Канон святому преподобному Арсению Великому
Припе́в: Преподо́бне о́тче Арсéние, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 21 мая (08 мая ст. ст.)
Глас 8.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Колесницегони́теля фарао́ня погрузи́ чудотворя́й иногда́ Моисе́йский же́зл, крестообра́зно порази́в и раздели́в мо́ре, Изра́иля же беглеца́, пешехо́дца спасе́, пе́снь Бо́гови воспева́юща.
Влады́чнему повину́яся, Арсе́ние, Боже́ственному повеле́нию, ца́рскаго бога́тства сла́ву оста́вил еси́, я́коже Моисе́й законода́вец, и, бе́гая от челове́к, а́нгелом сожи́тель бы́л еси́, вку́пе с ни́ми веселя́ся.
Ты́, мяте́жей убега́я, Арсе́ние, я́коже грехо́вных исто́чников, безмо́лвием язы́к обузда́л еси́. Те́мже немяте́жен у́м в молча́нии соблю́л еси́, Боже́ственнаго Ду́ха бы́в достоле́пнейший до́м поко́ища.
Богоро́дичен: Пресла́вная, возглаго́лашася о Тебе́ в ро́дех родо́в, Бо́га Сло́ва во чре́ве вме́щшая, Чи́ста же пребы́вши, Богоро́дице Мари́е. Те́мже Тя́ вси́ почита́ем, су́щее по Бо́зе заступле́ние на́ше.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Утвержде́й в нача́ле небеса́ ра́зумом и зе́млю на вода́х основа́вый, на ка́мени мя́, Христе́, за́поведей Твои́х утверди́, я́ко не́сть свя́т, па́че Тебе́, еди́не Человеколю́бче.
О́тче Арсе́ние, твоея́ христоподража́тельныя нищеты́ о́строе и зело́ ху́ждшее ру́бище пресла́вное пе́рвыя ри́зы покры́ло е́сть, неизрече́нныя сла́вы одея́ние тебе́ снабдева́ющее.
Претыка́ния вра́жия и велехва́льных духо́в, от Бо́га сокруше́нием се́рдца прие́мый по́мощь, Арсе́ние, низве́ргл еси́, победоно́сец, о́тче, смире́нием бы́в.
Богоро́дичен: Херуви́мов и Серафи́мов превы́шши яви́лася еси́, Богоро́дице: Ты́ бо еди́на прия́ла еси́ Невмести́маго Бо́га в Твое́м чре́ве, Нескве́рная. Те́мже Тя́, ве́рнии вси́, пе́сньми, Чи́стая, ублажа́ем.
Конда́к, гла́с 3.
От Ри́ма возсия́л еси́, я́коже со́лнце вели́кое, и к Ца́рскому гра́ду дости́гл еси́, преблаже́нне, словесы́ твои́ми просвеща́я сего́ и де́лы, вся́ку неразу́мия мглу́ отгоня́. Сего́ ра́ди тя́ почита́ем, отце́в сла́во, Арсе́ние преподо́бне.
И́кос:
Услы́шав гла́с Госпо́день, преподо́бне, мирски́я красоты́ оста́вль, мона́шествовал еси́, а́нгельскому житию́ поревнова́в, богому́дре. Те́мже и яви́лся еси́, ве́сь преложе́н, в телеси́ а́нгел, Христу́ принося́ поще́ние и сле́зы, непоро́чну моли́тву и стоя́ние всено́щное. Те́мже бы́л еси́ хра́м Тро́ицы, о́браз же мона́хов, и наста́вник доброде́тели, и чту́щих тя́ всегда́ моли́твенник те́пл. Сего́ ра́ди тя́ чти́м, отце́в сла́во, Арсе́ние преподо́бне.
Седа́лен, гла́с 8.
Мо́лв жите́йских убежа́в и безмо́лвне житие́ соверша́я, стра́сти умертви́л еси́, и у́м впери́л еси́ к Бо́гу, и сто́лп о́гненный показа́лся еси́, и свети́льник все́х ве́рных, чту́щих тя́, ту́чами же сле́з напая́емь, яви́лся еси́, я́ко дре́во плодови́то, богоно́се Арсе́ние. Моли́ся Христу́ Бо́гу согреше́ний оставле́ние пода́ти чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, Ты́ моя́ и си́ла, Ты́ мо́й Бо́г, Ты́ мое́ ра́дование, не оста́вль не́дра О́тча, и на́шу нищету́ посети́в. Те́м с проро́ком Авваку́мом зову́ Ти́: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.
Ты́ нуди́тель естества́ яви́лся еси́, Арсе́ние, ты́ стра́сти, о́тче, покори́л еси́ у́мному влады́честву, я́коже рабу́, сну́ повелева́я. Те́мже и во всено́щных бде́ниих вопия́л еси́: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.
Ты́ Бо́га, преподо́бне, жела́тельне взыска́л еси́, ты́ я́вльшагося мно́жае возжела́л еси́ и, чистото́ю богови́ден ве́сь бы́в, к жела́емому бесе́довал еси́, разуме́в соедине́нием вы́шшаго вся́каго постиже́ния, о́тче Арсе́ние.
Богоро́дичен: Ты́ ве́рных похвала́ еси́, Безневе́стная, Ты́ Предста́тельница, Ты́ и прибе́жище христиа́н, стена́ и приста́нище: к Сы́ну бо Твоему́ мольбы́ но́сиши, Всенепоро́чная, и спаса́еши от бе́д ве́рою и любо́вию Богоро́дицу Чи́стую Тебе́ зна́ющия.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Вску́ю мя́ отри́нул еси́ от лица́ Твоего́, Све́те незаходи́мый, и покры́ла мя́ е́сть чужда́я тма́ окая́ннаго? Но обрати́ мя́, и к све́ту за́поведей Твои́х пути́ моя́ напра́ви, молю́ся.
Хода́тая пе́рвому, о́тче, преступле́нию первозда́ннаго Ада́ма благоче́стно отри́нул еси́, вра́жия до́бре ви́дя кова́рствия, те́мже, в непоро́чном ликовству́я пи́щном приста́нищи, Влады́ку Христа́ моли́.
Себе́ сама́го отве́ргся, вся́каго сладостра́стия отве́рглся еси́ и, на ра́му кре́ст тво́й нося́, Арсе́ние, и Христа́ жела́я, на небесе́х снасле́дник досто́йне Сего́ показа́лся еси́.
Богоро́дичен: Ма́тернее дерзнове́ние к Сы́ну Твоему́ иму́щи, Всечи́стая, сро́днаго промышле́ния о на́с не пре́зри, мо́лимся, я́ко Тебе́ и еди́ну, христиа́не, ко Влады́це очище́ние ми́лостивно предлага́ем.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Бе́здна грехо́в и прегреше́ний бу́ря мя́ смуща́ет и во глубину́ ну́жднаго ре́ет мя́ отча́яния, но Твою́ кре́пкую ру́ку мне́ простри́, я́ко Петро́ви, о Упра́вителю! и спаси́.
Му́дрость плотску́ю благоче́стно безстра́стием умертви́л еси́, не возлюби́в насле́дия земна́го, преподо́бне, от Христа́ жела́я, о́тче Арсе́ние, в вы́шних насле́дие восприя́ти.
Со́лнце я́вльшееся всено́щное твое́ разреши́ стоя́ние, мы́сленнаго со́лнца несравне́нное сия́ние, по е́же в нощи́ жития́ трудо́в твои́х, просвеща́я осия́ти тебе́, Арсе́ние.
Богоро́дичен: Иму́щи сострада́тельное, я́ко ро́ждши человеколю́бное Сло́во, спаси́ на́с го́рькия и лю́тыя напа́сти, Тя́ бо еди́ну, ве́рнии, Пречи́стая Влады́чице, заступле́ние необори́мое стяжа́хом.
Конда́к, гла́с 2:
Вели́чия твоя́, де́вственниче, кто́ пове́сть? То́чиши бо чудеса́, и излива́еши исцеле́ния, и мо́лишися о душа́х на́ших, я́ко Богосло́в и дру́г Христо́в.
И́кос:
Высоты́ небе́сныя уве́дети и мо́ря глубины́ испыта́ти де́рзостно е́сть и непостижи́мо. Я́коже бо зве́зды исчести́ и морски́й песо́к невозмо́жно отню́д, си́це и Богосло́ва исправле́ния изрещи́ недово́льно е́сть. Толи́цеми того́ венцы́ Христо́с, Его́же возлюби́, венча́, Ему́же и на пе́рси возле́г, и на та́йней ве́чери с Ни́м яде́, я́ко Богосло́в и дру́г Христо́в.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Бо́жия снизхожде́ния о́гнь устыде́ся в Вавило́не иногда́, сего́ ра́ди о́троцы в пещи́, ра́дованною ного́ю, я́ко во цве́тнице лику́юще, поя́ху: благослове́н еси́ Бо́же, оте́ц на́ших.
Па́губу возмни́в дре́вних ми́ров, о́тче Арсе́ние, злово́ние терпя́, и, благово́ние Христо́во бы́в прича́стием благода́ти, глаго́лал еси́: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
В Боже́ственный в телеси́ мра́к вше́д, о́тче Арсе́ние, во Христе́ же поучи́вся позна́ти Отца́ Безнача́льна и Ду́ха, И́же в Тро́ице Еди́ницу воспе́л еси́: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Тро́ичен: Все́х у́бо Го́спода, Еди́наго же еди́ному Единоро́дному Сы́ну, правосла́вно Отца́ богосло́вяще, Тя́ возвеща́ем, и еди́наго ве́дяще Твоего́ исходя́ща Ду́ха пра́ваго, Соесте́ственна и Соприсносу́щна.
Богоро́дичен: В ле́то Безле́тнаго неискусобра́чно, Чи́стая, родила́ еси́, пре́жде Безпло́тное Сло́во пло́ти прия́тием, Де́во, породила́ еси́, Ему́же пое́м, согла́сно зову́ще: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Седмери́цею пе́щь халде́йский мучи́тель богочести́вым неи́стовно разжже́, си́лою же лу́чшею спасе́ны сия́ ви́дев, Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.
По́хотей, Арсе́ние, душегу́бных разжже́ния, мучи́тельныя же гее́нны распале́ние благоразу́мно сле́зными исто́чники погаси́л еси́, но и на́с от обою́ исхити́ти, не преста́й моля́ Спа́са ми́ра Христа́, Его́же благослови́м во вся́ ве́ки.
Се́дмь седми́цею, преподо́бне, умиле́ния пе́щь вавило́нскую себе́ разже́гл еси́, в не́йже ороша́емь просвеще́нием благода́ти, Соде́телю и Спа́су вопия́л еси́: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.
Тро́ичен: Трисве́тлое Божество́, еди́ну сия́ющее зарю́, от еди́наго Триипоста́снаго естества́, Роди́теля Безнача́льна, единоесте́ственно же Сло́во Отцу́ и сца́рствующаго Единосу́щнаго Ду́ха, о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Ужасе́ся о се́м не́бо, и земли́ удиви́шася концы́, я́ко Бо́г яви́ся челове́ком пло́тски, и чре́во Твое́ бы́сть простра́ннейшее небе́с. Те́м Тя́, Богоро́дицу, а́нгелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.
Моисе́й удиви́ся, сподо́блься ви́дети Де́выя рождество́ обра́зне, купину́, образова́нную огнезра́чно; ты́ же, Боже́ственному Ду́ху ве́сь изступле́нием соедини́вся, огнезра́чен ви́ден бы́л еси́. Те́мже и досто́йно ублажа́ем тя́, Арсе́ние.
Возсия́ тебе́ Христо́с, Све́т незаходи́мый, ра́дость же тя́ подъя́т на небе́сная, па́мятию бо о сме́рти всегда́шнею прине́сл еси́ житие́ нескве́рное приле́жно. Те́мже и досто́йно восприя́л еси́ плоды́ трудо́в, всеблаже́нне.
Богоро́дичен: Яви́лася еси́, о Де́во, Ма́ти Бо́жия, па́че естества́, ро́ждши пло́тию Бо́га Сло́ва, Его́же Оте́ц отры́гну от се́рдца Своего́ пре́жде все́х ве́к, я́ко Бла́г. Его́же ны́не и теле́с превы́шша разуме́ем, а́ще и в те́ло облече́ся.
Свети́лен.
Мирска́го пристра́стия, я́ко от скве́рны, уклони́лся еси́, и, неяде́нием пло́ть увяди́в, обнови́л еси́ души́ кре́пость, преподо́бне, и сла́вою обогати́лся еси́ небе́сною, Арсе́ние, те́мже моли́тися не преста́й о на́с Го́сподеви.
Пѣ́снь а҃.
І҆рмо́съ: Колесницегони́телѧ фараѡ́нѧ погрꙋзѝ чꙋдотворѧ́й и҆ногда̀ мѡѷсе́йскїй же́злъ, крⷭ҇тоѻбра́знѡ порази́въ и҆ раздѣли́въ мо́ре, і҆и҃лѧ же бѣглеца̀, пѣшехо́дца, спасѐ, пѣ́снь бг҃ови воспѣва́юща.
Влⷣчнемꙋ повинꙋ́ѧсѧ, а҆рсе́нїе, бжⷭ҇твенномꙋ повелѣ́нїю, ца́рскагѡ бога́тства сла́вꙋ ѡ҆ста́вилъ є҆сѝ, ꙗ҆́коже мѡѷсе́й законода́вецъ, и҆ бѣ́гаѧ ѿ человѣ̑къ, а҆́гг҃лѡмъ сожи́тель бы́лъ є҆сѝ, вкꙋ́пѣ съ ни́ми веселѧ́сѧ.
Ты̀ мѧте́жей ᲂу҆бѣга́ѧ, а҆рсе́нїе, ꙗ҆́коже грѣхо́вныхъ и҆сто́чникѡвъ, безмо́лвїемъ ѧ҆зы́къ ѡ҆бꙋзда́лъ є҆сѝ. тѣ́мже немѧте́женъ ᲂу҆́мъ въ молча́нїи соблю́лъ є҆сѝ, бжⷭ҇твеннагѡ дх҃а бы́въ достолѣ́пнѣйшїй до́мъ поко́ища.
Бг҃оро́диченъ: Пресла̑внаѧ возглаго́лашасѧ ѡ҆ тебѣ̀ въ ро́дѣхъ родѡ́въ, бг҃а сло́ва во чре́вѣ вмѣ́щшаѧ, чⷭ҇та же пребы́вши, бцⷣе марі́е. тѣ́мже тѧ̀ всѝ почита́емъ, сꙋ́щее по бз҃ѣ застꙋпле́нїе на́ше.
Пѣ́снь г҃.
І҆рмо́съ: Оу҆твержде́й въ нача́лѣ нб҃са̀ ра́зꙋмомъ, и҆ зе́млю на вода́хъ ѡ҆снова́вый, на ка́мени мѧ̀, хрⷭ҇тѐ, за́повѣдей твои́хъ ᲂу҆твердѝ. ꙗ҆́кѡ нѣ́сть свѧ́тъ, па́че тебє̀, є҆ди́не чл҃вѣколю́бче.
Ѻ҆́ч҃е а҆рсе́нїе, твоеѧ̀ хрⷭ҇топодража́тельныѧ нищеты̀, ѻ҆́строе и҆ ѕѣлѡ̀ хꙋ́ждшее рꙋ́бище, пресла́вное пе́рвыѧ ри́зы покры́ло є҆́сть, неизрече́нныѧ сла́вы ѡ҆дѣѧ́нїе тебѣ̀ снабдѣва́ющее.
Претыка̑нїѧ вра̑жїѧ, и҆ велехва́льныхъ дꙋхѡ́въ, ѿ бг҃а сокрꙋше́нїемъ се́рдца прїе́мый по́мощь, а҆рсе́нїе, низве́рглъ є҆сѝ, побѣдоно́сецъ, ѻ҆́ч҃е, смире́нїемъ бы́въ.
Бг҃оро́диченъ: Херꙋві́мѡвъ и҆ серафі́мѡвъ превы́шши ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ, бцⷣе: ты̀ бо є҆ди́на прїѧ́ла є҆сѝ невмѣсти́маго бг҃а въ твое́мъ чре́вѣ, нескве́рнаѧ. тѣ́мже тѧ̀ вѣ́рнїи всѝ пѣ́сньми, чⷭ҇таѧ, ᲂу҆блажа́емъ.
Конда́къ, гла́съ г҃.
Ѿ ри́ма возсїѧ́лъ є҆сѝ ꙗ҆́коже со́лнце вели́кое, и҆ къ ца́рскомꙋ гра́дꙋ дости́глъ є҆сѝ, преблаже́нне, словесы̀ твои́ми просвѣща́ѧ сего̀ и҆ дѣ́лы, всѧ́кꙋ неразꙋ́мїѧ мглꙋ̀ ѿгонѧ̀. сегѡ̀ ра́ди тѧ̀ почита́емъ, ѻ҆тцє́въ сла́во, а҆рсе́нїе прпⷣбне.
І҆́косъ:
Оу҆слы́шавъ гла́съ гдⷭ҇ень, прпⷣбне, мїрскі̑ѧ красоты̑ ѡ҆ста́вль, мона́шествовалъ є҆сѝ, а҆́гг҃льскомꙋ житїю̀ поревнова́въ, бг҃омꙋ́дре. тѣ́мже и҆ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ ве́сь преложе́нъ, въ тѣлесѝ а҆́гг҃лъ, хрⷭ҇тꙋ̀ приносѧ̀ поще́нїе и҆ сле́зы, непоро́чнꙋ моли́твꙋ и҆ стоѧ́нїе всено́щное. тѣ́мже бы́лъ є҆сѝ хра́мъ трⷪ҇цы, ѻ҆́бразъ же мона́хѡвъ, и҆ наста́вникъ добродѣ́тели, и҆ чтꙋ́щихъ тѧ̀ всегда̀ моли́твенникъ те́плъ: сегѡ̀ ра́ди тѧ̀ чти́мъ, ѻ҆тцє́въ сла́во, а҆рсе́нїе прпⷣбне.
Сѣда́ленъ, гла́съ и҃.
Мо́лвъ жите́йскихъ ᲂу҆бѣжа́въ, и҆ безмо́лвнѣ житїѐ соверша́ѧ, стра̑сти ᲂу҆мертви́лъ є҆сѝ и҆ ᲂу҆́мъ впери́лъ є҆сѝ къ бг҃ꙋ, и҆ сто́лпъ ѻ҆́гненный показа́лсѧ є҆сѝ, и҆ свѣти́льникъ всѣ́хъ вѣ́рныхъ чтꙋ́щихъ тѧ̀: тꙋ́чами же сле́зъ напаѧ́емь ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, ꙗ҆́кѡ дре́во плодови́то бг҃оно́се а҆рсе́нїе. моли́сѧ хрⷭ҇тꙋ̀ бг҃ꙋ, согрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе пода́ти чтꙋ́щымъ любо́вїю свѧтꙋ́ю па́мѧть твою̀.
Пѣ́снь д҃.
І҆рмо́съ: Ты̀ моѧ̀ крѣ́пость, гдⷭ҇и, ты̀ моѧ̀ и҆ си́ла, ты̀ мо́й бг҃ъ, ты̀ моѐ ра́дованїе, не ѡ҆ста́вль нѣ́дра ѻ҆́ч҃а, и҆ на́шꙋ нищетꙋ̀ посѣти́въ. тѣ́мъ съ прⷪ҇ро́комъ а҆ввакꙋ́момъ зовꙋ̀ тѝ: си́лѣ твое́й сла́ва, чл҃вѣколю́бче.
Ты̀ нꙋди́тель є҆стества̀ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, а҆рсе́нїе, ты̀ стра̑сти, ѻ҆́ч҃е, покори́лъ є҆сѝ ᲂу҆́мномꙋ влⷣчествꙋ, ꙗ҆́коже рабꙋ̀ снꙋ̀ повелѣва́ѧ. тѣ́мже и҆ во всено́щныхъ бдѣ́нїихъ вопїѧ́лъ є҆сѝ: си́лѣ твое́й сла́ва, человѣколю́бче.
Ты̀ бг҃а, прпⷣбне, жела́тельнѣ взыска́лъ є҆сѝ, ты̀ ꙗ҆́вльшагосѧ мно́жае возжела́лъ є҆сѝ, и҆ чистото́ю бг҃ови́дѣнъ ве́сь бы́въ, къ жела́емомꙋ бесѣ́довалъ є҆сѝ, разꙋмѣ́въ соедине́нїемъ вы́шшагѡ всѧ́кагѡ постиже́нїѧ, ѻ҆́ч҃е а҆рсе́нїе.
Бг҃оро́диченъ: Ты̀ вѣ́рныхъ похвала̀ є҆сѝ, безневѣ́стнаѧ, ты̀ предста́тельница, ты̀ и҆ прибѣ́жище хрⷭ҇тїа́нъ, стѣна̀ и҆ приста́нище: къ сн҃ꙋ бо твоемꙋ̀ мольбы̑ но́сиши, всенепоро́чнаѧ, и҆ спаса́еши ѿ бѣ́дъ вѣ́рою и҆ любо́вїю бцⷣꙋ чи́стꙋю тебѐ зна́ющыѧ.
Пѣ́снь є҃.
І҆рмо́съ: Вскꙋ́ю мѧ̀ ѿри́нꙋлъ є҆сѝ ѿ лица̀ твоегѡ̀, свѣ́те незаходи́мый, и҆ покры́ла мѧ̀ є҆́сть чꙋжда́ѧ тма̀ ѻ҆каѧ́ннагѡ, но ѡ҆братѝ мѧ̀, и҆ къ свѣ́тꙋ за́повѣдей твои́хъ пꙋти̑ моѧ̑ напра́ви, молю́сѧ.
Хода́таѧ пе́рвомꙋ, ѻ҆́ч҃е, престꙋпле́нїю первозда́ннагѡ а҆да́ма, благоче́стнѡ ѿри́нꙋлъ є҆сѝ, вра̑жїѧ до́брѣ ви́дѧ кова̑рствїѧ: тѣ́мже въ непоро́чномъ ликовствꙋ́ѧ пи́щномъ приста́нищи, влⷣкꙋ хрⷭ҇та̀ молѝ.
Себѐ сама́гѡ ѿве́ргсѧ, всѧ́кагѡ сладостра́стїѧ ѿве́рглсѧ є҆сѝ: и҆ на ра́мꙋ крⷭ҇тъ тво́й носѧ̀, а҆рсе́нїе, и҆ хрⷭ҇та̀ жела́ѧ, на нб҃сѣ́хъ снаслѣ́дникъ досто́йнѣ сегѡ̀ показа́лсѧ є҆сѝ.
Бг҃оро́диченъ: Мт҃рнее дерзнове́нїе къ сн҃ꙋ твоемꙋ̀ и҆мꙋ́щи, всечⷭ҇таѧ, сро́днагѡ промышле́нїѧ ѡ҆ на́съ не пре́зри, мо́лимсѧ: ꙗ҆́кѡ тебѐ и҆ є҆ди́нꙋ хрⷭ҇тїа́не ко влⷣцѣ, ѡ҆чище́нїе ми́лостивнѡ предлага́емъ.
Пѣ́снь ѕ҃.
І҆рмо́съ: Бе́здна грѣхѡ́въ и҆ прегрѣше́нїй бꙋ́рѧ мѧ̀ смꙋща́етъ, и҆ во глꙋбинꙋ̀ нꙋ́жднагѡ рѣ́етъ мѧ̀ ѿча́ѧнїѧ. но твою̀ крѣ́пкꙋю рꙋ́кꙋ мнѣ̀ прострѝ, ꙗ҆́кѡ петро́ви, ѽ ᲂу҆пра́вителю, и҆ спасѝ.
Мꙋ́дрость плотскꙋ́ю бл҃гоче́стнѡ безстра́стїемъ ᲂу҆мертви́лъ є҆сѝ, не возлюби́въ наслѣ́дїѧ земна́гѡ, прпⷣбне, ѿ хрⷭ҇та̀ жела́ѧ, ѻ҆́ч҃е а҆рсе́нїе, въ вы́шнихъ наслѣ́дїе воспрїѧ́ти.
Со́лнце ꙗ҆́вльшеесѧ всено́щное твоѐ разрѣшѝ стоѧ́нїе, мы́сленнагѡ сл҃нца несравне́нное сїѧ́нїе, по є҆́же въ нощѝ житїѧ̀ трꙋдѡ́въ твои́хъ, провѣща́ѧ ѡ҆сїѧ́ти тебѣ̀, а҆рсе́нїе.
Бг҃оро́диченъ: И҆мꙋ́щи сострада́тельное, ꙗ҆́кѡ ро́ждши чл҃вѣколю́бное сло́во, спасѝ на́съ го́рькїѧ и҆ лю́тыѧ напа́сти: тѧ̀ бо є҆ди́нꙋ вѣ́рнїи, пречⷭ҇таѧ влⷣчце, застꙋпле́нїе неѡбори́мое стѧжа́хомъ.
Конда́къ, гла́съ в҃:
Вели̑чїѧ твоѧ̑, дѣ́вственниче, кто̀ повѣ́сть; то́чиши бо чꙋдеса̀, и҆ и҆злива́еши и҆сцѣлє́нїѧ, и҆ мо́лишисѧ ѡ҆ дꙋша́хъ на́шихъ, ꙗ҆́кѡ бг҃осло́въ и҆ дрꙋ́гъ хрⷭ҇то́въ.
І҆́косъ:
Высоты̀ нбⷭ҇ныѧ ᲂу҆вѣ́дѣти, и҆ мо́рѧ глꙋбины̑ и҆спыта́ти де́рзостно є҆́сть и҆ непостижи́мо. ꙗ҆́коже бо ѕвѣ́зды и҆счестѝ, и҆ морскі́й песо́къ невозмо́жно ѿню́дъ: си́це и҆ бг҃осло́ва и҆справлє́нїѧ и҆зрещѝ недово́льно є҆́сть. толи́цѣми того̀ вѣнцы̑ хрⷭ҇то́съ, є҆го́же возлюбѝ, вѣнча̀: є҆мꙋ́же и҆ на пє́рси возле́гъ, и҆ на та́йнѣй ве́чери съ ни́мъ ꙗ҆дѐ, ꙗ҆́кѡ бг҃осло́въ и҆ дрꙋ́гъ хрⷭ҇то́въ.
Пѣ́снь з҃.
І҆рмо́съ: Бж҃їѧ снизхожде́нїѧ ѻ҆́гнь ᲂу҆стыдѣ́сѧ въ вавѷлѡ́нѣ и҆ногда̀ сегѡ̀ ра́ди ѻ҆́троцы въ пещѝ ра́дованною ного́ю, ꙗ҆́кѡ во цвѣ́тницѣ ликꙋ́юще, поѧ́хꙋ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
Па́гꙋбꙋ возмни́въ дре́внихъ мѵ́рѡвъ, ѻ҆́ч҃е а҆рсе́нїе, ѕлово́нїе терпѧ̀, и҆ бл҃гово́нїе хрⷭ҇то́во бы́въ прича́стїемъ бл҃года́ти, глаго́лалъ є҆сѝ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
Въ бжⷭ҇твенный въ тѣлесѝ мра́къ вше́дъ, ѻ҆́ч҃е а҆рсе́нїе, во хрⷭ҇тѣ̀ же поꙋчи́всѧ позна́ти ѻ҆ц҃а̀ безнача́льна, и҆ дх҃а, и҆́же въ трⷪ҇цѣ є҆ди́ницꙋ воспѣ́лъ є҆сѝ: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
Трⷪ҇ченъ: Всѣ́хъ ᲂу҆́бѡ гдⷭ҇а, є҆ди́наго же є҆ди́номꙋ є҆диноро́дномꙋ сн҃ꙋ, правосла́внѡ ѻ҆ц҃а̀ бг҃осло́вѧще, тѧ̀ возвѣща́емъ, и҆ є҆ди́наго вѣ́дѧще твоего̀ и҆сходѧ́ща дх҃а пра́ваго, соесте́ственна и҆ соприсносꙋ́щна.
Бг҃оро́диченъ: Въ лѣ́то безлѣ́тнаго неискꙋсобра́чнѡ, чⷭ҇таѧ, родила̀ є҆сѝ, пре́жде безпло́тное сло́во, пло́ти прїѧ́тїемъ дв҃о породила̀ є҆сѝ, є҆мꙋ́же пое́мъ согла́снѡ, зовꙋ́ще: бл҃гослове́нъ є҆сѝ, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
Пѣ́снь и҃.
І҆рмо́съ: Седмери́цею пе́щь халде́йскїй мꙋчи́тель бг҃очести̑вымъ неи́стовнѡ разжжѐ, си́лою же лꙋ́чшею спасє́ны сїѧ̑ ви́дѣвъ, творцꙋ̀ и҆ и҆зба́вителю вопїѧ́ше: ѻ҆́троцы, бл҃гослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.
По́хотей, а҆рсе́нїе, дꙋшегꙋ́бныхъ разжжє́нїѧ мꙋчи́тєльныѧ же гее́нны распале́нїе, бл҃горазꙋ́мнѡ сле́зными и҆стѡ́чники погаси́лъ є҆сѝ. но и҆ на́съ ѿ ѻ҆бою̀ и҆схити́ти, не преста́й молѧ̀ сп҃са мі́ра хрⷭ҇та̀: є҆го́же бл҃гослови́мъ во всѧ̑ вѣ́ки.
Се́дмь седми́цею, прпⷣбне, ᲂу҆миле́нїѧ пе́щь вавѷлѡ́нскꙋю себѣ̀ разже́глъ є҆сѝ, въ не́йже ѡ҆роша́емь просвѣще́нїемъ бл҃года́ти, содѣ́телю и҆ сп҃сꙋ вопїѧ́лъ є҆сѝ: ѻ҆́троцы, бл҃гослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.
Трⷪ҇ченъ: Трисвѣ́тлое бжⷭ҇тво̀, є҆ди́нꙋ сїѧ́ющее зарю̀, ѿ є҆ди́нагѡ трїѷпоста́снагѡ є҆стества̀, роди́телѧ безнача́льна: є҆диноесте́ственно же сло́во ѻ҆ц҃ꙋ̀, и҆ сцрⷭ҇твꙋющаго є҆диносꙋ́щнаго дх҃а, ѻ҆́троцы, бл҃гослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.
Пѣ́снь ѳ҃.
І҆рмо́съ: Оу҆жасе́сѧ ѡ҆ се́мъ нб҃о, и҆ землѝ ᲂу҆диви́шасѧ концы̀, ꙗ҆́кѡ бг҃ъ ꙗ҆ви́сѧ человѣ́кѡмъ пло́тски, и҆ чре́во твоѐ бы́сть простра́ннѣйшее небе́съ. тѣ́мъ тѧ̀ бцⷣꙋ, а҆́гг҃лѡвъ и҆ человѣ̑къ чинонача̑лїѧ велича́ютъ.
Мѡѷсе́й ᲂу҆диви́сѧ, сподо́бльсѧ ви́дѣти дв҃ыѧ ржⷭ҇тво̀ ѻ҆бра́знѣ, кꙋпинꙋ̀ ѡ҆бразова́ннꙋю ѻ҆гнезра́чнѡ: ты̀ же бж҃е́ственномꙋ дх҃ꙋ, ве́сь и҆зстꙋпле́нїемъ соедини́всѧ, ѻ҆гнезра́ченъ ви́дѣнъ бы́лъ є҆сѝ. тѣ́мже и҆ досто́йнѡ ᲂу҆блажа́емъ тѧ̀, а҆рсе́нїе.
Возсїѧ̀ тебѣ̀ хрⷭ҇то́съ свѣ́тъ незаходи́мый, ра́дость же тѧ̀ под̾ѧ́тъ на нбⷭ҇наѧ: па́мѧтїю бо ѡ҆ сме́рти всегда́шнею, прине́слъ є҆сѝ житїѐ нескве́рное прилѣ́жнѡ. тѣ́мже и҆ досто́йнѡ воспрїѧ́лъ є҆сѝ плоды̀ трꙋдѡ́въ, всеблаже́нне.
Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ, ѽ дв҃о мт҃и бж҃їѧ, па́че є҆стества̀ ро́ждши пло́тїю бг҃а сло́ва, є҆го́же ѻ҆ц҃ъ ѿры́гнꙋ ѿ се́рдца своегѡ̀ пре́жде всѣ́хъ вѣ̑къ, ꙗ҆́кѡ бл҃гъ. є҆го́же ны́нѣ и҆ тѣле́съ превы́шша разꙋмѣ́емъ, а҆́ще и҆ въ тѣ́ло ѡ҆блече́сѧ.
Свѣти́ленъ.
Мїрска́гѡ пристра́стїѧ ꙗ҆́кѡ ѿ скве́рны ᲂу҆клони́лсѧ є҆сѝ, и҆ неѧде́нїемъ пло́ть ᲂу҆вѧди́въ, ѡ҆бнови́лъ є҆сѝ дꙋшѝ крѣ́пость, прпⷣбне, и҆ сла́вою ѡ҆богати́лсѧ є҆сѝ нбⷭ҇ною, а҆рсе́нїе: тѣ́мже моли́тисѧ не преста́й ѡ҆ на́съ гдⷭ҇еви.
Житие преподобного Арсения Великого
Родился в 354 г. в Риме, в благочестивой христианской семье, давшей ему хорошее воспитание и образование. Изучил сочинения всех риторов и философов и хорошо знал как греческий, так и латинский языки, однако оставил суетную жизнь мирскую и пренебрег еллинским любомудрием, посвящая себя на служение Богу. Когда он вступил в число клириков одной из римских церквей, то был возведен в сан диакона.
Император Феодосий (379–395 гг.), правивший в то время Восточной половиной Римской империи, искал для своих сыновей Аркадия и Гонория учителя, который научил бы их и философии, и божественной мудрости не только словом, но и примером своей добродетельной жизни. Услышав об образованности и благочестии диакона Арсения, он поручил ему воспитание своих сыновей. Против воли, но с усердием занялся преподобный образованием юношей. Однако высокий почет, которым он был окружен, тяготил его дух, стремившийся к служению Богу в безмолвии иноческой жизни. Преподобный Арсений стал со слезами молиться Богу, чтобы Он направил его на путь спасительный. И однажды услышал свыше голос, говоривший: «Арсений! Беги от людей, и ты спасешься». Тогда, сняв с себя роскошные одежды и надев странническую, он тайно ушел из дворца, сел на корабль и отплыл в Александрию, откуда немедленно поспешил в скитскую пустыню.
Проходя послушание под руководством преподобного аввы Иоанна Колова (память 9/22 ноября), преподобный Арсений вскоре превзошел в подвижничестве многих отцов-пустынников. Когда он опять молился, чтобы Господь научил его спастись, то в ответ на это был голос с неба, говоривший: «Арсений! Скрывайся от людей и пребывай в молчании, это корень добродетели». С тех пор преподобный Арсений поселился вне скита, в уединенной келлии, приняв подвиг безмолвия, приходя в церковь только в праздничные и воскресные дни, ни с кем не беседовал, соблюдая полное молчание. Когда иноки, подвизавшиеся в скитской пустыне, спрашивали его, почему он скрывается даже от них, святой отвечал «Знает Бог, как я люблю вас, но я не могу пребывать одновременно и с Богом, и с людьми, потому что на небе, хотя и очень много вышних сил – тысячи тысяч или десятков тысяч, но все они имеют одну волю и потому единодушно славят Бога, но на земле много воль человеческих, и у каждого человека свои мысли; каждый из нас имеет различные намерения и мысли, и потому я не могу, оставив Бога, жить с людьми». Преподобный Арсений говорил о себе, что он ни в чем не нуждается, потому что он умер для мира; пусть никто не считает его более живым (то есть живущим для мира).
Один странствующий инок, посетив преподобного, не услышал от него ни одного слова, а когда пришел к преподобному Моисею (память 28 августа/10 сентября), то тот принял его с радостью, предложил отдохнуть и подкрепиться пищею, и инок признал лучшим преподобного Моисея, оказавшим ему большую любовь. Другой инок, узнав об этом, стал молиться к Богу, говоря так: «Господи! Скажи мне, кто из них более совершен и заслуживает большей благодати Твоей: тот ли, кто скрывается от людей ради Тебя, или тот, кто принимает всех также ради Тебя?» И в ответ на молитву свою этот любомудрый инок имел следующее видение. Ему представились два корабля, плывшие по какой-то очень большой реке, в одном корабле находился преподобный Арсений, и Дух Божий управлял кораблем его, соблюдая его в великой тишине, в другом был преподобный Моисей, кораблем же его управляли Ангелы Божии, влагавшие мед в уста Моисея. Об этом видении инок тот рассказал другим, более опытным подвижникам, и все нашли, что более совершен преподобный Арсений, пребывающий в молчании, нежели преподобный Моисей, принимающий странников, потому что с первым пребывал Сам Бог, а со вторым же были только святые Ангелы.
Преподобный Арсений продолжал пребывать в безмолвии, все более и более углубляясь в богомыслии. Он пылал столь сильной любовью к Богу, что постоянно был как бы в огне по причине своих пламенных молитв. Преподобный не всегда подвизался на одном и том же месте, но иногда переселялся из скитской пустыни в более уединенные и безмолвные места, удаляясь от приходящих для беседы людей, так как они нарушали покой его душевный.
Преподобный Арсений учил: «Есть много таких людей, которые всячески стараются соблюдать чистоту телесную и для этого умерщвляют тело свое постом, бдением и многими трудами; но мало таких, которые ревниво оберегают душу свою от греха тщеславия, гордости, сребролюбия, зависти, братоненавидения, гнева, памятозлобия, осуждения. Таковые снаружи чисты телом, но душа их грязна, они подобны гробам, снаружи разукрашенным, внутри же полным костей смердящих. Блажен тот, кто старается сохранить от скверны как тело, так и душу свою, истинно блаженны чистые сердцем (а не только телом), потому что они Бога узрят».
О себе великий авва часто говорил такие слова: «Арсений! Для чего ты сюда пришел? Ты пришел сюда не для отдыха а для трудов, не для лености, а для подвига. Подвизайся же, трудись и не ленись». Часто говорил также преподобный и такие слова: «Много раз я сожалел о словах, которые произносили уста мои, но о молчании я не жалел никогда». Стяжал блаженный Арсений и дар благодатных слез.
Великий подвижник и безмолвник провел 50 лет в иноческих трудах и подвигах, постом и молитвой благоугождая Богу. В ските пробыл сорок лет, десять лет жил на месте, называвшемся Трогин, около Вавилона, напротив города Мемфиса; затем преподобный пробыл три года в Канопе, близ Александрии и в некоторых других пустынных местах, так что никто не знал его образа жизни, потом снова возвратился в Трогин, прожил там два года и там же почил о Господе в возрасте 95 лет в 449 г. или в начале 450 г., заслужив от современников название Великого.
См. также: "Житие преподобного отца нашего Арсения Великого" в изложении свт. Димитрия Ростовского.