Канон святому преподобному Феодосию Великому Киновиарху
Припев: Преподо́бне о́тче Феодо́сие, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 24 января (11 января ст. ст.)
Глас 2.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Во глубине́ постла́ иногда́ фараони́тское всево́инство преоруже́нная си́ла, вопло́щшееся же Сло́во всезло́бный гре́х потреби́ло е́сть, препросла́вленный Госпо́дь, сла́вно бо просла́вися.
Я́ко му́др чинонача́льник на́ш, о́тче Феодо́сие, боголе́пно пе́снь предначни́ прише́дшему во всеми́рное спасе́ние Христу́ Бо́гу и всесвяту́ю па́мять твою́ с Собо́ю просла́вльшему.
Из пусты́ни Предте́ча Христо́в, от Ааро́новы Елисаве́ти прозябы́й, прии́де; в купе́ли же Феодо́сий роди́вся Ду́хом, пустыннограждани́н бы́сть, Иису́су после́дствуя.
Кре́щшуся в струя́х Христу́, изра́ильтескаго собо́рища потреби́ся шата́ние, в Це́ркви же равноа́нгельно жи́тельство насади́ся, е́же неукло́нно соверши́л еси́, всеблаже́нне Феодо́сие.
О́бщник стра́сти бы́в, о́тче, поще́нием на́с ра́ди на Кресте́ Пригвожде́нному, досто́йно сообра́зен бы́л еси́ Того́ воскресе́ния и снасле́дник бы́л еси́ сла́вы, Феодо́сие.
Богоро́дичен: Отрокови́ц боже́ственный ли́к боже́ственнейше в Тя́ до́брую имену́ют, Богоро́дице Влады́чице, добро́тами укра́шенную Божества́: добротвори́тельное бо Сло́во па́че сло́ва родила́ еси́.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Процвела́ е́сть пусты́ня я́ко кри́н Го́споди, язы́ческая неплодя́щая це́рковь, прише́ствием Твои́м, в не́йже утверди́ся мое́ се́рдце.
Вода́ми покрыва́я превы́спренняя, Госпо́дь теле́сно оде́яшеся в струи́ Иорда́нския, в Не́мже утверди́ся се́рдце мое́.
Све́т во Иорда́не Боже́ственный возсия́вый, прозябе́ние су́щим на земли́ богода́нное, благослове́ния и произволе́ния блага́го проявля́ет тя́, Феодо́сие.
Оста́вил еси́ ми́р и я́же в ми́ре, преподо́бне, бы́вшему обнаже́нию Влады́чню подо́бяся на Иорда́не, Феодо́сие.
Кре́ст Спа́сов на ра́мена взе́м, поте́кл еси́ на гро́б Его́, я́коже еле́нь на исто́чники водны́я спаси́тельныя, всеблаже́нне Феодо́сие.
Богоро́дичен: Чи́ны ужасо́шася а́нгельстии, Всечи́стая, и челове́ческая устраши́шася сердца́ о рождестве́ Твое́м. Те́м Тя́, Богоро́дице, ве́рою почита́ем.
Седа́лен, гла́с 8.
Воздержа́нием, и боле́зньми, и моли́твами ду́шу твою́ украси́в боголе́пно, бы́л еси́ соприча́стник му́чеником, блаже́нне, и чуде́с вои́стинну да́ры прия́л еси́, е́же исцеля́ти неду́ги ве́рою чту́щих тя́. Те́мже и де́монов отгоня́я мно́жества, подае́ши исцеле́ния челове́ком благода́тию, богоно́се Феодо́сие, моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние пода́ти пра́зднующим ве́рою па́мять твою́.
Сла́ва, и ны́не: Иорда́н струя́ми слу́жит, и Иоа́нн простира́ет ру́ку тле́нную, я́вльшуся Тебе́, Неви́диме, пло́тию ко креще́нию. Но о́в у́бо возвраща́шеся вспя́ть стра́хом, о́в же а́бие держа́ше с тре́петом Тя́, Нетле́ннаго. Вои́стинну А́гнец Бо́жий, Исто́чник присноживо́тный, исто́чники же, и моря́, и челове́ки освяти́в: Тро́ица бо просия́, свы́ше Сы́на Тя́ имену́ет Роди́тель, и Святы́й Ду́х снизхо́дит.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Прише́л еси́ от Де́вы не хода́тай, ни а́нгел, но Са́м Го́споди вопло́щся, и спа́сл еси́ всего́ мя челове́ка; те́м зову́ ти: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
В вода́х главы́ змие́в сокруши́л еси́, и Ду́хом, Сло́ве Бо́жий, обнови́л еси́ всего́ мя, челове́ка. Те́м вопию́ Ти: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Прекло́ньшему главу́ Предте́чи, уподо́бився Христу́ покоре́нием и изря́дным смире́нием, о́тче Феодо́сие, на доброде́тели возше́л еси́ сто́лп непоколеби́мый.
Де́ве и Ма́тери послужи́в Христа́ Бо́га, непобори́му благода́ть прия́л еси́ Ду́ха, о́тче Феодо́сие, и враги́ неви́димыя низложи́л еси́.
Волхво́в тя́ сла́вный верте́п прие́мый, дароно́сца показа́ на́с ра́ди кре́щшемуся Христу́, ве́ру, Феодо́сие, и с наде́ждею любо́вь принося́ща.
Страстьми́ Влады́ки Христа́ укрепля́емь, со́вестию любе́зною претерпе́л еси́ муче́ние, о́тче Феодо́сие, с те́мным боря́ся мироде́ржцем.
Богоро́дичен: Зачала́ еси́ во утро́бе Твое́й безсе́менно Го́спода и Сего́ родила́ еси́, воплоще́нна, спаса́ющаго ми́р моли́твами Твои́ми. Те́мже Ти́ зове́м: ра́дуйся, Присноде́во Влады́чице.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Хода́тай Бо́гу и челове́ком бы́л еси́, Христе́ Бо́же: Тобо́ю бо Влады́ко, к светонача́льнику Отцу́ Твоему́, от но́щи неве́дения, приведе́ние и́мамы.
Возже́г у́м, И́же на́с в вода́х Обнови́вшаго, му́дре утверди́л еси́, низве́рженный поще́нием, пове́шеньми те́ло, всеблаже́нне Феодо́сие.
Житие́ при́сно сме́рти положи́в поуче́ние, отыти́ же тща́вся к Я́вльшемуся на́с ра́ди пло́тию, себе́ сотвори́л еси́ гро́б, Феодо́сие.
Сме́рть Христо́ву во́льную тво́й учени́к сла́вный Васи́лий, о́тче Феодо́сие, подража́я, но́вый обновля́ет гро́б, ра́дуяся.
Богоро́дичен: Се́ во утро́бе, Богоро́дице Всечи́стая, Христа́ Бо́га па́че сло́ва име́ла еси́, я́коже Иса́ия прорече́, па́че естества́ же Сего́, Богороди́тельнице, родила́ еси́.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: В бе́здне грехо́вней валя́яся, неизсле́дную милосе́рдия Твоего́ призыва́ю бе́здну: от тли́, Бо́же мя́ возведи́.
Нетле́ние на́м дарова́л еси́, Христе́, в воскресе́нии Твое́м, те́мже Васи́лий, сла́вный уго́дник Тво́й, и у́мер, я́коже жи́в, явля́ется.
Очища́яй ми́р креща́ется, мене́ ра́ди Бо́г челове́к по мне́ бы́в, Его́же во дву́х естества́х, Феодо́сие блаже́нне, пропове́дал еси́.
Сла́дость весе́лия Христу́ Бо́гу, мироно́сиц сле́зы обра́щшему в ра́дость, Феодо́сие, то́ки сле́з твои́х иска́паша.
Богоро́дичен: Милосе́рдия Твоего́ сподо́би мя́, Я́же Ми́лостивейшаго Сло́ва Ро́ждшая, Свое́ю кро́вию от тли́ челове́ки Изба́вльшаго.
Конда́к, гла́с 8.
Насажде́н во дво́рех Го́спода твоего́, преподо́бными твои́ми доброде́тельми красно́ процве́л еси́ и умно́жил еси́ ча́да твоя́ в пусты́ни, сле́з твои́х ту́чами напая́емая, стадонача́льниче Бо́жий Боже́ственных дворо́в. Те́мже зове́м: ра́дуйся, о́тче Феодо́сие.
И́кос:
Челове́к у́бо естество́м бы́л еси́, о́тче, но яви́лся еси́ сограждани́н а́нгелов: я́ко бо безпло́тен, на земли́ пожи́в, му́дре, плотско́е все́ промышле́ние отве́ргл еси́. Те́мже и от на́с слы́шиши: ра́дуйся, отца́ благочести́ваго о́трасле; ра́дуйся, ма́тере благогове́йныя ве́твь; ра́дуйся, пусты́нный граждани́не всекра́сный; ра́дуйся, вселе́нныя свети́льниче многосве́тлый; ра́дуйся, я́ко от ю́ности после́довал еси́ Христу́; ра́дуйся, я́ко увяди́л еси́ плотски́я сла́сти; ра́дуйся, мона́шествующих хода́тай спасе́ния; ра́дуйся, уныва́ющих о́браз утеше́ния; ра́дуйся, мно́гия от ле́сти изба́вивый; ра́дуйся, то́ки чуде́с да́руя; ра́дуйся, о ни́щих попече́ние сотвори́вый; ра́дуйся, на́ш предста́телю и изба́вителю. Ра́дуйся, о́тче Феодо́сие.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Богопроти́вное веле́ние беззако́ннующаго мучи́теля высо́к пла́мень вознесло́ е́сть: Христо́с же простре́ Богочести́вым отроко́м ро́су духо́вную, Сы́й Благослове́н и Препросла́влен.
Струю́, попаля́ющую гре́х, и пла́мень, ороша́ющь челове́ческий ро́д, Го́споди, во Твое́м креще́нии совокупи́в, Сло́ве Бо́жий, превозноси́мый Бо́же, благослове́н еси́ и препросла́влен.
Пе́щь Сотво́ршему Иорда́н, тебе́ сама́го, я́ко кади́ло, всесоже́гл еси́, преподо́бне, и пла́мень небе́сный, нело́жен о́браз Боже́ственнаго манове́ния прие́м, хра́м водрузи́л еси́, ду́ш спаси́тельный.
Твои́ми воево́дствы Моисе́ева повину́ются, благода́ти я́вльшейся, преподо́бне: враги́ бо неви́димыя низложи́в, гра́д небе́сный насле́дуют твои́ лю́дие, всехва́льне.
Струя́ми Погре́бшему гре́х тебе́ сама́го обита́лище сотвори́л еси́, Феодо́сие, богоуго́дное, хра́м созда́в, приноси́ти непреста́нную пе́снь законоположи́л еси́ многоязы́чными гла́сы.
Отроко́в подража́я дерзнове́ние, мучи́теля огнедохнове́нное преще́ние укори́л еси́, му́дре предста́тельствуя по Це́ркви Христо́ве, о́тче Феодо́сие, ея́же ра́ди во́льно яви́ся пло́тию распина́емый.
Богоро́дичен: Всечи́стое зача́тие, нетле́нное рождество́ Ты́ Еди́на показа́ла еси́, Де́ва пребы́вши: Бо́га бо зачала́ еси́, над все́ми Су́щаго, Чи́стая, Челове́ка бы́вша ве́рных на спасе́ние и избавле́ние.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Пе́щь иногда́ о́гненная в Вавило́не де́йства разделя́ше, Бо́жиим веле́нием халде́и опаля́ющая, ве́рныя же ороша́ющая, пою́щия: благослови́те вся́ дела́ Госпо́дня Го́спода.
Пе́щь иногда́ в Вавило́не струи́ Иорда́нския изобрази́, Боже́ственным Креще́нием проти́вныя опаля́ющи, ве́рныя же ороша́ющи, пою́щия: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Теле́сных страсте́й предызше́д пре́жде отше́ствия, Феодо́сие, от не́др земны́х во́д изыма́я, ю́ноши явля́ешися, зову́щу: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Бы́сть твои́х ру́к благослове́ние, во струя́х креща́ющагося Христа́ Боже́ственнейшее повеле́ние, невла́жней земли́ ро́днейшая вода́ и гре́ющее со́лнце: зерно́ бо во многопло́ден кла́с пшени́цы безсе́менно пита́шеся.
Во мра́к мы́сленный Све́та Боже́ственнейшаго ты́ вше́д, Феодо́сие, и скрижа́ли пе́рстом Бо́жиим написа́в се́рдцу твоему́, благоче́стия уче́ния прине́сл еси́ ученико́м твои́м, кни́гу жи́зни, всеблаже́нне.
Ве́ру тве́рду кровоточи́выя, о́тче, подража́вши жена́, ру́бищу косну́вшися, я́коже тма́, су́щим в тебе́ просвеще́нием неду́г отгна́ся, бы́л бо еси́ избра́ния сосу́д я́вльшемуся Христу́.
Тро́ичен: Тя́, из Бо́га Бо́га ви́девше, теле́сне я́вльшагося Христа́ неизглаго́ланно, позна́хом у́бо Неви́димаго Отца́ Твоего́ и Ду́ха Твоего́ Свята́го, зову́ще: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Богоро́дичен: Ты́ Отцу́ Неразлу́чнаго, во утро́бе богому́жно Жи́тельствовавшаго, безсе́менно зачала́ еси́ и несказа́нно родила́ еси́. Те́м Тя́ спасе́ние все́х на́с ве́мы.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Безнача́льна Роди́теля Сы́н, Бо́г и Госпо́дь, вопло́щся от Де́вы, на́м яви́ся, омраче́нная просвети́ти, собра́ти расточе́нная, те́м Всепе́тую Богоро́дицу, велича́ем.
Собо́ры пропове́дал еси́, богому́дре Феодо́сие, честны́х равночи́сленны Ева́нгелий Христо́вых, произволе́нием кро́вь му́ченическу прие́м ре́вностию, и му́ченик без кро́ве благоче́стия яви́лся еси́.
Су́д непра́веднаго пра́ведно осуди́, за твое́ изгна́ние прогна́вш и ху́льными устна́ми нечести́вую ду́шу изъе́мш, жи́зни же лиши́вш жи́зни врага́, преподо́бне.
Твоя́ помина́юще уче́ния, Феодо́сие, во двою́ существу́ Христа́ пропове́даем, две́ во́ли ве́дуще, есте́ственны, и де́йственны, и самовла́стны, в Бо́зе, кре́щшемся пло́тию.
Тезоиме́нно дая́ние бла́го от Отца́ све́тов, ду́ш и теле́с вра́чь бы́л еси́, сне́дь оби́льна и питие́, и́же во гла́де та́ющих и жа́жди, и наги́х одея́ние, и па́дающих исправле́ние.
Не преста́й ста́до твое́ назира́я, о́тче преподо́бне, и, твое́ помина́я обеща́ние, е́же я́ко наде́жди ко́твы непрело́мны привяза́хом ка́меню, ко Христу́ хода́тая тя́ иму́ще, Феодо́сие.
Еди́ницу Тричи́сленную, Тро́ицу Единосу́щную правосла́вно пою́ще, ве́рнии, просла́вим, несеко́мо Пребоже́ственное Естество́ Трисия́нное, невече́рнюю Зарю́, еди́ну нетле́нную, Све́т на́м возсия́вшую.
Богоро́дичен: Я́ко у́тро обрела́ся еси́ ра́ннее в жите́йстей но́щи, де́вства заря́ми облиста́ющи, Восто́к Со́лнца мы́сленнаго пра́вды на́м я́вльшая, Богома́ти Всечи́стая.
Свети́лен.
Очи́стихомся све́тло, Христе́ мо́й, очище́нием Твои́м и ны́не пра́здничною ра́достию, Феодо́сия честна́го па́мятию, обогати́хомся, те́мже мона́шествующих веселя́тся чи́ни.
Сла́ва, и ны́не: Яви́ся Спа́с Благода́ть и И́стина во струя́х Иорда́нских, и су́щыя во тме́ и се́ни спя́щыя просвети́л е́сть: и́бо прии́де и яви́ся Све́т Непристу́пный.
Пѣ́снь а҃.
І҆рмо́съ: Во глꙋбинѣ̀ постла̀ и҆ногда̀ фараѡни́тское всево́инство преѡрꙋже́ннаѧ си́ла, вопло́щшеесѧ же сло́во всеѕло́бный грѣ́хъ потреби́ло є҆́сть, препросла́вленный гдⷭ҇ь, сла́внѡ бо просла́висѧ.
Ꙗ҆́кѡ мꙋ́дръ чинонача́льникъ на́шъ, ѻ҆́тче ѳеодо́сїе, бг҃олѣ́пнѡ пѣ́снь предначнѝ, прише́дшемꙋ во всемі́рное спасе́нїе, хрⷭ҇тꙋ̀ бг҃ꙋ, и҆ всест҃ꙋ́ю па́мѧть твою̀ съ собо́ю просла́вльшемꙋ.
И҆зъ пꙋсты́ни прⷣте́ча хрⷭ҇то́въ, ѿ а҆арѡ́новы є҆лїсаве́ти прозѧбы́й прїи́де: въ кꙋпѣ́ли же ѳеодо́сїй роди́всѧ дх҃омъ, пꙋстыннограждани́нъ бы́сть, і҆и҃сꙋ послѣ́дствꙋѧ.
Кре́щшꙋсѧ въ стрꙋѧ́хъ хрⷭ҇тꙋ̀, і҆и҃льтескагѡ собо́рища потреби́сѧ шата́нїе, въ цр҃кви же равноа́гг҃льно жи́тельство насади́сѧ, є҆́же неꙋкло́ннѡ соверши́лъ є҆сѝ, всеблаже́нне ѳеодо́сїе.
Ѻ҆́бщникъ стра́сти бы́въ, ѻ҆́тче, поще́нїемъ, на́съ ра́ди на крⷭ҇тѣ̀ пригвожде́нномꙋ, досто́йнѡ соѻбра́зенъ бы́лъ є҆сѝ тогѡ̀ воскрⷭ҇нїѧ, и҆ снаслѣ́дникъ бы́лъ є҆сѝ сла́вы, ѳеодо́сїе.
Бг҃оро́диченъ: Ѻ҆трокови́цъ бжⷭ҇твенный ли́къ, бжⷭ҇твеннѣйше въ жена́хъ тѧ̀ до́брꙋю и҆менꙋ́ютъ, бцⷣе влⷣчце, добро́тами ᲂу҆кра́шеннꙋю бжⷭ҇тва̀: добротвори́тельное бо сло́во па́че сло́ва родила̀ є҆сѝ.
Пѣ́снь г҃.
І҆рмо́съ: Процвѣла̀ є҆́сть пꙋсты́нѧ, ꙗ҆́кѡ крі́нъ, гдⷭ҇и, ꙗ҆зы́ческаѧ неплодѧ́щаѧ це́рковь прише́ствїемъ твои́мъ, въ не́йже ᲂу҆тверди́сѧ моѐ се́рдце.
Вода́ми покрыва́ѧ превы́спрєннѧѧ гдⷭ҇ь, тѣле́снѡ ѡ҆дѣ́ѧшесѧ въ стрꙋи̑ і҆ѻрда̑нскїѧ: въ не́мже ᲂу҆тверди́сѧ се́рдце моѐ.
Свѣ́тъ во і҆ѻрда́нѣ бжⷭ҇твенный возсїѧ́вый, прозѧбе́нїе сꙋ́щымъ на землѝ бг҃ода́нное, бл҃гослове́нїѧ и҆ произволе́нїѧ блага́гѡ проѧвлѧ́етъ тѧ̀, ѳеодо́сїе.
Ѡ҆ста́вилъ є҆сѝ мі́ръ и҆ ꙗ҆̀же въ мі́рѣ, прпⷣбне, бы́вшемꙋ ѡ҆бнаже́нїю влⷣчню подо́бѧсѧ на і҆ѻрда́нѣ, ѳеодо́сїе.
Крⷭ҇тъ сп҃совъ на ра́мена взе́мъ, поте́клъ є҆сѝ на гро́бъ є҆гѡ̀, ꙗ҆́коже є҆ле́нь на и҆сто́чники водны̑ѧ спаси́тєльныѧ, всебл҃же́нне ѳеодо́сїе.
Бг҃оро́диченъ: Чи́ни ᲂу҆жасо́шасѧ а҆́гг҃льстїи, всечи́стаѧ, и҆ человѣ́чєскаѧ ᲂу҆страши́шасѧ сердца̀ ѡ҆ ржⷭ҇твѣ̀ твое́мъ: тѣ́мъ тѧ̀, бцⷣе, вѣ́рою почита́емъ.
Сѣда́ленъ, гла́съ и҃.
Воздержа́нїемъ и҆ болѣ́зньми, и҆ моли́твами дꙋ́шꙋ твою̀ ᲂу҆краси́въ бг҃олѣ́пнѡ, бы́лъ є҆сѝ соприча́стникъ мꙋ́ченикѡмъ, бл҃же́нне, и҆ чꙋде́съ вои́стиннꙋ да́ры прїѧ́лъ є҆сѝ, є҆́же и҆сцѣлѧ́ти недꙋ́ги вѣ́рою чтꙋ́щихъ тѧ̀. тѣ́мже и҆ де́мѡнѡвъ ѿгонѧ́ѧ мно́жєства, подае́ши и҆сцѣлє́нїѧ человѣ́кѡмъ бл҃года́тїю: бг҃оно́се ѳеодо́сїе, молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, грѣхѡ́въ ѡ҆ставле́нїе пода́ти пра́зднꙋющымъ вѣ́рою па́мѧть твою̀.
Сла́ва, и҆ ны́нѣ: І҆ѻрда́нъ стрꙋѧ́ми слꙋ́житъ, и҆ і҆ѡа́ннъ простира́етъ рꙋ́кꙋ тлѣ́ннꙋю, ꙗ҆́вльшꙋсѧ тебѣ̀, неви́диме, пло́тїю ко креще́нїю: но ѻ҆́въ ᲂу҆́бѡ возвраща́шесѧ вспѧ́ть стра́хомъ, ѻ҆́въ же а҆́бїе держа́ше съ тре́петомъ тѧ̀ нетлѣ́ннаго. Вои́стиннꙋ а҆́гнецъ бж҃їй, и҆сто́чникъ присноживо́тный, и҆сто́чники же и҆ морѧ̀ и҆ человѣ́ки ѡ҆свѧти́въ: трⷪ҇ца бо просїѧ̀, свы́ше сн҃а тѧ̀ и҆менꙋ́етъ роди́тель, и҆ ст҃ы́й дх҃ъ снизхо́дитъ.
Пѣ́снь д҃.
І҆рмо́съ: Прише́лъ є҆сѝ ѿ дв҃ы, не хода́тай, ни а҆́гг҃лъ, но са́мъ, гдⷭ҇и, вопло́щсѧ, и҆ спа́слъ є҆сѝ всего́ мѧ человѣ́ка. тѣ́мъ зовꙋ́ ти: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.
Въ вода́хъ главы̑ ѕмїє́въ сокрꙋши́лъ є҆сѝ, и҆ дх҃омъ, сло́ве бж҃їй, ѡ҆бнови́лъ є҆сѝ всего́ мѧ человѣ́ка. тѣ́мъ вопїю́ ти: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.
Прекло́ншемꙋ главꙋ̀ прⷣте́чи, ᲂу҆подо́бивсѧ хрⷭ҇тꙋ̀ покоре́нїемъ, и҆ и҆зрѧ́днымъ смире́нїемъ, ѻ҆́тче ѳеодо́сїе, на добродѣ́тели возше́лъ є҆сѝ сто́лпъ непоколеби́мый.
Дв҃ѣ и҆ мт҃ри послꙋжи́въ хрⷭ҇та̀ бг҃а, непобори́мꙋ бл҃года́ть прїѧ́лъ є҆сѝ дх҃а, ѻ҆́тче ѳеодо́сїе, и҆ врагѝ неви̑димыѧ низложи́лъ є҆сѝ.
Волхвѡ́въ тѧ̀ сла́вный верте́пъ прїе́мый, дароно́сца показа̀ на́съ ра́ди кре́щшемꙋсѧ хрⷭ҇тꙋ̀, вѣ́рꙋ, ѳеодо́сїе, и҆ съ наде́ждею любо́вь приносѧ́ща.
Стрⷭ҇тьмѝ влⷣки хрⷭ҇та̀ ᲂу҆крѣплѧ́емь, со́вѣстїю любе́зною претерпѣ́лъ є҆сѝ мꙋче́нїе, ѻ҆́тче ѳеодо́сїе, съ те́мнымъ борѧ́сѧ мїроде́ржцемъ.
Бг҃оро́диченъ: Зачала̀ є҆сѝ во ᲂу҆тро́бѣ твое́й безсѣ́меннѡ гдⷭ҇а, и҆ сего̀ родила̀ є҆сѝ воплоще́нна, спаса́ющаго мі́ръ мл҃твами твои́ми. тѣ́мже тѝ зове́мъ: ра́дꙋйсѧ, приснодв҃о влⷣчце.
Пѣ́снь є҃.
І҆рмо́съ: Хода́тай бг҃ꙋ и҆ человѣ́кѡмъ бы́лъ є҆сѝ, хрⷭ҇тѐ бж҃е: тобо́ю бо влⷣко, къ свѣтонача́льникꙋ ѻ҆ц҃ꙋ̀ твоемꙋ̀, ѿ но́щи невѣ́дѣнїѧ, приведе́нїе и҆́мамы.
Возже́гъ ᲂу҆́мъ, и҆́же на́съ въ вода́хъ ѡ҆бнови́вшагѡ мꙋ́дрѣ ᲂу҆тверди́лъ є҆сѝ низве́рженный поще́нїемъ, повѣ́шеньми тѣ́ло, всебл҃же́нне ѳеодо́сїе.
Житїѐ при́снѡ сме́рти положи́въ поꙋче́нїе, ѿити́ же тща́всѧ къ ꙗ҆́вльшемꙋсѧ на́съ ра́ди пло́тїю, себѣ̀ сотвори́лъ є҆сѝ гро́бъ, ѳеодо́сїе.
Сме́рть хрⷭ҇то́вꙋ во́льнꙋю тво́й ᲂу҆чени́къ сла́вный васі́лїй, ѻ҆́тче ѳеодо́сїе, подража́ѧ, но́вый ѡ҆бновлѧ́етъ гро́бъ ра́дꙋѧсѧ.
Бг҃оро́диченъ: Сѐ во ᲂу҆тро́бѣ, бцⷣе всечⷭ҇таѧ, хрⷭ҇та̀ бг҃а, па́че сло́ва, и҆мѣ́ла є҆сѝ, ꙗ҆́коже и҆са́їа проречѐ, па́че є҆стества́ же сего̀, бг҃ороди́тельнице, родила̀ є҆сѝ.
Пѣ́снь ѕ҃.
І҆рмо́съ: Въ бе́зднѣ грѣхо́внѣй валѧ́ѧсѧ неизслѣ́днꙋю милосе́рдїѧ твоегѡ̀ призыва́ю бе́зднꙋ: ѿ тлѝ, бж҃е, мѧ̀ возведѝ.
Нетлѣ́нїе на́мъ дарова́лъ є҆сѝ, хрⷭ҇тѐ, въ воскрⷭ҇нїи твое́мъ, тѣ́мже васі́лїй, сла́вный ᲂу҆го́дникъ тво́й, и҆ ᲂу҆́меръ, ꙗ҆́коже жи́въ ꙗ҆влѧ́етсѧ.
Ѡ҆чища́ѧй мі́ръ креща́етсѧ, менє̀ ра́ди бг҃ъ чл҃вѣ́къ по мнѣ̀ бы́въ: є҆го́же во двꙋ́хъ є҆стества́хъ, ѳеодо́сїе бл҃же́нне, проповѣ́далъ є҆сѝ.
Сла́дость весе́лїѧ хрⷭ҇тꙋ̀ бг҃ꙋ, мѷроно́сицъ сле́зы ѡ҆бра́щшемꙋ въ ра́дость, ѳеодо́сїе, то́ки сле́зъ твои́хъ и҆ска́паша.
Бг҃оро́диченъ: Милосе́рдїѧ твоегѡ̀ сподо́би мѧ̀, ꙗ҆́же ми́лостивѣйшаго сло́ва ро́ждшаѧ, свое́ю кро́вїю ѿ тлѝ человѣ́ки и҆зба́вльшаго.
Конда́къ, гла́съ и҃.
Насажде́нъ во дво́рѣхъ гдⷭ҇а твоегѡ̀, прпⷣбными твои́ми добродѣ́тельми краснѡ̀ процвѣ́лъ є҆сѝ, и҆ ᲂу҆мно́жилъ є҆сѝ ча̑да твоѧ̑ въ пꙋсты́ни, сле́зъ твои́хъ тꙋ́чами напаѧ́ємаѧ, стадонача́льниче бж҃їй бжⷭ҇твенныхъ дворѡ́въ. тѣ́мже зове́мъ: ра́дꙋйсѧ, ѻ҆́тче ѳеодо́сїе.
І҆́косъ:
Человѣ́къ ᲂу҆́бѡ є҆стество́мъ бы́лъ є҆сѝ, ѻ҆́тче, но ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ сограждани́нъ а҆́гг҃лѡвъ: ꙗ҆́кѡ бо безпло́тенъ на землѝ пожи́въ, мꙋ́дре, плотско́е всѐ промышле́нїе ѿве́рглъ є҆сѝ. тѣ́мже и҆ ѿ на́съ слы́шиши: ра́дꙋйсѧ, ѻ҆тца̀ благочести́вагѡ ѻ҆́трасле: ра́дꙋйсѧ, ма́тере благоговѣ́йныѧ вѣ́твь: ра́дꙋйсѧ, пꙋсты́нный граждани́не всекра́сный: ра́дꙋйсѧ, вселе́нныѧ свѣти́льниче многосвѣ́тлый: ра́дꙋйсѧ, ꙗ҆́кѡ ѿ ю҆́ности послѣ́довалъ є҆сѝ хрⷭ҇тꙋ̀: ра́дꙋйсѧ, ꙗ҆́кѡ ᲂу҆вѧди́лъ є҆сѝ плотскі̑ѧ сла̑сти: ра́дꙋйсѧ, мона́шествꙋющихъ хода́тай спасе́нїѧ: ра́дꙋйсѧ, ᲂу҆ныва́ющихъ ѻ҆́бразъ ᲂу҆тѣше́нїѧ: ра́дꙋйсѧ, мнѡ́гїѧ ѿ ле́сти и҆зба́вивый: ра́дꙋйсѧ, то́ки чꙋде́съ да́рꙋѧ: ра́дꙋйсѧ, ѡ҆ ни́щихъ попече́нїе сотвори́вый: ра́дꙋйсѧ, на́шъ предста́телю и҆ и҆зба́вителю: ра́дꙋйсѧ, ѻ҆́тче ѳеодо́сїе.
Пѣ́снь з҃.
І҆рмо́съ: Бг҃опроти́вное велѣ́нїе беззако́ннꙋющагѡ мꙋчи́телѧ, высо́къ пла́мень вознесло̀ є҆́сть: хрⷭ҇то́съ же прострѐ бг҃очести̑вымъ ѻ҆трокѡ́мъ ро́сꙋ дх҃о́внꙋю, сы́й бл҃гослове́нъ и҆ препросла́вленъ.
Стрꙋю̀ попалѧ́ющꙋю грѣ́хъ, и҆ пла́мень ѡ҆роша́ющь человѣ́ческїй ро́дъ, гдⷭ҇и, во твое́мъ креще́нїи совокꙋпи́въ, сло́ве бж҃їй, превозноси́мый бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ и҆ препросла́вленъ.
Пе́щь сотво́ршемꙋ і҆ѻрда́нъ, тебѐ сама́го ꙗ҆́кѡ кади́ло всесоже́глъ є҆сѝ, прпⷣбне, и҆ пла́мень небе́сный, нело́женъ ѻ҆́бразъ бжⷭ҇твеннагѡ манове́нїѧ прїе́мъ, хра́мъ водрꙋзи́лъ є҆сѝ дꙋ́шъ спаси́тельный.
Твои́ми воево́дствы мѡѷсе́єва повинꙋ́ютсѧ, бл҃года́ти ꙗ҆́вльшейсѧ, прпⷣбне: враги́ бо неви̑димыѧ низложи́въ, гра́дъ нбⷭ҇ный наслѣ́дꙋютъ твоѝ лю́дїе, всехва́льне.
Стрꙋѧ́ми погре́бшемꙋ грѣ́хъ, тебѐ сама́го ѡ҆бита́лище сотвори́лъ є҆сѝ, ѳеодо́сїе, бг҃оꙋго́дное, хра́мъ созда́въ приноси́ти непреста́ннꙋю пѣ́снь, законоположи́лъ є҆сѝ многоѧзы́чными гла́сы.
Ѻ҆трокѡ́въ подража́ѧ дерзнове́нїе, мꙋчи́телѧ ѻ҆гнедохнове́нное преще́нїе ᲂу҆кори́лъ є҆сѝ, мꙋ́дрѣ предста́тельствꙋѧ по цр҃кви хрⷭ҇то́вѣ, ѻ҆́тче ѳеодо́сїе, є҆ѧ́же ра́ди во́льнѡ ꙗ҆ви́сѧ пло́тїю распина́емый.
Бг҃оро́диченъ: Всечи́стое зача́тїе, нетлѣ́нное ржⷭ҇тво̀, ты̀ є҆ди́на показа́ла є҆сѝ, дв҃а пребы́вши: бг҃а бо зачала̀ є҆сѝ надъ всѣ́ми сꙋ́щаго, чⷭ҇таѧ, чл҃вѣ́ка бы́вша, вѣ́рныхъ на спасе́нїе и҆ и҆збавле́нїе.
Пѣ́снь и҃.
І҆рмо́съ: Пе́щь и҆ногда̀ ѻ҆́гненнаѧ въ вавѷлѡ́нѣ дѣ́йства раздѣлѧ́ше, бж҃їимъ велѣ́нїемъ халдє́и ѡ҆палѧ́ющаѧ, вѣ̑рныѧ же ѡ҆роша́ющаѧ, пою́щыѧ: бл҃гослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.
Пе́щь и҆ногда̀ въ вавѷлѡ́нѣ стрꙋи̑ і҆ѻрда̑нскїѧ и҆з̾ѡбразѝ, бжⷭ҇твеннымъ кр҃ще́нїемъ, проти̑вныѧ ѡ҆палѧ́ющи, вѣ̑рныѧ же ѡ҆роша́ющи, пою́щыѧ: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.
Тѣле́сныхъ страсте́й пред̾изше́дъ пре́жде ѿше́ствїѧ, ѳеодо́сїе, ѿ нѣ́дръ земны́хъ во́дъ и҆з̾има́ѧ, ю҆́ноши ꙗ҆влѧ́ешисѧ, зовꙋ́щꙋ: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.
Бы́сть твои́хъ рꙋ́къ бл҃гослове́нїе, во стрꙋѧ́хъ креща́ющагѡсѧ хрⷭ҇та̀ бжⷭ҇твеннѣйшее повелѣ́нїе, невла́жнѣй землѝ ро́днѣйшаѧ вода̀, и҆ грѣ́ющее со́лнце: зерно́ бо во многопло́денъ кла́съ пшени́цы, безсѣ́меннѡ пита́шесѧ.
Во мра́къ мы́сленный свѣ́та бжⷭ҇твеннѣйшагѡ ты̀ вше́дъ, ѳеодо́сїе, и҆ скрижа̑ли пе́рстомъ бж҃їимъ написа́въ се́рдцꙋ твоемꙋ̀, бл҃гоче́стїѧ ᲂу҆чє́нїѧ прине́слъ є҆сѝ ᲂу҆ченикѡ́мъ твои̑мъ, кни́гꙋ жи́зни, всебл҃же́нне.
Вѣ́рꙋ тве́рдꙋ кровоточи́выѧ, ѻ҆́тче, подража́вши жена̀, рꙋ́бищꙋ коснꙋ́вшисѧ, ꙗ҆́коже тма̀ сꙋ́щымъ въ тебѣ̀ просвѣще́нїемъ недꙋ́гъ ѿгна́сѧ: бы́лъ бо є҆сѝ и҆збра́нїѧ сосꙋ́дъ ꙗ҆́вльшемꙋсѧ хрⷭ҇тꙋ̀.
Трⷪ҇ченъ: Тѧ̀ и҆з̾ бг҃а бг҃а ви́дѣвше, тѣле́снѣ ꙗ҆́вльшагосѧ хрⷭ҇та̀ неизглаго́ланнѡ, позна́хомъ ᲂу҆́бѡ неви́димаго ѻ҆ц҃а̀ твоего̀, и҆ дх҃а твоего̀ ст҃а́го, зовꙋ́ще: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.
Бг҃оро́диченъ: Ты̀ ѻ҆ц҃ꙋ̀ неразлꙋ́чнаго, во ᲂу҆тро́бѣ бг҃омꙋ́жнѡ жи́тельствовавшаго, безсѣ́меннѡ зачала̀ є҆сѝ, и҆ несказа́ннѡ родила̀ є҆сѝ. тѣ́мъ тѧ̀ спасе́нїе всѣ́хъ на́съ вѣ́мы.
Пѣ́снь ѳ҃.
І҆рмо́съ: Безнача́льна роди́телѧ сн҃ъ, бг҃ъ и҆ гдⷭ҇ь, вопло́щсѧ ѿ дв҃ы, на́мъ ꙗ҆ви́сѧ, ѡ҆мрачє́ннаѧ просвѣти́ти, собра́ти расточє́ннаѧ. тѣ́мъ всепѣ́тꙋю бцⷣꙋ велича́емъ.
Собо́ры проповѣ́далъ є҆сѝ, бг҃омꙋ́дре ѳеодо́сїе, чⷭ҇тны́хъ равночи́слєнны є҆ѵⷢ҇лїи хрⷭ҇то́выхъ, произволе́нїемъ кро́вь мꙋ́ченическꙋ прїе́мъ ре́вностїю, и҆ мꙋ́ченикъ безъ кро́ве благоче́стїѧ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ.
Сꙋ́дъ непра́веднагѡ пра́веднѡ ѡ҆сꙋдѝ, за твоѐ и҆згна́нїе прогна́вшъ, и҆ хꙋ́льными ᲂу҆стна́ми нечести́вꙋю дꙋ́шꙋ и҆з̾е́мшъ, жи́зни же лиши́вшъ жи́зни врага̀, преподо́бне.
Твоѧ̀ помина́юще ᲂу҆чє́нїѧ, ѳеодо́сїе, во двою̀ сꙋществꙋ̑ хрⷭ҇та̀ проповѣ́даемъ, двѣ̀ вѡ́ли вѣ́дꙋще, є҆сте́ствєнны и҆ дѣ̑йственны и҆ самовла̑стны, въ бз҃ѣ кре́щшемсѧ пло́тїю.
Тезоиме́нно даѧ́нїе бл҃го ѿ ѻ҆ц҃а̀ свѣ́тѡвъ, дꙋ́шъ и҆ тѣле́съ вра́чь бы́лъ є҆сѝ, снѣ́дь ѻ҆би́льна и҆ питїѐ, и҆̀же во гла́дѣ та́ющихъ и҆ жа́жди, и҆ наги́хъ ѡ҆дѣѧ́нїе, и҆ па́дающихъ и҆справле́нїе.
Не преста́й ста́до твоѐ назира́ѧ, ѻ҆́тче прпⷣбне, и҆ твоѐ помина́ѧ ѡ҆бѣща́нїе, є҆́же ꙗ҆́кѡ наде́жди ко́твы непрело́мны привѧза́хомъ ка́меню, ко хрⷭ҇тꙋ̀ хода́таѧ тѧ̀ и҆мꙋ́ще, ѳеодо́сїе.
Є҆ди́ницꙋ тричи́сленнꙋю, трⷪ҇цꙋ є҆диносꙋ́щнꙋю правосла́внѡ пою́ще, вѣ́рнїи, просла́вимъ, несѣко́мо пребж҃е́ственное є҆стество̀ трисїѧ́нное, невече́рнюю зарю̀ є҆ди́нꙋ нетлѣ́ннꙋю, свѣ́тъ на́мъ возсїѧ́вшꙋю.
Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́кѡ ᲂу҆́тро ѡ҆брѣла́сѧ є҆сѝ ра́ннее въ жите́йстѣй но́щи, двⷭ҇тва зарѧ́ми ѡ҆блиста́ющи, восто́къ сл҃нца мы́сленнагѡ пра́вды на́мъ ꙗ҆́вльшаѧ, бг҃ома́ти всечи́стаѧ.
Свѣти́ленъ.
Ѡ҆чи́стихомсѧ свѣ́тлѡ, хрⷭ҇тѐ мо́й, ѡ҆чище́нїемъ твои́мъ, и҆ ны́нѣ пра́здничною ра́достїю, ѳеодо́сїа честна́гѡ па́мѧтїю ѡ҆богати́хомсѧ: тѣ́мже мона́шествꙋющихъ веселѧ́тсѧ чи́ни.
Сла́ва, и҆ ны́нѣ: Ꙗ҆ви́сѧ сп҃съ бл҃года́ть и҆ и҆́стина во стрꙋѧ́хъ і҆ѻрда́нскихъ, и҆ сꙋ́щыѧ во тмѣ̀ и҆ сѣ́ни спѧ́щыѧ просвѣти́лъ є҆́сть: и҆́бо прїи́де и҆ ꙗ҆ви́сѧ свѣ́тъ непристꙋ́пный.
Житие преподобного Феодосия Великого, Киновиарха
Родом из Каппадокии. Воспитан родителями в глубоком благочестии. Стремясь к отшельнической жизни, поселился в Палестине в пустынной пещере, в которой, по преданию, ночевали три волхва, пришедшие поклониться родившемуся Спасителю мира. В ней он прожил 30 лет в великом воздержании и непрестанной молитве.
К подвижнику постепенно начали стекаться желавшие жить под его руководством. Когда церковь уже не вмещала собравшихся иноков, святитель после молитвы, взяв кадило с холодными углями, пошел по пустыне. На одном месте угли внезапно разгорелись и воскурился фимиам. Тут преподобный и основал первый общежительный монастырь, или Лавру. В монастыре св. Феодосий устроил странноприимные дома, отдельные больницы для иноков и мирян, убежища для престарелых. По его молитве много раз являлось чудо умножения хлебов, необходимых для питания собравшихся к обители нищих.
Когда возникла ересь Евтихия, православные были гонимы от императора Анастасия (491–518). Преподобный Феодосий сначала написал послание императору, затем пошел в Иерусалим и в Великой церкви возгласил во всеуслышание: «Кто не почитает четыре Вселенских Собора, да будет анафема». За этот поступок его содержали в заточении. Еще при жизни сподобился дара исцеления и других чудес. Мирно скончался в возрасте 105 лет (529 г.).
См. также: "Житие преподобного отца нашего Феодосия Великого" в изложении свт. Димитрия Ростовского.