Канон святому преподобному Феодору Сикеоту, епископу Анастасиупольскому
Припев: Преподо́бне о́тче на́ш Фео́доре, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 05 мая (22 апреля ст. ст.); 28 июня (15 июня ст. ст.)
Глас 4.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Наста́вльшему дре́вле Изра́иля, бежа́щаго от рабо́ты фарао́новы, и в пусты́ни пита́вшему, пои́м Изба́вителю, Бо́гу на́шему, я́ко просла́вися.
Богосия́нную тя́ звезду́ мы́сленное Со́лнце тве́рди, прему́дре, церко́вней показа́, лучи́ чуде́с испуща́юща всегда́ и страсте́й мглу́ потребля́юща.
От ма́терних тя́ ложе́сн Творе́ц, преподо́бне, я́коже Иереми́ю пе́рвее, освя́щ, соде́ла сосу́д Ду́ха благопотре́бен, ду́хи отгоня́ща лука́выя, о́тче Фео́доре.
По́том воздержа́ния пла́мень страсте́й погаси́л еси́ и одожде́нием моли́тв струи́ чуде́с источи́л еси́, боле́зней разжже́ние, преподо́бне, погаша́юща я́ве, Фео́доре.
Богоро́дичен: Невозде́ланный Гро́зд от Твоея́ утро́бы процвете́, Де́во Ма́ти, сла́дость источа́я оставле́ния и весе́лие безсме́ртно, Чи́стая, от пия́нства лю́тых объюроде́вшим.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Утвержда́яй гро́м и созида́яй ду́х, утверди́ мене́, Го́споди, да Тя́ пою́ и́стинно и творю́ во́лю Твою́, я́ко не́сть свя́т, я́ко Ты́, Бо́же на́ш.
Я́ко чу́дно житие́ твое́, богому́дре, я́ко стра́шна чудеса́, я́ко высо́ко твое́, е́же к Бо́гу, и присвое́ние, и манове́ние, и неукло́нно восхожде́ние, всесла́вне Фео́доре.
Стремле́ние страсте́й возрази́л еси́, преблаже́нне, боле́зненными отда́нии и де́монов лука́вая потреби́л еси́ ловле́ния Пресвята́го Ду́ха кре́постию, Фео́доре.
И́же к честне́й притека́юще ра́це твое́й, от сея́ почерпа́ем исцеле́ний сокро́вища, и чуде́с пучи́ны, и да́р незави́стный, пою́ще тя́, Фео́доре.
Богоро́дичен: Зако́ны естества́ в Тебе́, Де́во, обновля́ются, ражда́еши бо па́че естества́ Соде́теля, па́че сло́ва Влады́ку. Его́же приле́жно моли́ спасти́ ду́ши на́ша.
Седа́лен:
От Бо́га тезоимени́т да́р да́н бы́в челове́ком, на избавле́ние боле́зней мно́гих, вели́ка и ужа́сна сотвори́л еси́ чудеса́, я́зю вся́ку и неду́г исцеля́я и де́монов полки́ отгоня́я сло́вом. Те́мже и досто́йно Христо́ву Це́рковь упа́сл, единожи́тель апо́столов бы́л еси́, святи́телю Фео́доре, моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние дарова́ти чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Богоро́дичен: В напа́сти многоплете́нныя впа́д от вра́г ви́димых и неви́димых, бу́рею одержи́мь безчи́сленных согреше́ний мои́х, и я́ко к те́плому заступле́нию и покро́ву моему́, Чи́стая, ко приста́нищу притека́ю Твоея́ бла́гости. Те́мже, Пречи́стая, из Тебе́ воплоще́нному без се́мене, моли́ся приле́жно о все́х рабе́х Твои́х, непреста́нно моля́щих Ти ся, Богоро́дице Пречи́стая, моля́щи Его́ при́сно согреше́ний оставле́ние дарова́ти воспева́ющим досто́йно сла́ву Твою́.
Крестобогоро́дичен: А́гнца и Па́стыря, и Изба́вителя А́гница зря́щи на Кресте́, восклица́ше, пла́чущи, и, го́рько рыда́ющи, вопия́ше: ми́р у́бо ра́дуется, прие́мля Тобо́ю избавле́ние, утро́ба же Моя́ гори́т, зря́щи Твое́ распя́тие, е́же терпи́ши за милосе́рдие ми́лости. Долготерпели́ве Го́споди, ми́лости бе́здно и исто́чниче неисчерпа́емый, умилосе́рдися и да́руй согреше́ний оставле́ние ве́рою пою́щим Боже́ственныя стра́сти Твоя́.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Услы́шах, Бо́же, слу́х Тво́й и убоя́хся, разуме́х дела́ Твоя́ и ужасо́хся, Го́споди, я́ко Твоего́ хвале́ния испо́лнь земля́.
Пото́к сы́й я́ве, испо́лнен во́д боже́ственных, дарова́ний Ду́ха напоя́еши всю́ Це́рковь, о́тче Фео́доре.
Удави́л еси́ врага́ жи́лами боле́зней твои́х, преблаже́нне, и того́ потреби́л еси́ лука́вая во́инства моли́тв твои́х мече́м, Фео́доре.
Поуча́яся в зако́не Бо́жии, при исхо́дищих воздержа́ния боже́ственное дре́во возрасти́л еси́, благопло́дие дея́ний доброде́тельных принося́, Фео́доре.
Богоро́дичен: Блаже́нна от родо́в все́х показа́лася еси́, Христа́ ро́ждши, блаже́нны содева́ющаго тому́ рабо́тающия, Де́во Ма́ти Чи́стая Влады́чице.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Возсия́й ми́, Го́споди, све́т повеле́ний Твои́х, я́ко к Тебе́ ду́х мо́й у́тренюет и пое́т Тя́: Ты́ бо еси́ Бо́г на́ш, и к Тебе́ прибега́ю, Царю́ ми́ра.
Неусыпа́ющую свещу́ тя́ и све́щник неугаса́ющь Све́т Безле́тный показа́ мра́ком держи́мым страсте́й, Фео́доре, очерне́нием мно́гих грехо́в.
До́бре на стезю́ тя́ наставля́юща му́ченика Гео́ргия от млады́х ногте́й име́л еси́ и сему́ уподо́бился еси́ вся́ким усе́рдием и ко Го́споду, о́тче преподо́бне, любо́вию.
Непоро́чно воздержа́ние, терпе́ние несосу́дно, ве́ру, и наде́жду, и смире́ние, любо́вь же и стоя́ние име́л еси́ па́че челове́ка. Те́мже премно́гую благода́ть обре́л еси́ от Бо́га.
Богоро́дичен: Кропле́нием ми́лости Твоея́ напо́й, Пречи́стая, иста́явшую мою́ мы́сль пла́менем греха́ и уга́сший се́рдца моего́ возжзи́ свети́льник, две́ре Све́та.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Бу́ря мя́ помышле́ний пости́гши, во глубину́ низвлачи́т мя́ безме́рных грехо́в, но Ты́, Упра́вителю Благи́й, предвари́в, упра́ви, я́ко проро́ка, и спаси́ мя.
Печа́ль земны́х оттря́сл еси́ и все́ истощи́л еси́ жела́ние ко Влады́це, наслажда́яся Сего́ добро́тами и истека́ющими отту́ду, о́тче, светлостьми́.
Растопи́л еси́ мра́з грехо́вный, сту́дению напоя́емь, стоя́ посреде́ ве́тренника, я́ко безпло́тен, о́тче, прило́ги претерпе́л еси́ возду́шныя, Боже́ственною согрева́емь благода́тию.
Ра́це твое́й свяще́нней приступа́юще, благово́ния боже́ственнаго ра́зума исполня́емся, святи́телю, смра́да избавля́ющеся страсте́й, любо́вию тя́ чту́щии, чудотво́рче о́тче преподо́бне.
Богоро́дичен: Страсте́й мя́ треволне́ние смуща́ет, глубина́ отча́яния, обурева́ет мое́ се́рдце. Ко́рмчию ро́ждши Христа́, Де́во, и Спа́са, изба́ви мя́ и спаси́ моли́твами Твои́ми.
Конда́к:
Я́ко на о́гненную колесни́цу доброде́тельми, богоно́се, возше́д, восте́кл еси́ на небе́сная жили́ща, я́ко а́нгел, с челове́ки пожи́л еси́ и, я́ко челове́к, со а́нгелы о́крест ликовству́еши. Сего́ ра́ди показа́лся еси́ чуде́с боже́ственное прия́телище, Фео́доре преподо́бне.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: В пещи́ авраа́мстии о́троцы перси́дстей, любо́вию благоче́стия па́че, не́жели пла́менем, опаля́еми, взыва́ху: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.
Я́ко нело́жен святи́тель, же́ртву безкро́вную прине́сл еси́ ду́хом и страсте́й умерщвле́нием, же́ртву благово́нну, преблаже́нне, тебе́ Влады́це прине́сл еси́ ве́рою.
О́гнь сласте́й воздержа́ния по́том погаси́л еси́ и бездо́ждие земли́ уста́вил еси́ туч пролия́нием, чудотво́рче, я́коже Илия́, небеса́ затворе́на моли́твами твои́ми отверза́я.
Освя́щся от младе́нства, моли́твенною до́блестию непло́дныя сотвори́л еси́ утро́бы многоча́дны, слепы́м по́дал еси́ прозре́ние и хромы́м благотече́ние, Фео́доре треблаже́нне.
Богоро́дичен: Добро́ту Иа́ковлю Тя́ Бо́г избра́, и в Тя́ всели́ся, и Тя́ соблюде́ по рождестве́ Де́ву, я́коже бе́ пре́жде рождества́, Де́во Богороди́тельнице.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Земля́ и вся́, я́же на не́й, мо́ре и вси́ исто́чницы, небеса́ небе́с, све́т и тма́, мра́з и зно́й, сы́нове челове́честии, свяще́нницы, благослови́те Го́спода и превозноси́те Его́ во ве́ки.
На ка́мени терпе́ния утверди́в твоя́ восхожде́ния душе́вная, не победи́лся еси́ прило́ги сопроти́вными, не поколеба́лся еси́ наве́ты вра́жиими, но к высоте́ Боже́ственней восте́кл еси́, о и́же в ве́ре чту́щих тя́ моля́.
Струя́ происхо́дит от ра́ки твоея́ исцеле́ний вся́ких, и омыва́ет скве́рны страсте́й, и гное́ние лю́тых очища́ет, и ве́рных напая́ет, Фео́доре, все́х сердца́, любо́вию чту́щих тя́.
Даро́в Боже́ственных тезоимени́т и таи́нник Христо́в, по́стников добро́та, свяще́нников красота́, чуде́с исто́чник, честна́я мирополо́жница Ду́ха, ны́не да восхва́лится Фео́дор вели́кий.
Богоро́дичен: Свяще́ннии Тя́ проро́ков пропове́дуют гла́си обра́зно: две́рь, и го́ру, и се́нь, зе́млю святу́ю, све́та о́блак, из него́же су́щим во тме́ и се́ни седя́щим возсия́ Со́лнце, Де́во, Христо́с светода́вец.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Я́ко сотвори́ Мне́ вели́чие Си́льный, и свя́то и́мя Его́, и ми́лость Его́ в ро́д и ро́д боя́щимся Его́.
Я́ко у́тро, я́ко де́нь све́тел, тво́й пра́здник яви́ся, просвеща́ющ на́ша сердца́, ве́рно восхваля́ющих честны́я боле́зни твоя́, о́тче Фео́доре.
Собесе́дник а́нгелов, апо́столов, страда́льцев, преподо́бных и пра́ведников бы́в, о́тче, и святи́телей, на небесе́х о на́с Христа́ мо́лиши при́сно.
Де́нь спасе́ния, пра́здник весе́лия яви́ся, стеце́мся, ве́рнии, очи́стивше ду́ши, святи́тель созыва́ет на́с Фео́дор.
Богоро́дичен: Стра́шно Твое́ рождество́, Богоро́дице, Ма́ти Христо́ва, те́мже Тя́ ублажа́ем, Чи́стая, и прославля́ем че́стно, ро́дове родо́в во ве́ки, ами́нь.
Пѣ́снь а҃.
І҆рмо́съ: Наста́вльшемꙋ дре́вле і҆и҃лѧ бѣжа́щаго ѿ рабо́ты фараѡ́новы, и҆ въ пꙋсты́ни пита́вшемꙋ, пои́мъ и҆зба́вителю бг҃ꙋ на́шемꙋ, ꙗ҆́кѡ просла́висѧ.
Бг҃осїѧ́ннꙋю тѧ̀ ѕвѣздꙋ̀, мы́сленное со́лнце, тве́рди, премꙋ́дре, цр҃ко́внѣй показа̀, лꙋчы̀ чꙋде́съ и҆спꙋща́юща всегда̀, и҆ страсте́й мглꙋ̀ потреблѧ́юща.
Ѡ҆ ма́тернихъ тѧ̀ ложе́снъ творе́цъ, преподо́бне, ꙗ҆́коже і҆еремі́ю пе́рвѣе ѡ҆свѧ́щъ, содѣ́ла сосꙋ́дъ дх҃а бл҃гопотре́бенъ, дꙋ́хи ѿгонѧ́ща лꙋка̑выѧ, ѻ҆́ч҃е ѳео́дѡре.
По́томъ воздержа́нїѧ пла́мень страсте́й погаси́лъ є҆сѝ, и҆ ѡ҆дожде́нїемъ моли́твъ стрꙋи̑ чꙋде́съ и҆сточи́лъ є҆сѝ, болѣ́зней разжже́нїе, прпⷣбне, погаша́ющѧ ꙗ҆́вѣ, ѳео́дѡре.
Бг҃оро́диченъ: Невоздѣ́ланный гро́здъ ѿ твоеѧ̀ ᲂу҆тро́бы процвѣтѐ, дв҃о мт҃и, сла́дость и҆сточа́ѧ ѡ҆ставле́нїѧ, и҆ весе́лїе безсме́ртно, чⷭ҇таѧ, ѿ пїѧ́нства лю́тыхъ ѡ҆б̾юродѣ́вшымъ.
Пѣ́снь г҃.
І҆рмо́съ: Оу҆твержда́ѧй гро́мъ, и҆ созида́ѧй дꙋ́хъ, ᲂу҆твердѝ менѐ, гдⷭ҇и, да тѧ̀ пою̀ и҆́стиннѡ, и҆ творю̀ во́лю твою̀: ꙗ҆́кѡ нѣ́сть свѧ́тъ, ꙗ҆́кѡ ты̀, бж҃е на́шъ.
Ꙗ҆́кѡ чꙋ́дно житїѐ твоѐ, бг҃омꙋ́дре, ꙗ҆́кѡ стра̑шна чꙋдеса̀, ꙗ҆́кѡ высо́ко твоѐ є҆́же къ бг҃ꙋ и҆ присвое́нїе, и҆ манове́нїе, и҆ неꙋкло́нно восхожде́нїе, всесла́вне ѳео́дѡре.
Стремле́нїе страсте́й возрази́лъ є҆сѝ, пребл҃же́нне, болѣ́зненными ѿда̑нїи, и҆ де́мѡнѡвъ лꙋка̑ваѧ потреби́лъ є҆сѝ ловлє́нїѧ, прест҃а́гѡ дх҃а крѣ́постїю, ѳео́дѡре.
И҆́же къ честнѣ́й притека́юще ра́цѣ твое́й, ѿ сеѧ̀ почерпа́емъ и҆сцѣле́нїй сокрѡ́вища, и҆ чꙋде́съ пꙋчи̑ны, и҆ да́ръ незави́стный, пою́ще тѧ̀, ѳео́дѡре.
Бг҃оро́диченъ: Зако́ни є҆стества̀ въ тебѣ̀, дв҃о, ѡ҆бновлѧ́ютсѧ: ражда́еши бо па́че є҆стества̀ содѣ́телѧ, па́че сло́ва влⷣкꙋ. є҆го́же прилѣ́жнѡ молѝ, спастѝ дꙋ́шы на́шѧ.
Сѣда́ленъ:
Ѿ бг҃а тезоимени́тъ да́ръ да́нъ бы́въ человѣ́кѡмъ, на и҆збавле́нїе болѣ́зней мно́гихъ, вели̑ка и҆ ᲂу҆жа̑сна сотвори́лъ є҆сѝ чꙋдеса̀, ꙗ҆́зю всѧ́кꙋ и҆ недꙋ́гъ и҆сцѣлѧ́ѧ, и҆ де́мѡнѡвъ полкѝ ѿгонѧ́ѧ сло́вомъ. тѣ́мже и҆ досто́йнѡ хрⷭ҇то́вꙋ цр҃ковь ᲂу҆па́съ, є҆диножи́тель а҆пⷭ҇лѡвъ бы́лъ є҆сѝ, ст҃и́телю ѳео́дѡре. молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, грѣхѡ́въ ѡ҆ставле́нїе дарова́ти чтꙋ́щымъ любо́вїю свѧтꙋ́ю па́мѧть твою̀.
Бг҃оро́диченъ: Въ напа̑сти многоплетє́нныѧ впа́дъ ѿ вра̑гъ ви́димыхъ и҆ неви́димыхъ, бꙋ́рею ѡ҆держи́мь безчи́сленныхъ согрѣше́нїй мои́хъ, и҆ ꙗ҆́кѡ къ те́пломꙋ застꙋпле́нїю и҆ покро́вꙋ моемꙋ̀, чⷭ҇таѧ, ко приста́нищꙋ притека́ю твоеѧ̀ бла́гости. тѣ́мже, пречⷭ҇таѧ, и҆зъ тебє̀ воплоще́нномꙋ безъ сѣ́мене, моли́сѧ прилѣ́жнѡ ѡ҆ всѣ́хъ рабѣ́хъ твои́хъ, непреста́ннѡ молѧ́щихтисѧ, бцⷣе пречⷭ҇таѧ, молѧ́щи є҆го̀ при́снѡ согрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе дарова́ти воспѣва́ющымъ досто́йнѡ сла́вꙋ твою̀.
Крⷭ҇тобг҃оро́диченъ: А҆́гнца и҆ па́стырѧ, и҆ и҆зба́вителѧ а҆́гница зрѧ́щи на крⷭ҇тѣ̀, восклица́ше пла́чꙋщи, и҆ го́рькѡ рыда́ющи, вопїѧ́ше: мі́ръ ᲂу҆́бѡ ра́дꙋетсѧ, прїе́млѧ тобо́ю и҆збавле́нїе, ᲂу҆тро́ба же моѧ̀ гори́тъ, зрѧ́щи твоѐ распѧ́тїе, є҆́же терпи́ши за милосе́рдїе ми́лости. долготерпѣли́ве гдⷭ҇и, ми́лости бе́здно, и҆ и҆сто́чниче неисчерпа́емый, ᲂу҆милосе́рдисѧ и҆ да́рꙋй согрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе вѣ́рою пою́щымъ бжⷭ҇твєнныѧ стрⷭ҇ти твоѧ̑.
Пѣ́снь д҃.
І҆рмо́съ: Оу҆слы́шахъ бж҃е, слꙋ́хъ тво́й, и҆ ᲂу҆боѧ́хсѧ: разꙋмѣ́хъ дѣла̀ твоѧ̑, и҆ ᲂу҆жасо́хсѧ, гдⷭ҇и, ꙗ҆́кѡ твоегѡ̀ хвале́нїѧ и҆спо́лнь землѧ̀.
Пото́къ сы́й ꙗ҆́вѣ, и҆спо́лненъ во́дъ бжⷭ҇твенныхъ, дарова́нїй дх҃а напоѧ́еши всю̀ цр҃ковь, ѻ҆́ч҃е ѳео́дѡре.
Оу҆дави́лъ є҆сѝ врага̀ жи́лами болѣ́зней твои́хъ, пребл҃же́нне, и҆ тогѡ̀ потреби́лъ є҆сѝ лꙋка̑ваѧ вѡ́инства моли́твъ твои́хъ мече́мъ, ѳео́дѡре.
Поꙋча́ѧсѧ въ зако́нѣ бж҃їи, при и҆схо́дищихъ воздержа́нїѧ бжⷭ҇твенное дре́во возрасти́лъ є҆сѝ, благопло́дїе дѣѧ́нїй добродѣ́тельныхъ приносѧ̀, ѳео́дѡре.
Бг҃оро́диченъ: Бл҃же́нна ѿ родѡ́въ всѣ́хъ показа́ласѧ є҆сѝ хрⷭ҇та̀ ро́ждши, блажє́нны содѣва́ющаго томꙋ̀ рабо́тающыѧ, дв҃о мт҃и чⷭ҇таѧ влⷣчце.
Пѣ́снь є҃.
І҆рмо́съ: Возсїѧ́й мѝ, гдⷭ҇и, свѣ́тъ повелѣ́нїй твои́хъ, ꙗ҆́кѡ къ тебѣ̀ дꙋ́хъ мо́й ᲂу҆́тренюетъ и҆ пое́тъ тѧ̀: ты́ бо є҆сѝ бг҃ъ на́шъ, и҆ къ тебѣ̀ прибѣга́ю, цр҃ю̀ ми́ра.
Неꙋсыпа́ющꙋю свѣщꙋ̀ тѧ̀, и҆ свѣ́щникъ неꙋгаса́ющь, свѣ́тъ безлѣ́тный показа̀, мра́комъ держи̑мымъ страсте́й, ѳео́дѡре, ѡ҆черне́нїемъ мно́гихъ грѣхѡ́въ.
До́брѣ на стезю́ тѧ наставлѧ́юща мч҃ника геѡ́ргїа ѿ млады́хъ ногте́й и҆мѣ́лъ є҆сѝ: и҆ семꙋ̀ ᲂу҆подо́билсѧ є҆сѝ, всѧ́кимъ ᲂу҆се́рдїемъ, и҆ ко гдⷭ҇ꙋ, ѻ҆́ч҃е преподо́бне, любо́вїю.
Непоро́чно воздержа́нїе, терпѣ́нїе несосꙋ́дно, вѣ́рꙋ и҆ наде́ждꙋ и҆ смире́нїе, любо́вь же и҆ стоѧ́нїе и҆мѣ́лъ є҆сѝ па́че человѣ́ка. тѣ́мже премно́гꙋю благода́ть ѡ҆брѣ́лъ є҆сѝ ѿ бг҃а.
Бг҃оро́диченъ: Кропле́нїемъ ми́лости твоеѧ̀ напо́й, пречⷭ҇таѧ, и҆ста́ѧвшꙋю мою̀ мы́сль пла́менемъ грѣха̀, и҆ ᲂу҆га́сшїй се́рдца моегѡ̀ возжзѝ свѣти́льникъ, две́ре свѣ́та.
Пѣ́снь ѕ҃.
І҆рмо́съ: Бꙋ́рѧ мѧ̀ помышле́нїй пости́гши, во глꙋбинꙋ̀ низвлачи́тъ мѧ̀ безмѣ́рныхъ грѣхѡ́въ: но ты̀, ᲂу҆пра́вителю бл҃гі́й, предвари́въ ᲂу҆пра́ви, ꙗ҆́кѡ прⷪ҇ро́ка, и҆ спаси́ мѧ.
Печа́ль земны́хъ ѿтрѧ́слъ є҆сѝ, и҆ всѐ и҆сточи́лъ є҆сѝ жела́нїе ко влⷣцѣ, наслажда́ѧсѧ сегѡ̀ добро́тами, и҆ и҆стека́ющими ѿтꙋ́дꙋ, ѻ҆́ч҃е, свѣтлостьмѝ.
Растопи́лъ є҆сѝ мра́зъ грѣхо́вный, стꙋ́денїю напоѧ́емь, стоѧ̀ посредѣ̀ вѣ́тренника ꙗ҆́кѡ безпло́тенъ, ѻ҆́ч҃е, прило́ги претерпѣ́лъ є҆сѝ воздꙋ̑шныѧ, бж҃е́ственною согрѣва́емь бл҃года́тїю.
Ра́цѣ твое́й свѧще́ннѣй пристꙋпа́юще, бл҃гово́нїѧ бж҃е́ственнагѡ ра́зꙋма и҆сполнѧ́емсѧ, ст҃и́телю, смра́да и҆збавлѧ́ющесѧ страсте́й, любо́вїю тѧ̀ чтꙋ́щїи, чꙋдотво́рче ѻ҆́ч҃е прпⷣбне.
Бг҃оро́диченъ: Страсте́й мѧ̀ треволне́нїе смꙋща́етъ, глꙋбина̀ ѿча́ѧнїѧ ѡ҆бꙋрева́етъ моѐ се́рдце: ко́рмчїю ро́ждши хрⷭ҇та̀, дв҃о, и҆ сп҃са, и҆зба́ви мѧ̀ и҆ спасѝ моли́твами твои́ми.
Конда́къ:
Ꙗ҆́кѡ на ѻ҆́гненнꙋю колесни́цꙋ, добродѣ́тельми, бг҃оно́се, возше́дъ, восте́клъ є҆сѝ на нбⷭ҇наѧ жили̑ща: ꙗ҆́кѡ а҆́гг҃лъ съ человѣ́ки пожи́лъ є҆сѝ, и҆ ꙗ҆́кѡ человѣ́къ со а҆́гг҃лы ѻ҆́крестъ ликовствꙋ́еши. сегѡ̀ ра́ди показа́лсѧ є҆сѝ чꙋде́съ бжⷭ҇твенное прїѧ́телище, ѳео́дѡре прпⷣбне.
Пѣ́снь з҃.
І҆рмо́съ: Въ пещѝ а҆враа́мстїи ѻ҆́троцы персі́дстѣй, любо́вїю бл҃гоче́стїѧ па́че, не́жели пла́менемъ ѡ҆палѧ́еми, взыва́хꙋ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ въ хра́мѣ сла́вы твоеѧ̀, гдⷭ҇и.
Ꙗ҆́кѡ нело́женъ ст҃и́тель, же́ртвꙋ безкро́внꙋю прине́слъ є҆сѝ дꙋ́хомъ, и҆ страсте́й ᲂу҆мерщвле́нїемъ, же́ртвꙋ бл҃гово́ннꙋ, пребл҃же́нне, тебѐ влⷣцѣ прине́слъ є҆сѝ вѣ́рою.
Ѻ҆́гнь сласте́й воздержа́нїѧ по́томъ погаси́лъ є҆сѝ, и҆ бездо́ждїемъ землѝ ᲂу҆ста́вилъ є҆сѝ тꙋ́чы, моли́твами, чꙋдотво́рче, ꙗ҆́коже и҆лїа̀, нб҃са̀ затворє́на моли́твами твои́ми ѿверза́ѧ.
Ѡ҆свѧ́щсѧ ѿ младе́нства, моли́твенною до́блестїю неплѡ́дныѧ сотвори́лъ є҆сѝ ᲂу҆трѡ́бы многоча̑дны, слѣпы̑мъ по́далъ є҆сѝ прозрѣ́нїе, и҆ хромы̑мъ бл҃готече́нїе, ѳео́дѡре требл҃же́нне.
Бг҃оро́диченъ: Добро́тꙋ і҆а́кѡвлю тѧ̀ бг҃ъ и҆збра̀, и҆ въ тѧ̀ всели́сѧ, и҆ тѧ̀ соблюдѐ по ржⷭ҇твѣ̀ дв҃ꙋ, ꙗ҆́коже бѣ̀ пре́жде ржⷭ҇тва̀, дв҃о бг҃ороди́тельнице.
Пѣ́снь и҃.
І҆рмо́съ: Землѧ̀ и҆ всѧ̑ ꙗ҆̀же на не́й, мо́ре и҆ всѝ и҆сто́чницы, небеса̀ небе́съ: свѣ́тъ и҆ тма̀, мра́зъ и҆ зно́й, сы́нове человѣ́честїи: свѧще́нницы, бл҃гослови́те гдⷭ҇а, и҆ превозноси́те є҆го̀ во вѣ́ки.
На ка́мени терпѣ́нїѧ ᲂу҆тверди́въ твоѧ̑ восхождє́нїѧ дꙋшє́внаѧ, не побѣди́лсѧ є҆сѝ прило́ги сопроти́вными, не поколеба́лсѧ є҆сѝ навѣ́ты вра́жїими: но къ высотѣ̀ бжⷭ҇твеннѣй восте́клъ є҆сѝ, ѡ҆ є҆́же въ вѣ́рѣ чтꙋ́щихъ тѧ̀ молѧ̀.
Стрꙋѧ̀ происхо́дитъ ѿ ра́ки твоеѧ̀ и҆сцѣле́нїй всѧ́кихъ, и҆ ѿмыва́етъ сквє́рны страсте́й, и҆ гное́нїе лю́тыхъ ѡ҆чища́етъ, и҆ вѣ́рныхъ напаѧ́етъ, ѳео́дѡре, всѣ́хъ сердца̀, любо́вїю чтꙋ́щихъ тѧ̀.
Дарѡ́въ бжⷭ҇твенныхъ тезоимени́тъ, и҆ таи́нникъ хрⷭ҇то́въ, по́стникѡвъ добро́та, свѧще́нникѡвъ красота̀, чꙋде́съ и҆сто́чникъ, честна́ѧ мѷрополо́жница дх҃а, ны́нѣ да восхва́литсѧ ѳео́дѡръ вели́кїй.
Бг҃оро́диченъ: Свѧще́ннїи тѧ̀ прⷪ҇ро́кѡвъ проповѣ́дꙋютъ гла́си ѻ҆бра́знѡ, две́рь, и҆ го́рꙋ, и҆ сѣ́нь, зе́млю свѧтꙋ́ю, свѣ́та ѻ҆́блакъ, и҆зъ негѡ́же сꙋ́щымъ во тмѣ̀ и҆ сѣ́ни сѣдѧ́щымъ возсїѧ̀ сл҃нце, дв҃о, хрⷭ҇то́съ свѣтода́вецъ.
Пѣ́снь ѳ҃.
І҆рмо́съ: Ꙗ҆́кѡ сотворѝ мнѣ̀ вели́чїе си́льный, и҆ свѧ́то и҆́мѧ є҆гѡ̀, и҆ ми́лость є҆гѡ̀ въ ро́дъ и҆ ро́дъ боѧ́щымсѧ є҆гѡ̀.
Ꙗ҆́кѡ ᲂу҆́тро, ꙗ҆́кѡ де́нь свѣ́телъ, тво́й пра́здникъ ꙗ҆ви́сѧ, просвѣща́ющъ на̑ша сердца̀, вѣ́рнѡ восхвалѧ́ющихъ честны̑ѧ бѡлѣ́зни твоѧ̑, ѻ҆́ч҃е ѳео́дѡре.
Собесѣ́дникъ а҆́гг҃лѡвъ, а҆пⷭ҇лѡвъ, страда́льцєвъ, прпⷣбныхъ и҆ пра́ведникѡвъ бы́въ, ѻ҆́ч҃е, ст҃и́телей, на нб҃сѣ́хъ ѡ҆ на́съ хрⷭ҇та̀ мо́лиши при́снѡ.
Де́нь спасе́нїѧ, пра́здникъ весе́лїѧ ꙗ҆ви́сѧ, стеце́мсѧ, вѣ́рнїи, ѡ҆чи́стивше дꙋ́шы, ст҃и́тель созыва́етъ на́съ ѳео́дѡръ.
Бг҃оро́диченъ: Стра́шно твоѐ ржⷭ҇тво̀, бцⷣе, мт҃и хрⷭ҇то́ва: тѣ́мже тѧ̀ ᲂу҆блажа́емъ, чⷭ҇таѧ, и҆ прославлѧ́емъ че́стнѡ, ро́дове родѡ́въ во вѣ́ки, а҆ми́нь.
Житие преподобного Феодора Сикеота, епископа Анастасиупольского
Преподобный Феодор Сикеот родился в середине VI века в селе Сикее, недалеко от города Анастасиополя (Малая Азия), в благочестивой семье. Когда его мать Мария зачала святого, ей было во сне видение, что светлая звезда сошла к ней в утробу. Прозорливый старец, к которому она обратилась, разъяснил, что это благодать Божия сошла на зачатого ею младенца.
Когда мальчик достиг шестилетнего возраста, мать подарила ему золотой пояс, так как хотела, чтобы сын стал воином. Ночью в сонном видении ей явился великомученик Георгий (память 23 апреля) и приказал не помышлять о военной службе сына, потому что младенец был предназначен служить Богу. Отец святого, Косма, служивший скороходом у императора Юстиниана Великого (527–565), скончался рано. Мальчик остался на попечении матери, вместе с которой жили его бабушка Елпидия, тетка Диспения и маленькая сестра Влатта.
В школе святой Феодор обнаружил большие способности к учению, а главное – недетский разум и мудрость: он был спокоен, кроток, умел всегда успокоить товарищей, не допускал ссор и злобы среди них. В доме его матери жил благочестивый старец Стефан. Подражая ему, святой Феодор с 8 лет начал в Великий пост съедать лишь небольшой кусок хлеба по вечерам. Чтобы мать не принуждала его обедать вместе со всеми, мальчик возвращался из школы только к вечеру, после того как он в церкви причащался Святых Таин вместе со старцем Стефаном. По просьбе матери учитель стал отпускать его на обед во время перерыва в занятиях. Но святой Феодор уходил в церковь великомученика Георгия, где покровитель храма являлся ему в виде юноши и вводил в храм.
Когда святому Феодору исполнилось 10 лет, он смертельно заболел. Его принесли в церковь святого Иоанна Крестителя и положили пред алтарем. Мальчика исцелили две капли росы, упавшие с лика Спасителя, написанного на своде храма. В это время мальчику по ночам стал являться великомученик Георгий, который водил его молиться в свой храм до утра. Мать, боясь опасностей ночной дороги в лесу, уговаривала сына не ходить по ночам. Однажды, когда мальчик все же ушел, она в гневе пошла за ним в церковь, за волосы вывела оттуда и привязала к постели. Но в ту же ночь ей в сонном видении явился великомученик Георгий и грозно повелел не запрещать отроку ходить в храм. Такое же видение было Елпидии и Диспении. Женщины убедились в особом призвании святого Феодора и больше не препятствовали ему совершать свой подвиг, а маленькая сестра Влатта стала подражать ему.
В двенадцать лет святой удостоился в тонком сне увидеть на Престоле Царя Славы Христа, Который сказал: "Подвизайся, Феодор, чтобы принять в Царствии Небесном совершенную награду".
С того времени святой Феодор начал трудиться еще усерднее. Первую и Крестопоклонную седмицы Великого поста он проводил в совершенном молчании.
Диавол задумал погубить его. Он явился святому мальчику в образе одноклассника Геронтия, стал уговаривать спрыгнуть в пропасть и даже сам показал в этом пример. Но мальчика спас его покровитель, великомученик Георгий.
Однажды мальчик отправился за благословением к пустыннику старцу Гликерию. В это время в стране была страшная засуха, и старец сказал: "Чадо, преклоним колена и помолимся Господу, чтобы Он послал дождь. Таким образом мы узнаем, угодны ли Господу наши молитвы". Старец и отрок, преклонив колена, стали молиться – и тотчас пошел дождь. Тогда старец сказал святому Феодору, что на нем покоится благодать Божия, и благословил его стать иноком, когда придет время.
В четырнадцать лет святой Феодор ушел из дома и жил при церкви великомученика Георгия. Мать приносила ему еду, но святой Феодор все оставлял на камнях при церкви, а сам съедал в день лишь одну просфору. В таком юном возрасте преподобный Феодор был удостоен дара исцеления: по его молитве выздоровел бесноватый юноша.
Преподобный Феодор избегал людской славы и удалился в полное уединение. Под большим камнем недалеко от церкви великомученика Георгия он выкопал пещеру и уговорил одного диакона засыпать вход землей, оставив лишь небольшое отверстие для воздуха. Диакон приносил ему хлеб с водой и никому не говорил, где скрылся преподобный.
Два года провел преподобный Феодор в затворе и полном молчании. Родные оплакивали святого и думали, что его съели звери.
Но диакон открыл тайну, так как боялся, что преподобный Феодор умрет в тесной пещере, и жалел рыдавшую мать. Преподобного Феодора извлекли из пещеры полуживым.
Мать хотела взять сына домой, чтобы восстановить его здоровье, но святой остался при церкви великомученика Георгия и через несколько дней совершенно исцелел.
Весть о подвигах юноши дошла до местного епископа Феодосия. В церкви великомученика Георгия он посвятил его в сан диакона, а затем – во священника, хотя преподобному было всего 17 лет.
Через некоторое время преподобный Феодор отправился на поклонение святым местам в Иерусалим и там, в Хозевитской Лавре близ Иордана, принял монашество.
Когда он вернулся на родину, то продолжал жить при церкви великомученика Георгия. Его бабка Елпидия, сестра Влатта и мать по советам преподобного удалились в монастырь, а тетка скончалась в добром исповедании.
Подвижническая жизнь молодого иеромонаха привлекала к нему людей, ищущих спасения. Преподобный постриг в иночество юношу Епифания, затем благочестивая женщина, исцеленная святым от болезни, привела к нему своего сына Филумена. Пришел и добродетельный юноша Иоанн. Так постепенно около преподобного собралась братия.
Преподобный Феодор продолжал нести тяжелые подвиги. По его просьбе кузнец сделал для него железную клетку без крыши, такую узкую, что в ней можно было только стоять. В этой клетке в тяжелых веригах преподобный стоял от Святой Пасхи до Рождества Христова. От Крещения Господня до Святой Пасхи он затворялся в пещере, откуда выходил только для совершения Богослужения в субботу и воскресенье. Во всю святую Четыредесятницу святой вкушал лишь овощи и яровой хлеб по субботам и воскресеньям.
Подвизаясь таким образом, он получил от Господа власть над дикими зверями. Медведи и волки приходили к нему и брали пищу из рук. По молитве преподобного исцелялись прокаженные, из целых областей изгонялись бесы. Когда в соседнем селении Магатии появилась саранча, уничтожавшая посевы, жители обратились с просьбой о помощи к преподобному Феодору. Он отправил их в церковь. После Божественной литургии, которую совершал преподобный Феодор, жители возвратились к себе и узнали, что за это время вся саранча вымерла.
Когда воевода Маврикий возвращался в Константинополь после персидской войны через Галатию, преподобный предсказал ему, что он станет императором. Предсказание исполнилось, и император Маврикий (582–602) исполнил просьбу святого – присылал каждый год в монастырь хлеб для множества людей, кормившихся там.
Маленький храм великомученика Георгия не вмещал всех, кто хотел молиться в нем. Тогда стараниями святого был построен новый прекрасный храм. В то время скончался Анастасиопольский епископ. Жители города упросили Анкирского митрополита Павла поставить им епископом преподобного Феодора.
Как ни противился святой, посланцы митрополита и жители Анастасиополя силой вывели его из келлии и увезли в город.
Став епископом, святитель Феодор много трудился на благо Церкви. Душа же его искала уединенного общения с Богом. Через несколько лет он отправился на поклонение святым местам в Иерусалим. Там, не открывая своего сана, он поселился в Лавре преподобного Саввы, где жил в безмолвии от Рождества Христова до Пасхи. Затем великомученик Георгий велел ему вернуться в Анастасиополь.
Тайные враги пытались отравить святителя, но Божия Матерь дала ему три зернышка. Святитель съел их и остался невредим. Святой Феодор тяготился бременем епископства и испросил у Константинопольского патриарха Кириака (595–606) разрешения уйти обратно в свой монастырь и совершать там Богослужение.
Святость преподобного была столь явна, что во время совершения им Евхаристии благодать Святого Духа в виде светлой порфиры покрывала Святые Дары. Однажды, когда преподобный приподнял дискос с Божественным Агнцем и провозгласил "Святая святым", – Божественный Агнец поднялся на воздух, а затем снова опустился на дискос.
Вся Православная Церковь почитала преподобного Феодора святым еще при его жизни.
Когда в одном из городов Галатии случилось страшное происшествие – во время крестного хода деревянные кресты стали сами собой колебаться и разбиваться, то Константинопольский патриарх святой Фома (607–610; память 21 марта) призвал к себе преподобного Феодора, чтобы от него узнать тайну этого страшного чуда. Наделенный даром прозрения, преподобный Феодор объяснил, что это является предвестием грядущих бед для Церкви Божией (так он пророчески указал на будущую ересь иконоборчества). Опечаленный святой патриарх Фома просил преподобного молиться о своей скорейшей кончине, чтобы не видеть ему бедствия.
В 610 году святой патриарх Фома преставился, испросив благословения у преподобного Феодора. В 613 году отошел ко Господу и преподобный Феодор Сикеот.
28 (15 ст. ст.) июня – перенесение мощей
Перенесение мощей преподобного Феодора Сикеота из Галатии в Константинополь было не позднее IX века. Мощи его в 1200 году в монастыре святого Георгия видел русский паломник Антоний.
См. также: "Житие преподобного отца нашего Феодора Сикеота, епископа Анастасиупольского" в изложении свт. Димитрия Ростовского.