Канон святому преподобному Феодосию Терновскому

Припе́в: Преподо́бне о́тче Феодо́сие, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Глас 8.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Посе́ченный несеко́маго пресече́, и ви́де со́лнце зе́млю, ю́же пре́жде не ви́де. Лю́таго врага́ вода́ потопи́, и непроходи́мое про́йде Изра́иль, пе́снь же воспева́ше: Го́сподеви пои́м, сла́вно бо просла́вися.

Бо́жий А́гнче и Сло́ве, светозаре́нием Свята́го Твоего́ Ду́ха помраче́нному уму́ моему́ светоно́сную лучу́ ниспосли́ и сло́во ми́ вдохни́ восхвали́ти, его́же избра́л и прия́л еси́, ве́рх преподо́бных — Феодо́сия.

Озари́ благода́тию Боже́ственною раба́ твоего́ и разуме́ния ду́шу мою́ испо́лни, Феодо́сие о́тче, во е́же восхвали́ти житие́ твое́, и́мже вся́ удиви́л еси́, подвиза́яся и Го́сподеви поя́: сла́вно бо просла́вися.

Гра́ду вели́ких доброде́телей твои́х, верху́ горы́ стоя́щему, преподо́бне, удиви́шася лю́дие, его́же светозаре́нием наказу́я, все́х ко спасе́нию путеводи́л еси́, Го́сподеви поя́: сла́вно бо просла́вися.

Богоро́дичен: Отроча́ Мла́до роди́вши ми́ра всего́ на спасе́ние, Ада́ма дре́вняго старе́йшее и Роди́телю Предве́чному Сопресто́льное, глаго́лы Богогла́сных проро́ков о Тебе́ испо́лнила еси́, Богоро́дице, и на́с истле́ния измени́ла еси́.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Ты́ еси́ утвержде́ние притека́ющих к Тебе́, Го́споди, Ты́ еси́ све́т омраче́нных, и пое́т Тя́ ду́х мо́й.

Доброде́телей на го́ру восте́к и во мра́к виде́ния вше́д, позна́л еси́, ели́ко вмести́тельно Непостижи́маго естество́; просвеще́ния же испо́лнен бы́в, восприя́л еси́ бога́тно благода́ть Боже́ственную.

Алка́я добро́ты Еди́наго Бо́га и жа́ждая сла́вы Его́, блаже́нне, сла́ву земна́го пребыва́ния преходя́щую оста́вил еси́ и я́ко уго́дник Влады́ки все́х Христа́ просия́л еси́.

Непреста́нным жела́нием ду́ха пло́ти жела́ние увяди́л еси́ и себе́, блаже́нне, обручи́л еси́ сожи́тельницу — чистоту́, от нея́же ча́да тебе́ роди́шася — доброде́тели, ча́до тя́ соде́лавшия Невеще́ственнаго Све́та.

Богоро́дичен: Неизрече́нно Бо́гу из Твои́х ложе́сн проше́дшу, на́с от тле́ния свободи́, Де́во Чи́стая, и зми́я мы́сленнаго умертви́, умертви́вшаго Ада́ма в раи́ иногда́ и Е́ве прама́тери печа́ль соде́лавшаго.

Седа́лен, гла́с 4.

Пре́лесть попали́л еси́ злосла́вных и ве́ру до́бре уясни́л еси́ правосла́вных, му́дре Феодо́сие, и оте́чество твое́ просвети́л еси́, отону́дуже победоно́сный победи́тель показа́лся еси́, сто́лп Це́ркве и па́стырь и́стинный. Не преста́й у́бо моля́ся Христу́ спасти́ся на́м.

Богоро́дичен: Ско́ро приими́, Влады́чице, моле́ния на́ша и сия́ принеси́ Сы́ну Твоему́ и Бо́гу, Госпоже́ Всенепоро́чная. Побори́ обстоя́ния злосла́вных, разори́ ко́зни языковре́дных и низложи́ де́рзость нечести́вых, вооружа́ющихся на рабы́ Твоя́, Пречи́стая.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди, смотре́ния Твоего́ та́инство, разуме́х дела́ Твоя́ и просла́вих Твое́ Божество́.

О́браз се́ни зако́на, Моисе́ом да́ннаго, зако́н благода́ти показа́л еси́ бы́ти, му́дре Феодо́сие, и Ева́нгелие — та́инство и́стиннаго Богоявле́ния, Христу́ взыва́я: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Многотру́дныя по́двиги испо́лнив, блаже́нне, досто́йно сподо́бился еси́ безсме́ртия, иде́же, ра́дуяся, вене́ц побе́ды прия́л еси́, вопия́: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Удали́вся в пусты́ню, Крести́теля житию́ поревнова́л еси́ и, чи́сте та́мо пожи́в, благода́ти Христо́вы причаща́лся еси́, непреста́нно взыва́я: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Богоро́дичен: Враго́в кре́пость низложи́, Ма́ти Бо́жия, оскорбля́ющих воспева́ющия Тя́, я́ко ро́ждшая Го́спода сла́вы, и невреди́мо ста́до Твое́ соблюда́й от злы́х прираже́ний, я́ко да по до́лгу Тя́ ублажа́ем.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: У́тренююще, вопие́м Ти́: Го́споди, спаси́ ны́, Ты́ бо еси́ Бо́г на́ш, ра́зве Тебе́, ино́го не ве́мы.

Отпадо́х ле́ностию, окая́нный, и к сме́рти усну́х, но, я́ко па́стырь до́брый, воздви́гни мя́, о́тче, и стра́сти моя́ мучи́тельныя успи́, я́ко да чи́сте воспою́ твое́ светоно́сное преставле́ние.

Сохраня́й оте́чества твоего́ христолюби́вых люде́й моли́твами твои́ми, Богоно́се о́тче, избавля́я враго́в наше́ствия и па́губы вся́кия, я́ко да вси́ усе́рдно засту́пника тя́ ко Христу́, Бо́гу на́шему, почита́ем.

Подража́тель яви́лся еси́ Илии́ ре́вностию, не зна́меньми стра́шными ужаса́я, но Боже́ственных слове́с уче́ньми наставля́я и к Правосла́вию христоимени́таго Изра́иля от пре́лести врага́ мно́гажды изводя́.

Богоро́дичен: Еди́ну Тя́ о́блак разу́мный имену́ем, из Тебе́ бо Христо́с возсия́, неискусому́жно вопло́щся, Всенепоро́чная, и простра́ннейшую Тя́ Небе́с показа́ за милосе́рдие неисповеди́мое.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Очи́сти мя́, Спа́се, мно́га бо беззако́ния моя́, и из глубины́ зо́л возведи́, молю́ся, к Тебе́ бо возопи́х, и услы́ши мя́, Бо́же спасе́ния моего́.

К ве́ре Правосла́вней еди́но бы́ти, при́сным твои́м о́бщее промышле́ние творя́ се́рдцем и душе́ю, сла́вне Феодо́сие, ерети́ческих отрева́л еси́ заблужде́ний и разделе́ний бежа́ти все́х учи́л еси́.

А́нгелов оби́телище и ра́й и́стинный соде́лав пусты́ню, в не́йже преизя́ществовал еси́ во вся́кой доброде́тели, по преставле́нии же рая́ сла́дости сподо́бился еси́.

Единоро́днаго Сы́на Бо́жия, сла́дость весе́лия, — Христа́ Бо́га на́шего, мироно́сиц сле́зы в ра́дость обрати́вшаго, непреста́нными то́ки сле́з твои́х иска́пал еси́.

Богоро́дичен: Тя́ иногда́ написа́ скрижа́ль Богообра́зне во проро́цех вели́кий Моисе́й, све́щник же све́та и же́зл процве́тший, Всенепоро́чная, и ле́ствицу, е́юже вознесо́хомся от земли́ на Не́бо.

Конда́к, гла́с 8.

Пропове́дник велегла́сный Боже́ственных догма́т на собо́рех святы́х бы́л еси́, о́тче му́дре, цари́ умудря́я и в ве́ре утвержда́я; благода́тию же Боже́ственною осиява́ем, загради́л еси́ уста́ злосла́вных, Феодо́сие. Сего́ ра́ди вопие́м ти́: ра́дуйся, Бо́лгарская похвало́ и Правосла́вия све́тлое ра́дование.

И́кос:

По́стническое обуче́ние усе́рдно проше́д, преподо́бне Феодо́сие, и страсте́й прило́ги тече́нием сле́з твои́х вся́ притупи́в и благоче́стие на земли́ Бо́лгарстей но́во утверди́в, ле́ствица Боже́ственная, на Не́бо возводя́щая, все́м показа́ся Богоприя́тное житие́ твое́, е́юже са́м, возше́д в Го́рния оби́тели, и на́м, уны́лым, путесотвори́л еси́ вхо́д, моли́твами твои́ми вы́спрь всегда́ на́с вперя́я. Сего́ ра́ди вопие́м ти́: ра́дуйся, Бо́лгарская похвало́ и Правосла́вия све́тлое ра́дование.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: О́троцы евре́йстии в пещи́ попра́ша пла́мень дерзнове́нно и на ро́су о́гнь преложи́ша, вопию́ще: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Ди́вным воздержа́нием умертви́в плотски́я стра́сти, сосу́д чи́ст и Боговсе́льный бы́л еси́; те́мже соверша́ющия светоно́сную твою́ па́мять при́сно помина́й, пою́щия: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Е́же на на́с вра́жияго ополче́ния избе́г, легко́ преше́л еси́ к Го́рним оби́телем, иде́же ны́не водворя́яся и по́честь сла́вы восприе́мля, со все́ми святы́ми воспева́еши: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Возлюби́л еси́ ху́дость ри́зную, преподо́бне, и отве́рглся еси́ мя́гких, сла́вящих те́ло, ве́сть бо душа́ сообразова́ти вну́тренняя вне́шнему устрое́нию, смиря́ющися и зову́щи: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Богоро́дичен: И́мя превожделе́нное, Влады́чице, пресве́тлаго со́лнца о́блаче и две́ре небе́сная, все́х христиа́н мольбу́ приими́, Тя́ ублажа́ющих и Сы́ну Твоему́ зову́щих: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Покрыва́яй вода́ми превы́спренняя Своя́, полага́яй мо́рю преде́л песо́к, и содержа́й вся́, Тя́ пое́т со́лнце, Тя́ сла́вит луна́, Тебе́ прино́сит пе́снь вся́ тва́рь, я́ко Соде́телю все́х во ве́ки.

И́стинное целому́дрие стяжа́в попремно́гу и чистоту́ теле́сную, я́коже подоба́ет святы́м, смире́ние и сокруше́ние се́рдца вельми́ преумно́жил еси́ и ско́рбных нанесе́ние, ра́дуяся, приима́л еси́, Бо́гу воспева́я: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Пожи́л еси́ на земли́, я́ко беспло́тен; челове́к у́бо бы́в естество́м, яви́лся еси́ сограждани́н А́нгелом, о́тче му́дре, с ни́миже ны́не пое́ши, зовы́й: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Обличи́л еси́ ху́льных евре́й и свире́пеющия на ста́до Бо́жие во́лки ерети́ческия, па́лицею же моли́тв твои́х и уче́ний дале́че от Це́ркве Бо́лгарския отгна́л еси́, я́же доны́не ку́пно с тобо́ю воспева́ет, зову́щи: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Богоро́дичен: Хра́м Тво́й святы́й щито́м ве́ры сохрани́, Богоро́дице Де́во, и в не́м славосло́вящия Тя́ ку́пно сла́вы Твоея́ сподо́би, нахожде́ния ва́рварскаго избавля́ющи и ума́ на́шего во́лны свире́пыя укроща́ющи моли́твою Твое́ю, Всепе́тая.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Благослове́н Госпо́дь Бо́г Изра́илев, воздви́гнувый ро́г спасе́ния на́м в дому́ Дави́дове, о́трока Своего́, в ни́хже посети́ на́с Восто́к с высоты́ и напра́вил ны́ е́сть на пу́ть ми́ра.

Во Еди́но Естество́ Тро́ицы ве́ровав правосла́вно, су́етная поуча́ющих обличи́л еси́ дерзнове́нно и Боже́ственными наказа́нии твои́ми ве́рных, му́дре увеща́в, укрепи́л еси́, А́нгелов сослужи́телю, преподо́бне о́тче, па́мять твою́ пра́зднующих в ми́ре соблюди́.

А́ще у́бо и слеза́ми го́рькими ни́ву се́рдца твоего́ напои́ти до́лженствовал еси́, о́тче Богоно́се, но ны́не в ра́дости рукоя́тия собира́еши, подвиго́в твои́х по́чести; те́мже тя́ вси́ ублажа́ем.

Лука́вых духо́в кова́рства спасе́ся душа́ твоя́ свята́я, блаже́нне, и, де́монов стреля́ния избежа́вши, насле́дия Небе́снаго сподо́бися; помина́й у́бо пою́щия тя́.

Богоро́дичен: Услы́ши моли́тву убо́гих на́с, Богома́ти, все́х тва́рей Творца́ поро́ждшая и всю́ тва́рь Боже́ственною сла́вою превозше́дшая, и изба́ви на́с от вра́жиих все́х нападе́ний, Тя́ велича́ющия.

Свети́лен гла́с 3.

И́ноков учи́телю и правосла́вных утвержде́ние, де́монов победи́телю и злочести́вых обличе́ние, Феодо́сие, о́тче на́ш, моли́твами твои́ми сро́дных твои́х при́сно огражда́й.

Сла́ва, и ны́не: Я́ко иму́щи ве́лие милосе́рдие, при́зри, Всепе́тая Богоро́дице, на мое́ немощно́е смире́ние и страсте́й молву́ разори́, Отрокови́це, и огня́ гее́нскаго изба́ви мя́ всеси́льными Твои́ми моли́твами.

Пре­по­доб­ные Фе­о­до­сий Бол­га­рин и уче­ник его Ро­ман[1]

Пре­по­доб­ный Фе­о­до­сий на­чал свои по­дви­ги в го­ро­де Вид­дине, в Ни­ко­ла­ев­ском мо­на­сты­ре. По­сле смер­ти игу­ме­на Иова он по­се­лил­ся непо­да­ле­ку от Тыр­но­ва, то­гда столь­но­го го­ро­да Бол­га­рии, в Свя­то­гор­ском мо­на­сты­ре Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы, в по­ис­ках ду­хов­но­го на­став­ни­ка. Он оста­вил мо­на­стырь Свя­тую Го­ру и дол­го пе­ре­хо­дил из мо­на­сты­ря в мо­на­стырь. На­ко­нец, он узнал о скрыт­ной пу­сты­ни, где под­ви­зал­ся пре­по­доб­ный Гри­го­рий Си­на­ит (па­мять 8 ав­гу­ста), уда­лив­ший­ся с Афо­на. В нем пре­по­доб­ный Фе­о­до­сий на­шел опыт­но­го на­став­ни­ка со­зер­ца­тель­ной жиз­ни. Пре­по­доб­ный Гри­го­рий по­учал: "Преж­де смер­ти ле­жим во аде; кто не со­зна­ет ис­крен­но, что греш­ник, что зве­ри и ско­ты чи­ще, тот ху­же бе­сов, как по­слуш­ный раб их". Пу­стынь пре­по­доб­но­го Гри­го­рия Си­на­и­та ча­сто стра­да­ла от раз­бой­ни­ков. Ав­ва по­слал пре­по­доб­но­го Фе­о­до­сия к ца­рю Алек­сан­дру с прось­бой о за­щи­те оби­те­ли. Бол­гар­ский бла­го­че­сти­вый царь по прось­бе по­движ­ни­ка предо­ста­вил ему боль­шие сред­ства, чтобы огра­дить оби­тель креп­кой огра­дой с баш­ня­ми, и обес­пе­чил мо­на­стырь уго­дья­ми и ско­том. Во вре­мя по­след­не­го пре­бы­ва­ния в Тыр­но­ве с по­ру­че­ни­ем ав­вы к ца­рю к пре­по­доб­но­му Фе­о­до­сию об­ра­тил­ся бла­го­род­ный муж с прось­бой взять его с со­бой в оби­тель. Свя­той по­движ­ник при­вел его к пре­по­доб­но­му Гри­го­рию Си­на­и­ту. Это был Ро­ман, став­ший ис­крен­ним и лю­би­мым уче­ни­ком пре­по­доб­но­го Фе­о­до­сия. По­сле смер­ти свя­то­го Гри­го­рия Си­на­и­та пре­по­доб­ный Фе­о­до­сий от­ка­зал­ся при­нять на­сто­я­тель­ство и вме­сте с уче­ни­ком Ро­ма­ном уда­лил­ся из оби­те­ли для уеди­нен­ных по­дви­гов. Они ос­но­ва­ли оби­тель на го­ре око­ло Тыр­но­ва, на­зван­ную впо­след­ствии Фе­о­до­си­е­вой. Пре­по­доб­ный Фе­о­до­сий про­сла­вил­ся как рев­ност­ный за­щит­ник пра­во­сла­вия от мно­гих воз­ник­ших то­гда ере­сей, осо­бен­но бо­го­милов, жи­дов­ству­ю­щих и мес­са­ли­ан. Лже­уче­ния их бы­ли крайне па­губ­ны. Боль­шую по­мощь в борь­бе с ере­ти­ка­ми ока­зы­ва­ли пре­по­доб­но­му Фе­о­до­сию пат­ри­арх и царь. Кро­ме то­го, свя­той по­движ­ник пе­ре­во­дил гре­че­ские со­чи­не­ния на сла­вян­ский язык. В 1360 го­ду он тя­же­ло за­бо­лел. Же­лая уви­деть­ся с пре­по­доб­ным Кал­ли­стом, сво­им дру­гом, он от­пра­вил­ся к нему в Ца­рь­град, по­ру­чив управ­ле­ние оби­те­лью сво­е­му уче­ни­ку Ро­ма­ну.

17 фев­ра­ля 1362 го­да пре­по­доб­ный Фе­о­до­сии скон­чал­ся в Ца­рь­гра­де. На­сто­я­те­лем ос­но­ван­ной им оби­те­ли стал его уче­ник, пре­по­доб­ный Ро­ман.


При­ме­ча­ние

[1] Не вклю­чены в совре­мен­ный Ме­ся­це­слов Рус­ской Пра­во­слав­ной Церк­ви.