Канон святому преподобному Илариону Великому

Припев: Преподо́бне о́тче на́ш Иларио́не, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 03 ноября (21 октября ст. ст.)

Глас 2.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Во глубине́ постла́ иногда́ фараони́тское всево́инство преоруже́нная си́ла, вопло́щшееся же Сло́во всезло́бный гре́х потреби́ло е́сть, препросла́вленный Госпо́дь, сла́вно бо просла́вися.

Светоно́сное и светови́дное житие́ твое́, блаже́нне, прера́достно благохвали́ти усе́рдствующа, твоея́ све́тлости ти́хостию просвети́ мя́, молю́ся, и греха́, о́тче, уны́ние отжени́.

Всенра́вно, блаже́нне, к Бо́гу, ра́дуяся, приступи́л еси́, вне́ пло́ти и ми́ра бы́в, и у́м нему́тен, утвержде́н воздержа́нием, соблю́л еси́, боже́ственным безстра́стием отсю́ду присвоя́яся.

Све́тлыми ты́ заря́ми просвеща́емь безнача́льнаго и несозда́ннаго Божества́, о́тча небре́гл еси́ злове́рия и многомяте́жнаго неве́жества того́ отврати́вся, Еди́ней Тро́ице сочета́лся еси́.

Богоро́дичен: Возсия́вый Со́лнце из Тебе́, Ма́ти Присноде́во, из Отца́ пре́жде ве́к Неви́димый, и ви́димым же пресла́вно опису́емь те́лом, благоче́стия све́том челове́ки просвети́л е́сть.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: На ка́мени мя́ ве́ры утверди́в, разшири́л еси́ уста́ моя́ на враги́ моя́, возвесели́бося ду́х мо́й, внегда́ пе́ти: не́сть свя́т, я́коже Бо́г на́ш, и не́сть пра́веден, па́че Тебе́, Го́споди.

Ядови́тых страсте́й воста́ния, лечбо́ю по́стничества обложе́н, изсуши́л еси́, приснопа́мятне, взыва́я: не́сть свя́т, я́коже Бо́г на́ш, и не́сть пра́веден па́че Тебе́, Го́споди.

Ко́жныя ме́ртвенныя ри́зы острога́в ноже́м воздержа́ния, истка́л еси́ ри́зу спасе́ния, вопия́ Творцу́ твоему́: Ты́ еси́ Бо́г на́ш, и не́сть свя́т па́че Тебе́, Го́споди.

Укрепля́емь наде́ждею ве́чных, и Бо́гу приводи́мь, богоно́се, дла́ньми богому́драго Анто́ния, его́же подража́я, свети́льник бы́л еси́, пресла́вными чудесы́ светя́ся, преподо́бне.

Богоро́дичен: И́же вся́ вообрази́вый хоте́нием Боже́ственным, в челове́ка вообрази́тися сподо́бися, созида́яся во утро́бе Твое́й, Богоро́дице. Ему́же ны́не зове́м: Ты́ еси́ Бо́г на́ш, и не́сть пра́веден, па́че Тебе́, Го́споди.

Седа́лен, гла́с 8.

Анто́ния боже́ственнаго духо́вне доброде́тельному житию́ поревнова́в, на ра́мена твоя́ взя́л еси́ кре́ст Го́спода твоего́, оста́вив жития́ все́ попече́ние и стра́сти умертви́в, ду́хом пожи́л еси́. Те́м и тва́рь пресла́вными испо́лнил еси́ чудесы́, преподо́бне, Ду́ха благода́тию, Иларио́не, о́тче на́ш, моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние дарова́ти чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́. [Два́жды.]

Богоро́дичен: Я́ко Де́ву и еди́ну в жена́х Тя́, без се́мене Ро́ждшую Бо́га пло́тию, вси́ ублажа́ем ро́ди челове́честии, о́гнь бо всели́ся в Тя́ Божества́, и я́ко Младе́нца млеко́м пита́еши Зижди́теля и Го́спода. Те́м а́нгельский и челове́ческий ро́д досто́йно сла́вим пресвято́е Рождество́ Твое́ и согла́сно вопие́м Ти́: моли́ Христа́ Бо́га, прегреше́ний оставле́ние дарова́ти, покланя́ющимся ве́рою пресвято́му Рождеству́ Твоему́.

Крестобогоро́дичен: А́гнца, и Па́стыря и Изба́вителя А́гница зря́щи на Кресте́, восклица́ше, пла́чущи и го́рько рыда́ющи, вопия́ше: ми́р у́бо ра́дуется, прие́мляй Тобо́ю избавле́ние, утро́ба же Моя́ гори́т, зря́щи Твое́ распя́тие, е́же терпи́ши за милосе́рдие ми́лости. Долготерпели́ве Го́споди, ми́лости бе́здно и исто́чниче неисчерпа́емый, умилосе́рдися и да́руй согреше́ний оставле́ние, ве́рою пою́щим Боже́ственныя стра́сти Твоя́.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Пою́ Тя́, слу́хом бо, Го́споди, услы́шах и ужасо́хся: до мене́ бо и́деши, мене́ ища́, заблу́ждшаго. Те́м мно́гое Твое́ снизхожде́ние, е́же на мя́, прославля́ю, Многоми́лостиве.

Умертви́в пло́ти мудрова́ние, пото́к беззако́ния мяте́жи, преподо́бне, и де́монских ко́зней избежа́в, к ти́хости Боже́ственнаго Ду́ха с пра́ведными, о́тче, воспочи́л еси́.

Водны́ми сле́з тече́нии напая́емь, преподо́бне, душе́вную ни́ву многопло́дну де́ланием я́ве Спа́совым, о́тче, показа́л еси́, по́стников умно́жив составле́ния.

Прича́стием Свята́го Ду́ха укрепля́емь, богоно́се, лука́вствия ду́хи низложи́л еси́ и си́лою Христо́вою немощны́я исцеля́еши, проро́ческою обогати́вся чистото́ю.

Богоро́дичен: Хра́м Тя́ и черто́г одушевле́нный, и мы́сленную трапе́зу, и свети́льник, Богома́ти благослове́нная, разуме́ем, из Нея́же су́щим во тме́ Све́т возсия́, О́тча существа́ Сия́ние.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Просвеще́ние во тме́ лежа́щих, спасе́ние отча́янных, Христе́ Спа́се мо́й, к Тебе́ у́тренюю, Царю́ ми́ра, просвети́ мя́ сия́нием Твои́м, ино́го бо ра́зве Тебе́ Бо́га не зна́ю.

Я́ко мо́лния, чистото́ю жития́ и жи́тельством безпло́тным подо́бяся, просия́в в ми́ре, тмы́ предста́теля отго́ниши, богоблаже́нне, благоче́стия све́том просвеща́емь.

Вся́ческими светя́ся, богому́дре, чудоде́йствы и благода́тию Боже́ственною озаре́н, все́м позна́лся еси́ сокро́вище исцеле́ний лю́бящим, о́тче богоприя́тне, я́ко други́й не́кий проро́к Бо́жий познава́емь.

Све́тлостию твои́х, о́тче, кро́тких исправле́ний мра́чныя вра́жия си́лы прогна́л еси́, и от те́х я́рости исхити́в к тебе́ прибега́ющия, боже́ственными твои́ми уче́нии к ве́ре просвети́л еси́.

Богоро́дичен: Еди́ну на́м во дву́ существу́ ви́димую ипоста́сь, еди́на Благослове́нная, родила́ еси́ неизрече́нно Бо́жия Бо́га Сло́ва, вопло́щшася за ми́лость неизглаго́ланную. Сего́ у́бо моли́ сохрани́ти пою́щия Тя́.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: В бе́здне грехо́вней валя́яся, неизсле́дную милосе́рдия Твоего́ призыва́ю бе́здну: от тли́, Бо́же мя́ возведи́.

Единонача́лию служа́ Божества́ безнача́льнаго, многонача́лие обличи́л еси́, и́дольское нече́стие упраздни́в, богому́дре, благода́тию.

Прозя́б, о́тче, я́ко фи́никс процве́л еси́ в Це́ркви, всеблаже́нне богому́дре, плодо́в сла́достию ве́рных возвеселя́я исполне́ние.

Низложи́тель яви́лся еси́ непобеди́мь лука́вых духо́в, всесла́вне, богатотво́рная дарова́ния от Христа́ получи́в, блаже́нне.

Богоро́дичен: Неискусому́жно, Де́во, родила́ еси́ и ве́чнуеши Де́ва, явля́ющи и́стиннаго Божества́, Сы́на и Бо́га Твоего́, о́бразы.

Конда́к, гла́с 3.

Я́ко свети́льника незаходи́маго у́мнаго тя́ Со́лнца, соше́дшеся дне́сь, восхваля́ем в пе́снех, возсия́л бо еси́ су́щим во тме́ неве́дения, вся́ возводя́ к Боже́ственней высоте́, Иларио́не. Те́мже вопие́м: ра́дуйся, о́тче, все́х по́стников основа́ние.

И́кос.

Возлюби́в Христо́вы Боже́ственныя за́поведи и возненави́дев всего́ ми́ра наслажде́ние, прише́л еси́ усе́рдно к Тому́ и бы́л еси́ свети́льник, просвеща́я вся́ концы́ блиста́нием Ду́ха. Те́м, припа́дая, молю́ тя́: просвети́ и моя́ о́чи душе́вныя, воспе́ти твоя́ по́двиги, я́же показа́л еси́ на земли́ ра́ди бу́дущия жи́зни. Ея́же ны́не наслажда́яся, помина́й вопию́щих ти́: ра́дуйся, о́тче, все́х по́стников основа́ние.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Богопроти́вное веле́ние беззако́ннующаго мучи́теля высо́к пла́мень вознесло́ е́сть: Христо́с же простре́ Богочести́вым отроко́м ро́су духо́вную, Сы́й Благослове́н и Препросла́влен.

Глаго́л веща́ние твое́ и чуде́с благода́ть Боже́ственная во всю́ изы́де зе́млю, всеблаже́нне, богоче́стия заре́ю все́м сия́я ве́рно исцеле́ний тишину́.

Кресто́м огражда́емь Спа́совым, неврежде́н пребы́л еси́, безу́мно окуси́вшуся де́монскому свире́пству о тебе́, всему́дре, ве́сть бо Вы́шний Бо́г соблюда́ти Своя́ уго́дники.

Я́ко сто́лп непоколе́блен небесовысо́кий, я́ко стена́ неподви́жима, яви́лся еси́ посто́м, просвеща́я чудесы́ и дая́ исцеле́ния, и источа́я Боже́ственныя догма́ты от исто́чника приснотеку́ща Богодухнове́нных Писа́ний.

Богоро́дичен: О́блак Де́ва Тя́, пра́вды Со́лнце, роди́ и Де́ва пребы́вши, дебельству́ пло́ти приобщи́вшася, Челове́ка бы́вша за благоутро́бие и снизхожде́ние: Его́же воспева́ем, я́ко препросла́влена.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Пе́щь иногда́ о́гненная в Вавило́не де́йства разделя́ше, Бо́жиим веле́нием халде́и опаля́ющая, ве́рныя же ороша́ющая, пою́щия: благослови́те вся́ дела́ Госпо́дня Го́спода.

Престо́л и́стинно чу́вствия бы́л еси́, Боже́ственным ра́зумом просвеща́емь и Бо́жиим повеле́нием богому́дренно наставля́емь, и доброде́телию светя́ся, зовы́й: благослови́те вся́ дела́ Госпо́дня Го́спода.

Колесни́ца та́инственная, нося́щая и́мя Госпо́дне, яви́лся еси́, преподо́бне, све́тлостию де́л и чуде́с явле́нием, и чистото́ю жития́, взыва́я: благослови́те вся́ дела́ Госпо́дня Го́спода.

Сыноположе́н Боже́ственною благода́тию, снасле́дник Христо́в бы́л еси́ и бога́тство небе́сное, и Ца́рство непрее́мное прия́л еси́, богоглаго́ливе, зовя́: благослови́те вся́ дела́ Госпо́дня Го́спода.

Богоро́дичен: Ми́ро у́мное истоще́нное, Де́во, имену́ема Сы́на чревоноси́ла еси́, куре́нием Божества́ земны́я благово́нствующа и от тли́ избавля́ющаго взыва́ющия: благослови́те вся́ дела́ Госпо́дня Го́спода.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Безнача́льна Роди́теля Сы́н, Бо́г и Госпо́дь, вопло́щься от Де́вы, на́м яви́ся, омраче́нная просвети́ти, собра́ти расточе́нная, те́м Всепе́тую Богоро́дицу, велича́ем.

Святы́х жили́ща проходи́ти сподо́бился еси́, житие́ соверши́в свя́то, преподо́бне, и, я́ко су́щу пра́ведну, тебе́ Трисве́тлый возсия́ Све́т, и Того́ сопру́г весе́лие прия́ше.

Трудо́в воздая́ние от Христа́ прие́м и жи́зни ве́чныя я́ве причасти́вся, и па́че ума́ благоле́пия добро́тами, о́тче, преизя́ществован, о пою́щих тя́ ко Влады́це моли́ся.

Я́ко ке́др высокове́рхий доброде́телию возвыша́емь, во дво́рех, богоно́се, Бо́жиих насажде́н бы́л еси́, и я́ко заключе́н огра́д, я́ко благоцветы́й ра́й яви́лся еси́, и я́ко исто́чник кипя́щий исцеле́ний дарова́ния.

Богоро́дичен: Черто́г была́ еси́ па́че ума́ Воплоти́вшагося Сло́ва, Де́во Богороди́тельнице, оде́яна сла́вою доброде́телей и укра́шена, те́м Тя́, Всенепоро́чная, Богоро́дицу возвеща́ем.

Свети́лен.

Мирска́го пристра́стия, я́ко стра́стна, уклони́лся еси́, и безпи́щием пло́ть увяди́в, обновля́еши брозды́ держа́щих и сла́вою обогати́лся еси́, чудоде́йствуя изря́дная, пастыренача́льников ве́рх, богоприя́тне Иларио́не.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Во глꙋбинѣ̀ постла̀ и҆ногда̀ фараѡни́тское всево́инство преѡрꙋже́ннаѧ си́ла, вопло́щшеесѧ же сло́во всеѕло́бный грѣ́хъ потреби́ло є҆́сть: препросла́вленный гдⷭ҇ь, сла́внѡ бо просла́висѧ.

Свѣтоно́сное и҆ свѣтови́дное житїѐ твоѐ, бл҃же́нне, прера́достнѡ благохвали́ти ᲂу҆се́рдствꙋюща, твоеѧ̀ свѣ́тлости ти́хостїю просвѣти́ мѧ, молю́сѧ, и҆ грѣха̀, ѻ҆́ч҃е, ᲂу҆ны́нїе ѿженѝ.

Всенра́внѡ, блаже́нне, къ бг҃ꙋ ра́дꙋѧсѧ пристꙋпи́лъ є҆сѝ, внѣ̀ пло́ти и҆ мі́ра бы́въ: и҆ ᲂу҆́мъ немꙋ́тенъ, ᲂу҆твержде́нъ воздержа́нїемъ соблю́лъ є҆сѝ, бжⷭ҇твеннымъ безстра́стїемъ ѿсю́дꙋ присвоѧ́ѧсѧ.

Свѣ́тлыми ты̀ зарѧ́ми просвѣща́емь безнача́льнагѡ и҆ несозда́ннагѡ бж҃ества̀, ѻ҆́ч҃а небре́глъ є҆сѝ ѕловѣ́рїѧ, и҆ многомѧте́жнагѡ невѣ́жества тогѡ̀ ѿврати́всѧ, є҆ди́нѣй трⷪ҇цѣ сочета́лсѧ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: Возсїѧ́вый сл҃нце и҆зъ тебє̀, мт҃и приснодв҃о, и҆зъ ѻ҆ц҃а̀ пре́жде вѣ̑къ неви́димый, и҆ ви́димымъ же пресла́внѡ ѡ҆писꙋ́емь тѣ́ломъ, благоче́стїѧ свѣ́томъ человѣ́ки просвѣти́лъ є҆́сть.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: На ка́мени мѧ̀ вѣ́ры ᲂу҆тверди́въ, разшири́лъ є҆сѝ ᲂу҆ста̀ моѧ̑ на врагѝ моѧ̑, возвесели́босѧ дꙋ́хъ мо́й, внегда̀ пѣ́ти: нѣ́сть свѧ́тъ, ꙗ҆́коже бг҃ъ на́шъ, и҆ нѣ́сть пра́веденъ, па́че тебє̀, гдⷭ҇и.

Ꙗ҆дови́тыхъ страсте́й воста̑нїѧ, лѣчбо́ю по́стничества ѡ҆бложе́нъ, и҆зсꙋши́лъ є҆сѝ, приснопа́мѧтне, взыва́ѧ: нѣ́сть свѧ́тъ, ꙗ҆́коже бг҃ъ на́шъ, и҆ нѣ́сть пра́веденъ па́че тебє̀, гдⷭ҇и.

Кѡ́жныѧ ме́ртвєнныѧ ри̑зы ѡ҆строга́въ ноже́мъ воздержа́нїѧ, и҆стка́лъ є҆сѝ ри́зꙋ спасе́нїѧ вопїѧ̀ творцꙋ̀ твоемꙋ̀: ты̀ є҆сѝ бг҃ъ на́шъ, и҆ нѣ́сть свѧ́тъ па́че тебє̀, гдⷭ҇и.

Оу҆крѣплѧ́емь наде́ждею вѣ́чныхъ, и҆ бг҃ꙋ приводи́мь, бг҃оно́се, дла́ньми бг҃омꙋ́драгѡ а҆нтѡ́нїа, є҆го́же подража́ѧ свѣти́льникъ бы́лъ є҆сѝ, пресла́вными чꙋдесы̀ свѣтѧ́сѧ, прпⷣбне.

Бг҃оро́диченъ: И҆́же всѧ̑ воѡбрази́вый хотѣ́нїемъ бжⷭ҇твеннымъ, въ человѣ́ка воѡбрази́тисѧ сподо́бисѧ, созида́ѧсѧ во ᲂу҆тро́бѣ твое́й, бцⷣе. є҆мꙋ́же ны́нѣ зове́мъ: ты̀ є҆сѝ бг҃ъ на́шъ, и҆ нѣ́сть пра́веденъ па́че тебє̀, гдⷭ҇и.

Сѣда́ленъ, гла́съ и҃.

А҆нтѡ́нїа бжⷭ҇твеннагѡ дꙋхо́внѣ добродѣ́тельномꙋ житїю̀ поревнова́въ, на ра́мена твоѧ̑ взѧ́лъ є҆сѝ крⷭ҇тъ гдⷭ҇а твоегѡ̀, ѡ҆ста́вивъ житїѧ̀ всѐ попече́нїе, и҆ стра̑сти ᲂу҆мертви́въ, дꙋ́хомъ пожи́лъ є҆сѝ. тѣ́мъ и҆ тва́рь пресла́вными и҆спо́лнилъ є҆сѝ чꙋдесы̀, прпⷣбне, дх҃а бл҃года́тїю: і҆ларїѡ́не, ѻ҆́ч҃е на́шъ, молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, грѣхѡ́въ ѡ҆ставле́нїе дарова́ти, чтꙋ́щымъ любо́вїю свѧтꙋ́ю па́мѧть твою̀.

Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́кѡ дв҃ꙋ и҆ є҆ди́нꙋ въ жена́хъ, тѧ̀ безъ сѣ́мене ро́ждшꙋю бг҃а пло́тїю, всѝ ᲂу҆блажа́емъ ро́ди человѣ́честїи: ѻ҆́гнь бо всели́сѧ въ тѧ̀ бж҃ества̀, и҆ ꙗ҆́кѡ млⷣнца млеко́мъ пита́еши зижди́телѧ и҆ гдⷭ҇а. тѣ́мъ а҆́гг҃льскїй и҆ человѣ́ческїй ро́дъ, досто́йнѡ сла́вимъ прест҃о́е ржⷭ҇тво̀ твоѐ, и҆ согла́снѡ вопїе́мъ тѝ: молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, согрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе дарова́ти покланѧ́ющымсѧ вѣ́рою прест҃о́мꙋ ржⷭ҇твꙋ̀ твоемꙋ̀.

Крⷭ҇тобг҃оро́диченъ: А҆́гнца и҆ па́стырѧ и҆ и҆зба́вителѧ а҆́гница зрѧ́щи на крⷭ҇тѣ̀, восклица́ше пла́чꙋщи, и҆ го́рькѡ рыда́ющи вопїѧ́ше: мі́ръ ᲂу҆́бѡ ра́дꙋетсѧ, прїе́млѧй тобо́ю и҆збавле́нїе, ᲂу҆тро́ба же моѧ̀ гори́тъ, зрѧ́щи твоѐ распѧ́тїе, є҆́же терпи́ши за милосе́рдїе ми́лости. долготерпѣли́ве, гдⷭ҇и, ми́лости бе́здно и҆ и҆сто́чниче неисчерпа́емый, ᲂу҆милосе́рдисѧ и҆ да́рꙋй согрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе вѣ́рою пою́щымъ бжⷭ҇твєнныѧ стра̑сти твоѧ̑.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Пою́ тѧ, слꙋ́хомъ бо, гдⷭ҇и, ᲂу҆слы́шахъ и҆ ᲂу҆жасо́хсѧ, до менє́ бо и҆́деши, менѐ и҆щѧ̀ заблꙋ́ждшаго. тѣ́мъ мно́гое твоѐ снизхожде́нїе, є҆́же на мѧ̀, прославлѧ́ю, многоми́лостиве.

Оу҆мертви́въ пло́ти мꙋдрова́нїе, пото́къ беззако́нїѧ мѧте́жи, прпⷣбне, и҆ де́мѡнскихъ ко́зней и҆збѣжа́въ, къ ти́хости бжⷭ҇твеннагѡ дх҃а, съ пра́ведными, ѻ҆́ч҃е, воспочи́лъ є҆сѝ.

Водны́ми сле́зъ течє́нїи наплѧ́емь, прпⷣбне, дꙋше́внꙋю ни́вꙋ многопло́днꙋ, дѣ́ланїемъ ꙗ҆́вѣ сп҃совымъ, ѻ҆́ч҃е, показа́лъ є҆сѝ, по́стникѡвъ ᲂу҆мно́живъ составлє́нїѧ.

Прича́стїемъ ст҃а́гѡ дх҃а ᲂу҆крѣплѧ́емь, бг҃оно́се, лꙋка́вствїѧ дꙋ́хи низложи́лъ є҆сѝ, и҆ си́лою хрⷭ҇то́вою немѡщны́ѧ и҆сцѣлѧ́еши, прⷪ҇ро́ческою ѡ҆богати́всѧ чистото́ю.

Бг҃оро́диченъ: Хра́мъ тѧ̀ и҆ черто́гъ ѡ҆дꙋшевле́нный, и҆ мы́сленнꙋю трапе́зꙋ и҆ свѣти́льникъ, бг҃ома́ти бл҃гослове́ннаѧ, разꙋмѣ́емъ, и҆зъ неѧ́же сꙋ́щымъ во тмѣ̀ свѣ́тъ возсїѧ̀, ѻ҆́ч҃а сꙋщества̀ сїѧ́нїе.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Просвѣще́нїе во тмѣ̀ лежа́щихъ, спасе́нїе ѿча́ѧнныхъ, хрⷭ҇тѐ сп҃се мо́й, къ тебѣ̀ ᲂу҆́тренюю, цр҃ю̀ ми́ра, просвѣти́ мѧ сїѧ́нїемъ твои̑мъ: и҆но́гѡ бо, ра́звѣ тебє̀, бо́га не зна́ю.

Ꙗ҆́кѡ мо́лнїѧ, чистото́ю житїѧ̀ и҆ жи́тельствомъ, безплѡ́тнымъ подо́бѧсѧ, просїѧ́въ въ мі́рѣ, тмы̀ предста́телѧ ѿго́ниши, бг҃облаже́нне, благоче́стїѧ свѣ́томъ просвѣща́емь.

Всѧ́ческими свѣтѧ́сѧ, бг҃омꙋ́дре, чꙋдодѣ́йствы, и҆ бл҃года́тїю бжⷭ҇твенною ѡ҆заре́нъ, всѣ̑мъ позна́лсѧ є҆сѝ сокро́вище и҆сцѣле́нїй лю́бѧщымъ, ѻ҆́ч҃е бг҃опрїѧ́тне, ꙗ҆́кѡ дрꙋгі́й нѣ́кїй прⷪ҇ро́къ бж҃їй познава́емь.

Свѣ́тлостїю твои́хъ, ѻ҆́ч҃е, кро́ткихъ и҆справле́нїй, мра̑чныѧ вра̑жїѧ си̑лы прогна́лъ є҆сѝ: и҆ ѿ тѣ́хъ ꙗ҆́рости и҆схити́въ къ тебѣ̀ прибѣга́ющыѧ, бжⷭ҇твенными твои́ми ᲂу҆чє́нїи къ вѣ́рѣ просвѣти́лъ є҆сѝ.

Є҆ди́нꙋ на́мъ во двꙋ̀ сꙋщєствꙋ̀ ви́димꙋю ѵ҆поста́сь, є҆ди́на бл҃гослове́ннаѧ родила̀ є҆сѝ неизрече́ннѡ, бж҃їѧ бг҃а сло́ва, вопло́щшасѧ за ми́лость неизглаго́ланнꙋю. сего̀ ᲂу҆́бѡ молѝ, сохрани́ти пою́щыѧ тѧ̀.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Въ бе́зднѣ грѣхо́внѣй валѧ́ѧсѧ, неизслѣ́днꙋю милосе́рдїѧ твоегѡ̀ призыва́ю бе́зднꙋ: ѿ тлѝ, бж҃е, мѧ̀ возведѝ.

Є҆динонача́лїю слꙋжа̀ бж҃ества̀ безнача́льнагѡ, многонача́лїе ѡ҆бличи́лъ є҆сѝ, і҆́дѡльское нече́стїе ᲂу҆праздни́въ, бг҃омꙋ́дре, бл҃года́тїю.

Прозѧ́бъ, ѻ҆́ч҃е, ꙗ҆́кѡ фі́нїѯъ процвѣ́лъ є҆сѝ въ цр҃кви, всебл҃же́нне бг҃омꙋ́дре, плодѡ́въ сла́достїю вѣ́рныхъ возвеселѧ́ѧ и҆сполне́нїе.

Низложи́тель ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ непобѣди́мь лꙋка́выхъ дꙋхѡ́въ, всесла́вне, богатотвѡ́рнаѧ дарова̑нїѧ ѿ хрⷭ҇та̀ полꙋчи́въ, бл҃же́нне.

Бг҃оро́диченъ: Неискꙋсомꙋ́жнѡ дв҃о, родила̀ є҆сѝ, и҆ вѣ́чнꙋеши дв҃а, ꙗ҆влѧ́ющи и҆́стиннагѡ бжⷭ҇тва̀, сн҃а и҆ бг҃а твоегѡ̀ ѻ҆́бразы.

Конда́къ, гла́съ г҃.

Ꙗ҆́кѡ свѣти́льника незаходи́маго, ᲂу҆́мнаго тѧ̀ сл҃нца, соше́дшесѧ дне́сь восхвалѧ́емъ въ пѣ́снехъ: возсїѧ́лъ бо є҆сѝ сꙋ́щымъ во тмѣ̀ невѣ́дѣнїѧ, всѧ̑ возводѧ̀ къ бжⷭ҇твеннѣй высотѣ̀, і҆ларїѡ́не. тѣ́мже вопїе́мъ: ра́дꙋйсѧ, ѻ҆́ч҃е, всѣ́хъ по́стникѡвъ ѡ҆снова́нїе.

І҆́косъ.

Возлюби́въ хрⷭ҇то́вы бжⷭ҇твєнныѧ за́пѡвѣди, и҆ возненави́дѣвъ всегѡ̀ мі́ра наслажде́нїе, прише́лъ є҆сѝ ᲂу҆се́рднѡ къ томꙋ̀, и҆ бы́лъ є҆сѝ свѣти́льникъ, просвѣща́ѧ всѧ̑ концы̀ блиста́нїемъ дх҃а. тѣ́мъ припа́даѧ молю̀ тѧ̀: просвѣтѝ и҆ моѧ̑ ѻ҆́чи дꙋшє́вныѧ, воспѣ́ти твоѧ̑ по́двиги, ꙗ҆̀же показа́лъ є҆сѝ на землѝ ра́ди бꙋ́дꙋщїѧ жи́зни. є҆ѧ́же ны́нѣ наслажда́ѧсѧ, помина́й вопїю́щихъ тѝ: ра́дꙋйсѧ, ѻ҆́ч҃е, всѣ́хъ по́стникѡвъ ѡ҆снова́нїе.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Бг҃опроти́вное велѣ́нїе беззако́ннꙋющагѡ мꙋчи́телѧ высо́къ пла́мень вознесло̀ є҆́сть: хрⷭ҇то́съ же прострѐ бг҃очести̑вымъ ѻ҆трокѡ́мъ ро́сꙋ дх҃о́внꙋю, сы́й бл҃гослове́нъ и҆ препросла́вленъ.

Глагѡ́лъ вѣща́нїе твоѐ, и҆ чꙋде́съ бл҃года́ть бжⷭ҇твеннаѧ во всю̀ и҆зы́де зе́млю, всебл҃же́нне, бг҃оче́стїѧ заре́ю всѣ̑мъ сїѧ́ѧ вѣ́рнѡ и҆сцѣле́нїй тишинꙋ̀.

Крⷭ҇то́мъ ѡ҆гражда́емь сп҃совымъ, неврежде́нъ пре́былъ є҆сѝ, безꙋ́мнѡ ѡ҆кꙋси́вшꙋсѧ де́мѡнскомꙋ свирѣ́пствꙋ ѡ҆ тебѣ̀, всемꙋ́дре: вѣ́сть бо вы́шнїй бг҃ъ соблюда́ти своѧ̑ ᲂу҆го́дники.

Ꙗ҆́кѡ сто́лпъ непоколе́бленъ, небесовысо́кїй, ꙗ҆́кѡ стѣна̀ неподви́жима ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ посто́мъ, просвѣща́ѧ чꙋдесы̀, и҆ даѧ̀ и҆сцѣлє́нїѧ, и҆ и҆сточа́ѧ бжⷭ҇твєнныѧ догма́ты ѿ и҆сто́чника приснотекꙋ́ща бг҃одохнове́нныхъ писа́нїй.

Бг҃оро́диченъ: Ѻ҆́блакъ дв҃а, тѧ̀ пра́вды сл҃нце родѝ, и҆ дв҃а пребы́вши, дебельствꙋ̀ пло́ти приѡбщи́вшасѧ, чл҃вѣ́ка бы́вша за бл҃гоꙋтро́бїе и҆ снизхожде́нїе: є҆го́же воспѣва́емъ ꙗ҆́кѡ препросла́влена.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Пе́щь и҆ногда̀ ѻ҆́гненнаѧ въ вавѷлѡ́нѣ дѣ̑йства раздѣлѧ́ше, бж҃їимъ велѣ́нїемъ халдє́и ѡ҆палѧ́ющаѧ, вѣ̑рныѧ же ѡ҆роша́ющаѧ, пою́щыѧ: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Престо́лъ и҆́стиннѡ чꙋ́вствїѧ бы́лъ є҆сѝ, бжⷭ҇твеннымъ ра́зꙋмомъ просвѣща́емь, и҆ бж҃їимъ повелѣ́нїемъ бг҃омꙋ́дреннѡ наставлѧ́емь, и҆ добродѣ́телїю свѣтѧ́сѧ зовы́й: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Колесни́ца та́инственнаѧ, носѧ́щаѧ и҆́мѧ гдⷭ҇не, ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, прпⷣбне, свѣ́тлостїю дѣ́лъ, и҆ чꙋде́съ ꙗ҆вле́нїемъ, и҆ чистото́ю житїѧ̀, взыва́ѧ: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Сыноположе́нъ бж҃е́ственною благода́тїю, снаслѣ́дникъ хрⷭ҇то́въ бы́лъ є҆сѝ, и҆ бога́тство нбⷭ҇ное и҆ црⷭ҇тво непрее́мное прїѧ́лъ є҆сѝ, бг҃оглаго́ливе, зовѧ̀: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Мѵ́ро ᲂу҆́мное и҆стоще́нное, дв҃о, и҆менꙋ́ема сн҃а чревоноси́ла є҆сѝ, кꙋре́нїемъ бж҃ества̀ земны̑ѧ бл҃гово́нствꙋюща, и҆ ѿ тлѝ и҆збавлѧ́ющаго взыва́ющыѧ: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Безнача́льна роди́телѧ сн҃ъ, бг҃ъ и҆ гдⷭ҇ь вопло́щсѧ ѿ дв҃ы, на́мъ ꙗ҆ви́сѧ, ѡ҆мрачє́ннаѧ просвѣти́ти, собра́ти расточє́ннаѧ. тѣ́мъ всепѣ́тꙋю бцⷣꙋ велича́емъ.

Ст҃ы́хъ жили̑ща проходи́ти сподо́билсѧ є҆сѝ, житїѐ соверши́въ свѧ́то, прпⷣбне: и҆ ꙗ҆́кѡ сꙋ́щꙋ пра́веднꙋ тебѣ̀ трисвѣ́тлый возсїѧ̀ свѣ́тъ, и҆ тогѡ̀ сопрꙋ́гъ весе́лїе прїѧ́ше.

Трꙋдѡ́въ воздаѧ́нїе ѿ хрⷭ҇та̀ прїе́мъ, и҆ жи́зни вѣ́чныѧ ꙗ҆́вѣ причасти́всѧ, и҆ па́че ᲂу҆ма̀ благолѣ́пїѧ добро́тами, ѻ҆́ч҃е, преизѧ́ществованъ, ѡ҆ пою́щихъ тѧ̀ ко влⷣцѣ моли́сѧ.

Ꙗ҆́кѡ ке́дръ высокове́рхїй добродѣ́телїю возвыша́емь, во дво́рѣхъ, бг҃оно́се, бж҃їихъ наслажде́нъ бы́лъ є҆сѝ, и҆ ꙗ҆́кѡ заключе́нъ ѻ҆гра́дъ, ꙗ҆́кѡ благоцвѣты́й ра́й ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, и҆ ꙗ҆́кѡ и҆сто́чникъ кипѧ́щїй и҆сцѣле́нїй дарова́нїѧ.

Бг҃оро́диченъ: Черто́гъ была̀ є҆сѝ па́че ᲂу҆ма̀ воплоти́вшагѡсѧ сло́ва, дв҃о бг҃ороди́тельнице, ѡ҆дѣ́ѧна сла́вою добродѣ́телей и҆ ᲂу҆кра́шенна. тѣ́мъ тѧ̀, всенепоро́чнаѧ, бцⷣꙋ возвѣща́емъ.

Свѣти́ленъ.

Мїрска́гѡ пристра́стїѧ ꙗ҆́кѡ стра́стна ᲂу҆клони́лсѧ є҆сѝ, и҆ безпи́щїемъ пло́ть ᲂу҆вѧди́въ, ѡ҆бновлѧ́еши брозды̀ держа́щихъ, и҆ сла́вою ѡ҆богати́лсѧ є҆сѝ чꙋдодѣ́йствꙋѧ и҆зрѧ̑днаѧ, пастыренача́льникѡвъ ве́рхъ, бг҃опрїѧ́тне і҆ларїѡ́не.

Бг҃оро́диченъ: Во двꙋ́хъ хотѣ́нїихъ и҆ є҆стества́хъ, всенепоро́чнаѧ, є҆ди́нѣй же ѵ҆поста́си ражда́еши бг҃а неизрече́ннѡ, на́съ ра́ди ѡ҆бнища́вшаго до крⷭ҇та̀ хотѣ́нїемъ, и҆ дарова́вшаго на́мъ бжⷭ҇тва̀ бога́тство, бг҃ома́ти дв҃о.

Пре­по­доб­ный Ила­ри­он Ве­ли­кий ро­дил­ся в 291 го­ду в па­ле­стин­ском се­ле­нии Та­ва­фа. Его по­сла­ли для изу­че­ния на­ук в Алек­сан­дрию, где он по­зна­ко­мил­ся с хри­сти­а­на­ми и при­нял Свя­тое Кре­ще­ние. Услы­шав об Ан­гель­ской жиз­ни пре­по­доб­но­го Ан­то­ния Ве­ли­ко­го (па­мять 17 ян­ва­ря), Ила­ри­он от­пра­вил­ся к нему, чтобы на­учить­ся уго­ждать Бо­гу. Вско­ре Ила­ри­он воз­вра­тил­ся на ро­ди­ну. Ро­ди­те­ли его уже умер­ли. Раз­дав иму­ще­ство род­ствен­ни­кам и ни­щим, Ила­ри­он по­се­лил­ся в пу­стыне око­ло го­ро­да Ма­и­ума. Пре­по­доб­ный уси­лен­но бо­рол­ся с нечи­сты­ми по­мыс­ла­ми, сму­щав­ши­ми ум и рас­па­ляв­ши­ми плоть, по­беж­дая их тя­же­лым тру­дом, по­стом и при­леж­ной мо­лит­вой. Дья­вол устра­шал свя­то­го при­зра­ка­ми и при­ви­де­ни­я­ми. Во вре­мя мо­лит­вы свя­той Ила­ри­он слы­шал плач де­тей, ры­да­ние жен­щин, рев львов и дру­гих зве­рей. Пре­по­доб­ный по­ни­мал, что эти ужа­сы на­во­дят бе­сы, чтобы про­гнать его из пу­сты­ни, по­это­му пе­ре­си­ли­вал страх с по­мо­щью усерд­ной мо­лит­вы.

Од­на­жды на пре­по­доб­но­го Ила­ри­о­на на­па­ли раз­бой­ни­ки, и он си­лой сво­е­го сло­ва убе­дил их оста­вить пре­ступ­ную жизнь. Ско­ро о свя­том по­движ­ни­ке узна­ла вся Па­ле­сти­на. Гос­подь да­ро­вал пре­по­доб­но­му Ила­ри­о­ну власть из­го­нять нечи­стых ду­хов. Этим бла­го­дат­ным да­ром он осво­бо­дил от уз мно­го недуж­ных. Боль­ные при­хо­ди­ли для ис­це­ле­ния, и пре­по­доб­ный вра­че­вал бо­лез­ни бес­плат­но, го­во­ря, что бла­го­дать Бо­жия не про­да­ет­ся. Через обо­ня­ние свя­той узна­вал, ка­кой стра­стью одер­жим тот или иной че­ло­век. При­хо­ди­ли к пре­по­доб­но­му Ила­ри­о­ну и же­ла­ю­щие спа­сать свою ду­шу под его ру­ко­вод­ством. С бла­го­сло­ве­ния пре­по­доб­но­го по всей Па­ле­стине на­ча­ли воз­ни­кать мо­на­сты­ри. Пе­ре­хо­дя из од­ной оби­те­ли в дру­гую, он утвер­ждал в них стро­гий по­движ­ни­че­ский об­раз жиз­ни. За семь лет до кон­чи­ны († 371–372) пре­по­доб­ный Ила­ри­он по­се­лил­ся на Ки­п­ре, где под­ви­зал­ся в пу­стын­ном ме­сте, по­ка Гос­подь не при­звал его к Се­бе.

См. так­же: "Жи­тие пре­по­доб­но­го от­ца на­ше­го Ила­ри­о­на Ве­ли­ко­го" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.