Канон святому мученику Николаю Болгарскому

Припев: Святы́й му́чениче Нико́лае, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Глас 2.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Гряди́те, лю́дие, пои́м пе́снь Христу́ Бо́гу, разде́льшему мо́ре и наста́вльшему лю́ди, я́же изведе́ из рабо́ты еги́петския, я́ко просла́вися.

Несозда́ннаго все́х Соде́теля, И́же дре́вле в мо́ри чудоде́йствовавшаго и всю́ си́лу фарао́ню пото́пльшаго, му́чеников же в страда́ниих благода́тию укре́пльшаго, совоку́пно воспои́м, я́ко просла́вися.

О́гненным твои́м по Христе́ искуше́нием чи́ны преми́рных А́нгел удиви́л еси́; мы́ же, восхваля́юще кре́пкое твое́ страда́ние, мо́лим тя́: испроси́ на́м соверше́нное избавле́ние у Го́спода, я́ко просла́вися.

Ве́лия прему́дрость Бо́га на́шего: ве́дый созда́ний существо́ пре́жде быти́я и ви́дев твоея́ души́ бо́дренное к Нему́ стремле́ние, многострада́льным иску́сом изъяви́ жития́ твоего́ исправле́ние, и́мже просла́вися.

Припе́в: Святи́и трие́ му́ченицы, моли́те Бо́га о на́с.

А́ще и многомяте́жно жития́ мо́ре, но долувлеку́щая страсте́й мечта́ния, до́блии страда́льцы, терпе́нием попра́ша, и ти́хому приста́нищу себе́ возложи́ша, и произволе́нием муче́ния гра́д Софи́йский просла́виша.

Богоро́дичен: Ада́мский ро́д, к Твоему́ притека́яй покро́ву, Пречи́стая Де́во, я́ко си́льна, в кре́пости предвари́ и вся́ких душевою́ющих напа́стей изба́ви, ми́лостива су́щи, я́ко Ма́ти Взе́млющаго грехи́ ми́ра.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Утверди́ на́с в Тебе́, Го́споди, Дре́вом умерщвле́й гре́х, и стра́х Тво́й всади́ в сердца́ на́с, пою́щих Тя́.

Го́рькаго муче́ния многоте́сную проше́д стезю́, широ́каго же и па́губнаго уклони́вся пути́, ны́не Ца́рствия Небе́снаго селе́ние, я́ко труда́ возме́здие, восприя́л еси́ и со а́нгельскими си́лами ликова́ние.

Очеса́ устреми́в души́ твоея́ к жела́нию бу́дущих, несмуще́нне к страда́нию поте́кл еси́, его́же ра́ди безсме́ртия венце́м от Христа́ увяза́лся еси́, Нико́лае, и я́ко красе́н победи́тель Ему́ предста́л еси́.

Маловре́менную сла́ву земна́го жития́, я́ко мно́гаго су́етства испо́лненную, презре́л еси́, страда́ти же па́че по Христе́ изволя́я, и, ка́мением за Него́ побие́н бы́в, сы́н и насле́дник Ца́рствия яви́лся еси́.

Припе́в: Святи́и трие́ му́ченицы, моли́те Бо́га о на́с.

Умре́ти по Христе́ восхоте́вше, присносла́внии, мирска́я пристра́стия и боя́знь жесто́каго муче́ния не поколеба́ша ва́шея ве́ры основа́ния, те́мже ны́не, в де́лех жела́ния ва́шего все́льшеся, при́сно ра́дуетеся.

Богоро́дичен: Ни песка́ морска́го исчести́ кто́ мо́жет, ни глубины́ изсле́дити бе́зднам, ни Твои́м косну́тися та́инством, Богоро́дице, вся́ бо преми́рныя си́лы превосхо́диши че́стностию. Те́мже по вели́чию мы́шцы Своея́ снабди́ рабо́в умерщвле́нных, ве́рою Сы́ну Твоему́ при́сно покланя́ющихся.

Седа́лен, гла́с 8.

Прему́дростию па́че слове́с, от не́мощи в си́лу по Бо́зе дерзнове́нием к дея́нию себе́ возве́л еси́; к виде́нию же восте́к Боже́ственных позна́ний и высоту́ дости́г соверше́ннаго богосло́вия тве́рдаго ка́мене ве́ры, мглы́ грехо́вныя а́бие от души́ прогна́л еси́ и дерзну́л еси́ к супоста́том, и́же ка́мением ри́зу души́ твоея́ испра́ша и подо́бника тя́ Влады́це твоему́ показа́ша, от Едо́ма восходя́щу оброщвле́нну оде́ждею и червле́ну от Восо́ра. Те́мже кро́вию восхо́д получи́л еси́ Ца́рствия Бо́жия и неизрече́нная восприя́л еси́ блага́я, страстоте́рпче Нико́лае, моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние дарова́ти чту́щим любо́вию честну́ю па́мять твою́.

Богоро́дичен: Прему́дрость и О́тчее Сло́во в Тебе́ непреме́нно воплоти́ся во обои́х существа́х кра́йним смотре́нием и воста́ви естество́, па́дшее преступле́нием, многосмра́дныя скве́рны ми́р свободи́в. Того́ моли́ со дерзнове́нием, Ма́ти Чи́стая, дарова́ти безме́стным дея́нием исправле́ние и ту́нею бла́гостию грехо́м оставле́ние. Ми́лостива бо еси́ Тя́ пою́щим и вско́ре отвраща́еши сугу́бых враго́в наве́ты. Те́мже потщи́ся от всего́ се́рдца Тебе́ вопию́щим, согреше́ний проще́ние да́рующи, Тя́ бо и́мамы наде́жду, раби́ Твои́.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди, сла́вное Твое́ смотре́ние и просла́вих, Человеколю́бче, непостижи́мую Твою́ си́лу.

Челове́к сы́й, сверхчелове́ческая дости́гл еси́, сла́вне Нико́лае, исто́чник бо кро́ве и струи́ страда́ния по Христе́ излия́в и непостижи́мыя высоты́ косну́вся, неизрече́нных ны́не наслажда́ешися благи́х, с му́ченическими ли́ки ра́дуяся.

Его́же трепе́щут бе́здны и преиспо́дняя, не стерпе́л еси́ ага́ряны злочести́выми в тва́рь своди́тися, де́лом па́че, не́жели сло́вом, кре́пость мудрова́ния своего́ уверя́я, го́рькия бо сме́рти не убоя́вся, все́х ужаси́л еси́ терпе́нием свои́м и Бо́гови присво́ился еси́.

Напа́дшия тя́ ме́рзости злоче́стия совле́кся и вся́ преоби́дев маловре́менная, Христа́ по существу́ Бо́га бы́ти на суди́щи злочести́вых испове́дал еси́ и добро́ту прекра́сныя твоея́ души́ в терпе́нии твое́м стяжа́ти потща́лся еси́.

Припе́в: Святи́и трие́ му́ченицы, моли́те Бо́га о на́с.

Изве́стнаго раче́ния вожделе́вше, присносла́внии му́ченицы, ве́чнующаго весе́лия и николи́же ско́рбными прило́ги та́емаго, вконе́ц горя́щею любо́вию му́ки усво́исте и, ны́не в преми́рная жили́ща все́льшеся, с Небе́сными ли́ки при́сно весели́теся.

Богоро́дичен: Де́во Ма́ти Бо́жия, Его́же во пло́ти Христа́ породила́ еси́, непрело́жна пребы́вша си́лою Божества́ и де́йством, Того́ приле́жно со все́ми святы́ми моли́ грехо́м на́шим да́ти соверше́нное разреше́ние и пре́жде конца́ жития́ на́шего исправле́ние.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Све́та Пода́телю и веко́в Тво́рче, Го́споди, во све́те Твои́х повеле́ний наста́ви на́с: ра́зве бо Тебе́, ино́го бо́га не зна́ем.

Ко́ль неизсле́дованная насле́дия получи́л еси́ терпе́нием, Нико́лае, я́же земны́х ни о́ко ви́де, ни у́хо слы́ша, ниже́ на се́рдце челове́ку взыдо́ша когда́, но, муче́нием измени́вся, широту́ неизглаго́ланную дости́гл еси́ весе́лия и незаходи́маго све́та.

А́нгельскою любо́вию вои́стинну ко Христу́ распала́емь и жела́ние к подо́бию простира́я, о́браз честна́го первообра́зия, я́коже сокро́вище, в не́дрех скры́л еси́ и написа́ние ца́рския печа́ти, во́инство же своея́ ве́ры Царю́ своему́ возложи́в, кро́вь свою́ по Не́м пролия́л еси́.

По́двига твоего́ терпе́ние изве́стно все́м показа́ и наде́жду твою́ несолга́нну яви́ Христо́с, на Него́же упова́л еси́, Нико́лае; сего́ ра́ди ве́рнии ужаса́ются, малоду́шнии: отку́ду кре́пость ра́зуму подаде́ся ти́, а́ще не Призва́вшим тя́ к страда́нию, присносла́вне.

Припе́в: Святи́и трие́ му́ченицы, моли́те Бо́га о на́с.

Оте́ческаго до́ма возвраще́ния и, я́же на три́знищи, побе́дных по́честей жела́юще, ели́цы до́брыя па́мяти су́ще незабы́тливи, ва́ия взе́мше, цве́ты доброде́телей, му́чеников усря́щим, хвалу́ Бо́гови возсыла́юще, и́х ра́ди все́м на́м да́рующему ве́лию ми́лость.

Богоро́дичен: Ра́б Тво́й а́з и сы́н рабы́ни Твоея́, держа́вная все́х Цари́це, за неусыпа́ющую мольбу́ я́же к Сы́ну Твоему́ и Бо́гу приими́ моего́ се́рдца сокруше́ние и оче́с сле́зы, моля́щи рожде́ннаго от Тебе́ Судию́, я́ко да десны́я ча́сти сподо́бит мя́ в де́нь Суда́.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: В бе́здне грехо́вней валя́яся, неизсле́дную милосе́рдия Твоего́ призыва́ю бе́здну: от тли́, Бо́же, мя́ возведи́.

Бы́в умерщвле́н, неве́рие зде́шних непщева́ше тя́ погреши́ти благонаде́ждия пу́ть и в мо́ри погруже́нна волна́ми отчая́ния, но ты́, я́коже Ио́на из чре́ва ки́това, малоденству́я, воззва́в, от Го́спода Бо́га твоего́ услы́шан бы́л еси́.

Его́ призыва́ющим Ско́рый Послу́шатель Бо́г тебе́ в волне́нии жре́бий возложи́, в пучи́ну страда́ний самоизво́льне вве́ргнутися, но, я́коже по Бо́зе жи́в от ни́х изше́д, градово́м пропове́дуеши спасе́ния покая́ние му́ченическим терпе́нием твои́м.

Де́лом по́двига твоего́ леня́щимся проре́кл еси́ не отчаява́ти своего́ спасе́ния, но от пре́жних злы́х отступа́ти и смире́ние лобза́ти: страда́нием бо твои́м чу́дный яви́лся еси́ пропове́дник благода́ти позна́ния, кро́вь твою́ неща́дно за Христа́ пролия́в, Нико́лае.

Припе́в: Святи́и трие́ му́ченицы, моли́те Бо́га о на́с.

У́бо тве́рдость терпе́ния ва́шего, Гео́ргие, земны́ми вещми́ изобрази́ти немо́щно кому́ николи́же: в безду́шных адама́нта, в одушевле́нных же се́рдца ва́шего ничто́же крепча́йше, вели́ким бо упова́нием с Гео́ргием други́м и Никола́ем сла́вным преидо́сте отсю́ду, ра́дующеся.

Богоро́дичен: Еда́ ли когда́ не вско́ре явля́ешися взира́ющим на си́льный Тво́й покро́в, Влады́чице ми́ра? Ины́я бо наде́жды не́сть спасе́ния рабо́м Твои́м по Бо́зе, зане́ вы́сшую Тебе́ дарова́ сла́ву Рожде́йся из Тебе́ и прекланя́ется проше́нию Твоему́, Тебе́ то́кмо хотя́щей.

Конда́к, гла́с 2.

Благоче́стия и́стиннаго побо́рника и в беда́х непобеди́маго помо́щника, Боже́ственнаго Никола́я в пе́снех восхва́лим: се́й бо яви́ся в после́дняя ле́та звезда́ пресве́тлая, просвеща́ющая ве́рных сердца́, и, со А́нгелы ны́не Тро́ице предстоя́, непреста́нно мо́лится о все́х на́с.

И́кос:

Свяще́нный соверша́ет Це́рковь дне́сь пра́здник, све́тло пропове́дающи до́блественныя боле́зни но́ваго му́ченика Никола́я и я́же па́че естества́ боре́ния, и́миже низложи́в многоко́зненнаго врага́, бы́сть сла́ва страда́льцев и похвала́, му́жества же сто́лп и свети́льник все́м, благоче́стно того́ чту́щим. Но я́ко пропове́дник и́стины и вене́чник, со А́нгелы ны́не Тро́ице предстоя́, непреста́нно мо́лится о все́х на́с.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Вети́и яви́шася о́троцы любому́дрейшии дре́вле, от богоприя́тныя бо души́, богосло́вяще устна́ми, поя́ху: Пребоже́ственный отце́в и на́ш Бо́же, благослове́н еси́.

Всели́в в ду́шу твою́ трие́х, и́же в Вавило́не, отроко́в терпе́ние, присносла́вне, превозше́л еси́ я́: ти́и бо позна́вше, прореко́ша себе́ избавле́ние, ты́ же проста́го страда́ния и сме́рти произво́лил еси́, зовы́й: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Отда́в Бо́гу пло́ть свою́, да́р соверше́н себе́ вручи́л еси́, многострада́льне; по сме́рти же те́ло твое́ огню́ преда́вше злочести́вии, я́ко зла́то в горни́ле, очи́стиша и на́м всесожже́ние Боже́ственное оста́виша, пою́щим: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Сокруше́н ка́мением исхо́д тво́й неве́рным вмени́ся и безу́мие и́м сме́рть твоя́ возмне́ся, но упова́ние твое́, безсме́ртия испо́лнено, яви́л еси́ и страда́ния о́браз все́м показа́лся еси́, пою́щим: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Припе́в: Святи́и трие́ му́ченицы, моли́те Бо́га о на́с.

Пою́щих ва́с и ве́рою покланя́ющихся честны́м ва́шим страда́нием ду́ши спасти́ и ми́р умири́ти моли́теся, святи́и му́ченицы, я́коже бо све́та ко тьме́ ра́знствие, си́це вы́спрь от на́с возлете́сте, зову́ще: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Богоро́дичен: Обрела́ся еси́ в ро́дех челове́ческих, Богома́ти Присноде́во, еди́на До́брая и Преблаже́нная, пло́тски объя́вшая и воздои́вшая Его́же трепе́щет вся́ тва́рь; Того́ приле́жно моли́ упова́ющим на Тя́ ве́чных бла́г не погреши́ти.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Пе́щь иногда́ о́гненная в Вавило́не де́йства разделя́ше, Бо́жиим веле́нием халде́и опаля́ющая, ве́рныя же ороша́ющая, пою́щия: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Е́же к тебе́ на́шего любле́ния не забу́ди, присносла́вне Нико́лае, та́мо ны́не водворя́яся, иде́же шу́м пра́зднующих му́ченик и А́нгел, но, я́коже са́м измени́лся еси́ лу́чшею жи́знию, моли́ся преме́ншимся на́м недале́че тебе́ яви́тися, пою́щим: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Вели́ким страда́нием и кро́ве излия́нием о́гненный сто́лп целому́дрия яви́лся еси́, разреши́ша бо ся́ земна́го естества́ омраче́ния и све́тел хра́м себе́ очи́стил еси́ Пресвято́му Ду́ху, Его́же ны́не соверше́ние в себе́ позна́в, зове́ши: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Адама́нтски кро́вь свою́ источи́л еси́, не посрами́в упова́ния своего́, но восте́кл еси́ в соверше́нную к Царю́ все́х высоту́, Его́же приле́жно моли́ ка́плей сле́з на́ших не отврати́тися, с пла́чем и се́тованием Ему́ зову́щих: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Припе́в: Святи́и трие́ му́ченицы, моли́те Бо́га о на́с.

Ю́же ны́не пра́зднуем, честна́я па́мять ва́ша у́тро яви́ся духо́внаго и при́снаго весе́лия гра́ду ва́шему, в не́мже пострада́вше, вели́ких и ди́вных сподо́бистеся, но и вся́ подсо́лнечная ва́ше му́дрое терпе́ние ублажа́ет, воспева́ющи: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Богоро́дичен: Весе́лие ве́чное и ра́дость ми́ру ро́ждшая, возвесели́ ду́ши на́ша, я́ко да в тишине́ се́рдца богоуго́дни всегда́ яви́мся, за́поведь Сы́на Твоего́ соверша́юще, И́же в не́мощь на́шу на́с ра́ди обо́лкся, си́льных на́с в кре́пости Боже́ственней соде́ла.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: От Бо́га Бо́га Сло́ва, неизрече́нною му́дростию прише́дшаго обнови́ти Ада́ма, я́дию в тле́ние па́дшаго лю́те, от Святы́я Де́вы неизрече́нно воплоти́вшагося на́с ра́ди, ве́рнии, единому́дренно пе́сньми велича́ем.

Си́льных в сло́ве и кре́пких держа́вою прови́дев злове́рие, Нико́лае, и ме́рзость вмени́в с ни́ми вселе́ние, сла́дце па́че восприя́л еси́ сме́ртию ско́рою избежа́ти те́х злово́ния и, ка́мением побие́н, ко Христу́ восте́кл еси́, ра́дуяся.

Лжу́ тще́тну вмени́в ага́рян пре́ния, не уве́девших смотре́ния Бо́жия, ни та́йны позна́вших, но усты́ ху́льными глаго́лавших на Бо́га непра́вду, Христа́, Бо́жию си́лу и Прему́дрость, пред ни́ми испове́дал еси́ и Его́ ра́ди стра́шныя все́м сме́рти не ужа́снулся еси́.

О́ком мы́сленным разсмотре́в привре́менная, я́ко вся́ се́ни и сну́ подо́бна, сме́рти же не убоя́вся, но па́че бла́го вмени́в, е́же по Христе́ во́лею умре́ти, с Ни́м просла́вился еси́ и стра́шен сме́рти показа́лся еси́, сию́ попра́в во́льным терпе́нием, подо́бяся Влады́це своему́.

Ве́ру не на́гу показа́л еси́ Бо́гу твоему́, Нико́лае, па́че же сопря́гл еси́ е́й дела́ пра́вды терпе́нием: что́ бо си́льнейше твои́х муче́ний и что́ приболе́зненно па́че сме́рти, на ню́же ты́ укрепи́вся во́льным произволе́нием, Го́сподеви обе́ты своя́ в де́лех ве́ры прине́сл еси́.

Припе́в: Святи́и трие́ му́ченицы, моли́те Бо́га о на́с.

Е́же о́ко не ви́де, ни у́хо слы́ша, ни на се́рдце челове́ка взы́де угото́ванное ва́м возме́здие, его́же ра́ди до́брыми преложе́ньми во́льную по Христе́ сме́рть восприя́сте, и ны́не, со А́нгелы водворя́ющеся, при́сно мо́лите Христа́ Бо́га на́шего, да сопричте́мся ва́шему ликостоя́нию.

Богоро́дичен: А́ще и согреша́ем, раби́ Твои́, Ма́ти Жива́го Бо́га, но оба́че, Твои́ми хода́тайствы объе́мши, моли́ Сы́на Твоего́, да не вконе́ц разгори́тся на на́с я́рость Его́, ино́го бо Бо́га не ве́мы, ра́зве Того́, смире́ннии, ниже́ крепча́йшия по́мощи и́мамы, ра́зве Тебе́, Влады́чице ми́ра.

Свети́лен, гла́с 3.

Посеще́ния от преми́рныя сподо́блься сла́вы, великому́чениче Нико́лае, и муче́ние терпе́нием победи́в, А́нгелы удиви́л еси́ и бе́сы посрами́л еси́ простото́ю нра́ва Христа́ Бо́га на́шего.

Сла́ва, и ны́не: Покажи́ ско́ро си́лу Твою́, Ма́ти Жива́го Бо́га, и кре́пость де́л Твои́х на на́с, под кро́в Тво́й прибега́ющих, ничто́же бо сопротивля́ется вла́сти Твое́й, Влады́чице Всемогу́щая.

Ве­ли­ко­му­че­ник Ни­ко­лай Со­фий­ский[1], Ни­ко­лай Но­вый[2] (1510–1555) ро­дил­ся в 1510 го­ду в Фес­са­лии, в го­ро­де Яни­на. Ро­ди­те­ли бы­ли ал­бан­ца­ми, но их име­на (Мар­тин и Еф­ро­си­ния) ука­зы­ва­ют на то, что они бы­ли хри­сти­а­на­ми.

По­лу­чил хо­ро­шее вос­пи­та­ние и об­ра­зо­ва­ние, был кра­си­вым и ум­ным мо­ло­дым че­ло­ве­ком. По­сле смер­ти ро­ди­те­лей ра­бо­тал са­пож­ни­ком.

Через неко­то­рое вре­мя, же­лая быть стран­ни­ком ра­ди Хри­ста, на­чал стран­ство­вать и при­был в Сер­дец (ны­неш­няя Со­фия), где по­се­лил­ся и вел бла­го­че­сти­вую жизнь. По на­сто­я­нию дру­зей же­нил­ся. Но од­на­жды но­чью, скры­ва­ясь ото всех, да­же от же­ны, пу­стил­ся в но­вые стран­ствия.

Пе­ре­пра­вив­шись через Ду­най, по­се­ли­л­ся в Уг­ро-Вла­хии и за­нял­ся преж­ним ре­меслом, ис­пол­няя дан­ные ра­нее Бо­гу обе­ты. Бу­дучи ис­кус­ным са­пож­ни­ком, вско­ре стал из­ве­стен во двор­це пра­ви­те­ля и лич­но гос­по­да­рю Мир­чи Чо­ба­ну, ко­то­рый при­гла­сил его ра­бо­тать при дво­ре.

Жизнь во двор­це тя­го­ти­ла крот­ко­го Ни­ко­лая, тем бо­лее что гос­по­дарь Мир­чо был ярост­ным и же­сто­ким че­ло­ве­ком, пре­дан­ным вся­че­ским без­за­ко­ни­ям и ли­шен­ным стра­ха Бо­жия. Не же­лая бо­лее быть сви­де­те­лем пре­ступ­ле­ний пра­ви­те­ля, Ни­ко­лай на­шел удоб­ное вре­мя и в 1554 го­ду вер­нул­ся в Сер­дец где вос­со­еди­нил­ся со сво­ей се­мьей. Спу­стя неко­то­рое вре­мя у него скон­ча­лись два сы­на.

Од­на­жды му­суль­мане, при­гла­сив его в го­сти и из­ряд­но на­по­ив ви­ном[3], про­из­ве­ли ему об­ре­за­ние, чтобы та­ким ко­вар­ным спо­со­бом об­ра­тить его в свою ве­ру. Это ве­ро­лом­ство воз­му­ти­ло и опе­ча­ли­ло Ни­ко­лая.

Свя­той про­вел в уеди­нен­ной непре­рыв­ной мо­лит­ве це­лый год, пы­та­ясь ис­ку­пить свой грех. На сле­ду­ю­щий день по­сле празд­ни­ка Воз­не­се­ния, к нему при­шел один ту­рок и спро­си­ли, по­че­му он не со­блю­да­ет пред­пи­са­ний ис­ла­ма. Ни­ко­лай за­явил, что ни­ко­гда не пре­да­вал пра­во­слав­ную ве­ру и оста­ет­ся хри­сти­а­ни­ном, что очень воз­му­ти­ло ту­рок.

По­сле это­го он был из­бит, под­верг­нут пыт­кам и пре­дан су­ду. Т.к. не бы­ло до­ка­за­тельств сво­бод­но­го при­ня­тия под­су­ди­мым ис­ла­ма, ка­ди (су­дья) пы­тал­ся его оправ­дать, но тол­па тре­бо­ва­ла кро­ви "ве­ро­от­ступ­ни­ка".

17 мая 1555 го­да му­суль­мане за­би­ли его кам­ня­ми за пре­де­ла­ми го­ро­да в ме­сте "Юч бу­нар" ("Три ко­лод­ца"). Один хри­сти­а­нин, на­блю­дав­ший за каз­нью, тай­но смог сбе­речь часть мо­щей свя­то­го. За­тем тур­ки со­жгли те­ло свя­то­го воз­ле ме­ста под на­зва­ни­ем "Тър­ни­ца­та", а пе­пел раз­ве­я­ли.

То­гдаш­ний мит­ро­по­лит Иа­ков со­звал епар­хи­аль­ный со­бор, и ка­но­ни­зи­ро­ва­ли Ни­ко­лая как свя­то­го.


При­ме­ча­ния

[1] Па­мять 17 мая (болг.) и в Со­бо­ре Бол­гар­ских свя­тых (болг.). Не вклю­чён в совре­мен­ный Ме­ся­це­слов Рус­ской Пра­во­слав­ной Церк­ви.

[2] По по­во­ду име­но­ва­ния "Но­вый" см. ста­тью Пра­во­слав­ной эн­цик­ло­пе­дии "Бол­гар­ская Пра­во­слав­ная Цер­ковь" (раз­дел "Но­во­му­че­ни­ки и по­движ­ни­ки пе­ри­о­да осман­ско­го ига").

[3] По другой версии – подсыпав ему снотворное в виноградный сок.