Но­вым Бо­го­сло­вом), при­ни­ма­лось совре­мен­ни­ка­ми с тру­дом. Мно­гие его по­уче­ния зву­ча­ли для них непо­нят­но и чуж­до. Это при­ве­ло к кон­флик­ту с выс­шим кон­стан­ти­но­поль­ским ду­хо­вен­ством, и пре­по­доб­ный Си­ме­он под­верг­ся из­гна­нию. Он уда­лил­ся на бе­рег Бос­фо­ра и ос­но­вал там оби­тель свя­той Ма­ри­ны.

Свя­той мир­но пре­ста­вил­ся к Бо­гу в 1021 го­ду. Еще при жиз­ни по­лу­чил он дар чу­до­тво­ре­ния. Мно­го­чис­лен­ные чу­де­са бы­ли яв­ле­ны и по­сле его смер­ти; од­но из них – чу­дес­ное об­ре­те­ние его об­ра­за. Жи­тие его на­пи­са­но ке­лей­ни­ком и уче­ни­ком, пре­по­доб­ным Ни­ки­той Сти­фа­том.