Канон святому первоверховному апостолу Петру
Припев: Святы́й апо́столе Пéтре, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 29 января (16 января ст. ст.); 12 июля (29 июня ст. ст.)
Глас 4.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Не́сть Тебе́ подо́бен, препросла́вленный Го́споди, руко́ю бо кре́пкою изба́вил еси́ лю́ди, я́же стяжа́л еси́, Человеколю́бче.
Верхо́внейшаго апо́столов дне́сь, я́ко первозва́ннаго Христо́ва, богодохнове́нными пе́сньми досто́йно воспои́м.
Тя́ предве́чный проуве́дев, предуста́ви, всеблаже́нне Пе́тре, я́ко предста́теля Своея́ Це́ркве и первопресто́льника.
Ни пло́ть, ниже́ кро́вь тебе́, но Оте́ц вдохну́ Христа́ богосло́вити, Сы́на и́стиннаго Бо́га Вы́шняго, апо́столе.
Богоро́дичен: Го́ру святу́ю, превы́шнее носи́ло, Ма́терь Бо́жию и Де́ву и́стинную по рождестве́ воспое́м.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Не му́дростию, и си́лою, и бога́тством хва́лимся, но Тобо́ю, О́тчею Ипоста́сною му́дростию, Христе́: не́сть бо свя́т, па́че Тебе́, Человеколю́бче.
Тя́, блаже́нна, сла́дкая уста́ Христа́ Бо́га и сокро́вище тве́рдо Ца́рствия показа́ша. Те́мже воспева́ем тя́, Пе́тре апо́столе.
На ка́мени твоего́ Богосло́вия водрузи́ Влады́ка Иису́с Це́рковь непрекло́нну, в не́йже тя́, апо́столе Пе́тре, сла́вим.
Я́ко пребо́льши А́нгел Пе́тр в телеси́: во све́тлом бо прише́ствии сего́ Христо́с Бо́г судию́ же и соседа́теля бы́ти рече́.
Богоро́дичен: Неискусобра́чная, Бо́га пло́тию ро́ждшая, стра́стными прило́ги преклоне́нна мя́ утверди́: не́сть бо, Чи́стая, ра́зве Тебе́, помо́щницы.
Ипакои́, гла́с 8:
Ка́я темни́ца не име́ тебе́ ю́зника? Ка́я же Це́рковь не и́мать тя́ вити́ю? Дама́ск великому́дрствует о тебе́, Па́вле, ве́де бо тя́ запя́та све́том; Ри́м, твою́ кро́вь прие́мый, и то́й хва́лится, но и Та́рс мно́жае ра́дуется и лю́бит, почита́я твои́ пелены́. Пе́тре, ве́ры ка́меню, Па́вле, похвало́ вселе́нныя, от Ри́ма соше́дшеся, утверди́те на́с.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Се́й Бо́г на́ш, от Де́вы вопло́щся и естество́ обожи́в, Его́же воспева́юще, вопие́м: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Челове́ком ловца́ тя, я́коже обеща́ Христо́с, соде́ла Боже́ственна Своея́ Це́ркве, пе́рвому вручи́в корми́ла.
Тобо́ю умоля́емь Жизнода́вец Иису́с, вяза́ти же и реши́ти да́вый тебе́ вла́сть, Пе́тре, да бу́дет ми́ ми́лостив.
Христо́во Ца́рствие отве́рсти приле́жно моли́ся, Пе́тре, Боже́ственную твою́ па́мять ве́рою несумне́нною чту́щим.
Богоро́дичен: Госпоже́ Всепе́тая, Богороди́тельнице, моя́ помышле́ния Твои́ми моли́твами очи́стивши, покажи́ мя благопло́дна, Ма́ти все́х Бо́га.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Стяжа́вый ны́, избра́нныя лю́ди Кро́вию Твое́ю, Го́споди, Тво́й ми́р да́ждь на́м, во единомы́слии сохраня́я ста́до Твое́.
И́же от любве́ прии́м дерзнове́ние к Бо́гу, досто́йно чуди́мь быва́ше лове́ц и неве́жда, чудоде́йствуя пресла́вно благода́тию.
Не зла́то Тебе́ ра́ди, ни сребро́, Христе́, Боже́ственный Тво́й апо́стол, но доброде́тель стяжа́в, чуде́с обогати́ся си́лою.
Исправля́хуся стопы́ и гле́зне хромы́х, де́йственным твои́м глаго́лом: Боже́ственным бо Ду́хом соверша́хуся пресла́вныя ве́щи.
Богоро́дичен: Воплоти́ся Бо́г по ипоста́си, Чи́стая, из Тебе́ пло́тию соединя́емь, пребы́в неизме́нен, по Боже́ственному существу́ безпло́тен.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: В ки́те, Христе́, тридне́вновав, Ио́на прописа́ Тя, Безсме́ртнаго, я́ко ме́ртва во́лею в се́рдце земне́м тридне́вновавша.
Я́коже дре́вле, Христе́, десни́цею Твое́ю по воде́ пе́ша ходя́ща Петра́ спа́сл еси́, и мене́, потопля́ема бу́рею лю́тых напа́стей, спаси́, я́ко Милосе́рд.
Оста́вил еси́, о Пе́тре, не су́щая, и су́щая дости́гл еси́, я́коже не́кий купе́ц, и я́ве улови́л еси́ би́сер, Христа́, многоце́нный.
Искуша́ти безу́мно покуси́вшияся Ду́ха Пресвята́го, Пе́тре, умертви́л еси́: Его́же богосло́вил еси́ ты́ пе́рвее, я́ве испове́дав Бо́га, всеблаже́нне.
Богоро́дичен: Вся́каго вы́шша существа́ Сло́во Бо́жие родила́ еси́, воплоще́нно на́м, те́мже Богоро́дицу Тя́ устна́ми же и душе́ю пропове́даем.
Конда́к, гла́с 2:
Тве́рдыя и Боговеща́нныя пропове́датели, ве́рх апо́столов Твои́х, Го́споди, прия́л еси́ в наслажде́ние благи́х Твои́х и поко́й: боле́зни бо о́нех и сме́рть прия́л еси́ па́че вся́каго всепло́дия, Еди́не, све́дый серде́чная.
И́кос:
Уясни́ мо́й язы́к, Спа́се мо́й, разшири́в моя́ уста́ и испо́лнив я́, умили́ се́рдце мое́, да, я́же глаго́лю, после́дую и, я́же у́бо учу́, сотворю́ пе́рвее: вся́к бо творя́ и уча́, рече́, се́й вели́к е́сть. А́ще бо глаго́лю, и не творю́, я́ко ме́дь звеня́щая вменю́ся; те́мже рещи́ ми подо́бная и твори́ти поле́зная да́руй, Еди́не, све́дый серде́чная.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: В нача́ле Безнача́льное Сло́во, со Отце́м и Ду́хом, Сы́н Единоро́дный, благослове́н еси́, и превозноси́мый Бо́же оте́ц на́ших.
Ми́лостивному, Боже́ственным про́мыслом Христо́вым наказу́емь, подо́битися попуще́н бы́л еси́, пре́жде стра́сти, Пе́тре, отверже́ния подпа́сти волне́нию.
Тебе́ Христо́с, первозва́нному и зело́ возлю́бленному, я́ко председа́телю благосла́вну апо́столов, пе́рвому явля́ется, воскре́с от гро́ба.
Твое́ трикра́тное, е́же пре́жде стра́сти, исцеля́я отверже́ние, Влады́ка трикра́тным боговеща́нным, Пе́тре, вопроше́нием утвержда́ет любо́вь.
Е́же ко Христу́, Пе́тре, любле́ния, предлага́л еси́ свиде́теля и Всеви́дящаго я́ко Бо́га Сло́ва, те́мже и люби́мое вруча́ет тебе́ ста́до.
Богоро́дичен: Я́же во утро́бе Преве́чное, от Отца́ возсия́вшее Бо́га Сло́во пло́тию заче́ншую, вси́ ублажа́ем, я́ко Ма́терь все́х Бо́га.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Вся́ческая нося́й непристу́пною Твое́ю си́лою, Христе́, преподо́бныя Твоя́ о́троки в пла́мени ороси́л еси́, зову́щия: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Возде́жут твои́ ру́це и ко кресту́ тя препоя́шут, – Влады́ка предре́к, Пе́тре, повелева́ет после́довати зову́щу: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Благода́ти сло́вом Ене́я, у́бо разсла́бленна лю́те, Тави́фу же уме́ршую, чудоде́йствуя, воскреси́л еси́, зову́щия: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.
И́же Петру́ язы́ки очище́ны пове́дав, Христе́, духо́вною заре́ю и мне́ помышле́ния очи́сти, зову́щу: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Богоро́дичен: Всесвята́я Де́во, Я́же Бо́га Сло́ва ро́ждшая пло́тию, души́ моея́ мра́к Твои́ми моли́твами отгна́вши, просвети́, взыва́юща: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Тя́, пресла́вную Неве́сту и Всесвяту́ю Богоро́дицу, Зижди́теля ро́ждшую неви́димых же и все́х ви́димых, пе́сньми велича́ем.
Твоя́ преизя́щная благода́ть сла́вится досто́йно, се́ни бо твое́й стра́сти немощны́х, Пе́тре, отгоня́ющей, те́мже тя́ велича́ем.
Мечта́ньми Си́мона волхва́ богобо́рца взя́та к возду́шней высоте́, низложи́в неизглаго́ланною Боже́ственною си́лою, Пе́тр ублажа́ется.
Согреше́ний разреше́ние моли́твами твои́ми пода́ждь, просвеще́ние же се́рдца и весе́лие ду́ха пою́щим па́мять твою́, апо́столе.
Твоя́ вся́ испо́лнена сла́вы, освяще́ния же и чуде́с: словеса́, мо́щи, пе́рсть и ве́рою, Пе́тре, покланя́емыя и любо́вию Боже́ственныя вери́ги.
Богоро́дичен: Твое́ и́мя Пло́д чре́ва соде́я лико́вника пе́снь пе́ти Тебе́, И́же ра́дость ро́ждши, велегла́сно – ра́дуйся – провещава́юща.
Свети́лен.
Апо́столов вси́ ве́рх воспое́м, Петра́ и Па́вла Боже́ственныя, вселе́нныя свети́льники, пропове́дники ве́ры, богосло́вныя трубы́, уче́ний сказа́тели, церко́вныя столпы́ и разори́тели ле́сти.
Богоро́дичен: Вели́ко и пресла́вно рождества́ Твоего́ та́инство, Богора́дованная Отрокови́це и Богома́ти Де́во, проро́цы пропове́даша, апо́столи научи́ша, му́ченицы испове́даша, А́нгели же воспева́ют и челове́цы покланя́ются.
Пѣ́снь а҃.
І҆рмо́съ: Нѣ́сть тебѣ̀ подо́бенъ, препросла́вленный гдⷭ҇и, рꙋко́ю бо крѣ́пкою и҆зба́вилъ є҆сѝ лю́ди, ꙗ҆̀же стѧжа́лъ є҆сѝ, чл҃вѣколю́бче.
Верхо́внѣйшаго а҆пⷭ҇лѡвъ дне́сь, ꙗ҆́кѡ первозва́ннаго хрⷭ҇то́ва, бг҃одохнове́нными пѣ́сньми досто́йнѡ воспои́мъ.
Тѧ̀ предвѣ́чный проꙋвѣ́дѣвъ пред̾ꙋста́ви, всебл҃же́нне пе́тре, ꙗ҆́кѡ предста́телѧ своеѧ̀ цр҃кве, и҆ первопресто́льника.
Ни пло́ть, нижѐ кро́вь тебѣ̀, но ѻ҆ц҃ъ вдохнꙋ̀, хрⷭ҇та̀ бг҃осло́вити сн҃а и҆́стиннаго бг҃а вы́шнѧгѡ, а҆пⷭ҇ле.
Бг҃оро́диченъ: Го́рꙋ ст҃ꙋ́ю, превы́шнее носи́ло, мт҃рь бж҃їю и҆ дв҃ꙋ и҆́стиннꙋю по ржⷭ҇твѣ̀, воспое́мъ.
Пѣ́снь г҃.
І҆рмо́съ: Не мꙋ́дростїю и҆ си́лою, и҆ бога́тствомъ хва́лимсѧ, но тобо́ю, ѻ҆́ч҃ею ѵ҆поста́сною мꙋ́дростїю, хрⷭ҇тѐ: нѣ́сть бо свѧ́тъ, па́че тебє̀, чл҃вѣколю́бче.
Тѧ̀ блаже́нна, сла̑дкаѧ ᲂу҆ста̀ хрⷭ҇та̀ бг҃а, и҆ сокро́вище тве́рдо црⷭ҇твїѧ показа́ша. тѣ́мже воспѣва́емъ тѧ̀, пе́тре а҆пⷭ҇толе.
На ка́мени твоегѡ̀ бг҃осло́вїѧ водрꙋзѝ влⷣка і҆и҃съ це́рковь непрекло́ннꙋ, въ не́йже тѧ̀, а҆пⷭ҇ле пе́тре, сла́вимъ.
Ꙗ҆́кѡ пребо́льши а҆́гг҃лъ пе́тръ въ тѣлесѝ: во свѣ́тломъ бо прише́ствїи сего̀ хрⷭ҇то́съ бг҃ъ сꙋдїю́ же и҆ сосѣда́телѧ бы́ти речѐ.
Бг҃оро́диченъ: Неискꙋсобра́чнаѧ бг҃а пло́тїю ро́ждшаѧ, стра́стными прилѡ́ги преклоне́нна мѧ̀ ᲂу҆твердѝ: нѣ́сть бо, чⷭ҇таѧ, ра́звѣ тебє̀ помо́щницы.
Ѵ҆пакоѝ, гла́съ и҃:
Ка́ѧ темни́ца не и҆мѣ̀ тебѐ ю҆́зника; ка́ѧ же цр҃ковь не и҆́мать тѧ̀ виті́ю; дама́скъ великомꙋ́дрствꙋетъ ѡ҆ тебѣ̀, па́ѵле, вѣ́дѣ бо тѧ̀ запѧ́та свѣ́томъ: ри́мъ твою̀ кро́вь прїе́мый, и҆ то́й хва́литсѧ: но и҆ та́рсъ мно́жае ра́дꙋетсѧ, и҆ лю́битъ, почита́ѧ твоѝ пелєны̀. пе́тре, вѣ́ры ка́меню, па́ѵле, похвало̀ вселе́нныѧ, ѿ ри́ма соше́дшесѧ ᲂу҆тверди́те на́съ.
Пѣ́снь д҃.
І҆рмо́съ: Се́й бг҃ъ на́шъ, ѿ дв҃ы вопло́щсѧ, и҆ є҆стество̀ ѡ҆божи́въ, є҆го́же воспѣва́юще вопїе́мъ: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.
Человѣ́кѡмъ ловца́ тѧ, ꙗ҆́коже ѡ҆бѣща̀ хрⷭ҇то́съ, содѣ́ла бжⷭ҇твенна своеѧ̀ цр҃кве, пе́рвомꙋ врꙋчи́въ корми̑ла.
Тобо́ю ᲂу҆молѧ́емь жизнода́вецъ і҆и҃съ, вѧза́ти же и҆ рѣши́ти да́вый тебѣ̀ вла́сть, пе́тре, да бꙋ́детъ мѝ ми́лостивъ.
Хрⷭ҇то́во црⷭ҇твїе ѿве́рсти, прилѣ́жнѡ моли́сѧ, пе́тре, бжⷭ҇твеннꙋю твою̀ па́мѧть вѣ́рою несꙋмнѣ́нною чтꙋ́щымъ.
Бг҃оро́диченъ: Гпⷭ҇жѐ всепѣ́таѧ бг҃ороди́тельнице, моѧ̑ помышлє́нїѧ твои́ми моли́твами ѡ҆чи́стивши, покажи́ мѧ благопло́дна, мт҃и всѣ́хъ бг҃а.
Пѣ́снь є҃.
І҆рмо́съ: Стѧжа́вый ны̀ и҆збра̑нныѧ лю́ди кро́вїю твое́ю, гдⷭ҇и, тво́й ми́ръ да́ждь на́мъ, во є҆диномы́слїи сохранѧ́ѧ ста́до твоѐ.
И҆́же ѿ любвѐ прїи́мъ дерзнове́нїе къ бг҃ꙋ, досто́йнѡ чꙋди́мь быва́ше, лове́цъ и҆ невѣ́жда, чꙋдодѣ́йствꙋѧ пресла́внѡ благода́тїю.
Не зла́то тебє̀ ра́ди, ни сребро̀, хрⷭ҇тѐ, бжⷭ҇твенный тво́й а҆пⷭ҇толъ, но добродѣ́тель стѧжа́въ, чꙋде́съ ѡ҆богати́сѧ си́лою.
И҆справлѧ́хꙋсѧ стѡпы̀, и҆ гле́знѣ хромы́хъ, дѣ́йственнымъ твои́мъ глаго́ломъ: бжⷭ҇твеннымъ бо дх҃омъ соверша́хꙋсѧ пресла̑вныѧ вє́щи.
Бг҃оро́диченъ: Воплоти́сѧ бг҃ъ по ѵ҆поста́си, чⷭ҇таѧ, и҆зъ тебє̀ пло́тїю соединѧ́емь, пребы́въ неизмѣ́ненъ, по бжⷭ҇твенномꙋ сꙋществꙋ̀ безпло́тенъ.
Пѣ́снь ѕ҃.
І҆рмо́съ: Въ ки́тѣ, хрⷭ҇тѐ, тридне́вновавъ і҆ѡ́на, прописа́ тѧ безсме́ртнаго, ꙗ҆́кѡ ме́ртва во́лею, въ се́рдцѣ земнѣ́мъ тридне́вновавша.
Ꙗ҆́коже дре́вле, хрⷭ҇тѐ, десни́цею твое́ю по водѣ̀ пѣ́ша ходѧ́ща петра̀ спа́слъ є҆сѝ: и҆ менѐ потоплѧ́ема бꙋ́рею лю́тыхъ напа́стей спасѝ, ꙗ҆́кѡ милосе́рдъ.
Ѡ҆ста́вилъ є҆сѝ, ѽ пе́тре, не сꙋ̑щаѧ, и҆ сꙋ̑щаѧ дости́глъ є҆сѝ, ꙗ҆́коже нѣ́кїй кꙋпе́цъ, и҆ ꙗ҆́вѣ ᲂу҆лови́лъ є҆сѝ би́серъ, хрⷭ҇та̀, многоцѣ́нный.
И҆скꙋша́ти безꙋ́мнѡ покꙋси́вшыѧсѧ дх҃а прест҃а́го, пе́тре, ᲂу҆мертви́лъ є҆сѝ: є҆го́же бг҃осло́вилъ є҆сѝ ты̀ пе́рвѣе, ꙗ҆́вѣ и҆сповѣ́давъ бг҃а, всеблаже́нне.
Бг҃оро́диченъ: Всѧ́кагѡ вы́шша сꙋщества̀ сло́во бж҃їе родила̀ є҆сѝ воплоще́нно на́мъ: тѣ́мже бцⷣꙋ тѧ̀ ᲂу҆стна́ми же и҆ дꙋше́ю проповѣ́даемъ.
Конда́къ, гла́съ в҃:
Твє́рдыѧ и҆ бг҃овѣща̑нныѧ проповѣ́датели, ве́рхъ а҆пⷭ҇толѡвъ твои́хъ, гдⷭ҇и, прїѧ́лъ є҆сѝ въ наслажде́нїе благи́хъ твои́хъ и҆ поко́й: болѣ̑зни бо ѻ҆́нѣхъ и҆ сме́рть прїѧ́лъ є҆сѝ па́че всѧ́кагѡ всепло́дїѧ, є҆ди́не свѣ́дый сердє́чнаѧ.
І҆́косъ:
Оу҆ѧснѝ мо́й ѧ҆зы́къ, сп҃се мо́й, разшири́въ моѧ̑ ᲂу҆ста̀, и҆ и҆спо́лнивъ ѧ҆̀, ᲂу҆милѝ се́рдце моѐ, да ꙗ҆̀же глаго́лю, послѣ́дꙋю, и҆ ꙗ҆̀же ᲂу҆́бѡ ᲂу҆чꙋ̀, сотворю̀ пе́рвѣе: всѧ́къ бо творѧ̀ и҆ ᲂу҆ча̀, речѐ, се́й вели́къ є҆́сть. а҆́ще бо глаго́лю, и҆ не творю̀, ꙗ҆́кѡ мѣ́дь звенѧ́щаѧ вмѣню́сѧ: тѣ́мже рещи́ ми подѡ́бнаѧ, и҆ твори́ти полє́знаѧ да́рꙋй, є҆ди́не свѣ́дый сердє́чнаѧ.
Пѣ́снь з҃.
І҆рмо́съ: Въ нача́лѣ безнача́льное сло́во, со ѻ҆ц҃е́мъ и҆ дх҃омъ, сн҃ъ є҆диноро́дный, бл҃гослове́нъ є҆сѝ и҆ превозноси́мый, бж҃е ѻ҆тє́цъ на́шихъ.
Ми́лостивномꙋ бжⷭ҇твеннымъ про́мысломъ хрⷭ҇то́вымъ наказꙋ́емь, подо́битисѧ попꙋще́нъ бы́лъ є҆сѝ, пре́жде стрⷭ҇ти, пе́тре, ѿверже́нїѧ подпа́сти волне́нїю.
Тебѣ̀ хрⷭ҇то́съ первозва́нномꙋ, и҆ ѕѣлѡ̀ возлю́бленномꙋ, ꙗ҆́кѡ предсѣда́телю благосла́внꙋ а҆пⷭ҇лѡвъ пе́рвомꙋ ꙗ҆влѧ́етсѧ, воскр҃съ ѿ гро́ба.
Твоѐ трикра́тное, є҆́же пре́жде стрⷭ҇ти, и҆сцѣлѧ́ѧ ѿверже́нїе влⷣка, трикра́тнымъ бг҃овѣща́ннымъ, пе́тре, вопроше́нїемъ ᲂу҆твержда́етъ любо́вь.
Є҆́же ко хрⷭ҇тꙋ̀, пе́тре, любле́нїѧ предлага́лъ є҆сѝ свидѣ́телѧ, и҆ всеви́дѧщаго ꙗ҆́кѡ бг҃а сло́ва: тѣ́мже и҆ люби́мое врꙋча́етъ тебѣ̀ ста́до.
Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́же во ᲂу҆тро́бѣ превѣ́чное ѿ ѻ҆ц҃а̀ возсїѧ́вшее бг҃а сло́во, пло́тїю заче́ншꙋю, всѝ ᲂу҆блажа́емъ, ꙗ҆́кѡ мт҃рь всѣ́хъ бг҃а.
Пѣ́снь и҃.
І҆рмо́съ: Всѧ́чєскаѧ носѧ́й непристꙋ́пною твое́ю си́лою, хрⷭ҇тѐ, преподѡ́бныѧ твоѧ̑ ѻ҆́троки въ пла́мени ѡ҆роси́лъ є҆сѝ, зовꙋ́щыѧ: благослови́те всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ гдⷭ҇а.
Воздѣ́жꙋтъ твоѝ рꙋ́цѣ, и҆ ко крⷭ҇тꙋ́ тѧ препоѧ́шꙋтъ, влⷣка предре́къ, пе́тре, повелѣва́етъ послѣ́довати зовꙋ́щꙋ: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.
Благода́ти сло́вомъ є҆не́а ᲂу҆́бѡ разсла́бленна лю́тѣ, таві́ѳꙋ же ᲂу҆ме́ршꙋю чꙋдодѣ́йствꙋѧ, воскреси́лъ є҆сѝ, зовꙋ́щыѧ: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.
И҆́же петрꙋ̀ ꙗ҆зы́ки ѡ҆чище́ны повѣ́давъ, хрⷭ҇тѐ, дꙋхо́вною заре́ю и҆ мнѣ̀ помышлє́нїѧ ѡ҆чи́сти, зовꙋ́щꙋ: бл҃гослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.
Бг҃оро́диченъ: Всест҃а́ѧ дв҃о, ꙗ҆́же бг҃а сло́ва ро́ждшаѧ пло́тїю, дꙋшѝ моеѧ̀ мра́къ, твои́ми моли́твами ѿгна́вши, просвѣтѝ, взыва́юща: бл҃гослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.
Пѣ́снь ѳ҃.
І҆рмо́съ: Тѧ̀ пресла́внꙋю невѣ́стꙋ, и҆ всест҃ꙋ́ю бцⷣꙋ, зижди́телѧ ро́ждшꙋю неви́димыхъ же и҆ всѣ́хъ ви́димыхъ, пѣ́сньми велича́емъ.
Твоѧ̀ преизѧ́щнаѧ бл҃года́ть сла́витсѧ досто́йнѡ, сѣ́ни бо твое́й стра̑сти немощны́хъ, пе́тре, ѿгонѧ́ющей. тѣ́мже тѧ̀ велича́емъ.
Мечта́ньми сі́мѡна волхва̀ бг҃обо́рца взѧ́та къ воздꙋ́шнѣй высотѣ̀ низложи́въ неизглаго́ланною бжⷭ҇твенною си́лою, пе́тръ ᲂу҆блажа́етсѧ.
Согрѣше́нїй разрѣше́нїе моли́твами твои́ми пода́ждь, просвѣще́нїе же се́рдца, и҆ весе́лїе дꙋ́ха, пою́щымъ па́мѧть твою̀, а҆пⷭ҇ле.
Твоѧ̑ всѧ̑ и҆спо́лнєна сла́вы, ѡ҆свѧще́нїѧ же и҆ чꙋде́съ, словеса̀, мо́щи, пе́рсть, и҆ вѣ́рою, пе́тре, покланѧ́ємыѧ и҆ любо́вїю бжⷭ҇твєнныѧ вери́ги.
Бг҃оро́диченъ: Твоѐ и҆́мѧ пло́дъ чре́ва, содѣ́ѧ лико́вника пѣ́снь пѣ́ти тебѣ̀, и҆́же ра́дость ро́ждши, велегла́снѡ ра́дꙋйсѧ, провѣщава́юща.
Свѣти́ленъ.
А҆пⷭ҇лѡвъ всѝ ве́рхъ воспое́мъ, петра̀ и҆ па́ѵла бжⷭ҇твєнныѧ, вселе́нныѧ свѣти́льники, проповѣ́дники вѣ́ры, бг҃ослѡ́вныѧ трꙋбы̑, ᲂу҆че́нїй сказа́тели, цр҃кѡ́вныѧ столпы̀ и҆ разори́тели ле́сти.
Бг҃оро́диченъ: Вели́ко и҆ пресла́вно ржⷭ҇тва̀ твоегѡ̀ та́инство, бг҃ора́дованнаѧ ѻ҆трокови́це, и҆ бг҃ома́ти дв҃о, прⷪ҇ро́цы проповѣ́даша, а҆пⷭ҇ли наꙋчи́ша, мꙋ́чєницы и҆сповѣ́даша: а҆́гг҃ли же воспѣва́ютъ, и҆ человѣ́цы покланѧ́ютсѧ.
Жизнь и труды апостолов – Святой апостол Петр
Апостол Петр, называвшийся прежде Симоном, был сыном рыбака Ионы из Вифсаиды Галилейской и братом апостола Андрея Первозванного, который и привел его ко Христу. Святой Петр был женат и имел дом в Капернауме. Призванный Христом Спасителем за рыбной ловлей на Геннисаретском озере, он всегда выражал особенную преданность и решительность, за что и удостоен был особенного приближения к Господу вместе с апостолами Иаковом и Иоанном Богословом.
Сильный и пламенный духом, он, естественно, занял влиятельное место в лике Христовых апостолов. Он первый решительно исповедал Господа Иисуса Христа Христом, то есть Мессией, и за что удостоился наименования Камень (Петр). На этом камне Петровой веры Господь обещал создать Церковь Свою, которую врата адовы не одолеют.
Свое троекратное отречение от Господа накануне Его распятия апостол Петр омыл горькими слезами раскаяния, вследствие чего после Своего воскресения Господь вновь восстановил его в апостольском достоинстве, троекратно, по числу отречений, поручив ему пасти ягнят и овец Своих. Согласно преданию, апостол Петр каждое утро при звуке петуха вспоминал свое малодушное отречение от Христа и начинал горько плакать.
Апостол Петр первый содействовал распространению и утверждению Церкви Христовой после сошествия Святого Духа, произнеся сильную речь перед народом в день Пятидесятницы и обратив 3000 душ ко Христу. Спустя некоторое время, исцелив хромого от рождения, он второй проповедью обратил к вере еще 5000 иудеев. Духовная сила, исходившая от апостола Петра была настолько сильна, что даже тень его, осеняя лежащих на улице больных, исцеляла их (Деян.5:15). Книга Деяний с 1 главы по 12 рассказывает о его апостольской деятельности.
Внук Ирода Великого, Ирод Агриппа Первый, в 42 году после Р. X. воздвиг гонение против христиан. Он умертвил апостола Иакова Зеведеева и заключил апостола Петра в темницу. Христиане, предвидя казнь апостола Петра, горячо за него молились. Ночью случилось чудо: в темницу к Петру сошел Ангел Божий, оковы спали с Петра, и он беспрепятственно ушел из темницы, никем не замеченный. После этого чудесного освобождения книга Деяний упоминает о нем только еще раз при рассказе об Апостольском соборе.
Другие сведения о нем сохранились только в церковных преданиях. Известно, что он проповедовал Евангелие по берегам Средиземного моря, в Антиохии (где рукоположил ап. Еводия). Апостол Петр проповедовал в Малой Азии иудеям и прозелитам (язычникам, обращенным в иудейство), потом – в Египте, где рукоположил Марка в первого епископа Александрийской церкви. Отсюда он перешел в Грецию (Ахаию) и проповедовал в Коринфе, потом проповедовал в Риме, Испании, Карфагене и Британии. Согласно преданию, апостол Марк написал свое Евангелие для римских христиан со слов апостола Петра. Среди новозаветных священных книг есть два Соборных (окружных) Послания апостола Петра. Первое Соборное Послание апостола Петра обращено к «пришельцам, рассеянным в Понте, Галатии, Каппадокии, Асии и Вифании» – провинциях Малой Азии. Причиной написания было желание апостола Петра утвердить братьев своих при возникновении нестроений в этих общинах и гонениях, постигших их со стороны врагов Креста Христова. Появились среди христиан и внутренние враги в лице лжеучителей. Пользуясь отсутствием апостола Павла, они начали искажать его учение о свободе христианской и покровительствовать всякой нравственной распущенности.
Второе Соборное Послание написано к тем же малоазиатским христианам. В этом втором Послании апостол Петр с особой силой предостерегает верующих от развратных лжеучителей. Эти лжеучения сходны с теми, которые обличает апостол Павел в посланиях к Тимофею и Титу, а также апостол Иуда – в своем Соборном послании. Лжеучения еретиков угрожали вере и нравственности христиан. В то время стали быстро распространяться гностические ереси, впитавшие в себя элементы иудейства, христианства и различных языческих учений. Это послание написано незадолго до мученической кончины апостола Петра: «Знаю, что скоро должен я оставить храмину мою (тело), как и Господь наш Иисус Христос открыл мне».
К концу жизни апостол Петр снова прибыл в Рим, где и принял мученическую кончину в 67 году через распятие вниз головой. Это событие художественно описано Генрихом Сенкевичем в книге «Камо грядеши, Господи».
Слово блаженного Августина, епископа Иппонийского
В настоящий день Церковь Святая благочестно воспоминает страдания святых славных и всехвальных апостолов Петра и Павла.
Святой Петр, ревностнейший последователь Иисуса Христа, за свое высокое исповедание Его Божества: "Ты еси Христос, Сын Бога Живаго", – удостоился от Спасителя услышать в ответ: "Блажен еси, Симоне... Аз тебе глаголю, яко ты еси Петр, и на сем камени созижду Церковь Мою" (Мф.16,16-18). На "сем камени" на том, что ты сказал: "Ты еси Христос, Сын Бога Живаго", на этом исповедании твоем созижду Церковь Мою. Ибо "ты еси Петр": от "камня" Петр, а не от Петра "камень", точно так же, как от Христа христианин, а не от христианина Христос. Хотите знать, от какого "камня" апостол Петр так назван? – Послушайте апостола Павла: "Не хощу же вас не ведети, братие, – говорит апостол Христов, – яко отцы наши вей под облаком быша, и вей сквозе море проидоша: и вси в Моисеа крестишася во облаце и в мори. И вси тожде брашно духовное ядоша, и вси тожде пиво духовное пиша: пияху бо от духовнаго последующаго камене: камень же бе Христос" (1Кор.10,1-4). Вот от какого "Камени" Петр!
Господь наш Иисус Христос в последние дни земной жизни Своей, в дни Своего служения роду человеческому, избрал из среды учеников Своих двенадцать апостолов для проповеди Слова Божия. Между ними апостол Петр за свою пламенную ревность удостоился занимать первое место (Мф.10,2) и быть как бы представительным лицом всей Церкви. Поэтому и сказано ему, по преимуществу, после исповедания: "и дам ти ключи Царствия Небеснаго; и еже аще свяжеши на земли, будет связано на Небесех; и еже аще разрешиши на земли, будет разрешено на Небесех" (Мф.16,19). Ибо эти "ключи" и право "вязать и решить" получил не один человек, но Единая Вселенская Церковь. А что действительно Церковь получила это право, а не одно исключительно лицо, то обратите внимание на другое место Писания, где Господь то же самое говорит и ко всем апостолам Своим: "Приимите Дух Свят", – и вслед за тем: "Имже отпустите грехи, отпустятся им: и Имже держите, держатся" (Ин.20,22-23); или: "елика аще свяжете на земли, будут связана на Небеси: и елика аще разрешите на земли, будут разрешена на Небесех" (Мф.18,18). Так, Церковь связывает, Церковь разрешает; Церковь, основанная на краеугольном Камне – Самом Иисусе Христе (Еф.2,20), связывает и разрешает. Да убоятся же и связанные, и разрешенные: разрешенные, чтобы не подпасть опять тому же; связанные, чтобы не остаться навсегда в том же состоянии. Ибо "пленицами своих грехов, – говорит Премудрый, – кийждо затязается" (Притч.5,22); а кроме Святой Церкви, нигде нельзя получить разрешения.
И по Воскресении Своем Господь препоручает апостолу Петру пасти стадо Свое духовное не потому, что между учениками одному только Петру предоставлено было пасти стадо Христово, но обращается Христос главным образом к Петру потому, что Петр был первым между апостолами и как бы представителем Церкви; притом, обращаясь в этом случае к одному Петру, как к верховному апостолу, Христос тем самым одобряет единство Церкви. "Симоне Ионин, – говорил Господь Петру, – любиши ли Мя?" И апостол отвечал: "Ей, Господи: ты веси, яко люблю Тя"; и во второй раз был так же спрошен, и во второй раз то же отвечал; будучи же спрошен в третий раз, видя, что ему как бы не верят, опечалился. Но как мог не верить ему Тот, Кто знал его сердце? И потому после этого Петр отвечал: "Господи, Ты вся веси; Ты веси, яко люблю Тя". "И глагола ему Иисус" во все три раза: "Паси овцы Моя" (Ин.20,15-17). Кроме этого, троекратное воззвание Спасителя к Петру и троекратное исповедание Петрово пред своим Господом имело еще особенную, благодетельную для апостола цель. Тот, кому даны были "ключи Царствия" и право "вязать и решить", сам троекратно связал себя страхом и малодушием (Мф.26,69-75), и Господь троекратно же разрешает его Своим воззванием и его же исповеданием крепкой любви. А пасти словесное стадо Христово усвоено всем апостолам и преемникам их. "Внимайте себе и всему стаду, – взывает апостол Павел к пресвитерам церковным, – в нем же вас Дух Святый постави епископы, пасти Церковь Господа и Бога, юже стяжа Кровию Своею" (Деян.20,28); и апостол Петр к старцам: "Пасите еже в вас стадо Божие, посещающе не нуждею, но волею, и по Бозе: ниже неправедными прибытки, но усердно: не яко обладающе притчу, но образи бывайте стаду. И явльшуся Пастыреначальнику, приймете неувядаемый славы венец" (1Пет.5,2-4).
Замечательно, что Христос, говоря Петру: "паси овцы Моя", – не сказал: "паси овцы своя", – но паси, благий рабе, овцы Господни. "Еда бо разделися Христос, еда Павел распятся по вас, или во имя петрово или павлово крестистеся" (1Кор.1,13)? "Паси овцы Моя". Ибо "волцы хищницы, волцы тяжцы, лживии учители и наемники, не щадящии стада" (Мф.7,15, Деян.20,29; 2Пет.2,1; Ин.10,12), расхищая чужое стадо и делая из добычи как бы собственное стяжание, думают, что они пасут свое стадо. Не таковы пастыри добрые, пастыри Господни. "Пастырь добрый душу свою полагает за овцы" (Ин.10,11), врученные ему Самим Пастыреначальником (1Пет.5,4). И апостол Петр, верный своему призванию, положил душу свою за словесное стадо Христово, запечатлев апостольство свое мученической смертью, ныне по всему миру прославляемой.
И апостол Павел, будучи прежде Савлом, сделался из хищного волка кротким агнцем; прежде был врагом Церкви, потом является апостолом; прежде преследователем ее, потом проповедником. Получив от первосвященников власть представлять всех вообще христиан во узах на казнь, он был уже на пути, "дышал прещением и убийством на учеников Господних" (Деян.9,1), жаждал крови, но – "Живый на Небесах посмеялся ему" (Пс.2,4). Когда он, "гоня и озлобляя" таким образом "Церковь Божию" (1Кор.15,9; Деян.8,5), приближался к Дамаску, тогда Господь с Неба воззвал к нему: "Савле, Савле, что Мя гониши?" – Я и здесь, Я и там, Я везде: здесь глава Моя; там тело Мое. Не станем удивляться этому; мы сами – члены Тела Христова. "Савле, Савле, что Мя гониши; жестоко ти есть противу рожну прати" (Деян.9,4-5). Савл же, "трепеща и ужасаяся", возопил: "Кто еси, Господи?" – "Аз есмь Иисус, – ответствовал ему Господь, – Егоже ты гониши". И Савл внезапно переменяется: "Что мя хощеши сотворити?" – восклицает. И бысть к нему Глас: "Востани и вниди во град, и речется ти, что ти подобает творити" (Деян.9:5-6). Тут Господь посылает Ананию: "Востав поди на стогну" к человеку, "именем Савлу", и крести его, "яко сосуд избран Ми есть сей, пронести Имя Мое пред языки и царьми и сынами израилевыми" (Деян.9:11,15,18). Сосуд этот должен преисполниться благодатью Моею. "Отвеща же Анания: "Господи, слышал от многих о мужи сем, колика зла сотвори святым Твоим во Иерусалиме: и зде имать власть от архиерей, связати вся нарицающия Имя Твое" (Деян.9:13-14). Но Господь настоятельно повелевает Анании: "Иди и взыщи его, яко сосуд избран Ми есть: Аз бо скажу ему, елика подобает ему о Имени Моем пострадати" (Деян.9:11,15-16).
И действительно Господь указал апостолу Павлу, что должно было ему претерпеть за Имя Его. Он наставлял его в подвигах; не оставлял во узах, оковах, темницах, кораблекрушениях; Сам сострадал ему в его страданиях, Сам руководил его к этому дню. В один день совершаем память страдания обоих апостолов этих, ибо, хотя они пострадали и в разные дни, но по духу и по близости страданий своих они составляют одно. Петр предшествовал, Павел же вскоре за ним последовал, – прежде нарицавшийся Савлом, а потом Павлом, претворивший в лице своем гордость в смирение, как и самое имя его, то есть "малый, немногий, меньший", показывает это. Что же после этого апостол Павел? Вопросите его, он сам на это отвечает: "Аз есмь, – говорит он, – мний апостолов: но паче всех потрудихся: не аз же, но благодать Божия, яже со мною" (1Кор.15,9,10). Итак, братья, празднуя ныне память святых апостолов Петра и Павла, воспоминая честные их страдания, возлюбим их истинную веру, святую жизнь, возлюбим неповинность, страдания их и чистоту исповедания. Любя в них эти высокие качества и подражая их великим подвигам, "во еже уподобитися им" (2Сол.5,9), и мы достигнем того вечного блаженства, которое уготовано всем святым. Стезя жизни нашей прежде была тяжелее, тернистее, труднее, но "толиким облежащим нас облаком свидетелей" (Евр.12,1), прошедших по ней, соделалась ныне для нас она и легче, и глаже, и удобопроходимее. Сперва прошел по ней Сам "Начальник веры и Совершитель" Господь наш Иисус Христос (Евр. 12, 2); за Ним последовали Его неустрашимые апостолы; потом мученики, отроки, жены, девы и мног сонм свидетелей. Кто же действовал в них и помогал им на этом пути? – Тот, Кто сказал: "Без Мене не можете творити ничесоже" (Ин.15,5).
Поклонение честны́м веригам святого апостола Петра
Около 42 года апостол Петр по повелению Ирода Агриппы был заключен в темницу за проповедь о Христе Спасителе. В темнице он был связан двумя железными цепями. Ночью, накануне суда над ним, Ангел Господень снял с апостола эти цепи и чудесно вывел его из темницы (Деян.12,1-11). Христиане, услышав о чуде, взяли вериги (цепи) и хранили их как драгоценность. Одержимые разными болезнями, приходя к ним с верою, получали исцеления. Вериги святого апостола Петра хранились в Иерусалиме до патриарха Ювеналия, который подарил их Евдокии, супруге императора Феодосия Младшего, а она в 437 и 439 годах перенесла их из Иерусалима в Царьград. Одну веригу Евдокия послала в Рим своей дочери Евдоксии, которая построила храм во имя апостола Петра и положила в нем веригу. В Риме были также и другие вериги, в которых находился апостол перед своей кончиной при императоре Нероне.
16 января вериги апостола Петра выносятся на поклонение народу.
См. также:
- Житие, подвиги и страдание святого славного и всехвального верховного Апостола Петра свт. Димитрий Ростовский
- Собор святых славных и всехвальных двенадцати Апостолов свт. Димитрий Ростовский
- Поклонение честным веригам святого Апостола Петра свт. Димитрий Ростовский
- Петр апостол архим. Никифор (Бажанов)