Канон святому преподобному Савве Освященному, Муталаскскому
Припев: Преподо́бне о́тче Са́вво, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 18 декабря (05 декабря ст. ст.)
Глас 8.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Колесницегони́теля фарао́ня погрузи́ чудотворя́й иногда́ Моисе́йский же́зл, крестообра́зно порази́в и раздели́в мо́ре, Изра́иля же беглеца́, пешехо́дца спасе́, пе́снь Бо́гови воспева́юща.
Светозаре́нием Свята́го Ду́ха, Са́вво, озари́ благоче́стною любо́вию пе́сньми восхваля́ющия тя́, по́стников похвалу́, мона́шествующих сла́ву, пусты́ни украси́теля, благоче́стия учи́теля.
Всю́ любо́вь к Бо́гу возложи́в от ю́ности, и к Нему́, ра́дуяся, все́ твое́ жела́ние име́я, пло́ти движе́ния и страсте́й нахо́ды воздержа́нием умертви́л еси́, Са́вво богоно́се всехва́льне.
Победи́в плодо́м, сокрове́ннаго зми́я попра́л еси́ и того́ се́ти легко́ премину́л еси́, богоче́стия крилы́ впери́вся, о́тче; жи́знь же, ра́дуяся, объя́л еси́ от са́да кре́стнаго.
Просвеща́емь Све́том благода́ти, во о́гнь вше́л еси́, я́коже трие́ о́троцы пребы́л еси́ неопале́н, Бо́гу тя́ сохра́ншу и явля́ющу все́м бу́дущее тебе́ преспе́яние, по́слежде, о́тче, и соверше́ние.
Богоро́дичен: Неуде́ржными на на́с сме́рть стремле́ньми я́тся, но, Твоему́ Рождеству́ прибли́жившися, поги́бе и, прирази́вшися, упраздни́ся, Богоро́дице Де́во, Жи́знь бо вои́стинну присносу́щную воплоти́вшуюся родила́ еси́.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Утвержде́й в нача́ле небеса́ ра́зумом и зе́млю на вода́х основа́вый, на ка́мени мя́, Христе́, за́поведей Твои́х утверди́, я́ко не́сть свя́т, па́че Тебе́, Еди́не Человеколю́бче.
Ум влады́ку над страстьми́, всебога́те, поста́вив, пода́тель пра́вды показа́лся еси́, лу́чшему бо я́ве ху́ждшее повину́л еси́. Те́мже, я́ко фи́никс, о́тче, в пусты́нях процве́л еси́.
После́довати разуме́в стопа́м Влады́ки, пресе́льник оте́чества бы́л еси́ и, в пусты́ни обита́я, побе́ду воздви́гл еси́ на противобо́рныя, Боже́ственною си́лою укрепля́емь.
Тве́рдостию ра́зума, всеблаже́нне, укрепля́емь, разли́чная вра́жия кова́рства обличи́л еси́, му́дре, и все́м яви́л еси́ и горды́ню о́наго возвы́шенную низложи́л еси́.
Свяще́нна тя́ душе́ю и простоты́ изволе́ния доброде́тельми укра́шена ви́дя, светле́йшая звезда́ Евфи́мий прия́т, проро́чески веща́я твою́, всеблаже́нне, све́тлость.
Богоро́дичен: Спаси́тельнаго на́с ра́ди Сло́ва строе́ния све́тлая Ты́, Ма́ти Де́во, две́рь позна́лася еси́ вои́стинну: Ты́ бо на́м ввела́ еси́ у́мную лучу́ Пребоже́ственнаго Божества́.
Седа́лен, гла́с 8.
Земна́я вся́ оста́вив, в ми́ре сы́й теле́сно, ду́хом бы́л еси́ а́нгелом соприча́стник: настоя́щия бо стра́сти теле́сныя умертви́в, Тро́ицы показа́лся еси́ служи́тель, блаже́нне. Те́мже и неду́гующих врачу́еши стра́сти и сло́вом ду́хи отго́ниши благода́тию, богоно́се о́тче на́ш; моли́ся Христу́ Бо́гу прегреше́ний оставле́нию дарова́тися пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Сла́ва: Молвы́ жите́йския оста́вив, кре́ст тво́й на ра́мена взе́м, всего́ возложи́л еси́ тебе́ Бо́гу, пло́ти же и ми́ра вне́ бы́в, Ду́ху бы́л еси́ Свято́му собесе́дник. Те́мже и к ре́вности лю́ди воздвиза́я, гра́ды истощи́л еси́ и пусты́ни гра́ды сотвори́л еси́, богоно́се о́тче на́ш, моли́ Христа́ Бо́га прегреше́ний оставле́нию дарова́тися пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Богоро́дичен: Я́ко Всенепоро́чная Неве́сто Творца́, я́ко Неискусому́жная Ма́ти Изба́вителя, прия́телище я́ко су́щи Уте́шителя, Всепе́тая, беззако́нию мя́ су́ща скве́рное оби́телище и де́моном игра́лище в ра́зуме бы́вша, потщи́ся и те́х злоде́йствия мя́ изба́вити и све́тлое жили́ще доброде́телей соверши́, Светоно́сная, Нетле́нная, отжени́ о́блак страсте́й и вы́шняго прича́стия сподо́би и Све́та Невече́рняго моли́твами Твои́ми.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, Ты́ моя́ и си́ла, Ты́ мо́й Бо́г, Ты́ мое́ ра́дование, не оста́вль не́дра Отча, и на́шу нищету́ посети́в. Те́м с проро́ком Авваку́мом зову́ Ти: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.
Душе́вное очища́я устрое́ние и разширя́я Боже́ственными виде́нии, вме́стну сию́ вои́стинну Боже́ственных дарова́ний соде́лал еси́, богоблаже́нне: возложе́нием же ру́к твои́х немощству́ющия исцели́л еси́, подража́тель Влады́ки бы́в.
И́же на тя́, о́тче, лю́те разсвире́пев, поглоти́ся, я́ко Дафа́н окая́нный, и, я́ко Авиро́н, потреби́вся: тя́ бо неви́димо Боже́ственная храня́ше благода́ть, мно́гих промышля́ющи спасе́ние, всеблаже́нне, сла́вный Са́вво богому́дре.
Зако́ном Бо́жиим наказа́в, богоглаго́ливе, чу́вства, к разуме́нию безтеле́сных и мы́сленных твою́ худо́жную упра́вил еси́ мы́сль, проходя́ неосла́бно от сла́вы в сла́ву, от си́лы, о́тче, в си́лу.
Благоде́тельствовати единоплеме́нныя предложи́в, в пусты́ни гра́ды созда́л еси́ боголе́пны и душеполе́зны, и в земли́ жа́ждущей исто́чники во́д изве́л еси́, и ту́чи с небесе́ пресла́вно, богому́дре, в безво́дных се́лех низве́л еси́.
Богоро́дичен: Новоцве́тный безсме́ртия ра́й и красе́н вои́стинну показа́лася еси́, дре́во жи́зни, в Тебе́ насажде́нное, богонача́льнейше чревонося́щи и ражда́ющи, все́м иска́пающее спаси́тельныя наде́жды, ве́рно Богоро́дицу му́дрствующим Тя́.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Вску́ю мя́ отри́нул еси́ от лица́ Твоего́, Све́те незаходи́мый, и покры́ла мя́ е́сть чужда́я тма́ окая́ннаго? Но обрати́ мя, и к све́ту за́поведей Твои́х пути́ моя́ напра́ви, молю́ся.
Неукло́нною мы́слию к твоему́ Жела́емому простира́яся, от Него́ благода́ть велича́йших чуде́с незави́стну прия́л еси́, о́тче, и ве́рно приходя́щия сострада́тельно уврачева́л еси́, преподо́бне.
Плотски́х тя́жестей дебельство́ отложи́в, сосу́д богоде́ланен избра́н бы́л еси́ Свята́го, чу́дне, Ду́ха, оша́янием сне́дей, и моли́твою, и терпе́нием, и смиреному́дрием украша́емь.
Пропове́дник Боже́ственных догма́т велегла́снейший рукоположе́н еси́, собо́ров, о́тче, святы́х соо́бщник бы́л еси́, цари́ умудря́я, и́миже я́ве, благода́тию Боже́ственною огражда́емь, яви́лся еси́, блаже́нне.
От Бо́га да́вшаяся благода́ть тебе́, богодохнове́нне, провозгласи́ся, раздаде́ся все́м бо вселе́нныя концы́, я́ве творя́щи боголе́пно показа́ния чуде́с Боже́ственное де́йство.
Богоро́дичен: Ве́рных Предста́тельница, стена́ неразруши́ма благохва́лящих Тя́, я́ко всему́ ро́ду челове́ческому я́вльшееся спасе́ние, Бо́га ро́ждши теле́сне я́вльшася, ду́шу мою́ спаси́, Пречи́стая.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Очи́сти мя́, Спа́се, мно́га бо беззако́ния моя́, и из глубины́ зо́л возведи́, молю́ся, к Тебе́ бо возопи́х, и услы́ши мя́, Бо́же спасе́ния моего́.
Любо́вь к Бо́гу и бли́жнему стяжа́в, зако́на и проро́ков исполня́я глави́зну, преиму́щую бо все́х несосу́дно доброде́тель, о́тче, испра́вил еси́.
Равноа́нгельное на земли́ ты́ жи́тельство стяжа́л еси́, равноа́нгельну же че́сть Христо́с тебе́ дарова́, святы́х чи́ны спутьше́ствующия души́ твое́й посла́в.
Прему́дрости поро́д яви́вся, нача́ло прему́дрости возжеле́л еси́ — стра́х Бо́жий, и́мже укрепля́емь, к соверше́нию вме́стному челове́ком, о́тче, дости́гл еси́.
Богоро́дичен: Спа́са и Изба́вителя, Бо́га все́х и Го́спода ро́ждши, на́м пло́тию приобщи́вшася, спаса́й, Пречи́стая, призыва́ющия Тя́ от бе́д, Влады́чице.
Конда́к, гла́с 8.
Я́ко от младе́нства Бо́гу же́ртва непоро́чная прине́слся еси́ доброде́телию, Са́вво блаже́нне, садоде́латель бы́в благоче́стия; те́мже бы́л еси́ преподо́бных удобре́ние, граждани́н же пусты́нный достохва́лен. Те́мже зове́м ти́: ра́дуйся, Са́вво пребога́те.
И́кос:
О, отце́в верхо́вниче и преподо́бных красото́, по́стников ко Христу́ дерзнове́ние, пусты́нный граждани́не и садоде́лателю! Ка́ко воспою́ твое́ житие́, преподо́бне? блиста́еши бо конце́м, я́ко со́лнце. Те́м вопию́ ти: ра́дуйся, кра́сная каппадо́ков сла́во; ра́дуйся, честно́е вселе́нныя зна́мение; ра́дуйся, пусты́ни добре́йшее прозябе́ние; ра́дуйся, пра́ведных боже́ственное наслажде́ние; ра́дуйся, я́ко презре́л еси́ теку́щая и тле́нная; ра́дуйся, я́ко на небесе́х со а́нгелы обита́еши; ра́дуйся, мона́шествующих исправле́ние и пра́вило; ра́дуйся, леня́щихся к Бо́гу воздви́жение; ра́дуйся, исто́чниче чуде́с богото́чный: ра́дуйся, честны́й Ду́ха орга́не; ра́дуйся, и́мже украси́ся восто́к; ра́дуйся, и́мже за́падная сия́ют; ра́дуйся, Са́вво пребога́те.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Бо́жия снисхожде́ния о́гнь устыде́ся в Вавило́не иногда́, сего́ ра́ди о́троцы в пещи́, ра́дованною ного́ю, я́ко во цве́тнице, лику́юще поя́ху: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Отложи́л еси́ привре́менная, ве́чными возме́здився, и со а́нгелы лику́еши, я́ко а́нгельское пожи́в житие́. С ни́миже и пе́л еси́: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Вопие́т благода́рно ко Го́споду твоя́ вели́кая и всечестна́я Ла́вра, жи́теля, и зижди́теля, и граждани́на тя́ предлага́ющи, му́дре, и хва́лящися зове́т: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Непреста́нно моли́ Го́спода, Са́вво богому́дре, о па́стве твое́й, приле́жно же испроси́ твои́м трудо́м ве́чновати при́сно плодонося́щим и любо́вию зову́щим: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Богоро́дичен: Неве́стник пречи́ст па́че словесе́ Сло́ва воплоще́ния, и черто́г, и престо́л пра́вая му́дрствующии Тя́ имену́ем и, ра́дующеся, Твоему́ Сы́ну зове́м: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Седмери́цею пе́щь халде́йский мучи́тель богочести́вым неи́стовно разжже́, си́лою же лу́чшею спасе́ны сия́ ви́дев, Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.
С весе́лием, преподо́бне, святы́х чи́ны чисте́йшей твое́й души́ предтеку́т на ме́сто отра́дно в све́тлая селе́ния, иде́же пра́ведных ли́цы веселя́тся. С ни́миже ны́не пое́ши: свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те Христа́ во ве́ки.
Стра́нна твоя́ чудеса́: зве́ри бо укроти́л еси́, ути́шив страсте́й во́лны, предглаго́леши бу́дущая проро́ческим да́ром, полки́ де́монския прогоня́я, язви́ши благомо́щными бде́нии же и моли́твами, и поще́ньми, и креста́ си́лою непобеди́мою, богоно́се.
И́же Моисе́ю пе́рвее от столпа́ веща́вый, сто́лп от земли́ до небесе́ всесве́тел просте́рт тебе́ показа́, иде́же ны́не лежи́т терпели́вое твое́ и многострада́льное те́ло. Ему́же, ве́рою предстоя́ще, благоче́стно пое́м: лю́дие, превозноси́те Христа́ во ве́ки.
Ра́достно па́мять твоя́ соверша́ется, всехва́льне: в радостотво́рную бо оде́ялся еси́ доброде́тель, и́стинную ри́зу спасе́ния, и чи́стую, и светови́дную весе́лия оде́жду, в не́йже ны́не, красу́яся, пое́ши непреста́нно: свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те Христа́ во ве́ки.
Богоро́дичен: Неискусобра́чно родила́ еси́, Де́ва пребы́вши, и стра́нным Рождество́м Твои́м совокупи́ла еси́ вся́, вре́менную бра́нь и да́льнее разстоя́ние разруши́вши, Христа́, ми́ра да́теля, нося́щи в не́дрех Твои́х. Его́же ве́рно пое́м и превозно́сим во ве́ки.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Ужасе́ся о се́м не́бо, и земли́ удиви́шася концы́, я́ко Бо́г яви́ся челове́ком пло́тски, и чре́во Твое́ бы́сть простра́ннейшее небе́с. Те́м Тя́, Богоро́дицу, а́нгелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.
Благоуха́ет твоя́ ра́ка духо́вное благово́ние, бога́тно веселя́щи твоя́ сы́ны, тя́ обстоя́щия и́скренно, помина́ющия, преподо́бне, а́нгельское твое́ пребыва́ние, и тебе́ да́нную све́тлость, и сла́ву, и присносу́щную красоту́.
Прото́ржеся в пусты́ни вода́, и земля́ жа́ждущая в бла́то бы́сть, моли́твами претво́ршися, о́тче, твои́ми: по́стничестии бо полки́ сию́ населя́ют, я́ко ре́чну, страна́ Иорда́нова процвете́, я́ко кри́н, напая́ема твои́ми слеза́ми.
Све́тлость святы́х на небесе́х я́ко пра́веднику тебе́ возсия́, о́тче, Христа́ бо пра́вду и́стинную проявле́нно возлюби́л еси́; Его́же жи́тельству после́дуя, всеблаже́нне, уподо́бився Сего́ живоно́сней, я́ко мо́щно бе́, святы́ни.
Бога́тным, богоно́се, сия́я Све́том и ли́ки а́нгельския ви́дя, светови́дны обходя́щия Тро́ический Све́т и прие́млющия благода́тию боговиде́ния лучи́, не преста́й моля́ оставле́ния грехо́в сподо́битися пою́щим тя́.
Богоро́дичен: Я́ко все́х превы́шши земноро́дных несравне́нными, Чи́стая, пе́рвенствы: Бо́га бо, все́х тва́рей Творца́, во утро́бу Твою́ вмести́ла еси́. Того́ моли́ я́ко Ми́лостива единомышле́ние, ми́р, благостоя́ние ти́хое Це́рквам дарова́ти.
Свети́лен:
Пусты́ню гра́д сотвори́л еси́ любому́дрыми нра́вы, отце́в красото́, Са́вво, о́тче богому́дре, и сию́ соверши́л еси́ мы́сленный ра́й, цвету́щь цве́ты боже́ственными, единонра́вных мно́жества, досто́йно соверша́ющих твою́ честну́ю па́мять.
Богоро́дичен: Я́ко иму́щи сострада́тельное и ми́лость ве́лию, при́зри, Всепе́тая Богоро́дице Де́во, на мое́ смире́ние и страсте́й молву́, и собла́знов жития́ разори́, Отрокови́це, и огня́ гее́нскаго изба́ви мя́ моли́твами Твои́ми.
Пѣ́снь а҃.
І҆рмо́съ: Колесницегони́телѧ фараѡ́нѧ погрꙋзѝ, чꙋдотворѧ́й и҆ногда̀ мѡѷсе́йскїй же́злъ, крⷭ҇тоѻбра́знѡ порази́въ, и҆ раздѣли́въ мо́ре: і҆и҃лѧ же бѣглеца̀ пѣшехо́дца спасѐ, пѣ́снь бг҃ови воспѣва́юща.
Свѣтозаре́нїемъ ст҃а́гѡ дх҃а, са́вво, ѡ҆зарѝ благоче́стною любо́вїю пѣ́сньми восхвалѧ́ющыѧ тѧ̀, по́стникѡвъ похвалꙋ̀, мона́шествꙋющихъ сла́вꙋ, пꙋсты́ни ᲂу҆краси́телѧ, благоче́стїѧ ᲂу҆чи́телѧ.
Всю̀ любо́вь къ бг҃ꙋ возложи́въ ѿ ю҆́ности, и҆ къ немꙋ̀ ра́дꙋѧсѧ всѐ твоѐ жела́нїе и҆мѣ́ѧ, пло́ти движє́нїѧ, и҆ страсте́й нахо́ды воздержа́нїемъ ᲂу҆мертви́лъ є҆сѝ, са́вво бг҃оно́се всехва́льне.
Побѣди́въ плодо́мъ, сокрове́ннаго ѕмі́ѧ попра́лъ є҆сѝ, и҆ тогѡ̀ сѣ̑ти легкѡ̀ преминꙋ́лъ є҆сѝ, бг҃оче́стїѧ крилы̀ впери́всѧ, ѻ҆́тче: жи́знь же ра́дꙋѧсѧ ѡ҆б̾ѧ́лъ є҆сѝ ѿ са́да крⷭ҇тнагѡ.
Просвѣща́емь свѣ́томъ благода́ти, во ѻ҆́гнь вше́лъ є҆сѝ, ꙗ҆́коже трїѐ ѻ҆́троцы пребы́лъ є҆сѝ неѡпале́нъ, бг҃ꙋ тѧ̀ сохра́ншꙋ, и҆ ꙗ҆влѧ́ющꙋ всѣ̑мъ бꙋ́дꙋщее тебѣ̀ преспѣ́ѧнїе, по́слѣжде, ѻ҆́тче, и҆ соверше́нїе.
Бг҃оро́диченъ: Неꙋде́ржными на на́съ сме́рть стремле́ньми ꙗ҆́тсѧ: но, твоемꙋ̀ рождествꙋ̀ прибли́жившисѧ, поги́бе, и҆ прирази́вшисѧ, ᲂу҆праздни́сѧ, бцⷣе дв҃о. жи́знь бо вои́стиннꙋ присносꙋ́щнꙋю воплоти́вшꙋюсѧ родила̀ є҆сѝ.
Пѣ́снь г҃.
І҆рмо́съ: Оу҆твержде́й въ нача́лѣ нб҃са̀ ра́зꙋмомъ, и҆ зе́млю на вода́хъ ѡ҆снова́вый, на ка́мени мѧ̀, хрⷭ҇тѐ, за́повѣдей твои́хъ ᲂу҆твердѝ: ꙗ҆́кѡ нѣ́сть свѧ́тъ, па́че тебє̀, є҆ди́не чл҃вѣколю́бче.
Оу҆́мъ влады́кꙋ надъ страстьмѝ, всебога́те, поста́вивъ, пода́тель пра́вды показа́лсѧ є҆сѝ, лꙋ́чшемꙋ бо ꙗ҆́вѣ хꙋ́ждшее повинꙋ́лъ є҆сѝ. тѣ́мже ꙗ҆́кѡ фі́нїѯъ, ѻ҆́тче, въ пꙋсты́нѧхъ процвѣ́лъ є҆сѝ.
Послѣ́довати разꙋмѣ́въ стопа́мъ влⷣки, пресе́льникъ ѻ҆те́чества бы́лъ є҆сѝ, и҆ въ пꙋсты́ни ѡ҆бита́ѧ, побѣ́дꙋ воздви́глъ є҆сѝ на противобѡ́рныѧ, бжⷭ҇твенною си́лою ᲂу҆крѣплѧ́емь.
Тве́рдостїю ра́зꙋма, всеблаже́нне, ᲂу҆крѣплѧ́емь, разли̑чнаѧ вра̑жїѧ кова́рства ѡ҆бличи́лъ є҆сѝ, мꙋ́дре, и҆ всѣ̑мъ ꙗ҆ви́лъ є҆сѝ, и҆ горды́ню ѻ҆́нагѡ возвы́шеннꙋю низложи́лъ є҆сѝ.
Свѧще́нна тѧ̀ дꙋше́ю, и҆ простоты̀ и҆зволе́нїѧ добродѣ́тельми ᲂу҆кра́шена ви́дѧ, свѣтлѣ́йшаѧ ѕвѣзда̀ є҆ѵѳѵ́мїй прїѧ́тъ, проро́чески вѣща́ѧ твою̀, всеблаже́нне, свѣ́тлость.
Бг҃оро́диченъ: Спаси́тельнагѡ на́съ ра́ди сло́ва строе́нїѧ свѣ́тлаѧ ты̀, мт҃и дв҃о две́рь позна́ласѧ є҆сѝ, вои́стиннꙋ: ты́ бо на́мъ ввела̀ є҆сѝ ᲂу҆́мнꙋю лꙋчꙋ̀ пребжⷭ҇твеннагѡ бж҃ества̀.
Сѣда́ленъ, гла́съ и҃.
Земна̑ѧ всѧ̑ ѡ҆ста́вивъ, въ мі́рѣ сы́й тѣле́снѡ, дꙋ́хомъ бы́лъ є҆сѝ а҆́гг҃лѡмъ соприча́стникъ: настоѧ́щыѧ бо стра̑сти тѣлє́сныѧ ᲂу҆мертви́въ, трⷪ҇цы показа́лсѧ є҆сѝ слꙋжи́тель, блаже́нне. тѣ́мже и҆ недꙋ́гꙋющихъ врачꙋ́еши стра̑сти, и҆ сло́вомъ дꙋ́хи ѿго́ниши благода́тїю, бг҃оно́се ѻ҆́тче на́шъ: моли́сѧ хрⷭ҇тꙋ̀ бг҃ꙋ, прегрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїю дарова́тисѧ пра́зднꙋющымъ любо́вїю свѧтꙋ́ю па́мѧть твою̀.
Сла́ва: Молвы̑ житє́йскїѧ ѡ҆ста́вивъ, крⷭ҇тъ тво́й на ра́мена взе́мъ, всего̀ возложи́лъ є҆сѝ тебѐ бг҃ꙋ, пло́ти же и҆ мі́ра внѣ̀ бы́въ, дх҃ꙋ бы́лъ є҆сѝ ст҃о́мꙋ собесѣ́дникъ. тѣ́мже и҆ къ ре́вности лю́ди воздвиза́ѧ, гра́ды и҆стощи́лъ є҆сѝ, и҆ пꙋсты̑ни гра́ды сотвори́лъ є҆сѝ, бг҃оно́се ѻ҆́тче на́шъ: молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, прегрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїю дарова́тисѧ пра́зднꙋющымъ любо́вїю свѧтꙋ́ю па́мѧть твою̀.
Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́кѡ всенепоро́чнаѧ невѣ́сто творца̀, ꙗ҆́кѡ неискꙋсомꙋ́жнаѧ мт҃и и҆зба́вителѧ, прїѧ́телище ꙗ҆́кѡ сꙋ́щи ᲂу҆тѣ́шителѧ, всепѣ́таѧ, беззако́нїю мѧ̀ сꙋ́ща скве́рное ѻ҆би́телище, и҆ де́мѡнѡмъ и҆гра́лище въ ра́зꙋмѣ бы́вша: потщи́сѧ и҆ тѣ́хъ ѕлодѣ́йствїѧ мѧ̀ и҆зба́вити, и҆ свѣ́тлое жили́ще добродѣ́телей совершѝ, свѣтоно́снаѧ, нетлѣ́ннаѧ, ѿженѝ ѻ҆́блакъ страсте́й, и҆ вы́шнѧгѡ прича́стїѧ сподо́би, и҆ свѣ́та невече́рнѧгѡ, моли́твами твои́ми.
Пѣ́снь д҃.
І҆рмо́съ: Ты̀ моѧ̀ крѣ́пость, гдⷭ҇и, ты̀ моѧ̀ и҆ си́ла, ты̀ мо́й бг҃ъ, ты̀ моѐ ра́дованїе, не ѡ҆ста́вль нѣ́дра ѻ҆́ч҃а, и҆ на́шꙋ нищетꙋ̀ посѣти́въ. тѣ́мъ съ прⷪ҇ро́комъ а҆ввакꙋ́момъ зовꙋ́ ти: си́лѣ твое́й сла́ва, чл҃вѣколю́бче.
Дꙋше́вное ѡ҆чища́ѧ ᲂу҆строе́нїе, и҆ разширѧ́ѧ бжⷭ҇твенными видѣ̑нїи, вмѣ́стнꙋ сїю̀ вои́стиннꙋ бжⷭ҇твенныхъ дарова́нїй содѣ́лалъ є҆сѝ, бг҃облаже́нне: возложе́нїемъ же рꙋ́къ твои́хъ немощствꙋ́ющыѧ и҆сцѣли́лъ є҆сѝ, подража́тель влⷣки бы́въ.
И҆́же на тѧ̀, ѻ҆́тче, лю́тѣ разсвирѣ́пѣвъ, поглоти́сѧ ꙗ҆́кѡ даѳа́нъ ѻ҆каѧ́нный, и҆ ꙗ҆́кѡ а҆вїрѡ́нъ потреби́всѧ: тѧ́ бо неви́димѡ бжⷭ҇твеннаѧ хранѧ́ше благода́ть, мно́гихъ промышлѧ́ющи спасе́нїе, всебл҃же́нне, сла́вный са́вво бг҃омꙋ́дре.
Зако́номъ бж҃їимъ наказа́въ, бг҃оглаго́ливе, чꙋ̑вства, къ разꙋмѣ́нїю безтѣле́сныхъ и҆ мы́сленныхъ твою̀ хꙋдо́жнꙋю ᲂу҆пра́вилъ є҆сѝ мы́сль, проходѧ̀ неѡсла́бнѡ ѿ сла́вы въ сла́вꙋ, ѿ си́лы, ѻ҆́тче, въ си́лꙋ.
Благодѣ́тельствовати є҆диноплемє́нныѧ предложи́въ, въ пꙋсты́ни гра́ды созда́лъ є҆сѝ бг҃олѣ̑пны и҆ дꙋшеполє́зны, и҆ въ землѝ жа́ждꙋщей и҆сто́чники во́дъ и҆зве́лъ є҆сѝ, и҆ тꙋ̑чи съ небесѐ пресла́внѡ, бг҃омꙋ́дре, въ безво́дныхъ се́лѣхъ низве́лъ є҆сѝ.
Бг҃оро́диченъ: Новоцвѣ́тный безсме́ртїѧ ра́й, и҆ красе́нъ вои́стиннꙋ показа́ласѧ є҆сѝ, дре́во жи́зни въ тебѣ̀ насажде́нное бг҃онача́льнѣйше чревоносѧ́щи и҆ ражда́ющи, всѣ̑мъ и҆ска́пающее спаси́тєльныѧ надє́жды, вѣ́рнѡ бцⷣꙋ мꙋ́дрствꙋющымъ тѧ̀.
Пѣ́снь є҃.
І҆рмо́съ: Вскꙋ́ю мѧ̀ ѿри́нꙋлъ є҆сѝ ѿ лица̀ твоегѡ̀, свѣ́те незаходи́мый, и҆ покры́ла мѧ̀ є҆́сть чꙋжда́ѧ тма̀ ѻ҆каѧ́ннаго; но ѡ҆брати́ мѧ, и҆ къ свѣ́тꙋ за́повѣдей твои́хъ пꙋти̑ моѧ̑ напра́ви, молю́сѧ.
Неꙋкло́нною мы́слїю къ твоемꙋ̀ жела́емомꙋ простира́ѧсѧ, ѿ негѡ̀ бл҃года́ть велича́йшихъ чꙋде́съ незави́стнꙋ прїѧ́лъ є҆сѝ, ѻ҆́тче, и҆ вѣ́рнѡ приходѧ́щыѧ сострада́тельнѡ ᲂу҆врачева́лъ є҆сѝ, прпⷣбне.
Плотски́хъ тѧ́жестей дебельство̀ ѿложи́въ, сосꙋ́дъ бг҃одѣ́ланенъ и҆збра́нъ бы́лъ є҆сѝ ст҃а́гѡ, чꙋ́дне, дх҃а, ѡ҆ша́ѧнїемъ снѣ́дей и҆ моли́твою, и҆ терпѣ́нїемъ, и҆ смиреномꙋ́дрїемъ ᲂу҆краша́емь.
Проповѣ̑дникъ бжⷭ҇твенныхъ догма̑тъ велегла́снѣйшїй рꙋкоположе́нъ є҆сѝ, собо́рѡвъ, ѻ҆́тче, ст҃ы́хъ соѻ́бщникъ бы́лъ є҆сѝ, царѝ ᲂу҆мꙋдрѧ́ѧ, и҆́миже ꙗ҆́вѣ, бл҃года́тїю бжⷭ҇твенною ѡ҆гражда́емь, ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, бл҃же́нне.
Ѿ бг҃а да́вшаѧсѧ бл҃года́ть тебѣ̀, бг҃одохнове́нне, провозгласи́сѧ, раздаде́сѧ всѣ̑мъ бо вселе́нныѧ концы̀, ꙗ҆́вѣ творѧ́щи бг҃олѣ́пнѡ показа́нїѧ чꙋде́съ бжⷭ҇твенное дѣ́йство.
Бг҃оро́диченъ: Вѣ́рныхъ предста́тельница, стѣна̀ неразрꙋши́ма благохва́лѧщихъ тѧ̀, ꙗ҆́кѡ всемꙋ̀ ро́дꙋ человѣ́ческомꙋ ꙗ҆́вльшеесѧ спасе́нїе, бг҃а ро́ждши тѣле́снѣ ꙗ҆́вльшасѧ, дꙋ́шꙋ мою̀ спасѝ, пречⷭ҇таѧ.
Пѣ́снь ѕ҃.
І҆рмо́съ: Ѡ҆чи́сти мѧ̀, сп҃се, мнѡ́га бо беззакѡ́нїѧ моѧ̑, и҆ и҆зъ глꙋбины̀ ѕѡ́лъ возведѝ, молю́сѧ: къ тебѣ́ бо возопи́хъ, и҆ ᲂу҆слы́ши мѧ̀, бж҃е спасе́нїѧ моегѡ̀.
Любо́вь къ бг҃ꙋ и҆ бли́жнемꙋ стѧжа́въ, зако́на и҆ прⷪ҇ро́кѡвъ и҆сполнѧ́ѧ глави́знꙋ: преимꙋ́щꙋю бо всѣ́хъ несосꙋ́днѡ добродѣ́тель, ѻ҆́тче, и҆спра́вилъ є҆сѝ.
Равноа́гг҃льное на землѝ ты̀ жи́тельство стѧжа́лъ є҆сѝ, равноа́гг҃льнꙋ же че́сть хрⷭ҇то́съ тебѣ̀ дарова̀, ст҃ы́хъ чи́ны спꙋтьше́ствꙋющыѧ дꙋшѝ твое́й посла́въ.
Премꙋ́дрости поро́дъ ꙗ҆ви́всѧ, нача́ло премꙋ́дрости возжелѣ́лъ є҆сѝ стра́хъ бж҃їй, и҆́мже ᲂу҆крѣплѧ́емь къ соверше́нїю вмѣ́стномꙋ человѣ́кѡмъ, ѻ҆́тче, дости́глъ є҆сѝ.
Бг҃оро́диченъ: Сп҃са и҆ и҆зба́вителѧ бг҃а всѣ́хъ, и҆ гдⷭ҇а ро́ждши, на́мъ пло́тїю приѡбщи́вшасѧ, спаса́й, пречⷭ҇таѧ, призыва́ющыѧ тѧ̀ ѿ бѣ́дъ, влⷣчце.
Конда́къ, гла́съ и҃.
Ꙗ҆́кѡ ѿ младе́нства бг҃ꙋ же́ртва непоро́чнаѧ прине́слсѧ є҆сѝ добродѣ́телїю, са́вво бл҃же́нне садодѣ́латель бы́въ благоче́стїѧ: тѣ́мже бы́лъ є҆сѝ прпⷣбныхъ ᲂу҆добре́нїе, граждани́нъ же пꙋсты́нный достохва́ленъ. тѣ́мже зове́мъ тѝ: ра́дꙋйсѧ, са́вво пребога́те.
І҆́косъ:
Ѽ ѻ҆тцє́въ верхо́вниче, и҆ прпⷣбныхъ красото̀, по́стникѡвъ ко хрⷭ҇тꙋ̀ дерзнове́нїе, пꙋсты́нный граждани́не и҆ садодѣ́лателю. ка́кѡ воспою̀ твоѐ житїѐ, прпⷣбне; блиста́еши бо концє́мъ, ꙗ҆́кѡ со́лнце. тѣ́мъ вопїю́ ти: ра́дꙋйсѧ, кра́снаѧ каппадо́кѡвъ сла́во: ра́дꙋйсѧ, честно́е вселе́нныѧ зна́менїе: ра́дꙋйсѧ, пꙋсты́ни добрѣ́йшее прозѧбе́нїе: ра́дꙋйсѧ, пра́ведныхъ бжⷭ҇твенное наслажде́нїе: ра́дꙋйсѧ, ꙗ҆́кѡ презрѣ́лъ є҆сѝ текꙋ̑щаѧ и҆ тлѣ̑ннаѧ: ра́дꙋйсѧ, ꙗ҆́кѡ на нб҃сѣ́хъ со а҆́гг҃лы ѡ҆бита́еши: ра́дꙋйсѧ, мона́шествꙋющихъ и҆справле́нїе и҆ пра́вило: ра́дꙋйсѧ, лѣнѧ́щихсѧ къ бг҃ꙋ воздви́женїе: ра́дꙋйсѧ, и҆сто́чниче чꙋде́съ бг҃ото́чный: ра́дꙋйсѧ, честны́й дх҃а ѻ҆рга́не: ра́дꙋйсѧ, и҆́мже ᲂу҆краси́сѧ восто́къ: ра́дꙋйсѧ, и҆́мже за̑паднаѧ сїѧ́ютъ: ра́дꙋйсѧ, са́вво пребога́те.
Пѣ́снь з҃.
І҆рмо́съ: Бж҃їѧ снизхожде́нїѧ ѻ҆́гнь ᲂу҆стыдѣ́сѧ въ вавѷлѡ́нѣ и҆ногда̀, сегѡ̀ ра́ди ѻ҆́троцы въ пещѝ ра́дованною ного́ю, ꙗ҆́кѡ во цвѣ́тницѣ ликꙋ́юще, поѧ́хꙋ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
Ѿложи́лъ є҆сѝ привре́мєннаѧ, вѣ́чными возме́здивсѧ, и҆ со а҆́гг҃лы ликꙋ́еши, ꙗ҆́кѡ а҆́гг҃льское пожи́въ житїѐ. съ ни́миже и҆ пѣ́лъ є҆сѝ: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
Вопїе́тъ бл҃года́рнѡ ко гдⷭ҇ꙋ твоѧ̀ вели́каѧ и҆ всечестна́ѧ ла́ѵра, жи́телѧ и҆ зижди́телѧ и҆ граждани́на тѧ̀ предлага́ющи, мꙋ́дре, и҆ хва́лѧщисѧ зове́тъ: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
Непреста́ннѡ молѝ гдⷭ҇а, са́вво бг҃омꙋ́дре, ѡ҆ па́ствѣ твое́й, прилѣ́жнѡ же и҆спросѝ твои̑мъ трꙋдѡ́мъ вѣ́чновати при́снѡ, плодоносѧ́щымъ и҆ любо́вїю зовꙋ́щымъ: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
Бг҃оро́диченъ: Невѣ́стникъ пречи́стъ, па́че словесѐ, сло́ва воплоще́нїѧ, и҆ черто́гъ, и҆ прⷭ҇то́лъ, пра̑ваѧ мꙋ́дрствꙋющїи тѧ̀ и҆менꙋ́емъ, и҆ ра́дꙋющесѧ твоемꙋ̀ сн҃ꙋ зове́мъ: бл҃гослове́нъ бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
Пѣ́снь и҃.
І҆рмо́съ: Седмери́цею пе́щь халде́йскїй мꙋчи́тель бг҃очести̑вымъ неи́стовнѡ разжжѐ, си́лою же лꙋ́чшею спасє́ны сїѧ̑ ви́дѣвъ, творцꙋ̀ и҆ и҆зба́вителю вопїѧ́ше: ѻ҆́троцы, бл҃гослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.
Съ весе́лїемъ, прпⷣбне, ст҃ы́хъ чи́ны чистѣ́йшей твое́й дꙋшѝ предтекꙋ́тъ на мѣ́сто ѿра́дно въ свѣ̑тлаѧ селє́нїѧ, и҆дѣ́же првⷣныхъ ли́цы веселѧ́тсѧ. съ ни́миже ны́нѣ пое́ши: свѧще́нницы воспо́йте, лю́дїе превозноси́те хрⷭ҇та̀ во вѣ́ки.
Стра̑нна твоѧ̑ чꙋдеса̀: ѕвѣ́ри бо ᲂу҆кроти́лъ є҆сѝ, ᲂу҆ти́шивъ страсте́й во́лны, предглаго́леши бꙋ̑дꙋщаѧ прⷪ҇ро́ческимъ да́ромъ, полкѝ де́мѡнскїѧ прогонѧ́ѧ, ꙗ҆зви́ши благомо́щными бдѣ̑нїи же и҆ моли́твами, и҆ поще́ньми, и҆ креста̀ си́лою непобѣди́мою, бг҃оно́се.
И҆́же мѡѷсе́ю пе́рвѣе ѿ столпа̀ вѣща́вый, сто́лпъ ѿ землѝ до нб҃сѐ всесвѣ́телъ просте́ртъ тебѣ̀ показа̀, и҆дѣ́же ны́нѣ лежи́тъ терпѣли́вое твоѐ и҆ многострада́льное тѣ́ло. є҆мꙋ́же, вѣ́рою предстоѧ́ще, благоче́стнѡ пое́мъ: лю́дїе, превозноси́те хрⷭ҇та̀ во вѣ́ки.
Ра́достнѡ па́мѧть твоѧ̀ соверша́етсѧ, всехва́льне: въ радостотво́рнꙋю бо ѡ҆дѣ́ѧлсѧ є҆сѝ добродѣ́тель, и҆́стиннꙋю ри́зꙋ спасе́нїѧ, и҆ чи́стꙋю, и҆ свѣтови́днꙋю весе́лїѧ ѻ҆де́ждꙋ, въ не́йже ны́нѣ, красꙋ́ѧсѧ, пое́ши непреста́ннѡ: свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те хрⷭ҇та̀ во вѣ́ки.
Бг҃оро́диченъ: Неискꙋсобра́чнѡ родила̀ є҆сѝ, дв҃а пребы́вши, и҆ стра́ннымъ ржⷭ҇тво́мъ твои́мъ совокꙋпи́ла є҆сѝ всѧ̑, вре́меннꙋю бра́нь и҆ да́льнее разстоѧ́нїе разрꙋши́вши, хрⷭ҇та̀, ми́ра да́телѧ, носѧ́щи въ нѣ́дрѣхъ твои́хъ. є҆го́же вѣ́рнѡ пое́мъ и҆ превозно́симъ во вѣ́ки.
Пѣ́снь ѳ҃.
І҆рмо́съ: Оу҆жасе́сѧ ѡ҆ се́мъ нб҃о, и҆ землѝ ᲂу҆диви́шасѧ концы̀, ꙗ҆́кѡ бг҃ъ ꙗ҆ви́сѧ человѣ́кѡмъ пло́тски, и҆ чре́во твоѐ бы́сть простра́ннѣйшее небе́съ. тѣ́мъ тѧ̀ бцⷣꙋ, а҆́гг҃лѡвъ и҆ человѣ̑къ чинонача̑лїѧ велича́ютъ.
Благоꙋха́етъ твоѧ̀ ра́ка дꙋхо́вное благово́нїе, бога́тнѡ веселѧ́щи твоѧ̑ сы́ны, тѧ̀ ѡ҆бстоѧ́щыѧ и҆́скреннѡ, помина́ющыѧ, прпⷣбне, а҆́гг҃льское твоѐ пребыва́нїе, и҆ тебѣ̀ да́ннꙋю свѣ́тлость и҆ сла́вꙋ, и҆ присносꙋ́щнꙋю красотꙋ̀.
Прото́ржесѧ въ пꙋсты́ни вода̀, и҆ землѧ̀ жа́ждꙋщаѧ въ бла́то бы́сть. моли́твами претво́ршисѧ, ѻ҆́тче, твои́ми: по́стничестїи бо полкѝ сїю̀ населѧ́ютъ, ꙗ҆́кѡ рѣ́чнꙋ, страна̀ і҆ѻрда́нова процвѣтѐ, ꙗ҆́кѡ крі́нъ, напаѧ́ема твои́ми слеза́ми.
Свѣ́тлость ст҃ы́хъ на нб҃сѣ́хъ, ꙗ҆́кѡ пра́ведникꙋ, тебѣ̀ возсїѧ̀, ѻ҆́тче, хрⷭ҇та́ бо пра́вдꙋ и҆́стиннꙋю проѧвле́ннѡ возлюби́лъ є҆сѝ: є҆гѡ́же жи́тельствꙋ послѣ́дꙋѧ, всеблаже́нне, ᲂу҆подо́бивсѧ сегѡ̀ живоно́снѣй, ꙗ҆́кѡ мо́щно бѣ̀, ст҃ы́ни.
Бога́тнымъ, бг҃оно́се сїѧ́ѧ свѣ́томъ, и҆ ли́ки а҆́гг҃льскїѧ ви́дѧ, свѣтови̑дны ѡ҆бходѧ́щыѧ тро́ическїй свѣ́тъ, и҆ прїе́млющыѧ бл҃года́тїю бг҃овидѣ́нїѧ лꙋчы̀, не преста́й молѧ̀ ѡ҆ставле́нїѧ грѣхѡ́въ сподо́битисѧ пою́щымъ тѧ̀.
Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́кѡ всѣ́хъ превы́шши земноро́дныхъ несравне́нными, чⷭ҇таѧ, пе́рвєнствы: бг҃а бо, всѣ́хъ тва́рей творца̀, во ᲂу҆тро́бꙋ твою̀ вмѣсти́ла є҆сѝ. того̀ молѝ, ꙗ҆́кѡ ми́лостива, є҆диномышле́нїе, ми́ръ, бл҃гостоѧ́нїе ти́хое цр҃квамъ дарова́ти.
Свѣти́ленъ:
Пꙋсты́ню гра́дъ сотвори́лъ є҆сѝ любомꙋ́дрыми нра̑вы, ѻ҆тцє́въ красото̀, са́вво, ѻ҆́тче бг҃омꙋ́дре, и҆ сїю̀ соверши́лъ є҆сѝ мы́сленный ра́й, цвѣтꙋ́щь цвѣ̑ты бжⷭ҇твенными, є҆динонра́вныхъ мно́жєства, досто́йнѡ соверша́ющихъ твою̀ честнꙋ́ю па́мѧть.
Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́кѡ и҆мꙋ́щи сострада́тельное, и҆ ми́лость ве́лїю, при́зри, всепѣ́таѧ бцⷣе дв҃о, на моѐ смире́нїе, и҆ страсте́й молвꙋ̀ и҆ собла́знѡвъ житїѧ̀ разорѝ, ѻ҆трокови́це, и҆ ѻ҆гнѧ̀ гее́нскагѡ и҆зба́ви мѧ̀ моли́твами твои́ми.
Преподобный Савва Освященный родился в V веке в Каппадокии, в благочестивой христианской семье Иоанна и Софии. Его отец был военачальником. Уехав по делам службы в Александрию, он взял с собой жену, а пятилетнего сына оставил на попечение дяди. Когда мальчику шел восьмой год, он поступил в находившийся поблизости монастырь святой Флавианы. Одаренный ребенок скоро научился читать и хорошо изучил Священное Писание. Напрасно родители уговаривали святого Савву вернуться в мир и вступить в брак.
В 17 лет он принял монашеский постриг и так преуспел в посте и молитвах, что был удостоен дара чудотворений. Проведя десять лет в обители Флавианы, преподобный отправился в Иерусалим, а оттуда в обитель преподобного Евфимия Великого. Но преподобный Евфимий (память 20 января) направил святого Савву к авве Феоктисту, настоятелю близлежащего монастыря со строгим общежительным уставом. В той обители пробыл преподобный Савва послушником до 30-летнего возраста.
После смерти старца Феоктиста его преемник благословил преподобного Савву затвориться в пещере: лишь в субботу святой покидал затвор и приходил в обитель, участвовал в богослужении и принимал пищу. Через некоторое время преподобному разрешили совсем не оставлять затвора, и святой Савва подвизался в пещере в течение 5 лет.
Преподобный Евфимий внимательно следил за жизнью юного инока и, видя, как он духовно возрос, стал брать его с собой в пустыню Рув (у Мертвого моря). Они выходили 14 января и пребывали в ней до Недели ваий. Преподобный Евфимий называл святого Савву отроком-старцем и заботливо воспитывал его в высших иноческих добродетелях.
Когда преподобный Евфимий отошел ко Господу († 473), святой Савва ушел из Лавры и поселился в пещере близ обители преподобного Герасима Иорданского († 475; память 4 марта) Через несколько лет к преподобному Савве стали собираться ученики – все, кто хотел иноческой жизни. Так возникла Великая Лавра. По указанию свыше (через огненный столп) иноки устроили в пещере церковь.
Преподобный Савва основал еще несколько обителей. Многие чудеса были явлены по молитвам преподобного Саввы: среди Лавры забил источник, во время засухи пролился обильный дождь, происходили исцеления больных и бесноватых. Преподобный Савва написал первый устав церковных служб, так называемый "Иерусалимский", принятый всеми Палестинскими монастырями. Святой мирно преставился к Богу в 532 году.
См. также: "Житие и подвиги преп. отца нашего Саввы Освященного" в изложении свт. Димитрия Ростовского.