Канон святому преподобному Симеону Новому Богослову (первый)

Припéв: Преподóбне óтче Симеóне, моли́ Бóга о нас.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 25 марта (12 марта ст. ст.)

Глас 4.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́, и напо́лнятся Ду́ха, и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, и явлю́ся, све́тло торжеству́я, и воспою́, ра́дуйся, Тоя́ чудеса́.

Ду́ха орга́н показа́вся, свяще́ннейше Симео́не, и благода́ти гу́сли доброгла́сныя, и мене́ содела́й благода́ти гу́сли, я́ко да твоя́ благода́ти воспою́ в благода́ти.

У́м всесве́тлый Богосло́вия яви́ся, гро́м Небе́сный дне́сь огласи́ громогла́сная поуче́ния прему́дрости. Просвети́теся, вси́, и внемли́те.

Разуме́ти кто́ мо́жет твоего́ Боже́ственнаго ве́дения, прему́дре, высоту́ неудобовосходи́мую, глубину́ неизсле́диму, неудобозри́мую широту́ и долготу́ вку́пе, его́же сподо́бился еси́, Богови́днейше?

Богоро́дичен: Оде́ждо нарече́нная ца́рская вопло́щшагося Бо́га Сло́ва, Пречи́стая, Богоукраше́нную, ю́же погуби́х, оде́жду благода́ти Боже́ственныя па́ки ми́ оде́й хода́тайством Твои́м.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице, живы́й и незави́стный исто́чниче, ли́к себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́, в Боже́ственней Твое́й сла́ве венце́в сла́вы сподо́би.

Бы́л еси́ хра́м освяще́н Бо́жий, я́коже же́ртву чи́сту, у́м Тво́й име́я, свя́те, моли́тву — я́ко жертвоприноше́ние же и я́ко же́ртвенник — пра́вейшее се́рдце твое́.

Моисе́я, спребыва́юща Бо́гу, я́коже дре́вле просла́вися лице́, та́ко, о́тче, и твое́ лице́, в непристу́пных пребыва́ющу ти́, Боже́ственным Све́том просла́вися, всесве́тлое, я́коже со́лнце.

Яви́ся во времена́ после́дняя кни́га твоя́, о́тче Симео́не, ле́ствица, на́с возводя́щая от земли́ к Небе́сным, и зво́н свяще́ннейший, спя́щих возставля́ющий.

Богоро́дичен: Я́коже ми́р, в ми́ре яви́лася еси́ в ма́лом, Превелича́йшая Де́во, от не су́щих бо вся́ческая в ми́ре Созда́вый, ми́ру Невмести́м, Тебе́ ве́сь вмести́м бы́сть.

Седа́лен, гла́с 4.

Мона́шествующих пра́вило и украси́тель, по́стников наста́вник и общежи́тельных детоводи́тель и все́х наслажде́ние показа́лся еси́, свяще́ннейше Симео́не Богосло́ве, те́мже и ны́не моли́ся со дерзнове́нием Зижди́телю о на́с, ве́рою и любо́вию чту́щих па́мять твою́, преподо́бне.

Сла́ва: От Богоно́сных еди́н и и́стинен явля́йся, от богосло́вов же тре́тий сы́й и от преподо́бных еди́н и ве́лий ты́ бы́сть ме́рностию, любо́вию соверше́нною, Симео́не Богому́дре, и чистото́ю вся́ческою, и си́ми вся́ческими доброде́тельми, и́миже возвы́сился еси́ ко Го́споду, преподо́бне.

Богоро́дичен: Не умолчи́м никогда́, Богоро́дице, си́лы Твоя́ глаго́лати, недосто́йнии, а́ще бо Ты́ не бы предстоя́ла моля́щи, кто́ бы на́с изба́вил от толи́ких бе́д, кто́ же бы сохрани́л доны́не свобо́дны? Не отсту́пим, Влады́чице, от Тебе́, Твоя́ бо рабы́ спаса́еши при́сно от вся́ких лю́тых.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Неизсле́дный Бо́жий сове́т, е́же от Де́вы воплоще́ния Тебе́, Вы́шняго, проро́к Авваку́м усмотря́я, зовя́ше: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Зако́ном Влады́ки повину́яся, му́дре, за́поведи вся́ испо́лнил еси́, в ни́хже обре́л еси́ сокры́та Христа́, сия́ запове́давша, и Его́ благода́тию обогати́лся еси́.

Язы́к, вити́йствующий ри́торскими хи́тростьми и смышле́ньми, не мо́жет просла́вити дарова́ния твоя́, я́же па́че естества́ прия́л еси́, о́тче Симео́не Богопросла́вленне.

Обре́л еси́ неудо́бь обрета́емое дре́вле и ны́не бога́тство, Симео́не Богопросла́вленне, е́же обожи́тися и восхи́титися уму́ твоему́ от земли́ к Небе́сным. О, стра́ннаго слы́шания!

Богоро́дичен: Словесе́м Твои́м после́дующе, Пречи́стая, вси́ ро́ди, ублажа́ем Тя́, я́ко ро́ждшую Блаже́ннаго Бо́га, блаже́нны показа́вшаго умы́ и челове́ки Боже́ственною благода́тию.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая о Боже́ственней сла́ве Твое́й, Ты́ бо, Неискусобра́чная Де́во, име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га и родила́ еси́ безле́тнаго Сы́на, все́м воспева́ющим Тя́ ми́р подава́ющая.

Любве́ горя́ огне́м в се́рдце твое́м, ве́сь во изступле́нии бы́л еси́ и Бо́гу еди́ному всему́, возлю́бленному от тебе́, сраствори́лся еси́, я́коже еди́н ду́х бы́ти с Ни́м, свяще́ннейше.

Се́ ны́не возсия́ Све́т Боже́ственныя благода́ти! Се́ безсме́ртие ма́нны живо́тныя все́м предлага́ется Симео́н, Боже́ственный оте́ц! Прииди́те и наслади́теся, живота́ жа́ждущии.

Ри́торов красне́йший показа́вся ду́хом, я́же о Бо́зе и Боже́ственнем словеса́ боголе́пнейше богосло́вствовал еси́ на́м, те́мже но́вый нарече́ся Богосло́в, тезоимени́те.

Богоро́дичен: О Ма́ти всесве́тлая Све́та Пе́рваго, просвети́ ду́шу несве́тлую све́том Твои́м, я́ко да Све́т ви́жду па́ки Перве́йший, И́же из Тебе́ озари́ на́с и Тя́ просвети́вший, Се́й бо от Све́та то́йжде.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Боже́ственное сие́ и всечестно́е соверша́юще пра́зднество, Богому́дрии, Богома́тере, прииди́те, рука́ми воспле́щим, от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.

Реку́ приснотеку́щую Боже́ственныя благода́ти, от мы́сленнаго Еде́ма истека́ющую, прииди́те, в пе́снех почти́м и живота́ струя́ми ея́ наслади́мся.

Покая́ния учи́тель, пропове́дник просвеще́ния благода́ти, свяще́ннейший ны́не Симео́н ублажа́ется, пожи́вший в ми́ре се́м житие́м равноа́нгельским.

Победи́в кре́постию Ду́ха, и труды́ воздержа́ния, и слеза́ми, Симео́не преподо́бне, стра́сти душе́вныя же и теле́сныя, к безстра́стию кра́йнему дости́гл еси́.

Богоро́дичен: Бо́га безсе́менно зачала́ еси́, Де́во, и нетру́дно носи́ла еси́ во утро́бе Твое́й, нетле́нно же Сего́ родила́ еси́. О, трегу́баго чудеса́! Кто́ не ужасне́тся!

Конда́к, гла́с 3.

Све́том просвеще́н Трисо́лнечным, Богому́дре, Богосло́в яви́лся еси́ Пребоже́ственныя Тро́ицы. Свы́ше прему́дростию слове́с обогати́вся, источи́л еси́ Богому́дрия Боже́ственныя струи́, от ни́хже пию́ще, вопие́м: ра́дуйся, треблаже́нне Симео́не Богонауче́нне.

И́кос:

Пресвяты́й Ду́х, И́же пре́жде ры́бари некни́жныя умудри́ и ри́торы и Богосло́вы и́х показа́, То́й и в после́дняя времена́, в чи́стей твое́й душе́ всели́вся, Симео́не святе́йший, ри́тора ри́торов и Богосло́ва тя́ прему́дра из некни́жнаго и нему́драго соде́ла, добропи́шуща и ди́вно излага́юща догма́ты пресуще́ственнаго Богосло́вия и та́инства Боже́ственнаго Све́та и я́же в души́ та́йно быва́ющая разли́чная де́йства Боже́ственныя благода́ти Свята́го Ду́ха, и́хже и мы́ чте́ния наслажда́ющеся, тя́ ублажа́ем, достоблаже́ннейше о́тче, я́ко преесте́ственна и Небе́сна челове́ка, и, святы́й пра́здник тво́й любо́вию соверша́юще, согла́сно вопие́м: ра́дуйся, треблаже́нне Симео́не преподо́бне.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Не послужи́ша тва́ри Богому́дрии па́че Созда́вшаго, но, о́гненное преще́ние му́жески попра́вше, ра́довахуся, пою́ще: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.

Излия́ся благода́ть во устне́ твои́ бога́тая свы́ше, о свяще́нне Симео́не, и полнота́ се́рдца даде́ся ти́, я́ко песо́к морски́й, от тя́ Умудри́вшаго, я́коже иногда́ Соломо́ну.

Многосве́тлое и всезлато́е благода́ти и сия́нное со́лнце Це́ркве Христо́вы, честну́ю проходя́щее всю́ тве́рдь и тре́звости сия́ющее блиста́ньми, Симео́н да похва́лится!

Слове́снейший слове́сных, Богонауче́нный и духоно́сный, ты́ Богосло́в Христо́в показа́лся еси́ конце́м земли́, Симео́не преподо́бне, напе́рсный вторы́й и Григо́рий, огнедухнове́нный Богосло́в.

Богоро́дичен: Огнеобра́зный престо́ле и пла́меннейшее Христа́ Всецаря́ высо́кое не́бо, от вся́кия стра́сти ни́зменныя мя́ свобода́ и бре́ннаго обстоя́ния, Присноде́во Мари́е!

Пе́снь 8.

Ирмо́с: О́троки благочести́вый в пещи́ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ е́сть, тогда́ у́бо образу́емое, ны́не же де́йствуемое, вселе́нную всю́ воздвиза́ет пе́ти Тебе́: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Яви́лся еси́ мы́сленный, всеблаже́нне, ра́й, во Еде́ме Богонасажде́нный, име́я посреде́ тебе́, я́ко дре́во жи́зни, цвету́щее сладкопло́дное, Христа́ прозя́бшаго, преподо́бне, о́крест же, я́ко древеса́, крася́щаяся плода́ми же и листа́ми, — доброде́тели вся́ческия.

Уподо́бился еси́ купцу́, о не́мже рече́ Христо́с, Симео́не преподо́бне, ты́ бо, я́же стяжа́л еси́, вся́ прода́л еси́ и би́сер прия́л еси́ многоце́нный, его́же сокры́л еси́ вну́трь се́рдца, и возвесели́лся еси́ о се́м неизрече́нно.

Но́вое не́бо узре́ся, о́тче, Го́спода, я́коже со́лнце превели́кое, све́тлое и златоза́рнейшее име́я в пе́рсех твои́х, и, я́коже луну́ всесве́тлую, среброблиста́ющую, благода́ть Ду́ха стяжа́в, и, я́коже све́тлыя зве́зды, честна́я списа́ния твоя́.

Богоро́дичен: Свята́го Святы́х я́ко ро́ждши, во святы́х при́сно Почива́юща, и я́ко еди́на воздви́гшая побе́ду на враги́ неви́димыя, Пречи́стая, у́м соблю́дшая па́че смы́сла неразу́мнаго, нарица́ешися от все́х пра́ведно Пресвята́я.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Вся́к земноро́дный да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь, да торжеству́ет же Безпло́тных умо́в естество́, почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере, и да вопие́т: ра́дуйся, Всеблаже́нная Богоро́дице, Чи́стая Присноде́во.

Ра́дуйся ны́не ра́достию вои́стинну безконе́чною и неизрече́нною, Симео́не треблаже́нне, иде́же селе́ние ра́дости благода́тное, пла́кася бо зде́ вре́менне, на Небесе́х уте́шился еси́ и весели́шися ве́чно ра́достным и блаже́нным весе́лием.

Зри́ши сла́дкаго Иису́са лице́м к лицу́, Его́же пре́жде зре́ти сподо́бился еси́, но зерца́лом в гада́нии. Наслажда́йся у́бо, свя́те, взыгра́й и лику́й, приобща́яся ны́не Возлю́бленнаго тобо́ю, и на́с, почита́ющих тя́, помина́й.

Приими́ пе́снь сию́, ю́же прино́сим, Симео́не преподо́бне, я́ко ме́ньший да́р мно́гаго до́лга, его́же к тебе́ и́мамы, и награ́ду про́сим дарова́ти, Ду́ха благода́ть, и на́м, моли́твами твои́ми, ю́же зло́бою мно́гою отврати́хом от себе́.

Богоро́дичен: Творе́ния и Созда́теля Посре́дница несре́дственне пребыла́ еси́, Чи́стая, те́мже и полноту́ все́х благода́тей прие́млеши, Всенепоро́чная, и подае́ши все́м челове́ком же и А́нгелом, отону́дуже пода́ждь сию́ и на́м, Влады́чице, непотре́бным рабо́м Твои́м.

Свети́лен, гла́с 2.

Богосло́ва вси́ Симео́на благопохва́лим, мона́шествующих удобре́ние и свяще́нников сла́ву, Богосло́вов похвалу́ и ве́рных украше́ние, благода́ти трубу́ и Це́ркве Христо́вы живоно́сное свети́ло.

Сла́ва: Чу́вственное у́бо со́лнце, зау́тро восходя́ще, просвеща́ет ми́р ве́сь, дости́гше же за́пада, оба́че своя́ скрыва́ет лучи́. Ты́ же, преподо́бне о́тче, со́лнце яви́лся еси́ незаходи́мое, в нощи́ и во дни́ свяще́нными словесы́ твои́ми просвеща́я ве́сь ми́р, те́мже со́лнца бы́л еси́ чу́вственнаго вельми́ лу́чший.

Богоро́дичен: По Бо́зе, Пренепоро́чная, Ты́ Бо́г показа́лася еси́, Втори́чная иму́щи Святы́я Тро́ицы, ве́ры нача́ло пе́рвое и наде́жды основа́ние, утвержде́ние дея́ния и олта́рь Богозре́ния, краестро́чие проро́ков все́х и Писа́ний скрижа́ль, небесе́ и земли́ зна́мение и стихи́я ми́ра.

Пре­по­доб­ный Си­ме­он Но­вый Бо­го­слов ро­дил­ся в 946 го­ду в го­ро­де Га­ла­те (Па­фла­го­ния) и по­лу­чил в Кон­стан­ти­но­по­ле ос­но­ва­тель­ное свет­ское об­ра­зо­ва­ние. Отец го­то­вил его к при­двор­ной ка­рье­ре, и неко­то­рое вре­мя юно­ша за­ни­мал вы­со­кое по­ло­же­ние при им­пе­ра­тор­ском дво­ре. Но до­стиг­нув 25 лет, он по­чув­ство­вал вле­че­ние к ино­че­ской жиз­ни, бе­жал из до­ма и уда­лил­ся в Сту­дий­ский мо­на­стырь, где про­хо­дил по­слу­ша­ние под ру­ко­вод­ством зна­ме­ни­то­го в то вре­мя стар­ца Си­мео­на Бла­го­го­вей­но­го. Ос­нов­ным по­дви­гом пре­по­доб­но­го ста­ла непре­стан­ная Иису­со­ва мо­лит­ва в ее крат­ком ви­де: "Гос­по­ди, по­ми­луй!" Для боль­шей мо­лит­вен­ной со­сре­до­то­чен­но­сти он по­сто­ян­но ис­кал уеди­не­ния, да­же на ли­тур­гии сто­ял от­дель­но от бра­тии, ча­сто оста­вал­ся один на ночь в церк­ви; чтобы на­вык­нуть в па­мя­то­ва­нии о смер­ти, про­во­дил но­чи на клад­би­ще. Пло­дом его усер­дия бы­ли осо­бые со­сто­я­ния вос­хи­ще­ния: в эти ча­сы Дух Свя­той в ви­де све­тя­ще­го­ся об­ла­ка нис­хо­дил на него и за­кры­вал от его глаз все окру­жа­ю­щее. Со вре­ме­нем он до­стиг по­сто­ян­ной вы­со­кой ду­хов­ной про­свет­лен­но­сти, что осо­бен­но об­на­ру­жи­ва­лось, ко­гда он слу­жил Ли­тур­гию.

При­мер­но в 980 го­ду пре­по­доб­ный Си­ме­он был по­став­лен игу­ме­ном мо­на­сты­ря свя­то­го Ма­ман­та и про­был в этом сане 25 лет. Он при­вел в по­ря­док за­пу­щен­ное хо­зяй­ство оби­те­ли и бла­го­устро­ил в ней храм.

Доб­ро­та со­че­та­лась у пре­по­доб­но­го Си­мео­на со стро­го­стью и неуклон­ным со­блю­де­ни­ем Еван­гель­ских за­по­ве­дей. Так, на­при­мер, ко­гда его лю­би­мый уче­ник Ар­се­ний пе­ре­бил во­рон, ко­то­рые по­кле­ва­ли раз­мо­чен­ный хлеб, игу­мен за­ста­вил его на­ни­зать мерт­вых птиц на ве­рев­ку, на­деть это "оже­ре­лье" на шею и сто­ять на дво­ре. В мо­на­сты­ре свя­то­го Ма­ман­та за­ма­ли­вал грех некий епи­скоп из Ри­ма, неча­ян­но убив­ший юно­го пле­мян­ни­ка, и пре­по­доб­ный Си­ме­он неиз­мен­но вы­ка­зы­вал к нему доб­ро­ту и вни­ма­ние.

Стро­гая мо­на­ше­ская дис­ци­пли­на, ко­то­рую все вре­мя на­саж­дал пре­по­доб­ный, при­ве­ла к силь­но­му недо­воль­ству сре­ди мо­на­стыр­ской бра­тии. Од­на­жды по­сле ли­тур­гии осо­бен­но раз­дра­жен­ные из бра­тьев на­бро­си­лись на него и ед­ва не уби­ли. Ко­гда же Кон­стан­ти­но­поль­ский пат­ри­арх из­гнал их из мо­на­сты­ря и хо­тел пре­дать го­род­ским вла­стям, Пре­по­доб­ный вы­мо­лил для них про­ще­ние и по­мо­гал им в жиз­ни в ми­ру.

Око­ло 1005 го­да пре­по­доб­ный Си­ме­он пе­ре­дал игу­мен­ство Ар­се­нию, а сам по­се­лил­ся при мо­на­сты­ре на по­кое. Там он со­здал свои бо­го­слов­ские тру­ды, от­рыв­ки из ко­то­рых во­шли в 5-й том "Доб­ро­то­лю­бия". Глав­ная те­ма его тво­ре­ния – со­кро­вен­ное де­ла­ние во Хри­сте. Пре­по­доб­ный Си­ме­он учит внут­рен­ней бра­ни, спо­со­бам ду­хов­но­го со­вер­шен­ство­ва­ния, борь­бе про­тив стра­стей и гре­хов­ных по­мыс­лов. Он на­пи­сал по­уче­ния для мо­на­хов, "Де­я­тель­ные Бо­го­слов­ские гла­вы", "Сло­во о трех об­ра­зах мо­лит­вы", "Сло­во о ве­ре". Кро­ме то­го, пре­по­доб­ный Си­ме­он был вы­да­ю­щим­ся цер­ков­ным по­этом. Ему при­над­ле­жат "Гим­ны Бо­же­ствен­ной люб­ви" – око­ло 70 по­эм, пол­ных глу­бо­ких мо­лит­вен­ных раз­мыш­ле­ний.

Уче­ние пре­по­доб­но­го Си­мео­на о но­вом че­ло­ве­ке, об "обо­же­нии пло­ти", ко­то­рым он хо­тел за­ме­нить уче­ние об "умерщ­вле­нии пло­ти" (за что его и на­зва­ли Но­вым Бо­го­сло­вом), при­ни­ма­лось совре­мен­ни­ка­ми с тру­дом. Мно­гие его по­уче­ния зву­ча­ли для них непо­нят­но и чуж­до. Это при­ве­ло к кон­флик­ту с выс­шим кон­стан­ти­но­поль­ским ду­хо­вен­ством, и пре­по­доб­ный Си­ме­он под­верг­ся из­гна­нию. Он уда­лил­ся на бе­рег Бос­фо­ра и ос­но­вал там оби­тель свя­той Ма­ри­ны.

Свя­той мир­но пре­ста­вил­ся к Бо­гу в 1021 го­ду. Еще при жиз­ни по­лу­чил он дар чу­до­тво­ре­ния. Мно­го­чис­лен­ные чу­де­са бы­ли яв­ле­ны и по­сле его смер­ти; од­но из них – чу­дес­ное об­ре­те­ние его об­ра­за. Жи­тие его на­пи­са­но ке­лей­ни­ком и уче­ни­ком, пре­по­доб­ным Ни­ки­той Сти­фа­том.