Канон святому преподобному Луке Елладскому
Припев: Преподо́бне о́тче Лукó , моли́ Бо́га о на́с.
Память: 20 февраля (07 февраля ст. ст.)
Глас 6.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Я́ко по су́ху пешеше́ствовав Изра́иль по бе́здне стопа́ми, гони́теля фарао́на ви́дя потопля́ема, Бо́гу побе́дную пе́снь пои́м, вопия́ше.
Сло́во ми́ да́ждь, богови́дче, предстоя́ престо́лу Влады́ки твоего́, воспе́ти све́тлое и светоно́сное житие́ твое́, Луко́, разори́в мглу́ ума́ моего́.
Всекре́пко тя́ возлюби́в, свяще́нный, Спа́се, к по́стничеству приступи́ тве́рдо, ско́рби, и труды́, и боле́зни терпя́, и́миже обре́те сла́дость неконча́ему.
Утружда́я те́ло, о́тче Луко́, воздержа́нием всегда́, бде́нием ча́стым и озлобле́нием вся́цем, му́дре, стремле́ния страсте́й лю́тых уста́вил еси́.
Богоро́дичен: Господороди́тельнице Де́во, Я́же Бо́га пло́тию ро́ждши, неразлу́чнаго Отцу́, воплоще́нна за милосе́рдие земны́х, томле́ния мя́ страсте́й покажи́ превы́шша.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Не́сть свя́т, я́коже Ты́, Го́споди Бо́же мо́й, вознесы́й ро́г ве́рных Твои́х, Бла́же, и утверди́вый на́с на ка́мени испове́дания Твоего́.
Воскрили́вся те́плым раче́нием Спа́са, роди́телей любо́вь презре́л еси́, Его́же ра́ди и бы́л еси́, о Луко́, стра́нен все́х сла́дких, блаже́нне.
Хра́м Госпо́день себе́ соде́лати хотя́, в пусты́нях всели́лся еси́, я́коже дре́вле Илия́, с де́моны боря́ся, те́мже обре́л еси́ кончи́ну блаже́нную.
Вся́кой Боже́ственней за́поведи, я́коже благопокори́в ра́б, яви́лся еси́, всеблаже́нне, до́бре сия́ соверша́я и смиря́я себе́: те́мже высоту́ прия́л еси́ небе́сную.
Богоро́дичен: Де́во Ма́ти Бо́жия, ро́ждшая Сло́во па́че сло́ва, я́вльшееся на́с ра́ди, моли́ приле́жно безслове́сия вся́каго мя́ изба́вити.
Седа́лен, гла́с 8.
От младе́нства возлюби́в доброде́тель, сла́дких все́х оша́ялся еси́, му́дре, поще́ние и воздержа́ние изве́стно показу́я, и, ма́терне жела́ние нивочто́же вмени́в, стра́нничеству себе́ та́й вда́л еси́. Па́ки же возвеща́ет тя́ Бо́г ма́тери твое́й, рыда́ющей лише́ния твоего́ пра́ведно всеизря́днейше. С не́юже ны́не живы́й моли́ Христа́ Бо́га прегреше́ний оставле́ние пода́ти пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Богоро́дичен: Со́лнца о́блаче разу́мнаго, Боже́ственнаго Све́та свети́льниче златокова́нный, нескве́рная, небла́зная, всенепоро́чная Влады́чице, омраче́нную ду́шу мою́ ослепле́нием страсте́й безстра́стия заре́ю просвети́, молю́ся, и оскверне́нное ми́ се́рдце омы́й пото́ки умиле́ния, покая́ния же слеза́ми, и от тиме́ния мя́ очи́сти де́л мои́х, да любо́вию зову́ Ти: Богоро́дице Присноде́во, моли́ Христа́ Бо́га прегреше́ний оставле́ние пода́ти ми́: Тебе́ бо име́ю наде́жду, ра́б Тво́й.
Крестобогоро́дичен: А́гнца и Па́стыря, и Изба́вителя, А́гница зря́щи на Кресте́, восклица́ше, пла́чущи, и го́рько рыда́ющи, вопия́ше: ми́р у́бо ра́дуется, прие́мля Тобо́ю избавле́ние, утро́ба же Моя́ гори́т, зря́щи Твое́ распя́тие, е́же терпи́ши за милосе́рдие ми́лости. Долготерпели́ве Го́споди, ми́лости бе́здно и исто́чниче неисчерпа́емый, умилосе́рдися и да́руй согреше́ний оставле́ние, ве́рою пою́щим боже́ственныя Стра́сти Твоя́.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Христо́с моя́ си́ла, Бо́г и Госпо́дь, честна́я Це́рковь боголе́пно пое́т, взыва́ющи, от смы́сла чи́ста, о Го́споде пра́зднующи.
Незло́бив, преподо́бен, пра́веден, и кро́ток, и це́л яви́лся еси́, о́тче Луко́, те́мже ублажи́лся еси́ от все́х Творца́ и Влады́ки, всеблаже́нне.
Ви́дев зави́дяй тя́ до́бре проходя́ща житие́, разжже́ся и напа́стей мно́жество тебе́ воздви́же, но изобличи́ся то́щ во́лк, всу́е сло́вом зи́нув.
Ума́ пра́востию житие́ упра́вил еси́ к лу́чшим, всеблаже́нне, жела́ний все́х кра́йнейшее жела́я, о́тче, ви́дети, е́же благополу́чно и получи́л еси́.
Богоро́дичен: Красну́ добро́тою Тя́ па́че все́х обре́т же́н, Кра́сный, Де́во Чи́стая, в Твою́ утро́бу всели́ся и злообра́зия мя́ страсте́й и тмы́ изба́ви.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Бо́жиим све́том Твои́м, Бла́же, у́тренюющих Ти́ ду́ши любо́вию озари́, молю́ся, Тя́ ве́дети, Сло́ве Бо́жий, и́стиннаго Бо́га, от мра́ка грехо́внаго взыва́юща.
Трудо́в твои́х воздая́ние от Богатода́вца восприе́м, о́тче преподо́бне, пучи́на чуде́с все́м яви́лся еси́, неду́ги отгоня́я приступа́ющим к тебе́.
Не поколеба́лся еси́, о́тче, врага́ премно́гими прило́ги, не ужаса́лся еси́ возвыше́ния его́, ста́л же еси́, я́ко сто́лп тве́рд, непоколе́блен, во смире́ние, я́ко во броня́, оде́явся.
До́бре соверши́в свяще́нное житие́ твое́, всеблаже́нне, и прие́м от Бо́га Вседержи́теля благода́ть исцеле́ний, слепы́я просвети́л еси́, хромы́я и разсла́бленныя здра́вы содева́я.
Богоро́дичен: Лю́дие, по́йте, Ю́же вои́стинну ро́ждшую Сло́во Бо́жие несказа́нно и пребы́вшую па́ки по рождестве́ Де́ву нетле́нну, я́ко все́м предста́тельство и спасе́ние на́ше.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Жите́йское мо́ре, воздвиза́емое зря́ напа́стей бу́рею, к ти́хому приста́нищу Твоему́ прите́к, вопию́ Ти: возведи́ от тли́ живо́т мо́й, Многоми́лостиве.
Разори́ся дре́вняя твоя́, льстивому́дре, я́же на ны́, кре́пость, и без ве́сти бы́ша мно́гая твоя́ кова́рства, лука́вне: се́ бо про́ст и незло́бив ю́ноша тя́ низложи́.
Не да́л еси́, преподо́бне, твои́ма очи́ма дрема́ния, ни ве́ждома поко́я, до́ндеже всю́ низложи́л еси́ хи́трость лестца́, разли́чныя тебе́ напа́сти на вся́к де́нь воздвиза́ющаго.
Целому́дренно соверши́л еси́ твое́ житие́ и до́бре стра́нныя прие́мля всегда́, ми́луя же бога́тно и дово́льно, те́мже и получи́л еси́ нетле́нную сла́ву и наслажде́ние.
Богоро́дичен: От Тро́ицы родила́ еси́ Ты́ Еди́наго пло́тски, Богороди́тельнице Пречи́стая, па́че ума́ же и сло́ва. Те́мже вопию́: Тро́ицы Боже́ственныя мя́ моли́твами Твои́ми покажи́ жили́ще.
Конда́к, гла́с 8.
Избра́вый тя́ Бо́г пре́жде созда́ния во Свое́ благоуго́дие, и́миже ве́дяще судьба́ми, при́сно от утро́бы освяща́ет и Своего́ раба́ показа́ тя́, исправля́я твоя́ стопы́, Луко́, я́ко Человеколю́бец. Ему́ ны́не, ра́дуяся, предстои́ши.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: О́троцы в Вавило́не пе́щнаго пла́мене не убоя́шася, но, посреде́ пла́мене вве́ржени, ороша́еми, поя́ху: благослове́н еси́, Го́споди, Бо́же оте́ц на́ших.
Ра́ка твои́х моще́й, Луко́, исто́чник показа́ся исцеле́ний, к не́йже вся́к притека́я, избавля́ется вся́ческих страсте́й, тя́ блажа́, преподо́бне, и поя́ Влады́ку твоего́.
Зна́мении велича́йшими, о́тче, просла́ви тя́ Госпо́дь, Его́же просла́вил еси́ ты́ боле́зньми воздержа́ния пе́рвее, — благослове́н бо, — взыва́л еси́, — Бо́г оте́ц на́ших.
В житии́ пресве́тел, и в чудесе́х велича́йш, и во все́х до́брых яви́лся еси́ непрело́жен, преподо́бне, те́мже трудо́в обре́л еси́ воздая́ние — Ца́рствие Бо́жие.
Богоро́дичен: Лю́ди и гра́д Тво́й спаса́й, Богороди́тельнице Всенепоро́чная, предста́тельство на́ше, ве́рою несомне́нною вопию́щих Ти́: благослове́н, Всечи́стая, Пло́д чре́ва Твоего́.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: За зако́ны оте́ческия блаже́ннии в Вавило́не ю́ноши, предбе́дствующе, царю́ющаго оплева́ша повеле́ние безу́мное, и совоку́плени, и́мже, не свари́шася огне́м, Держа́вствующему досто́йную воспева́ху пе́снь: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те во вся́ ве́ки.
Вре́д вся́кий стра́сти, преподо́бне, отгоня́еши, о́тче Луко́ блаже́нне, прокаже́нныя очища́я, укрепля́я немощны́я и сля́ченныя, разреша́я содержи́мыя у́зы и хромы́я вку́пе и слепы́я исцеля́я, — Го́спода по́йте, — зовы́й, — и превозноси́те во вся́ ве́ки.
Неболе́зненну обре́л еси́ сла́ву, преподо́бне, боле́зни мно́ги подъе́м и по́двиги, бде́ние и изможде́ние телесе́, поще́ние, и озлобле́ние, и низулега́ние, и вся́ко и́но друче́ние пло́ти любве́ ра́ди Соде́теля Твоего́, с Ни́мже ны́не живы́й весели́шися. Того́ у́бо моли́ спасти́ся все́м, ве́рою и любо́вию тя́ велича́ющим.
Разли́чных ра́ди боле́зней, преподо́бне, и доброде́телей вше́л еси́ в небе́сное Ца́рство, веселя́ся ны́не ве́чно, и Влады́ки всегда́ наслажда́яся добро́тами, со а́нгелы пе́ние трисвято́е пое́ши: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те во вся́ ве́ки.
Богоро́дичен: Не отсту́пльша Неразлу́чнаго от Оте́ческаго не́дра, Чи́стая, родила́ еси́ неискусому́жно, несказа́нно же Челове́ка соверше́нна су́ща. Его́же моли́ да́ти ми́ кре́пость лука́вых помышле́ний прило́г вся́кий низложи́ти до конца́ и во́лю Боже́ственную Того́ де́лати всегда́, да Тя́ велича́ю.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Бо́га челове́ком невозмо́жно ви́дети, на Него́же не сме́ют чи́ни а́нгельстии взира́ти; Тобо́ю бо, Всечи́стая, яви́ся челове́ком Сло́во воплоще́нно, Его́же велича́юще, с небе́сными во́и, Тя́ ублажа́ем.
Твоя́ боле́зни, о́тче, и по́двиги кто́ изрещи́ возмо́жет зе́млен? и́хже ра́ди досто́йну мзду́ восприя́л еси́ от Бо́га, бы́л бо еси́ прия́телище Боже́ственнаго Ду́ха, преподо́бен, пра́в, и́стинен, пра́веден и непоро́чен.
Во оби́телех о́ных я́ко водворя́яся жела́нных и добро́т Боже́ственных насыща́яся, рая́ же Боже́ственнаго цвето́в ны́не наслажда́яся в сы́тость и ра́дуяся, па́мять к Бо́гу о на́с сотвори́, всеблаже́нне.
Тро́ичен: Еди́но Естество́ Триипоста́сное, трисия́нное Существо́ и неразлу́чная Си́ло, О́тче, Сы́не и Святы́й Ду́ше, Еди́но Божество́, спаса́й ве́рою Тя́ Еди́наго велича́ющия, Бо́га в Трие́х Ли́цех.
Богоро́дичен: Разуме́ти не мо́жет Твоего́ та́инства зе́млен у́м, Де́во Богоро́дице Всепе́тая, пре́жде бо Рождества́ безму́жно зачала́ еси́, пребыла́ же еси́ Де́ва и по Рождестве́, родила́ же еси́ Сло́во, Отцу́ Соприсносу́щное.
Пѣ́снь а҃.
І҆рмо́съ: Ꙗ҆́кѡ по сꙋ́хꙋ пѣшеше́ствовавъ і҆и҃ль, по бе́зднѣ стопа́ми, гони́телѧ фараѡ́на ви́дѧ потоплѧ́ема, бг҃ꙋ побѣ́днꙋю пѣ́снь, пои́мъ, вопїѧ́ше.
Сло́во мѝ да́ждь, бг҃ови́дче, предстоѧ̀ прⷭ҇то́лꙋ влⷣки твоегѡ̀, воспѣ́ти свѣ́тлое и҆ свѣтоно́сное житїѐ твоѐ, лꙋко̀, разори́въ мглꙋ̀ ᲂу҆ма̀ моегѡ̀.
Всекрѣ́пкѡ тѧ̀ возлюби́въ сщ҃е́нный, сп҃се, къ по́стничествꙋ пристꙋпѝ тве́рдѡ, скѡ́рби и҆ трꙋды̀ и҆ болѣ̑зни терпѧ̀, и҆́миже ѡ҆брѣ́те сла́дость неконча́емꙋ.
Оу҆трꙋжда́ѧ тѣ́ло, ѻ҆́тче лꙋко̀, воздержа́нїемъ всегда̀, бдѣ́нїемъ ча́стымъ, и҆ ѡ҆ѕлобле́нїемъ всѧ́цѣмъ, мꙋ́дре, стремлє́нїѧ страсте́й лю́тыхъ ᲂу҆ста́вилъ є҆сѝ.
Бг҃оро́диченъ: Гдⷭ҇ороди́тельнице дв҃о, ꙗ҆́же бг҃а пло́тїю ро́ждши неразлꙋ́чнаго ѻ҆ц҃ꙋ̀, воплоще́нна за милосе́рдїе земны́хъ, томле́нїѧ мѧ̀ страсте́й покажѝ превы́шша.
Пѣ́снь г҃.
І҆рмо́съ: Нѣ́сть ст҃ъ, ꙗ҆́коже ты̀, гдⷭ҇и бж҃е мо́й, вознесы́й ро́гъ вѣ́рныхъ твои́хъ, бл҃же, и҆ ᲂу҆тверди́вый на́съ на ка́мени и҆сповѣ́данїѧ твоегѡ̀.
Воскрили́всѧ те́плымъ раче́нїемъ сп҃са, роди́телей любо́вь презрѣ́лъ є҆сѝ: є҆гѡ́же ра́ди и҆ бы́лъ є҆сѝ, ѽ лꙋко̀, стра́ненъ всѣ́хъ сла́дкихъ, блаже́нне.
Хра́мъ гдⷭ҇ень себѐ содѣ́лати хотѧ̀, въ пꙋсты́нѧхъ всели́лсѧ є҆сѝ, ꙗ҆́коже дре́вле и҆лїа̀, съ де́мѡны борѧ́сѧ: тѣ́мже ѡ҆брѣ́лъ є҆сѝ кончи́нꙋ блаже́ннꙋю.
Всѧ́кой бжⷭ҇твеннѣй за́повѣди, ꙗ҆́коже благопокори́въ ра́бъ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, всебл҃же́нне, до́брѣ сїѧ̑ соверша́ѧ, и҆ смирѧ́ѧ себѐ: тѣ́мже высотꙋ̀ прїѧ́лъ є҆сѝ нбⷭ҇нꙋю.
Бг҃оро́диченъ: Дв҃о мт҃и бж҃їѧ, ро́ждшаѧ сло́во па́че сло́ва, ꙗ҆́вльшеесѧ на́съ ра́ди, молѝ прилѣ́жнѡ, безслове́сїѧ всѧ́кагѡ мѧ̀ и҆зба́вити.
Сѣда́ленъ, гла́съ и҃.
Ѿ младе́нства возлюби́въ добродѣ́тель, сла́дкихъ всѣ́хъ ѡ҆ша́ѧлсѧ є҆сѝ, мꙋ́дре, поще́нїе и҆ воздержа́нїе и҆звѣ́стнѡ показꙋ́ѧ, и҆ ма́терне жела́нїе нивочто́же вмѣни́въ, стра́нничествꙋ себѐ та́й вда́лъ є҆сѝ: па́ки же возвѣща́етъ тѧ̀ бг҃ъ мт҃ри твое́й, рыда́ющей лише́нїѧ твоегѡ̀ пра́веднѡ, всеизрѧ́днѣйше. Съ не́юже ны́нѣ живы́й, молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, прегрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе пода́ти пра́зднꙋющымъ любо́вїю свѧтꙋ́ю па́мѧть твою̀.
Бг҃оро́диченъ: Со́лнца ѻ҆́блаче разꙋ́мнагѡ, бж҃е́ственнагѡ свѣ́та свѣти́льниче златокова́нный, нескве́рнаѧ, небла́знаѧ, всенепоро́чнаѧ влⷣчце, ѡ҆мраче́ннꙋю дꙋ́шꙋ мою̀ ѡ҆слѣпле́нїемъ страсте́й безстра́стїѧ заре́ю просвѣтѝ, молю́сѧ, и҆ ѡ҆скверне́нное мѝ се́рдце ѡ҆мы́й потѡ́ки ᲂу҆миле́нїѧ, покаѧ́нїѧ же слеза́ми, и҆ ѿ тимѣ́нїѧ мѧ̀ ѡ҆чи́сти дѣ́лъ мои́хъ, да любо́вїю зовꙋ́ ти: бцⷣе приснодв҃о, молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, прегрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе пода́ти мѝ: тебе́ бо и҆мѣ́ю наде́ждꙋ ра́бъ тво́й.
Крⷭ҇тобг҃оро́диченъ: А҆́гнца и҆ па́стырѧ и҆ и҆зба́вителѧ а҆́гница зрѧ́щи на крⷭ҇тѣ̀, восклица́ше пла́чꙋщи, и҆ го́рькѡ рыда́ющи, вопїѧ́ше: мі́ръ ᲂу҆́бѡ ра́дꙋетсѧ, прїе́млѧ тобо́ю и҆збавле́нїе, ᲂу҆тро́ба же моѧ̀ гори́тъ, зрѧ́щи твоѐ распѧ́тїе, є҆́же терпи́ши за милосе́рдїе ми́лости. долготерпѣли́ве гдⷭ҇и, ми́лости бе́здно, и҆ и҆сто́чниче неисчерпа́емый, ᲂу҆милосе́рдисѧ и҆ да́рꙋй согрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе, вѣ́рою пою́щымъ бжⷭ҇твєнныѧ стра̑сти твоѧ̑.
Пѣ́снь д҃.
І҆рмо́съ: Хрⷭ҇то́съ моѧ̀ си́ла, бг҃ъ и҆ гдⷭ҇ь, честна́ѧ цр҃ковь бг҃олѣ́пнѡ пое́тъ, взыва́ющи ѿ смы́сла чи́ста, ѡ҆ гдⷭ҇ѣ пра́зднꙋющи.
Неѕло́бивъ, преподо́бенъ, пра́веденъ, и҆ кро́токъ, и҆ цѣ́лъ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, ѻ҆́тче лꙋко̀: тѣ́мже ᲂу҆блажи́лсѧ є҆сѝ ѿ всѣ́хъ творца̀ и҆ влⷣки, всеблаже́нне.
Ви́дѣвъ зави́дѧй тѧ̀ до́брѣ проходѧ́ща житїѐ, разжже́сѧ, и҆ напа́стей мно́жество тебѣ̀ воздви́же, но и҆з̾ѡбличи́сѧ то́щъ во́лкъ, всꙋ́е сло́вомъ зи́нꙋвъ.
Оу҆ма̀ пра́востїю житїѐ ᲂу҆пра́вилъ є҆сѝ къ лꙋ́чшымъ, всебл҃же́нне, жела́нїй всѣ́хъ кра́йнѣйшее жела́ѧ, ѻ҆́тче, ви́дѣти, є҆́же благополꙋ́чнѡ и҆ полꙋчи́лъ є҆сѝ.
Бг҃оро́диченъ: Краснꙋ̀ добро́тою тѧ̀ па́че всѣ́хъ ѡ҆брѣ́тъ же́нъ, кра́сный, дв҃о чⷭ҇таѧ, въ твою̀ ᲂу҆тро́бꙋ всели́сѧ, и҆ ѕлоѻбра́зїѧ мѧ̀ страсте́й и҆ тмы̀ и҆зба́ви.
Пѣ́снь є҃.
І҆рмо́съ: Бж҃їимъ свѣ́томъ твои́мъ, бл҃же, ᲂу҆́тренюющихъ тѝ дꙋ́шы любо́вїю ѡ҆зарѝ, молю́сѧ, тѧ̀ вѣ́дѣти, сло́ве бж҃їй, и҆́стиннаго бг҃а, ѿ мра́ка грѣхо́внагѡ взыва́юща.
Трꙋдѡ́въ твои́хъ воздаѧ́нїе, ѿ богатода́вца воспрїе́мъ, ѻ҆́тче прпⷣбне, пꙋчи́на чꙋде́съ всѣ̑мъ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, недꙋ́ги ѿгонѧ́ѧ пристꙋпа́ющымъ къ тебѣ̀.
Не поколеба́лсѧ є҆сѝ, ѻ҆́тче, врага̀ премно́гими прилѡ́ги, не ᲂу҆жаса́лсѧ є҆сѝ возвыше́нїѧ є҆гѡ̀, ста́лъ же є҆сѝ ꙗ҆́кѡ сто́лпъ тве́рдъ непоколе́бленъ, во смире́нїе ꙗ҆́кѡ во бронѧ̑ ѡ҆дѣ́ѧвсѧ.
До́брѣ соверши́въ свѧще́нное житїѐ твоѐ, всеблаже́нне, и҆ прїе́мъ ѿ бг҃а вседержи́телѧ благода́ть и҆сцѣле́нїй, слѣпы̑ѧ просвѣти́лъ є҆сѝ, хромы̑ѧ и҆ разсла́блєнныѧ здра̑вы содѣва́ѧ.
Бг҃оро́диченъ: Лю́дїе, по́йте, ю҆́же вои́стиннꙋ ро́ждшꙋю сло́во бж҃їе несказа́ннѡ, и҆ пребы́вшꙋю па́ки по ржⷭ҇твѣ̀ дв҃ꙋ нетлѣ́ннꙋ, ꙗ҆́кѡ всѣ̑мъ предста́тельство и҆ спасе́нїе на́ше.
Пѣ́снь ѕ҃.
І҆рмо́съ: Жите́йское мо́ре воздвиза́емое зрѧ̀ напа́стей бꙋ́рею, къ ти́хомꙋ приста́нищꙋ твоемꙋ̀ прите́къ, вопїю́ ти: возведѝ ѿ тлѝ живо́тъ мо́й, многомлⷭ҇тиве.
Разори́сѧ дре́внѧѧ твоѧ̀, льстивомꙋ́дре, ꙗ҆́же на ны̀ крѣ́пость, и҆ безъ вѣ́сти бы́ша мнѡ́гаѧ твоѧ̑ кова̑рства, лꙋка́вне: се́ бо про́стъ и҆ неѕло́бивъ ю҆́ноша тѧ̀ низложѝ.
Не да́лъ є҆сѝ, прпⷣбне, твои́ма ѻ҆чи́ма дрема́нїѧ, ни вѣ́ждома поко́ѧ, до́ндеже всю̀ низложи́лъ є҆сѝ хи́трость лестца̀, разли̑чныѧ тебѣ̀ напа̑сти на всѧ́къ де́нь воздвиза́ющагѡ.
Цѣломꙋ́дренно соверши́лъ є҆сѝ твоѐ житїѐ, и҆ до́брѣ стра̑нныѧ прїе́млѧ всегда̀, ми́лꙋѧ же бога́тнѡ и҆ дово́льнѡ: тѣ́мже и҆ полꙋчи́лъ є҆сѝ нетлѣ́ннꙋю сла́вꙋ и҆ наслажде́нїе.
Бг҃оро́диченъ: Ѿ трⷪ҇цы родила̀ є҆сѝ ты̀ є҆ди́наго пло́тски, бг҃ороди́тельнице пречⷭ҇таѧ, па́че ᲂу҆ма́ же и҆ сло́ва, тѣ́мже вопїю̀: трⷪ҇цы бжⷭ҇твенныѧ мѧ̀ мл҃твами твои́ми покажѝ жили́ще.
Конда́къ, гла́съ и҃.
И҆збра́вый тѧ̀ бг҃ъ пре́жде созда́нїѧ во своѐ бл҃гоꙋго́дїе, и҆́миже вѣ́дѧще сꙋдьба́ми, при́снѡ ѿ ᲂу҆трѡ́бы ѡ҆сщ҃а́етъ и҆ своегѡ̀ раба̀ показа̀ тѧ̀, и҆справлѧ́ѧ твоѧ̀ стѡпы̀, лꙋко̀, ꙗ҆́кѡ чл҃вѣколю́бецъ. є҆мꙋ̀ ны́нѣ, ра́дꙋѧсѧ, предстои́ши.
Пѣ́снь з҃.
І҆рмо́съ: Ѻ҆́троцы въ вавѷлѡ́нѣ пе́щнагѡ пла́мене не ᲂу҆боѧ́шасѧ, но посредѣ̀ пла́мене вве́ржени, ѡ҆роша́еми поѧ́хꙋ: благослове́нъ є҆сѝ, гдⷭ҇и, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
Ра́ка твои́хъ моще́й, лꙋко̀, и҆сто́чникъ показа́сѧ и҆сцѣле́нїй, къ не́йже всѧ́къ притека́ѧ и҆збавлѧ́етсѧ всѧ́ческихъ страсте́й, тѧ̀ блажѧ̀, преподо́бне, и҆ поѧ̀ влⷣкꙋ твоего̀.
Зна́мєнїи велича́йшими, ѻ҆́тче, просла́ви тѧ̀ гдⷭ҇ь, є҆го́же просла́вилъ є҆сѝ ты̀ болѣ́зньми воздержа́нїѧ пе́рвѣе: благослове́нъ бо, взыва́лъ є҆сѝ, бг҃ъ ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
Въ житїѝ пресвѣ́телъ, и҆ въ чꙋдесѣ́хъ велича́йшъ, и҆ во всѣ́хъ до́брыхъ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ непрело́женъ, преподо́бне: тѣ́мже трꙋдѡ́въ ѡ҆брѣ́лъ є҆сѝ воздаѧ́нїе, црⷭ҇твїе бж҃їе.
Бг҃оро́диченъ: Лю́ди и҆ гра́дъ тво́й спаса́й, бг҃ороди́тельнице всенепоро́чнаѧ, предста́тельство на́ше, вѣ́рою несомнѣ́нною вопїю́щихъ тѝ: благослове́нъ, всечⷭ҇таѧ, пло́дъ чре́ва твоегѡ̀.
Пѣ́снь и҃.
І҆рмо́съ: За зако́ны ѻ҆те́чєскїѧ блаже́ннїи въ вавѷлѡ́нѣ ю҆́нѡши предбѣ́дствꙋюще, царю́ющагѡ ѡ҆плева́ша повелѣ́нїе безꙋ́мное, и҆ совокꙋ́плени, и҆́мже не свари́шасѧ, ѻ҆гне́мъ, держа́вствꙋющемꙋ досто́йнꙋю воспѣва́хꙋ пѣ́снь: гдⷭ҇а по́йте, дѣла̀, и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.
Вре́дъ всѧ́кїй стра́сти, преподо́бне, ѿгонѧ́еши, ѻ҆́тче лꙋко̀ блаже́нне, прокажє́нныѧ ѡ҆чища́ѧ, ᲂу҆крѣплѧ́ѧ немощны̑ѧ, и҆ слѧ́чєнныѧ разрѣша́ѧ содержи́мыѧ ᲂу҆́зы, и҆ хромы̑ѧ вкꙋ́пѣ и҆ слѣпы̑ѧ и҆сцѣлѧ́ѧ, гдⷭ҇а по́йте, зовы́й, и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.
Неболѣ́зненнꙋ ѡ҆брѣ́лъ є҆сѝ сла́вꙋ, преподо́бне, болѣ̑зни мнѡ́ги под̾е́мъ и҆ по́двиги, бдѣ́нїе и҆ и҆зможде́нїе тѣлесѐ, поще́нїе и҆ ѡ҆ѕлобле́нїе и҆ низꙋлега́нїе, и҆ всѧ́ко и҆́но дрꙋче́нїе пло́ти любвѐ ра́ди содѣ́телѧ твоегѡ̀, съ ни́мже ны́нѣ живы́й весели́шисѧ. того̀ ᲂу҆̀бо молѝ спасти́сѧ всѣ̑мъ вѣ́рою и҆ любо́вїю тѧ̀ велича́ющымъ.
Разли́чныхъ ра́ди болѣ́зней, прпⷣбне, и҆ добродѣ́телей вше́лъ є҆сѝ въ нбⷭ҇ное црⷭ҇тво, веселѧ́сѧ ны́нѣ вѣ́чнѡ, и҆ влⷣки всегда̀ наслажда́ѧсѧ добро́тами, со а҆́гг҃лы пѣ́нїе трист҃о́е пое́ши: гдⷭ҇а по́йте, дѣла̀, и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.
Бг҃оро́диченъ: Не ѿстꙋ́пльша неразлꙋ́чнаго ѿ ѻ҆те́ческагѡ нѣ́дра, чⷭ҇таѧ, родила̀ є҆сѝ неискꙋсомꙋ́жнѡ, несказа́ннѡ же человѣ́ка соверше́нна сꙋ́ща, є҆го́же молѝ да́ти мѝ крѣ́пость, лꙋка́выхъ помышле́нїй прило́гъ всѧ́кїй низложи́ти до конца̀, и҆ во́лю бжⷭ҇твеннꙋю тогѡ̀ дѣ́лати всегда̀, да тѧ̀ велича́ю.
Пѣ́снь ѳ҃.
І҆рмо́съ: Бг҃а человѣ́кѡмъ невозмо́жно ви́дѣти, на него́же не смѣ́ютъ чи́ни а҆́гг҃льстїи взира́ти: тобо́ю бо, всечⷭ҇таѧ, ꙗ҆ви́сѧ человѣ́кѡмъ сло́во воплоще́нно, є҆го́же велича́юще, съ нбⷭ҇ными вѡ́и, тѧ̀ ᲂу҆блажа́емъ.
Твоѧ̑ бѡлѣ́зни, ѻ҆́тче, и҆ по́двиги кто̀ и҆зрещѝ возмо́жетъ зе́мленъ; и҆́хже ра́ди досто́йнꙋ мздꙋ̀ воспрїѧ́лъ є҆сѝ ѿ бг҃а: бы́лъ бо є҆сѝ прїѧ́телище бж҃е́ственнагѡ дх҃а, преподо́бенъ, пра́въ, и҆́стиненъ, пра́веденъ и҆ непоро́ченъ.
Во ѻ҆би́телехъ ѻ҆́ныхъ ꙗ҆́кѡ водворѧ́ѧсѧ жела́нныхъ, и҆ добро́тъ бж҃е́ственныхъ насыща́ѧсѧ: раѧ́ же бжⷭ҇твеннагѡ цвѣтѡ́въ ны́нѣ наслажда́ѧсѧ въ сы́тость, и҆ ра́дꙋѧсѧ, па́мѧть къ бг҃ꙋ ѡ҆ на́съ сотворѝ, всебл҃же́нне.
Трⷪ҇ченъ: Є҆ди́но є҆стество̀ трїѷпоста́сное, трисїѧ́нное сꙋщество̀, и҆ неразлꙋ́чнаѧ си́ло, ѻ҆́тче, сн҃е и҆ ст҃ы́й дш҃е, є҆ди́но бж҃ество̀, спаса́й вѣ́рою тѧ̀ є҆ди́наго велича́ющыѧ бг҃а въ трїе́хъ ли́цѣхъ.
Бг҃оро́диченъ: Разꙋмѣ́ти не мо́жетъ твоегѡ̀ та́инства зе́мленъ ᲂу҆́мъ, дв҃о бцⷣе всепѣ́таѧ. пре́жде бо рождества̀ безмꙋ́жнѡ зачала̀ є҆сѝ, пребыла́ же є҆сѝ дв҃а и҆ по ржⷭ҇твѣ̀, родила́ же є҆сѝ сло́во, ѻ҆ц҃ꙋ̀ соприсносꙋ́щное.
Краткое житие преподобного Луки Елладского, отшельника
Преподобный Лука Елладский был родом из греческого селения Кастории. Сын бедных земледельцев, преподобный с детства много трудился, работал в поле, пас овец. Он был в полном послушании у родителей и очень воздержан в пище. Часто он раздавал нищим всю свою еду и одежду, за что терпел упреки от родителей. Однажды он отдал нищим почти все семена, которые должен был посеять на своем поле, но Господь вознаградил его за милостыню: урожай был собран больше прежних.
Еще юношей он много и усердно молился. Его мать не однажды видела его стоящим во время молитвы не на земле, а на воздухе.
После смерти отца он тайно от матери ушел в Афины, где принял в монастыре постриг в иноческий чин. Но по молитве матери, которая очень тосковала о нем, Господь чудесным образом вернул его в отчий дом. Там он прожил всего четыре месяца и, утешив свою мать, уже с ее благословения удалился в уединенное место на Иоаннову гору, где была церковь во имя святых бессребреников Космы и Дамиана, в которой он и подвизался в непрестанной молитве и посте. Там он принял монашеское пострижение от старцев-паломников. После этого святой Лука усугубил свои подвиги, за что Господь удостоил его дара прозрения.
После семилетнего пребывания на Иоанновой горе преподобный из-за нашествия болгарских войск удалился в Коринф. Услышав о подвигах некоего столпника в Патрах, он отправился к нему и 10 лет служил подвижнику со смирением и покорностью. Затем святой снова возвратился на родину и опять стал подвизаться на Иоанновой горе.
Стекавшиеся туда во множестве люди нарушали его безмолвие, и преподобный Лука с благословения старца Феофилакта со своим учеником удалился в еще более пустынное место Калавие, откуда через три года из-за нашествия арабов переселился на пустынный и безводный остров Ампиль. Последним местом его подвигов стал Стирий (Сотерие). Здесь к преподобному собралась братия, и возник небольшой монастырь, церковь которого была освящена во имя святой великомученицы Варвары. Пребывая в обители, преподобный творил многие чудеса, исцеляя болезни душевные и телесные. Предвидя свою кончину, святой затворился в келлии и три месяца готовился к исходу. На вопрос, где его похоронить, преподобный ответил: «Бросьте тело мое на съедение зверям». Когда же братия просила его изменить завещание, он велел похоронить тело на том же месте, где он лежит. Со словами: «В руки Твои, Господи, предаю дух мой!» – преподобный Лука почил о Господе 7 февраля 946 года. Впоследствии на месте его погребения была воздвигнута церковь, а от его святых мощей истекало миро и происходили многие исцеления.
Полное житие преподобного Луки Елладского, отшельника
Уютно устроившись на склоне холма, на высоте 1 700 метров от его подножия, монастырь Осиу Лука встречает паломника тишиной и прохладой, столь отрадными после суеты городов и городков Аттики. Свежий бриз, мириады птиц, красота древнего каменного монастыря, панорама окрестностей, открывающаяся с площадки монастырского двора... Духовное богатство этого монастыря исходит от его основателя – святого Луки, иногда называемого «младший» или «Стирисский», в отличие от святого евангелиста Луки, изначально похороненного недалеко отсюда, в Фивах. Красивые сооружения Осиу Лука принадлежат к числу наиболее впечатляющих образцов ранней монастырской архитектуры. Известен Осиу Лука и своими необыкновенными византийскими мозаиками, не уступающими по красоте и духовному содержанию мозаикам монастырей Мони и Дафни. В Осиу Лука живет лишь горстка монахов, но православные паломники, как и в давние времена, с радостью приезжают сюда поклониться чудотворным мощам святого Луки Младшего.
Святой Лука родился в июле 896 года, он был третьим из семи детей. Родители его бежали из Эгины во время нашествия арабов в девятом веке и поселились в местечке Касторион (ныне Кастри, недалеко от Дельф). Будущего святого крестили с именем Стефан. Уже в детстве он отказывался от мяса, яиц и фруктов, питаясь исключительно овощами и хлебом. Его юношеское благочестие выражалось в удивительной щедрости и забвении себя. Он раздавал нуждающимся все, что имел и часто возвращался домой полураздетый и замерзший, из-за чего домашние его постоянно ругали. Когда ему было четырнадцать лет, в деревню по пути из Рима зашли двое монахов. Их пример зажег в юноше желание принять постриг и жить монашеской жизнью. Он тайно ушел с ними, а впоследствии поступил в один из афинских монастырей, посвященный Божией Матери. По некоторым сведениям это был монастырь Богородицы Атениотиссы на Акрополе – бывший Парфенон.
Его мать, к тому времени уже вдова, день и ночь умоляла Бога вернуть ей сына. Она была благочестивой женщиной и не имела намерения воспрепятствовать сыну в осуществлении его призвания, сама в свое время учила его ставить службу Господу превыше всего. Но она не ожидала, что Стефан покинет ее в таком юном возрасте, и его исчезновение повергло ее в отчаяние. Господь услышал ее молитвы: три ночи подряд настоятеля афинского монастыря беспокоил один и тот же сон: он видел, как мать Стефана молит Бога о возвращении сына. В конце концов настоятель позвал Стефана и в резкой форме велел ему возвращаться домой и вести тихую жизнь в каком-нибудь другом месте: «В сложившихся обстоятельствах у тебя нет никакой возможности не вернуться к матери... Видимо, ее молитва для Господа крайне убедительна и оказывается сильнее твоей собственной... Отойди же от нас и от границ Аттики и предай себя в руки той, которая родила тебя – и которая за прошедшие три ночи десять тысяч раз являлась во сне изводить меня».
Стефан вернулся домой, но спустя четыре месяца ушел снова (на этот раз с благословения матери) в область под названием Ионица, где находилась усыпальница с телами святых бессребреников Космы и Дамиана. Он жил там какое-то время в уединении, изнуряя плоть постом, бдениями и трудом и подвергая ее воздействию всех стихий. Развел щедро плодоносящий сад и стал отдавать плоды своего труда соседям и прохожим. Строго ограничивая в удобствах самого себя, он был приветлив и гостеприимен со всеми, кто проходил мимо. Как-то раз на пути в Рим у него остановились двое монахов-паломников. Они и постригли его с именем Лука. Лука строго относился к самому себе, избегая комфорта, но с теми, кто оказывался рядом с ним, неизменно был весел и бодр, оказывал им гостеприимство.
В 917 году на Южную Грецию напали болгары, и отец Лука вместе с деревенскими жителями нашел прибежище на соседнем острове. Ему тогда шел всего двадцать второй год, но его подвижническая жизнь и близость к Богу позволили ему заранее предвидеть это нападение. Однако окружающие, услышав предсказание из уст совсем еще молодого человека, не восприняли его всерьез и не стали готовиться к обороне. Болгары же, разорив юг континентальной Греции, набросились на острова. Юному иноку удалось спастись. Он добрался вплавь до континента вместе с несколькими крепкими мужчинами. Все остальные были убиты. Набеги в этих краях не прекращались, и Лука со своей семьей и друзьями перебрался в Коринф, а потом поселился у одного столпника в местечке под названием Земена недалеко от побережья Коринфского залива. Десять лет он служил келейником у этого подвижника, таскал дрова и воду, готовил и рыбачил.
Когда в его родных местах вновь воцарился мир, Лука вернулся туда и стал жить в области, которая тогда называлась Каламион (нынешняя Залста). Потом на остров опять напали, на этот раз арабские пираты с острова Крит, и Лука нашел временное пристанище на острове Ампелон (сейчас он называется Ампелос) в Коринфском заливе. Наконец, в 946 году, в возрасте сорока девяти лет, он поселился в Стирисе, на том месте, где сейчас стоит его монастырь. Построил келлию, небольшой храм и разбил рядом садик. К нему сразу стали приходить люди, образовалась община, в которую входили трое иноков, отличавшихся добродетельной жизнью и особым благочестием – Григорий, Панкратий и Феодосий. В житии святого Луки часто упоминается имя его сестры Кали, которая также была монахиней-подвижницей и, по-видимому, жила неподалеку, помогая брату в делах его общины. Житие святого Луки составлено в основном по тем сведениям, что сообщила Кали. Вероятно, брат и сестра виделись ежедневно. В конце жизни святой Лука начал строительство большого храма в честь святой Варвары, но до окончания строительства не дожил. Святой Лука отошел ко Господу 7 февраля 953 года.
Святой Лука прожил пятьдесят шесть лет. Слава целителя и пророка, в основании которой лежала добродетельная, полная добровольных лишений жизнь, принесла ему всеобщую любовь. Богатые купцы, бедные крестьяне, военачальники, епископы и правители – все видели в нем избранный сосуд Духа Святого. Он заранее назвал точный день своей кончины и за двадцать лет до самого события предсказал победу греков над арабами с острова Крит в 961 году.
Составители жития святого Луки неоднократно подчеркивают две его наиболее характерные черты: строгий аскетизм во всем, что касалось его самого, и благожелательную щедрость по отношению к другим. Он был известен как пророк, целитель, способный лечить болезни и изгонять из людей бесов, и духовный наставник, хотя и не имел священнического сана. Он не искал возможности делать «добрые дела»; скорее, те, кому необходима была помощь, искали его в пустыне, ведомые благодатью Божией и собственной нуждой.
После кончины святого Луки его мощи начали мироточить, и братия поспешили закончить строительство церкви святой Варвары (впоследствии переименованной в честь Пресвятой Богородицы), чтобы было где хранить мощи. Этот храм вскоре стал известным местом паломничества, а мощи мироточили еще несколько столетий. Миро накапливалось на поверхности каменного надгробия, и паломники собирали его, помазываясь этим миром и маслом из лампады над ракой. При этом происходило множество исцелений. В 1011 году рядом с церковью святой Варвары построили большой храм в честь святого Луки, в форме креста. Мощи перенесли в новый храм, где они покоились до 1204 года, когда эти земли захватили франки. Захватчики увезли в Рим и мощи, и другие церковные сокровища. В 1986 году Ватикан вернул монастырю мощи, и теперь они опять покоятся в том храме святого Луки, из которого их некогда забрали.
В наши дни в монастыре действуют два больших храма, музей, подземная часовня под церковью святой Варвары, где был похоронен святой Лука, трапезная, колокольня и келлии. Из первых монастырских построек сохранились ворота в юго-западном углу монастыря и древние келлии с арочными крышами и маленькими деревянными дверками в северной и восточной части. Есть здесь и известные мозаичные изображения: Христос – Свет миру, Распятие, Омовение ног на Тайной вечере, Воскресение, святые, Богородица и сам святой Лука.
Память святого Луки празднуется 7 февраля, день перенесения его мощей – 3 мая.
См. также: "Житие преподобного отца нашего Луки Ефесского" в изложении свт. Димитрия Ростовского.