Канон святому преподобному Науму Охридскому, чудотворцу (на освящение колива)
Припев: Преподо́бне о́тче Нау́ме, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 09 августа (27 июля ст. ст.)
Глас 1.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Твоя́ победи́тельная десни́ца Боголе́пно в кре́пости просла́вися: та́ бо, Безсме́ртне, я́ко всемогу́щая, проти́вныя сотре́, изра́ильтяном пу́ть глубины́ новосоде́лавшая.
Воспе́ти твою́ честну́ю па́мять усе́рдствующу мне́ благомо́щную сло́ва благода́ть с Небесе́ испроси́ и усе́рдие в де́ло, блаже́нне, произведи́.
Ми́ра за благоутро́бие щедро́т на зе́млю истощи́вшемуся, Нау́ме приснопа́мятне, Христу́ Бо́гу на́шему, обоня́л еси́ от младе́нства изря́дне благово́ния Того́, о́тче, и после́довал еси́.
Млады́й проявле́н во́зраст теле́сный, о́тче, име́я, ста́ростию же ра́зума престаре́лую и тве́рдую стезю́ стяжа́л еси́, и́мже ху́дшее, Нау́ме, премени́л еси́ на лу́чшее.
Я́ко во цве́тнице свяще́нном доброде́телей рая́ вше́л еси́, от все́х цвето́в собра́в, испле́л еси́ неувяда́емый вене́ц, его́же на версе́ твое́м ны́не но́сиши, Нау́ме всече́стне.
Богоро́дичен: Тебе́, Невмести́маго Бо́га в Твое́м чре́ве прие́мшую, Пречи́стая, пе́ти жела́юще и велича́ти любе́зне хотя́ще, сло́во недоуме́ем: вы́ше бо е́сть сло́ва Рождество́ Твое́.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Еди́не ве́дый челове́ческаго существа́ не́мощь и ми́лостивно в не вообра́жся, препоя́ши мя́ с высоты́ си́лою, е́же вопи́ти Тебе́, Святы́й: одушевле́нный хра́ме неизрече́нныя сла́вы Твоея́, Человеколю́бче.
Возненави́дел еси́ от ю́ности вся́кое сладостра́стие и, кре́ст на ра́мена взе́м, Распя́тому, Нау́ме, после́довал еси́, те́мже, изря́дно Тому́ подо́бяся, и досто́ин похва́л яви́лся еси́, и́хже ны́не получи́л еси́.
Да́р тя́ Свята́го Ду́ха, Нау́ме му́дре, спротяже́нно пое́м, я́ко мо́щна тя́ ны́не благода́тию, моли́твами твои́ми тя́ сла́вящия искуше́ний и бе́д изба́ви, преподо́бне, и жи́зни неконча́емей сподо́би.
А́нгельское житие́ на земли́ усе́рдно подража́л еси́ и, отступи́в земны́х, всесла́вне, со А́нгелы ны́не весели́шися: си́х бо житию́ на земли́ поревнова́л еси́, с ни́миже и водворе́ние получи́л еси́.
Ви́дя, не я́коже пре́жде, лице́ Бо́жие в зерца́ле гада́ний и в се́ни, свя́те, ны́не невозбра́нно в не взира́я, хва́лящим тя́, Нау́ме приснопа́мятне, испроси́ прегреше́ний оставле́ние.
Богоро́дичен: Превосхо́дит, Отрокови́це, Твоего́ стра́шнаго Рождества́ чу́до вся́каго сло́ва и ра́зума и недоуме́нием покрыва́ется. Ка́ко Ма́ти была́ еси́, и Де́ва пребыла́ еси́, и Созда́теля, созда́ние, родила́ еси́?
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Го́ру Тя́, благода́тию Бо́жиею приосене́нную, прозорли́выма Авваку́м усмотри́в очи́ма, из Тебе́ изы́ти Изра́илеву провозглаша́ше Свято́му, во спасе́ние на́ше и обновле́ние.
Славе́нския ро́ды и за́падныя ва́с восхваля́ют, Нау́ме чу́дне с Кли́ментом па́стырем, ва́с бо ра́ди спасе́ние обрето́ша и и́дольскаго изба́вльшеся помраче́ния.
Честна́ сме́рть твоя́ бы́сть, преподо́бне, пред Созда́телем и Содержи́телем вся́ческих, Нау́ме приснопа́мятне, живя́ бо, Тому́ угоди́л еси́, и по сме́рти то́чиши чудеса́.
Ве́сь от ю́ности Бо́гу возложе́н, ве́сь прия́телище доброде́телей и де́латель Того́ повеле́ний бы́л еси́, Нау́ме блаже́нне, ве́сь и Свята́го Ду́ха испо́лнь яви́лся еси́ и свиде́тель Того́ чуде́с.
Исто́чник боля́щим и злостра́ждущим тво́й гро́б, о́тче Нау́ме, точа́щий все́м бога́тно разли́чная исцеле́ния, неистощи́мый бо исто́чник показа́ся Боже́ственных чуде́с все́м, приходя́щим с ве́рою.
Богоро́дичен: Сло́во О́тчее па́че сло́ва сло́вом вмести́ла еси́ Боголе́пно и Сего́ родила́ еси́ на́м, безслове́сия все́х, и́же от Ада́ма, избавля́ющаго, Его́же уми́лостиви, Де́во, рабо́м Твои́м.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Просвети́вый сия́нием прише́ствия Твоего́, Христе́, и освети́вый Кресто́м Твои́м ми́ра концы́, сердца́ просвети́ све́том Твоего́ Богоразу́мия правосла́вно пою́щих Тя́.
Обре́л еси́ вои́стинну, я́коже возлюби́л еси́, Нау́ме приснопа́мятне, я́же о́ко землено́е ника́коже ви́де, ниже́ у́хо услы́ша, ниже́ в сердца́ сластолюби́вых челове́к взыдо́ша когда́.
Гора́ яви́лся еси́, доброде́тельми Боже́ственным вся́ присе́нная, в не́йже, о́тче, Бо́г жи́ти изво́ли и всели́ся в коне́ц в тя́, Нау́ме Богоно́се, спаса́й все́х, к тебе́ притека́ющих.
Спасе́ние дае́тся все́м, во хра́м тво́й прибега́ющим, Нау́ме Боже́ственне, и ве́рно прося́щим по́мощь: Спа́су бо все́х досто́ин служи́тель яви́лся еси́, подража́я твоего́ учи́теля.
Богоро́дичен: Глубины́ стра́шнаго Твоего́ Рождества́, Богома́ти, и А́нгелов изрещи́ вои́стинну не мо́гут чи́ни, ка́ко от ни́х Носи́маго на объя́тиих но́сиши, я́ко Младе́нца? па́че бо ума́ е́сть и слы́шания.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Обы́де на́с после́дняя бе́здна, не́сть избавля́яй, вмени́хомся, я́ко о́вцы заколе́ния, спаси́ лю́ди Твоя́, Бо́же на́ш, Ты́ бо кре́пость немощству́ющих и исправле́ние.
Я́ко Влады́ка все́х, все́м промышля́яй, и все́м покая́ние ища́ и спасе́ние, я́ко Бо́г, но́выя апо́столи, ва́с посла́ к за́падным лю́дем, Богоблаже́ннии.
Хва́лят ва́шу па́мять, Богодухнове́ннии, и любо́вию ублажа́ют Болга́рския лю́ди, Кли́менте и Нау́ме всеблаже́ннии, и моще́й ва́ших ра́ку почита́ют, и своя́ спаси́тели ва́с пропове́дают.
Служи́ти Бо́гу все́х святы́х болга́ров научи́сте и и́дольскаго служе́ния отврати́сте благода́тию слове́с ва́ших, Боже́ственне Нау́ме со всечестны́м па́стырем Кли́ментом.
Богоро́дичен: Слу́жат Рождеству́ Твоему́, Отрокови́це Всечи́стая, А́нгелов во́инства и челове́ков мно́жество, я́ко Бо́га, Челове́ка непрело́жна бы́вша, родила́ еси́, Тебе́ же ублажа́ют, я́ко же прорекла́ еси́.
Конда́к, гла́с 3.
Све́тлых твои́х по́двигов всечестна́я па́мять, я́ко ве́лие со́лнце все́м возсиява́ет, ли́ца воспева́ющих тя́ просвеща́ет, де́моны и вся́ку боле́знь отгоня́ет: сего́ ра́ди соше́дшеся, любо́вию сию́ ве́рно восхва́лим.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Тебе́, у́мную, Богоро́дице, пе́щь разсмотря́ем, ве́рнии, я́коже бо о́троки спасе́ три́ Превозноси́мый, ми́р обнови́, во чре́ве Твое́м всеце́л, хва́льный отце́в Бо́г и препросла́влен.
Страда́ний твои́х и трудо́в по́честь, о́тче Нау́ме му́дре, прия́л еси́ чуде́с Боже́ственное де́йствие, и́миже притека́ющии ко гро́бу твоему́ пою́т: хва́льный отце́в Бо́г и препросла́вленный.
Кре́постию Бо́жиею благомо́щно укрепля́ем, полки́ отврати́л еси́ неви́димых враго́в, Нау́ме, кре́пко побе́ду поста́вил еси́ над ни́ми, приснопа́мятне, и побе́ды вене́ц прия́л еси́ и со Христо́м ца́рствовати при́сно, о́тче, сподо́бился еси́.
Упра́вил еси́ тво́й пу́ть до́бре к стезя́м Боже́ственных повеле́ний, и́же свети́льник бы́ша, све́т же стезя́м твои́м, и возведо́ша, иде́же Све́т Невече́рний, иде́же сла́дость неконча́емая, Нау́ме преподо́бне.
Свы́ше назира́еши твоя́ певцы́, Нау́ме свя́те, си́м подае́ши всегда́ неду́гов исцеле́ния, и страсте́й уставле́ние, и искуше́ний вся́ческих избавле́ние моли́твами твои́ми, я́ко да пою́т Бо́га препросла́вленнаго.
Богоро́дичен: Киво́т Моисе́й Тя́ прописа́ и трапе́зу, Хле́б Живо́тный нося́щую, и све́щник святоу́мный, Богоро́дице, и ста́мну, иму́щую Сла́дость всея́ тва́ри, я́же мы́, я́вственно в Тебе́ исполня́ему, Отрокови́це, взира́ем.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: В пещи́ о́троцы Изра́илевы, я́коже в горни́ле, добро́тою благоче́стия чисте́е зла́та блеща́хуся, глаго́люще: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода, по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.
Земледе́лав до́бре твою́ ни́ву серде́чную, Ева́нгельское се́мя посе́яв бога́тно, и кла́с пожа́л еси́ тьмори́чный тобо́ю спасе́нным лю́дем и сла́вящим Христа́ во ве́ки.
Крепча́йшую всю́ вра́жию пре́лесть, я́ко ке́дри лива́нския возвы́шенную, преврати́л еси́ кре́пкими твои́ми по́двиги, сла́вне, и вопия́л еси́: вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.
Гро́б тво́й предлежи́т славе́нским наро́дом, лю́бящим тя́, я́ко исто́чник сла́дкий, от него́же вси́ пию́ще питие́ Боже́ственныя воды́, вопию́т: вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.
Богоро́дичен: Гаврии́лов, Отрокови́це, гла́с Тебе́, Благослове́нней, возглаша́ем, досто́йнейше же сего́ наипа́че ничто́же иму́щи рещи́, и два́жды Тебе́ взыва́ем: ра́дуйся, ра́дуйся, Де́во, мно́гажды и мно́жицею ра́дуйся, Благода́тная, ра́дуйся, ми́ру Ра́досте.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: О́браз чи́стаго Рождества́ Твоего́ огнепали́мая купина́ показа́ неопа́льная; и ны́не на на́с напа́стей свире́пеющую угаси́ти, мо́лимся, пе́щь, да Тя́, Богоро́дице, непреста́нно велича́ем.
Ве́сь просвеще́ния испо́лнен бы́в, и ко Све́ту и́стинному Христа́, Бо́га же и Челове́ка, наста́вил еси́ во тьме́ неве́дения спя́щия славе́нския наро́ды, и пре́лести и́дольския изба́вил еси́.
Здра́вие разсла́бленным, преподо́бне, хромы́м тече́ние и глухи́м слы́шание, все́м вся́ прося́щим подае́ши моли́твами твои́ми, всесла́вне Нау́ме, Сло́ва пропове́дниче, на земли́ я́вльшемуся благода́тию.
Ви́ждь мою́ премно́гую к тебе́ любо́вь, о́тче, ви́ждь и жела́ние, принося́щему ти́ сие́ убо́гое тебе́ пе́ние, грехо́в мои́х испроси́ разреше́ние и ве́чныя жи́зни наслажде́ние.
Всего́ порабоще́на мя́ страсте́м, всего́, Богому́дре, оскверне́на мя́ прегреше́ньми, очи́сти моли́твами твои́ми, Нау́ме преподо́бне, и огня́ гее́нскаго изба́ви, на сие́ спомо́щника име́я Боже́ственнаго Кли́мента, с ни́мже тя́ велича́ем.
Богоро́дичен: Ты́ па́че ума́ и смы́сла, неизрече́нно и неизглаго́ланно, Пречи́стая, во утро́бе Твое́й зачала́ и родила́ еси́ Бо́жие Сло́во. Те́мже Тя́ сла́вим, я́коже мо́щно челове́ком, по достоя́нию бо а́ще мо́гут А́нгели.
Равноапостольный Наум Охридский († 910), болгарин по происхождению, был одним из учеников святых Кирилла и Мефодия и сопутствовал также святителю Клименту Охридскому во время его проповеди Евангелия. Оба они были прозваны «новыми Моисеем и Аароном».
В Германии их схватили и заключили в тюрьму, но по Божиему мановению темница потряслась, цепи спали с узников и они свободно покинули место своего заключения. Когда святитель Климент отправился на юго-запад Болгарии, преподобный Наум остался в тогдашней столице, городе Плиске.
Впоследствии, когда Климент нёс святительские труды в Охриде, святой Наум выстроил Архангельский монастырь на южном берегу Охридского озера, который на века стал источником крепости и прибежищем для бедных и увечных. Вокруг него собралось множество иноков, потому что он был мудрым наставником, строгим подвижником, чудотворцем и молитвенником. Он неустанно трудился над переводом Священного Писания на славянский язык. В монастыре равноапостольный Наум подвизался около десяти лет.
Святой Наум преставился 23 декабря 910 года и был погребён в устроенном им монастыре. Мощи его прославились чудесными исцелениями, особенно душевнобольных.