Канон святому преподобному Онуфрию Великому

Припев: Преподо́бне о́тче Онýфрие, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 25 июня (12 июня ст. ст.)

Глас 4.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Колесни́цы фарао́новы и си́лу его́ вве́рже в мо́ре Кре́пкий во бра́нех; воспое́м пе́снь но́вую, я́ко просла́вися.

Зари́ трисве́тлыя осия́емь све́том, мра́ка мя́ исхи́ти смертоно́снаго согреше́ний твои́ми, о́тче, моли́твами, Ону́фрие, я́ко да пою́ па́мять твою́.

Ми́ра отве́ргся, прилепи́лся еси́ Христу́, пло́ть покори́л еси́ по́мыслу и прия́телище яви́лся еси́ Свята́го Ду́ха, о́тче богому́дре Ону́фрие.

Столпо́м боже́ственнаго све́та наставля́емь, Еги́пет оста́вил еси́ стра́стный, и к высоте́ дости́гл еси́ безстра́стия, и Бо́гу бесе́довал еси́.

Богоро́дичен: Родила́ еси́ пре́жде Тебе́ ро́ждшагося из Отца́, пребыла́ же еси́ нетле́нна, и по рождестве́ Де́ва: те́мже Богоро́дицу Тя́ и́стинную испове́дуем, Препе́тая.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Утвержда́яй гро́м и созида́яй ду́х, утверди́ мене́, Го́споди, да Тя́ пою́ и́стинно и творю́ во́лю Твою́: я́ко не́сть свя́т, я́ко Ты́, Бо́же на́ш.

А́нгельскому после́дуя зре́нию, пусты́ню дости́гл еси́ и, воздержа́нием плотски́я сла́сти увяди́в, а́нгельски пожи́л еси́ в то́й, блаже́нне.

Насажде́но дре́во при исхо́дищих яви́вся воздержа́ния во́д, во бла́го, о́тче, вре́мя благопло́дие доброде́телей я́ко вои́стинну по́дал еси́, Ону́фрие, дея́нием.

Всесве́тлая звезда́ вселе́нней от пусты́ни возсия́в, уясни́л еси́ ве́рных, заря́ми по́двигов, благочести́вых собо́ры, о́тче на́ш Ону́фрие преподо́бне.

Богоро́дичен: Пра́отец разори́ла еси́ печа́ль, ра́дость на́м ро́ждши, Жизнода́вца и Изба́вителя, Пресвята́я Богоро́дице, Его́же приле́жно моли́ спасти́ ста́до Твое́.

Седа́лен, гла́с 4.

Удали́лся еси́, преподо́бне, и в пусты́нях я́ве водвори́лся еси́, Го́спода, изба́вльшаго тя́ от лю́т, при́сно ожида́я. Те́мже, благоугоди́в Влады́це, всеблаже́нне, прия́л еси́ нестаре́ющееся небе́сное Ца́рство, в не́мже ны́не водворя́яся, помина́й чту́щия тя́.

Богоро́дичен: Наста́ви на́с на пу́ть покая́ния, укло́ншияся при́сно к безпу́тием зо́л и Преблага́го прогне́вавшия Го́спода, Неискусобра́чная благослове́нная Мари́е, прибе́жище отча́янных челове́ков, Бо́жие жили́ще.

Крестобогоро́дичен: Зря́щи Тя́, Христе́, Всенепоро́чная Ма́ти ме́ртва, на Кресте́ просте́рта, вопия́ше: Сы́не Мо́й, собезнача́льне Отцу́ и Ду́ху, что́ неизрече́нное Твое́ сие́ смотре́ние, и́мже спа́сл еси́ пречи́стых ру́к Твои́х, Ще́дре, созда́ние?

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Услы́шах, Бо́же, слу́х Тво́й и убоя́хся, разуме́х дела́ Твоя́ и ужасо́хся, Го́споди, я́ко Твоего́ хвале́ния испо́лнь земля́.

Совле́к тле́нную греха́ ри́зу, о́тче, пра́вды, Ону́фрие, во оде́жду обле́клся еси́ и вну́трь черто́га всели́лся еси́.

Моли́твами непреста́нными све́т боже́ственнаго ра́зума собра́л еси́ в се́рдцы твое́м, о́тче на́ш, неразу́мия же отбе́гл еси́ мра́чныя ле́сти, Ону́фрие.

Те́сный ше́ствовав пу́ть и приско́рбный на земли́, богому́дре, к широ́кому дости́гл еси́ и ра́дости испо́лнен небе́сных наслажде́ний, преподо́бне.

Богоро́дичен: Спасе́ние Тя́ на вся́ко вре́мя и ме́сто призыва́ю: не пре́зри мене́, Всенепоро́чная, Я́же Бо́га ро́ждшая, Изба́вителя вку́пе и Спа́са моего́.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Возсия́й ми́, Го́споди, све́т повеле́ний Твои́х, я́ко к Тебе́ ду́х мо́й у́тренюет и пое́т Тя́: Ты́ бо еси́ Бо́г на́ш, и к Тебе́ прибега́ю, Царю́ ми́ра.

А́нгелом единожи́теля Пафну́тий обре́т в пусты́ни тя́, вели́каго равноа́нгельнаго свети́льника, благоче́стно жития́ твоего́ все́м яви́ исправле́ния, му́дре.

Возсия́ тебе́ Госпо́дь, Его́же от души́ вожделе́л еси́, безстра́стия Све́т невече́рний, Ону́фрие, и ми́р в по́вестех непоро́чнаго жития́ твоего́ ве́сь просвети́л еси́, му́дре.

Я́ко благопропове́дуя, Ону́фрие блаже́нне, е́же прилепля́тися Бо́гу на́шему, на Того́ упова́ние от души́ возложи́л еси́ и Того́ хвалу́ име́л еси́ во усте́х при́сно.

Богоро́дичен: Возсия́й ми́, Влады́чице, зарю́ ми́лости Твоея́, во тме́ прегреше́ний мои́х су́щу, Де́во, и к све́ту наста́ви покая́ния, молю́ся, и спасе́ния жи́зни.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Бу́ря мя́ помышле́ний пости́гши, во глубину́ низвлачи́т мя́ безме́рных грехо́в, но Ты́, Упра́вителю Благи́й, предвари́в, упра́ви, я́ко проро́ка, и спаси́ мя.

Мра́зом померза́емей пло́ти твое́й, теплото́ю Ду́ха гре́яшеся тво́й ду́х; зно́ем же опаля́емь, му́дре, роса́ прохлажда́ше небе́сная тя́ благода́тию.

Ходя́щу ти́ в пусты́ни, от Бо́га предвожда́лся еси́, сла́вне, светозаре́нием, та́мо хотя́щаго све́та прия́ти тя́ ны́не пропису́я и сла́ву, при́сно пребыва́ющую.

В верте́пе роди́выйся и на руку́ ста́рца я́ко Младе́нец прия́ти сподо́блься, младе́нствующа де́лы благи́ми, ста́рца в верте́пе тя́ учиня́ет к лу́чшим.

Богоро́дичен: Бе́здну ми́лости ро́ждшая, страсте́й мои́х бе́здну пучи́ною щедро́т Твои́х пото́пльши, ту́чу от души́ пода́ждь ми́ сле́з, Богороди́тельнице Всенепоро́чная.

Конда́к, гла́с 3.

Сия́нием Ду́ха Пресвята́го, богому́дре, просве́щся, оста́вил еси́ я́же в житии́ молвы́, пусты́ню же дости́г, преподо́бне о́тче, возвесели́л еси́ и́же на́д все́ми Бо́га и Зижди́теля, сего́ ра́ди прославля́ет тя́ Христо́с, блаже́нне, вели́кий Дарода́тель.

И́кос:

Кто́ изрече́т твоя́ по́двиги, всеблаже́нне? Или́ кто́ от земноро́дных досто́йно похва́лит твое́ житие́, Ону́фрие о́тче? Я́коже безпло́тен, пожи́л еси́, бы́лии пита́емь, пи́щу же име́л еси́ — Христа́ Бо́га, на Него́же твою́ наде́жду положи́л еси́, на́г ходя́ в пусты́нях, сту́день и мра́з, я́ко безпло́тен, терпя́. Сего́ ра́ди То́й тя́ свети́льника показа́, блаже́нне, вели́кий Дарода́тель.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Глаго́лавый на горе́ с Моисе́ом и о́браз де́вства явле́й в купине́, благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

На горе́ Илию́ препита́вый вра́ном, То́й тебе́ а́нгелом пи́щу посыла́ет, тя́ велича́я, преподо́бне, Того́ возвели́чившаго.

Я́коже фи́никс, при исхо́дищах прозя́б водны́х воздержа́ния, пи́щу име́л еси́ фи́ники, пита́вся пи́щею боле́зней твои́х.

Виде́нии разширя́яся, о́тче, боле́зньми пита́лся еси́ воздержа́ния и ны́не получи́л еси́ го́рнее благопита́ние, Ону́фрие.

Богоро́дичен: И́же во чре́во Де́вы всели́выйся и сие́ небе́с ши́рши показа́вый, благослове́н еси́, Го́споди, Бо́же оте́ц на́ших.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Земля́ и вся́, я́же на не́й, мо́ре и вси́ исто́чницы, небеса́ небе́с, све́т и тма́, мра́з и зно́й, сы́нове челове́честии, свяще́нницы, благослови́те Го́спода и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Зе́млю до́льную премину́в, небе́сную стяжа́л еси́ жи́знь, и безпло́тных лико́м счи́слился еси́, нося́ пло́ть, Ону́фрие блаже́нне, и зе́млю кро́тких насле́довал еси́, ю́же тебе́ подаде́ Христо́с во ве́ки.

Сле́зныя ка́пли гаси́ло стяжа́л еси́ вои́стинну стра́стным разгоре́нием и любо́вию огня́ боже́ственнаго росе́ совокупи́лся еси́ безстра́стия — Христу́ Бо́гу на́шему, те́мже тя́ чти́м, Ону́фрие богому́дре.

А́нгельскому житию́ поревнова́вша непреста́нными моли́твами, руко́ю а́нгела Свои́м Та́йнам прича́стника, о́тче, Христо́с тя́ показа́, Вели́каго Сове́та вои́стинну А́нгел, Его́же превозно́сим во ве́ки.

Богоро́дичен: Земле́ свята́я, из Нея́же Христо́с прозябе́, кла́с жи́зни, и иста́явшее гла́дом назда́ челове́ческое естество́ дре́вния зло́бы, Богома́ти Всенепоро́чная, те́мже Тя́ пое́м во ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Я́ко сотвори́ Мне́ вели́чие Си́льный, и свя́то и́мя Его́, и ми́лость Его́ в ро́д и ро́д боя́щимся Его́.

Взира́нии непреста́нными, я́же к Бо́гу, о́тче богому́дре, обожа́емь, прича́стием Его́ бы́л еси́ бо́г и, со а́нгелы служа́, Сего́ сла́виши при́сно.

Умертви́в пло́ть, победи́л еси́ врага́, преста́вился еси́ к невече́рней зари́, небе́сных бла́г ты́ насле́дник бы́в, о́тче Ону́фрие.

Любо́вию творя́щих святы́й тво́й пра́здник от вся́каго треволне́ния страсте́й мольба́ми твои́ми избавля́й при́сно, я́ко дерзнове́ние обре́т у Спа́са, Ону́фрие.

Богоро́дичен: Наде́жду Тя́ и сте́ну стяжа́вше, Пречи́стая, упова́ем улучи́ти блага́я моли́твами Твои́ми, Чи́стая, я́же обеща́ Христо́с, воплоти́выйся из Тебе́ на́с ра́ди.

Свети́лен.

А́нгельстии удиви́шася чи́ни твои́м подвиго́м, я́же в пусты́ни твори́л еси́, Ону́фрие богоно́се: три́ бо к шести́десятим ле́та, о́тче, пости́лся еси́. И ны́не, всеблаже́нне преподо́бне, со Христо́м ца́рствуеши в непреходи́мыя ве́ки.

Богоро́дичен: Богоро́дицу Тя́ вои́стинну испове́дуем, Влады́чице, Тебе́ ра́ди спа́сшиися, и́бо Бо́га неизрече́нно родила́ еси́, разру́шшаго кресто́м сме́рть и к Себе́ привле́кша преподо́бных собо́ры, с ни́миже Тя́ восхваля́ем, Де́во.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Колесни̑цы фараѡ́нѡвы и҆ си́лꙋ є҆гѡ̀ вве́рже въ мо́ре крѣ́пкїй во бра́нѣхъ, воспое́мъ пѣ́снь но́вꙋю, ꙗ҆́кѡ просла́висѧ.

Зарѝ трисвѣ́тлыѧ ѡ҆сїѧ́емь свѣ́томъ, мра́ка мѧ̀ и҆схи́ти смертоно́снагѡ согрѣше́нїй, твои́ми, ѻ҆́тче, моли́твами, ѻ҆нꙋ́фрїе, ꙗ҆́кѡ да пою̀ па́мѧть твою̀.

Мі́ра ѿве́ргсѧ, прилѣпи́лсѧ є҆сѝ хрⷭ҇тꙋ̀, пло́ть покори́лъ є҆сѝ по́мыслꙋ, и҆ прїѧ́телище ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ ст҃а́гѡ дх҃а, ѻ҆́тче бг҃омꙋ́дре ѻ҆нꙋ́фрїе.

Столпо́мъ бжⷭ҇твеннагѡ свѣ́та наставлѧ́емь, є҆гѵ́петъ ѡ҆ста́вилъ є҆сѝ стра́стный, и҆ къ высотѣ̀ дости́глъ є҆сѝ безстра́стїѧ, и҆ бг҃ꙋ бесѣ́довалъ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: Родила̀ є҆сѝ пре́жде тебє̀ ро́ждшагосѧ и҆з̾ ѻ҆ц҃а̀, пребыла́ же є҆сѝ нетлѣ́нна, и҆ по ржⷭ҇твѣ̀ дв҃а: тѣ́мже бцⷣꙋ тѧ̀ и҆́стиннꙋю и҆сповѣ́дꙋемъ, препѣ́таѧ.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Оу҆твержда́ѧй гро́мъ, и҆ созида́ѧй дх҃ъ, ᲂу҆твердѝ менѐ, гдⷭ҇и, да тѧ̀ пою̀ и҆́стиннѡ, и҆ творю̀ во́лю твою̀: ꙗ҆́кѡ нѣ́сть свѧ́тъ, ꙗ҆́кѡ ты̀, бж҃е на́шъ.

А҆́гг҃льскомꙋ послѣ́дꙋѧ зрѣ́нїю, пꙋсты́ню дости́глъ є҆сѝ: и҆ воздержа́нїемъ плотскі̑ѧ сла̑сти ᲂу҆вѧди́въ, а҆́гг҃льски пожи́лъ є҆сѝ въ то́й, бл҃же́нне.

Насажде́но дре́во при и҆схо́дищихъ ꙗ҆ви́всѧ воздержа́нїѧ во́дъ, во бла́го, ѻ҆́тче, вре́мѧ, бл҃гопло́дїе добродѣ́телей, ꙗ҆́кѡ вои́стиннꙋ по́далъ є҆сѝ, ѻ҆нꙋ́фрїе, дѣѧ́нїемъ.

Всесвѣ́тлаѧ ѕвѣзда̀ вселе́ннѣй ѿ пꙋсты́ни возсїѧ́въ, ᲂу҆ѧсни́лъ є҆сѝ вѣ́рныхъ, зарѧ́ми по́двигѡвъ благочести́выхъ собо́ры, ѻ҆́тче на́шъ ѻ҆нꙋ́фрїе преподо́бне.

Бг҃оро́диченъ: Пра̑ѻтєцъ разори́ла є҆сѝ печа́ль, ра́дость на́мъ ро́ждши, жизнода́вца и҆ и҆зба́вителѧ, прест҃а́ѧ бцⷣе. Є҆го́же прилѣ́жнѡ молѝ, спастѝ ста́до твоѐ.

Сѣда́ленъ, гла́съ д҃.

Оу҆дали́лсѧ є҆сѝ, преподо́бне, и҆ въ пꙋсты́нѧхъ ꙗ҆́вѣ водвори́лсѧ є҆сѝ, гдⷭ҇а и҆зба́вльшаго тѧ̀ ѿ лю̑тъ при́снѡ ѡ҆жида́ѧ. Тѣ́мже бл҃гоꙋгоди́въ влⷣцѣ, всебл҃же́нне, прїѧ́лъ є҆сѝ нестарѣ́ющеесѧ нбⷭ҇ное црⷭ҇тво: въ не́мже ны́нѣ водворѧ́ѧсѧ, помина́й чтꙋ́щыѧ тѧ̀.

Бг҃оро́диченъ: Наста́ви на́съ на пꙋ́ть покаѧ́нїѧ, ᲂу҆кло́ншыѧсѧ при́снѡ къ безпꙋ́тїємъ ѕѡ́лъ, и҆ пребл҃га́го прогнѣ́вавшыѧ гдⷭ҇а, неискꙋсобра́чнаѧ бл҃гослове́ннаѧ мр҃і́е, прибѣ́жище ѿча́ѧнныхъ человѣ́кѡвъ, бж҃їе жили́ще.

Крⷭ҇тобг҃оро́диченъ: Зрѧ́щи тѧ̀, хрⷭ҇тѐ, всенепоро́чнаѧ мт҃и, ме́ртва на крⷭ҇тѣ̀ просте́рта, вопїѧ́ше: сн҃е мо́й собезнача́льне ѻ҆ц҃ꙋ̀ и҆ дх҃ꙋ, что̀ неизрече́нное твоѐ сїѐ смотре́нїе, и҆́мже спа́слъ є҆сѝ пречⷭ҇тыхъ рꙋ́къ твои́хъ, ще́дре, созда́нїе;

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Оу҆слы́шахъ, бж҃е, слꙋ́хъ тво́й, и҆ ᲂу҆боѧ́хсѧ: разꙋмѣ́хъ дѣла̀ твоѧ̑, и҆ ᲂу҆жасо́хсѧ, гдⷭ҇и: ꙗ҆́кѡ твоегѡ̀ хвале́нїѧ и҆спо́лнь землѧ̀.

Совле́къ тлѣ́ннꙋю грѣха̀ ри́зꙋ, ѻ҆́тче, пра́вды, ѻ҆нꙋ́фрїе, во ѻ҆де́ждꙋ ѡ҆бле́клсѧ є҆сѝ, и҆ внꙋ́трь черто́га всели́лсѧ є҆сѝ.

Моли́твами непреста́нными свѣ́тъ бжⷭ҇твеннагѡ ра́зꙋма собра́лъ є҆сѝ въ се́рдцы твое́мъ, ѻ҆́тче на́шъ: неразꙋ́мїѧ же ѿбѣ́глъ є҆сѝ мра́чныѧ ле́сти, ѻ҆нꙋ́фрїе.

Тѣ́сный ше́ствовавъ пꙋ́ть, и҆ приско́рбный на землѝ, бг҃омꙋ́дре, къ широ́комꙋ дости́глъ є҆сѝ, и҆ ра́дости и҆спо́лненъ нбⷭ҇ныхъ наслажде́нїй, преподо́бне.

Бг҃оро́диченъ: Спасе́нїе тѧ̀ на всѧ́ко вре́мѧ и҆ мѣ́сто призыва́ю: не пре́зри менє̀, всенепоро́чнаѧ, ꙗ҆́же бг҃а ро́ждшаѧ, и҆зба́вителѧ вкꙋ́пѣ и҆ сп҃са моего̀.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Возсїѧ́й мѝ, гдⷭ҇и, свѣ́тъ повелѣ́нїй твои́хъ, ꙗ҆́кѡ къ тебѣ̀ дꙋ́хъ мо́й ᲂу҆́тренюетъ и҆ пое́тъ тѧ̀: ты́ бо є҆сѝ бг҃ъ на́шъ, и҆ къ тебѣ̀ прибѣга́ю, цр҃ю̀ ми́ра.

А҆́гг҃лѡмъ є҆диножи́телѧ пафнꙋ́тїй, ѡ҆брѣ́тъ въ пꙋсты́ни тѧ̀, вели́каго равноа́гг҃льнаго свѣти́льника, бл҃гоче́стнѡ житїѧ̀ твоегѡ̀ всѣ̑мъ ꙗ҆вѝ и҆справлє́нїѧ, мꙋ́дре.

Возсїѧ̀ тебѣ̀ гдⷭ҇ь, є҆гѡ́же ѿ дꙋшѝ вожделѣ́лъ є҆сѝ, безстра́стїѧ свѣ́тъ невече́рнїй, ѻ҆нꙋ́фрїе: и҆ мі́ръ въ по́вѣстехъ непоро́чнагѡ житїѧ̀ твоегѡ̀ ве́сь просвѣти́лъ є҆сѝ, мꙋ́дре.

Ꙗ҆́кѡ благопроповѣ́дꙋѧ, ѻ҆нꙋ́фрїе блаже́нне, є҆́же прилѣплѧ́тисѧ бг҃ꙋ на́шемꙋ, на того̀ ᲂу҆пова́нїе ѿ дꙋшѝ возложи́лъ є҆сѝ, и҆ тогѡ̀ хвалꙋ̀ и҆мѣ́лъ є҆сѝ во ᲂу҆стѣ́хъ при́снѡ.

Бг҃оро́диченъ: Возсїѧ́й мѝ, влⷣчце, зарю̀ ми́лости твоеѧ̀, во тмѣ̀ прегрѣше́нїй мои́хъ сꙋ́щꙋ, дв҃о: и҆ къ свѣ́тꙋ наста́ви покаѧ́нїѧ, молю́сѧ, и҆ спасе́нїѧ жи́зни.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Бꙋ́рѧ мѧ̀ помышле́нїй пости́гши, во глꙋбинꙋ̀ низвлачи́тъ мѧ̀ безмѣ́рныхъ грѣхѡ́въ, но ты̀, ᲂу҆пра́вителю благі́й, предвари́въ ᲂу҆пра́ви, ꙗ҆́кѡ прⷪ҇ро́ка, и҆ спаси́ мѧ.

Мра́зомъ померза́емѣй пло́ти твое́й теплото́ю дх҃а грѣ́ѧшесѧ тво́й дꙋ́хъ: зно́емъ же ѡ҆палѧ́емь, мꙋ́дре, роса̀ прохлажда́ше небе́снаѧ тѧ̀ благода́тїю.

Ходѧ́щꙋ тѝ въ пꙋсты́ни, ѿ бг҃а предвожда́лсѧ є҆сѝ, сла́вне, свѣтозаре́нїемъ, та́мѡ хотѧ́щаго свѣ́та прїѧ́ти тѧ̀ ны́нѣ прописꙋ́ѧ, и҆ сла́вꙋ при́снѡ пребыва́ющꙋю.

Въ верте́пѣ роди́выйсѧ, и҆ на рꙋкꙋ̀ ста́рца ꙗ҆́кѡ младе́нецъ прїѧ́ти сподо́бльсѧ, младе́нствꙋюща дѣ́лы благи́ми, ста́рца въ верте́пѣ тѧ̀ ᲂу҆чинѧ́етъ къ лꙋ́чшымъ.

Бг҃оро́диченъ: Бе́зднꙋ ми́лости ро́ждшаѧ, страсте́й мои́хъ бе́зднꙋ пꙋчи́ною щедро́тъ твои́хъ пото́пльши, тꙋ́чꙋ ѿ дꙋшѝ пода́ждь мѝ сле́зъ, бг҃ороди́тельнице всенепоро́чнаѧ.

Конда́къ, гла́съ г҃.

Сїѧ́нїемъ дх҃а прест҃а́гѡ, бг҃омꙋ́дре, просвѣ́щсѧ, ѡ҆ста́вилъ є҆сѝ ꙗ҆̀же въ житїѝ молвы̑ пꙋсты́ню же дости́гъ, преподо́бне ѻ҆́тче, возвесели́лъ є҆сѝ и҆́же на́дъ всѣ́ми бг҃а и҆ зижди́телѧ: сегѡ̀ ра́ди прославлѧ́етъ тѧ̀ хрⷭ҇то́съ, блаже́нне, вели́кїй дарода́тель.

І҆́косъ:

Кто̀ и҆зрече́тъ твоѧ̑ по́двиги, всеблаже́нне; и҆лѝ кто̀ ѿ земноро́дныхъ досто́йнѡ похва́литъ твоѐ житїѐ, ѻ҆нꙋ́фрїе ѻ҆́тче; ꙗ҆́коже безпло́тенъ пожи́лъ є҆сѝ бы̑лїи пита́емь. пи́щꙋ же и҆мѣ́лъ є҆сѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, на него́же твою̀ наде́ждꙋ положи́лъ є҆сѝ, на́гъ ходѧ̀ въ пꙋсты́нѧхъ, стꙋ́день и҆ мра́зъ ꙗ҆́кѡ безпло́тенъ терпѧ̀: сегѡ̀ ра́ди то́й тѧ̀ свѣти́льника показа̀, блаже́нне, вели́кїй дарода́тель.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Гл҃го́лавый на горѣ̀ съ мѡѷсе́омъ, и҆ ѻ҆́бразъ дѣ́вства ꙗ҆вле́й въ кꙋпинѣ̀: благослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

На горѣ̀ и҆лїю̀ препита́вый вра́номъ, то́й тебѣ̀ а҆́гг҃ломъ пи́щꙋ посыла́етъ, тѧ̀ велича́ѧ, преподо́бне, того̀ возвели́чившаго.

Ꙗ҆́коже фі́нїѯъ, при и҆схо́дищахъ прозѧ́бъ водны́хъ воздержа́нїѧ, пи́щꙋ и҆мѣ́лъ є҆сѝ фі́нїки, пита́всѧ пи́щею болѣ́зней твои́хъ.

Видѣ̑нїи разширѧ́ѧсѧ, ѻ҆́тче, болѣ́зньми пита́лсѧ є҆сѝ воздержа́нїѧ: и҆ ны́нѣ полꙋчи́лъ є҆сѝ го́рнее благопита́нїе, ѻ҆нꙋ́фрїе.

Бг҃оро́диченъ: И҆́же во чре́во дв҃ы всели́выйсѧ, и҆ сїѐ небе́съ ши́рши показа́вый, благослове́нъ є҆сѝ, гдⷭ҇и, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Землѧ̀, и҆ всѧ̑ ꙗ҆̀же на не́й, мо́ре и҆ всѝ и҆сто́чницы, небеса̀ небе́съ свѣ́тъ и҆ тма̀, мра́зъ и҆ зно́й, сы́нове человѣ́честїи, свѧще́нницы, благослови́те гдⷭ҇а, и҆ превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.

Зе́млю до́льнꙋю преминꙋ́въ, небе́снꙋю стѧжа́лъ є҆сѝ жи́знь, и҆ безпло́тныхъ ликѡ́мъ счи́слилсѧ є҆сѝ, носѧ̀ пло́ть, ѻ҆нꙋ́фрїе блаже́нне, и҆ зе́млю кро́ткихъ наслѣ́довалъ є҆сѝ, ю҆́же тебѣ̀ подадѐ хрⷭ҇то́съ во вѣ́ки.

Слє́зныѧ ка̑пли гаси́ло стѧжа́лъ є҆сѝ вои́стиннꙋ, стра́стнымъ разгорѣ́нїемъ, и҆ любо́вїю ѻ҆гнѧ̀ бжⷭ҇твеннагѡ росѣ̀ совокꙋпи́лсѧ є҆сѝ безстра́стїѧ, хрⷭ҇тꙋ̀ бг҃ꙋ на́шемꙋ: тѣ́мже тѧ̀ чти́мъ, ѻ҆нꙋ́фрїе бг҃омꙋ́дре.

А҆́гг҃льскомꙋ житїю̀ поревнова́вша, непреста́нными моли́твами, рꙋко́ю а҆́гг҃ла свои̑мъ та́йнамъ прича́стника, ѻ҆́тче, хрⷭ҇то́съ тѧ̀ показа̀, вели́кагѡ совѣ́та вои́стиннꙋ а҆́гг҃лъ, є҆го́же превозно́симъ во вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: Землѐ ст҃а́ѧ, и҆зъ неѧ́же хрⷭ҇то́съ прозѧбѐ кла́съ жи́зни, и҆ и҆ста́ѧвшее гла́домъ назда̀, человѣ́ческое є҆стество̀ дре́внїѧ ѕло́бы, бг҃омт҃и всенепоро́чнаѧ: тѣ́мже тѧ̀ пое́мъ во вѣ́ки.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Ꙗ҆́кѡ сотворѝ мнѣ̀ вели́чїе си́льный, и҆ ст҃о и҆́мѧ є҆гѡ̀, и҆ ми́лость є҆гѡ̀ въ ро́дъ и҆ ро́дъ боѧ́щымсѧ є҆гѡ̀.

Взира̑нїи непреста́нными, ꙗ҆̀же къ бг҃ꙋ, ѻ҆́тче бг҃омꙋ́дре, ѡ҆божа́емь прича́стїемъ є҆гѡ̀, бы́лъ є҆сѝ бг҃ъ: и҆ со а҆́гг҃лы слꙋжѧ̀, сего̀ сла́виши при́снѡ.

Оу҆мертви́въ пло́ть, побѣди́лъ є҆сѝ врага̀: преста́вилсѧ є҆сѝ къ невече́рнѣй зарѝ, небе́сныхъ бла̑гъ ты̀ наслѣ́дникъ бы́въ, ѻ҆́тче ѻ҆нꙋ́фрїе.

Любо́вїю творѧ́щихъ ст҃ы́й тво́й пра́здникъ, ѿ всѧ́кагѡ треволне́нїѧ страсте́й мольба́ми твои́ми и҆збавлѧ́й при́снѡ ꙗ҆́кѡ дерзнове́нїе ѡ҆брѣ́тъ ᲂу҆ сп҃са, ѻ҆нꙋ́фрїе.

Бг҃оро́диченъ: Наде́ждꙋ тѧ̀ и҆ стѣ́нꙋ стѧжа́вше, пречⷭ҇таѧ, ᲂу҆пова́емъ ᲂу҆лꙋчи́ти блага̑ѧ моли́твами твои́ми, чⷭ҇таѧ, ꙗ҆̀же ѡ҆бѣща̀ хрⷭ҇то́съ, воплоти́выйсѧ и҆зъ тебє̀ на́съ ра́ди.

Свѣти́ленъ.

А҆́гг҃льстїи ᲂу҆диви́шасѧ чи́ни твои̑мъ подвигѡ́мъ, ꙗ҆̀же въ пꙋсты́ни твори́лъ є҆сѝ, ѻ҆нꙋ́фрїе бг҃оно́се: три́ бо къ шести́десѧтимъ лѣ́та, ѻ҆́тче, пости́лсѧ є҆сѝ. и҆ ны́нѣ, всеблаже́нне преподо́бне, со хрⷭ҇то́мъ црⷭ҇твꙋеши въ непреходи̑мыѧ вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: Бцⷣꙋ тѧ̀ вои́стиннꙋ и҆сповѣ́дꙋемъ, влⷣчце, тебє̀ ра́ди спа́сшїисѧ: и҆́бо бг҃а неизрече́ннѡ родила̀ є҆сѝ, разрꙋ́шшаго кресто́мъ сме́рть, и҆ къ себѣ̀ привле́кша преподо́бныхъ собо́ры. съ ни́миже тѧ̀ восхвалѧ́емъ, дв҃о.

Жития преподобного Онуфрия Великого и иных отшельников

Пре­по­доб­ный Онуф­рий жил в пол­ном оди­но­че­стве в ди­кой пу­стыне 60 лет. В мо­ло­до­сти он вос­пи­ты­вал­ся в Фива­ид­ском мо­на­сты­ре Эри­ти. Узнав от стар­цев о ве­ли­кой тя­же­сти и вы­со­те жиз­ни пу­стын­ни­ков, ко­то­рым Гос­подь по­сы­ла­ет через Ан­ге­лов Свою по­мощь, пре­по­доб­ный Онуф­рий воз­го­рел­ся ду­хом под­ра­жать их по­дви­гам. Но­чью он тай­но вы­шел из оби­те­ли и уви­дел пред со­бой свет­лый луч. Свя­той Онуф­рий ис­пу­гал­ся и ре­шил вер­нуть­ся, но го­лос Ан­ге­ла-хра­ни­те­ля по­двиг его на даль­ней­ший путь. В глу­бине пу­сты­ни пре­по­доб­ный Онуф­рий на­шел пу­стын­ни­ка и остал­ся учить­ся у него пу­стын­но­му жи­тию и борь­бе с диа­воль­ски­ми ис­ку­ше­ни­я­ми. Ко­гда ста­рец убе­дил­ся, что свя­той Онуф­рий укре­пил­ся в этой страш­ной борь­бе, он до­вел его до ука­зан­но­го для по­дви­гов ме­ста и оста­вил од­но­го. Еже­год­но ста­рец при­хо­дил к нему и через несколь­ко лет, при­дя к пре­по­доб­но­му Онуф­рию, скон­чал­ся.

По прось­бе пре­по­доб­но­го Па­ф­ну­тия пре­по­доб­ный Онуф­рий рас­ска­зал о сво­их по­дви­гах и тру­дах и о том, как Гос­подь уте­шил его: око­ло пе­ще­ры, где он жил, вы­рос­ла фини­ко­вая паль­ма и от­крыл­ся ис­точ­ник чи­стой во­ды. Две­на­дцать вет­вей паль­мы по­оче­ред­но при­но­си­ли пло­ды, и пре­по­доб­ный не тер­пел го­ло­да и жаж­ды. Тень паль­мы укры­ва­ла его от по­лу­ден­но­го зноя. Ан­гел при­но­сил свя­то­му хлеб и каж­дые суб­бо­ту и вос­кре­се­нье при­ча­щал его, как и дру­гих пу­стын­ни­ков, Свя­тых Тайн.

Пре­по­доб­ные бе­се­до­ва­ли до ве­че­ра. Ве­че­ром меж­ду стар­ца­ми по­явил­ся бе­лый хлеб, и они вку­си­ли его с во­дой. Ночь стар­цы про­ве­ли в мо­лит­ве. По­сле утрен­не­го пе­ния пре­по­доб­ный Па­ф­ну­тий уви­дел, что ли­цо пре­по­доб­но­го Онуф­рия из­ме­ни­лось, и ис­пу­гал­ся за него. Свя­той Онуф­рий ска­зал: "Бог, Ми­ло­серд­ный ко всем, по­слал те­бя ко мне, чтобы ты пре­дал по­гре­бе­нию мое те­ло. В се­го­дняш­ний день я окон­чу мою вре­мен­ную жизнь и отой­ду к жиз­ни бес­ко­неч­ной, в по­кое веч­ном ко Хри­сту мо­е­му". Пре­по­доб­ный Онуф­рий за­ве­щал свя­то­му Па­ф­ну­тию, чтобы он рас­ска­зал о нем всем бра­тьям-по­движ­ни­кам и всем хри­сти­а­нам ра­ди их спа­се­ния.

Пре­по­доб­ный Па­ф­ну­тий про­сил бла­го­сло­ве­ния остать­ся в пу­стыне, но свя­той Онуф­рий ска­зал, что на это нет во­ли Бо­жи­ей, и ве­лел вер­нуть­ся в оби­тель и по­ве­дать всем о жиз­ни Фива­ид­ских пу­стын­ни­ков. Бла­го­сло­вив пре­по­доб­но­го Па­ф­ну­тия и про­стив­шись с ним, свя­той Онуф­рий дол­го со сле­за­ми мо­лил­ся, за­тем воз­лег на зем­лю, про­из­нес свои по­след­ние сло­ва: "В ру­ки Твои, Бо­же мой, пре­даю дух мой", – и скон­чал­ся.

Пре­по­доб­ный Па­ф­ну­тий с пла­чем ото­драл от сво­ей одеж­ды под­клад­ку и за­вер­нул в нее те­ло ве­ли­ко­го пу­стын­ни­ка, ко­то­рое по­ло­жил в углуб­ле­ние боль­шо­го кам­ня, на­по­до­бие гро­ба, и за­сы­пал мно­же­ством мел­ких кам­ней. За­тем он стал мо­лить­ся, чтобы Гос­подь раз­ре­шил ему до кон­ца жиз­ни остать­ся на ме­сте по­дви­гов пре­по­доб­но­го Онуф­рия. Вне­зап­но пе­ще­ра об­ва­ли­лась, паль­ма за­сох­ла, а ис­точ­ник ис­сяк.

По­няв, что ему нет бла­го­сло­ве­ния остать­ся, пре­по­доб­ный Па­ф­ну­тий от­пра­вил­ся в об­рат­ный путь.

Через 4 дня пре­по­доб­ный Па­ф­ну­тий до­шел до пе­ще­ры, где его встре­тил пу­стын­ник, пре­бы­вав­ший в пу­стыне бо­лее 60 лет. Кро­ме двух дру­гих стар­цев, с ко­то­ры­ми он под­ви­зал­ся вме­сте, этот пу­стын­ник ни­ко­го не ви­дел. Всю неде­лю по­движ­ни­ки про­во­ди­ли в оди­но­че­стве в пу­стыне, а в суб­бо­ту и вос­кре­се­нье схо­ди­лись вме­сте для псал­мо­пе­ния. Пи­та­лись они хле­бом, ко­то­рый при­но­сил Ан­гел. Так как бы­ла суб­бо­та, пу­стын­ни­ки со­бра­лись вме­сте. Вку­сив по­лу­чен­ный от Ан­ге­ла хлеб, они всю ночь про­ве­ли в мо­лит­ве. Ухо­дя, пре­по­доб­ный Па­ф­ну­тий спро­сил име­на стар­цев, но они ска­за­ли: "Бог, зна­ю­щий все, зна­ет и име­на на­ши. По­ми­най нас, да спо­до­бим­ся ви­деть друг дру­га в Гор­них се­ле­ни­ях Бо­жи­их".

Про­дол­жая путь, пре­по­доб­ный Па­ф­ну­тий встре­тил оа­зис, ко­то­рый по­ра­зил его кра­со­той и оби­ли­ем пло­до­нос­ных де­ре­вьев. Из пу­сты­ни к нему вы­шли чет­ве­ро оби­тав­ших здесь юно­шей. Юно­ши рас­ска­за­ли пре­по­доб­но­му Па­ф­ну­тию, что в дет­стве они жи­ли в го­ро­де Ок­си­рин­хе (Верх­няя Фива­и­да) и вме­сте обу­ча­лись гра­мо­те. Они го­ре­ли же­ла­ни­ем по­свя­тить свою жизнь Бо­гу. Сго­во­рив­шись уй­ти в пу­сты­ню, юно­ши вы­шли из го­ро­да и по­сле несколь­ких дней пу­ти до­стиг­ли пу­сты­ни. Их встре­тил си­я­ю­щий све­том муж и при­вел к стар­цу-пу­стын­ни­ку. "Вот уже шесть лет, – ска­за­ли юно­ши, – мы жи­вем на этом ме­сте. Ста­рец наш про­жил здесь один год и пре­ста­вил­ся. Мы жи­вем сей­час од­ни, пи­та­ем­ся пло­да­ми де­ре­вьев, а во­да у нас из ис­точ­ни­ка". Юно­ши на­зва­ли свои име­на. Это бы­ли свя­тые Иоанн, Ан­дрей, Ирак­лам­вон (Ирак­ле­мон) и Фе­о­фил. Всю неде­лю юные пу­стын­ни­ки под­ви­за­лись от­дель­но друг от дру­га, а в суб­бо­ту и вос­кре­се­нье схо­ди­лись в оа­зис и воз­но­си­ли об­щую мо­лит­ву. В эти дни яв­лял­ся Ан­гел и при­ча­щал их Свя­тых Тайн. Ра­ди пре­по­доб­но­го Па­ф­ну­тия они не ушли в пу­сты­ню, а всю неде­лю мо­ли­лись все вме­сте. В сле­ду­ю­щую суб­бо­ту и вос­кре­се­нье свя­той Па­ф­ну­тий вме­сте с юно­ша­ми спо­до­бил­ся при­ча­стить­ся из рук Ан­ге­ла Свя­тых Тайн и услы­шать ска­зан­ные Ан­ге­лом сло­ва: "Да бу­дет вам пи­щей нетлен­ной, ве­се­ли­ем нескон­ча­е­мым и жиз­нью веч­ной Те­ло и Кровь Гос­по­да Иису­са Хри­ста, Бо­га на­ше­го".

Пре­по­доб­ный Па­ф­ну­тий дерз­нул ис­про­сить у Ан­ге­ла поз­во­ле­ния до кон­ца дней остать­ся в пу­стыне. Ан­гел от­ве­тил, что Бог ука­зал ему иной путь – воз­вра­тить­ся в Еги­пет и по­ве­дать всем хри­сти­а­нам о жиз­ни пу­стын­ни­ков.

Про­стясь с юно­ша­ми, пре­по­доб­ный Па­ф­ну­тий через три дня пу­ти вы­шел к краю пу­сты­ни. Здесь на­хо­дил­ся неболь­шой скит. Бра­тия встре­ти­ли его с лю­бо­вью. Пре­по­доб­ный Па­ф­ну­тий рас­ска­зал все, что узнал о свя­тых от­цах, встре­чен­ных им в глу­бине пу­сты­ни. Бра­тия по­дроб­но за­пи­са­ли рас­сказ пре­по­доб­но­го Па­ф­ну­тия и рас­про­стра­ни­ли его по дру­гим ски­там и мо­на­сты­рям. Пре­по­доб­ный Па­ф­ну­тий бла­го­да­рил Бо­га, спо­до­бив­ше­го его узнать о вы­со­кой жиз­ни от­шель­ни­ков Фива­ид­ской пу­сты­ни, и воз­вра­тил­ся в свою оби­тель.

См. так­же: "Жи­тие пре­по­доб­но­го от­ца на­ше­го Онуф­рия Ве­ли­ко­го" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.