Канон святому преподобному Исаакию Далматскому, игумену
Припев: Преподо́бне о́тче Исаа́кие, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 04 апреля (22 марта ст. ст.); 12 июня (30 мая ст. ст.); 16 августа (03 августа ст. ст.)
Глас 8.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Изра́иля от рабо́ты изба́вил еси́, Го́споди, десни́цею Твое́ю держа́вною, я́ко о́наго спа́сл еси́, ны́не на́с спаси́.
От пусты́нных преде́л прини́кнув, преподо́бне, собра́ние е́реси расплени́в, свя́те, утверди́л еси́ ве́ру Христо́ву.
Дави́дски пред цари́, сла́вне, глаго́ля, никогда́же постыде́лся еси́, Христо́ву хотя́ Це́рковь утверди́ти.
В ти́не пре́лести, приве́ргся, прехва́льне, я́ко би́сер, просия́л еси́, заре́ю Ду́ха уясня́емь, сла́вне.
Богоро́дичен: Во утро́бе заче́нши Безле́тнаго, Пречи́стая, от Отца́ рожде́нна Сы́на, Младе́нца Сего́, Непоро́чная Де́во, породила́ еси́.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Утверди́ на́ш у́м и сердца́, Небеса́ сло́вом утвержде́й, во е́же пе́ти и сла́вити Тя́, во спасе́ние ду́ш на́ших.
Труба́ слове́сна Ду́ха яви́лся еси́, о́тче, вся́ созыва́ющи, я́коже на бра́нь, вра́жиим ополче́нием проти́ву ста́ти по́мощию Спа́са Христа́.
Ле́ствица мы́сленная показа́лся еси́, Богоно́се, к ца́рству веду́щи Вы́шнему восходя́щия ве́рою, уче́нии твои́ми утвержда́емы в Ду́се.
Гора́ и́стинно я́вствовался еси́ уче́ния, Богоно́се, любо́вию Влады́ки, ко Христо́ве Це́ркви вся́ собира́я, сопряже́нныя доброде́тельми к Нему́.
Богоро́дичен: Ма́ти и́стинно показа́лася еси́, о Де́во, Емману́ила ро́ждши, Бо́га Сло́ва, Его́же моля́щи не преста́й, безму́жная Неве́сто, благослове́нная Богоро́дице Чи́стая.
Седа́лен, гла́с 4.
Тучено́сный о́блак духо́вный яви́лся еси́, преблаже́нне, су́щим на земли́, напая́я, я́ко бразду́, ве́рных сердца́: обте́к же концы́ Боже́ственными словесы́ твои́ми, до́ждь уче́ний источи́л еси́, прему́дре, те́мже, я́ко пото́ки, все́х сердца́ благово́ние Ду́ха богому́дренно израсти́л еси́, Богоно́се Исаа́кие, моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние пода́ти чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Богоро́дичен: Я́ко Всенепоро́чная Неве́ста Творцу́, я́ко Неискусому́жная Ма́ти Изба́вителя, прия́телище я́ко су́щи Уте́шителя, Препе́тая, беззако́нию мя́ су́ща скве́рное оби́телище и бесо́м игра́лище в ра́зуме бы́вша, потщи́ся от те́х злоде́йства мя́ изба́вити и све́тлое жили́ще доброде́телей соверши́, Светоно́сная Нетле́нная, отжени́ о́блак страсте́й и Вы́шняго прича́стия сподо́би и Све́та невече́рняго моли́твами Твои́ми.
Крестобогоро́дичен: А́гнца, и Па́стыря, и Изба́вителя А́гница зря́щи на Кресте́, восклица́ше, пла́чущи, и, го́рько рыда́ющи, вопия́ше: ми́р у́бо ра́дуется, прие́мля Тобо́ю избавле́ние, утро́ба же Моя́ гори́т, зря́щи Твое́ распя́тие, е́же терпи́ши за милосе́рдие ми́лости. Долготерпели́ве Го́споди, ми́лости бе́здно и исто́чниче неисчерпа́емый, умилосе́рдися и да́руй согреше́ний оставле́ние ве́рою пою́щим Боже́ственныя стра́сти Твоя́.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Услы́шах слу́х си́лы Твоея́, и возвесели́ся се́рдце мое́ о Го́споде.
Ангелоподо́бно на земли́ показа́л еси́ житие́, лику́еши с Небе́сными си́лами.
Пе́рвее ты́ мона́хов настоя́тель бы́в, из пусты́ни, Богому́дре, су́щим во гра́де о́браз показа́лся еси́, сла́вне.
Па́мять твоя́ вои́стинну ны́не, Исаа́кие о́тче, весели́т сердца́ пою́щих тя́.
Богоро́дичен: Богоро́дице, и ны́не, я́ко при́сно, от вра́г беззако́нных моли́твами Твои́ми свободи́ рабы́ Твоя́.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: От но́щи неве́дения Богове́дением просвети́вый концы́, просвети́ мя́ у́тром человеколю́бия Твоего́, Го́споди.
От пусты́ни вои́стинну, я́коже звезда́ светла́, возсия́л еси́ и ерети́ческую но́щь уче́нии твои́ми отгна́л еси́.
Бразды́ удержа́в коня́ Ва́лентова, прехва́льне, ско́тский ра́зум обличи́л еси́, я́ве посрами́в его́.
Главу́ твою́, о́тче, же́злием положи́л еси́ ураня́тися, мы́сленно ве́ры твоея́ главу́ держа́, Христа́ Бо́га.
Богоро́дичен: Херуви́м я́вльшися честне́йши, Де́во Всепе́тая, моли́ Сы́на Твоего́ спасти́ ду́ши пою́щих Тя́.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Ри́зу мне́ пода́ждь све́тлу, одея́йся све́том, я́ко ри́зою, Многоми́лостиве Христе́ Бо́же на́ш.
Проре́кл еси́ Ва́ленту, му́дре, ме́рзкую сме́рть проразуме́нием ду́ха и яви́лся еси́ вои́стинну проро́к сла́вен.
Лопа́тою ве́ры ве́рных, я́ко пшени́цу, собра́л еси́, Ва́лента, я́ко пле́вы в пле́внице, запали́л еси́ моли́твами твои́ми, му́дре.
Угла́дил еси́ скрижа́ли серде́чныя ве́рою послу́шающих тебе́, Богому́дре Исаа́кие, начерта́в на ни́х правосла́вия о́браз.
Богоро́дичен: Я́же еди́на сло́вом пло́тию Сло́во ро́ждши, изба́ви, мо́лимся, сете́й вра́жиих ду́ши на́ша.
Конда́к, гла́с 8.
Я́ко уго́дник Бо́жий ве́рный, по Христо́ве Це́ркви ре́вностию разже́гся, бразды́ Ва́лентовы удержа́в, проро́чески тому́ о затворе́нии Це́ркве па́губную сме́рть предре́кл еси́, преподо́бне. Те́мже при́сно моли́ о на́с, чту́щих тя́, Исаа́кие преподо́бне.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: В нача́ле зе́млю основа́вый и небеса́ сло́вом утверди́вый, благослове́н еси́ во ве́ки, Го́споди Бо́же оте́ц на́ших.
Пода́вый преподо́бному Твоему́ сло́во обличи́тельно к мучи́телеве зло́бе, благослове́н еси́ во ве́ки, Го́споди Бо́же оте́ц на́ших.
Во све́тлей пра́ведных сла́вно оби́тели водворя́яся, о́тче, вопие́ши Зижди́телю: благослове́н еси́ во ве́ки, Го́споди Бо́же оте́ц на́ших.
О́тче честны́й, Спа́су моли́ся о на́с немо́лчно, не престая́, изба́витися вся́кия беды́ и неотъе́млемыя жи́зни улучи́ти ста́ду твоему́.
Богоро́дичен: И́же во утро́бу Де́вы всели́выйся и в не́й Ада́ма назда́вый, благослове́н еси́ во ве́ки, Го́споди Бо́же оте́ц на́ших.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Безнача́льнаго Царя́ сла́вы, Его́же трепе́щут Небе́сныя си́лы, по́йте, свяще́нницы, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.
Показа́вшаго правосла́вныя ве́ры побо́рника, Исаа́кия, вси́ по́йте, свяще́ннии, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.
Я́ко овча́ слове́сное, от пусты́ни прише́л еси́, отгоня́ зве́ри от ста́да Христо́ва, водворя́тися в ме́стех пусты́х прогоня́.
Не убоя́лся еси́ Ва́лентовы, о́тче, лю́тыя и злы́я я́рости кро́тостию души́, де́йствоваше бо в тебе́ Ду́х И́стины.
Богоро́дичен: Жи́зни из Тебе́ отсече́ся Ка́мень, я́коже пи́шет, без руки́ челове́чи, Пресвята́я Чи́стая, Бо́г, благоволи́вый в Тя́ всели́тися.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Тя́, Богоро́дицу, Ма́терь Све́та, в пе́снех велича́ем.
Сокруши́л еси́ си́лы безбо́жных держа́вно кре́постию Боже́ственнаго Ду́ха.
Разруши́л еси́ ве́ры сою́зом, сою́зныя ересе́й полки́.
Исаа́кие Богому́дре, помина́я к Бо́гу не преста́й, е́же спасти́ на́с.
Богоро́дичен: Рождество́ Твое́, Де́во, е́же в печа́лех рожде́ние Е́вы претвори́.
Пѣ́снь а҃.
І҆рмо́съ: І҆и҃лѧ ѿ рабо́ты и҆зба́вилъ є҆сѝ, гдⷭ҇и, десни́цею твое́ю держа́вною: ꙗ҆́кѡ ѻ҆́наго спа́слъ є҆сѝ, ны́нѣ на́съ спасѝ.
Ѿ пꙋсты́нныхъ предѣ̑лъ прини́кнꙋвъ, прпⷣбне, собра́нїе є҆́реси расплѣни́въ, свѧ́те, ᲂу҆тверди́лъ є҆сѝ вѣ́рꙋ хрⷭ҇то́вꙋ.
Дв҃дски предъ царѝ, сла́вне, глаго́лѧ, никогда́же постыдѣ́лсѧ є҆сѝ, хрⷭ҇то́вꙋ хотѧ̀ цр҃ковь ᲂу҆тверди́ти.
Въ ти́нѣ пре́лести, приве́ргсѧ, прехва́льне, ꙗ҆́кѡ би́серъ просїѧ́лъ є҆сѝ, заре́ю дх҃а ᲂу҆ѧснѧ́емь, сла́вне.
Бг҃оро́диченъ: Во ᲂу҆тро́бѣ заче́нши безлѣ́тнаго, пречⷭ҇таѧ, ѿ ѻ҆ц҃а̀ рожде́нна сн҃а, млⷣнца сего̀, непоро́чнаѧ дв҃о, породила̀ є҆сѝ.
Пѣ́снь г҃.
І҆рмо́съ: Оу҆твердѝ на́шъ ᲂу҆́мъ и҆ сердца̀, нб҃са̀ сло́вомъ ᲂу҆твержде́й, во є҆́же пѣ́ти и҆ сла́вити тѧ̀, во спасе́нїе дꙋ́шъ на́шихъ.
Трꙋба̀ слове́сна дх҃а ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, ѻ҆́ч҃е, всѧ̑ созыва́ющи, ꙗ҆́коже на бра́нь, вра̑жїимъ ѡ҆полче́нїємъ проти́вꙋ ста́ти по́мощїю сп҃са хрⷭ҇та̀.
Лѣ́ствица мы́сленнаѧ показа́лсѧ є҆сѝ, бг҃оно́се, къ ца́рствꙋ ведꙋ́щи вы́шнемꙋ восходѧ́щыѧ вѣ́рою, ᲂу҆чє́нїи твои́ми ᲂу҆твержда́еми въ дꙋ́сѣ.
Гора̀ и҆́стиннѡ ꙗ҆́вствовалсѧ є҆сѝ ᲂу҆че́нїѧ, бг҃оно́се, любо́вїю влⷣки, ко хрⷭ҇то́вѣ цр҃кви всѧ̑ собира́ѧ, сопрѧжє́нныѧ добродѣ́тельми къ немꙋ̀.
Бг҃оро́диченъ: Мт҃и и҆́стиннѡ показа́ласѧ є҆сѝ, ѽ дв҃о! є҆мманꙋ́ила ро́ждши бг҃а сло́ва: є҆го́же молѧ́щи не преста́й, безмꙋ́жнаѧ невѣ́сто, бл҃гослове́ннаѧ бцⷣе чⷭ҇таѧ.
Сѣда́ленъ, гла́съ и҃.
Тꙋчено́сный ѻ҆́блакъ дꙋхо́вный ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, преблаже́нне, сꙋ́щымъ на землѝ, напаѧ́ѧ ꙗ҆́кѡ браздꙋ̀ вѣ́рныхъ сердца̀, ѡ҆бте́къ же концы̀ бж҃е́ственными словесы̀ твои́ми, до́ждь ᲂу҆че́нїй и҆сточи́лъ є҆сѝ, премꙋ́дре: тѣ́мже ꙗ҆́кѡ пото́ки, всѣ́хъ сердца̀ благово́нїе дх҃а, бг҃омꙋ́дреннѡ и҆зрасти́лъ є҆сѝ, бг҃оно́се і҆саа́кїе. молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, грѣхѡ́въ ѡ҆ставле́нїе пода́ти чтꙋ́щымъ любо́вїю свѧтꙋ́ю па́мѧть твою̀.
Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́кѡ всенепоро́чнаѧ невѣ́ста творцꙋ̀, ꙗ҆́кѡ неискꙋсомꙋ́жнаѧ мт҃и и҆зба́вителѧ, прїѧ́телище ꙗ҆́кѡ сꙋ́щи ᲂу҆тѣ́шителѧ, препѣ́таѧ, беззако́нїю мѧ̀ сꙋ́ща скве́рное ѻ҆би́телище, и҆ бѣсѡ́мъ и҆гра́лище въ ра́зꙋмѣ бы́вша, потщи́сѧ ѿ тѣ́хъ ѕлодѣ́йства мѧ̀ и҆зба́вити и҆ свѣ́тлое жили́ще добродѣ́телей совершѝ, свѣтоно́снаѧ нетлѣ́ннаѧ: ѿженѝ ѻ҆́блакъ страсте́й, и҆ вы́шнѧгѡ прича́стїѧ сподо́би, и҆ свѣ́та невече́рнѧгѡ, моли́твами твои́ми.
Крⷭ҇тобг҃оро́диченъ: А҆́гнца и҆ па́стырѧ, и҆ и҆зба́вителѧ, а҆́гница зрѧ́щи на крⷭ҇тѣ̀, восклица́ше, пла́чꙋщи, и҆ го́рькѡ рыда́ющи, вопїѧ́ше: мі́ръ ᲂу҆́бѡ ра́дꙋетсѧ, прїе́млѧ тобо́ю и҆збавле́нїе, ᲂу҆тро́ба же моѧ̀ гори́тъ, зрѧ́щи твоѐ распѧ́тїе, є҆́же терпи́ши за милосе́рдїе ми́лости. долготерпѣли́ве гдⷭ҇и, ми́лости бе́здно, и҆ и҆сто́чниче неисчерпа́емый, ᲂу҆милосе́рдисѧ и҆ да́рꙋй согрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе вѣ́рою пою́щымъ бж҃е́ствєнныѧ стра̑сти твоѧ̑.
Пѣ́снь д҃.
І҆рмо́съ: Оу҆слы́шахъ слꙋ́хъ си́лы твоеѧ̀, и҆ возвесели́сѧ се́рдце моѐ ѡ҆ гдⷭ҇ѣ.
А҆гг҃лоподо́бно на землѝ показа́лъ є҆сѝ житїѐ, ликꙋ́еши съ нбⷭ҇ными си́лами.
Пе́рвѣе ты̀ мона́хѡвъ настоѧ́тель бы́въ, и҆зъ пꙋсты́ни, бг҃омꙋ́дре, сꙋ́щымъ во гра́дѣ ѻ҆́бразъ показа́лсѧ є҆сѝ сла́вне.
Па́мѧть твоѧ̀ вои́стиннꙋ ны́нѣ, і҆саа́кїе ѻ҆́ч҃е, весели́тъ сердца̀ пою́щихъ тѧ̀.
Бг҃оро́диченъ: Бцⷣе, и҆ ны́нѣ ꙗ҆́кѡ при́снѡ, ѿ вра̑гъ беззако́нныхъ, моли́твами твои́ми свободѝ рабы̑ твоѧ̑.
Пѣ́снь є҃.
І҆рмо́съ: Ѿ но́щи невѣ́дѣнїѧ, бг҃овѣ́дѣнїемъ просвѣти́вый концы̀, просвѣтѝ мѧ̀ ᲂу҆́тромъ чл҃вѣколю́бїѧ твоегѡ̀, гдⷭ҇и.
Ѿ пꙋсты́ни вои́стиннꙋ, ꙗ҆́коже ѕвѣзда̀ свѣтла̀ возсїѧ́лъ є҆сѝ, и҆ є҆реті́ческꙋю но́щь ᲂу҆чє́нїи твои́ми ѿгна́лъ є҆сѝ.
Бразды̑ ᲂу҆держа́въ конѧ̀ ᲂу҆а́лентова, прехва́льне, ско́тскїй ра́зꙋмъ ѡ҆бличи́лъ є҆сѝ, ꙗ҆́вѣ посрами́въ є҆го̀.
Главꙋ̀ твою̀, ѻ҆́ч҃е, же́злїемъ положи́лъ є҆сѝ ᲂу҆ранѧ́тисѧ, мы́сленнѡ вѣ́ры твоеѧ̀ главꙋ̀ держѧ̀ хрⷭ҇та̀ бг҃а.
Бг҃оро́диченъ: Херꙋві̑мъ ꙗ҆́вльшисѧ честнѣ́йши, дв҃о всепѣ́таѧ, молѝ сн҃а твоего̀ спастѝ дꙋ́шы пою́щихъ тѧ̀.
Пѣ́снь ѕ҃.
І҆рмо́съ: Ри́зꙋ мнѣ̀ пода́ждь свѣ́тлꙋ, ѡ҆дѣѧ́йсѧ свѣ́томъ, ꙗ҆́кѡ ри́зою, многомлⷭ҇тиве хрⷭ҇тѐ, бж҃е на́шъ.
Проре́клъ є҆сѝ ᲂу҆а́лентꙋ, мꙋ́дре, ме́рзкꙋю сме́рть, проразꙋмѣ́нїемъ дꙋ́ха, и҆ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ вои́стиннꙋ прⷪ҇ро́къ сла́венъ.
Лопа́тою вѣ́ры вѣ́рныхъ ꙗ҆́кѡ пшени́цꙋ собра́лъ є҆сѝ, ᲂу҆а́лента ꙗ҆́кѡ плє́вы въ пле́вницѣ запали́лъ є҆сѝ, моли́твами твои́ми, мꙋ́дре.
Оу҆гла́дилъ є҆сѝ скрижа̑ли сердє́чныѧ вѣ́рою послꙋ́шающихъ тебє̀, бг҃омꙋ́дре і҆саа́кїе, начерта́въ на ни́хъ правосла́вїѧ ѻ҆́бразъ.
Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́же є҆ди́на сло́вомъ, пло́тїю сло́во ро́ждши, и҆зба́ви, мо́лимсѧ, сѣте́й вра́жїихъ дꙋ́шы на́шѧ.
Конда́къ, гла́съ и҃.
Ꙗ҆́кѡ ᲂу҆го́дникъ бж҃їй вѣ́рный, по хрⷭ҇то́вѣ цр҃кви ре́вностїю разже́гсѧ, бразды̑ ᲂу҆а́лентовы ᲂу҆держа́въ, проро́чески томꙋ̀ ѡ҆ затворе́нїи цр҃кве, па́гꙋбнꙋю сме́рть предре́клъ є҆сѝ, прпⷣбне. тѣ́мже при́снѡ молѝ ѡ҆ на́съ чтꙋ́щихъ тѧ̀, і҆саа́кїе прпⷣбне.
Пѣ́снь з҃.
І҆рмо́съ: Въ нача́лѣ зе́млю ѡ҆снова́вый, и҆ нб҃са̀ сло́вомъ ᲂу҆тверди́вый, бл҃гослове́нъ є҆сѝ во вѣ́ки, гдⷭ҇и бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
Пода́вый прпⷣбномꙋ твоемꙋ̀ сло́во ѡ҆бличи́тельно къ мꙋчи́телевѣ ѕло́бѣ, благослове́нъ є҆сѝ во вѣ́ки, гдⷭ҇и бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
Во свѣ́тлѣй првⷣныхъ сла́внѡ ѻ҆би́тели водворѧ́ѧсѧ, ѻ҆́ч҃е, вопїе́ши зижди́телю: бл҃гослове́нъ є҆сѝ во вѣ́ки, гдⷭ҇и бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
Ѻ҆́ч҃е честны́й, сп҃сꙋ моли́сѧ ѡ҆ на́съ немо́лчнѡ не престаѧ̀, и҆зба́витисѧ всѧ́кїѧ бѣды̀, и҆ неѿе́млемыѧ жи́зни ᲂу҆лꙋчи́ти ста́дꙋ твоемꙋ̀.
Бг҃оро́диченъ: И҆́же во ᲂу҆тро́бꙋ дв҃ы всели́выйсѧ, и҆ въ не́й а҆да́ма назда́вый, бл҃гослове́нъ є҆сѝ во вѣ́ки, гдⷭ҇и бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
Пѣ́снь и҃.
І҆рмо́съ: Безнача́льнаго цр҃ѧ̀ сла́вы, є҆гѡ́же трепе́щꙋтъ нбⷭ҇ныѧ си̑лы, по́йте свѧще́нницы, лю́дїе превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.
Показа́вшаго правосла́вныѧ вѣ́ры побо́рника і҆саа́кїа всѝ по́йте свѧще́ннїи, лю́дїе превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.
Ꙗ҆́кѡ ѻ҆вча̀ слове́сное ѿ пꙋсты́ни прише́лъ є҆сѝ, ѿгонѧ̀ ѕвѣ́ри ѿ ста́да хрⷭ҇то́ва, водворѧ́тисѧ въ мѣ́стѣхъ пꙋсты́хъ прогонѧ̀.
Не ᲂу҆боѧ́лсѧ є҆сѝ ᲂу҆а́лентовы, ѻ҆́ч҃е, лю́тыѧ и҆ ѕлы́ѧ ꙗ҆́рости, кро́тостїю дꙋшѝ: дѣ́йствоваше бо въ тебѣ̀ дх҃ъ и҆́стины.
Бг҃оро́диченъ: Жи́зни и҆зъ тебє̀ ѿсѣче́сѧ ка́мень, ꙗ҆́коже пи́шетъ, безъ рꙋкѝ человѣ́чи, прест҃а́ѧ чⷭ҇таѧ, бг҃ъ благоволи́вый въ тѧ̀ всели́тисѧ.
Пѣ́снь ѳ҃.
І҆рмо́съ: Тѧ̀ бцⷣꙋ, мт҃рь свѣ́та, въ пѣ́снехъ велича́емъ.
Сокрꙋши́лъ є҆сѝ си̑лы безбо́жныхъ держа́внѡ, крѣ́постїю бжⷭ҇твеннагѡ дх҃а.
Разрꙋши́лъ є҆сѝ вѣ́ры сою́зомъ, сою́зныѧ є҆ресе́й полкѝ.
І҆саа́кїе бг҃омꙋ́дре, помина́ѧ къ бг҃ꙋ не преста́й, є҆́же спастѝ на́съ.
Бг҃оро́диченъ: Ржⷭ҇тво̀ твоѐ, дв҃о, є҆́же въ печа́лехъ рожде́нїе є҆́ѵы претворѝ.
Преподобный Исаакий происходил «с востока», по всей вероятности из Сирии. Он подвизался в пустыне, пока не услышал голос с небес, повелевший ему отправиться в Константинополь. Прибыв туда, святой застал столицу охваченной ересью арианства, приверженцем которой был император Валент (364–378). Когда император собирался на войну с варварами[1], прп. Исаакий несколько раз подходил к нему с увещеваниями, прося открыть церкви и прекратить гонения на православных. За это приближенные императора избили святого, а Валент приказал бросить его в зловонное болото, из которого живым не выбиралось ни одно существо. Но 2 ангела чудесным образом избавили прп. Исаакия от гибели. Придя к императору в последний раз, он предсказал ему поражение в войне и гибель в огне. Разгневанный император повелел бросить подвижника в темницу до своего возвращения. По пророчеству святого армия Валента была разбита варварами, а император, спасаясь бегством, сгорел в деревянном амбаре, подожженном преследователями.
О встрече прп. Исаакия с Валентом и предсказании поражения и гибели императора сообщают также церковные историки блж. Феодорит Кирский[2], Созомен[3] и некоторые другие. В синаксарном Житии прп. Исаакия[4] в связи с этими событиями приведена история, не встречающаяся в других редакциях: святой узнал о гибели императора еще до того, как вести дошли до Константинополя, ибо он чудесным образом чувствовал запах сожженного тела, доносившийся с места сражения[5]. Эта история была впоследствии пересказана историком Иоанном Зонарой[6].
После смерти императора Валента на престол взошел император Феодосий I Великий (379–395). Услышав о пророчестве святого, император приказал отпустить его из темницы и с почестями принял во дворце. После этого прп. Исаакий, согласно Житию, участвовал во II Вселенском Соборе (381) (однако в списках участников Собора он не отмечен). Затем святой хотел вернуться в пустыню, но благочестивые вельможи Сатурнин и Виктор просили его не покидать Константинополь и не оставлять своих духовных чад. Вняв их уговорам, прп. Исаакий попросил построить ему келью. Каждый из вельмож возвел в своем имении жилище для него, и святой выбрал скромную келью, сооруженную Сатурнином. Она находилась в пригороде Константинополя, за городскими стенами. К святому приходило много людей из города, он посещал жителей по их просьбам, чтобы помолиться с ними и благословить их дома. Император Феодосий также неоднократно приглашал его во дворец. Прп. Исаакий всегда стремился помогать бедным, и если кто-то, встретив его на дороге, просил милостыни, то он снимал с себя плащ и отдавал нищему. Если он возвращался из города и ворота уже были закрыты, то после молитвы и крестного знамения святого они всегда чудесным образом открывались. Через некоторое время вокруг кельи Исаакия был основан монастырь, впоследствии названный Далмата монастырь, который считался древнейшим в Константинополе[7]; там святой прожил до конца своих дней.
Почувствовав приближение смерти, прп. Исаакий созвал учеников, наставлял их в правой вере и выбрал среди них одного, по имени Далмат, которого назначил своим преемником.
После кончины святого император приказал совершить торжественное погребение с процессией к церкви св. Ирины (которая тогда была кафедральным собором Константинополя). Братия монастыря и ученики святого испросили разрешение положить останки Исаакия в церкви св. Стефана, построенной неподалеку от Далматского монастыря. Св. Исаакий был погребен в алтаре этого храма, справа от святого престола.
Исходя из текста Жития Исаакия, годом его смерти следует считать 383-й[8]. Однако другие источники такую дату не подтверждают. Согласно Житию Далмата, Исаакий жил еще при архиепископе Аттике (406–425). Каллиник, автор Жития прп. Ипатия Руфинианского, также сообщает, что св. Исаакий был жив еще в 406 г., когда посещал прп. Ипатия в его монастыре. При этом другая версия Жития Далмата, изданная М. Гедеоном, подтверждает 383 г. как дату кончины святого, однако сам издатель критически относится к датировкам этого сочинения, указывая на разнообразные несоответствия, встречающиеся в тексте[9].
Исследователи неоднократно затрагивали этот вопрос, и, по общему мнению, 383 г. нельзя считать годом смерти преподобного. В настоящее время общепризнанной является датировка его кончины периодом после 406 г.[10] Некоторые исследователи более конкретно определяют год смерти св. Исаакия. Так, А. Камерон относит его кончину к 416 г. на основании данных о церкви первомч. Стефана, в которой были положены мощи Исаакия[11]. Существует мнение, что святой скончался в 424 или 425 г.[12]
Согласно О. Мейнардусу, частицы мощей прпп. Исаакия и Далмата хранятся в скиту Новая Фиваида на Афоне[13].
Почитание прп. Исаакия в России связано с личностью императора Петра I, день рождения которого (30 мая) совпал с днем памяти святого. Император считал его своим небесным покровителем, и в честь святого был воздвигнут Исаакиевский собор в С.-Петербурге.
См.: "Житие преподобного отца нашего Исаакия Исповедника" в изложении свт. Димитрия Ростовского.
См. также: "Преподобные отцы наши Исаакий, Далмат и Фавст" в изложении свт. Димитрия Ростовского.
Примечания
[1] Речь идет о походе против вестготов 378 г.
[2] Theodoret. Hist. eccl. IV 34
[3] Sozom. Hist. eccl. V 40
[4] Существует две версии Жития прп. Исаакия. Более полная (BHG, N 956) сохранилась в рукописи Vat. gr. 1671 (X в.) и издана болландистами (ActaSS. Mai. T. 7. P. 247–258). Ее перевод на славянский язык содержится в Супрасльском сборнике (XI в.), а также включен под 21 марта в ВМЧ митр. Макария (Иосиф, архим. Оглавление ВМЧ. С. 37; Иванова К. Bibliotheca Hagiographica Balcano-Slavica. София, 2008. С. 493). Автор, по всей вероятности, был иноком Далмата монастыря. Исследователи обычно датируют это Житие VI–VIII вв. (Dagron. 1970. P. 231; Lenski. 2004. P. 108). Краткая версия (BHG, N 955) остается неизданной, лат. перевод был осуществлен А. Липпоманом и издан вместе с полной версией Жития (ActaSS. Mai. T. 7. P. 258-260). Краткое синаксарное Житие прп. Исаакия (BHG, N 956b), содержащее некоторые сведения, не встречающиеся в др. версиях, было издано Ф. Алькеном в 1948 г. Н. Ленски высказал предположение, что обе редакции Жития, а также краткое синаксарное Житие восходят к одному архетипу (Lenski. 2004. P. 108). Исследователь Ф. Но упоминает о существовании еще одной версии Жития Исаакия - в рукописи Paris. gr. 1453 (XII в.). Fol. 225v - 226 и приводит из нее небольшой отрывок, однако полный текст до сих пор остается неизданным (Nau F. Sur les mots ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ et ΠΟΛΙΤΕΥΟΜΕΝΟΣ et sur plusieurs texts grecs relatifs à Saint Étienne // ROC. 1906. Vol. 11. P. 198-216).
Дополнительные сведения об Исаакии и о Далмате можно почерпнуть из Жития прп. Ипатия Руфинианского (Callinicos. Vie d'Hypatios / Introd., texte crit., trad. et not. G. J. M. Bartelink. P., 1971. (SC; 177)), которое, по мнению исследователей, является более достоверным с исторической точки зрения сочинением, т. к. оно было создано вскоре после описываемых событий; именно к этому Житию следует обращаться в случае сомнительных датировок.
[5] Halkin F. Le synaxaire grec de Christ Church, à Oxford // AnBoll. 1948. Vol. 66. P. 77
[6] Zonara. Epit. hist. XIII 16
[7] Theoph. Chron. P. 443
[8] Это случилось при императоре Феодосии I (379–395), после объявления соправителем его сына Аркадия (383), при архиеп. Нектарии (381–397), в год консульства Меробавда и Сатурнина (383).
[9] Γεδεών. 1899. Σ. 144–145
[10] См.: Pargoire. Les débuts. 1899. P. 124; Idem. Date de la mort. 1899. P. 145; Dagron. 1970. P. 233; Lenski. 2004. P. 109.
[11] Cameron A., Long J. Barbarians and Politics at the Court of Arcadius. Berkeley, 1993. P. 73–75). Существует мнение, что И. скончался в 424 или 425 г. (Παπαδόπουλος Σ. Γ. ᾿Ισαάκιος // ΘΗΕ. Τ. 6. Σ. 1007).
[12] Παπαδόπουλος Σ. Γ. ᾿Ισαάκιος // ΘΗΕ. Τ. 6. Σ. 1007
[13] Meinardus O. F. A. A Study of the Relics of Saints of the Greek Orthodox Church // Oriens Chr. 1970. Bd. 54. S. 166, 194