Канон святому мученику Евдоксию Мелитинскому
Припев: Святы́й му́чениче Евдокси́е, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 19 сентября (06 сентября ст. ст.)
Глас 8.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Во́ду проше́д, я́ко су́шу, и еги́петскаго зла́ избежа́в, изра́ильтянин вопия́ше: Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́м.
И́же сла́вы жела́юще страда́льческия, прииди́те, восхва́лим вели́каго во страда́льцех Евдокси́я вси́, в кимва́лех дави́дски торжеству́юще.
Изы́де повеле́ние нечести́вое в ве́сь ми́р, не служи́ти Живо́му Бо́гу, но и́долом, ты́ же, му́чениче, Небе́сному Бо́гу твоему́ служи́л еси́.
Тезоимени́те, сло́во благочести́вых, Евдокси́е му́чениче, испове́дал еси́ Христа́ Бо́га су́ща Безнача́льна посреде́ суде́й непра́ведных, уязвля́ющих тя́.
Богоро́дичен: Чи́ни Тя́ А́нгел и челове́к, Ма́ти Безневе́стная, хва́лят непреста́нно, Зижди́теля бо и́х, я́ко Младе́нца, на рука́х Твои́х носи́ла еси́.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Утвержде́й в нача́ле Небеса́ ра́зумом и зе́млю на вода́х основа́вый, на ка́мени мя́, Христе́, за́поведей Твои́х утверди́, я́ко не́сть свя́т, па́че Тебе́, Еди́не Человеколю́бче.
Я́коже а́гнец, на заколе́ние приве́лся еси́, Евдокси́е му́чениче, не пререку́я, ни вопия́, всеблаже́нне, Учи́теля твоего́ Христа́ житие́ подража́я, и сего́ ра́ди сла́ву прия́л еси́ безконе́чную.
И́дольским служи́телем, страда́льче, возглаша́л еси́: Бо́г мо́й живе́т во ве́ки, ва́ши же бо́зи дела́ ру́к челове́ческих су́ть, па́дше не востаю́т, истука́нни су́ще, безду́шнии.
Хи́трости вра́жия низложи́л еси́, страда́льче, утве́рждь тво́й у́м на ка́мени Це́ркве Христо́вы. Те́м и взыва́л еси́: жи́знь тле́нную оставля́ю за су́щую ве́чную жи́знь.
Богоро́дичен: Соприсносу́щный Отцу́ и Сопресто́льный Бо́г Сло́во, обнови́ти восхоте́в родонача́льника, по Ипоста́си того́ из Тебе́, Чи́стая, восприя́ше, Святе́йшу все́х Тя́, Богома́ти, обре́т.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди, смотре́ния Твоего́ та́инство, разуме́х дела́ Твоя́ и просла́вих Твое́ Божество́.
Пре́лесть обличи́л еси́ ну́дящих тя́ отврещи́ся Жи́зни безконе́чныя и жи́знь су́етную возлюби́ти.
Ураня́емь, ра́довался еси́, закла́вшагося ра́ди Сло́ва пло́тию ра́ди на́с, мучи́телем же взыва́л еси́: я́ко недосто́йна су́ть моя́ страда́ния.
Бо́зи, и́мже слу́жите, уста́ иму́ще, не веща́ют, Евдокси́е, взыва́л еси́, и́мже подо́бни да бу́дут творя́щии ты́я.
Богоро́дичен: Очище́ние на́м да́руй неве́дений, я́ко Безгре́шен, и умири́ ми́р Тво́й, Бо́же, моли́твами Ро́ждшия Тя́.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Просвети́ на́с повеле́нии Твои́ми, Го́споди, и мы́шцею Твое́ю высо́кою Тво́й ми́р пода́ждь на́м, Человеколю́бче.
Ты́ моя́ кре́пость, Евдокси́е, вопия́л еси́, пло́тию пострада́вый Христе́ Бо́же, утверди́ мене́, се́ бо стражду́ му́чимь.
Ты́ сокро́вище проше́ний еси́, Христе́ Бо́же, не пре́зри мене́, вопия́л еси́ в му́ках, Евдокси́е терпеливоду́шне.
Меча́ и огня́ не бою́ся, Евдокси́й вопия́ше к мучи́телю: се́ бо и́мам Бо́га, Кре́пость кре́пкую, Ему́же служу́.
Богоро́дичен: Исцели́, Чи́стая, страсте́й мои́х неможе́ние, посеще́ния Твоего́ удосто́ивши, и здра́вие мольба́ми Твои́ми пода́ждь ми́.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Очи́сти мя́, Спа́се, мно́га бо беззако́ния моя́, и из глубины́ зо́л возведи́, молю́ся, к Тебе́ бо возопи́х, и услы́ши мя́, Бо́же спасе́ния моего́.
Ни ме́чь, ниже́ о́гнь разлучи́т мя́ любве́ Христо́вы, ва́ша же преще́ния я́ко де́тская глумле́ния вменя́ю, Евдокси́е, вопия́л еси́ ве́рою, жре́ти принужда́ющим.
О́наго ужаса́юся огня́ негаси́маго му́чащаго, жи́зни же жела́ю неотъе́млемыя, мучи́телю, Евдокси́е, взыва́л еси́: се́ те́ло уязвля́й, не служу́ и́долом твои́м.
Бо́зи, и́мже ты́ кла́няешися, сребро́ и зла́то су́ть, уста́ и́мут, и не глаго́лют, у́ши не слы́шат, но́ги не хо́дят, мо́й же Бо́г Вседе́тель е́сть, взыва́л еси́.
Богоро́дичен: Да изба́вимся лю́тых прегреше́ний моли́твами Твои́ми, Богороди́тельнице Чи́стая, и да улучи́м, Пресвята́я, Боже́ственное сия́ние из Тебе́ неизрече́нно воплоще́ннаго Сы́на Бо́жия.
Седа́лен, гла́с 8.
Небе́сное бога́тство собра́в и ни́щим сие́ прине́с, расточи́л еси́, и да́л еси́ а́лчущим хле́б тво́й, и, сего́ ра́ди жи́знь нетле́нную стяжа́в, Христо́вым испове́данием просия́л еси́; те́мже, му́жествовав и зако́нно пострада́в, вене́ц прия́л еси́ от Бо́га трудо́в твои́х, страстоте́рпче Евдокси́е, моли́ Христа́ Бо́га, грехо́в оставле́ние дарова́ти честву́ющим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: От Иуде́и доше́дше о́троцы, в Вавило́не иногда́ ве́рою Тро́ическою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.
Отроко́в поревнова́в терпе́нию, Евдокси́е прему́дре, о́бразу ле́стному не поклони́л еси́ коле́н, но взыва́л еси́ ве́рою те́плою: отце́в на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
По́мощь стяжа́в непобе́дную благода́ти, му́чениче Евдокси́е, тве́рдо ополче́ния вра́жия низложи́л еси́ и, победи́в, взыва́л еси́: отце́в на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Распала́емь, му́чениче, любо́вию Боже́ственнаго жела́ния, Евдокси́е, пристра́стия привре́меннаго я́ве возгнуша́лся еси́, возме́здие прие́мля, и взыва́л еси́: отце́в на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Богоро́дичен: Ле́стию па́дшаго восхоте́в обнови́ти, Преблаги́й Бо́г от Де́вы воплоща́ется и ражда́ется и обожа́ет челове́чество.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Седмери́цею пе́щь халде́йский мучи́тель богочести́вым неи́стовно разжже́, си́лою же лу́чшею спасе́ны сия́ ви́дев, Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.
Я́зв пучи́ну преплы́л еси́, сла́вне, и в приста́нище жи́зни дости́гл еси́, Евдокси́е, вене́ц терпе́ния прие́м, и со А́нгелы немо́лчно зове́ши: де́ти, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.
Сквозе́ о́гнь и во́ду проше́дша, блаже́нне, в поко́й тя́ Христо́с изведе́, в не́мже, ра́дуяся, со А́нгелы, му́чениче му́дре, пое́ши немо́лчно Тро́ице пе́снь: де́ти, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.
Ты́ мы́сленнаго погуби́л еси́ зми́я, по́мощию Небе́снаго Царя́, сла́вне, и, побе́ды вене́ц терпе́ния прие́м, со безпло́тными немо́лчно взыва́еши: де́ти, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.
Тро́ичен: Трисве́тлое Божество́, во Еди́ной сия́ющее зари́, от Еди́наго Триипоста́снаго Естества́, Роди́теля Безнача́льна, Единоесте́ственна же Сло́ва Отцу́ и Сца́рствующаго Единосу́щнаго Ду́ха, о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Ужасе́ся о се́м Не́бо, и земли́ удиви́шася концы́, я́ко Бо́г яви́ся челове́ком пло́тски и чре́во Твое́ бы́сть простра́ннейшее Небе́с. Те́м Тя́, Богоро́дицу, А́нгелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.
Устраши́шася а́нгельская во́инства, и челове́честии собо́ри удиви́шася, я́ко, тле́нно естество́, страда́льче, име́я и те́чное, безпло́тныя де́моны показа́л еси́ окая́нны и не́мощны и ве́рою Тро́ице взыва́л еси́, служа́: Трисия́нный Све́те, Ты́ еси́ сла́ва моя́.
Блаже́н ты́, му́чениче, в ро́ды родо́в просла́вився, Евдокси́е, я́ко, пло́ти ника́коже пощаде́в Христа́ ра́ди, но му́ки претерпе́л еси́ и не поклони́лся еси́ истука́нным. Те́мже тя́ чи́ни а́нгельстии, оде́ждею нетле́ния оде́явше, венча́ша.
Ве́рою соверша́ющих, му́чениче, страда́ний твои́х па́мять, Евдокси́е, к Бо́гу твои́ми моли́твами от вся́каго наве́та вра́жия исхити́, да не похва́лится на ны́, я́ко му́ченик бо мо́жеши, прие́м от Вы́шняго страда́ний воздая́ние.
Богоро́дичен: Яви́лася еси́, о Де́во, Ма́ти Бо́жия, па́че естества́ ро́ждши пло́тию Бо́га Сло́ва, Его́же Оте́ц от се́рдца Своего́ отры́гне пре́жде все́х веко́в, я́ко Бла́г, Его́же ны́не и теле́с превы́шша разумева́ем, а́ще и в те́ло облече́ся.
Пѣ́снь а҃.
І҆рмо́съ: Во́дꙋ проше́дъ ꙗ҆́кѡ сꙋ́шꙋ, и҆ є҆гѵ́петскагѡ ѕла̀ и҆збѣжа́въ, і҆и҃льтѧнинъ вопїѧ́ше: и҆зба́вителю и҆ бг҃ꙋ на́шемꙋ пои́мъ.
И҆̀же сла́вы жела́юще страда́льческїѧ, прїиди́те восхва́лимъ вели́каго во страда́льцѣхъ є҆ѵдоѯі́а всѝ, въ кѷмва́лѣхъ дв҃дски торжествꙋ́юще.
И҆зы́де повелѣ́нїе нечести́вое въ ве́сь мі́ръ, не слꙋжи́ти живо́мꙋ бг҃ꙋ, но і҆́дѡлѡмъ: ты́ же, мч҃ниче, нбⷭ҇номꙋ бг҃ꙋ твоемꙋ̀ слꙋжи́лъ є҆сѝ.
Тезоимени́те, сло́во благочести́выхъ є҆ѵдоѯі́е мꙋ́чениче, и҆сповѣ́далъ є҆сѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а сꙋ́ща безнача́льна посредѣ̀ сꙋде́й непра́ведныхъ ᲂу҆ѧзвлѧ́ющихъ тѧ̀.
Бг҃оро́диченъ: Чи́ни тѧ̀ а҆́гг҃лъ и҆ человѣ̑къ, мт҃и безневѣ́стнаѧ, хва́лѧтъ непреста́ннѡ: зижди́телѧ бо и҆́хъ, ꙗ҆́кѡ младе́нца на рꙋка́хъ твои́хъ носи́ла є҆сѝ.
Пѣ́снь г҃.
І҆рмо́съ: Оу҆твержде́й въ нача́лѣ нб҃са̀ ра́зꙋмомъ, и҆ зе́млю на вода́хъ ѡ҆снова́вый, на ка́мени мѧ̀, хрⷭ҇тѐ, за́повѣдей твои́хъ ᲂу҆твердѝ, ꙗ҆́кѡ нѣ́сть свѧ́тъ па́че тебє̀, є҆ди́не чл҃вѣколю́бче.
Ꙗ҆́коже а҆́гнецъ на заколе́нїе приве́лсѧ є҆сѝ, є҆ѵдоѯі́е мч҃ниче, не прерѣкꙋ́ѧ, ни вопїѧ̀, всебл҃же́нне, ᲂу҆чи́телѧ твоегѡ̀, хрⷭ҇та̀, житїѐ подража́ѧ, и҆ сегѡ̀ ра́ди сла́вꙋ прїѧ́лъ є҆сѝ безконе́чнꙋю.
І҆́дѡльскимъ слꙋжи́телємъ, страда́льче, возглаша́лъ є҆сѝ: бг҃ъ мо́й живе́тъ во вѣ́ки: ва́ши же бо́зи дѣла̀ рꙋ́къ человѣ́ческихъ сꙋ́ть, па́дше не востаю́тъ, и҆стꙋка́нни сꙋ́ще, бездꙋ́шнїи.
Хи́трѡсти вра̑жїѧ низложи́лъ є҆сѝ, страда́льче, ᲂу҆тве́рждь тво́й ᲂу҆́мъ на ка́мени цр҃кве хрⷭ҇то́вы, тѣ́мъ и҆ взыва́лъ є҆сѝ: жи́знь тлѣ́ннꙋю ѡ҆ставлѧ́ю за сꙋ́щꙋю вѣ́чнꙋю жи́знь.
Бг҃оро́диченъ: Соприсносꙋ́щный ѻ҆ц҃ꙋ̀, и҆ сопресто́льный бг҃ъ сло́во, ѡ҆бнови́ти восхотѣ́въ родонача́льника, по ѵ҆поста́си того̀ и҆зъ тебє̀ чⷭ҇таѧ, воспрїѧ́ше, ст҃ѣ́йшꙋ всѣ́хъ тѧ̀, бг҃омт҃и, ѡ҆брѣ́тъ.
Пѣ́снь д҃.
І҆рмо́съ: Оу҆слы́шахъ, гдⷭ҇и, смотре́нїѧ твоегѡ̀ та́инство, разꙋмѣ́хъ дѣла̀ твоѧ̑, и҆ просла́вихъ твоѐ бжⷭ҇тво̀.
Пре́лесть ѡ҆бличи́лъ є҆сѝ, нꙋ́дѧщихъ тѧ̀ ѿврещи́сѧ жи́зни безконе́чныѧ, и҆ жи́знь сꙋ́етнꙋю возлюби́ти.
Оу҆ранѧ́емь ра́довалсѧ є҆сѝ, закла́вшагѡсѧ ра́ди сло́ва пло́тїю ра́ди на́съ: мꙋчи́телємъ же взыва́лъ є҆сѝ: ꙗ҆́кѡ недостѡ́йна сꙋ́ть моѧ̑ страда̑нїѧ.
Бо́зи, и҆̀мже слꙋ́жите, ᲂу҆ста̀ и҆мꙋ́ще не вѣща́ютъ, є҆ѵдоѯі́е взыва́лъ є҆сѝ, и҆̀мже подо́бни да бꙋ́дꙋтъ творѧ́щїи ты́ѧ.
Бг҃оро́диченъ: Ѡ҆чище́нїе на́мъ да́рꙋй невѣ́дѣнїй, ꙗ҆́кѡ безгрѣ́шенъ, и҆ ᲂу҆мирѝ мі́ръ тво́й, бж҃е, моли́твами ро́ждшїѧ тѧ̀.
Пѣ́снь є҃.
І҆рмо́съ: Просвѣтѝ на́съ повелѣ̑нїи твои́ми, гдⷭ҇и, и҆ мы́шцею твое́ю высо́кою, тво́й ми́ръ пода́ждь на́мъ, чл҃вѣколю́бче.
Ты̀ моѧ̀ крѣ́пость, є҆ѵдоѯі́е, вопїѧ́лъ є҆сѝ, пло́тїю пострада́вый хрⷭ҇тѐ бж҃е, ᲂу҆твердѝ менѐ: се́ бо страждꙋ̀ мꙋ́чимь.
Ты̀ сокро́вище проше́нїй є҆сѝ хрⷭ҇тѐ бж҃е, не пре́зри менѐ, вопїѧ́лъ є҆сѝ въ мꙋ́кахъ, є҆ѵдоѯі́е терпѣливодꙋ́шне.
Меча̀ и҆ ѻ҆гнѧ̀ не бою́сѧ, є҆ѵдоѯі́й вопїѧ́ше къ мꙋчи́телю: се́ бо и҆́мамъ бг҃а крѣ́пость крѣ́пкꙋю, є҆мꙋ́же слꙋжꙋ̀.
Бг҃оро́диченъ: И҆сцѣлѝ, чⷭ҇таѧ, страсте́й мои́хъ неможе́нїе, посѣще́нїѧ твоегѡ̀ ᲂу҆досто́ивши, и҆ здра́вїе мольба́ми твои́ми пода́ждь мѝ.
Пѣ́снь ѕ҃.
І҆рмо́съ: Ѡ҆чи́сти мѧ̀, сп҃се, мнѡ́га бо беззакѡ́нїѧ моѧ̑, и҆ и҆зъ глꙋбины̀ ѕѡ́лъ возведѝ, молю́сѧ: къ тебѣ́ бо возопи́хъ, и҆ ᲂу҆слы́ши мѧ̀, бж҃е спасе́нїѧ моегѡ̀.
Ни ме́чь, нижѐ ѻ҆́гнь разлꙋчи́тъ мѧ̀ любвѐ хрⷭ҇то́вы: ва̑ша же прещє́нїѧ ꙗ҆́кѡ дѣ̑тскаѧ глꙋмлє́нїѧ вмѣнѧ́ю, є҆ѵдоѯі́е, вопїѧ́лъ є҆сѝ вѣ́рою, жре́ти принꙋжда́ющымъ.
Ѻ҆́нагѡ ᲂу҆жаса́юсѧ ѻ҆гнѧ̀ негаси́магѡ мꙋ́чащагѡ, жи́зни же жела́ю неѿе́млемыѧ, мꙋчи́телю є҆ѵдоѯі́е, взыва́лъ є҆сѝ: сѐ тѣ́ло ᲂу҆ѧзвлѧ́й, не слꙋжꙋ̀ і҆́дѡлѡмъ твои̑мъ.
Бо́зи, и҆̀мже ты̀ кла́нѧешисѧ, сребро̀ и҆ зла́то сꙋ́ть, ᲂу҆ста̀ и҆́мꙋтъ, и҆ не глаго́лютъ: ᲂу҆́ши, не слы́шатъ: но́ги, не хо́дѧтъ: мо́й же бг҃ъ вседѣ́тель є҆́сть, взыва́лъ є҆сѝ.
Бг҃оро́диченъ: Да и҆зба́вимсѧ лю́тыхъ прегрѣше́нїй, моли́твами твои́ми, бг҃ороди́тельнице чⷭ҇таѧ, и҆ да ᲂу҆лꙋчи́мъ прест҃а́ѧ бжⷭ҇твенное сїѧ́нїе, и҆зъ тебє̀ неизрече́ннѡ воплоще́ннагѡ сн҃а бж҃їѧ.
Сѣда́ленъ, гла́съ и҃:
Нбⷭ҇ное бога́тство собра́въ, и҆ ни́щымъ сїѐ прине́съ, расточи́лъ є҆сѝ, и҆ да́лъ є҆сѝ а҆́лчꙋщымъ хлѣ́бъ тво́й: и҆ сегѡ̀ ра́ди жи́знь нетлѣ́ннꙋю стѧжа́въ, хрⷭ҇то́вымъ и҆сповѣ́данїемъ просїѧ́лъ є҆сѝ: тѣ́мже мꙋ́жествовавъ, и҆ зако́ннѡ пострада́въ, вѣне́цъ прїѧ́лъ є҆сѝ ѿ бг҃а трꙋдѡ́въ твои́хъ, страстоте́рпче є҆ѵдоѯі́е, молѝ хрⷭ҇та̀ бг҃а, грѣхѡ́въ ѡ҆ставле́нїе дарова́ти, чествꙋ́ющымъ любо́вїю свѧтꙋ́ю па́мѧть твою̀.
Пѣ́снь з҃.
І҆рмо́съ: Ѿ і҆ꙋде́и доше́дше ѻ҆́троцы, въ вавѷлѡ́нѣ и҆ногда̀, вѣ́рою трⷪ҇ческою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще: ѻ҆тцє́въ бж҃е, благослове́нъ є҆сѝ.
Ѻ҆трокѡ́въ поревнова́въ терпѣ́нїю, є҆ѵдоѯі́е премꙋ́дре, ѻ҆́бразꙋ ле́стномꙋ не поклони́лъ є҆сѝ колѣ́нъ, но взыва́лъ є҆сѝ вѣ́рою те́плою: ѻ҆тцє́въ на́шихъ, бж҃е бл҃гослове́нъ є҆сѝ.
По́мощь стѧжа́въ непобѣ́днꙋю бл҃года́ти, мч҃ниче є҆ѵдоѯі́е, тве́рдѡ ѡ҆полчє́нїѧ вра̑жїѧ низложи́лъ є҆сѝ, и҆ побѣди́въ взыва́лъ є҆сѝ: ѻ҆тцє́въ на́шихъ бж҃е бл҃гослове́нъ, є҆сѝ.
Распала́емь мч҃ниче, любо́вїю бжⷭ҇твеннагѡ жела́нїѧ, є҆ѵдоѯі́е, пристра́стїѧ привре́меннагѡ ꙗ҆́вѣ возгнꙋша́лсѧ є҆сѝ, возме́здїе прїе́млѧ, и҆ взыва́лъ є҆сѝ: ѻ҆тцє́въ на́шихъ бж҃е, бл҃гослове́нъ є҆сѝ.
Бг҃оро́диченъ: Ле́стїю па́дшаго восхотѣ́въ ѡ҆бнови́ти пребл҃гі́й бг҃ъ, ѿ дв҃ы воплоща́етсѧ и҆ ражда́етсѧ, и҆ ѡ҆божа́етъ человѣ́чество.
Пѣ́снь и҃.
І҆рмо́съ: Седмери́цею пе́щь халде́йскїй мꙋчи́тель, бг҃очести̑вымъ неи́стовнѡ разжжѐ, си́лою же лꙋ́чшею, спасе́ны сїѧ̑ ви́дѣвъ, творцꙋ̀ и҆ и҆зба́вителю вопїѧ́ше: ѻ҆́троцы, благослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.
Ꙗ҆́звъ пꙋчи́нꙋ преплы́лъ є҆сѝ, сла́вне, и҆ въ приста́нище жи́зни дости́глъ є҆сѝ, є҆ѵдоѯі́е, вѣне́цъ терпѣ́нїѧ прїе́мъ, и҆ со а҆́гг҃лы немо́лчнѡ зове́ши: дѣ́ти, благослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.
Сквозѣ̀ ѻ҆́гнь и҆ во́дꙋ проше́дша, бл҃же́нне, въ поко́й тѧ̀ хрⷭ҇то́съ и҆зведѐ, въ не́мже ра́дꙋѧсѧ со а҆́гг҃лы, мч҃ниче мꙋ́дре, пое́ши немо́лчнѡ трⷪ҇цѣ пѣ́снь: дѣ́ти, бл҃гослови́те, свѧще́нницы воспо́йте, лю́дїе превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.
Ты̀ мы́сленнаго погꙋби́лъ є҆сѝ ѕмі́ѧ, по́мощїю нбⷭ҇нагѡ цр҃ѧ̀ сла́вне, и҆ побѣ́ды вѣне́цъ терпѣ́нїѧ прїе́мъ, со безпло́тными немо́лчнѡ взыва́еши: дѣ́ти бл҃гослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.
Трⷪ҇ченъ: Трисвѣ́тлое бжⷭ҇тво̀ во є҆ди́ной сїѧ́ющее зарѝ, ѿ є҆ди́нагѡ трїѷпоста́снагѡ є҆стества̀, роди́телѧ безнача́льна, є҆диноесте́ственна же сло́ва ѻ҆ц҃ꙋ̀, и҆ сца́рствꙋющаго є҆диносꙋ́щнаго дх҃а, ѻ҆́троцы, благослови́те, свѧще́нницы, воспо́йте, лю́дїе, превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.
Пѣ́снь ѳ҃.
І҆рмо́съ: Оу҆жасе́сѧ ѡ҆ се́мъ не́бо, и҆ землѝ ᲂу҆диви́шасѧ концы̀, ꙗ҆́кѡ бг҃ъ ꙗ҆ви́сѧ человѣ́кѡмъ пло́тски, и҆ чре́во твоѐ бы́сть простра́ннѣйшее небе́съ. тѣ́мъ тѧ̀ бцⷣꙋ а҆́гг҃лѡвъ и҆ человѣ̑къ чинонача̑лїѧ велича́ютъ.
Оу҆страши́шасѧ а҆́гг҃льскаѧ вѡ́инства, и҆ человѣ́честїи собо́ри ᲂу҆диви́шасѧ, ꙗ҆́кѡ тлѣ́нно є҆стество̀ страда́льче и҆мѣ́ѧ, и҆ те́чное, безплѡ́тныѧ де́мѡны показа́лъ є҆сѝ ѻ҆каѧ́нны и҆ не́мощны, и҆ вѣ́рою трⷪ҇цѣ, взыва́лъ є҆сѝ, слꙋжа̀: трисїѧ́нный свѣ́те, ты̀ є҆сѝ сла́ва моѧ̀.
Бл҃же́нъ ты̀ мч҃ниче, въ ро́ды родѡ́въ просла́вивсѧ є҆ѵдоѯі́е, ꙗ҆́кѡ пло́ти ника́коже пощадѣ́въ хрⷭ҇та̀ ра́ди, но мꙋ́ки претерпѣ́лъ є҆сѝ, и҆ не поклони́лсѧ є҆сѝ и҆стꙋка̑ннымъ. тѣ́мже тѧ̀ чи́ни а҆́гг҃льстїи, ѻ҆де́ждею нетлѣ́нїѧ ѡ҆дѣ́ѧвше, вѣнча́ша.
Вѣ́рою соверша́ющихъ, мч҃ниче, страда́нїй твои́хъ па́мѧть, є҆ѵдоѯі́е, къ бг҃ꙋ твои́ми моли́твами, ѿ всѧ́кагѡ навѣ́та вра́жїѧ и҆схитѝ, да не похва́литсѧ на ны̀: ꙗ҆́кѡ мч҃никъ бо мо́жеши, прїе́мъ ѿ вы́шнѧгѡ страда́нїй воздаѧ́нїе.
Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ, ѽ дв҃о мт҃и бж҃їѧ, па́че є҆стества̀ ро́ждши пло́тїю бг҃а сло́ва: є҆го́же ѻ҆ц҃ъ ѿ се́рдца своегѡ̀ ѿры́гне, пре́жде всѣ́хъ вѣкѡ́въ ꙗ҆́кѡ бл҃гъ, є҆го́же ны́нѣ и҆ тѣле́съ превы́шша разꙋмѣва́емъ, а҆́ще и҆ въ тѣ́ло ѡ҆блече́сѧ.
Жития мучеников Евдоксия, Зинона и Макария Мелитинских
Мученики Евдоксий, Зинон, Макарий и их дружина приняли мученическую смерть за Христа при императоре Максимиане Галерии, преемнике императора Диоклитиана.
Святой Евдоксий занимал высокую должность военачальника в императорских войсках. Он был христианин, так же как и его друг святой Зинон и его домоправитель Макарий. После издания императором Диоклитианом эдикта о предании смерти христиан, отказавшихся принести жертву идолам, многие, в том числе знатные люди и сановники, бежали в разные страны со своими семьями, чтобы избежать мучений и смерти. Тогда и святой Евдоксий со своей супругой святой Василиссой и всей своей семьей оставил высокую должность, бросил имущество и скрылся в пределах Мелитины Армянской. Правитель Мелитины послал воинов разыскивать Евдоксия. Встретив самого Евдоксия, одетого в бедную одежду, и не узнав его, воины стали расспрашивать о местонахождении военачальника Евдоксия. Не открывая себя, святой пригласил воинов в свой дом, накормил их и предоставил им ночлег. Встречу свою с воинами святой Евдоксий расценил как призыв от Господа на мученический подвиг. Утром он открыл своим гостям, что он и есть тот, кого они ищут. Благодарные за гостеприимство воины предлагали скрыть от начальства, что им удалось найти святого Евдоксия. Однако он сам не согласился на это. Сделав все распоряжения по дому, он объяснил своей супруге, что его не следует оплакивать, а наоборот, день его мученической смерти надо отмечать как праздник. Надев на себя воинскую одежду, он ушел с воинами к правителю. Святая Василисса и его друзья – святые Зинон и Макарий – следовали за святым Евдоксием. Правитель пытался уговорить святого Евдоксия принести жертву идолам и этим сохранить себе жизнь, высокое положение и имущество. Святой Евдоксий твердо отказался от всего, обличив безумие тех, кто поклоняется бездушным идолам. Воинский пояс – знак его начальнической власти, – он снял с себя сам и бросил в лицо правителю. Находившиеся при этом воины, тайные христиане, сделали то же, а их было более тысячи человек. Смущенный правитель запросил императора, как ему поступить, и получил приказание: начальников пытать, а прочих отпустить. После длительных истязаний святого мученика Евдоксия повели на казнь. Следуя за мужем, святая Василисса плакала, плакал и друг мученика святой Зинон. Тогда святой Евдоксий опять убеждал жену не плакать, а радоваться, что он удостоился мученического венца, и просил ее похоронить его тело в месте, называемом Амимна. Плачущему Зинону святой Евдоксий предсказал, что они в одно время предстанут в Царствии Небесном. Воодушевленный этими словами, Зинон громко исповедал себя христианином, за что немедленно был приговорен к смерти. Святая Василисса беспрепятственно забрала тело своего мужа и похоронила его там, где он ей заповедал. За это святую схватили и привели к правителю; стремясь разделить участь своего мужа, она без всякого страха обличала и правителя, и его ложных богов – идолов. Однако правитель понял ее намерение, не стал ее мучить и прогнал от себя. Уходя, святая сказала ему, что Бог видит ее желание пострадать за свою веру и примет это желание как исполненный подвиг. Через 7 дней святой Евдоксий явился своей жене в видении и велел передать своему другу и домоправителю Макарию, что он со святым Зиноном ожидает прихода к ним Макария. Последний немедленно пошел к правителю, исповедал себя христианином, был приговорен к смерти и обезглавлен. Многие христиане также приняли в это время мученическую смерть († 311–312).
См. также: "Страдание святого мученика Евдоксия" в изложении свт. Димитрия Ростовского.