Канон святому праведному Филарету Милостивому, Пафлагонянину (первый)
Припев: Святы́й пра́ведный Филаре́те, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 14 декабря (01 декабря ст. ст.)
Глас 1.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Христо́с ражда́ется — сла́вите! Христо́с с Небе́с — сря́щите! Христо́с на земли́ — возноси́теся! По́йте Го́сподеви, вся́ земля́, и весе́лием воспо́йте, лю́дие, я́ко просла́вися.
Недоуме́нным язы́ком и устна́ми хвалу́ кра́ткую принося́ твоему́, Филаре́те, Богоподража́тельному житию́, молю́ тя́: я́ко ми́лостивый, Спа́са и Бо́га ми́лость испроси́ ми́ твои́ми моли́твами.
Укрепля́ема тя́ си́лою Ду́ха, ничто́же от до́льних преклони́ти тя́ возмо́же, горе́ взира́юща при́сно умо́м и вожделева́юща непрестаю́щее улучи́ти блаже́нство.
Благода́ть Ду́ха, обре́тши се́рдце твое́ таково́, яково́ же уго́дно е́сть е́й, всели́ся в не и обита́ет в не́м, неоску́дный вои́стинну в не́м явля́я ми́лости исто́чник, доброде́тели же вся́кия вмести́лище, досточу́дне.
Богоро́дичен: Безсе́менне во чре́ве прия́ла еси́ Сло́во, еди́наго от Тро́ицы, Всенепоро́чная, и Сего́ по пло́ти родила́ еси́, пребы́вши по рождестве́, я́коже пре́жде рождества́, Де́ва. Сего́, я́ко Сы́на Твоего́ и Бо́га, о на́с при́сно моли́.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Пре́жде ве́к от Отца́ рожде́нному нетле́нно Сы́ну и в после́дняя от Де́вы воплоще́нному безсе́менно, Христу́ Бо́гу возопии́м: вознесы́й ро́г на́ш, Свя́т еси́, Го́споди.
Пре́жде ве́к от Отца́ неизрече́нно рожде́ннаго Сы́на и в после́дняя от Де́вы воплоще́ннаго безсе́менне Христа́ подража́тель бы́в, по достоя́нию Христоподража́тельный глаго́лешися, Филаре́те.
Ве́лие твое́, блаже́нне, милосе́рдие Го́спода возвесели́: напита́л бо еси́ а́лчуща, оде́ял еси́ на́га, стра́нна вве́л еси́ в до́м тво́й и не́мощна раде́тельне посети́л еси́, свя́те.
Вся́ страна́ Пафлаго́нская весели́тся дне́сь, чту́щи твою́ па́мять всечестну́ю, А́мния же пелена́ми твои́ми хва́лится, вопию́щи: возвели́чихся и а́з тобо́ю, свя́те Филаре́те.
Богоро́дичен: Святе́йшая А́нгел и всея́ тва́ри вели́каго О́тчаго Сове́та А́нгела дне́сь ражда́ет пло́тию во спасе́ние все́х, пою́щих Ему́ непреста́нно: Свя́т еси́, Го́споди.
Конда́к, гла́с 4:
Доброде́тельми украша́яся и стра́хом Бо́жиим, преди́вен во все́х яви́ся Ца́рскаго гра́да, ни́щим сокро́вище бога́тства разда́в и нетле́нно благи́х бога́тство на Небесе́х прие́м. Те́мже всю́ду и везде́, Филаре́те, чту́щих тя́ помина́й, сла́во пра́ведным и похвало́.
Седа́лен, гла́с 8:
Милостинолю́бный по́мысл восприя́в, благосострада́телен яви́лся еси́ ни́щим и нужда́ющимся, всеблаже́нне, сего́ ра́ди зва́ние, дея́нию сро́дное, у все́х но́сиши, ве́рно чту́щих тя́. Те́мже и Пода́тель бла́г ве́лиею ми́лостию поми́лова и сла́вно просла́ви тя́, ми́лостиве Филаре́те. Христа́ у́бо моли́ грехо́в оставле́ние дарова́ти пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Богоро́дичен: Рождества́ Христо́ва предпра́зднственная соверша́юще, ве́рнии, торжеству́им и досто́йне вси́ предусря́щим, я́коже волсви́, даронося́ще доброде́тели и пою́ще А́нгелов пе́снь но́вую от Де́вы Богоотрокови́цы в Вифлее́ме без се́мене ражда́ющемуся Бо́гу на́шему, Его́же сла́вят вся́ческая.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Же́зл из ко́рене Иессе́ова и цве́т от него́, Христе́, от Де́вы прозя́бл еси́, из горы́, Хва́льный, приосене́нныя ча́щи прише́л еси́, вопло́щся от Неискусому́жныя, Невеще́ственный и Бо́же. Сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Храни́тель за́поведей Христо́вых бы́л еси́ тща́тельнейший и исполни́тель непосты́дный: Бо́га бо от се́рдца и бра́та, я́ко себе́ сама́го, возлюби́л еси́, обои́м воздава́я, всесла́вне, подоба́ющая.
От Бо́га изрече́нное за преслуша́ние Ада́му осужде́ние: в по́те лица́ твоего́ сне́си хле́б тво́й, — обнося́ в по́мысле, смире́нне зе́млю возде́ловал еси́, я́же и подава́ше тебе́ потре́бная к житию́ оби́льне.
Избавле́ние души́ му́жа — свое́ ему́ бога́тство, глаго́лет при́тча. Но, о, му́жества! ты́ отда́л еси́ после́дняго от двою́ вола́ бли́жнему твоему́ и сего́ ра́ди поноси́мый от супру́ги твоея́, я́ко неразу́мный и неключи́мый, благослове́ниями то́й возда́л еси́.
Богоро́дичен: Ты́ вои́стинну вы́сшая челове́ков и А́нгел честне́йшая, Богоро́дице Де́во, яви́лася еси́: вся́ческих бо Творца́ во чре́ве прия́ла и родила́ еси́ без се́мене, благоволи́вшаго вочелове́читися от Тебе́ во спасе́ние ду́ш на́ших.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Бо́г Сы́й ми́ра, Оте́ц щедро́т, Вели́каго Сове́та Твоего́ А́нгела, ми́р подава́юща, посла́л еси́ на́м. Те́м, Богоразу́мия к све́ту наста́вльшеся, от но́щи у́тренююще, славосло́вим Тя́, Человеколю́бче.
Ско́р сы́й в раздая́нии и ми́ловании, отдава́л еси́ и после́дняя твоя́ тре́бующим, те́мже Ева́нгелию Христо́ву вои́стинну после́довал еси́, подража́я в милосе́рдии Отцу́ Небе́сному.
Слы́ша стропти́вая словеса́ жены́ и ча́д твои́х, укоря́ющих тя́ за милосе́рдие, благоду́шне терпе́л еси́, всеблаже́нне, я́коже И́ов, оба́че и предре́кл еси́ и́м, я́ко прови́дец, от Бо́га воздая́ние благотворе́ния твоего́, сла́вне.
Объе́млется печа́лию и го́рестию мно́гою со ча́ды супру́жница твоя́, слы́шащи гла́с дои́лицы, ю́ницу свою́ зову́щия, ты́ же, безпеча́лен пребыва́я в лише́ниях, о прося́щих тя́ сле́зно па́че боле́зновал еси́.
Богоро́дичен: Спаси́тельный кро́в и все́х ра́дование, предваря́ющая ско́ро и спаса́ющая, умилосе́рдися и ны́не, взыва́ем к Тебе́, Чи́стая, о на́с, призыва́ющих Тя́ всегда́ во обстоя́нии: предста́тельства бо у Бо́га ина́го равномо́щнаго не и́мамы.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Из утро́бы Ио́ну младе́нца изблева́ морски́й зве́рь, якова́ прия́т; в Де́ву же все́льшееся Сло́во и пло́ть прие́мшее про́йде, сохра́ншее нетле́нну: Его́же, бо не пострада́ истле́ния, Ро́ждшую сохрани́ неврежде́нну.
Благонаме́рения твоего́ неизме́нность ве́лие е́сть вои́стинну соверше́нство: ше́ствуя бо в житии́ путе́м ца́рским, вше́л еси́ со дерзнове́нием в Ца́рствие непрестаю́щее, иде́же соца́рствуеши ве́чному Царю́ Сла́вы, ми́лостиве Филаре́те.
Ино́го Авраа́ма показа́ тя́ ми́рови ве́ра вку́пе и человеколю́бие твое́: боголю́бне бо ко все́м благо́е расположе́ние явля́л еси́, доброхо́тне же все́м тре́бующим подава́л еси́. Сего́ ра́ди бога́тне воздая́ше тебе́ Бо́г в де́лех твои́х.
Что́ ми́ зла́то, что́ ми́ бога́тство, сла́ва же и вся́ земна́я мимотеку́щая? Ничто́же су́ть вся́ко, поне́же в ничто́ обраща́ются, многолюбе́зно же ми́ еди́но бога́тство Небе́сное, всегда́ пребыва́ющее,— Филаре́та язы́к провещава́ше.
Богоро́дичен: Не́др не отлучи́вся Безнача́льнаго Роди́теля, Сы́н безма́терний во утро́бу Чи́стыя Де́вы вселя́ется, без отца́ воплоща́емь, Ца́рь пра́вды, Бо́г. Того́ ро́д стра́шен, неисповеди́мь и неизсле́димь.
Конда́к, гла́с 3.
И́стинно всеизря́дная твоя́ ку́пля зри́тся и му́дрою бы́ти су́дится все́ми благому́дрствующими: отда́л бо еси́ до́льняя и кратковре́менная, взыску́я Го́рних и ве́чных. Те́мже и досто́йно стяжа́л еси́ ве́чную сла́ву, ми́лостиве Филаре́те.
И́кос:
Го́спода услы́шал еси́, во Ева́нгелии законополага́юща: продади́те име́ния ва́ша и дади́те ми́лостыню, сотвори́те себе́ влага́лища неветша́юща, сокро́вище неоскудева́ющее на Небесе́х, иде́же ни та́ть кра́дет, ни мо́ль истлева́ет. Сего́ Боже́ственнаго и к соверше́нству возводя́щаго законоположе́ния ре́вностный исполни́тель бы́л еси́: про́дал бо еси́ вся́ и да́л еси́ ми́лостыню, сотвори́л еси́ себе́ влага́лища нетле́нна и сокро́виществовал еси́ сокро́вище на Небесе́х некра́домое. Сего́ ра́ди и блаже́нствуеши со благослове́нными Отца́ Небе́снаго, я́ко насле́дник от сложе́ния ми́ра угото́ваннаго Ца́рствия, ми́лостиве Филаре́те.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: О́троцы, благоче́стию совоспита́ни, злочести́ваго веле́ния небре́гше, о́гненнаго преще́ния не убоя́шася, но, посреди́ пла́мене стоя́ще, поя́ху: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.
В тебе́, не то́чию не изме́ншемся от диа́воля нападе́ния, но па́че в доброде́тели укре́пльшемся, Филаре́те, вои́стинну Христо́с просла́вися, вра́г же, искуша́яй тя́, постыде́ся. Сего́ ра́ди взыва́л еси́: Бо́же, благослове́н еси́.
На предложе́ние твое́, блаже́нне, призира́ет Христо́с и воздае́т ти́ мно́гими благи́ми пе́рвее, по искуше́нии же и бо́льшими. Сего́ ра́ди и взыва́л еси́: Бо́же, благослове́н еси́.
Нра́в тво́й страннолюби́вому нра́ву Авраа́мову подо́бится, блаже́нне Филаре́те: ты́ бо, я́коже то́й, пу́тники не оставля́л еси́ мимоити́, но са́м во сре́тение и́м те́кл еси́, взыва́я: Бо́же, благослове́н еси́.
Богоро́дичен: От все́х прие́млющи проше́ния, Богоро́дице, моли́ся Сы́ну Твоему́ и Бо́гу от все́х зо́л изба́витися на́м, чту́щим Тя́ и ко Го́споду взыва́ющим: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Чу́да преесте́ственнаго росода́тельная изобрази́ пе́щь о́браз: не бо, я́же прия́т, пали́т ю́ныя, я́ко ниже́ о́гнь Божества́ — Де́вы, в Ню́же вни́де утро́бу. Те́м, воспева́юще, воспои́м: да благослови́т тва́рь вся́ Го́спода и превозно́сит во вся́ ве́ки.
Гостеприи́мство твое́, ми́лостиве, чу́да бы́сть вои́стинну вино́вно, егда́ благоприя́тен показа́ся невестоводи́телем царя́ и самому́ царю́ Христоиме́нному вну́ки твоея́ о́браз. Сего́ ра́ди и жре́бий благи́й устро́ися е́й ку́пно с тобо́ю Бо́жиим смотре́нием, вся́ пра́вящим.
Глаго́лы му́дрости, о́тче, прия́л еси́ во глубину́ души́ твоея́, сего́ ра́ди от блага́го сокро́вища се́рдца твоего́ благи́я плоды́ изне́сл еси́. Те́мже восприя́л еси́ блага́я и в животе́ твое́м, бы́в сро́дник царе́в сла́вный и бога́тый, по успе́нии же твое́м Ца́рствие Небе́сное насле́довал еси́.
Вели́ка и́стинно показа́ тя́ ра́зума твоего́ и́стина, блаже́нне, а не от челове́к сла́ва и све́тлость привре́меннаго досто́инства, я́ко при́сно пребыва́ющих взыску́я, к те́м вся́чески стреми́лся еси́. Те́мже тя́ восхваля́ем, Филаре́те Богому́дре.
Богоро́дичен: Стра́ннаго собы́тия о́браз показа́ купина́, неопа́льно горя́щая дре́вле на горе́ Сина́и, та́инство рождества́ Твоего́ прообразу́ющи, Пренепоро́чная Де́во: о́гнь бо в Тебе́ Божества́ все́льшийся неврежде́нну Тя́ сохрани́. Сего́ ра́ди Тя́ пое́м во вся́ ве́ки.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Та́инство стра́нное ви́жу и пресла́вное: Не́бо — верте́п; престо́л Херуви́мский — Де́ву; я́сли — вмести́лище, в ни́хже возлеже́ Невмести́мый — Христо́с Бо́г, Его́же, воспева́юще, велича́ем.
Чудесы́ Бо́г прославля́ет и кончи́ну твою́, Филаре́те: прикоснове́нием бо ко гро́бу твоему́ прогоня́ется де́мон, стужа́яй от рожде́ния ни́щему, всегда́ тобо́ю ми́луемому, сострада́тельне.
Предрека́еши, я́ко ины́й Иа́ков, ча́дом твои́м иму́щая бы́ти, ку́пно же и законополага́еши и́м ми́лостивым бы́ти, я́коже ты́; и́хже и благословя́, пре́дал еси́ в ру́це Бо́жии святу́ю твою́ ду́шу, блаже́нне.
Приими́ от на́с, Филаре́те, я́ко досто́йную, сию́ пе́снь малобде́нную, я́коже и Христо́с прия́т вдови́цы две́ ле́пте, и испроси́ на́м, всеблаже́нне, у Христа́ Бо́га на́шего ве́лию и бога́тую ми́лость.
Богоро́дичен: Спасе́ся вся́ тва́рь Рождество́м Твои́м, и отъя́ Госпо́дь пла́ч и рыда́ние, и вся́ку сле́зу от вся́каго лица́, Чи́стая Богоро́дице, Всенепоро́чная, те́мже досто́йно ублажа́ем Тя́, А́нгелов и челове́ков Ра́досте.
Свети́лен:
Филаре́та па́мять ми́лостиваго, ве́рнии, почти́м досто́йно, я́ко долго́в оставле́ние и разреше́ние согреше́ний того́ моли́твами улуча́ем вси́.
Праведный Филарет Милостивый, сын Георгия и Анны, воспитанный в благочестии и страхе Божием, жил в VIII в. в селении Амнии Пафлагонской области (Малая Азия). Жена его, Феозва, была из богатой и знатной семьи, у них были дети: сын Иоат и дочери Ипатия и Еванфия.
Филарет был богатым и знатным вельможей, но богатство его не радовало. Зная, как много людей страдает от бедности, вспоминал он слова Спасителя о Страшном Суде и о "малых сих" (Мф.25:40), слова апостола о том, что человек, умирая, ничего не уносит из мира (1Тим.6:7), строки царя Давида о вознаграждении праведника (Пс.36:25). И Филарет прославился нищелюбием.
Однажды измаильтяне (арабы) напали на Пафлагонию, опустошили страну и разграбили имущество Филарета. У него осталось 2 вола, корова, несколько ульев и дом. Но и это, последнее, он постепенно раздал бедным. Стойко и кротко переносил он упреки жены и насмешки детей. "Я имею в тайниках, вам неизвестных, такое богатство и такие сокровища, – отвечал он родным, – которых достанет вам, даже если вы и сто лет проживете без труда и ни о чем не заботясь".
И Господь воздал Филарету за его милосердие: когда была отдана последняя мера пшеницы, его старый друг прислал ему сорок мер, а после того, как была отдана нищему теплая одежда, к нему вернулось богатство.
В то время византийская императрица Ирина (797–802) искала невесту для сына – будущего соправителя Константина Багрянородного (780–797) и для этого по всей империи разослала послов. Послы не миновали и Амнии. Когда Филарет и Феозва узнали, что высочайшие гости должны посетить и их дом, Филарет очень обрадовался, а Феозва опечалилась: в доме не было вообще никакой еды, а о подобающем угощении нечего было и думать. Но Филарет приказал жене хорошенько убрать в доме. Соседи, узнав, что ожидаются царские послы, принесли в изобилии всё для богатого пира. Послы отобрали для царских смотрин вместе с 10 красивейшими девушками внучку Филарета Марию. Мария превзошла своих соперниц добротой и скромностью и стала царицей, а Константин Багрянородный щедро одарил Филарета. Так вернулись к Филарету слава и богатство. Но, как и прежде, святой нищелюбец щедро раздавал милостыню и устраивал трапезы для нищих, и сам служил им во время этих трапез. Все удивлялись смирению Филарета и говорили: "Поистине человек этот весь Божий, истинный ученик Христов".
Слуге он приказал сделать три ящика и наполнить их порознь золотыми, серебряными и медными монетами: из первого получали милостыню совсем неимущие, из второго – лишившиеся средств, а из третьего – те, кто лицемерно выманивал деньги.
Так, не приемля почестей, в смирении и нищелюбии достиг блаженный старец 90 лет. Предвидя свою кончину, он отправился в константинопольский монастырь Родольфию, роздал там всё, что имел при себе, на монастырские нужды и нищим. Призвав родных, наставлял их в нищелюбии и нестяжательности и мирно преставился Богу. Скончался он в 792 году и погребен в обители Суда Родольфия в Константинополе.
Святость праведного Филарета подтвердило явленное после его смерти чудо. Когда тело святого несли к месту погребения, один человек, одержимый бесом, схватился за гроб и следовал с погребальной процессией. На кладбище произошло исцеление бесноватого: бес повалил человека на землю, а сам вышел из него. Многие другие чудеса и исцеления совершались при гробе святого.
После смерти праведного Филарета его жена Феозва трудилась, восстанавливая в Пафлагонии монастыри и храмы, разрушенные во время иноземных нашествий.
См. также: "Житие св. праведного Филарета Милостивого" в изложении свт. Димитрия Ростовского.