Канон святому преподобному Иоанну Дамаскину

Припев: Преподо́бне о́тче Иоа́нне, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 17 декабря (04 декабря ст. ст.)

Глас 2.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Во глубине́ постла́ иногда́ фараони́тское всево́инство преоруже́нная си́ла, вопло́щшееся же Сло́во всезло́бный гре́х потреби́ло е́сть, препросла́вленный Госпо́дь, сла́вно бо просла́вися.

Твоя́ похвалы́ нача́ти хотя́щу ми́, пода́ждь тво́й ны́не гла́с медото́чный, преподо́бне, и́мже правосла́вную уясни́л еси́ Це́рковь пе́сньми, о́тче Иоа́нне, я́же твою́ почита́ет па́мять.

Я́ко му́др и остроу́мен судия́, изря́днейше су́щих естество́ смотря́я, нестоя́щих предразсуди́л еси́ ве́чнующая: привре́менными бо измени́л еси́ пребыва́ющая, о́тче Иоа́нне, иде́же тя́ и ны́не Христо́с просла́ви.

Богоро́дичен: Превы́шши яви́лася еси́, Чи́стая, вся́кия тва́ри, ви́димыя же и неви́димыя, Присноде́во: Зижди́теля бо родила́ еси́, я́коже благоволи́ воплоти́тися во утро́бе Твое́й, Его́же со дерзнове́нием моли́ спасти́ пою́щия Тя́.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Процвела́ е́сть пусты́ня я́ко кри́н Го́споди, язы́ческая неплодя́щая це́рковь, прише́ствием Твои́м, в не́йже утверди́ся мое́ се́рдце.

Расточи́л еси́ бога́тство, Бо́гу взаи́м дая́, те́мже тебе́ на небесе́х угото́вася Ца́рство; но и ны́не воздая́ние, Иоа́нне, прия́л еси́ многокра́тное.

Прему́дрости тала́нт прие́м, дея́ньми украша́я, уясни́л еси́, Иоа́нне, Це́рковь Христо́ву, его́же многоусугубля́еши, и житие́ оста́вив.

Богоро́дичен: Чи́ни удиви́шася а́нгельстии, Пречи́стая, и челове́ческая устраши́шася сердца́ о Рождестве́ Твое́м. Те́мже Тя́, Богоро́дицу, ве́рою чти́м.

Седа́лен, гла́с 3.

Труба́ благогла́сна освяще́на, свяще́ннейше, на́м яви́лся еси́, песнопою́щи обра́зно уче́ния Го́спода и Спа́са конце́м, и твои́ми словесы́ ми́р просвети́л еси́, Иоа́нне преподо́бне, Христа́ Бо́га моли́ дарова́ти на́м ве́лию ми́лость.

Богоро́дичен: Боже́ственная ски́ния была́ еси́, Сло́ва, еди́на Пречи́стая Ма́ти Де́во, чистото́ю а́нгелы превозше́дшая; па́че все́х мене́, пе́рсть бы́вша, оскверне́на плотски́ми прегреше́ньми, очи́сти моли́тв Твои́х Боже́ственными вода́ми, подаю́щи, Чи́стая, ве́лию ми́лость.

Крестобогоро́дичен: Нескве́рная А́гница Сло́ва, нетле́нная Де́ва Ма́ти, на Кресте́ зря́щи пове́шена из Нея́ без боле́зни прозя́бшаго, ма́терски подо́бно рыда́ющи, вопия́ше: увы́ Мне́, Ча́до Мое́, ка́ко стра́ждеши во́лею, хотя́ изба́вити от страсте́й безче́стия челове́ка?

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Прише́л еси́ от Де́вы не хода́тай, ни а́нгел, но Са́м Го́споди вопло́щся, и спа́сл еси́ всего́ мя челове́ка; те́м зову́ ти́: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Повеле́нию Христо́ву повину́вся, оста́вил еси́ мирску́ю красоту́, бога́тство, сла́дость, све́тлость, Его́же ра́ди, взе́м тво́й кре́ст, после́довал еси́, Иоа́нне му́дре.

Сообнища́в обнища́вшему Христу́, челове́ческаго ра́ди спасе́ния, спросла́вился еси́, я́коже То́й обеща́ся, и сца́рствуеши же присноца́рствующему, Иоа́нне.

Богоро́дичен: Тя́, приста́нище спасе́ния и сте́ну необори́му, Богоро́дице Влады́чице, вси́ ве́рнии ве́мы: Ты́ бо моли́твами Твои́ми от бе́д избавля́еши ду́ши на́ша.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Хода́тай Бо́гу и челове́ком бы́л еси́, Христе́ Бо́же: Тобо́ю бо Влады́ко, к светонача́льнику Отцу́ Твоему́, от но́щи неве́дения, приведе́ние и́мамы.

Стра́хом Христо́вым, о́тче, утвержда́емь к Боже́ственней жи́зни, плотско́е мудрова́ние все́ покори́л еси́ ду́ху, твоя́, Иоа́нне, чу́вства очища́я.

Очи́стив вся́кия скве́рны те́ло, и у́м, и ду́шу тщали́во, богому́дре, зарю́ прия́л еси́ трисо́лнечную, Иоа́нне, све́тлыми тя́ богатя́щую дарова́нии.

Богоро́дичен: Моли́ Твоего́ Сы́на и Го́спода, Де́во Чи́стая, плене́нным избавле́ние от проти́внаго обстоя́ния, на Тя́ наде́ющимся, ми́рное дарова́ти.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Во глубине́ грехо́вней содержи́мь е́смь, Спа́се, и в пучи́не жите́йстей обурева́емь, но, я́коже Ио́ну от зве́ря, и мене́ от страсте́й возведи́ и спаси́ мя.

Просвети́вся Ду́ха благода́тию, Боже́ственных и челове́ческих зна́нием веще́й я́сно обогати́вся, тре́бующим, Иоа́нне, незави́стно препо́дал еси́.

Подо́бне лико́м небе́сным, му́дре, Це́рковь правосла́вно украси́л еси́, ликостоя́нныя пе́сни приглаша́я Тро́ице Боговеща́нныя.

Богоро́дичен: Неискусому́жно, Де́во, родила́ еси́ и ве́чнуеши Де́ва, явля́ющи и́стиннаго Божества́, Сы́на и Бо́га Твоего́, о́бразы.

Конда́к, гла́с 4.

Песнопи́сца и честна́го богоглаго́льника, Це́ркве наказа́теля и учи́теля, и враго́в сопротивоборца́ Иоа́нна воспои́м: ору́жие бо взе́м — Кре́ст Госпо́день, всю́ отрази́ ересе́й пре́лесть и я́ко те́плый предста́тель к Бо́гу все́м подае́т прегреше́ний проще́ние.

И́кос:

Церко́вному наста́внику и учи́телю, и жерцу́, я́ко таи́ннику неизглаго́ланных, возопие́м согла́сно: и́же к Бо́гу твои́ми моли́твами отве́рзи уста́ на́ша и сподо́би глаго́лати словеса́ уче́ний твои́х, ты́ бо Тро́ице яви́лся еси́ соприча́стник, я́ко друго́е со́лнце облиста́я в ми́ре, чудесы́ и уче́нии просия́в, я́ко Моисе́й, в зако́не Госпо́дни поуча́яся всегда́, сло́вом и де́лом бы́л еси́ свети́льник и моля́ непреста́нно все́м пода́ти прегреше́ний проще́ние.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Богопроти́вное веле́ние беззако́ннующаго мучи́теля высо́к пла́мень вознесло́ е́сть: Христо́с же простре́ Богочести́вым отроко́м ро́су духо́вную, Сы́й Благослове́н и Препросла́влен.

Ре́вностию разжига́емь, богобо́рных ересе́й вся́кое злоу́мие возрази́л еси́ све́тлыми писа́нии, убели́в все́м я́сно дре́вле се́янная, му́дрыми, о Иоа́нне, напи́санныя то́нко.

Те́пле обличи́л еси́ злоиме́нных ученико́в Ма́нента ху́льное нече́стие, разврати́ти покуси́вшееся Це́рковь Христо́ву, словесы́ и догма́ты твои́ми, о Иоа́нне, я́же счини́л еси́.

Богоро́дичен: Святы́х святе́йшую поразумева́ем Тя́, я́ко еди́ну ро́ждшую Бо́га непреме́ннаго, Де́во нескве́рная, Ма́ти безневе́стная: все́м бо источи́ла еси́ ве́рным нетле́ние, Боже́ственным Рождество́м Твои́м.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Пе́щь иногда́ о́гненная в Вавило́не де́йства разделя́ше, Бо́жиим веле́нием халде́и опаля́ющая, ве́рныя же ороша́ющая, пою́щия: благослови́те вся́ дела́ Госпо́дня Го́спода.

Обличи́л еси́ я́ве, треблаже́нне Иоа́нне, Несто́риево разделе́ние, Севи́рово слия́ние, единово́льное пребезу́мие; ве́ру же единоде́йственну, сия́ние Правосла́вия все́м облиста́в конце́м.

Все́я вра́г пле́велы обы́чно ерети́ческия в Це́ркви Христо́ве, сего́ поклоне́ния отмета́тися во ико́нах честны́х, но обре́те недре́млюща тя́, всеблаже́нне Иоа́нне, вся́кое се́мя зло́е искореня́юща.

Богоро́дичен: Ты́ от Отца́ неразлу́чнаго, во чре́ве, богому́жно пожи́вшаго, безсе́менно зачала́ еси́ и несказа́нно родила́ еси́, Богороди́тельнице Пречи́стая: те́мже Тя́, спасе́ние все́х на́с, испове́даем.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Безнача́льна Роди́теля Сы́н, Бо́г и Госпо́дь, вопло́щся от Де́вы, на́м яви́ся, омраче́нная просвети́ти, собра́ти расточе́нная, те́м Всепе́тую Богоро́дицу, велича́ем.

Научи́л еси́ вся́ церко́вныя пе́ти сы́ны правосла́вно еди́ницу в Тро́ице честну́ю, воплоще́ние же Сло́ва Боже́ственное богосло́вити я́ве, Иоа́нне, уясня́я неудобопости́жная мно́гим во Свяще́нных Писа́ниих.

Святы́х чи́ны песносло́вив, преподо́бне, чи́стую Богоро́дицу, Христо́ва Предте́чу, та́же апо́столы, проро́ки с по́стники и му́дрыя учи́тели, пра́ведники и му́ченики, в те́х ны́не водворя́ешися ски́ниих.

Богоро́дичен: Черто́г была́ еси́ и́же па́че ума́ воплоще́ния Сло́ва, Де́во Богороди́тельнице, оде́яна сла́вою доброде́телей и испещре́на. Те́м Тя́, Всенепоро́чная, Богоро́дицу возвеща́ем.

Свети́лен.

Я́ко Боже́ствен све́т, о́тче на́ш, Це́ркви возсия́л еси́, пе́ний твои́х сию́ све́тлостию облиста́в и све́том нра́ва твоего́, и́мже Христо́вы догма́ты явля́еши укра́шены, к Нему́же не преста́й о на́с моля́ся, Иоа́нне.

Богоро́дичен: Вои́стинну Тя́ Богоро́дицу испове́дуем, Влады́чице, Тобо́ю спаса́емии: и́бо Бо́га неизрече́нно родила́ еси́, разори́вшаго Кресто́м сме́рть и к Себе́ привле́кшаго преподо́бных собо́ры, с ни́миже восхваля́ем Тя́, Де́во.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Во глꙋбинѣ̀ постла̀ и҆ногда̀ фараѡни́тское всево́инство преѡрꙋже́ннаѧ си́ла, вопло́щшеесѧ же сло́во всеѕло́бный грѣ́хъ потреби́ло є҆́сть: препросла́вленный гдⷭ҇ь, сла́внѡ бо просла́висѧ.

Твоѧ̑ похвалы̑ нача́ти хотѧ́щꙋ мѝ, пода́ждь тво́й ны́нѣ гла́съ медото́чный, прпⷣбне, и҆́мже правосла́внꙋю ᲂу҆ѧсни́лъ є҆сѝ цр҃ковь пѣ́сньми, ѻ҆́тче і҆ѡа́нне, ꙗ҆́же твою̀ почита́етъ па́мѧть.

Ꙗ҆́кѡ мꙋ́дръ и҆ ѻ҆строꙋ́менъ сꙋдїѧ̀, и҆зрѧ́днѣйше сꙋ́щихъ є҆стество̀ смотрѧ́ѧ, нестоѧ́щихъ предразсꙋди́лъ є҆сѝ вѣ̑чнꙋющаѧ: привре́менными бо и҆змѣни́лъ є҆сѝ пребыва̑ющаѧ, ѻ҆́тче і҆ѡа́нне, и҆дѣ́же тѧ̀ и҆ ны́нѣ хрⷭ҇то́съ просла́ви.

Бг҃оро́диченъ: Превы́шши ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ, чⷭ҇таѧ, всѧ́кїѧ тва́ри, ви́димыѧ же и҆ неви́димыѧ, приснодв҃о: зижди́телѧ бо родила̀ є҆сѝ, ꙗ҆́коже благоволѝ воплоти́тисѧ во ᲂу҆тро́бѣ твое́й: є҆го́же со дерзнове́нїемъ молѝ спастѝ пою́щыѧ тѧ̀.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Процвѣла̀ є҆́сть пꙋсты́нѧ, ꙗ҆́кѡ крі́нъ, гдⷭ҇и, ꙗ҆зы́ческаѧ неплодѧ́щаѧ цр҃ковь, прише́ствїемъ твои́мъ, въ не́йже ᲂу҆тверди́сѧ моѐ се́рдце.

Расточи́лъ є҆сѝ бога́тство, бг҃ꙋ взаи́мъ даѧ̀: тѣ́мже тебѣ̀ на нб҃сѣ́хъ ᲂу҆гото́васѧ црⷭ҇тво: но и҆ ны́нѣ воздаѧ́нїе, і҆ѡа́нне, прїѧ́лъ є҆сѝ многокра́тное.

Премꙋ́дрости тала́нтъ прїе́мъ, дѣѧ́ньми ᲂу҆краша́ѧ, ᲂу҆ѧсни́лъ є҆сѝ, і҆ѡа́нне, цр҃ковь хрⷭ҇то́вꙋ: є҆го́же многоꙋсꙋгꙋблѧ́еши, и҆ житїѐ ѡ҆ста́вивъ.

Бг҃оро́диченъ: Чи́ни ᲂу҆диви́шасѧ а҆́гг҃льстїи, пречⷭ҇таѧ, и҆ человѣ́чєскаѧ ᲂу҆страши́шасѧ сердца̀ ѡ҆ ржⷭ҇твѣ̀ твое́мъ. тѣ́мже тѧ̀ бцⷣꙋ вѣ́рою чти́мъ.

Сѣда́ленъ, гла́съ г҃.

Трꙋба̀ благогла́сна ѡ҆свѧще́на, свѧще́ннѣйше, на́мъ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, пѣснопою́щи ѻ҆бра́знѡ ᲂу҆чє́нїѧ гдⷭ҇а и҆ сп҃са концє́мъ, и҆ твои́ми словесы̀ мі́ръ просвѣти́лъ є҆сѝ, і҆ѡа́нне прпⷣбне, хрⷭ҇та̀ бг҃а молѝ дарова́ти на́мъ ве́лїю ми́лость.

Бг҃оро́диченъ: Бжⷭ҇твеннаѧ ски́нїѧ была̀ є҆сѝ сло́ва, є҆ди́на пречⷭ҇таѧ мт҃и дв҃о, чистото́ю а҆́гг҃лы превозше́дшаѧ: па́че всѣ́хъ менѐ пе́рсть бы́вша, ѡ҆скверне́на плотски́ми прегрѣше́ньми, ѡ҆чи́сти моли́твъ твои́хъ бжⷭ҇твенными вода́ми, подаю́щи, чⷭ҇таѧ, ве́лїю ми́лость.

Крⷭ҇тобг҃оро́диченъ: Нескве́рнаѧ а҆́гница сло́ва, нетлѣ́ннаѧ дв҃а мт҃и, на крⷭ҇тѣ̀ зрѧ́щи повѣ́шена и҆зъ неѧ̀ безъ болѣ́зни прозѧ́бшаго, мт҃рски подо́бнѡ рыда́ющи, вопїѧ́ше: ᲂу҆вы̀ мнѣ̀, ча́до моѐ, ка́кѡ стра́ждеши во́лею, хотѧ̀ и҆зба́вити ѿ страсте́й безче́стїѧ человѣ́ка;

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Прише́лъ є҆сѝ ѿ дв҃ы, не хода́тай, ни а҆́гг҃лъ, но са́мъ, гдⷭ҇и, вопло́щсѧ, и҆ спа́слъ є҆сѝ всего́ мѧ человѣ́ка. тѣ́мъ зовꙋ́ ти: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.

Повелѣ́нїю хрⷭ҇то́вꙋ повинꙋ́всѧ, ѡ҆ста́вилъ є҆сѝ мїрскꙋ́ю красотꙋ̀, бога́тство, сла́дость, свѣ́тлость: є҆гѡ́же ра́ди взе́мъ тво́й кре́стъ, послѣ́довалъ є҆сѝ, і҆ѡа́нне мꙋ́дре.

Соѡбнища́въ ѡ҆бнища́вшемꙋ хрⷭ҇тꙋ̀, чл҃вѣ́ческагѡ ра́ди спасе́нїѧ, спросла́вилсѧ є҆сѝ, ꙗ҆́коже то́й ѡ҆бѣща́сѧ, и҆ сцрⷭ҇твꙋеши же присноца́рствꙋющемꙋ, і҆ѡа́нне.

Бг҃оро́диченъ: Тѧ̀ приста́нище спасе́нїѧ, и҆ стѣ́нꙋ неѡбори́мꙋ, бцⷣе влⷣчце, всѝ вѣ́рнїи вѣ́мы: ты́ бо моли́твами твои́ми ѿ бѣ́дъ и҆збавлѧ́еши дꙋ́шы на́шѧ.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Хода́тай бг҃ꙋ и҆ человѣ́кѡмъ бы́лъ є҆сѝ, хрⷭ҇тѐ бж҃е: тобо́ю бо, влⷣко, къ свѣтонача́льникꙋ ѻ҆ц҃ꙋ̀ твоемꙋ̀, ѿ но́щи невѣ́дѣнїѧ приведе́нїе и҆́мамы.

Стра́хомъ хрⷭ҇то́вымъ, ѻ҆́тче, ᲂу҆твержда́емь къ бжⷭ҇твеннѣй жи́зни, плотско́е мꙋдрова́нїе всѐ покори́лъ є҆сѝ дꙋ́хꙋ, твоѧ̑, і҆ѡа́нне, чꙋ̑вства ѡ҆чища́ѧ.

Ѡ҆чи́стивъ всѧ́кїѧ скве́рны тѣ́ло и҆ ᲂу҆́мъ, и҆ дꙋ́шꙋ тщали́вѡ, бг҃омꙋ́дре, зарю̀ прїѧ́лъ є҆сѝ трисо́лнечнꙋю і҆ѡа́нне, свѣ́тлыми тѧ̀ богатѧ́щꙋю дарова̑нїи.

Бг҃оро́диченъ: Молѝ твоего̀ сн҃а и҆ гдⷭ҇а, дв҃о чⷭ҇таѧ, плѣнє́ннымъ и҆збавле́нїе ѿ проти́внагѡ ѡ҆бстоѧ́нїѧ, на тѧ̀ надѣ́ющымсѧ ми́рное дарова́ти.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Во глꙋбинѣ̀ грѣхо́внѣй содержи́мь є҆́смь, сп҃се, и҆ въ пꙋчи́нѣ жите́йстѣй ѡ҆бꙋрева́емь: но ꙗ҆́коже і҆ѡ́нꙋ ѿ ѕвѣ́рѧ, и҆ менѐ ѿ страсте́й возведѝ, и҆ спаси́ мѧ.

Просвѣти́всѧ дх҃а бл҃года́тїю, бжⷭ҇твенныхъ и҆ человѣ́ческихъ зна́нїемъ веще́й ꙗ҆́снѡ ѡ҆богати́всѧ, тре́бꙋющымъ, і҆ѡа́нне, незави́стнѡ препо́далъ є҆сѝ.

Подо́бнѣ ликѡ́мъ нбⷭ҇нымъ, мꙋ́дре, цр҃ковь правосла́внѡ ᲂу҆краси́лъ є҆сѝ, ликостоѧ̑нныѧ пѣ̑сни приглаша́ѧ трⷪ҇цѣ бг҃овѣща̑нныѧ.

Бг҃оро́диченъ: Неискꙋсомꙋ́жнѡ, дв҃о, родила̀ є҆сѝ, и҆ вѣ́чнꙋеши дв҃а, ꙗ҆влѧ́ющи и҆́стиннагѡ бж҃ества̀ сн҃а и҆ бг҃а твоегѡ̀ ѻ҆́бразы.

Конда́къ, гла́съ д҃.

Пѣснопи́сца и҆ честна́го бг҃оглаго́льника, цр҃кве наказа́телѧ и҆ ᲂу҆чи́телѧ, и҆ врагѡ́въ сопротивоборца̀ і҆ѡа́нна воспои́мъ: ѻ҆рꙋ́жїе бо взе́мъ крⷭ҇тъ гдⷭ҇ень, всю̀ ѿразѝ є҆ресе́й пре́лесть, и҆ ꙗ҆́кѡ те́плый предста́тель къ бг҃ꙋ, всѣ̑мъ подае́тъ прегрѣше́нїй проще́нїе.

І҆́косъ:

Цр҃ко́вномꙋ наста́вникꙋ и҆ ᲂу҆чи́телю и҆ жерцꙋ̀, ꙗ҆́кѡ таи́нникꙋ неизглаго́ланныхъ возопїе́мъ согла́снѡ: и҆́же къ бг҃ꙋ твои́ми моли́твами ѿве́рзи ᲂу҆ста̀ на̑ша, и҆ сподо́би глаго́лати словеса̀ ᲂу҆че́нїй твои́хъ: ты́ бо трⷪ҇цѣ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ соприча́стникъ, ꙗ҆́кѡ дрꙋго́е со́лнце ѡ҆блиста́ѧ въ мі́рѣ, чꙋдесы̀ и҆ ᲂу҆чє́нїи просїѧ́въ, ꙗ҆́кѡ мѡѷсе́й, въ зако́нѣ гдⷭ҇ни поꙋча́ѧсѧ всегда̀, сло́вомъ и҆ дѣ́ломъ бы́лъ є҆сѝ свѣти́льникъ, и҆ молѧ̀ непреста́ннѡ всѣ̑мъ пода́ти прегрѣше́нїй проще́нїе.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Бг҃опроти́вное велѣ́нїе беззако́ннꙋющагѡ мꙋчи́телѧ высо́къ пла́мень вознесло̀ є҆́сть. хрⷭ҇то́съ же прострѐ бг҃очести̑вымъ ѻ҆трокѡ́мъ ро́сꙋ дх҃о́внꙋю, сы́й бл҃гослове́нъ и҆ препросла́вленъ.

Ре́вностїю разжига́емь, бг҃обо́рныхъ є҆ресе́й всѧ́кое ѕлоꙋ́мїе возрази́лъ є҆сѝ свѣ́тлыми писа̑нїи, ᲂу҆бѣли́въ всѣ̑мъ ꙗ҆́снѡ дре́вле сѣ̑ѧннаѧ, мꙋ́дрыми, ѽ і҆ѡа́нне, напи̑санныѧ то́нкѡ.

Те́плѣ ѡ҆бличи́лъ є҆сѝ ѕлоиме́нныхъ ᲂу҆ченикѡ́въ ма́нента хꙋ́льное нече́стїе, разврати́ти покꙋси́вшеесѧ це́рковь хрⷭ҇то́вꙋ, словесы̀ и҆ догма̑ты твои́ми, ѽ і҆ѡа́нне, ꙗ҆̀же счини́лъ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: Ст҃ы́хъ ст҃ѣ́йшꙋю поразꙋмѣва́емъ тѧ̀, ꙗ҆́кѡ є҆ди́нꙋ ро́ждшꙋю бг҃а непремѣ́ннаго, дв҃о нескве́рнаѧ, мт҃и безневѣ́стнаѧ: всѣ̑мъ бо и҆сточи́ла є҆сѝ вѣ̑рнымъ нетлѣ́нїе, бжⷭ҇твеннымъ ржⷭ҇тво́мъ твои́мъ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Пе́щь и҆ногда̀ ѻ҆́гненнаѧ въ вавѷлѡ́нѣ дѣ̑йства раздѣлѧ́ше бж҃їимъ велѣ́нїемъ, халдє́и ѡ҆палѧ́ющаѧ, вѣ̑рныѧ же ѡ҆роша́ющаѧ, пою́щыѧ: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Ѡ҆бличи́лъ є҆сѝ ꙗ҆́вѣ, треблаже́нне і҆ѡа́нне, несто́рїево раздѣле́нїе, севи́рово слїѧ́нїе, є҆диново́льное пребезꙋ́мїе: вѣ́рꙋ же є҆динодѣ́йственнꙋ, сїѧ́нїе правосла́вїѧ всѣ̑мъ ѡ҆блиста́въ концє́мъ.

Всѣ́ѧ вра́гъ пле́велы ѻ҆бы́чнѡ є҆реті́чєскїѧ въ цр҃кви хрⷭ҇то́вѣ, сегѡ̀ поклоне́нїѧ ѿмета́тисѧ во і҆кѡ́нахъ честны́хъ, но ѡ҆брѣ́те не дре́млюща тѧ̀, всеблаже́нне і҆ѡа́нне, всѧ́кое сѣ́мѧ ѕло́е и҆скоренѧ́юща.

Бг҃оро́диченъ: Ты̀ ѿ ѻ҆ц҃а̀ неразлꙋ́чнаго, во чре́вѣ бг҃омꙋ́жнѡ пожи́вшаго, безсѣ́меннѡ зачала̀ є҆сѝ, и҆ несказа́ннѡ родила̀ є҆сѝ, бг҃ороди́тельнице пречи́стаѧ: тѣ́мже тѧ̀ спасе́нїе всѣ́хъ на́съ и҆сповѣ́даемъ.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Безнача́льна роди́телѧ сн҃ъ, бг҃ъ и҆ гдⷭ҇ь, вопло́щсѧ ѿ дв҃ы, на́мъ ꙗ҆ви́сѧ, ѡ҆мрачє́ннаѧ просвѣти́ти, собра́ти расточє́ннаѧ. тѣ́мъ всепѣ́тꙋю бцⷣꙋ велича́емъ.

Наꙋчи́лъ є҆сѝ всѧ̑ цр҃кѡ́вныѧ пѣ́ти сы́ны правосла́внѡ, є҆ди́ницꙋ въ трⷪ҇цѣ честнꙋ́ю: воплоще́нїе же сло́ва бжⷭ҇твенное бг҃осло́вити ꙗ҆́вѣ, і҆ѡа́нне, ᲂу҆ѧснѧ́ѧ неꙋдобопости̑жнаѧ мнѡ́гимъ во свѧще́нныхъ писа́нїихъ.

Ст҃ы́хъ чи́ны пѣсносло́вивъ, прпⷣбне, чⷭ҇тꙋю бцⷣꙋ, хрⷭ҇то́ва прⷣте́чꙋ, та́же а҆пⷭ҇лы, прⷪ҇ро́ки съ пѡ́стники и҆ мꙋ̑дрыѧ ᲂу҆чи́тели, пра́ведники и҆ мꙋ́ченики, въ тѣ́хъ ны́нѣ водворѧ́ешисѧ ски́нїихъ.

Бг҃оро́диченъ: Черто́гъ была̀ є҆сѝ, и҆́же па́че ᲂу҆ма̀ воплоще́нїѧ сло́ва, дв҃о бг҃ороди́тельнице, ѡ҆дѣ́ѧна сла́вою добродѣ́телей и҆ и҆спещре́на. тѣ́мъ тѧ̀, всенепоро́чнаѧ, бцⷣꙋ возвѣща́емъ.

Свѣти́ленъ.

Ꙗ҆́кѡ бжⷭ҇твенъ свѣ́тъ, ѻ҆́тче на́шъ, цр҃кви возсїѧ́лъ є҆сѝ, пѣ́нїй твои́хъ сїю̀ свѣ́тлостїю ѡ҆блиста́въ, и҆ свѣ́томъ нра́ва твоего̀, и҆́мже хрⷭ҇тѡ́вы догма́ты ꙗ҆влѧ́еши ᲂу҆кра́шены, къ немꙋ́же не преста́й ѡ҆ на́съ молѧ́сѧ, і҆ѡа́нне.

Бг҃оро́диченъ: Вои́стиннꙋ тѧ̀ бцⷣꙋ и҆сповѣ́дꙋемъ, влⷣчце, тобо́ю спаса́емїи: и҆́бо бг҃а неизрече́ннѡ родила̀ є҆сѝ разори́вшаго кресто́мъ сме́рть, и҆ къ себѣ̀ привле́кшаго прпⷣбныхъ собо́ры, съ ни́миже восхвалѧ́емъ тѧ̀, дв҃о.

Пре­по­доб­ный Иоанн Да­мас­кин ро­дил­ся око­ло 680 го­да в сто­ли­це Си­рии Да­мас­ке, в хри­сти­ан­ской се­мье. Его отец, Сер­гий Манс­ур, был каз­на­че­ем при дво­ре ха­ли­фа. У Иоан­на был при­ем­ный брат, оси­ро­тев­ший от­рок Кос­ма, ко­то­ро­го Сер­гий при­нял к се­бе в дом. Ко­гда де­ти под­рос­ли, Сер­гий по­за­бо­тил­ся об их об­ра­зо­ва­нии. На да­мас­ском неволь­ни­чьем рын­ке вы­ку­пил он из пле­на уче­но­го мо­на­ха Ко­с­му из Ка­лаб­рии и по­ру­чил ему учить де­тей. Маль­чи­ки об­на­ру­жи­ли необык­но­вен­ные спо­соб­но­сти и лег­ко осво­и­ли курс свет­ских и ду­хов­ных на­ук. По­сле смер­ти от­ца Иоанн за­нял при дво­ре долж­ность ми­ни­стра и гра­до­пра­ви­те­ля.

В то вре­мя в Ви­зан­тии воз­ник­ла и быст­ро рас­про­стра­ня­лась ересь ико­но­бор­че­ства, под­дер­жи­ва­е­мая им­пе­ра­то­ром Львом III Ис­ав­ром (717–741). Став на за­щи­ту пра­во­слав­но­го ико­но­по­чи­та­ния, Иоанн на­пи­сал три трак­та­та "Про­тив по­ри­ца­ю­щих свя­тые ико­ны". Муд­рые Бо­го­дух­но­вен­ные пи­са­ния Иоан­на при­ве­ли им­пе­ра­то­ра в ярость. Но так как ав­тор их не был ви­зан­тий­ским под­дан­ным, его нель­зя бы­ло ни за­клю­чить в тюрь­му, ни каз­нить. То­гда им­пе­ра­тор при­бег к кле­ве­те. По его при­ка­за­нию от име­ни Иоан­на бы­ло со­став­ле­но под­лож­ное пись­мо, в ко­то­ром да­мас­ский ми­нистр буд­то бы пред­ла­гал им­пе­ра­то­ру свою по­мощь в за­во­е­ва­нии си­рий­ской сто­ли­цы. Это пись­мо и свой ли­це­мер­но-льсти­вый от­вет на него Лев Ис­авр ото­слал ха­ли­фу. Тот немед­лен­но при­ка­зал от­стра­нить Иоан­на от долж­но­сти, от­ру­бить ему кисть пра­вой ру­ки и по­ве­сить ее на го­род­ской пло­ща­ди. В тот же день к ве­че­ру Иоан­ну вер­ну­ли от­руб­лен­ную ру­ку. Пре­по­доб­ный стал мо­лить­ся Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­це и про­сить ис­це­ле­ния. За­снув, он уви­дел ико­ну Бо­жи­ей Ма­те­ри и услы­шал Ее го­лос, со­об­щив­ший ему, что он ис­це­лен, и вме­сте с тем по­велев­ший без уста­ли тру­дить­ся ис­це­лен­ной ру­кой. Проснув­шись, он уви­дел, что ру­ка его невре­ди­ма.

Узнав о чу­де, сви­де­тель­ство­вав­шем о неви­нов­но­сти Иоан­на, ха­лиф про­сил у него про­ще­ния и хо­тел вер­нуть ему преж­нюю долж­ность, но пре­по­доб­ный от­ка­зал­ся. Он роз­дал свое бо­гат­ство и вме­сте с при­ем­ным бра­том и то­ва­ри­щем по уче­нию Кос­мой от­пра­вил­ся в Иеру­са­лим, где по­сту­пил про­стым по­слуш­ни­ком в мо­на­стырь Сав­вы Освя­щен­но­го. Нелег­ко бы­ло най­ти ему ду­хов­но­го ру­ко­во­ди­те­ля. Из мо­на­стыр­ской бра­тии на это со­гла­сил­ся лишь один очень опыт­ный ста­рец, ко­то­рый стал уме­ло вос­пи­ты­вать в уче­ни­ке дух по­слу­ша­ния и сми­ре­ния. Преж­де все­го ста­рец за­пре­тил Иоан­ну пи­сать, по­ла­гая, что успе­хи на этом по­при­ще ста­нут при­чи­ной гор­ды­ни. Од­на­жды он по­слал пре­по­доб­но­го в Да­маск про­да­вать кор­зи­ны, из­го­тов­лен­ные в мо­на­сты­ре, при­чем по­ру­чил про­дать их го­раз­до до­ро­же их на­сто­я­щей це­ны. И вот, про­де­лав му­чи­тель­ный путь под зной­ным солн­цем, быв­ший вель­мо­жа Да­мас­ка очу­тил­ся на рын­ке в рва­ных одеж­дах про­сто­го про­дав­ца кор­зин. Но Иоан­на узнал его быв­ший до­мо­пра­ви­тель и ску­пил все кор­зи­ны по на­зна­чен­ной цене.

Од­на­жды в мо­на­сты­ре скон­чал­ся один из ино­ков, и брат по­кой­но­го по­про­сил Иоан­на на­пи­сать что-ни­будь в уте­ше­ние. Иоанн дол­го от­ка­зы­вал­ся, но из ми­ло­сер­дия, усту­пив прось­бам удру­чен­но­го го­рем, на­пи­сал свои зна­ме­ни­тые над­гроб­ные тро­па­ри. За это непо­слу­ша­ние ста­рец из­гнал его из сво­ей кел­лии. Все мо­на­хи на­ча­ли про­сить за Иоан­на. То­гда ста­рец по­ру­чил ему од­но из са­мых тя­же­лых и непри­ят­ных дел – уби­рать из мо­на­сты­ря нечи­сто­ты. Пре­по­доб­ный и здесь явил об­ра­зец по­слу­ша­ния. Через неко­то­рое вре­мя стар­цу в ви­де­нии бы­ло ука­за­но Пре­чи­стой и Пре­свя­той Де­вой Бо­го­ро­ди­цей снять за­прет с пи­са­тель­ства Иоан­на. О пре­по­доб­ном узнал Иеру­са­лим­ский пат­ри­арх, ру­ко­по­ло­жил его во свя­щен­ни­ка и сде­лал про­по­вед­ни­ком при сво­ей ка­фед­ре. Но пре­по­доб­ный Иоанн вско­ре вер­нул­ся в Лав­ру пре­по­доб­но­го Сав­вы, где до кон­ца сво­их дней про­во­дил вре­мя в пи­са­нии ду­хов­ных книг и цер­ков­ных пес­но­пе­ний, и по­ки­нул мо­на­стырь толь­ко для то­го, чтобы об­ли­чить ико­но­бор­цев на Кон­стан­ти­но­поль­ском Со­бо­ре 754 го­да. Его под­верг­ли тю­рем­но­му за­клю­че­нию и пыт­кам, но он всё пе­ре­нес и по ми­ло­сти Бо­жи­ей остал­ся жив. Пре­ста­вил­ся око­ло 780 г., в воз­расте 104 лет.


См. так­же: "Жи­тие преп. от­ца на­ше­го Иоан­на Да­мас­ки­на" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.