Канон святому преподобному Давиду Солунскому

Припе́в: Преподо́бне о́тче Дави́де, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 09 июля (26 июня ст. ст.)

Глас 5.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Коня́ и вса́дника в мо́ре Чермно́е сокруша́яй бра́ни мы́шцею высо́кою Христо́с истрясе́, Изра́иля же спасе́, побе́дную пе́снь пою́ща.

Пе́сньми светоно́сную и Боже́ственную па́мять твою́, соше́дшеся, почти́м, Дави́де преблаже́нне, све́та позна́вше тя́ и дне́, преподо́бне, насле́дника Боже́ственным Ду́хом.

У́ды умертви́в, о́тче, на земли́ теле́сныя, жи́знь все́льшуюся в се́рдцы име́л еси́, Христа́, умори́вшаго диа́вола си́лу, умертви́вшаго челове́чество.

Зако́ном Влады́ки повину́яся, преподо́бне, кре́ст тво́й на ра́мо взя́л еси́ и, стопа́м Сего́ после́дуя, ты́ низложи́л еси́ возноше́ния льсти́ваго, смиря́яся.

Богоро́дичен: Яви́лася еси́ укра́шена добро́тою доброде́телей и Христа́ кра́снаго, Де́во, породила́ еси́, челове́ки украси́вшаго кра́сными добро́тами Божества́, Присноде́во.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Водрузи́вый на ничесо́мже зе́млю повеле́нием Твои́м и пове́сивый неодержи́мо тяготе́ющую, на недви́жимем, Христе́, ка́мени за́поведей Твои́х Це́рковь Твою́ утверди́, еди́не Бла́же и Человеколю́бче.

Увяди́в воздержа́нием добро́ту теле́сную, зари́ прия́т Боже́ственнаго Ду́ха и безстра́стия светоза́рными облиста́л еси́ луча́ми и исцеле́ний дарова́нии, о́тче, проро́ку тезоимени́те.

Святы́х после́дуя житию́, пребога́те, ве́сь освяти́лся еси́ Боже́ственными дея́нии. Те́мже освяща́еши та́йно ве́рою свято́е соверша́ющия твое́ торжество́, о́тче Богоно́се всеблаже́нне.

Успи́в сла́сти теле́сныя, преподо́бне, моли́твами, и бде́нии, и по́двиги, о́тче, в ми́ре вои́стинну усну́в, почи́л еси́. Те́мже тя́ неусы́пна стяжа́хом храни́теля, любо́вию чту́щии тя́.

Богоро́дичен: А́нгелов честне́йши яви́лася еси́, ро́ждши те́х, Де́во, Созда́теля. Те́м молю́ Тя, Чи́стая: освяти́ у́м мо́й и се́рдце просвети́, о́блак страсте́й отгоня́щи.

Седа́лен, гла́с 8.

Воздержа́нием стра́сти плотски́я души́ повину́в, о́тче му́дре, яви́лся еси́, блаже́нне, с те́лом А́нгел: се́нь же водрузи́в, я́ко пти́ца благопе́снива на садо́вне дре́ве, на высоту́ у́м впери́л еси́. Те́мже чуде́с де́йством обога́щся, преше́л еси́ ко Го́споду, Его́же от младе́нства вожделе́л еси́, Дави́де пресла́вне, моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние пода́ти чту́щим тя́.

Богоро́дичен: В напа́сти многоплете́нныя впа́д от вра́г ви́димых и неви́димых, бу́рею одержи́м безчи́сленных согреше́ний мои́х, и я́ко к те́плому заступле́нию и покро́ву моему́, Чи́стая, ко приста́нищу притека́ю Твоея́ бла́гости. Те́мже, Пречи́стая, из Тебе́ воплоще́нному безсе́менно моли́ся приле́жно о все́х рабе́х Твои́х, непреста́нно моля́щих Ти́ ся́, Богоро́дице Пречи́стая, моля́щи Его́ при́сно согреше́ний оставле́ние дарова́ти воспева́ющим досто́йно сла́ву Твою́.

Крестобогоро́дичен: А́гнца, и Па́стыря, и Изба́вителя А́гница зря́щи на Кресте́, восклица́ше, пла́чущи, и, го́рько рыда́ющи, вопия́ше: ми́р у́бо ра́дуется, прие́мля Тобо́ю избавле́ние, утро́ба же Моя́ гори́т, зря́щи Твое́ распя́тие, е́же терпи́ши за милосе́рдие ми́лости. Долготерпели́ве Го́споди, ми́лости бе́здно и исто́чниче неисчерпа́емый, умилосе́рдися и да́руй согреше́ний оставле́ние ве́рою пою́щим Боже́ственныя стра́сти Твоя́.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Боже́ственное Твое́ разуме́в истоща́ние прозорли́во Авваку́м, Христе́, со тре́петом вопия́ше Тебе́: во спасе́ние люде́й Твои́х спасти́ пома́занныя Твоя́ прише́л еси́.

Глаго́лов живото́чных Ду́ха послу́шав, сла́ное жития́ оста́вль мо́ре и ка́плями сле́з страсте́й изсуши́л еси́ пото́ки.

Ра́зума и благода́ти испо́лнен бы́в, о́тче Дави́де, в безмо́лвии поиска́л еси́ Благоде́теля все́х и Сего́ сия́ния получи́л еси́.

Житие́ твое́ ну́ждею естества́ све́тло показа́в и соде́йствием Ду́ха, от ну́жд зло́бных челове́ки изба́вил еси́, преподо́бне.

Богоро́дичен: Пое́м Тя́, Всепе́тая Влады́чице, Препе́таго Бо́га несказа́нно ро́ждшую и ли́ки А́нгельския несравни́тельно добро́тою преше́дшую.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Одея́йся све́том, я́ко ри́зою, к Тебе́ у́тренюю и Тебе́ зову́: ду́шу мою́ просвети́ омраче́нную, Христе́, я́ко еди́н Благоутро́бен.

Просте́р твои́ о́чи и помышле́ния ко И́же на Дре́ве просте́ршемуся, на садо́вне дре́ве претерпе́л еси́, зно́ем пожига́емь, о́тче, и сту́дению померза́емь.

Ве́сь молниезра́чен яви́лся еси́, преподо́бне, о́гнь дла́ньми, Дави́де, держа́ и ца́рствующаго кадя́ чу́дным, всеблаже́нне, кажде́нием.

Ны́не не в гада́ниих, ниже́ мечта́нием Боже́ственную добро́ту зри́ши, всеблаже́нне, лице́м же, преподо́бне, к лицу́ па́че, разре́шшимся зерца́лом.

Гре́зн прекра́сен Боже́ственнаго, Дави́де преподо́бне, виногра́да яви́лся еси́, источа́я вино́ умиле́ния от пия́нства, о́тче, страсте́й объюроде́вшим.

Богоро́дичен: Напра́ви жи́знь мою́ и движе́ния у́мная, Богороди́тельнице, к Боже́ственному хоте́нию из Тебе́ неизрече́нно к на́м прише́дшаго.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Неи́стовствующееся бу́рею душетле́нною, Влады́ко Христе́, страсте́й мо́ре укроти́ и от тли́ возведи́ мя, я́ко Благоутро́бен.

Хра́м Боже́ственнаго Ду́ха позна́лся еси́, преподо́бне Дави́де, в ма́ле хра́мине затворе́н и те́сною простра́нную искупу́я.

Зако́ном Влады́ки преклони́л еси́, о́тче, твою́ ду́шу, и све́та испо́лнен бы́л еси́, и прии́мник дарова́ний Ду́ха.

Чудесы́ житие́ твое́, Богоно́се о́тче, вои́стинну укра́шено конце́м яви́ся. Те́мже ве́рно восхваля́ем тя́.

Богоро́дичен: От чи́стых крове́й Твои́х истка́ся пло́ть, па́че естества́, Созда́вшему челове́ка, Богоро́дице. Те́мже досто́йно пое́м Тя́.

Конда́к, гла́с 1.

Са́д присноцвету́щ, доброде́телей плоды́ принося́й, яви́лся еси́ на садо́вне дре́ве, я́ко благопе́снивая пти́ца; ра́й же па́че, жи́зни дре́во, Го́спода, в се́рдцы твое́м прие́м, я́ко возде́лав, Богому́дре, и́мже пита́еши на́с благода́тию; при́сно моли́ о на́с, Дави́де всеблаже́нне.

И́кос:

Сласте́й мои́х пе́щь вжига́ет ми́ ве́чный пла́мень, преподо́бне Дави́де, погаси́ моли́твами твои́ми, я́коже многотеку́щими слеза́ми твои́ми, вже́г у́глие любве́, блаже́нне, Зижди́теля моего́, я́коже дре́вле в руку́ твое́ю носи́в, я́ко же́ртву, и царя́ удиви́л еси́, я́ко да пою́ тебе́, светоно́сче, Дави́де всеблаже́нне.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Превозноси́мый отце́в Госпо́дь пла́мень угаси́, о́троки ороси́, согла́сно пою́щия: Бо́же, благослове́н еси́.

Стоя́л еси́ неукло́нно на ве́твех са́да, преподо́бне, напое́нии сле́з твои́х ча́сто напоя́я и поя́ немо́лчно: Бо́же, благослове́н еси́.

Все́ твое́ жела́ние к Бо́гу просте́рл еси́, все́ се́рдце твое́ прия́телище сотвори́л еси́ Боже́ственных дарова́ний, Богоно́се, воспева́я: Бо́же, благослове́н еси́.

Тя́, светови́дна, о́тче, бы́вша, у́глие держа́ща в руку́, я́ко ви́де ца́рь, удиви́ся и нога́м твои́м поклони́ся.

Богоро́дичен: Разреши́ся Рождество́м Твои́м кля́тва челове́ча, Еди́на Всеблагослове́нная, те́мже Тя́ славосло́вим, я́ко Благода́тную, Богоро́дице, во ве́ки.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Тебе́, Вседе́телю, в пещи́ о́троцы, всеми́рный ли́к спле́тше, поя́ху: /дела́ вся́кая, Го́спода по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.

У́тро разу́мное су́щим во тьме́ яви́лся еси́ жития́, блаже́нне, све́т разуме́ния все́м озаря́я, любо́вию тя́ чту́щим и превознося́щим Христа́ во вся́ ве́ки.

Бы́л еси́ пра́в, и смире́н, и кро́ток, Дави́да тезоимени́таго изобража́я ве́рно. Те́мже с ни́м зе́млю кро́тких, о́тче, насле́довал еси́ во вся́ ве́ки.

Богосия́нен мона́шествующих сто́лп, Дави́де блаже́нный, проро́к Боже́ствен други́й яви́лся еси́, бу́дущая предглаго́ля Боже́ственная явле́ния Ду́ха Боже́ственнаго.

Богоро́дичен: Тя́, добро́ту Иа́ковлю, Де́во, Бо́г Ю́же возлюби́, Ю́же избра́, вси́ я́ко Еди́ну Благослове́нную песносло́вим во вся́ ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Иса́ие, лику́й, Де́ва име́ во чре́ве и роди́ Сы́на Емману́ила, Бо́га же и Челове́ка, Восто́к и́мя Ему́, Его́же велича́юще, Де́ву ублажа́ем.

Свяще́нное торжество́, соше́дшеся дне́сь, ве́рнии, соверши́м, свяще́ннаго вси́ отца́, воздержа́нием возсия́вшаго и себе́ всего́ Бо́гу освяти́вшаго житие́м соверше́ния.

Я́коже дре́во насади́лся еси́ на вода́х, преподо́бне, то́ки духо́вных доброде́телей нося́ плоды́, на садо́вне же дре́ве водрузи́в, я́ко оре́л, о́тче, гнездо́, к Небе́сным тво́й у́м впери́л еси́.

Тво́й проро́чески узре́в, Дави́де, исхо́д, провозглаша́еши си́й лю́дем, егда́ посыла́емь, е́же на ни́х поста́вил еси́, му́дре, ца́рствующаго мно́гое негодова́ние.

Свята́я па́мять твоя́ освяща́ет дне́сь на́с, творя́щих сию́ ве́рно, преподо́бне Дави́де: свя́то бо препроводи́л еси́ твою́, свя́те, жи́знь и по успе́нии ра́дуешися со святы́ми при́сно.

Богоро́дичен: Светоно́сну две́рь Тя́ предзря́ше Иезеки́иль, е́юже про́йде Све́т и́стинный, Христо́с, Бо́г на́ш, Его́же приле́жно моли́, Чи́стая, покая́ния ми́ две́ри отве́рсти, молю́ся.

Свети́лен.

Мирска́го весе́лия, я́ко от скве́рны, уклони́лся еси́, и, неяде́нием пло́ть увяди́в, обнови́л еси́ души́ кре́пость, преподо́бне, сла́вою обогати́лся еси́ Небе́сною, сла́вне. Те́мже моля́ не преста́й о на́с Го́спода.

Богоро́дичен: Вои́стинну Богоро́дицу Тя́ испове́дуем, Влады́чице, Тобо́ю спа́сшиися: и́бо Го́спода неизрече́нно родила́ еси́, разо́ршаго Кресто́м сме́рть, к Себе́ же привле́кша преподо́бных собо́ры. С ни́миже Тя́ восхваля́ем, Де́во.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Конѧ̀ и҆ вса́дника въ мо́ре чермно́е, сокрꙋша́ѧй бра̑ни мы́шцею высо́кою, хрⷭ҇то́съ и҆стрѧсѐ, і҆и҃лѧ же спасѐ, побѣ́днꙋю пѣ́снь пою́ща.

Пѣ́сньми свѣтоно́снꙋю и҆ бжⷭ҇твеннꙋю па́мѧть твою̀, соше́дшесѧ, почти́мъ, даві́де преблаже́нне, свѣ́та позна́вше тѧ̀ и҆ днѐ, прпⷣбне, наслѣ́дника, бжⷭ҇твеннымъ дх҃омъ.

Оу҆́ды ᲂу҆мертви́въ, ѻ҆́тче, на землѝ тѣлє́сныѧ, жи́знь все́льшꙋюсѧ въ се́рдцы и҆мѣ́лъ є҆сѝ хрⷭ҇та̀, ᲂу҆мори́вшаго дїа́вола си́лꙋ, ᲂу҆мертви́вшагѡ человѣ́чество.

Зако́нѡмъ влⷣки повинꙋ́ѧсѧ, прпⷣбне, кре́стъ тво́й на ра́мо взѧ́лъ є҆сѝ, и҆ стопа́мъ сегѡ̀ послѣ́дꙋѧ, ты̀ низложи́лъ є҆сѝ возношє́нїѧ льсти́вагѡ, смирѧ́ѧсѧ.

Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ ᲂу҆кра́шена добро́тою добродѣ́телей, и҆ хрⷭ҇та̀ кра́снаго, дв҃о, породила̀ є҆сѝ, человѣ́ки ᲂу҆краси́вшаго кра́сными добро́тами бжⷭ҇тва̀, приснодв҃о.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Водрꙋзи́вый на ничесо́мже зе́млю повелѣ́нїемъ твои́мъ, и҆ повѣ́сивый неѡдержи́мѡ тѧготѣ́ющꙋю, на недви́жимѣмъ, хрⷭ҇тѐ, ка́мени за́повѣдей твои́хъ цр҃ковь твою̀ ᲂу҆твердѝ, є҆ди́не бла́же и҆ чл҃вѣколю́бче.

Оу҆вѧди́въ воздержа́нїемъ добро́тꙋ тѣле́снꙋю, зари̑ прїѧ́тъ бж҃е́ственнагѡ дх҃а, и҆ безстра́стїѧ свѣтоза́рными ѡ҆блиста́лъ є҆сѝ лꙋча́ми, и҆ и҆сцѣле́нїй дарова́нїи, ѻ҆́тче, прⷪ҇ро́кꙋ тезоимени́те.

Ст҃ы́хъ послѣ́дꙋѧ житїю̀, пребога́те, ве́сь ѡ҆свѧти́лсѧ є҆сѝ бж҃е́ственными дѣѧ́нїи. тѣ́мже ѡ҆свѧща́еши та́йнѡ вѣ́рою ст҃о́е соверша́ющыѧ твоѐ торжество̀, ѻ҆́тче бг҃оно́се всеблаже́нне.

Оу҆спи́въ сла̑сти тѣлє́сныѧ, прпⷣбне, моли́твами и҆ бдѣ́нїи, и҆ пѡ́двиги, ѻ҆́тче, въ ми́рѣ вои́стиннꙋ ᲂу҆снꙋ́въ почи́лъ є҆сѝ. тѣ́мже тѧ̀ неꙋсы́пна стѧжа́хомъ храни́телѧ любо́вїю чтꙋ́щїи тѧ̀.

Бг҃оро́диченъ: А҆́гг҃лѡвъ честнѣ́йши ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ, ро́ждши тѣ́хъ, дв҃о, созда́телѧ. тѣ́мъ молю́ тѧ, чⷭ҇таѧ: ѡ҆свѧтѝ ᲂу҆́мъ мо́й, и҆ се́рдце просвѣтѝ, ѻ҆́блакъ страсте́й ѿгонѧ́щи.

Сѣда́ленъ, гла́съ и҃.

Воздержа́нїемъ стра̑сти плѡтскі́ѧ дꙋшѝ повинꙋ́въ, ѻ҆́тче мꙋ́дре, ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, бл҃же́нне, съ тѣ́ломъ а҆́гг҃лъ: сѣ́нь же водрꙋзи́въ, ꙗ҆́кѡ пти́ца благопѣ́снива на садо́внѣ дре́вѣ, на высотꙋ̀ ᲂу҆́мъ впери́лъ є҆сѝ. тѣ́мже чꙋде́съ дѣ́йствомъ ѡ҆бога́щсѧ, преше́лъ є҆сѝ ко гдⷭ҇ꙋ, є҆го́же ѿ младе́нства вожделѣ́лъ є҆сѝ: даві́де пресла́вне, молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, грѣхѡ́въ ѡ҆ставле́нїе пода́ти чтꙋ́щымъ тѧ̀.

Бг҃оро́диченъ: Въ напа̑сти многоплетє́нныѧ впа́дъ, ѿ вра̑гъ ви́димыхъ и҆ неви́димыхъ бꙋ́рею ѡ҆держи́мь безчи́сленныхъ согрѣше́нїй мои́хъ, и҆ ꙗ҆́кѡ къ те́пломꙋ застꙋпле́нїю и҆ покро́вꙋ моемꙋ̀, чⷭ҇таѧ, ко приста́нищꙋ притека́ю твоеѧ̀ бл҃гости. тѣ́мже, пречⷭ҇таѧ, и҆зъ тебє̀ воплоще́нномꙋ безсѣ́меннѡ, моли́сѧ прилѣ́жнѡ ѡ҆ всѣ́хъ рабѣ́хъ твои́хъ непреста́ннѡ молѧ́щихтисѧ, бцⷣе пречⷭ҇таѧ, молѧ́щи є҆го̀ при́снѡ согрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе дарова́ти воспѣва́ющымъ досто́йнѡ сла́вꙋ твою̀.

Крⷭ҇тобг҃оро́диченъ: А҆́гнца и҆ па́стырѧ и҆ и҆зба́вителѧ, а҆́гница зрѧ́щи на крⷭ҇тѣ̀, восклица́ше пла́чꙋщи, и҆ го́рькѡ рыда́ющи, вопїѧ́ше: мі́ръ ᲂу҆́бѡ ра́дꙋетсѧ, прїе́млѧ тобо́ю и҆збавле́нїе, ᲂу҆тро́ба же моѧ̀ гори́тъ, зрѧ́щи твоѐ распѧ́тїе, є҆́же терпи́ши за милосе́рдїе ми́лости. Долготерпѣли́ве гдⷭ҇и, ми́лости бе́здно, и҆ и҆сто́чниче неисчерпа́емый, ᲂу҆милосе́рдисѧ, и҆ да́рꙋй согрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе вѣ́рою пою́щымъ бжⷭ҇твєнныѧ стрⷭ҇ти твоѧ̑.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Бжⷭ҇твенное твоѐ разꙋмѣ́въ и҆стоща́нїе прозорли́вѡ а҆ввакꙋ́мъ, хрⷭ҇тѐ, со тре́петомъ вопїѧ́ше тебѣ̀: во спасе́нїе люде́й твои́хъ спастѝ пома̑занныѧ твоѧ̑ прише́лъ є҆сѝ.

Глаго́лѡвъ живото́чныхъ дх҃а послꙋ́шавъ, сла́ное житїѧ̀ ѡ҆ста́вль мо́ре, и҆ ка́плѧми сле́зъ страсте́й и҆зсꙋши́лъ є҆сѝ пото́ки.

Ра́зꙋма и҆ благода́ти и҆спо́лненъ бы́въ, ѻ҆́тче даві́де, въ безмо́лвїи поиска́лъ є҆сѝ бл҃годѣ́телѧ всѣ́хъ, и҆ сегѡ̀ сїѧ̑нїѧ полꙋчи́лъ є҆сѝ.

Житїѐ твоѐ нꙋ́ждею є҆стества̀ свѣ́тлѡ показа́въ, и҆ содѣ́йствїемъ дх҃а ѿ нꙋ́ждъ ѕло́бныхъ человѣ́ки и҆зба́вилъ є҆сѝ, прпⷣбне.

Бг҃оро́диченъ: Пое́мъ тѧ̀, всепѣ́таѧ влⷣчце, препѣ́таго бг҃а несказа́ннѡ ро́ждшꙋю, и҆ ли́ки а҆́гг҃льскїѧ несравни́тельнѡ добро́тою преше́дшꙋю.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Ѡ҆дѣѧ́йсѧ свѣ́томъ ꙗ҆́кѡ ри́зою, къ тебѣ̀ ᲂу҆́тренюю, и҆ тебѣ̀ зовꙋ̀: дꙋ́шꙋ мою̀ просвѣтѝ ѡ҆мраче́ннꙋю, хрⷭ҇тѐ, ꙗ҆́кѡ є҆ди́нъ благоꙋтро́бенъ.

Просте́ръ твоѝ ѻ҆́чи и҆ помышлє́нїѧ, ко и҆́же на дре́вѣ просте́ршемꙋсѧ, на садо́внѣ дре́вѣ претерпѣ́лъ є҆сѝ, зно́емъ пожига́емь, ѻ҆́тче, и҆ стꙋ́денїю померза́емь.

Ве́сь молнїезра́ченъ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, прпⷣбне, ѻ҆́гнь дла́ньми, даві́де, держѧ̀, и҆ ца́рствꙋющаго кадѧ̀, чꙋ́днымъ, всебл҃же́нне, кажде́нїемъ.

Ны́нѣ не въ гада́нїихъ, нижѐ мечта́нїемъ, бжⷭ҇твеннꙋю добро́тꙋ зри́ши, всеблаже́нне, лице́мъ же, прпⷣбне, къ лицꙋ̀ па́че, разрѣ́шшымсѧ зерца́лѡмъ.

Гре́знъ прекра́сенъ бжⷭ҇твеннагѡ, дв҃де прпⷣбне, вїногра́да ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, и҆сточа́ѧ вїно̀ ᲂу҆миле́нїѧ, ѿ пїѧ́нства, ѻ҆́тче, страсте́й ѡ҆б̾юродѣ́вшымъ.

Бг҃оро́диченъ: Напра́ви жи́знь мою̀, и҆ движє́нїѧ ᲂу҆́мнаѧ, бг҃ороди́тельнице, къ бжⷭ҇твенномꙋ хотѣ́нїю, и҆зъ тебє̀ неизрече́ннѡ къ на́мъ прише́дшагѡ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Неи́стовствꙋющеесѧ бꙋ́рею дꙋшетлѣ́нною, влⷣко хрⷭ҇тѐ, страсте́й мо́ре ᲂу҆кротѝ, и҆ ѿ тлѝ возведи́ мѧ, ꙗ҆́кѡ благоꙋтро́бенъ.

Хра́мъ бжⷭ҇твеннагѡ дх҃а позна́лсѧ є҆сѝ, прпⷣбне даві́де, въ ма́лѣ хра́минѣ затворе́нъ, и҆ тѣ́сною простра́ннꙋю и҆скꙋпꙋ́ѧ.

Зако́нѡмъ влⷣки преклони́лъ є҆сѝ, ѻ҆́тче, твою̀ дꙋ́шꙋ, и҆ свѣ́та и҆спо́лненъ бы́лъ є҆сѝ, и҆ прїи́мникъ дарова́нїй дх҃а.

Чꙋдесы̀ житїѐ твоѐ, бг҃оно́се ѻ҆́тче, вои́стиннꙋ ᲂу҆кра́шено концє́мъ ꙗ҆ви́сѧ. тѣ́мже вѣ́рнѡ восхвалѧ́емъ тѧ̀.

Бг҃оро́диченъ: Ѿ чⷭ҇тыхъ крове́й твои́хъ и҆стка́сѧ пло́ть, па́че є҆стества̀, созда́вшемꙋ человѣ́ка, бцⷣе. тѣ́мже досто́йнѡ пое́мъ тѧ̀.

Конда́къ, гла́съ а҃.

Са́дъ присноцвѣтꙋ́щь, добродѣ́телей плоды̀ приносѧ́й, ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ на садо́внѣ дре́вѣ, ꙗ҆́кѡ благопѣ́сниваѧ пти́ца: ра́й же па́че, жи́зни дре́во гдⷭ҇а въ се́рдцы твое́мъ прїе́мъ, ꙗ҆́кѡ воздѣ́лавъ, бг҃омꙋ́дре, и҆́мже пита́еши на́съ бл҃года́тїю: при́снѡ молѝ ѡ҆ на́съ, даві́де всеблаже́нне.

І҆́косъ:

Сласте́й мои́хъ пе́щь вжига́етъ мѝ вѣ́чный пла́мень прпⷣбне даві́де, погасѝ моли́твами твои́ми, ꙗ҆́коже многотекꙋ́щими слеза́ми твои́ми, вже́гъ ᲂу҆́глїе любвѐ, блаже́нне, зижди́телѧ моегѡ̀, ꙗ҆́коже дре́вле въ рꙋкꙋ̀ твоє́ю носи́въ ꙗ҆́кѡ же́ртвꙋ, и҆ царѧ̀ ᲂу҆диви́лъ є҆сѝ, ꙗ҆́кѡ да пою̀ тебѐ, свѣтоно́сче, даві́де всеблаже́нне.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Превозноси́мый ѻ҆ц҃є́въ гдⷭ҇ь, пла́мень ᲂу҆гасѝ, ѻ҆́троки ѡ҆росѝ, согла́снѡ пою́щыѧ: бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.

Стоѧ́лъ є҆сѝ неꙋкло́ннѡ на вѣ́твѣхъ са́да, прпⷣбне, напоє́нїи сле́зъ твои́хъ ча́стѡ напоѧ́ѧ, и҆ поѧ̀ немо́лчнѡ: бж҃е, благослове́нъ є҆сѝ.

Всѐ твоѐ жела́нїе къ бг҃ꙋ просте́рлъ є҆сѝ, всѐ се́рдце твоѐ прїѧ́телище сотвори́лъ є҆сѝ бж҃е́ственныхъ дарова́нїй, бг҃оно́се, воспѣва́ѧ: бж҃е, благослове́нъ є҆сѝ.

Тѧ̀ свѣтови́дна, ѻ҆́тче, бы́вша, ᲂу҆́глїе держа́ща въ рꙋкꙋ̀, ꙗ҆́кѡ ви́дѣ ца́рь ᲂу҆диви́сѧ, и҆ нога́мъ твои̑мъ поклони́сѧ.

Бг҃оро́диченъ: Разрѣши́сѧ ржⷭ҇тво́мъ твои́мъ клѧ́тва человѣ́ча, є҆ди́на всебл҃гослове́ннаѧ: тѣ́мже тѧ̀ славосло́вимъ, ꙗ҆́кѡ бл҃года́тнꙋю, бцⷣе, во вѣ́ки.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Тебѣ̀ вседѣ́телю, въ пещѝ ѻ҆́троцы всемі́рный ли́къ спле́тше поѧ́хꙋ: дѣла̀ всѧ̑каѧ, гдⷭ҇а по́йте, и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Оу҆́тро разꙋ́мное сꙋ́щымъ во тьмѣ̀ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ житїѧ̀, блаже́нне, свѣ́тъ разꙋмѣ́нїѧ всѣ̑мъ ѡ҆зарѧ́ѧ, любо́вїю тѧ̀ чтꙋ́щымъ, и҆ превозносѧ́щымъ хрⷭ҇та̀ во всѧ̑ вѣ́ки.

Бы́лъ є҆сѝ пра́въ и҆ смире́нъ и҆ кро́токъ, даві́да тезоимени́таго и҆з̾ѡбража́ѧ вѣ́рнѡ. тѣ́мже съ ни́мъ зе́млю кро́ткихъ, ѻ҆́тче, наслѣ́довалъ є҆сѝ во всѧ̑ вѣ́ки.

Бг҃осїѧ́ненъ мона́шествꙋющихъ сто́лпъ, даві́де блаже́нный, прⷪ҇ро́къ бжⷭ҇твенъ дрꙋгі́й ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, бꙋ̑дꙋщаѧ предглаго́лѧ бжⷭ҇твєннаѧ ꙗ҆влє́нїѧ дх҃а бжⷭ҇твеннагѡ.

Бг҃оро́диченъ: Тѧ̀ добро́тꙋ і҆а́кѡвлю, дв҃о, бг҃ъ ю҆́же возлюбѝ, ю҆́же и҆збра̀, всѝ ꙗ҆́кѡ є҆ди́нꙋ бл҃гослове́ннꙋю, пѣсносло́вимъ во всѧ̑ вѣ́ки.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: И҆са́їе, ликꙋ́й, дв҃а и҆мѣ̀ во чре́вѣ, и҆ родѝ сн҃а є҆мманꙋ́ила, бг҃а же и҆ чл҃вѣ́ка, восто́къ и҆́мѧ є҆мꙋ̀: є҆го́же велича́юще, дв҃ꙋ ᲂу҆бл҃жа́емъ.

Свѧще́нное торжество̀ соше́дшесѧ дне́сь вѣ́рнїи соверши́мъ, свѧще́ннагѡ всѝ ѻ҆тца̀, воздержа́нїемъ возсїѧ́вшагѡ, и҆ себѐ всего̀ бг҃ꙋ ѡ҆свѧти́вшагѡ житїе́мъ соверше́нїѧ.

Ꙗ҆́коже дре́во насади́лсѧ є҆сѝ на вода́хъ, прпⷣбне, то́ки дꙋхо́вныхъ добродѣ́телей носѧ̀ плоды̀: на садо́внѣ же дре́вѣ водрꙋзи́въ ꙗ҆́кѡ ѻ҆ре́лъ, ѻ҆́тче, гнѣздо̀, къ нбⷭ҇нымъ тво́й ᲂу҆́мъ впери́лъ є҆сѝ.

Тво́й проро́чески ᲂу҆зрѣ́въ, даві́де, и҆схо́дъ, провозглаша́еши сі́й лю́демъ, є҆гда̀ посыла́емь, є҆́же на ни́хъ поста́вилъ є҆сѝ, мꙋ́дре, ца́рствꙋющагѡ мно́гое негодова́нїе.

Ст҃а́ѧ па́мѧть твоѧ̀ ѡ҆свѧща́етъ дне́сь на́съ, творѧ́щихъ сїю̀ вѣ́рнѡ, прпⷣбне даві́де: свѧ́тѡ бо препроводи́лъ є҆сѝ твою̀, свѧ́те, жи́знь, и҆ по ᲂу҆спе́нїи ра́дꙋешисѧ со ст҃ы́ми при́снѡ.

Бг҃оро́диченъ: Свѣтоно́снꙋ две́рь тѧ̀ предзрѧ́ше і҆езекі́иль, є҆́юже про́йде свѣ́тъ и҆́стинный хрⷭ҇то́съ бг҃ъ на́шъ: є҆го́же прилѣ́жнѡ молѝ, чⷭ҇таѧ, покаѧ́нїѧ мѝ двє́ри ѿве́рсти, молю́сѧ.

Свѣти́ленъ.

Мїрска́гѡ весе́лїѧ ꙗ҆́кѡ ѿ скве́рны ᲂу҆клони́лсѧ є҆сѝ, и҆ неѧде́нїемъ пло́ть ᲂу҆вѧди́въ, ѡ҆бнови́лъ є҆сѝ дꙋшѝ крѣ́пость, прпⷣбне, сла́вою ѡ҆богати́лсѧ є҆сѝ нбⷭ҇ною, сла́вне. тѣ́мже молѧ̀ не преста́й ѡ҆ на́съ гдⷭ҇а.

Бг҃оро́диченъ: Вои́стиннꙋ бцⷣꙋ тѧ̀ и҆сповѣ́дꙋемъ, влⷣчце, тобо́ю спа́сшїисѧ: и҆́бо гдⷭ҇а неизрече́ннѡ родила̀ є҆сѝ, разо́ршаго кресто́мъ сме́рть, къ себѣ́ же привле́кша прпⷣбныхъ собо́ры, съ ни́миже тѧ̀ восхвалѧ́емъ, дв҃о.

Краткое житие преподобного Давида Солунского

Пре­по­доб­ный Да­вид Со­лун­ский под­ви­зал­ся в мо­на­сты­ре свя­тых му­че­ни­ков Фе­о­до­ра и Мер­ку­рия. Впо­след­ствии, по­се­лив­шись близ го­ро­да Со­лу­ни (Фес­са­ло­ни­ки), он устро­ил се­бе ша­лаш под мин­даль­ным де­ре­вом и про­жил в нем 70 лет, пре­бы­вая в по­сто­ян­ной мо­лит­ве, со­блю­дая стро­гий пост, тер­пя зной и сту­жу. Пре­по­доб­ный Да­вид по­лу­чил от Бо­га дар чу­до­тво­ре­ний, мно­гих ис­це­лил от бо­лез­ней. Всем, при­хо­див­шим к нему, свя­той по­движ­ник да­вал ду­ше­по­лез­ные со­ве­ты. До­стиг­нув бес­стра­стия, он был как бы ан­гел во пло­ти, не тер­пя ни­ка­ко­го вре­да, мог брать в ру­ки го­ря­щие уг­ли для со­вер­ше­ния каж­де­ния. Скон­чал­ся пре­по­доб­ный око­ло 540 го­да.

Полное житие преподобного Давида Солунского

О юности и о родителях преподобного Давида мало что известно. Мы знаем лишь, что он родился в конце пятого века. По сведениям, сообщаемым его агиографом, он в ранней юности принял постриг в монастыре Святых Мучеников Феодора и Меркурия в Салониках, известного также под названием Кукульятон. Он был прилежным и неутомимым монахом, смиренным и воздержанным, и, прилагая добродетель к добродетели, быстро поднялся к вершинам святости. Много читал Священное Писание, жития святых и труды Отцов Церкви. Особенно вдохновили его жития великих столпников, которые ради Господа умерщвляли в себе все плотское, живя высоко над землей на маленьких платформах или столбах. Пищу им доставляли ученики, жившие в келье рядом со своим духовным отцом. Столпники годами не сходили вниз, умерщвляя свои страсти и прославляя Бога. Самыми известными из них были преподобный Симеон Дивногорец, еще один святой столпник – преподобный Симеон, а также преподобные Даниил и Патапий Столпники.

В некоторых случаях для духоносных старцев-исихастов, духовных отцов, живших вблизи больших общин, это был единственный способ спокойно и беспрепятственно проходить аскетические подвиги. Пути избранников Божиих – тайна для тех из нас, кто едва ступил на путь самоотречения, и если их подвиги кажутся нам непонятными, следует смотреть на духовный плод их жизни. Столпничество же приносило обильные плоды – различные чудеса и исцеления, утешение скорбящих, помощь обремененным грехами, духовное наставничество и пророчества. Благодать Божия обильно изливалась в наш мир посредством этих избранных сосудов Святого Духа.

Именно к таким людям и могут быть отнесены слова Господа о том, что "Царство Небесное силою берется" (Мф.11:12). Они охотно отказывались от каких бы то ни было удобств ради Царствия Божия, отдавали себя во власть стихий, терпели мучительный зной, снег и дождь. Господь с избытком дает Свою благодать таким добровольным мученикам.

Читая жития столпников, святой Давид исполнился духовной ревности и пришел к покаянию. Он забрался на миндальное дерево, росшее рядом с храмом, соорудил себе небольшую платформу и стал там жить, терпеливо перенося палящий летний зной и зимнюю стружу. Его решение принять на себя подвиг столпничества было скорым, но не импульсивным. К тому времени он уже был опытным духовником, и его ученики, желая избавить своего духовного отца от страданий столпничества, умоляли его сойти с дерева. "Нам необходимо общение с тобой," – просили они, обещая выстроить ему уединенную келью там, где он пожелает, только чтобы у них была возможность собираться вокруг него. Но Святой проявил несгибаемую твердость. Он отвечал им: "Братие и чада, я – недостойный грешник, но Христос Господь, Пастырь Добрый, положивший жизнь за Своих овец, защитит вас от козней диавола. Всеблагой Бог удостоит вас Царства Небесного. Что до меня, то я не сойду с этого дерева до истечения трех лет, а после этого спущусь лишь по Его повелению, ибо если не будет Его воли, чтобы я спустился, я останусь здесь навсегда".

Он остался на дереве и жил подобно древним столпникам, с одной лишь разницей: у них были столпы, стоявшие крепко и прочно, а его дерево зимой месяцами качалось в разные стороны на ветру, насквозь продувавшем монастырь. Отец Давид переносил все это без страха, уныния и усталости. Подвиги не изнуряли его. Его лицо, на котором лежала печать небесной красоты, всегда было светлым и сосредоточенным.

По прошествии трех лет Давиду явился Ангел и сказал: "Господь услышал твои молитвы и дарует тебе смиренномудрие, которое ты испрашивал столь прилежно, чтобы ты мог поклоняться Ему со страхом и благоговением. А потому пришло время тебе сойти с дерева и жить в келье в священной тишине, благословляя Бога, до тех пор, пока не сподобишься совершить еще одно дело любви. После этого твоя душа обретет покой, а тело – отдохновение от трудов".

Святой инок призвал своих учеников и рассказал им о посещении ангела. Они с радостью побежали приготовить ему келью и сообщить митрополиту Дорофею о том, что сказал Ангел. Митрополит, все эти годы наблюдавший за ним в смиренном благоговении, поспешил к подножию дерева, приветствовал подвижника целованием и с великим почтением помог ему спуститься. После литургии Святого проводили в келью.

Господь, повелев Своему рабу прервать подвиг столпничества, теперь стал изливать через него Свою благодать. По молитвам преподобного Давида, взывавшего ко Христу, больные получали исцеление, слепые прозревали, бесы выходили из людей, одержимых нечистыми духами.

Как-то раз под окном у преподобного Давида появился молодой человек, страдавший одержимостью, и начал кричать: "Освободи меня, Давиде, слуга Предвечного Бога, ибо из твоей кельи вырывается огонь и жжет меня". Праведник протянул руку из окна, схватил юношу и сказал, обращаясь к нечистому духу: "Господь наш Иисус Христос, Сын Бога Живаго, повелевает тебе выйти из Своего творения". Он запечатлел свои слова крестным знамением, и свершилось чудо – бес вышел из юноши.

В другой раз одна слепая старушка, узнав о добродетельной жизни Святого, попросила знакомых отвести ее к его келье. Она с плачем упала перед ним на землю и стала умолять исцелить ее от слепоты, как Христос исцелял незрячих. Монах отнесся к ней с состраданием, долго молился, а потом велел ей подняться и приблизиться к окну. Он осенил ее глаза крестным знамением, вслух молясь Господу о ее исцелении. И в то же мгновение зрение вернулось к ней. После этого случая жители Салоник стали считать его угодником Божиим.

Несколько лет преподобный Давид прожил в одиночестве, до тех пор, пока для жителей земель, окружавших Салоники, не настал час тяжких испытаний. Крестьяне страдали от нескончаемых набегов грабителей-мародеров, но в те времена в городе не было имперского представителя, лишь наместник, правитель соседней области. Отсутствие постоянного правителя привело к хаосу в делах, и наместник послал письмо митрополиту Аристиду (занявшему место почившего Дорофея), прося его лично или хотя бы через кого-либо из известных ему надежных и добродетельных людей ходатайствовать перед Императором о назначении в Салоники правителя. Митрополит прочел это письмо в присутствии городского духовенства и знати и спросил, кого бы они хотели отправить к Императору. Все были единодушны в том, что ехать к Императору следует преподобному Давиду, чем он и исполнит пророчество Ангела о последнем деле любви.

Митрополит вызвал его из кельи, и все, кто смотрели на него, изумлялись: волосы у него доросли до пояса, борода – до земли, а лицо сияло красотой, подобной Аврамовой. Сначала Святой не хотел брать на себя выполнение этой задачи, ссылаясь на преклонный возраст и неспособность к такого рода делам. Наконец, чтобы не выказывать непослушания, он, скрепя сердце, согласился, предсказав, что Император действительно дарует ему просимое, но сам он умрет, не возвратившись в Салоники. Митрополит подумал, что он пытается найти предлог, чтобы не ехать, и обратился к нему с тихим увещеванием, сказав: "Тогда уподобься нашему Пастырю и Господину, предавшему Себя на смерть ради нас. Отдай свою жизнь за людей, да обретешь благодарность у людей и похвалу у Бога как подражающий Его страданиям".

В должный срок Старец поехал в Константинополь. Когда он прибыл в столицу, Императора Иустиниана (527-565 rr.) не было во Дворце. Преподобного Давида с радостью приняла Императрица Феодора, узрев в нем сияние святости. По возвращении Императора, она рассказал ему о необычном госте: "Всеблагой Бог смилостивился над нами и послал Вашему Величеству ангела из города Салоники – воистину мне кажется, будто я узрела лик Аврамов". На следующее утро Император созвал заседание Сената, отправив своих слуг сопровождать Старца до тронного зала. Святой вошел в зал, положил себе на руку горящий уголек, посыпал на него ладана и стал медленно обходить помещение, кадя в сторону царской четы, придворных, послов и слуг. Каждение заняло больше часа, но рука Преподобного оказалось невредима. Иустиниан принял его с честью и был рад выполнить его просьбу. Он подписал соответствующий указ, отдал его подвижнику и сказал: "Молись о мне, святый Отче". После этого он с почтением откланялся.

Подвижник сел на корабль, плывший в Салоники, но, как он и предсказывал, живым он туда не добрался. Когда до берега оставалось не так далеко, он сказал ученикам: "Чада мои, настал мой конец. Похороните меня в монастыре, где прошла моя жизнь, и заботьтесь о своем спасении, чтобы вам обрести вечный покой". Когда корабль достиг мыса Эмволос, откуда уже был виден монастырь, он поцеловал на прощание учеников и предал душу Богу. В это мгновение корабль, шедший на всех парусах с попутным ветром, внезапно остановился. Команда и пассажиры ощутили чудесное благоухание и услышали, как вокруг поют неземные голоса, славя Господа. Корабль вдруг снова поплыл, так же внезапно как остановился, но, словно ведомый высшей силой, пошел не в порт, как обычно, а к западной части города, куда за столетия до того нечестивые бросили святые мощи святых Феодула и Агафопода.

Народ, узнав о кончине своего возлюбленного Отца, вышел вместе с Митрополитом, чтобы перенести его тело в монастырь, который вскоре переименовали в его честь.

Спустя сто пятьдесят лет тогдашний игумен монастыря решил открыть мощи Преподобного и поместить их в раку для всеобщего поклонения. Однако когда иноки начал копать, каменная плита над могилой раскололась на четыре части. Игумен почувствовал, что это знак, свидетельствующий о том, что начатое им дело не угодно Святому, и приказал прекратить работу. Через несколько лет духовный сын этого Игумена, по имени Сергий (впоследствии он стал митрополитом Салоник), стал молиться, чтобы Святой позволил ему взять маленькую частицу своих мощей. Прошло много времени, и он, наконец, почувствовал, что Бог благословляет его сделать это. Открыв гроб преподобного Давида, он обнаружил его нетленные мощи и не решился ничего взять, кроме нескольких прядей волос из его бороды. Эти пряди потом веками с благоговейной любовью хранили солунские христиане. В наши дни мощи преподобного Давида покоятся в церкви преподобной Феодоры на улице Ерму в Салониках и в монастыре Дохиар на Горе Афон.

Источник: Евлогите! Благословите! Путеводитель по святым местам Греции

См. так­же: "Па­мять пре­по­доб­но­го от­ца на­ше­го Да­ви­да Со­лун­ско­го" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.