Канон святому преподобному Паисию Святогорцу

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 13 января (31 декабря ст. ст.); 12 июля (29 июня ст. ст.)

Глас 8.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Колесницегони́теля фарао́ня погрузи́, чудотворя́й иногда́ Моисе́йский же́зл, крестообра́зно порази́в и раздели́в мо́ре, Изра́иля же беглеца́ пешехо́дца спасе́, пе́снь Бо́гови воспева́юща.

Да́ждь ми́ ра́зум, Христе́ Всеси́льне, да возмогу́ всеусе́рдно воспе́ти житие́ и мно́гая чудеса́ преподо́бнаго Твоего́, Паи́сия честна́го и многочу́днаго.

Благоче́стно, я́ко а́нгел, на земли́ пожи́в, сла́вне Паи́сие, пло́ть и страсте́й воста́ния ду́ху покори́л еси́ и даро́в Бо́жиих прия́телище яви́лся еси́, все́м потре́бная подава́я.

Всея́ тва́ри Созда́теля те́плою мольбо́ю умилостивля́я, ско́рый помо́щник стра́ждущим и в ско́рби су́щим яви́лся еси́, свя́те Паи́сие, святы́я Горы́ похвало́.

Богоро́дичен: В пучи́не страсте́й погружа́емь, утопа́ю, Ма́ти Богоро́дице, те́мже, я́ко ни́щий и окая́нный, взыва́ю: моли́твами Твои́ми бу́рю искуше́ний мои́х уста́ви, Горы́ святы́я Храни́тельнице.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Утвержде́й в нача́ле небеса́ ра́зумом, и зе́млю на вода́х основа́вый, на ка́мени мя́, Христе́, за́поведей Твои́х утверди́, я́ко не́сть свя́т па́че Тебе́, Еди́не Человеколю́бче.

Христо́вою благода́тию победи́тель на ду́хи лука́выя показа́лся еси́, о́тче Паи́сие, зело́ кре́пко смири́в ю́ношу Гео́ргия, си́лою бесо́вскою одержи́ма и обольще́на бы́вша губи́тельным уче́нием.

Духоно́сный о́тче Паи́сие! Госпо́дь вся́ческих, красе́н добро́тою па́че сыно́в челове́ческих, Сво́й О́браз тебе́ не́когда откры́ и испо́лни тя́ благода́ти ве́лия.

Недоуме́ет у́м челове́ческий, ка́ко я́ве прия́л еси́ в твое́й ке́ллии многопе́тую великому́ченицу и ди́вную Евфи́мию, свя́те Паи́сие блаже́нне, отце́в похвало́.

Богоро́дичен: Исцеле́ний исто́чник и врачева́ние изря́дное Тя́, Ма́ти, ве́мы, удруча́емии вси́ боле́зньми теле́сными. Те́мже с ве́рою про́сим Твоея́, Богоневе́сто, боже́ственныя по́мощи.

Седа́лен, гла́с 4.

Непреста́нно в моли́тве пребыва́я, ду́шу твою́ хра́м Ду́ха Свята́го соде́лал еси́, Паи́сие преподо́бне, и сто́лп све́тел, ве́рныя просвеща́яй, яви́лся еси́, моля́ о все́х Христа́, И́же все́х Соде́теля и Вседержи́теля.

Сла́ва, и ны́не: Де́во Неискусому́жная, христиа́н Упова́ние и А́нгелов Весе́лие! Ве́лие дерзнове́ние пред Престо́лом Сы́на Твоего́ иму́щи, при́сно моли́ся, Влады́чице, о чту́щих Тя́.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, Ты́ моя́ и си́ла, Ты́ мо́й Бо́г, Ты́ мое́ ра́дование, не оста́вль не́дра О́тча, и на́шу нищету́ посети́в. Те́м с проро́ком Авваку́мом зову́ Ти́: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.

Си́лу с Небесе́ прие́мь, тя́жкия боле́зни претерпева́л еси́, богому́дре Паи́сие, и славосло́вная пе́ния усе́рдно ко Христу́ возглаша́л еси́. Те́мже и да́р исцеле́ния ду́ш и теле́с прия́л еси́.

Уче́нию святы́х оте́ц тве́рдо сле́дуя, му́жественне в Солу́ни Христа́ испове́дал еси́, всеблаже́нне, и, я́ко а́нгел, с про́чими и́ноки в пу́ть богоразу́мный ше́ствовал еси́, о́браз ве́ры подая́ челове́ком.

Ру́це твои́ преподо́бнеи ко Го́споду воздева́я, земли́ отступа́л еси́, всехва́льне Паи́сие, и све́т невеще́ственный мно́жицею лице́ твое́ осеня́ше. Те́мже и зря́щии в сия́нии ли́к тво́й зело́ удивля́хуся.

Богоро́дичен: Во утро́бу Твою́ Вседержи́тель всели́ся, Богоро́дице, и челове́ков смеше́ние от тли́ обнови́, кля́тву же разреши́в и сме́рть упраздни́в, темнозра́чнаго проти́вника беззако́ннаго горды́ню смири́ до конца́.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Вску́ю мя́ отри́нул еси́ от лица́ Твоего́, Све́те Незаходи́мый, и покры́ла мя́ е́сть чужда́я тьма́ окая́ннаго, но обрати́ мя́ и к све́ту за́поведей Твои́х пути́ моя́ напра́ви, молю́ся.

Ду́хом дея́ния приходя́щих к тебе́ прозрева́я и попече́ние ми́лостивное показу́я, вся́ потре́бная ко спасе́нию и́м подава́л еси́, богоно́се о́тче Паи́сие.

Кро́ток и нестяжа́телен, моли́твы де́латель приле́жный, тишины́ люби́тель и любве́ рачи́тель, Бо́га усе́рдный почита́тель и челове́ком ми́лостивый предста́тель яви́лся еси́, богому́дре Паи́сие.

Суесло́вия, зело́ ве́рныя соблазня́ющая, наставле́ньми и уче́ньми правосла́вными, зна́меньми и чудесы́ сокруши́л еси́, всеблаже́нне о́тче Паи́сие.

Богоро́дичен: Е́ва у́бо прама́ти кля́тву ро́да дре́вле прия́т, Ты́ же, Богоро́дице, ра́дость и ми́р Рождество́м Твои́м все́м принесла́ еси́. Те́мже Предста́тельницу челове́ком Твои́ раби́ Тя́ и́мамы, Влады́чице.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Очи́сти мя́, Спа́се, мно́га бо беззако́ния моя́, и из глубины́ зо́л возведи́, молю́ся, к Тебе́ бо возопи́х, и услы́ши мя́, Бо́же, спасе́ния моего́.

Целому́дренно на земли́ пожи́в, ве́рных души́ словесы́ твои́ми бога́тно напита́л еси́, преподо́бне о́тче Паи́сие, и о́браз благоче́стия и чи́стаго жития́ все́м яви́л еси́.

Я́ко живи́тельный исто́чник, струи́ воздержа́ния излива́я, мно́жество ю́ных напои́л еси́, Паи́сие преподо́бне, и си́х от блуда́ и нечистоты́ к пото́ку благода́ти приве́л еси́.

Правосла́вия догма́ты мно́жицею в житии́ твое́м богому́дренно и умодержа́вно я́ве утвержда́л еси́, Паи́сие преподо́бне, Святы́я Горы́ богоно́сный учи́телю.

Богоро́дичен: Не и́мам да́ра сле́знаго, е́же пла́кати грехо́в мои́х мно́жество, ни умиле́ния, ни стена́ния спаси́тельнаго, Ма́ти, оба́че мольба́ми Твои́ми ко Христу́, лю́тое невоздержа́ние мое́ сокруши́.

Конда́к, гла́с 8.

Святы́я Горы́ подви́жника пресла́внаго и Це́ркве моли́твенника те́плаго восхва́лим в пе́снех всеусе́рдно, ве́рныя к жи́зни изря́дней наставля́юща и вся́кая проше́ния си́х исполня́юща, и та́ко ему́ возопии́м: ра́дуйся, о́тче Паи́сие.

И́кос:

Я́ко а́нгел в после́дняя времена́ на Горе́ Афо́нстей яви́лся еси́, преподо́бне Паи́сие, на земли́ бо благоче́стне пожи́в, подви́жников дре́вних равностоя́тель показа́лся еси́. Те́мже с любо́вию вопие́м ти́ такова́я:

Ра́дуйся, Каппадоки́и боже́ственное рожде́ние; ра́дуйся, Афо́на ве́лие бога́тство.

Ра́дуйся, Ко́ницы богодухнове́нная похвало́; ра́дуйся, кинови́и Суроти́йския украше́ние.

Ра́дуйся, реко́ многостру́йная боже́ственных дарова́ний; ра́дуйся, пото́че неистощи́мый спаси́тельных врачева́ний.

Ра́дуйся, я́ко прославля́еши оби́тели Афо́нския; ра́дуйся, я́ко обита́еши на горе́ Сина́йстей.

Ра́дуйся, мно́гих благода́тных даро́в прие́мниче; ра́дуйся, о людски́х неве́жествиих печа́льниче.

Ра́дуйся, изба́вителю лю́те стра́ждущих; ра́дуйся, прови́дче помышле́ний сокрове́нных.

Ра́дуйся, о́тче Паи́сие.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Бо́жия снизхожде́ния о́гнь устыде́ся в Вавило́не иногда́. Сего́ ра́ди о́троцы в пещи́, ра́дованною ного́ю, я́ко во цве́тнице, лику́юще, поя́ху: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Науча́л еси́ изря́дно наставле́ньми ю́ных сосло́вие, е́же супру́жество избра́ти или́ те́сный пу́ть и́ноческий предпочести́. Те́мже о́нии с тобо́ю вопия́ху, пою́ще: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Неду́ги теле́сныя терпели́вно подъе́м, в сла́дость тя́жкия боле́зни вмени́л еси́, преподо́бне о́тче Паи́сие, те́мже и прия́л еси́ от Бо́га благода́ть незави́стную, чудоде́йственне стра́сти многоразли́чныя исцеля́ти.

Весели́тся оби́тель деви́ческая, я́же в Суроти́, иму́щи, я́ко сокро́вище даро́в Свята́го Ду́ха, мо́щи твоя́, блаже́нне Паи́сие, и Вседержи́телю восклица́ет: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Струя́ми чуде́с Твои́х, Пренепоро́чная Влады́чице, земноро́дных чи́ни от пре́лести велиа́ра, скорбе́й, многоразли́чных бе́д и боле́зней теле́сных, Пречи́стая, свобожда́ются.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Седмери́цею пе́щь халде́йский мучи́тель Богочести́вым неи́стовно разжже́, си́лою же лу́чшею спасе́ны, сия́ ви́дев, Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Собра́ния ве́рных на Святе́й Горе́ к тебе́, о́тче, усе́рдно притека́ху, прия́ти твою́, преподо́бне, благода́ть и си́лу: ты́ бо от Бо́га мно́гая дарова́ния стяжа́л еси́ и во времена́ сия́ му́дрый наста́вник челове́ком показа́лся еси́.

Позна́вшии, преподо́бне, жития́ твоего́ изря́днейшая на горе́ Афо́нстей и во ине́х страна́х, воспева́ют Го́спода Человеколю́бца: ты́ бо словесы́ и де́лы, я́ко звезда́, возсия́л еси́ и тьму́ челове́ком стра́ждущим разгна́л еси́.

Всено́щными твои́ми стоя́нии и мно́гими посты́ о́браз изря́дна подви́жника на Горе́ Святе́й и в Сина́и яви́л еси́, всесла́вне Паи́сие. Ты́ и ны́не ко Христу́ за лю́ди ру́це усе́рдно воздева́еши, дре́вним отце́м равноче́стне.

Богоро́дичен: Мно́гими согреше́ньми неду́гующии, жите́йскими попече́нии и душе́вными страстьми́ обдержи́мии, к Тебе́, Нескве́рней и Нетле́нней Влады́чице, смире́нно вопие́м: моли́твами Твои́ми из ро́ва прегреше́ний возведи́ на́с.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Ужасе́ся о се́м Не́бо, и земли́ удиви́шася концы́, я́ко Бо́г яви́ся челове́ком пло́тски, и чре́во Твое́ бы́сть простра́ннейшее Небе́с. Те́м Тя́, Богоро́дицу, А́нгелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.

От ти́ны прегреше́ний изба́влься, о́ко твое́ душе́вное очи́стил еси́ и те́м боле́зни челове́ков лю́тыя, душе́вныя и теле́сныя я́сно зре́л еси́, блаже́нне Паи́сие, и все́х, приходя́щих к тебе́, на лу́чшая наставля́л еси́.

Я́ко дре́вле отцы́, та́ко и ты́ неукло́нным путе́м Христо́вым богоуго́дно ше́ствовал еси́, Паи́сие чу́дне, и ра́вно с Ти́хоном и про́чими спо́стники Афо́нскими о́браз святы́ни во дни́ на́ши яви́л еси́.

Я́ко име́яй дерзнове́ние в Вы́шних, сохрани́ моли́твами твои́ми от вреда́ льсти́ваго, и злы́х жития́ находя́щих, и бу́ри прегреше́ний благоче́стно чту́щих па́мять твою́ и ра́достно пою́щих тя́, преподо́бне.

Богоро́дичен: Неи́стовствующия прило́ги лука́ваго отжени́ держа́вою Твое́ю, Богоро́дице Де́во, я́ко родила́ еси́ чу́дно Христа́, Победи́теля Сла́внаго, потреби́вшаго горды́ню дре́вняго зми́я и главу́ того́ сокруши́вшаго.

Свети́лен:

Преподо́бнаго Паи́сия, Горы́ Святы́я сла́ву, Суроти́йския оби́тели храни́теля, путевождя́ моля́щихся и ю́ных наста́вника в пе́ниих почти́м, славосло́вяще боже́ственне житие́ того́ и дея́ния.

Сла́ва, и ны́не: Де́во Пресла́вная, христиа́н утвержде́ние, благогове́йное предста́тельство немощны́м челове́ком, боля́щим исцеле́ние и стра́ждущим кре́посте, вселе́нныя покро́ве! Благоче́стно Тя́ воспева́ем, раби́ Твои́.

Краткое житие преподобного Паисия Святогорца

Пре­по­доб­ный Па­и­сий Свя­то­го­рец (в ми­ру Ар­се­ний Эз­не­пи­дис) ро­дил­ся 7 ав­гу­ста 1924 го­да в се­ле­нии Фа­ра­сы, в Кап­па­до­кии (Ма­лая Азия). Груд­ным ре­бен­ком он был при­ве­зен в Гре­цию, где его ро­ди­те­ли по­се­ли­лись в неболь­шом го­род­ке Кон­ни­ца. Ко­гда в стране на­ча­лась граж­дан­ская вой­на (1944–1948), Ар­се­ний Эз­не­пи­дис был при­зван в дей­ству­ю­щую ар­мию.

По­сле вой­ны он встал на путь мо­на­ше­ской жиз­ни, к ко­то­рой стре­мил­ся с дет­ства. 27 мар­та 1954 го­да по­сле уста­нов­лен­но­го ис­пы­та­ния по­слуш­ник Ар­се­ний был по­стри­жен в ря­со­фор с име­нем Авер­кий, 3 мар­та 1957 го­да – в ман­тию с име­нем Па­и­сий. Он под­ви­зал­ся на Свя­той Афон­ской Го­ре, за­тем – в мо­на­сты­ре Сто­ми­он в Кон­ни­це и на Свя­той го­ре Си­най. Мно­же­ство лю­дей при­хо­ди­ло к стар­цу и на­хо­ди­ло ду­хов­ное ру­ко­вод­ство и уте­ше­ние.

12 июля 1994 го­да он по­чил о Гос­по­де в Иоан­но-Бо­го­слов­ском мо­на­сты­ре, рас­по­ло­жен­ном близ се­ле­ния Су­ро­ти в окрест­но­стях Са­ло­ник.

Полное житие преподобного Паисия Святогорца

Ге­рон­да Па­и­сий, в ми­ру Ар­се­ний Ез­не­пи­дис, ро­дил­ся в Фа­ра­сах Кап­па­до­кий­ских, в Ма­лой Азии, 25 июля 1924 го­да. Его от­ца зва­ли Про­дро­мос. Он был бла­го­че­сти­вым че­ло­ве­ком и пат­ри­о­том, из-за че­го его се­мья под­вер­га­лась опас­но­сти от ту­рец­ких фа­на­ти­ков-му­суль­ман. Мать стар­ца зва­ли Евлам­пи­ей. В их се­мье, кро­ме ма­лень­ко­го Ар­се­ния, бы­ло еще де­вять де­тей. Через две неде­ли по­сле рож­де­ния Ар­се­ния фа­ра­сий­ские гре­ки бе­жали из Тур­ции, чтобы спа­стись от ту­рец­ких го­не­ний. Пе­ред отъ­ез­дом в Гре­цию свя­той Ар­се­ний Кап­па­до­кий­ский окре­стил маль­чи­ка и дал ре­бен­ку свое имя, про­ро­че­ски ска­зав: «Хо­чу оста­вить по­сле се­бя мо­на­ха».

В сен­тяб­ре 1924 го­да ко­рабль с бе­жен­ца­ми по­до­шел к бе­ре­гам Гре­ции, и из­му­чен­ные лю­ди, на­ко­нец, об­ре­ли но­вую ро­ди­ну и без­опас­ность. Ма­лыш Ар­се­ний рос, имея боль­шую лю­бовь ко Хри­сту и Бо­го­ро­ди­це, и очень хо­тел стать мо­на­хом. Он по­сто­ян­но хо­дил в лес, где мо­лил­ся, дер­жа де­ре­вян­ный крест, сде­лан­ный сво­и­ми ру­ка­ми. Дет­ство стар­ца про­шло в г. Ко­ни­це. Здесь он успеш­но окон­чил шко­лу и ра­бо­тал до ар­мии плот­ни­ком.

В 1945 го­ду Ар­се­ния при­зва­ли в ар­мию, где он от­ли­чил­ся бла­го­нра­ви­ем и му­же­ством.

По­сле ар­мии Ар­се­ний сра­зу ушел на Свя­тую Го­ру Афон. В 1950 го­ду он стал по­слуш­ни­ком бла­го­дат­но­го ду­хов­ни­ка, от­ца Ки­рил­ла, впо­след­ствии игу­ме­на мо­на­сты­ря Кут­лу­муш († 1968). Неко­то­рое вре­мя спу­стя о. Ки­рилл на­пра­вил по­слуш­ни­ка в мо­на­стырь Ес­фиг­мен, где Ар­се­ний и при­нял в 1954 го­ду ря­со­фор с име­нем Авер­кий. Но­вый мо­нах нес лю­бые по­слу­ша­ния, а, вы­пол­нив свои, по­мо­гал и дру­гим бра­тьям за­кон­чить их ра­бо­ту. Авер­кий по­сто­ян­но мо­лил­ся, ста­ра­ясь, чтобы это не за­ме­ти­ли окру­жа­ю­щие, лю­бил чи­тать жи­тия свя­тых.

В 1954 го­ду Авер­кий по со­ве­ту ду­хов­но­го от­ца пе­ре­шел в оби­тель Фило­фей и стал там уче­ни­ком от­ца Си­мео­на, из­вест­но­го сво­ей доб­ро­де­те­лью. В 1956 го­ду отец Си­ме­он по­стриг от­ца Авер­кия в ма­лую схи­му с име­нем Па­и­сий, в честь мит­ро­по­ли­та Кеса­рий­ско­го Па­и­сия II, ко­то­рый так­же был уро­жен­цем Фа­ра­сы Кап­па­до­кий­ской. На но­вом ме­сте о. Па­и­сий вел преж­нюю жизнь: под­ви­зал­ся по лю­бо­че­стию и по­мо­гал, сколь­ко мог, бра­тии.

В 1958 го­ду из Сто­мио Ко­ниц­кой его про­си­ли прий­ти по­мочь оста­но­вить рас­про­стра­не­ние про­те­стан­тов. Ге­рон­да, по­лу­чив внут­рен­нее «из­ве­ще­ние» во­ли Бо­жи­ей, по­шел и жил в оби­те­ли Рож­де­ства Бо­го­ро­ди­цы в Сто­мио. Там он с по­мо­щью бла­го­да­ти Бо­жи­ей по­мог ты­ся­чам душ и от­ту­да от­пра­вил­ся в 1962 го­ду по ка­ким-то ду­хов­ным при­чи­нам на Си­най.

Ге­рон­да мно­го ра­бо­тал, а на за­ра­бо­тан­ные день­ги по­ку­пал пи­щу и раз­да­вал ее бе­ду­и­нам, ко­то­рые его очень лю­би­ли. В 1964 го­ду ге­рон­да вер­нул­ся на Афон и по­се­лил­ся в Ивер­ском ски­ту. В 1966 го­ду ге­рон­да за­бо­лел, и ему от­ня­ли боль­шую часть лег­ких.

С мая 1978 го­да о. Па­и­сий по­се­лил­ся в ке­лии Па­на­гу­да свя­той оби­те­ли Кут­лу­муш. Сю­да к стар­цу по­тя­ну­лись ты­ся­чи лю­дей. Еже­днев­но от вос­хо­да до за­ка­та он со­ве­то­вал, уте­шал, ре­шал люд­ские про­бле­мы, из­го­нял вся­кое стес­не­ние и на­пол­нял ду­ши ве­рою, на­деж­дою и лю­бо­вью к Бо­гу. Для всей Гре­ции ге­рон­да стал ду­хов­ным маг­ни­том, вы­тя­ги­ва­ю­щим скорбь бо­лез­ну­ю­щих лю­дей.

При­ни­мая тя­го­ты при­те­ка­ю­щих лю­дей, ге­рон­да ма­ло-по­ма­лу стал из­не­мо­гать те­лес­но. К 1993 го­ду со­сто­я­ние стар­ца ста­ло очень тя­же­лым. В ок­тяб­ре 1993 го­да ге­рон­да по­ехал с Го­ры Афон в мо­на­стырь св. Иоан­на Бо­го­сло­ва в Су­ро­ти. Здо­ро­вье его ка­та­стро­фи­че­ски ухуд­ши­лось. 12 июля 1994 го­да ге­рон­да пре­дал свою пре­по­доб­ную ду­шу Гос­по­ду. Ге­рон­да по­чил и был по­гре­бен в мо­на­сты­ре св. Иоан­на Бо­го­сло­ва в Су­ро­ти Со­лун­ской, и ме­сто его по­гре­бе­ния ста­ло свя­ты­ней для все­го пра­во­слав­но­го ми­ра.

13 ян­ва­ря 2015 го­да Свя­щен­ный Си­нод Кон­стан­ти­но­поль­ской Пра­во­слав­ной Церк­ви при­чис­лил пре­по­доб­но­го Па­и­сия Свя­то­гор­ца к ли­ку свя­тых, о чем свя­тей­ше­го пат­ри­ар­ха Мос­ков­ско­го и всея Ру­си Ки­рил­ла уве­до­мил свя­тей­ший пат­ри­арх Кон­стан­ти­но­поль­ский Вар­фо­ло­мей сво­им пись­мом от 28 ян­ва­ря 2015 го­да.

Ре­ше­ние о вклю­че­нии пре­по­доб­но­го Па­и­сия в рус­ский ме­ся­це­слов бы­ло при­ня­то на за­се­да­нии Свя­щен­но­го Си­но­да Рус­ской Пра­во­слав­ной Церк­ви 5 мая 2015 го­да с опре­де­ле­ни­ем празд­но­ва­ния его па­мя­ти 29 июня/12 июля.