Канон святому мученику Георгию Софийскому
Припев: Святы́й му́чениче Геóргие, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 08 июня (26 мая ст. ст.)
Глас 1.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Твоя́ победи́тельная десни́ца Боголе́пно в кре́пости просла́вися, та́ бо, Безсме́ртне, я́ко всемогу́щая, проти́вныя сотре́, изра́ильтяном пу́ть глубины́ новосоде́лавшая.
Сло́ве Бо́жий, во святы́х препросла́вленный, сло́во ми́ вдохни́ и у́м просвети́ воспе́ти по достоя́нию но́ваго му́ченика Гео́ргия и Тебе́, того́ укре́пльшаго.
Ве́м любо́вь твою́, му́чениче, и на тя́ наде́яся потща́хся принести́ тебе́ пе́ние; а́ще и не по достоя́нию скудоу́мия ра́ди, но от усе́рдия приими́, я́коже и Христо́с вдови́цы две́ ле́пте.
Я́т бы́в от нечести́вых, муче́ния по́прище преплы́л еси́ и Еде́ма Небе́снаго приста́нище дости́гл еси́, в не́мже ны́не водворя́яся, Влады́це все́х моли́ся ду́ш на́ших помраче́ние отъя́ти, я́ко да досто́йно па́мять твою́ воспое́м.
Богоро́дичен: Щедролюби́вый Бо́г Сло́во, сотвори́вый руко́ю Ада́ма и от ребра́ его́ Е́ву возсозда́вый, из Тебе́ воплоти́ся, Пречи́стая, на Кресте́ пригвозди́ся и в ре́бра прободе́ся, я́ко да те́х поползнове́ние ми́лостивно испра́вит.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Еди́не ве́дый челове́ческаго естества́ не́мощь и ми́лостивно в не вообра́жься, препоя́ши мя́ с высоты́ си́лою, е́же вопи́ти Тебе́, Святы́й, одушевле́нный хра́ме неизрече́нныя сла́вы Твоея́, Человеколю́бче.
Еще́ в ю́ности ста́рческий ра́зум стяжа́в, сла́вне Гео́ргие, и вся́ све́рстники своя́ превозше́д му́дростию, незло́бием же и смире́нием, от все́х ве́рных ублажа́ешися.
Но́вое бы́л еси́ Правосла́вия утвержде́ние, сла́вне Гео́ргие, степе́нь же благоче́стия и чистоты́ снабде́ние ве́рным лю́дем, его́же ра́ди пе́сньми тя́ восхваля́ем.
Ны́не стяжа́ тя́ я́ко ве́лие сокро́вище и Це́ркве благоле́пие Сердики́йский гра́д, блаже́нне Гео́ргие, но и вселе́нная вся́ слы́шавши твоя́ боре́ния весели́тся и по́двигу твоему́ дивя́щися, ублажа́ет тя́.
Богоро́дичен: Исцели́ся преслуша́ние Е́вы прама́тере послуша́нием Твои́м, Пречи́стая: глаго́лы бо Гаврии́ла послу́шавши, Ма́ти была́ еси́ Сы́на Бо́жия, И́же тоя́ печа́ль Кресто́м в ра́дость преложи́.
Седа́лен, гла́с 3.
Красна́ тя́ лице́м Творе́ц показа́ и душе́вною добро́тою вну́трь снабде́, вра́г же не терпя́ си́х, хотя́ща тя́ прельсти́ти и в сне́дь себе́ сотвори́ти. Но Созда́тель Благи́й неви́димо тя́ укрепи́ и льстеца́ тобо́ю посрами́. Те́мже ны́не на Небесе́х лику́я, свя́те Гео́ргие, моли́ся Го́сподеви о прославля́ющих тя́.
Богоро́дичен: Недомы́сленно и непостижи́мо е́сть, Влады́чице Богора́дованная, соде́ланное о Тебе́ стра́шное Бо́жие та́инство, необыме́ннаго бо заче́нши родила́ еси́, пло́тию обложе́нна от Пречи́стых крове́й Твои́х; Его́же всегда́, Пречи́стая, с му́ченики моли́ спасти́ся душа́м на́шим.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Го́ру Тя́ благода́тию Бо́жиею приосене́нную прозорли́выма Авваку́м усмотри́в очи́ма, из Тебе́ изы́ти Изра́илеву провозглаша́ше Свято́му во спасе́ние на́ше и обновле́ние.
К бу́дущей сла́ве взира́я, страда́льче всече́стне, маловре́менную ни во что́же вмени́л еси́; те́мже тя́ ничто́же возмо́же разлучи́ти от любве́ Христо́вы: ни темни́чная затворе́ния, ни судиина́ преще́ния, ни огня́ разгоре́ние, ниже́ па́ки тле́нныя сла́вы обеща́ние.
Претерпе́л еси́ му́ки до́блественно, любве́ Боже́ственныя испо́лнен сы́й, и Бо́гу себе́ от ю́ности возложи́в, умре́ти за Него́ не отве́рглся еси́, повеле́ния Того́ послу́шая и стопа́м спаси́тельным после́дуя.
Люде́й сро́дных оста́вив, в Сердики́йский гра́д прише́л еси́; доброде́тель же в себе́ нося́, му́ченик Христо́в изря́ден показа́лся еси́: ве́сть бо та́ че́сть дарова́ти сугу́бую стяжа́вшим ю́.
Богоро́дичен: Е́вы прама́тере кля́тву упраздни́ла еси́ Рождество́м Твои́м, Богоблагода́тная; ми́рови же благослове́ние процвела́ еси́, цветонося́щи Христа́; темже́, ра́дующеся, Тя́, Богоро́дицу, испове́дуем.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Просвети́вый сия́нием прише́ствия Твоего́, Христе́, и освети́вый Кресто́м Твои́м ми́ра концы́, сердца́ просвети́ све́том Твоего́ Богоразу́мия правосла́вно пою́щих Тя́.
Твои́ми до́блестьми попра́ся и в преиспо́дняя низложи́ся, и́же безме́рно дре́вле хваля́йся зе́млю и мо́ре погуби́ти; погуби́ его́ Христо́с Кресто́м Свои́м и побе́ду ве́рным дарова́.
Егда́ предумышля́хуся го́рдаго денни́цы служи́телие ле́стными словесы́ улови́ти до́бляго и к свое́й слу́жбе удо́бь привлещи́, тогда́ посрами́шася вселука́вии вку́пе с посла́вшим я́.
Твою́ не стерпе́ укори́зну, млада́го ю́ноши, велича́вый бе́с и попра́ние, но пону́ди слуги́ своя́ к судии́ ити́, наде́яся стра́хом тебе́ одоле́ти: устраши́шася преиспо́днии, зря́ще тя́ ви́димых посра́мльшаго.
Богоро́дичен: Та́инство провозгласи́ша несказа́ннаго Твоего́ зача́тия, е́же из Тебе́ Бо́жия Сло́ва, Всепе́тая Ма́ти Де́во, ве́сь ли́к проро́ческий, Бо́гом я́ве науче́нный: Ты́ бо вои́стину Безнача́льный Све́т породила́ еси́, Богоблагода́тная.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Обы́де на́с после́дняя бе́здна: не́сть избавля́яй. Вмени́хомся я́ко о́вцы заколе́ния: спаси́ лю́ди Твоя́, Бо́же на́ш, Ты́ бо кре́пость немощству́ющих и исправле́ние.
Е́же на тя́ скрежета́ния зубо́в не убоя́лся еси́, ниже́ устраши́лся еси́, ста́в на суди́щи мучи́телей, я́ко а́гнец незло́бивый посреде́ волко́в. Сего́ ра́ди тя́ ублажа́ем, помина́юще до́блесть твою́.
Блаже́нне Гео́ргие, разгара́шеся на тя́ я́ростию мучи́тель, зря́ тя́ непрекло́нна и повеле́ния его́ ни во что́ же вменя́юща, и желе́зы тя́ окова́в, в темни́цу вве́рже, устраши́ти тя́ хотя́, но яви́ся посра́млен.
Егда́ тя́ в темни́цу вверго́ша, бо́льшими к Бо́гу наде́ждами впери́лся еси́, блаже́нне, и наставля́ющаго тя́ к муче́нию послу́шав, словесы́ му́дрыми незатыка́емая уста́ го́рдых заткну́л еси́.
Богоро́дичен: Прише́д с Небесе́ Архистрати́г, Чи́стая, я́ве Тебе́ ра́дость благовести́ ре́к: из Тебе́ произы́дет Бо́г пло́тию, Де́во Пречи́стая, во спасе́ние ве́рою пою́щих Тя́.
Конда́к, гла́с 2.
Вы́шния сла́вы жела́я, многострада́льне Гео́ргие, ага́рянскую пре́лесть поплева́в, попра́л еси́ и побе́ды вене́ц прия́л еси́, А́нгелом ны́не свеселя́ся и му́чеником соводворя́яся, с ни́миже Христу́ Бо́гу моли́ся непреста́нно о все́х на́с.
И́кос:
Со́лнце мно́жае возсия́ моле́бное твое́ торжество́, блаже́нне Гео́ргие, ве́рныя лю́ди просвеща́я и бесо́в темнозра́чную си́лу отгоня́я. Те́мже припа́даю и а́з, окая́нный, к ра́це моще́й твои́х и молю́ся от боле́зненнаго се́рдца, да прииму́ печа́лем премене́ние и житию́ безмо́лвие, согреше́нием проще́ние и скве́рному уму́ моему́ исправле́ние, во е́же по достоя́нию пе́ти тя́ всегда́, я́ко су́ща ны́не на Небесе́х со А́нгелы и му́ченики, с ни́миже Христу́ Бо́гу моли́ся непреста́нно о все́х на́с.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Су́щим в пещи́ отроко́м Твои́м, Спа́се, не прикосну́ся, ниже́ стужи́ о́гнь; тогда́ трие́, я́ко еди́неми усты́ поя́ху и благословля́ху, глаго́люще: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
От вся́ких бе́д и напа́стей лю́тых всегда́ ны́ избавля́й, блаже́нне му́чениче Гео́ргие, Боже́ственную благода́ть на́м подава́я, мольбу́ тебе́ принося́щим и Христу́ воспева́ющим: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Христа́ Бо́га су́щаго и́стинно возлюби́в, есте́ственныя пло́ти отве́рглся еси́ и на о́гнь му́жески дерзну́л еси́; вене́ц же побе́ды прие́м, воспева́еши при́сно: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Возноше́ния го́рдых пла́мень угаси́л еси́, пла́менем огня́ земна́го опаля́ем, всеблаже́нне, и све́том ра́зума благочести́вых просвети́л еси́; те́м, веселя́щеся, укре́пльшему тя́ Христу́ воспева́ем: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Богоро́дичен: А́може Влады́ка, душе́, Горе́ взира́й, не к земли́ ни́чущи, я́ко безслове́сная: но воспряни́ от помраче́ния и уны́ния, вопию́щи: Го́споди, моли́твами Ро́ждшия Тя́ и му́ченика Твоего́ Гео́ргия сподо́би мя́ Ца́рствия Твоего́.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: В пещи́ о́троцы Изра́илеви, я́коже в горни́ле, добро́тою благоче́стия чисте́е зла́та блеща́хуся, глаго́люще: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода, по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.
Люде́й правосла́вных утвержде́ние, Церкве́й Бо́жиих благоле́пие, прибега́ющих те́плое заступле́ние яви́лся еси́, всеблаже́нне Гео́ргие, воспева́ющих: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода, по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.
У́мную мольбу́ приношу́ тебе́, Гео́ргие: от лю́тых мя́ бе́д изба́ви моли́твами твои́ми, и све́том Богоразу́мия просвети́, и к Боже́ственным стезя́м наста́ви, вопию́ща: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода, по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.
Гра́д на горе́ и све́т на све́щнице, сия́я, яви́лся еси́ вои́стину, му́чениче сла́вне, просвеща́я в нощи́ жития́ ходя́щих и на стезю́ спасе́ния наставля́я вопию́щих: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода, по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.
Богоро́дичен: Ели́цы в пучи́не греха́ вла́емся, к небу́рному приста́нищу притеце́м Бо́жия Ма́тере, я́же Боже́ственною си́лою Сы́на Своего́ все́х ко спасе́нию наставля́ет, зову́щих: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода, по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: О́браз чи́стаго рождества́ Твоего́ огнепали́мая купина́ показа́ неопа́льная. И ны́не на на́с напа́стей свирепе́ющую угаси́ти, мо́лимся, пе́щь, да Тя́, Богоро́дице, непреста́нно велича́ем.
Окре́стнии вси́ Сердики́йскаго гра́да собира́ющеся, пе́сненными гла́сы благоле́пно свяще́нную твою́ па́мять прославля́ем: приими́ у́бо сия́, а́ще и не по достоя́нию, иму́ще бо тя́ хода́тая ко Спа́су Христу́, пе́снь сию́ тебе́ принести́ потща́хомся.
Рабо́в твои́х моле́ния к Бо́гу напра́ви, му́чениче, я́же от жела́ния всея́ души́ тебе́ принесо́хом, и твою́ па́мять почита́ющих пресве́тлую от бе́д и напа́стей избавля́й твои́ми к Бо́гу моли́твами.
Горе́ние о́гненное благоду́шно претерпе́л еси́ Христа́ ра́ди, Его́же любо́вию огради́вся, в се́рдцы твое́м утвержде́ние кре́пкое прия́л еси́ и Ца́рствие получи́л еси́. Те́мже не забыва́й на́с, тя́ любо́вию почита́ющих, венцено́сче Богому́дре Гео́ргие.
И́же му́дростию Бо́жия Ду́ха ага́рян посрами́вый и терпе́нием о́гненныя сме́рти Христа́ просла́вивый – и о оте́чествии свое́м при́сно Бо́гу моля́щийся, Гео́ргий му́ченик пресла́вный, пе́сньми Боже́ственными от на́с да воспое́тся досто́йно.
Богоро́дичен: Его́же Оте́ц пре́жде денни́цы роди́ и из Тебе́ напосле́док за ны́, неблагода́рныя, вопло́щься я́ко Младе́нца на руку́ носи́ла еси́, Де́во Богоро́дице, Того́ с му́ченики моли́, о и́же ве́рою восхваля́ющих Тя́.
Свети́лен, гла́с 2.
Я́ко благово́нный цве́т в удо́лиях и я́ко дре́во при исто́чницех во́д, све́тло возсия́ доброде́тельми и страда́ньми му́ченик Гео́ргий. Те́мже облагоуха́вшеся душе́ю, све́тлым лице́м к нему́ воззове́м: ра́дуйся, страда́льцев печа́ть и ве́рных заступле́ние.
Богоро́дичен: Тя́ Дании́л преднапису́ет го́ру несеко́мую, из нея́же пречестны́й ка́мень отсече́ся кроме́ ру́к челове́ческих и сокруши́ и́дольскую пре́лесть всю́. И приведо́шася всле́д Тебе́ в воню́ ми́ра Твоего́ му́чеников ли́цы, с ни́миже о на́с моли́ся, Пречи́стая Де́во, Ма́ти Мари́е.
Житие мученика Георгия Нового, Софийского, Болгарского
Святой мученик Георгий Новый родился в знатной болгарской семье, жившей в столице Болгарии городе Средце (ныне город София). Святой Георгий был испрошен у Бога усердной молитвой его родителей, Иоанна и Марии, которые до преклонных лет оставались бездетными. Младенца крестили во имя святого великомученика Георгия (память 23 апреля). Юноша Георгий получил хорошее образование, внимательно изучил Священное Писание, был благочестив и целомудрен. Родители его скончались, когда Георгию исполнилось 25 лет. В то время Болгария находилась под властью турок, которые насильно обращали христиан в магометанство. Однажды несколько мусульман попытались обратить Георгия. Они надели на голову святого тафью, круглую шапочку, в которой мусульмане входят в свои молитвенные дома. Но Георгий бросил тафью на землю. Турки с побоями и руганью повели мученика к своему правителю. Правитель был поражен мужественным обликом и красотой лица святого Георгия и стал ласково убеждать его принять магометанство, обещая всевозможные почести и богатство от султана Селима (1512–1520). Но святой смело и твердо исповедал веру в Господа Иисуса Христа и порицал заблуждения магометанства. Правитель в гневе приказал беспощадно избить святого Георгия палками, но святой твердо держался в исповедании Христовой веры. Правитель приказал усилить пытки. Страстотерпец терпеливо переносил все страдания, призывая на помощь Господа Иисуса Христа. Потом мученика повели по городу под барабанный бой с криками: "Не ругай Магомета и не унижай веру мусульман". Наконец, посреди города разожгли большой костер, чтобы сжечь святого Георгия, но он, ослабев от ран, упал на землю. Еще живого его бросили в огонь, а сверху набросали трупы псов, чтобы христиане не смогли потом найти останки мученика. Но внезапно полил сильный дождь и погасил костер. С наступлением темноты место, где было брошено тело мученика, озарилось ярким светом. Одному христианскому священнику позволили взять честные останки мученика для погребения. Извещенный о случившемся, митрополит Иеремия в сопровождении клира направился к месту казни. В погасшем костре было найдено тело святого мученика Георгия и перенесено в храм святого великомученика Георгия в городе Средце.
См. также: "Страдание святого мученика Георгия Нового" в изложении свт. Димитрия Ростовского.