Канон святому мученику Оресту Тианскому (Каппадокийскому), врачу

Припев: Святы́й му́чениче Оре́сте, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 23 ноября (10 ноября ст. ст.)

Глас 2.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Гряди́те, лю́дие, пои́м пе́снь Христу́ Бо́гу, разде́льшему мо́ре и наста́вльшему лю́ди, я́же изведе́ из рабо́ты Еги́петския, я́ко просла́вися.

Боже́ственными блиста́ем всегда́ све́тлостьми, прехва́льне, светоно́сное твое́ пра́зднество чту́щая озари́ и из тьмы́ лю́тыя изведи́.

Христо́ва Боже́ственная любы́ разжже́ и си́льна тя́ сотвори́, всю́ пожже́ную опаля́юща та́йну и́дольскаго гне́ва, му́чениче вседо́блий.

Тща́нием и терпе́нием обличи́ беззако́нствующая, чести́ ну́дяща тя́, страстоте́рпче Оре́сте, дела́ ру́к челове́ческих – безду́шныя куми́ры.

Богоро́дичен: Тя́, Бо́жий пречи́стый хра́м, молю́, Пречи́стая, оскве́рншееся мое́ се́рдце сластьми́ нечи́стыми очи́сти хода́тайством Свои́м.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: На ка́мени мя́ ве́ры утверди́в, разшири́л еси́ уста́ моя́ на враги́ моя́, возвесели́бося ду́х мо́й внегда́ пе́ти: не́сть свя́т, я́коже Бо́г на́ш, и не́сть пра́веден, па́че Тебе́, Го́споди.

Укрепля́ем си́лою Паракли́товою, предстоя́ше судя́щему беззако́нно, и сего́ слове́с свои́х си́лою, преблаже́нне, посрами́ и, поя́, глаго́лаше: не́сть свя́та, я́коже Бо́га на́шего, и не́сть пра́ведна, па́че Тебе́, Го́споди.

Сло́во твое́, житие́м просвеще́но, житие́ твое́, Сло́вом разжже́но, мно́гия на све́т благоче́стия приведе́, му́чениче многостра́стне, и с ни́ми пое́ши: не́сть свя́та, я́коже Бо́г на́ш, и не́сть пра́ведна, па́че Тебе́, Го́споди.

Возвы́сима беззако́нна безу́мием низве́рже му́жеством и терпе́нием, вознесе́ же ся́ к Бо́гу венцено́сец, Оре́сте сла́вне, поя́ше: не́сть свя́та, я́коже Бо́г на́ш, и не́сть пра́ведна, па́че Тебе́, Го́споди.

Богоро́дичен: Зачала́ еси́ во утро́бе Свое́й, Богома́ти, Зижди́теля и Бо́га все́х и Сего́ родила́ еси́, па́че сло́ва пло́ть бы́вша, сего́ ра́ди Ти́ взыва́ем: не́сть свя́та, я́коже Бо́г на́ш, и не́сть пра́ведна, па́че Тебе́, Го́споди.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Прише́л еси́ от Де́вы, не хода́тай, ни А́нгел, но Са́м, Го́споди, вопло́щся, и спа́сл еси́ всего́ мя́ челове́ка. Те́м зову́ Ти́: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Не поколеба́ша столпа́ души́ твоея́, сте́кшеся, пото́ци му́ченичестии, му́чениче Оре́сте блаже́нне, на ка́мене бо утвержде́н бы́сть Госпо́дня любве́, достосла́вне.

Глаго́л твои́х воззре́ти све́та томи́тель не возмо́же, в нощи́ ше́ствуя неразу́мия, те́м, ра́нствуя, тя́ сы́на све́та дне́ сотвори́л е́сть.

Укрепи́ тя́ Иису́с Бо́г благода́тию, му́ками оскорбля́ема, и ра́нами разруша́ема, и пропина́ема неми́лостивно, страстоте́рпче преслову́щий.

Богоро́дичен: Тя́, Пречи́стая, Авваку́м го́ру нарече́ осене́ну, из нея́же про́йде Еди́но Сло́во, вопло́щся, Челове́к бы́в премно́гим милосе́рдием и Человеколю́бец.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Просвеще́ние во тьме́ лежа́щих, спасе́ние отча́янных, Христе́, Спа́се мо́й, к Тебе́ у́тренюю, Царю́ ми́ра, просвети́ мя́ сия́нием Твои́м: ино́го бо, ра́зве Тебе́, бо́га не зна́ю.

Жезло́м сокруша́емо блаже́нное все́ те́ло твое́, я́ко си́лен, терпе́л еси́, показу́я, Оре́сте, ве́ру, явля́яся, взыва́ше, Оре́сте, сла́вне: па́че Тебе́, ино́го бо́га не зна́ем.

Поги́бели бо́ги е́ллинския преда́л еси́ святы́ми твои́ми моли́твами к Творцу́, Оре́сте, ра́ны претерпе́л еси́, зело́ разсека́ем, пло́ти твоея́ ко́же отдира́еме.

Еди́ну Зарю́ Триипоста́сну су́щу, Еди́но Существо́ и Еди́но Госпо́дство возвеща́я Пребоже́ственныя и Несозда́нныя Тро́ицы, лжеиме́нныя бо́ги сокруши́, и́дольская тре́бища низложи́л еси́.

Богоро́дичен: Восто́к Со́лнечныя сла́вы я́вльшися, Отрокови́це, на за́пад челове́ческаго отринове́на существа́ бы́вша, Сего́ ражда́еши, вся́ просвеща́ющаго, вся́ от но́щи злы́ изъе́млющаго.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: В бе́здне грехо́вней валя́яся, неизсле́дную милосе́рдия Твоего́ призыва́ю бе́здну: от тли́, Бо́же, мя́ возведи́.

Кропле́нием честны́я твоея́ кро́ве вода́ скве́рная преста́, бесо́м умовре́дно приноси́ма, страстоте́рпче Христо́в до́блий.

Душа́м и те́лом врача́ тя́, му́чениче, обре́тше, от страсте́й избавля́емся, и от искуше́ния, и ско́рби благоприя́тными Боже́ственными моли́твами.

Свы́ше истка́ную благода́ть с оде́нием телесе́ оде́жду восприи́м, обнажи́л еси́ злочести́вых полки́, пребога́те.

Богоро́дичен: Ми́лости Твоея́ мя́ сподо́би, неми́лостиваго, и зло́бием одержи́ма, и страсте́м прилежа́ща, Пречи́стая Де́во Богоневе́стная.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: О́бразу злато́му, на по́ле Деи́ре служи́му, трие́ Твои́ о́троцы небрего́ша безбо́жнаго веле́ния, посреде́ же огня́ вве́ржени, ороша́еми, поя́ху: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Кро́вными ка́плями безбо́жный о́гнь угаси́л еси́, ту́чами ди́вными, достосла́вне, изсо́хшая страстьми́ всегда́ прохлажда́еши, вопию́щая ве́рно, взыва́юща: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Чу́дом глубина́, цельба́м река́, кри́н, излива́я все́м здра́вие, все́м оставле́ние от скве́рных, явля́ется, му́чениче страстоте́рпче Оре́сте, ра́ка твои́х моще́й, е́йже покланя́ющеся благочести́вно, тя́ блажи́м.

Разреши́вся от страсте́й теле́сных, прему́дре, му́ки ра́ди к скоти́не привя́зан бы́сть, и ведо́м, и суро́во влеко́м. Те́м от те́ла разреши́ся и Бо́гови чисте́е и коне́чное себе́, му́чениче, приказа́л еси́.

Богоро́дичен: Естество́м Бо́г и естество́ прия́т из Тебе́, Чи́стая, челове́ческо и пло́ть яви́ся па́че ума́ мно́гою благосты́нею, спасти́ восхоте́в челове́ки. Его́ же пою́ще, взыва́ем: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: В пе́щь о́гненную ко отроко́м евре́йским снизше́дшаго и пла́мень в ро́су прело́жшаго Бо́га по́йте дела́ я́ко Го́спода и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Па́че вре́менныя жи́зни ве́чную, прему́дре, возлюби́в, умира́ющая, Оре́сте, истле́ющая пло́ти ника́коже не пощаде́, блаже́нне, те́м му́ки претерпе́л еси́ до́бле.

Тя́, а́гнца Христо́ва, я́ко во́лк злы́й, растерза́я ра́нами, гони́тель же́ртву прия́тну святу́ю, Боже́ственное сотвори́ заколе́ние, досто́йно Вы́шний Влады́чни трапе́зе.

Колесни́ца Сло́ву бы́сть седя́щему, преблаже́нне. Те́м привя́зан ко́нем веде́нием лю́тым, тече́нием же ну́ждным издше́ и к нестаре́ющемуся пути́ вари́ся с ра́достию.

Богоро́дичен: Святы́ми Тя́ гла́сы провозвести́ша Бо́жию честни́и проро́ци су́щу Ма́терь странноле́потным рождество́м все́х тва́рей Владу́щему. Те́м же Тя́ пое́м, Пречи́стая Девома́ти.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: От Бо́га Бо́га Сло́ва неизрече́нною му́дростию прише́дшаго обнови́ти Ада́ма, я́дию в тле́ние па́дшаго лю́те, от Святы́я Де́вы неизрече́нно воплоти́вшагося на́с ра́ди, ве́рнии, единому́дренно пе́сньми велича́ем.

Победи́в томи́теля, по мно́гих му́ках прии́де к Бо́гу, с ра́достию побе́дный вене́ц прии́м, я́ко ору́жник до́блий, я́ко вели́кий хра́бр, избра́нный Христо́в во́ин, Оре́сте блаже́нне.

На Небесе́х лику́еши со А́нгелы, блаже́нне, и возглаша́еши с ни́ми ра́достно: Свя́т, Свя́т, Свя́т Оте́ц Вседержи́тель, Сы́н, Единосу́щный Отцу́, и Святы́й Ду́х – Тро́ице Всеси́льна.

Сра́дуешися с ли́ками А́нгельскими, му́чениче, преподо́бных, проро́к и святи́тель, му́чениче, с ни́ми моли́ся чту́щим тя́ любе́зно дарова́ти очище́ние грехо́в и вся́ких бе́д, Оре́сте, изба́ви.

Богоро́дичен: Я́ко Бо́гу Тя́ Ма́терь, Херуви́м вы́шшу, Пречи́стая Де́во, молю́, окая́нное се́рдце мое́ боле́зненныя стра́сти исцели́, изба́ви мя́ от огня́ в Де́нь Су́дный, осужде́ния досто́йнаго.

Свя­той му­че­ник Орест жил в кон­це III ве­ка в го­ро­де Ти­ане в Кап­па­до­кии во вре­ме­на им­пе­ра­то­ра Дио­кли­ти­а­на и был зна­ю­щим и ис­кус­ным вра­чом. С дет­ских лет свя­той Орест был во­ис­ти­ну доб­рым хри­сти­а­ни­ном.

По при­ка­зу им­пе­ра­то­ра в Ти­а­ну для борь­бы с хри­сти­ан­ством, ши­ро­ко рас­про­стра­нив­шим­ся в Ве­ли­кой Кап­па­до­кии, на­прав­лен был во­е­на­чаль­ник Мак­си­мин. В чис­ле пер­вых на суд к Мак­си­ми­ну был при­ве­ден Орест. Он му­же­ствен­но и от­кры­то ис­по­ве­дал свою ве­ру в Рас­пя­то­го и Вос­крес­ше­го Гос­по­да на­ше­го Иису­са Хри­ста. Го­ни­тель пред­ла­гал свя­то­му бо­гат­ства, по­че­сти, сла­ву вза­мен от­ре­че­ния от Еди­но­го Ис­тин­но­го Бо­га, но свя­той Орест был непре­кло­нен. По при­ка­зу Мак­си­ми­на Оре­ста при­ве­ли в бо­га­тый язы­че­ский храм и вновь пред­ло­жи­ли по­кло­нить­ся идо­лам. Ко­гда он от­ка­зал­ся, 40 во­и­нов, сме­няя друг дру­га, би­ли свя­то­го му­че­ни­ка плетьми, пал­ка­ми, во­ло­вьи­ми жи­ла­ми, за­тем пы­та­ли ог­нем. Свя­той Орест воз­звал к Гос­по­ду: "Бо­же, со­тво­ри со мною зна­ме­ние во бла­го, да ви­дят нена­ви­дя­щие ме­ня и по­сты­дят­ся". И Гос­подь услы­шал вер­но­го ра­ба Сво­е­го. На­ча­лось зем­ле­тря­се­ние, идо­лы по­па­да­ли и раз­би­лись. Все бе­жа­ли из хра­ма; ко­гда от­ту­да вы­шел свя­той Орест, храм рух­нул.

Разъ­ярен­ный Мак­си­мин при­ка­зал за­клю­чить свя­то­го му­че­ни­ка на семь дней в тем­ни­цу и не да­вать ему ни еды, ни пи­тья, а на вось­мой день про­дол­жить му­че­ния. Свя­то­му вби­ли гвоз­ди в пят­ки, за­тем при­вя­за­ли к ди­ко­му ко­ню. Вла­чи­мый по кам­ням, свя­той му­че­ник ото­шел ко Гос­по­ду в 304 го­ду. Мо­щи его бы­ли бро­ше­ны в мо­ре.

Ко­гда мно­го ве­ков спу­стя, в 1685 го­ду, в Ки­е­во-Пе­чер­ской Лав­ре один инок (Ди­мит­рий, впо­след­ствии мит­ро­по­лит Ро­стов­ский, па­мять 28 ок­тяб­ря) пе­ре­пи­сы­вал с древ­ней ру­ко­пи­си жи­тие свя­то­го Оре­ста и, утом­лен­ный, уснул, ему в сон­ном ви­де­нии пред­стал свя­той му­че­ник и, по­ка­зав глу­бо­кую ра­ну в гру­ди, пе­ре­ре­зан­ные у лок­тей жи­лы и пе­ре­би­тые го­ле­ни, ве­лел до­пол­нить свое жи­тие, так как в древ­ней ру­ко­пи­си бы­ли опи­са­ны не все му­ки, ко­то­рые пре­тер­пел свя­той. Сми­рен­ный инок вы­пол­нил же­ла­ние свя­то­го му­че­ни­ка Оре­ста и вос­сла­вил Бо­га, Див­но­го во свя­тых Его.


См. так­же: "Стра­да­ние свя­то­го му­че­ни­ка Оре­ста" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.