Канон святому мученику Александру Римскому
Припев: Святы́й му́чениче Алекса́ндре, моли́ Бо́га о на́с.
Память: 26 мая (13 мая ст. ст.)
Глас 4.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Во глубине́ постла́ иногда́, фараони́тское всево́инство преоруже́нная си́ла, вопло́щшееся же Сло́во всезло́бный гре́х потреби́ло е́сть, Препросла́вленный Госпо́дь, сла́вно бо просла́вися.
Я́коже Самуи́л иногда́, от вы́шних повеле́ний избра́н яви́лся еси́, му́чениче Алекса́ндре, со Христо́м во́инствовати во утвержде́нии Це́ркве Его́ святы́я, в не́йже порфи́ра естества́ на́шего в пакибытии́ обновля́ется, моли́твами твои́ми.
Ви́дяще, ка́ко возлюби́ Госпо́дь души́ твоея́ добро́ту, ве́рный во́ине Христо́в Алекса́ндре, егда́ сла́ву ми́ра сего́ презре́в, венце́м му́ченическим возжеле́л еси́ украси́тися. Мо́лимтися, воспламени́ и сердца́ на́ша горе́нием любве́ твоея́ ко Го́споду.
Си́лою Вы́шняго озаря́емь, изше́л еси́, боголюби́ве Алекса́ндре, в сре́тение во́инов по тебе́ гряду́щих, си́хже, к нога́м твои́м па́дших, воздви́гл и возвести́л еси́ и́м тебе́ предрече́нная страда́ния, в ни́хже от Ри́ма до Византи́и всеусе́рдно Христа́ пропове́дал еси́, моли́твенниче преди́вне.
Богоро́дичен: Све́том на́с Твоего́ милосе́рдия во тьме́ неразу́мия лежа́щих озари́, Ма́ти Бо́жия, Еди́на, Царя́ Светода́вца ро́ждшая, Его́же, пресла́дкаго Сы́на Твоего́ и Бо́га на́шего, моли́ спасти́ся от бе́д и скорбе́й все́м на́м, на по́мощь Тя́ призыва́ющих.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Процвела́ е́сть пусты́ня, я́ко кри́н, Го́споди, язы́ческая неплодя́щая це́рковь, прише́ствием Твои́м, в не́йже утверди́ся мое́ се́рдце.
Облагода́тствован бы́в кре́постию Боже́ственною, гряде́ши к подвиго́м муче́ния усе́рдно, всеблаже́нне Алекса́ндре, и, я́ко а́гнец безгла́сен, терпи́ши ноготьми́ желе́зными струже́ние, возжже́н любо́вию до конца́ за Христа́ страда́ти, да Сего́ возлю́бленна приобря́щеши.
Муче́ньми мно́гими тщи́тся злочести́вый Тиве́риан разлучи́ти тя́ от любви́ Христо́вы, но посра́млен бы́сть окая́нный, обре́те бо тя́ на ка́мене ве́ры си́лою Боже́ственнаго Ду́ха утвержде́нна, страстоте́рпче Христо́в до́блественнейше.
Я́ко жени́х церко́вный, у́зами желе́зными связу́емь, в посте́ и моли́тве ше́ствовал еси́ от Ри́ма до Византи́и венце́м му́ченическим венча́тися, да ве́рнии восто́ка и за́пада, у́зами любве́ Христо́вы связу́еши, в сою́зе любви́ изнемога́ющих.
Богоро́дичен: Глаго́лом Твои́м после́дующе, ро́ди родо́в при́сно Тя́ ублажа́ют, Ма́ти Бо́жия, Бо́га бо и́стинно родила́ еси́, Де́во Чи́стая, Его́же, я́ко Ма́ти Све́та, усе́рдно моли́ дарова́ти Це́рквам единомы́слие, в сою́зе ми́ра Боже́ственна.
Седа́лен, гла́с 4.
Дне́сь Це́рковь Христо́ва весели́тся, / Ри́м же да ра́дуется, Византи́я ликовству́ет, / ви́дяще тя́, му́чениче Алекса́ндре, / за И́стину Христо́ву стра́ждуща, / я́ко а́нгел све́тлый, в четыредесятодне́внем посте́ моли́твою насыща́емый, / ко́зни вра́жия ве́рою победи́в, / сла́ву Це́ркве Христо́вы утвержда́я. / Во́ини же сему́ дивля́хуся, глаго́лаху: / Вели́к Бо́г Христиа́нский, за его́же муче́ния сия́ подъя́л еси́, во́ине Христо́в преди́вный. / Мы́ же, па́мять твою́ пра́зднующе, взыва́ем ти́: / сопряжи́ ны́ у́зами любве́ твоея́, / да не стра́ждет Те́ло Христо́во в ра́спрех на́ших, / я́коже на ко́лех растерза́емо.
Сла́ва, и ны́не, богоро́дичен: Безневе́стная Чи́стая Де́во, Богоро́дице, / Еди́на ве́рных Предста́тельнице и Покро́ве, / бе́д и скорбе́й и лю́тых обстоя́ний вся́ изба́ви, / на Тя́ наде́жду, Отрокови́це, иму́щих: / Це́ркви в единомы́слии ве́ры утверди́, / и, я́коже ве́даеши челове́ческия ско́рби серде́чныя, / ча́д Свои́х во еди́но собери́, / и вся́ ны́ спаси́ Боже́ственными моли́твами Твои́ми.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Прише́л еси́ от Де́вы, не хода́тай, ни а́нгел, но Са́м, Го́споди, вопло́щся, и спа́сл еси́ всего́ мя челове́ка. Те́м зову́ Ти: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Благода́тию Свята́го Ду́ха из мла́да в ве́ре чи́сте воспита́н, любо́вию Христу́ поже́рлся еси́, ве́рный во́ине Христо́в, Алекса́ндре, и, я́ко мно́гими скорбьми́ обурева́емь бы́л еси́, предвари́ моли́твою за ны́ ко Го́споду, в ско́рбех мно́зех изнемога́ющих.
Пропове́дник велегла́сен ве́ры Правосла́вныя, еще́ недели́мей су́щи, яви́лся еси́, ве́рный дру́же Христо́в Алекса́ндре, умягчи́ ка́плями крове́й твои́х, за Це́рковь Христо́ву пролия́нных, сердца́, ра́спри и нестрое́ния, и вражду́ во огра́де Ея́ се́ющих.
Ду́шу и помышле́ние к тебе́ простира́ем, страстоте́рпче Христо́в Алекса́ндре, согре́й на́шу ве́ру и любо́вь к Бо́гу, изнеможе́ния на́ша подкрепи́, да зако́ну Его́ усе́рдно после́дующе, по́прище спасе́ния на́шего пре́йдем непосра́мленно.
Богоро́дичен: С Бо́гом Тя́ Засту́пницу стяжа́хом, Пречи́стая Де́во Мари́е, Ты́ бо Ма́ти Бо́жия яви́лася еси́, Творца́ и Соде́теля на́шего во утро́бе прии́мши, Всенепоро́чная, все́х от сме́рти и тле́ния спасла́ еси́, Наде́ждо на́ша и Утеше́ние, и Покро́в теплоты́ сладча́йшия.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Хода́тай Бо́гу и челове́ком бы́л еси́, Христе́ Бо́же: Тобо́ю бо, Влады́ко, к Светонача́льнику Отцу́ Твоему́, от но́щи неве́дения приведе́ние и́мамы.
Свеща́ светоза́рная, пла́менем ве́ры неугаси́мо пламене́юща, яви́лся еси́, Алекса́ндре, ве́рныя во гра́дех и ве́сех ше́ствия твоего́ во огра́ду Це́ркве Святы́я созыва́я, пу́ть ко Христу́ освети́л еси́ и́м, к Воскресе́нию гряду́щему веду́щий.
Во́ду жи́ву, от ре́бр Христо́вых исте́кшу, моля́ся источи́ па́мять твою́ чту́щим, я́коже иногда́ во гра́де Карасу́рстем источи́л еси́ во́ду из ка́мене, е́юже напои́л еси́ жа́ждущих, к ме́сту усекнове́ния главы́ твоея́ поспеша́вших, всеблаже́нне.
Прииди́те, христолюби́выя ма́тери, со страстоте́рпца ма́терию Пи́мениею возра́дуемся, ви́дящия сы́на ея́ сла́вою и че́стию уве́нчана, его́же, я́ко кри́н неувяда́емый, она́, себе́ и Христу́ на ра́дость благода́тно возрасти́, и́же на́с тле́ния и сме́рти духо́вныя изба́ви.
Богоро́дичен: На́м лю́бящим тя́, и любо́вию чту́щим святу́ю па́мять твою́, ве́рный дру́же Христо́в, с Пречи́стою Богома́терию исправле́ние жития́, клеветы́ и зло́бы челове́ческия избавле́ние, и прегреше́ний проще́ние дарова́ти испроси́.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: В бе́здне грехо́вней валя́яся, неизсле́дную милосе́рдия Твоего́ призыва́ю бе́здну: от тли́, Бо́же, мя́ возведи́.
Неосла́бными я́звами сокруша́емое те́ло твое́, Алекса́ндре, си́лою любви́ ко возлюби́вшему тя́ Го́споду, душе́вное благоро́дие непоколе́блемо соблю́л еси́, во Христе́ ра́дуяся, душе́ю и те́лом освяще́н яви́лся еси́, скорбя́щим утеше́ние ниспосыла́еши.
Дивя́щеся бога́тству доброде́телей твои́х, Алекса́ндре, мо́лим тя́ я́коже благослови́л еси́ дре́во, у него́же от мучи́телей истязу́емь бы́л еси́, и сие́ от того́ часа́ пло́д исцеле́ния ве́рным приноша́ше. Исцели́, боголюби́ве, сердца́ на́ша, да принесе́м пло́д покая́ния нелицеме́рна.
Терпе́нием и душе́вным му́жеством, и кре́постию по́мысла превозше́л еси́ всю́ гони́телей го́рькую я́рость, во́ине Христо́в Алекса́ндре. Да и мы́, в испыта́ниих лю́тых, на твоя́ страда́ния взира́юще, не посрами́м малоду́шне Возлюби́вшаго на́с до Кро́ве.
Богоро́дичен: Упра́ви и освяти́ у́м на́ш, Ма́ти Бо́жия, обурева́емый наше́ствием скорбе́й и тлетво́рных страсте́й, спаси́ к Тебе́ прибега́ющих, ины́я бо по́мощи, Чи́стая, ра́зве Тебе́, не и́мамы, помози́ Влады́чице, да не поги́бнем в пучи́не отча́яния.
Конда́к, гла́с 4:
Я́ко звезда́ многосве́тлая, / возсия́л еси́ от Ри́ма, / му́чениче Алекса́ндре, / и, я́ко би́сер многоце́нный, / в земли́ Византи́йстей ра́достно под ме́ч / за Христа́ главу́ твою́ преклони́л еси́, / и сию́ в непоро́чное благоуха́ние Бо́гу прине́сл еси́, / да красу́ется Це́рковь земна́я и Небе́сная / во сла́ве испове́дников Христо́вых.
И́кос:
Светоза́рный свети́льник яви́лся еси́, богому́дре Алекса́ндре, благода́ти Боже́ственныя испо́лнен сы́й в телеси́ твое́м, его́же спекула́торы вверго́ша в реку́ по многострада́льней кончи́не твое́й. Смотре́нием же Бо́жиим, дво́ица псо́в извлеко́ша честны́я мо́щи твоя́, приседя́ху стрегу́ще я́ от пти́ц и звере́й ди́виих, доко́ле же блаже́нная ма́ти твоя́ Пи́мения, прише́дши, со слеза́ми, псало́мски, пома́за сия́ ми́ром, погре́бши тя́ при о́ней реце́ Ерги́не, иде́же исцеле́ния мно́га соверши́шася боля́щим, с ве́рою ко гро́бу страстоте́рпца Бо́жия приходя́щих, да красу́ется Це́рковь земна́я и Небе́сная во сла́ве испове́дников Христо́вых.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Богопроти́вное веле́ние беззако́ннующаго мучи́теля, высо́к пла́мень вознесло́ е́сть. Христо́с же простре́ Благочести́вым отроко́м ро́су духо́вную, сы́й благослове́н и препросла́влен.
Я́ко кра́сное и свяще́ннейшее заколе́ние са́м себе́ прине́сл еси́ Пастыренача́льнику Христу́, за все́х Боже́ственне закла́вшагося, и огне́м муче́ний всесоже́глся еси́, сла́вне Алекса́ндре, в сла́дости А́нгельстей побе́дно вопию́ще: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Мольбы́ на́ша услы́ши, всеблаже́нне, и приити́ на́м на по́мощь потщи́ся, лю́те обурева́емых скорбьми́, и ну́ждами жите́йскими, и бесо́вскими озлобле́нии, я́ко да спаса́еми тобо́ю, и мы́ вопие́м: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Моли́твы твоя́ проле́й за ны́ ко Го́споду, боголюби́ве Алекса́ндре, и скве́рну сту́дных де́л на́ших ка́плями честны́х крове́й твои́х омы́й, наде́жду же укрепи́, во е́же чи́стым се́рдцем и сокруше́нною душе́ю воззове́м: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Богоро́дичен: Наде́жда ненаде́жных Ты́ еси́, Богоро́дице, ве́си бо, Цари́це, я́ко неизлечи́мыми ра́нами страсте́й грехо́вных изнуря́еми, ко врато́м поги́бели доспе́хом. Не отри́ни во́пль ду́ш на́ших, Всеблага́я, да спаса́еми, уте́шне зове́м: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Пе́щь иногда́ о́гненная в Вавило́не де́йства разделя́ше, Бо́жиим веле́нием халде́и опаля́ющая, ве́рныя же ороша́ющая, пою́щия: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Украше́ние му́чеников показа́лся еси́ и в жили́щах нерукотво́рных Це́ркве Небе́сныя ве́чный поко́й обре́л еси́, любвеоби́льне Алекса́ндре. На́с же, во мно́гих обурева́ний испыту́емых, в ти́хое приста́нище приведи́, во е́же во Христе́ ра́дующеся, взыва́ти: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Ума́ красото́ю увенча́ тя Госпо́дь, Алекса́ндре, и се́рдце любви́ преиспо́лненное дарова́ ти, во е́же подъя́ти о́браз страда́ний Его́ непосты́дно, и́миже возве́л еси́ челове́ческое немощно́е естество́ к чи́ну А́нгельскому, да и мы́ в наде́жде спасе́ния вопие́м: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.
О́гнь моли́твы непоро́чныя проле́й за ны́ ко Го́споду, ве́рный му́чениче Христо́в, да не пожре́т на́с зло́ба грехо́вная, враждо́ю снеда́ющая, но, я́ко предста́тель ве́рный, вся́ ны́ к братолю́бию приведи́ и утвержде́нию Це́ркве Христо́вы ве́рно служи́ти уцелому́дри, во е́же любо́вию связу́емым, взыва́ти: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Богоро́дичен: Я́ко Ма́терь Све́та, трапе́зу Хле́ба Живо́тнаго и руно́, прохла́дою Свята́го Ду́ха ороше́нное, и сла́дость ра́йскую, ве́рных наде́ждою спасе́ния услажда́ющую, почита́ем Тя́, Чи́стая Де́во Ма́ти, и веселя́щеся о Тебе́, вопие́м: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Безнача́льна Роди́теля Сы́н, Бо́г и Госпо́дь, вопло́щся от Де́вы, на́м яви́ся, омраче́нная просвети́ти, собра́ти расточе́нная. Те́м Всепе́тую Богоро́дицу велича́ем.
Пою́ще многоразли́чная страда́ния твоя́, Христа́ ра́ди распе́ншагося, восхваля́ем тя́, я́ко одушевле́нный сосу́д, исцеле́ния изоби́льно излива́ющий. Ублажа́ем ма́терь твою́ Пи́мению, я́же пло́д чре́ва своего́ Бо́гу в да́р благоприя́тен принесе́, с не́ю же, достохва́льне, моли́ся ми́р ниспосла́ти душа́м на́шим.
Хра́м Свята́го Ду́ха вои́стинну бы́л еси́, Алекса́ндре, Сего́ преиспо́лнен не боя́тися убива́ющих те́ло ве́рных науча́еши, но в животе́ и сме́рти прославля́ти смотре́ние Бо́жие о на́с, страда́ньми воспева́еши пресла́вно. Подви́гни и на́с си́х не устраша́тися, лю́те напа́дающих на на́с.
О преди́вне му́чениче Алекса́ндре, приими́ от на́с сие́ убо́гое славосло́вие, я́ко да́нь моли́твы, дале́ких по вре́мени чти́телей страда́ний твои́х, и прииди́ на́м на по́мощь, егда́ изнемога́ет ду́х на́ш, ду́хом зло́бы поднебе́сныя томи́мь, да не па́дше поги́бнем пред Лице́м Бо́жиим.
Богоро́дичен: Кре́пкое Твое́ предста́тельство, Богоукра́шенная Мари́е, и све́тлая Твоя́ сла́ва по все́й земли́ показа́ся, о Тебе́ ны́не хва́лимся, иму́ще Тя́ к Сы́ну и Бо́гу Твоему́ Хода́таицу неусы́пную, в ско́рбех и печа́лех, и в ча́с сме́ртный упова́ние непосты́дное.
Свети́лен:
Све́тятся лучи́ све́тло страда́ний твои́х, / я́коже со́лнце, / и всю́ жития́ твоего́ явля́ют све́тлость, / пресла́вне му́чениче Алекса́ндре, / и сия́ющую в тебе́ ве́ру Боже́ственную, / Це́ркве Святы́я неме́ркнущее украше́ние, / в не́мже на́шего упова́ния наде́жда све́тлая, / Венцеда́тель Христо́с.
Сла́ва, и ны́не, богоро́дичен: Ви́дети, Богоро́дице, сла́ву Твою́ неизрече́нную / дре́вле возжеле́ша Боже́ственнии проро́цы вси́, / но на после́док на́м яви́лася еси́, лю́бящим Тя́, / Херуви́мов Честне́йша и Серафи́мов Сла́внейша су́ща, / Боже́ственныя сла́вы преиспо́лненная.
Пѣ́снь а҃.
І҆рмо́съ: Во глꙋбинѣ̀ постла̀ и҆ногда̀, фараѡни́тское всево́инство преѡрꙋже́ннаѧ си́ла, вопло́щшеесѧ же сло́во всеѕло́бный грѣ́хъ потреби́ло є҆́сть, препросла́вленный гдⷭ҇ь, сла́внѡ бо просла́висѧ.
Ꙗ҆́коже самꙋи́лъ и҆ногда̀, ѿ вы́шнихъ повелѣ́нїй и҆збра́нъ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, мч҃ниче а҆леѯа́ндре, со хрⷭ҇то́мъ во́инствовати во ᲂу҆твержде́нїи цр҃кве є҆гѡ̀ ст҃ы́ѧ, въ не́йже порфѵ́ра є҆стества̀ на́шегѡ въ пакибытїѝ ѡ҆бновлѧ́етсѧ, мл҃твами твои́ми.
Ви́дѧще, ка́кѡ возлюбѝ гдⷭ҇ь дꙋшѝ твоеѧ̀ добро́тꙋ, вѣ́рный во́ине хрⷭ҇то́въ а҆леѯа́ндре, є҆гда̀ сла́вꙋ мі́ра сегѡ̀ презрѣ́въ, вѣнце́мъ мч҃ническимъ возжелѣ́лъ є҆сѝ ᲂу҆краси́тисѧ: мо́лимтисѧ, воспламенѝ и҆ срⷣца̀ на̑ша горѣ́нїемъ любвѐ твоеѧ̀ ко гдⷭ҇ꙋ.
Си́лою вы́шнѧгѡ ѡ҆зарѧ́емь, и҆зше́лъ є҆сѝ, бг҃олюби́ве а҆леѯа́ндре, въ срѣ́тенїе во́инѡвъ по тебѣ̀ грѧдꙋ́щихъ: си́хже, къ нога́мъ твои̑мъ па́дшихъ, воздви́глъ и҆ возвѣсти́лъ є҆сѝ и҆̀мъ тебѣ̀ предречє́ннаѧ страда̑нїѧ, въ ни́хже ѿ ри́ма до вѷзанті́и всеꙋсе́рднѡ хрⷭ҇та̀ проповѣ́далъ є҆сѝ, мл҃твенниче преди́вне.
Бг҃оро́диченъ: Свѣ́томъ на́съ твоегѡ̀ млⷭ҇рдїѧ во тьмѣ̀ неразꙋ́мїѧ лежа́щихъ ѡ҆зарѝ, мт҃и бж҃їѧ, є҆ди́на, цр҃ѧ̀ свѣтода́вца ро́ждшаѧ: є҆го́же, пресла́дкагѡ сн҃а твоего̀ и҆ бг҃а на́шего, молѝ сп҃сти́сѧ ѿ бѣ́дъ и҆ скорбе́й всѣ̑мъ на́мъ, на по́мощь тѧ̀ призыва́ющихъ.
Пѣ́снь г҃.
І҆рмо́съ: Процвѣла̀ є҆́сть пꙋсты́нѧ, ꙗ҆́кѡ крі́нъ, гдⷭ҇и, ꙗ҆зы́ческаѧ неплодѧ́щаѧ цр҃ковь, прише́ствїемъ твои́мъ, въ не́йже ᲂу҆тверди́сѧ моѐ срⷣце.
Ѡ҆блгⷣтствованъ бы́въ крѣ́постїю бжⷭ҇твенною, грѧде́ши къ подвигѡ́мъ мꙋче́нїѧ ᲂу҆се́рднѡ, всебл҃же́нне а҆леѯа́ндре, и҆ ꙗ҆́кѡ а҆́гнецъ безгла́сенъ, терпи́ши ноготьмѝ желѣ́зными стрꙋже́нїе, возжже́нъ любо́вїю до конца̀ за хрⷭ҇та̀ страда́ти, да сего̀ возлю́бленна приѡбрѧ́щеши.
Мꙋче́ньми мно́гими тщи́тсѧ ѕлочести́вый тїве́рїанъ разлꙋчи́ти тѧ̀ ѿ любвѝ хрⷭ҇то́вы, но посра́мленъ бы́сть ѻ҆каѧ́нный, ѡ҆брѣ́те бо тѧ̀ на ка́мене вѣ́ры си́лою бжⷭ҇твеннагѡ дх҃а ᲂу҆твержде́нна, стрⷭ҇тоте́рпче хрⷭ҇то́въ до́блественнѣйше.
Ꙗ҆́кѡ жени́хъ цр҃ко́вный, ᲂу҆́зами желѣ́зными свѧзꙋ́емь, въ постѣ̀ и҆ мл҃твѣ ше́ствовалъ є҆сѝ ѿ ри́ма до вѷзанті́и вѣнце́мъ мч҃ническимъ вѣнча́тисѧ, да вѣ́рнїи восто́ка и҆ за́пада, ᲂу҆́зами любвѐ хрⷭ҇то́вы свѧзꙋ́еши, въ сою́зѣ любвѝ и҆знемога́ющихъ.
Бг҃оро́диченъ: Гл҃го́лѡмъ твои̑мъ послѣ́дꙋюще, ро́ди родѡ́въ при́снѡ тѧ̀ ᲂу҆бл҃жа́ютъ, мт҃и бж҃їѧ, бг҃а бо и҆́стиннѡ родила̀ є҆сѝ, дв҃о чⷭ҇таѧ: є҆го́же, ꙗ҆́кѡ мт҃и свѣ́та, ᲂу҆се́рднѡ молѝ дарова́ти цр҃квамъ є҆диномы́слїе, въ сою́зѣ ми́ра бжⷭ҇твенна.
Сѣда́ленъ, гла́съ д҃.
Дне́сь цр҃ковь хрⷭ҇то́ва весели́тсѧ, ри́мъ же да ра́дꙋетсѧ, вѷзанті́а ликовствꙋ́етъ, ви́дѧще тѧ̀, мч҃ниче а҆леѯа́ндре, за и҆́стинꙋ хрⷭ҇то́вꙋ стра́ждꙋща, ꙗ҆́кѡ а҆́гг҃лъ свѣ́тлый, въ четыредесѧтодне́внѣмъ постѣ̀ мл҃твою насыща́емый, кѡ́зни вра̑жїѧ вѣ́рою побѣди́въ, сла́вꙋ цр҃кве хрⷭ҇то́вы ᲂу҆твержда́ѧ. во́ини же семꙋ̀ дивлѧ́хꙋсѧ, гл҃го́лахꙋ: вели́къ бг҃ъ хрⷭ҇тїа́нскїй, за є҆го́же мꙋчє́нїѧ сїѧ̑ под̾ѧ́лъ є҆сѝ, во́ине хрⷭ҇то́въ преди́вный. мы́ же, па́мѧть твою̀ пра́зднꙋюще, взыва́емъ тѝ: сопрѧжѝ ны̀ ᲂу҆́зами любвѐ твоеѧ̀, да не стра́ждетъ тѣ́ло хрⷭ҇то́во въ ра́спрѣхъ на́шихъ, ꙗ҆́коже на ко́лѣхъ растерза́емо.
Безневѣ́стнаѧ чⷭ҇таѧ дв҃о, бцⷣе, є҆ди́на вѣ́рныхъ предста́тельнице и҆ покро́ве, бѣ́дъ и҆ скорбе́й и҆ лю́тыхъ ѡ҆бстоѧ́нїй всѧ̑ и҆зба́ви, на тѧ̀ наде́ждꙋ, ѻ҆трокови́це, и҆мꙋ́щихъ: цє́ркви въ є҆диномы́слїи вѣ́ры ᲂу҆твердѝ, и҆ ꙗ҆́коже вѣ́даеши чл҃вѣ́чєскїѧ скѡ́рби сердє́чныѧ, ча̑дъ свои́хъ во є҆ди́но соберѝ, и҆ всѧ̑ ны̀ сп҃сѝ бжⷭ҇твенными мл҃твами твои́ми.
Пѣ́снь д҃.
І҆рмо́съ: Прише́лъ є҆сѝ ѿ дв҃ы, не хода́тай, ни а҆́гг҃лъ, но са́мъ, гдⷭ҇и, вопло́щсѧ, и҆ сп҃слъ є҆сѝ всего́ мѧ чл҃вѣ́ка. тѣ́мъ зовꙋ́ ти: сла́ва си́лѣ твое́й, гдⷭ҇и.
Блгⷣтїю ст҃а́гѡ дх҃а и҆зъ мла́да въ вѣ́рѣ чи́стѣ воспита́нъ, любо́вїю хрⷭ҇тꙋ̀ поже́рлсѧ є҆сѝ, вѣ́рный во́ине хрⷭ҇то́въ, а҆леѯа́ндре, и҆ ꙗ҆́кѡ мно́гими скорбьмѝ ѡ҆бꙋрева́емь бы́лъ є҆сѝ, предварѝ мл҃твою за ны̀ ко гдⷭ҇ꙋ, въ ско́рбехъ мно́зѣхъ и҆знемога́ющихъ.
Проповѣ́дникъ велегла́сенъ вѣ́ры правосла́вныѧ, є҆щѐ недѣли́мѣй сꙋ́щи, ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, вѣ́рный дрꙋ́же хрⷭ҇то́въ а҆леѯа́ндре: ᲂу҆мѧгчѝ ка́плѧми крове́й твои́хъ, за цр҃ковь хрⷭ҇то́вꙋ пролїѧ́нныхъ, срⷣца̀, ра̑спри и҆ нестроє́нїѧ, и҆ враждꙋ̀ во ѡ҆гра́дѣ є҆ѧ̀ сѣ́ющихъ.
Дꙋ́шꙋ и҆ помышле́нїе къ тебѣ̀ простира́емъ, стрⷭ҇тоте́рпче хрⷭ҇то́въ а҆леѯа́ндре, согрѣ́й на́шꙋ вѣ́рꙋ и҆ любо́вь къ бг҃ꙋ, и҆знеможє́нїѧ на̑ша подкрѣпѝ, да зако́нꙋ є҆гѡ̀ ᲂу҆се́рднѡ послѣ́дꙋюще, по́прище сп҃се́нїѧ на́шегѡ пре́йдемъ непосра́мленнѡ.
Бг҃оро́диченъ: Съ бг҃омъ тѧ̀ застꙋ́пницꙋ стѧжа́хомъ, пречⷭ҇таѧ дв҃о мр҃і́е, ты́ бо мт҃и бж҃їѧ ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ, творца̀ и҆ содѣ́телѧ на́шего во ᲂу҆тро́бѣ прїи́мши, всенепоро́чнаѧ, всѣ́хъ ѿ сме́рти и҆ тлѣ́нїѧ сп҃сла̀ є҆сѝ, наде́ждо на́ша и҆ ᲂу҆тѣше́нїе, и҆ покро́въ теплоты̀ сладча́йшїѧ.
Пѣ́снь є҃.
І҆рмо́съ: Хода́тай бг҃ꙋ и҆ чл҃вѣ́кѡмъ бы́лъ є҆сѝ, хрⷭ҇тѐ бж҃е: тобо́ю бо, влⷣко, къ свѣтонача́льникꙋ ѻ҆ц҃ꙋ̀ твоемꙋ̀, ѿ но́щи невѣ́дѣнїѧ приведе́нїе и҆́мамы.
Свѣща̀ свѣтоза́рнаѧ, пла́менемъ вѣ́ры неꙋгаси́мѡ пламенѣ́юща, ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, а҆леѯа́ндре: вѣ̑рныѧ во гра́дѣхъ и҆ ве́сѣхъ ше́ствїѧ твоегѡ̀ во ѡ҆гра́дꙋ цр҃кве ст҃ы́ѧ созыва́ѧ, пꙋ́ть ко хрⷭ҇тꙋ̀ ѡ҆свѣти́лъ є҆сѝ и҆̀мъ, къ воскрⷭ҇нїю грѧдꙋ́щемꙋ ведꙋ́щїй.
Во́дꙋ жи́вꙋ, ѿ ре́бръ хрⷭ҇то́выхъ и҆сте́кшꙋ, молѧ́сѧ и҆сточѝ па́мѧть твою̀ чтꙋ́щымъ, ꙗ҆́коже и҆ногда̀ во гра́дѣ карасꙋ́рстѣмъ и҆сточи́лъ є҆сѝ во́дꙋ и҆зъ ка́мене, є҆́юже напои́лъ є҆сѝ жа́ждꙋщихъ, къ мѣ́стꙋ ᲂу҆сѣкнове́нїѧ главы̀ твоеѧ̀ поспѣша́вшихъ, всебл҃же́нне.
Прїиди́те, хрⷭ҇толюби̑выѧ ма́тєри, со стрⷭ҇тоте́рпца ма́терїю пі́менїею возра́дꙋемсѧ, ви́дѧщыѧ сы́на є҆ѧ̀ сла́вою и҆ че́стїю ᲂу҆вѣ́нчана: є҆го́же, ꙗ҆́кѡ крі́нъ неꙋвѧда́емый, ѻ҆на̀, себѣ̀ и҆ хрⷭ҇тꙋ̀ на ра́дость блгⷣтнѡ возрастѝ, и҆́же на́съ тлѣ́нїѧ и҆ сме́рти дꙋхо́вныѧ и҆зба́ви.
Бг҃оро́диченъ: На́мъ лю́бѧщымъ тѧ̀, и҆ любо́вїю чтꙋ́щымъ ст҃ꙋ́ю па́мѧть твою̀, вѣ́рный дрꙋ́же хрⷭ҇то́въ, съ пречⷭ҇тою бг҃омт҃рїю: и҆справле́нїе житїѧ̀, клеветы̀ и҆ ѕло́бы чл҃вѣ́ческїѧ и҆збавле́нїе, и҆ прегрѣше́нїй проще́нїе дарова́ти и҆спросѝ.
Пѣ́снь ѕ҃.
І҆рмо́съ: Въ бе́зднѣ грѣхо́внѣй валѧ́ѧсѧ, неизслѣ́днꙋю млⷭ҇рдїѧ твоегѡ̀ призыва́ю бе́зднꙋ: ѿ тлѝ, бж҃е, мѧ̀ возведѝ.
Неѡсла́бными ꙗ҆́звами сокрꙋша́емое тѣ́ло твоѐ, а҆леѯа́ндре, си́лою любвѝ ко возлюби́вшемꙋ тѧ̀ гдⷭ҇ꙋ, дꙋше́вное бл҃горо́дїе непоколе́блемо соблю́лъ є҆сѝ, во хрⷭ҇тѣ̀ ра́дꙋѧсѧ, дꙋше́ю и҆ тѣ́ломъ ѡ҆сщ҃е́нъ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, скорбѧ́щымъ ᲂу҆тѣше́нїе низпосыла́еши.
Дивѧ́щесѧ бога́тствꙋ добродѣ́телей твои́хъ, а҆леѯа́ндре, мо́лимъ тѧ̀ ꙗ҆́коже блгⷭ҇ви́лъ є҆сѝ дре́во, ᲂу҆ негѡ́же ѿ мꙋчи́телей и҆стѧзꙋ́емь бы́лъ є҆сѝ, и҆ сїѐ ѿ тогѡ̀ часа̀ пло́дъ и҆сцѣле́нїѧ вѣ̑рнымъ приноша́ше. и҆сцѣлѝ, бг҃олюби́ве, срⷣца̀ на̑ша, да принесе́мъ пло́дъ покаѧ́нїѧ нелицемѣ́рна.
Терпѣ́нїемъ и҆ дꙋше́внымъ мꙋ́жествомъ, и҆ крѣ́постїю по́мысла превозше́лъ є҆сѝ всю̀ гони́телей го́рькꙋю ꙗ҆́рость, во́ине хрⷭ҇то́въ а҆леѯа́ндре: да и҆ мы̀, въ и҆спыта́нїихъ лю́тыхъ, на твоѧ̑ страда̑нїѧ взира́юще, не посрами́мъ малодꙋ́шнѣ возлюби́вшаго на́съ до кро́ве.
Бг҃оро́диченъ: Оу҆пра́ви и҆ ѡ҆ст҃ѝ ᲂу҆́мъ на́шъ, мт҃и бж҃їѧ, ѡ҆бꙋрева́емый наше́ствїемъ скорбе́й и҆ тлетво́рныхъ страсте́й, сп҃сѝ къ тебѣ̀ прибѣга́ющихъ, и҆ны́ѧ бо по́мощи, чⷭ҇таѧ, ра́звѣ тебѐ, не и҆́мамы, помозѝ влⷣчце, да не поги́бнемъ въ пꙋчи́нѣ ѿча́ѧнїѧ.
Конда́къ, гла́съ д҃:
Ꙗ҆́кѡ ѕвѣзда̀ многосвѣ́тлаѧ, возсїѧ́лъ є҆сѝ ѿ ри́ма, мч҃ниче а҆леѯа́ндре, и҆ ꙗ҆́кѡ би́серъ многоцѣ́нный, въ землѝ вѷзанті́йстѣй ра́достнѡ подъ ме́чь за хрⷭ҇та̀ главꙋ̀ твою̀ преклони́лъ є҆сѝ, и҆ сїю̀ въ непоро́чное бл҃гоꙋха́нїе бг҃ꙋ прине́слъ є҆сѝ, да красꙋ́етсѧ цр҃ковь земна́ѧ и҆ нбⷭ҇наѧ во сла́вѣ и҆сповѣ́дникѡвъ хрⷭ҇то́выхъ.
І҆́косъ:
Свѣтоза́рный свѣти́льникъ ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ, бг҃омꙋ́дре а҆леѯа́ндре, блгⷣти бжⷭ҇твенныѧ и҆спо́лненъ сы́й въ тѣлесѝ твое́мъ, є҆го́же спекꙋла́торы вверго́ша въ рѣкꙋ̀ по многострада́льнѣй кончи́нѣ твое́й. смотре́нїемъ же бж҃їимъ, дво́ица псѡ́въ и҆звлеко́ша чⷭ҇тны̑ѧ мо́щи твоѧ̑, присѣдѧ́хꙋ стрегꙋ́ще ѧ҆̀ ѿ пти́цъ и҆ ѕвѣре́й ди́вїихъ, доко́лѣ же бл҃же́ннаѧ ма́ти твоѧ̀ пі́менїа, прише́дши, со слеза́ми, ѱало́мски, пома́за сїѧ̑ мѵ́ромъ, погре́бши тѧ̀ при ѻ҆́нѣй рѣцѣ̀ є҆ргі́нѣ, и҆дѣ́же и҆сцѣлє́нїѧ мнѡ́га соверши́шасѧ болѧ́щымъ, съ вѣ́рою ко гро́бꙋ стрⷭ҇тоте́рпца бж҃їѧ приходѧ́щихъ, да красꙋ́етсѧ цр҃ковь земна́ѧ и҆ нбⷭ҇наѧ во сла́вѣ и҆сповѣ́дникѡвъ хрⷭ҇то́выхъ.
Пѣ́снь з҃.
І҆рмо́съ: Бг҃опроти́вное велѣ́нїе беззако́ннꙋющагѡ мꙋчи́телѧ, высо́къ пла́мень вознесло̀ є҆́сть: хрⷭ҇то́съ же прострѐ бл҃гочⷭ҇ти̑вымъ ѻ҆трокѡ́мъ ро́сꙋ дꙋхо́внꙋю, сы́й блгⷭ҇ве́нъ и҆ препросла́вленъ.
Ꙗ҆́кѡ кра́сное и҆ сщ҃е́ннѣйшее заколе́нїе са́мъ себѐ прине́слъ є҆сѝ пастыренача́льникꙋ хрⷭ҇тꙋ̀, за всѣ́хъ бжⷭ҇твеннѣ закла́вшагосѧ, и҆ ѻ҆гне́мъ мꙋче́нїй всесоже́глсѧ є҆сѝ, сла́вне а҆леѯа́ндре, въ сла́дости а҆́гг҃льстѣй побѣ́днѡ вопїю́ще: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, блгⷭ҇ве́нъ є҆сѝ.
Мольбы̑ на́шѧ ᲂу҆слы́ши, всебл҃же́нне, и҆ прїитѝ на́мъ на по́мощь потщи́сѧ, лю́тѣ ѡ҆бꙋрева́емыхъ скорбьмѝ, и҆ нꙋ́ждами жите́йскими, и҆ бѣсо́вскими ѡ҆ѕлобле́нїи, ꙗ҆́кѡ да сп҃са́еми тобо́ю, и҆ мы̀ вопїе́мъ: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, блгⷭ҇ве́нъ є҆сѝ.
Моли̑твы твоѧ̑ проле́й за ны̀ ко гдⷭ҇ꙋ, бг҃олюби́ве а҆леѯа́ндре, и҆ скве́рнꙋ стꙋ́дныхъ дѣ́лъ на́шихъ ка́плѧми чⷭ҇тны́хъ крове́й твои́хъ ѡ҆мы́й, наде́ждꙋ же ᲂу҆крѣпѝ, во є҆́же чи́стымъ срⷣцемъ и҆ сокрꙋше́нною дꙋше́ю воззове́мъ: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, блгⷭ҇ве́нъ є҆сѝ.
Бг҃оро́диченъ: Наде́жда ненаде́жныхъ ты̀ є҆сѝ, бцⷣе, вѣ́си бо, цр҃и́це, ꙗ҆́кѡ неизлѣчи́мыми ра́нами страсте́й грѣхо́вныхъ и҆знꙋрѧ́еми, ко вратѡ́мъ поги́бели доспѣ́хомъ. не ѿри́ни во́пль дꙋ́шъ на́шихъ, всебл҃га́ѧ, да сп҃са́еми, ᲂу҆тѣ́шнѣ зове́мъ: ѻ҆тє́цъ на́шихъ бж҃е, блгⷭ҇ве́нъ є҆сѝ.
Пѣ́снь и҃.
І҆рмо́съ: Пе́щь и҆ногда̀ ѻ҆́гненнаѧ въ вавѷлѡ́нѣ дѣ̑йства раздѣлѧ́ше, бж҃їимъ велѣ́нїемъ халдє́и ѡ҆палѧ́ющаѧ, вѣ̑рныѧ же ѡ҆роша́ющаѧ, пою́щыѧ: блгⷭ҇ви́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.
Оу҆краше́нїе мч҃никѡвъ показа́лсѧ є҆сѝ и҆ въ жили́щахъ нерꙋкотво́рныхъ цр҃кве нбⷭ҇ныѧ вѣ́чный поко́й ѡ҆брѣ́лъ є҆сѝ, любвеѻби́льне а҆леѯа́ндре: на́съ же, во мно́гихъ ѡ҆бꙋрева́нїй и҆спытꙋ́емыхъ, въ ти́хое приста́нище приведѝ, во є҆́же во хрⷭ҇тѣ̀ ра́дꙋющесѧ, взыва́ти: блгⷭ҇ви́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.
Оу҆ма̀ красото́ю ᲂу҆вѣнча́ тѧ гдⷭ҇ь, а҆леѯа́ндре, и҆ срⷣце любвѝ преиспо́лненное дарова́ ти, во є҆́же под̾ѧ́ти ѻ҆́бразъ страда́нїй є҆гѡ̀ непосты́днѡ, и҆́миже возве́лъ є҆сѝ чл҃вѣ́ческое немощно́е є҆стество̀ къ чи́нꙋ а҆́гг҃льскомꙋ, да и҆ мы̀ въ наде́ждѣ сп҃се́нїѧ вопїе́мъ: блгⷭ҇ви́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.
Ѻ҆́гнь мл҃твы непоро́чныѧ проле́й за ны̀ ко гдⷭ҇ꙋ, вѣ́рный мч҃ниче хрⷭ҇то́въ, да не пожре́тъ на́съ ѕло́ба грѣхо́внаѧ, враждо́ю снѣда́ющаѧ: но, ꙗ҆́кѡ предста́тель вѣ́рный, всѧ̑ ны̀ къ братолю́бїю приведѝ и҆ ᲂу҆твержде́нїю цр҃кве хрⷭ҇то́вы вѣ́рнѡ слꙋжи́ти ᲂу҆цѣломꙋ́дри, во є҆́же любо́вїю свѧзꙋ́ємымъ, взыва́ти: блгⷭ҇ви́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.
Бг҃оро́диченъ: Ꙗ҆́кѡ мт҃рь свѣ́та, трапе́зꙋ хлѣ́ба живо́тнагѡ и҆ рꙋно̀, прохла́дою ст҃а́гѡ дх҃а ѡ҆роше́нное, и҆ сла́дость ра́йскꙋю, вѣ́рныхъ наде́ждою сп҃се́нїѧ ᲂу҆слажда́ющꙋю, почита́емъ тѧ̀, чⷭ҇таѧ дв҃о мт҃и, и҆ веселѧ́щесѧ ѡ҆ тебѣ̀, вопїе́мъ: блгⷭ҇ви́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а.
Пѣ́снь ѳ҃.
І҆рмо́съ: Безнача́льна роди́телѧ сн҃ъ, бг҃ъ и҆ гдⷭ҇ь, вопло́щсѧ ѿ дв҃ы, на́мъ ꙗ҆ви́сѧ, ѡ҆мрачє́ннаѧ просвѣти́ти, собра́ти расточє́ннаѧ. тѣ́мъ, всепѣ́тꙋю бцⷣꙋ велича́емъ.
Пою́ще многоразли̑чнаѧ страда̑нїѧ твоѧ̑, хрⷭ҇та̀ ра́ди распе́ншагѡсѧ, восхвалѧ́емъ тѧ̀, ꙗ҆́кѡ ѡ҆дꙋшевле́нный сосꙋ́дъ, и҆сцѣлє́нїѧ и҆з̾ѻби́льнѡ и҆злива́ющїй. ᲂу҆бл҃жа́емъ ма́терь твою̀ пі́менїю, ꙗ҆́же пло́дъ чре́ва своегѡ̀ бг҃ꙋ въ да́ръ бл҃гопрїѧ́тенъ принесѐ: съ не́ю же, достохва́льне, моли́сѧ ми́ръ низпосла́ти дꙋша́мъ на́шымъ.
Хра́мъ ст҃а́гѡ дх҃а вои́стиннꙋ бы́лъ є҆сѝ, а҆леѯа́ндре, сего̀ преиспо́лненъ не боѧ́тисѧ ᲂу҆бива́ющихъ тѣ́ло вѣ́рныхъ наꙋча́еши, но въ животѣ̀ и҆ сме́рти прославлѧ́ти смотре́нїе бж҃їе ѡ҆ на́съ, страда́ньми воспѣва́еши пресла́внѡ. подви́гни и҆ на́съ си́хъ не ᲂу҆страша́тисѧ, лю́тѣ напа́дающихъ на на́съ.
Ѽ преди́вне мч҃ниче а҆леѯа́ндре, прїимѝ ѿ на́съ сїѐ ᲂу҆бо́гое славосло́вїе, ꙗ҆́кѡ да́нь мл҃твы, дале́кихъ по вре́мени чти́телей страда́нїй твои́хъ: и҆ прїидѝ на́мъ на по́мощь, є҆гда̀ и҆знемога́етъ дꙋ́хъ на́шъ, дꙋ́хомъ ѕло́бы поднбⷭ҇ныѧ томи́мь, да не па́дше поги́бнемъ предъ лице́мъ бж҃їимъ.
Бг҃оро́диченъ: Крѣ́пкое твоѐ предста́тельство, бг҃оꙋкра́шеннаѧ мр҃і́е, и҆ свѣ́тлаѧ твоѧ̀ сла́ва по все́й землѝ показа́сѧ, ѡ҆ тебѣ̀ ны́нѣ хва́лимсѧ, и҆мꙋ́ще тѧ̀ къ сн҃ꙋ и҆ бг҃ꙋ твоемꙋ̀ хода́таицꙋ неꙋсы́пнꙋю, въ ско́рбехъ и҆ печа́лехъ, и҆ въ ча́съ сме́ртный ᲂу҆пова́нїе непосты́дное.
Свѣти́ленъ:
Свѣ́тѧтсѧ лꙋчы̀ свѣ́тлѡ страда́нїй твои́хъ, ꙗ҆́коже сл҃нце, и҆ всю̀ житїѧ̀ твоегѡ̀ ꙗ҆влѧ́ютъ свѣ́тлость, пресла́вне мч҃ниче а҆леѯа́ндре, и҆ сїѧ́ющꙋю въ тебѣ̀ вѣ́рꙋ бжⷭ҇твеннꙋю, цр҃кве ст҃ы́ѧ неме́ркнꙋщее ᲂу҆краше́нїе, въ не́мже на́шегѡ ᲂу҆пова́нїѧ наде́жда свѣ́тлаѧ, вѣнцеда́тель хрⷭ҇то́съ.
Сла́ва, и҆ ны́нѣ, бг҃оро́диченъ: Ви́дѣти, бцⷣе, сла́вꙋ твою̀ неизрече́ннꙋю дре́вле возжелѣ́ша бжⷭ҇твеннїи прⷪ҇ро́цы всѝ: но на послѣ́докъ на́мъ ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ, лю́бѧщымъ тѧ̀, херꙋві́мѡвъ чⷭ҇тнѣ́йша и҆ серафі́мѡвъ сла́внѣйша сꙋ́ща, бжⷭ҇твенныѧ сла́вы преиспо́лненнаѧ.
Святой мученик Александр пострадал за Христа в начале IV века. Он был военным, служил в полку трибуна Тивериана в Риме. Ему шел 18-й год, когда римской император Максимиан Геркул (284–305) издал приказ, чтобы все граждане в определенный день явились в загородный храм Зевса для принесения жертвы. Трибун Тивериан собрал своих воинов и приказал им идти на это празднество, но юноша Александр, с детства воспитанный в Христовой вере, отказался и объявил, что он не будет приносить жертву бесам. Тивериан, боясь за себя, донес императору Максимиану, что в его полку есть воин – христианин. За Александром сразу же были посланы воины. В это время Александр спал. Его разбудил Ангел, возвестивший юноше о предстоявшем ему мученическом подвиге и о том, что неотступно пребудет с ним во все время подвига. Когда воины пришли, Александр вышел к ним навстречу; лицо его сияло таким светом, что воины, взглянув на него, упали на землю. Святой ободрил их и просил выполнить данный им приказ. Представ перед Максимианом, святой Александр смело исповедал свою веру во Христа и отказался кланяться идолам, прибавив еще, что не страшится ни императора, ни его угроз. Император пробовал уговорить юношу обещанием почестей, но Александр остался твердым в своем исповедании и обличал императора и всех язычников. Начались истязания святого мученика, но он мужественно переносил страдания. Максимиан предал святого Александра во власть трибуна Тивериана, посланного императором во Фракию для мучения христиан. Мученика, скованного цепями, повели во Фракию. В это время Ангел Господень известил мать святого Александра Пимению о мученическом подвиге ее сына. Пимения нашла своего сына в городе Катаргене, где он предстал на суд перед Тиверианом и снова твердо исповедал себя христианином. Его подвергли истязаниям на глазах у матери, а затем связанного повели в дальнейший путь за колесницей Тивериана. Мужественная Пимения упросила воинов разрешить ей подойти к сыну и воодушевила его к перенесению мук за Христа. Воины удивлялись стойкости святого мученика и говорили друг другу: "Велик Бог христианский!". Мученику несколько раз являлся Ангел, укрепляя его силы. Ночью Тивериану явился грозный Ангел с мечом, повелевая трибуну поспешно идти в Византию, так как приблизилось уже время кончины святого мученика. Тивериан продолжал свой путь с поспешностью. В городе Филиппополе Тивериан устроил очередной суд над святым Александром в присутствии собранных по этому случаю городских вельмож. На этом суде святой Александр остался также непоколебимым. Во время своего скорбного пути святой мученик неоднократно подвергался жестоким истязаниям, но, укрепляемый Богом, перенес все муки и сам подкрепил изнемогших от жажды воинов, испросив у Господа для них источник воды. Во время остановки в пути святой мученик молился под деревом об укреплении его в страданиях; плоды и листья этого дерева получили целебную силу. У места, называемого Вуртодексион, святой вновь встретил свою мать Пимению, которая с рыданием упала к его ногам. Святой мученик сказал ей: "Не плачь, мать моя, утром следующего дня Господь поможет мне окончить подвиг". В городе Дризипере Тивериан вынес святому смертный приговор. Перед смертью святой мученик благодарил Господа за то, что Господь дал ему силы перенести все многочисленные истязания и принять мученическую кончину. Воин, который должен был исполнить казнь, просил у святого прощения и долго не решался поднять руку с мечом, так как видел Ангелов, пришедших за душой мученика. По молитве святого Ангелы стали невидимы палачу, и лишь тогда он отсек его святую голову. Тело святого было брошено в реку, но его извлекли из воды четыре пса и никого не допускали до тех пор, пока не пришла мать святого Александра Пимения. Она взяла останки своего сына-мученика и похоронила их с честью близ реки Еригоны. У гроба святого Александра сразу стали совершаться исцеления. Вскоре святой мученик явился во сне своей матери, утешил ее и сообщил, что вскоре и она переселится в небесные обители.
См. также: "Страдание святого мученика Александра" в изложении свт. Димитрия Ростовского.