Канон святому преподобному Алексию, человеку Божию
Припев: Преподо́бне о́тче Алекси́е, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 30 марта (17 марта ст. ст.)
Глас 2.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Во глубине́ постла́ иногда́ фараони́тское всево́инство преоруже́нная си́ла, вопло́щшееся же Сло́во всезло́бный гре́х потреби́ло е́сть, препросла́вленный Госпо́дь, сла́вно бо просла́вися.
Тесне́йший ше́ствовал еси́ пу́ть, непоро́чное и преподо́бное житие́, му́дре, проходя́ от ю́ности, те́мже мою́ тесноту́ разшири́ ума́, восхвали́ти тя́, в ра́йстей широте́ водворя́яся, Алекси́е.
Тебе́ сама́го весьма́ Бо́гу возложи́в, блаже́нне, вне́ пло́ти и ми́ра бы́л еси́, бога́тству теку́щу небе́сное предпоче́л еси́ и пребыва́ющее и обеща́нный гра́д Сио́н ве́чнующий.
Ложе́сн ты́ ма́терних непло́дие разреши́л еси́, ро́ждся, я́коже Самуи́л, пребога́те, во чре́ве же се́рдца чи́стый заче́н стра́х, роди́л еси́ ду́х спасе́ния Боже́ственных доброде́телей ве́рою.
Богоро́дичен: Бо́жий Собезнача́льный Сы́н име́ я́ко вино́вну Тя́ к на́м, Де́во, подо́бия, еди́ну, па́че всея́ тва́ри, Чи́стая, чи́сту Тя́ обре́т. Те́м Тя́ пое́м, вси́ ро́ди, и ублажа́ем.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Процвела́ е́сть пусты́ня я́ко кри́н Го́споди, язы́ческая неплодя́щая це́рковь, прише́ствием Твои́м, в не́йже утверди́ся мое́ се́рдце.
Пронза́емь жела́нием чистоты́, черто́гом, и́же на земли́, небе́сный премени́л еси́ и жены́ любо́вию сладча́йшее а́нгельское подо́бие.
Молвы́ жите́йския и тя́жесть бога́тства оста́вил еси́ и пресе́льник бы́в оте́чества, блаже́нне Алекси́е, Христо́ве нищете́ подо́бяся.
Слеза́ми, и боле́зньми, и воздержа́нием, всему́дре, благо́е взыска́л еси́, когда́ прии́дет све́т ра́зума, безстра́стие дая́ се́рдцу твоему́.
Богоро́дичен: Горе́ неви́димый а́нгелом, Чи́стая, до́ле из Тебе́ ражда́емь, зри́тся соверше́н Челове́к, погиба́ющий ми́р обновля́я.
Седа́лен, гла́с 3.
Ми́ра красоту́, преподо́бне, оста́вил еси́, премени́в бога́тством теку́щим непроходи́мое я́ве и пребыва́ющее, Алекси́е. Те́мже со все́ми тя́ святы́ми сла́вим и торжеству́ем све́тло в па́мяти твое́й, прося́ще обрести́ моли́твами твои́ми, блаже́нне, ве́лию ми́лость.
Сла́ва, и ны́не, богоро́дичен: Недомы́сленно и непости́жно е́сть, Влады́чице Богора́дованная, е́же соде́ланное о Тебе́ стра́шное Бо́жие та́инство, и́бо Необыме́ннаго, заче́нши, родила́ еси́, пло́тию обложе́на от пречи́стых крове́й Твои́х. Его́же всегда́, Чи́стая, я́ко Сы́на Твоего́ моли́ спасти́ся душа́м на́шим.
Крестобогоро́дичен: Неискусобра́чная Чи́стая и Ма́ти Твоя́, Христе́, ви́дящи Тя́, ме́ртва ви́сяща на Кресте́, ма́терски пла́чущи, глаго́лаше: что́ Тебе́ воздаде́ евре́йский беззако́нный собо́р и неблагода́рный, и́же мно́гих и вели́ких Твои́х, Сы́не Мо́й, даро́в наслади́выйся? Пою́ Твое́ Боже́ственное снизхожде́ние.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Прише́л еси́ от Де́вы не хода́тай, ни а́нгел, но Са́м Го́споди вопло́щся, и спа́сл еси́ всего́ мя́ челове́ка; те́м зову́ ти́: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Претерпе́л еси́ нищету́, проси́тель бы́в, ни́щь, я́коже Ла́зарь, жела́ние бо Боже́ственное утеша́ше, блаже́нне, се́рдце твое́, пожела́вшее бога́тства небе́снаго.
Безпеча́льнаго и ти́хаго жития́ возжела́л еси́, еди́нощи яды́й в седми́це, Алекси́е, жела́нием ожида́ющаго тя́ не мимотеку́щаго, всеблаже́нне, наслажде́ния.
Хра́м Бо́гу се́рдце ища́й соде́лати, в дому́ возлюби́л еси́ Богома́тере, сла́вне, всегда́ седе́ти и небе́сныя добро́ты созира́ти.
Богоро́дичен: Воздои́вши Да́теля, Де́во, млека́, а́лчущее и утесня́емое ны́не се́рдце мое́ насы́ти вся́каго ра́зума и умиле́ния Боже́ственнаго, молю́ Тя́.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Хода́тай Бо́гу и челове́ком бы́л еси́, Христе́ Бо́же: Тобо́ю бо Влады́ко, к светонача́льнику Отцу́ Твоему́, от но́щи неве́дения, приведе́ние и́мамы.
То́ки свяще́нными напая́я всегда́ сле́з твою́ ду́шу, соде́лал еси́ кла́с, вои́стинну стори́чествующь, Де́лателю Безсме́ртному до́бре соблюда́емь.
Ви́ден бы́л еси́ на земли́, житие́ безпло́тных подража́я, премно́гим твои́м, о́тче, воздержа́нием, досточу́дне, и в моли́твах прилежа́нием, и́мже, я́ко све́том, просвети́лся еси́.
Огне́м моли́тв греха́ попали́л еси́ ве́щь, му́дре, бде́нными же стоя́ньми вся́кое сладостра́стие успи́л еси́, усну́в же, к сия́нию преста́вился еси́ невече́рнему.
Богоро́дичен: И́же, во Све́те живы́й, во свято́е чре́во Твое́ всели́ся, Чи́стая, ми́р, поги́бший тмо́ю неразу́мия, па́ки назида́я, Его́же моли́ вся́ просвети́ти, пою́щия Тя́.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: В бе́здне грехо́вней валя́яся, неизсле́дную милосе́рдия Твоего́ призыва́ю бе́здну: от тли́, Бо́же мя́ возведи́.
Я́ко хра́м жи́в Бо́жий, тя́, бы́вша Христо́во селе́ние, Неискусобра́чная проявля́ет кры́ющася и прославля́ет утаи́тися тща́щагося.
Моли́твы твоя́ Бо́гу, я́ко кади́ло, блаже́нне, прия́тны бы́ша, отсю́ду житие́м твои́м ве́рных ра́зумы облагово́нил еси́ Ду́ха благода́тию.
Свяще́нным житие́м украша́ема, па́ки Христо́с не хотя́ща, сла́вне, тя́ оте́честву дае́т, отбега́юща сла́вы привре́менныя.
Богоро́дичен: Зако́ны естества́, Чи́стая Влады́чице, Зижди́тель, новосоде́лавый созда́ния, из Тебе́ неизрече́нно ражда́ется и обожа́ет мя́ безме́рною ми́лостию.
Конда́к, гла́с 2:
До́м роди́телей твои́х, я́ко чу́ждь, име́в, водвори́лся еси́ в не́м нищеобра́зно и, по преставле́нии вене́ц прие́м сла́вы, ди́вен на земли́ яви́лся еси́, Алекси́е, челове́че Бо́жий, а́нгелом и челове́ком ра́дование.
И́кос:
Житие́м и словесы́ украси́лся еси́ и Христо́ву Це́рковь возвели́чил еси́ твои́м житие́м, отца́ и ма́терь, царя́ и лю́ди торжествова́ти устро́ив, де́лы же соблю́д, е́же по о́бразу Бо́жию, Алекси́е преподо́бне, возсия́л еси́ в ми́ре твои́м целому́дрием. Те́мже благода́ть доброде́телей твои́х облистава́ет вся́, ве́рою пра́зднующия, о́тче, па́мять твою́, яви́л бо ся еси́ а́нгелом и челове́ком ра́дование.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Богопроти́вное веле́ние беззако́ннующаго мучи́теля высо́к пла́мень вознесло́ е́сть: Христо́с же простре́ Богочести́вым отроко́м ро́су духо́вную, Сы́й Благослове́н и Препросла́влен.
Претерпе́л еси́, преподо́бне, пред роди́тельными враты́ седя́, и весьма́ непознава́емь, и от о́трок руга́ния подъе́мля, и наруга́емь лю́те, и нището́ю мно́гою оскорбля́емь.
Пло́ти твоея́ мудрова́ние умертви́в, зря́ роди́тели, и си́ми непознава́емь, естества́ покрыва́л еси́ ну́жду, преподо́бне, и презре́ние твои́х неиску́сных о́трок, оскорбля́ющих тя́.
О, чудесе́! Ка́ко пребы́л еси́, при́сно ни́щетствуя, в бога́тстве, Алекси́е, безме́рнаго смире́ния? Ка́ко претерпе́л еси́ руга́ния и укори́зны от о́трок, прему́дре, твои́х, не ве́девших жития́ твоего́?
Богоро́дичен: Вели́каго служи́тельница Ты́ та́инства была́ еси́, Всенепоро́чная: Бо́га бо воплоти́ла еси́, вели́ких зо́л на́с изба́вльшаго, Тя́ велича́ющия, Чи́стая Благослове́нная, Богора́дованная.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Пе́щь иногда́ о́гненная в Вавило́не де́йства разделя́ше, Бо́жиим веле́нием халде́и опаля́ющая, ве́рныя же ороша́ющая, пою́щия: благослови́те вся́ дела́ Госпо́дня Го́спода.
Неве́дом пре́жде роди́телем сы́й, во вре́мя отше́ствия твоего́ си́м та́йну открыва́еши, явля́емь в сла́ву Бо́га на́шего, сла́вне, вельми́ тя́ и досто́йне просла́вльшаго.
Госпо́дь гла́сом ве́лиим явля́ет тя́ всему́ Ри́му, сокрове́нное сокро́вище, пребога́те, в ни́щетне о́бразе лежа́ща и да́ры врачева́ний вся́, ве́рою к тебе́ приходя́щия, обогаща́юща.
Кня́зи лю́дстии, и ца́рие снидо́шася, и свяще́нницы, блаже́нне, погребсти́ тя́ Бо́жиим манове́нием и, ви́дяще ве́лие виде́ние, диви́шася чудесе́м, преподо́бне, я́же твори́л еси́ Боже́ственною си́лою Ду́ха.
Богоро́дичен: Истле́вшия ны́ дре́вле преступле́нием обновля́я, Человеколю́бец нетле́нно воплоти́ся от нетле́нныя Твоея́, Всенепоро́чная, утро́бы и изба́ви все́х грехо́вныя тли́, Богоневе́стная.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Безнача́льна Роди́теля Сы́н, Бо́г и Госпо́дь, вопло́щься от Де́вы, на́м яви́ся, омраче́нная просвети́ти, собра́ти расточе́нная, те́м Всепе́тую Богоро́дицу, велича́ем.
Исцеле́ния источи́л еси́, ко гро́бу несо́м, Бо́гу тя́, блаже́нне, вельми́ сла́вящу: све́т бо неви́дящии ви́деша и глаго́лание прия́ша пре́жде су́ще неми́и, всесла́вне Алекси́е.
Ви́ден бы́л еси́, предлежа́щь и к погребе́нию несо́м, я́ко со́лнце, о́тче, испуща́я исцеле́ний зари́ пресла́вно, и те́мныя стра́сти отгоня́, и опаля́я де́моны, и просвеща́я богому́дрыя.
Прии́де погребсти́ тя патриа́рхов пе́рвейший, ца́рь же, вельми́ христолюби́вейший, кня́зи, ста́рцы и ю́нии и мона́шествующих ли́цы, Боже́ственным манове́нием освяща́ющеся прикоснове́нием твои́м, блаже́нне.
Восхище́н бы́л еси́, на колесни́це доброде́телей несо́м, и почива́еши, иде́же преподо́бных чи́ни, собо́р апо́стол и му́чеников, патриа́рхов и все́х пра́ведник, с ни́миже на́с помяни́, почита́ющия тя́, Алекси́е.
Богоро́дичен: Гла́с Тебе́ прино́сим Гаврии́лов, Всенепоро́чная: ра́дуйся, глаго́люще, ни́во неде́ланная; ра́дуйся, кля́твы разреше́ние; ра́дуйся, исто́чниче воды́ живо́тныя, преподо́бных похвало́, Богоро́дице Присноде́во.
Пѣ́снь а҃.
І҆рмо́съ: Во глꙋбинѣ̀ постла̀ и҆ногда̀ фараѡни́тское всево́инство преѡрꙋже́ннаѧ си́ла, вопло́щшеесѧ же сло́во всеѕло́бный грѣ́хъ потреби́ло є҆́сть, препросла́вленный гдⷭ҇ь, сла́внѡ бо просла́висѧ.
Тѣснѣ́йшїй ше́ствовалъ є҆сѝ пꙋ́ть, непоро́чное и҆ преподо́бное житїѐ, мꙋ́дре, проходѧ̀ ѿ ю҆́ности: тѣ́мже мою̀ тѣснотꙋ̀ разширѝ ᲂу҆ма̀, восхвали́ти тѧ̀, въ ра́йстѣй широтѣ̀ водворѧ́ѧсѧ, а҆леѯі́е.
Тебѐ сама́го весьма̀ бг҃ꙋ возложи́въ, блаже́нне, внѣ̀ пло́ти и҆ мі́ра бы́лъ є҆сѝ: бога́тствꙋ текꙋ́щꙋ небе́сное предпоче́лъ є҆сѝ и҆ пребыва́ющее, и҆ ѡ҆бѣща́нный гра́дъ сїѡ́нъ вѣ́чнꙋющїй.
Ложе́снъ ты̀ ма́тернихъ непло́дїе разрѣши́лъ є҆сѝ, ро́ждсѧ ꙗ҆́коже самꙋи́лъ, пребога́те: во чре́вѣ же се́рдца чи́стыхъ заче́нъ стра́хъ, роди́лъ є҆сѝ дх҃ъ спасе́нїѧ, бжⷭ҇твенныхъ добродѣ́телей вѣ́рою.
Бг҃оро́диченъ: Бж҃їй собезнача́льный сн҃ъ и҆мѣ̀ ꙗ҆́кѡ вино́внꙋ тѧ̀ къ на́мъ, дв҃о, подо́бїѧ є҆ди́нꙋ па́че всеѧ̀ тва́ри, чⷭ҇таѧ, чистꙋ́ тѧ ѡ҆брѣ́тъ. тѣ́мъ тѧ̀ пое́мъ всѝ ро́ди и҆ ᲂу҆блажа́емъ.
Пѣ́снь г҃.
І҆рмо́съ: Процвѣла̀ є҆́сть пꙋсты́нѧ ꙗ҆́кѡ крі́нъ, гдⷭ҇и, ꙗ҆зы́ческаѧ неплодѧ́щаѧ це́рковь, прише́ствїемъ твои́мъ, въ не́йже ᲂу҆тверди́сѧ моѐ се́рдце.
Пронза́емь жела́нїемъ чистоты̀, черто́гомъ, и҆́же на землѝ, нбⷭ҇ный премѣни́лъ є҆сѝ, и҆ жены̀ любо́вїю, сладча́йшее а҆́гг҃льское подо́бїе.
Молвы̑ житє́йскїѧ и҆ тѧ́жесть бога́тства ѡ҆ста́вилъ є҆сѝ, и҆ пресе́льникъ бы́въ ѻ҆те́чества, бл҃же́нне а҆леѯі́е, хрⷭ҇то́вѣ нищетѣ̀ подо́бѧсѧ.
Слеза́ми и҆ болѣ́зньми, и҆ воздержа́нїемъ, всемꙋ́дре, благо́е взыска́лъ є҆сѝ, когда̀ прїи́детъ свѣ́тъ ра́зꙋма, безстра́стїе даѧ̀ се́рдцꙋ твоемꙋ̀.
Бг҃оро́диченъ: Горѣ̀ неви́димый а҆́гг҃лѡмъ, чⷭ҇таѧ, до́лѣ и҆зъ тебє̀ ражда́емь зри́тсѧ соверше́нъ чл҃вѣ́къ, погиба́ющїй мі́ръ ѡ҆бновлѧ́ѧ.
Сѣда́ленъ, гла́съ г҃.
Мі́ра красотꙋ̀, преподо́бне, ѡ҆ста́вилъ є҆сѝ, премѣни́въ бога́тствомъ текꙋ́щимъ, непреходи́мое ꙗ҆́вѣ и҆ пребыва́ющее, а҆леѯі́е. тѣ́мже со всѣ́ми тѧ̀ ст҃ы́ми сла́вимъ, и҆ торжествꙋ́емъ свѣ́тлѡ въ па́мѧти твое́й, просѧ́ще ѡ҆брѣстѝ моли́твами твои́ми, блаже́нне, ве́лїю ми́лость.
Сла́ва, и҆ ны́нѣ, бг҃оро́диченъ: Недомы́сленно и҆ непости́жно є҆́сть, влⷣчце бг҃ора́дованнаѧ, є҆́же содѣ́ланное ѡ҆ тебѣ̀ стра́шное бж҃їе та́инство: и҆́бо неѡб̾име́ннаго заче́нши родила̀ є҆сѝ, пло́тїю ѡ҆бложе́на ѿ пречⷭ҇тыхъ крове́й твои́хъ: є҆го́же всегда̀, чⷭ҇таѧ, ꙗ҆́кѡ сн҃а твоего̀ молѝ, спасти́сѧ дꙋша́мъ на́шымъ.
Крⷭ҇тобг҃оро́диченъ: Неискꙋсобра́чнаѧ чⷭ҇таѧ и҆ мт҃и твоѧ̀, хрⷭ҇тѐ, ви́дѧщи тѧ̀ ме́ртва ви́сѧща на крⷭ҇тѣ̀, мт҃ерски пла́чꙋщи глаго́лаше: что̀ тебѣ̀ воздадѐ є҆вре́йскїй беззако́нный собо́ръ и҆ неблагода́рный, и҆́же мно́гихъ и҆ вели́кихъ твои́хъ, сн҃е мо́й, дарѡ́въ наслади́выйсѧ; пою̀ твоѐ бжⷭ҇твенное снизхожде́нїе.
Пѣ́снь д҃.
І҆рмо́съ: Прише́лъ є҆сѝ ѿ дв҃ы, не хода́тай, ни а҆́гг҃лъ, но са́мъ, гдⷭ҇и, вопло́щсѧ, и҆ спа́слъ є҆сѝ всего́ мѧ человѣ́ка. тѣ́мъ зовꙋ́ ти: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.
Претерпѣ́лъ є҆сѝ нищетꙋ̀, проси́тель бы́въ, ни́щь ꙗ҆́коже ла́зарь: жела́нїе бо бжⷭ҇твенное ᲂу҆тѣша́ше, блаже́нне, се́рдце твоѐ, пожела́вшее бога́тства нбⷭ҇нагѡ.
Безпеча́льнагѡ и҆ ти́хагѡ житїѧ̀ возжела́лъ є҆сѝ, є҆ди́нощи ꙗ҆ды́й въ седми́цѣ, а҆леѯі́е, жела́нїемъ ѡ҆жида́ющагѡ тѧ̀, не мимотекꙋ́щагѡ, всеблаже́нне, наслажде́нїѧ.
Хра́мъ бг҃ꙋ се́рдце и҆ща́й содѣ́лати, въ домꙋ̀ возлюби́лъ є҆сѝ бг҃омт҃ре, сла́вне, всегда̀ сѣдѣ́ти, и҆ небє́сныѧ добрѡ́ты созира́ти.
Бг҃оро́диченъ: Воздои́вши да́телѧ, дв҃о, млека̀, а҆́лчꙋщее и҆ ᲂу҆тѣснѧ́емое ны́нѣ се́рдце моѐ насы́ти всѧ́кагѡ ра́зꙋма, и҆ ᲂу҆миле́нїѧ бжⷭ҇твеннагѡ, молѧ́ тѧ̀.
Пѣ́снь є҃.
І҆рмо́съ: Хода́тай бг҃ꙋ и҆ человѣ́кѡмъ бы́лъ є҆сѝ, хрⷭ҇тѐ бж҃е: тобо́ю бо, влⷣко, къ свѣтонача́льникꙋ ѻ҆ц҃ꙋ̀ твоемꙋ̀, ѿ но́щи невѣ́дѣнїѧ приведе́нїе и҆́мамы.
Тѡ́ки свѧще́нными напаѧ́ѧ всегда̀ сле́зъ твою̀ дꙋ́шꙋ, содѣ́лалъ є҆сѝ кла́съ вои́стиннꙋ стори́чествꙋющь, дѣ́лателю безсме́ртномꙋ до́брѣ соблюда́емь.
Ви́дѣнъ бы́лъ є҆сѝ на землѝ, житїѐ безпло́тныхъ подража́ѧ, премно́гимъ твои́мъ, ѻ҆́ч҃е, воздержа́нїемъ, досточꙋ́дне, и҆ въ моли́твахъ прилѣжа́нїемъ, и҆́мже ꙗ҆́кѡ свѣ́томъ просвѣти́лсѧ є҆сѝ.
Ѻ҆гне́мъ моли́твъ грѣха̀ попали́лъ є҆сѝ ве́щь, мꙋ́дре: бдѣ́нными же стоѧ́ньми всѧ́кое сладостра́стїе ᲂу҆спи́лъ є҆сѝ, ᲂу҆снꙋ́въ же, къ сїѧ́нїю преста́вилсѧ є҆сѝ невече́рнемꙋ.
Бг҃оро́диченъ: И҆́же во свѣ́тѣ живы́й, во ст҃о́е чре́во твоѐ всели́сѧ, чⷭ҇таѧ, мі́ръ поги́бшїй тмо́ю неразꙋ́мїѧ, па́ки назида́ѧ: є҆го́же молѝ, всѧ̑ просвѣти́ти пою́щыѧ тѧ̀.
Пѣ́снь ѕ҃.
І҆рмо́съ: Въ бе́зднѣ грѣхо́внѣй валѧ́ѧсѧ, неизслѣ́днꙋю милосе́рдїѧ твоегѡ̀ призыва́ю бе́зднꙋ, ѿ тлѝ, бж҃е, мѧ̀ возведѝ.
Ꙗ҆́кѡ хра́мъ жи́въ бж҃їй, тѧ̀ бы́вша хрⷭ҇то́во селе́нїе, неискꙋсобра́чнаѧ, проѧвлѧ́етъ кры́ющасѧ, и҆ прославлѧ́етъ ᲂу҆таи́тисѧ тща́щагосѧ.
Моли̑твы твоѧ̑ бг҃ꙋ, ꙗ҆́кѡ кади́ло, блаже́нне, прїѧ̑тны бы́ша: ѿсю́дꙋ житїе́мъ твои́мъ вѣ́рныхъ ра́зꙋмы ѡ҆благово́нилъ є҆сѝ дх҃а благода́тїю.
Свѧще́ннымъ житїе́мъ ᲂу҆краша́ема, па́ки хрⷭ҇то́съ не хотѧ́ща, сла́вне, тѧ̀ ѻ҆те́чествꙋ дае́тъ, ѿбѣга́юща сла́вы привре́менныѧ.
Бг҃оро́диченъ: Зако́ны є҆стества̀, чⷭ҇таѧ влⷣчце, зижди́тель новосодѣ́лавый созда́нїѧ, и҆зъ тебє̀ неизрече́ннѡ ражда́етсѧ, и҆ ѡ҆божа́етъ мѧ̀ безмѣ́рною ми́лостїю.
Конда́къ, гла́съ в҃:
До́мъ роди́телей твои́хъ ꙗ҆́кѡ чꙋ́ждь и҆мѣ́въ, водвори́лсѧ є҆сѝ въ не́мъ нищеѻбра́знѡ: и҆ по преставле́нїи вѣне́цъ прїе́мъ сла́вы, ди́венъ на землѝ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, а҆леѯі́е, человѣ́че бж҃їй, а҆́гг҃лѡмъ и҆ человѣ́кѡмъ ра́дованїе.
І҆́косъ:
Житїе́мъ и҆ словесы̀ ᲂу҆краси́лсѧ є҆сѝ, и҆ хрⷭ҇то́вꙋ цр҃ковь возвели́чилъ є҆сѝ твои́мъ житїе́мъ, ѻ҆тца̀ и҆ ма́терь, царѧ̀ и҆ лю́ди торжествова́ти ᲂу҆стро́ивъ: дѣ́лы же соблю́дъ є҆́же по ѻ҆́бразꙋ бж҃їю, а҆леѯі́е преподо́бне: возсїѧ́лъ бо є҆сѝ въ мі́рѣ твои́мъ цѣломꙋ́дрїемъ. тѣ́мже благода́ть добродѣ́телей твои́хъ ѡ҆блистава́етъ всѧ̑ вѣ́рою пра́зднꙋющыѧ, ѻ҆́ч҃е, па́мѧть твою̀: ꙗ҆ви́лбосѧ є҆сѝ а҆́гг҃лѡмъ и҆ человѣ́кѡмъ ра́дованїе.
Пѣ́снь з҃.
І҆рмо́съ: Бг҃опроти́вное велѣ́нїе беззако́ннꙋющагѡ мꙋчи́телѧ высо́къ пла́мень вознесло̀ є҆́сть: хрⷭ҇то́съ же прострѐ бг҃очести̑вымъ ѻ҆трокѡ́мъ ро́сꙋ дꙋхо́внꙋю, сы́й бл҃гослове́нъ и҆ препросла́вленъ.
Претерпѣ́лъ є҆сѝ, преподо́бне, предъ роди́тельными враты̀ сѣдѧ̀, и҆ весьма̀ непознава́емь, и҆ ѿ ѻ҆́трѡкъ рꙋга̑нїѧ под̾е́млѧ, и҆ нарꙋга́емь лю́тѣ, и҆ нището́ю мно́гою ѡ҆скорблѧ́емь.
Пло́ти твоеѧ̀ мꙋдрова́нїе ᲂу҆мертви́въ, зрѧ̀ роди́тели, и҆ си́ми непознава́емь, є҆стества̀ покрыва́лъ є҆сѝ нꙋ́ждꙋ, преподо́бне, и҆ презрѣ́нїе твои́хъ неискꙋ́сныхъ ѻ҆́трѡкъ, ѡ҆скорблѧ́ющихъ тѧ̀.
Ѽ чꙋдесѐ! ка́кѡ пребы́лъ є҆сѝ при́снѡ ни́щетствꙋѧ, въ бога́тствѣ, а҆леѯі́е, безмѣ́рнагѡ смире́нїѧ; ка́кѡ претерпѣ́лъ є҆сѝ рꙋга̑нїѧ и҆ ᲂу҆кори̑зны ѿ ѻ҆́трѡкъ, премꙋ́дре, твои́хъ, не вѣ́дѣвшихъ житїѧ̀ твоегѡ̀;
Бг҃оро́диченъ: Вели́кагѡ слꙋжи́тельница ты̀ та́инства была̀ є҆сѝ, всенепоро́чнаѧ: бг҃а бо воплоти́ла є҆сѝ, вели́кихъ ѕѡ́лъ на́съ и҆зба́вльшаго, тѧ̀ велича́ющыѧ, чⷭ҇таѧ, благослове́ннаѧ, бг҃ора́дованнаѧ.
Пѣ́снь и҃.
І҆рмо́съ: Пе́щь и҆ногда̀ ѻ҆́гненнаѧ въ вавѷлѡ́нѣ дѣ̑йства раздѣлѧ́ше, бж҃їимъ велѣ́нїемъ халдє́и ѡ҆палѧ́ющаѧ, вѣ̑рныѧ же ѡ҆роша́ющаѧ, пою́щыѧ: бл҃гослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.
Невѣ́домъ пре́жде роди́телємъ сы́й, во вре́мѧ ѿше́ствїѧ твоегѡ̀ си̑мъ та́йнꙋ ѿкрыва́еши ꙗ҆влѧ́емь, въ сла́вꙋ бг҃а на́шегѡ, сла́вне, вельми́ тѧ и҆ досто́йнѣ просла́вльшагѡ.
Гдⷭ҇ь гла́сомъ ве́лїимъ ꙗ҆влѧ́етъ тѧ̀ всемꙋ̀ ри́мꙋ, сокрове́нное сокро́вище, пребога́те, въ ни́щетнѣ ѻ҆́бразѣ лежа́ща, и҆ да́ры врачева́нїй всѧ̑ вѣ́рою къ тебѣ̀ приходѧ́щыѧ ѡ҆богаща́юща.
Кнѧ́зи лю́дстїи, и҆ ца́рїе снидо́шасѧ, и҆ свѧще́нницы, блаже́нне, погребсти́ тѧ, бж҃їимъ манове́нїемъ: и҆ ви́дѧще ве́лїе видѣ́нїе, диви́шасѧ чꙋдесє́мъ, преподо́бне, ꙗ҆̀же твори́лъ є҆сѝ бжⷭ҇твенною си́лою дх҃а.
Бг҃оро́диченъ: И҆стлѣ́вшыѧ ны̀ дре́вле престꙋпле́нїемъ ѡ҆бновлѧ́ѧ, человѣколю́бецъ нетлѣ́ннѡ воплоти́сѧ ѿ нетлѣ́нныѧ твоеѧ̀, всенепоро́чнаѧ, ᲂу҆тро́бы: и҆ и҆зба́ви всѣ́хъ грѣхо́вныѧ тлѝ, бг҃оневѣ́стнаѧ.
Пѣ́снь ѳ҃.
І҆рмо́съ: Безнача́льна роди́телѧ сн҃ъ, бг҃ъ и҆ гдⷭ҇ь, вопло́щсѧ ѿ дв҃ы, на́мъ ꙗ҆ви́сѧ, ѡ҆мрачє́ннаѧ просвѣти́ти, собра́ти расточє́ннаѧ: тѣ́мъ всепѣ́тꙋю бцⷣꙋ велича́емъ.
И҆сцѣлє́нїѧ и҆сточи́лъ є҆сѝ ко гро́бꙋ несо́мъ, бг҃ꙋ тѧ̀, блаже́нне, вельмѝ сла́вѧщꙋ: свѣ́тъ бо неви́дѧщїи ви́дѣша, и҆ глаго́ланїе прїѧ́ша пре́жде сꙋ́ще нѣмі́и, всесла́вне а҆леѯі́е.
Ви́дѣнъ бы́лъ є҆сѝ предлежа́щь, и҆ къ погребе́нїю несо́мъ ꙗ҆́кѡ со́лнце, ѻ҆́ч҃е, и҆спꙋща́ѧ и҆сцѣле́нїй зари̑ пресла́внѡ, и҆ тє́мныѧ стра̑сти ѿгонѧ̀, и҆ ѡ҆палѧ́ѧ де́мѡны, и҆ просвѣща́ѧ бг҃омꙋ̑дрыѧ.
Прїи́де погребсти́ тѧ патрїа́рхѡвъ пе́рвѣйшїй: ца́рь же вельмѝ хрⷭ҇толюби́вѣйшїй, кнѧ́зи, ста́рцы, и҆ ю҆́нїи, и҆ мона́шествꙋющихъ ли́цы, бжⷭ҇твеннымъ манове́нїемъ ѡ҆свѧща́ющесѧ прикоснове́нїемъ твои́мъ, блаже́нне.
Восхище́нъ бы́лъ є҆сѝ на колесни́цѣ добродѣ́телей несо́мъ: и҆ почива́еши и҆дѣ́же преподо́бныхъ чи́ни, собо́ръ а҆пⷭ҇лъ и҆ мꙋ́ченикѡвъ, патрїа́рхѡвъ и҆ всѣ́хъ пра́вєдникъ: съ ни́миже на́съ помѧнѝ, почита́ющыѧ тѧ̀, а҆леѯі́е.
Бг҃оро́диченъ: Гла́съ тебѣ̀ прино́симъ гаврїи́ловъ, всенепоро́чнаѧ, ра́дꙋйсѧ, глаго́люще, ни́во недѣ́ланнаѧ: ра́дꙋйсѧ, клѧ́твы разрѣше́нїе, ра́дꙋйсѧ, и҆сто́чниче воды̀ живо́тныѧ, преподо́бныхъ похвало̀, бцⷣе приснодв҃о.
Житие преподобного Алексия, человека Божия
Преподобный Алексий, человек Божий, родился в Риме от знатных и благочестивых родителей. Отец его Евфимиан был сенатором. Он отличался душевной добротой, был милосерден к больным и страждущим, ежедневно устраивал у себя дома три стола: для сирот и вдов, для путников и для нищих. У Евфимиана и жены его Аглаиды долго не было детей, и это омрачало их счастье. Но благочестивая Аглаида не оставляла надежды – и услышал ее Бог, и послал им сына. Отец назвал младенца Алексий (в переводе с греческого «защитник»). Святой Алексий рос здоровым ребенком, хорошо и прилежно учился. Когда же он достиг совершеннолетия, Евфимиан и Аглаида решили его женить. Они выбрали для сына девушку царской крови, очень красивую и богатую. Оставшись после свадьбы наедине с молодой женой, святой Алексий отдал ей свой золотой перстень и поясную пряжку со словами: «Сохрани это, и да будет между тобой и мной Господь, доколе не обновит нас Своею благодатью». Потом он вышел из брачного покоя и той же ночью покинул отчий дом. Сев на корабль, отплывающий на Восток, юноша прибыл в Лаодикию Сирийскую. Здесь он пристал к погонщикам ослов и добрался с ними до города Эдессы, где хранился Нерукотворный образ Господа, запечатленный на плащанице. Раздав остатки имущества, юноша оделся в лохмотья и стал просить милостыню в притворе храма Пресвятой Богородицы. Каждое воскресенье приобщался он Святых Христовых Тайн. По ночам Алексий бодрствовал и молился. Вкушал он только хлеб и воду.
Тем временем родители и жена святого Алексия, опечаленные его исчезновением, послали слуг своих на поиски. Были они и в Эдессе, входили в храм Пресвятой Богородицы и подавали милостыню святому Алексию, не узнав его.
Через некоторое время слуги вернулись в Рим, так и не найдя святого Алексия. И никому из родных не было откровения о нем. Тогда они смирились и, хотя продолжали скорбеть и тосковать о нем, но положились на волю Божию.
Преподобный Алексий провел в Эдессе, прося милостыню в притворе храма Богородицы, семнадцать лет. Сама Пречистая, явившись во сне церковному сторожу, открыла, что нищий Алексий есть человек Божий. Когда же жители Эдессы стали чтить его, преподобный Алексий тайно бежал. Он думал отправиться в г. Тарс (в Малой Азии, родина святого апостола Павла), но корабль, на котором плыл преподобный Алексий, в сильную бурю сбился с курса, долго блуждал и пристал наконец к берегам Италии, невдалеке от Рима. Святой Алексий, узрев в этом промысл Божий, пошел к дому отца своего, ибо был уверен, что его не узнают. Встретив отца своего Евфимиана, он попросил у него приюта и упомянул о кровных его, пребывающих в странствии. Тот рад был принять нищего, дал ему место в сенях своего дома, велел носить ему пищу с хозяйского стола и приставил слугу для помощи ему. Остальные слуги из зависти стали исподтишка оскорблять нищего, но преподобный Алексий прозрел в этом дьявольское наущение и принимал издевательства со смирением и радостью. Он по-прежнему питался хлебом и водой, а по ночам бодрствовал и молился. Так прошло еще семнадцать лет. Когда же приблизился час кончины его, преподобный Алексий написал всю жизнь свою, и то тайное, что было известно отцу с матерью, и слова, сказанные жене в брачном покое.
В воскресенье после Божественной литургии в соборе святого апостола Петра совершилось чудо. От святого престола изшел глас свыше: «Ищите человека Божия, чтобы он помолился о Риме и всем народе его». Весь народ в ужасе и восторге пал ниц. В четверг вечером в соборе апостола Петра молили Господа открыть им человека Божия – и с престола изшел глас: «В доме Евфимиана – человек Божий, там ищите». В храме присутствовали римский император Гонорий (395–423), а также папа римский Иннокентий I (402–417). Они обратились к Евфимиану, но тот ничего не знал. Тогда слуга, приставленный к святому Алексию, рассказал Евфимиану о его праведности. Евфимиан поспешил к преподобному Алексию, но уже не застал его в живых. Лик блаженно почившего святого сиял светом нездешним. В руке преподобный Алексий держал крепко зажатый свиток. Тело святого Алексия с подобающими почестями перенесли и положили на ложе. Император и папа римский преклонили колена, прося святого разжать руку. И святой Алексий исполнил их просьбу.
Свиток с жизнеописанием святого был прочитан чтецом храма во имя святого апостола Петра. Отец, мать и жена святого Алексия с плачем припали к телу святого, поклонились его честным останкам. При виде такого события многие плакали. Ложе с телом святого Алексия было поставлено посреди центральной площади. К нему стал стекаться народ, чтобы очиститься и разрешиться от недугов своих. Немые начинали говорить, слепцы прозревали, одержимые и душевнобольные выздоравливали. Видя такую благодать, император Гонорий и папа Иннокентий I сами понесли тело святого в погребальной процессии. Честные останки святого Алексия, человека Божия, погребены в храме во имя святого Вонифатия 17 марта 411 года. В 1216 году были обретены мощи святого. Житие его исстари было одним из самых любимых на Руси.
См. также:
- Житие преподобного Алексия, человека Божия свт. Димитрий Ростовский
- Алексей Человек Божий А.И. Успенский
- Жизнь и подвиги св. Алексия, человека Божия Л.И. Денисов